Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een ontzettende twijfelaar en behoorlijk onzeker ben, kan ik maar geen keuze maken voor een nieuwe camera.

• Wat is je beschikbare budget?
Rond de €400

• Wat voor formaat wil je? (compact, superzoom, etc)
Superzoom, systeemcamera of spiegelreflex

• Wat voor eisen stel je eraan? (AF, beeldstabilisatie, zoom, instel mogelijkheden)
Aardig wat zoom, een kantel- en draaibaar scherm, goede prestaties in alle lichtomstandigheden, goede macro prestaties, goede filmprestaties, bij een spiegelreflex IS in de lens, niet te ingewikkeld qua instellingen e.d., maar wel voldoende opties (ook wat betreft standen als macro, vuurwerk, avond, portret, panorama etc.) GPS zou ook leuk zijn.

• heb je nog specefieke doelen? (externe flitser, etc)
Een externe flitser zou op termijn een optie zijn

• Heb je al een voorkeur? (Even googelen, of een vergelijkingssite)
Panasonic FZ200, Canon SX40/50, Nikon D3100/3200/5100, Canon 600D (maar sta open voor meer camera's, als mijn wensen maar zoveel mogelijk vervuld worden, ken natuurlijk lang niet alle camera's). Op Marktplaats kom ik ook nog een Panasonic Lumix DMC G3 tegen, is dat nog wat? Lees alleen wel dat de kwaliteit minder is dan een spiegelreflex vanwege de kleinere sensor, hoe groot is dat verschil?

Ik weet dat superzoom en spiegelreflex nogal verschillen, maar ik wil vooral een goede camera. Maar wel met meer zoom dan gemiddeld, dus bij een spiegelreflex is het budget inclusief een (tele)lens.

Ik ben erg benieuwd waar jullie mee komen, de reviews ga ik eerder meer door twijfelen dan dat het me dichterbij een keuze brengt. Dit omdat de meningen vaak zo verdeeld zijn, de ene vind een bepaalde camera helemaal geweldig en de andere vindt dezelfde camera helemaal niks.

Alvast bedankt!

Groeten Susanne

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Aardig wat zoom, een kantel- en draaibaar scherm, goede prestaties in alle lichtomstandigheden, goede macro prestaties, goede filmprestaties, bij een spiegelreflex IS in de lens, niet te ingewikkeld qua instellingen e.d., maar wel voldoende opties (ook wat betreft standen als macro, vuurwerk, avond, portret, panorama etc.) GPS zou ook leuk zijn.
Met dit budget ga je keuzes moeten maken. Ik denk dat je verwachtingen te hoog liggen. Wat verkies je? Meer zoom of betere beeldkwaliteit in alle lichtomstandigheden? Is GPS een vereiste? Het limiteert je keuze behoorlijk.

Het verschil in sensorformaat (en prestaties) tussen een G3 en een APS-c spiegelreflex is véle malen kleiner dan het verschil tussen de G3 en een compact zoals de FZ200, SX40/50 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik weet dat superzoom en spiegelreflex nogal verschillen, maar ik wil vooral een goede camera. Maar wel met meer zoom dan gemiddeld, dus bij een spiegelreflex is het budget inclusief een (tele)lens.
Dus een DSLR met snel glas, GPS en grote zoomrange, voor 400E? Oh ja en macro.

Ik denk dat je moet prioriteren of je budget oprekken ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Sony RX100 is denk ik een prima keuze, als je budget 400 euro is dan zal je wellicht geen lenzen erbij kopen.
http://www.fotovideo.nu/s...ew-ultieme-compactcamera/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dacht al dat jullie dit zouden zeggen, ik moet dus kiezen tussen kwaliteit en zoom?

Ben vanmorgen bij de Media Markt geweest en daar werd me de Sony Nex N3 aangeraden. Hier kan dan voor €209 nog een tot 210 mm zoomlens bij en dan kom ik rond de €550 uit. Is wel boven het budget, maar als dit de beste keuze is... Dan heb ik spiegelreflex kwaliteit in een compacte camera. Is de enige systeemcamera met een net zo grote sensor als een spiegelreflex camera, klinkt ideaal.

Wat is jullie mening over deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:42:
Is de enige systeemcamera met een net zo grote sensor als een spiegelreflex camera, klinkt ideaal.
Neuh, ook EOS M, Fuji X en het systeempje van Samsung hebben dat formaat (APS-C). Overigens zit er in het sensorformaat bij spiegelreflexcamera's ook nog verschil, maar APS-C is het meest gangbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:50:
[...]

Neuh, ook EOS M, Fuji X en het systeempje van Samsung hebben dat formaat (APS-C). Overigens zit er in het sensorformaat bij spiegelreflexcamera's ook nog verschil, maar APS-C is het meest gangbare.
Volgens de man bij de Media Markt was dit de beste keuze, zou jij een andere kiezen boven de Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

^ 'de man' bij mediamarkt is niet altijd degene met de juiste info.

Ik vind de Panasonic FZ200 een zeer mooie camera, zeker qua specs. Maar toch zou ik voor de D600 gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 13:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:51:
[...]

Volgens de man bij de Media Markt was dit de beste keuze, zou jij een andere kiezen boven de Sony?
Ik wel, maar dat is geheel persoonlijk, het ene systeem is niet objectief beter dan het ander, dat ligt volledig aan je eigen wensen. Misschien eens langs een echte camerawinkel gaan met je lijstje en je daar laten informeren en eens het een en ander vasthouden en bekijken? De verkopers bij de Mediamarkt zijn helaas vaak nooit echt goed op de hoogte..

[ Voor 3% gewijzigd door Radiant op 02-01-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:51:
^ 'de man' bij mediamarkt is niet altijd degene met de juiste info.

Ik vind de Panasonic FZ200 een zeer mooie camera, zeker qua specs. Maar toch zou ik voor de D600 gaan.
Hij leek er wel verstand van te hebben, maar het zal ook wel persoonlijk zijn. Wel staat Sony bekend om zijn goede prestaties bij weinig licht.

Waarom zou je dan toch voor de Canon 600D gaan? Wordt ook kostbaar met een telelens erbij en hij is een stuk zwaarder dan een systeemcamera.

Eigenlijk had ik gehoopt dat er inmiddels een opvolger zou zijn van de Panasonic FZ200, maar helaas is dit nog niet het geval en dit zit ook nog niet in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:58:
[...]

Ik wel, maar dat is geheel persoonlijk, het ene systeem is niet objectief beter dan het ander, dat ligt volledig aan je eigen wensen. Misschien eens langs een echte camerawinkel gaan met je lijstje en je daar laten informeren en eens het een en ander vasthouden en bekijken? De verkopers bij de Mediamarkt zijn helaas vaak nooit echt goed op de hoogte..
Welke zou jij kiezen dan en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ik zie niet helemaal hoe dat relevant is voor jouw keuze en mijn budget was wat anders, maar goed :P
Ik heb een Fuji X-systeem omdat het formaat, uiterlijk, low-light-prestaties, "karakter" van de foto's (combinatie van de Fuji-sensor zonder AA-filter en de objectieven die ik erbij heb) in die combinatie mij erg aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:03
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:51:
[...]

Voor jouw budget is de sony nex inderdaad de beste keuze. Er zijn natuurlijk nog andere "instap" systeemcamera's zoals de canon eos m maar uit ervaring (sony nex 3) kan ik zeggen dat een sony nex een zeer goede koop is. Een canon eos M heeft een tragere autofocus (met firmware update schijnbaar wel mee uit te houden) maar heeft weleen goede, goedkope prime lens (Canon EF-M 22mm f/2 STM die je via ebay voor onder de 100 euro kunt krijgen). Bij de nex zijn de goedkoopste uitbreidingen sigma lenzen (19 of 30mm) die rond de 150 euro kosten en minder lichtsterk zijn (f2.8).

Als je veel waarde hecht aan een grote sensor, zou ik vooral kijken naar de nex en eos m welke ruim binnen je budget vallen. De m4/3 hebben namelijke een kleinere sensor maar hebben wel als voordeel dat ze een groter lens-aanbod hebben.

De man in de mediamarkt heeft dus wat mij betreft helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En deze? Samsung NX300 18-55mm

Wel jammer dat alleen de nieuwste versie van de Sony NEX (de NEX6) een zoeker heeft, die is namelijk weer een heel stuk duurder dan de NEX3. Volgens de verkoper was het het extra geld zeker wel waard, maar dan moet ik nog even flink door sparen haha. De NEX 5 hadden ze trouwens niet, is dat nog wat? Zie net dat die ook een stuk duurder is dan de NEX3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:59:
Wordt ook kostbaar met een telelens erbij en hij is een stuk zwaarder dan een systeemcamera.
Als een tele wilt vallen de systeem hoe dan ook af. Regelmatig (nu ook bij de MM) is er een kit in de aanbieding met een 18-55 + 55-250 voor +/- €440 helaas zijn dat meestal de DC-III lensen en niet de IS-II.
De IS kit met beide lensen is er af en toe voor €550.
b.t.w Er is ook een kit met de 18-135 IS-II maar die is sporadisch in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:01
Ik ben onlangs voor een Canon EOS M gegaan voor naast mijn Canon 6D. Waar gebruik ik heb vooral voor?

Vakantie en tripjes etc omdat ik mijn 6D dan vaak te groot vind.

Autofocus is na de nieuwe firmware update prima voor algemeen gebruik. Sport of snelle onderwerpen zijn er niet mee te doen.

Met de 18-55mm heb je een mooi standaard bereik met IS. De 22mm F2 is leuk voor 's avonds of donkere locaties.

De apc sensor is goed te gebruike tot iso 1600. De videomogelijkheden zijn ook goed op de M (autofocus werkt ook wel goed).

Totaal koste mij de M + flitser + 18-55mm + 22mm 360 euro nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:03:
[...]

Als een tele wilt vallen de systeem hoe dan ook af. Regelmatig (nu ook bij de MM) is er een kit in de aanbieding met een 18-55 + 55-250 voor +/- €440 helaas zijn dat meestal de DC-III lensen en niet de IS-II.
De IS kit met beide lensen is er af en toe voor €550.
b.t.w Er is ook een kit met de 18-135 IS-II maar die is sporadisch in de aanbieding.
Hoezo vallen de systeemcamera's al af als ik een telelens wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:28
Waarom wil je veel zoom, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ECiftci schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:05:
Waarom wil je veel zoom, als ik vragen mag?
Omdat ik het leuk en handig vind om ook foto's te maken van dingen die verder weg zijn en waarbij ik niet dichterbij kan komen. Denk dan aan de maan bijvoorbeeld, ik had op vakantie een keer dat er geit op een berg stond, maar die kon ik niet op de foto krijgen omdat we te ver weg stonden en niet dichterbij konden komen, tijdens concerten en andere evenementen waarbij je niet dichterbij kunt komen en zo zijn er nog wel vaker situaties geweest waarbij een telelens leuk/handig is.

Heb wel de Sony HX9V compact camera met 16x zoom, maar die valt me toch nog wel aardig tegen bij slechte lichtomstandigheden en bij het gebruik van de zoom.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tele voor een concert :? byzonder.. ken een aantal evenement fotografen maar geen van hen gebruikt daar een tele. De maan zou kunnen maar meer dan 200 heb je echt niet nodig anders past ie er niet eens op.
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:05:
Hoezo vallen de systeemcamera's al af als ik een telelens wil?
Omdat er in dat prijs segment geen een is met fatsoenlijke stabilisatie.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm, dat hebben ze niet gezegd in de winkel. Is dan ook die tot 210 mm van €209 ongeschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:09:
[...]

Omdat ik het leuk en handig vind om ook foto's te maken van dingen die verder weg zijn en waarbij ik niet dichterbij kan komen. Denk dan aan de maan bijvoorbeeld, ik had op vakantie een keer dat er geit op een berg stond, maar die kon ik niet op de foto krijgen omdat we te ver weg stonden en niet dichterbij konden komen, tijdens concerten en andere evenementen waarbij je niet dichterbij kunt komen en zo zijn er nog wel vaker situaties geweest waarbij een telelens leuk/handig is.

Heb wel de Sony HX9V compact camera met 16x zoom, maar die valt me toch nog wel aardig tegen bij slechte lichtomstandigheden en bij het gebruik van de zoom.
De kans is aanwezig dat dat bij een nieuwe camera ook zal tegenvallen. Het is namelijk niet makkelijk om met bv 200mm of 250mm een scherpe foto te krijgen als je uit de hand fotografeert. Zeker als je je bedenkt dat de meeste lenzen met zo'n bereik iets van f5.6 hebben op 200mm of 250mm.

Daarbij komt nog dat tijdens concerten het licht verre van optimaal is. Ik heb zelf zelf geen telezoom misschien dat mensen met een telezoon meer info kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:27:
Hmmmm, dat hebben ze niet gezegd in de winkel. Is dan ook die tot 210 mm van €209 ongeschikt?
Nee de 55-210 heeft wel degelijk een goed stabilisatie systeem. De kitlens heeft dat niet.

Als je een zoeker wil in dat segment kun je ook kijken naar de Sony A3000 combinatie met kit lens en 55-210. In de A3000 zit een vergelijkbare sensor als de NEX 3 maar dan met een DSLR achtige body en zoeker.

Voor alles in één (dus zonder extra lenzen) zul je of in moeten leveren op kwaliteit met bijvoorbeeld de Panasonic FZ200 of veel meer uit geven met bijvoorbeeld een Sony RX10 of Pansonic G6 met 14-140mm kit.

[ Voor 9% gewijzigd door Furfoot op 02-01-2014 15:35 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:27:
Idd, de EU versie heeft wel stabilisatie, maar dat mag ook wel voor €209,-
Ter vergelijking, de Canon ef-s 55-250mm IS-II kost op dit moment 135,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:43:
[...]

Idd, de EU versie heeft wel stabilisatie, maar dat mag ook wel voor €209,-
Ter vergelijking, de Canon ef-s 55-250mm IS-II kost op dit moment 135,-.
Alleen schijnt die II wel aardig wat lawaai te maken bij het zoomen en minder goed te focussen, dus als je ook filmt (wat ik ook doe) dan is dat toch wel erg storend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mag aan nemen dat je dan ook een tele mic hebt.. met zoom haal je niet het geluid dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:47:
Mag aan nemen dat je dan ook een tele mic hebt.. met zoom haal je niet het geluid dichterbij.
Een tele microfoon? Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Een externe shotgun mic.

Heb ooit eens iets op een afstand moeten opnemen maar buiten dat long range mic's nog een beperkt bereik hebben valt de kwaliteit ook nog eens vies tegen. Toen maar gekozen voor een losse (hand) mic en heblater het geluid er onder gemonteerd. Filmen doe ik eigenlijk nooit op een foto camera want de beeld kwaliteit kan niet op tegen een eenvoudige full-hd 60fps camera die je voor €250 koopt. Kleiner dan een lens dus zo in je cameratas weg te stoppen.

[ Voor 90% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dat nodig bij het filmen met een telelens? En wat kost zoiets?

Zie nu net trouwens een NEX 5 op Marktplaats staan, lijkt me wel erg interessant. Is zo goed als nieuw en inclusief 50mm f1.8, 2 accu's, flitser, beschermkapje display, lowepro tas en 8GB SD kaart voor €300, goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je geluid wilt hebben van waarop je inzoomed wel ja.. tussen de €50 en €5000.. beetje kwaliteit al snel €150 maar neem maar van mij aan, filmen doe je niet met een telelens. En al helemaal niet met een fotocamera, dan kan je nog beter een groothoek/fish-eye kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb regelmatig gefilmd met mijn Canon 600D en was altijd prima van kwaliteit vond ik.

Maar wat vinden jullie van de deal met de NEX5 die ik in mijn vorige post noemde? Wat is trouwens de f-waarde van de lens die er standaard bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Er is ook niets mis met het filmen.. de kwaliteit is prima.. maar het kan een stuk beter.
Maar nogmaals, voor dat doel koop je geen foto camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar het is wel leuk dat het er wel mee kan en als de kwaliteit prima is dan is het voor mij goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
ECiftci schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:30:
[...]

De kans is aanwezig dat dat bij een nieuwe camera ook zal tegenvallen. Het is namelijk niet makkelijk om met bv 200mm of 250mm een scherpe foto te krijgen als je uit de hand fotografeert. Zeker als je je bedenkt dat de meeste lenzen met zo'n bereik iets van f5.6 hebben op 200mm of 250mm.

Daarbij komt nog dat tijdens concerten het licht verre van optimaal is. Ik heb zelf zelf geen telezoom misschien dat mensen met een telezoon meer info kunnen geven.
Een spiegelreflex krijg je vaak ook niet bij concerten mee naar binnen. Bij menig systeemcamera doen ze vaak al moeilijk, omdat die redelijk 'pro' ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil echt een telezoom, maar denk dat ik met de 210 mm al een heel eind kom. Kan daarna altijd nog sparen voor meer.

Welke zouden jullie kiezen als jullie moesten kiezen tussen een NEX of de Panasonic DMC G3?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

In dit geval heb je een duidelijke grens; je maximale budget. Klaar.

En dan moet je consessies doen. Je komt met zo'n redelijklaag budget en eisen al snel bij grenzen uit en tele op een systeemcamera is nu niet echt een goede budget match zoals je al ondervonden hebt.

Een mogelijkheid is de 2ehands markt maar daar zijn de systeemcamera's ook niet echt goedkoop te vinden.
Maar is een 2ehands 3100 of een 1100D met een goedkope telelens wel rond de 400 te vinden. Nieuw is je budget gewoon net niets.

Maar waar neem je dan nu dan foto's mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor onder die €380 waarvoor ik de Canon 600D heb verkocht, kan ik em anders ook weer nieuw kopen. Dan moet er alleen nog een telelens bij. Ook de Sony NEX 3 (de 5 of 6 mogelijk tweedehands) en de Panasonic DMC G3 is tweedehands goed betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik dat het verstandig is om via flickr bijvoorbeeld foto's te bekijken van combinaties die in je budget vallen. Je kunt dan zien of het resultaat acceptabel is, of niet. Dan hoef je je namelijk niet te laten beïnvloeden door meningen van anderen die elkaar (zoals je zelf zegt) nogal eens tegenspreken.
Want je vraagt wel om onze meningen, maar waarin zijn die anders dan die van reviewers die hun mening vaak onderbouwen met foto's en metingen?

Kortom: ga zelf nog wat research doen, want je roept continu wat en verwacht dat wij met het liefst pasklare oplossingen komen

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry...

Klopt het dat ik op Flickr rechtsboven Sony NEX 3 oid in moet vullen en dat er dan foto's komen die gemaakt zijn met deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:56

Bonbridge

35-85

Mocht je je willen focussen op portretten en wil je een kleine scherptediepte dan zou ik zeker de 5Dc + 50/1.8 overwegen.

Dit setje kan je voor minder dan €500,- kopen op marktplaats.

[ Voor 21% gewijzigd door Bonbridge op 02-01-2014 17:53 ]

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bonbridge schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:52:
Mocht je je willen focussen op portretten en wil je een kleine scherptediepte dan zou ik zeker de 5Dc + 50/1.8 overwegen.

Dit setje kan je voor minder dan €500,- kopen op marktplaats.
Is dat een camera of een lens? En van welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Canon 5D (mark I / (c=classic) is camera voorganger van 5DII en kleinzoon van 5DIII)
Canon 50 f/1.8 II (lens)

[ Voor 28% gewijzigd door Bonbridge op 02-01-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is toch ver boven mijn budget???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Mwa, een euro of 50/80 ja. Maar dat is voor fotografie gear relatief weinig (/niks).

Als je echt niet meer wilt uitgeven en/of de scherptediepte niet nodig hebt zou ik naar een 1100D/600D o.i.d. kijken.

@UC hieronder, Als ze 100% zeker een superzoom wilt dan is het inderdaad geen goede keus. Maar zulke topics worden geopend om advies te vragen, door verschillende punten die ze zegt zou ik juist geen superzoom aanraden, dus vandaar dat ze misschien ook een optie zonder superzoom kan overwegen?

Wat de TS zegt:
Macro: Kan met beide camera's prima (5D en 600 als voorbeeld)
Vuurwerk: Kan ook prima met beide camera's
Avond: Voorkeur voor snel glas (wat superzooms dus niet zijn)
Portret: Voorkeur voor een FF
Panorama: Kan met beide prima

[ Voor 60% gewijzigd door Bonbridge op 02-01-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@Bonbridge: En dat lijkt je een goed advies voor iemand die graag een redelijk ruim zoombereik zoekt?
@Susanne: ja, dat is mogelijk. Eventueel dit: http://www.flickr.com/cameras/sony/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan die Mark ook helemaal niet vinden, vind alleen de II en III en die zijn ver boven mijn budget.

Wat vinden jullie van de andere camera die ik eerder noemde en de deal met de Sony NEX 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is gewoon een Canon 5D zonder iets erachter. Mark I en Classic zijn onofficiële namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

waarom niet naar de winkel gaan en de camera's eens vast houden. De camera's die je noemt zijn echt niet slecht als gaat om beeld kwaliteit.

Ook belangrijk van een camera is dat je deze prettig vind bedienen en dat je je weg in de menu's kunt vinden etc... Wij hebben hier een Sony Nex 5r liggen en ik zelf gebruik deze niet. Ik vind menu indeling van Sony niet prettig werken net als het bedienen van de camera, maar dit is iets heel persoonlijks.

Als je bijvoorbeeld kijkt op flickr kun erg veel foto's zien die gemaakt zijn met de camera's. Dan zul je zien dat met de camera's goede foto's zijn te maken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op Google Canon 5D Mark intyp, dan vindt ie alleen de Mark II en III...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Superdaantje schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:53:
waarom niet naar de winkel gaan en de camera's eens vast houden. De camera's die je noemt zijn echt niet slecht als gaat om beeld kwaliteit.

Ook belangrijk van een camera is dat je deze prettig vind bedienen en dat je je weg in de menu's kunt vinden etc... Wij hebben hier een Sony Nex 5r liggen en ik zelf gebruik deze niet. Ik vind menu indeling van Sony niet prettig werken net als het bedienen van de camera, maar dit is iets heel persoonlijks.

Als je bijvoorbeeld kijkt op flickr kun erg veel foto's zien die gemaakt zijn met de camera's. Dan zul je zien dat met de camera's goede foto's zijn te maken.
De foto's van de NEX 5 zijn inderdaad super mooi! Welke camera heb jij nou dan en zou er voor jou een alternatief tot €500 zijn als deze duurder is dan dat?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:41

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Waarom heb je je 600D eigenlijk weggedaan? Het enige dat je eigenlijk nodig had was een telelens?

En het is. gewoon een 5D zonder er iets achter

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:54:
Als ik op Google Canon 5D Mark intyp, dan vindt ie alleen de Mark II en III...
http://www.canon.nl/For_H...meras/Digital_SLR/EOS_5D/

(maar ik denk dat je deze optie wel kan vergeten met de gestelde eisen, samen met een geschikte zoomlens komt deze ver boven je budget uit).

Misschien ook nog wel nuttige informatie: je hebt een 600D gehad, waarom heb je deze weg gedaan?
Tegen welke beperkingen liep je hierbij aan?

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik benutte hem onvoldoende en kon hem voor de huidige nieuwprijs verkopen (had er alleen een tas bij gekocht).

Die 5D is trouwens niet meer nieuw te koop staat er op de site van Canon...

Heb alleen nog niet jullie mening gehoord over de Panasonic DMC G3. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en tov de NEX 3 en NEX 5.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heb je dan al eens afgevraagd waarom je hem te weinig benutte?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het me allemaal te ingewikkeld was, maar de kwaliteit vond ik wel super. Dus vandaar dat ik iets vergelijkbaars zoek, maar dan minder ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En een 5D is minder ingewikkeld dan een 600D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:47:
En een 5D is minder ingewikkeld dan een 600D?
Lijkt mij niet nee, daarom wil ik denk ik toch graag voor 1 uit de Sony NEX serie gaan.

Of zou de Panasonic DMC G3 een betere keuze zijn? Of nog een andere? Op Kieskeurig komt een Samsung als beste uit de test...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:55:
[...]

De foto's van de NEX 5 zijn inderdaad super mooi! Welke camera heb jij nou dan en zou er voor jou een alternatief tot €500 zijn als deze duurder is dan dat?
Gebruik zelf een Fujifilm X Pro1 en een Canon 5D III, maar deze liggen boven je budget. De Sony 5r aan mijn vriendin gegeven, maar ook deze zal vervangen worden door een Fujifilm. waarschijnlijk de X E2.

Moeders gebruikt een 600D en deze gebruik ik nog wel eens als ik een workshop geef en dit is ook een goede camera om mee te werken, maar is wel gelijk een ander type camera.

De Sony is kwa beeldkwaliteit echt niet slecht. Belangrijkste is toch wel hoe voelt een camera voor jou aan. Welk menu vind jij prettig werken. Dit zijn dingen die wij niet aan kunnen geven voor je.

Wellicht is het handig om eerst voor je zelf duidelijk te hebben wat voor systeem je wilt gaan gebruiken. Systeemcamera of een Spiegelreflex ?

Denk dat ik zelf dan neig richting een Canon EOS 100D met 18-55 IS en 55-250 IS. Als het niet al te groot mag zijn

Vergis je niet in de Systeemcamera's deze hebben ook erg veel mogelijkheden. Deze vind ik bij Sony nog al verstopt in de menu's. Wat vind je persoonlijk ingewikkeld aan de 600D ?

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 02-01-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Superdaantje schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:02:
[...]

Gebruik zelf een Fujifilm X Pro1 en een Canon 5D III, maar deze liggen boven je budget. De Sony 5r aan mijn vriendin gegeven, maar ook deze zal vervangen worden door een Fujifilm. waarschijnlijk de X E2.

Moeders gebruikt een 600D en deze gebruik ik nog wel eens als ik een workshop geef en dit is ook een goede camera om mee te werken, maar is wel gelijk een ander type camera.

De Sony is kwa beeldkwaliteit echt niet slecht. Belangrijkste is toch wel hoe voelt een camera voor jou aan. Welk menu vind jij prettig werken. Dit zijn dingen die wij niet aan kunnen geven voor je.

Wellicht is het handig om eerst voor je zelf duidelijk te hebben wat voor systeem je wilt gaan gebruiken. Systeemcamera of een Spiegelreflex ?

Denk dat ik zelf dan neig richting een Canon EOS 100D met 18-55 IS en 55-250 IS. Als het niet al te groot mag zijn

Vergis je niet in de Systeemcamera's deze hebben ook erg veel mogelijkheden. Deze vind ik bij Sony nog al verstopt in de menu's. Wat vind je persoonlijk ingewikkeld aan de 600D ?
Het is niet zozeer de 600D die ik ingewikkeld vond, maar meer alle instellingen als diafragma, sluitertijd etc en ik vond hem ook best zwaar.

Denk dat ik nu toch voor een systeemcamera wil gaan, compact formaat en spiegelreflex kwaliteit. Nu is alleen nog de grote vraag: welke dan, er zijn er zoveel??? Ga morgen in ieder geval naar 2 fotozaken om te kijken/informeren, hopelijk kunnen zij me helpen een keuze te maken en dan het liefst een keuze waar ik geen spijt van zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Dan zou ik toch echt gewoon even naar de winkel gaan en zowel de panasonic als de sony even in je handen houden. (en evt de samsung). De meesten hier kennen de Sony NEX beter dan de panasonic vandaar dat je hier meer hoort over de Sony. Persoonlijk zou ik voor de panasonic gaan, mijn ouders hebben een high-end compact panasonic en deze maakt echt prachtige plaatjes, en deze is heel makkelijk te bedienen. Menu zit goed in elkaar. Ik weet natuurlijk niet in hoe dat met deze G3 vergelijkt, maar ik vond de Sony menu's van de DSLR serie nogal klungelig. Persoonlijk zou ik dus de G3 pakken, al moest ik kiezen tussen die 2. Maarja jij moet het uiteindelijk beslissen, het is jouw geld...

@Superdaantje: De 600D was te ingewikkeld dus ik denk niet dat een 100D veel anders is, behalve het formaat.

Edit: Als je de 600D of 100D in auto modus zet, heb je toch helemaal niets te maken met diafragma en al het andere?

Ik weet niet of die G3 intelligent Auto heeft, maar die stand werkt bij mijn ouders geweldig. Zoomen en klikken en er rolt vanzelf een prachtplaat uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 02-01-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gofast
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 08:26
Een paar weken terug heb ik de Nikon D5100 gekocht voor 444,- bij saturn, deze heeft 2 simpele lenzen waaronder de 18/55 en 55/200. Misschien hebben ze deze aanbieding nog steeds en dan heb je echt een superleuke camera voor niet te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

En de combi?

Canon EOS 1100D body (250€) met een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS (260€) ?

De camera werkt simpel, en met deze lens heb je een redelijk goed bereik waar je voorlopig even mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr Pingu schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:11:
Dan zou ik toch echt gewoon even naar de winkel gaan en zowel de panasonic als de sony even in je handen houden. (en evt de samsung). De meesten hier kennen de Sony NEX beter dan de panasonic vandaar dat je hier meer hoort over de Sony. Persoonlijk zou ik voor de panasonic gaan, mijn ouders hebben een high-end compact panasonic en deze maakt echt prachtige plaatjes, en deze is heel makkelijk te bedienen. Menu zit goed in elkaar. Ik weet natuurlijk niet in hoe dat met deze G3 vergelijkt, maar ik vond de Sony menu's van de DSLR serie nogal klungelig. Persoonlijk zou ik dus de G3 pakken, al moest ik kiezen tussen die 2. Maarja jij moet het uiteindelijk beslissen, het is jouw geld...

@Superdaantje: De 600D was te ingewikkeld dus ik denk niet dat een 100D veel anders is, behalve het formaat.
Ik ga inderdaad gewoon naar 2 winkels en dan ga ik ze gewoon uitproberen.

Er wordt een Panasonic DC G3 hier in de buurt tweedehands aangeboden, dus hoop dat ik ook dit in de winkel kan proberen.

Vind het gewoon erg moeilijk, er is zoveel keuze en in de winkel kan je ze wel proberen, maar echt goed uitproberen kan je toch pas na de aankoop en wil niet weer spijt hebben van mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gofast schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:16:
Een paar weken terug heb ik de Nikon D5100 gekocht voor 444,- bij saturn, deze heeft 2 simpele lenzen waaronder de 18/55 en 55/200. Misschien hebben ze deze aanbieding nog steeds en dan heb je echt een superleuke camera voor niet te veel geld.
Maar wel weer een spiegelreflex camera, denk dat ik in ieder geval voor een systeemcamera ga. Is lichter en wel spiegelreflex eigenschappen. Nu alleen proberen te bedenken welke het moet worden. Wel bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Msel schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:19:
En de combi?

De camera werkt simpel, en met deze lens heb je een redelijk goed bereik waar je voorlopig even mee vooruit kan.
Dan ga ik erop achteruit tov de Canon 600D die ik had en bovendien heeft de 1100D geen draai-/kantelbaar scherm en dat is toch echt wel een vereiste.

Ga voor een systeemcamera, de grote vraag is alleen welke dan. Wel bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Msel schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:19:
En de combi?

Je hebt hier ook minder mogelijkheid mooie bokeh te maken. Dit is gewoon een veredelde kitlens.
Ik zou dan eerder een 50 1.8 (100E) of voor 5 tientjes meer dan die 18-135 een 50 1.4 scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:24:
[...]

Je hebt hier ook minder mogelijkheid mooie bokeh te maken. Dit is gewoon een veredelde kitlens.
Ik zou dan eerder een 50 1.8 (100E) of voor 5 tientjes meer een 50 1.4 scoren.
De 1100D wordt het sowieso niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar ook met een 600D heb je dat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:27:
Ja maar ook met een 600D heb je dat ;).
Daarom ga ik ook niet meer voor die, maar voor een systeemcamera. Alleen welke dat dan moet worden is de grote vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Boudewijn schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:24:
[...]

Ik zou dan eerder een 50 1.8 (100E) of voor 5 tientjes meer een 50 1.4 scoren.
Voor €150 een 50mm f/1.4? Waar haal je die dan?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tobiasvs schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:38:
[...]

Voor €150 een 50mm f/1.4? Waar haal je die dan?
Ik bedoelde meer dan het budget ;).
offtopic:
Slecht verwoord, ik weet het.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mr Pingu schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:11:

Edit: Als je de 600D of 100D in auto modus zet, heb je toch helemaal niets te maken met diafragma en al het andere?
Systeemcamera is niet per definitie makkelijke re bedienen. Klopt de camera's hebben een automatische stand, maar als je deze stand wenst te gebruiken dan vraag ik mij al snel af wat is de reden dat men een systeemcamera of spiegelreflex wenst. Dan zou ik zelf eerder kijken naar de betere compact camera.

Op deze pagina vind je erg veel uitleg over de basis van fotografie. Diafragma, sluitertijd en ISO staan daar in begrijpelijke taal uitgelegd.
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Superdaantje schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 20:59:
[...]

Systeemcamera is niet per definitie makkelijke re bedienen. Klopt de camera's hebben een automatische stand, maar als je deze stand wenst te gebruiken dan vraag ik mij al snel af wat is de reden dat men een systeemcamera of spiegelreflex wenst. Dan zou ik zelf eerder kijken naar de betere compact camera.

Op deze pagina vind je erg veel uitleg over de basis van fotografie. Diafragma, sluitertijd en ISO staan daar in begrijpelijke taal uitgelegd.
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
Omdat ik me er in de toekomst wellicht wel in wil verdiepen en ik in ieder geval een lichtere camera wil hebben die ik makkelijker mee kan nemen. De kwaliteit van een spiegelreflex is me alleen dusdanig bevallen dat een compactcamera denk ik erg tegen gaat vallen.

Ik heb ook nog een superzoom camera overwogen, maar als ik rondvraag dan moet ik dan toch teveel inleveren. Wellicht wat minder bij de Panasonic FZ200 omdat die over het hele zoombereik een lichtsterke lens heeft, maar die is toch ook alweer wat ouder en een systeem camera is kwalitatief vast minder dan een systeem camera of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien handiger om er een cursus bij te nemen.. ook met een systeem camera heb je te maken met sluitertijd, diafragma enz..zodra je wat meer wilt (dan de auto modus).
Toevallig heeft canon nu een beginners cursus van 1 dag tot 31 jan. bij de fotovak school voor maar 25 euro. Maar de meeste lokale camera winkels en buurthuizen jebben ook zoiets. Daarnaast heb je ook prima boeken.

Voor de rest idd wat hier onder staat.

[ Voor 57% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Waarschuwing: ik ga hieronder wellicht een beetje hard door de bocht:

Als je niet in staat was om uit een 600D mooie plaatjes wist te krijgen, zal dat met een andere camera / lens met welk ander budget niet gaan lukken.

Heel Zoom.nl / Flickr en zelfs Tweakers staat vol fotograferende mensen die prachtige platen weten te produceren. En vaak nog met mindere combi's dan de 600D, maar die hebben dat ook niet geleerd na een dagje/weekje/maandje.

Daar is gewoon tijd en enige wilskracht voor nodig.

Bij tweakers vragen wat je moet kiezen is voor jou duidelijk niet de goede plek, omdat het hier snel al snel de technische kant op gaat. Er komen hier zelfs suggesties voorbij voor een 5D met een 1.8 en daar ga je nog serieus op zoeken. :F

Ik zou als ik jou was eerst eens kijken of je niet ergens een dSLR kan lenen en je aanmelden bij een beginnerscursus. Dan heb je na een aantal weken heus wel door waar je naar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:49:
Misschien handiger om er een cursus bij te nemen.. ook met een systeem camera heb je te maken met sluitertijd, diafragma enz..
Toevallig heeft canon nu een beginners cursus van 1 dag tot 31 jan. Maar de meeste lokale camera winkels en buurthuizen jebben ook zoiets. Daarnaast heb je ook prima boeken.
Had ik met de 600D ook gedaan bij de winkel waar ik deze gekocht had, maar deze viel helaas erg tegen. Er was bijna alleen maar theorie en toen de praktijk bijna aan het einde eindelijk aan de beurt was, wist ik niks meer van de theorie.

Zal wel informeren bij de winkel waar ik mijn nieuwe camera ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:53:
Had ik met de 600D ook gedaan bij de winkel waar ik deze gekocht had, maar deze viel helaas erg tegen. Er was bijna alleen maar theorie en toen de praktijk bijna aan het einde eindelijk aan de beurt was, wist ik niks meer van de theorie.
Tja.. als het voor het eerst over je heen komt dan kan ik me dat wel voorstellen..
Meestal koop je een dslr met enige kennis over wat je koopt. Ik mag aannemen dat je een auto ook niet koopt op basis van kleur en 4 banden alleen.

Wel zonde dat je je d600 hebt weggedaan, zeker de 55 85 is ii is een van de beste combinaties voor dat geld.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:56:
[...]

Tja.. als het voor het eerst over je heen komt dan kan ik me dat wel voorstellen..
Meestal koop je een dslr met enige kennis over wat je koopt. Ik mag aannemen dat je een auto ook niet koopt op basis van kleur en 4 banden alleen.
Is er nog een speciaal boek en of speciale cursus die je aanraadt voor een systeemcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nofi, maar bijna ieder boek behandeld de basis.. stap eens een bibliotheek binnen om te kijken welke schrijfstijl je aanspreekt. Uiteraard zijn er online ook heel wat te vinden of zelfs youtube howto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:02:
Nofi, maar bijna ieder boek behandeld de basis.. stap eens een bibliotheek binnen om te kijken welke schrijfstijl je aanspreekt. Uiteraard zijn er online ook heel wat te vinden of zelfs youtube howto's
Dankje! Ga me er dit keer eerst goed in verdiepen voordat ik een keuze maak, om te voorkomen dat ik (weer) een verkeerde keuze maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Eigenlijk had je juist een hele goede keus gedaan ;)
Of had je een dc lens ? (Is overigens ook prima, maar stabilisatie is wel een pré met uit de hand fotograferen)

[ Voor 52% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:21:
Eigenlijk had je juist een hele goede keus gedaan ;)
Of had je een dc lens ? (Is overigens ook prima, maar stabilisatie is wel een pré met uit de hand fotograferen)
Ik had de IS II, wel de goede dus. Maar benutte de camera gewoon onvoldoende en het is een behoorlijk gewicht, zeker als ik er nog een telelens bij had willen kopen. Ik wil gewoon een mindere zware camera met spiegelreflex kwaliteiten en volgens mij is een systeemcamera dan een perfecte compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:42:
Dacht al dat jullie dit zouden zeggen, ik moet dus kiezen tussen kwaliteit en zoom?

Ben vanmorgen bij de Media Markt geweest en daar werd me de Sony Nex N3 aangeraden. Hier kan dan voor €209 nog een tot 210 mm zoomlens bij en dan kom ik rond de €550 uit. Is wel boven het budget, maar als dit de beste keuze is... Dan heb ik spiegelreflex kwaliteit in een compacte camera. Is de enige systeemcamera met een net zo grote sensor als een spiegelreflex camera, klinkt ideaal.

Wat is jullie mening over deze camera?
Ik heb de Nex 3 gehad (ook de nex 5) , ze vielen mij tegen (dan vind ik de canon eos m beter, de nex 7 vind ik daarentegen weer superieur ook beter dan me dslr .... maar een stuk duurder).
Maar als je niet allemaal lenzen gaat kopen dan is denk ik de RX100 beter (kwestie van reviews, voorbeelden doornemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja.. opzich wel maar voor telezoom zou ikdat niet doen. Misschien is de nikon 1 iets voor je ? Die is lekker licht.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:53:

Zal wel informeren bij de winkel waar ik mijn nieuwe camera ga kopen.
Heb je geen familielid/kennis/buurman/etc. die een paar jaar foto's schiet met een spiegelreflex of iets dergelijks? Want dan spreek je daar gewoon een dag mee af. Beetje door de omgeving lopen (stad, bos) en dat hij/zij uit kan leggen wat je kunt doen met je camera als je een bepaald type foto wil maken. Je kunt dan meteen alles in de praktijk brengen en je hebt dan 1 op 1 begeleiding.

Met alle camera's die besproken zijn hier (en ook de 600D die je hebt weggedaan), kun je handmatig alles instellen, maar ook met de automatische stand aan de gang gaan. Dus welke camera je ook kiest: je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken voor jezelf als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
Ik zou zeggen spaar nog even 300 Euro door en kijk eens goed naar deze
http://www.cameranu.nl/nl...ccasion/h793_23494_350874
Zakt al aardig in prijs en je krijg gegarandeerd waar voor je geld (in vergelijking met Canon 600, zal deze je verbazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik vind een NEX-7 nu niet bepaald een aanrader. De sensor is behoorlijk veeleisend (softe hoeken en vignetting) en de camera is echt meer ingesteld op controle over je instellingen (extra draaiwieltjes en knopjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
Universal Creations schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:57:
Ik vind een NEX-7 nu niet bepaald een aanrader. De sensor is behoorlijk veeleisend (softe hoeken en vignetting) en de camera is echt meer ingesteld op controle over je instellingen (extra draaiwieltjes en knopjes).
Dat zal wel per mening anders zijn, persoonlijk vind ik het de beste camera die ik tot nu toe heb.
De bediening is juist super, in het begin even wennen maar als je het eenmaal snapt dan kan je bijna niet beter wensen. Betreft de sensor veeleisend? ik merk er niks van en de kwaliteit is minstens zo goed als mijn canon dslr. Daarvoor had ik nog de nex 3 erna de nex 5 welke me zwaar tegenvielen wat dat betreft zou ik (als ze een nex wil kopen) even doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
BoringDay schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:10:
Dat zal wel per mening anders zijn, persoonlijk vind ik het de beste camera die ik tot nu toe heb.
De bediening is juist super, in het begin even wennen maar als je het eenmaal snapt dan kan je bijna niet beter wensen.
Heb je een beetje dit topic doorgelezen waar Susanne31 tegenaan loopt?
Betreft de sensor veeleisend? ik merk er niks van en de kwaliteit is minstens zo goed als mijn canon dslr. Daarvoor had ik nog de nex 3 erna de nex 5 welke me zwaar tegenvielen wat dat betreft zou ik (als ze een nex wil kopen) even doorsparen.
Ik zeg niet dat de kwaliteit minder goed is, maar 24MP op aps-c vergt nogal wat van je lenzen en daarnaast zijn er meer problemen mee door de sensortechniek (hetzelfde probleem als nu de A7 en A7R hebben met (u)wa meetzoekerlenzen).

Om even meteen het bewijs te leveren met de jouw voorgestelde combinatie (NEX-7 en 18-55 OSS):
Op NEX-5
Op NEX-7

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 02-01-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
Universal Creations schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:27:
[...]

Heb je een beetje dit topic doorgelezen waar Susanne31 tegenaan loopt?

[...]

Ik zeg niet dat de kwaliteit minder goed is, maar 24MP op aps-c vergt nogal wat van je lenzen en daarnaast zijn er meer problemen mee door de sensortechniek (hetzelfde probleem als nu de A7 en A7R hebben met (u)wa meetzoekerlenzen).

Om even meteen het bewijs te leveren met de jouw voorgestelde combinatie (NEX-7 en 18-55 OSS):
Op NEX-5
Op NEX-7
Het artikel is overigens van maart 2012, er is al een tijdje nieuwe firmware uit.
Daarbij heb ik geen rare euvels opgemerkt en zolang dat alleen maar zichtbaar is in grafiekjes ipv op de foto met het blote oog vind ik het geen noemenswaardig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
BoringDay schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 00:06:
Het artikel is overigens van maart 2012, er is al een tijdje nieuwe firmware uit.
Firmware verandert hier niets aan, behalve dat het digitaal opgepoetst wordt (vignettering bijvoorbeeld). Aan de onscherpe randen en hoeken is niets te doen achteraf.
Daarbij heb ik geen rare euvels opgemerkt en zolang dat alleen maar zichtbaar is in grafiekjes ipv op de foto met het blote oog vind ik het geen noemenswaardig probleem.
Zulke slechte randen en hoeken zie je ook makkelijk met het blote niet eens kritische oog. Maar misschien heb jij lenzen waarbij het effect minder duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:57:
[...]

Is er nog een speciaal boek en of speciale cursus die je aanraadt voor een systeemcamera?
Er zijn erg veel partijen die die cursussen/workshops aanbieden. Dit kan in groepsverband, maar ook individueel. Zelf geef ik individueel.

Scott Kelby heeft aantal goede boeken, maar deze vind ik voor startende fotograaf eender interessant als je de basis beheerst. Het boek " beter bewuster fotograferen met een digitale spiegelreflex " is een boek wat ik de cursisten meestal aanraad. Helder en duidelijk boek.

Eerder in het topic heb ik je een link gegeven naar http://digitalefotografietips.nl. Op deze website staat in zeer duidelijke taal de basis uitgelegd. Fotografie is niet het leren van theorie, maar veel oefenen en oefenen. Het leren toepassen van de theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de NEX 5 en 6 bekeken en tot mijn stomme verbazing hadden deze (net als de 7 trouwens) geen scherm die je naar buiten kunt klappen zodat je makkelijk selfies kunt maken.

Dacht echt dat ik eruit was (de NEX 6), maar hierdoor weet ik het niet meer. Is voor mij toch een belangrijk punt. Echter is de zoeker voor mij ook belangrijk (als ik daardoor kijk dan kan ik camera stiller houden dan wanneer ik op het scherm kijk) en die heeft de 3 dan weer niet, evenals het wieltje met instellingsmogelijkheden/scenestanden.

Zucht, nu weet ik het echt niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voor selfies heb je een telefoon....
Ik dacht dat je serieus met fotografie bezig wilde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel het ook serieus, selfies van mijn vriend en mij als we op vakantie zijn bijvoorbeeld, geef zo'n dure camera liever niet aan onbekenden. Maar vind het wel leuk als we ook af en toe samen ergens op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Daarom telefoon. Dergelijke foto's hoeven geen hoogstandjes te zijn.

pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart
Klaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Universal Creations op 03-01-2014 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
Nex 5 kan je wel uitklappen (misschien nog per model verschild) van de Nex 6 weet ik het niet en de Nex 7 kan je deels uitklappen. Maar je kan natuurlijk ook een zelfontspanner of remote gebruiken. Ik zou je keuze niet om die reden laten tegenhouden. Ik vind de EVF dan een stuk belangrijker (welke bij de Nex 5 ontbreekt).
Een remote heb je al voor een paar tientjes. Zoals Universal aangeeft pak dan gewoon je mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BoringDay schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:30:
Nex 5 kan je wel uitklappen (misschien nog per model verschild) van de Nex 6 weet ik het niet en de Nex 7 kan je deels uitklappen. Maar je kan natuurlijk ook een zelfontspanner of remote gebruiken. Ik zou je keuze niet om die reden laten tegenhouden. Ik vind de EVF dan een stuk belangrijker (welke bij de Nex 5 ontbreekt).
Een remote heb je al voor een paar tientjes. Zoals Universal aangeeft pak dan gewoon je mobieltje.
De NEX-5K kan uitgeklapt worden, maar deze is wel weer duidelijk minder dan de N... De NEX-6 kan het sowieso niet (heb deze gezien bij de MM, tenzij er meerdere versies van zijn), de NEX-7 heb ik nergens gezien, maar die kan zo te zien aan de plaatsjes niet naar voren geklapt worden.

Snap alleen gewoon niet waarom dit bij de 3 en 5K wel kan en bij de 6 en 7 niet, vind ik echt dom.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Omdat bijna niemand selfies maakt met zo'n camera, daarom hebben ze het niet....
Maar even series: ga voor de D5100 met kitlens, dan heb je een goede camera met klapschermpje wat net een tikje boven de €400 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zat het dan wel op de 3 en 5K?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.