Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste
Acties:
  • 788.939 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:06
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WVeTQTzk3eeC0UgK8tRE5yth/full.jpg
Introductie
De elektrische fiets neemt de laatste jaren ontzettend in populariteit toe. Ondanks dat de fietsenmarkt klappen te verduren krijgt door de crisis blijven de verkopen van elektrische fietsen maar stijgen.

Vroeger werden elektrische fietsen meer ontwikkeld met als doelgroep ouderen of mensen met een handicap. De elektrische fiets maakt het trappen makkelijker en ondersteunt tot meestal rond de 25km per uur.

Je ziet de laatste jaren wel een trendbreuk waarbij ook jongere mensen elektrische fietsen aanschaffen en dan met name voor woon-werkverkeer. Dit heeft vanzelfsprekend voordelen ten opzichte van het gebruik van een auto of het OV waaronder:

+ Kostenbesparing per km
+ Je bent in beweging
+ Je kunt genieten van de buitenlucht en omgeving
Verschillende systemen
Voor elektrische fietsen zijn er eigenlijk 3 verschillende systemen:

Motor in het voorwiel
Dit is waarschijnlijk het meest gebruikte systeem. Het heeft wel als nadeel dat je voorwiel nogal eens de neiging heeft om te spinnen als er grind op de weg ligt of het wegdek glad is. Dit kan soms tot wat onrustig rijgedrag lijken.

Motor in het achterwiel
Je ziet dit systeem voornamelijk bij merken als Trek. Nadeel aan dit systeem is dat je geen gesloten kettingkast kunt hebben door de omvang van de motor in het achterwiel.

Midden-motor
Bij de middenmotor wordt de trapas zelf ondersteund. Dit systeem geeft voor het gevoel de beste ondersteuning en wordt steeds vaker gebruikt door goede merken als Flyer en fabrikanten die voor het Bosch systeem kiezen. Ander voordeel is de optimale gewichtsverdeling.
Soorten accu's

Er zijn 4 soorten accu typen:

- NiCd accu
- NiMh accu
- Li-ION accu
- LiFePo4 accu

De huidige elektrische fietsen hebben meestal een Li-ION of LiFePo4 accu. Deze accu's zijn beter bestand tegen lagere temperaturen en kunnen niet meer zo snel beschadigen als ze helemaal leeg zijn.

Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop de accu bevestigd kan worden op de fiets. Dit gebeurt meestal in een speciaal rek onder een bagagedrager of op het frame net boven de trapas.
Fabrikanten

Het aanbod van elektrische fietsen is tegenwoordig enorm, er zijn e-bikes voor ouderen maar ook meer sportievere modellen voor mensen van middelbare leeftijd.

Hieronder zomaar even een paar merken waarvan ik vind dat ze mooie e-bikes maken voor woon-werkverkeer:

- Merida
- Cube
- Cannondale
- Flyer
- Bulls
- Kalkhoff

Ik zal dit gedeelte later nog verder aanvullen.
Ombouwkits

Als je niet al te veel geld te besteden hebt en wel in het bezit bent van een goede fiets is het ook een optie om die huidige fiets om te ( laten ) bouwen. In Nederland zijn vooral onderstaande kits erg populair:

- FMH Motor ( www.ombouwsetelektrischefiets.nl )
- E-bikekit.nl ( www.ebike-kit.nl )
- RAT Holland ( http://www.rat-holland.nl )

Ik heb zelf voor de set FMH gekozen omdat die werd geleverd met een LifePO4 accu en dus de langste levensduur zou moeten hebben.
S-pedelecs
Met een pedelec wordt eigenlijk een elektrische fiets bedoelt waarbij je zelf moet trappen om ondersteunt te worden. (de afkorting staat voor pedal electric cycle)

In Nederland mag een normale pedelec een motor van maximaal 250 Watt hebben en de fiets mag maar tot 25km per uur ondersteuning geven. Als je harder wilt fietsen kan dat maar dan krijg je dus geen ondersteuning meer.

Er zijn echter sinds kort ook de zogenaamde S-pedelecs op de markt die een motor hebben die sterker is dan 250 watt en ondersteuning geven tot 45 km per uur. Deze fietsen vallen onder de snorfiets wet en dat houdt in dat je ze moet laten verzekeren en dat je ook een kentekenplaat achterop moet hebben die moet worden afgegeven door de RDW. Een helmplicht is er niet maar het verdient wel aanbeveling om een fietshelm op te zetten als je met die snelheden de weg op gaat.

Een beetje vreemde eend in de bijt zijn de HS modellen van Flyer, die hebben welliswaar een motor van 250 watt maar je wordt toch ondersteund tot een snelheid van 35 km per uur.
Tuning van Bosch motoren

Bosch motoren maken een enorme opmars, het is zeer degelijk spul uit Duitsland en het is een middenmotor dus dat geeft ook de beste ervaring met fietsen.

De Bosch motoren zijn daarnaast ook vrij eenvoudig te tunen / hacken door de standaard kabel te vervangen door een ander kabel die een ander signaal door geeft. Een ander manier om te tunen is de sensor te vervangen die standaard op elke fietst met een Bosch systeem zit.

De kosten voor een tunings-kit liggen zo rond de 120 ~ 150 euro en je zult daarna toch wel in staat moeten zijn om een racefietser te pesten >:)
Fietsen van mede-tweakers

Ik trap zelf maar even af, mocht je je fiets ook willen showen dan graag mij even een PB sturen.
Vlassie1980

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yW7f3fTv9aY7IMSgxcfdFwvO/full.jpg
Model fiets: Batavus Stabilo model 2010
Framemaat: 70
Ombouwset: FMH motor
Gebruik: Woon-werkverkeer ( 2x25 km per dag, fulltime job )

[ Voor 86% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-05-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:44

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Met alle respect maar 25km in een uurtje is ook op een electrische fiets behoorlijk aanpoten hoor. Ik weet niet hoe je woon-werk route eruit ziet maar om 25km/u gemiddeld te rijden moet je al snel constant ergens tussen de 30 en 35km/u als kruissnelheid fietsen om dat te halen. Je gemiddelde snelheid dondert namelijk behoorlijk omlaag als je een stoplicht tegenkomt, opnieuw op snelheid moet komen etc.

Wel zal het je minder inspanning kosten maar qua tijd zal het denk ik niet eens zo heel veel uitmaken.

Ik rij zelf op een ligfiets (eigenlijk 2) en mijn gemiddelde snelheid ligt op de open ligfiets op 23km/u en met de velomobiel doe ik 24,2km/u als gemiddelde snelheid.

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 11-05-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat ligt puur aan de route van TS. Als ik hier bijvoorbeeld naar een dorp verderop fiets is het meestal 1 lange rechte weg zonder stops. Aangezien TS aangeeft door de weilanden te fietsen zal hij waarschijnlijk ook wel een redelijk obstakelvrije route hebben.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn route gaat inderdaad echt dwars door weilanden, ik kom welgeteld 1 stoplicht tegen en een paar rotondes en that's it. Echt midden door het Groene Hart. Het zijn ook zeer rustige fietspaden met amper andere fietsers die me ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:41

vhal

ಠ_ಠ

Ik zag laatst op dit forum een soortgelijk topic over e-bikes, helaas werkt de brakke search niet echt mee. Daarin stond wel dat de ombouwkits niet echt aan te raden zijn.

In hetzelfde subforum dus...

Kwaliteit elektrische fietsen

[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 11-05-2012 15:11 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
deadsy33 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:10:
Ik zag laatst op dit forum een soortgelijk topic over e-bikes, helaas werkt de brakke search niet echt mee. Daarin stond wel dat de ombouwkits niet echt aan te raden zijn.

In hetzelfde subforum dus...

Kwaliteit elektrische fietsen
Ik weet niet om wat voor ombouwkits dat gaat, er is volgens mij zat troep in omloop die de rij-eigenschappen van je fiets minder maakt maar de kits van bovengenoemde leveranciers zijn in mijn ogen wel goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen is mijn vrouw (ik heb niks met fietsen in het algemeen ;)) al een jaar trotse eigenaresse van een elektrische bakfiets van Baboe.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrischvervoer.nl/userfiles/image/Babboe%20elektrisch.bmp

Ik moet zeggen dat die accu het goed vol houdt. Met 4 kids + 1 volwassen toch +/- 15km/u vooruit kunnen stuwen is goed te doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 11-05-2012 15:41 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Ik heb mijn 15 jaar oude barrel (wel alu frame) omgebouwd met een setje van ratholland.
voor €800 een mini (voorwiel)motor en een 10Ah 36V LiFePO4 accu.

De reden is dat de beste elektrische onderdelen anders alleen op fietsen van > €2000 zitten.
Voor €400 heb je een goede 2e hands fiets, dan €800 voor een ombouwsetje en je hebt een goede E-bike.

2e hands e-bikes kopen zou ik niet doen. De techniek gaat zo snel dat een E-bike van 4-5 jaar oud een veel slechtere motor heeft. En geen enkele accu gaat zo lang mee.

Alleen het monteren is moeilijker dan de verkopers je willen doen geloven.
Zeker omdat het niet altijd goed past op elke fiets. Maar een ritje langs de fietsenmaker en €4 aan beugeltjes en ringetjes loste dat op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:57:
Ik heb mijn 15 jaar oude barrel (wel alu frame) omgebouwd met een setje van ratholland.

De reden is dat de beste elektrische onderdelen anders alleen op fietsen van > €2000 zitten.
Voor €400 heb je een goede 2e hands fiets, dan €800 voor een ombouwsetje en je hebt een goede E-bike.

2e hands e-bikes kopen zou ik niet doen. De techniek gaat zo snel dat een E-bike van 4-5 jaar oud een veel slechtere motor heeft. En geen enkele accu gaat zo lang mee.

Zeker omdat het niet altijd goed past op elke fiets. Maar een ritje langs de fietsenmaker en €4 aan beugeltjes en ringetjes loste dat op.
Ik ben zelf ook het meest geinteresseerd in de ombouwset van FMH Motor, die leveren standaard ook een Panasonic 36 volt, 10 Ah, Li-Po batterij en die schijnt van zeer goede kwaliteit te zijn.

Als ik overga tot aanschaf dan laat ik het waarschijnlijk ook gewoon door FMH motor zelf doen of door een fietsenmaker die het aandurft, ik heb namelijk gepolst bij een grote lokale fietsenboer en die wou er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Is het niet zo dat die trapondersteuning maar werkt tot 25km/u en ook langzaam afbouwt? Dan heb je er dus niets aan als je gemiddeld rond de 25 wilt fietsen. Meteen ook de reden dat ik er niets aan heb.

Of zit ik er hopeloos naast?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dreamscape schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:44:
Is het niet zo dat die trapondersteuning maar werkt tot 25km/u en ook langzaam afbouwt? Dan heb je er dus niets aan als je gemiddeld rond de 25 wilt fietsen. Meteen ook de reden dat ik er niets aan heb.

De ondersteuning werkt inderdaad tot 25km/u, dat is de wettelijke norm. In Duitsland en Zwitserland rijden fietsen van het merk Flyer die to 35km/u ondersteunen maar die mogen volgens mij niet in Nederland rijden.

Mocht je harder gaan dan de 25km/u dan moet je het zelf doen. En de stand van ondersteuning is ook van belang, de lagere standen ondersteunen alleen lagere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:57:

Heb je al wat meer ervaring met de actieradius? Hoever kun je met een volle accu op max (25 km/h) rijden? 50 km?

En hoe makkelijk kom je boven of op de 25 km/h?

Ik woon namelijk 25 km van mijn werk, moet enkel langs weilanden fietsen dus de max snelheid kan ik wel halen maar om met een bezwete rug op het werk aan te komen vind ik maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:20:
[...]

Heb je al wat meer ervaring met de actieradius? Hoever kun je met een volle accu op max (25 km/h) rijden? 50 km?

Ik woon namelijk 25 km van mijn werk, moet enkel langs weilanden fietsen dus de max snelheid kan ik wel halen maar om met een bezwete rug op het werk aan te komen vind ik maar niets.
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar, mijn situatie is in feite hetzelfde: 25km van het werk door veel weilanden.
Volgens mij valt het qua zweten wel erg mee tenzij je harder wilt dan 25km per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Als ik zo brutaal mag zijn voor alle mensen die een electrische fiets overwegen:

Probeer eens een ligfiets. Kost je ook minder vermogen, je kan makkelijk harder dan 25km/u en je hebt minder last van (tegen)wind en je krijgt geen last van je kont, nek en polsen en je hebt nooit last van een lege accu :P
Er worden regelmatig zogenaamde ligfiets opstapdagen georganiseerd waar je allerlei ligfietsen kunt uitproberen op een testbaan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 12-05-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 09:26:
[...]

Als ik zo brutaal mag zijn voor alle mensen die een electrische fiets overwegen:

Probeer eens een ligfiets. Kost je ook minder vermogen, je kan makkelijk harder dan 25km/u en je hebt minder last van (tegen)wind en je krijgt geen last van je kont, nek en polsen en je hebt nooit last van een lege accu :P
Er worden regelmatig zogenaamde ligfiets opstapdagen georganiseerd waar je allerlei ligfietsen kunt uitproberen op een testbaan. :)
Bedankt voor je suggestie maar ik wil het per se bij een elektrische fiets houden.

Mijn huidige fiets bevalt me prima en de ritten die ik naar mijn werk hebben gedaan gingen ook prima maar het duurde me alleen net even wat te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
En met een ligfiets gaat het ook sneller, dat is wat Metro hierboven bedoelt.

Daarnaast, met een beetje conditie zit je kruissnelheid gemakkelijk rond 25km/u. Dan heb je niets meer aan een elektrische fiets. Met een elektrische fiets gaat het dus helemaal niet veel sneller, alleen wat lichter, als je maar onder de 25km/u blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Ervaring tot nu toe: 2x op en neer naar mn werk + 1 keer op en neer naar college (totaal ongeveer 55km) met ondersteuning op stand 3, 4 of 5 (van de 5) en toen dropte de accu van 2 naar 1 streepje (van de 5).
Ik moet wel zeggen dat 2 van die ritjes in k-u-t weer waren (wind tegen en nat) en ik dus erg op de motor heb gereden. Ook nog nooit leeg gereden (ik wil niet midden in de polder zonder power komen te staan)

Boven de 25 km/u komen is niet zo heel moeilijk. Eigenlijk staat mn fiets nu standaard in de hoogste versnelling. Als de motor in stand 5 staat (en je bent niet erg dik, of hebt veel tegenwind) dan zit je zo op 25 km/u. Als je dan zelf nog wat inspanning doet ga je er boven. Het model dat ik heb blijft gewoon ondersteuning geven als je >25 km/u gaat. Het is dus niet zo dat de motor uit gaat als je harder gaat.
Alleen als je zelf niet actief meetrapt blijf je op de 25 steken.
Erg veel harder ben ik niet gegaan, simpelweg omdat mijn fiets daar niet op gebouwd is.... Op 25 trap ik me al het apelazerus om nog harder te kunnen. Om echt sneller te gaan heb ik een grotere versnelling nodig.
Sowieso wil je op de meeste plaatsen niet eens 25 rijden. Het is behoorlijk hard voor een fiets. Je hebt meer last van ander verkeer en slechte wegen.
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:08:
[...]

Ik ben zelf ook het meest geinteresseerd in de ombouwset van FMH Motor, die leveren standaard ook een Panasonic 36 volt, 10 Ah, Li-Po batterij en die schijnt van zeer goede kwaliteit te zijn.

Als ik overga tot aanschaf dan laat ik het waarschijnlijk ook gewoon door FMH motor zelf doen of door een fietsenmaker die het aandurft, ik heb namelijk gepolst bij een grote lokale fietsenboer en die wou er niet aan beginnen.
FMH heb ik ook aan gedacht ja.
Uiteindelijk voor RAT gegaan omdat het me dezelfde set leek, maar dan met een betere accu. Voor dezelfde prijs.
Maar achteraf is het me wel duidelijk dat RAT gewoon op andere dingen bespaard om zo een accu van €50 meer te kunnen leveren.
De verpakking was een plastic zak ik een kartonnen door waar eerst iets anders in heeft gezeten. Er zat geen gereedschap bij dat je toch hard nodig hebt. De instructies waren waardeloos en het wiel had geen band.
dreamscape schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:44:

Verschilt per fiets.
in mijn geval: In de hoogste stand trekt de motor je naar 25 km/u zodra de trappers 1/4 rondje gemaakt hebben. In principe kun je zachtjes blijven trappen (zonder ook maar iets toe te voegen aan de aandrijving van je fiets) en de motor houd je op 25.
Lagere standen doen hetzelfde, maar met een lagere max. snelheid. Als je harder wilt, moet je harder trappen.

Fietsen zonder ondersteuning gaat ook prima. Alleen dan kom je (of tenminste: ik) er achter dat je op eigen kracht echt niet zo hard kan fietsen. Niet eens in dezelfde versnelling als wanneer je de motor gebruikt :P

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 14-05-2012 01:36 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
RocketKoen schreef op maandag 14 mei 2012 @ 01:25:
Verschilt per fiets.
in mijn geval: In de hoogste stand trekt de motor je naar 25 km/u zodra de trappers 1/4 rondje gemaakt hebben. In principe kun je zachtjes blijven trappen (zonder ook maar iets toe te voegen aan de aandrijving van je fiets) en de motor houd je op 25.
Lagere standen doen hetzelfde, maar met een lagere max. snelheid. Als je harder wilt, moet je harder trappen.
Mag dat wel, een motor die jou gewoon richting 25 km/u duwt zonder dat je echt moet meetrappen? Ik noem 1/4 rond trappen namelijk niet echt serieus trappen. Ik dacht dat die elektrische fietsen alleen power mochten leveren als er daadwerkelijk werd getrapt...

Mijn vraag betrof namelijk de fietsen die volledig voldoen aan de wetgeving. Als we dingen gaan doen die eigenlijk niet mogen, dan ga ik wel voor zo'n Diamant die ondersteunt tot 45 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
RocketKoen schreef op maandag 14 mei 2012 @ 01:25:
FMH heb ik ook aan gedacht ja.
Uiteindelijk voor RAT gegaan omdat het me dezelfde set leek, maar dan met een betere accu. Voor dezelfde prijs.
Maar achteraf is het me wel duidelijk dat RAT gewoon op andere dingen bespaard om zo een accu van €50 meer te kunnen leveren.
De verpakking was een plastic zak ik een kartonnen door waar eerst iets anders in heeft gezeten. Er zat geen gereedschap bij dat je toch hard nodig hebt. De instructies waren waardeloos en het wiel had geen band.
[...]
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was voor die set en welke set het is? Ze bieden namelijk nogal wat sets aan en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben momenteel nog het meest geinteresseerd in de set van FMH motor. Die komt op een totaal van 799 euro. Ga vanavond bij mensen bij mij in het dorp kijken die deze set ook gemonteerd hebben, ik had vorige week contact met FMH en die hadden aan die mensen gevraagd of ik ze kon benaderen en dat was prima dus ben benieuwd! :)

Nog even mbt de accu: je zegt dat de accu van RAT nog beter is dan die van FMH? Volgens mij kan je de accu van FMH zeker wel 1500 ~ 2000 keer opladen. Dat is ook de reden dat ik dus niet voor een kit van E-bike-kit.nl ga want die gaan maar 300 ~ 500 cycles mee dus dan ben ik op den duur alsnog duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Falcon schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:40:
Ondertussen is mijn vrouw (ik heb niks met fietsen in het algemeen ;)) al een jaar trotse eigenaresse van een elektrische bakfiets van Baboe.

[afbeelding]

Ik moet zeggen dat die accu het goed vol houdt. Met 4 kids + 1 volwassen toch +/- 15km/u vooruit kunnen stuwen is goed te doen :)
Met een driewielier moet je sowieso wel elektrisch om een beetje vooruit te komen (aerodynamisch drama en 50% meer rolweerstand). Wij hoeven er maar twee te vervoeren dus hebben een bakfiets met twee wielen. Het snelheidsverschil met een driewieler (als ik ze tegenkom en er langs moet) is echt behoorlijk.

Maargoed, offtopic.

M.b.t. TS denk ik dat van 25 km in 1:30 naar 1:00 en minder bezweet niet gaat werken met een elektrische fiets. Zal eerder 1:00 én bezweet zijn aangezien je 50% sneller moet rijden en dat haal je met de strapondersteuning denk ik niet. Van 16 naar 20 km/u is denk ik wel haalbaar en win je 15 minuten.

Persoonlijk zou ik voor die afstanden een ligfiets, wielrenfiets of mountainbike nemen en op het werk omkleden en opfrissen. Met mijn huidige MTB (met aanlopende hydraulische schijfrem |:( ) haal ik de 25 km makkelijk in een uur en dat is met nogal wat obstakels)

[ Voor 10% gewijzigd door MrSleeves op 14-05-2012 12:31 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
MrSleeves schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:28:
M.b.t. TS denk ik dat van 25 km in 1:30 naar 1:00 en minder bezweet niet gaat werken met een elektrische fiets. Zal eerder 1:00 én bezweet zijn aangezien je 50% sneller moet rijden en dat haal je met de strapondersteuning denk ik niet. Van 16 naar 20 km/u is denk ik wel haalbaar en win je 15 minuten.

Persoonlijk zou ik voor die afstanden een ligfiets, wielrenfiets of mountainbike nemen en op het werk omkleden en opfrissen. Met mijn huidige MTB (met aanlopende hydraulische schijfrem |:( ) haal ik de 25 km makkelijk in een uur en dat is met nogal wat obstakels)
Wielrenfiets / mountainbike / ligfiets wil ik niet aan :P
Ik heb gewoon een goede fiets en ga het gewoon op deze manier doen. Misschien moet ik dan mijn reistijd iets bijschaven naar de 75 minuten maar ik ga binnenkort gewoon sowieso kappen met het iedere keer volgooien van de Heilige Koe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Goed streven, zouden meer mensen moeten doen! Ik fiets ook meestal en hebben nu ook één i.p.v. twee auto's. Maar mijn afstand is veel korter (4,5 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:18:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je kwijt was voor die set en welke set het is? Ze bieden namelijk nogal wat sets aan en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben momenteel nog het meest geinteresseerd in de set van FMH motor. Die komt op een totaal van 799 euro. Ga vanavond bij mensen bij mij in het dorp kijken die deze set ook gemonteerd hebben, ik had vorige week contact met FMH en die hadden aan die mensen gevraagd of ik ze kon benaderen en dat was prima dus ben benieuwd! :)

Nog even mbt de accu: je zegt dat de accu van RAT nog beter is dan die van FMH? Volgens mij kan je de accu van FMH zeker wel 1500 ~ 2000 keer opladen. Dat is ook de reden dat ik dus niet voor een kit van E-bike-kit.nl ga want die gaan maar 300 ~ 500 cycles mee dus dan ben ik op den duur alsnog duurder uit.
Setje #6 van €799
LiFePO4 accu's gaan 5-10 jaar mee. LiPo 3-5 (en li-ion anderhalf ofzo) (aldus wikipedia)
Daar staat wel tegenover dat LiPo meer capaciteit per kg heeft.
Maar dat setje van FMH is volgens mij ook prima kwaliteit.
dreamscape schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:07:
[...]

Mag dat wel, een motor die jou gewoon richting 25 km/u duwt zonder dat je echt moet meetrappen? Ik noem 1/4 rond trappen namelijk niet echt serieus trappen. Ik dacht dat die elektrische fietsen alleen power mochten leveren als er daadwerkelijk werd getrapt...

Mijn vraag betrof namelijk de fietsen die volledig voldoen aan de wetgeving. Als we dingen gaan doen die eigenlijk niet mogen, dan ga ik wel voor zo'n Diamant die ondersteunt tot 45 :)
De wet verplicht een trapsensor, die de motor afzet als je niet trapt.
Er zijn hier 2 soorten. 1e is een krachtsensor, 2e een rotatiesensor.
Vrijwel alle elektrische fietsen gebruiken de rotatiesensor. De krachtsensor is niet alleen duurder, maar ook minder fijn. Je zet namelijk niet altijd evenveel kracht. Als je trappers bijvoorbeeld verticaal staan zet je helemaal geen kracht, en als ze horizontaal zijn juist maximaal. Dit is heel lastig te compenseren in de controller.
Wat de wet betreft zijn dit de eisen:
1) Maximaal motor vermogen = 250Watt
2) Maximale snelheid ondersteuning = 25 km/u
3) Motoronderbreking bij remmen
4) Motoronderbreking bij niet trappen

De maximumsnelheid test de politie op een rollerbank, en daar zul je dus ook niet meer dan 25 km/u halen. Maar er is geen wet die je verbied om harder dan 25 te fietsen. Ik word nu ook regelmatig (met moeite O-) ) ingehaald door amateur wielrenners.

Er zit er op elke elektrische fiets ook een aansluiting voor een gashendel. Dan mag je er alleen in de EU niet mee op de weg zonder kenteken en verzekering.

Wat minder bezweet betreft. Dat gaat (bij mij) niet echt op.
Ik span me net zo hard in op deze fiets als op een gewone fiets.
Het verschil zit em in 2 dingen.
1) Nu ga ik met dezelfde inspanning veel harder. Het liefst zet ik de ondersteuning op 15 km/u en trap ik zelf bij tot 20-25. De reis is hierdoor wel 2x zo kort dan wanneer ik het helemaal zelf zou doen.
2) Wind tegen? Regen? Moe na een lange werkdag? Zet de motor een standje hoger en je bent toch nog op tijd thuis / op je werk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:03:

Wat minder bezweet betreft. Dat gaat (bij mij) niet echt op.
Ik span me net zo hard in op deze fiets als op een gewone fiets.
Het verschil zit em in 2 dingen.
1) Nu ga ik met dezelfde inspanning veel harder. Het liefst zet ik de ondersteuning op 15 km/u en trap ik zelf bij tot 20-25. De reis is hierdoor wel 2x zo kort dan wanneer ik het helemaal zelf zou doen.
2) Wind tegen? Regen? Moe na een lange werkdag? Zet de motor een standje hoger en je bent toch nog op tijd thuis / op je werk.
Met punt 2 kan ik het wel eens zijn maar punt 1?

