Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
Hij zegt niet dat het moeilijk is. Hij zegt dat het moeite kost. Je boekhouding wordt er ingewikkelder van. Daar komt overigens nog bij dat het ook risico's met zich meebrengt. Bezittingen kun je kwijtraken, er kan beslag op gelegd worden, etc. Een grotere balans bij gelijkblijvend eigen vermogen is gewoon meer risico.

Met de bedragen die jij noemt - 46 euro per maand - is het allemaal te wel te overzien. Maar je winst is dan ook marginaal. Met twee jaar uitstel win je bij 3.12% rendement iets van 2 tientjes in die twee jaar. Op een risicoloze spaarrekening dus ongeveer de helft. Persoonlijk zou ik daar mijn bed niet voor uit komen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Ik betaal 0,81% aan DUO. ING geeft me 1% rente. Een spread van een whopping 0,19% dus. En dat allemaal voor gemiddeld, zeg, €2500 over die vijf jaar. Dat levert me nog geen €25 op, als de rente op de spaarrekening boven de 1% blijft. Het inloggen bij DUO om dat stopzetten te regelen is me al te veel moeite daarvoor...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 16:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

ATS schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:07:
Ik betaal 0,81% aan DUO. ING geeft me 1% rente. Een spread van een whopping 0,19% dus. En dat allemaal voor gemiddeld, zeg, €2500 over die vijf jaar. Dat levert me nog geen €25 op, als de rente op de spaarrekening boven de 1% blijft. Het inloggen bij DUO om dat stopzetten te regelen is me al te veel moeite daarvoor...
Anderzijds, als je 20.000 euro aan DUO-geld op je rekening hebt staan, daar maar 0,12% rente over betaalt, en dit nu twee jaar vast zet kan je er toch mooi op verdienen :o

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 19-01-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ocn schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:12:
[...]

Anderzijds, als je 20.000 euro aan DUO-geld op je rekening hebt staan, daar maar 0,12% rente over betaalt, en dit nu twee jaar vast zet kan je er toch mooi op verdienen :o
Dan moet je het geld wel nú hebben (anders kan je het niet in een deposito stoppen) én nu in het 0,12% tarief vallen. Dan kan je maximaal 2,05-0,12 = 1,93% pakken. Dat is €386 per jaar. Maar: dat is niet je rendement! Je zou namelijk niet alles in één keer aflossen, maar in stapjes over 15 jaar... Je zou een groot deel van dat rendement dus nog steeds halen als je gewoon ging aflossen.

Voor mij blijft: het levert wel iets op, maar niet veel. Het levert het meeste op als je het complete bedrag nu al hebt en vast kan zetten, maar als dat het geval is, dan heb je denk ik wel betere inkomstenbronnen dan die paar luizige centen winst op de spread tussen de DUO rente en wat je kan krijgen bij sparen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ATS schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:07:
ING is ook een van de slechtste plekken om je spaargeld neer te zetten :x
Een gratis rekening bij Knab levert bijv. al 1.65% op.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 15:41
Knab is niet meer gratis ;) Knab basis is geschrapt, dus betaal je nu 5 euro per maand volgens mij.

En verder valt dit topic zwaar in herhaling :')
Vandread schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:55:
Er zijn trouwens al topics over het "verdienen" met studieschuld...
Studiefinanciering bijlenen en sparen
Sparen door middel van studielening
Vragen daarover kunnen dus wellicht beter daar.
Ps3gamer91 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:55:
Maximale lenen en dan op een deposito zetten
Lekker het topic doorgelezen zie ik! Jij komt er wel O-) ik zou zeggen vol openzetten die stufi! YOLO tog?! jeweets....

[ Voor 21% gewijzigd door Vandread op 19-01-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-05 19:44
Maximale lenen en dan op een deposito zetten

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
fsfikke schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:24:
[...]

ING is ook een van de slechtste plekken om je spaargeld neer te zetten :x
Een gratis rekening bij Knab levert bijv. al 1.65% op.
Knap heeft geen gratis rekeningen. Het goedkoopste pakket kost je 60 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Valorian schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:55:
[...]

Knap heeft geen gratis rekeningen. Het goedkoopste pakket kost je 60 euro per jaar.
Sinds korte tijd niet meer inderdaad. (Zoals Vandread al opmerkte) Ik heb een spaarrekening bij Knab waarbij geen kosten in rekening gebracht worden.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 20-01-2015 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Vandread schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:32:
Knab is niet meer gratis ;) Knab basis is geschrapt, dus betaal je nu 5 euro per maand volgens mij.
Valorian schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:55:
Is er helemaal geen gratis Knab pakket meer?
Als je als particuliere klant start bij Knab, zijn de eerste 3 maanden áltijd gratis. In die periode kun je al het moois van Knab ontdekken, in de pakketten Plus of Premium. Ben je na deze 3 maanden niet overtuigd? Dan kun je kiezen voor ons gratis Basis pakket, waarmee je alleen kunt sparen.
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Pffff wat dat betreft is KNAB echt aan het mutsen om maar "vriendelijk" te blijven:
Kan ik ook alleen een spaarrekening openen?
Nee dat kan niet bij Knab. Je ontvangt met al onze pakketten ook een betaalrekening, bankpas en Cardreader
Lekker tegenstrijdig allemaal... dus na 3 maanden moet je je betaalrekening, bankpas en cardread inleveren als je alleen wilt sparen? Ik zie verder ook nog geen puntje waar staat hoe je, als je enkel een spaarrekening hebt, geld gaat overmaken...

Enfin ik was net op tijd want ik kreeg gisteren m'n Knab _gratis_ basis betaalpas en reader binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vandread schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:47:
Pffff wat dat betreft is KNAB echt aan het mutsen om maar "vriendelijk" te blijven:

[...]

Lekker tegenstrijdig allemaal... dus na 3 maanden moet je je betaalrekening, bankpas en cardread inleveren als je alleen wilt sparen? Ik zie verder ook nog geen puntje waar staat hoe je, als je enkel een spaarrekening hebt, geld gaat overmaken...
Je hebt bij Knab altijd een betaalrekening, ook in het basispakket, waarmee je geld kan overmaken naar andere banken. Overginds krijg je bij KNAB voor je spaarrekening geen apart IBAN, dus het is eigenlijk gewoon één rekening.

Basis-klanten kunnen niet pinnen, maar je hoeft je pas niet in te leveren, ze hopen nog steeds dat je ooit zal upgraden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Kijk, dat is helder, in 3 zinnen meer duidelijkheid dan in de hele faq van Knab ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Ik zie ook nergens wat dan de rente is op de 'basis' rekening, de gratis variant na het na 3 maanden cancellen van je pakket bedoel ik dan.

Gelukkig is het nog niet zo erg als bij ING met hun 20 soorten rekeningen die allemaal op elkaar lijken (en soms zelfs letterlijk identiek zijn qua voorwaarden en rentes), daar wordt ik echt duizelig van ;)

Soms denk ik terug aan +/- 2008, toen ik nog 5,45% rente zonder voorwaarden kreeg bij AK-bank. Ik weet dat de inflatie toen ook hoog was en dat het dus per saldo niet zoveel uitmaakt dat de spaarrente nu laag is, maar het voelt toch als minder haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Volgens mij gewoon 1,65%
Maar er zijn ook genoeg bank topics kom ik achter:
Het spaartopic - Deel 3
Het 'Welke bank?' topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Valorian schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:00:
Ik zie ook nergens wat dan de rente is op de 'basis' rekening, de gratis variant na het na 3 maanden cancellen van je pakket bedoel ik dan.

Gelukkig is het nog niet zo erg als bij ING met hun 20 soorten rekeningen die allemaal op elkaar lijken (en soms zelfs letterlijk identiek zijn qua voorwaarden en rentes), daar wordt ik echt duizelig van ;)

Soms denk ik terug aan +/- 2008, toen ik nog 5,45% rente zonder voorwaarden kreeg bij AK-bank. Ik weet dat de inflatie toen ook hoog was en dat het dus per saldo niet zoveel uitmaakt dat de spaarrente nu laag is, maar het voelt toch als minder haha.
Het voordeel van die tijd was: je (studie-) schulden verdampten ook hard in al die inflatie (net als je hypotheekschuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

het belangrijkste van sparen is dat je het bedrag wat je hebt niet uitgeeft. Dat levert veel meer op dat dat beetje rente ;)

Woei, volgend jaar 0,12% rente bij DUO (nu nog 1,5%). Maar ik hoop dit jaar er al vanaf te zijn... freedom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe weet jij dat het volgend jaar ook 0,12 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Omdat het al jaren een vast patroon heeft: https://duo.nl/particulie...icht-rentepercentages.asp

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vandread schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:05:
Volgens mij gewoon 1,65%
Maar er zijn ook genoeg bank topics kom ik achter:
Het spaartopic - Deel 3
Het 'Welke bank?' topic
Ik heb vandaag een mailtje gekregen dat het vanaf volgende maand naar 1.55% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat werkt zo niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Nou, de rente is in elk geval niet gestegen laatste tijd. Mijn assumption was dat (mede) bepaalt. Ach, maakt ook niet uit als ik dit jaar alles nog aflos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dit jaar is het 0,12%, dus dat zal het volgend jaar niet zijn inderdaad. Maar verder is dat patroon al 17 jaar zo, dus dat zal volgend jaar hoogstwaarschijnlijk ook wel standhouden (alleen dan wordt de rente dus weer 1,50%).

[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 23-01-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, dat overzicht geeft aan welke batches welk percentage geven. Het percentage van 0,12 geldt voor iedereen die vijf, tien en vijftien jaar geleden is afgestudeerd.
volgend jaar wordt er weer een percentage opnieuw vastgesteld. Dat heeft niks met de eerdere jaren te maken.
dat wordt gebaseerd op de vijfjaars rente op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dan heb ik de tabel verkeerd geïnterpreteerd, mijn excuses :X

Als ik het goed begrijp, als er volgend jaar bijvoorbeeld vastgesteld wordt dat de rente 2% moet worden voor 2015, dan krijgen mensen die sinds 2010, 2005 en 2000 geen stufi meer hebben ook die rente voor de komende 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dus als je pech hebt gaat je aflossing in in een jaar dat de rente kei-hoog is, zakt de rente daarna naar 0 en na 5 jaar toevallig weer kei-hoog en dan weer naar 0 :P En dan betaal jij 10 jaar lang die hoge rente. Maar andersom kan ook gebeuren ;) Ze vinden bij DUO vastigheid en weten waar je aan toe bent belangrijker dan 100% eerlijkheid :)

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 24-01-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
woekele schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:59:
Dus als je pech hebt gaat je aflossing in in een jaar dat de rente kei-hoog is, zakt de rente daarna naar 0 en na 5 jaar toevallig weer kei-hoog en dan weer naar 0 :P En dan betaal jij 10 jaar lang die hoge rente. Maar andersom kan ook gebeuren ;) Ze vinden bij DUO vastigheid en weten waar je aan toe bent belangrijker dan 100% eerlijkheid :)
Daarom, als je nu 0,12% rente hebt, niet wachten tot 2020 met aflossen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
Ramon schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:02:
[...]

Ligt er net aan. Als je een andere duurdere lening heb, kan je die beter eerst aflossen. Op zich logisch, want je moet altijd met de lening beginnen met het hoogste percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Nou... ik ga toch echt eerst stufi aflossen en dan pas hypotheek. Ook al is hypotheek hogere rente. Wellicht niet 100% logisch, maar stufi is iets waar je vanaf wil zijn, hypotheek speelt dat minder bij. Voor mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

woekele schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:14:
Nou... ik ga toch echt eerst stufi aflossen en dan pas hypotheek. Ook al is hypotheek hogere rente. Wellicht niet 100% logisch, maar stufi is iets waar je vanaf wil zijn, hypotheek speelt dat minder bij. Voor mij dan.
Volkomen onlogisch zelfs. Je mag doen wat je wil, maar voor iedereen die dit leest: bij financiële beslissingen moet je er naar streven om zoveel mogelijk het rationele aspect van je psyche laten leiden, niet het emotionele.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ramon schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:02:
[...]

