quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:41:
[...]
Welkom op het forum
Wat kun je er precies mee meten, actueel vermogen, totaal vermogen?
Kun je het display in je woonkamer zetten, wat is de nauwkeurigheid van het apparaat?
Er gaat hier ook een Soladin komen voor een kleine uitbreiding met 3 panelen vandaar m'n vraag.
Voor m'n grote installatie heb ik een Sunny Beam in de woonkamer staan en dat is tot nu toe de leukste investering van de hele installatie geweest

Dankjewel speksteen!
De Sunwatch 25 meet de volgende parameters; het actueel vermogen in Watt, en het totaal vermogen in kWh.
Daarnaast berekend de Sunwatch de vermeden CO2 uitstoot in kg.
Je kunt het apparaat in de woonkamer zetten. Maar zelf heb ik er voor gekozen om deze op een vast
plek op te hangen aan de muur in de woonkamer, naast de thermostaat. Dit kastje is draadloos verbonden met een separate sensor die tussen de bedrading vanaf omvormer en de meterkast gemonteerd dient te
worden. E.e.a. zoals op de foto van Ericplan gepost op maandag 07 mei 2012 20:54
De feitelijke datalogging gebeurt in de sensor. Dus als de batterijen van de SunWatch 25 leeg zijn zie je weliswaar niets meer, maar gaat de informatieopslag wel gewoon verder!
Voorwat betreft de nauwkeurigheid moet ik toch echt even in de technische documentatie kijken, deze heb ik zo 1,2,3 niet paraat voor je. Desgewenst hou je dat nog tegoed van mij.
Het grote nadeel van de SunWatch is wel, dat de 'gemeten' data niet uit te lezen met een ander apparaat,
zoals een PC of laptop.

En eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het kastje wat in de woonkamer hangt in verhouding vrij fors en lomp is. Gezien de huidige stand der techniek, vind ik dat Mastervolt hier wel wat meer aandacht aan had mogen besteden. De Sunny-beam is in vergelijking met de SunWatch 25 echt een sierraad!
Zelf heb ik voor de SunWatch 25 gekozen, omdat deze wel de actuele opbrengst zichtbaar maakt en een
totaaltelling bijhoud. Wanneer ik preciezere en nauwkeurigere data uit de Soladins wil reproduceren gebruik ik hiervoor het programma 'Sunprofit' van Minke Bergsma (
http://www.mijnzon.info) i.c.m. de zgn SolLink USB-connectors van Marcel Reinieren (
http://www.solget.nl) Echter heeft dit weer als nadeel dat ik met mijn laptop
in de garage moet gaan zitten om de opbrengst te kunnen aflezen.
Plugwise heb ik ook op proef gehad, maar is mij niet bevallen, te onnauwkeurig en te privacy gevoelig.
Ben je met deze informatie voldoende geholpen?