Gathering of Tweakers

Quicksearch
« '-_-' »

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DigitalMedia/30436A_64_E_RGB.jpg

De AMD K8 ofwel Hammer is de achtste-generatie processor van AMD. Wat deze processor vooral bijzonder maakt is een 64-bits uitbreiding van de IA-32 instructieset. Met deze x86-64 instructieset is de Hammer in staat om te profiteren van alle mogelijkheden van een 64-bit brede processor, terwijl backwards compatibiliteit met bestaande IA-32 software wordt behouden. De implementatie van de Hammer processor is daardoor veel minder ingrijpend dan van de 64-bit Intel Itanium, die nieuwe IA-64 software vereist om optimaal te presteren.

quote:

• K8 features better branch prediction algorithms and bigger TLB, which will make Athlon 64 run faster than Athlon XP working at the same clock frequency.
• Integer pipeline of K8 is a little longer, which allows reaching higher clock frequencies. The integer pipeline of this processor has 12 stages altogether, while the FPU – 17 stages, against 10 and 17 stages respectively by Athlon XP.
• K8 supports SSE2 instructions. This way this processor will support all existing extensions of x86 instructions set, which will allow it to work faster with applications optimized for Intel Pentium 4 processors.
• K8 feature a built-in DDR SDRAM controller, so that it can communicate with the memory directly thus reducing the latencies on data requests.
• The CPU and the South Bridge will be connected with the HyperTransport bus with up to 3.2GB/sec bandwidth in each direction.
• K8 processor supports x86-64 technology, which allows it to work in special 64bit applications.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/opteron_blockdiagram_v7.gif

Meer info:
reviews: AMD Hammer platform preview
reviews: Presentatie AMD Hammer architectuur
http://www.amd.com/us-en/...on/0,,30_118_8825,00.html
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_4699_7980,00.html

http://www.tweakers.net/g/table/spacer.gif

http://www.tweakers.net/ext/f/10930/full.jpg

De Opteron-processor, bedoeld voor toepassing in servers en workstations, werd op 22 april geïntroduceerd en heeft in tegenstelling tot de Athlon MP en de processors van Intel geen type-aanduiding gekregen die zijn gebaseerd op kloksnelheid of een aan kloksnelheid gerelateerde performance rating. In plaats daarvan heeft AMD gekozen voor een systeem dat de schaalbaarheid van de processor en de relatieve performance ten opzichte van andere Opteron-processors aangeeft.

De type aanduiding bestaat uit drie getallen waarvan de eerste aangeeft wat het maximale aantal processors per systeem is en de laatste twee getallen de performance aanduiden. Zo zal de Opteron 100-serie bedoeld zijn voor single-processor servers en workstations, zal de 200-serie gebruikt kunnen worden in dual processor-systemen en zal de 800-serie geschikt zijn voor computers met maximaal acht processors. De performance-index begint bij 40. De eerste Opteron-modellen zullen dus de aanduiding 140, 240 en 840 krijgen. Een sneller type kan bijvoorbeeld 142, 242 of 842 gaan heten. AMD heeft gekozen voor het getal 40 omdat hiermee wordt voorkomen dat er verwarring kan ontstaan met de kloksnelheid van de Opteron of concurrerende processors. Het modelnummer 224 zou bijvoorbeeld onbedoeld de link kunnen leggen met een 2,4GHz processor. Overigens zullen de kloksnelheden van de Opteron-modellen wel bekend gemaakt worden.

Guidige prijzen van de Opteron processoren zijn als volgt:

Model 146 $669
Model 144 $438
Model 142 $292
Model 140 $229

Model 246 $794
Model 244 $690
Model 242 $455
Model 240 $256

Model 846 $3199
Model 844 $2149
Model 842 $1299
Model 840 $749

bron: AMD

Gerelateerde nieuwspostings:
nieuws: AMD lanceert 64-bit Opteron-platform
nieuws: AMD Opteron introductieschema uitgelekt
nieuws: AMD maakt Opteron modelnummers bekend

http://www.tweakers.net/ext/f/10931/full.jpg

De introductie van de Athlon 64 en de socket940 AthlonFX zal plaatsvinden op 23 September 2003, morgen dus :) De Athlon 64 zal in drie verschillende versies zal komen. De versie met 754 pinnen is bedoeld voor de goedkopere systemen. De Athlon 64 FX met 939 pinnen en met 940 pinnen zijn technisch aan elkaar gelijk met als enige verschil dat de Socket940-versie geschikt is voor Opteron moederborden. Zoals we hier kunnen lezen zijn zowel de Socket939 en de Socket940 Athlon 64 FX uitgerust met een dual-channel-geheugencontroller. Dit betekent waarschijnlijk dat de Athlon 64 met 754 pinnen uitgerust is met een single-channel-geheugencontroller.

