Railgunner schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:03:
Let op dat als je je studieschuld verzwijgt bij het aangaan van een NHG-hypotheek, en je later een beroep wilt doen op de restschuldregeling van de NHG, je hiervoor niet in aanmerking komt omdat je bij het aangaan van de hypotheek informatie hebt achtergehouden.
Daarnaast vind ik het ook een ondoordacht advies, omdat je met een schuld bij DUO maandelijks minder aan je hypotheek kunt betalen dan je zou kunnen als je de schuld niet zou hebben. Door je maandelijkse betaling aan DUO niet mee te nemen, schat je je uitgaven te laag in. Oftewel: als je een maximale hypotheek neemt zonder je schuld mee te nemen in de berekening, kom je mogelijk in betalingsproblemen.
Correct, dat was ik vergeten erbij te vermelden. En wat betreft je tweede alinea, je hebt gelijk, zal mijn vorige post ook even aanpassen om wat duidelijker te maken dat het geen top idee is.
ALS je toch besluit zoiets te doen (niemand kan je namelijk tegenhouden) Zorg dan in ieder geval dat je duidelijk in kaart hebt:
- wat je vaste lasten gaan worden
- hoeveel DUO bij je komt halen indien ze dat nog niet doen (zijn tabelletjes voor te vinden op DUO met een schatting, het exacte bedrag krijg je pas 2 maanden voordat het afbetalen begint te horen)
- hoeveel je huidige inkomen de komende jaren nog gaat stijgen. (uiteindelijk ga je meer verdienen dan het wettelijke terugbetaalbedrag, en komt er dus weer geld 'vrij' wat nu naar duo gaat)
Maar, zelfs dan is het nog een risico en gok. Bij arbeidsongeschiktheid/ontslag heb je een probleem.
Ik heb zelf de gok wel genomen (met een hoge hypotheek), heb me alleen wel verkeken op hoeveel geld ze maandelijks gaan terugeisen. Ik ga het wel redden maar de komende 4 jaar worden wel wat krapper, maar uiteindelijk stijgt mijn inkomen dusdanig dat ik weer terug bij af ben om het zo maar te zeggen. Hoewel arbeidsongeschiktheid altijd op de loer ligt heb ik wel baanvastigheid (overheid, IT) en standaard elk jaar een trede erbij op mijn loon (tot een bepaald maximum uiteraard)
Anyway, vooral
niet doen wat ik heb gedaan, slecht plan met veel risico's. Reden voor mij om het wel te doen was omdat ik het zat was om thuis te wonen (28 jaar) en de hypotheken steeds onaantrekkelijker worden (100% financiering ipv de 102% die ik nog mee heb kunnen pakken) en de huizenprijzen ook steeds hoger worden. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking en particulier huren vind ik veels te duur voor wat je krijgt.
Domme zet? Mag je vinden, doe er achteraf niet zoveel meer aan