Als je een goede degelijke fiets hebt moet 20-25km/u toch ook geen enkel probleem zijn om te halen als je een normaal gezond persoon bent?

Ik heb zelf 3 fietsen, een hybride fiets van Jan Janssen, een ligfiets en een velomobiel en met alle 3 rij ik echt zonder problemen harder dan 25km/u .

Natuurlijk gaat de snelheid er op de hybride fiets wel uit als ik bv harde tegenwind heb maar dan nog komt de snelheid niet onder de 20km/u en natuurlijk haalt de velomobiel de hoogste kruissnelheid (35km/u en harder is echt geen uitzondering en bij een lang recht stuk is ook 40km/u geen rare snelheid om lange tijd te rijden) maar ook met mijn open ligfiets en hybride fiets rij ik regelmatig tegen de 30km/u.

Ik snap die hele hype onder jongeren en mensen van rond de 30 dan ook niet dat ze allemaal massaal aan de electrische fiets gaan.

Of je moet inderdaad van een oude gammele stationsfiets afkomen of vaak open stukken rijden of bv een bakfiets of ander zwaar lomp materieel rondtrappen maar wat is er nou zo bijzonder aan electrische fietsen?
Met een goede fiets en een normale conditie (ik ben echt geen contador ofzo :+ ) moet je toch zonder al te veel moeite ook die snelheid kunnen rijden.

Of gaat het echt om veel stukken met tegenwind ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Metro2002 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 16:10:
Ik heb zelf 3 fietsen, een hybride fiets van Jan Janssen, een ligfiets en een velomobiel en met alle 3 rij ik echt zonder problemen harder dan 25km/u .
Dat 'probleem' heb ik dus ook. Ik rijd op mijn hybride fiets mijn 6 km woon-werkverkeer met gemiddeld 25 km/u zonder bezweet te arriveren. Ik zou dus niet zoveel baat hebben bij een elektrische fiets. Tenzij ik het ding kan laten ondersteunen tot 20 en dan zelf nog ga bijtrappen naar 35. Maar dat tijdsvoordeel heeft met mijn woon-werkafstand niet zo veel nut...

Maar goed, als het fenomeen 'elektrische fiets' ervoor zorgt dat de mensen met mindere conditie nu ineens 24 km/u gaan fietsen in plaats van 15 en daardoor dus mij minder in de weg zitten en vooral hun auto laten staan, vind ik het een mooie uitvinding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[...]

Met punt 2 kan ik het wel eens zijn maar punt 1?

Als je een goede degelijke fiets hebt moet 20-25km/u toch ook geen enkel probleem zijn om te halen als je een normaal gezond persoon bent?

Natuurlijk gaat de snelheid er op de hybride fiets wel uit als ik bv harde tegenwind heb maar dan nog komt de snelheid niet onder de 20km/u en natuurlijk haalt de velomobiel de hoogste kruissnelheid (35km/u en harder is echt geen uitzondering en bij een lang recht stuk is ook 40km/u geen rare snelheid om lange tijd te rijden) maar ook met mijn open ligfiets en hybride fiets rij ik regelmatig tegen de 30km/u.

Ik snap die hele hype onder jongeren en mensen van rond de 30 dan ook niet dat ze allemaal massaal aan de electrische fiets gaan.

Of je moet inderdaad van een oude gammele stationsfiets afkomen of vaak open stukken rijden of bv een bakfiets of ander zwaar lomp materieel rondtrappen maar wat is er nou zo bijzonder aan electrische fietsen?
Met een goede fiets en een normale conditie (ik ben echt geen contador ofzo :+ ) moet je toch zonder al te veel moeite ook die snelheid kunnen rijden.

Of gaat het echt om veel stukken met tegenwind ed?
Ik spreek nu even puur voor mezelf maar mijn route gaat echt dwars door weilanden met 0,0 beschutting. Dus echt "out in the open" zeg maar. Als ik dan tegenwind heb dan is het echt geen pretje.
dreamscape schreef op maandag 14 mei 2012 @ 16:26:
Maar goed, als het fenomeen 'elektrische fiets' ervoor zorgt dat de mensen met mindere conditie nu ineens 24 km/u gaan fietsen in plaats van 15 en daardoor dus mij minder in de weg zitten en vooral hun auto laten staan, vind ik het een mooie uitvinding. :)
Nou dan wil ik graag trendsetter zijn en ervoor zorgen dat meer mensen je niet meer in de weg zullen zitten :+

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-05-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Ik zie de gemiddelde huisvader / -moeder op hun stadsfiets nog geen 25Km/h gemiddeld over langere afstand met tegenwind doen. Laat staan dat ze dan toonbaar van de fiets af komen. In de regel mag je dan blij zijn met 15 Km/h. Piek snelheid is idd geen enklek probleem.

Op m'n hybride fiets heb ik ook 56Km/h gepiekt op vlak wegdek zonder wind.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

martijn_tje schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:49:
[...]

Ik zie de gemiddelde huisvader / -moeder op hun stadsfiets nog geen 25Km/h gemiddeld over langere afstand met tegenwind doen. Laat staan dat ze dan toonbaar van de fiets af komen. In de regel mag je dan blij zijn met 15 Km/h. Piek snelheid is idd geen enklek probleem.

Op m'n hybride fiets heb ik ook 56Km/h gepiekt op vlak wegdek zonder wind.
Ik zei ook niet gemiddeld want dat haal je op een electrische fiets ook niet maar als kruissnelheid moet dat toch niet zo'n probleem zijn :) ?
maar wat er al eerder hier gezegd werd klopt denk ik wel. Als het mensen uit de auto krijgt is het een prima oplossing natuurlijk. Vanochtend nog een electrische fietser tegengekomen die inderdaad harder reed dan 25km/u. Namelijk 30km/u. Maar dat hield hij niet zo lang vol :+ Een stroomlijn werkt wat dat betreft een stuk beter >:) :P

Maar weer ontopic, ik zal mijn mond houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-04 23:37
Ik haak maar even in ...

ik heb via het fietsenplan van het werk een aanvraag gedaan, en wil ook een electrische fiets kopen.
De afstand van huis naar mijn werk is 17 km enkele reis. 34 per dag dus.

Ik heb deze afstand een paar keer met mijn huidige fiets gedaan (Sparta papazone), maar dit valt me zwaar tegen. Ik doe er ca 1u15 minuten over (ook vanwege de pont halverwege).

Ideaal gezien zou ik een electische scooter willen aanschaffen, maar aangezien ik een kinderzitje achterop nodig heb omdat ik eerst 2 kinderen naar school / KDV moet brengen wil ik een fiets aanschaffen.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het deze:
De Trek T80.
Afbeeldingslocatie: http://images.besteproduct.nl/Product/640x480/Trek_T80_plus__heren___2010__.jpg

Zijn er ervaringen met deze fiets?

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Deviator79 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 09:33:
Ik haak maar even in ...

ik heb via het fietsenplan van het werk een aanvraag gedaan, en wil ook een electrische fiets kopen.

Ik heb deze afstand een paar keer met mijn huidige fiets gedaan (Sparta papazone), maar dit valt me zwaar tegen. Ik doe er ca 1u15 minuten over (ook vanwege de pont halverwege).

Ideaal gezien zou ik een electische scooter willen aanschaffen, maar aangezien ik een kinderzitje achterop nodig heb omdat ik eerst 2 kinderen naar school / KDV moet brengen wil ik een fiets aanschaffen.

De Trek T80.
[afbeelding]

Mooie fiets, maar hou er wel rekening mee dat je je ketting meer moet onderhouden omdat je een derailleur hebt en geen gesloten kettingkast. Er komt dan sneller vuil tussen op den duur.
Denk dat het verder een prima fiets is.

Ik ben gisteren even bij mensen bij me in het dorp wezen kijken die een fiets hadden omgebouwd met de ombouwset van FMH motor. De omgebouwde fiets was een oudere Gazelle opoe fiets maar ik mocht toch van die mensen een testrondje doen.

Wat me gelijk opviel is dat je in de bebouwde kom echt goed op moet letten als je met maximale ondersteuning fietst. Als je een beetje trapt dan schiet hij na een halve slag ineens naar voren! Gaat wel als een speer verder.

Daarnaast heeft de kit 5 standen terwijl ik dacht dat er maar 3 standen op zaten dus dat is mooi. Accu ook even mogen vasthouden en die was veel lichter als ik dacht. Achterlicht zat netjes verwerkt in de accu.
Denk dat ik toch voor deze set ga binnenkort.

Alleen het ombouwen schijnt nogal complex te zijn, voor het ombouwen van die opoe-fiets was toch wel 8 uur nodig in plaats van de 2 uur waarover wordt geroepen op hun site. Maar dat kan ook aan de fiets zelf liggen natuurlijk aangezien dit al een wat ouder modelletje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Wat Vlassie zegt: een derailleur heeft veel meer onderhoud nodig en uiteindelijk heeft een naafversnelling snel een beter rendement / minder verlies.
Een perfect werkende derailleur heeft natuurlijk minder verlies dan een naafversnelling, maar uiteindelijk heb je toch last van slijtage en/of vergeet je iets aan onderhoud.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Shimano Alfine gaan. En mocht je echt geld over hebben, kan je voor een Rohloff naaf gaan, maar de Alfine heeft een prima bereik voor woon/werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
MrSleeves schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:06:
Wat Vlassie zegt: een derailleur heeft veel meer onderhoud nodig en uiteindelijk heeft een naafversnelling snel een beter rendement / minder verlies.
Een perfect werkende derailleur heeft natuurlijk minder verlies dan een naafversnelling, maar uiteindelijk heb je toch last van slijtage en/of vergeet je iets aan onderhoud.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Shimano Alfine gaan. En mocht je echt geld over hebben, kan je voor een Rohloff naaf gaan, maar de Alfine heeft een prima bereik voor woon/werk.
En welke fiets heeft zo'n Shimano Alfine?, ik zie dat het een los onderdeel is en geen fiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Koga Signature, Batavus Supreme, je moet er wel even naar zoeken.

Anderzijds zou je met een gemiddelde 5 of 7 versnellingen naaf ook makkelijk mee uit de voeten kunnen.
Ik rjid bakfiets met 5 versnellingen SRAM en ik gebruik de eerste (lichtste) versnelling eigenlijk nooit. Bij de volgende beurt laat ik de achterkrans verkleinen (minder tanden) zodat ik nog iets harder kan in z'n 5.

Bij Koga hebben ze deze: http://www.koga.com/koga/...e=true&mdlid=379&gender=H
8 versnellingen, echt meer dan zat, zeker met trapondersteuning.

[ Voor 16% gewijzigd door MrSleeves op 15-05-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Volgens mij is dat allemaal wel in een andere prijscategorie dan die Trek fietsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Deviator79 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:58:
Volgens mij is dat allemaal wel in een andere prijscategorie dan die Trek fietsen..
oh nee, die batavus is ongeveer gelijk geprijsd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Elektrische Trek fietsen kunnen ook uitgerust worden met een Alfine naaf of een Nexus met 3, 7 of 8 versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Deviator79 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 09:33:
Ik haak maar even in ...

De Trek T80.
[afbeelding]

In de laatste Kampioen kwam deze fiets wel als winnaar uit de bus.

Edit: Ik ben vanmiddag nog even langs mijn lokale fietsenwinkel gereden om te vragen of ik een dag een elektrische fiets kon huren om te ervaren hoe het nou is om die 25km heen en vervolgens die 25km terug te fietsen.

Volgens mij krijg ik een Sparta Ion mee volgende week maandag, dus dan gaan we dinsdag de proef op de som nemen. Het kost me voor die ene dag 20 euro dus dat viel me heel erg mee. Wil toch wel even zeker weten of ik tijdswinst boek en of het bevalt voor ik 800 euro lap voor een ombouwkit 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-05-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MrSleeves schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:18:
Elektrische Trek fietsen kunnen ook uitgerust worden met een Alfine naaf of een Nexus met 3, 7 of 8 versnellingen.
Dat is inderdaad veel beter dan 21 versnellingen.
Ik gebruik eigenlijk alleen nog de 3 grootste versnellingen. Alles daar onder is voor langzaam fietsen, tegen de wind in, vertrekken vanuit stilstand of berg op. Daar heb je nu een motor voor :P
Mijn volgende fiets wordt er iig een met naafversnelling ofzo. (En dan bouw ik mn huidige elektromotor wel in het voorwiel)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Is er al een overdekte ligfiets met electromotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 02:42:
Sunrider schijnt electrische ondersteuning te leveren in hun velomobielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:10
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 02:42:
Ja, paar jaar geleden eens een proefrit gemaakt in een Aerorider: http://www.solarwebsite.nl/2007/08/proefrit-aerorider/

Mooi ding maar destijds peperduur. Geen idee of ze nog gemaakt worden.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 11:38
Een waarschuwing en ene vraag tegelijk. Recentelijk heb ik een stuk gefietst op een Giant e-bike, exacte model ken ik helaas niet. Op zich aardig fietsen, vooral het snel op snelheid komen sprak me wel aan, als is 25km/h voor mij te langzaam. Ben benieuwd wanneer de eerste "tweaks" verschijnen op dit gebied.

Wat ik een groot nadeel vond is het fietsen met de hulpmotor uit. Dit was voor niet-getrainde fietsers bijna niet te doen. Het leek wel alsof de crank (trappers) ellipsvormig liepen. Ook gaan staan op de trappers om aan te zetten ging niet. Iemand een idee hoe dit komt?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Taigu schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:23:
Een waarschuwing en ene vraag tegelijk. Recentelijk heb ik een stuk gefietst op een Giant e-bike, exacte model ken ik helaas niet. Op zich aardig fietsen, vooral het snel op snelheid komen sprak me wel aan, als is 25km/h voor mij te langzaam. Ben benieuwd wanneer de eerste "tweaks" verschijnen op dit gebied.

Wat ik een groot nadeel vond is het fietsen met de hulpmotor uit. Dit was voor niet-getrainde fietsers bijna niet te doen. Het leek wel alsof de crank (trappers) ellipsvormig liepen. Ook gaan staan op de trappers om aan te zetten ging niet. Iemand een idee hoe dit komt?
Veel van die fietsen zijn volgens mij uitgevoerd met 26 of 28 inch wielen, het 28inch model laten denken dat ie 26inch wielen heeft zal een lichte tweak geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:33

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Leuk, eidenlijk een onderwerp over elektrische fietsen, ik kan zo gauw alleen mijn eigen ervaringen vertellen. Ten eerste: mensen om je heen kijken toch verbaasd als je vertelt dat je een elektrische fiets hebt en/of hebben volgens mij een beeld dat de gemiddelde elektrische fietser een handicap heeft of dat het "iets voor ouderen" is. Ik heb zelf tot mijn dertigste geen eigen auto gehad en echt alles op de fiets en/of met het openbaar vervoer gedaan, ondanks dat ik vanaf mijn begin twintig wel al een rijbewijs had. Dus eigenlijk nooit geld uitgegeven aan een (dure) auto en de bijbehorende onkosten. Ook qua fietsen heb ik alleen maar simpele tweedehands brikken gekocht. Oftewel, ik had budget opgebouwd ;)

Ongeveer anderhalf jaar geleden ging ik verhuizen en moest ik ineens van acht naar zestien kilometer naar mijn werk fietsen. Een keer geprobeerd op een normale fiets, viel mij tegen op een dag heen-en-weer. Tijdje met de trein/bus gegaan, maar dat gaf mij wat minder vrijheid (wachten op trein/aansluiting, op tijd weggaan van je werk enzovoorts, rekening houden met vertrektijden). Na een half jaar toch maar besloten om voor een elektrische fiets te gaan kijken. Ik wilde een accu in mijn frame, dus geen losse accu onder mijn bagagedrager of onder mijn zadel. In het dorp gaan kijken en vrij snel viel mijn oog op de Koga Myata (Tour) elektrische fiets. Prijzig ding, maar snel afwegend tegen wat een auto mij zou kosten of treinkaartjes en de vrijheid en gemak dat het (elektrisch) fietsen geeft, was de keuze snel gemaakt.

Rijd nu dus ongeveer anderhalf jaar op deze fiets en ben er zeer tevreden over. Nooit bezweet op het werk aankomen. Ik rijd normaal op de lichtste aandrijving, halverwege ga ik op de middelste aandrijving over. Als ik 's middags op de terugweg nog een vervelende brug over moet gaat hij op de zwaarste aandrijving over en daarna weer terugschakelen soms. Ideaal apparaat. Ik ben ondertussen van werk veranderd en hoef nog maar tien kilometer te fietsen, maar toch gebruik ik de elektrische fiets nog steeds. Zonder elektrische aandrijving is de fiets dan weer slecht te doen, trapt alsof hij licht op de rem staat.

In totaal heb ik er nu bijna 6000 km. opzitten en heeft hij al een beurt gehad. Tandwiel was versleten na een jaar (?), dus nieuw tandwiel erop voor en een nieuwe ketting. Ik rij netjes op fietspaden en meestal schakel ik netjes. Enkele keer schiet hij er naast en mogelijk dat dat bij herhaling voor teveel slijtage heeft gezorgd. Vond het wel een sterk verhaal na een jaar, maar heb het toch maar laten vervangen.

Gemiddeld rijd ik 25 km/u (maximum snelheid is ingesteld op 27 km/u) en merk dat de accu dan het snelst leeg gaat. Dan haal ik denk ik rond de 40 km. op een lading. Als ik daarentegen rond de of onder de 20 km/u fiets, dan is de accu gelijk (een stuk) zuiniger en vermoed ik dat ik wel de 60 kan halen.

Wat betreft luiheid, je moet wel degelijk nog gewoon trappen en in zijn lichtste aandrijving heb je nog best een redelijke lichaamsbeweging. Je conditie wordt er niet sterk van, maar ook niet minder. Het is altijd beter dan in de auto zitten en helemaal geen beweging krijgen. En ik denk dat voor een hoop mensen een elektrische fiets een ideaal vervoermiddel is, als je binnen een straal van vijftien tot twintig kilometer van je werk woont. Als ik zie dat op mijn werk mensen elke dag tien kilometer met de auto rijden, die allemaal op de fiets zouden kunnen komen en daarbij ook een stukje gezondheid op te bouwen, denk ik dat het een hoop autoverkeer kan schelen. Maar goed, die keuze moeten ze zelf maken ;)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Niet op de tijd letten wat betreft het voorblad, maar op de kilometers. Dan nog is het redelijk snel, je moet langer met je blad kunnen doen. Afhankelijk van de kwaliteit van de bladen kun je moet je denken aan minimaal 10.000km. Meestal slijt de cassette (achter) sneller. Je kunt makkelijk zien of je ketting en/of tandwielen versleten zijn, zie onderaan deze pagina.

De oorzaak ligt waarschijnlijk in je ketting. Ook bijhybrides met open kettingkast en cassette is onderhoud belangrijk. Naast zeer regelmatig goed schoonmaken en smeren moeten de ketting en tandwielen af en toe worden vervangen. Bij racefietsen is het aan te raden na ongeveer 3000km je ketting te vervangen, ik neem aan dat jij met een vergelijkbare ketting rondrijdt. Meer schoonmaken en eerder vervangen dus, slijtage meten en ketting vervangen kun je met wat goedkoop gereedschap zelf. Met iets meer gereedschap kun je de bladen ook zelf vervangen. Dit bespaart op de lange termijn flink op de tandwielen vervangen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Taigu schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:23:
Je kunt er ook een uit het buitenland halen, sommige modellen halen de 35km/h ook wel. Harder wil je niet op een gewone fiets.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tjeerd schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:59:
Leuk, eidenlijk een onderwerp over elektrische fietsen, ik kan zo gauw alleen mijn eigen ervaringen vertellen. Ten eerste: mensen om je heen kijken toch verbaasd als je vertelt dat je een elektrische fiets hebt en/of hebben volgens mij een beeld dat de gemiddelde elektrische fietser een handicap heeft of dat het "iets voor ouderen" is. Ik heb zelf tot mijn dertigste geen eigen auto gehad en echt alles op de fiets en/of met het openbaar vervoer gedaan, ondanks dat ik vanaf mijn begin twintig wel al een rijbewijs had. Dus eigenlijk nooit geld uitgegeven aan een (dure) auto en de bijbehorende onkosten. Ook qua fietsen heb ik alleen maar simpele tweedehands brikken gekocht. Oftewel, ik had budget opgebouwd ;)

Ongeveer anderhalf jaar geleden ging ik verhuizen en moest ik ineens van acht naar zestien kilometer naar mijn werk fietsen. Een keer geprobeerd op een normale fiets, viel mij tegen op een dag heen-en-weer. Tijdje met de trein/bus gegaan, maar dat gaf mij wat minder vrijheid (wachten op trein/aansluiting, op tijd weggaan van je werk enzovoorts, rekening houden met vertrektijden). Na een half jaar toch maar besloten om voor een elektrische fiets te gaan kijken. Ik wilde een accu in mijn frame, dus geen losse accu onder mijn bagagedrager of onder mijn zadel. In het dorp gaan kijken en vrij snel viel mijn oog op de Koga Myata (Tour) elektrische fiets. Prijzig ding, maar snel afwegend tegen wat een auto mij zou kosten of treinkaartjes en de vrijheid en gemak dat het (elektrisch) fietsen geeft, was de keuze snel gemaakt.

Rijd nu dus ongeveer anderhalf jaar op deze fiets en ben er zeer tevreden over. Nooit bezweet op het werk aankomen. Ik rijd normaal op de lichtste aandrijving, halverwege ga ik op de middelste aandrijving over. Als ik 's middags op de terugweg nog een vervelende brug over moet gaat hij op de zwaarste aandrijving over en daarna weer terugschakelen soms. Ideaal apparaat. Ik ben ondertussen van werk veranderd en hoef nog maar tien kilometer te fietsen, maar toch gebruik ik de elektrische fiets nog steeds. Zonder elektrische aandrijving is de fiets dan weer slecht te doen, trapt alsof hij licht op de rem staat.

In totaal heb ik er nu bijna 6000 km. opzitten en heeft hij al een beurt gehad. Tandwiel was versleten na een jaar (?), dus nieuw tandwiel erop voor en een nieuwe ketting. Ik rij netjes op fietspaden en meestal schakel ik netjes. Enkele keer schiet hij er naast en mogelijk dat dat bij herhaling voor teveel slijtage heeft gezorgd. Vond het wel een sterk verhaal na een jaar, maar heb het toch maar laten vervangen.

Gemiddeld rijd ik 25 km/u (maximum snelheid is ingesteld op 27 km/u) en merk dat de accu dan het snelst leeg gaat. Dan haal ik denk ik rond de 40 km. op een lading. Als ik daarentegen rond de of onder de 20 km/u fiets, dan is de accu gelijk (een stuk) zuiniger en vermoed ik dat ik wel de 60 kan halen.

Wat betreft luiheid, je moet wel degelijk nog gewoon trappen en in zijn lichtste aandrijving heb je nog best een redelijke lichaamsbeweging. Je conditie wordt er niet sterk van, maar ook niet minder. Het is altijd beter dan in de auto zitten en helemaal geen beweging krijgen. En ik denk dat voor een hoop mensen een elektrische fiets een ideaal vervoermiddel is, als je binnen een straal van vijftien tot twintig kilometer van je werk woont. Als ik zie dat op mijn werk mensen elke dag tien kilometer met de auto rijden, die allemaal op de fiets zouden kunnen komen en daarbij ook een stukje gezondheid op te bouwen, denk ik dat het een hoop autoverkeer kan schelen. Maar goed, die keuze moeten ze zelf maken ;)
Mooi om te lezen dat je fiets bevalt, mag wel voor dat geld ook :)

Mag ik vragen waarom je per se een fiets met ingebouwde accu wou hebben? Voor mij is dat voor mijn woon-werkverkeer irritant omdat ik dan de accu er niet af kan halen, ik heb voor dinsdag een Batavus Padova gehuurd om te kijken hoe het bevalt maar die moet ik dus mooi naar binnen meenemen naar de IT afdeling. Voor een keertje is dat geen probleem maar ik wil dus in de toekomst wel een uitneembare accu zodat ik niet met die fiets hoef te zeulen om de accu op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ik hoef niet mijn accu op te laden op het werk, omdat ik het makkelijk red om in een dag heen-en-weer te kunnen op een enkele acculading. Dus het was voor mij geen eis dat de accu er af kon/moest. En persoonlijk vind ik een accu verwerkt in het frame er mooier uit zien. Nou zijn er ook accu's die praktisch onder de bagagedrager zitten en die je ook al amper ziet, dat zou ook nog een alternatief zijn geweest als het niet in het frame bestond. Maar de accu's die je echt overduidelijk ziet zitten/hangen onder het zadel, vind ik niet mooi. Puur een kwestie van smaak eigenlijk bij mij.

Momenteel is mijn broer aan het proberen op de elektrische fiets van mijn ouders (Batavus) en die fietst er dertig kilometer heen en dertig terug per dag mee. Bevalt hem erg goed, al is het wel zo dat met die afstanden je het toch wel een beetje in je benen gaat merken, maar hij houdt van sporten, dus dat is geen probleem. Hij moet nu dus een stopcontact zoeken en dan echt met de fiets erbij in de buurt opladen. Benieuwd dus of hij als hij een elektrische fiets gaat kopen, voor een losse accu gaat.

Hij is nu per dag ongeveer acht euro kwijt aan benzine met de auto, dus als hij een fiets van ongeveer 2000 euro zou gaan kopen, zal hij binnen een jaar dit 'terugverdiend' hebben. Zijn partner zit alleen nog in de gedachtenfase dat ze denkt dat hij 'lui' zou worden van een elektrische fiets (alsof je dat niet wordt van elke dag met de auto :p).

[ Voor 13% gewijzigd door Tjeerd op 19-05-2012 14:36 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:44
Vorig jaar stond ik op het punt om te kopen. Na vele dagen/weken lezen wist ik het: het moest er 1 met Bosch motor worden, omdat deze ook bergop de meeste ondersteuning gaf. Maar dat was dus al 2500+ euro. En eigenlijk was ik nog meer geïnteresseerd in de ebikes die 40km/h doen, maar toen kwam ik erachter dat deze in NL niet mogen... :'( In ieder geval ben ik er toen mee gekapt omdat ik dacht dat het nog altijd erg in de kinderschoenen staat, lees: weinig power en range voor de hoofdprijs.

Afgelopen week zag ik het bericht in de kampioen (voor zover ik deze testen überhaupt serieus neem), en zag dat een Trek van 1800 euro testwinnaar was én dat de algemene strekking was dat er weer heel veel verbeterd was. Zo'n Trek viel destijds al op door de grote ondersteuning bergop. Alsof je bionic man was.

Dus misschien moet ik maar weer eens gaan rondkijken, of nóg een jaartje wachten..... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:52:
Vorig jaar stond ik op het punt om te kopen. Na vele dagen/weken lezen wist ik het: het moest er 1 met Bosch motor worden, omdat deze ook bergop de meeste ondersteuning gaf. Maar dat was dus al 2500+ euro. En eigenlijk was ik nog meer geïnteresseerd in de ebikes die 40km/h doen, maar toen kwam ik erachter dat deze in NL niet mogen... :'( In ieder geval ben ik er toen mee gekapt omdat ik dacht dat het nog altijd erg in de kinderschoenen staat, lees: weinig power en range voor de hoofdprijs.

Afgelopen week zag ik het bericht in de kampioen (voor zover ik deze testen überhaupt serieus neem), en zag dat een Trek van 1800 euro testwinnaar was én dat de algemene strekking was dat er weer heel veel verbeterd was. Zo'n Trek viel destijds al op door de grote ondersteuning bergop. Alsof je bionic man was.

Dus misschien moet ik maar weer eens gaan rondkijken, of nóg een jaartje wachten..... :D
De motoren zijn op het moment redelijk uitontwikkeld.
Qua vermogen zitten ze aan het wettelijk maximum in veel fietsen (250W). En Qua formaat zijn de nieuwste niet meer groter dan een naaf met versnellingen.
Woon je overigens in het buitenland? Zoveel bergen heeft NL namelijk niet ;)

Qua range haal je met de beste accu's (lipo en lifepo4) makkelijk 100km op 1 lading. Als je zelf een beetje normaal meetrapt tenminste. Als je het daarmee niet haalt naar je werk en terug, zou ik uberhaubt niet op de fiets gaan...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Heb vandaag dus de fiets meegekregen die ik een dag heb gehuurd. Het gaat om een Batavus Padova Easy met een accu in het frame. Rijdt wel lekker maar ik denk wel dat ik hem na de 25km als de sodemieter aan een stopcontact moet zetten want je ziet de streepjes er vanaf gaan :P

Het is verder ook een fiets met 7 versnellingen. Ik vind alleen de zwaarste versnelling nog net even te licht en heb toch het idee dat ik te veel meetrap.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Mijn streven is om binnen 70 minuten op de zaak te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 20:56
Heb de Kemp Starley 24V van de Praxis, werkt prima allemaal, zit accu/motor op die meer gebruikt wordt bij o.a. Halfords. Snap echt niet dat mensen een e-fiets kopen van 2600 euro, meer dan 1500 euro is gewoon doelloos. Ook de power en snelheid zit wel snor, range ongeveer 70 km, 50 km als je amper meetrapt. Wanneer je zelf bijna al het werk doet kun je de 100 km wel halen lijkt me. Ook bergop is de ondersteuning prima, zeker niet nodig om een fiets van over de 1000 euro te halen daarvoor, alle motoren zijn max 0,25 kW en zit alleen wat verschil in de eindoverbrenging.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Da's hetzelfde als een non-elektrische fiets van Halfords kopen van 200 euro en zeggen dat het zinloos is dat er Gazelles en Batavi van 750 euro bestaan. Er zit op veel meer fronten kwaliteitsverschil. Dat zit hem in gebruikte materialen, fabricageprocessen en afwerking. En al die critia hebben weer invloed op gebruiksemak en levensduur.

Neemt niet weg dat jouw elektrische fiets prima aan jouw eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je hebt inderdaad ook niet elektrische fietsen van 1800 euro (kogo, batavus enz)
Er is op het moment geen fiets op de markt waar voor meer dan 1000 euro aan elektro spul in zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-05 21:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

RocketKoen schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 00:26:
Je hebt inderdaad ook niet elektrische fietsen van 1800 euro (kogo, batavus enz)
Er is op het moment geen fiets op de markt waar voor meer dan 1000 euro aan elektro spul in zit.
Jawel hoor, maar dan heb je het over Di2 Dura-ace elektrische schakelgroepen voor op de racefiets :+

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen om 7:20 de deur uit en ik was om 8:20 op de zaak met een gemiddelde snelheid van 25 km/u
Het was 25km fietsen.

Fiets staat nu op de IT afdeling bij te laden, hij heeft nog 40% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Netjes! Test geslaagd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De test is inderdaad geslaagd, en ik had nog een klein beetje wind tegen. Denk dat de terugreis nog iets sneller kan. Het fietst echt enorm relaxed en scheelt in vergelijking met mijn standaard fiets een half uur, met die fiets deed ik er anderhalf uur over en was ik bekaf :P

Het is ook een route die echt dwars door de weilanden gaat, als je al een beetje wind hebt merk je het gelijk. Verder wel heerlijk om zo door de weilanden te fietsen, rennende hazen, visdieven en een buizerd gezien. Het is jammer dat ongeveer 1/3 van de route parallel langs een drukke provinciale weg loopt maar verder is het erg relaxed.

Ook heel veel mensen ingehaald trouwens, je merkt echt dat je er soms voorbij scheurt terwijl je naar eigen gevoel niet eens zo veel kracht zet. Respect voor mensen die daar dagelijks zonder elektrische ondersteuning fietsen.

De accu van de Batavus Padova was op de zaak nog 40%, ik heb meestal de 3e en soms de 2e stand gebruikt. Als ik de recensies mag geloven doet de set vam FMH motor dat toch een stuk effectiever en hoef ik hem alleen thuis op te laden.

Je merkt toch wel dat het een wat oudere fiets is, hij heeft volgens mij al aardig wat kilometers gedraaid en als je heuveltje op gaat moet je ook flink bijtrappen. Lijkt dan wel of die minder fanatiek oppakt. Mijn ervaring met de set van FMH Motor is dat hij toch heel wat fanatieker oppakt en meer power lijkt te hebben.

Nu nog even moeder de vrouw overhalen om de set van FMH aan te schaffen :P
Jim423 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:16:
Heb de Kemp Starley 24V van de Praxis, werkt prima allemaal, zit accu/motor op die meer gebruikt wordt bij o.a. Halfords. Snap echt niet dat mensen een e-fiets kopen van 2600 euro, meer dan 1500 euro is gewoon doelloos. Ook de power en snelheid zit wel snor, range ongeveer 70 km, 50 km als je amper meetrapt. Wanneer je zelf bijna al het werk doet kun je de 100 km wel halen lijkt me. Ook bergop is de ondersteuning prima, zeker niet nodig om een fiets van over de 1000 euro te halen daarvoor, alle motoren zijn max 0,25 kW en zit alleen wat verschil in de eindoverbrenging.
Ik heb de site bekeken, en opzich zien die fietsen er niet eens zo slecht uit. De onderdelen die zijn gebruikt zijn toch wel van bekende merken.

Toch gaat dit voor mij niet werken omdat ik bijna 2 meter lang ben en dus een grote fiets moet hebben. De huurfiets die ik heb meegekregen was al veel te klein en mijn huidige fietsmaat is framemaat 70.
Daarnaast hebben de fietsen van Kemp Starley maar weinig versnellingen en is de accu ook maar 600 keer te herladen.

Voor mij is dus toch de beste optie om mijn huidige fiets om te bouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-05-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:07:
De test is inderdaad geslaagd, en ik had nog een klein beetje wind tegen. Denk dat de terugreis nog iets sneller kan. Het fietst echt enorm relaxed en scheelt in vergelijking met mijn standaard fiets een half uur, met die fiets deed ik er anderhalf uur over en was ik bekaf :P
Sorry dat ik hier zomaar inval , maar mijn aandacht was getrokken omdat ik op m'n racefiets vaak gehinderd wordt door breeduit naast elkaar rijdende electropiloten.....
Geen enkele electrorijder komt in de buurt van mijn tempo , ik ga ze doorgaans voorbij alsof ze stilstaan.
Anderhalf uur over 25 km , dat is een gemiddelde van 17 ofzo, dat vind ik niet erg geloofwaardig voor een normaal/niet oud/gezond persoon.
Een paar jaar geleden heb ik een paar maanden elke dag 15km heen en 15km teruggereden , dat deed ik in 3o tot 40 minuten per rit (afhankelijk van de wind) op een simpele oude stalen racefiets met spatbordjes , dus nog aanzienlijk sneller dan welke electropiloot dan ook (25 gaat makkelijk , sneller is onmogelijk met die loodzware dingen).

Denk niet dat ik een topsporter ben, ik word dit jaar 60.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:54:
[...]

Sorry dat ik hier zomaar inval , maar mijn aandacht was getrokken omdat ik op m'n racefiets vaak gehinderd wordt door breeduit naast elkaar rijdende electropiloten.....
Geen enkele electrorijder komt in de buurt van mijn tempo , ik ga ze doorgaans voorbij alsof ze stilstaan.
Anderhalf uur over 25 km , dat is een gemiddelde van 17 ofzo, dat vind ik niet erg geloofwaardig voor een normaal/niet oud/gezond persoon.
Een paar jaar geleden heb ik een paar maanden elke dag 15km heen en 15km teruggereden , dat deed ik in 3o tot 40 minuten per rit (afhankelijk van de wind) op een simpele oude stalen racefiets met spatbordjes , dus nog aanzienlijk sneller dan welke electropiloot dan ook (25 gaat makkelijk , sneller is onmogelijk met die loodzware dingen).

Vervelend voor je dat je vaak gehinderd wordt door mede-electropiloten, maar je zegt zelf dat ze naast elkaar rijden dus dan zal het vast om samenrijdende oudere stellen gaan en ik kan me goed voorstellen dat die niet altijd even goed door hebben hoe alles werkt, no offence richting jou met je 60 jaren ;)

De reden dat ik 17 km per uur deed was dat ik het gewoon rustig aan wilde doen en mezelf niet te veel wou vermoeien, het is ook een redelijk standaard fiets en eigenlijk geen tourer-fiets en hij heeft 7 versnellingen. Daarnaast moet je ook maar eens de fietsplanner erbij pakken, dan zul je zien dat de gemiddelde tijd over 25 km ook anderhalf uur is dus zo slecht deed ik het nou ook weer niet.

Je zult mij niet vaak iemand anders zien hinderen, maar ik werd vanmorgen wel gehinderd door van die schoolgrietjes van een jaar of 14 die per se met z'n drieen / vieren naast elkaar willen rijden :')
Dan maar even de bel gebruiken en ze zijn zo aan de kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:07:
Toch gaat dit voor mij niet werken omdat ik bijna 2 meter lang ben en dus een grote fiets moet hebben. De huurfiets die ik heb meegekregen was al veel te klein en mijn huidige fietsmaat is framemaat 70.
Daarnaast hebben de fietsen van Kemp Starley maar weinig versnellingen en is de accu ook maar 600 keer te herladen.

Voor mij is dus toch de beste optie om mijn huidige fiets om te bouwen.
Doe met deze post wat je wilt, maar als ik jou was zou ik mezelf toch eens laten nameten. Ben zelf 1m97 en kom op max 65cm frame uit (binnenbeenlengte ca 95cm). Misschien heb je dit al laten doen en heb je extreem lange benen, negeer bovenstaande dan. Ik zou 70cm eerder verwachten bij iemand van 2m10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

d:)b v.w.b. je conditie.

Ik rij zelf ook praktisch iedereen voorbij (mag ook wel met 32 jaar ;) ), zowel met mijn Kronan (te veel kilo en te veel weerstand door slijtage) als met mijn bakfiets (nog iets zwaarder, maar kwalitatief beter). Alleen met kinderen aan boord wordt het iets lastiger, maar aangezien de jongste nu 8 maanden is, kan ik weer iets meer doortrappen (maargoed, dan heb ik wel zo'n 25 kilo extra aan boord).

Misschien is het een verschil in mentaliteit. Hoeveel scholieren er tergend langzaam fietsen. Ik kan niet eens vrijwillig zo langzaam fietsen. Op mijn werk zie ik dat ook; hoeveel mensen zich een hartinfarct eten door iedere dag frituur te pakken bij het kantine bedrijfsrestaurant... :N Blijkbaar niet de zelfdiscipline om daar voorbij te lopen.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:21:
[...]

Vervelend voor je dat je vaak gehinderd wordt door mede-electropiloten, maar je zegt zelf dat ze naast elkaar rijden dus dan zal het vast om samenrijdende oudere stellen gaan en ik kan me goed voorstellen dat die niet altijd even goed door hebben hoe alles werkt, no offence richting jou met je 60 jaren ;)
Het is toch gewoon trappen? Het kan ook best zijn dat collega's gezamenlijk een fiets kopen, met nog een beetje hulp van het fietsplan.
De reden dat ik 17 km per uur deed was dat ik het gewoon rustig aan wilde doen en mezelf niet te veel wou vermoeien, het is ook een redelijk standaard fiets en eigenlijk geen tourer-fiets en hij heeft 7 versnellingen. Daarnaast moet je ook maar eens de fietsplanner erbij pakken, dan zul je zien dat de gemiddelde tijd over 25 km ook anderhalf uur is dus zo slecht deed ik het nou ook weer niet.
Zoals ik al eerder aangaf: 7 versnellingen is in principe meer dan genoeg (je hoeft de Alpe d'Huez er niet mee op, en af) en een naafversnelling heeft het voordeel van minder onderhoud en daardoor vaak nog een hoger rendement t.o.v. derailleur.
Je moet gewoon de zwaarste zo af laten stellen dat je die alleen gebruikt met wind mee, heuvel af, etc.. met afstellen bedoel ik de hoeveelheid tanden van de achtertandwiel aan te passen (ander tandwiel dus).
Met mijn bakfiets (5 versnellingen) gebruik ik de 5 iets te vaak en te makkelijk en 1 eigenlijk nooit. Dus kan ik achter best met 1 a 2 tanden minder.
Je zult mij niet vaak iemand anders zien hinderen, maar ik werd vanmorgen wel gehinderd door van die schoolgrietjes van een jaar of 14 die per se met z'n drieen / vieren naast elkaar willen rijden :')
Dan maar even de bel gebruiken en ze zijn zo aan de kant...
Meestal schrikken ze als ik met een bakfiets aan kom rijden. >:)

[ Voor 35% gewijzigd door MrSleeves op 23-05-2012 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 14:10

CasGas

.

[...]

Maar waarschijnlijk is jouw conditie een stuk beter, hij fiets minder, waarschijnlijk ook niet op de sportschool of iets dergelijks. Als je eenmaal een beetje conditie opbouwt dan ga je een stuk sneller..

Eerder was het bij mij ook rond de 15km/pu. Sinds een paar jaar weer fanatiek aan het sporten en mijn gemiddelde fietssnelheid is 22 geworden en dat is dan ook echt cruizen op de fiets, dus geen grote inspanning. De TS zal dat ook vanzelf krijgen zodra die langer fietst..

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:21:
[...]

Het zijn vooral leeftijdsgenoten of iets oudere gepensioneerden (ik ben net te laat geboren en moet tot 66 werken) die de boel menen te moeten claimen.
Soms meent men verbaal nog iets te moeten doen (meestal: ken je niet bellen)
Als ik ga bellen , dan gaat men eerst nadenken over de vervolghandelingen en ik ben er al voorbij voordat er een besluit is gevallen.
Ik vermoed dat deze mensen op de snelweg ook voornamelijk links rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dreamscape schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:49:
Da's hetzelfde als een non-elektrische fiets van Halfords kopen van 200 euro en zeggen dat het zinloos is dat er Gazelles en Batavi van 750 euro bestaan. Er zit op veel meer fronten kwaliteitsverschil. Dat zit hem in gebruikte materialen, fabricageprocessen en afwerking. En al die critia hebben weer invloed op gebruiksemak en levensduur.
Inderdaad, kijk eerst maar eens wat de levensduur van die fiets blijkt te zijn. Ik weet uit ervaring dat goedkope fietsen echt stukken sneller stuk gaan en na een paar jaar gewoon rijp voor de schroothoop zijn terwijl duurdere fietsen niet alleen soepeler fietsen maar vooral gewoon veel langer meegaan. Dat prijsverschil zit hem echt wel ergens in hoor.

Kijk maar eens heel simpel naar het verschil tussen goedkope remblokjes en duurdere remblokjes bij V-brakes. De goedkope remmen voor geen meter en zijn binnen 1000km compleet afgesleten terwijl de duurdere stukken beter remmen en rustig 2 tot 3 keer zo lang meegaan. En zo is het met alle onderdelen eigenlijk.
Anoniem: 89521 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:50:
[...]

et zijn vooral leeftijdsgenoten of iets oudere gepensioneerden (ik ben net te laat geboren en moet tot 66 werken) die de boel menen te moeten claimen.
Soms meent men verbaal nog iets te moeten doen (meestal: ken je niet bellen)
Als ik ga bellen , dan gaat men eerst nadenken over de vervolghandelingen en ik ben er al voorbij voordat er een besluit is gevallen.
Ik vermoed dat deze mensen op de snelweg ook voornamelijk links rijden....
Bejaarden en schooljeugd zijn de twee grootste hindernissen onderweg. De bejaarden zijn het ergst. Die vinden al dat je langsscheurt als je 20km/u rijdt.

Of als je na 100 keer bellen er toch maar langs probeert te komen dat ze zich doodschrikken.

Of als ze van links of vanuit een 'verleen voorrang' situatie het fietspad op knallen zonder te kijken... dan geven ze jou nog de schuld ook! "Ja jij komt zo hard aan", "ja ik zag je niet" (nee KUT als je niet kijkt zie je ook niks nee)

Dit zijn inderdaad de mensen die op de snelweg ook constant links rijden volgens mij.

Gisteren ook nog even het gevaar van elecrtrische fietsen mogen aanschouwen. Komt een vrouw van links aanvliegen op haar electrische fiets en wil hem gewoon nog even voor mijn fiets douwen, nou mooi niet >:) die ging bijna op haar muil. Jammer joh, als je niet met die snelheid om kunt gaan moet je niet zo'n ding kopen. En er zijn een hoop mensen die gewoon niet zo snel moeten kunnen fietsen omdat ze gewoon het bijbehorende reactievermogen niet (meer) hebben. Zie ook dit stuk:

http://fietsen.123.nl/ent...oek-gevaren-van-de-e-bike
CasGas schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:43:
[...]

Maar waarschijnlijk is jouw conditie een stuk beter, hij fiets minder, waarschijnlijk ook niet op de sportschool of iets dergelijks. Als je eenmaal een beetje conditie opbouwt dan ga je een stuk sneller..

Eerder was het bij mij ook rond de 15km/pu. Sinds een paar jaar weer fanatiek aan het sporten en mijn gemiddelde fietssnelheid is 22 geworden en dat is dan ook echt cruizen op de fiets, dus geen grote inspanning. De TS zal dat ook vanzelf krijgen zodra die langer fietst..
Inderdaad, toen ik een jaar of 5 geleden het fietsen opnieuw ontdekte ( :+ ) was mijn conditie door al het autozitten ook gedaald tot onder het vriespunt. Ik reed toen 17km/u gemiddeld ongeveer. Maar conditie opbouwen ging best snel en al vlug reed ik rond de 22km/u gemiddeld. Nu ligt mijn gemiddelde snelheid ergens tussen de 22 en 24km/u met een kruissnelheid tussen de 25km/u en 35km/u afhankelijk van de fiets en de route.

Conditie opbouwen gaan vanzelf en snel genoeg. daar heb je geen e-bike voor nodig :P ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Metro2002 op 23-05-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

-- mag weg --

[ Voor 98% gewijzigd door Metro2002 op 23-05-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:14:
[...]
Gisteren ook nog even het gevaar van elecrtrische fietsen mogen aanschouwen. Komt een vrouw van links aanvliegen op haar electrische fiets en wil hem gewoon nog even voor mijn fiets douwen, nou mooi niet >:) die ging bijna op haar muil. Jammer joh, als je niet met die snelheid om kunt gaan moet je niet zo'n ding kopen. En er zijn een hoop mensen die gewoon niet zo snel moeten kunnen fietsen omdat ze gewoon het bijbehorende reactievermogen niet (meer) hebben. Zie ook dit stuk:
Het is inderdaad even wennen aan de snelheid. Je moet een stuk beter op de rest van het verkeer letten, of keihard in de remmen.
Een vriendin van me rijdt motor en die zegt het al jaren. Sommige mensen zijn echt levensgevaarlijk in het verkeer. Gooien hun auto overal voor/tussen, en verwachten dat de rest zich aanpast om een botsing te voorkomen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Metro2002 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:14:
[...]

Inderdaad, kijk eerst maar eens wat de levensduur van die fiets blijkt te zijn. Ik weet uit ervaring dat goedkope fietsen echt stukken sneller stuk gaan en na een paar jaar gewoon rijp voor de schroothoop zijn terwijl duurdere fietsen niet alleen soepeler fietsen maar vooral gewoon veel langer meegaan. Dat prijsverschil zit hem echt wel ergens in hoor.
Ander voorbeeld is de accu. De (goedkope) Kemps gebruiken een Lithium-Ion accu die 600x geladen kan worden. De nieuwere LifePo4 accu's gaan een stuk langer mee.
Andere optie is dat de accu sterker en groter is (36V 10Ah tegen 24V 8Ah) waardoor er ook een groot verschil is in actieradius en minder vaak hoeft te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MrSleeves schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 14:55:
[...]

Ander voorbeeld is de accu. De (goedkope) Kemps gebruiken een Lithium-Ion accu die 600x geladen kan worden. De nieuwere LifePo4 accu's gaan een stuk langer mee.
Andere optie is dat de accu sterker en groter is (36V 10Ah tegen 24V 8Ah) waardoor er ook een groot verschil is in actieradius en minder vaak hoeft te laden.
Of dat de goedkope accu continu op zijn tenen loopt of bv dieper wordt ontladen en daardoor ook eerder doodgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik heb vanmorgen de bestelling voor de ombouwkit van FMH motor geplaatst. Heb daarbij ook gekozen om de montage door hun te laten doen, ik ga toch intensief gebruik maken van mijn fiets voor woon-werkverkeer dus wil dat alles dan goed wordt gedaan.

Kost wel even wat centjes maar dan heb je ook wat. Hopelijk kunnen ze mijn fiets begin volgende week al ophalen zodat ik hem de week daarop kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Mijn broer is verslaafd geworden aan de elektrische fiets van mijn ouders na een paar weken rijden. Hij is naar de lokale fietsenzaak gegaan waar een nieuw model van Batavus binnen kwam, de Batavus Fuego E-Go 8P (bron). Hier gaat hij binnenkort een testrit op maken. De eigenschappen zien er op het eerste gezicht goed uit. Vernieuwende is - ik kende het nog niet - dat de accu in de kettingkast zit verwerkt. Of dit uiteindelijk handig is heb ik geen idee van. De actieradius is wel extreem en theoretisch met 110 km, maar mocht hij meer dan de helft daarvan halen is dat nog steeds prima en als ik snel even kijk op een http://www.elektrischefie...ketest-2012/]samenvatting van e-fietstesten, dan is vooral de accu iets waar de techniek hard in vooruit gaat alsmede de automatische ondersteuning die meer aansluit op het trapgedrag. Mooi om te zien dat de e-fietsen blijven vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tjeerd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:14:
Mijn broer is verslaafd geworden aan de elektrische fiets van mijn ouders na een paar weken rijden. Hij is naar de lokale fietsenzaak gegaan waar een nieuw model van Batavus binnen kwam, de Batavus Fuego E-Go 8P (bron). Hier gaat hij binnenkort een testrit op maken. De eigenschappen zien er op het eerste gezicht goed uit. Vernieuwende is - ik kende het nog niet - dat de accu in de kettingkast zit verwerkt. Of dit uiteindelijk handig is heb ik geen idee van. De actieradius is wel extreem en theoretisch met 110 km, maar mocht hij meer dan de helft daarvan halen is dat nog steeds prima en als ik snel even kijk op een http://www.elektrischefie...ketest-2012/]samenvatting van e-fietstesten, dan is vooral de accu iets waar de techniek hard in vooruit gaat alsmede de automatische ondersteuning die meer aansluit op het trapgedrag. Mooi om te zien dat de e-fietsen blijven vernieuwen.
Inderdaad een mooie fiets, zo lang de accu uitneembaar is is het ideaal. Dan hoef je bijvoorbeeld op je werk niet de complete fiets naar binnen mee te nemen om hem op te laden. Actieradius ziet er goed uit.

Mijn normale fiets is gisteren opgehaald en gaat vandaag naar FMH Motor in Eindhoven om te worden omgebouwd. Ik verwacht hem dan volgende week weer terug te hebben en dan gaan we lekker elke werkdag 2x25 km fietsen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tjeerd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:14:
Met een actieradius van >100km hoeft een afneembare accu niet zo nodig.
Zolang je thuis maar een stopcontact hebt op de plek waar je je fiets stalt.

Voor mij was het wel noodzakelijk. Thuis staat de fiets buiten en op mn werk is geen stopcontact.
@ mn studie is er wel een fietsenstalling speciaal voor elektrische fietsen. met een rijtje stopcontacten. Maar ik studeer dan ook elektro :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn omgebouwde elektrische fiets is inmiddels afgeleverd. Ik heb hem bij FMH Motor laten ombouwen.
Ze hebben naast de elektra nog een andere rem erop gezet omdat de rollerbrake er af moest vanwege de motor.
Er zit ook een nieuwe LED koplamp op aangezien de dynamo eraf is gehaald, aan de achterkant zit in de accu het achterlicht ingebouwd.

Na het eten gelijk maar even een testrondje gedaan en het ging als een speer, motor trekt erg hard op in zijn hoogste stand en je zit binnen no time op 25~27 km/u.

De motor laat zich echter wel erg horen, en je ziet sommige mensen ook wel een beetje verbaasd kijken als je eraan komt scheuren. Das mooi want dan gaan ze tenminste opzij :P
En ik rij het grootste gedeelte gewoon door de polder met verlaten fietspaden dus dat loopt vast wel los.

Ik zal morgen nog wel even een paar foto's plaatsen, ik moest ook nog een fietscomputertje erop monteren en het is inmiddels al te donker om nog mooie plaatjes te schieten.

Morgen op het fietsje naar de zaak, kijken hoe dat gaat. Denk dat ik gewoon weer binnen een uurtje op de zaak ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maakt die van jou altijd zo'n lawaai? Die van mij eigenlijk alleen tijdens het optrekken. Voor de rest komt hij niet boven het verkeerslawaai uit.

Bij een verkeerslicht kijken mensen je waarschijnlijk sowieso na. Niet om het lawaai, maar omdat tegen de tijd dat ze zelf aan de overkant van de weg zijn, jij al aan de horizon verdwijnt :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik was vanmorgen om kwart over 7 vertrokken en stipt een uur later was ik op de zaak, gaat echt als een speer.

Die batterij die erbij zit is echt super, heeft nog steeds 4 van de 4 balletjes dus dat ding is amper leeggetrokken. Ik heb meestal op de middelste stand gereden.

Dit gaat me op maandelijkse basis heel veel benzinekosten schelen!

@ Rocketkoen: Hij maakt bij het optrekken in de hoogste stand wel even takke herrie. Maar tijdens de tocht zelf hoor je hem amper. Edit: net nog even mailcontactgehad met de fabrikant, die hoogste standen zijn eigenlijk bergstanden of voor wanneer er echt een harde wind staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 08-06-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FMH Motor heeft inmiddels 2 foto's van mijn fiets online gezet op hun site. Scheelt mij weer foto's schieten :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144110000000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144048000000.jpg

Hij fietst trouwens erg lekker, ik had alleen afgelopen vrijdag een aardige tegenwind en ik ving door mijn lengte natuurlijk lekker veel wind dus dat had wel wat gevolgen voor mijn gemiddelde snelheid, die ging naar de 21km per uur.

Zometeen krijg ik trouwens een nat pak als ik naar huis ga, ik heb wel al een regenjas maar nog geen regenbroek dus dat wordt lachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Ha, interessant topic! Ik rij elke dag 11 km naar m'n werk en weer terug met de auto. Dat moet gezonder... ;) Ik heb het een paar keer geprobeerd op m'n (normale) fiets: een groot gedeelte is op een aardig fietspad door de bossen, alleen de eerste 6 km is door m'n woonplaats (als ik naar m'n werk ga dus), en da's minder... Ik heb pas het idee dat de reis begin als ik m'n woonplaats uit ben, maar tegen die tijd ben ik meestal al moe. ;) Al met al doe ik zo'n 45 tot 50 minuten over de reis. Geen idee of dat snel of langzaam is...

Enfin, ik vind het dus net te ver en te vervelend om vaak met de fiets te gaan, dus... ben ik aan het kijken naar een e-bike! Want ik wil minder met de auto, vooral voor m'n gezondheid, trouwens, niet zozeer om de benzine, al is dat mooi meegenomen. Ik ben trouwens niet van plan (denk ik) om 's winters te gaan fietsen: het moet wel een beetje net weer zijn.

Nu heb ik een vraag: er zijn fietsen met de ondersteuning in het voorwiel en met de ondersteuning in het achterwiel. Dat lijkt me een heel andere ervaring (trekken versus duwen). Heeft iemand enig idee wat over het algemeen meer bevalt? Het idee van een duwtje in de rug spreekt me meer aan dan vooruit getrokken worden, maar ja... Punt is dat ik een gesloten kettingkast wil (ben niet zo van het onderhouden) en dus een fiets met een 'gewone' versnelling nodig heb en volgens mij heb ik ergens gelezen dat je dan automatisch ondersteuning voorin hebt?

Ik moet trouwens ook absoluut een accu die je eraf kan halen.

Ik heb al her en der reviews en tests gelezen maar de resultaten zijn nogal wisselend... Een fiets die bij de een goed is, heeft bij de ander mankementen... Al met al vind ik het knap lastig kiezen. Ik ben natuurlijk ook naar de winkel geweest, maar hm, tjsa, nou, verkopers... ik heb het idee dat die ook maar wat lullen.

Budget is 1500 - 1700 euro. Iemand wellicht tips? Types, merken? Dingen waar ik nog meer op moet letten? Ik heb het topic helemaal doorgelezen maar vind niet echt een duidelijk advies wat dat betreft.

Waar ik trouwens wel bang voor ben: ik heb heel erg moeite met rustig aan fietsen... ;) Zelfs als ik rustig aan wil doen, zit ik voor ik het weet voluit te beuken in de hoogste versnelling. Ik ben dus een beetje bang dat ik met een e-bike dat dus ook ga doen en dat ik me het complete laplazarus trap zonder heel veel harder te gaan vanwege de begrenzing. Of dat ik dus alsnog compleet uitgeput aankom doordat ik veel te snel rondtrap... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik rij nu zelf 6 weken rond met een motor in mn voorwiel.
Het verschil tussen trekken-duwen merk je niet.

Je merkt wel dat het iets zwaarder stuurt. Met losse handen fietsen is er niet meer bij. Een beetje vergelijkbaar met van die fietsen die een bagagerek op het stuur hebben. Ook lastig als je een slechte standaard hebt en geen fietsenrek.
Bij een slecht wegdek merk ik ook dat mn fiets een stuk zwaarder is. (en harder gaat). Ik raad dus je iig een model met vering aan.

Wat winkels betreft. Ze proberen je natuurlijk wat te verkopen. Maar je kan wel mooi een proefritje maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm, zwaarder sturen en geen losse handen. Maar goed, ik heb volgens mij geen keus als ik een dichte kettingkast wil...

Best nog wel ingewikkeld uitzoeken met al die opties! Ik kijk nu vooral naar de fietsen uit de laatste ANWB test maar eigenlijk ontloopt alles elkaar weinig... Je krijgt dan inderdaad verschillen als wel en geen vering (ik wil wel vering, eigenlijk, gezien mijn hier en daar hobbelige route) en het soort remmen. En ze hebben allemaal wel wat vervelende minpunten.

Hier een link naar een pdf van de test:

http://www.anwb.nl/binari...etsen_kampioenmei2012.pdf

EDIT
Ik zie dat op de ANWB site en die pdf nergens het aantal sterren staat dat de fietsen krijgen: beetje dom. Deze site laat die wel zien (onderaan). De meeste fietsen hebben dus 4 sterren... beetje nutteloze test zo.

http://www.fietsen.123.nl...van-10-goedkoopste-ebikes

De Sparta Emotion C3 trekt me nog het meest aan, eigenlijk. Komt ook hier goed uit de test:

http://www.plusonline.nl/...us-fiets-test-2011-deel-1

Wel vreemd om te zien dat 'ie met een display en al geen snelheidsmeter heeft...Maar goed, daar laat ik het natuurlijk niet vanaf hangen. Iemand hier die ervaring heeft met de Sparta C3?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 14-06-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wat voor fiets heb je op dit moment? Als die fiets nog een beetje goed is dan kan je die net als mij om laten bouwen en ben je voor 800 - 1000 euro al klaar.

Ik fiets elke dag 25km heen en 25km terug en doe er per rit iets een uurtje over. Ik heb de set van FMH motor erop zitten en dat gaat echt als een speer! De motor van de FMH motor set is ook erg sterk, maar je hoort hem ook wel. De accu is ook erg goed, ik heb vanmiddag op de zaak de accu opgeladen en hij geeft 25km verder nog steeds 4 van de 4 bolletjes aan dus hij is amper leeggetrokken en dat op de middelste stand.
Paar weken geleden een testritje naar de zaak gedaan met een Batavus Stabilo en die was bij aankomst op de zaak nog maar 40% vol.

Kom ook soms een enkele electrische fiets tegen en die haal ik met gemak in, weet niet of die mensen zo hard als ik willen gaan maar ik zit constant op de 26 ~ 28 km per uu.

Mijn Batavus Stabilo is 2 jaar oud en had al standaard een gesloten kettingkast, scheelt inderdaad aardig aan onderhoud. Maar je hebt dan maar 7 versnellingen, ik schakel echter amper en hou hem altijd in de zwaarste versnelling.

Ik probeer een beetje een blogje bij te houden over mijn elektrische fiets, is misschien wel leuk om even te lezen:http://elektrischfietsennaardezaak.blogspot.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 14-06-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal dat blog eens bekijken! Maar m'n oude fiets oppimpen is geen optie: die is te oud om op te pimpen. Dan betaal ik echt liever en graag 1000 meer om een compleet nieuwe fiets 'rondom de hulpmotor' te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het nadeel van de kant-en-klare E-bikes van onder de €2000, is dat er vaak een waardeloze accu in zit.
De Li-ion dingen die ze daar in gebruiken zijn gewoon veel slechter dan de high end LiPo of LiFePO4 accu's.
In het setje van Vlassie zit bijvoorbeeld een 360 Wh LiPo accu, terwijl de sparta C3 het met 240Wh Li-ion moet doen.

Overigens zijn er (door elektrische fietsen) vaak erg cheape 2e hands fietsen te koop.
Ik had ook bijna mn fiets ingeruild voor een 2e hands KOGO (nieuwprijs > €1500) die te koop stond voor €450
voor €800 euro heb je dan een ombouwsetje (met veel beter spul dan je op een E-bike van onder de €2500 zal vinden) en voor €100 euro bouwt een fietsenmaker je fiets om (kan natuurlijk ook zelf).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 20:56
dreamscape schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:49:

Neemt niet weg dat jouw elektrische fiets prima aan jouw eisen voldoet.
Nee, ik zeg niet dat het zinloos is dat er e-bikes van 1500 euro zijn, deze zijn zeker beter in kwaliteit en acculevensduur. Die Trek en Sparta zijn natuurlijk veel beter dan de bouwmarkt/halfords fietsen. Zeg alleen dat de over de 1500 euro (eigenlijk over de 1800 euro), dus bijv een Batavus of Sparta ION bij de fietsenzaak van pakweg 2500-2800 euro meer overpriced is dan dat je nog erg veel meer kwaliteit/power ziet tov de fietsen van 1500-1800 euro. Wel meer versnellingen en computer waarschijnlijk. Maar kan het verkeerd hebben, heb ze natuurlijk niet allemaal persoonlijk in bezit :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
@ J van E:

Het is inderdaad een kwestie van afwegen, ik zou in jouw geval toch wel serieus naar een LiPo accuset kijken. Die kan je veel meer op en ontladen als een Li-ion accu. De mijne zou 1000 tot 1500 keer opgeladen kunnen worden.

Daarnaast is de motor van FMH ontzettend sterk, vorige week vrijdag waaide het windkracht 6 a 7 en toen was het zelfs met motor hard werken. Ik kan je garanderen dat een motor van een andere standaardfiets in de prijsklasse die jij op het oog hebt daar nog meer moeite mee gaat hebben,

Ik kan je voorkeur voor een verende voorvork wel begrijpen als je veel in de stad fietst, mijn fiets heeft geen verende voorvork maar dat heb ik ook niet nodig want ik rijdt 90% van de rit door de polder.

Ook met dit hondenweer ben ik naar de zaak gefietst, zeiknat natuurlijk maar het ging verder prima! Nog even ergens een fatsoenlijker regenpak scoren en misschien gewoon overschoenen kopen, ziet er niet uit maar je blijft wel lekker droog.

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-06-2012 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:10
Vlassie1980 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:58:
Nog even ergens een fatsoenlijker regenpak scoren en misschien gewoon overschoenen kopen, ziet er niet uit maar je blijft wel lekker droog.
Goed regenpak is koning. Ik fiets elke dag van Utrecht CS naar mijn werk (3km) en ook als het hard regent kom ik droger op mijn werk aan dan de stropdassen die met hun aktenkoffertje bovenop hun hoofd vanaf de parkeerplaats komen rennen. Het geheim: een goed, ademend regenpak. Mijn schoenen zijn wel waterdicht.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@RocketKoen & Vlassie1980: hmmmm, food for thought... Misschien is het dan inderdaad wel een idee om i.p.v. m'n oude fiets te upgraden een nieuwe (of goede tweedehands) fiets te kopen en daar zo'n set in te laten bouwen... Ik zal eens gaan kijken welke fietsenzaak bij mij in de buurt dat zou kunnen doen. Ik zal ook eens kijken welke kant en klare bikes zo'n betere batterij hebben: da's ook nog een optie, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 135195 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:48:
@RocketKoen & Vlassie1980: hmmmm, food for thought... Misschien is het dan inderdaad wel een idee om i.p.v. m'n oude fiets te upgraden een nieuwe (of goede tweedehands) fiets te kopen en daar zo'n set in te laten bouwen... Ik zal eens gaan kijken welke fietsenzaak bij mij in de buurt dat zou kunnen doen. Ik zal ook eens kijken welke kant en klare bikes zo'n betere batterij hebben: da's ook nog een optie, natuurlijk.
Hou er wel rekening mee dat sommige fietsenboeren er niet happig zijn om spul van een andere leverancier op jouw fiets te monteren. Mijn fietsenwinkels in de buurt deden er ook een beetje moeilijk over en ik kan ze er ook niet helemaal ongelijk in geven, het ligt er ook maar aan wat voor fietsenwinkel je het vraagt.

Ik heb ervoor gekozen om mijn fiets om te laten bouwen door FMH Motor zelf omdat ik wel zeker wou weten dat het goed werd gedaan. Ik zat vroeger altijd aan mijn Puch Maxi te sleutelen en dat ding ging elke keer nadat ik er aan had zitten rommelen nog slechter rijden :+

Kost wel 200 euro, maar dan wordt alles dus wel goed geregeld. Je bent dan wel je fiets ongeveer 2 weken kwijt omdat ze hem laten ophalen door een extern bedrijf, hem ombouwen en dan vervolgens weer laten afleveren. Het is wel even een investering maar ik heb er absoluut geen spijt van.

E-bikekit.nl doet volgens mij ook dezelfde service maar ik vond die set net even wat minder interessant omdat de accu minder is, ze kunnen ook een LiPo accu leveren maar konden me niet helemaal overtuigen. Vandaar dat ik voor FMH motor ben gegaan, die heeft ook 5 standen in plaats van 3. Ik zeg overigens niet dat e-bikekit.nl slecht is, dat is volgens mij ook een degelijke set maar net even te licht voor mijn eisen. Ik maak namelijk aardig wat kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zelf ombouwen met een beetje hulp van de fietsenmaker kan ook nog.

Ik dacht heel stoer, dat kan ik zelf wel.
Na een dag knutselen lag wel heel mn fiets uit elkaar, maar het setje erop krijgen ging voor geen meter....

Mee naar de fietsenmaker in de buurt gegaan. Die had geen tijd om de ombouw te doen. Maar nadat ik mn fiets had laten zien haalde hij een paar ringetjes en beugeltjes uit een la. Met die paar euro aan onderdelen paste alles ineens wel moeiteloos op mn fiets :)

Als je een nieuwe of 2e hands fiets koopt om om te bouwen, let dan wel op de geschiktheid.
Bijvoorbeeld de voorvork.
Deze geeft problemen omdat de voorvork na een paar cm een stuk dikker wordt:
Afbeeldingslocatie: http://hollandbikeshop.com/images/VV2812UZ.jpg
Je moet een voorvork hebben die geschikt is voor een trommelrem, en dus plat is.
Afbeeldingslocatie: http://m5-ligfietsen.com/uploads/Itemizer/1479.1.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13497

Ik heb zelf gekozen voor ebike-kit juist omwille van de kwaliteit van de accu.
Gekozen voor Panasonic accu met 18650 cellen, dat is dit setje (met dank aan facebook :)):
Afbeeldingslocatie: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/427937_346873338707952_796100391_n.jpg

FMH heb ik tevens overwogen, maar op hun website wordt lifepo4 en lipo kriskras door elkaar gehaald, dat gaf mij niet het goede gevoel.
RocketKoen schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:39:
Zelf ombouwen met een beetje hulp van de fietsenmaker kan ook nog.

Ik dacht heel stoer, dat kan ik zelf wel.
Na een dag knutselen lag wel heel mn fiets uit elkaar, maar het setje erop krijgen ging voor geen meter....

Mee naar de fietsenmaker in de buurt gegaan. Die had geen tijd om de ombouw te doen. Maar nadat ik mn fiets had laten zien haalde hij een paar ringetjes en beugeltjes uit een la. Met die paar euro aan onderdelen paste alles ineens wel moeiteloos op mn fiets :)

Als je een nieuwe of 2e hands fiets koopt om om te bouwen, let dan wel op de geschiktheid.
Bijvoorbeeld de voorvork.
Deze geeft problemen omdat de voorvork na een paar cm een stuk dikker wordt:
[afbeelding]
Je moet een voorvork hebben die geschikt is voor een trommelrem, en dus plat is.
[afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 13497 op 08-07-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 13497 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:21:
Ik heb zelf gekozen voor ebike-kit juist omwille van de kwaliteit van de accu.
Gekozen voor Panasonic accu met 18650 cellen, dat is dit setje (met dank aan facebook :)):
[afbeelding]

FMH heb ik tevens overwogen, maar op hun website wordt lifepo4 en lipo kriskras door elkaar gehaald, dat gaf mij niet het goede gevoel.

[...]
Is het je al gelukt om de set op je fiets te zetten? Zo ja, hoe bevalt het?

Vanmorgen met dat natte weer zonder problemen op de fiets gesprongen, ik had alleen aardig wat tegenwind gehad toen ik naar huis ging. Ik laad mijn accu meestal alleen op de zaak op zodat ik 2x25 km moet fietsen. Vanmorgen had ik toch echt wel last van een bijna lege accu, het regende en waaide hard en ondanks dat er nog 1 balletje power op mijn display stond kwam ik amper meer vooruit.

Ach, het is voor de accu wel eens goed om hem helemaal leeg te rijden. In het vervolg toch maar even na een ritje tegenwind kijken of ik hem thuis nog ff aan de prik leg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:15:
[...]

Vanmorgen met dat natte weer zonder problemen op de fiets gesprongen, ik had alleen aardig wat tegenwind gehad toen ik naar huis ging. Ik laad mijn accu meestal alleen op de zaak op zodat ik 2x25 km moet fietsen. Vanmorgen had ik toch echt wel last van een bijna lege accu, het regende en waaide hard en ondanks dat er nog 1 balletje power op mijn display stond kwam ik amper meer vooruit.

Ach, het is voor de accu wel eens goed om hem helemaal leeg te rijden. In het vervolg toch maar even na een ritje tegenwind kijken of ik hem thuis nog ff aan de prik leg 8)
Voor de meeste accu's is dat juist niet goed :P
Niet dat je er heel veel van merkt, maar je kan bijvoorbeeld 500 laadcycles doen als je hem telkens leegrijdt, en 2000 als je hem @ 50% oplaadt (dus 2x zolang plezier van)

Dat power balkje op je display meet trouwens niet hoever je accu is ontladen (open klemspanning), maar hoeveel spanning er op dat moment over de klem staat.
Het is alleen betrouwbaar op momenten dat je stil staat.
Als je powerbalkje tijdens het rijden een stuk lager staat als in stilstand, heeft je accu moeite met het leveren van genoeg vermogen. De meeste fietsaccu's kunnen met gemak een piekvermogen van 250W opbrengen tijdens het optrekken. Maar om dat constant te doen (zware tegenwind) lukt ze niet.
Ook het maximale motorvermogen in de EU van 250W is niet opgewassen tegen volle tegenwind.
Laatste keer dat ik het heb getest, vol tegen de wind in met volle accu, kwam ik ook niet verder dan 22km/u. Dat terwijl ik normaal 26 haal zonder mee te trappen (net genoeg om de trapsensor voor de gek te houden).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Ik vind e-fietsers ook hele fijne mensen.
Net als Metro2002 rijd ik ook op een ligfiets (Optima Baron), en niets is zo goed om je vermoeide spieren weer wakker te krijgen dan een bejaarde die vlot voorbij gaat.
Ik kan dat gewoon niet hebben :D
Voornaamste probleem op de fietspaden zijn idd mensen die naast elkaar fietsenen je bel niet horen.
En als je dan achter ze zit en ze horen je bel eindelijk dan draaien ze zich om en gaan lekker lopen slingeren.
Iedereen moet lekker voor zichzelf uitmaken waar ze op rijden, zo lang ze maar fietsen (en mij niet voor de wielen rijden) toch?
Tegenwoordig woon ik in Wales en fietsers zie je hier nauwelijks, het is ook niet echt vlak, dus heb ik van fietsers niet zoveel last.
Misschien moet ik maar e-bikes / kits gaan importeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 202651 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:00:
Ik vind e-fietsers ook hele fijne mensen.
Net als Metro2002 rijd ik ook op een ligfiets (Optima Baron), en niets is zo goed om je vermoeide spieren weer wakker te krijgen dan een bejaarde die vlot voorbij gaat.
Ik kan dat gewoon niet hebben :D
Voornaamste probleem op de fietspaden zijn idd mensen die naast elkaar fietsenen je bel niet horen.
En als je dan achter ze zit en ze horen je bel eindelijk dan draaien ze zich om en gaan lekker lopen slingeren.
Iedereen moet lekker voor zichzelf uitmaken waar ze op rijden, zo lang ze maar fietsen (en mij niet voor de wielen rijden) toch?
Tegenwoordig woon ik in Wales en fietsers zie je hier nauwelijks, het is ook niet echt vlak, dus heb ik van fietsers niet zoveel last.
Misschien moet ik maar e-bikes / kits gaan importeren :)
E-bikes daar importeren is niet eens zo'n heel slecht idee. Fietsen van het merk Flyer komen ook uit Zwitserland. En daar mogen ze ondersteuning geven tot 35 km per uur _/-\o_

Dat zullen die Welshman daar vast wel interessant vinden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13497

Vlassie1980 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:15:
[...]

M'n fiets met e-bike kit gaat als een speer. Vrijdag nog even naar mijn werk gepakt en een gemiddelde scooter haal ik zonder al teveel inspanning fluitend in :) Maar ik ben een mooi weer fietser en denk dat ik deze week gewoon weer de auto pak! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:44
Zelf twijfel ik nog tussen een ombouwkit en een kant en klare elektrische fiets. Ook een beetje vanwege het onderhoud bij de lokale fietsenmaker, ik weet niet hoe die tegenover een fiets met ombouwkit staat.

Op http://elektrischefiets.org las ik dat een aantal fabrikanten zoals batavus en sparta de gekochte elektrische fiets koppelen aan een enkele fietsenmaker en dat de fiets bij sommige (software matige ) problemen terug moet naar de fabriek omdat het systeem te complex geworden is voor de fietsenmaker. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je kan het je fietsenmaker gewoon vragen. Met mijn inbouw ook langs een paar geweest (omdat er onderdelen van mn oude fiets vervangen moesten worden). van de 3 die ik heb bezocht verkochten er 2 zelf ombouwkits (zelfde kits die je online kan bestellen) en deden ze daar de ombouw voor.

Als er iets elektronisch mis is moet je inderdaad vaak naar de originele verkoper terug. Je onderdelen zijn namelijk via software gekoppeld (zodat een gejatte accu niet zomaar door iemand anders gebruikt kan worden). En dat systeem werkt niet als iedereen zomaar aanpassingen kan doen.
Dat gezegd hebbende. Een fietsenmaker kan alleen complete onderdelen vervangen. Een defecte motor of accu repareren valt nu eenmaal niet in hun kennis gebied.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:44
RocketKoen schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:05:
Je kan het je fietsenmaker gewoon vragen. Met mijn inbouw ook langs een paar geweest (omdat er onderdelen van mn oude fiets vervangen moesten worden). van de 3 die ik heb bezocht verkochten er 2 zelf ombouwkits (zelfde kits die je online kan bestellen) en deden ze daar de ombouw voor.

Als er iets elektronisch mis is moet je inderdaad vaak naar de originele verkoper terug. Je onderdelen zijn namelijk via software gekoppeld (zodat een gejatte accu niet zomaar door iemand anders gebruikt kan worden). En dat systeem werkt niet als iedereen zomaar aanpassingen kan doen.
Dat gezegd hebbende. Een fietsenmaker kan alleen complete onderdelen vervangen. Een defecte motor of accu repareren valt nu eenmaal niet in hun kennis gebied.
goed om te weten dat er fietsenmaker zijn zelf de ombouwkits verkopen. Zal eens kijken bij de fietsenmaker op het dorp wat de mogelijkheden zijn.

Op zich vind ik het ontwerp met geintegreerde accu zoals op Batavus Fuego E-go 8P wel mooi, maar helaas is de prijs met 2199 erg pittig.

Die koppeling is inderdaad handig in geval van een gejatte accu,maar erg vervelend in geval van verhuizing, wat bij mij best goed mogelijk is over 1 a 2 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakje-2018 op 26-07-2012 15:21 ]

Pagina: 1 2 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.