Anoniem: 348584

Omdat ik toch vaak niet tevreden ben over de kwaliteit van de foto's van mijn Galaxy S3 bij situaties waar minder licht is en vaak ook sprake is van beweging (feestje, concert, binnen evenement) ben ik op zoek naar een beter alternatief dan de camera van mijn Galaxy S3. Af en toe een kort HD filmpje opnemen is ook een must.

Qua formaat denk ik dus aan een compact camera omdat deze makkelijk mee kan, maar mocht het veel voordelen hebben dan ben ik bereid eens te kijken naar een (goedkope) systeemcamera.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Mijn budget ligt rond de 300 euro. Eventueel 350 mocht een camera in die prijsklasse echt veel voordelen bieden.

Wat voor compactcamera wil je?
Compactcamera of een systeemcamera.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vooral om op spontane momenten een leuke foto te kunnen schieten. En omdat ik regelmatig bij concerten etc ben te vinden moet de camera redelijk om kunnen gaan met situaties met minder licht en beweging op het podium. Ook wil ik er af en toe een kort HD filmpje mee kunnen schieten.

Ik verwacht geen professionele kwaliteit maar wel een significant beter resultaat dan wat ik nou met mijn Galaxy S3 foto's voor elkaar krijg.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Aangezien de hele fotografie wereld nieuw voor mij is heb ik aardig wat gelezen en ben ik met mijn minimale kennis tot de volgende toestellen gekomen die ik interessant vond.

Compact:
- Canon Powershot 280 HS (Omdat de Canons met HS toevoeging beter presteren in situaties met laag licht?)
- Sony DSC WX-1 of Sony DSC WX300 (Deze hebben een Exmor R techniek wat ook goed schijnt te werken in situaties met laag licht)
- Fujifilm Finepix X10 (Komt overal zeer goed uit de testen maar ik vraag me af of ik er snel ( < 10 sec) een foto mee kan schieten of juist veel moet instellen)

Systeem:
- Canon EOS-M (Qua prijs is die zeer gunstig voor een systeemcamera nu. Maar qua formaat toch redelijk groot. Toch wil ik deze in overweging nemen als het de kwaliteit ten goede komt en beter aansluit bij mijn eisen)

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 16:37
Kijk ook een naar de Panasonic LX7. Snelle lens over het hele bereik en goede video mogelijkheden.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:11
Ik zou het dan vooral zoeken bij camera's met een lichtsterke lens. De Fuji X-10 is inderdaad een goede kandidaat, hoewel dat primair een fototoestel is; de video-mogelijkheden en -instellingen zijn vrij beperkt en het toestel heeft geen directe video-knop. Verder kun je eens kijken naar een Olympus XZ-1 of Nikon Coolpix P7700. Alledrie zijn het high-end toestellen waar inmiddels een opvolger voor is, die kun je dus relatief goedkoop krijgen. De Panasonic LX 7 is ook een goede optie inderdaad. Overigens kun je op al deze toestellen een heleboel instellen, maar hebben ze ook een volledig automatische stand voor de snapshots.

De Canon EOS-M is toch een beetje een twijfelgevalletje wat mij betreft: het toestel heeft maar een matige AF-snelheid (hoewel er inmiddels een firmware-update is die de AF sneller heeft gemaakt, en de gemiddelde compactcamera is niet veel sneller). Bovendien is het ding met de kitlens niet echt compact meer. Je kunt er evt. een pancake lens op zetten maar dan heb je geen optische zoom.

Anoniem: 541196

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
175-225

• Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom compact.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Jamsessies/band repetities/concerten.
Dus het geluid moet goed zijn!

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Casio ZR-700
Op papier een te gekke camera, audio schijnt vergelijkbaar te zijn met de Panasonic TZ serie, snelle focus.
Sony WX300.
Sony heeft bij mij veel strepen voor, alleen de audio kwaliteit..sja..

Kleine kanttekening.

Ik had een Casio ZR200 vorig jaar en daar was ik niet tevreden over, zodra ik ging filmen werd het beeld al direct 5% donkerder, en elke keer als ik zoomde werd het beeld ook nóg donkerder (Heb het nu over een schemerige/donkere omgeving)
Dit had mijn HX9V niet! DIe bleef ondanks dezelfde aperture 3.3-5.9 gewoon prima belicht.

Zou dat puur dit model Casio zijn geweest die dit probleem had?

Ik néig op dit moment naar de Casio i.v.m snelle focus, goede sensor (zelfde sensor/lens als in de HX9V qua grootte, alleen is de HX9V natuurlijk Exmor R, maar beide BSI-CMOS) En het geluid, (128kbps van de HX9V t.o.v 375kbps van de Casio) én de beeld kwaliteit sja... Veel zoomen doe ik toch niet echt, behalve bij goede belichting.. ik heb een oude Sony SR72 camcorder die ik gebruik in de avond.

Maar,de bitrates bij het filmen.. sja, misschien staar ik me blind maar:

De Sony scoort hier op 50p 28mbit.
De Casio scoort hier op 25p 18mbit.

Geen idee of dit veel zal uitmaken hoor, maar ik ben door die Sony redelijk verwend heb ik het idee, en van die Casio is niet veel te vinden op het net helaas..

Als iemand mij kan helpen, graag! Ik ben benieuwd.

Het liefst neem ik de Casio, maar het kan ook zijn dat hij voor mijn doeleinde niet goed geschikt is, en ik voor hetzelfde geld beter voor een Sony of Panasonic kan gaan.

(Hij MOET in progressive filmen overigens, Interlaced begin ik niet aan.. vaak gehad, en vind ik niks)

Alvast bedankt!!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 541196 op 18-09-2013 16:15 ]

• matspats
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-01-2024
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een leuke digitale camera voor een backpackreis die ik ga maken. Het budget ligt rond de €250. Omdat het een grote reis wordt heb ik als randvoorwaarde dat er een gps chip op zit, zodat ik later kan terugzien waar de foto's gemaakt zijn. Verder moet het echt een compact camera zijn, die dus makkelijk mee te nemen is (liefst broekzak mogelijkheden). Ik heb zelf wat rondgezocht op internet, dan kom ik op de volgende modellen:

Canon XS280 HS
Panasonic DMC TZ40
Nikon Coolpix S9500
Panasonic DMC TZ30

Nu vind ik het heel moeilijk om tussen deze modellen een goede keuze te maken, omdat ik verder weinig verstand heb van camera's. Ook kan ik weinig directe vergelijkingen vinden tussen deze modellen. Welke zouden jullie aanraden? Of wellicht nog een ander model dat ik gemist heb?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 18:19

sjirafje

No inspirational quotes here

matspats schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 11:24:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een leuke digitale camera voor een backpackreis die ik ga maken. Het budget ligt rond de €250. Omdat het een grote reis wordt heb ik als randvoorwaarde dat er een gps chip op zit, zodat ik later kan terugzien waar de foto's gemaakt zijn. Verder moet het echt een compact camera zijn, die dus makkelijk mee te nemen is (liefst broekzak mogelijkheden). Ik heb zelf wat rondgezocht op internet, dan kom ik op de volgende modellen:

Canon XS280 HS
Panasonic DMC TZ40
Nikon Coolpix S9500
Panasonic DMC TZ30

Nu vind ik het heel moeilijk om tussen deze modellen een goede keuze te maken, omdat ik verder weinig verstand heb van camera's. Ook kan ik weinig directe vergelijkingen vinden tussen deze modellen. Welke zouden jullie aanraden? Of wellicht nog een ander model dat ik gemist heb?

Alvast bedankt!
Ik heb zelf vrij recent naar (deels) dezelfde toestellen gekeken. sjirafje in "[Aankoopadvies] Compactcamera" , sjirafje in "[Aankoopadvies] Compactcamera" en sjirafje in "[Aankoopadvies] Compactcamera"
En mijn conclusie was dat alle toestellen van de A merken allemaal gewoon er goed zijn, het hangt volgens mij erg af van persoonlijke voorkeur (formaat, gewicht, hoe houdt het toestel vast etc). Mijn advies is om naar een fotozaak te gaan en ze gewoon eens te gaan bekijken, vasthouden en uitproberen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Kun je vertellen hoe je aan je short-list bent gekomen? Ik vind hem wat curieus namelijk.

Waar ben je naar op zoek - OK, de camera moet GPS hebben en compact zijn. Maar: zoombereik, instelmogelijkheden, fotografeer je meestal overdag of moet de camera ook z'n mannetje staan in het donker (nacht/feestjes/concerten)?

Filtertje op DP-Review met alle compactcamera's met ingebouwde GPS. Misschien heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310978

Wie kan mij een zetje in de goede richting geven?

Ben op zoek naar een goede camera met veel zoom en moet een filmfunctie hebben waarmee goede kwaliteit te behalen is.

400 tot 450 euro compleet met geheugenkaart

• Wat voor compactcamera wil je?

bridge/zoom

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

met name natuurfotografie/film, huis tuin en keukenfotografie/film in de privesfeer, vakantie, zonder dan een filmcamera extra mee te hoeven nemen, hoeft geen gps te hebben dat gebruik ik niet.
specifieke eisen zijn dat hij naast fotograferen ook kan filmen, alles in een camera.

twijfel tussen de volgende modellen:

sony cybershot DSC-HX300
canon powershot SX 50 HS

waarom twijfel ik, het lijkt na onderzoek dat de sony hoger scoort in de testen en met de sony kun je handmatig scherpstellen via de zoomring, bij de canon kan dit niet, anderzijds heeft de canon een volledig kantelbaarscherm wat dus beter beschermd blijft, maar op het sony scherm kun je natuurlijk ook een transfervel plakken ter bescherming.
filmkwaliteiten van de sony schijnen beter te zijn dan van de canon.

ik zou graag van gebruikers van een van deze camera's horen wat hun ervaringen zijn om zo tot een beter oordeel te komen.

wie heeft een van deze camera's en kan mij dus van advies dienen.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Als je niet persé 50x zoom nodig hebt (24x) kun je ook naar de Panasonic FZ200 kijken. Deze heeft als voordeel een constante F2.8 over de gehele zoom range en ook 1080p60 video opnames.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ furfoot, dank voor je reactie, maar ik wil toch echt voor een 50× zoom gaan, heb de Panasonic wel bekeken, maar deze was al afgevallen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:32

copykat

Good copy isn't bad

Anoniem: 310978 schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:12:
@ furfoot, dank voor je reactie, maar ik wil toch echt voor een 50× zoom gaan, heb de Panasonic wel bekeken, maar deze was al afgevallen voor mij.
Heb je al eens canon sx50 vs sonyhx300 of nikon p520 gegoogled?
Er zijn veel youtube en reviews te vinden.
Ergens in de gemiddeldes ligt de keuze verstopt voor jou.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
50x lijkt getalsmatig wel véél mooier dan 25x, maar de praktijk is, dat je 50 x 24mm = 1200mm equivalent zelfs met de beste stabilisatie niet stil houdt. Een statief zou een optie kunnen zijn, maar zelfs dan is het een hele toer, nog afgezien van de atmosferische omstandigheden die op afstand vaak een rol gaan spelen (bijvoorbeeld het trillen van warme lucht).
Furfoot gaf je in mijn ogen een goed advies. Een groot diafragma over het hele bereik is belangrijker dan een praktisch onbruikbaar groot zoombereik. Dat laatste is meer een verkooptruc uit de serie "meer megapixels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
> maar ik wil toch echt voor een 50× zoom gaan

Je moet je afvragen of 50x zoom met een compact nog wel kwalitatief goede foto,s geeft en of het wel werkbaar is , ik twijfel daar toch erg sterk aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:32

copykat

Good copy isn't bad

Wat ik eigenlijk ook interessant vind of de fz200 alleen vanwege 600mm vs 1200mm is afgevallen.