De normale Socket 754-versie met één geheugenkanaal zal zoals verwacht gewoon Athlon 64 gaan heten. Naast de toevoeging van "FX" aan de naam onderscheidt de high-end versie zich ook van zijn kleine broertje door een ander socket; in eerste instantie wordt gewoon het 940-pins tellende Opteron-socket gebruikt, maar later zou er één pin worden weggehaald om het onderscheid duidelijker te maken. Verder zal de Athlon 64 FX een ratingsysteem gebruiken dat veel lijkt op dat van de Opteron. Zo zal de 2,0GHz versie FX-51 gaan heten, de 2,2GHz-uitvoering FX-53, en als in de eerste helft van 2004 de 2,4GHz bereikt wordt de processor FX-55 genoemd.

Gerelateerde Nieuwspostings:
nieuws: High-end Athlon 64 FX-processor krijgt nieuwe rating
nieuws: Details over verschillende Athlon 64 sockets
nieuws: AMD Opteron prijsverlaging en nieuwe Athlon 64 info

Benchmarks en Reviews van Opteron processoren in allerlei configuraties kan je inmiddels op het internet vinden. Om er een paar te noemen:

AMDZone Opteron 246 1P Review
AMDZone Overclocking the Opteron 246
AMDZone Opteron 146 2GHz Review
AnandTech AMD Opteron Coverage - Part 1: Intro to Opteron/K8 Architecture
AnandTech AMD Opteron Coverage - Part 2: Enterprise Performance
AnandTech AMD Opteron Coverage - Part 3: The First Servers Arrive
AnandTech AMD Opteron Coverage - Part 4: Desktop Performance
AnandTech Athlon64 Preview: nForce3 at 2.0GHz
GamePC Taking The Lead : AMD’s Opteron 246 Processor
GamePC It’s Proving Time : AMD’s Opteron 242 In The Real World
GamePC Revving Up : Opteron 244 with AMD-8000 and nForce3 Pro 150

Vorige Hammer topics:
Het grote AMD Hammer topic
De AMD Hammer, deel 2 [discussie]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Duke draait Swedish Beatballs

Hé de 64 fx socket 939 ook op de 23e, die is dan toch zeker niet verkrijgbaar binnen afzienbare tijd?

edward2 wijzigde dit bericht 22-09-2003 23:25 (13%)

*Intel Q6600@ 3gHz*Asus P5E* Sapphire HD4870 CF*4 GB OCZ 6400C4*adaptec 19160U160*Quantum Atlas 15KII SCSI U160 147Gig*Eizo T966*X-Fi Fatal1ty*Logitech Z5500*Fortron 700W*Vista64 Ultimate*

Socket 939 is pas voor Q1 2004.

Foutje in startpost:

"Zo zal de 2,0GHz versie FX-51 gaan heten, de 2,2GHz-uitvoering FX-53, en als in de eerste helft van 2004 de 2,4GHz bereikt wordt de processor FX-55 genoemd."

De FX51 draait op 2,2GHz, de FX53 op 2,4, ...

Listen carefully, I shall say this only once

Understanding the detailed Architecture of AMD's 64 bit Core by Hans de Vries

Athlon64 Launch Webcast
"AMD announced that it will webcast the San Francisco launch event for the AMD Athlon(tm) 64 processor for desktop and notebook PCs on Tuesday, September 23, 2003. The live webcast stream will begin at 10:00 a.m. PDT (1:00 p.m. EDT) and conclude approximately one hour later. The live audio and video broadcast of the presentation will be available HERE. A replay of the broadcast can be accessed at www.amd.com four hours following the live event and will be available for 30 days after that."

