Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Heb ook de Samsung NX10 gezien en dat is ook een heel mooie camera, alleen is die macrofunctie weer dramatisch, dan moet je er maar liefst 28 cm van af zitten om nog een scherpe foto te kunnen maken. Erg jammer! Verder is het wel een erg goede camera, maar vanwege mijn aquaria wil ik toch ook goede macro foto's kunnen maken.
Bovendien: hoe klein zijn de onderwerpen in je aquarium die je wil fotograferen?
Bedoelde trouwens de NX20, is wel €250 goedkoper dan de NEX-6...
Pffffff vind het echt super moeilijk, maar een spiegelreflex is zo groot en zwaar, is niet echt makkelijk meenemen tijdens een vakantie.
Vanaf 1 cm, zijn namelijk oa garnalen...Universal Creations schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 19:25:
De afstand is het probleem niet met een macrolens, het gaat om de vergrotingsfactor. Met een 150mm macrolens heb je een afstand van onderwerp naar sensor van 38cm. En zoals Sj44k13 al zegt: het is een lens eigenschap, niet van de camera.
Bovendien: hoe klein zijn de onderwerpen in je aquarium die je wil fotograferen?
Wat jij wil bestaat niet: compactcamera met grote sensor, groot bereik, lichtsterk, macrofunctie, omklapscherm, etc, etc.
Beperk je zelf. Maak compromissen. Zet eens op een rijtje wat je echt wil, wat je het belangrijkste vindt.
Edit: gebruik a.u.b. de optie om je bericht te wijzigen en niet dubbele berichten onder elkaar te plaatsen.
En hoe groot wil je die garnaal in beeld hebben? En als ze bewegen, wordt dat nog een flinke uitdaging met belichting en focussen.
[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 03-01-2014 19:31 ]
Ik begin er ook achter te komen, maar vind alles belangrijk en ben gewoon heel bang dat ik spijt ga krijgen van mijn aankoop. De Samsung is langzamer in het maken van foto's (2x zo langzaam) dan de NEX 5/6 en heeft een erg baggere macrofunctie op de standaard lens. De body is helaas niet los te koop, dan zou ik er een betere lens bij kunnen kopen.Universal Creations schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 19:29:
En hoe dacht je dan met losse lenzen aan de slag te gaan? Die nemen ook ruimte in beslag en zijn ook niet gewichtsloos.
Wat jij wil bestaat niet: compactcamera met grote sensor, groot bereik, lichtsterk, macrofunctie, omklapscherm, etc, etc.
Beperk je zelf. Maak compromissen. Zet eens op een rijtje wat je echt wil, wat je het belangrijkste vindt.
Qua eigenschappen is een spiegelreflex camera denk ik meer wat ik wil, maar deze zijn zwaar en groot, niet echt makkelijk tijdens een vakantie oid, waarbij je lang en vaak op stap gaat.
Ik wil in ieder geval mijn budget wel oprekken tot maximaal €750, vind kwaliteit toch belangrijker.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 20:08 ]
Hoezo 2x zo langzaam? Dat mag je even uitleggen.Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 19:31:
Ik begin er ook achter te komen, maar vind alles belangrijk en ben gewoon heel bang dat ik spijt ga krijgen van mijn aankoop. De Samsung is langzamer in het maken van foto's (2x zo langzaam) dan de NEX 5/6 en heeft een erg baggere macrofunctie op de standaard lens. De body is helaas niet los te koop, dan zou ik er een betere lens bij kunnen kopen.
Wat noem jij baggere macrofunctie? Sowieso denk ik dat je naar de verkeerde cijfertjes kijkt als het gaat om macro. Dichtbij komen met je lens lijkt wel "macro", maar het zegt niets als je niet weet bij welke brandpuntsafstand (jouw Sony HX9V lijkt heel wat op dat gebied, maar valt in werkelijkheid in het niet bij een 1:2 vergroting van een redelijke macrolens). Daarnaast heb je niets aan enorme vergroting als de kwaliteit van de foto slecht is. Dit laatste is nogal eens het probleem bij niet-macro lenzen.
Edit: ik heb het nog even opgezocht, maar de HX9V kan minimaal een vlak van 76 x 57mm fotograferen. Dat is standaard voor de meeste kitlenzen voor dslr's en andere systeemcamera's (1 op 3 vergroting).
[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 03-01-2014 20:39 ]
Indien je iets meer uit kan geven is de Sony Nex 5N 5R of 5T ook een mooie oplossing, waarvan de 5N sowieso 2dehands zal zijn, dus goedkoper.
De 55-210 heeft Optical Steady Shot (OSS) en word erg goed beoordeeld op Image Quality (IQ) en is naar mijn mening als je het niet erg vind om vaker lenzen te wisselen een erg goede keuze.
Nex 3f/n, 5n,r,t en 6 hebben de zelfde 16mp sensor en schieten erg mooie foto's.
Uitgaande dat je kiest voor een Sony Nex, even de hoofd punten betreft de verschillen tussen de modellen:
- 3n minder mooie LCD scherm, denk daarbij aan de zon.
- 5r,t goede lcd scherm, hybride AF, kan meer foto's sneller achter elkaar schieten.
- 6 heeft alles wat de 5r heeft + een Ingebouwde zoeker (EVF) die erg goed is, maar heeft geen touchscreen.
Kortom, hoe hoger je gaat hoe duurder, indien je budget leidend is, is de keuze vrij makkelijk. Wil je meer/beter gemakkelijker in gebruik bij het handmatig instellen van je camera, dan zal je meer geld moeten neer leggen.
Zag trouwens de NEX 6 met 16-50 55-210 marktplaats voor 550,-, helaas al weg maar dit geeft wel hoop voor je op de 2dehands markt voor jouw budget.
Hij was wat traag in het maken van foto's en toen zei die man van de fotowinkel dat, dacht dat hij iets zei over 1/4000 en 1/8000.Universal Creations schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:24:
[...]
Hoezo 2x zo langzaam? Dat mag je even uitleggen.
Wat noem jij baggere macrofunctie? Sowieso denk ik dat je naar de verkeerde cijfertjes kijkt als het gaat om macro. Dichtbij komen met je lens lijkt wel "macro", maar het zegt niets als je niet weet bij welke brandpuntsafstand (jouw Sony HX9V lijkt heel wat op dat gebied, maar valt in werkelijkheid in het niet bij een 1:2 vergroting van een redelijke macrolens). Daarnaast heb je niets aan enorme vergroting als de kwaliteit van de foto slecht is. Dit laatste is nogal eens het probleem bij niet-macro lenzen.
Edit: ik heb het nog even opgezocht, maar de HX9V kan minimaal een vlak van 76 x 57mm fotograferen. Dat is standaard voor de meeste kitlenzen voor dslr's en andere systeemcamera's (1 op 3 vergroting).
Als je hooguit op 28 cm afstand een macro foto kan maken dan noem ik dat absoluut bagger, bij de NEX kan je tot 4 cm afstand gaan.
Hoe bedoel je dat van dat vlak fotograferen? En als de Sony HX9V hierin gelijk is aan een kitlens van een spiegelreflex en systeemcamera dan lijkt me die HX9V helemaal niet gek.
Als het budget het toelaat dan zou jij absoluut gaan voor de NEX-6? Heeft die alles wat ik zoek, behalve het kantelbare scherm? Bedoel dan dat je hem om kan draaien voor mooie foto's waar mijn vriend en ik zelf ook op komen te staan, zonder dat iemand anders de foto hoeft te maken.angelus20 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:27:
Ik denk dat de MM man dit keer zeker wel een goed advies gegeven heeft voor jouw budget.
Indien je iets meer uit kan geven is de Sony Nex 5N 5R of 5T ook een mooie oplossing, waarvan de 5N sowieso 2dehands zal zijn, dus goedkoper.
De 55-210 heeft Optical Steady Shot (OSS) en word erg goed beoordeeld op Image Quality (IQ) en is naar mijn mening als je het niet erg vind om vaker lenzen te wisselen een erg goede keuze.
Nex 3f/n, 5n,r,t en 6 hebben de zelfde 16mp sensor en schieten erg mooie foto's.
Uitgaande dat je kiest voor een Sony Nex, even de hoofd punten betreft de verschillen tussen de modellen:
- 3n minder mooie LCD scherm, denk daarbij aan de zon.
- 5r,t goede lcd scherm, hybride AF, kan meer foto's sneller achter elkaar schieten.
- 6 heeft alles wat de 5r heeft + een Ingebouwde zoeker (EVF) die erg goed is, maar heeft geen touchscreen.
Kortom, hoe hoger je gaat hoe duurder, indien je budget leidend is, is de keuze vrij makkelijk. Wil je meer/beter gemakkelijker in gebruik bij het handmatig instellen van je camera, dan zal je meer geld moeten neer leggen.
Zag trouwens de NEX 6 met 16-50 55-210 marktplaats voor 550,-, helaas al weg maar dit geeft wel hoop voor je op de 2dehands markt voor jouw budget.
Dat is bullshit. Dat is de minimale sluitertijd. Zie ook: Fotografie FAQVerwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:48:
Hij was wat traag in het maken van foto's en toen zei die man van de fotowinkel dat, dacht dat hij iets zei over 1/4000 en 1/8000.
No way dat de NEX tot 4cm kan. Welke lens? En die 28cm, met welke lens is dat?Als je hooguit op 28 cm afstand een macro foto kan maken dan noem ik dat absoluut bagger, bij de NEX kan je tot 4 cm afstand gaan.
Het vlak wat in beeld is.Hoe bedoel je dat van dat vlak fotograferen?
Bedenk wel dat de beeldkwaliteit van een dslr veel groter is. Daarnaast is het echt gewoon superstandaard. Niets bijzonder zoals ik al zei.En als de Sony HX9V hierin gelijk is aan een kitlens van een spiegelreflex en systeemcamera dan lijkt me die HX9V helemaal niet gek.
Welke camera vind jij prettig bedienen. Neem eventueel een geheugenkaartje mee naar de winkel en bekijk op je gemak de foto's.
Wat betreft de 1/4000 en 1/8000 lees dit eens door
http://www.digitalefotogr.../basiscursus/sluitertijd/
Gebruik zelf een Fujifilm X Pro1 en deze heeft ook max 1/4000 en ik merk geen enkele belemmering met fotograferen.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Maar ik ervoer in de winkel wel dat de NEX sneller een foto maakte dan de Samsung...Universal Creations schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:57:
[...]
Dat is bullshit. Dat is de minimale sluitertijd. Zie ook: Fotografie FAQ
[...]
No way dat de NEX tot 4cm kan. Welke lens? En die 28cm, met welke lens is dat?
[...]
Het vlak wat in beeld is.
[...]
Bedenk wel dat de beeldkwaliteit van een dslr veel groter is. Daarnaast is het echt gewoon superstandaard. Niets bijzonder zoals ik al zei.
De standaard kitlens 16-50 mm. Ook bij de Samsung is het de standaard kitlens. Ervoer hierbij dat ik met de NEX wel dichterbij een scherpe foto kan maken, dat verschil was heel duidelijk.
Dat een dslr veel beter is qua kwaliteit dat snap ik, maar met de standaard lens kan je geen macro foto's maken, dat bedoelde ik.
Dat veel beter valt ook nog wel mee. Systeemcamera's worden soms nog onderschat. Maar als ik een foto laat zien uit een systeemcamera en spiegelreflex ga jij het verschil zien? Ik zelf niet ... Voordeel van een spiegelreflex vind ik wel dat er meer voor te koop is als bijvoorbeeld objectieven.
Maar wat is jou definitie van Macro foto ? Dit verschilt vaak nog per persoon. Heb vaak genoeg foto's laten zien aan cursisten die men als Macro bestempelde, maar gemaakt waren met een tele objectief of zelfs met een 35mm f/1.4 objectief. Ze konden negen van de tien keer de foto's die zij wenste maken met een tele objectief. Zij hadden de 1.1 vergroting niet nodig (nog niet)
Volgens mij heeft Sony een 30mm Macro objectief met een 1.1 vergroting
Tips voor macro
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/macro/
@UC dat van lichtsterke primes weet ik. Zelf gebruik ik de f/1.4 en heb het hier niet als hinderlijk of als beperking ervaren met vel zonlicht etc.
[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 03-01-2014 21:27 ]
Dit geeft weliswaar niet dezelfde kwaliteit als een goede macro lens, maar het kost je ook een stuk minder.
Zo heb je voor rond de 60 euro bijvoorbeeld een Raynox DCR-250 met een vergrotingsfactor van 2,5x.
Je kunt deze voorzetlens op elke lens met een filtermaat van 52-67mm zetten.
Je zou zoiets kunnen proberen voordat je besluit om een dure macro lens te kopen.

Betreft de camera moest ik gelijk aan een Panasonic G3 denken, maar die noemde je ook al in je openingspost.
Een tijdje geleden kostte deze camera nieuw 179 euro, maar die prijs zit nu boven de 300 euro (weinig winkels die de G3 nog aanbieden).
Wel staan er een paar op marktplaats voor onder de 200 euro dus dan hou je nog aardig wat geld over voor een lens en eventuele andere dingen.
Een G3 lijkt me een mooie camera om mee te beginnen, de sensor is een stuk groter dan die van een compactcamera en de bediening ziet er ook niet heel ingewikkeld uit.
Daarnaast zijn de bijbehorende lenzen een stuk kleiner dan bij camera's met grotere sensoren wat ook een voordeel kan zijn.
De G3 heeft ook een kantelbaar scherm, dus als die "selfies" echt zo belangrijk zijn kan dat ook.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Tot nog toe heeft geen enkele suggestie een andere reactie opgeroepen dan een (impliciet) "ja, maar..."Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 19:21:
Gelukkig heb ik nog even, heb pas in juni weer echt een goede camera nodig......
Zou het kunnen dat dit topic op 1 april plotseling wordt gesloten
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Maar ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Bedankt voor jullie reacties en tot morgen.
De Nex 6 en 7 hebben een EVF daardoor kan de scherm niet verder, geloof me het voegt te weinig toe voor een camera in die klasse. Al als het wel kon krijg je wellicht belabberdere foto's eruit dan als met een smartphone (denk maar bijv aan focus afstand).Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 19:03:
Waarom zat het dan wel op de 3 en 5K?
Daarbij denk ik dat je wensen moet aanpassen of je budget vergroten.
Lees vooral reviews (youtube staat er vol mee), zoek voorbeelden op van resultaten, lees anderen hun meningen en vergelijk. En wellicht zal het niet uit maken welke je koopt je zal altijd wel plus en min punten tegemoet zien. Echter verwacht ik niet je een toestel zal vinden in mirrorless die een DSLR evenaart in een prijsklasse van 400 Euro.
[ Voor 33% gewijzigd door BoringDay op 04-01-2014 01:09 ]
Als ik het topic lees dan staan er volgens mij meer dan genoeg suggesties in. Advies beantwoord de vragen die men aan je stelt. Dit doet men vast met een reden. ;-)Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:49:
Ik vind het gewoon heel moeilijk om keuzes te maken...
Maar ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Bedankt voor jullie reacties en tot morgen.
- Geef nog eens heel duidelijk aan wat je wensen zijn....
- Wat versta je onder macro (deze definitie verschilt nogal per persoon)
[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 04-01-2014 08:06 ]
Wat vind ik belangrijk:angelus20 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:26:
Of ik jouw zou aanraden om voor een nex 6 te kiezen... Dat blijft altijd moeilijk. Kun je nog eens kort punt gewijs vertellen wat je belangrijk vind en wat je verwacht? En vooral wat je probeert te bereiken, dit vraag ik omdat je steeds meer punten aanhaalt in dit topic wat het verwarrend maakt wat je nou echt belangrijk vindt.
- goede prestaties bij alle lichtomstandigheden (vergelijkbaar of beter dan mijn oude Canon 600D
- een sensor van dezelfde grootte als een spiegelreflex camera
- een draai- en kantelbaar scherm
- een zoeker
- veel instellingsmogelijkheden/scene-standen
- redelijke macroprestaties (snap dat dit pas echt goed wordt met een macrolens, hier zou ik wellicht in de
toekomst wel in willen investeren)
Wat wil ik bereiken:
- kwalitatief goede foto's maken in alle (licht)omstandigheden
- mijn kennis over de instellingsmogelijkheden (oa sluitertijd, diafragma, witbalans etc) verbreden
De prijs mag tot €750 gaan, de NEX 6 is namelijk ook een optie.
Oké, dan is het nu in ieder geval duidelijk waarom de NEX 6 en 7 geen naar voren te kantelen scherm heeft. Alhoewel ik dat nog niet echt een reden vindt, want de Samsung X20 heeft ook een EFV en wel een naar voren te kantelen scherm, evenals een spiegelreflex camera. Of de foto's dan zo belabberd zouden zijn weet ik.BoringDay schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 00:59:
[...]
De Nex 6 en 7 hebben een EVF daardoor kan de scherm niet verder, geloof me het voegt te weinig toe voor een camera in die klasse. Al als het wel kon krijg je wellicht belabberdere foto's eruit dan als met een smartphone (denk maar bijv aan focus afstand).
Daarbij denk ik dat je wensen moet aanpassen of je budget vergroten.
Lees vooral reviews (youtube staat er vol mee), zoek voorbeelden op van resultaten, lees anderen hun meningen en vergelijk. En wellicht zal het niet uit maken welke je koopt je zal altijd wel plus en min punten tegemoet zien. Echter verwacht ik niet je een toestel zal vinden in mirrorless die een DSLR evenaart in een prijsklasse van 400 Euro.
Zal goed nadenken over mijn wensen en budget en op Youtube kijken. Daarom wil ik mijn budget wel verhogen, vind kwaliteit toch wel het belangrijkste. Zat toch weer te denken aan een spiegelreflex camera, maar dan had ik mijn oude net zo goed kunnen houden en het gewicht blijft een probleem, zeker als we hele dagen weg zijn.
Nog een vraag over de Samsung NX20: bij de kitlens heb je behoorlijk last van een hol en bol wordend beeld en de zoomring werkt erg stroef, waardoor je de lens niet meer goed stil kunt houden, geldt dit voor alle lenzen die verkrijgbaar zijn voor deze camera of alleen voor de kitlens die er standaard bij zit?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 13:35 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Omdat hij zo zwaar is en omdat ik er de huidige nieuwprijs voor kon krijgen. Het is trouwens de 600D. ;-)DukeBox schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:35:
Als ik zo je lijstje zie begin ik steeds minder te snappen waarom je je d600 hebt weggedaan...
Ik keek net via Youtube naar een review van de Samsung NX20 en daar werd deze camera afgeraden voor filmen. Delen jullie deze mening en is de Sony NEX 6 dan beter? Deze is wel €250 duurder dan de Samsung, vraag me erg af op de Sony dit verschil waard is, wat denken/vinden jullie?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 14:59 ]
Ik zelf kies een zoeker boven een kantelbaar scherm, als je een paar keer een selfie gemaakt hebt dan weet je wel hoever en vooral hoe hoog je de camera moet houden om een leuke foto te maken van jullie 2.Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:04:
[...]
Wat vind ik belangrijk:
- goede prestaties bij alle lichtomstandigheden (vergelijkbaar of beter dan mijn oude Canon 600D
- een sensor van dezelfde grootte als een spiegelreflex camera
- een draai- en kantelbaar scherm
- een zoeker
- veel instellingsmogelijkheden/scene-standen
- redelijke macroprestaties (snap dat dit pas echt goed wordt met een macrolens, hier zou ik wellicht in de
toekomst wel in willen investeren)
Wat wil ik bereiken:
- kwalitatief goede foto's maken in alle (licht)omstandigheden
- mijn kennis over de instellingsmogelijkheden (oa sluitertijd, diafragma, witbalans etc) verbreden
De prijs mag tot €750 gaan, de NEX 6 is namelijk ook een optie.
Een EVF heeft als voordeel dat je een stuk makkelijker kan fotograferen in zonlicht, ook betrap ik mezelf erop dat ik het fijner vind om op die manier een foto te maken dan via de LCD, met uitzonderingen zodra ik een foto boven me macht of op de grond wil maken. Ook vind ik het superieur dat je alle instellingen die je aanpast direct ziet op je LCD en EVF, daarbij is een OLED EVF niet te vergelijken met een LCD qua kleuren en zwart bereik, foto's bekijken en het maken van foto's is daardoor
Mijn mening:
- De NEX zal in veel (low light) lichtomstandigheden een mooie foto kunnen maken zonder flits, dit kun je nog eens versterken met een goede prime-lens.
- De sensor is een APS-C en heeft dus de zelfde grote als de instap DSLR, de crop is 1,5x.
- Draaischerm heb je bij de NEX5r,t. Ik zelf verkies een EVF dus NEX6.
- super veel instel mogelijkheden en qua scene selectie zit je goed, denk daarbij aan twilight handheld, nachtscene, landschap enz.
- macro heb je pas bij een macro lens of je gebruikt extension tubes waardoor de 16-50 kitlens erg goed uitkwam bij een test, en dichterbij kwam dan de 55-210.
Het leuke van de NEX line is dat zelfs in automatische stand je op een Jip en Janneke manier toch de mogelijkheid krijgt om je Aperture, Light Exposure, kleuren (warmte/koud) kan aanpassen. Ook kun je foto effecten toe te passen.
Ik verkies inderdaad de NEX6 boven de andere NEX modellen. Ik zou geen spiegel-reflex camera kopen vanwege deze te zwaar is en daardoor vaker stof staat te happen.(mijn mening)
http://www.dpreview.com/g...sony-nex-7-review-samples
Ik denk het resultaat wel een duidelijk beeld geeft van de kwaliteit.
Die vind ik sowieso veel te duur. Zit nou te denken aan de Samsung NX20, wat vind jij daarvan?BoringDay schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:51:
Hier nog wat foto resultaten van Nex 7
http://www.dpreview.com/g...sony-nex-7-review-samples
Ik denk het resultaat wel een duidelijk beeld geeft van de kwaliteit.
Het kantelbare scherm is niet alleen handig voor selfies, maar ook om boven je hoofd en vanaf lagere posities goede foto's te kunnen maken. Heef de NEX6 een OLED EVF of een LCD? Kan even niet uit je tekst opmaken welke van de 2 nou beter is. De 6 heeft wel een kantelbaar, maar geen draaibaar scherm en dat vind ik toch wel erg handig. Ook omdat je het scherm dan kunt beschermen door hem na gebruik dicht te kunnen klappen. Wat is een extension tube en wat kost zoiets? Heb je toevallig een link van die test?angelus20 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:10:
[...]
Ik zelf kies een zoeker boven een kantelbaar scherm, als je een paar keer een selfie gemaakt hebt dan weet je wel hoever en vooral hoe hoog je de camera moet houden om een leuke foto te maken van jullie 2.
Een EVF heeft als voordeel dat je een stuk makkelijker kan fotograferen in zonlicht, ook betrap ik mezelf erop dat ik het fijner vind om op die manier een foto te maken dan via de LCD, met uitzonderingen zodra ik een foto boven me macht of op de grond wil maken. Ook vind ik het superieur dat je alle instellingen die je aanpast direct ziet op je LCD en EVF, daarbij is een OLED EVF niet te vergelijken met een LCD qua kleuren en zwart bereik, foto's bekijken en het maken van foto's is daardoor![]()
Mijn mening:
- De NEX zal in veel (low light) lichtomstandigheden een mooie foto kunnen maken zonder flits, dit kun je nog eens versterken met een goede prime-lens.
- De sensor is een APS-C en heeft dus de zelfde grote als de instap DSLR, de crop is 1,5x.
- Draaischerm heb je bij de NEX5r,t. Ik zelf verkies een EVF dus NEX6.
- super veel instel mogelijkheden en qua scene selectie zit je goed, denk daarbij aan twilight handheld, nachtscene, landschap enz.
- macro heb je pas bij een macro lens of je gebruikt extension tubes waardoor de 16-50 kitlens erg goed uitkwam bij een test, en dichterbij kwam dan de 55-210.
Het leuke van de NEX line is dat zelfs in automatische stand je op een Jip en Janneke manier toch de mogelijkheid krijgt om je Aperture, Light Exposure, kleuren (warmte/koud) kan aanpassen. Ook kun je foto effecten toe te passen.
Ik verkies inderdaad de NEX6 boven de andere NEX modellen. Ik zou geen spiegel-reflex camera kopen vanwege deze te zwaar is en daardoor vaker stof staat te happen.(mijn mening)
De zwaarte is ook een reden dat ik mijn spiegelreflex verkocht heb.
Ik denk nu zelf aan de Samsung NX20, is ook een heel stuk goedkoper dan de NEX 6, scheelt maar liefst €250! Wat vind/denk jij van deze camera?
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 18:04 ]
Dat doen zo'n beetje alle moderne systeemcamera's (met en zonder spiegel)Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 13:04:
Waarom? En die zijn er ook in verschillende formaten trouwens.- een sensor van dezelfde grootte als een spiegelreflex camera
Een scherm om selfies mee te maken dus- een draai- en kantelbaar scherm
Waarom?- een zoeker
Dat is tegenstrijdig. Bij scenes heb je zelf geen controle meer en daarnaast enorm zonde van de camera.- veel instellingsmogelijkheden/scene-standen
Zoals jij macro ziet, is een kitlens die 1:3 vergroting levert al genoeg.- redelijke macroprestaties (snap dat dit pas echt goed wordt met een macrolens, hier zou ik wellicht in de toekomst wel in willen investeren)
Dat is zeer subjectief en enerzijds onmogelijk en anderzijds altijd veel beter dan met een compactcamera. Daarnaast is de gebruikte lens (qua diafragma) ook wel van groot belang.- kwalitatief goede foto's maken in alle (licht)omstandigheden
Zie hierboven bij scene-standen- mijn kennis over de instellingsmogelijkheden (oa sluitertijd, diafragma, witbalans etc) verbreden
Dat is een plotselinge stijging van het budget wat natuurlijk het aantal mogelijkheden nog meer vergroot...De prijs mag tot €750 gaan, de NEX 6 is namelijk ook een optie.
Ik zie trouwens nergens meer iets over compact zijn staan, dus een dslr behoort nog steeds tot de mogelijkheden.
Ik heb helemaal niks met Samsung zal me er ook nooit aan wagen (not my thing).Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:56:
[...]
Die vind ik sowieso veel te duur. Zit nou te denken aan de Samsung NX20, wat vind jij daarvan?
De Sony Nex 6 en 7 staan goed aangemerkt als systeem camera's.
Meestal kijk ik even op youtube
YouTube: DigitalRev TV
(beetje hylarische manier van reviews maar leuk om te zien).
De keuze zal je zelf uiteindelijk moeten maken en als je via internet besteld heb je nog iig wel de mogelijkheid als je niet tevreden bent het toestel terug te sturen en geld terug te krijgen ... misschien je dat beetje experimenteer ruimte geeft.
Omdat ik dat formaat sensor gewend ben en dit de kwaliteit van de foto's en films ten goede komt. Een kantelbaar scherm om selfies mee te maken en om ook boven mijn hoofd goede foto's te kunnen maken.Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:12:
[...]
Dat doen zo'n beetje alle moderne systeemcamera's (met en zonder spiegel)
[...]
Waarom? En die zijn er ook in verschillende formaten trouwens.
[...]
Een scherm om selfies mee te maken dus
[...]
Waarom?
[...]
Dat is tegenstrijdig. Bij scenes heb je zelf geen controle meer en daarnaast enorm zonde van de camera.
[...]
Zoals jij macro ziet, is een kitlens die 1:3 vergroting levert al genoeg.
[...]
Dat is zeer subjectief en enerzijds onmogelijk en anderzijds altijd veel beter dan met een compactcamera. Daarnaast is de gebruikte lens (qua diafragma) ook wel van groot belang.
[...]
Zie hierboven bij scene-standen
[...]
Dat is een plotselinge stijging van het budget wat natuurlijk het aantal mogelijkheden nog meer vergroot...
Ik zie trouwens nergens meer iets over compact zijn staan, dus een dslr behoort nog steeds tot de mogelijkheden.
Scenemogelijkheden vind ik wel makkelijk omdat dan de instellingen meteen goed zijn, maar ik hoef ze natuurlijk niet perse te gebruiken. Maar deze zitten toch op praktisch alle camera's?
Wat voor kitlens zou dat zijn dan?
De Sony NEX 6 vind ik eigenlijk al wel heel erg prijzig, maar ben wel bereid om nog even door te sparen als dit kwalitatief echt zoveel beter is. Je zegt dat dit het aantal mogelijkheden vergroot, welke systeemcamera's zouden nog meer een goede optie zijn dan? Uiteraard wel van (zeer) goede kwaliteit.
O ja, compact is nog steeds erg belangrijk, een spiegelreflex behoort niet meer tot de mogelijkheden.
Hoezo heb jij niks met Samsung? De Sony's hebben ook wel nadelen en zijn erg prijzig. Vooral de 7 vind ik echt veel te duur, ook omdat er nog een lens bij moet.BoringDay schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:17:
[...]
Ik heb helemaal niks met Samsung zal me er ook nooit aan wagen (not my thing).
De Sony Nex 6 en 7 staan goed aangemerkt als systeem camera's.
Meestal kijk ik even op youtube
YouTube: DigitalRev TV
(beetje hylarische manier van reviews maar leuk om te zien).
De keuze zal je zelf uiteindelijk moeten maken en als je via internet besteld heb je nog iig wel de mogelijkheid als je niet tevreden bent het toestel terug te sturen en geld terug te krijgen ... misschien je dat beetje experimenteer ruimte geeft.
Via internet bestellen en dan weer terugsturen vind ik toch wel een risico, als er iets misgaat dan zit ik met een camera die niet bevalt en ook niet meer terug kan.
Je bent niet echt een sensorformaat gewend en ik durf te wedden dat jij geen verschil ziet tussen een foto gemaakt met een m4/3 camera en een aps-c camera.Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:43:
Omdat ik dat formaat sensor gewend ben en dit de kwaliteit van de foto's en films ten goede komt.
De instellingen zijn dan helemaal niet meteen goed. Je hoeft ze niet te gebruiken, dat klopt. Maar het lijkt alsof je jezelf laat beperken in je keuze hierdoor.Scenemogelijkheden vind ik wel makkelijk omdat dan de instellingen meteen goed zijn, maar ik hoef ze natuurlijk niet perse te gebruiken.
Er zijn legio camera's waar ze niet op zitten. Ik weet niet uit mijn hoofd waar wel en waar niet. Als je serieus met een camera aan de slag gaat, gebruik je geen enkele automatische stand maar de "A", "S" of "M" stand (bij Canon heten deze Av, Tv en M).Maar deze zitten toch op praktisch alle camera's?
Een 18-55 of iets dergelijks voor aps-c, of een 14-42 of iets dergelijks voor een m4/3. Kwestie van naar de maximale vergroting kijken (die is overigens niet altijd meteen te vinden in de specificaties).Wat voor kitlens zou dat zijn dan?
De NEX 6 is kwalitatief niet zoveel beter, maar het gaat meer om de extra features (viewfinder bijvoorbeeld)De Sony NEX 6 vind ik eigenlijk al wel heel erg prijzig, maar ben wel bereid om nog even door te sparen als dit kwalitatief echt zoveel beter is. Je zegt dat dit het aantal mogelijkheden vergroot, welke systeemcamera's zouden nog meer een goede optie zijn dan? Uiteraard wel van (zeer) goede kwaliteit.
Bedenk wel dat de gekozen lenzen ook nog effect hebben op het draagbare. Een NEX pas met een pancake lens wel in je binnenzak (om een idee te geven), maar met een 18-55 of zo, wordt dat heel wat lastiger.O ja, compact is nog steeds erg belangrijk, een spiegelreflex behoort niet meer tot de mogelijkheden.
Wat betreft de NX-20: die is wel een stukje hoger dan de NEX-6: http://camerasize.com/compare/#318,375 en met standaardzoom kitlens: http://camerasize.com/compact/#318.105,375.360,ha,t
Overigens heeft Samsung ook net een compacte kitlens aangekondigd.
[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 04-01-2014 19:14 ]
Ik ga me niet uitlaten over 'wat ik van samsung vind' het gaat hier om 'jij wil een camera die van alles kan met dslr kwaliteit fotos en niet te duur'. Voor de prijzen gewoon goed zoeken op internet soms kan het je wel 100 tot 300 euro schelen in de prijs en ik kan je vermelden dat de MediaMarkt lang niet altijd de goedkoopste (mits je goed in afdingen bent) is (zeker al niet bij bol.com kopen). Enkele posts terug heb ik een link geplaatst naar CameraNU.nl waar de Nex 7 bied voor een redelijke prijs (bij veel andere winkels ligt/lag die rond de 1000 Euro) standaard kitlens bij inbegrepen.Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:43:
[...]
Omdat ik dat formaat sensor gewend ben en dit de kwaliteit van de foto's en films ten goede komt. Een kantelbaar scherm om selfies mee te maken en om ook boven mijn hoofd goede foto's te kunnen maken.
Scenemogelijkheden vind ik wel makkelijk omdat dan de instellingen meteen goed zijn, maar ik hoef ze natuurlijk niet perse te gebruiken. Maar deze zitten toch op praktisch alle camera's?
Wat voor kitlens zou dat zijn dan?
De Sony NEX 6 vind ik eigenlijk al wel heel erg prijzig, maar ben wel bereid om nog even door te sparen als dit kwalitatief echt zoveel beter is. Je zegt dat dit het aantal mogelijkheden vergroot, welke systeemcamera's zouden nog meer een goede optie zijn dan? Uiteraard wel van (zeer) goede kwaliteit.
O ja, compact is nog steeds erg belangrijk, een spiegelreflex behoort niet meer tot de mogelijkheden.
[...]
Hoezo heb jij niks met Samsung? De Sony's hebben ook wel nadelen en zijn erg prijzig. Vooral de 7 vind ik echt veel te duur, ook omdat er nog een lens bij moet.
Via internet bestellen en dan weer terugsturen vind ik toch wel een risico, als er iets misgaat dan zit ik met een camera die niet bevalt en ook niet meer terug kan.
Kopen via internet is niet link als je maar bij een betrouwbare webwinkel koopt (zoals CameraNU.nl of Coolblue ... ect.) mocht je het product retour sturen dan kan je dat aangetekend doen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad plus het feit er bijna geen enkel winkel meer in Nederland is die allerlei camera's op voorraad hebben.
Ik kan hier vrij kort in zijn, nex6 heeft een 912k dot LCD scherm en een 2,359k dot OLED EVF en heeft een kantelbaar scherm maar niet 180C kantelbaar voor als enige doeleind om een selfie te maken.Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:56:
[...]
Die vind ik sowieso veel te duur. Zit nou te denken aan de Samsung NX20, wat vind jij daarvan?
[...]
Het kantelbare scherm is niet alleen handig voor selfies, maar ook om boven je hoofd en vanaf lagere posities goede foto's te kunnen maken. Heef de NEX6 een OLED EVF of een LCD? Kan even niet uit je tekst opmaken welke van de 2 nou beter is. De 6 heeft wel een kantelbaar, maar geen draaibaar scherm en dat vind ik toch wel erg handig. Ook omdat je het scherm dan kunt beschermen door hem na gebruik dicht te kunnen klappen. Wat is een extension tube en wat kost zoiets? Heb je toevallig een link van die test?
De zwaarte is ook een reden dat ik mijn spiegelreflex verkocht heb.
Ik denk nu zelf aan de Samsung NX20, is ook een heel stuk goedkoper dan de NEX 6, scheelt maar liefst €250! Wat vind/denk jij van deze camera?
Ik denk dat de samsung positieve en negatieve punten heeft ten opzichte van de Sony NEX, beide hebben mooie native lenzen. Voordeel van de samsung is denk ik het toegepaste software voor het online plaatsen van uw foto's.
Ten opzichte van de NEX vind ik de samsung nx20 te groot en doet me meer denken aan een DSLR.
Nog een nadeel vind ik dat de flitser op de NX20 niet kan bounce.
Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Pfff, ik maak het mezelf wel moeilijk geloof ik...Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:59:
[...]
Je bent niet echt een sensorformaat gewend en ik durf te wedden dat jij geen verschil ziet tussen een foto gemaakt met een m4/3 camera en een aps-c camera.
[...]
De instellingen zijn dan helemaal niet meteen goed. Je hoeft ze niet te gebruiken, dat klopt. Maar het lijkt alsof je jezelf laat beperken in je keuze hierdoor.
[...]
Er zijn legio camera's waar ze niet op zitten. Ik weet niet uit mijn hoofd waar wel en waar niet. Als je serieus met een camera aan de slag gaat, gebruik je geen enkele automatische stand maar de "A", "S" of "M" stand (bij Canon heten deze Av, Tv en M).
[...]
Een 18-55 of iets dergelijks voor aps-c, of een 14-42 of iets dergelijks voor een m4/3. Kwestie van naar de maximale vergroting kijken (die is overigens niet altijd meteen te vinden in de specificaties).
[...]
De NEX 6 is kwalitatief niet zoveel beter, maar het gaat meer om de extra features (viewfinder bijvoorbeeld)
[...]
Bedenk wel dat de gekozen lenzen ook nog effect hebben op het draagbare. Een NEX pas met een pancake lens wel in je binnenzak (om een idee te geven), maar met een 18-55 of zo, wordt dat heel wat lastiger.
Als ik jou goed begrijp (en misschien heb je wel gelijk) heb ik meer aan een goede compact camera of een zoomcamera, maar ik denk dat ik dan toch de kwaliteit van een systeem- of spiegelreflex ga missen... Vind ruisvrije foto's onder alle lichtomstandigheden erg belangrijk en dit is bij compact camera's toch vaak een stuk slechter dan bij systeem- en spiegelreflex camera's.
Oplossing: Sony RX10, shit.. BudgetVerwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:21:
[...]
Pfff, ik maak het mezelf wel moeilijk geloof ik...
Als ik jou goed begrijp (en misschien heb je wel gelijk) heb ik meer aan een goede compact camera of een zoomcamera, maar ik denk dat ik dan toch de kwaliteit van een systeem- of spiegelreflex ga missen... Vind ruisvrije foto's onder alle lichtomstandigheden erg belangrijk en dit is bij compact camera's toch vaak een stuk slechter dan bij systeem- en spiegelreflex camera's.
De RX-10 is sowieso geen optie. Heb je gezien hoe groot dat ding is? Die is groter dan Canon 100D met lens en heeft een veel kleinere sensor.
[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 04-01-2014 19:27 ]
[ Voor 80% gewijzigd door AngelusHD op 04-01-2014 19:33 ]
Dit staat alleen volgens mij niet in de omschrijvingen van de compact camera's. Hoe weet ik dan welke een grotere sensor hebben?Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:24:
Er zijn ook compactcamera's met een grote sensor. Op zich is er niets mis met een spiegelloze systeemcamera zoals een m4/3 van Panasonic of Olympus of een aps-c zoals van Sony, Fuji, Samsung en Canon, maar je moet bij het formaat van de camera ook nog een losse lens rekenen (of meerdere).
De RX-10 is sowieso geen optie. Heb je gezien hoe groot dat ding is? Die is groter dan Canon 100D met lens en heeft een veel kleinere sensor.
Ik heb nu een Sony HX9V, maar deze valt onder slechte(re) lichtomstandigheden en bij verder inzoomen (tot het maximale van 16x) behoorlijk tegen. Is hier een beter alternatief voor?
Ik denk dat je moet stopen met naar de cijfertjes kijken, en kijken naar de resultaten, vind ik.Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:33:
Met een 1" sensor vergeleken met een aps-c sensor.... Sorry, maar ik zie de verleiding niet om daarvoor te gaan.
angelus20 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:19:
[...]
Ik kan hier vrij kort in zijn, nex6 heeft een 912k dot LCD scherm en een 2,359k dot OLED EVF en heeft een kantelbaar scherm maar niet 180C kantelbaar voor als enige doeleind om een selfie te maken.
Ik denk dat de samsung positieve en negatieve punten heeft ten opzichte van de Sony NEX, beide hebben mooie native lenzen. Voordeel van de samsung is denk ik het toegepaste software voor het online plaatsen van uw foto's.
Ten opzichte van de NEX vind ik de samsung nx20 te groot en doet me meer denken aan een DSLR.
Nog een nadeel vind ik dat de flitser op de NX20 niet kan bounce.
Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Ruis vrije foto's bij alle omstandigheden? dan adviseer ik je om te gaan schilderenVerwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:21:
[...]
Pfff, ik maak het mezelf wel moeilijk geloof ik...

Laat me dan maar de 1 op 1 vergelijking zien.angelus20 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:34:
Ik denk dat je moet stopen met naar de cijfertjes kijken, en kijken naar de resultaten, vind ik.
Snap niet wat je bedoeld. Bij alle lichtomstandigheden ruisvrije foto's kunnen maken is toch niet teveel gevraagd?!BoringDay schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:34:
[...]
[...]
Ruis vrije foto's bij alle omstandigheden? dan adviseer ik je om te gaan schilderen
Dat kan wel, als je alles op iso100 schiet, maar dan heb je al snel een statief en heel veel geduld nodig...Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:36:
Snap niet wat je bedoeld. Bij alle lichtomstandigheden ruisvrije foto's kunnen maken is toch niet teveel gevraagd?!
Even over compactcamera's met grote sensor: http://tweakers.net/categ...QWElHKTexAsgxNzQ1U6qtrQUA De truc zit hem in de "cropfactor" die je bij de filters in kunt stellen.
Deze staat nu dus op 1,85. Wil je camera's zoals de genoemde RX-10 ook in de selectie dan zet je die cropfactor op 2,7x.
Ik denk dat er geen enkel toestel aan die eis voldoet (kwestie beperkingen van de huidige technieken en wetten der natuur).Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:36:
[...]
Snap niet wat je bedoeld. Bij alle lichtomstandigheden ruisvrije foto's kunnen maken is toch niet teveel gevraagd?!
Dat is haar allemaal al veel vaker verteld hoorUniversal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:40:
[...]
Dat kan wel, als je alles op iso100 schiet, maar dan heb je al snel een statief en heel veel geduld nodig...
Zie hier, hier en hier (en heb de vraag uit dit topic in nog zo'n 5 andere topics daar ook voorbij zien komen).
Jay heeft zo'een "real life" test op sonyalpalab gedaan en ik was aardig onder de indruk van de prestatie van deze 1" sensor in combinatie met de mooie lens van zeis erop. Erg intersant artikel moet ik eerlijk zeggen.Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:35:
[...]
Laat me dan maar de 1 op 1 vergelijking zien.
Bekijk deze vergelijking met een aantal aps-c camera's. De sensor van de RX10 is hetzelfde als van de RX100-II. Alhoewel het leuk meekomt, het is toch echt minder. Daarnaast is het een vaste f/2.8 lens met een equivalent van f/7,6. Voor aps-c komt dat overeen met f/5 ongeveer. Dus als je een lens op een aps-c camera zet met f/5 of lager, kun je al meer spelen met scherpte diepte (en kun je onder de f/2.8 nog meer voordeel behalen met low-light situaties).
Aha! Beetje van 2 walletjes eten die Susanne...CrashOverDrive schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:42:
[...]
Dat is haar allemaal al veel vaker verteld hoor![]()
Zie hier, hier en hier (en heb de vraag uit dit topic in nog zo'n 5 andere topics daar ook voorbij zien komen).
[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 04-01-2014 19:55 ]
De reden dat ik dit zei was meer omdat ik het gevoel krijg dat ze misschien beter af is met een alles in 1 body, je kunt er namelijk zonder een lens voor hoeven te kopen macro mee schieten.Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:53:
http://www.dpreview.com/r...578&y=-0.6607467954672115
Bekijk deze vergelijking met een aantal aps-c camera's. De sensor van de RX10 is hetzelfde als van de RX100-II. Alhoewel het leuk meekomt, het is toch echt minder. Daarnaast is het een vaste f/2.8 lens met een equivalent van f/7,6. Voor aps-c komt dat overeen met f/5 ongeveer. Dus als je een lens op een aps-c camera zet met f/5 of lager, kun je al meer spelen met scherpte diepte (en kun je onder de f/2.8 nog meer voordeel behalen met low-light situaties).
[...]
Aha! Beetje van 2 walletjes eten die Susanne...
Met een NEX sel18-200le zit je bij 50mm op F5.6x1.5 ;8.4 en op 135mm al op F6.3x1.5 ;9.45 waar dus op cijfertjes gezien de RX10 al zijn voordeel in krijgt. Je hebt dus alleen het voordeel als je lager schiet dan 50mm. Nou had ik ergens gelezen dat de oude 18-200 een betere Aperture verloop heeft, maar dan ga je helemaal je doel voorbij met compact.
Zodra je met primes gaat werken heeft de APS-C veel meer voordeel, maar ook een grotere tas nodig.
Zullen we deze discussie sluiten omdat het eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft? Ik weet het, ik begon
Maar ook met zoomlenzen ben je op aps-c beter uit (er zijn genoeg f/2.8 of f/4 zooms beschikbaar voor aps-c). Alleen niet met superzooms.
Hij is weliswaar niet bepaald licht van gewicht, maar de Panasonic FZ200 heeft wel behoorlijk wat zoom en een lichtsterke lens van F2.8 over het hele zoombereik. Behalve het gewicht en de grote sensor heb ik dan wel al mijn wensen vervuld. En de reviews zijn erg lovend.
De Canon SX40/50 heeft meer zoom, maar de lens is een stuk minder lichtsterk.
De Sony HX300 heeft wel veel zoom en is kwalitatief erg goed, maar heeft ook geen lichtsterke lens en geen draai-/kantelbaar scherm.
Van de Sony en Panasonic zit er ook geen opvolger aan te komen, is in ieder geval nog niks over bekend, wel erg jammer...
Zou ik bij dit soort camera's het gebrek aan een grote sensor/lichtsterke lens kunnen compenseren met een externe flitser?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 20:24 ]
Maar dan wordt het zeker weer een duur grapje?Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:18:
Alles is relevant gezien het eisenpakket van Susanne
Maar ook met zoomlenzen ben je op aps-c beter uit (er zijn genoeg f/2.8 of f/4 zooms beschikbaar voor aps-c). Alleen niet met superzooms.
Maar dan heb ik weer nauwelijks zoom...Universal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:28:
Nee, dat hoeft niet. Een Sigma 17-70 f/2.8-4.0 OS (of zelfs 17-50 f/2.8 OS) valt binnen je budget met een goedkope dslr. Maar ja, die wil je niet. Wat betreft spiegelloos weet ik niet uit mijn hoofd wat er is op dat gebied.
Mijn probleem is dat ik niet kan kiezen en altijd het beste van het beste wil, terwijl dit eigenlijk te duur is (kan het wel betalen, maar vind het dan toch wel teveel geld voor zoiets, zeker als mijn vriend weer roept dat hij me niet snapt, hij geloofd niet dat ik meer van foto's geniet als ze beter van kwaliteit zijn).angelus20 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:35:
Susanne, niemand koop alles in 1 keer, het mooie van een goede body is dat je het kan upgrade met lenzen die naar jouw voldoening werken. Je zult ergens moeten beginnen, dus investeer in het beste wat je kan krijgen voor je geld en spaar dan verder.
Snap dat jullie het beu zijn, word ook gek van mezelf...
Kwaliteit zit niet alleen in de camera maar ook degene die em bedient.Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:43:
[...]
Mijn probleem is dat ik niet kan kiezen en altijd het beste van het beste wil, terwijl dit eigenlijk te duur is (kan het wel betalen, maar vind het dan toch wel teveel geld voor zoiets, zeker als mijn vriend weer roept dat hij me niet snapt, hij geloofd niet dat ik meer van foto's geniet als ze beter van kwaliteit zijn).
Snap dat jullie het beu zijn, word ook gek van mezelf...
Wellicht is het beter om wat minder eisen te stellen, je hebt al een canon 600D.
Gebruik die voor Macro/Telezoom en koop voor je overige wensen een compactere toestel.
Overigens 699 Euro de Nex 7 bij CameraNu die valt dus nog binnen je budget (zit een kitlens bij)
[ Voor 6% gewijzigd door BoringDay op 04-01-2014 21:02 ]
Die heb ik dus niet meer, die heb ik verkocht (voor de huidige nieuwprijs). Maar die was met de standaard kitlens ook absoluut niet geschikt voor macro en bovendien erg zwaar.BoringDay schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:00:
[...]
Kwaliteit zit niet alleen in de camera maar ook degene die em bedient.
Wellicht is het beter om wat minder eisen te stellen, je hebt al een canon 600D.
Gebruik die voor Macro/Telezoom en koop voor je overige wensen een compactere toestel.
De kitlens is echt niet slecht voor macro..althans de voorbeelden die genoemd zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2014 21:37 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Sony A58 van 401 euroUniversal Creations schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 20:28:
Nee, dat hoeft niet. Een Sigma 17-70 f/2.8-4.0 OS (of zelfs 17-50 f/2.8 OS) valt binnen je budget met een goedkope dslr. Maar ja, die wil je niet. Wat betreft spiegelloos weet ik niet uit mijn hoofd wat er is op dat gebied.
Tamron 17-50 f/2.8 van 329 euro
En een 2e hands Minolta 70-210 f/4 of f/3.5-4.5 van ongeveer 100 euro.
Iets over het budget, body + lenzen zijn nog zwaarder als je oude set maar het spul is behoorlijk lichtsterk en de beeldstabilisatie zit in de body dus werkt op beide lenzen. Macro is eventueel op te lossen met een macro lens, closeupfilter of tussenringen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
En met de laatste tip, komt er een einde aan dit veel te lange topic voor iemand die eigenlijk zelf niet weet wat ie wil en waarvoor we alles zo'n beetje moeten aandragen.
Dit topic is gesloten.