Of juist als je nu 0,12% rente hebt veel sparen en pas als de rente hoger (gaat) worden, zo snel/veel mogelijk aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:17
Hahn schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:52:
[...]

Of juist als je nu 0,12% rente hebt veel sparen en pas als de rente hoger (gaat) worden, zo snel/veel mogelijk aflossen.
En als je meer dan 20k aan spaargeld hebt, mag je deze schuld ook nog eens van de belasting aftrekken -> minder VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
T-MOB schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:05:
Hij zegt niet dat het moeilijk is. Hij zegt dat het moeite kost. Je boekhouding wordt er ingewikkelder van. Daar komt overigens nog bij dat het ook risico's met zich meebrengt. Bezittingen kun je kwijtraken, er kan beslag op gelegd worden, etc. Een grotere balans bij gelijkblijvend eigen vermogen is gewoon meer risico.

Met de bedragen die jij noemt - 46 euro per maand - is het allemaal te wel te overzien. Maar je winst is dan ook marginaal. Met twee jaar uitstel win je bij 3.12% rendement iets van 2 tientjes in die twee jaar. Op een risicoloze spaarrekening dus ongeveer de helft. Persoonlijk zou ik daar mijn bed niet voor uit komen.
Welke boekhouding? Gaat gewoon mee met mijn maandelijkse beleggingen etc. Kost geen enkele extra moeite of boekhouding.

Daarbij is het risico gewoon 0 wanneer je dit geld op een spaarrekening zet (wat ik overigens niet doe). Iets wat je ook kun automatiseren waardoor het geen moeite kost.

Ik maak gemiddeld 5-8% per jaar rendement. En ik heb het niet over 2 jaar, maar over 4.

Gratis geld zonder moeite, daar zijn we toch gek op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
woekele schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:14:
Helemaal niet logisch zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
GioStyle schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:28:
[...]

En als je meer dan 20k aan spaargeld hebt, mag je deze schuld ook nog eens van de belasting aftrekken -> minder VRH.
Met een drempel van Eur 2.900,-

Bij Eur10k studieschuld mag je dus Eur 7.100,- aftrekken in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dat was al gezegd, maar wrijf het er nog maar eens in :)

Ik ben straks studieschuld-vrij en dat is mij, logisch of niet, meer waard dan een paar euro die ik had kunnen besparen door de schuld open te laten staan.

Overigens, als je HRA meerekent en ook het feit dat we de rente van hypotheek met z'n tweeën betalen, dan wordt het misschien juist wel weer logisch om eerst stufi af te lossen :)

[ Voor 21% gewijzigd door woekele op 26-01-2015 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Zelfs met HRA is de rente op je hypothecaire lening waarschijnlijk hoger dan die voor je stufi. Maargoed, eigen keus. Als jij je daar lekkerder bij voelt, dan is het toch prima zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
woekele schreef op maandag 26 januari 2015 @ 06:50:
[...]

Dat was al gezegd, maar wrijf het er nog maar eens in :)
Had ik niet gezien.
Ik ben straks studieschuld-vrij en dat is mij, logisch of niet, meer waard dan een paar euro die ik had kunnen besparen door de schuld open te laten staan.

Overigens, als je HRA meerekent en ook het feit dat we de rente van hypotheek met z'n tweeën betalen, dan wordt het misschien juist wel weer logisch om eerst stufi af te lossen :)
Als jij dat prettig vindt, prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Ik heb gezocht naar tabellen of formules waar dat betalen naar draagkracht beschreven wordt (zeg maar de brongegevens voor die rekenhulp), maar kan het nergens vinden.

Voor mij als 'buitenlander' is die rekenhulp niet goed te gebruiken. Ik heb geen idee wat mijn verzamelinkomen voor Nederlandse begrippen zou zijn; ik doe geen aangifte in Nederland omdat ik niet woon en niet werk binnen Nederland. Ik weet ook niet waar DUO mijn huidige bedrag op gebaseerd heeft, en kan dus ook nergens nalezen of het bedrag theoretisch minder zou kunnen zijn. Ik kan het makkelijk betalen hoor, daar niet van, maar ik ga dit jaar een huis bouwen en alle centjes zijn meegenomen.

Die rekenhulp schijnt overigens sowieso niet bepaald rekening te houden met de daadwerkelijke gegevens die je invoert. Als ik bij het laatste vakje (wat betaal je nu) bijvoorbeeld 800 euro invoer, dan gaat dat minimumbedrag ook naar 800 euro. Ook bij 0 euro bijvoorbeeld. Het maakt helemaal niets uit welk bedrag ik daar invoer: het eindigt allemaal op hetzelfde. Niet zo heel erg nuttig dus.

Overigens val ik nog onder oude terugbetaalrekening.

Edit 16.02.2015:
Ik heb hier een daadwerkelijk functionerende rekenhulp gevonden, via een ander forum. Waarom ze hier niet standaard naar verwijzen op de site van de DUO is mij een raadsel.
Overigens is wat de DUO doet wel meer een raadsel. Zomaar ineens bedragen overgeboekt krijgen en met geen mogelijkheid in staat zijn om na te rekenen wat ze doen is daar één (of twee) van.

[ Voor 17% gewijzigd door Buggle op 16-02-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:27
Als ik in Mijn DUO kijk, zie ik bij "studieschuld" een specificatie van

- Prestatiebeurs
- Lening
- Collegegeldkrediet

Echter, het bedrag van de prestatiebeurs is veel te laag, en dat van de lening veel te hoog.

Ik ga mijn diploma halen binnen de 10-jaars termijn, dus mijn prestatiebeurs zal worden kwijtgescholden. Het zou alleen jammer zijn als ik een deel van die prestatiebeurs niet kwijtgescholden krijg omdat dat geld als lening te boek staat.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)? Wordt deze specificatie automatisch gecorrigeerd als je afstudeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De lening wordt pas gift als je daadwerkelijk diploma hebt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ja, wat logisch is. "Ik ga mijn diploma halen binnen de 10-jaars termijn" is namelijk nog helemaal niet bewezen, ook al ben jij er zelf heilig van overtuigd.

