Anoniem: 135195 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:22:
Wat ik me nog wel afvraag (heeft betrekking op je tweede plaatje van eerder en dit pak ik maar niet echt): wanneer vlieg je een radial inbound...?
<...>
Haha, als iemand een VOR gauge tekent met een bepaalde instelling, kan ik nu zo zeggen wat de positie is, maar ik vat dat hele inbound en outbound nog niet... Heel dom, misschien, maar ik heb het idee dat ik het pak.

Het is eigenlijk heel simpel. Alles wat je
naar de VOR vliegt is inbound. Dus op dat tweede plaatje van mij; als ik daar rechtstreeks naar het baken zou gaan vliegen dan zit ik inbound op radiaal 231. Vlieg ik dan vanaf de VOR weer exact hetzelfde stuk terug dan vlieg ik outbound radiaal 231. Dit is eigenlijk ook wat je verkeerd hebt opgepakt bij die andere methode. Elke radiaal bestaat maar aan één kant van het baken. Ja, de CDI staat ook in het midden als je 270 pakt terwijl je 090 moet hebben, maar omdat het fase verschil van de frequentie op 90 graden anders is dan op 270 graden gaat hij de boel andersom aangeven.
Voor VOR intercepties zou je eigenlijk ook helemaal geen last moeten hebben van reverse sensing. Het enige wat je hoeft te bedenken is, wat is nu de uiteindelijke koers die ik wil vliegen? Dan zet je die bovenin. Bij INBOUND is het de radiaal die je inbound moet vliegen + 180. Bij OUTBOUND vlieg je gewoon op een koers die gelijk is aan de radiaal. En mocht je op het moment dat de interceptie van je wordt gevraagd niet exact weten waar je zit? Draai de OBS tot de CDI in het midden staat met een FROM indicatie, op die radiaal zit je.
Dus dan weet je welke koers je uiteindelijk moet hebben, je weet waar je zit en met een blik op je directional indicator weet je welke kant je op gaat. Alle info die je nodig hebt om te bepalen welke kant je op moet voor een interceptie.
Eerste voorbeeld:
Dus met die situatie op het tweede plaatje uit m'n vorige post om 090 inbound te intercepten;
1: Ik wil uiteindelijk koers 270 hebben
2: Ik zit nu op radiaal 231, de west kant
3: Om 090 inbound te gaan vliegen zal ik eerst naar de oost kant moeten
Dus dan ga je eerst maar eens heading 090 vliegen tot je aan de oost kant van de VOR bent en daarna kun je desnoods al gaan beginnen met een 90-graden interceptie, maar netter is het om het via sectoren te doen.
Tweede voorbeeld:
"PH-JVE, intercept radial 270 inbound. Expect vectors VOR/DME runway 05."
"Intercept radial 270 inbound, expect vectors for the approach, PH-JVE."
1: 270 inbound, uiteindelijke koers 090. Bovenin de OBI.
2: CDI in het midden met FROM indicatie, we zitten zo te zien op radiaal 210.
3: We vliegen heading 235/240.
Dus de radiaal ligt rechts van ons. Wat is de snelste manier om er te komen? Door naar heading noord te draaien. Als je dit eenmaal zonder problemen keer op keer goed doet pak je de sectors erbij en ga je bijhouden op welke radiaal je zit en wanneer je van sector veranderd etc etc.
Hopelijk helpt dit. Ik wil morgen wel even wat PPL theorie inscannen en ik zal even kijken of ik nog 'praktijk' studie materiaal heb. Dan kijk ik daarna nog wel even de ATPL boeken door of daar dan nog iets nuttigs voor in de sim in staat

.