epic_gram schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:03:
[...]
E-bikes zijn juist niet gewild bij dieven. Verzekeringen van de ENRA bijvoorbeeld zijn daardoor zelfs goedkoper dan bij gewone fietsen.
Fietsen worden op naam gezet, die naam staat ook in de fiets. Op het moment dat een fietsenmaker dus een fiets aan zijn computer aansluit ziet hij van wie die fiets is. Daarbij kan je het display eraf halen, net als bij een KM-teller. Zonder dat display werkt de ondersteuning niet. Met het op slot zetten haal je ook gewoon je schermpje eraf, net zoals met een km teller. Die schermpjes zijn niet uitwisselbaar, met andere woorden als ik een ebike jat zonder scherm moet ik naar een fietsenwinkel om een dispay te kopen. Die fietsenwinkel moet vervolgens het display "patchen" voor die fiets. Dan ziet de fietsenmaker dus al dat het niet klopt.
Bovendien zijn die fietsen lastig door te verkopen, iemand van 16 gaat er niet op rijden want zijn oma heeft er al één en dat staat stom. Alles wat ouder is dan 16 zal niet zo snel op straat een ebike kopen.
offtopic:
het lijkt wel of dat slotje maar aan 1 kant palletjes heeft

De accu (€300-€400 nieuw) kun je zo doorverkopen. Evenals het wiel met de motor.
Duurdere modellen hebben inderdaad die afneembare displays, of een slot op de displays.
Je hebt maar 1 fietsenmaker nodig die zich om laat kopen om er een nieuwe op te zetten.
De junk die je in een steegje fietsen probeert te verkopen zal geen interesse hebben. Maar de oost-europese bendes die de boel wat georganiseerder aanpakken hebben ze graag.
Wat het slot betreft, ik ben de naam ff kwijt, dit was het enige plaatje dat ik wist te googlen.
Het gaat om het model slot, niet om het deze specifiek.
Kabel of pantsersloten zijn waardeloos (tangetje van 1 euro en ze zijn open)
gewone kettingen zijn meteen weg vs een betonschaar.
klassieke hangsloten (het messing blok met rvs beugeltje) heb je met een breekijzer of andere hefboom zo open.
Die sloten die je aan je ringslot kan bevestigen (axa defender) kun je er met genoeg kracht ook weer uit trekken (gebruik de fiets als hefboom).
En veel dure sloten met een ketting van gehard staal, hebben een sluiting die uit elkaar valt als je er een stoeptegel op gooit.
Blijft over wat ik net postte, of een goed beugelslot. Die laatste zijn alleen enorm onpraktisch.
Aan de andere kant. Het gaat erom dat je fiets beter op slot staan dan de fietsen waar je tussen staat. En als ik zo eens in de stad of op het station kijk, staat het meeste vast met een kabelslot van €5 die een peuter nog open krijgt.