Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Hallo,

Eind februari word ik 18, nu heb ik geen recht op aanvullende beurs en woensdag ik nog thuis.

Nu gaat er vanaf 2015 veel veranderen. Mijn ouders kunnen mij financieel ondersteunen dus heb ik op zich geen stuffie nodig. Al is de rente van 0.8% verdomde laag. Stel voor ik dit geld in een deposito stop? 2.2% winst ongeveer dus 1.4% winst?

Wat de exacte rente voor 2014 kan ik nog niet echt achter komen.

Maar wat is wijs? Het zal hier om een bedrag van ongeveer 400 euro gaan per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Hier zijn al honderden topics op diverse foras over. Zoek eens op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Awsom schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:10:
Hier zijn al honderden topics op diverse foras over. Zoek eens op google.
Er zijn inderdaad een boel maar niet 1 wat ik met het geld zou kunnen doen en wat de verdiensten zouden zijn.

Sommigen zeggen zelfs dat ik geld erop zou verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 14:10
De rents die jij moet betalen wordt pas vastgesteld na je studie (of wanneer je voor het laatst stufi ontvangt) en gaat dus waarschijnlijk niet 0,8% zijn. Die 1,4% winst is dus echt niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-07 16:26
dudee schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:05:
[...]

Er zijn inderdaad een boel maar niet 1 wat ik met het geld zou kunnen doen en wat de verdiensten zouden zijn.

Sommigen zeggen zelfs dat ik geld erop zou verliezen?
Toch beter kijken want er zijn genoeg topics inclusief rekenvoorbeelden hierover, zoek eventueel maar op mijn naam. Al krijg ik wel het vermoeden dat je er niet goed naar gekeken hebt gezien je starttopic en reactie... (Wat voor vraag is; wat moet ik met de verdiensten doen? 8)7 )

Hoe dan ook, zeker geen verkeerd idee, doe het zelf ook. Maximaal bijlenen en zet het op een vrije spaarrekening of op deposito voor een jaar. Zo kun je elk jaar opnieuw beslissen wanneer de nieuwe rente bekend wordt om er mee door te gaan of niet. Over de jaren heen bouw je dan een leuk bedrag op waar je steeds meer rente op vangt. Na je studie wordt je rente per 5 jaar berekend en heb je de mogelijkheid om het op een beter renderend deposito van 5 jaar te zetten. In het begin zijn het vrij kleine bedragen waar je winst op pakt, maar smeer dit uit over de potentiële 35 jaar (ik helaas maar 15) en je hebt een leuk zakcentje zonder risico!

Risico's:
- Je kan niet met je klauwen van het geld af blijven, weg geld en hallo studieschuld.
- Het rente verschil verdwijnt of wordt negatief --> zo gauw dit bekend is alles terugstorten naar DUO (je kan altijd aflossen) en je neemt je winst voor lief.

Een fout die je nu al maakt is dat de rente voor 2014 0,81% is en van 2015 is het 0,12%. Je kunt alles gewoon vinden en het is al honderden keren uitgezocht. Je komt niet heel erg zelfstandig over overigens, het gaat wel om grote bedragen dus lees je gewoon goed in eerst en denk er niet te makkelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Tuttel schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:19:
[...]

Toch beter kijken want er zijn genoeg topics inclusief rekenvoorbeelden hierover, zoek eventueel maar op mijn naam. Al krijg ik wel het vermoeden dat je er niet goed naar gekeken hebt gezien je starttopic en reactie... (Wat voor vraag is; wat moet ik met de verdiensten doen? 8)7 )
Ik had via google gezocht, helaas kwam ik vooral op forums waar ik niet veel wijzer van werd.
Tevens gaat mijn kennis over geld sparen niet veel verder dan een deposito en een spaarrekening. Er zijn nog wel 10 verschillende dingen wat je het geld zou kunnen doen waar ik helaas geen weet van heb en ook geen kennis van heb.
[...]

Hoe dan ook, zeker geen verkeerd idee, doe het zelf ook. Maximaal bijlenen en zet het op een vrije spaarrekening of op deposito voor een jaar. Zo kun je elk jaar opnieuw beslissen wanneer de nieuwe rente bekend wordt om er mee door te gaan of niet. Over de jaren heen bouw je dan een leuk bedrag op waar je steeds meer rente op vangt. Na je studie wordt je rente per 5 jaar berekend en heb je de mogelijkheid om het op een beter renderend deposito van 5 jaar te zetten. In het begin zijn het vrij kleine bedragen waar je winst op pakt, maar smeer dit uit over de potentiële 35 jaar (ik helaas maar 15) en je hebt een leuk zakcentje zonder risico!
En wat doe jij met dit geld? Zet je het op een spaarrekening weg of iets anders?
Het leek mij gewoon handig dat wanneer ik geld nodig zou hebben dat ik dan wat had, want anders moet je een lening aanvragen en kom je toch in een heel ander %.
[...]

Risico's:
- Je kan niet met je klauwen van het geld af blijven, weg geld en hallo studieschuld.
- Het rente verschil verdwijnt of wordt negatief --> zo gauw dit bekend is alles terugstorten naar DUO (je kan altijd aflossen) en je neemt je winst voor lief.
Het eerste risico zal geen probleem worden, ik kan prima met geld over gaan en dat laat de spaarrekening op dit moment denk ik ook wel zien. Ik zal het dus niet zomaar weggooien of rare dingen mee doen. Want het is en blijft geleend geld.

Het tweede risico valt mee, als ik direct aflos zal er geen tot weinig verlies zijn.
[...]

Een fout die je nu al maakt is dat de rente voor 2014 0,81% is en van 2015 is het 0,12%. Je kunt alles gewoon vinden en het is al honderden keren uitgezocht. Je komt niet heel erg zelfstandig over overigens, het gaat wel om grote bedragen dus lees je gewoon goed in eerst en denk er niet te makkelijk over.
0,12% is nog een stuk beter, op de site van de overheid kon je een rekensom invullen met wat ik kon lenen en wat ik dan ging betalen, daar zeiden ze dat de rente voor 2015 waarschijnlijk 0,8% zou zijn.

Dus erg bedankt voor de info alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Met het 2e risico bedoel ik dus dat er eigenlijk geen risico is. Alle andere vormen van geld verdienen wat jij bedoeld zit een (groter) risico aan vast itt sparen, zoals beleggen/crowdfunding/etc. Ik ben van mening dat je niet moet willen om geleend geld daarin te stoppen, laat staan als je daar geen verstand.

Ik zelf ben er ongeveer 2 jaar terug mee begonnen, heb er helaas niet eerder aan gedacht en was bovendien ook niet in de positie om alles door te sluizen. Mijn ouders dragen helaas niet bij aan mijn studie en had helaas ook geen recht op een aanvullende beurs. Echter maak ik netto nu wel richting de 450e winst per jaar op mijn constructie. Reken ik dat even makkelijk door met een gemiddelde op lange termijn van 500e per jaar (Rente verschil lager, maar hoger bedrag over rente is hoger) dan kom ik na 15 jaar op 7.500 "gratis" geld. Op zo'n termijn kun je het misschien zien als peanuts, maar het is risicoloos en toch een vrijwel moeiteloos extraatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergeet niet dat een huis kopen met een studieschuld erg lastig wordt. Voor de berekening worden 75% van de schuld van je brutojaarinkomsten afgehaald.

Ook moet je rekening houden met VRH en eventueel mislopen van toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
-weg-

[ Voor 99% gewijzigd door Tuttel op 28-12-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 11:57:
Vergeet niet dat een huis kopen met een studieschuld erg lastig wordt. Voor de berekening worden 75% van de schuld van je brutojaarinkomsten afgehaald.

Studieschuld is volledig aftrekbaar, in die zin is het juist zelfs een manier om VRH langer te ontlopen met meer liquide middelen.

Ervaringen met het kopen van een huis met een studieschuld waar je wel een bedrag op een spaarrekening tegenover hebt staan heb ik niet. Ik denk als jij kan bewijzen dat jij een zelfde bedrag op een beschikbare rekening hebt staan dit misschien geen probleem hoeft te vormen. Allicht kun je zelfs het geld gebruiken op je hypotheek te drukken. In het uiterste geval los je gewoon alles af en is er alsnog geen probleem en heb je enkele jaren een leuk extra zakcentje gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Ramellose schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:37:
De rents die jij moet betalen wordt pas vastgesteld na je studie (of wanneer je voor het laatst stufi ontvangt) en gaat dus waarschijnlijk niet 0,8% zijn. Die 1,4% winst is dus echt niet zeker.
De rente die je moet betalen na je studie wordt voor 5 jaar vastgesteld, na je studie ja. Maar tijdens je studie moet je ook gewoon rente betalen over wat je hebt geleend, maar dan de huidige rente die geldt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een schuld weegt ongeveer 4,5x zwaarder als eigen inkomen op je maximale te lenen hypotheek.

Toevallig ben ik zelf bezig al bijna een jaar bezig om de hypotheek rond te met oa studieschuld. Sinds halvewege dit jaar letten ze er veel strenger op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 11:57:

Volgens mij heb je iets niet helemaal goed gelezen. Ik zie dit erover:

Studieschuld
Een studieschuld of een lening zonder tussenkomst van de bank, bijvoorbeeld bij familie, staan niet geregistreerd bij BKR. Vergeet de maandelijkse verplichtingen hiervan dus niet mee te nemen in de berekening van je maximale hypotheek. Los je studieschuld nog niet af en weet je dus niet welke maandlast DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) straks berekent? Ga dan uit van 0,75% van je oorspronkelijke studieschuld (oorspronkelijke schuld/100 x 0,75). Dit is het officiële percentage waarmee hypotheekverstrekkers moeten rekenen om te bepalen wat je maximaal kunt lenen.
0,75% van je schuld (wat dus een factor 100 kleiner is dan wat jij zei :P) is het maandelijkse bedrag wat je minder kunt lenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 28-12-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een lening is natuurlijk niet zonder risico, dat is de valkuil waar meerderen in zijn gevallen. Getuige dat na elk spotje over een vorm van krediet nu een verplichte boodschap moet komen dat geld lenen geld kost.

Maar goed, er zijn al meerdere topics hier over geweest ook op GoT. Maximaal lenen en dan proberen er een slaatje uit te slaan hoe miniem dat slaatje ook is.

Ergens vind ik zelf dat de studiefinanciering hier niet voor bedoeld is om te gaan speculeren in de hoop wat eraan te verdienen. Het idee is dat het een goedkope lening is die mensen in staat stelt te studeren, mensen die anders door hun financiële omstandigheden nooit een HBO/WO opleiding hadden kunnen doen. Niet dat je handig gaat lopen doen met rentes en andere vormen van speculatie.

Je kan ook gewoon gaan werken en sparen, zoals zoveel mensen dat doen. Dan zit je ook niet met terugbetalen, elke euro die je spaart is van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Studielening is er niet voor bedoeld, maar iedereen mag evenveel lenen en het is aan ieder om ermee te doen wat 'ie zelf wil :) Mag je het mee oneens zijn, maar toch is het zo.

Ik heb zelf aardig wat eigen spaargeld, maar ook de laatste paar jaar wat geleend en dat opzij gezet. Daar verdien ik een klein zakcentje aan (niet sarcastisch, het is best weinig door de zakkende rentes van banken). En als het nodig is, dan kan ik mijn studielening in één keer terugbetalen. Zit voor mij nul risico aan, omdat ik naast dat geleende geld genoeg eigen gespaard geld heb. (Het enige risico is nu dat ik een lagere hypotheek zou kunnen krijgen erdoor, dat moet ik nog eens uitzoeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:23:
[...]

Volgens mij heb je iets niet helemaal goed gelezen. Ik zie dit erover:

[...]
0,75% van je schuld (wat dus een factor 100 kleiner is dan wat jij zei :P) is het maandelijkse bedrag wat je minder kunt lenen.
We hebben het over verschillende bedragen. SNS spreekt enkel hoe je de calculator moet invullen, terwijl ik het heb over wat eruit rolt.

Op Berekenhet.nl staat een calculator waar je het schuldbedrag kan invoeren ipv de maandlasten.

Bij een jaarlijkse inkomen van 35.000 met 3% rente 10 jaar vast komt het uit op ~155k. Wanneer er een schuld van 5k bij komt kijken zakt dit terug naar onder de 132k. Dat betekent dat tegenover de 5k schuld een eigen vermogen van 23k moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hahn schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:35:
Studielening is er niet voor bedoeld, maar iedereen mag evenveel lenen en het is aan ieder om ermee te doen wat 'ie zelf wil :) Mag je het mee oneens zijn, maar toch is het zo.
Je hebt gelijk, maar ik vind dat het tegen de geest van de regeling in gaat. Net zo goed als dat er kort geleden een ander topic was van iemand die na zijn studie maar meteen de bijstand in wil omdat die persoon niet (tijdelijk) werk onder zijn niveau wil doen. Dan rol ik toch even met mijn ogen.

Dit soort voorzieningen die de maatschappij bied moeten naar mijn mening gebruikt worden waarvoor ze beschikbaar gesteld worden. Als je extra geld wil hebben voor later dan moet werken en sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:40

Zenix

BOE!

Ik doe het ook, maar ik krijg ook aanvullende beurs dus het geleende bedrag wat ik heb is niet zo groot. Indien rente te hoog wordt kan ik het gelijk terugbetalen, en als de rente goed is in mijn afstudeerjaar zet ik het dan nog een tijdje vast en stop tijdelijk het terugbetalen van lening en vervolgens ga ik aflossen, indien rente gunstig is wacht ik daar zolang mogelijk mee. Ik had al wat gespaard en met de stufi erbij kom ik op een bedrag dat ik per jaar wel redelijk wat rente krijg. Daarnaast kan mijn vermogen hoger blijven door de stufi schuld. Ik ga geen hypotheek aanvragen, zeker niet de eerste 10 jaar naar mijn opleiding want ik zal toch te weinig verdienen omdat ik niet full time kan werken, dus hypotheek zit er niet in. De rente zie ik dan als 13e maand ofzo.

Achteraf heb ik veel spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan op het MBO. Want daar heb ik alle niveaus doorgelopen en was ik vergeten aanvullende beurs aan te vragen. Als ik in 6 jaar MBO alles had geleend dan had ik 20~25K aan stufi gehad.... Dat is lekker qua rente percentage.
Daarnaast heb ik in het eerste jaar op het HBO ook niet gedaan, omdat ik twijfelde of ik de opleiding wel aankon. Maar nu ik alles in het eerste jaar heb gehaald met geen herkansing met een gemiddelde tegen 8 aan denk ik wel dat het goed komt.

Kortom als je rente in de gaten houden en van het geld afblijft dan is het een goed idee.
Trouwens de rente is volgend jaar nog lager 0,12% ;) Ik heb mijn geld trouwens bij Brand New Day in een defensief profiel gezet, het is wat meer risico. Maar gezien de termijn zal het 90% van de tijd veel meer opleveren dan een spaarrekening, maar kan begrijpen dat je dat risico niet wilt nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 28-12-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
CMD-Snake schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:42:
[...]

Je hebt gelijk, maar ik vind dat het tegen de geest van de regeling in gaat. Net zo goed als dat er kort geleden een ander topic was van iemand die na zijn studie maar meteen de bijstand in wil omdat die persoon niet (tijdelijk) werk onder zijn niveau wil doen. Dan rol ik toch even met mijn ogen.

Dit soort voorzieningen die de maatschappij bied moeten naar mijn mening gebruikt worden waarvoor ze beschikbaar gesteld worden. Als je extra geld wil hebben voor later dan moet werken en sparen.
De vergelijking met de bijstand vind ik wat ver gaan, maar neemt niet weg dat je zeker een punt hebt.

Aan de andere kant is het natuurlijk allemaal relatief. Aan de ene kant betaal ik netjes de rente die ze ervoor vragen, ik vergok/verzuip het niet (meer :7 ) en naar de verwachting dat ik na mijn opleiding een mooi inkomen heb "geef" ik meer dan de helft van mijn inkomen weer aan vadertje staat en bijstand trekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:42:
[...]

We hebben het over verschillende bedragen. SNS spreekt enkel hoe je de calculator moet invullen, terwijl ik het heb over wat eruit rolt.

Op Berekenhet.nl staat een calculator waar je het schuldbedrag kan invoeren ipv de maandlasten.

Bij een jaarlijkse inkomen van 35.000 met 3% rente 10 jaar vast komt het uit op ~155k. Wanneer er een schuld van 5k bij komt kijken zakt dit terug naar onder de 132k. Dat betekent dat tegenover de 5k schuld een eigen vermogen van 23k moet staan.
Alleen is studieschuld dus heel wat anders dan 'normale' schuld. Als ik op de rekenhulp van Hypotheek24.nl mijn studieschuld invul als studieschuld, dan scheelt dat een kleine €90.000 (!) met wat ik zou kunnen krijgen als ik het invul als een normale lening.

Natuurlijk is dat maar een indicatie en kan een bank best moeilijk(er) doen, maar ik denk wel dat studieschuld een stuk soepeler behandeld wordt dan een lening voor iets anders. Zeker als je het geleende bedrag gewoon nog achter de hand hebt.

En in september 2015 gaat die 0,75% terug naar 0,45%: https://www.eigenhuis.nl/...beperkend-voor-hypotheek/ :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 28-12-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Tuttel schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:18:
[...]

De vergelijking met de bijstand vind ik wat ver gaan, maar neemt niet weg dat je zeker een punt hebt.

Aan de andere kant is het natuurlijk allemaal relatief. Aan de ene kant betaal ik netjes de rente die ze ervoor vragen, ik vergok/verzuip het niet (meer :7 ) en naar de verwachting dat ik na mijn opleiding een mooi inkomen heb "geef" ik meer dan de helft van mijn inkomen weer aan vadertje staat en bijstand trekkers.
Klopt zie veel mensen op mijn ICT opleiding met de duurste telefoons lopen en andere gadgets, met een studielening. Daar is die lening ook niet voor bedoeld... Je hebt ook nog collegegeld krediet wat ik ook maximaal heb, dat is dus bedoeld om collegegeld te betalen, maar je krijgt het op je rekening als lening. Als ze willen dat je er collegegeld mee betaald, waarom betaald de DUO dan niet je collegegeld en betaal je dit later terug bijvoorbeeld? Dan wordt het voor dat doel ook gebruikt.

Die lening gaat vaker naar dingen die minder nuttig zijn dan een spaarrekening voor later, van een HBO/WO student verwacht je eigenlijk ook dat hij over dit soort dingen nadenkt en er gebruik van maakt. Ik was er op het MBO totaal niet mee bezig en daar heb ik dus sowieso 10K aan aanvullende beurs misgelopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Tegenwoordig wordt je studielening ook afgetrokken van je inkomen bij het aanvragen van een hypotheek.
Je terugbetaal inkomen gaat af van je netto inkomen,

Veel vrienden van mij hebben daar flink last van bij het aanvragen van een hypotheek. Aan de andere kant, heeft je eigen vermogen dat je in je huis kan stoppen weer een positief effect voor je hypotheekaanvraag.

Nog erger wordt als je (sociaal) gaat huren, als je dan te veel vermogen hebt, dan krijg je geen huursubsidie, dat kost je zo 3600 euro per jaar aan netto inkomsten. Als je particulier of boven de subsidiegrens huurt schaadt dat je niet.

Je ziet steeds meer studenten bijlenen om vermogen aan te trekken, het is speculeren, maar ik kan me best voorstellen dat de overheid maatregelen neemt tegen dat soort misbruik.
Dan ben je de sjaak natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 601896 op 28-12-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 601896 schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:29:

Je ziet steeds meer studenten bijlenen om vermogen aan te trekken, het is speculeren, maar ik kan me best voorstellen dat de overheid maatregelen neemt tegen dat soort misbruik.
Dan ben je de sjaak natuurlijk.
Of je betaalt het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:23:
[...]

Alleen is studieschuld dus heel wat anders dan 'normale' schuld. Als ik op de rekenhulp van Hypotheek24.nl mijn studieschuld invul als studieschuld, dan scheelt dat een kleine €90.000 (!) met wat ik zou kunnen krijgen als ik het invul als een normale lening.
Oke, overtuigend cijfer.. 8)7 Maakt wel veel uit of het een studieschuld is van 2.000 of 200.000 euro.
Hahn schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:36:
[...]
Of je betaalt het terug.
En wat als de soepele terugbetaling vervalt voor "misbruikers"? Onderschat onzekerheid uit Den Haag niet.

Persoonlijk vind ik de winst erop zo minimaal dat het risico niet waard is. Het grootste risico blijf je zelf, want 10.000 euro op je spaarrekening veranderd je gedachte van geld ala je het niet gewend bent.

Overigens als je horizon 15 jaar is kan je ook EWF trackers overwegen al is beleggen met geleend geld zeer onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:52:
[...]

Oke, overtuigend cijfer.. 8)7 Maakt wel veel uit of het een studieschuld is van 2.000 of 200.000 euro.
Vul het zelf maar in en zie wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als de overheid maatregelen er voor gaat nemen, dan is dat ook altijd op tijd bekend. De overheid voert niet zomaar van 1 op de andere dag een maatregel in, dus als dat zo is alsnog gelijk terugbetalen. Ik zie niet in hoe je dan de sjaak kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:52:
[...]

Overigens als je horizon 15 jaar is kan je ook EWF trackers overwegen al is beleggen met geleend geld zeer onverstandig.
Dit zou ik héél erg afraden. :/ :| :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:03:
Als de overheid maatregelen er voor gaat nemen, dan is dat ook altijd op tijd bekend. De overheid voert niet zomaar van 1 op de andere dag een maatregel in, dus als dat zo is alsnog gelijk terugbetalen. Ik zie niet in hoe je dan de sjaak kan worden.
Tenzij je geld vast zit in een deposito.
Awsom schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:04:
[...]

Dit zou ik héél erg afraden. :/ :| :X
Ik ook, maar eigenlijk het hele plan om geld te verdienen aan je studielening. De winst is zo minimaal en de meeste weten niet hoeveel invloed zulke bedragen kunnen hebben, ook als je bijv. gedronken hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:01:
[...]

Tenzij je geld vast zit in een deposito.

[...]

Ik ook, maar eigenlijk het hele plan om geld te verdienen aan je studielening. De winst is zo minimaal en de meeste weten niet hoeveel invloed zulke bedragen kunnen hebben, ook als je bijv. gedronken hebt...
Dat klopt, maar ik zet mijn geld persoonlijk nooit vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Ik zou het risico niet lopen voor die paar euro. Zoek een baantje bij je studie en je verdient meer en kan je er ook nog wat van leren.

Er zijn mensen geweest die stufi geld leenden en dat op een icesave rekening hebben gezet. Dat ging om lenen tegen 4% en sparen tegen 5%. Die knepen hem toch aardig toen Icesave failliet ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Risico's:
Nog een risico: zodra je vermogen boven bepaalde grenzen uitkomt, heb je geen recht meer op bepaalde zaken. Nu zijn die voornamelijk van belang als je zelfstandig gaat wonen, maar die grenzen kunnen behoorlijk laag zijn.

En aangezien een studieschuld voor veel zaken niet gezien wordt als schuld, terwijl het vermogen dat je met die schuld hebt opgebouwd wel als vermogen gezien wordt, kan je al heel snel buiten de boot vallen.

Voor bijstand ligt die grens op € 5.895, voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen is het bijv. in Amsterdam nog geen € 1.000. Voor toeslagen beginnen die grenzen bij de € 20.000.
CMD-Snake schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:28:
Maximaal lenen en dan proberen er een slaatje uit te slaan hoe miniem dat slaatje ook is.

Ergens vind ik zelf dat de studiefinanciering hier niet voor bedoeld is om te gaan speculeren in de hoop wat eraan te verdienen. Het idee is dat het een goedkope lening is die mensen in staat stelt te studeren, mensen die anders door hun financiële omstandigheden nooit een HBO/WO opleiding hadden kunnen doen. Niet dat je handig gaat lopen doen met rentes en andere vormen van speculatie.
Eensch. Het is gewoon weer een voorbeeld waaruit blijkt dat geld geld maakt. Weer een regeling waardoor vermogenden meer vermogend kunnen worden, terwijl niet-vermogenden hooguit op hetzelfde niveau mogen blijven (en eigenlijk armer worden vanwege de rente die ze moeten betalen. Ja, deze is NU lager dan de inflatie, maar dat is ook niet altijd zo geweest, en zal vermoedelijk ook niet altijd zo blijven.).

Overigens vind ik wel dat bijstand voor afgestudeerden mogelijk moet zijn: als jij als pas afgestudeerde direct een half jaar aan de slag gaat als putjesschepper, dan blijkt uit div. onderzoeken dat je na 10 jaar nog steeds niet op het inkomen zit dat iemand die wel een paar maanden gesolliciteerd heeft krijgt. Daarmee is het ook voor de overheid (en dus de belastingbetaler) beter om die paar maanden bijstand te zien als investering dan als kostenpost. Maar goed, dat is off topic.
Tuttel schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:18:

Tegen de tijd dat je meer dan de helft van je inkomen aan vadertje staat geeft, moet je minstens (na alle aftrekposten!) € 340.000 bruto per jaar verdienen. Knappe jongen als je dat lukt, zeker binnen een paar jaar na afstuderen.

Dat soort praat heb ik altijd een hekel aan, er zijn maar zo weinig mensen die weten hoe het belastingstelsel werkt.

En dan nog: het inkomen van de staat bestaat slechts voor iets meer dan 50% aan belastingen, dat is incl. BTW, accijncen, vermogensbelasting etc. 33% hiervan bestaat uit loonbelasting. Minder dan 50% van alle inkomsten gaan op aan alle uitkeringen samen. De kosten van Sociale Zekerheid bedragen 22% van alle inkomsten, en de bijstandskosten zijn slechts 1,676% van de totale inkomsten.

Van jouw afgedragen belasting gaat dus slechts 0,279% naar bijstandsgerechtigden. Dus van iedere € 100 loonbelasting die je afdraagt, gaat € 0,28 naar de bijstand (waarvan dus ook uitvoeringskosten betaald worden en ook zij dragen loonbelasting af). Als jij dus idd 50% belasting betaalt, gaat daarvan € 479,96 naar de bijstand terwijl jij persoonlijk € 170.000 netto overhoudt.
Zullen we dus ophouden met klagen over die stomme bijstandstrekkers? (zonder spatie)?
GrooV schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:54:
Ik zou het risico niet lopen voor die paar euro. Zoek een baantje bij je studie en je verdient meer en kan je er ook nog wat van leren.
Het een sluit het ander niet uit he? Je kunt én maximaal lenen en dat sparen, én werken in een bijbaantje.
Er zijn mensen geweest die stufi geld leenden en dat op een icesave rekening hebben gezet. Dat ging om lenen tegen 4% en sparen tegen 5%. Die knepen hem toch aardig toen Icesave failliet ging
Klopt, dat is ook nog een risico, maar wel verwaarloosbaar. Pas als je boven de € 100.000 komt van de bankgarantie heb je daar last van. Tenzij je idd onverantwoordde risico's gaat nemen, maar ik ga ervan uit dat een Icesave-debakel niet snel meer zal voorkomen.

Mijn mening: gebruik het overheidsgeld waarvoor het bedoeld is. Niet om er zelf beter van te worden. Dat gaat nl. ten koste van álle Nederlanders. Ja, het gaat om peanuts, maar het is de instelling waar ik niet van hou.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 28-12-2014 18:08 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
-

[ Voor 129% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ardana schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:41:
[...]

Nog een risico: zodra je vermogen boven bepaalde grenzen uitkomt, heb je geen recht meer op bepaalde zaken. Nu zijn die voornamelijk van belang als je zelfstandig gaat wonen, maar die grenzen kunnen behoorlijk laag zijn.

En aangezien een studieschuld voor veel zaken niet gezien wordt als schuld, terwijl het vermogen dat je met die schuld hebt opgebouwd wel als vermogen gezien wordt, kan je al heel snel buiten de boot vallen.

Voor bijstand ligt die grens op € 5.895, voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen is het bijv. in Amsterdam nog geen € 1.000. Voor toeslagen beginnen die grenzen bij de € 20.000.
Bijstand kan inderdaad een probleem zijn, die 20K aan vermogen niet direct, je kan namelijk studieschuld gewoon van je vermogen aftrekken en dan kan je dus meer vermogen hebben. Ik kan straks met mijn studieschuld van basisbeurs+aanvullende+collegegeldkrediet+lening gewoon 40K hebben zonder dat dit invloed heeft op de toeslagen. Na de studie zal mijn basisbeurs en aanvullende beurs schuld wegvallen, en zal ik dus mijn vermogen iets moeten verlagen, maar na een studie heb je toch genoeg dingen waar je nuttig je geld aan kan besteden. Wat ook mogelijk is gewoon grote uitgaven altijd eind december doen en zorgverzekering, zodat je vermogen lager is op 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MastersInstinct
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:18
Heb je vooraf berekend wat je hier ongeveer mee zult verdienen en of dit het risico van de gevolgen waard is? Wanneer je 5 jaar studeert, 400 p/m leent (dus 24.000 leent) en je jou 1,4% rendement hanteert gaat het om ongeveer 336,- euro winst (jaarlijkse uitkering van rente niet meegenomen). Nu is dat op je 18e vast veel geld, maar wanneer je klaar bent met je studie en werkt is het niks (halve maand huur/hypotheek). De gevolgen zullen je echter nog lang achtervolgen. Advies: dat is echt geen studieschuld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 18:42
Zenix schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:23:
[...]

Klopt zie veel mensen op mijn ICT opleiding met de duurste telefoons lopen en andere gadgets, met een studielening. Daar is die lening ook niet voor bedoeld... Je hebt ook nog collegegeld krediet wat ik ook maximaal heb, dat is dus bedoeld om collegegeld te betalen, maar je krijgt het op je rekening als lening. Als ze willen dat je er collegegeld mee betaald, waarom betaald de DUO dan niet je collegegeld en betaal je dit later terug bijvoorbeeld? Dan wordt het voor dat doel ook gebruikt.

Die lening gaat vaker naar dingen die minder nuttig zijn dan een spaarrekening voor later, van een HBO/WO student verwacht je eigenlijk ook dat hij over dit soort dingen nadenkt en er gebruik van maakt. Ik was er op het MBO totaal niet mee bezig en daar heb ik dus sowieso 10K aan aanvullende beurs misgelopen..
Nu is de stufi ook een beetje bedoelt om nog een beetje een normaal sociaal leven te kunnnen hebben, nog even keihard werken naast je studie is nou ook niet echt bepaald bervorderend voor prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MastersInstinct schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:44:
Heb je vooraf berekend wat je hier ongeveer mee zult verdienen en of dit het risico van de gevolgen waard is? Wanneer je 5 jaar studeert, 400 p/m leent (dus 24.000 leent) en je jou 1,4% rendement hanteert gaat het om ongeveer 336,- euro winst (jaarlijkse uitkering van rente niet meegenomen). Nu is dat op je 18e vast veel geld, maar wanneer je klaar bent met je studie en werkt is het niks (halve maand huur/hypotheek). De gevolgen zullen je echter nog lang achtervolgen. Advies: dat is echt geen studieschuld waard.
Als 'ie 1,4% rente winst zou maken, dan is die €336 per jaar. Dat vind ik niet niks. En zolang je aan het afbetalen bent (wat dus tot 15 jaar kan zijn), kan je er in principe aan verdienen. Niet alleen maar tijdens je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Gebruik het geld later voor aankoop van een auto, keuken, deel van hypotheek: ipv de hoge rente die normaal op leningen daarvoor gelden, betaal je nu veel lagere rente aan DUO.
dus de mogelijke winst is veel hoger dan hierboven wordt gezegd.

Of t verstandig is moet je zelf bepalen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, lenen voor gebruiksgoederen is zelden tot nooit een goed idee. Dus om dat nou als reden aan te voeren om zoiets te doen.... nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ardana schreef op maandag 29 december 2014 @ 02:16:
Ehm, lenen voor gebruiksgoederen is zelden tot nooit een goed idee. Dus om dat nou als reden aan te voeren om zoiets te doen.... nee...
Lenen voor een auto, huis, verbouwing etc. is normaal. Dus als je het toch gaat doen, liever van DUO dan van de bank, het scheelt je veel rente.
Je moet het dan uiteraard beperken tot uitgaven die je zonder DUO's leengeld ook had gedaan (maar tegen hogere rente).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
[...]

Zover ik weet en ook naar wat rr7r dus al aangeeft wordt je schuld volledig afgetrokken van box 3. Is ook niet zo gek als je dat bedenkt omdat het anders onmogelijk wordt om een redelijke buffer op te bouwen bij het hebben van een studieschuld. Ik weet er het fijne er inderdaad niet vanaf, maar ik betwijfel of het zo streng is zoals jij het nu uit de doeken doet. Bronnen?
[...]

Eensch. Het is gewoon weer een voorbeeld waaruit blijkt dat geld geld maakt. Weer een regeling waardoor vermogenden meer vermogend kunnen worden, terwijl niet-vermogenden hooguit op hetzelfde niveau mogen blijven (en eigenlijk armer worden vanwege de rente die ze moeten betalen. Ja, deze is NU lager dan de inflatie, maar dat is ook niet altijd zo geweest, en zal vermoedelijk ook niet altijd zo blijven.).

Overigens vind ik wel dat bijstand voor afgestudeerden mogelijk moet zijn: als jij als pas afgestudeerde direct een half jaar aan de slag gaat als putjesschepper, dan blijkt uit div. onderzoeken dat je na 10 jaar nog steeds niet op het inkomen zit dat iemand die wel een paar maanden gesolliciteerd heeft krijgt. Daarmee is het ook voor de overheid (en dus de belastingbetaler) beter om die paar maanden bijstand te zien als investering dan als kostenpost. Maar goed, dat is off topic.
Natuurlijk maakt geld geld, welkom in de grote mensen wereld. Je gaat sneller van geld naar meer geld dan van niets naar meer geld; investeren, risico etc. Ik bespeur een stukje ongenoegen en "the left forces are strong within this one", maar als je een alternatief hebt hoe de economische wereld ook werkt hoor ik het graag.

Het punt dat je maakt is overigens onterecht naar mijn idee betreffende dit topic. Om mezelf even als voorbeeld te nemen dragen mijn ouders 0 bij aan mijn WO studie en heb ik ook geen recht op aanvullende beurs. Ik heb jaren lang moeten lenen om rond te komen en werkte daarnaast ook gewoon om de schade te beperken. Het gedeelte wat overbleef heb ik op de spaarrekening gezet, maar dat groeide beduidend minder hard dan mijn schuld, al was het netto rente verschil alsnog positief op termijn. Pas het afgelopen jaar heb ik dankzij een nieuwe bijbaan de middelen om zelf rond te komen en alles op de spaarrekening te zetten. Neemt nog steeds niet weg dat ik netto op -10K sta, dus ik schaar mezelf nou niet bepaald nog onder de noemer vermogend.
[...]

Tegen de tijd dat je meer dan de helft van je inkomen aan vadertje staat geeft, moet je minstens (na alle aftrekposten!) € 340.000 bruto per jaar verdienen. Knappe jongen als je dat lukt, zeker binnen een paar jaar na afstuderen.

Dat soort praat heb ik altijd een hekel aan, er zijn maar zo weinig mensen die weten hoe het belastingstelsel werkt.

En dan nog: het inkomen van de staat bestaat slechts voor iets meer dan 50% aan belastingen, dat is incl. BTW, accijncen, vermogensbelasting etc. 33% hiervan bestaat uit loonbelasting. Minder dan 50% van alle inkomsten gaan op aan alle uitkeringen samen. De kosten van Sociale Zekerheid bedragen 22% van alle inkomsten, en de bijstandskosten zijn slechts 1,676% van de totale inkomsten.

Van jouw afgedragen belasting gaat dus slechts 0,279% naar bijstandsgerechtigden. Dus van iedere € 100 loonbelasting die je afdraagt, gaat € 0,28 naar de bijstand (waarvan dus ook uitvoeringskosten betaald worden en ook zij dragen loonbelasting af). Als jij dus idd 50% belasting betaalt, gaat daarvan € 479,96 naar de bijstand terwijl jij persoonlijk € 170.000 netto overhoudt.
Zullen we dus ophouden met klagen over die stomme bijstandstrekkers? (zonder spatie)?
toon volledige bericht
Fair enough, zoals ik al zei heb ik er ook vrij weinig verstand van. Heb er zelf nog vrij weinig mee te maken gezien ik nog studeer, dus vandaar dat ik er nogal makkelijk generaliserend over praat wat ongetwijfeld een stuk verder van de waarheid ligt zoals je al aangeeft. Bedoelde overigens op lange termijn, in ruime zin en ook niet wat ik op die termijn specifiek aan bijstand voor andere af zou dragen. Ben wat dat betreft ook wat gekleurd doordat alle bijstandstrekkers, zonder spatie, die ik ken het type sbs6 probleemwijken zijn of types die al een geruime tijd blijven wachten op hun perfecte baan die aansluit op hun "kansloze" studie.
[...]
Mijn mening: gebruik het overheidsgeld waarvoor het bedoeld is. Niet om er zelf beter van te worden. Dat gaat nl. ten koste van álle Nederlanders. Ja, het gaat om peanuts, maar het is de instelling waar ik niet van hou.
Die mening is je goed recht en is ook zeker niet ongegrond, ook al gaat het om peanuts. Wat dat betreft ben ik iets minder moralistisch, niet in de laatste zin natuurlijk gezien het mij een voordeel op levert. Als ik het vanuit mijn positie in de context plaats, vind ik dat ik het relatief gezien kan verantwoorden naar álle Nederlanders en dat ik niet meer (persoonlijk zelfs minder) gebruik maak van de opties die ons maatschappelijk stelsel biedt, dan dat ik het misbruik zou durven te noemen. (Maar wat dat betreft ben ik ook meer een rechtse rakker ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sibylle schreef op maandag 29 december 2014 @ 07:38:
[...]

Lenen voor een auto, huis, verbouwing etc. is normaal. Dus als je het toch gaat doen, liever van DUO dan van de bank, het scheelt je veel rente.
Je moet het dan uiteraard beperken tot uitgaven die je zonder DUO's leengeld ook had gedaan (maar tegen hogere rente).
Lenen voor een auto is niet normaal maar een gevolg van boven je stand leven of slechte planning. Lenen voor een verbouwing soms, ligt aan de verbouwing, lenen voor een huis wel.

Wat mij betreft zijn er maar 3 redenen om te lenen:
1) hooguit € 2.000 om een auto te kopen die noodzakelijk is voor een baan van minimaal 1 jaar die je gegarandeerd hebt gekregen (en eigenlijk is dat een gevolg van slechte planning) - waarbij het zeker een investering moet zijn. Voor een baan op minimum-loon zou je eigenlijk nooit moeten lenen, je hebt dan nl. geen afloscapaciteit. Maar liever niet dus.
2) voor je studie. Ook weer een investering.
3) voor een huis. Simpelweg omdat zo goed als niemand deze direct kan kopen.

Wat betreft die bronnen voor de schuld, die moet ik je helaas schuldig blijven (no pun intended) omdat het gaat om interne beleidsregels van gemeenten. Wat betreft de overheidstoeslagen heb je (volgens mij) gelijk: daar zit de studieschuld in box 3 en gaat het dus idd van je vermogen af (gebeurt bij ons ook). Maar bij gemeentes, voor een bijstandsuitkering en kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen/waterschapslasten, wordt het (is mijn ervaring) niet meegerekend als schuld. Ik werk nu 10 jaar als schuldhulpverlener, en heb dit bij meerdere cliënten in meerdere gemeentes meegemaakt. En ergens is dat ook redelijk, want er zit aan de studiefinanciëringsschuld geen terugbetaalverplichting, niet als je op bijstandsniveau of in de schuldregeling zit.

Als je zoekt op "studieschuld kwijtschelding gemeentelijke belastingen" kom je wel veel ervaringsverhalen tegen waaruit blijkt dat de studieschuld niet weggestreept wordt tegen het aanwezige spaargeld.

Wat betreft die SBS6 Probleemwijken: sinds wanneer wordt Televaag en co hier als betrouwbare bron geaccepteerd? Ja, er zijn mensen die zo zijn en leven, maar dat is een ontzettend kleine minderheid. En we laten nu een zeer grote meerderheid lijden onder die paar die wel zo naar zijn. Dat is ook niet eerlijk, toch?

En wat je zegt over gebruik maken van je mogelijkheden vs moraliteit van het gebruik: zeg je nu werkelijk dat rechts minder moraliteit heeft dan links? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 29-12-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivodc
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-02-2022
En vol bijlenen om met dat geld na de studie een eigen bedrijfje op te kunnen starten, lijkt jullie dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 09:49
Maar wat jullie misschien (niet) weten is dat een lening voor een huis niet zomaar krijgt.
Je krijgt GEEN hypotheek meer als je een schuld hebt (ook al is het voor DUO).

Je moet tegenwoordig eigen spaargeld hebben wil je een hypotheek krijgen met een leuke (lage) renten.
Je mag dit jaar nog maar een hypotheek nemen van 104% van je aankoop, (terwijl de kosten vaak 110% is).

Stel dat je een huis koopt van 100K mag je dus maar 104K lenen en je hebt 110.000 euro nodig, dus ongeveer 6.000 euro spaargeld. (dit is dus nog ex, verbouwing oid).

heb je een studieschuld (lening) van 10.000 mag je nog maar 100K - 10.000 = 90.000 + 4% = 93.600 euro lenen. terwijl je kosten hebt van 110.000! (17.000 euro spaargeld).

plus je moet je studieschuld van je inkomen afhalen dus verdien je 1.800 per maand (netto) heb je 21.600 per jaar, Wat betekend dat je maar 28.000 euro kan lenen!

Dus kan je geen huis kopen! behalve dat als je gaat huren is dit wellicht slim, maar anders lijkt het mij gee n verstandig idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Spookie schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:21:
Maar wat jullie misschien (niet) weten is dat een lening voor een huis niet zomaar krijgt.
Je krijgt GEEN hypotheek meer als je een schuld hebt (ook al is het voor DUO).

Je moet tegenwoordig eigen spaargeld hebben wil je een hypotheek krijgen met een leuke (lage) renten.
Je mag dit jaar nog maar een hypotheek nemen van 104% van je aankoop, (terwijl de kosten vaak 110% is).

Stel dat je een huis koopt van 100K mag je dus maar 104K lenen en je hebt 110.000 euro nodig, dus ongeveer 6.000 euro spaargeld. (dit is dus nog ex, verbouwing oid).

heb je een studieschuld (lening) van 10.000 mag je nog maar 100K - 10.000 = 90.000 + 4% = 93.600 euro lenen. terwijl je kosten hebt van 110.000! (17.000 euro spaargeld).

plus je moet je studieschuld van je inkomen afhalen dus verdien je 1.800 per maand (netto) heb je 21.600 per jaar, Wat betekend dat je maar 28.000 euro kan lenen!

Dus kan je geen huis kopen! behalve dat als je gaat huren is dit wellicht slim, maar anders lijkt het mij gee n verstandig idee!
toon volledige bericht
Dat is onzin, je kunt gewoon een hypotheek krijgen met een schuld en dat is maar goed ook.
Denk je nou echt dat een bank een arts die net afgestudeerd is een hypotheek weigert?....
Zelfs als je niet garant staat voor een erg goed inkomen kun je nog gewoon hypotheke krijgen:
http://www.snsbank.nl/par...et-een-studieschuld.html#
http://www.wegwijs.nl/art...ieschuld-wat-verandert-er
etc.

Het enige waar het de bank om gaat is dat jij je hypotheek kunt blijven betalen terwijl je je schuld aflost.
Als je met €25k schuld bij DUO + €25k spaargeld aankomt, krijg je misschien wel een hogere hypotheek dan als je met €0 vermogen aankomt.
Als je die €25k namelijk in je hypotheek moet zetten, betaal je veel meer rente.
In alle gevallen moet je om de tafel gaan zitten met de hypotheek verstrekker en alles transparant bespreken.

Zolang je het geld niet weggooit maar spaart, is de schuld bij DUO niet nadelig. Ook niet voor een hypotheek. Als je het geld verbrast en je blijft over met een schuld, dan wel natuurlijk.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Maar goed hypotheek of geen hypotheek, ik ben pas 21 wanneer ik met mn mbo opleiding klaar ben dus dat komt nog wel..

Tevens het geld staat ja gewoon op mn rekening of in een deposito veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 09:49
Sibylle schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:37:
[...]

Dat is onzin, je kunt gewoon een hypotheek krijgen met een schuld en dat is maar goed ook.
Denk je nou echt dat een bank een arts die net afgestudeerd is een hypotheek weigert?....
Zelfs als je niet garant staat voor een erg goed inkomen kun je nog gewoon hypotheke krijgen:
http://www.snsbank.nl/par...et-een-studieschuld.html#
http://www.wegwijs.nl/art...ieschuld-wat-verandert-er
etc.

Het enige waar het de bank om gaat is dat jij je hypotheek kunt blijven betalen terwijl je je schuld aflost.
Als je met €25k schuld bij DUO + €25k spaargeld aankomt, krijg je misschien wel een hogere hypotheek dan als je met €0 vermogen aankomt.
Als je die €25k namelijk in je hypotheek moet zetten, betaal je veel meer rente.
In alle gevallen moet je om de tafel gaan zitten met de hypotheek verstrekker en alles transparant bespreken.

Zolang je het geld niet weggooit maar spaart, is de schuld bij DUO niet nadelig. Ook niet voor een hypotheek. Als je het geld verbrast en je blijft over met een schuld, dan wel natuurlijk.
toon volledige bericht
Dat punt klopt dus niet!:)

Dit is namelijk de reden dat ik het huis niet samen met met vriendin kon kopen, en wel alleen kon kopen.
De schuld moet echt afgetrokken worden van inkomsten, daarop wordt het leen bedrag samen gesteld.

Misschien zijn er banken die het anders doen, maar als je het laagste hypotheek renten wil, gelden er echt wel strenge regels. :) en ja dit kan ook zomaar weer een paar 0,2 a 0,3% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Ardana schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:04:
[...]

Wat betreft die SBS6 Probleemwijken: sinds wanneer wordt Televaag en co hier als betrouwbare bron geaccepteerd? Ja, er zijn mensen die zo zijn en leven, maar dat is een ontzettend kleine minderheid. En we laten nu een zeer grote meerderheid lijden onder die paar die wel zo naar zijn. Dat is ook niet eerlijk, toch?

En wat je zegt over gebruik maken van je mogelijkheden vs moraliteit van het gebruik: zeg je nu werkelijk dat rechts minder moraliteit heeft dan links? :P
Ik probeerde de bijstandsgevallen die ik ken te illustreren met dat type van probleemwijken aangezien die algemeen bekend zijn. Niets meer, niets minder, dat zeg ik ook vrij letterlijk in mijn reactie. Waarom je me aanschrijft dat ik dat als bron gebruik en daarmee iedereen omschrijf als een dergelijke geval is me een raadsel...

Zelfde gaat op met dat je beweert dat ik links/rechts omschrijf in het kader van moraliteit, dat zeg ik nergens?! Ik zeg alleen dat ik je moraliteit snap wat betreft geen "misbruik" maken van de studielening, namelijk alleen gebruiken waarvoor die is. Daarbij geef ik aan dat voor mij dat niet zo weegt, omdat ik het relativeer dat ik naar eigen gelang het gebruik van de beschikbaar gestelde lening mag indelen net zoals dat voor andere toeslagen/bijstand/etc geldt.

Denk dat mijn laatste zin je op het verkeerde spoor zette, die past ook niet helemaal op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Spookie schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:47:
[...]

Dat punt klopt dus niet!:)

Dit is namelijk de reden dat ik het huis niet samen met met vriendin kon kopen, en wel alleen kon kopen.
De schuld moet echt afgetrokken worden van inkomsten, daarop wordt het leen bedrag samen gesteld.

Misschien zijn er banken die het anders doen, maar als je het laagste hypotheek renten wil, gelden er echt wel strenge regels. :) en ja dit kan ook zomaar weer een paar 0,2 a 0,3% schelen.
Dan zou ik nog maar eens met de bank om te tafel gaan zitten. Met een schuld kun je natuurlijk minder lenen voor je hypotheek, maar het is een rekensom die je per geval moet maken. Kijk bijvoorbeeld naar het advies van ING:
https://www.ing.nl/partic...udieschuld/hypotheek.html

Daar zeggen ze simpelweg dat het in sommige gevallen handiger kan zijn om je hypotheke af te lossen ipv je studieschuld. Oftewel: als je €25K studieschuld hebt en €25K spaargeld, niet altijd het goedkoopste om je studieschuld af te lossen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
dudee schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:43:
Maar goed hypotheek of geen hypotheek, ik ben pas 21 wanneer ik met mn mbo opleiding klaar ben dus dat komt nog wel..

Tevens het geld staat ja gewoon op mn rekening of in een deposito veilig.
Heel goed, uiteindelijk is dat het belangrijkste. Blijf je met klauwen van het geld af en zet het veilig weg. Deposito heeft nog als nadeel dat je het vastzet voor een bepaalde tijd, denk dus daar goed overna voor hoelang je dat doet.

Elk ander geval dat later komt kun je opvangen door het gewoon direct allemaal af te lossen naar DUO en er is niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sibylle schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:51:
[...]

Dan zou ik nog maar eens met de bank om te tafel gaan zitten. Met een schuld kun je natuurlijk minder lenen voor je hypotheek, maar het is een rekensom die je per geval moet maken. Kijk bijvoorbeeld naar het advies van ING:
https://www.ing.nl/partic...udieschuld/hypotheek.html

Daar zeggen ze simpelweg dat het in sommige gevallen handiger kan zijn om je hypotheke af te lossen ipv je studieschuld. Oftewel: als je €25K studieschuld hebt en €25K spaargeld, niet altijd het goedkoopste om je studieschuld af te lossen.
Hiernaast verschilt het ook per bank. Ikzelf heb moeiteloos een hypotheek af kunnen sluiten met een studieschuld van 20.000 euro. Dat ik daarnaast nog 20.000 euro aan spaargeld heb is niet zo relevant, want de hypotheekverstrekker waar ik mijn hypotheek heb vroeg niet eens naar openstaande schulden buiten een BKR-check.

Voor mij is het nu voordeliger om deze buffer zo lang mogelijk aan te houden, vooral met een rente van 0,12% bij DUO. Zodra dit in mijn nadeel zou gaan werken los ik die meteen af of los ik af op mijn hypotheek (ligt eraan wat voordeliger is op dat moment). De belangrijkste factor is je eigen discipline.

Daarnaast blijkt uit deze ervaringen dat er (nog) geen absolute maatstaf is en dat het dus per geval zal verschillen.
Spookie schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:47:
[...]
Ik zit dus bij een grote hypotheekverstrekker die op dat moment vrijwel de laagste rente had (2,9% voor 10 jaar vast, begin november) en bij mij vroegen ze er dus niet naar.

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 29-12-2014 14:40 ]

Pagina: 1