De Panasonic, de Sony, de Nikon en de Canon hebben allemaal hun sterke en zwakke punten.
Bij vergelijkingen komt de fz200 vaak bovenaan of dicht achter de favoriet.
Dus welke eisen en specificaties zijn belangrijk?

Alleen 50x? koop de goedkoopste of het merk dat je het meeste aanstaat.

Ik heb de zelfde weg afgelegd en kwam uiteindelijk toch op de fz200 uit vanwege de zeer goede optische kwaliteiten. f2.8-f8.0 over de gehele zoomrange met zeer goede image stabilisatie.
Ook de RAW mogelijkheid is fijn om het maximale uit een foto te halen. (heeft de sony niet.)
Next step is DSLR.
De 1200mm is alleen op stilstaande objecten te gebruiken want het vogeltje is zo uit beeld als het beweegt. :+

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 24-09-2013 00:38 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het aantal megapixels van de camera is voor mij geheel onbelangrijk, of dit nu 12 of 20 is maakt mij weinig uit, mijn DSRL heeft er 10 en maakt super foto's met verschillende objectieven.

ik heb van beide camera's filmbeelden gezien die er prima uitzien ook op de uiterste zoom, (optische zoom niet het digitale zoombereik, dat zal ik zo wie zo niet gebruiken)

De panasonic is afgevallen omdat ik niet op zoek ben naar een camera met f2.8 over het gehele bereik, daarvoor gebruik ik mijn DSRL waarbij ik objectieven gebruik met o.a F1.8, en een objectieven selectie heb tussen de 10mm en de 500mm, voldoende keus dus, maar ik ben gewoon geen fan van panasonic (wat niet wil zeggen dat de genoemde camera slecht is, maar ik heb gewoon slechte ervaringen met dat merk, is dus persoonlijk)

De nieuwe camera is meer om altijd bij me te hebben en voor het filmen, waarschijnlijk zal ik de 50× zoom in de praktijk niet vaak gebruiken bij het fotograferen maar wel voor het filmen.
De DSRL heb ik niet altijd bij me en dan kom ik toch vaak situaties tegen waarvan ik een foto wil maken, dat zou dus moeten gaan lukken met de nieuwe camera.
RAW fotograferen mag, maar is voor mij niet een doorslaggevend argument om de camera wel of niet te kopen.

k twijfel alleen tussen de sony cybershot DSC-HX300 en de canon powershot SX 50 HS

ik zou dus graag gebruikerservaringen horen van mensen die een van deze twee camera's gebruiken.

in elk geval iedereen alvast bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat film je eigenlijk waar je 1200mm voor nodig hebt? En hoe ga je dat stabiel houden uit de hand?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat film ik, eigenlijk vanalles waarvoor ik die 1200mm kan gebruiken en ik film niet alleen op 1200mm, maar over het hele bereik, stabiel houden lijkt me geen probleem bij gebruik van een statief als je op 1200mm filmt.
in de praktijk filmt niemand waarschijnlijk continu op 1200mm, dat is ook geenzins de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een statief wil meenemen dat de camera stil kan houden op 1200mm, dan ben je niet echt compact meer. Heb je dan nu het idee dat je met 500mm op aps-c (aanname dat je een aps-c camera hebt) niet genoeg mm's hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:42:
Als je een statief wil meenemen dat de camera stil kan houden op 1200mm, dan ben je niet echt compact meer. Heb je dan nu het idee dat je met 500mm op aps-c (aanname dat je een aps-c camera hebt) niet genoeg mm's hebt?
Heb met de srl camera genoeg mm en ook meer dan genoeg bagage in mijn fototas om mee te zeulen ;)
ik schaf de nieuwe camera niet aan om meer mm te hebben, nee ik schaf hem aan om een goede camera te hebben die ik altijd bij me kan hebben, de srl gaat niet altijd mee en zoals gezegd kom ik nog wel eens in situaties waarin dan juist graag had gewild dat ik de srl bij me zou hebben.
De sony en de canon leken me na een speurtocht op google de meest ideale camera's, uiteraard niet te vergelijken met een srl camera, maar wel prima in hun klasse.
daarnaast was voor mij ook belangrijk dat ze een goede filmfunctie hebben.

Statief meezeulen is geen probleem, ik heb altijd een statief en rijstzak in de auto, ook wanneer ik de srl camera niet bij me heb.

Is er echt niemand hier die de sony of de canon gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet dan wel heel veel tegen Panasonic hebben om 4x zoveel lichtsterkte aan het lange eind niet te willen... Maar goed, weet niet of je deze video's hebt gezien:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=uQv7xbXtlNg]

En de volgende vergelijking op cameralabs: http://www.cameralabs.com.../outdoor_resolution.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Anoniem: 310978 schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:45:
Wie kan mij een zetje in de goede richting geven?
Het lijkt erop dat een "zetje" niet voldoende is. Mij best hoor, het is jouw geld, maar kan je uitleggen waarom je naast je slr een camera wilt die haast net zo groot is? Ik heb naast mijn dslr-gear een Canon G10 (slechts 5x zoom), maar die is eigenlijk nog veel te lomp om altijd mee te nemen, terwijl die toch een heel stuk kleiner is dan de door jou beoogde camera's..

@ universal Cr, dank je had deze ook al gevonden en bekeken.

@Toff, het gaat erom dat ik de dsrl niet altijd bij me heb, de nieuwe camera die ik aan wil schaffen heeft dan hetzelfde bereik als mijn complete dsrl met losse objectieven en de grootte is niet van belang, ik heb altijd een ruime tas bij me waar de camera in mee zal gaan, ik zoek dus niet echt een compact compact die je in je binnenzak steekt, maar het type wat ik genoemd heb, ook is deze een stuk lichter dan een dsrl,
(ik weet dat het geen dsrl is en dat ik consessies zal moeten doen, maar die neem ik voor lief)

inmiddels via een fotoclub hier iemand gevonden die de canon gebruikt, daar kan ik van het weekend even naar kijken.
in elk geval bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb zelf die Sony HX300 een tijdje gebruikt, vond de beeldkwaliteit met het zoomen toch tegenvallen hoor, vooral met behoorlijk zoomen, heb hem voor de beeldkwaliteit weer weggedaan, ik vond de video kwaliteit wel ontzettend mooi met goed geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
Ik ben opzoek naar een compactcamera voor naast mijn DSLR (Nikon D3100) om snel even een foto te maken en makkelijk mee te nemen in m’n zak in landen waar je niet met een DSLR wil rondlopen. Ik wil dus vooral snel foto’s kunnen maken in ‘auto modus’. Zoom vind ik iets minder belangrijk.

Mijn budget ligt rond de 300 euro.

Compactcamera

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vooral gebruiken voor op reis (stedentrips + natuur). Rome en Nieuw Zeeland staan op het programma .
Mijn wensen:
-Snelle auto focus
-Goede foto’s in auto-modus
-Zoom is niet zo belangrijk
-Compacte camera (moet in jas kunnen)

Ik heb zitten rondkijken op tweakers en dpreview, maar kom niet echt een model tegen waarvan ik meteen ben overtuigd. Bij veel reviews zie ik oude types voorbij komen die niet meer leverbaar zijn (en eventueel achterhaald?) Eerst wilde ik iets meer uitgeven voor de Canon G15 (pricewatch: Canon Powershot G15 Zwart). Echter lees ik dat de auto focus traag is en vaak mensen er niet scherp opstaan. Daarnaast denk ik dat deze net iets te groot is.

Alle tips zijn dus welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn beiden camera's met een erg kleine sensor en flinke zoom (vandaar de kleine sensor). Met stedentrips denk ik ook aan binnen in gebouwen schieten en ook 's avonds, dus een camera die een beetje geschikt is voor low-light zou niet verkeerd zijn.

Het formaat is mij niet duidelijk, want in je jas passen zegt erg weinig. In mijn jas past in de binnenzak mijn 5D2 met 40mm lens erop.

Is dit misschien iets: pricewatch: Fujifilm FinePix X-F1 Zwart
Grotere sensor, erg compact, f/1.8 aan de wijde kant (erg handig binnen).

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 29-09-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Of je spaart even door voor een Sony RX100....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die is nog duurder dan zijn D3100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

maxkranendijk schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:20:
Ik ben opzoek naar een compactcamera voor naast mijn DSLR (Nikon D3100) om snel even een foto te maken en makkelijk mee te nemen in m’n zak in landen waar je niet met een DSLR wil rondlopen. Ik wil dus vooral snel foto’s kunnen maken in ‘auto modus’. Zoom vind ik iets minder belangrijk.

Mijn budget ligt rond de 300 euro.

Compactcamera

Vooral gebruiken voor op reis (stedentrips + natuur). Rome en Nieuw Zeeland staan op het programma .
Mijn wensen:
-Snelle auto focus
-Zoom is niet zo belangrijk
-Compacte camera (moet in jas kunnen)

Ik heb zitten rondkijken op tweakers en dpreview, maar kom niet echt een model tegen waarvan ik meteen ben overtuigd. Bij veel reviews zie ik oude types voorbij komen die niet meer leverbaar zijn (en eventueel achterhaald?) Eerst wilde ik iets meer uitgeven voor de Canon G15 (pricewatch: Canon Powershot G15 Zwart). Echter lees ik dat de auto focus traag is en vaak mensen er niet scherp opstaan. Daarnaast denk ik dat deze net iets te groot is.

Alle tips zijn dus welkom.
Fuji x-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Ik heb nog wat verder gezocht en ben nog bij de Media Markt en Saturn langsgeweest.

Op verschillende forums komt de s110 ook goed naar voren:
pricewatch: Canon Powershot S110 Zwart

In hoeverre is de kwaliteit daarvan een stuk minder de dan de X-F1 (die is nog net betaalbaar)?

De Sony's worden iets te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handige test voor wat meer info dan specs: http://www.dpreview.com/a...iast-zoom-compact-cameras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Bedankt allemaal. Dan komt de S110 toch het beste naar voren binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeroxtaxi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik ben opzoek naar een compactcamera voor m'n vriendin. Ze gaat een aantal weken naar Australie en deze onvergetelijke reis moet ze ook met mij kunnen delen naderhand. ;)
Aan de ene kant wil ik graag een camera met een duurzame kwaliteit en wellicht onderwater mogelijkheden, maar aan de andere kant wil ik niet dat er te veel wordt ingeleverd op de beeldkwaliteit. Macro foto's vind ze leuk om te maken.

Max 300-400

Ik twijfel dus heel erg om voor een waterdichte outdoor te gaan of dat bijvoorbeeld een panasonic lumix lx7 de juiste keuze is.

- duurzaam, tegen een stootje kunnen
- prijs/kwaliteit moet goed zijn
-Snelle auto focus
-Macro foto's belangrijk
-geen mega zoom nodig maar het moet wel kunnen.

Alle tips en ervaringen zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 545122

Hoi allemaal :)

Na het lezen van dit topic en verschillende reviews twijfel ik nog steeds tussen een paar camera's. Graag jullie advies! Ik ben overigens een beginner, maar ik wil graag een camera waar ik in de toekomst wat meer meer kan dan alleen foto's maken in de automatische stand.

200-300 euro
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
travelzoom/high end
Ik wil graag foto's maken op vakantie (steden, mensen en natuur) maar ook binnenshuis. Ik vind het belangrijk dat ik ook goede foto's kan maken bij weinig licht. Zoom vind ik niet heel belangrijk, 5x lijkt me voldoende. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om zelf te spelen met instellingen zoals sluitertijd, diafragma etc.
Ik twijfel tussen Canon Powershot s110 en de Nikon Coolpix p330. Ik kan tussen deze twee slecht het onderscheid vinden, dus ik hoor graag welke jullie beter/geschikter vinden.
Daarnaast las ik in dit topic goede verhalen over de Canon Powershot sx260. Tot in hoeverre is die geschikt? Kun je daar ook zelf spelen met instellingen of zijn de mogelijkheden dan beperkt?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De Canon sx260 hs heeft 20x zoom en mede daardoor een wat minder lichtsterke lens (ik heb hem zelf). Ook is de sensor kleiner dan de camera's die je zelf voorstelde. Je kan er overigens prima foto's mee maken en als je wil alles manual regelen. Je moet hiervoor wel altijd het menu induiken. Mede door het feit dat in wat lager licht de camera me wat tegenvalt heb ik een nikon d3200 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 23:55
ik heb de S90 gehad, en hieruit is de s110 uit geveolueerd. Volgens mij zijn er geen schokkende verschillen tussen de 90 en 110. Ik was niet echt onder de indruk van de s90, ondanks de 'iets' grotere sensor dan de standaard compact camera.

De flitser is fragiel en ongelukkig geplaatst, de camera hield niet echt lekker vast. het duimwiel draaide erg snel, waardoor belichtingcompensatie snel verkeerd stond.

De ring om de lens is wel fantastisch, net zoals het scherm. Ook is de IQ beter dan een standaard compact.

Zou ik op dit moment een camera kopen, dan zou het een X10 worden. Die zijn vast wel voor rond de 300 euro te krijgen! Degelijk, goed handmatig in te stellen, lichtsterk bij groothoek, en er schijnt een geweldige EXR processor in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor jullie reacties. Ik ga morgen naar een winkel om de verschillende camera's te bekijken. De sx260 valt in elk geval al af. De Fuji X10 kost 350 euro..is mij eigenlijk net te duur..maar gezien de goede reviews wel erg aanlokkelijk.

Mocht er hier nog iemand zijn met ervaring met de Nikon dan hoor ik dat nog graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Je kunt ook naar olympus Pen lijken. prijs / kwaliteit is onovertroffen. Voor 200 euro heb je zo'n camera. Er zijn wel veel varianten, dus kijk eens even in het PEN topic.

[ Voor 25% gewijzigd door 107mb op 10-10-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-06 11:28
Ik zoek voor mijn vader een nieuwe compactcamera omdat zijn Canon PowerShot A480 het afgelopen weekend de geest heeft gegeven. Helaas is er zoveel keuze op het gebied van compactcamera's dat ik even de weg kwijt ben wat nu echt een goede aankoop zal kunnen zijn.

Maximaal 125 euro (inclusief eventueel verzenden)

Wat voor camera wil je?
Voorkeur gaat uit naar een compactcamera

Voornamelijk voor uitjes / vakanties & veel advertenties op Marktplaats.
- Voorkeur gaat uit naar één waar een accu in gaat en geen losse batterijen
- Een beetje zoom is altijd mooi meegenomen (heb zelf een Canon 600D + 70-200mm), deze richting qua zoombereik (optisch) zal mooi zijn
- Filmen minimaal 720P

Mijn vader zag zelf een Fujifilm FinePix S4200, hierin gaan dan wel losse batterijen maar heeft het voordeel dat het zoombereik redelijk groot is. Het vervelende probleem is dat deze camera weer een beetje aan de grote kant is om makkelijk in de jaszak mee te nemen en dat deze camera op de ene site de lucht in wordt geprezen en de andere site weer finaal de grond in wordt geboord.

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

107mb schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:40:
Je kunt ook naar olympus Pen lijken. prijs / kwaliteit is onovertroffen. Voor 200 euro heb je zo'n camera. Er zijn wel veel varianten, dus kijk eens even in het PEN topic.
Vandaag naar de winkel geweest en daar de Canon Powershot bekeken. Lag goed in hand, vond hem ook prettig in gebruik (voor zover ik dat nu kon beoordelen). Enige minpunt (gek genoeg) vind ik toch de 5x optische zoom. Ze lieten me namelijk ook de Panasonic Lumix TZ40 zien met 20x optische zoom. Nu ben ik dus helemaal aan het twijfelen. Canon is schijnbaar beter in scherptediepte foto's en de Panasonic voor veraf. Wat is dan de beste optie? Ik wil wel echt de mogelijkheid hebben om foto's met een onscherpe achtergrond te maken.

Ik wil trouwens geen systeemcamera, mede omdat ik naar mijn mening te weinig verstand heb om daar een goede keuze in te maken. Dus graag advies over bovenstaande! :)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 545122 op 10-10-2013 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Anoniem: 545122 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:12:
Vandaag naar de winkel geweest en daar de Canon Powershot bekeken.
"De" Canon Powershot bestaat niet, AFAIK, dus als je geen verdere typeaanduiding geeft, is het onmogelijk om je vragen te beantwoorden.
In het algemeen zal jij zelf moeten bepalen of je aan bv 5x zoom genoeg hebt, of dat je echt 20x zoom nodig hebt. Tenzij je specifieke eisen hebt, denk ik dat je met 5x zoom redelijk uit de voeten zal kunnen. Instelmogelijkheden, lichtsterkte, ruis en degelijke zijn voor mij belangrijkere keuzefactoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S110 volgens mij gezien zijn vorige reactie waarin hij de XS260 af laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
[...]
Wat is dan de beste optie? Ik wil wel echt de mogelijkheid hebben om foto's met een onscherpe achtergrond te maken.
Ik heb zojuist lightroom doorgespit, en alle fotoś bekeken die met de S90 op f2.0 gemaakt zijn, en de door jou gewenste scherptediepte is minimaal. Er zijn echt weinig fotoś waarbij het object geisoleerd wordt van de achtergond. Een kleine scherptediepte beriek je door een grote sensor afmeting, en een snelle lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
[...]

Vandaag naar de winkel geweest en daar de Canon Powershot bekeken. Lag goed in hand, vond hem ook prettig in gebruik (voor zover ik dat nu kon beoordelen). Enige minpunt (gek genoeg) vind ik toch de 5x optische zoom. Ze lieten me namelijk ook de Panasonic Lumix TZ40 zien met 20x optische zoom. Nu ben ik dus helemaal aan het twijfelen. Canon is schijnbaar beter in scherptediepte foto's en de Panasonic voor veraf. Wat is dan de beste optie? Ik wil wel echt de mogelijkheid hebben om foto's met een onscherpe achtergrond te maken.

Ik wil trouwens geen systeemcamera, mede omdat ik naar mijn mening te weinig verstand heb om daar een goede keuze in te maken. Dus graag advies over bovenstaande! :)
Heb je voorbeelden van onscherpte die je wilt bereiken? Voor bijvoorbeeld hoofd/schouder portretten zul je dit kunnen bereiken met een LX5 @ max bereik. Full body shots zul je weinig tot geen onscherpte zien.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Furfoot schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:59:
[...]

Heb je voorbeelden van onscherpte die je wilt bereiken? Voor bijvoorbeeld hoofd/schouder portretten zul je dit kunnen bereiken met een LX5 @ max bereik. Full body shots zul je weinig tot geen onscherpte zien.
@tolff: ik bedoel de S110, zoals eerder genoemd.

@furfoot: Zoiets bedoel ik inderdaad. Of zoiets: http://cdn.digitalefotogr...2/diafragma_onscherp1.jpg

Is dat met de Canon S110 niet te bereiken? Ik heb een budget van max. 300 euro. Er moet toch vast een compactcamera zijn die dit kan?.. Of is het toch wijzer om me te verdiepen in een systeemcamera?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 545122 op 11-10-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 18:09
Aangezien vriendinlief bijna jarig is en ik de sieraden geven een beetje gehad heb wil ik nu een nieuwe camera kado doen. Op haar laatste vakantie heeft ze haar camera gesloopt door hem in het zwembad te laten vallen ( O+ ) vandaar dat ik dus op zoek ben naar een goeie 'tough'camera.

Budget:

in principe niet van belang

Soort camera:

Compacte tough-camera (waterdicht, onderwater foto's maken, bestand tegen een stootje)

Eisen:

Goede foto's, liefst ook bij wat minder licht, snel foto's maken/wegschrijven. Fatsoenlijke video's maken is een plus.

Mijn eigen idee is eigenlijk om voor de Olympus TG-2 te gaan, maar als iemand nog een goede reden heeft om voor een andere camera te gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onderwatercamera's hebben niet de beste kwaliteit, voor die feature moet je best een hoop kwaliteit inleveren vergeleken met een gewone compact van dezelfde prijs, maar dan kan je er wel mee zwemmen!

http://www.dpreview.com/reviews/2013-waterproof-roundup

Ze zijn allemaal een beetje hetzelfde, dus heel veel maakt het niet uit tenzij je echt een stap hoger wil dan is er een Nikon 1 AW1, maar dat is dan ook geen compact meer.

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 13-10-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 18:09
jesper86 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:38:
Onderwatercamera's hebben niet de beste kwaliteit, voor die feature moet je best een hoop kwaliteit inleveren vergeleken met een gewone compact van dezelfde prijs, maar dan kan je er wel mee zwemmen!

http://www.dpreview.com/reviews/2013-waterproof-roundup

Ze zijn allemaal een beetje hetzelfde, dus heel veel maakt het niet uit tenzij je echt een stap hoger wil dan is er een Nikon 1 AW1, maar dat is dan ook geen compact meer.
Die roundup had ik nog niet gevonden, bedankt. Ik snap dat je best wat moet inleveren voor het waterdichte, maar ik heb zelf als een FZ200 en een TZ30 (panasonics) dus ik neem dat dan maar voor lief.

Komt zo'n beetje wel uit wat ik dacht, die TG-2 is ongeveer de 'beste' van die rugged camera's...

Die Nikon 1 AW1 is wel gaaf maar ik ben bang dat ze die toch te groot gaat vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:33

13art

Moderator Mobile
Zijn er hier ook mensen die wat kunnen zeggen over de geluidskwaliteit in luide omgevingen zoals festivals, indoor dance feesten, van de Sony WX300, Panasonic TZ40 en de Canon SX270/280????

Dat ze wat betreft maken van foto's dicht bij elkaar liggen is duidelijk, maar vraag me af hoe het zit met de film kwaliteit en dan ook met name het geluid dus in luide omgevingen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Anoniem: 545122 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:40:
[...]
Is dat met de Canon S110 niet te bereiken? Ik heb een budget van max. 300 euro. Er moet toch vast een compactcamera zijn die dit kan?.. Of is het toch wijzer om me te verdiepen in een systeemcamera?
De Canon S110 heeft een cropfactor van ongeveer 4,6. De verhouding tussen de afmeting van de diagonaal van een fullframesensor en die van de S110 is dus 4,6.

Als je dezelfde scherptediepte wil bereiken als die van een fullframe camera zal het diafragma van de S110 een factor 4,6 groter moeten te zijn. Oftewel de scherptediepte van een foto van de s110 bij F=2 is in theorie gelijk aan eentje met de fullframe genomen op F=9,2.

Ik had eerder al een aantal paar testjes gedaan bij verschillende scherptedieptes (steeds een stop meer) met mijn spiegelreflex (met een apsc sensor met een cropfactor van 1,6) Die foto's zijn hier te vinden:

M.a.w. Het effect van de eerste foto op de link (genomen met F=2.8) zal je niet kunnen bereiken met een compactcamera zoals de s110. De foto met een scherptediepte genomen op F=8 lijkt me het hoogst haalbare van een compactcamera als je gebruik maakt van de grootste diafragmaopening van F=2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

LordLynx schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:06:
Die roundup had ik nog niet gevonden, bedankt. Ik snap dat je best wat moet inleveren voor het waterdichte, maar ik heb zelf als een FZ200 en een TZ30 (panasonics) dus ik neem dat dan maar voor lief.

Komt zo'n beetje wel uit wat ik dacht, die TG-2 is ongeveer de 'beste' van die rugged camera's...

Die Nikon 1 AW1 is wel gaaf maar ik ben bang dat ze die toch te groot gaat vinden...
Hier nog één, maar is vooral plaatjes kijken voor ons : http://www.optyczne.pl/index.php?test=set&test_set=25 :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wouter3 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:55:
[...]

De Canon S110 heeft een cropfactor van ongeveer 4,6. De verhouding tussen de afmeting van de diagonaal van een fullframesensor en die van de S110 is dus 4,6.

Als je dezelfde scherptediepte wil bereiken als die van een fullframe camera zal het diafragma van de S110 een factor 4,6 groter moeten te zijn. Oftewel de scherptediepte van een foto van de s110 bij F=2 is in theorie gelijk aan eentje met de fullframe genomen op F=9,2.

Ik had eerder al een aantal paar testjes gedaan bij verschillende scherptedieptes (steeds een stop meer) met mijn spiegelreflex (met een apsc sensor met een cropfactor van 1,6) Die foto's zijn hier te vinden:

M.a.w. Het effect van de eerste foto op de link (genomen met F=2.8) zal je niet kunnen bereiken met een compactcamera zoals de s110. De foto met een scherptediepte genomen op F=8 lijkt me het hoogst haalbare van een compactcamera als je gebruik maakt van de grootste diafragmaopening van F=2.
Hoi Wouter,

Dank voor je uitleg, hoewel je me kwijt bent geraakt bij de cropfactor :P. De foto's vertellen in elk geval veel (snoezig schaapje btw O+ ). Na wat denken heb ik nu besloten om toch wat meer geld uit te geven en of voor de Panasonic Lx7 of de Fuji X10 te gaan. Als het goed is zou ik dan al iets meer scherptediepte moeten kunnen bereiken dan met de Canon s110. Heb ik dat goed? Ik snap uiteraard dat er met een compactcamera wel grenzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleinere scherptediepte is het juiste begrip hiervoor. Maar de LX7 en X10 zijn wat beter inderdaad daarin vanwege het grotere diafragma (kleiner f-getal) en redelijk gelijke sensorformaat.
De cropfactor is het sensorformaat vergeleken met fullframe (het ouderwetse filmrolletje). Hoe groter de sensor, hoe kleiner de cropfactor. Als je de cropfactor vermenigvuldigd met de brandpuntsafstand en diafragmawaarde, krijg je het 35mm-equivalent. Voorbeelden met de S110, LX7 en X10

S110: cropfactor 4,65 dus 5,2-26mm f/2-f/5.9 wordt dan 24-120mm f/9.3-f/27
LX7: cropfactor 4,65 dus 4,7-17,7mm f/1.4-2.3 wordt dan 24-90mm f/6.5-f/10,7
X10: cropfactor 3,9 dus 7,1-28,4mm f/2-f/2.8 wordt dan 28-112mm f/7,9-f/11

Ter vergelijking een Nikon D3200 met 18-55mm f/3.5-f/5.6 lens
Cropfactor 1,5 dus 18-55mm f/3.5-f/5.6 wordt dan 27-82,5mm f/5,3-f/8,4

Het valt me trouwens nu op dat de S110 zo'n groot diafragmagetal heeft, dat je op het maximale zoombereik slechts 3,1MP aan detail kunt krijgen in een foto.

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 16-10-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Als je DoF wilt hebben dat enigszins in de buurt komt van dslr's, zal je wel een ILC nodig hebben.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:25:
Als je DoF wilt hebben dat enigszins in de buurt komt van dslr's, zal je wel een ILC nodig hebben.
Nee hoor, tegenwoordig zijn er al best wat grote sensor compactcamera's, maar die zijn niet echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsclone
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 20:29
Is de Sony RX100, ondanks hij al meer dan een jaar oud is, nog steeds een goede keuze? Of zijn er inmiddels al nieuwere vergelijkbare (betere?) camera's? Met dezelfde compactheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Qua compactheid in relatie tot beeldkwaliteit staat de RX100 nog steeds aan de top. Je hebt nu ook de RX100 II met wat kleine updates, maar dat is feitelijk nog steeds dezelfde camera.

Zoals iedere camera is ook de RX100 niet zonder fouten, het is maar net wat voor jou de doorslaggevende factor is.

Je zou evt. kunnen kijken naar de Nikon1 serie (zelfde sensormaat) of instappers van de M4/3 (Olympus/Panasonic). Dat zijn camera's die niet noodzakerlijkerwijs de compactheid van de RX100 hebben, maar wel meer flexibiliteit bieden. Maar ook een Fuji X10, Canon G16 of Canon G1X zijn het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Aanvullend: Fuji X20 en wellicht qua compactheid de Canon Powershot S120 of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
marsclone schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:44:
Is de Sony RX100, ondanks hij al meer dan een jaar oud is, nog steeds een goede keuze? Of zijn er inmiddels al nieuwere vergelijkbare (betere?) camera's? Met dezelfde compactheid?
In het "spijkerbroek-passende" compacte segment is het totaal pakket van de RX100 nog niet verbeterd door een andere fabrikant. Stiekem hoopte ik op een mooie M43 fixed lens tegenhanger maar dat werd de GM1.

Instagram

• Pathogen
  • Laatst online: 27-06 10:29

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn budget ligt rond de €250.

Ik wil iets op broekzakformaat. Dus een instapper of een travelzoom.

De camera is voornamelijk bedoeld voor foto's van mensen (portret, groepen) zowel binnen als buiten. Een familiecamera dus :)
Daarnaast heb ik 2 katten die ik graag snel wil kieken als ze iets raars doen.
Eisen:
- snel starten en plaatjes schieten
- correcte kleurreproductie (voor portretten, huidskleur moet wel huidskleur zijn)
- goeie videomodus (soepel, dus 60fps@720p is belangrijker dan 30fps@1080p wat mij betreft)
- ook goed bij kaarslicht
- macro modus
Daarnaast is een statiefschroefgat een pré.

Panasonic TZ35 / TZ40
De TZ40 heeft echt wel een tikje betere kwaliteit dan de TZ35, maar is ook €70 duurder...
Verder tikt de TZ40 wel alle eisen aan, en is die natuurlijk ook de duurste uit mijn selectie.

Canon Powershot SX280 HS (of SX270 HS)
Jammer dat ie niet via een USB kabeltje op te laden is (of heb ik dit verkeerd gelezen?)
Wel goede beeldkwaliteit, maar de batterijduur schijnt niet je van het te zijn.

• Welke modellen heb je overwogen maar vielen af?
Powershot S110/120: te duur in vergelijking met de SX'jes. Dan leg ik die extra paar euro ook wel neer. Wel lekker licht en op zich goeie kwaliteit.
Coolpix S9400: te traag, maar daar is de prijs ook naar.
Coolpix P330: geen geweldige batterijduur, features zoals iso aanpassen zitten wat onhandig
Fuji F800EXR: beeld wordt snel grainy

En nu de vragen
Welke van de nominaties zou je aanraden en waarom?
Heb je tegenargumenten wat betreft mijn afvallers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
  • Laatst online: 16-09-2023
Dag Tweakers,

Hoop dat ik in het juiste topic plaats want aankoopadvies consumenten gaat meer over hifi/tv dus vandaar maar even hier proberen.

Ben opzoek naar een foto camera die ook redelijke video's kan maken.
Ben op dit moment in het bezit van deze foto camera Fujifilm FinePix F70EXR (http://www.fujifilm.com/s...cations/f/finepix_f70exr/)
En als videocamera gebruik ik de Kodak Play Sport ZX3 (http://www.engadget.com/2...erproof-hd-camera-review/)

Beide ben ik opzich redelijk tevreden mee is het niet dat ik b.v. op de playsport een stabilizatie functie mis waardoor beelden toch niet mooi overkomen. Foto's zijn van de FinePix prima maar mogen natuurlijk altijd nog beter.

Ben dus niet veel bijzonders gewend (zullen velen denken) ik zie wel het verschil in een betere camera maar heb er zelf gewoon weg het geld niet voor over. Ik zat te denken aan deze modellen:
Canon Powershot SX260/280 HS
Panasonic Lumix DMC-TZ40

Kunnen deze dus mij dezelfde videokwaliteit/geluidskwaliteit bieden als mijn PlaySport want over de foto's maak ik mij een stuk minder zorgen. Ik weet dat ik de onderwater functionaliteit niet meer heb maar hier maak ik bijna geen gebruik van.

Budget is rond de € 250 euro maar als het verstandig is om dit omhoog te gooien omdat ik daar gewoon veel meer waar voor mijn geld krijg is dit natuurlijk mogelijk.

Videobeelden worden gebruikt in Premiere Elements 10.

Alvast bedankt voor de adviezen!

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Gebruik je gps? Anders kan je ook de sx240 hs nemen. Deze kan volgens mij geen iso 3200, maar dat is toch nagenoeg onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
  • Laatst online: 16-09-2023
Sj44k13 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:39:
Gebruik je gps? Anders kan je ook de sx240 hs nemen. Deze kan volgens mij geen iso 3200, maar dat is toch nagenoeg onbruikbaar.
GPS maak ik geen gebruik van. Maar zo'n 'goedkope' camera verslaat dus op alle fronten mijn huidige set? :*)

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micheeels
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
275 euro, maximaal.

Een travelzoom.

Stedentrips. Fotograferen van gebouwen, bezienswaardigheden en natuur.

Ik heb gekeken naar de Canon Powershot SX280 en deze leek mij een goede keus, maar volgens velen op internet heeft deze last van batterijproblemen. Canon heeft hier een firmware fix voor uitgebracht en zegt dat het opgelost is, maar er zijn heel veel mensen die zeggen dat het probleem niet opgelost is.
Een andere optie is de Panasonic TZ40. Lees echter berichten over Panasonic Lumix camera's dat deze problemen hebben met stof dat in de lens terecht komt.

Hebben jullie ervaringen met bovenstaande camera's/problemen of hebben jullie misschien alternatieven die ik kan overwegen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Liefst < € 250,- en bij voorkeur < € 200.

Dat weet ik nog niet precies. Ik wil in elk geval foto's kunnen maken met een hoge kwaliteit. Zie wensenlijst hieronder.

- point en shoot
- panorama's (ook bestaande uit meerdere foto's en gestitched op de computer)
- foto's van de baby
- natuurfoto's
- foto's van de hond
- nachtfoto's (ik houd van sfeervolle lichtjes, skylines, kaarsjes, etc.)
- veel betere foto's dan ik nu met mijn smartphone (Sony Xperia Z) kan maken (anders is het vrij nutteloos om een camera aan te schaffen)
- Ik hoef niet perse honderdduizend instellingen te hebben, maar wil wel graag de belangrijkste mogelijkheden erop hebben.
- Het lijkt me handig om een goede burst(?) modus te hebben waarbij je veel foto's achter elkaar neemt om daarna de beste hiervan uit te kiezen.
- Ik heb geen merkenvoorkeur, maar heb wel goede ervaringen met Sony.

- Ik dacht net als de poster boven mij aan de Canon Powershot SX280. Ik lees hier goede reviews over. De batterijduur heb ik bekeken n.a.v. de opmerking in de post hierboven. Rond de 150 foto's met GPS aan en 200+ zonder GPS lijkt mij best netjes. Voorts is deze bij Foto Klein te koop voor % 184,-
Dit is ook de camera waar ik me het meest in verdiept heb, en die ik hier vaker voorbij zie komen. De andere camera's hieronder kwam ik tegen op mijn zoektocht naar alternatieven.
- De Nikon 1 J3 en S1, lijken me ook mooie camera's. De J3 ligt prijstechnisch wel buiten mijn bereik. Dit zijn echter niet meer compactcamera's te nomen. Ik vraag me ook af hoevaak ik lenzen zou gaan wisselen en of het mij echt veel extra's geeft om zo'n camera te bezitten. Ik begrijp ook dat een J3 op veel vlakken de meerprijs niet waar is t.o.v. de S1.
- Bij de Aldi staat momenteel een fotocamera van Medion in de folder. Te koop vanaf zaterdag. Dat ziet er leuk uit, maar ik weet niet of het wat is. De pijs van € 129,- is natuurlijk ook erg interessant.
- De Panasonic TZ40 wordt hier en daar ook als concurrent voor de SX280 HS genoemd.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:57:
Liefst < € 250,- en bij voorkeur < € 200.

Dat weet ik nog niet precies. Ik wil in elk geval foto's kunnen maken met een hoge kwaliteit. Zie wensenlijst hieronder.

- point en shoot
- panorama's (ook bestaande uit meerdere foto's en gestitched op de computer)
- foto's van de baby
- natuurfoto's
- foto's van de hond
- nachtfoto's (ik houd van sfeervolle lichtjes, skylines, kaarsjes, etc.)
- veel betere foto's dan ik nu met mijn smartphone (Sony Xperia Z) kan maken (anders is het vrij nutteloos om een camera aan te schaffen)
- Ik hoef niet perse honderdduizend instellingen te hebben, maar wil wel graag de belangrijkste mogelijkheden erop hebben.
- Het lijkt me handig om een goede burst(?) modus te hebben waarbij je veel foto's achter elkaar neemt om daarna de beste hiervan uit te kiezen.
- Ik heb geen merkenvoorkeur, maar heb wel goede ervaringen met Sony.

- Ik dacht net als de poster boven mij aan de Canon Powershot SX280. Ik lees hier goede reviews over. De batterijduur heb ik bekeken n.a.v. de opmerking in de post hierboven. Rond de 150 foto's met GPS aan en 200+ zonder GPS lijkt mij best netjes. Voorts is deze bij Foto Klein te koop voor % 184,-
Dit is ook de camera waar ik me het meest in verdiept heb, en die ik hier vaker voorbij zie komen. De andere camera's hieronder kwam ik tegen op mijn zoektocht naar alternatieven.
- De Nikon 1 J3 en S1, lijken me ook mooie camera's. De J3 ligt prijstechnisch wel buiten mijn bereik. Dit zijn echter niet meer compactcamera's te nomen. Ik vraag me ook af hoevaak ik lenzen zou gaan wisselen en of het mij echt veel extra's geeft om zo'n camera te bezitten. Ik begrijp ook dat een J3 op veel vlakken de meerprijs niet waar is t.o.v. de S1.
- Bij de Aldi staat momenteel een fotocamera van Medion in de folder. Te koop vanaf zaterdag. Dat ziet er leuk uit, maar ik weet niet of het wat is. De pijs van € 129,- is natuurlijk ook erg interessant.
- De Panasonic TZ40 wordt hier en daar ook als concurrent voor de SX280 HS genoemd.
Heb je de powershot S110 al overwogen ipv de SX280 ? De lens daarvan is wat geschikter voor donkere omgevingen.

Heb zelf ook getwijfelt tussen die 2 en het is de S110 geworden. Tot op heden geen spijt van, echter het zoom bereik is wel een stuk minder, tevens zit er geen GPS in de S110 maar dat vind ik niet echt een gemis zelf.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

GPS is meer een gimmick, dus daarvoor zou ik de 260/270 ook kunnen nemen. Ik zal die S110 eens bekijken. Ik ga ervan uit dat ze allemaal (veel) betere foto's kunnen maken dan mijn Xperia Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 12:26
Micheeels schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:36:

Ik heb gekeken naar de Canon Powershot SX280 en deze leek mij een goede keus, maar volgens velen op internet heeft deze last van batterijproblemen. Canon heeft hier een firmware fix voor uitgebracht en zegt dat het opgelost is, maar er zijn heel veel mensen die zeggen dat het probleem niet opgelost is.
Een andere optie is de Panasonic TZ40. Lees echter berichten over Panasonic Lumix camera's dat deze problemen hebben met stof dat in de lens terecht komt.

Hebben jullie ervaringen met bovenstaande camera's/problemen of hebben jullie misschien alternatieven die ik kan overwegen?

Bedankt!
Ik heb inmiddels een half jaartje de TZ40 en ben er tot nu toe zeer tevreden mee. Hij is onder andere mee geweest op rondreis in thailand waar ik dus ook in verschillende omgevingen foto's heb gemaakt (stad/architectuur, natuur, strand), en ziet er allemaal goed uit. Ik heb (nog) niets gemerkt van stof in de lens.

Enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden is dat je via het touchscreen ook foto's kan maken. Met enige regelmaat als ik met de camera in mijn hand liep zonder ergens foto's van te willen maken dat ik per ongeluk het touchscreen aanraakte en dus een foto van de grond maakte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Met een baby opkomst mag ik van mezelf een nieuwe camera kopen, niet dat mijn oude Olympus DSLR niet goed genoeg is. Ik kan er alleen niet mee filmen, en apart een film en video cam meeslepen lijkt mij in deze tijd onnodig. Ik heb me jaren niet meer verdiept in de laatste camera trends, dus ik heb een duw in de juiste richting nodig. Het maakt mij niet uit hoe wit de lens is of welk merk er op staat, het mag net zo goed een Casio of Samsung worden.
  • Budget €300-600
  • Goede compact of kleine CSC. Moet makkelijk mee te nemen zijn en niet te veel ruimte in een luiertas innemen...
  • Beste combi tussen foto en video kwaliteit, snelle AF en makkelijke besturing met slimme auto stand (voor de dames O-) ) Bijzaken als WIFI voor uploaden naar social media is totaal onbelangrijk en speelt geen rol in de keuze.
  • Ik zie veel lovende reviews over de RX100 voorbijkomen, maar lees net zo vaak dat de camera overrated is. De Fuji X20 en XQ1 zijn prima voor foto's, maar ik ben bang dat de video kwaliteit tegenvalt. En de diversiteit aan CSC is zo groot dat ik daar niet veel wijzer van word.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

SaURoN schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:03:
[...]

Heb je de powershot S110 al overwogen ipv de SX280 ? De lens daarvan is wat geschikter voor donkere omgevingen.

Heb zelf ook getwijfelt tussen die 2 en het is de S110 geworden. Tot op heden geen spijt van, echter het zoom bereik is wel een stuk minder, tevens zit er geen GPS in de S110 maar dat vind ik niet echt een gemis zelf.
Ik heb ze vergeleken. Als ik het goed begrijp dan ontlopen ze elkaar eigenlijk niet zoveel op fotokwaliteit. De 280 wint het op videogebied. (Wat ik op zich wel een pré vind.) Mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Deacon schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:47:
  • Budget €300-600
  • Goede compact of kleine CSC. Moet makkelijk mee te nemen zijn en niet te veel ruimte in een luiertas innemen...
  • Beste combi tussen foto en video kwaliteit, snelle AF en makkelijke besturing met slimme auto stand (voor de dames O-) ) Bijzaken als WIFI voor uploaden naar social media is totaal onbelangrijk en speelt geen rol in de keuze.
  • Ik zie veel lovende reviews over de RX100 voorbijkomen, maar lees net zo vaak dat de camera overrated is. De Fuji X20 en XQ1 zijn prima voor foto's, maar ik ben bang dat de video kwaliteit tegenvalt. En de diversiteit aan CSC is zo groot dat ik daar niet veel wijzer van word.
Broekzak compact is RX100 de beste keus, zeker als video ook belangrijk is.

Systeem camera zou ik persoonlijk naar de volgende opties kijken:
  • Panasonic GM1. Boven budget. Goede video mogelijkheden (alleen geen 50/60 fps) en redelijke kitlens. Mis je alleen wel lichtsterkte wat handig is bij foto's binnenshuis. Grootste variatie aan goede objectieven met het m43 systeem.
  • Sony NEX 5T. Grootste sensor voor jou budget dus minder ruis op hoge ISO. Video kwaliteit ook erg goed. Beperkt objectief aanbod vergeleken met m43.
Merken zoals Olympus en Fuji doen het op video gebied gewoon minder vergeleken met bovenstaande opties.

Ga je meer geld investeren in extra lichtsterke prime objectieven naast de kitlens zou ik voor een systeem camera gaan, doe je dit niet neem dan de RX100. Paar maanden terug ook voor dezelfde keuze gestaan en toen voor de RX100 II gekozen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

N.a.v. de vele reviews die ik heb gelezen van zowel de Canon sx280 hs, de S110 en Panasonic TZ40, heb ik toch besloten om voor de 1e te gaan. Het lijkt me een hele mooie camera, die voor een geschikte prijs te koop is. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Furfoot schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 22:41:
[...]

Broekzak compact is RX100 de beste keus, zeker als video ook belangrijk is.

Systeem camera zou ik persoonlijk naar de volgende opties kijken:
  • Panasonic GM1. Boven budget. Goede video mogelijkheden (alleen geen 50/60 fps) en redelijke kitlens. Mis je alleen wel lichtsterkte wat handig is bij foto's binnenshuis. Grootste variatie aan goede objectieven met het m43 systeem.
  • Sony NEX 5T. Grootste sensor voor jou budget dus minder ruis op hoge ISO. Video kwaliteit ook erg goed. Beperkt objectief aanbod vergeleken met m43.
Merken zoals Olympus en Fuji doen het op video gebied gewoon minder vergeleken met bovenstaande opties.

Ga je meer geld investeren in extra lichtsterke prime objectieven naast de kitlens zou ik voor een systeem camera gaan, doe je dit niet neem dan de RX100. Paar maanden terug ook voor dezelfde keuze gestaan en toen voor de RX100 II gekozen.
Je kunt ook eens kijken naar de Panasonic GX1, het voormalige topmodel van Panasonic. Wat groter dan de GM1, maar wél binnen budget en ook prima videomogelijkheden. Zeker als je wilt experimenteren met handmatige instellingen is het echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:52:
[...]

Ik heb ze vergeleken. Als ik het goed begrijp dan ontlopen ze elkaar eigenlijk niet zoveel op fotokwaliteit. De 280 wint het op videogebied. (Wat ik op zich wel een pré vind.) Mis ik nog iets?
Aperture van de S110 is 2.0 tegenover 3.5 wat ik zelf erg fijn vind in low light situaties, en de s110 is wat kleiner wat ik ook fijner vind.

Tis net een beetje waar je zelf de prio aangeeft.

http://snapsort.com/compa...S-vs-Canon-Powershot-S110

Zie net dat je er al 1 bestelt hebt! Succes en veel plezier met je aankoop! Zal zeker niet teleurstellen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nog niet besteld. Ga hem maandag kopen.

[ Voor 66% gewijzigd door Jorgen op 21-12-2013 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beredikt
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 18:17
Beste,
ik zou graag een compact camera nemen (die in m'n zak past dus geen mirrorless waar de lens toch nog uitsteekt) maar een halve centimeter uitstekende lens past wel nog in m'n jaszak / broekzak met hoesje.

Aangezien ik niet zo'n goede ervaring had met mijn vorige compact (de bridge/superzoom panasonic FZ-100: deze trok hele slechte fotos vooral als de zon niet rechtstreeks kon belichten; zelf slechter dan zijn kleine broertje destijds de TZ-7 (maar dit kwam door de omschakeling van CCD naar CMOS of viceversa) en bij zijn max. zoom bleef er ook geen licht meer over en door de langere sluitertijd was ik hier toch niets mee zonder statief door de lange sluitertijd)
En aangezien we onlangs ongewenste nachtelijke bezoekers gehad hebben wens ik ze veel succes toe met dit toestel (waarvan ze overigens de lader niet mee genomen hebben....)

Daarom ben ik nu aan het kijken voor een compact met iets grotere sensor (en heb ik inmiddels het nut begrepen van de vermelding van het diafragma (die zowel bij wide als bij tele van belang zijn) van de lens).

Nu mijn vraag:

als ik kijk naar bvb de Olympus XZ-10 dan heeft deze in de wide-stand (gh equivalent 26mm) een diafragma van f 1,8 terwijl deze een kleinst mogelijke sensor heeft voor een compact (1/2,3")
(note to self: totale zoombereik 5x; F bij tele = 2,7 @ €210)

en als ik dan kijk naar bvb de Olympus XZ-1 dan heeft deze ook een diafragma van max 1,8 in wide-stand (wel 28mm equivalent maar scheelt zoveel niet) maar deze heeft wel een sensor van 1/1,7"

Nu mijn vraag: als er staat dat 2 camera's een gelijke grootste diafragma hebben bij een bepaalde ~hypothetisch~ gelijke breedbeeldequivalent maar de ene camera heeft een grotere sensor dan de andere; zal dan de ene camera nog meer licht opvangen in donkere omstandigheden dan de andere door z'n grotere sensor? Of telt enkel die "f 1,8" bvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

beredikt schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:24:
[Nu mijn vraag: als er staat dat 2 camera's een gelijke grootste diafragma hebben bij een bepaalde ~hypothetisch~ gelijke breedbeeldequivalent maar de ene camera heeft een grotere sensor dan de andere; zal dan de ene camera nog meer licht opvangen in donkere omstandigheden dan de andere door z'n grotere sensor? Of telt enkel die "f 1,8" bvb?
f/1.8 is f/1.8 welke sensor er vervolgens ook achter zit. Het is een eigenschap van de lens, niet van het fototoestel, dus beiden zijn net zo lichtsterk. Echter: door de crop factor van de sensor wordt wel de scherptediepte beinvloed die je met diezelfde f/1.8 kunt bereiken.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De grotere sensor vangt meer licht op inderdaad, maar moet dat uitsmeren over een groter gebied.
Het voordeel is wel dat je met hogere iso kunt werken (met minder scherptediepte...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Weakling schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:32:
[...]

f/1.8 is f/1.8 welke sensor er vervolgens ook achter zit. Het is een eigenschap van de lens, niet van het fototoestel, dus beiden zijn net zo lichtsterk. Echter: door de crop factor van de sensor wordt wel de scherptediepte beinvloed die je met diezelfde f/1.8 kunt bereiken.
Voorwaarde daarbij is wel dat de brandpuntsafstand hetzelfde is. Een 10 mm lens geeft op diafragma f/1.8 dezelfde scherptediepte op een compactcamera als de XZ-1 en op een spiegelreflex met APS-C sensor. Alleen is de beeldhoek totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook niet waar, omdat de CoC van een grotere sensor anders dan bij een kleine sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Laatst online: 05:13
Ik ben op zoek naar ongeveer het volgende:

Tussen de € 100,- en € 200,-

Instapmodel of travelzoom

Aangezien ik een leek ben op cameragebied kan ik geen specifieke eisen opgeven.

Ik wil de camera voornamelijk gaan gebruiken voor het maken van foto's tijdens een weekendje weg, vakantie op festivals/tijdens concerten (ik sta meestal redelijk vooraan dus een "superzoom" lijkt me overbodig, als de foto maar goed is ivm de donkere ruimte), en voor foto's tijdens mijn verjaardag of iets dergelijks.

Zoals ik al zei ben ik een leek op het gebied van fototoestellen en heb ik geen benul van specificaties, de modellen die ik heb gezien zijn voornamelijk op prijs gebaseerd en niet op een "goed" of "slecht" toestel. Wellicht dat iemand van jullie me beter kan adviseren (heb ook iets gehoord over verschillende sensoren, maar ook hier heb ik geen benul van)

[ Voor 3% gewijzigd door Exterminator op 25-12-2013 08:08 ]

• beredikt
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 18:17
dus als ik het goed begrijp zal bij 2 camera's met een evengroot max diafragma (bvb F2.0) @ evenveel zoom (bvb breedbeeldequivalent 24mm) er toch nog meer licht invallen als de ene camera een grotere sensor heeft (1/1.7") dan de andere camera (1/2.3")?

Wat op zich resulteert in minder ruis bij binnenshuis slecht verlicht trekken
alsook/oftewel meer vergevingsgezind als je op het moment van drukken nog wat beweegt
alsook/oftewel sneller fotos trekken (alhoewel dat laatste ook wel zal afhangen van de snelheid van (auto)focussen?) (want niemand houdt graag lang de CHEESE-smile aan ;-))

PS: de canon powershot S110 is toch wel heel sterk in prijs gezakt..... (zal waarschijnlijk deze worden)
de Samsung EX2F lijkt me ook interessant door de extra software-toevoegingen maar heeft wel de helft minder zoom dan hierboven en kost meer
en de Sony Cyber-shot DSC-RX100 ligt jammergenoeg buiten mijn budget :-)

[ Voor 11% gewijzigd door beredikt op 26-12-2013 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ben op zoek naar een betere camera dan mijn huidige; Canon PowerShot SX130IS (voorheen PowerShot SX410) Ben dus altijd Canon's gewend, maar ben niet speciaal merkgebonden maar heb wel een lichte voorkeur voor Canon/Sony.

Ik wil eigenlijk iets dat beter is dan de huidige, maar geen DSLR, ik ben geen fotograaf en wil dan ook geen lenzen verwisselen, alles handmatig instellen. Een verwisselbare lens optie kan ik wel mee leven.

€400,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
Een snellere, kwalitatief betere dan mijn huidige. Scherpe foto's met bewegende objecten (kinderen) (sneller schieten, betere video opname functie, goede autofocus)
Gewoon huis,tuin & keuken fotografie (veelal automatisch), vakanties, kinderen. Ik zou er graag eentje hebben met grote optische zoom, ingebouwde flitser. Een soort "professionele" point & shoot camera.
Sony Alpha SLT-A58K (veel opties, HD recording)
Sony Alpha NEX-3N (mooi compact, maar review was tamelijk kritisch)
Canon PowerShot SX50 (lijkt meer een soort matige upgrade van mijn huidige model)
Canon PowerShot SX30IS (lijkt redelijk op de SX130IS maar met grotere zoom en iets betere specs)

Ik heb van alle modellen reviews gelezen en heb nu eigenlijk geen flauw idee welke nu de beste keus zou zijn (of een compleet ander model). Ik ben op zoek naar een camera die eigenlijk wel zwaar beter is dan mijn huidige camera, maar ook weer geen DSLR met alle toeters en bellen.

De tekortkomingen van de PowerShot SX130 voor mij zijn als volgt:
-Geen scherpe foto's als ik mijn dochter fotografeer en ze is beweeglijk
-Redelijk lange tijd tussen autofocus en opname na druk op de knop
-Geen supermooie foto's met weinig licht
-Langzame scherpstelling

Als iemand hier wat ideeen heeft voor me zou dat enorm welkom zijn. Ik ben totaal niet thuis in de camera wereld en ik snap dan ook bar weinig van de hoeveelheid verschillende modellen en aanduidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Foto's in weinig licht + veel zoom gaat eigenlijk niet goed samen, dus daar zal je een keuze in moeten maken. Wil je lichtsterk of veel zoom? Lichtsterk zal voor snellere sluitertijden zorgen waardoor foto's in beginsel minder snel bewogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
firebird_1979 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 00:24:
De tekortkomingen van de PowerShot SX130 voor mij zijn als volgt:
-Geen scherpe foto's als ik mijn dochter fotografeer en ze is beweeglijk
-Redelijk lange tijd tussen autofocus en opname na druk op de knop
-Geen supermooie foto's met weinig licht
-Langzame scherpstelling

Als iemand hier wat ideeen heeft voor me zou dat enorm welkom zijn. Ik ben totaal niet thuis in de camera wereld en ik snap dan ook bar weinig van de hoeveelheid verschillende modellen en aanduidingen.
Panasonic FZ200 als zoom belangrijk is. Al zul je daarmee niet al te beste foto's mee maken binnenshuis.
RX100 als 100mm bereik voldoende is, moet je wel een goede aanbieding weten te vinden.

Ga je meer objectieven aanschaffen kun je kijken naar NEX (3N) of M43 (GF6, GX1, E-PM2). Binnen je budget valt geen lichtsterk objectief naast de aanschaf van een goede body.

[ Voor 10% gewijzigd door Furfoot op 27-12-2013 15:27 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Misschien kan ik beter naar een all-round camera kijken dan. Zoom is niet het allerbelangrijkste, maar ik hoop wel op iets meer dan 5x. De PowerShot SX130 die ik nu heb heeft ook 12x optical zoom, dus tenminste zoiets of wat meer.

Ik ben niet van plan om meer objectieven aan te schaffen, ik ben absoluut geen fotograaf. Op zich is de SX130 wel een fijne camera, maar hij is traag met schieten en niet zo geweldig met bewegende objecten.

Er zijn zoveel modellen en nummeringen met camera's dat het voor mij nogal lastig is om te bepalen wat te kopen.

Toen ik van mijn PowerShot SX410 naar de SX130 ging was het nog te overzien; betere optical zoom, van 4 naar 12MP, alleen de traagheid viel me al meteen tegen.

De RX100 ziet er wel mooi uit, alleen heeft die maar 3.6x optical zoom. Ik had liever iets meer gehad maar als het een kwestie is van het 1 of het ander zal ik een overweging moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
firebird_1979 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:44:
Misschien kan ik beter naar een all-round camera kijken dan. Zoom is niet het allerbelangrijkste, maar ik hoop wel op iets meer dan 5x. De PowerShot SX130 die ik nu heb heeft ook 12x optical zoom, dus tenminste zoiets of wat meer.

Ik ben niet van plan om meer objectieven aan te schaffen, ik ben absoluut geen fotograaf. Op zich is de SX130 wel een fijne camera, maar hij is traag met schieten en niet zo geweldig met bewegende objecten.

Er zijn zoveel modellen en nummeringen met camera's dat het voor mij nogal lastig is om te bepalen wat te kopen.

Toen ik van mijn PowerShot SX410 naar de SX130 ging was het nog te overzien; betere optical zoom, van 4 naar 12MP, alleen de traagheid viel me al meteen tegen.

De RX100 ziet er wel mooi uit, alleen heeft die maar 3.6x optical zoom. Ik had liever iets meer gehad maar als het een kwestie is van het 1 of het ander zal ik een overweging moeten maken.
Dan is het echt het 1 of het ander inderdaad.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Exterminator schreef op woensdag 25 december 2013 @ 08:08:
Ik ben op zoek naar ongeveer het volgende:

Tussen de € 100,- en € 200,-

Instapmodel of travelzoom

Aangezien ik een leek ben op cameragebied kan ik geen specifieke eisen opgeven.

Ik wil de camera voornamelijk gaan gebruiken voor het maken van foto's tijdens een weekendje weg, vakantie op festivals/tijdens concerten (ik sta meestal redelijk vooraan dus een "superzoom" lijkt me overbodig, als de foto maar goed is ivm de donkere ruimte), en voor foto's tijdens mijn verjaardag of iets dergelijks.

Zoals ik al zei ben ik een leek op het gebied van fototoestellen en heb ik geen benul van specificaties, de modellen die ik heb gezien zijn voornamelijk op prijs gebaseerd en niet op een "goed" of "slecht" toestel. Wellicht dat iemand van jullie me beter kan adviseren (heb ook iets gehoord over verschillende sensoren, maar ook hier heb ik geen benul van)
Iemand enig idee of de Canon Powershot SX280 HS (zie 'm veel langs komen in dit topic) geschikt is voor mijn doeleinden? Ik ben maar een fotografie leek, zal verder niet aan instellingen wijzigen of iets dergelijks. Of is dit toestel weer te "pro" voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je zegt superzoom is overbodig waarom wijs je dan precies de superzoom van de superzooms aan. ;)

Voor een donkere ruimte is lichtsterkte van de lens en formaat van de sensor belangrijk, beide heeft de SX serie niet. Het zal dan nog wel gaan natuurlijk, maar het zal aardig vaag en korrelig zijn.

Tussen de 100-200 is er niet heel veel keus, maar de pricewatch: Canon Powershot S110 Zwart valt daar net binnen en heeft een relatief grote sensor en lichtsterke lens, in ruil daarvoor heb je wel 'maar' 5x zoom waar 99/100 keer eigenlijk gewoon helemaal niks mis mee is, hoewel marketing je natuurlijk anders wil laten geloven. Tenzij je houd van vogeltjes schieten.

Het is wel een vrij geavanceerde camera wat misschien even wennen is (maar auto werkt ook goed), maar dergelijke camera's maken ze nou eenmaal alleen voor mensen die weten wat ze kopen, aangezien je voor de rest van de mensen een camera d.m.v. marketing zo goed kan maken als je wil of hij dat nou is of niet. :P Tegenwoordig staat er bij elke camera wel in de beschrijving voor "ook bij weinig licht", >:) stelletje neppers.

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 29-12-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
jesper86 schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:27:
Als je zegt superzoom is overbodig waarom wijs je dan precies de superzoom van de superzooms aan. ;)

Voor een donkere ruimte is lichtsterkte van de lens en formaat van de sensor belangrijk, beide heeft de SX serie niet. Het zal dan nog wel gaan natuurlijk, maar het zal aardig vaag en korrelig zijn.

Tussen de 100-200 is er niet heel veel keus, maar de pricewatch: Canon Powershot S110 Zwart valt daar net binnen en heeft een relatief grote sensor en lichtsterke lens, in ruil daarvoor heb je wel 'maar' 5x zoom waar 99/100 keer eigenlijk gewoon helemaal niks mis mee is, hoewel marketing je natuurlijk anders wil laten geloven. Tenzij je houd van vogeltjes schieten.

Het is wel een vrij geavanceerde camera wat misschien even wennen is (maar auto werkt ook goed), maar dergelijke camera's maken ze nou eenmaal alleen voor mensen die weten wat ze kopen, aangezien je voor de rest van de mensen een camera d.m.v. marketing zo goed kan maken als je wil of hij dat nou is of niet. :P Tegenwoordig staat er bij elke camera wel in de beschrijving voor "ook bij weinig licht", >:) stelletje neppers.
Is het toestel dan wel geschikt voor 'n leek zoals mij (auto functie dus) of moet ik dan toch iets simpelers/goedkopers nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elightos
  • Laatst online: 04-11-2022
300-400
travel compact / high-end compact
Ik ga de camera vooral gebruiken voor vakanties en waterscouting kampen.
Voor de vakanties kunnen dat zowel steden trips zijn als wandel vakanties door natuur. Voor de waterscouting is het natuurlijk gewoon veel op het water, waarbij een grotere optische zoom ook handig kan zijn om foto's te maken van de boten die al wat verder op zijn.
Op dit moment twijfel ik tussen de
pricewatch: Nikon 1 J3

pricewatch: Sony Cyber-shot dsc-rx100

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40

In eerste instantie was ik op zoek naar iets zoals de lumix tz40, met een groot optische zoom bereik. De reviews die ik erover heb gelezen waren allemaal erg positief, hoewel de persoonlijk reacties die er soms bij geposts waren dit lang niet altijd waren.
Ik ben me daarna nog wat meer gaan verdiepen in andere specificaties en zo ben ik in eerste instantie terecht gekomen bij de RX100. Door de grotere beeld sensor e.d. en de redelijk lyrische reviews.
Voor de Nikon 1 geld een beetje het zelfde als de RX100, alleen las ik dat er daarbij nog leuke dingetjes kwamen als hogere shutter speeds en een algemeen "snellere" camera.

De vraag die ik nu vooral heb is, laat ik me nou teveel mee slepen door mooie reviews en verhaaltjes over die camera's? Zeker aangezien ik zelf nogal een leek ben als het om camera's gaat en ik me heel makkelijk laat slepen mee slepen door duurdere producten met een mooie review erbij...

En, tussen de Nikon j3 en de RX100, wat zijn de voornaamste redenen om de één boven de ander te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik heb de eerste serie Nikon 1's lang tot mijn beschikking gehad, maar vooral de maat had als gevolg dat ik hem het meest liet liggen. De standaard lens is al flink fors, past dus niet eenvoudig in een broek of jas zak, en ondanks dat ik over de fotokwaliteit best te spreken was deed het gebrek aan zoombereik het gewoon de das om. Je kan uiteraard wel losse zoom lenzen kopen, maar die prijzen zetten hem in een heel ander segment, en ik had al een dSLR. Uiteindelijk lang overwogen om een RX100 te kopen (was op dat moment iets van 500 euro), maar die prijs samen met wederom het gebrek aan zoombereik deed hem toen afvallen ten opzichte van de TZ40 en de Sony HX50.

In je uitleg noem je ook specifiek zoom, terwijl je op het einde 2 modellen laat staan met een minimaal zoombereik. Ondanks dat de RX100 een topcamera is vraag ik mij af of hij voor jou gaat voldoen, en denk ik dat de TZ40 gewoon prima binnen je uitleg valt. Persoonlijk ben ik uiteindelijk bij de HX50 uitgekomen vanwege de (voor mij) prettigere kleurweergave, betere videokwaliteit (wederom, deels persoonlijk), en de kwaliteit van de stabilisatie van Sony (zowel foto als film). Wellicht een idee voor je om ook even te overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belangrijk om te realiseren is dat reviews altijd relatief zijn, en niet iedereen beoordeeld op die manier. Een camera als de TZ40 doet het heel goed -voor een travelzoom-, maar als je dan kijkt naar een RX100 of J3 dan is dat een totaal andere klasse. Ze kosten nu niet zo heel veel meer, kwestie van tijd, maar het zijn in principe relatief high-end camera's.

Ik denk dat je voor foto's op het water vanaf het droge toch inderdaad wel degelijke zoom wil hebben. De RX100 is echt gemaakt om in je zak te passen, maar vanwege de grote sensor (net zo groot als de Nikon1) betekend dat er bijna geen zoom meer bij past. De Nikon 1 zijn mirrorless, en hoewel vergeleken met compacts de sensor enorm is, is hij vergeleken met andere mirrorless camera's juist weer redelijk klein. Dit is echter zeker niet direct een nadeel want dit betekend dat een tele lens zeer compact te maken is. Als je het mij vraagt is dus een dubbele lens kit van de Nikon1 met normale en tele-zoom lens de beste keus. Dat hoeft niet speciaal de J3 te zijn want het verschil tussen de Nikon 1 camera's is bijna verwaarloosbaar, met uitzondering van de V serie die een ingebouwde zoeker heeft.

http://tweakers.net/categ...zEF2WmAPUrmRkZmmpFFtbWwsA

Dit is dan de voordeligste, maar is er alleen nog maar in rose geloof ik (beetje tape erover?) :+
pricewatch: Nikon 1 J2 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Roze

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 08-01-2014 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elightos
Foritain schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:28:
....

In je uitleg noem je ook specifiek zoom, terwijl je op het einde 2 modellen laat staan met een minimaal zoombereik. Ondanks dat de RX100 een topcamera is vraag ik mij af of hij voor jou gaat voldoen, en denk ik dat de TZ40 gewoon prima binnen je uitleg valt. Persoonlijk ben ik uiteindelijk bij de HX50 uitgekomen vanwege de (voor mij) prettigere kleurweergave, betere videokwaliteit (wederom, deels persoonlijk), en de kwaliteit van de stabilisatie van Sony (zowel foto als film). Wellicht een idee voor je om ook even te overwegen!
Ik zit inderdaad heel erg te twijfelen of ik voor de TZ40 (danwel HX50, zal hem opzoeken!) moet kopen puur voor de zoom die ik denk ik maar in 1 situatie ga gebruiken, namelijk waterscouting kampen.
In hoeverre zou een digitale zoom naar zeg 5x / 10x op de kwaliteit van de foto's van de RX100 / J3 impact hebben? Als je daarmee als nog een mooi resultaat kan krijgen is de hele toegevoegde waarde van hogere zoom weg toch?
jesper86 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:34:

De Nikon 1 zijn mirrorless, en hoewel vergeleken met compacts de sensor enorm is, is hij vergeleken met andere mirrorless camera's juist weer redelijk klein. Dit is echter zeker niet direct een nadeel want dit betekend dat een tele lens zeer compact te maken is. Als je het mij vraagt is dus een dubbele lens kit van de Nikon1 met normale en tele-zoom lens de beste keus. Dat hoeft niet speciaal de J3 te zijn want het verschil tussen de Nikon 1 camera's is bijna verwaarloosbaar, met uitzondering van de V serie die een ingebouwde zoeker heeft.

http://tweakers.net/categ...zEF2WmAPUrmRkZmmpFFtbWwsA

Dit is dan de voordeligste, maar is er alleen nog maar in rose geloof ik (beetje tape erover?) :+
pricewatch: Nikon 1 J2 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Roze
haha jammer dat het roze is, maar voor een dubbel lens kit zeker niet veel geld!
Ik heb die 30-110 lens opgezocht, en die geeft ook maar aan dat er 3,6x optische zoom is. Hoe werkt dat precies? Komt dat omdat het begin beeld ansich al ingezoomed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aantal 'keer' zoom zegt inderdaad niks over de beeldhoek. Maar als je rekent vanaf de basis dan komt het wel overeen met hoe compact camera's het gebruiken. Dus van 10 tot 110mm is dan 11x zoom in totaal. Natuurlijk wel met een stuk beter beeld dan een travelzoom, dus in geval van nood zou je een stuk van de foto uit kunnen knippen en dan heb je een 5 of 6MP foto op 22x zoom om het zo maar even te zeggen. (Fun fact: FullHD is 2MP)

Voorbeelden: http://www.flickr.com/search/?q=30-110mm

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 08-01-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Die prijzen van zo'n kit vallen eigenlijk nog goed mee, nadeel blijft natuurlijk wel dat met een dergelijke lens je zo goed als een instap dSLR in je tas mee moet nemen, waar een travelzoom nog altijd in je broekzak past. Maar die afweging moet je zelf maken. Ik zelf ben bij een combinatie dSLR en travelzoom uit gekomen, soms de tas met slr mee, soms de compact in je broekzak. Dan heeft zo'n mirrorless tussen maat niet gek veel toegevoegde waarde, maar wederom, die afweging moet je zelf maken.

Weet zelf overigens weinig van die mirrorless camera's, maar als ik de 1 vergelijk met een instap dSLR zou mijn voorkeur zonder meer uitgaan naar de laatste. Staat mij overigens bij dat ik onlangs iemand met zo'n Sony tussenmaatje aan de slag zag gaan met toch erg mooie resultaten, een nex 5 of 6 uit mn hoofd. Maar wederom, voor dergelijke prijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elightos
Bedankt voor de adviezen!
Ik ga nog even langs een winkel zodat ik de 1 met 30-110 mm lens even in m'n handen vast kan houden. Ik had zelf in gedachte om de grotere lens meestal thuis te laten, tenzij ik van te voren weet dat hij nodig gaat zijn.
Als het uiteindelijk dan toch te bulky / onhandig wordt ga ik overwegen of ik dan toch niet beter een travelzoom kan nemen of een dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je laat je wel heel makkelijk ompraten. Als je m'n tekst nog eens lees zie je dat ik juist vertelde dat vanwege het sensorformaat de lens vooral waanzinnig klein is. :)

Dit is wat je nodig heb voor eenzelfde resultaat met een DSLR:
http://camerasize.com/compact/#124.43,509.321,ha,t

En dan heb je ook daadwerkelijk vrijwel dezelfde kwaliteit, natuurlijk 100x beter dan een travelzoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 571546

Beste,

Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik ook mooie fotos kan maken in het donker.
Ik wil graag fotos maken op festivals.
Savonds wordt het moeilijker door het licht.
Mijn budget ligt rond de 350 euro.

Iemand tips?

Bedankt.
Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste