Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SanderV86
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 27-01-2016
We komen bijna bij het einde van de maand, DUO zal haar rente binnenkort vaststellen voor de nieuwe periode vanaf 01-01-2016. Zie ook topicvorig jaar.

Voor de aflossing van de studieschuld, wordt de rente iedere 5 jaar vastgesteld. De rente is gebaseerd op de gemiddelde rentestand voor 3 en 5 jarige staatsobligaties over de maand september!

Het lijkt erop dat voor het eerst in de geschiedenis de DUO-rente op nul komt te staan! _/-\o_
Eigenlijk zou de rente per 01-01-2016 negatief worden. Maar negatieve rente kan bij DUO kan helaas niet. :'(

DUO 2012
Maand september 2012 gemiddelde:
3 jaar staat: 0,217
5 jaar staat: 0,706
Vastgestelde rente van: 0,6%

DUO 2015
Maand september 2015 gemiddelde:
3 jaar staat: 0.004
5 jaar staat: 0.158
Vastgestelde rente van: 0,12%

DUO 2016
Gemiddeld nu van 1-09 tot en met 25-09:
3 jaar staat: -0.145
5 jaar staat: 0.070
Nog niet vastgestelde rente van: 0%?

Verwacht dat de aankomende 6 dagen er niet iets spectaculair zal veranderen in de rentestanden van de 3 en 5 jarige staatsobligaties.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:47
Grappige topic.
Blijkbaar kom ik er beter vanaf dan voorgaande jaren. Daarentegen vind ik het niet erg om te betalen, met of zonder extreem lage rente. Ik heb toch wel de hoop dat hetgeen ik terug betaal weer gebruikt wordt om een volgende generatie te ondersteunen. Tenminste, dat was zo toen het nog geen verkapte numerus fixus voor educatie an sich was. Sociaal leenstelsel my ass.

Prima.

• elmarko
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 25-03 09:42
quote:
arie_papa schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:01:
(...)
Hou er wel rekening mee dat na het afstuderen jou rente pas over 2 jaar bepaald wordt. Hoe het dan ervoor staat qua rente is maar de vraag.
Klopt dit wel? Als ik onderstaande op de duo site lees, lijkt het eerder alsof het rentepercentage voor 5 jaar vastgesteld wordt op het moment dat je klaar bent met studeren (dus normaal gesproken 2 jaar voordat je begint met afbetalen) ?

De rente over uw lening loopt vanaf de 1e maand na uitbetaling. Zolang u studiefinanciering krijgt, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld. Daarna wordt het rentepercentage steeds voor 5 jaar vastgesteld.

en
Voor leningen ontvangen ná 1 januari 1992 geldt dat er rente wordt berekend vanaf de eerste maand na uitbetaling. Zolang er recht is op studiefinanciering, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld. Vanaf de aanloopfase (1 januari einde studiefinanciering) wordt het rentepercentage steeds voor vijf jaar vastgesteld.

• FaceDown
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21-03-2018

FaceDown

Storende factor.

quote:
geenstijl schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:51:
Check, 4,17% vijf jaar gehad hier en sinds 2 jaar 0,6%. Maar toch enkele maanden geleden alles ineens afgelost :)
Waarom? Wij hebben juist de aflossing stopgezet voor 5 jaar. Geld lekker op de rekening laten staan (rente trekken, al is dat momenteel niet veel). Aflossen kan altijd nog. Deze lening levert je onderaan de streep geld op; dat ga je nergens anders meer meemaken.

Groetjes, FaceDown.

• SanderV86
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 27-01-2016

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 28-03 09:52
quote:
JackBol schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:05:
Ik ben van plan om mijn aflossing per direct 5 jaar stop te zetten als de rente op 0.01% uit komt.
De rente over die 60 maanden samen opgeteld zou dan maar €2 zijn!!!!
Zoiets had ik eerst ook, maar eigenlijk mis ik die 130 euro per maand niet.. en liever ben ik over 5 jaar klaar met betalen dan dat ik over 5 jaar (als mijn kinderen allemaal een stuk duurder zijn geworden :P ) ineens geconfronteerd wordt met een extra vaste last en mogelijk een hogere rente.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
robbierzz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:25:
Verder vind ik persoonlijk de vergelijking tussen de maandelijkse hypotheeklast en de particuliere huur een vergelijking tussen appels en peren.
Daarnaast is een hypotheek een financiële commitment voor 30 jaar, terwijl huur een commitment van 3 tot 12 maanden is.
quote:
Zijn er wellicht al mensen die een uitspraak durven te doen over het rentepercentage voor 2017?
0,01%. Lijkt me niet dat ze naar 0% gaan.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Cadezo
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
quote:
Railgunner schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:07:
Vorig jaar was de relevante staatsrente ook negatief en toen is de DUO rente op 0,01% vastgesteld.
Ik heb het even nagerekend, maar dat klopt niet. Vorig jaar was het gemiddelde effectief rendement over de maand september 2015 van NL-staatsobligaties met een gemiddelde resterende looptijd van 3 tot 5 jaar 0,005%. Als je dat afrondt op 2 decimalen kom je dus op 0,01%.

Met betrekking tot de rente voor 2017 is het gemiddelde effectief rendement van NL-staatsobligaties met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren (ik heb hiervoor 4,5 tot 5,5 jaar resterende looptijd genomen) over de periode 1 oktober 2015 t/m 27 september 2016: -0,28%. De rente zal dus volgend jaar zeer waarschijnlijk vast worden gesteld op 0% (0,00%, niet 0,01%).

