Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 102 Laatste
Acties:
  • 789.523 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Vlassie1980 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 08:49:
[...]

Hoe vaak ga je de fiets gebruiken? Als het voor woon-werkverkeer is zou ik er niet op besparen en gewoon voor de zwaarste versie gaan. Dat verschil in gewicht ga je echt niet al te veel merken denk ik.

[...]

Je kan wel goedkoper uit zijn maar de onderdelen van Bosch zijn op zekers van een hoger niveau als de set die jij aanschaft ;)

Maar goed, als je knutselen leuk vindt dan is het inderdaad wel een schappelijk prijsje. Als je erin slaagt om te tunen mag je ook laten weten hoe ik een ombouwsetje van FMH op kan voeren 8) Die staat keihard begrenst op 26,7 km per uur.
Gewoon je motor in een 35" wiel bouwen :P Die controller/motor ziet alleen het aantal omwentelingen en rekent op basis daarvan de snelheid uit. Net als dat de km-teller in een auto niet meer klopt als je er een ander formaat wiel onder zet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
Anoniem: 522402 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:56:
Interessant om hier de hele uitleg te mogen lezen. Ik overweeg een QWIC e-bike te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Tour 2 Lite, hier zit de motor in het achterwiel. Mijn fietshandelaar raadt de Trend 3 lite af omdat daar de motor in het voorwiel zou zitten.
Ik heb de keuze tussen volgende accu's: 216 Wh (bereik: 60 km?), 360 Wh (bereik: 100 km?) of de 432 Wh (bereik: 120 km). Ik neig eerder naar de 432 WH terwijl de fietshandelaar die afraadt (is te groot en te zwaar, alleen nodig om heel veel kms te rijden,..).
Ter info: de Tour 2 lite met 360 Wh accu kost 1.499€ terwijl hij met de 432 Wh accu 1.649€ kost. Wat lijkt jullie de beste keuze?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Hier een Trend3 bezitter met 432 Wh accu.
De accu doet het ongeveer 70 km (standje max) Die 120 km haal je misschien met erg weinig ondersteuning.
Ik fiets dagelijks naar mijn werk (enkele reis = 27 km) en een retourtje is goed te doen. Verwacht de laatste 10 km op de terugreis geen wonderen meer. Zeker als het wat kouder is <5 graden, laadt ik de accu ook op mijn werk op.
Als je de 432 Wh accu koopt krijg je ook 2 jaar garantie extra. De meerprijs zit daar dus ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
RocketKoen schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:17:
[...]

Gewoon je motor in een 35" wiel bouwen :P Die controller/motor ziet alleen het aantal omwentelingen en rekent op basis daarvan de snelheid uit. Net als dat de km-teller in een auto niet meer klopt als je er een ander formaat wiel onder zet.
Helaas werkt dat niet zo simpel. Mijn controller is vervelend slim; hij past de max ondersteuning aan op een kleiner wiel. Dus ja: de ondersteuning zal langer doorgaan (met een hoger km/u) maar met minder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb ook een email gestuurd naar QWIC met verhaal over de accu:

Vraag
Beste lezer,
Ik ben in het bezit van een Qwic trend3 fiets en begin me steeds meer te irriteren aan het volgende:
-Als de accu vol zit gaat de fiets met de ondersteuning zo'n 27 km/u
-Na 15 km gereden te hebben nog slechts 25 km/u
-Na 50 km nog slechts 23 km/u
Nu kan ik er nog inkomen met de mededeling: "ja, de accu is leger aan het worden en daarom wordt de snelheid minder". Wat mij echter verbaasd is dat ook het display aangeeft minder ondersteuning te leveren! maw; de software of controller levert bewust minder energie als de accu leger wordt.

Om dit te verduidelijken het volgende: als de accu vol is, en de ondersteuning op maximaal (stand 6) dan zie je in het display hoeveel vermogen (Power) de motor leverd. Als ik sneller trap dan 28 km/u dan leverd de motor geen vermogen meer en moet ik alles zelf trappen. Als de accu half leeg is (50 km gereden) en fiets 24 km/u leverd de motor al geen vermogen meer; er staan geen streepjes meer bij "Power".
Ik heb de zwaarste accu voor de fiets (432Wh) dus ik zou verwachten dat de accu voldoende vermogen kan leveren voor wat ik vraag totdat de gehele accu leeg is, en niet halverwege al in begint te dutten. Kunnen jullie dit voor mij oplossen?
Mogelijk middels een software aanpassing van de controller?

mvg, wmeester

En een antwoord gekregen

Geachte heer wmeester,

Het klopt dat de maximale snelheid minder wordt als de accu zijn spanning verliest. Dit is niet iets wat te veranderen is. op het moment dat een accu leeg raakt daalt het voltage. Op deze manier wordt ook het accu indicatie systeem aangestuurd. Echter is het voltage ook een onderdeel die nodig is voor het behalen van de topsnelheid van de fiets. Dit betekent dat de fiets tot een minder hoge topsnelheid zal ondersteunen als de accu minder vol zit. Hier is momenteel niks aan te veranderen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

------------------

Dat heeft me aan het denken gezet; als de max ondersteuning afhankelijk is van het voltage, dan kun je de ondersteuning dus verhogen door het voltage aan te passen.
of: om de ondersteuning op peil te houden zou je dmv een voltage regulator de spanning op de juiste hoogte kunnen houden.
Ik ben helaas geen electronica-persoon, weet iemand of dat inderdaad zo simpel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-08-2018
Ik heb een cube epo Touring met Bosch midden motor 400wh accu.
ben deze fiets nog aan het uit proberen om te kijken hoe ver ik kan komen met 1 accu lading.
de eerste keer dat ik de accu geheel leeg gereden had was in de stand 3 en 4 ik kwam uit op 82 km dit waren dagen met harde wind.
mijn display geeft aan hoeveel km ik nog kan rijden en dit werkt vrij nauwkeurig toen ik nog 1 km op het display had staan had ik nog net zoveel kracht en kon nog op volle snelheid rijden zoals met een volle accu,
na deze km slaat het systeem uit en is over.
begrijp dus niet goed waarom bosch accu`s dit wel kunnen en Qwic waarschijnlijk niet.
ik heb ondertussen een accu leeg gereden in stand 2 kwam uit op 120 km
ik moet nu de 1e stand nog eens uit proberen.
ps mijn display heeft 4 standen ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wij hebben thuis een QWIC E-scooter en de kwaliteit is echt ronduit bedroevend. Scooter is pas een paar jaar oud. Overal roestende onderdelen, windscherm afgebroken (zwakke constructie), actieradius erg slecht, primitieve achteraf montage van een zekering, niet goed sluitende buddyseat, etc. Getuigt niet echt van een product dat door een professioneel bedrijf geassembleerd zou worden. Ik hoop dat hun fietsen beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:19
Dre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 20:17:
Wij hebben thuis een QWIC E-scooter en de kwaliteit is echt ronduit bedroevend. Scooter is pas een paar jaar oud. Overal roestende onderdelen, windscherm afgebroken (zwakke constructie), actieradius erg slecht, primitieve achteraf montage van een zekering, niet goed sluitende buddyseat, etc. Getuigt niet echt van een product dat door een professioneel bedrijf geassembleerd zou worden. Ik hoop dat hun fietsen beter zijn.
Volgens mij is momenteel de kwaliteit van een heleboel elektrische scooters ruk. Daarnaast is de actieradius vaak ook nog erg beperkt.

Denk dat de kwaliteit van een elektrische fiets wel beter is omdat die ook heel wat minder gevoelig zijn voor storingen en roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Vlassie1980 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 08:49:
[...]
Maar goed, als je knutselen leuk vindt dan is het inderdaad wel een schappelijk prijsje. Als je erin slaagt om te tunen mag je ook laten weten hoe ik een ombouwsetje van FMH op kan voeren 8) Die staat keihard begrenst op 26,7 km per uur.
Welk merk/type motor en controller zit erop?

Je kan altijd nog het voltage omhoog gooien, begrenzing kan in de controller zitten, soms met doorknippen van draadje te verwijderen, soms kan de motor gewoon niet sneller. Soms met LCD bediening aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
nosmo king schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:57:
[...]

Welk merk/type motor en controller zit erop?

Je kan altijd nog het voltage omhoog gooien, begrenzing kan in de controller zitten, soms met doorknippen van draadje te verwijderen, soms kan de motor gewoon niet sneller. Soms met LCD bediening aan te passen.
Geen idee, het is volgens mij een collectie van Chinees spul waar FMH een set van heeft gemaakt :)
http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/handleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 19:23
Iemand hier met een Qwic Trend (1), met een SRAM versnelling?

Ik heb er eentje, leuk ding, maar zit toch met een probleem met de motor(?).
Ik ga, als de accu volledig opgeladen is, maar max 22 km/uur.
Iemand anders die sneller gaat? Ik heb een gebruikte trend gekocht, en ik vermoed dat er ergens iets mis is, want ik zou toch verwachten dat de fiets op z'n minst 25 km/uur gaat.
Ik lees veel over andere modellen van Qwic dat ze al op stand 2-3 al bij de 20 km zitten, terwijl bij mij dat pas op stand 5 gebeurd (gaat van stand 0 - stand 6)

Iemand hier een TU'er? Of technisch beetje begaafd? Wil toch echt graag wat meer snelheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Het zou ook kunnen dat er 1 of 2 celletjes van de accu stuk zijn. dan ga je ook nooit je snelheid halen.

Als je een multimeter hebt dan zou je de accu spanning kunnen meten op de laadintray

Afbeeldingslocatie: http://static.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/NC3FD-LX-BAG.jpg

Als je zo'n laadintray hebt kan je vrij makkelijk over pin 1 en 3 de accu spanning meten. Voor een net opgeladen accu van een 24 volts systeem zou dat ongeveer 26-28 volt moeten zijn (onbelast). Voor een 36 volts systeem moet je aan ongeveer 39-41 volt denken.

[ Voor 68% gewijzigd door martijn_tje op 15-06-2013 07:33 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 522402

Bedankt voor jullie reacties! Ik zou de elektrische fiets enkel voor recreatie gebruiken,niet voor woon-werkverkeer. Ik fiets sowieso graag maar heb moeite met bergop. Als ik ervaringen hoor van gebruikers van electrische fietsen dan blijkt dat ze dankzij de fiets nog meer gaan fietsen. En dan lijkt mij wat reserve hebben toch wel aangewezen. Vandaar dat ik zou opteren voor de zwaarste accu. Maar de fietshandelaar beweert dat het leegrijden van de accu (zou nodig zijn zeker in het begin omdat dit ten goede komt aan de accu) dan wel zwaar wordt. Alles hangt natuurlijk af van hoeveel kms ik zal kunnen doen met de accu's. Mijn fietshandelaar beweert dat hij met een accu van 360W 70 km kan fietsen terwijl ik iemand ken die daar amper 50 km mee doet. Ik vermoed dat ik niet altijd ondersteuning zal vragen,en zeker niet het maximum, maar toch blijft de keuze moeilijk.
Klopt het dat de accu in het begin volledig moet leeg gereden worden en geeft dit soms problemen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij moet je die accu's helemaal niet leegrijden. Een grotere accu zal bij gelijk gebruik langer meegaan, in km's, maar ook in tijd omdat hij minder bijgeladen moet worden. Ik vermoed dat je fietsenmaker gewoon een accu heeft liggen die hij graag aan je wil verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 15-06-2013 17:02 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een accu in het begin volledig leegrijden is iets uit de tijd van NiCad accu's.
Voor Li-ion en afgeleiden gaat dit niet meer op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 00:30
RocketKoen schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:06:
Een accu in het begin volledig leegrijden is iets uit de tijd van NiCad accu's.
Voor Li-ion en afgeleiden gaat dit niet meer op.
Dat is uit mijn eigen ervaring niet geheel waar. Bij koud weer klopt vaak de indicatie hoeveel km je nog kunt rijden niet meer. Door hem dan bijna leeg te rijden en weer vol te laden klopt de indicatie daarna weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
luckyjan schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:13:
[...]

Dat is uit mijn eigen ervaring niet geheel waar. Bij koud weer klopt vaak de indicatie hoeveel km je nog kunt rijden niet meer. Door hem dan bijna leeg te rijden en weer vol te laden klopt de indicatie daarna weer wel.
Dat is enkel voor de indicatie.

Zie mijn email hierboven van QWIC; deze maken gewoon gebruik van de accuspanning om de status van de accu aan te geven.

Dat klopt ook wel als je bedenkt dan na een flinke klim (brug over Amsterdamrijnkanaal) of een aantal keer optrekken in de stad de accu ineens 2 streepjes mist, en na 1/2 km rustig aanrijden weer de streepjes erbij komen.

Het systeem van Bosch is wat dat betreft een stuk beter.
Zeker als ik dit lees:
wielemans schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 19:34:
Ik heb een cube epo Touring met Bosch midden motor 400wh accu.
ben deze fiets nog aan het uit proberen om te kijken hoe ver ik kan komen met 1 accu lading.
de eerste keer dat ik de accu geheel leeg gereden had was in de stand 3 en 4 ik kwam uit op 82 km dit waren dagen met harde wind.
mijn display geeft aan hoeveel km ik nog kan rijden en dit werkt vrij nauwkeurig toen ik nog 1 km op het display had staan had ik nog net zoveel kracht en kon nog op volle snelheid rijden zoals met een volle accu,
na deze km slaat het systeem uit en is over.
begrijp dus niet goed waarom bosch accu`s dit wel kunnen en Qwic waarschijnlijk niet.
ik heb ondertussen een accu leeg gereden in stand 2 kwam uit op 120 km
ik moet nu de 1e stand nog eens uit proberen.
ps mijn display heeft 4 standen ondersteuning.
Dit lijkt een verkeerde wielmaat ingesteld:
naturalcool schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:59:
Iemand hier met een Qwic Trend (1), met een SRAM versnelling?

Ik heb er eentje, leuk ding, maar zit toch met een probleem met de motor(?).
Ik ga, als de accu volledig opgeladen is, maar max 22 km/uur.
Iemand anders die sneller gaat? Ik heb een gebruikte trend gekocht, en ik vermoed dat er ergens iets mis is, want ik zou toch verwachten dat de fiets op z'n minst 25 km/uur gaat.
Ik lees veel over andere modellen van Qwic dat ze al op stand 2-3 al bij de 20 km zitten, terwijl bij mij dat pas op stand 5 gebeurd (gaat van stand 0 - stand 6)

Iemand hier een TU'er? Of technisch beetje begaafd? Wil toch echt graag wat meer snelheid hebben.
Heb je 26 inch wielen en staat ie ingesteld op 28 inch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Vraagje:

De achterband van mijn Union Switch is aan vervanging toe omdat er een bult op zit en daardoor "zwabbert". Het is binnen 1 jaar, dus ik wil er een ander (beter) merk op hebben. Ik zit zelf te denken aan Dutch perfect E-tiger.

Probleem is dat de winkel waar ik hem gekocht heb (Halfords) deze band niet levert (en bovendien een fiks tarief heeft om een band te vervangen)

Aangezien ik vaak banden vervangen heb bij al mijn fietsen heb ik wel wat ervaring. Ik haalde altijd het complete achterwiel los om dan de band te vervangen. Bij deze fiets zit wel wat electronica bij het achterwiel aan de kettingkastzijde en ik ben een beetje huiverig om dit allemaal af te koppelen. Ik heb een uitzetter voor de vork dus ik zou aan de vrije zijde (dus niet de kettingkast) de bout los kunnen halen om een doorgang te hebben.

Iemand ervaring om het op deze manier te doen en dan speciaal icm een e-bike ?

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Noppesnada schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:02:
Vraagje:

De achterband van mijn Union Switch is aan vervanging toe omdat er een bult op zit en daardoor "zwabbert". Het is binnen 1 jaar, dus ik wil er een ander (beter) merk op hebben. Ik zit zelf te denken aan Dutch perfect E-tiger.

Probleem is dat de winkel waar ik hem gekocht heb (Halfords) deze band niet levert (en bovendien een fiks tarief heeft om een band te vervangen)

Aangezien ik vaak banden vervangen heb bij al mijn fietsen heb ik wel wat ervaring. Ik haalde altijd het complete achterwiel los om dan de band te vervangen. Bij deze fiets zit wel wat electronica bij het achterwiel aan de kettingkastzijde en ik ben een beetje huiverig om dit allemaal af te koppelen. Ik heb een uitzetter voor de vork dus ik zou aan de vrije zijde (dus niet de kettingkast) de bout los kunnen halen om een doorgang te hebben.

Iemand ervaring om het op deze manier te doen en dan speciaal icm een e-bike ?

John
Als ik Google op Union Switch zie ik alleen maar voorwielaangedreven fietsen voorbij komen?

Ik heb zelf 2 Schwalbe anti lek banden eronder liggen, die heb ik door de lokale fietsenwinkel laatst ook op mijn voorband laten leggen voor 60 euro. Daarbij had ik ook de binnenband laten vervangen want er zat een dikke plakker op waardoor de fiets nogal stuiterde.

Je zou het zelf ook eens bij een normale fietsenwinkel kunnen vragen, die rekenen waarschijnlijk heel wat minder als de Halfords en hebben denk ik nog meer bandenkeus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
@Vlassie1980

Klopt inderdaad. Het is een voorwiel aangedreven fiets.

Naar die Schwalbe had ik ook al gekeken, leek me ook wel goed. Ik vind het geen probleem wat meer uit te geven aan een band als hij maar wat langer mee gaat dan < 1 jaar (tot nu toe 3500 km). Heb nu Vredestein Moiree. Ben daar niet echt tevreden over. Profiel is al ver weg en nu dus een bult.

Is misgun de fietsenmaker zijn boterham niet, maar de vorige keer dat ik een binnenband liet vervangen was ik ruim 40 euro kwijt (Halfords). Vind ik aan de ruime kant.

Los daarvan, ik ben niet bang mijn handen vies te maken, maar heb niet de expertise in huis om storingen aan de trapondersteuning op te lossen.

Ik zou het dus het liefste zelf doen.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Noppesnada schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:11:
@Vlassie1980

Klopt inderdaad. Het is een voorwiel aangedreven fiets.

Naar die Schwalbe had ik ook al gekeken, leek me ook wel goed. Ik vind het geen probleem wat meer uit te geven aan een band als hij maar wat langer mee gaat dan < 1 jaar (tot nu toe 3500 km). Heb nu Vredestein Moiree. Ben daar niet echt tevreden over. Profiel is al ver weg en nu dus een bult.