Ow en kunnen we het topic niet hernoemen naar "AMD Athlon 64 & Opteron, deel 3" aangezien de werknaam Hammer niet meer gebruikt zal worden? Zo staat de springdale nu ook bekend als 865 chipset.

The Source wijzigde dit bericht 23-09-2003 08:03 (79%)

Deel2 ging een beetje snel dicht, dus ik denk dat mn vraag een beetje verloren ging :p

Ik zal hem even quoten:
quote:

Even een ander vraagje tussendoor. Ik ben van plan om in maart een nieuw systeem te kopen. Dit zal een dual opteron of Xeon worden. Nu weet ik het verschil in snelheid tussen deze twee. Maar mijn vraag is eigenlijk hoe snel zullen de 64bit progjes op de markt verschijnen. Mijn systeem moet 3 jaar meegaan, nu verwacht ik daar niet veel problemen mee als ik een dual Xeon/Opteron zou kopen. Maar daarna zal hij zeker dienst gaan doen als server. Dan zou het natuurlijk zonde zijn als 80% van alle programma's in 64bit zijn (in het geval van de Xeon).

Iemand hier een visie op?

Is Papa van Maaike
Reg. datum: 19 februari 2001

De hoeveelheid software voor 64 bit is sterk afhankelijk van de toepassing die je zoekt.
Voor games verwacht ik dat het nog zeker een jaar duurt. Voor Cad en 3d zaken en fotosoepen denk ik dat in het eerste helft van het komende jaar wel veel uit komt.
Zeker als je onder linux draait zijn er op redelijke termijn meer mogelijkheden als onder windows.
In af wachting van wat de prijsen volgend jaar doen heeft de Opteron wel een pre in schaalbaarheid ten opzichte van de Xeon's.
Maar ik denk dat je die vraag beter in Feb nog een keer kan stellen voor je zelf omdat het niet mogeleijk is om een half jaar vooruit te kijken
Ik heb dit getypt hier -->
Reg. datum: 14 november 2000

AAAAHHHHH Tis 23 September, maar ik zie niks gebeuren op m'n scherm :+ :+

Effuh serieus. 64 Bit is een verkoopargument, maar het rammelt idd aan alle kanten. Microsoft heeft nu wel toegezegd een 64 bit OS te maken (Beta's zijn al getest). Maar what about iets simpels als winamp? of winzip? Ik denk dat er nog wel een jaar of twee overheen gaan voordat 50% van de applicaties omgezet is of gepatched naar 64bit. Er zit immers geen stok achter de deur ;) (Athlon 64 is compatible met 32 en 64bit).
Tenzij Intel een native 64bit uit de hoge hoed tovert welke alleen maar 64bit ondersteund. Dan zal een software producent wel moeten omschakelen om te blijven concurreren (of te blijven bestaan :+ ).

Dukey wijzigde dit bericht 23-09-2003 11:40 (6%)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Ik heb dit getypt hier -->
Reg. datum: 14 november 2000

Snapt iemand iets van die tijdzones?!?! :+
Op deze pagina komt er een live-stream van de athlon 64 presentatie.
http://www.visualwebcaste...92303/event.html?id=16889
Om 10.00 AM tot 11.00 AM PT (Pacific Time) moet het starten.
Als je op de link klikt dan zegt hij dat ook.

Thank you for your interest in this event.
The event is scheduled to start on
Tuesday, September 23, 2003 at 10:00 AM Pacific.
Please check back then.

Tijd van schrijven is de Pacific time:
Tuesday, September 23, 2003, at 2:53:56 AM

en de Central European Time:
Tuesday, September 23, 2003, at 11:55:31 AM

Dus: Deze presentatie is bij ons om 19.00 uur?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Reg. datum: 02 januari 2001

Asustek demonstreert een Athlon 64 moederbord met DDR-II en PCI-Epress:

http://www.xbitlabs.com/images/news/2003-09/asus_a64_ddr2.jpg

Mr Majestic

quote:
Djoekie schreef op 23 september 2003 @ 11:59:
Snapt iemand iets van die tijdzones?!?! :+
Op deze pagina komt er een live-stream van de athlon 64 presentatie.
http://www.visualwebcaste...92303/event.html?id=16889
Om 10.00 AM tot 11.00 AM PT (Pacific Time) moet het starten.
Als je op de link klikt dan zegt hij dat ook.

Thank you for your interest in this event.
The event is scheduled to start on
Tuesday, September 23, 2003 at 10:00 AM Pacific.
Please check back then.

Tijd van schrijven is de Pacific time:
Tuesday, September 23, 2003, at 2:53:56 AM

en de Central European Time:
Tuesday, September 23, 2003, at 11:55:31 AM

Dus: Deze presentatie is bij ons om 19.00 uur?

Volgensmij wel. Althans wij lopen naar ik meen 9 uur voor op de westcoast en 6 uur op de eastcoast dus vanaf 1900 uur kun je de streams verwachten. :)

@EaS : Zwaaar vetjes dat mobo !!!!

Help!!!! wijzigde dit bericht 23-09-2003 13:24 (3%)

Ek een sterke Jerke !!!

ik wacht gespannen af.

19:00 klopt btw

gp500 wijzigde dit bericht 23-09-2003 14:39 (31%)

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

Consumentenmannetje
Reg. datum: 26 november 2002

Wat vervelend dat de meeste reviewers zich zo goed aan de NDA houden :|
Kunnen ze niet gewoon een paar uurtjes eerder komen..... m'n F5-toets gaat kapoet :'( :D

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Volgens tecChannel verloopt de NDA om 18.00 uur CET (central european time....waaronder dus duitsland en nederland vallen):

am 23.09. 18:00 Uhr: Test: AMD Athlon 64 vs. Pentium 4 Extreme
Zeitgleich mit dem Athlon 64 launcht Intel den Pentium 4 Extreme mit 2 MByte L3-Cache. Stiehlt Intels Überraschungs-Joker AMD die Show?

EaS wijzigde dit bericht 23-09-2003 15:37 (11%)

quote:
EaS schreef op 23 September 2003 @ 15:35:
Volgens tecChannel verloopt de NDA om 18.00 uur CET (central european time....waaronder dus duitsland en nederland vallen):

am 23.09. 18:00 Uhr: Test: AMD Athlon 64 vs. Pentium 4 Extreme
Zeitgleich mit dem Athlon 64 launcht Intel den Pentium 4 Extreme mit 2 MByte L3-Cache. Stiehlt Intels Überraschungs-Joker AMD die Show?
Nee, he'k net gehad met relativiteitstheorie, ze zenden't gewoon sneller dan't licht uit zodat we hier een uur eerder kunnen kijken :+

Maar ik verwacht er eigenlijk niet te veel van, in die zin dat er waarschijnlijk maar weinig echt nieuwe dingen gezegd zullen worden. Er is toch al een berg info naar ons toe gekomen, en we hebben natuurlijk al een tijdje grote broer Opteron :)

Waren ze overigens niet al een tijdje geleden gewoon te koop?

[ Blog ] [ Port Scanner ] [ Fai ] [ Senior PHP Programmer kennelijk ]

Tom's ook in Engels: http://www.tomshardware.com/cpu/20030923/index.html

En van Johan natuurlijk: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000253

Digit Life (Xbit):Athlon 64 & Athlon 64 FX Processors Review

Ook interessant, maar de beta's zijn al lang in handen van SI's: Bèta van 64-bits-versie XP en Server 2003 uit

AMD zone: Athlon 64 FX 51 and Athlon 64 3200+ Reviewed

Iets dat me eerder niet opgevallen was is dat zowel de Athlon 64FX als de Athlon 64 beide uit 105.9 transistors bestaan. Wil dit dus zeggen dat het dezelfde core is en dat bij de Athlon 64 de memory controller gewijzigd is zonder dat het aantal transistors ook wijzigd is? Dus ipv dual channel reg ddr400 maar single channel ddr400. Strange of mis ik iets?

The Source wijzigde dit bericht 23-09-2003 18:30 (89%)

Duke draait Swedish Beatballs

Scheelt toch veel dat dual channel voor de FX

*Intel Q6600@ 3gHz*Asus P5E* Sapphire HD4870 CF*4 GB OCZ 6400C4*adaptec 19160U160*Quantum Atlas 15KII SCSI U160 147Gig*Eizo T966*X-Fi Fatal1ty*Logitech Z5500*Fortron 700W*Vista64 Ultimate*

Vind de review van aceshardware tot nu toe zoals gewoonlijk weer een van de beste, interessant ook dat ie een zogenaamde FX-53 meeneemt (een FX-51 @ 2,4 GHz...12 x 200 MHz), vooral in games is de Athlon FX toch aardig koning.

Verdere interessante info:

"Also note that while the 940-pin Athlon FX will be replaced by a 939 pin model next year (no need for buffered RAM), AMD has promised to produce new 940 Pin Athlon FX throughout 2004"

http://members.home.nl/a.super/games.JPG

Wat me toch meer interesseert zijn echt volledig 64-bit benchmarks en dat vergelijken met de P4 EE. Unreal Tournament 2003 zou bijvoorbeeld al (in ieder geval intern bij Epic) in 64bit vorm rondzweven. Als er daar nou benchmarks mee worden gemaakt onder Linux/WXP 64bit, lijkt me een interessantere test.

Nouja, het 'echte' werk zal nog wel even duren.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Naar tests met 64 bit programma's

Als je normaal doet, doe je al gek genoeg!!!

quote:
Breepee schreef op 23 september 2003 @ 18:44:
Wat me toch meer interesseert zijn echt volledig 64-bit benchmarks en dat vergelijken met de P4 EE. Unreal Tournament 2003 zou bijvoorbeeld al (in ieder geval intern bij Epic) in 64bit vorm rondzweven. Als er daar nou benchmarks mee worden gemaakt onder Linux/WXP 64bit, lijkt me een interessantere test.

Nouja, het 'echte' werk zal nog wel even duren.

Daar zijn er al wat van te vinden:

http://members.home.nl/a.super/1.JPG
http://members.home.nl/a.super/2.JPG
http://members.home.nl/a.super/3.JPG
http://members.home.nl/a.super/4.JPG

Een "gezonde" boost laten we maar zeggen :)

EaS wijzigde dit bericht 23-09-2003 18:53 (5%)

Binnenkort zal de Windows 2003, server 64bit verschijnen, Windows XP prof 64bit zal nog iets langer duren. Maar ik heb vernomen dat het mogelijk is om vanuit een 32bit OS op een of andere manier ook 64bit te draaien. UT zou hier o.a. gebruik van maken.

toms hardware guide :

""" Summary: The P4 3.2 EE wins 32 times, the Athlon 64 FX-51 15 times - an uncertain 64-bit future for AMD """

en

""" Thanks to its ideal configuration and use of the best components, the P4 3.2 in the Extreme Edition (actually a Xeon labeled 'P4') wins the performance crown. """

dit gaat amd marketingpunten kosten. als er meer gezaghebbende hardware review sites komen die de P4 3.2 EE als winnaar uit gaan roepen dan gaat amd het nog heel moeilijk krijgen. waarom upgraden naar een 64 bits processor als 'good ol' pentium 4 EE de kampioen is? amd krijgt een koekje van eigen deeg (een server processor rebadgen als extreme desktop processor).

in elk geval verwacht ik dat powerusers de kat uit de boom zullen (blijven!) kijken. sowieso verstandig aangezien de 940 pins amd 64 fx-51 uitgefaseerd wordt en registered (!) geheugen nodig heeft.

het is misschien nog het verstandigst de aanschaf van een amd 64 configuratie uit te stellen naar Q1 2004. aangezien dan de 939 pins variant van de amd 64 fx op de markt komt. deze proc heeft geen registered geheugen nodig (sneller en goedkoper) zal betere continueiteit van mobo hebben (939 pins) en er zal tegen die tijd ms windows 64 uitgekomen zijn.

quote:
EaS schreef op 23 September 2003 @ 18:52:
[...]

Een "gezonde" boost laten we maar zeggen :)

kanttekening bij de gzip benches :

"""AMD delivers its GZIP Packer optimized for 64 bits with the standard package, which is a whole lot speedier compared with 32-bit operation. But a closer look at this fact reveals a marketing trap: if the code is optimized for the P4, too - as it was in our test - then the Intel CPU turns out to be faster under conventional 32-bit operation. """

bron: toms hardware

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws