Tuttel schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:19:
Risico's:
- Je kan niet met je klauwen van het geld af blijven, weg geld en hallo studieschuld.
- Het rente verschil verdwijnt of wordt negatief --> zo gauw dit bekend is alles terugstorten naar DUO (je kan altijd aflossen) en je neemt je winst voor lief.
Nog een risico: zodra je vermogen boven bepaalde grenzen uitkomt, heb je geen recht meer op bepaalde zaken. Nu zijn die voornamelijk van belang als je zelfstandig gaat wonen, maar die grenzen kunnen behoorlijk laag zijn.
En aangezien een studieschuld voor veel zaken niet gezien wordt als schuld, terwijl het vermogen dat je met die schuld hebt opgebouwd wel als vermogen gezien wordt, kan je al heel snel buiten de boot vallen.
Voor bijstand ligt die grens op € 5.895, voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen is het bijv. in Amsterdam nog geen € 1.000. Voor toeslagen beginnen die grenzen bij de € 20.000.
CMD-Snake schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:28:
Maximaal lenen en dan proberen er een slaatje uit te slaan hoe miniem dat slaatje ook is.
Ergens vind ik zelf dat de studiefinanciering hier niet voor bedoeld is om te gaan speculeren in de hoop wat eraan te verdienen. Het idee is dat het een goedkope lening is die mensen in staat stelt te studeren, mensen die anders door hun financiële omstandigheden nooit een HBO/WO opleiding hadden kunnen doen. Niet dat je handig gaat lopen doen met rentes en andere vormen van speculatie.
Eensch. Het is gewoon weer een voorbeeld waaruit blijkt dat geld geld maakt. Weer een regeling waardoor vermogenden meer vermogend kunnen worden, terwijl niet-vermogenden hooguit op hetzelfde niveau mogen blijven (en eigenlijk armer worden vanwege de rente die ze moeten betalen. Ja, deze is NU lager dan de inflatie, maar dat is ook niet altijd zo geweest, en zal vermoedelijk ook niet altijd zo blijven.).
Overigens vind ik wel dat bijstand voor afgestudeerden mogelijk moet zijn: als jij als pas afgestudeerde direct een half jaar aan de slag gaat als putjesschepper, dan blijkt uit div. onderzoeken dat je na 10 jaar nog steeds niet op het inkomen zit dat iemand die wel een paar maanden gesolliciteerd heeft krijgt. Daarmee is het ook voor de overheid (en dus de belastingbetaler) beter om die paar maanden bijstand te zien als investering dan als kostenpost. Maar goed, dat is off topic.Tuttel schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:18:
De vergelijking met de bijstand vind ik wat ver gaan, maar neemt niet weg dat je zeker een punt hebt.
Aan de andere kant is het natuurlijk allemaal relatief. Aan de ene kant betaal ik netjes de rente die ze ervoor vragen, ik vergok/verzuip het niet (meer

) en naar de verwachting dat ik na mijn opleiding een mooi inkomen heb "geef" ik meer dan de helft van mijn inkomen weer aan vadertje staat en bijstand trekkers.
Tegen de tijd dat je meer dan de helft van je inkomen aan vadertje staat geeft, moet je minstens (na alle aftrekposten!) € 340.000 bruto per jaar verdienen. Knappe jongen als je dat lukt, zeker binnen een paar jaar na afstuderen.
Dat soort praat heb ik altijd een hekel aan, er zijn maar zo weinig mensen die weten hoe het belastingstelsel werkt.
En dan nog: het inkomen van de staat bestaat slechts voor iets meer dan 50% aan belastingen, dat is incl. BTW, accijncen, vermogensbelasting etc. 33% hiervan bestaat uit loonbelasting. Minder dan 50% van alle inkomsten gaan op aan alle uitkeringen samen. De kosten van Sociale Zekerheid bedragen 22% van alle inkomsten, en de bijstandskosten zijn slechts 1,676% van de totale inkomsten.
Van jouw afgedragen belasting gaat dus slechts 0,279% naar bijstandsgerechtigden. Dus van iedere € 100 loonbelasting die je afdraagt, gaat € 0,28 naar de bijstand (waarvan dus ook uitvoeringskosten betaald worden en ook zij dragen loonbelasting af). Als jij dus idd 50% belasting betaalt, gaat daarvan € 479,96 naar de bijstand terwijl jij persoonlijk € 170.000 netto overhoudt.
Zullen we dus ophouden met klagen over die stomme bijstandstrekkers? (zonder spatie)?
Het een sluit het ander niet uit he? Je kunt én maximaal lenen en dat sparen, én werken in een bijbaantje.
Er zijn mensen geweest die stufi geld leenden en dat op een icesave rekening hebben gezet. Dat ging om lenen tegen 4% en sparen tegen 5%. Die knepen hem toch aardig toen Icesave failliet ging
Klopt, dat is ook nog een risico, maar wel verwaarloosbaar. Pas als je boven de € 100.000 komt van de bankgarantie heb je daar last van. Tenzij je idd onverantwoordde risico's gaat nemen, maar ik ga ervan uit dat een Icesave-debakel niet snel meer zal voorkomen.
Mijn mening: gebruik het overheidsgeld waarvoor het bedoeld is. Niet om er zelf beter van te worden. Dat gaat nl. ten koste van álle Nederlanders. Ja, het gaat om peanuts, maar het is de instelling waar ik niet van hou.
[
Voor 6% gewijzigd door
Ardana op 28-12-2014 18:08
]