Is misgun de fietsenmaker zijn boterham niet, maar de vorige keer dat ik een binnenband liet vervangen was ik ruim 40 euro kwijt (Halfords). Vind ik aan de ruime kant.

Los daarvan, ik ben niet bang mijn handen vies te maken, maar heb niet de expertise in huis om storingen aan de trapondersteuning op te lossen.

Ik zou het dus het liefste zelf doen.

John
Correct me if i am wrong maar op jouw fiets zit er geen elektronica in je achterwiel toch? Dus er is in feite geen verschil ten opzichte van een normale fiets. Ik heb tenminste een voorwielaangedreven fiets en de achterband kan je er zonder al te veel poespas uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Je zit hooguit met de naaf versnellingen te prutsen, meestal heb je daarvoor twee gekleurde palletjes die naast elkaar moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:17:
[...]

Correct me if i am wrong maar op jouw fiets zit er geen elektronica in je achterwiel toch? Dus er is in feite geen verschil ten opzichte van een normale fiets. Ik heb tenminste een voorwielaangedreven fiets en de achterband kan je er zonder al te veel poespas uit halen.
Als ik het afdekkapje weg haal zit daar toch echt een stekkertje.

Ik weet niet wat er gebeurd als ik dingen los ga halen. Vandaar het idee om maar 1 zijde echt los te halen en er zo de band door te wurmen.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Noppesnada schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:28:
[...]

Als ik het afdekkapje weg haal zit daar toch echt een stekkertje.

Ik weet niet wat er gebeurd als ik dingen los ga halen. Vandaar het idee om maar 1 zijde echt los te halen en er zo de band door te wurmen.

John
Die zit toch niet aan je wiel?
Het wisselen van een band is dus precies hetzelfde als elke andere fiets. Dingen als een naafversnelling en/of trommelrem maken het wisselen van de band wel een heel stuk lastiger. Daarom dat de fietsenmaker er ook zoveel voor rekent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
RocketKoen schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:01:
[...]

Die zit toch niet aan je wiel?
Het wisselen van een band is dus precies hetzelfde als elke andere fiets. Dingen als een naafversnelling en/of trommelrem maken het wisselen van de band wel een heel stuk lastiger. Daarom dat de fietsenmaker er ook zoveel voor rekent.
Ik zal er nog eens goed naar kijken en zo mogelijk een foto posten.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 19:23
@martijn_tje

Thanks voor de tip, hier kan ik wel wat mee. Behalve dan dat ik geen multimeter bezit. Misschien word het maar tijd dat ik er 1 ga aanschaffen.
Alleen rest wel de vraag: Als de spanning niet blijkt te kloppen, betekent dat dan dat ik de accu kan repareren of moet ik dan een volledige accu kopen?

@wmeester

Bedankt, dit ga ik gelijk even nakijken. Eerst uitzoeken hoe dat moet hoor.

Verder nog een vraagje.
Dit is al de tweede keer dat het me overkomt, en het lijkt te gebeuren bij heel warm weer.
Ik vermoed dat als de fiets te lang in de zon staat, dat de batterij dan aangeeft dat ie leeg is.
Er zit een indicator op de accu over hoeveel die opgeladen is, en als ik erop klik, dan geeft ie helemaal vol aan.
Sluit ik de accu echter aan op de fiets, dan geeft de accu zowel als de fiets aan dat ie leeg is. Zet ik de accu weer uit, dan geeft ie weer aan dat ie vol is. Maar sluit ik em weer aan op de fiets dan springt ie weer op leeg. Heel bizar. Ik hoop dat ik straks er wel mee gewoon kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:33
heb je een aluminium of stalen frame? Bij het laatste is mag je het frame wel iets openbuigen om de band te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
wouter.N schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:38:
[...]

heb je een aluminium of stalen frame? Bij het laatste is mag je het frame wel iets openbuigen om de band te verwisselen.
Hallo,

Het is een Alu frame. Is dit een no no ?

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:33
Noppesnada schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:18:
[...]

Hallo,

Het is een Alu frame. Is dit een no no ?

John
Een "no go", bij een stalen frame buig je in het elastisch gebied en veert je achtervork gewoon terug na het verwijderen van de spanner. Bij een aluminium frame buig je de achtervork het definitief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hebben jullie wel eens van Spiked fietsen gehoord?
Erg leuk concept waarbij je je eigen fiets kunt configureren, onderhoudsarme ketting, leuke vormgeving en niet al te duur.

http://spikedcycles.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
wouter.N schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 16:20:
[...]

Een "no go", bij een stalen frame buig je in het elastisch gebied en veert je achtervork gewoon terug na het verwijderen van de spanner. Bij een aluminium frame buig je de achtervork het definitief..
Ik heb gisteren de kettingkast er even af gehad. Er zit wel een stekker, maar die hoeft niet los zo te zien.

Meteen even de ketting wat gespannen.

Ik ga het er toch maar eens op wagen om de buiten en binnenband te vervangen zonder de spreider te gebruiken.

Ik heb een Schwalbe Energizer plus tour besteld met bijpassende Schwalbe binnenband (av ventiel ipv hv).

Ben benieuwd

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Heeft de fiets toevallig e-gear/electrische versnellingen? dan weten we meteen waarvan die stekker is.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
martijn_tje schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:40:
Heeft de fiets toevallig e-gear/electrische versnellingen? dan weten we meteen waarvan die stekker is.
Nee, zo luxe is hij niet. Het is een fiets met 8 handmatige Shimano versnellingen.

Het lukt me niet om een foto te posten om de een of andere reden.

https://www.dropbox.com/s...2013-06-19%2017.33.16.jpg

Hierboven een linkje naar de foto voor de geïnteresseerden.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heberweerzinin
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-07-2013
PROBLEEM: ZWAAR TRAPPENDE ELEKTRISCHE BATAVUS FIETS.

Enkele weken geleden Batavus Garda E-90 gekocht (2.550,-). Trapte vanaf begin zwaar en ondersteuning viel regelmatig uit. Daarom al 2x terug geweest. 1e x vond de fietsenmaker hem normaal rijden. Op aandringen toch verder nagekeken: sensor bleek niet goed aangesloten te zijn.
De dagen erna viel de ondersteuning af en toe weer uit. Maar ook als de ondersteuning wel werkt lijkt het wel of hij constant op de handrem blijft staan. Remt af vanaf ca 21km/u. Dit hoort niet, maar volgens de fietsenmaker rijdt hij normaal. Indruk dat de fietsenmaker nog geen ervaring heeft met dit type fiets.

VRAAG: HEEFT IEMAND OOK ERVARING MET EEN ELEKTRISCHE FIETS DIE MEESTAL AFREMT/INHOUDT IN PLAATS VAN ONDERSTEUNT?

NB We hebben vergelijking: al bijna 4 jaar een Sparta fiets. Rijdt perfect! Maar deze Batavus is echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Heberweerzinin schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:03:

Enkele weken geleden Batavus Garda E-90 gekocht (2.550,-). Trapte vanaf begin zwaar en ondersteuning viel regelmatig uit. Daarom al 2x terug geweest. 1e x vond de fietsenmaker hem normaal rijden. Op aandringen toch verder nagekeken: sensor bleek niet goed aangesloten te zijn.
De dagen erna viel de ondersteuning af en toe weer uit. Maar ook als de ondersteuning wel werkt lijkt het wel of hij constant op de handrem blijft staan. Remt af vanaf ca 21km/u. Dit hoort niet, maar volgens de fietsenmaker rijdt hij normaal. Indruk dat de fietsenmaker nog geen ervaring heeft met dit type fiets.

VRAAG: HEEFT IEMAND OOK ERVARING MET EEN ELEKTRISCHE FIETS DIE MEESTAL AFREMT/INHOUDT IN PLAATS VAN ONDERSTEUNT?

NB We hebben vergelijking: al bijna 4 jaar een Sparta fiets. Rijdt perfect! Maar deze Batavus is echt waardeloos.
Ik had laatst een soortgelijk probleem met mijn fiets maar dat is wel een compleet ander systeem. Ik heb even gekeken naar jouw fiets en die heeft een Bosch motor. Ik vraag me af of de magneet op je achterwiel wel goed zit en of het magneetje niet te veel van de sensor af zit?

Altijd lastig dat de rijwielhandelaar volhoudt dat het normaal is. Je zou met die fiets gewoon constant 27 per uur moeten kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:03

epic_gram

undercover moderator

Gewoon naar een andere fietsenwinkel gaan, wat een beunhaas :')

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans

mogelijk dat de wielmaat verkeert is ingesteld, de fietsenmaker moet dat kunnen zien op de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Zo de keuze is gemaakt, ik ga voor een oxydrive, iets duurder, maar wel een mooie set en redelijk onzichtbaar. Set staat standaard ingesteld op 25km/u, maar is aan te passen naar hoger. Met trappen zou je 35-38km/u moeten kunnen halen, zonder trappen 32km/u.

Nu nog een leuke fiets uitzoeken, 1 waarbij zonder ondersteuning ook leuk fietsen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
nosmo king schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:59:
Zo de keuze is gemaakt, ik ga voor een oxydrive, iets duurder, maar wel een mooie set en redelijk onzichtbaar. Set staat standaard ingesteld op 25km/u, maar is aan te passen naar hoger. Met trappen zou je 35-38km/u moeten kunnen halen, zonder trappen 32km/u.

Nu nog een leuke fiets uitzoeken, 1 waarbij zonder ondersteuning ook leuk fietsen is
Ik had er nog nooit van gehoord, ik heb de site bekeken ziet er zeer goed uit.

ik ben heel benieuwd naar jou bevindingen als je de fiets gebouwd heb.

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

Het is de Batavus Garda E-go ipv de e-90. Maar bij jou is het meer de E-Stop begrijp ik. :+
Heb je inmiddels al laten uitzoeken wat het probleem is? Deze fiets is als beste getest in 2013 en wordt goed verkocht. Het is een van de goedkopere modellen met de nieuwe Bosch middenmotor én de 400 kW accu. De Sparta B1 is nog iets goedkoper, maar zoals hierboven is aangegeven beschikt dit over de zwaar inferieure Nexus7 naaf. Zie ook dit berichtje

Waarom trapt mijn fiets zo zwaar?
TestKees vergelijkt 15 fietsen

Wie een eenvoudig antwoord wil op de vraag waarom zijn fiets zo zwaar trapt, heeft pech. ‘Zelfs als je twee fietsen van hetzelfde merk en type hebt, kunnen de verschillen groot zijn.’

TestKees deed een steekproef. Hij testte met een vermogensmeter 15 gloednieuwe fietsen van verschillende merken. Op alle fietsen reed hij 20 kilometer per uur en gebruikte de vermogensmeter om vast te stellen hoeveel watt je daarvoor moet leveren. Hij vergeleek alle fietsen met een licht lopende meetfiets.

Sommige fietsen lopen zwaar, andere fietsen met dezelfde onderdelen lopen weer lichter. Hoe kan dat?
‘De versnellingsnaaf is een onzekere factor. Zelfs als je twee fietsen van hetzelfde merk en type hebt, kunnen de verschillen groot zijn. Alle versnellingen van fietsen onder de 1000 euro hebben Shimano Nexus-naven. In de versnellingsnaaf op de ene fiets sluiten de onderdelen wellicht goed op elkaar aan waardoor hij soepel loopt. Maar op een andere - op het oog identieke - fiets kan de naaf juist weer slecht uitpakken. Jammer genoeg kun je dat aan de buitenkant niet zien. Verschil kan ook ontstaan door de montage. Misschien is het frame scheef. Dat is moeilijk te bepalen. Ook moet een versnellingsnaaf ‘inslijten’. Na verloop van tijd worden versnellingsnaven soepeler.’

Wat moet je als argeloze fietser doen?
‘Probeer een paar dezelfde fietsen en kies het soepelste exemplaar. Ik ben overigens wel tevreden over de constante kwaliteit van de Rohloff-naaf en de Shimano Nexus 8-naaf. Rohloff-naven hebben minder weerstand en hebben bovendien een constante kwaliteit. De onderdelen worden stuk voor stuk bij elkaar gezocht. Dat is niet het geval bij de Shimano 3- en 7- Nexus-naven.’

Kun je, afgezien van de Nexus 8-naaf, de Nexus-naven maar beter links laten liggen?
‘Een Nexus 7-naaf raad ik af. Die maakt het fietsen in bepaalde versnellingen namelijk wel erg zwaar. De minste wrijving heb je wanneer je in stand 1 of 2 rijdt, maar versnelling 3,4 en 5 gebruik je het meest en daarin heb je juist wel erg last van weerstand. De Nexus 3-naaf biedt de minste weerstand in zijn 2 en dat komt dan weer goed uit want 2 gebruik je het meeste. Daarnaast kun je de eerste versnelling nog gebruiken bij extreme tegenwind of als je een viaduct op moet fietsen. In de praktijk zul je de derde versnelling amper gebruiken. Die biedt zoveel extra weerstand dat ze hem net zo goed weg kunnen laten.’

- See more at: http://www.vogelvrijefiet...ctor#sthash.rIoV6SaY.dpuf

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Ik heb dezelfde fiets nu al een paar maanden en ben er erg tevreden mee. Heb gelukkig niet zo veel betaald (1900 euro). Denk dat jij gewoon een andere moet proberen, dan weet je dat het niet normaal is dat de fiets vanaf 21 km gaat afremmen. Bij mij doet ie dat pas vanaf 26/27 km.
Staat er geen andere fiets van hetzelfde model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
Figo112 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:56:
Ik heb dezelfde fiets nu al een paar maanden en ben er erg tevreden mee. Heb gelukkig niet zo veel betaald (1900 euro). Denk dat jij gewoon een andere moet proberen, dan weet je dat het niet normaal is dat de fiets vanaf 21 km gaat afremmen. Bij mij doet ie dat pas vanaf 26/27 km.
Staat er geen andere fiets van hetzelfde model?

Bij mij houd hij ook in bij ongeveer 26/27 km/h.
wat je kan proberen is het volgende, verschuif de magneet op je spaken eens buiten bereik van de sensor de km teller zal dan niet meer werken maar je moet veel harder kunnen dan 27 km/h.
als dit werkt ga dan terug naar je verkoop adres en laat nagaan of alle instellingen via de computer goed zijn ingesteld, bv wielmaat, of mogelijk dat de snelheidssensor defect is.

laat even weten hoe dit afloopt.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

@dirkjesdirk: het is jammer dat er een heel algemeen oordeel wordt geveld over de Shimano Nexus 7, terwijl het tegenwoordig helemaal niet meer van toepassing is op die naaf. Alle naven van Shimano hebben letterlijk tientallen revisies gehad in de loop van de jaren en ja: de Nexus-7 was zeker in zijn beginjaren een zwaarlopende naaf die zich niet kon meten met Sachs/SRAM. Maar die oude types kun je simpelweg niet meer krijgen, behalve op oudere tweedehandsfietsen. Als je een nieuwe Nexus-7 koopt krijg je bijna gegarandeerd iets voorbij de 6e revisie (SG-7R46 is volgens mij courant) en heb je nauwelijks last van de standaardklachten over die naaf.

Het is dan ook interessant dat er geen negatieve commentaren over de Nexus-8 worden gegeven. Juist bij die naaf is zijn grootste probleem - het voelt alsof je door een bak grind trapt als je in de 4e versnelling zit - nog niet echt volledig opgelost. Juist bij die naaf zou ik zeggen: laat die versnelling er maar tussenuit!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
mux schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:52:
@dirkjesdirk: het is jammer dat er een heel algemeen oordeel wordt geveld over de Shimano Nexus 7, terwijl het tegenwoordig helemaal niet meer van toepassing is op die naaf. Alle naven van Shimano hebben letterlijk tientallen revisies gehad in de loop van de jaren en ja: de Nexus-7 was zeker in zijn beginjaren een zwaarlopende naaf die zich niet kon meten met Sachs/SRAM. Maar die oude types kun je simpelweg niet meer krijgen, behalve op oudere tweedehandsfietsen. Als je een nieuwe Nexus-7 koopt krijg je bijna gegarandeerd iets voorbij de 6e revisie (SG-7R46 is volgens mij courant) en heb je nauwelijks last van de standaardklachten over die naaf.

Het is dan ook interessant dat er geen negatieve commentaren over de Nexus-8 worden gegeven. Juist bij die naaf is zijn grootste probleem - het voelt alsof je door een bak grind trapt als je in de 4e versnelling zit - nog niet echt volledig opgelost. Juist bij die naaf zou ik zeggen: laat die versnelling er maar tussenuit!
Mux, dank voor deze aanvulling. Ik heb zelf ervaring met 1 recente nexus 7 naaf, maar vind het lastig om een algemeen oordeel te vellen omdat ik te weinig vergelijkingsmateriaal heb. Vandaar dat ik de onafhankelijke testkees van de fietsersbond heb geciteerd. Het kwam op mij over als een evenwichtig verhaal, hetgeen op verschillende plaatsen op internet werd bevestigd. Om die reden heb ik dit hier durven noemen.

Misschien kun je jouw aanvulling ook met wat links ondersteunen. Dat komt de evenwichtigheid van de discussie ten goede.

Ik heb overigens zelf een fiets op het oog met de NuVinci (traploze) naaf. Ik ben erg benieuwd hoe dit rijdt in combinatie met een aandrijving van Bosch 45KM (de zgn speed-motor). De Harmony shifter is een erg fraaie toevoeging daaraan, maar is volgens mij niet mogelijk icm met de speed motor. Citaat van
fietseninnederland.blogspot.nl/
De versie met de handmatige draaishifter is al erg leuk. Deze draait heel licht ook onder belasting, maar helemaal grappig is de Harmony volautomatische shifter die middels een servo de naaf schakelt. Je stelt de gewenste cadans in door een draai aan de shifter en ehm .... dat is het al. Je hoeft verder in principe niks te doen, de NuVinci wordt automatisch bijgeregeld door de Harmony. Als je optrekt blijft je cadans steeds gelijk. Een wonderbaarlijke ervaring.
De versie met de handmatige draaishifter is al erg leuk. Deze draait heel licht ook onder belasting, maar helemaal grappig is de Harmony volautomatische shifter die middels een servo de naaf schakelt. Je stelt de gewenste cadans in door een draai aan de shifter en ehm .... dat is het al. Je hoeft verder in principe niks te doen, de NuVinci wordt automatisch bijgeregeld door de Harmony. Als je optrekt blijft je cadans steeds gelijk. Een wonderbaarlijke ervaring.
Mijn ervaringen mbt de NuVinci met gewone shifter en de speedmotor zal ik hier posten zodra die er zijn 8)

[ Voor 17% gewijzigd door dirkjesdirk op 29-06-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielemans
test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 20:48:
[...]

Mux, dank voor deze aanvulling. Ik heb zelf ervaring met 1 recente nexus 7 naaf, maar vind het lastig om een algemeen oordeel te vellen omdat ik te weinig vergelijkingsmateriaal heb. Vandaar dat ik de onafhankelijke testkees van de fietsersbond heb geciteerd. Het kwam op mij over als een evenwichtig verhaal, hetgeen op verschillende plaatsen op internet werd bevestigd. Om die reden heb ik dit hier durven noemen.

Misschien kun je jouw aanvulling ook met wat links ondersteunen. Dat komt de evenwichtigheid van de discussie ten goede.

Ik heb overigens zelf een fiets op het oog met de NuVinci (traploze) naaf. Ik ben erg benieuwd hoe dit rijdt in combinatie met een aandrijving van Bosch 45KM (de zgn speed-motor). De Harmony shifter is een erg fraaie toevoeging daaraan, maar is volgens mij niet mogelijk icm met de speed motor. Citaat van
fietseninnederland.blogspot.nl/

[...]

Mijn ervaringen mbt de NuVinci met gewone shifter en de speedmotor zal ik hier posten zodra die er zijn 8)
Ben je toevallig in deze fiets geinteresseerd?
http://www.bemibikes.nl/e...l&country=nl&pagemode=art

Heel mooi vormgegeven fiets. <3
En ook een NuVinci erop ook.

Maar dus ook aan de prijs en gezien mijn lengte van 1,99 en geen grotere framematen van 56 cm waarschijnlijk geen optie :(

Ik ben wel benieuwd naar de actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:49:
[...]

Maar dus ook aan de prijs en gezien mijn lengte van 1,99 en geen grotere framematen van 56 cm waarschijnlijk geen optie :(

Je kan beter een scooter kopen dan.
Die fiets voldoet namelijk niet aan de uitzondering voor elektrische fietsen, en is daarom voor de wet een scooter. Moet je dus een kenteken, helm, rijbewijs en verzekering voor hebben. Of het risico lopen dat de politie je van de weg plukt.
En met 25km/u zijn veel fietspaden in dit land al geen pretje. Laat staan bij 45.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:49:
[...]

Klopt. Ik ben 1,85 maar het frame van 56 cm past perfect. Vergeet niet dat het een 'sloped' frame is. Trek je de bovenbuis denkbeeldig recht door dan heb je effectief een 60/61 frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:18:
[...]

Je kan beter een scooter kopen dan.
Kosten geld want je moet er benzine in gooien :+
Die fiets voldoet namelijk niet aan de uitzondering voor elektrische fietsen, en is daarom voor de wet een scooter.
I know
Moet je dus een kenteken, helm, rijbewijs en verzekering voor hebben. Of het risico lopen dat de politie je van de weg plukt.
I know, ik zou in dat geval voor een verzekering gaan want je moet er niet aan denken om een ongeluk te veroorzaken. Heb bij 12gobiking het er al eens over gehad en je moet ze vaak met een TUV certificaat aanmelden bij de RDW. Ik blijf erbij dat de regelgeving hierover erg vaag is.
En met 25km/u zijn veel fietspaden in dit land al geen pretje. Laat staan bij 45.
Ik rijdt amper in de bebouwde kom als ik naar mijn werk ga. 90% is gewoon kaarsrecht en overzichtelijk fietspad. Komt erop neer dat ik in de bebouwde kom max 25 zou rijden want mensen anticiperen er echt niet op dat je ze zo snel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Nu online
Noppesnada schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:29:
[...]

Ik heb gisteren de kettingkast er even af gehad. Er zit wel een stekker, maar die hoeft niet los zo te zien.

Meteen even de ketting wat gespannen.

Ik ga het er toch maar eens op wagen om de buiten en binnenband te vervangen zonder de spreider te gebruiken.

Ik heb een Schwalbe Energizer plus tour besteld met bijpassende Schwalbe binnenband (av ventiel ipv hv).

Ben benieuwd

John
Toevoeging:

Gisteren het achterwiel los gehad en de nieuwe band en binnenband geplaatst. Dit was noodzaak geworden omdat ik vrijdagavond een klapband kreeg (met 25 km per uur in een flauwe bocht) en bijna de struiken in reed.

Viel me eigenlijk reuze mee, Ik heb geen stekker los hoeven maken en alles paste weer lekker in elkaar. Ik denk dat ik hem nog wel opnieuw moet calibreren aangezien het voorwiel nu na een paar maal heen en weer bewegen spontaan begint aan te drijven.

Meen me te herinneren dat ik een calibratie is van de trapkrachtsensor, dus dat gaan we nog even uitzoeken. De fiets geeft wel gewoon trapondersteuning als vanouds. De Schwalbe band lijkt wat comfortabeler te rijden dan de Vredestein.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je hebt ook elektrische scooters he :P
Een helm zal ik op die snelheden ook vrijwillig dragen.

Ik wist niet dat je een verzekering kan krijgen zonder een RDW keuring.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan alles denk ik wel verzekeren. Dan kan je hooguit een bekeuring krijgen voor rijden zonder helm of kenteken, maar daar is nouwelijks controle op denk ik. Ik denk niet dat bij rollenbanktesten fietsers worden meegeleidt naar de bank.

Ik ben ook wel benieuwd naar de actieradius.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 01-07-2013 10:10 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
De actieradius van de bosch 45 p/u middenmoter is wel fors lager dan die van de gewone 25 p/u motor, zeker als je boven de 25 km p/u gaat fietsen. Ik heb zelf nog geen ervaringen, maar op na wat rondvragen bij de dealer en de importeur, geeft men aan dat je bij volle ondersteuning en rond de 30-35 km p/u bij de 300W accu zeker wel 30 km moet kunnen halen en met de 400W accu 40 km. In gunstige omstandigheden is dit natuurlijk wel meer.

Zie ook de officiele bosch documentatie.. Zij geven m.i. een reëler beeld dan de fabrikanten die het systeem toepassen.

De gewone 25 p/u motor (bosch noemt deze de cruise)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RUS1Hoxdm9OtlY30K75TVG0E/full.png

En de speed motor

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0OT1dgrf4dJ3V8CQQY5jQZyw/full.png

Je ziet dat de speed motor - zeker met 300W accu - in het meest ongunstige scenario een bereik heeft van maar 20 km. Dat is niet veel. Anderzijds is het scenario wel erg ongunstig en zal ik daaraan niet voldoen. Het gaat dan om 30 p/u (dat haal ik wel), steile hellingen (die zitten niet in mijn parcours), een temperatuur onder de 10 graden Celsius (ik weet niet of ik dan de fiets nog pak), sterke tegenwind en een ongunstige schakelstand (dat probeer ik te voorkomen).

[ Voor 20% gewijzigd door dirkjesdirk op 01-07-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is niet erg interessant, als je zulke afstanden fietst (dan is je werk 10 km of dichterbij) is 25 km/uur hard zat. Of je zou 2 400 Watt accu's moeten kopen (of op je werk bijladen)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Mijn enkele reis is 30 km, dus vandaar dat ik graag de speed motor wil om de reistijd een beetje in de richting van een uur te houden. Anders is de normale cruise motor inderdaad ruim voldoende, zeker bij afstanden van 10 km.

De dure 400W accu brengt me zeker niet heen en terug. Als ik op het werk dan toch moet laden, is de 300W accu ook goed. Tenzij die ook de 30 km enkele reis ook niet haalt. Maar als ik de ervaringen zo hoor (zie mijn post hierboven), dan moet dat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:18:
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Mijn enkele reis is 30 km, dus vandaar dat ik graag de speed motor wil om de reistijd een beetje in de richting van een uur te houden. Anders is de normale cruise motor inderdaad ruim voldoende, zeker bij afstanden van 10 km.

De dure 400W accu brengt me zeker niet heen en terug. Als ik op het werk dan toch moet laden, is de 300W accu ook goed. Tenzij die ook de 30 km enkele reis ook niet haalt. Maar als ik de ervaringen zo hoor (zie mijn post hierboven), dan moet dat wel lukken.
Als ik jou was zou ik toch voor een kleine meerprijs een 400 watt accu nemen. Als je echt veel wind hebt ben je denk ik erg blij dat je die extra prik erbij hebt.

Hoe concreet ben je met de aanschaf van die fiets? Ben heel erg benieuwd hoe die fiets je bevalt want ik vind het de mooiste snelle e-bike op dit moment. Te meer omdat hij een Nuvinci naaf heeft.
Andere snelle ebikes als de Kalkhoff Endeauvour en de Bulls Green Mover E45 kosten toch heel wat meer en hebben een derailleur ( meer onderhoud )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:26:
[...]

Als ik jou was zou ik toch voor een kleine meerprijs een 400 watt accu nemen. Als je echt veel wind hebt ben je denk ik erg blij dat je die extra prik erbij hebt.

Hoe concreet ben je met de aanschaf van die fiets? Ben heel erg benieuwd hoe die fiets je bevalt want ik vind het de mooiste snelle e-bike op dit moment. Te meer omdat hij een Nuvinci naaf heeft.
Andere snelle ebikes als de Kalkhoff Endeauvour en de Bulls Green Mover E45 kosten toch heel wat meer en hebben een derailleur ( meer onderhoud )
Wel behoorlijk concreet. Mogelijk dat ik deze week een knoop door hak. Overigens heb ik 4 fietsen gevonden met de speed motor. Naast de RM is dan een model van Victoria fietsen, model Monaco (die is ook onder de 3k), een kreidler (iets meer dan 3k) en nog een merk (Haibike meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het voordeel van een e-bike is natuurlijk dat als je de accu een keertje leeg rijdt, je nog steeds gewoon kan fietsen.
met een elektrische scooter of auto sta je stil. En moet je dus je actieradius heel ruim nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Vandaag weer 2 keer bijna van het fietspad afgereden door een grijze dakduif op een elektrische fiets. 2 keer ook een identieke situatie. Dakduif wil een andere fietser inhalen maar kijkt niet over schouder/naar achteren. Gewoon gáán. Maar ja, daar was ik ook al. (gewoon fietsend op beenpower)

Als ik niet beter anticipeer lig ik tegen een lantaarnpaal of op de rijweg.

Het is echt schrijnend om te zien dat mensen niet doorhebben dat een veel hogere snelheid ook veel meer verkeersinzicht vergt. Levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ja, een electrische scooter zie ik niks in. Dan kan je echt beter een traditionele scooter nemen.

Het aardige van een e-bike is dat je zelf bepaald hoeveel je 'mee' doet. Ik denk aan een optie waarbij je op de heenweg rustig peddelt met veel ondersteuning en op de terugweg volle bak mee trapt.

Bij een eletrisch auto met range extender is het zeer inefficient om de (benzine)hulpmotor in te schakelen. Bij de e-bike is het inzetten van deze (benen)'hulpmotor' juist zeer efficiënt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:14:
[...]

Wel behoorlijk concreet. Mogelijk dat ik deze week een knoop door hak. Overigens heb ik 4 fietsen gevonden met de speed motor. Naast de RM is dan een model van Victoria fietsen, model Monaco (die is ook onder de 3k), een kreidler (iets meer dan 3k) en nog een merk (Haibike meen ik)
Focus Jarifa Speed misschien?
http://www.12gobiking.nl/...n/focus_jarifa_speed_2012

Ik vind toch dat de Riese und Muller eruit springt omdat deze een Nuvinci heeft en het design is ook <3

Over mooi design gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kA5vyyHghHJxTcktmYp4a4HI/medium.jpg

Een Spiked met dubbele achterlichten, kan je zelf configureren. Ook erg mooi _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Vlassie1980 op 01-07-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:22:
[...]

Focus Jarifa Speed misschien?
http://www.12gobiking.nl/...n/focus_jarifa_speed_2012

Ik vind toch dat de Riese und Muller eruit springt omdat deze een Nuvinci heeft en het design is ook <3

Over mooi design gesproken:
[afbeelding]

Een Spiked met dubbele achterlichten, kan je zelf configureren. Ook erg mooi _/-\o_
Nee, die had ik nog niet gezien. Ik bedoelde de Haibike. Deze is ook wel mooi trouwens, maar net als de victory, kreidler, haibike of - bijvoorbeeld - de merida (maar die hebben geen 45 p/u fiets), is de riese en muller gewoon heel fraai vormgegeven. Niet echt sportief natuurlijk met ballonbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Hmmm bijna 3k voor een fiets...Wel lekker opschieten. Heb mijn huidige fiets nu bijna 1 jaar maar vind dit toch wel erg mooi spul.
@ Dirkjesdirk Ben je al bij de dealer geweest en zo ja, was er inderdaad nog serieus wat aan de prijs te doen of was dat tientjes werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is inderdaad veel geld, maar aangezien ik toch jaarlijks ruim 1100 bespaar op benzinekosten zou ik over een jaar of 2~3 ook wel een s-pedelec aan kunnen schaffen.

Ik wil binnenkort sowieso wel eens een keer een testritje op zo'n snelle e-bike doen. Ik woon vlakbij 12gobiking dus binnenkort maar even babbelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Even iets heel anders wat betreft fietsen op de electrische fiets; ik krijg last van mijn oren als de wind erin blaast met 25-28 km/u + beetje tegenwind.
Ik heb daarvoor oorwarmers in de winter, maar vanochtend was het 12 graden, dan doe ik ze ook gewoon op. Dat is een stuk rustiger (geen geblaas in mijn oor) en hoor hierdoor het overige verkeer beter.
Heeft iemand anders dezelfde ervaring? En zo ja, wat doe jij aan het geblaas/wind in je oren?
Ik heb nu een Exolite 180s:
Afbeeldingslocatie: http://www.earmuffshop.com/180s/180s-blackexolite-acoustic-mid.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heberweerzinin
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-07-2013
PROBLEEM ZWAAR TRAPPENDE ELEKTRISCHE FIETS:
Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb een zelfde nieuwe fiets geprobeerd, maar deze had het zelfde probleem: leek ook voortdurend op de handrem te staan. Na 200 km fietsen, bij ons 4e bezoek aan de fietsenmaker, was zijn conclusie 'dat gaat hem niet worden. Zoek maar een andere fiets uit'. Direct gedaan. Nu geen Batavus maar een Sparta ION. Deze rijdt uitstekend en houdt pas bij ca 27km in. Prima. Heel blij dat onze fietsenmaker bereid was tot deze oplossing. Zo houd je tevreden klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 390599 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:21:
Vandaag weer 2 keer bijna van het fietspad afgereden door een grijze dakduif op een elektrische fiets. 2 keer ook een identieke situatie. Dakduif wil een andere fietser inhalen maar kijkt niet over schouder/naar achteren. Gewoon gáán. Maar ja, daar was ik ook al. (gewoon fietsend op beenpower)

Als ik niet beter anticipeer lig ik tegen een lantaarnpaal of op de rijweg.

Het is echt schrijnend om te zien dat mensen niet doorhebben dat een veel hogere snelheid ook veel meer verkeersinzicht vergt. Levensgevaarlijk.
Ben vandaag ook bijna 2 keer platgereden.
1 automobilist die stil staat voor het groene licht. En dan als het rood is (en ik groen heb) rijdt ie ineens door...
2e die groen had voor rechtsaf, maar ik op het fietspad naast hem had ook groen. Dat had hij alleen niet door en hij gooit zn bus recht voor mn neus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
wmeester schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:38:

@ Dirkjesdirk Ben je al bij de dealer geweest en zo ja, was er inderdaad nog serieus wat aan de prijs te doen of was dat tientjes werk?
Ik vin 3K ook wel erg veel. De prijs is natuurlijk een interessant onderwerp. De fiets kost (met 400W accu) iets van 3.069,--. Bij de grote fietsenwinkels / dozenschuivers kan je daar 300 a. 400 euro af krijgen (kijk eens bij bemibikes.nl. Punt is alleen dat ik zo'n dure fiets niet in een fietsenzaak ver weg wil kopen, maar liefst lokaal. Daar heb ik best wel wat extra voor over, maar geen 400 euro. Ik adviseer je om eens met de lokale dealer te praten. Daar zit veel verschil tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dirkjesdirk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:07:
De actieradius van de bosch 45 p/u middenmoter is wel fors lager dan die van de gewone 25 p/u motor, zeker als je boven de 25 km p/u gaat fietsen. Ik heb zelf nog geen ervaringen, maar op na wat rondvragen bij de dealer en de importeur, geeft men aan dat je bij volle ondersteuning en rond de 30-35 km p/u bij de 300W accu zeker wel 30 km moet kunnen halen en met de 400W accu 40 km. In gunstige omstandigheden is dit natuurlijk wel meer.

Zie ook de officiele bosch documentatie.. Zij geven m.i. een reëler beeld dan de fabrikanten die het systeem toepassen.

De gewone 25 p/u motor (bosch noemt deze de cruise)

Je ziet dat de speed motor - zeker met 300W accu - in het meest ongunstige scenario een bereik heeft van maar 20 km. Dat is niet veel. Anderzijds is het scenario wel erg ongunstig en zal ik daaraan niet voldoen. Het gaat dan om 30 p/u (dat haal ik wel), steile hellingen (die zitten niet in mijn parcours), een temperatuur onder de 10 graden Celsius (ik weet niet of ik dan de fiets nog pak), sterke tegenwind en een ongunstige schakelstand (dat probeer ik te voorkomen).
30km haal je wel. Ik rij iets van 30km voordat ik hem ga bij laden (2 keer op en neer van huis naar het werk) met een opgevoerde bosch motor ,300w accu en op de hoogste ondersteuning. Ik heb nog steeds niet geprobeerd wanneer ie er helemaal mee ophoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
luckyjan schreef op maandag 01 juli 2013 @ 15:50:
[...]

30km haal je wel. Ik rij iets van 30km voordat ik hem ga bij laden (2 keer op en neer van huis naar het werk) met een opgevoerde bosch motor ,300w accu en op de hoogste ondersteuning. Ik heb nog steeds niet geprobeerd wanneer ie er helemaal mee ophoudt :)
Tnx! Welke fiets rij je zelf en met welke snelheid?
Vlassie1980 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:26:
[...]
Ja, bij voorkeur wel, maar de fiets die ik op het oog heb is een scherp geprijsde demo met 300W accu. Dus bij een 400W accu is de meerprijs geen 200 euro, maar effectief 500 euro. Dat is mij te gortig, bovendien kost een nieuwe losse accu niet heel veel meer van 500 euro.

[ Voor 39% gewijzigd door dirkjesdirk op 01-07-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan kun je inderdaad beter die Demo nemen en er eventueel nog een 400W accu bijnemen als het erg marginaal wordt. Lijkt me sowieso fijn dat je als het moet op je werk meteen weer kan vertrekken (wat kan met die extra accu), het is niet iets wat vaak voorkomt maar heb het in mijn leven al 2 keer gehad en om dan uren te moeten gaan wachten tot een accu vol is dat schiet dan ook niet op.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:39:
Dan kun je inderdaad beter die Demo nemen en er eventueel nog een 400W accu bijnemen als het erg marginaal wordt. Lijkt me sowieso fijn dat je als het moet op je werk meteen weer kan vertrekken (wat kan met die extra accu), het is niet iets wat vaak voorkomt maar heb het in mijn leven al 2 keer gehad en om dan uren te moeten gaan wachten tot een accu vol is dat schiet dan ook niet op.
Je kan natuurlijk op eigen kracht terug fietsen nadat je accu er mee ophoudt.
Als je onverwacht een dag vrij hebt, zal je ook niet zo'n haast hebben.

€500 voor die 2x in zn leven is wel duur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Marzman schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:39:
RocketKoen schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:55:
[...]

Je kan natuurlijk op eigen kracht terug fietsen nadat je accu er mee ophoudt.
Als je onverwacht een dag vrij hebt, zal je ook niet zo'n haast hebben.

€500 voor die 2x in zn leven is wel duur.
Het wordt inderdaad de demo met 300W accu. Als die qua bereik voldoende is koop ik er inderdaad eerder een 2e 300W accu bij (van iemand die per se de 400W wilde). Dan kan je inderdaad ook achter elkaar doorfietsen. Overigens laadt de 300W accu in 2,5 uurtjes op, dus dat valt mee.
Bovendien is het grote voordeel van het Bosch systeem, dan als er volgend jaar een 500W accu komt, je die gewoon kan inpluggen. Dat is heel wat beter dan al die "eigen" systemen die alle grote merken tot voor kort hanteerden. Je ziet ook dat de Batavus, Sparta en nu ook Gazelle met uitvoeringen met de Bosch motor komen om die boot niet te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is inderdaad wel netjes, en slim om tweedehands te kopen van iemand die wil upgraden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:34:
[...]

[...]

Het wordt inderdaad de demo met 300W accu. Als die qua bereik voldoende is koop ik er inderdaad eerder een 2e 300W accu bij (van iemand die per se de 400W wilde). Dan kan je inderdaad ook achter elkaar doorfietsen. Overigens laadt de 300W accu in 2,5 uurtjes op, dus dat valt mee.
Bovendien is het grote voordeel van het Bosch systeem, dan als er volgend jaar een 500W accu komt, je die gewoon kan inpluggen. Dat is heel wat beter dan al die "eigen" systemen die alle grote merken tot voor kort hanteerden. Je ziet ook dat de Batavus, Sparta en nu ook Gazelle met uitvoeringen met de Bosch motor komen om die boot niet te missen.
Die 500W accu gaat er helaas niet komen. Het nieuwe systeem gaat andere motoren en accu's gebruiken die niet compatible zijn met de oudere series :'(

Zie http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/

Ik ben overigens zeer benieuwd naar je ervaring bij 2 x 30 km en hoop dat je de ervaringen met ons wilt delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ja, dat verhaal heb ik gelezen. Het feit dat er volgend jaar weer iets nieuws komt is wel vervelend. Het begint een beetje op pc-hardware te lijken. Maar ook hier geldt: als je altijd wacht koop je nooit iets.
Verder zal die oude accu voorlopig nog wel leverbaar blijven, is mijn inschatting. Een 500W hoeft van mij niet, maar een wat lagere prijs zou wel prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het heel populair wordt kan europa nog inspringen (net zoals miniusb bij telefoons), maar ik denk dat ze dat niet doen want dan gaan we accu's in china bestellen en dat is slecht voor europa.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Heberweerzinin schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:54:
PROBLEEM ZWAAR TRAPPENDE ELEKTRISCHE FIETS:
Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb een zelfde nieuwe fiets geprobeerd, maar deze had het zelfde probleem: leek ook voortdurend op de handrem te staan. Na 200 km fietsen, bij ons 4e bezoek aan de fietsenmaker, was zijn conclusie 'dat gaat hem niet worden. Zoek maar een andere fiets uit'. Direct gedaan. Nu geen Batavus maar een Sparta ION. Deze rijdt uitstekend en houdt pas bij ca 27km in. Prima. Heel blij dat onze fietsenmaker bereid was tot deze oplossing. Zo houd je tevreden klanten!
Volgens mij ligt het aan je fietsenmaker. Dezelfde fiets doet het bij mij prima. Wellicht dat hij niet weet hoe hij bosch fietsen moet afmonteren of in elkaar moet zetten. Ik vind de ondersteuning van een bosch in iedergeval veel beter dan die Sparta Ion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dirkjesdirk schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:05:
[...]

Tnx! Welke fiets rij je zelf en met welke snelheid?
Ik heb een Kreidler Vitality VE1 waarbij ik ongeveer 2 km door het centrum rij met 20 -25 km per uur en een km of 5 met 30-35 km per uur op de lange stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ah. Is dat is toch niet het officiele 45 p/u model? Dat is de Vitality Select. Heb je een dongle?

[ Voor 56% gewijzigd door dirkjesdirk op 03-07-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dirkjesdirk schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:11:
Ah. Is dat is toch niet het officiele 45 p/u model? Dat is de Vitality Select. Heb je een dongle?
Nee met een paar magneten op het tandwiel en de sensor bij het tandwiel. Staat hier beschreven :)

luckyjan in "Het grote elektrische fietsentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ah, ja. Ik heb het gezien. Maar wat ik heb begrepen werkt deze truc enkel van bij de modellen tot 2012.

Wat ik lees over de ondersteuning bij + 25 k/u is indentiek aan mijn ervaringen bij de 45 p/u motor. Pas bij 44 km p/u loopt de onderstuening er uit. Accu gaat wel als een speer dan.

Waarschijnlijk zijn de cuise en speed motor gewoon identiek, maar heeft de laatste andere software. Dat lees ik her en der ook terug op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zou dan leuk zijn als je hem kon (laten) flashen, lijkt me een betere oplossing dan dongles en magneten.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 03-07-2013 18:17 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:42:
Ah, ja. Ik heb het gezien. Maar wat ik heb begrepen werkt deze truc enkel van bij de modellen tot 2012.

Wat ik lees over de ondersteuning bij + 25 k/u is indentiek aan mijn ervaringen bij de 45 p/u motor. Pas bij 44 km p/u loopt de onderstuening er uit. Accu gaat wel als een speer dan.

Waarschijnlijk zijn de cuise en speed motor gewoon identiek, maar heeft de laatste andere software. Dat lees ik her en der ook terug op internet.
De Cruise en Speed motor zijn niet identiek. De Cruise is 250 watt en de Speed is 350 Watt en is ook aan de buitenkant herkenbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrischefietsen.com/wp-content/ups/Foto-006.jpg

Zie hier voor een algemene prijslijst van Bosch ebike spare parts, de Speed motor is ook duurder:
https://docs.google.com/f...LoSNHcTlpbEYyNzFTN3M/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ok, ik heb het niet uitgezocht. Misschien zijn de onderdelen intern inderdaad anders. Op zich zegt het feit dat het 350W is ipv 250W niet zoveel. Dat is een kwestie van electronica.

Hoe dan ook, mijn ervaringen tot nu toe met de Speed motor zijn zeer positief. In 'tour' mode is al plenty power beschikbaar en in de sport modus rij je fluitend tegen de 35-40 km p/u. Het voordeel van de Riese Muller fiets (zie plaatje hierboven) is dat het een trendy fiets is, maar ook heel stevig. Niet super sportief (dikke banden!), maar wel zeer stabiel en veilig, ook bij hogere snelheden. Bijna alle andere 45 km modellen met speed motor zijn sportievere modellen.
Voor een lekkere zit heb ik overigens het stuur voorzien van een BBB verstelbare stuurpen. Ik zit als een vorst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan

Nee werkt ook met latere modellen als je dus 2 magneten gebruikt heb ik begrepen. Heeft iets met overbrenging te maken (mag geen 1:1 met achtertandwiel zijn). Aangezien bij de laatste stortbui (die Bison superlijm kan echt niet tegen veel water) ik een van de magneten kwijt was (zat daarna op de andere magneet ;) ) kwam ik erachter dat het met mijn fiets ook met één magneet op het tandwiel werkt. Dus ik heb denk ik een 2011 motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Oft een 2011 motor is weet ik niet. Is toch alleen maar de electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dirkjesdirk schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:51:
Oft een 2011 motor is weet ik niet. Is toch alleen maar de electronica?
Nou iig is de software dan anders. In 2012 hebben ze iets gedaan zodat het niet meer werkte met één magneet bij de trapper en ook dat de trekkracht minder is geworden met de nieuwste firmware om een probleem met de motor te voorkomen. Zie

http://elektrischefiets-b.../knakken-boch-deel-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanaf volgende week mag ik een week lang een Spiked fiets testen. Ik heb contact gehad met Spiked en ze willen graag van mij weten hoe het bevalt om 2 x 25 km woon-werkverkeer te doen.

Ben erg benieuwd! Ze hebben trouwens een erg leuke site waar je ook je eigen Spiked kunt customisen: http://www.spikedcycles.nl

Ik zal mijn bevindingen hier ook posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:49:
Vanaf volgende week mag ik een week lang een Spiked fiets testen. Ik heb contact gehad met Spiked en ze willen graag van mij weten hoe het bevalt om 2 x 25 km woon-werkverkeer te doen.

Ben erg benieuwd! Ze hebben trouwens een erg leuke site waar je ook je eigen Spiked kunt customisen: http://www.spikedcycles.nl

Ik zal mijn bevindingen hier ook posten.
Leuk dat je je fiets helemaal zelf kan ontwerpen.
Positie van de accu is ook wel handig.

Jammer dat het geen Bosch motor is. En de accucapaciteit is met 310Wh niet geweldig. Op volle ondersteuning zal je je werk er net mee halen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Na enige ritjes kan ik de actieradius van 30 km met 300 Wh accu bevestigen. Maar dan niet harder dan rond de 30-32 km p/u op de stand SPEED. Overigens zonder heuvels (enkel viaduct) en 75 kg. Maar dan is het ook echt op.
Rij je tegen de 40 op stand SPEED of TURBO, dan is het echt snel met de accu gedaan. Ik schat een kleine 20 km.

In de regel rij ik ca 20 km op de stand tour met een snelheid van rond de 28-30 km p/u. Een deel van het traject dat zich er voor leent (een km of 10) rij ik tegen de 40 op stand turbo of speed. De accu is dan precies leeg.

Voor wat extra marge was een 400 Wh accu lekkerder geweest. Anderzijds is de 300 Wh accu voldoende voor een snelle rit.

Hier overigens nog wat ervaringen. http://www.elektrischefie...eed-e-bike/#comment-12298

[ Voor 27% gewijzigd door dirkjesdirk op 07-07-2013 20:36 . Reden: verkeerde capaciteit batterij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dirkjesdirk schreef op zondag 07 juli 2013 @ 18:11:
Na enige ritjes kan ik de actieradius van 30 km met 300 Wh accu bevestigen. Maar dan niet harder dan rond de 30-32 km p/u op de stand SPEED. Overigens zonder heuvels (enkel viaduct) en 75 kg. Maar dan is het ook echt op.
Rij je tegen de 40 op stand SPEED of TURBO, dan is het echt snel met de accu gedaan. Ik schat een kleine 20 km.

In de regel rij ik ca 20 km op de stand tour met een snelheid van rond de 28-30 km p/u. Een deel van het traject dat zich er voor leent (een km of 10) rij ik tegen de 40 op stand turbo of speed. De accu is dan precies leeg.

Voor wat extra marge was een 40 Wh accu lekkerder geweest. Anderzijds is de 30 Wh accu voldoende voor een snelle rit.

Hier overigens nog wat ervaringen. http://www.elektrischefie...eed-e-bike/#comment-12298
Ik neem aan dat je 300Wh en 400Wh bedoelt.
30 is wel heel klein.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
RocketKoen schreef op zondag 07 juli 2013 @ 18:40:
[...]

Ik neem aan dat je 300Wh en 400Wh bedoelt.
30 is wel heel klein.
Uiteraard. :) Ik heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dirkjesdirk schreef op zondag 07 juli 2013 @ 18:11:

Voor wat extra marge was een 400 Wh accu lekkerder geweest. Anderzijds is de 300 Wh accu voldoende voor een snelle rit.

Wat is je reistijd trouwens? Je werk was toch 30 km enkele reis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zul je overigens in de winter wat langzamer moeten gaan.
De accu's presteren bij lage temperatuur wat slechter. En als je helemaal leeg bent stopt je verlichting er waarschijnlijk ook mee.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ja, maar het kan best iets rustiger. Ik rij er nu een dik uur over en dat was de belangrijkste reden voor een speed motor. Je haalt zo redelijk gemakkelijk 30 p/u gemiddeld, zonder te jakkeren.
In de winter zal ik inderdaad iets rustiger aan moeten doen. Maar ik verwacht in de loop van de tijd wel iets meer zelf 'bij te trappen'. Dan moet de accu ook weer langer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 13497 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:21:
Ik heb zelf gekozen voor ebike-kit juist omwille van de kwaliteit van de accu.

FMH heb ik tevens overwogen, maar op hun website wordt lifepo4 en lipo kriskras door elkaar gehaald, dat gaf mij niet het goede gevoel.
Enige jaren geleden heb ik voor mijn vrouw een Jan Janssen fiets (Hybridium) met de juiste maten laten samen stellen (customized). Door een vervelende aandoening heeft zij nu minder conditie en overweeg ik een ombouw set van eBike-Kit of FMH.

eBike-Kit heeft in tegenstelling tot (het duurdere) FMH geen dealer netwerk. FMH levert, volgens de website (Juli 2013), de LiPo accu. eBike-Kit standaard de Lithium-ion accu en optioneel de LifePo4 (36v /10Ah), meerprijs €75.

Beide claimen dat zij als beste getest zijn, maar de tests waaruit dat zou moeten blijken, heb ik niet kunnen vinden. Onafhankelijke tests kunnen bijdragen tot het maken van een keuze. Recente gebruikers ervaringen zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wsmaal schreef op zondag 07 juli 2013 @ 23:36:
[...]

Enige jaren geleden heb ik voor mijn vrouw een Jan Janssen fiets (Hybridium) met de juiste maten laten samen stellen (customized). Door een vervelende aandoening heeft zij nu minder conditie en overweeg ik een ombouw set van eBike-Kit of FMH.

eBike-Kit heeft in tegenstelling tot (het duurdere) FMH geen dealer netwerk. FMH levert, volgens de website (Juli 2013), de LiPo accu. eBike-Kit standaard de Lithium-ion accu en optioneel de LifePo4 (36v /10Ah), meerprijs €75.

Beide claimen dat zij als beste getest zijn, maar de tests waaruit dat zou moeten blijken, heb ik niet kunnen vinden. Onafhankelijke tests kunnen bijdragen tot het maken van een keuze. Recente gebruikers ervaringen zijn meer dan welkom.
Ik ben opzich redelijk tevreden over de FMH motor kit. Ondersteuning is goed, maar de motor maakt zelfs in stand 3 al een aardige herrie. Ik rijdt zelf meestal met de hoogste stand ( stand 5 ) en dan hoor je continue gezoem van de motor als hij oppakt.

Daarnaast neemt de kracht van de motor af naarmate de accu leegloopt, dat is bij bijvoorbeeld een Bosch motor niet het geval.

Je zou er goed aan doen om eerst beide kits te testen op demo-modellen van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Vlassie1980 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:55:
[...]

Wat is je reistijd trouwens? Je werk was toch 30 km enkele reis?
Klopt. Mijn groene route is iets langer: ca 34 km. Althans volgens de GPS. Het Intuvia display geeft dan aan dat ik al ruim 36 km heb gereden. Dat mag je dus met een korreltje zout nemen.

Overigens vanochtend met het mooie weer: de 34 km continu op de stand tour gereden met een gemiddelde van 30 km p/u. Al bij het begin gaf de display een bereik aan van ca. 45 km op deze stand en dat klopte perfect: nog ca. 10 km bereik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dirkjesdirk schreef op maandag 08 juli 2013 @ 09:37:
[...]

Klopt. Mijn groene route is iets langer: ca 34 km. Althans volgens de GPS. Het Intuvia display geeft dan aan dat ik al ruim 36 km heb gereden. Dat mag je dus met een korreltje zout nemen.

Overigens vanochtend met het mooie weer: de 34 km continu op de stand tour gereden met een gemiddelde van 30 km p/u. Al bij het begin gaf de display een bereik aan van ca. 45 km op deze stand en dat klopte perfect: nog ca. 10 km bereik over.
Het is nu inderdaad heerlijk fietsweer :D
mijn auto staat spinnenwebben te verzamelen op het moment.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112

Zie: http://elektrischefiets-b...ikemotor-van-2012-is.html

Met de Bosch e-bike motor van 2012 is tuning eigenlijk niet meer mogelijk.
Bosch heeft het onmogelijk gemaakt om met de magneet truc, de fiets sneller te laten lopen.
Dit lukt alleen maar met de 2010 en 2011 motoren.
En met de nieuwe firmware update worden zelfs motoren uit 2010 onbruikbaar.
Dus moest er weer wat geëxperimenteerd worden.

Ik heb denk ik een oplossing gevonden,voor de tuning met de 2012 Bosch e-bike motor
Ik heb zelf een Bosch Booster gebouwd.
Daar voor heeft men de volgende Bouwdelen van Conrad nodig:

Een Batterij clip voor 9 Volt blok batterij
De Gloeilampen wisselknippering bouwpakket
Een Elektromagneet met 20 N
Universele behuizing G03B
En een kleine schakelaar.
Pagina: 1 ... 7 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.