• dj1982
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 10-03 16:08
quote:
Cadezo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:52:
[...]
Met betrekking tot de rente voor 2017 is het gemiddelde effectief rendement van NL-staatsobligaties met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren (ik heb hiervoor 4,5 tot 5,5 jaar resterende looptijd genomen) over de periode 1 oktober 2015 t/m 27 september 2016: -0,28%. De rente zal dus volgend jaar zeer waarschijnlijk vast worden gesteld op 0% (0,00%, niet 0,01%).
De koersen van heel september staan inmiddels ook online, dus je kan nu ook de hele periode 1-10 t/m 30-9 pakken. En de wettekst is een beetje vaag, maar als je telkens de obligatie pakt die het dichtst bij 5 jaar ligt kom je volgens mij op -0,25 procent, dus inderdaad wordt dat dan 0,0 procent voor DUO.

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:18
Als het je om maximale "winst" te doen is zou ik zeker nu niet die 5 joker jaren inzetten. Netjes vind ik het niet om zo uit te kijken naar die kwijtschelding.

Ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar gekregen hebt aan de kwijtschelding te komen. Heb het idee dat je dan ontzettend veel geleend hebt, dat verbrast of ieder geval verbruikt hebt en vervolgens nooit aan een baan met een dusdanig inkomen gekomen dat je niet aan volledig af betalen toe komt, (inclusief partner?).

Wellicht ben je echt in een kut situatie terecht gekomen en is het volledig buiten je "schuld" om, maar je woordkeuze voor "bodemloze put" vind ik tekenend. Die bodemloze put, genaamd de maatschappij, heeft het namelijk wel ooit geïnvesteerd in jou.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een kleine titelchange om de inhoud beter te representeren. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Cadezo
  • Niet online
Ook het rentepercentage voor 2018 zal 0,00% zijn.

Het gemiddelde effectieve rendement van NL-staatsobligaties met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren (resterende looptijd van 4,5 tot 5,5 jaar) over de periode 1 oktober 2016 t/m 30 september 2017 komt uit op -0,274%. Dat betekent dat voor het 2e jaar op rij het rentepercentage op 0% zal uitkomen.

• Railgunner
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:44
Let op dat als je je studieschuld verzwijgt bij het aangaan van een NHG-hypotheek, en je later een beroep wilt doen op de restschuldregeling van de NHG, je hiervoor niet in aanmerking komt omdat je bij het aangaan van de hypotheek informatie hebt achtergehouden.

Daarnaast vind ik het ook een ondoordacht advies, omdat je met een schuld bij DUO maandelijks minder aan je hypotheek kunt betalen dan je zou kunnen als je de schuld niet zou hebben. Door je maandelijkse betaling aan DUO niet mee te nemen, schat je je uitgaven te laag in. Oftewel: als je een maximale hypotheek neemt zonder je schuld mee te nemen in de berekening, kom je mogelijk in betalingsproblemen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 27-03 11:12
Dat ben ik ook niet van plan. Gewoon netjes sneller terugbetalen om er snel vanaf te zijn.
Het is al lastig genoeg om een hypotheek te kunnen krijgen.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:16
Mijn ~10k restschuld kost me echter iets van ~50k (ballpark, het is een tijd gelden dat ik het heb uitgezocht) mogelijke hypotheek, omdat de bank met de originele schuld rekent. Dus het is niet altijd zo simpel als gewoon je spaargeld inbrengen. Als je al een deel hebt afgelost wordt je onevenredig hard afgerekend. Doet overigens verder niets af aan je originele punt: je schuld verzwijgen is absoluut erg onhandig als je een hypotheek met NHG afsluit.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• _-_ratjetoe_-_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2019
quote:
Railgunner schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:57:
Of je brengt je spaargeld in bij de hypotheek, zodat je minder hoeft te lenen.
Dat is het hele punt, als je 15k spaargeld inbrengt bij je hypotheek heeft dit minder effect dan 10k studieschuld.

• Cadezo
  • Niet online
Inmiddels kunnen we ook weer kijken naar het rentepercentage voor 2019.
Ook het rentepercentage voor 2019 zal 0,00% zijn.

Het gemiddelde effectieve rendement van NL-staatsobligaties met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren (resterende looptijd van 4,5 tot 5,5 jaar) over de periode 1 oktober 2017 t/m 30 september 2018 komt uit op -0,125%. Dat betekent dat voor het 3e jaar op rij het rentepercentage op 0% zal uitkomen.

Net zoals vorig jaar (Cadezo in "DUO studielening ervaringen") heb ik puur ter illustratie even uitgerekend wat de gevolgen van de, in het regeerakkoord afgesproken, wetswijziging zijn, hierbij wordt niet meer gerekend met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren, maar met 10 jaren. Rentepercentage komt dan uit op +0,534%. Overigens is er een cohortgarantie opgenomen in de wetswijziging voor studenten die al onder de 'oude' renteberekening studiefinanciering kregen (zie ook Memorie van Toelichting). De wetswijziging is overigens nog niet in stemming gebracht in de Tweede Kamer. Verwachte inwerkingtreding is voorzien voor 1 januari 2020. Recent heeft de Minister gereageerd op vragen en opmerkingen uit het schriftelijk overleg van de vaste kamercommissie OCW.

Cadezo wijzigde deze reactie 18-10-2018 22:47 (5%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True