Dat 'erg veel' verdienen valt wel mee. Met een modaal inkomen vind DUO al dat je 406 euro kan aftikken per maand, 15 jaar lang. Die 20.000 euro red je dan héél gemakkelijk.Nopheros schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:18:
Misschien mis ik wat maar voor mensen die een redelijk hoog bedrag hebben geleend en niet in de huidige DUO regels zitten maakt het niet heel veel uit wat de rente is?
Bijv. je hebt 20.000 euro geleend, afgestudeerd eind 2009, wat volgens mij betekend dat je begonnen bent met terug betalen in 2012. Waardoor je er, bijna, 5 jaar op hebt zitten en dus nog 10 jaar moet betalen voordat het kwijt gescholden wordt.
Als je 20k hebt geleend moet je wel erg veel verdienen om zo'n hoge aanslag te krijgen dat je dat nog binnen deze periode allemaal terugbetaald? Dus wat de rente ook is, aan het totaal bedrag kom ik persoonlijk in ieder geval niet en voor mij wordt een groot deel dus ook kwijtgescholden.
Ter vergelijk: begonnen met afbetalen in 2012 en ik had 40k schuld. vanaf dag 1 mocht ik 220 euro aflossen en red het dus gemakkelijk om die schuld 'op tijd' (voor kwijtschelding) af te lossen met nu 1,5x modaal. Duo vind dat ik >700 (!) euro per maand moet kunnen aflossen.
Voor dat je kwijtschelding krijgt moet je het wel een beetje bont maken, zowel aan de schuld kant als aan de inkomenskant. En dan niet het startersinkomen maar alles tussen dat en het inkomen 18 jaar na je afstuderen.
Lekker als je in de laatste jaren van je aflosperiode wel genoeg gaat verdienden. Want zoals je ziet houdt DUO rekening met je inkomen maar neem daar dan wel een significant deel van. Zomaar 25% van je netto inkomen, in mijn geval.
[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 14-09-2016 11:53 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst