Ik kom ook nog eens mijn multimedia ruimte showen...
In de eerste plaats is dit eigenlijk mijn bureau. Dus er staat een grote en kleiner bureautafel voor het venster.
Daaraan is dus nog een home cinema gebreid. Niet dat die ondergeschikt is, maar ik heb toch hier en daar wat compromissen moeten maken om de bureau nog wat praktisch te houden. De bureau gebruik ik dagelijks, de home cinema nu eenmaal niet.
Qua hardware is de ruimte klaar sinds september. Het enige wat me nog rest is nog wat aankleding.
Ik wil bijvoorbeeld nog 2-3 grote canvassen tegen de muur. Maar ik zoek daarvoor nog wat geschikte filmposters.
Bij de achterste bergruimte moet nog een gordijntje, om de tech-rommel wat te verbergen.
En voor het raam wil ik nog iets om overdag wat het licht te breken. Ik zit wel aan de schaduwkant, maar 's avonds bij laagstaande zon kan het wel storend worden om op de monitoren te kijken met de zon in de ogen. Maar we zijn er nog niet helemaal aan uit wat er voor het raam moet komen.
Wat is hier zoal te zien...
Mijn dagdagelijkse, ultra silent PC
- Antec P183 v3
- Intel Core i5 750 2.66GHz quadcore
- 16GB Kingston DDR3 1333MHz
- Intel X25-M gen2 80GB SSD
- WD Caviar Green 1TB
- Club3D HD5750 GPU passief gekoeld
- 2x Samsung 2443BW 5ms 1920x1200px
- enz
Full specs in linkje in mijn signature...
De komende maanden is deze wel een aan een upgrade toe. Ik wacht nog op Ivy Bridge en nieuwe generatie SSD's.
Wat verder op de kleinere bureau staat ook nog een oud retro game PC'tje: een Pentium III 800MHz met 512MB SDRAM en ATi Radion 9000. Goed voor wat nostalgie zoals Quake, Half-Life, Psycho Pinball, Carmageddon, enz
Maar waar het hier vooral over gaat, de home cinema gear:
- Kingpin 90" 16/9 velvet spanscherm
- Epson EH-TW5500 full-HD projector
- Onkyo TX-NR609 7.2 160W surround receiver
- Jamo S 608 zuilen (2x)
- Jamo CEN 60 center speaker
- Jamo S 602 satellieten (4x)
- Jamo SUB 300 subwoofer
De kijkafstand is zo'n 4m, dus groter dan 90" moest het scherm niet zijn. Groter kon sowieso toch ook al niet, anders konden de zuilen er niet meer langs staan. De bureau neemt nu eenmaal zo'n 80cm weg aan de linkerkant.
Nu de ruimte wat meer is gevuld begint de akoestiek ook te verbeteren. Aanvankelijk had ik bij luide muziek wel wat last van de kale muren. Met de poef ook nog eens tussen het scherm en de zetel breekt dat ook weer wat de harde reflecties op de tegelvloer.
Ik wil overigens geen tapijt in deze ruimte, want ik heb wel wat last van allergie. Ik vermijd zoveel mogelijk stof, dan hoef ik ook geen pillen te slikken.
Al bij al heb ik heel veel value for money in deze home cinema. Het enigste puntje van "teleurstelling" (groot woord wel) is het geluid van de ventilator in de projector. Die vind ik toch aan de luide kant. In stille scenes is die zeker merkbaar. Maar ik ben dan misschien een stiltefreak als het op hardware aankomt, en de projector hangt natuurlijk ook maar op zo'n dikke meter boven/achter de oren.
Eigenlijk staat er nog een 3de PC in deze ruimte, de HTPC als bron voor de home cinema

Specs:
- Silverstone Grandia GD04B
- Intel Core i3 530 2.93GHz dualcore
- 4GB DDR3
- Crucial RealSSD C300 64GB
- Sapphire HD5450 1GB GDDR3
- Lite-On IHOS104 Blu-ray ROM
- Logitech diNovo Edge
Alle onderdelen wederom uitgekozen voor ultrastille werking, maar ja, zoals ik al aanhaalde de ventilator in de projector overstemt dat toch wel. Het hoefde niet zo'n extreem stille PC te zijn in feite.
Niet te zien op de foto's, maar wel belangrijk om dit in goeie banen te leiden:
- TP-Link TL-WR1043ND Wireless-N gigabit router (had wat LAN aansluitingen tekort :-/)
- Allied Telesis AT-GS900-16 (in de garage, voor gigabit netwerk overal in het huis)
- Synology DS212 met 3TB mirrored (eveneens in de garage)
Binnenkort: 2x 1m RGB LED strip voor wat sfeerverlichting. Mijn vrouw kijkt niet graag in een helemaal verduisterde ruimte naar films. Ze vind dat te vermoeiend aan de ogen.
Eens die strips er zijn, update ik nog wel eens met een sfeerfotootje.