Natuurlijk heb je ook te maken met hoe hoog je schuld is maar DUO haalt echter niet zo snel mogelijk het geld bij je op maar verdeelt je schuld, ongeacht de grootte, over 180 maanden met een minimum aflossing (iets van 40 euro dacht ik) en een maximum (bepaald door daadkracht).
Nopheros schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:21:
[...]
Sterker nog, voor mij persoonlijk zou ik het zeker niet slim vinden. Als ik namelijk het terugbetalen 5 jaar zou stopzetten dan schiet ik mezelf in m'n voet? Ik verdien nu minder dan over 10 jaar namelijk. Dus ik wil liever nu terugbetalen dan straks 5 jaar waarmee ik meer verdien en dus meer betaal.
Het maakt geen hol uit wanneer je terug betaald. Je moet gewoon je hele bedrag terug betalen (met wat rente). Je betaalt evenveel tenzij je te weinig verdient en in aanraking komt voor vrijstelling maar dat haal je met een 20.000 euro schuld en modaal inkomen lang niet. Aflossing is dan rond de 115 euro per maand en dat kan je prima betalen volgens DUO.
Verder heb je in het oude systeem nog twee 'levels'. Voor of na 2012.Zelf mag ik kiezen. Dat heeft voor je daadkracht wel wat effect.
Modaal inkomen, regels voor 2012 geeft 400 euro daadkracht
Modaal inkomen, regels na 2012 geeft 200 euro daadkracht
Wat verder dan modaal maakt het systeem niet veel meer uit qua daadkracht.
Voor jou maakt dat niet veel uit omdat je met 115 euro in beide gevallen ver onder zit.
[
Voor 13% gewijzigd door
Wuursj op 14-09-2016 14:15
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst