Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Zo werkt het niet helemaal hier...
Vertel even wat voor soort camera je zoekt en tussen welke modellen je twijfelt en waarom je twijfelt...
Lees anders even de TS door.

Oh ja, welkom op GoT :)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:19:
Beste,

Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik ook mooie fotos kan maken in het donker.
Ik wil graag fotos maken op festivals.
Savonds wordt het moeilijker door het licht.
Mijn budget ligt rond de 350 euro.

Iemand tips?

Bedankt.
Wij verwachten wel wat meer input van je. Heb je al wat gelezen her en der over compactcamera's met goede prestaties bij weinig licht? Doe dat eerst en plaats hier wat modellen die daar uit komen en wat je van ze vindt. Dan kunnen we je beter helpen. Nu is het meer: ik dump hier mijn vraag, want ik heb nog niets uitgezocht

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elightos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-11-2022
jesper86 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:24:
Je laat je wel heel makkelijk ompraten. Als je m'n tekst nog eens lees zie je dat ik juist vertelde dat vanwege het sensorformaat de lens vooral waanzinnig klein is. :)

Dit is wat je nodig heb voor eenzelfde resultaat met een DSLR:
http://camerasize.com/compact/#124.43,509.321,ha,t

En dan heb je ook daadwerkelijk vrijwel dezelfde kwaliteit, natuurlijk 100x beter dan een travelzoom.
Ik ben zeker makkelijk om te praten in dit soort zaken ;).
Heb van het weekend de dubbel lens kit in m'n handen gehad en even mee kunnen spelen.
Werkt allemaal erg makkelijk en fijn, en die 30-110mm lens is inderdaad nog een stuk kleiner dan ik had verwacht! Mede hierdoor heeft deze camera het dan toch wel echt gewonnen boven de RX100.
Ik ga de camera dan ook snel bestellen en in gebruik nemen. Bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:27
Ik vermoed dat ik geen geschikt persoon zal zijn voor een spiegelreflex camera. Ik ben een huis tuin en keuken fotograaf die het leven van zijn toekomstig kind wil vast leggen. Ik zie toch op tegen het zeulen met een tas en denk dat daardoor een compacte camera meer in mijn straatje zal passen. Compacte camera met verwisselbare lenzen zou ik nog wel overheen komen denk ik.

Wellicht dat jullie mij kunnen helpen:
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Flexibel maar laten we zeggen max 400 (dit hoeft dus niet op). Rekening houdend dat een toestel van 400 euro fors betere functionaliteiten heeft dan dat ik 2 keer zou investeren in een toestel van 200 (dus na x jaar vervangen voor weer een toestel van 200 euro).

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
High end/ superzoom denk dat deze meeste aan mijn eisen voldoet.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Foto's maken van de toekomstige baby en in de toekomst dus ook een spelend kind fotograferen. Daarnaast gaan we graag naar zonnige oorden op vakantie. Dit zullen de hoofd activietiten zijn.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik heb even gekeken maar geen specifieke modellen op het hoog, werkelijk geen idee waar ik op moet letten behalve de prijs. Ben er wel achter dat de high end compacte camera's tot een 450 euro doorgaan. Zoals gezegd ik ben een leek en hoop dat jullie me enige richting kunnen/willen geven.
edit: Nikon Coolpix S9500 / 9300

Wat mezelf wel leuk zou lijken is een GPS functie. Werkt deze trouwens hetzelfde op de iphone? Ik vraag me namelijk af hoe ik precies kan zien waar die foto is gemaakt achteraf. Moet je dat in een prgramma ulpoaden of zie je dat bij foto eigenschappen en opent google maps dan automatisch???
Verder stoor ik me aan mijn huidige Canos IXUS 40 of 65 gelooof ik (schaam schaam een oudje ja) aan het feit dat deze in het donker geen fijne foto's maakt. Dat mag dus wel beter bij een toekomstige camera.
Daarnaast lijkt Wifi me ook een leuke functionaliteit maar geen idee of dit daadwerkelijk iets toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voor onze kleine vond ik het erg fijn dat de camera ook lekker filmt, en zo doende bij een HX50 uitgekomen na een kleine twijfel tussen deze en de TZ40. zoals veel besproken kom je met systeemcamera's kwalitatief verder dan met compacts, maar dan past hij niet in je broekzak. Juist dat laatste maakt mij erg blij met een compact, SLR heb ik wel liggen, maar is voor de baby vaak net te onhandig. Een compact met leuke kwaliteit en goede filmfunctie is praktisch gewoon heel erg fijn t.o.v. iets dat toch in een tas zit met losse lenzen.

De TZ40 zal vermoedelijk een mooie camera zijn voor weinig geld, om een Ixus 40 o.i.d. te vervangen. Zelf ben ik erg blij met de Hx50 (of v variant met gps) vanwege de iets betere batterij, en m.i. fijnere filmkwaliteit, maar wel een hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@Accountant: Je iphone maakt denk ik toch best redelijke foto's?

Als aanvulling zou ik voor een toestel gaan met aansluitmogelijkheid voor een goede flitser. Daar zou ik graag eventuele GPS en/of WiFi-functionaliteit voor opofferen. Kinderen zijn erg beweeglijk en in zonnige vakantielanden kan inflitsen heel nuttig zijn om de diepe schaduwen op te halen.

Binnenkort (zeer waarschijnlijk) BTW-vrije dagen bij Mediamarkt. Kan je budget misschien net iets oprekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Het is een iphone 4 die maken niet echt denderende foto's als je het mij vraagt. Dat is wel een goede tip die BTW vrije dagen nog niet aangedacht scheelt natuurlijk veel op een aankoop van 200-300 euro!

Persoonlijk zie ik me niet met een flitser zeulen. Alhoewel het in donkere situaties wel handig zal zijn. Gelukig maken we niet zo veel foto's op donkere feestjes. Maar ik neem het zeker wel mee! Heb je ook externe flitsers voor compacte camera's?

@Fortain

Heb de TZ 40 eens bekeken ziet er inderdaad erg leuk uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Accountant op 16-01-2014 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:13
Toff schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 00:35:
Als aanvulling zou ik voor een toestel gaan met aansluitmogelijkheid voor een goede flitser. [...] Kinderen zijn erg beweeglijk en in zonnige vakantielanden kan inflitsen heel nuttig zijn om de diepe schaduwen op te halen.
Dat invulflitsen in zonnige vakantielanden lukt (vaak) ook nog wel met de ingebouwde flitsers van de meeste camera's. Ik zou niet specifiek voor dat doel op voorhand een externe flitser kopen.
Accountant schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:09:
Heb je ook externe flitsers voor compacte camera's?
Als er een flitsschoentje op de camera zit (zie overzichtje op DPReview featuresearch), kun je er een externe flitser op zetten. Fabrikanten die een flitsschoen monteren hebben doorgaans ook een passende flitser voor in het assortiment; de grote merken hebben ook wel een compact flitsertje in de aanbieding, anders heb je meer flitser dan camera bij je... 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Accountant schreef wel specifiek:
Verder stoor ik me aan mijn huidige Canos IXUS 40 of 65 gelooof ik (schaam schaam een oudje ja) aan het feit dat deze in het donker geen fijne foto's maakt. Dat mag dus wel beter bij een toekomstige camera.
dus zo vreemd is mijn suggestie voor een aansluiting voor een eventuele externe flitser toch niet?
Gebruik van ingebouwde flitsertjes levert vaker wel rode ogen op dan niet, terwijl het bereik beperkt blijft tot hooguit een meter of drie, dus voor mij zijn die dingen echt alleen voor nood en anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
Ik ben op zoek naar een camera als kado voor mijn vrouw. We hebben nu een 7mp, 3x zoom compact modelletje van een goedkoop merk. Ik wil wel een stapje omhoog, terwijl mijn vrouw meer van point & shoot is, maar zij gebruikt hem wel meer als ik. Eisen zijn daarbij: makkelijk in gebruik, snelle foto's (nu duurt het een aantal seconden voordat de 2e gemaakt kan worden) en zo min mogelijk ruis op de foto (daar heb ik een hekel aan).
Budget: 150-200 euro
Gebruik: Meestal de kids op de foto, maar binnenkort ook een vakantie canada.
Modellen:

DMC-SZ9: Licht in de hand, simpel in gebruik en 10x zoom (flink meer dan nu, en voor kids+vakantie genoeg lijkt me)
photographyblog over PEN E-PL2: The GF5 still can't quite rival a decent DSLR or CSC camera with an APS-C sized sensor in low-light, but the gap has definitely narrowed, so much so that unless you routinely shoot in more testing conditions you'll hardly notice the difference. Dus niet zoveel ruis vanwege de grote sensor die dus goed licht opvangt? the GF5 is free to concentrate on wooing compact step-up users ... a faster, fuller-featured system that ultimately delivers better image quality, in a form factor that won't intimidate or confuse
photographyblog over DMC-GF5K: Low-light performance up to ISO 3200 is very good, offering comparable quality to an entry-level APS-C DSLR, despite the smaller sensor size. Ondanks een kleine sensor toch weinig ruis toch? a serious contender for compact users looking to upgrade to a more full-featured yet still very portable camera.

De laatste 2 zijn dus goed voor mensen zoals ik die van een compact komen. In de review wordt de Olympus vergeleken met DMC-GH2 die zo'n 2 keer zo duur is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic Lumix DMC-SZ9 Zwart€ 145,-€ 145,-
1Olympus PEN E-PL2 + M.ZD 14-42mm f3.5-5.6 II Zilver€ 199,-€ 199,-
1Panasonic Lumix DMC-GF5K Zwart€ 239,-€ 239,-

Bij de systeemcamera's twijfel ik over de zoomcapaciteiten, en bij compactcamera over de kwaliteit (oa ruis en foto's bij minder licht). Ik kan ook niet goed ontdekken welke specs belangrijk zijn voor de kwaliteit.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Toff schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 02:05:
Accountant schreef wel specifiek:

[...]

dus zo vreemd is mijn suggestie voor een aansluiting voor een eventuele externe flitser toch niet?
Gebruik van ingebouwde flitsertjes levert vaker wel rode ogen op dan niet, terwijl het bereik beperkt blijft tot hooguit een meter of drie, dus voor mij zijn die dingen echt alleen voor nood en anders niet.
Da's waar, maar je komt zelf met het inflitsen bij hele zonnige dagen in zuidelijke oorden. Daar heb je imho niet echt een externe flitser voor nodig, omdat de irissen dan heel klein zijn is het risico op rode ogen ook veel kleiner.
De kans op rode ogen neemt toe met het groter worden van de irissen (in het donker dus) en ook met het kleiner worden van de afstand tussen lens en flitser. Flitsertjes die voor compactcamera's worden uitgebracht zijn doorgaans vrij compact, zodat de flitsbuis nog steeds relatief dicht bij de lens zit. De kans op rode ogen is dan wel wat minder, maar nog steeds groot. Tenzij je een grote flitser koopt, maar die is dan al snel 2x zo duur, 3x zo zwaar en 4x zo groot als de camera... dat gaat 'm dus niet worden.

Overigens noemt hij alleen dat z'n huidige Ixus in het donker geen mooie foto's maakt, maar we weten niet wat voor foto's hij in het donker maakt. Zijn het portretten of foto's op feestjes, of maakt hij 's avonds foto's van stadsgezichten of verlichte gebouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
B64 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:38:
[...]

Overigens noemt hij alleen dat z'n huidige Ixus in het donker geen mooie foto's maakt, maar we weten niet wat voor foto's hij in het donker maakt. Zijn het portretten of foto's op feestjes, of maakt hij 's avonds foto's van stadsgezichten of verlichte gebouwen?
Als toerist wil je natuurlijk alles op de foto hebben :+ . Maar een externe flitser was een goede tip maar dan kom je al snel bij de systeemcamaera's wat weer beperkingen heeft qua grootte. Ik denk toch dat ik voor een mooi compact modelletje ga. Met de BTW weken van de Mediamarkt ga ik er eentje aanschaffen. Zoals het nu naar uitziet heeft de TZ40 de beste kaarten. Ik hoef geen externe lader mee te nemen en hij komt goed uit de reviews. Daarnaast beschikt deze over WIFI en GPS wat me een leuke toevoeging lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Jogai schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:53:
Ik ben op zoek naar een camera als kado voor mijn vrouw. We hebben nu een 7mp, 3x zoom compact modelletje van een goedkoop merk. Ik wil wel een stapje omhoog, terwijl mijn vrouw meer van point & shoot is, maar zij gebruikt hem wel meer als ik. Eisen zijn daarbij: makkelijk in gebruik, snelle foto's (nu duurt het een aantal seconden voordat de 2e gemaakt kan worden) en zo min mogelijk ruis op de foto (daar heb ik een hekel aan).
Modellen:

DMC-SZ9: Licht in de hand, simpel in gebruik en 10x zoom (flink meer dan nu, en voor kids+vakantie genoeg lijkt me)
photographyblog over PEN E-PL2: The GF5 still can't quite rival a decent DSLR or CSC camera with an APS-C sized sensor in low-light, but the gap has definitely narrowed, so much so that unless you routinely shoot in more testing conditions you'll hardly notice the difference. Dus niet zoveel ruis vanwege de grote sensor die dus goed licht opvangt? the GF5 is free to concentrate on wooing compact step-up users ... a faster, fuller-featured system that ultimately delivers better image quality, in a form factor that won't intimidate or confuse
photographyblog over DMC-GF5K: Low-light performance up to ISO 3200 is very good, offering comparable quality to an entry-level APS-C DSLR, despite the smaller sensor size. Ondanks een kleine sensor toch weinig ruis toch? a serious contender for compact users looking to upgrade to a more full-featured yet still very portable camera.

De laatste 2 zijn dus goed voor mensen zoals ik die van een compact komen. In de review wordt de Olympus vergeleken met DMC-GH2 die zo'n 2 keer zo duur is.

#ProductPrijsSubtotaal

Bij de systeemcamera's twijfel ik over de zoomcapaciteiten, en bij compactcamera over de kwaliteit (oa ruis en foto's bij minder licht). Ik kan ook niet goed ontdekken welke specs belangrijk zijn voor de kwaliteit.
Camera-sensors zijn de laatste paar jaar heel veel beter geworden, en dan met name in de ruisprestaties. Als je een beetje een recente mobiele telefoon hebt,heb je nog best kans dat die bij minder licht beter presteert dan je goedkope 7MP camera, alleen heb je dan geen zoom... 8)7

Ruisprestaties zijn vooral afhankelijk van de grootte van de sensor in de camera. Compactcamera's hebben meestal een vrij kleine sensor (de meeste telefoons nog kleiner trouwens), die van systeemcamera's is een stuk groter. Daardoor zijn ook de lenzen van systeemcamera's een stuk groter, als je de wens/gewoonte hebt om je camera in je jas- of broekzak mee te nemen, kan zo'n lens al snel in de weg zitten. Sommige systeemcamera's hebben een inschuifbare kitlens; beetje vergelijkbaar met de lens van een compactcamera maar omdat de lens verwisselbaar is schuift die nooit in de body.

Qua compactcamera's zou je eens kunnen kijken naar een Canon S110 of Olympus XZ-1. Die hebben een iets grotere sensor dan de Panasonic SZ9 die je noemde, en een lichtsterkere lens met toch nog een behoorlijk bruikbare zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Accountant schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:22:
[...]

Als toerist wil je natuurlijk alles op de foto hebben :+ . Maar een externe flitser was een goede tip maar dan kom je al snel bij de systeemcamaera's wat weer beperkingen heeft qua grootte. Ik denk toch dat ik voor een mooi compact modelletje ga. Met de BTW weken van de Mediamarkt ga ik er eentje aanschaffen. Zoals het nu naar uitziet heeft de TZ40 de beste kaarten. Ik hoef geen externe lader mee te nemen en hij komt goed uit de reviews. Daarnaast beschikt deze over WIFI en GPS wat me een leuke toevoeging lijkt.
In de categorie "compact modelletje" is de TZ40 een keuze die ik mijn kennissen zonder schroom heb aangeraden. Met de MM actie (hopelijk) voor 219 euro gewoon een nobrainer. Daar ga je echt veel plezier van hebben, denk ik.

Zelf in het bezit van een tamelijk uitgebreide DLSR-gear met bijbehorende flitsers, ligt een flitseraansluiting wellicht meer voor de hand dan wanneer je vanuit het niets denkt. Op mijn Canon G10, die kwa afmetingen al niet meer echt "compact" te noemen is, lijkt de kleinste flitser al behoorlijk overdreven, maar de resultaten zijn zoveel beter dan met de interne flits, dat ik dat voor lief neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:25
Accountant schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:22:
[...]

Sony RX 100 ll kost 450 euro bij eglobalcentral.eu
zeer goede compact camera, zijn broertje is rond 340 ook een topper.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Toff schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 01:23:
[...]

In de categorie "compact modelletje" is de TZ40 een keuze die ik mijn kennissen zonder schroom heb aangeraden. Met de MM actie (hopelijk) voor 219 euro gewoon een nobrainer. Daar ga je echt veel plezier van hebben, denk ik.
Ja goed om te horen dat zoveel mensen er positief over zijn!
Amaze86 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 01:36:
[...]
Sony RX 100 ll kost 450 euro bij eglobalcentral.eu
zeer goede compact camera, zijn broertje is rond 340 ook een topper.
Rekening houdend met het prijsverschil met de TZ40 kan ik dan beter het prijsverschil in de broekzak houden en over enkele jaren weer een nieuwere kopen.

EDIT:
Kunnen jullie mij nog adviseren over een geheugenkaart. Dit omdat ik heb gelezen dat je op de TZ40 de GPS kaarten op de geheugenkaart moet zetten, klopt dit?? Moet ik dan 8/16 of 32 GB en welke snelheid?

[ Voor 11% gewijzigd door Accountant op 22-01-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 23:35
Accountant schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:58:
EDIT:
Kunnen jullie mij nog adviseren over een geheugenkaart. Dit omdat ik heb gelezen dat je op de TZ40 de GPS kaarten op de geheugenkaart moet zetten, klopt dit?? Moet ik dan 8/16 of 32 GB en welke snelheid?
Ik heb de TZ30, de voorloper, en je moet inderdaad de GPS kaarten op een geheugenkaart zetten. Dit kan je per regio (b.v. Europa) selecteren. Denk dat dat minder dan 1 Gb aan data kost, Foto's in de hoogste kwaliteit JPG stand kosten zo'n 5 Mb per stuk, dus op een 16 Gb geheugenkaartje kan je zo'n 3000 foto's of meer kwijt + de map data.

Overigens werkt bij mij de GPS functie niet echt denderend,:langzaam, trekt veel stroom en bij mijn vakantie op de Canarische eilanden gaf hij een ander eiland aan als dichtsbijzijnde locatie. :+

Kwaliteit is redelijk behalve als je ver inzoomt. Ben zelf wel op zoek naar iets beters zoals een DSLR maar voor die 219 euro kan je je er niet echt echt buil aan vallen en kan je zien of de kwaliteit voor jou volstaat. WiFi lijkt mij reuze handig (beter dan GPS). Ik zou er ook een extra batterij bij kopen, is bij mij op vakantie goed van pas gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Jogai schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:53:
Modellen:

#ProductPrijsSubtotaal

Je eerste link gaat ook over de gf-5 en niet over de olympus epl2. De epl2 zou ik zeker links laten liggen, die is, zeker wat autofocus betreft, wel echt verouderd. De sensorgrootte is iets kleiner dan in e meeste dslrs, maar nog steeds heel veel groter dan in compact cameras. Vandaar misschien de verwarring. Alle m43 camera's van panasonic en olympus hebben dezefde grootte van sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
prOnorama2 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:12:
[...]

Ik heb de TZ30, de voorloper, en je moet inderdaad de GPS kaarten op een geheugenkaart zetten. Dit kan je per regio (b.v. Europa) selecteren. Denk dat dat minder dan 1 Gb aan data kost, Foto's in de hoogste kwaliteit JPG stand kosten zo'n 5 Mb per stuk, dus op een 16 Gb geheugenkaartje kan je zo'n 3000 foto's of meer kwijt + de map data.

Overigens werkt bij mij de GPS functie niet echt denderend,:langzaam, trekt veel stroom en bij mijn vakantie op de Canarische eilanden gaf hij een ander eiland aan als dichtsbijzijnde locatie. :+

Kwaliteit is redelijk behalve als je ver inzoomt. Ben zelf wel op zoek naar iets beters zoals een DSLR maar voor die 219 euro kan je je er niet echt echt buil aan vallen en kan je zien of de kwaliteit voor jou volstaat. WiFi lijkt mij reuze handig (beter dan GPS). Ik zou er ook een extra batterij bij kopen, is bij mij op vakantie goed van pas gekomen.
Goede info thanks!

GPS lijkt me leuk voor later dat je achteraf kunt kijken waar die foto geschoten is (misschien over 30 jaar kijken hoer het er dan uitziet).

Dat van de stroom heb ik al op meerdere plekken gelezen. Is dat echt zo dramatisch? Met mijn huidige Canon van 6 jaar oud doe ik makkelijk een weekje met 150 foto's op vakantie. Is dat een beetje hetzelfde verhaal als met de nieuwe smartphones veel functies maar dat je vaak binnen de dag al moet bijladen bij intensief gebruik? Zal ik inderdaad meenemen die extra batterij. Wellicht eerst eens kijken hoelang ik op 1 lading kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@B64 & Teun_2

Thanx, en als ik hier kijk:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Sensor_sizes_overlaid_inside_-_updated.svg

Dan moet ik in de pricewatch dus filteren op cropformaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Vandaag is bij ibood de Fujifilm FinePix X-F1 te koop voor 'weinig'. Ik was eigenlijk van plan om tijdens de mediamarkt btw -21% dagen de Canon Powershot S110 aan te schaffen.

Iemand hier ervaring met een van de twee die wellicht uitkomst kan bieden om mijn keuze een kant op te sturen?

Persoonlijk heb ik zowel goede ervaringen met compact cameras van fujifilm als canon dus een merkvoorkeur is er eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Die iBood aanbieding is wellicht ook iets voor mij. Hij heeft een grotere sensor, maar als ik op photographyblog kijk lijken de foto's van de s110 wel iets beter qua ruis.

http://www.photographyblo...xf1_review/image_quality/
http://www.photographyblo...110_review/image_quality/

Als ik 2 foto's pak van
http://www.photographyblo...xf1_review/sample_images/
http://www.photographyblo...110_review/sample_images/

En die spiegel zodat de lijnen overeenkomen, dan zie je als je ze 1:1 bekijkt dat de fuji iets minder scherp is, of zie ik dat als leek verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xrzQWLL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag 'm net toevallig ook staan. :D

Die twee zijn allebei goed, dat zal geen probleem zijn. De vraag is inderdaad welke voorkeur je zelf heb. Fuji is anders met hun manier van doen, dat zie je aan de vormgeving, de handmatige zoom lens, de menu-structuur, en de beeldprocessor. Ik ben persoonlijk wat biased naar Fuji, ook al heb ik altijd Canon gebruikt (en nogsteeds). Ze besteden duidelijk veel aandacht aan efficiënte bediening, en de jpg's hebben de beruchte fuji-colors met veel mogelijkheden. De sensor is 2/3" terwijl die van Canon 1/1.7" is. Dat is groter, maar de prijs daarvan is wel dat je weinig zoom over houd (4x), komt op 25-100mm equivalent zie ik - maar het belangrijkste heb je daar wel mee .. en kan misschien net dat beetje meer helderheid of bokeh geven.

Als je net zoiets zocht dan is dit toch een mooi prijsje voor zo'n "high-end compact" imho, maar het zijn echt twee heel andere merken dus het blijft persoonlijk.

@Jogai, dat kan je zo echt niet bepalen. Een camera is niet alleen maar een sensor, en een lens is niet alleen maar 1 testmuur. Waar het om draait is dat een camera presteert naar de prijsklasse en het type camera dat hij is, beide doen dat. Vervolgens moet hij ook daadwerkelijk die potentie kunnen benutten, wat betekend dat hij fijn te bedienen is en goed kan omgaan met real-world omstandigheden. Zulke minimale variaties van een randje van 1 hoekje van een foto in een gecontroleerde testomgeving wanneer je er met een vergrootglas naar kijkt .. dat gaat echt niet uitmaken in de echte wereld waar foto's simpelweg 'lukken' of 'mislukken', en of ze sowieso te maken zijn of niet.

En als ik naar jouw voorbeeld kijk, deze resultaten noem ik gelijk. Een camera die daadwerkelijk merkbaar minder zou presteren daar zou je niet twijfelen over het verschil. Als je hier überhaupt iets zinvols uit kan halen dan is het dat de camera's inderdaad gelijkwaardig presteren zoals verwacht, en je je dus rustig kan richten op de praktische verschillen. :)

[ Voor 45% gewijzigd door jesper86 op 23-01-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Thanks jesper86. Ik ben maar een leek op dat gebied. Ik kon dit verschil dus niet echt op waarde schatten.

Ik zag het verschil in ruis overigens op meer foto's maar dan loopt de iso waard verder uiteen. Bij deze testfoto is het onderwerp gelijk en iso waarde verschilt maar 20, dus ik heb puur dit voorbeeld gepakt omdat het gelijkwaardig was. Idd een lab experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschil moet er zijn. Het is een beetje als het vergelijken van wasmachines. Uiteindelijk weet je toch nooit wat voor vlekken je uiteindelijk zal moeten wassen, dus kijk je uiteindelijk maar gewoon of het een degelijk betrouwbaar merk is, en de functionaliteit heeft die je zoekt. Maar je zal zelf de was correct moeten scheiden, en het juiste programma kiezen die niet te heet wast. Want het zijn je eigen kleren, geen testshirts en nepvlekken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 23:35
Accountant schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 23:06:
[...]

Goede info thanks!

GPS lijkt me leuk voor later dat je achteraf kunt kijken waar die foto geschoten is (misschien over 30 jaar kijken hoer het er dan uitziet).

Dat van de stroom heb ik al op meerdere plekken gelezen. Is dat echt zo dramatisch? Met mijn huidige Canon van 6 jaar oud doe ik makkelijk een weekje met 150 foto's op vakantie. Is dat een beetje hetzelfde verhaal als met de nieuwe smartphones veel functies maar dat je vaak binnen de dag al moet bijladen bij intensief gebruik? Zal ik inderdaad meenemen die extra batterij. Wellicht eerst eens kijken hoelang ik op 1 lading kan doen.
Op vakantie schiet ik eerder 150 foto's per dag dus dat scheelt wel een stuk. Ik denk dat je in dat geval wel genoeg hebt aan 1 batterij, zeker als je de GPS uitschakelt als je dat niet nodig hebt. (Zelf vind ik het wel fijn om extra zekerheid te hebben als je b.v. midden in de bush bush staat waar je speciaal moeite voor hebt gedaan en je camera is leeg dan is dat balen). Met de WiFi functie kun je denk ik ook foto's overzetten naar je telefoon en met een programma zelf geo-taggen, al is dat wel een stuk omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:28
Accountant schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 23:06:
[...]

Goede info thanks!

Ik heb een TZ40. Bij mij op vakantie ging hij 1,5 tot 2 dagen mee bij vrij intensief verbruik. Ik had wel gps uitstaan, dus in combinatie met gps weet ik de batterijduur niet. Extra batterij is wel aan te raden.

Wifi vond ik zelf ook wel praktisch. Had eerst niet echt een idee wat ik ermee zou moeten, maar heb tijdens de vakantie de foto's meteen gekopieerd naar mijn tablet zodat ze niet alleen meer op de sd kaart stonden. Ideaal! (nadeel was wel dat je alle foto's apart moet selecteren voor het versturen via wifi, of ik heb er gewoon overheen gekeken)

Voor gps hoef je volgens mij niet perse kaarten op je geheugenkaart te zetten. Hij voegt gewoon coordinaten toe aan je foto. Er lijkt ook een mogelijkheid te zijn om deze op de camera te bekijken, misschien dat daarvoor kaarten op de sd-kaart gezet moeten worden.

"The TZ40 offers the ability to view your tagged photos on a map in the camera, with 90 detailed country maps supplied on a DVD which can be copied to an SD card, although it's a little simplistic compared to the internet options."
http://www.photographyblo...nic_lumix_dmc_tz40_review

Ik ben in ieder geval zeer tevreden over de tz40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Goed om te horen dat jullie er tevreden over zijn, dan zal ik als simpele plaatjes schieter dat ook zeker zijn.

Als de BTW actie begint zal ik hem even live gaan aanschouwen of hij lekker in de hand ligt en dan sluiten we de koop maar. Dan heb ik denk ik een mooi compromis tussen "redelijke" kwaliteit en compactheid. En ten opzichte van mijn huidige camera kan ik er alleen maar op vooruitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Pfff staat hij niet meer in de webshop. Dan maar de gok nemen en donderdag even naar de Mediamarkt moeten toch toevallig in de stad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Mijn zus is op zoek naar een compactcamera, maar zelf zit ik meer in de DSLR's dus niet echt een idee wat handig is....

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Flexibel, maar zeg max 450 euro. Het hoeft niet op, alleen als de kwaliteit significant verbeterd. Ze is ontevreden met haar huidige compact, maar die is meer dan 5 jaar oud ondertussen.

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelcamera. Ze gebruikt hem vooral op reis. Beestjes fotograferen vind ze leuk. Maar een bridgecamera is misschien wat te groot, en ook kwa kwaliteit heb ik daar zelf niet zo veel goede ervaringen mee.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Het zou leuk zijn als die (spat)waterdicht is. Maar 10x zoom of meer met waterdicht is volgens mij erg lastig, tenzij iets in de PW over het hoofd zie. Verder dus vooral op vakantie om vakantiefoto's te maken.

Nog niks specifieks op het oog. Maar de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart leek me nog geen gek idee. Zeker als die met de mediamarkt btw dagen nog te koop is. Op zich " viel het haar best mee kwa prijs" dus vandaar dat ik denk dat er nog wel wat rek in het budget zit.

Ze wil geen lenzen wisselen. Ze dacht dat mijn Nikon 1 een compact was en vond die foto's erg mooi geworden, maar ik zie haar niet extra lenzen meenemen, hoe klein dan ook. Laat staan wisselen.

Wifi zou leuk zijn (gps niet zo interessant) om de foto's naar facebook te krijgen. Maar op afstand bedienen is dan niet belangrijk. RAW zou leuk zijn als het er op zit. Ze kan wel overweg met lightroom, en ze ziet fotografie ook wel als hobby. Maar meer als: he dat is leuk, klik! en minder als: sluitertijd op 1/60 bij F1.8 voor een mooie DOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Waah schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:54:

Nog niks specifieks op het oog. Maar de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart leek me nog geen gek idee. Zeker als die met de mediamarkt btw dagen nog te koop is. Op zich " viel het haar best mee kwa prijs" dus vandaar dat ik denk dat er nog wel wat rek in het budget zit.
Valt buiten de korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik zie het inderdaad. Valt weinig binnen de korting dit jaar....
Maar mijn vraag staat nog steeds. Iemand alternatieven voor deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie ook de Panasonic FZ200 en G5/6 niet meer op de site van de Media Markt staan, betekent dit dat deze ook buiten de btw actie vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:10:
Ik zie ook de Panasonic FZ200 en G5/6 niet meer op de site van de Media Markt staan, betekent dit dat deze ook buiten de btw actie vallen?
Yeppa.
Er blijft zo niks interressants over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat belachelijk zeg, zo heb je helemaal niks aan die actie!

Ga donderdag wel even naar de media markt om te klagen. :P

Maar goed dat ik de camera niet alvast gekocht heb zoals de verkoper vorige week zei (dan zou ik hem via internet kunnen bestellen en afhalen in de winkel voor de aanbiedingsprijs, moest dan wel een aanbetaling doen). Hij had toen wel mogen zeggen dat er zo weinig camera's mee zouden doen! :(

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
http://www.camerashop.nl/...__utmv=-&__utmk=180121764

Voor goede aanbiedingen hebben we de mediamarkt toch niet nodig? Deze aanbieding ziet er wel heel netjes uit als je het mij vraagt. Ik ga morgen even kijken naar de Sony DSC-HX50 die werd mij hier ook in het topic ook aangeraden. Het jammere aan de Sony in de webshop van de Mediamarkt is dat deze geen GPS heeft. Ik ga morgen in ieder geval de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van de link heeft geen kantelbaar scherm en ook maar nauwelijks meer zoom dan de Sony HX9V die ik al heb...

De Sony HX50V heeft ook geen kantelbaar scherm en lijkt mij in alle opzichten minder dan de Panasonic FZ200 of klopt dit niet? Heb nu dus de 9V en ben niet echt tevreden over de prestaties bij minder licht en verder inzoomen. Voor huis, tuin en keuken fotografie is het prima, maar voor de serieuzere zaken vind ik hem niet goed genoeg. Denk niet dat de 50V heel veel anders zal zijn en zou het kantelbare scherm te erg missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik heb er geen idee van ik ben maar een huis tuin en keuken fotograaf. De laatste post lezend hadden enkele mensen interesse in de TZ40 (waaronder ik ook). En dan lijkt me die aanbieding een hele mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil dus meer... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:05:
Die van de link heeft geen kantelbaar scherm en ook maar nauwelijks meer zoom dan de Sony HX9V die ik al heb...

De Sony HX50V heeft ook geen kantelbaar scherm en lijkt mij in alle opzichten minder dan de Panasonic FZ200 of klopt dit niet? Heb nu dus de 9V en ben niet echt tevreden over de prestaties bij minder licht en verder inzoomen. Voor huis, tuin en keuken fotografie is het prima, maar voor de serieuzere zaken vind ik hem niet goed genoeg. Denk niet dat de 50V heel veel anders zal zijn en zou het kantelbare scherm te erg missen.
De FZ200 heeft bij dezelfde isowaarde geen betere betere beeldkwaliteit. Bedenk dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wel f2.8 over het hele zoombereik, meer zoom, een viewfinder en een kantelbaar scherm.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het scheelt natuurlijk wel, maar grote vooruitgang is het niet qua beeldkwaliteit. Aan de korte kant scheelt het bijna niets f/2.8 vs f/3.3. Aan de lange kant is het verschil wel 2 stops (4x zo lage iso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Universal Creations schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:10:
Het scheelt natuurlijk wel, maar grote vooruitgang is het niet qua beeldkwaliteit. Aan de korte kant scheelt het bijna niets f/2.8 vs f/3.3. Aan de lange kant is het verschil wel 2 stops (4x zo lage iso).
2 stops (4x zo lage iso) die snap ik niet. 1 stop is toch ook 1 iso-stap (dus van F2.8 @ iso 400 = F4 @ iso 800 uitgaande van dezelfde belichting en sluitertijd)? dus 2 stops scheelt 2x zo lage iso?

Voor mezelf mijn zus twijfel ik nu tussen de FZ200 en de TZ20.

Voordelen TZ20:
  • Wifi (direct delen op Facebook)
  • Gewicht (lichter, meer travel)
  • Prijs (zo'n 100 euro)
Voordelen FZ200
  • Meer zoom
  • Lichtsterk over het hele bereik
  • RAW-mogelijkheden
Of is er nog een camera die ik vergeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:38

Mr Pingu

Professioneel Prutser

1 stop is een verdubbeling/halvering van de iso. 2 stops is dus 2x een halvering/verdubbeling.
van iso 100 naar 400 = 2 stops. Immers 100 x2 = 200 x2 = 400 ;) Enige wat ik niet snap is hoe diafragma stops werken, sluitertijd en iso zijn vrij logisch :P

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:28
je bedoelt de tz40 denk ik?

Ik heb de FZ200 destijds ook in mijn handen gehad, maar vond hem vrij groot voor de term compactcamera.

Misschien nog even kijken naar de RX100? Die heeft dan weer geen wifi, maar kan wel in RAW schieten en is compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen erg jammer dat er geen wifi/gps op de FZ200 zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HansieGansie schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:41:
je bedoelt de tz40 denk ik?

Ik heb de FZ200 destijds ook in mijn handen gehad, maar vond hem vrij groot voor de term compactcamera.

Misschien nog even kijken naar de RX100? Die heeft dan weer geen wifi, maar kan wel in RAW schieten en is compact.
3X zoom is helaas te weinig voor haar. Ze schiet graag beestjes op vakantie (aapjes, hagedissen, flamingo's. Dat soort spul) en dan is 3,6x zoom toch wat te weinig. Anders had ik die gelijk aangeraden ivm de sensor en lichtsterke lens.
Mr Pingu schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:40:
1 stop is een verdubbeling/halvering van de iso. 2 stops is dus 2x een halvering/verdubbeling.
van iso 100 naar 400 = 2 stops. Immers 100 x2 = 200 x2 = 400 ;) Enige wat ik niet snap is hoe diafragma stops werken, sluitertijd en iso zijn vrij logisch :P
Ben ik toch niet gek... En dat de F-stops zo raar werken komt doordat het vroeger makkelijker rekenen was. Ik kan het helaas niet zo goed uitleggen als deze pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waah schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:33:
[...]

2 stops (4x zo lage iso) die snap ik niet. 1 stop is toch ook 1 iso-stap (dus van F2.8 @ iso 400 = F4 @ iso 800 uitgaande van dezelfde belichting en sluitertijd)? dus 2 stops scheelt 2x zo lage iso?
Ja, 1 stop is 2x zo lage/hoge iso. f/2.8 is 2 stops sneller dan f/5.6 (die sony heeft zelfs f/5.9 aan het lange eind), dus 2x 2x zo lage/hoge iso is het verschil.
Waah schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:53:
Ben ik toch niet gek... En dat de F-stops zo raar werken komt doordat het vroeger makkelijker rekenen was. Ik kan het helaas niet zo goed uitleggen als deze pagina
Hoezo was het vroeger makkelijker rekenen? Is nu toch niets anders dan vroeger. Al heette het vroeger ASA en nu ISO.

[ Voor 32% gewijzigd door Universal Creations op 28-01-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Universal Creations schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:53:
[...]

Ja, 1 stop is 2x zo lage/hoge iso. f/2.8 is 2 stops sneller dan f/5.6 (die sony heeft zelfs f/5.9 aan het lange eind), dus 2x 2x zo lage/hoge iso is het verschil.

[...]

Hoezo was het vroeger makkelijker rekenen? Is nu toch niets anders dan vroeger. Al heette het vroeger ASA en nu ISO.
Jij deelt nog steeds je F-stop door de sluitersnelheid om het aantal mm van je diafragma te berekenen? want daar is het voor bedoeld. Logischer voor veel mensen zouden lineaire stappen zijn (1,2,4,8,16), in plaats van het onthouden: 1/1.4/2.0/2.8/4.0/5.6/8.0/11.0/16.0
Tip: 2 stappen omhoog met je F-stop is een verdubbeling. zie het lijstje hier boven (1.0 naar 2.0 is 2 stops, en 1.4 en 2.8 is ook 2 stops)

En je verhaal met ISO klopt, maar ik denk toch gewoon in stapjes (100,200,400,800) en niet in absolute getallen. Al werkt dat wel heel goed trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Waah schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:14:
[...]

Jij deelt nog steeds je F-stop door de sluitersnelheid om het aantal mm van je diafragma te berekenen? want daar is het voor bedoeld. Logischer voor veel mensen zouden lineaire stappen zijn (1,2,4,8,16), in plaats van het onthouden: 1/1.4/2.0/2.8/4.0/5.6/8.0/11.0/16.0
Tip: 2 stappen omhoog met je F-stop is een verdubbeling. zie het lijstje hier boven (1.0 naar 2.0 is 2 stops, en 1.4 en 2.8 is ook 2 stops)

En je verhaal met ISO klopt, maar ik denk toch gewoon in stapjes (100,200,400,800) en niet in absolute getallen. Al werkt dat wel heel goed trouwens ;)
1 stap is een verdubbeling, niet 2. Van f/2.0 naar f/2.8 is 1 stap en een verdubbeling van de opening en dus de hoeveelheid licht die er per tijdseenheid naar binnen komt.

Net zoals dat 1 stap in sluitertijd een verdubbeling (of halvering) is. 1/500 naar 1/250 is een verdubbeling van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
PageFault schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:36:
[...]

1 stap is een verdubbeling, niet 2. Van f/2.0 naar f/2.8 is 1 stap en een verdubbeling van de opening en dus de hoeveelheid licht die er per tijdseenheid naar binnen komt.

Net zoals dat 1 stap in sluitertijd een verdubbeling (of halvering) is. 1/500 naar 1/250 is een verdubbeling van de tijd.
misschien wat raar uitgelegd, maar ik bedoelde een verdubbeling van het getal, voor mensen die het rijtje niet goed kunnen onthouden

Dus als je 2 stops meer wil dan F5,6 (verviervoudiging van het licht) dan kom je op 2x5,6=F11.0 Maar goed dit is wat off-topic voor de compactcamera's denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 28-01-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg het ook inderdaad niet meer. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Waah schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:55:
[...]

misschien wat raar uitgelegd, maar ik bedoelde een verdubbeling van het getal, voor mensen die het rijtje niet goed kunnen onthouden

Dus als je 2 stops meer wil dan F5,6 (verviervoudiging van het licht) dan kom je op 2x5,6=F11.0 Maar goed dit is wat off-topic voor de compactcamera's denk ik.
Ah op die fiets :) Helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga nu toch weer erg twijfelen... Kan aan de Sony HX50V voor €199 komen, de Sony NEX 5T met 16-50 en 55-210 lens voor €453 (dat was helaas een foutje en inmiddels hersteld door BCC :() en de Panasonic voor gewoon de €380 die hij in de winkel kost. Alle 3 zijn ze volledig nieuw en met garantie.

Welke camera is dan de beste keuze?

Bij de NEX mis ik wel een EVF, GPS en een flitsschoen, waarvan die laatste het minst belangrijk is, maar vooral die EVF zou ik echt wel gaan missen denk ik. Zo te zien op het plaatje is het scherm wel naar voren kantelbaar. Filmt deze camera eigenlijk in full had en wat zijn de diafragma's van de 16-50 en 55-210 lens en zijn deze echt de moeite waard?

Bij de HX50V mis ik het kantelbare scherm en de EVF.

De Panasonic heeft voor mijn gevoel alles en toch twijfel ik omdat deze de meeste zoom, het laagste diafragma over het hele zoombereik heeft, het kantelbare scherm, de EVF en de flitsschoen heeft en toch de goedkoopste is, ga dan toch twijfelen aan de kwaliteit tov de andere 2. Is mijn twijfel terecht?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:38

Mr Pingu

Professioneel Prutser

De NEX heeft wel een grotere sensor dus de kwaliteit zal hoger zijn dan de andere 2 alleen de lenzen zijn dan weer minder lichtsterk. Maar door de grotere sensor lan de iso wel omhoog zonder teveel in te moeten leveren.

Je zal dus moeten kiezen, wil ik een Systeemcamera en lenzen wisselen en dus iets meer ruimte inneemt maar wel meer potentie heeft tov een compact. De vraag is echter niet wat de betere camera is maar wat jij wil!

De NEX is natuurlijk wel uitgebreider omdat je lenzen kan verwisselen. Alleen lenzen kosten meer en nemen ruimte in. Daarom bied een compact wel alleen de potentiele kwaliteit is lager dan een Systeemcamera. Succes met de keuze.

PS. Ik zeg potentiele omdat de fotograaf het er wel uit moet halen. Echter, beter apparatuur levert wel eerder acceptabele kwaliteit op

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Bedankt voor de reacties allen.

Uiteindelijk heb ik vandaag een NX300 ILC ontvangen, hier in het kort de motivatie waarom ik de Samsung heb gekozen.
Ik had de laatste weken een hoop reviews gelezen en bekeken, ben ik daar veel wijzer van geworden, nou nee niet echt, het zorgde bij mij alleen maar voor nog meer vragen. Uiteindelijk kwam het hier op neer of ik kies een goede compact en accepteer een aantal tekortkomingen en betaal de hoofdprijs (RX100II / x20) of ik kies een systeem camera en neem de mindere kitlens voor lief en koop er een losse prime bij.

Het laatste is het geworden omdat ik o.a. via GOT en op andere sites op eGlobalcentral was beland en zag dat de NX300 daar voor 319 euro werd aangeboden :X dat gokje wilde ik wel wagen en zie nu zonder problemen een pracht camera voor een mooie prijs.

Of het uiteindelijk de juiste keuze is geweest horen jullie snel.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr Pingu schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:48:
De NEX heeft wel een grotere sensor dus de kwaliteit zal hoger zijn dan de andere 2 alleen de lenzen zijn dan weer minder lichtsterk. Maar door de grotere sensor lan de iso wel omhoog zonder teveel in te moeten leveren.

Je zal dus moeten kiezen, wil ik een Systeemcamera en lenzen wisselen en dus iets meer ruimte inneemt maar wel meer potentie heeft tov een compact. De vraag is echter niet wat de betere camera is maar wat jij wil!

De NEX is natuurlijk wel uitgebreider omdat je lenzen kan verwisselen. Alleen lenzen kosten meer en nemen ruimte in. Daarom bied een compact wel alleen de potentiele kwaliteit is lager dan een Systeemcamera. Succes met de keuze.

PS. Ik zeg potentiele omdat de fotograaf het er wel uit moet halen. Echter, beter apparatuur levert wel eerder acceptabele kwaliteit op
Helaas was dat van die NEX inderdaad een foutje, ben benieuwd of degenen die em besteld hebben hem toch voor die prijs krijgen... Zo ja, dan heb ik zo'n spijt dat ik hem niet gewoon besteld heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:26
Goeiemorgen iedereen,

Ik heb momenteel de Canon Powershot SX210 IS. Die ik voornamelijk gebruik om landschap/natuur foto's te maken. En ik ben daar nog steeds (vrij) te vreden over!

Maar dit jaar ga ik op vakantie naar Afrika en ik heb een beetje rond gekeken. En vrijwel iedereen heeft het er over dat je een lange lens nodig hebt om de dieren mooi vast te leggen etc. + ik zou de fotokwaliteit graag een stukje hoger hebben.

Nu heb ik een beetje rond gekeken en was ik wel geïntereseerd in de Canon Powershot SX50. Maar dan zou ik in preciepe 350€ betalen voor ~''dezelfde'' kwaliteit foto's alleen met meer zoom toch?

Nu werd in augustus in deze post oa. een EOS 1100D aangeraden + lens. Nu is dit bij mediamarkt ook in de aanbieding toevallig. Dus zou ik dan niet beter daar voor kunnen gaan? Bij deze zit al een lens van -300mm, maar ik heb geen idee of die lens goed is?

Of als jullie een betere suggestie hebben, mijn budget is helaas vrij krap. <400€ incl. alles..

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen!

[ Voor 4% gewijzigd door Kilerden op 30-01-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik ben gisteren naar de Mediamarkt geweest om handson de HX50 en de TZ40 te proeven.
Vond met name het prettige aan de Sony dat deze iets voller en zwaarder in de hand voelde. Minpunt aan de Sony vond ik persoonlijk het fragiele flitsgedeelte (althans zo zag het eruit in mijn ogen).

Uiteindelijk gekozen voor de TZ40 o.b.v. de aanbieding van Coolblue voor 269 euro (incl. geheugenkaart, tasje en 2e accu).

Ik hoop dat ik er als fotograaf leek goed aan heb gedaan. Heb denk ik een mooi compromis gevonden tussen compactheid en iets bovengemiddelde kwaliteit. Aangezien ik vooralsnog geen interesse heb om mij verder in diafragma's en sluitertijden te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accountant schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:36:
Ik ben gisteren naar de Mediamarkt geweest om handson de HX50 en de TZ40 te proeven.
Vond met name het prettige aan de Sony dat deze iets voller en zwaarder in de hand voelde. Minpunt aan de Sony vond ik persoonlijk het fragiele flitsgedeelte (althans zo zag het eruit in mijn ogen).

Uiteindelijk gekozen voor de TZ40 o.b.v. de aanbieding van Coolblue voor 269 euro (incl. geheugenkaart, tasje en 2e accu).

Ik hoop dat ik er als fotograaf leek goed aan heb gedaan. Heb denk ik een mooi compromis gevonden tussen compactheid en iets bovengemiddelde kwaliteit. Aangezien ik vooralsnog geen interesse heb om mij verder in diafragma's en sluitertijden te verdiepen.
Lijkt me een goede keuze, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik heb ook de TZ40 gekocht. Heb ji er 222,30 voor betaald met tasje en kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
maartend schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:31:
Ik heb ook de TZ40 gekocht. Heb ji er 222,30 voor betaald met tasje en kaart?
staat duidelijk bij dat hij/zij hem bij Coolblue heeft gehaald voor 269. bij MM krijg je geen tas/kaartje erbij, en de TZ40 is uitgesloten van de BTW terug-actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:06:
[...]

staat duidelijk bij dat hij/zij hem bij Coolblue heeft gehaald voor 269. bij MM krijg je geen tas/kaartje erbij, en de TZ40 is uitgesloten van de BTW terug-actie
Zoals bijna alle echt interessante compact- en systeemcamera's. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Waah schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:06:
[...]

Ik las dat anders en ik heb 222,30 euro betaald voor de TZ40 bij MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik ben gisteren in Heerlen gaan kijken daar hadden ze alleen de TZ35 en in de webshop was de TZ40 verdwenen. Dan heb je geluk gehad dat je hem voor die prijs hebt meegekregen! Maar goed die 269 vind ik opzich ook een goede deal. Ik ben in ieder geval tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, jij was zelf de plaatser haha...

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:11:
[...]

Helaas was dat van die NEX inderdaad een foutje, ben benieuwd of degenen die em besteld hebben hem toch voor die prijs krijgen... Zo ja, dan heb ik zo'n spijt dat ik hem niet gewoon besteld heb!
Bij Camera Warehouse is hij dit weekend in de aanbieding. Wel slechts met 16-55mm lens. Zie mijn post in het aanbiedingen topic.
Kilerden schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:45:
Goeiemorgen iedereen,

Ik heb momenteel de Canon Powershot SX210 IS. Die ik voornamelijk gebruik om landschap/natuur foto's te maken. En ik ben daar nog steeds (vrij) te vreden over!

Maar dit jaar ga ik op vakantie naar Afrika en ik heb een beetje rond gekeken. En vrijwel iedereen heeft het er over dat je een lange lens nodig hebt om de dieren mooi vast te leggen etc. + ik zou de fotokwaliteit graag een stukje hoger hebben.

Nu heb ik een beetje rond gekeken en was ik wel geïntereseerd in de Canon Powershot SX50. Maar dan zou ik in preciepe 350€ betalen voor ~''dezelfde'' kwaliteit foto's alleen met meer zoom toch?

Nu werd in augustus in deze post oa. een EOS 1100D aangeraden + lens. Nu is dit bij mediamarkt ook in de aanbieding toevallig. Dus zou ik dan niet beter daar voor kunnen gaan? Bij deze zit al een lens van -300mm, maar ik heb geen idee of die lens goed is?

Of als jullie een betere suggestie hebben, mijn budget is helaas vrij krap. <400€ incl. alles..

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen!
De SX50 is geweldig voor op safari. Een vriend van mij heeft er eentje meegenomen naar Afrika en heeft er echt fantastische foto's mee gemaakt. Ik vraag me af of dat was gelukt met een 300mm lens op een DSLR (en zeker met die el cheapo die jij erbij zou krijgen). Wat ook leuk was: hij heeft er een oud polarisatiefilter op geschroefd -> nog mooiere plaatjes.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:27:
[...]

Bij Camera Warehouse is hij dit weekend in de aanbieding. Wel slechts met 16-55mm lens. Zie mijn post in het aanbiedingen topic.

[...]

De SX50 is geweldig voor op safari. Een vriend van mij heeft er eentje meegenomen naar Afrika en heeft er echt fantastische foto's mee gemaakt. Ik vraag me af of dat was gelukt met een 300mm lens op een DSLR (en zeker met die el cheapo die jij erbij zou krijgen). Wat ook leuk was: hij heeft er een oud polarisatiefilter op geschroefd -> nog mooiere plaatjes.
Die prijs is ook bij de BCC, maar vind het met alleen de 16-50 mm lens teveel geld.

Zou eerder de Panasonic FZ200 kiezen, heeft een lichtsterkere lens en hij is ook nieuwer dan de SX50. De zoom van de FZ200 is ook echt wel voldoende. De SX50 was ook de eerste die me bij de fotozaken waar ik ben geweest afgeraden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:18:
De zoom van de FZ200 is ook echt wel voldoende.
Het hangt er maar net vanaf wat je ermee gaat doen. Het is HET sterke punt van de SX50. 1200mm. Het is wel echt ontzettend veel, maar ook echt ontzettend fijn om bij je te hebben, zeker als je schuwe beestjes wilt fotograferen. Op safari erg handig dus. Die vriend van mij heeft prachtige foto's gemaakt waarbij hij die 1200mm echt nodig had. Anders had hij ze nooit kunnen maken. En met de beeldkwaliteit van een compact zou ik niet willen croppen. Het is een afweging... Het grote(re) diafragma van de FZ200 is ook wel weer erg fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:40:
[...]

Het hangt er maar net vanaf wat je ermee gaat doen. Het is HET sterke punt van de SX50. 1200mm. Het is wel echt ontzettend veel, maar ook echt ontzettend fijn om bij je te hebben, zeker als je schuwe beestjes wilt fotograferen. Op safari erg handig dus. Die vriend van mij heeft prachtige foto's gemaakt waarbij hij die 1200mm echt nodig had. Anders had hij ze nooit kunnen maken. En met de beeldkwaliteit van een compact zou ik niet willen croppen. Het is een afweging... Het grote(re) diafragma van de FZ200 is ook wel weer erg fijn...
Ben wel erg benieuwd naar die foto's, is het mogelijk om met die vriend van jou in contact te komen?

Zou wel eens dezelfde foto willen zien met beide camera's op hun maximale zoom en met dezelfde instellingen, dan kan je pas echt goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:55:
[...]

Ben wel erg benieuwd naar die foto's, is het mogelijk om met die vriend van jou in contact te komen?

Zou wel eens dezelfde foto willen zien met beide camera's op hun maximale zoom en met dezelfde instellingen, dan kan je pas echt goed vergelijken.
u vraagt wij draaien
http://www.flickr.com/photos/cameralabs/8280294488/sizes/o/
FZ200

http://www.flickr.com/photos/cameralabs/8278941475/sizes/o/
SX50

ALle foto's staan hier, met review.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_SX50_HS/
http://www.cameralabs.com...mix_DMC_FZ200/index.shtml

Valt me alles mee om eerlijk te zijn. beide lijken erg goed. Persoonlijk ga ik liever voor extra lichtsterkte dan zoom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:45:
[...]

u vraagt wij draaien
http://www.flickr.com/photos/cameralabs/8280294488/sizes/o/
FZ200

http://www.flickr.com/photos/cameralabs/8278941475/sizes/o/
SX50

ALle foto's staan hier, met review.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_SX50_HS/
http://www.cameralabs.com...mix_DMC_FZ200/index.shtml

Valt me alles mee om eerlijk te zijn. beide lijken erg goed. Persoonlijk ga ik liever voor extra lichtsterkte dan zoom...
Bedankt! Voor mijn gevoel is er bar weinig tot geen verschil tussen beide of zie ik dat verkeerd? Wel vreemd aangezien de FZ200 een lichtsterkere lens heeft. De totaalscore bij Cameralabs is ook maar 1%, wel in het voordeel van de FZ200. Vind het erg moeilijk om te kiezen tussen deze 2 camera's.

Vooral de maan- en vliegtuigfoto's/filmpjes van de SX50 vind ik erg indrukwekkend! Hoorde alleen bij een vliegtuigfilmpje wel heel duidelijk het klikken van het zoomen, weet jij toevallig of dit zo hoort? Was erg storend steeds zo'n klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat voor camera zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:55:
Ben wel erg benieuwd naar die foto's
Ik weet niet of zijn album op Facebook openbaar is, maar je kan het proberen.
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:00:
Voor mijn gevoel is er bar weinig tot geen verschil tussen beide

Hoorde alleen bij een vliegtuigfilmpje wel heel duidelijk het klikken van het zoomen, weet jij toevallig of dit zo hoort? Was erg storend steeds zo'n klik.
Geen verschil? Volgens mij wordt de klok toch een stuk groter weergegeven op de ene foto dan op de andere... ;)

Dat je geluid hoort bij het zoomen is heel normaal bij camera's met een interne microfoon. Zelfs de duurdere DSLRs hebben daar last van (meer met scherpstellen dan...). Bij de ene camera is het geluid storender dan bij de andere.

Persoonlijk vind ik zoomen tijdens het film toch vaak erg lelijk. Het werkt voor mij alleen bij professionele videocamera's op statief of dolley. Maar dat is een kwestie van smaak... :)

Als ik de camera's snel vergelijk in meneer Layngs review zie ik meer verschillen in belichting dan in daadwerkelijke output. Op het oog vind ik zelfs de foto's van de Canon er fijner uitzien. Maar ja... dat is mijn mening. Kijk vooral zelf en trek je eigen conclusie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, wist ik dat maar... Eigenlijk wil ik alles voor weinig en dat kan natuurlijk niet. Een camera met goede prestaties bij weinig licht, behoorlijk wat zoom (ruim meer dan de 16x die ik nu op mijn Sony HX9V heb), een EVF, een kantelbaar scherm, een flitsschoen, veel instelmogelijkheden om me in de toekomst meer te kunnen verdiepen hierin en er is vast nog wel iets dat ik vergeet.

Eerst wilde ik de Panasonic G6, maar zeker zonder de BTW actie is die voor mij niet haalbaar. De G5 is niet veel goedkoper en doet toch ook niet mee aan de actie. De NEX6 heb ik ook in mijn hoofd gehad, maar die is nog duurder dan de Panasonic. Zonder telelens zijn ze wel goedkoper, maar dan mis ik weer de zoom en dat is wel erg belangrijk voor me, zeker gezien de gelegenheid waar ik hem voor wil gaan gebruiken, namelijk onze huwelijksreis later dit jaar.

Dan komen de bridgecamera's. De Sony HX300V schijnt het beste te zijn, maar die mist een kantelbaar scherm (net als de Sony HX50V) en dat is voor mij doorslaggevend. De Panasonic FZ200 en de Canon SX50 behoren ook nog steeds tot de mogelijkheden, maar kiezen kan ik gewoon echt niet! En als ik dan eindelijk heb gekozen krijg ik vaak ook nog spijt...

Wat dat betreft ben ik onmogelijk en drijf ik iedereen (inclusief mezelf) tot waanzin! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:29:
[...]

Ik weet niet of zijn album op Facebook openbaar is, maar je kan het proberen.

[...]

Geen verschil? Volgens mij wordt de klok toch een stuk groter weergegeven op de ene foto dan op de andere... ;)

Dat je geluid hoort bij het zoomen is heel normaal bij camera's met een interne microfoon. Zelfs de duurdere DSLRs hebben daar last van (meer met scherpstellen dan...). Bij de ene camera is het geluid storender dan bij de andere.

Persoonlijk vind ik zoomen tijdens het film toch vaak erg lelijk. Het werkt voor mij alleen bij professionele videocamera's op statief of dolley. Maar dat is een kwestie van smaak... :)

Als ik de camera's snel vergelijk in meneer Layngs review zie ik meer verschillen in belichting dan in daadwerkelijke output. Op het oog vind ik zelfs de foto's van de Canon er fijner uitzien. Maar ja... dat is mijn mening. Kijk vooral zelf en trek je eigen conclusie!
Zijn album op Facebook is openbaar, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:43:
[...]

Tsja, wist ik dat maar... Eigenlijk wil ik alles voor weinig en dat kan natuurlijk niet. Een camera met goede prestaties bij weinig licht, behoorlijk wat zoom (ruim meer dan de 16x die ik nu op mijn Sony HX9V heb), een EVF, een kantelbaar scherm, een flitsschoen, veel instelmogelijkheden om me in de toekomst meer te kunnen verdiepen hierin en er is vast nog wel iets dat ik vergeet.

Eerst wilde ik de Panasonic G6, maar zeker zonder de BTW actie is die voor mij niet haalbaar. De G5 is niet veel goedkoper en doet toch ook niet mee aan de actie. De NEX6 heb ik ook in mijn hoofd gehad, maar die is nog duurder dan de Panasonic. Zonder telelens zijn ze wel goedkoper, maar dan mis ik weer de zoom en dat is wel erg belangrijk voor me, zeker gezien de gelegenheid waar ik hem voor wil gaan gebruiken, namelijk onze huwelijksreis later dit jaar.

Dan komen de bridgecamera's. De Sony HX300V schijnt het beste te zijn, maar die mist een kantelbaar scherm (net als de Sony HX50V) en dat is voor mij doorslaggevend. De Panasonic FZ200 en de Canon SX50 behoren ook nog steeds tot de mogelijkheden, maar kiezen kan ik gewoon echt niet! En als ik dan eindelijk heb gekozen krijg ik vaak ook nog spijt...

Wat dat betreft ben ik onmogelijk en drijf ik iedereen (inclusief mezelf) tot waanzin! :X
Waarom niet een nikon 1? Dan kan je extreem zoomen met spiegelreflex lenzen en heb je een redelijke sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor je huwelijksreis heb je toch niet per sé zo'n mega zoom nodig? Ik denk dat elke travel zoom dan wel ok is. Ik zou dan eerder gaan voor wat hogere beeldkwaliteit en de mogelijkheid om in RAW te schieten. Al gekeken naar de Nikon P7800?

Wat ga je eigenlijk doen op huwelijkreis? (afgezien van het voor de hand liggende... :o :P )

EDIT: Waar is je originele post? Je bent nu al zo lang op zoek dat ik hem niet meer makkelijk kan vinden. Wel handig om je precieze eisen en budget erbij te hebben...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sj44k13 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:49:
[...]

Waarom niet een nikon 1? Dan kan je extreem zoomen met spiegelreflex lenzen en heb je een redelijke sensor.
Die heeft geen kantelbaar scherm... En de prijs speelt ook nog een rol hè. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:50:
Voor je huwelijksreis heb je toch niet per sé zo'n mega zoom nodig? Ik denk dat elke travel zoom dan wel ok is. Ik zou dan eerder gaan voor wat hogere beeldkwaliteit en de mogelijkheid om in RAW te schieten. Al gekeken naar de Nikon P7800?

Wat ga je eigenlijk doen op huwelijkreis? (afgezien van het voor de hand liggende... :o :P )

EDIT: Waar is je originele post? Je bent nu al zo lang op zoek dat ik hem niet meer makkelijk kan vinden. Wel handig om je precieze eisen en budget erbij te hebben...
Heb bij een vergelijkbare vakantie (geen huwelijksreis hoor haha) een goede camera met tele wel gemist, bijvoorbeeld bij een mooie zonsondergang, kon niet echt dichtbij komen en de kwaliteit was ook om te huilen. :'( Maar heb nog nooit nagedacht over een travel zoom, zal eens kijken naar de camera die jij noemt. Het is alleen natuurlijk niet alleen voor de huwelijksreis, ook daarna zullen er vast nog wel situaties komen waarin ik behoefte heb aan tele en zeker met de huwelijksreis wil ik niks missen omdat het te ver weg is.

Haha, wat we gaan doen? Zoveel mogelijk zien van de omgeving en ondernemen, maar ook af en toe lekker luieren.

Ja sorry, ik weet het... Een kantelbaar scherm, goede prestaties bij weinig licht, een goede macrofunctie, behoorlijk wat zoom (ruim meer dan de 16x van mijn Sony HX9V), een EVF, een flitsschoen en GPS zou ook leuk zijn. Verder vergeet ik vast nog wel dingen, maar die zal ik eventueel toevoegen als ik ze bedenk. Mijn budget is max €500 inclusief alles.

Edit: die Nikon Coolpix P7800 klinkt goed, maar vind dat toch echt te weinig zoom. Erg jammer dat deze camera geen verwisselbare lenzen heeft! Ook moet je op minimaal 50 cm van het voorwerp staan en dat is bij macro opnames toch echt te ver weg helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Hé nog steeds aan het twijfelen......wat is er nu precies verandert (afgezien van je contract) dat je (gesloten) topic niet meer voldoende handvatten geeft? Op je queeste naar het onmogelijke toestel voor het beperkte budget?

Even op de vrouw af: ben je in het echt ook zo?

Dan kom je nooit meer de supermarkt uit als je zoveel twijfelt over een aanschaf;
Ik wil melk, maar neem ik dan halfvolle of is de volle dan toch beter...oh ik neem halfvol, maar neem ik dan een liter of toch die 2 of hé er is ook een 2,4 liter. Hé die man pakt volle melk. Neem ik die, nee, toch karnemelk want dat zit in een rood pak, nog nooit over nagedacht. Maar daar zit geen schoefdop op, dat is toch beter? Nee, geen karnemelk dus.
Hé er is ook melk met een smaakje, das ook lekker, mmmm wel duurder, zit daar eigenlijk suiker in? Maar wél met een schroefdop. twijfel twijfel, nee ik neem de halfvolle 1, 5 liter die is in de aanbieding.
Oh wacht: die is maar 1 week houdbaar.....

Er zijn bij de mediamarkt voldoende aanbiedingen die je eisen gedeeltelijk vullen. Want allemaal zal nooit lukken voor je beperkte budget en het brede eisen pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:02:
[...]

Heb bij een vergelijkbare vakantie (geen huwelijksreis hoor haha) een goede camera met tele wel gemist, bijvoorbeeld bij een mooie zonsondergang, kon niet echt dichtbij komen en de kwaliteit was ook om te huilen. :'( Maar heb nog nooit nagedacht over een travel zoom, zal eens kijken naar de camera die jij noemt. Het is alleen natuurlijk niet alleen voor de huwelijksreis, ook daarna zullen er vast nog wel situaties komen waarin ik behoefte heb aan tele en zeker met de huwelijksreis wil ik niks missen omdat het te ver weg is.

Haha, wat we gaan doen? Zoveel mogelijk zien van de omgeving en ondernemen, maar ook af en toe lekker luieren.

Ja sorry, ik weet het... Een kantelbaar scherm, goede prestaties bij weinig licht, behoorlijk wat zoom (ruim meer dan de 16x van mijn Sony HX9V), een EVF, een flitsschoen en GPS zou ook leuk zijn. Verder vergeet ik vast nog wel dingen, maar die zal ik eventueel toevoegen als ik ze bedenk. Mijn budget is max €500 inclusief alles.
Poeh, dat wordt lastig. Die Sony HX9V is helemaal niet zo'n gekke camera, maar jij vindt de kwaliteit dus echt slecht. Het tele eind is 384mm EFL, maar jij vindt dat veel te kort? Dan kan je in ieder geval de P7800 vergeten... Ik ben wel benieuwd wat je dan op de foto wilt zetten dat je zoveel tele nodig hebt. Wat is er mis met een foto van een ondergaande zon op 200mm? Kan je misschien wat voorbeelden laten zien van foto's die je genomen hebt en erbij vertellen waarom je er ontevreden over bent?

Je budget is vrij lastig. Het is ruim genoeg voor een serieuze compact, maar eigenlijk te krap voor een systeemcamera met een leuk bereik aan lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:26:
[...]

Poeh, dat wordt lastig. Die Sony HX9V is helemaal niet zo'n gekke camera, maar jij vindt de kwaliteit dus echt slecht. Het tele eind is 384mm EFL, maar jij vindt dat veel te kort? Dan kan je in ieder geval de P7800 vergeten... Ik ben wel benieuwd wat je dan op de foto wilt zetten dat je zoveel tele nodig hebt. Wat is er mis met een foto van een ondergaande zon op 200mm? Kan je misschien wat voorbeelden laten zien van foto's die je genomen hebt en erbij vertellen waarom je er ontevreden over bent?

Je budget is vrij lastig. Het is ruim genoeg voor een serieuze compact, maar eigenlijk te krap voor een systeemcamera met een leuk bereik aan lenzen.
Ik vind de Sony HX9V zeker niet slecht, alleen vielen die foto's van de zonsondergang nogal tegen. Maar kan misschien ook aan de instellingen gelegen hebben. Ik deed het allemaal op de automatische stand denk ik. Is alweer 5 jaar geleden, dus weet het helaas niet meer zo goed.

Misschien hebben jullie ook wel gelijk en heb ik die zoom helemaal niet zo nodig, maar ik wil het toch. :P Zal proberen een keer wat foto's op te zoeken. Maar bijvoorbeeld dieren in het wild die verder weg zitten, dan is een telens toch fijn. Bijvoorbeeld konijntjes blijven niet rustig zitten als jij dichterbij komt. ;) Oké, ik geef toe dat 600 mm dan ook weer niet nodig is, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Dus... Je wil een nieuwe camera omdat foto's bij zonsondergang niet helemaal lukken?

Als je nu met die camera op pad gaat, hoe bevalt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sj44k13 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:46:
Dus... Je wil een nieuwe camera omdat foto's bij zonsondergang niet helemaal lukken?

Als je nu met die camera op pad gaat, hoe bevalt het dan?
Dat vraag ik me dus ook af. Het is nu bijna onmogelijk om goed advies te geven omdat er veel te veel opties zijn. Je zal toch enigszins aan moeten geven wat je belangrijk en minder belangrijk vindt. Het gaat sowieso een compromis worden namelijk.

Vind je dat je huidige camera ver genoeg kan inzoomen? Waarom wel/niet?

Het lijkt me ook goed als je even wat belangrijke eigenschappen van de camera die je wil noemt en die rangschikt en een cijfer voor zwaarte geeft.

Bijvoorbeeld:
Telebereik 10
low light ruisprestaties 7
gebruiksgemak 6
snelheid 4
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Jongens kijk even hier: Welke camera rond de 750 euro? Suzanne is van de bezig-hou-therapie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Haha ja, ik heb idd tijdje geleden ook topic van haar gelezen. Ik zou zeggen kies ergens voor, niet te duur, kijk wat wel en niet bevalt en koop desnoods iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:52:
Telebereik 10
Stop maar... ;)
Dat kost duizenden euro's en is verre van compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je te weinig zoom hebt, kun je toch ook gewoon croppen? Of denk ik nu compleet verkeerd?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2x meer zoom betekent een kwart minder resolutie. Met een compactcamera sensor krijg je dan best een ranzig beeld op alles behalve laagste iso-instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 00:32:
2x meer zoom betekent een kwart minder resolutie. Met een compactcamera sensor krijg je dan best een ranzig beeld op alles behalve laagste iso-instelling.
Hoe kan het dan dat de foto's bij zowel de FZ200 als de SX50 goed zijn in de maximale zoom? Of is dat geen compactcamera sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe het straks opnieuw, het quoten wil niet echt lukken vanmorgen haha.

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2014 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:43:
[...]

Met elk van die camera's kan je heel gelukkig zijn. Het verschil zit hem vooral in de details. Details die de gemiddelde mens nauwelijks opmerkt, tenzij je de foto's op 100% uitvergroot en naast elkaar zet. Er is altijd wel iets beters, maar met al deze camera's zijn leuke foto's te maken.

Zie de vergelijking tussen de FZ200 en de SX50. Eigenlijk zit er nauwelijks verschil in de foto's. Ja de ene belicht wat hoger in de programma-stand dan de ander, maar echt verschillen in beeldkwaliteit is er nauwelijks. de camera blijft een stuk gereedschap. En natuurlijk wil je het beste voor de beste prijs, maar eigenlijk zijn het allemaal schroevendraaiers. De een is enkel wat handiger dan de ander. Dus kijk wat je de belangrijkste functies vind, en wat je daadwerkelijk nodig hebt en kies op basis daarvan.

Zelf was ik heel sceptisch toen ik van een DSLR (nikon D7000) overging op de Nikon 1 was ik erg sceptisch. minder lichtsterk, kleine sensor.... dacht: die blijft vast veel thuis. Dat viel tegen, want in een test die ik heb gedaan vond ik persoonlijk eigenlijk dat er weinig verschil zat tussen de beelden. Sterker nog: Met dezelfde lens kon ik met de Nikon 1 verder "inzoomen" dus heb ik vooral die gebruikt voor sportfotografie. Ja hij heeft minder megapixels, ja hij heeft een kleine sensor, maar toch had ik liever de Nikon 1

mijn "testje" http://www.dpreview.com/forums/thread/3570631 is geschreven op basis van mijn ervaring als amateurfotograaf. Dus een pro zal er vast anders naar kijken. Maar voor mij is er nauwelijks verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:09:
[...]

Met elk van die camera's kan je heel gelukkig zijn. Het verschil zit hem vooral in de details. Details die de gemiddelde mens nauwelijks opmerkt, tenzij je de foto's op 100% uitvergroot en naast elkaar zet. Er is altijd wel iets beters, maar met al deze camera's zijn leuke foto's te maken.

Zie de vergelijking tussen de FZ200 en de SX50. Eigenlijk zit er nauwelijks verschil in de foto's. Ja de ene belicht wat hoger in de programma-stand dan de ander, maar echt verschillen in beeldkwaliteit is er nauwelijks. de camera blijft een stuk gereedschap. En natuurlijk wil je het beste voor de beste prijs, maar eigenlijk zijn het allemaal schroevendraaiers. De een is enkel wat handiger dan de ander. Dus kijk wat je de belangrijkste functies vind, en wat je daadwerkelijk nodig hebt en kies op basis daarvan.

Zelf was ik heel sceptisch toen ik van een DSLR (nikon D7000) overging op de Nikon 1 was ik erg sceptisch. minder lichtsterk, kleine sensor.... dacht: die blijft vast veel thuis. Dat viel tegen, want in een test die ik heb gedaan vond ik persoonlijk eigenlijk dat er weinig verschil zat tussen de beelden. Sterker nog: Met dezelfde lens kon ik met de Nikon 1 verder "inzoomen" dus heb ik vooral die gebruikt voor sportfotografie. Ja hij heeft minder megapixels, ja hij heeft een kleine sensor, maar toch had ik liever de Nikon 1

mijn "testje" http://www.dpreview.com/forums/thread/3570631 is geschreven op basis van mijn ervaring als amateurfotograaf. Dus een pro zal er vast anders naar kijken. Maar voor mij is er nauwelijks verschil.
Helaas heeft de Nikon 1 geen kantelbaar scherm, dat is voor mij toch wel erg belangrijk.

Maar zal zeker je linkje even bekijken en fijn dat jij er zo blij mee bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:52:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af. Het is nu bijna onmogelijk om goed advies te geven omdat er veel te veel opties zijn. Je zal toch enigszins aan moeten geven wat je belangrijk en minder belangrijk vindt. Het gaat sowieso een compromis worden namelijk.

Vind je dat je huidige camera ver genoeg kan inzoomen? Waarom wel/niet?

Het lijkt me ook goed als je even wat belangrijke eigenschappen van de camera die je wil noemt en die rangschikt en een cijfer voor zwaarte geeft.

Bijvoorbeeld:
Telebereik 10
gebruiksgemak 6
snelheid 4
etc.
Zal dat binnenkort eens gaan doen, hopelijk lukt het me dan om een compromis te sluiten. Bedankt voor je tip.

Opzich kan mijn huidige camera (de Sony HX9V) ver genoeg inzoomen, maar meer is altijd leuker (daarmee zeg ik niet automatisch beter! ) en soms ook handig.

Vind alleen dat er nog wat teveel ruis is bij inzoomen en slechte lichtomstandigheden. Neem aan dat de HX50V hier beter mee/in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:50:
[...]

Helaas heeft de Nikon 1 geen kantelbaar scherm, dat is voor mij toch wel erg belangrijk.

Maar zal zeker je linkje even bekijken en fijn dat jij er zo blij mee bent!
Ik wilde de nikon 1 niet aan je verkopen hoor :P want dat is een ander soort camera (weinig zoom, wisselbare lenzen, etc). Maar meer het feit dat een dubbele prijs, niet altijd 2x zo goed is, en dat je vaak prima foto's kan schieten met een compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:57:
[...]

Zal dat binnenkort eens gaan doen, hopelijk lukt het me dan om een compromis te sluiten. Bedankt voor je tip.

Opzich kan mijn huidige camera (de Sony HX9V) ver genoeg inzoomen, maar meer is altijd leuker (daarmee zeg ik niet automatisch beter! ) en soms ook handig.

Vind alleen dat er nog wat teveel ruis is bij inzoomen en slechte lichtomstandigheden. Neem aan dat de HX50V hier beter mee/in is?
Mag ik vragen waar je al die zoom voor wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:05:
[...]

Ik wilde de nikon 1 niet aan je verkopen hoor :P want dat is een ander soort camera (weinig zoom, wisselbare lenzen, etc). Maar meer het feit dat een dubbele prijs, niet altijd 2x zo goed is, en dat je vaak prima foto's kan schieten met een compact camera.
Dat bedoelde ik ook niet hoor. ;) Maar een Nikon is toch geen compactcamera, maar een systeemcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sj44k13 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:11:
[...]

Mag ik vragen waar je al die zoom voor wil gebruiken?
Voor bijvoorbeeld kleine en bange dieren in de natuur die verder weg zitten en weg lopen/springen/vliegen als je dichterbij komt of voor details in gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik heb een superzoom, maar die geeft op max zoom niet echt mooie beelden. Heb de sx 260hs. Iets om rekening mee te houden. Mijn spiegel reflex heeft veel beter beeld en dat is 'slechts' een d3200 instapper.
Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste