Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 30-08 14:32

flippo765

570 Wp subsidieloos

quote:
JeroenH schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:18:

Ook als ik bij vrienden kom, de televisie staat bovenop een stapel apparatuur, allemaal met zijn eigenlijk klokje en lampje en in gedachten zit ik dan altijd "daar gaat weer 3W, daar 6W, die decoder daar pakt zeker 10W, netvoedinkje 2W". Belachelijk. Alsof je je auto 24/7 voor de deur stationair laat draaien omdat je misschien een keer weg moet.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Feit is, in ons huishouden was het 100% elimineren van het sluipverbruik samen met het aanschaffen van zuinig witgoed de allergrootste besparing. Met een investering van een paar euro voor een paar stekkerblokken en stekkerschakelaars. Terugverdientijd? Voor sommige apparaten in de orde van (letterlijk) weken, voor de meeste apparaten in de orde van grootte van enkele maanden tot een klein jaar. Wil je het luxe? Dan kan klikaan/klikuit een optie zijn.
Hier een beetje hetzelfde, maar als je er wat van zegt (mensen die zeuren dat ze te weinig geld over houden) dan word je aangekeken alsof je een of andere boomknuffelaar bent.

Je ziet ze gewoon letterlijk voor iedere meer dan 100 meter de auto pakken, de verlichting blijft aan staan voor de inbrekers en we isoleren niet zoveel want dat is overdreven en kost teveel.

Het sluipverbruik is hier idd opgelost met KAKU en een arduino,(WAF hiervan is een stuk hoger dan met losse schakelaars) nu druk aan het sparen/nadenken voor een knappe koel en vrieskast of een koelvriescombi.
Waarschijnlijk worden het 2 losse kasten wan ik heb meer vriescapaciteit dan koelcapaciteit nodig maar dat kan evengoed nog zuiniger dan 750KWh.

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Gé Brander

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Netuino Plus logged

Je kan mensen niet veroordelen op je eigen eisen. Je kan ze wel helpen te informeren, en dan blijft het altijd nog hun eigen keuze. Niets aan te doen. Dat zul je moeten accepteren dat er mensen zijn die anders denken. Als jij ze geinformeerd hebt, is er verder niets wat jij nog kan doen.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:44
quote:
flippo765 schreef op maandag 23 april 2012 @ 00:13:
Hier een beetje hetzelfde, maar als je er wat van zegt (mensen die zeuren dat ze te weinig geld over houden) dan word je aangekeken alsof je een of andere boomknuffelaar bent.
Dat meestal nog niet eens, maar het is meer de onverschilligheid die ik maar moeilijk kan begrijpen. Wel allemaal klagen over de crisis en oh oh oh wat gaan we er op achteruit maar wel honderden euro's per jaar onnodig overmaken aan Nuon c.s.
quote:
Je ziet ze gewoon letterlijk voor iedere meer dan 100 meter de auto pakken, de verlichting blijft aan staan voor de inbrekers en we isoleren niet zoveel want dat is overdreven en kost teveel.
Ah ja, de auto. Ook een mooie als je het over serieus energie besparen hebt. Maar laat ik het zo zeggen: als je een verjaardagsfeestje te gezellig vind, en je kunt een discussie vinden over de te hoge benzineprijzen (moet lukken) gooi dan eens iets in de groep over minder rijden, af en toe eens de trein pakken, of je auto wegdoen of zoiets. Watch the fireworks...
quote:
c70070540 schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:21:
Je kan mensen niet veroordelen op je eigen eisen. Je kan ze wel helpen te informeren, en dan blijft het altijd nog hun eigen keuze. Niets aan te doen. Dat zul je moeten accepteren dat er mensen zijn die anders denken. Als jij ze geinformeerd hebt, is er verder niets wat jij nog kan doen.
Dat klopt, maar begrijpen doe ik het niet.

• Gé Brander
  • Nu online

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:16:
[...]
Dat klopt, maar begrijpen doe ik het niet.
Hoeft ook niet. Laat gewoon af en toe in het gesprek vallen dat je van je x honder euro dit jaar je … betaald hebt. En dan vragen wat zij met hun bespaarde geld doen?

• JeroenH
quote:
c70070540 schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:21:
Hoeft ook niet. Laat gewoon af en toe in het gesprek vallen dat je van je x honder euro dit jaar je … betaald hebt. En dan vragen wat zij met hun bespaarde geld doen?
Dat zijn inderdaad methoden die ik toepas :)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:37
quote:
c70070540 schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:21:
[...]

Dan gaan ze jou de schuld ervan geven dat de grote energiebedrijven niet genoeg winst maken en dus de prijzen omhooggooien ;).

Overigens gisteravond mijn label A koelvriescombinatie weer even label A gemaakt: een emmer vol smeltwater eruit. Heb nu weer een frisse koelkast en een vriezer zonder ijs. Afgelopen 2 jaar amper schoongemaakt :X.

• JeroenH
quote:
_JGC_ schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:32:
Afgelopen 2 jaar amper schoongemaakt :X.
Tip: doe het als je op vakantie gaat. Als ik langer dan paar dagen wegga (één, soms twee keer per jaar) zet ik de koelkast uit. Mooie gelegenheid om alle restjes op te eten en dingen die over datum zijn weg te gooien.

Bij thuiskomst even schoonmaken en hij doet het weer als een zonnetje.

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 31-08 11:37

Pietje NL

Srry dubbele post

Pietje NL wijzigde deze reactie 23-04-2012 13:06 (95%)
Reden: Oops

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:56

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer in "Wat betaal jij aan energie?"

Jaarafrekening Essent op Mijn Essent. Ik krijg EUR 576,24 terug - nieuw voorschot à EUR 112,00 = EUR 421,24 d.m.v. 20% besparing :)

Verbruik:
PeriodeEGMaandbedrag
2010/20114.076kWh1.097m3EUR 155,00
2011/20123.390kWh775m3EUR 112,00

LinkedIn WoT Cash Converter

• Chak
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-06 17:00
quote:
247pro schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 07:58:
Na het doorlezen van dit en het gasbesparen topic ben ik gaan kijken hoeveel ik hier verstook met mijn huisgenoot en wat de eenvoudigste oplossingen zijn waarmee we verschil krijgen.

Gemeten over 51 dagen verbruiken we gemiddeld 10,31 kWh per dag, en ik vond dat vrij veel, gezien we weinig electronica hebben (bijvoorbeeld geen TV). Zodoende ben ik gaan kijken wat de verschillende apparatuur vebruikt en daar ga ik nu dus actie op ondernemen.

Ik begon met de lader van mijn laptop, welke continue 8 watt verbruikt, ook als er niets op aangesloten is. Dit heb ik eenvoudig opgelost door een stekkertje te maken met een schakelaar erin, die ik nu overhaal als ik geen gebruik maak van mijn laptop (waar ik gemiddeld 19 uur per dag geen gebruik van maak) en dit geeft in mijn geval een besparing van 0,152 kWh/dag // 55,48 kWh/jaar.

Met de koelkast ga ik vandaag spelen om te kijken welke stand hoeveel graden is en dit iets aan te passen, op dit moment verbruik het onbekende model 3,6 kWh/dag // 1314 kWh/jaar en is veel te veel, vergeleken met een moderne zuinige die 170 kWh/jaar verbruikt. Zodra de belastingteruggave er is, gaat dat ding direct de deur uit ! (zou een besparing zijn van 3.2 kWh/dag waardoor de tvt minder als twee jaar bedraagd.

Mijn huisgenoot is per dag gemiddeld 5 uur in de buurt van een 60W gloeilamp. Als alternatief heb ik er een LED ingezet van 15 watt, welke tevens een hogere lichtopbrengst heeft en dagelijks voor een besparing zorgt van 0,225 kWh // 82 kWh per jaar.

Er zijn nog een aantal dingen die ik moet meten, zoals de CV en de afzuiging, in mijn dagelijks verbruik heb ik toch nog een gat van ~ 4kWh.
10 kWh per dag is op zich heel netjes.
Er zijn nog veel meer apparaten die veel kunnen verbruiken.
Wekker 4-12 watt
Auping bed per kant 20 watt voor de elektrische bodem
Voedingen gemiddeld 1 watt per 100 gram
Internet modem/wifi 5-12 watt
dect 4-8 watt
Ventilatie systeem 3-80 watt

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:48
Heeft iemand ervaring met het automatisch uitschakelen van de CV ketel (4 watt) 's nachts en bij afwezigheid? Misschien wil ik hiervoor ooit een plugwise sense aanschaffen, dan hebben we er geen last van...
Met een beetje spelen met de plaatsing en tijdschema's moet het wel lukken om er geen last van te hebben.

Dan zet ik mijn modem en wifi daar ook op en bespaar ik gemiddeld 18 uur van de dag zo'n 20 watt... bijna 130 kWh per jaar.

Weet alleen niet hoe mijn ketel reageert op regelmatig in- en uitschakelen.
Iets in mij zegt dat het de moeite niet waard is....

Mijn jaarlijkse bijverdienste: http://www.udid-registration.net
Sparql TV wiki: https://github.com/NovapaX/sparqltv/wiki

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
quote:
NovapaX schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:34:
Heeft iemand ervaring met het automatisch uitschakelen van de CV ketel (4 watt) 's nachts en bij afwezigheid? Misschien wil ik hiervoor ooit een plugwise sense aanschaffen, dan hebben we er geen last van...
Met een beetje spelen met de plaatsing en tijdschema's moet het wel lukken om er geen last van te hebben.

Dan zet ik mijn modem en wifi daar ook op en bespaar ik gemiddeld 18 uur van de dag zo'n 20 watt... bijna 130 kWh per jaar.

Weet alleen niet hoe mijn ketel reageert op regelmatig in- en uitschakelen.
Iets in mij zegt dat het de moeite niet waard is....
heb er ook een tijdje over na lopen denken.
mijn cv gebruikt 20W als i stand-by staat. 8)7 |:( :F

maar als ik hem aan en uit zet maakt i zoveel lawaai.
dat ik het gewoon niet aan durf.

3850Wp oost-west

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou een cv-ketel ook niet zo gauw doen. Die maakt veel lawaai bij het aanzetten, fans die gaan draaien, pomp die wat doet. Ik kijk liever naar mijn zonneboiler, om 's nachts uit te zetten. Eerst maar eens meten. Allereerst de Energy Logger 3500 terug vinden :)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:02
Hier pompt de ketel zelfs even wat warm water rond als ik de stekker er in prik... Daarbij is de ketel 's winters natuurlijk een vorstbeveiliging.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• JeroenH
Onze CV-ketel hangt aan een plugwise plug en als we langer dan een dag weg gaan zet ik de ketel uit. 's Nachts uitzetten ben ik nog maar niet aan begonnen, ik vraag me af of dat energetisch gezien zin heeft. Het kleine voorraadvaatje water koelt dan ook weer af etc., en ik weet niet welke invloed het grote aantal in-/uitschakelingen op de leeftijd zal hebben.

Daarnaast is de WAF wat laag als mijn vrouw heet water nodig heeft en het is er niet. Dus dat laat ik voorlopig even zitten.

• NovapaX
Ik zal vanavond eens even meten wat hij in standbij doet, en wat hij doet als ik hem uitzet en weer aanzet.
Ik meet dan gewoon even het energieverbruik, gasverbruik en luister even hoeveel geluid hij maakt als ik hem aan de stroom hang.

Ik wilde eigenlijk een plugwise scan uit elkaar halen, de elektra in de trapkast hangen en het 'oogje' in de muur plaatsen richting de woonkamer (lang leve de lichte scheidingswanden in mijn huis...)

Eigenlijk zou ik twee scans nodig hebben voor zowel de woonkamer als de verdieping.... maar ik geloof dat plugwise niet 'slim' genoeg is om twee scans te combineren (dus dat de uitschakelvertraging werkt op basis van beide sensoren...)

• JeroenH
quote:
NovapaX schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:21:
Ik wilde eigenlijk een plugwise scan uit elkaar halen, de elektra in de trapkast hangen en het 'oogje' in de muur plaatsen richting de woonkamer (lang leve de lichte scheidingswanden in mijn huis...)
Waarom zou je dat doen? Je plakt dat ding toch gewoon ergens op de muur? Ik heb een sense, die heb ik gewoon bovenop de CV-thermostaat gezet.
quote:
Eigenlijk zou ik twee scans nodig hebben voor zowel de woonkamer als de verdieping.... maar ik geloof dat plugwise niet 'slim' genoeg is om twee scans te combineren (dus dat de uitschakelvertraging werkt op basis van beide sensoren...)
Dat is een goede vraag... misschien kan dat wel als je ze allebei in zo'n schakelgroep knikkert? De helpdesk kan je dit vast wel vertellen.

• NovapaX
quote:
JeroenH schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:32:
[...]

Waarom zou je dat doen? Je plakt dat ding toch gewoon ergens op de muur? Ik heb een sense, die heb ik gewoon bovenop de CV-thermostaat gezet.

[...]

Dat is een goede vraag... misschien kan dat wel als je ze allebei in zo'n schakelgroep knikkert? De helpdesk kan je dit vast wel vertellen.
Omdat ik m niet echt mooi vindt, ook niet lelijk, maar ik heb wel genoeg aan de muur... m'n thermostaat is al een doorn in het oog. Maar dat zou ik pas doen als ik zeker ben van de juiste werking en functionaliteit.

Ik zal eens een mailtje naar de helpdesk sturen inderdaad.

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 11:41
Voor Quooker bezitters:
Ik heb sinds een paar dagen de Quooker Combi achter een tijdschakelaar gezet. Overdag gaat -ie half uurtje aan, uur uit, half uur aan, uur uit. 's Nachts staat -ie uit.

Aangezien dat ding een standby verbruik van 10W heeft, verwacht ik veel winst.

Als je dit ook wilt: let er op dat de schakelklok voldoende vermogen kan schakelen; onze Quooker heeft een aansluitwaarde van 3kW.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp aan Yingli Panda met Tigo maximizers en 2160 Wp aan Suntech's op een Kostal Piko 5.5

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 31-08 20:14
@hansdegit: ben benieuwd of je duidelijk een besparing kan meten.

2880PV op OzOOO, 3120PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:05

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
hansdegit schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:18:
Voor Quooker bezitters:
Ik heb sinds een paar dagen de Quooker Combi achter een tijdschakelaar gezet. Overdag gaat -ie half uurtje aan, uur uit, half uur aan, uur uit. 's Nachts staat -ie uit.

Als je dit ook wilt: let er op dat de schakelklok voldoende vermogen kan schakelen; onze Quooker heeft een aansluitwaarde van 3kW.
Ik heb 'm eigenlijk al jaren op een tijdklok met een bewegingsmelder. En sinds een paar weken ook achter een eigen kWh meter.
Je opmerking over het vermogen is terecht! De meeste tijdklokken kunnen wel 16A aan maar niet om te schakelen!!!! Ik heb een apart magneetrelais ertussen gezet. Enerzijds om de tijdklok te beschermen, maar ook omdat ik geen brand wil op plekken waar ik dat laat zou ontdekken, zoals achterin een keukenkastje of in de meterkast.

Na de zomer zal ik eens uitgebreid gaan meten.

Zon in Amsterdam ZonPHP site

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 31-08 11:37

Pietje NL

quote:
NovapaX schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:21:
Tav 2x scan en samenwerken heb ik al een een mail naar Plugwise gestuurd.
Helaas werkt de scan niet zo dat hij rekening houd met nadere schakelende modules.
Dit betekend dat als je dus 2 scans in een groep doet de eerste scan die uitschakelt alles in de groep uitschakelt. Dit gaat ook niet meer aan want scan 2 heeft al eens een aan commando gestuurd.

Het schijnt dat dit mogelijk wel word opgelost in een andere versie van de firmware.
Ze lopen ook zelf tegen dit probleem aan met bv gangen en grote ruimtes met meerdere scans erin.

Vraag heb ik gesteld omdat ik zelf inderdaad op de verdiepingen scans wilde plaatsen die indien geen beweging alle onnodige dingen uit zou schakelen.

Pietje NL wijzigde deze reactie 22-06-2012 17:15 (7%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:18:
Voor Quooker bezitters:

Standby 10W?

• Wolly
  • Niet online
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:20:
Ja, ik kan er niets aan veranderen....'k Vind het ook belachelijk.
Dat is toch 3x niks.

Je zet dat apparaat nu 's-nachts 8 uur uit en overdag ook nog eens 16/2=8 uur. Totaal 16 uur.
10W kost je paar jaar 20 euro, je spaart nu dus zo'n 13 euro uit.

Mooi meegenomen, maar voor zo'n ding had ik wel flink meer verwacht.

• Voois
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-08 16:09
quote:
Wolly schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:34:
[...]

Dat is toch 3x niks.

Je zet dat apparaat nu 's-nachts 8 uur uit en overdag ook nog eens 16/2=8 uur. Totaal 16 uur.
10W kost je paar jaar 20 euro, je spaart nu dus zo'n 13 euro uit.

Mooi meegenomen, maar voor zo'n ding had ik wel flink meer verwacht.
ik denk dat je die 13 euro dan maar beter niet uit kunt sparen, lijkt me voor het apparaat ook niet echt lekker om steeds aan en uit gezet te worden..

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

Official Prozac Dealer!

Oops snelle posters...

Volgens mij verbruikt de quooker minder...

Ik heb er nog ooit aan gemeten.. Hier terug te vinden. Zelfs in de nacht uitzetten was bijna nutteloos;
Cyberpope in "Serieus elektriciteit besparen"

Hij moet het toch weer op temp brengen. Dus als je hem uitzet, gaat hij daarna ook weer even meer verbruiken.

Cyberpope wijzigde deze reactie 22-06-2012 17:38 (28%)

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

• multipasser
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:45

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb een 16poort Greenlink Dlink switch gekocht. Deze verbruikt max 25w volgens de papieren.
Gisteren ging ik voor de lol ook mijn nieuwe Bosch 330Liter A++ diepvries checken en die verbruikt 30w gemiddeld over een jaar! Diepvriezer vs switch! Toch wel frappant.

Dus een stom switchje kost zo'n 50euro/jaar

multipasser wijzigde deze reactie 22-06-2012 17:38 (8%)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• JeroenH
@multipasser: Dat is een inzicht wat maar weinig mensen hebben. Sluipverbruik is een killer. Ons huis is 100% sluipverbruikvrij. Als wij weg zijn of slapen staat er in onze woning niets aan, behalve de koelkast, de CV-ketel en de omvormers van de zonnestroompanelen. Oh ja, en een kleine twintig Plugwise pluggen :)

• hansdegit
quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:37:
Oops snelle posters...

Volgens mij verbruikt de quooker minder...

Ik heb er nog ooit aan gemeten.. Hier terug te vinden. Zelfs in de nacht uitzetten was bijna nutteloos;
Cyberpope in "Serieus elektriciteit besparen"

Hij moet het toch weer op temp brengen. Dus als je hem uitzet, gaat hij daarna ook weer even meer verbruiken.
Hier is 10W standby verbruik gemeten. Het opwarmen kan ik niet voorkomen en daar gaan we natuurlijk niet op besparen. Maar een beetje standby vermijden kan nooit kwaad.

@Wolly: als ik 13 euro kan uitsparen....Is toch weer een paar flesjes wijn.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp aan Yingli Panda met Tigo maximizers en 2160 Wp aan Suntech's op een Kostal Piko 5.5

• Wolly
  • Niet online
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:19:
[...]

Hier is 10W standby verbruik gemeten. Het opwarmen kan ik niet voorkomen en daar gaan we natuurlijk niet op besparen. Maar een beetje standby vermijden kan nooit kwaad.

Ik denk dat de reparatiekosten door het vele schakelen hoger zijn dan die 13 euro. Als ik het goed begrijp kan het dus zijn dat je hem in- of uitschakelt op momenten dat hij net 3000watt trekt uit het contact?

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:27

Erasmo

f/8 and be there

quote:
Wolly schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:30:
[...]

Ik denk dat de reparatiekosten door het vele schakelen hoger zijn dan die 13 euro. Als ik het goed begrijp kan het dus zijn dat je hem in- of uitschakelt op momenten dat hij net 3000watt trekt uit het contact?
Waarom zou zo'n kraan niet tegen schakelen kunnen?

Flickr

• hansdegit
quote:
Wolly schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:30:
[...]

Ja. Lijkt me geen probleem dat een modern apparaat een keer of wat aan- en uitschakelt per dag. En ericplan doet het -naar eigen zeggen- al jaren op die manier.

Waar hebben we het over? Een beetje regelelectronica en een verwarmingselement.

Of heb jij andere ervaringen met een Quooker?

hansdegit wijzigde deze reactie 22-06-2012 19:31 (36%)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Official Prozac Dealer!

quote:
[...]

De vraag is of je dat uitspaart. Zoals ik al aangaf in mijn meerdere dagen meten met een plugwise set, viel het verschil in verbruik in de meetmarge van plugwise. Anders was het op temp houden gedurende nacht, minder verbruik als het inschakelen van het element om in hem in de ochtend weer op temp te brengen.

Het is dus zeer de vraag of je iets uitspaart. Ik zou 2 weken meten met een plugwise set en zonder schakelen en ook 2 weken met wel schakelen. Dan kun je daadwerkelijk zien wat je bespaart.

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

• Erasmo

Erasmo

f/8 and be there

Ik weet wel zeker dat het gaat besparen aangezien de Quooker 's nachts niet voor Jan Lul water warm aan het houden is.

Flickr

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
JeroenH schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:04:
@multipasser: Dat is een inzicht wat maar weinig mensen hebben. Sluipverbruik is een killer. Ons huis is 100% sluipverbruikvrij. [...] Oh ja, en een kleine twintig Plugwise pluggen :)
20x 0,55W is nog altijd 11W continu zonder dat er apparaten die er op aangesloten zijn aan staan.
quote:
Erasmo schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:40:
Ik weet wel zeker dat het gaat besparen aangezien de Quooker 's nachts niet voor Jan Lul water warm aan het houden is.
Als het voorraadvat goed geïsoleerd is, hoef het niet veel te kosten.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:57
Topic gaat nu toch wel richting 'penny wise, pound foolish'. Ik bedoel, een cv ketel van 4 watt 's nachts uitzetten? 4 watt continu is 8 euro per jaar, maar de cv-ketel zet je hooguit 8 uur uit, dus nog geen 3 euro bespaard. Plus dat die ketel allerlei dingen gaat checken bij het inschakelen (verbruik+slijtage) om nog maar niet te spreken van die calamiteit midden in de nacht waarbij je kind bv in bed heeft geplast en je eerst 5 minuten op die $%^$&*^opstartende ketel moet wachten, die je dus ook had kunnen slapen. Als je met je slaperige kop al die tijdschakelaar ervan kunt overtuigen dat ie nu echt een uitzondering moet gaan maken...

Geldt natuurlijk ook voor NAS, server, modem etc. Je kunt dat prima regelen met tijdschakelaars, maar hoeveel is je energiewinst je waard als je wel een keer na 1 uur 's nachts dat ene belangrijke document wilde opslaan?

Het is natuurlijk wel een eye-opener dat een router op jaarbasis net zoveel stroom verbruikt als een zuinige koelkast. Bij de aanschaf van deze apparaten dus ook op het energieverbruik letten en zoveel mogelijk functies combineren in 1 apparaat (modem, router, etc).

Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat mijn versterker (die ik altijd aan laat) toch 60W continu verbruikt en de subwoofer 10W (auto-standby stand). Die versterker zet ik nu 's nachts uit (60 euro per jaar), subwoofer denk ik nog even over na, moet eigenlijk via een soort slave-schakelaar aan de versterker worden gekoppeld.

Want dat is natuurlijk ook een overweging: wil je elke avond een rondje lopen door je huis om al die dingen uit te zetten, adapters eruit te trekken etc. En de volgende ochtend alles er weer in. Ik pas daarvoor, dus er zitten hier minstens 10 opladers permanent aan de stroom. Jammer dan, ik blijf niet bezig.

PhilipsFan wijzigde deze reactie 23-06-2012 01:14 (6%)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
PhilipsFan schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 01:12:

Want dat is natuurlijk ook een overweging: wil je elke avond een rondje lopen door je huis om al die dingen uit te zetten, adapters eruit te trekken etc. En de volgende ochtend alles er weer in. Ik pas daarvoor, dus er zitten hier minstens 10 opladers permanent aan de stroom. Jammer dan, ik blijf niet bezig.
Nou toevallig wel ja. In de tv-hoek een schakelaar (ht, tv, dect telefoon, decoder) en de meterkast (modem, firewall, access point).70W continu bespaard, En die opladers hoeven niet continu in het contact als er niets op is aangesloten. Vooral niet diegenen die warm worden,

PcDealer wijzigde deze reactie 23-06-2012 01:40 (9%)

• flippo765

flippo765

570 Wp subsidieloos

En daar heb je dan KaKu voor (de goedkoopste oplossing dan).
Dat is dan de reden dat dit topic ook 'Serieus elektriciteit besparen' heet.

Vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die een lagere energierekening willen zonder er moeite voor te doen, duurzaam en domotica zijn wat mij betreft ook twee handen op een buik.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Official Prozac Dealer!

quote:
Erasmo schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:40:
Tja.. mijn metingen gaven anders aan, los van de theorie.

De Quooker heeft een hele hoge isolatie en als de sturing van het warmteelement bij het opwarmen niet optimaal is, ben je je besparing zo maar kwijt.
Verbruik bij hele nacht aan : 0,1038 kw/h (23u tot 7 u)
Verbruik bij hele nacht ut (tussen 23u en 6u) : 0,1052 (23u tot 7u)
(exacte meting bij eerste post terug te vinden!)

En nee, dit is was geen eenmalige meting. Maar zoals ik boven stelde 2 weken zonder schakelen en 2 weken met schakelen in de nacht. Gemeten met Plugwise. Maar doe wat je niet laten kunt.

• hansdegit
Ik ga er vanuit dat we niets besparen op het warmhouden, juist vanwege die extreme isolatie van de Quooker. Ik heb het puur over standby verbruik.

Na een maand meten kwam ik op een verbruik van 1,1kWh / dag uit. Als ik daar 160Wh op kan besparen door het standby verbuik te killen is dat toch meegenomen? Zonder verlies van comfort, dat ding blijft immers warm.

Zojuist geprobeerd om er nog een energiemeter tussen te krijgen, maar da's niet gelukt. We zullen het dus met de theorie moeten doen.

Meten is weten, toch nog even beter mijn best doen.

hansdegit wijzigde deze reactie 23-06-2012 10:48 (5%)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:05

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
hansdegit schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 10:46:
Ik ga er vanuit dat we niets besparen op het warmhouden, juist vanwege die extreme isolatie van de Quooker. Ik heb het puur over standby verbruik.

Na een maand meten kwam ik op een verbruik van 1,1kWh / dag uit. Als ik daar 160Wh op kan besparen door het standby verbuik te killen is dat toch meegenomen? Zonder verlies van comfort, dat ding blijft immers warm.

Zojuist geprobeerd om er nog een energiemeter tussen te krijgen, maar da's niet gelukt. We zullen het dus met de theorie moeten doen.

Meten is weten, toch nog even beter mijn best doen.
Staat voor mij na de zomer gepland om uitgebreid te meten. Quooker zit al op een eigen kWh-meter die via de EMU S0-logger keurig om de 5 minuten gelogd wordt. Er staan twee experimenten op stapel. De eerste is verschil met tijdklok of continu. De tweede meting betreft het verschil tussen hotfill en coldfill. Uiteraard zal ik dat wel weer ergens vermelden, hier of op m'n eigen site.

Zon in Amsterdam ZonPHP site

• GameSpel
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:22
Ben al een tijdje bezig met het in de gaten houden van ons stroomverbruik en van de week was ik toevallig in de slaapkamer bezig met een utp-kabel door te trekken toen ik voor de gein eens een metertje plaatste tussen het stopcontact en de elektrisch verstelbare lattenbodems. Tot mijn verbazing verbruikten deze 3 watt (dus totaal 6 watt) terwijl ze niets deden.

Scheelt op jaarbasis toch weer +- 10 euro als ik er 2 snoerschakelaars tussen zet :-)

smartphonekopen.nl

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Die 3 watt komt door de transformator die er tussen zit. Ter vergelijking, een gewone beltrafo gebruikt gemiddeld 1 W, deze is wat zwaarder dan een beltrafo, dus is dit niet zo verbazend.
Afijn, de oplossing is eenvoudig en doeltreffend.

• Gé Brander
  • Nu online

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
Het hoeft natuurlijk ook niet zo extreem. Een rondje door het huis hoeft niet in mijn geval. De tv/radio/digitale ontvanger/xbox etc. zitten allemaal achter 1 enkele schakelaar. Als ik klaar ben met TV kijken etc. dan zet ik de schakelaar om en heb ik geen sluipverbruik.
Idem voor de lader van de tablet/telefoon etc, die gaan 's nachts met een enkele schakelaar uit, behalve de laders die de mobiel opladen 's nachts.

Het hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn of dat je moet inboeten aan gebruiksgemak. Het is alleen even wennen aan een andere actie als je klaar bent met tv kijken. 1 extra knop indrukken... ;)

Ik heb zonder leefcomfort in te moeten boeten een behoorlijke besparing kunnen realiseren met onder andere dit soort acties. Zie ook: c70070540 in "Wat is jouw actuele energieverbruik?" We komen van dik 8.000 kWh per jaar... Die winst is niet alleen door PV gerealiseerd...

Gé Brander wijzigde deze reactie 28-06-2012 11:15 (30%)

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
Het is natuurlijk wel een eye-opener dat een router op jaarbasis net zoveel stroom verbruikt als een zuinige koelkast. Bij de aanschaf van deze apparaten dus ook op het energieverbruik letten en zoveel mogelijk functies combineren in 1 apparaat (modem, router, etc).
De gemiddelde 5-poorts router/switch verbruikt heus niet zoveel als een koelkastje hoor. De meeste doen maar een paar Watt gemiddeld. Toch zet mijn vader de router 's nachts uit. Het opstarten van de PC duurt ongeveer even lang als het opstarten van de router, dus dan maakt het niet veel uit qua gebruiksgemak.

Thuis laat ik de router wel ingeschakeld, aangezien het een modem/router combinatie is. Als ik hem uitschakel heb ik ook geen vaste telefonie of TV meer :P

• Techneut
  • Niet online
Cijfers zeggen toch nog wat meer.
Mijn router gebruikt (opgemeten met een echte wattmeter) 10 W. Hij is inmiddels al weer wat jaartjes oud (Linksys BEFSR41). Bij permanent ingeschakeld zijn dus ruim 87 kWh per jaar. Lijkt mij sterk dat een koelkast hoe modern ook minder gebruikt, maar dat even terzijde.
Bij mij zit alles op een stekkerblok dat ik uitschakel zodra ik niets doe op de computer. Want het is niet alleen de router, ook de PC neemt in uitgeschakelde toestand het zijne. Totaal bij mij:
PC 8 W
Router 10 W
Boxen 1,2 W
Monitor 1,2 W
Printer 3,8 W
Samen 24,2 W
Ik vind dit bij elkaar toch die moeite van dat stekkerblok met schakelaar wel waard.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Admiral Freebee schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:30:
[...]

Thuis laat ik de router wel ingeschakeld, aangezien het een modem/router combinatie is. Als ik hem uitschakel heb ik ook geen vaste telefonie of TV meer :P
Ik doe mijn firewall en modem (en access point) mooi uit als we in bed liggen of uit huis zijn. Niemand thuis? -> geen gehoor en bij slapie slapie hetzelfde :p
En anders bellen ze maar ons mobiel.

• Techneut
  • Niet online
Kun je ook doen. Consequentie is dat je dan permanent een paraat opgeladen mobieltje moet hebben. Ik vraag me af of dat dan uiteindelijk niet even lang als breed is.

• Gé Brander
  • Nu online

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
Techneut schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:34:
Kun je ook doen. Consequentie is dat je dan permanent een paraat opgeladen mobieltje moet hebben. Ik vraag me af of dat dan uiteindelijk niet even lang als breed is.
's nachts laadt mijn mobiel op... Dus dan heeft ie genoeg stroom om over te gaan. Overdag kunnen die laders ook van de stroom. :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Het hebben van een mobieltje geeft de consequentie dat die regelmatig opgeladen moet worden. Die van mij ligt overigens altijd beneden :) Opladen vaak op het werk. :p

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:07
quote:
wil je zeggen dat je jouw mobieltje uit zet snachts?
Ik vergelijk meestal de kosten met de moeite.

Mijn mobieltje in standby verbruikt snachts ongeveer 10% acculading.
Accu = 1500mAh. Dus 150mAh @ 3,7V = 0.555 Wh
Energiekosten: 0.555 * ¤0.22 /1000 = 0,012 eurocent.
Oftewel een jaarbesparing van 4.5 cent.

TheS4ndm4n#1919

• flippo765

flippo765

570 Wp subsidieloos

quote:
Techneut schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:30:
Cijfers zeggen toch nog wat meer.
Mijn router gebruikt (opgemeten met een echte wattmeter) 10 W. Hij is inmiddels al weer wat jaartjes oud (Linksys BEFSR41). Bij permanent ingeschakeld zijn dus ruim 87 kWh per jaar. Lijkt mij sterk dat een koelkast hoe modern ook minder gebruikt, maar dat even terzijde.
Bij mij zit alles op een stekkerblok dat ik uitschakel zodra ik niets doe op de computer. Want het is niet alleen de router, ook de PC neemt in uitgeschakelde toestand het zijne. Totaal bij mij:
PC 8 W
Router 10 W
Boxen 1,2 W
Monitor 1,2 W
Printer 3,8 W
Samen 24,2 W
Ik vind dit bij elkaar toch die moeite van dat stekkerblok met schakelaar wel waard.
Het kan zelfs voor minder:
http://www.bosch-home.nl/...vrijstaand/KSV29VW40.html

Bosch geeft 71kWh/jaar op met een inhoud van 290 liter

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

Aiming for the heart...

quote:
JeroenH schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:04:
@multipasser: Dat is een inzicht wat maar weinig mensen hebben. Sluipverbruik is een killer. Ons huis is 100% sluipverbruikvrij. Als wij weg zijn of slapen staat er in onze woning niets aan, behalve de koelkast, de CV-ketel en de omvormers van de zonnestroompanelen. Oh ja, en een kleine twintig Plugwise pluggen :)
Zelf ben ik ook bezig me goed aan het oriënteren op het een en ander. Nu zitten we al vrij laag met ons elektraverbruik, ondanks dat we niet echt extreem zuinig doen. Maar nu komen er ook weer nieuw aankopen aan (versterker, speakersetjes) waarbij ik zeker weet dat ze meer sluipverbruik hebben. Ik overwoog in huis een combinatie van Plugwise en Klik-aan-klik-uit, maar ik denk toch dat er een complete Plugwise oplossing om het "overzichtelijk" te houden.

We hebben allebei een iPhone, dus dan is Plugwise al helemaal een overduidelijke keus. Anders zit je toch weer met afstandsbedieningen van KAKU die je ergens laat slingeren..bovendien vind ik schakelschema's stiekem veel nuttiger. Je kunt na enige tijd monitoren ze sowieso wel "scherper" afstellen.

Je moet het ook niet te gek maken: had pas een foutje in mijn "setup" in de werkkamer ontdekt. Van een specifiek stekkerblok haal ik de stroom altijd af als ik er niet ben: pc, laptop, switch > allemaal uit. Maar laat nu net de netwerkprinter op die switch aangesloten zitten, dus de missus kon niet printen en snapte niet waarom :+ Maar even de UTP rechtstreeks in het modem geprikt..

@JeroenH: Aangezien jij al langer bezig bent, merk jij geen problemen met apparatuur die instellingen verliest oid? Je geeft aan dat alles uitgaat: dus ook decoder, receiver, router, modem e.d. Vaak hebben die maar een beperkt geheugen, of gaat wat vreemd doen na steeds aan/uitgezet te zijn, of vergis ik me?

Heb al eerder gemeld dat mijn modem (wel alles in 1 maar heeft te weinig poorten) niet echt uit kan: bij VDSL werkt het systeem zo dat er vanuit de DSLAM wordt gekeken of de lijn stabiel is en als dat niet zo is, wordt er teruggeschakeld in profiel. Als ik hem dus uitzet elke keer wordt de lijn als "instabiel" gemarkeerd. Dus die vlieger gaat niet op. Overigens komt er met glasvezel ook een unit in de meterkast, waarbij ik me afvraag of die wel uit "kan" zonder dat de boel flipt als een malloot :+

2Dutch wijzigde deze reactie 29-06-2012 13:41 (15%)

| - Not enough time on my hands - | It's nice to be important, but it's more important to be nice |

• flippo765

flippo765

570 Wp subsidieloos

quote:
2Dutch schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:48:
[...]

Je moet het ook niet te gek maken: had pas een foutje in mijn "setup" in de werkkamer ontdekt. Van een specifiek stekkerblok haal ik de stroom altijd af als ik er niet ben: pc, laptop, switch > allemaal uit. Maar laat nu net de netwerkprinter op die switch aangesloten zitten, dus de missus kon niet printen en snapte niet waarom :+ Maar even de UTP rechtstreeks in het modem geprikt..
Ik heb hier alles een statisch IP gegeven, hier gaat wel alles met KAKU omdat dit goedkoper is.
Aansturing gebeurt dmv activiteiten waardoor er zeer strak geschakeld kan worden.
Op basis van een arduino is een Nodo ontworpen die de KAKU via een webapp kan aansturen.
Ik ben nu zelf bezig afhankelijk van temperatuur in de slaapkamers de rolluiken te sturen.

• Cheese_man
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 28-08 11:07

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik woon nu een jaar in een nieuw huis met gratis extra sluipverbruik. Van het weekeinde maar eens de standen opnemen en verder bekijken hoe het verbruik zich verhoudt tot het oude (kleinere huis). Sluipverbruik killen en een nuchtere houding bij het gebruik van apparatuur zorgt er altijd voor dat je weinig verspilt. Het is vooral de verspilling waar ik altijd jeuk van krijg...niet het gebruik van een apparaat.

Een avondje film kijken bijvoorbeeld vind ik geen verspilling, ondanks dat er ongeveer 600W staat "te blazen". Verspilling vind ik het wel wanneer de boel beneden staat te loeien terwijl ik boven achter de computer zit. Dat geldt natuurlijk voor verlichting. strijkbouten, etc.

Ik zal met mijn cresta metertje eens meten hoeveel W de fritzbox (en repeater op de eerste etage) "doet". Eigenlijk is dat het enige apparaat dat "verspilt" wanneer ik in bed lig te slapen. Het positieve effect is dat ik mijn telefoon minder hoef te laden door de steeds aanwezige goede internetverbinding in plaats van het geschakel tussen gprs, edge, gprs, hsdpa, gprs, etc. De Fritz combineert wel weer modem, router, switch, dect basisstation in 1 apparaat.

De versterker, cd speler, MMspeler, Wii, Blueray zitten achter en schakelaar. De HDD recorder is altijd aan....(WAF...een programma niet opnemen...oef.. :) ). De TV is dit jaar vervangen en het model is mede gekozen door de mogelijkheid de smartcard in de ingebouwde decoder te stoppen, dus geen apart kastje. De TV heeft een goede aan/uit schakelaar (dank Panasonic!).

De ventilatieunit staat natuurlijk altijd aan, net als de drie brandmelders (netspanning...nieuwbouwhuis), net als een wekker naast het analoge bed. Mobieltje laad ik in de auto rijdend naar het werk.

Ik zou het al pure winst vinden wanneer mensen eens apparatuur zou uitzetten die niet "nuttig" wordt gebruikt. Ik veroordeel die mensen wel omdat het gewoon puur luiheid is iets niet uit te zetten wat je niet gebruikt! Mensen die uit luiheid verspillen....brrrr. Het ergste is het nog wanneer deze personen zich gaan verdedigen met absolute non-argumenten waaruit blijkt dat ze ook niet weten waar ze over praten.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

Aiming for the heart...

quote:
Cheese_man schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:21:
De ventilatieunit staat natuurlijk altijd aan, net als de drie brandmelders (netspanning...nieuwbouwhuis), net als een wekker naast het analoge bed. Mobieltje laad ik in de auto rijdend naar het werk.

Ik zou het al pure winst vinden wanneer mensen eens apparatuur zou uitzetten die niet "nuttig" wordt gebruikt. Ik veroordeel die mensen wel omdat het gewoon puur luiheid is iets niet uit te zetten wat je niet gebruikt! Mensen die uit luiheid verspillen....brrrr. Het ergste is het nog wanneer deze personen zich gaan verdedigen met absolute non-argumenten waaruit blijkt dat ze ook niet weten waar ze over praten.
Nooit gesnapt die ventielatiespullen in nieuwbouw: Naar mijn mening levert het alleen maar herrie en stroomverbruik op en kun je beter gewoon een raam openzetten/raam op ventilatiestand zetten, zelfs permanent als je een veilig kozijn/slot hebt. Heb het in een appartement gehad en ik werd er ramgek van: je hoort ook nog eens vanalles uit naburige appartementen en echt ventileren deed het niet: stof in een hoek zuigen alleen :P

Ben het met je eens qua die luiheid. Sowieso een vreselijke eigenschap, maar die mensen zijn wel diegenen die het hardst jammeren dat ze zoveel aan hun energieleverancier moeten betalen en de benzine zo duur is :N

| - Not enough time on my hands - | It's nice to be important, but it's more important to be nice |

• Mr-Leo
  • Laatst online: 11:18

Mr-Leo

3040 Wp

@2Dutch

Het "probleem" met nieuwe huizen is dat ze goed geïsoleerd zijn en je niet genoeg verse lucht binnen krijgt als je alleen maar wat raampjes open zet. Daar zitten wettelijke eisen aan (zoveel m3 per uur etc) omdat je anders een ongezond klimaat in huis krijgt. Overigens verbruiken de ventilatiesystemen van tegenwoordig niet zo veel stroom, die van mij maar 4 watt continu (huis van 2010).

Delta Solivia 3.0 EU G4 TR - 16 x CanadianSolar CS5A 190M All Black - PVOutput

• mkleinman
  • Laatst online: 12:09

mkleinman

4kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, HR++

quote:
Een wekker die 4-12W verbruikt? Ik heb hier 3 wekkerradio's in huis en die verbruiken alle 3 volgens plugwise *NET* 3W.

http://www.familie-kleinman.nl/energie http://www.jsunnyreports.comhttp://morpheus.flitspaal.nl

• NielsTn
  • Laatst online: 11:52

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
mkleinman schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:02:
[...]

Een wekker die 4-12W verbruikt? Ik heb hier 3 wekkerradio's in huis en die verbruiken alle 3 volgens plugwise *NET* 3W.
De wekkerradio (Pure Siesta) hier doet max 2 Watt (gemeten met Conrad Energymonitor 3000)

NielsTn wijzigde deze reactie 29-06-2012 16:54 (6%)

ZonPHP

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
2Dutch schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 14:11:
[...]

Nooit gesnapt die ventielatiespullen in nieuwbouw: Naar mijn mening levert het alleen maar herrie en stroomverbruik op en kun je beter gewoon een raam openzetten/raam op ventilatiestand zetten, zelfs permanent als je een veilig kozijn/slot hebt. Heb het in een appartement gehad en ik werd er ramgek van: je hoort ook nog eens vanalles uit naburige appartementen en echt ventileren deed het niet: stof in een hoek zuigen alleen :P

Ben het met je eens qua die luiheid. Sowieso een vreselijke eigenschap, maar die mensen zijn wel diegenen die het hardst jammeren dat ze zoveel aan hun energieleverancier moeten betalen en de benzine zo duur is :N
Wat vergeten wordt is het inregelen van de afzuigventielen en het motorvermogen/toerental.
Scheelt herrie, zorgt voor daadwerkelijke luchtverplaatsing en met de CO2 sturing: RUST !

ZonPHP

• Barleone
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:35
Een vraagje voor de kenners: is een laptopaccu die minder stroom kan bevatten (37%) ook qua stroomverbruik duurder? Een nieuwe kost ¤100 maar dat geef ik liever niet uit. (=student)
(De accuduur is irritant kort, maar daar kan ik nog mee leven)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:56
quote:
Rukapul schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:11:
[...]

Die mag je bij me komen afhalen :P

Serieus: dat is het ding wat ik juist van de muur heb gehaald omdat het een wisselstroommotor heeft :) Je moet de CVE 166 niet hebben.

Dat is ook het kromme eraan: die CVE 166 is nauwelijks goedkoper, maar wordt met wat pech vrolijk door een aannemer of installateur geplaatst zodat hij iets meer marge heeft ten koste van de klant :|

[...]

5 minuten werk :) Ik had al een Itho en kon hem aandezelfde schroeven ophangen, stekker in het (perilex)stopcontact en de buizen er weer op (ook nog minuutje nodig om nieuwe tie-wrap te pakken) :)

[...]

Ik zou hem wel 24h per dag aanlaten. Hij ververst indirect namelijk ook de lucht in de andere ruimtes omdat het verse lucht onder de deur aanzuigt. (Bij mij zuigt hij ook in de keuken aan.)
knoop doorgehakt en toch besteld! Want terug verdien tijd van 5-6 jaar en gok dat zo'n ding makkelijk 10-15 jaar mee gaat!

http://www.cvsshop.nl/a-2...-vent-unit-cve-eco-rft-sp

deze heb ik en natuurlijk 5 minuten ophangen maar dan doet die niks... Ff mailtje naar winkel en belt binnen 2 minuten op. Ja je moet even draadjes L1 en L3 wisselen.
Kwam wel vaker voor dat die nieuwere units net een andere schakeling hadden? (De labeling op de perilex kabels is beiden exact hetzelfde)

Iemand dit al eens eerder gedaan en wat stelt het voor? Ben geen electricien maar heb wel eens een lamp opgehangen dus kan wel iets...

dus gewoon stroom van de groep af, dubbelcheck dat stroom er af is, stopcontact open maken en draadjes wisselen?

Klinkt easy zat... toch..??

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
trekker22 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 21:52:
[...]

knoop doorgehakt en toch besteld! Want terug verdien tijd van 5-6 jaar en gok dat zo'n ding makkelijk 10-15 jaar mee gaat!

http://www.cvsshop.nl/a-2...-vent-unit-cve-eco-rft-sp

deze heb ik en natuurlijk 5 minuten ophangen maar dan doet die niks... Ff mailtje naar winkel en belt binnen 2 minuten op. Ja je moet even draadjes L1 en L3 wisselen.
Kwam wel vaker voor dat die nieuwere units net een andere schakeling hadden? (De labeling op de perilex kabels is beiden exact hetzelfde)

Iemand dit al eens eerder gedaan en wat stelt het voor? Ben geen electricien maar heb wel eens een lamp opgehangen dus kan wel iets...

dus gewoon stroom van de groep af, dubbelcheck dat stroom er af is, stopcontact open maken en draadjes wisselen?

Klinkt easy zat... toch..??
Ja op de ecofan zat een schemaatje (zelfs in het boekje meen ik). Heb intussen de Ecofan zelf uitgebreid met een CO2-vraaggestuurde regeling :)

ZonPHP

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 31-08 23:25
quote:
NielsTn schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 22:31:
[...]

Ja op de ecofan zat een schemaatje (zelfs in het boekje meen ik). Heb intussen de Ecofan zelf uitgebreid met een CO2-vraaggestuurde regeling :)
Daar ben ik ook mee bezig. Wel belangrijk te weten: de opzet die je opgeeft op je site is niet meer verkrijgbaar. De makkelijkste opzet op dit moment zou denk ik die zijn met een CO2 sensor, RF print, en RF adapter voor de CO2 sensor.

• teacher
  • Laatst online: 10:31

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Wise enough to play the fool

Mijn ecofan-e is aangesloten op de perilex van de oude fan. Ik heb daarvoor de geschakelde fase gepakt. Het voordeel daarvan is dat ik hem nog steeds "helemaal" uit kan zetten.

Ik heb er 2 AB's bij:
eentje in de badkamer (met nalooptimer) en eentje in de woonkamer (met "weg van huis" functie). Wat ik idd zeer op prijs zou stellen is idd een automatische CO2 en vochtsensor die de boel hoog en laag schakelt. Maar dat wordt dus zelf knutselen begrijp ik?

In mijn vorige huis had ik de oude 2 standen fan voorzien van een vochtschakelaar die "automatisch" hoog schakelde bij het douchen, maar dat was gewoon bedraad. Dat snap ik nog net... :+

"I've always loved the crackle of old records"

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 31-08 23:25
quote:
teacher schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 00:41:
Mijn ecofan-e is aangesloten op de perilex van de oude fan. Ik heb daarvoor de geschakelde fase gepakt. Het voordeel daarvan is dat ik hem nog steeds "helemaal" uit kan zetten.

Ik heb er 2 AB's bij:
eentje in de badkamer (met nalooptimer) en eentje in de woonkamer (met "weg van huis" functie). Wat ik idd zeer op prijs zou stellen is idd een automatische CO2 en vochtsensor die de boel hoog en laag schakelt. Maar dat wordt dus zelf knutselen begrijp ik?

In mijn vorige huis had ik de oude 2 standen fan voorzien van een vochtschakelaar die "automatisch" hoog schakelde bij het douchen, maar dat was gewoon bedraad. Dat snap ik nog net... :+
Wat je wilt kan nog steeds. Je pakt gewoon de perilex uitvoering weer. De PWM print is nog verkrijgbaar, alleen de adapter voor de CO2 sensor is er niet meer. Je zult daar even moeten zoeken naar een andere, maar aangezien de sensor maar 25mA gebruikt moet dat niet moeilijk zijn. Wel kan het lastig zijn een adapter te vinden die lekker zuinig werkt als er maar zo weinig gebruikt wordt.
De CO2 sensor komt op stand 2 te zitten, dus als je weer een sensor in de badkamer maakt die de perilex omzet naar stand 3 heb je beide opties, bedraad.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
c70070540 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:11:
[...]

Het hoeft natuurlijk ook niet zo extreem. Een rondje door het huis hoeft niet in mijn geval. De tv/radio/digitale ontvanger/xbox etc. zitten allemaal achter 1 enkele schakelaar. Als ik klaar ben met TV kijken etc. dan zet ik de schakelaar om en heb ik geen sluipverbruik.
Idem voor de lader van de tablet/telefoon etc, die gaan 's nachts met een enkele schakelaar uit, behalve de laders die de mobiel opladen 's nachts.

Het hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn of dat je moet inboeten aan gebruiksgemak. Het is alleen even wennen aan een andere actie als je klaar bent met tv kijken. 1 extra knop indrukken... ;)

Ik heb zonder leefcomfort in te moeten boeten een behoorlijke besparing kunnen realiseren met onder andere dit soort acties. Zie ook: c70070540 in "Wat is jouw actuele energieverbruik?" We komen van dik 8.000 kWh per jaar... Die winst is niet alleen door PV gerealiseerd...
Bij mij hetzelfde. Er liggen twee stekkerblokken in de huiskamer. Een in de tv-hoek en een in de eethoek waar een lamp en soms laptops inzitten. Alleen mijn kabelmodem, ata, telefoon, koelkast, ketel en vriezer en de senseo hebben continu stroom. De Senseo zou ik ook nog een schakelaar tussen kunnen zetten, de rest heeft gewoon stroom nodig.

In plaats van de tv aanzetten zet ik spanning op dat blok (tv moet je ook naartoe lopen als hij niet standby staat) en dan starten tuner, versterker, tv en mediaspeler op. Valt inderdaad reuze mee met inboeten op gebruikersgemak en de investering is dus 2,50 voor een stekkerblok (Ikea)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Erasmo

Erasmo

f/8 and be there

quote:
2Dutch schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:48:
[...]
Heb al eerder gemeld dat mijn modem (wel alles in 1 maar heeft te weinig poorten) niet echt uit kan: bij VDSL werkt het systeem zo dat er vanuit de DSLAM wordt gekeken of de lijn stabiel is en als dat niet zo is, wordt er teruggeschakeld in profiel. Als ik hem dus uitzet elke keer wordt de lijn als "instabiel" gemarkeerd. Dus die vlieger gaat niet op. Overigens komt er met glasvezel ook een unit in de meterkast, waarbij ik me afvraag of die wel uit "kan" zonder dat de boel flipt als een malloot :+
Valt mee, zodra je de modem in 's ochtends weer aanzet heb je in een paar minuten weer je normale verbindingssnelheid.

Flickr

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nadeel is dat er tegenwoordig telefoons aangesloten zitten op het modem. Nu zou ik het nog niet zo erg vinden om s'nachts niet bereikbaar te zijn (het is sowieso minder betrouwbaar dan mijn mobiel, Voipbuster op Telenet) maar mijn decttelefoon gaat als een razende naar het basisstation zoeken als de stroom er af is wat volgens mij weinig bespaard

/▌

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Marzman schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:26:
Nadeel is dat er tegenwoordig telefoons aangesloten zitten op het modem. Nu zou ik het nog niet zo erg vinden om s'nachts niet bereikbaar te zijn (het is sowieso minder betrouwbaar dan mijn mobiel, Voipbuster op Telenet) maar mijn decttelefoon gaat als een razende naar het basisstation zoeken als de stroom er af is wat volgens mij weinig bespaard
Ik heb ook een dect (Siemens Gigaset) en ik ondervind geen problemen. De handset kan overigens ook gewoon uit.

Iemand deze Storkfan gezien (met aansluiting voor aardwarmte, Nefit cv en wtw):
http://www.zehnder-jestor...atie-met-wtw-individueel/

• Wolly
  • Niet online
Het uitzetten van je vaste telefoon gaat wel ver.

Als het 's-nachts nodig is om 112 te bellen heb je sneller contact met de juiste meldkamer indien je via de vaste lijn belt, doe je het namelijk via je gsm dan gaat het *altijd* via de centrale meldkamer in Driebergen.

Nu heb ik wel eens aan de hand gehad dat ik 's-nachts op de weg naar 112 moest bellen, een wachttijd van 1 minuut voordat er uberhaupt wordt opgenomen is niet vreemd. In een noodsituatie is dat erg lang kan ik je vertellen. In stress-situaties is het natuurlijk snel vergeten dat je je apparatuur weer moet inschakelen, wachten op het opstarten etc.

Dit is nog afgezien van de onbetrouwbaarheid van het GSM netwerk tegenover een vast netwerk.

Dus bij mij thuis: ik betaal graag die 10 extra Wattjes per jaar om altijd in staat te zijn om 112 snel te bellen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Wolly schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 10:50:

Als het 's-nachts nodig is om 112 te bellen heb je sneller contact met de juiste meldkamer indien je via de vaste lijn belt, doe je het namelijk via je gsm dan gaat het *altijd* via de centrale meldkamer in Driebergen.
De gsm ligt altijd in de buurt. Bovendien is mijn ervaring dat 112 en 0900-8844 bellen met gsm meteen bij de lokale meldkamer uitkom, of zelfs de eigen woonplaats. Ik onderschrijf je verhaal dus niet.
quote:
Dus bij mij thuis: ik betaal graag die 10 extra Wattjes per jaar om altijd in staat te zijn om 112 snel te bellen.
Wattuur bedoel je? En dan wel 87,6kWh bij continu 10W gebruik (http://www.rapidtables.com/convert/electric/watt-to-kwh.htm).

• Wolly
  • Niet online
quote:
PcDealer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:02:
[...]
De gsm ligt altijd in de buurt. Bovendien is mijn ervaring dat 112 en 0900-8844 bellen met gsm meteen bij de lokale meldkamer uitkom, of zelfs de eigen woonplaats. Ik onderschrijf je verhaal dus niet.
Apart.
quote:
Wie met een gsm het nummer 112 belt krijgt verbinding met de 112-centrale van het Korps landelijke politiediensten in Driebergen, die de melder direct doorverbindt met de juiste meldkamer en discipline. Dit geldt eveneens voor mobiele oproepen naar het landelijke nummer 0900-8844 voor de politie.
Wikipedia
quote:
Hoe werkt 112?

Als iemand 1-1-2 belt via de vaste telefoonlijn, komt deze oproep binnen bij de 1-1-2-alarmcentrale in de eigen regio. Oproepen vanaf een mobiele telefoon komen terecht bij het callcenter van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) in Driebergen.
Rijksoverheid
quote:
Wattuur bedoel je? En dan wel 87,6kWh bij continu 10W gebruik (http://www.rapidtables.com/convert/electric/watt-to-kwh.htm).
Uiteraard. 10 Wattjes, globaal komt dat neer op 20 euro per jaar.

• teacher
  • Laatst online: 10:31

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Wise enough to play the fool

Of je haalt een t65 telefoon van marktplaats (of zolder) af... Volgens mij hebben die geen sluipverbruik....

Ik heb nog een stokoude ericsson aan de muur hangen, helaas kan ik geen nummers meer mee kiezen vanwege voip, maar hij doet het nog wel!

"I've always loved the crackle of old records"

• trekker22
quote:
NielsTn schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 22:31:
[...]

hoppakee inderdaad 5 minuutjes werk en nu van 19 watt continu naar 2 watt continu!

• Techneut
  • Niet online
Teacher, net zoals je oude Ericsson die je noemt is de inmiddels klassieke T65 (ook Ericsson) een puls-toestel. Deze ontvangen wel inkomende gesprekken, maar zelf kiezen is er in de meeste gevallen niet meer bij.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
trekker22 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:19:
[...]

hoppakee inderdaad 5 minuutjes werk en nu van 19 watt continu naar 2 watt continu!
Wat nu als je gaat douchen of koken?

• eric-pvt
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
quote:
vrij ouderwetse gedachte, redelijk passee.
maar goed, als het een issue is, dan heb je vast ook een ehbo diploma met reanimatie cursus.
ik in ieder geval wel, voor de betere responstijd.

• Wolly
  • Niet online
quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:02:
[...]

vrij ouderwetse gedachte, redelijk passee.
maar goed, als het een issue is, dan heb je vast ook een ehbo diploma met reanimatie cursus.
ik in ieder geval wel, voor de betere responstijd.
Ik heb vaker ´netwerk bezet´ of wegvallende verbindingen op mijn gsm dan bij mijn vaste lijn :9

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb het nooit. Maar heb dan ook geen Vodafone... :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:

Nu heb ik wel eens aan de hand gehad dat ik 's-nachts op de weg naar 112 moest bellen, een wachttijd van 1 minuut voordat er uberhaupt wordt opgenomen is niet vreemd. In een noodsituatie is dat erg lang kan ik je vertellen. In stress-situaties is het natuurlijk snel vergeten dat je je apparatuur weer moet inschakelen, wachten op het opstarten etc.

Dit is nog afgezien van de onbetrouwbaarheid van het GSM netwerk tegenover een vast netwerk.

Bij is dat niet zo, ik bel met Voipbuster en die weet niet op welke locatie ik inlog en welke 112 ik wil hebben. Waarschijnlijk krijg ik dan zelfs de alarmcentrale van het verkeerde land :p

/▌

• trekker22
quote:
PcDealer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:27:
[...]

hoe bedoel je precies?

moet wel zeggen dat er iets verschil in vermogen zit...

stand 1 is prima maar na douchen altijd stand 3 ipv stand 2 die we normaal deden...

kan nergens vinden wat mijn oude "schinkel schouten sw2005" aan vermogen in m3 had...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Hoe voorkom je vochtproblemen en schimmel als je enkel CO2 gestuurd ventileerd? Of zie ik dat verkeerd?

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
PcDealer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:27:
[...]

daarvoor is evt. een maximale stand handmatig in te schakelen bij douchen (daar zit bij mij de mechanische driestanden-schakelaar).
Koken: een Itho afzuigkap met >300m3/u kan dat dan aan.

Ik had graag een relatieve luchtvochtigheid-sensor aan mijn ITHO Ecofan willen koppelen, maar helaas: daar is slechts de CO2-sensor mogelijk. Alternatief is van DUCO op basis van Itho Ecofan, maar dat kost aardig (VEEL!) meer geld (en heel wat meer leidingwerk/bekabeling).

NielsTn wijzigde deze reactie 30-06-2012 19:32 (28%)

ZonPHP

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
NielsTn schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:31:
[...]

daarvoor is evt. een maximale stand handmatig in te schakelen bij douchen (daar zit bij mij de mechanische driestanden-schakelaar).
Koken: een Itho afzuigkap met >300m3/u kan dat dan aan.
Ik moet het helaas handmatig doen met de 3-standen schakelaar van mijn Storkair.
Wasemkap is van de Praxis (uiteraard motorloos).

@ Marzman:
Vanmorgen met de kids Blues Brothers gezien. Maar dat gedeelte met de politie-/nazi achtervolging was too much. Toen maar iets voor de kinderen opgezet en klaargemaakt voor de speeltuin.

PcDealer wijzigde deze reactie 30-06-2012 19:42 (23%)

• hansdegit
quote:
ericplan schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 10:56:
[...]

Staat voor mij na de zomer gepland om uitgebreid te meten. Quooker zit al op een eigen kWh-meter die via de EMU S0-logger keurig om de 5 minuten gelogd wordt. Er staan twee experimenten op stapel. De eerste is verschil met tijdklok of continu. De tweede meting betreft het verschil tussen hotfill en coldfill. Uiteraard zal ik dat wel weer ergens vermelden, hier of op m'n eigen site.
Update voor de Quooker Combi:

Nu een week gemeten mét tijdschakelaar ertussen:
Per 2 uur een half uurtje aan. (lees: half uur aan, anderhalf uur uit)
's nachts van 22:00 tot 07:00 uit.

10359Wh verstookt in 190.25 uur. Da's 1,3068 kWh per dag. Gemeten met Voltcraft Energy Count 3000

Nu meten zonder tijdschakelaar ertussen. Update volgende week.

• trekker22
quote:
PcDealer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:28:
[...]

Hoe voorkom je vochtproblemen en schimmel als je enkel CO2 gestuurd ventileerd? Of zie ik dat verkeerd?
Voor mij alleen 3 standen schakelaar op badkamer.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

Aiming for the heart...

quote:
flippo765 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:07:
[...]
Ik heb hier alles een statisch IP gegeven, hier gaat wel alles met KAKU omdat dit goedkoper is.
Aansturing gebeurt dmv activiteiten waardoor er zeer strak geschakeld kan worden.
Op basis van een arduino is een Nodo ontworpen die de KAKU via een webapp kan aansturen.
Ik ben nu zelf bezig afhankelijk van temperatuur in de slaapkamers de rolluiken te sturen.
Dat klinkt wel als een erg goed idee, temperatuursturing. Leuk om je buren op stang te jagen :+ Arduino en co is mooi spul, maar niet zo aan mijn besteed ben ik bang. Val dan in dit geval toch onder de categorie plug & play. Ook omdat er nog iemand hier in huis makkelijk mee overweg moet kunnen e.d.
quote:
Erasmo schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 09:07:
[...]

Valt mee, zodra je de modem in 's ochtends weer aanzet heb je in een paar minuten weer je normale verbindingssnelheid.
Verbinding maken is t probleem niet, wel als ie terugschakelt naar een lager profiel. Pas na enkele dagen "stabiel" schakelt de verbinding zichzelf weer omhoog. Als ik elke nacht het ding uitzet, zal ie op het laagste profiel blijven hangen omdat ie de lijn niet stabiel vindt vermoed ik zo :) En ik ben zo verwend geraakt door m'n 40/4 ;)

Overigens kom ik er nu ook achter dat "eenvoudig" schakelen wel kan met KAKU, o.a. via Homewizard. Heb dat eerder wel gezien maar is niet blijven hangen blijkbaar..of er zat een grote "maar" aan.

Moet eens even de eisen/kosten/plussen en minnetjes naast elkaar zetten samen met de missus. Jaja, WAF factor niet uit het oog verliezen ;)

2Dutch wijzigde deze reactie 01-07-2012 14:37 (33%)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hier geen probleem met UPC triple p(l)ay.

• RocketKoen
quote:
2Dutch schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:39:
[...]
Verbinding maken is t probleem niet, wel als ie terugschakelt naar een lager profiel. Pas na enkele dagen "stabiel" schakelt de verbinding zichzelf weer omhoog. Als ik elke nacht het ding uitzet, zal ie op het laagste profiel blijven hangen omdat ie de lijn niet stabiel vindt vermoed ik zo :) En ik ben zo verwend geraakt door m'n 40/4 ;)
Intrainen doet ie alleen de 1e keer na een reset. Dat duurt 2 dagen tot een week, waarin je je modem aan moet laten staan.
Daarna onthoudt je modem de snelheid. Maar het kan natuurlijk dat hij zichzelf reset na 8 uur zonder prik.

TheS4ndm4n#1919

• trekker22
nieuwe droger + wasmachine besteld gaat flink in energie en wat water besparen:

BOSCH WTW86561NL 107 kwh per jaar ipv 400

BOSCH WAQ28461NL

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:58

CurlyMo

www.pilight.org

Hier gaan we ook maar eens kijken naar een nieuwe vriezen/koelkast combinatie. Prognose van het gehele jaarverbruik is 2100kwh. Na elk apparaat gemeten te hebben blijkt de vriezer nu 0,05kwh te doen en de koelkast 0,0315. Dat maakt toch een jaarverbruik voor deze apparaten samen van 714kwh. De nieuwe combinatie die we op het oog hebben gaat 220kwh verbruiken. We proberen zo ons jaar verbruik terug te brengen naar 1500kwh.

CurlyMo wijzigde deze reactie 02-07-2012 10:48 (4%)

wegens een grote inbraak thuis, staat al mijn activiteit even stil | tevens op zoek naar een baan

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Afgelopen maand slechts 3,1KWh per dag verbruikt dankzij het op een timer zetten van de TV decoder, en het uittrekken van de miniketen als hij niet gebruikt wordt.

• marz01
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 28-08 20:13
Oude droogmolen van ouders gekregen
kosten;0,
besparing 0 aangezien we de was sinds jan 2012 op wasrekjes op zolder plaatsen ;)

Koelkast en vriezer eten hier ook 25% van jaarverbruik op :(

Vriezer kastmodel Zanussi ZFT610W slurpt 220kWh per jaar op, zuinigste model van Liebherr GP1486-20 doet 101kWh, (winst 120 kWh, kosten 450 euro)
optie 2 is de inbouwkoelkast Whirlpool ARG 955/3R vervangen door een exemplaar met vriesvak Bosch KIL20A61 wat rond de 145kWh kan komen
(winst 232kWh kosten 470 euro )
optie 3 geen vriezer meer gebruiken.(winst 220kWh kosten; extra beweging naar supermarkt :) )

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:58

CurlyMo

www.pilight.org

Vrijwel alles in ons huis is nu tweedehands (gratis) buiten computers om, aangezien we als studenten nu pas een jaar samenwonen. Dus de koelkast en diepvries waren ook gratis. Heel prettig natuurlijk maar wanneer we een nieuwe diepvries/koelkast combinatie vanaf het derde jaar hebben terug hebben verdient, dan schaffen we die toch maar liever nu aan.

Met deze aanschaf proberen we het dagverbruik tot ongeveer 4kwh terug te hebben gebracht.

wegens een grote inbraak thuis, staat al mijn activiteit even stil | tevens op zoek naar een baan

• RocketKoen
quote:
CurlyMo schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:21:
Vrijwel alles in ons huis is nu tweedehands (gratis) buiten computers om, aangezien we als studenten nu pas een jaar samenwonen. Dus de koelkast en diepvries waren ook gratis. Heel prettig natuurlijk maar wanneer we een nieuwe diepvries/koelkast combinatie vanaf het derde jaar hebben terug hebben verdient, dan schaffen we die toch maar liever nu aan.

Met deze aanschaf proberen we het dagverbruik tot ongeveer 4kwh terug te hebben gebracht.
Gratis koelkast/vriezer is inderdaad vooral leuk als je huur incl GWL is.
Ik heb hier (studentenhuis) ook een koelkast staan die mijn ouders 2e hands kochten toen ze gingen samenwonen :X

Als ik eindelijk een eigen huisje hebt, gaat dat ding echt niet mee.

TheS4ndm4n#1919

• hansdegit
quote:
[...]

Hoe kom ik er nou bij dat dat ding 10W standby verbruikt???
Wat een kolder. En hoe het dan ook als waarheid blijft voortleven in je kop....

Ik meet nu de hele dag reeds 0,9W standby verbruik. Dan is de conclusie meteen heel simpel: lekker aan het stopcontact laten hangen en alleen uitzetten als we op vakantie gaan.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:39

Rol-Co

3,10kWp

Ik ben ook maar eens begonnen aan een besparing door eerst te gaan meten, schrok wel een beetje moet ik zeggen.:(
Mijn lijstje apparaten die 24u/d dit verbruiken omgerekend naar een jaar. dus dan gebruiken we niet .... dit is alleen standby of router/klokje/cv/enz. Ik heb nog wat te doen zie ik. :)

jaar

219kw
138,4kw
9,6kw
9,6kw
674,5kw
11,3kw
8,76kw
106kw
38,5kw
120kw
20,1kw
110,3kw
3,5kw
10,5kw
420,4kw
105,1kw
26,2kw
8,7kw
26,2kw
87,6kw
140,1kw
87,6kw

2382kw

31x Xu Yang-PV 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180º zuid Live , Advanced PV Logging

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste

Populair: Samsung Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013