Als het goed is staat je lening wel in 2 delen opgesplitst: een voorlopige lening (die kwijtgescholden wordt als je je diploma haalt) en een definitieve lening, die je sowieso terug moet betalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Hahn op 27-04-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

en waarom is een bepaald gedeelte dan al wel gift? Vanwege je P waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 19:27
Haha, ik bedoel niet dat mijn prestatiebeurs centen nu al kwijtgescholden hadden moeten worden.

Ik bedoel dat er te weinig geld onder de noemer "prestatiebeurs" staat en teveel bij "lening". M.a.w. als dit zou kloppen (wat dus niet het geval is), zou ik straks (als ik mijn diploma heb), minder geld als gift krijgen dan waar ik recht op heb. De vraag is of andere mensen dit ook hebben gehad, of dat het uiteindelijk opnieuw wordt berekend allemaal als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30
WizZie- schreef op maandag 27 april 2015 @ 17:10:
Haha, ik bedoel niet dat mijn prestatiebeurs centen nu al kwijtgescholden hadden moeten worden.

Ik bedoel dat er te weinig geld onder de noemer "prestatiebeurs" staat en teveel bij "lening". M.a.w. als dit zou kloppen (wat dus niet het geval is), zou ik straks (als ik mijn diploma heb), minder geld als gift krijgen dan waar ik recht op heb. De vraag is of andere mensen dit ook hebben gehad, of dat het uiteindelijk opnieuw wordt berekend allemaal als je klaar bent.
Mijn vriendin had ook achteraf te weinig prestatiebeurs ontvangen, hierover kreeg ze circa 1 jaar na het afstuderen een brief. Het bedrag (toen 3000,-) werd op haar rekening gestort ondanks dat ze niet meer studeerde omdat ze er wel recht op had. Op de vraag of het niet gewoon verrekend kon worden met haar bestaande studieschuld kreeg ze te horen dat dit niet mogelijk was (dus hebben we dit maar zelf meteen recht geboekt :P ). Kortom gewoon even bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 21:00
Ik moet vanaf volgend jaar gaan aflossen. Mijn schuld ligt op 11.000,-
Dat zal een maandbedrag van rond de 60 euro worden. Als de rente volgend jaar zo laag ligt als nu, dan zit ik er aan te denken om die stop van 5 jaar in te zetten. 5 jaar lang het geld opzij zetten en dit potje op een beleggingsrekening te zetten. Ik weet dat het rendement dan niet al te hoog zal zijn, maar het idee dat je wat geld beschikbaar hebt voor geval van nood vind ik wel prettig.

Ik heb ook een hypotheek en lees dat sommigen hier het geld gebruiken om extra af te lossen op hun hypotheek. Ik zie daar de meerwaarde niet zo van in.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 19-12-2023
Het hangt van het verwachte rendement af. Als je bijv. verwacht 4% rendement te maken op je beleggingsrekening, terwijl je een hypotheek met 4,5% hebt, kun je het geld beter inzetten om je hypotheek te verlagen (zeker als je huis onder water staat, wat bij veel mensen het geval is).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 21:00
In mijn geval heb ik een hypotheek op zo'n 70% van de waarde van mijn huis.
Ik heb dus geen haast met aflossen en heb een gunstige rente van 2,75%. Ik verwacht een rente van tussen de 5% en 8% op de beleggingsrekening. Daarnaast is het zo dat ik het geld dat ik in het huis stop "kwijt ben" en niet kan gebruiken in een eventueel noodgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Viavia28 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:52:
Ik weet dat het rendement dan niet al te hoog zal zijn, maar het idee dat je wat geld beschikbaar hebt voor geval van nood vind ik wel prettig.
En als je dan ECHT in nood zit kan je hem niet stop zetten mijns inziens....
Die 60 euro per maand "apart zetten" zet toch ook geen zoden aan de dijk over 5 jaar..... zit je zo krap iedere maand dat je sowieso geen geld apart kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zat eens wat rond te kijken op de site van DUO, en een ding snap ik niet helemaal voer de terugbetalingsregels van voor 2012:
Looptijd: Uw aflosfase is 15 jaar. Laat u het partnerinkomen niet meetellen, dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden waarin u dit doet.
http://www.duo.nl/particu...naar-de-nieuwe-regels.asp

Hoe ik die zin taaltechnisch begrijp is als ik 15 jaar het partnerinkomen niet mee laat tellen, de totale aflosfase 30 jaar wordt :? Wie weet hoe ze dat bedoelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
fsfikke schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:13:
Ik zat eens wat rond te kijken op de site van DUO, en een ding snap ik niet helemaal voer de terugbetalingsregels van voor 2012:

[...]

Hoe ik die zin taaltechnisch begrijp is als ik 15 jaar het partnerinkomen niet mee laat tellen, de totale aflosfase 30 jaar wordt :? Wie weet hoe ze dat bedoelen :p
Ik vermoed dat je het juist interpreteert. Het feit dat je je partnerinkomen niet mee laat tellen, betekend dat je minder aflost dat jullie feitelijk zouden kunnen, en dus wordt de aflosperiode van dat lagere bedrag verlengt.

Ervan uitgaande dat je ook een partner hebt uiteraard ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 08:57
r 2012:

[...]

Dat is ook correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

En als er geen partner(inkomen) is, is de aflostijd alsnog gewoon 15 jaar?

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 28-06-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
als je dat inkomen (wat er niet is) wel mee laat tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

WizZie- schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:29:
Als ik in Mijn DUO kijk, zie ik bij "studieschuld" een specificatie van

- Prestatiebeurs
- Lening
- Collegegeldkrediet

Echter, het bedrag van de prestatiebeurs is veel te laag, en dat van de lening veel te hoog.

Ik ga mijn diploma halen binnen de 10-jaars termijn, dus mijn prestatiebeurs zal worden kwijtgescholden. Het zou alleen jammer zijn als ik een deel van die prestatiebeurs niet kwijtgescholden krijg omdat dat geld als lening te boek staat.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)? Wordt deze specificatie automatisch gecorrigeerd als je afstudeert?
Dit klopt. Hij wordt pas verwijderd rond januari/februari. In het geval van jouw gaat dat dus januar/februari 2016 worden. Dus niet als je afstudeert, maar pas later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 14:46

[...]

Je aflosfase word verlengt met de periode dat je het salaris van je parner niet mee laat tellen. Dit houd in dat als je 15 jaar het salaris van je parner niet mee laat tellen je nog 15 jaar moet aflossen. In die volgende 15 jaar moet je dus wel het salaris van je parner mee laten tellen. Anders word die 2e 15 jaar weer met 15 jaar verlengd omdat je het salaris van je parner niet mee laat telen.

Simpel je moet 15 jaar of 180 maanden aflossen. Voor elke maand dat je je parner mee laat tellen of geen parner hebt dan vermindert het aantal maanden. Tel je het saris van je parner niet mee dan loopt het aantal maanden niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Als ik het goed begrijp... Als je als vrijgezelle ZZP'er zorgt dat je 15 jaar minder dan 15000 verzamelinkomen hebt (je inkomsten grotendeels weer investeren in je bedrijf) en je je aflossing ivm draagkracht daarom op 0 laat zetten, dan ben je na 15 jaar gratis van je DUO-schuld af? Niet dat dit in de verste verte op mij van toepassing is, maar ik ben even benieuwd of het klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn er al (stiekeme) verwachtingen wat de rente gaat doen? Per 01-01-2016 "krijgt" mijn studieschuld een nieuw rentetarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Zal ook wel laag zijn als die dit jaar op 0,12 stond....
Zou je geen zorgen maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28
Ik zou geen schokkende wijzigingen verwachten. Rente is nog steeds overal erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
woekele schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:08:
Als ik het goed begrijp... Als je als vrijgezelle ZZP'er zorgt dat je 15 jaar minder dan 15000 verzamelinkomen hebt (je inkomsten grotendeels weer investeren in je bedrijf) en je je aflossing ivm draagkracht daarom op 0 laat zetten, dan ben je na 15 jaar gratis van je DUO-schuld af? Niet dat dit in de verste verte op mij van toepassing is, maar ik ben even benieuwd of het klopt :)
Is niet zo makkelijk als het lijkt: bij een eenmanszaak oid zul je die investeringen daadwerkelijk in iets concreets en bedrijfsmatigs moeten doen (je kunt geen winst reserveren), en als ZZP'er lijkt me dat lastig. En bij een BV zul je jezelf een DGA-salaris van 44k moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd, per 2016 zal mijn percentage voor het eerst bepaald moeten worden. Nu met de heisa rondom Griekenland vraag ik het mij af of ze nog onder die 0,12% gaan duiken van vorig jaar. Las laatst wel dat NL met een andere looptijd zelfs geld toe kreeg, maar dat gold voor de duur van een jaar. Niet de 5-jaars termijn waaraan de percentages gekoppeld zitten die DUO hanteert. Vraag me sowieso af in hoeverre het QE gebeuren v/d ECB nog van invloed zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Om mezelf uit een ander topic te plagieren, DUO zegt het percentage te baseren op de rente op staatsobligaties met een looptijd van 5 jaar, en vergelijkbare dingen.

Je kunt dus naar http://www.iex.nl/Rente-K...353/Nederland-5-jaar.aspx kijken voor een idee hoe het rentepercentage ongeveer kan bewegen door de jaren heen, en te schatten wat het nieuwe percentage ongeveer zal worden. Het percentage in deze grafiek zal trouwens nooit precies overeen komen met de vastgestelde rente door de DUO, maar is een goede benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps3gamer
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-04 09:53
Hey iedereen,

Hypothetisch vraagje; kan de rente die DUO hanteert voor je studie schuld negatief worden?

Het is eerder in dit topic al een keer voorbij gekomen, maar aangezien het nu toch wat dichter bij komt ben ik benieuwd naar jullie verwachting.

In de wet staat dat het rentepercentage gelijk wordt gesteld aan het gemiddeld effectief rendement van de lening van de Nederlandse Staat van 3 tot 5 jaar in oktober.
(http://mijnwetten.nl/wet-studiefinanciering-bes/artikel4.3)

Bij benadering zou het nu gaan om -0,180% en 0,025% (gemiddeld -0,078%?)
(http://www.beleggen.nl/Nederland_3_jaar)
en
(http://www.beleggen.nl/Nederland_5_jaar)

Ik weet dat het nog geen oktober is en dat bovenstaande getallen bij benadering zijn. Maar het gaat me er vooral om of het mogelijk is... Stel dat de getallen ongeveer zo blijven (of nog verder dalen???) heeft de minister dan een mogelijkheid om een negatieve rente op je studieschuld tegen te houden? Het lijkt me niet dat ze de wet nu nog snel kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

ps3gamer schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:30:
Hey iedereen,

Hypothetisch vraagje; kan de rente die DUO hanteert voor je studie schuld negatief worden?

Het is eerder in dit topic al een keer voorbij gekomen, maar aangezien het nu toch wat dichter bij komt ben ik benieuwd naar jullie verwachting.

In de wet staat dat het rentepercentage gelijk wordt gesteld aan het gemiddeld effectief rendement van de lening van de Nederlandse Staat van 3 tot 5 jaar in oktober.
(http://mijnwetten.nl/wet-studiefinanciering-bes/artikel4.3)

Bij benadering zou het nu gaan om -0,180% en 0,025% (gemiddeld -0,078%?)
(http://www.beleggen.nl/Nederland_3_jaar)
en
(http://www.beleggen.nl/Nederland_5_jaar)

Ik weet dat het nog geen oktober is en dat bovenstaande getallen bij benadering zijn. Maar het gaat me er vooral om of het mogelijk is... Stel dat de getallen ongeveer zo blijven (of nog verder dalen???) heeft de minister dan een mogelijkheid om een negatieve rente op je studieschuld tegen te houden? Het lijkt me niet dat ze de wet nu nog snel kan aanpassen?
Veel mensen denken dat de rente nu laag omdat hij bijna tegen de nul aanzit, en daarom alleen nog maar omhoog kan, maar een negatieve rente is natuurlijk ook mogelijk. Ik zie geen reden waarom het hier niet zou kunnen. Banken hebben zich al voorbereid op een negatieve spaarrente, een negatieve leenrente hoort daar ook bij, en is volstrekt logisch wanneer er sprake is van deflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps3gamer
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-04 09:53
Per 01-08-2015 is de volgende zin in de wet opgenomen:
Het rentepercentage wordt vastgesteld op nul indien deze overeenkomstig de eerste volzin minder dan nul procent bedraagt.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_24-08-2015

Daarbij hebben ze eigenlijk geen rekening gehouden met de invoertermijn van 2 maanden, maar ik zou niet weten of en wat je daaraan kan doen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2015-291.html

Verder ook goed om te weten dat de rente per 09-2017 wordt gebaseerd op de 5-jaars staatsleningen waardoor de rente dus iets hoger zal worden.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_01-09-2017

[ Voor 92% gewijzigd door ps3gamer op 24-08-2015 16:59 ]

Anoniem: 699111

Zoals blijkt uit de wetswijziging zal het rentepercentage dit jaar gebaseerd worden op de maand september i.p.v. oktober. Wilt iemand hier er een berekening op los te laten? Ik ben namelijk enorm benieuwd naar het nieuwe rentepercentage maar ik heb niet de kennis om dit zelf te kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 11:36
Gezien de 3 jarige en 5 jarige rente van September en Oktober wordt de rente negatief. Wat dus in de praktijk 0% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik moet voor 1 januari kiezen of ik voor de oude of nieuwe regeling ga.

Nu begrijp ik dat de oude regeling mijn schuld / 180 maanden = bedrag per maand is. en dat in de nieuwe regeling het wordt berekend aan de hand van je inkomen. Maar hoe weet ik of dit voordeliger is dan in de oude situatie?

Daarnaast wordt het inkomen van mijn partner ook meegeteld in de nieuwe variant hoe wordt dit berekend dan? stel ik verdien 2000 en mijn partner ook 2000 dus 4000 totaal welk percentage wordt dan berekend en wat moet ik dan betalen?
Het is natuurlijk wel een beetje raar dat mijn partner moet gaan meebetalen aan mijn schuld, hoe gaan mensen hiermee om die hier ook voor hebben gekozen?

Daarnaast heb ik op een website van een hypotheek verstrekker gelezen dat als ik een hypotheek wil het met de nieuwe regeling voordeliger is en dat ik dan meer kan lenen. Bij de Rabobank zou er volgens hun website 4000 euro verschil tussen zitten. Is dit iets om mee te nemen in mijn overweging?

Ik ben er nog helemaal niet over uit wat nou het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 21:43

Wuursj

want worst is al bezet

Op de site van duo staat een tool waar je mee kan uitrekenen wat voor jou de beste regeling is. Kwestie van schuld, inkomen en eventueel partner invoeren en kiezen of je voor oud of nieuw gaat. Als dat je dat met een paar scenario's doet, heb je wel een beeld.

Overigens is het oude systeem ook niet helemaal partner-invloed-vrij. Ja, je kan kiezen dat het inkomen van je partner niet wordt meegenomen. Maar dan wordt wel je aflosperiode voor de tijd dat je dat doet verdubbeld. Het heeft dus wel invloed.

Voor mij persoonlijk was eerst in het oude systeem mijn maandbedrag hoger dan in het nieuwe systeem. Echter toen mijn salaris wat groeide (niet eens heel veel) was het bedrag zowat gelijk in beide systemen. Ik ging dus al snel genoeg verdienden om ook in het oude systeem schuld/180 maanden +rente te gaan betalen. Dus ben ik bij het oude systeem gebleven.

Uiteraard voor iedereen verschillend maar kijk dus ook even naar wat toekomstige scenario's en neit alleen naar het heden ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 24-11-2015 20:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Wuursj schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:16:
Op de site van duo staat een tool waar je mee kan uitrekenen wat voor jou de beste regeling is.
Bij mij komt er precies hetzelfde uit (oud en nieuwe regeling), vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Als je salaris voldoende is om het maandelijkse bedrag te kunnen dragen, maakt het inderdaad niet uit welke regeling je kiest. In beide gevallen zul je hetzelfde bedrag moeten betalen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Railgunner schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:58:
Als je salaris voldoende is om het maandelijkse bedrag te kunnen dragen, maakt het inderdaad niet uit welke regeling je kiest. In beide gevallen zul je hetzelfde bedrag moeten betalen.
Dat verklaard het een en ander. Mijn betaling is nooit anders geweest dan nu (ik verdien vanaf het begin van mijn carrière genoeg om "(schuld+rente)/180)" te kunnen dragen.

Ik vraag me overigens af of het maandbedrag omlaag gaat als de rente ook omlaag gaat. Of zal mijn bedrag stijgen omdat ik ca. 1.8x meer verdien dan toen ik voor het eerst ging betalen.

(Dit is mijn eerste rente wijziging, ik betaal nu 1.5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Ja, het maandbedrag gaat dan ook omlaag. Er van uitgaande dat je eerder nooit een draagkrachtmeting hebt aangevraagd en op basis daarvan nu minder per maand hoeft te betalen.

Overigens kun je grofweg uitrekenen wat je nieuwe maandbedrag gaat zijn door je totale schuld te delen door het resterende aantal maanden en daar een klein bedrag bij op te tellen voor de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Railgunner schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:15:
Ja, het maandbedrag gaat dan ook omlaag. Er van uitgaande dat je eerder nooit een draagkrachtmeting hebt aangevraagd en op basis daarvan nu minder per maand hoeft te betalen.

Overigens kun je grofweg uitrekenen wat je nieuwe maandbedrag gaat zijn door je totale schuld te delen door het resterende aantal maanden en daar een klein bedrag bij op te tellen voor de rente.
Volgens mijn berekening zou ik €16 minder gaan betalen als de rente uitkomt op zeg. 0.1% *O* -O-

Draagkracht berekening heb ik net eens gedaan, veranderde niets. Overigens mis ik het geld ook niet (7% van mijn netto inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 15-05 09:33
Hopelijk zit ik hier goed:
Ik heb dit jaar 3000 euro teveel verdiend. Niet handig. Ik heb vanaf december zowel mijn OV als mijn Stufie stopgezet.
Wat kan ik nu verwachten?

Moet ik nu straks:
1) 3000 euro terugbetalen?
2) Vanaf het moment dat ik teveel geld heb verdiend (oktober naar alle waarschijnlijkheid) dat gedeelte terug betalen?
3) Alleen de stufi + OV (oktober en november) terug betalen?

En wat gebeurd er als ik dit jaar nog 1000 euro verdien? Wordt het dan in totaal 4000 euro? Of, omdat ik nu alles heb stopgezet kan ik 'zoveel' verdienen als ik wil?

Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar ik krijg nergens duidelijk antwoord..

[ Voor 23% gewijzigd door MartijnMartijn op 29-11-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
martijnmartijn schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:22:
Ik heb dit jaar 3000 euro teveel verdiend. Niet handig. Ik heb vanaf december zowel mijn OV als mijn Stufie stopgezet.

Moet ik nu straks:
2) Vanaf het moment dat ik teveel geld heb verdiend (oktober naar alle waarschijnlijkheid) dat gedeelte terug betalen?

En wat gebeurd er als ik dit jaar nog 1000 euro verdien? Wordt het dan in totaal 4000 euro? Of, omdat ik nu alles heb stopgezet kan ik 'zoveel' verdienen als ik wil?

Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar ik krijg nergens duidelijk antwoord..
Ik heb dit jaren terug ook gehad (alleen niet stopgezet, omdat ik er pas bij de aangifte achter kwam). Ik zat er €1000 overheen en moest €1000 terugbetalen aan teveel ontvangen stufi + €1000 voor de OV kaart (die ik nooit gebruikte...). Jij hebt als ik het goed begrijp te laat stopgezet (namelijk niet vóór de maand waarin je over de grens heenging, maar pas daarna). Ik denk dus dat je de sigaar bent, oftewel de teveel ontvangen stufi terugbetalen én 11 maanden OV terubetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-05 23:50

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Cocytus schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:53:
[...]

Ik heb dit jaren terug ook gehad (alleen niet stopgezet, omdat ik er pas bij de aangifte achter kwam). Ik zat er €1000 overheen en moest €1000 terugbetalen aan teveel ontvangen stufi + €1000 voor de OV kaart (die ik nooit gebruikte...). Jij hebt als ik het goed begrijp te laat stopgezet (namelijk niet vóór de maand waarin je over de grens heenging, maar pas daarna). Ik denk dus dat je de sigaar bent, oftewel de teveel ontvangen stufi terugbetalen én 11 maanden OV terubetalen.
Heb je je OV kaart wel opgehaald, of alleen aangevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
TVH7 schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:59:
[...]

Heb je je OV kaart wel opgehaald, of alleen aangevraagd?
Dit is van lang voor de OV chipkaart tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-05 23:50

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Cocytus schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:05:
[...]

Ahh sorry hehe :)
Vreemd wel, dat je zoiets niet stop kon zetten, of was je zoiets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Dat zou super jammer zijn. Het enige wat ik niet snap: ik heb 3000 euro bruto verdiend. Waarom moet ik het dan netto terugbetalen (belastbaar inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Cocytus schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:05:
[...]

Je moet hem nog steeds ophalen hoor? Of is dat alleen als je al een bestaande OV chipkaart hebt? Ik moest naar zo'n oplaadpunt toe om het product "studenten OV" of iets dergelijks op mijn ov chipkaart te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik denk dat Cocytus bedoeld voor het bestaan van de OV chipkaart. Toen was de OV kaart een papieren bewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Justifier schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:19:
Ik denk dat Cocytus bedoeld voor het bestaan van de OV chipkaart. Toen was de OV kaart een papieren bewijs
Dat weet ik. :P maar volgens mij doelde die op het ophalen. En dat moet in mijn eigen ervaring dus nog steeds, maar dat kan ook zijn omdat ik dus al een OV chipkaart in bezit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Moet ik nu straks:
Ik raad je sowieso aan hier direct contact met DUO over te hebben. Je wil niet dat mensen hier straks A zeggen terwijl het toch B blijkt te zijn.

Je kunt in ieder geval je studiefinanciering met terugwerkende kracht stopzetten vanaf de maand dat je over de bijverdiengrens ging. Dat heb ik ooit eens gedaan. Je betaalt dan de ontvangen studiefinanciering van die maanden terug en ook 194 euro per maand voor het studentenreisproduct. Vervolgens mag je onbeperkt bijverdienen in de latere maanden. Dit kan een goedkopere optie zijn dan niet stopzetten; dan heb je de bijverdiengrens overschreden en moet je volgens mij meer terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39

Zenix

BOE!

Moet ik nu straks:

Als je niks doet moet je alles wat je teveel hebt verdiend tot december terug betalen. Wat je in december verdiend is niet relevant want je hebt geen stufi meer.

Wat jij moet doen is is achteraf stopzetten en dan voor de maand dat je overheen ging. Dit kost je zoals eerder aangegeven 194 euro per maand voor OV kaart en alle stufi in die maanden. Indien dat meer is als dan dan je hebt verdiend boven de grens dan moet je dat niet doen.

Ik ging afgelopen maand over de grens maar heb toch stufi behouden, omdat ik er maar 100 euro over heenging en dat is goedkoper dan maand geen OV en geen stufi. Ik moet straks dus 100 euro betalen.
Soms kan het dus gunstiger zijn om over de grens te gaan en niks te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 29-11-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Bedankt voor je antwoord!
Gebeld! Thanks. Blijkbaar is bruto loon wel wat anders dan belastbaar inkomen. Dus om die reden heb ik het weer aangezet. Als je teveel verdiend moet je het verschil terugbetalen tussen je inkomen en de stuif..

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnMartijn op 30-11-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Ik hoop dat dit de goede plaats is voor advies. Mijn excuses als dit het verkeerde topic is.

Ook ik heb de brief gekregen waarbij de keuze wordt gegeven tussen de oude en nieuwe terugbetaal-regels. Hoewel ik nu rap een keuze moet gaan maken, twijfel ik nog heel erg. Ik heb niet mega veel verstand van financiën en dit lijkt me toch wel een 'ingrijpende' keuze. ;)

Op dit moment is mijn schuld 19k en ik moet per januari 2016 terug gaan betalen. Mijn plan is om maandelijks zo min mogelijk terug te betalen. De rente van DUO is zo laag dat het voor mijn gevoel interessanter is om gewoon te gaan sparen. Dan heb ik in noodgevallen geld achter de hand en kan ik, wanneer ik het bedrag heb, de rest van de lening in een keer terugbetalen. In voorbereiding hierop had ik al een KNAB rekening genomen. Helaas is de rente hiervan in een jaar tijd gekelderd en kan ik voor de gratis rekening ineens gaan betalen. Tot mijn spijt dus weer terug naar de ING... :'(

Ik neig erg naar de regels van voor 2012, omdat het lijkt dat je met deze regels zelf meer controle hebt. Geen automatische incasso, zelf verlaging aan kunnen vragen indien nodig etc. Bovendien heb ik niet de verwachting dat mijn salaris in de komende 5 jaar gigantisch gaat groeien. Voordat ik deze knoop doorhak zou ik graag wat input van jullie hierover krijgen. Zie ik mogelijk iets over het hoofd, maak ik me te druk om niets, kan ik toch beter zo snel mogelijk alles terug betalen?

Schuld: 19k
Inkomen per jaar: 26k
Hypotheek: nee (en ook geen interesse in)
Partner: nog niet
Voorstel van DUO: 114 euro per maand (volgens nieuwe regels)
Ik kan per maand terug betalen: 500 euro (zit nu nog in een sloopwoning ;) )

Regels van vóór 2012Regels vanaf 2012
BetaalwijzeU kunt kiezen voor automatische incasso.U betaalt altijd via automatische incasso.
Verlagen maandbedragU kunt zelf verlaging van het maandbedrag aanvragen.Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.
PartnerinkomenU bepaalt zelf of u het inkomen van uw partner laat meetellen bij de berekening van uw draagkracht.Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
LooptijdUw aflosfase is 15 jaar. Laat u het partnerinkomen niet meetellen, dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden waarin u dit doet.Uw aflosfase is maximaal 15 jaar.
Berekening draagkrachtUw inkomen wordt in schijven ingedeeld; bij elke extra schijf hoort een hoger percentage draagkracht.U hoeft nooit meer dan 12% van het extra inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.
Het maandbedrag is meestal lager dan onder de regels van vóór 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, volgens mij is het verschil in jouw situatie niet groot.
Zou sowieso voor automatische incasso kiezen, dan kun je het niet vergeten ook. En inderdaad het minimum terug gaan betalen voorlopig, en de rest opzij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Die draagkracht berekening is wel gunstiger bij nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:55:
Die draagkracht berekening is wel gunstiger bij nieuwe.
Dank voor je reactie (jij ook @MikeyMan ! :) ). Maar is zo'n automatische draagkracht berekening in mijn geval niet veel ongunstiger, omdat ik de komende 5 jaar niet veel meer ga verdienen? Dan blijf ik bij het oude stelsel in dezelfde schijf, en heb de de 'voordelen/vrijheden' die bij het oude stelsel horen. Geen eventuele partner die betrokken wordt in mijn schuld, gewoon zelf kunnen overmaken, bijstellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Reb87 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:58:
[...]

Dank voor je reactie (jij ook @MikeyMan ! :) ). Maar is zo'n automatische draagkracht berekening in mijn geval niet veel ongunstiger, omdat ik de komende 5 jaar niet veel meer ga verdienen? Dan blij ik bij het oude stelsel in dezelfde schijf, en heb de de 'voordelen/vrijheden' die bij het oude stelsel horen. Geen eventuele partner die betrokken wordt in mijn schuld, gewoon zelf kunnen overmaken, bijstellen etc.
Ik vind de nieuwe daarnaast fijner omdat je niet hoeft na te denken of je draagkracht nog klopt, gaat automatisch. Daarnaast ben je er ook sneller vanaf omdat de aflosfase niet verlengt wordt zoals bij de oude als je partner niet meeneemt. Als namelijk je aflosfase afgelopen is en er is er nog een restbedrag over dan wordt dat kwijtgescholden. Dat is ook iets om rekening mee te houden. Maar het maakt niet zoveel uit verder, kies waar jij het beste bij voelt.

Sowieso niet meer terugbetalen de komende jaren dan de DUO aangeeft. Het overige geld kan je beter gaan sparen en pas meer gaan aflossen als de rente ongunstig is bij de DUO. Bij overlijden wordt de schuld ook altijd kwijtgescholden, waar wij natuurlijk niet op hopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 02-12-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Reb87 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:27:
Op dit moment is mijn schuld 19k en ik moet per januari 2016 terug gaan betalen. Mijn plan is om maandelijks zo min mogelijk terug te betalen.
Dan zou ik de terugbetaling stopzetten voor een periode van 5 jaar gezien het zeer lage rentepercentage.

Desnoods boek je maandelijks het aflossingsbedrag naar een spaarrekening zodat je na 5 jaar alsnog kan beslissen of je dit bedrag direct wilt aflossen.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:13
Ik kan het niet zo snel terug vinden hier, maar rente wordt dus 0,01% voor volgend jaar

https://apps.duo.nl/SRVS/...j%284342%29:obj%284351%29

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner

Pagina: 1 2 3 Laatste