De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 144 Laatste
Acties:
  • 464.543 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Was m'n schoonmoeder m'n schoonmoeder niet >:)
grapje hoor ma

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Lardman schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:00:
[...]

Hoe kunnen ze uitspraken doen over de hoeveelheid zonnestroom die het net op komt als ik hoe hard ik het ook geprobeerd heb niet eens bij de netbeheeder willen weten dat ik zonnepanelen heb liggen? (sorry meneer, wij doen niets met die info)
Gewoon, uitgaan van een bij elkaar genattevingerde "capaciteit" aan PV (ontleend aan een eenmalige, 1x per jaar gehouden enquête bij enkele grotere leveranciers, en dan maar de rest "afschatten"). Totale vermeende capaciteit vermenigvuldigd met een uit het Carboon tijdperk daterende specifieke opbrengst van 700 kWh/kWp.jaar (echt, het staat letterlijk zo vanaf p. 29 in het "Protocol Monitoring Hernieuwbare Energie") voor netgekoppeld (en een totaal onwezenlijke bijdrage van het beetje autonome [bekende] systemen van 400 kWh/kWp.jaar). That's it. Er wordt niks gemeten door CBS. De ambtelijke vinger van de rekenmeesters daar wordt slechts in wat speeksel gedoopt en klaar zijn we...

... en dat is dan nog slechts de bij elkaar gelogen gefantaseerde "productie" ("60 GWh" in 2010, polderkolder natuurlijk). Wat het net op gaat weten ze helemaal niet, gezien het feit dat we hier alles met een extreem gebrekkige en blijvend slechte vorm van "net metering" doen...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2011/PV_NL_estimated_production.gif
Neem dat grafiekje s.v.p. met een paar containers zout. Die CBS cijfers slaan nergens op...

Daar fulmineer ik al jaren tegen, er gebeurt helemaal niks, die enquêtes worden nota bene in opdracht van branche organisatie Holland Solar gedaan. Ik ken talloze installateurs die nooit zo'n papier hebben ontvangen, en er is niemand die hun ingaves controleert als ze al zo'n papiertje ontvangen.
Bij een theoretisch maximum (bij de ideale hellingshoek en oriëntatie, zonder
beschaduwingsverliezen en met de best beschikbare inverter) van 850-900 kWh/kWp/jaar, is
de haalbare waarde voor een mix van bestaande en nieuwe systemen in 2020 dan 850
kWh/kWp/jaar
(uit het "Protocol", bij de ambtenarij van Agentschap willen ze niks weten van - soms zelfs oude - systemen die 1.000 kWh/kWp.jaar halen met de vingers in de neus...)

* edit *

Eigen beschouwing geschreven en drie grafieken gemaakt over de treurboel:

http://www.polderpv.nl/ni...tagnatie_HE_in_NEEderland

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2012/Share_renewables_electricity_stacked_2011.gif

Tot slot: de RODE kers op de taart, categorie "ohne worte":

www.temis.nl/airpollution...2/no2total20120227_r9.png
www.temis.nl/airpollution.../no2total20120227_r14.png

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2012 10:35 . Reden: Grafieken vertellen het verpletterende verhaal ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
zonnigtype vraagje.
wat is co-firing power plants?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:35:
zonnigtype vraagje.
Fossiele centrales waarin biomassa wordt bijgefikt. Tegenwoordig houtsnippers uit Canadese bossen, maar er werden ook koffiebonenschillen uit Zuid Amerika hierheen versleept om in de hens te worden gestoken op een kolenbedje (door Essent, nu RWE).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

zonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:16:
Gewoon, uitgaan van een bij elkaar genattevingerde "capaciteit" aan PV (ontleend aan een eenmalige, 1x per jaar gehouden enquête bij enkele grotere leveranciers, en dan maar de rest "afschatten"). Totale vermeende capaciteit vermenigvuldigd met een uit het Carboon tijdperk daterende specifieke opbrengst van 700 kWh/kWp.jaar
Maar Peter, je geeft zelf aan dat de capaciteit in NL heel erg klein is.
Dan is het toch niet meer dan logisch dat ze daar geen gedetailleerde informatie van verzamelen?

Dus dat de cijfers ''houtje touwtje'' worden verzameld is dus een heel normaal iets en in dit geval wel passend. Of vind je dat ze meer moeten uitgeven aan het bepalen van deze aantallen dan ze uitgedrukt in stroomprijzen waard zijn?

Iets anders is die 700 kWh/kWp. Natuurlijk laag, maar als ik Sonnenertrag doorloop presteren er best wel wat installaties veel minder dan die van jou. Sterker nog, de installaties die daar niet staan presteren vaak nog minder. Denk eens aan die foto die ik uit de trein schoot van die 4 zielige paneeltjes tussen andere daken in(trein Amsterdam-Utrecht). Die 700 is een benadering waarbij men liever aan de onder dan aan de bovenkant zit. Echter wel als gemiddelde van alle installaties.

Just a thought ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
Provincie Limburg start energiefonds van 20 miljoen euro

Gedeputeerde Staten hebben kaders opgesteld voor een energiefonds van 20 miljoen euro. Provinciale Staten riepen in november vorig jaar op om zo’n fonds op te richten. Met aantrekkelijke leningen, garanties en participaties wil de Provincie investeringen in Limburg stimuleren op het gebied van energiebesparing en opwekking van duurzame energie. Als Provinciale Staten op 20 april instemmen met de kaders, kan het fonds verder worden vormgegeven. Eind 2012 moet het fonds beschikbaar zijn.

http://www.wattmooi.nl/

mooi initiatief lijkt me, eens even gaan neuzen op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:03:
[...]

Maar Peter, je geeft zelf aan dat de capaciteit in NL heel erg klein is.
Dan is het toch niet meer dan logisch dat ze daar geen gedetailleerde informatie van verzamelen?

Dus dat de cijfers ''houtje touwtje'' worden verzameld is dus een heel normaal iets en in dit geval wel passend. Of vind je dat ze meer moeten uitgeven aan het bepalen van deze aantallen dan ze uitgedrukt in stroomprijzen waard zijn?

Iets anders is die 700 kWh/kWp. Natuurlijk laag, maar als ik Sonnenertrag doorloop presteren er best wel wat installaties veel minder dan die van jou. Sterker nog, de installaties die daar niet staan presteren vaak nog minder. Denk eens aan die foto die ik uit de trein schoot van die 4 zielige paneeltjes tussen andere daken in(trein Amsterdam-Utrecht). Die 700 is een benadering waarbij men liever aan de onder dan aan de bovenkant zit. Echter wel als gemiddelde van alle installaties.

Just a thought ;)
Ik voel de dodelijke adem van EL&I taal. Het is niks, het wordt niks, dus we doen d'r niks aan.

Mijn installatie is geen goede referentie voor heel Nederland, want dicht bij de kust. Op Sonnenertrag staan talloze installaties die in de oude tijden zijn gekocht toen er met aanschaf subsidies werd gesmeten, en alles op het dak werd gefl*kkerd wat maar kon, zonder enige kwaliteitsborging. Dus ook niet representatief voor een situatie zoals die in een NORMALE markt zou moeten zijn. Bovendien: een heel spectrum aan "meettechnieken" die daar zitten, waarvan de kwaliteit in veel gevallen betwijfeld mag worden. Vooral in NL het geval, omdat iedereen weer iets anders doet met de cijfers, cq. de bron van die cijfers.

Als je als overheid jezelf serieus neemt, dan zwijg je gewoon over de capaciteit, omdat je het niet weet, en dan ZEG je dat er ook bij. En als je nog een greintje fatsoen in je donder hebt, ga je niet met bagger rekenen om aan een of ander fantasie getalletje van de vermeende productie uit die vermeende capaciteit te komen. Dan zeg je gewoon openlijk dat je het niet weet, en dat het je niks kan schelen dat je het niet weet. Maar ga die kolder zeker niet in een ambtelijk "Protocol" zetten met oneindige pretenties.

Het is gewoon bagger die nooit in een CBS rapport mag verschijnen. Maar ze pleuren het er gewoon in als "de waarheid". Dus neen, ik heb het er niet mee eens, en ik zal er dus over blijven z**ken. In Duitsland wordt elke scheet gemeten. Hier schatten we onszelf rijk (of arm in het geval van PeeVau). En blijven we zand in de ogen strooien van het plebs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:35:
zonnigtype vraagje.
Voor de goede orde: die flink toegenomen bijfik in de periode 2004 >>> 2005 is deels in de lucht gegaan oerwoud, want dat was o.a. palmolie in de Claus centrale verbranden (1,6 miljoen ton tot 2005 cf. Kleine Energieatlas van VROM).

Dat noemen wij "toename van hernieuwbare elektriciteitsproductie" in die jaren. :X

"Gelukkig" werd in augustus 2006 de daar aan ten grondslag liggende MEP regeling, die deze "activiteiten" (en andere geplande megalomane plannen) mogelijk maakte, de kop afgehakt door meneer Wijn van - toen - EZ (die nu nog steeds bij vrind Zalm bij ABN Amro zit, hij is ook lid van het dagelijks bestuur van de fossielen belangen club VNO-NCW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:07:
[...]

Voor de goede orde: die flink toegenomen bijfik in de periode 2004 >>> 2005 is deels in de lucht gegaan oerwoud, want dat was o.a. palmolie in de Claus centrale verbranden (1,6 miljoen ton tot 2005 cf. Kleine Energieatlas van VROM).

Dat noemen wij "toename van hernieuwbare elektriciteitsproductie" in die jaren. :X

"Gelukkig" werd in augustus 2006 de daar aan ten grondslag liggende MEP regeling, die deze "activiteiten" (en andere geplande megalomane plannen) mogelijk maakte, de kop afgehakt door meneer Wijn van - toen - EZ (die nu nog steeds bij vrind Zalm bij ABN Amro zit, hij is ook lid van het dagelijks bestuur van de fossielen belangen club VNO-NCW).
duidelijk.
dan mag je de kleur in de tabel van mij wel veranderen in gif-groen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:19:
[...]

duidelijk.
dan mag je de kleur in de tabel van mij wel veranderen in gif-groen. >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Daar_gaat_weer_een_stuk_regenwoud.gif

Zoiets?

Hoeveelheden ben ik niet zeker van, 2005 was het max. jaar voor de feestvreugde in Maasbracht, 2006 tweede jaarhelft ging als ik de berichten zo lees de palmolie tent weer dicht. Dus verder geen harde conclusies trekken esveepee. Meer voor het idee, dus, geen gedocumenteerde percentages (moet ik nog eens te pakken zien te krijgen).

Meer rechts in de grafiek zijn het vooral Canadese bossen (en straks mogelijk ook de biomassa restanten van de palmolie industrie uit Maleisië), die versneld weer de atmosfeer in worden geblazen in die bruine kolom segmenten, in het geval van kolencentrales (bijv. Amer) vergezeld van - nog steeds - de nodige kolengas-wasems, kwik dampen, en extreem problematische as-output...

Zie ook life cycle analyse van de Amer plannen, die concluderen dat het efficiënter is om de Canadese bossen hier in de fik te steken dan het daar decentraal te doen, en dat het dus een "goede zaak" zou zijn als die bruine kolom segmenten hier flink gaan toenemen. Zitten wij straks met de NOx zwijnerij, en verbrandingsresten die je nog niet aan je schoonmama kwijt zou willen, overdrachtelijk gesproken. Maar "we" worden hier dan wel steeds "groener" (van inhaleren van Amer dampen wellicht)... Alles voor de winsten van de grote energie jongens, met een keurig groen LCA sausje er over gegoten. De rest is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

WouterB

3680 Wp

Het zonnestroomstreepje is zo dun dat ik 'm nauwelijks zie...

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WouterB schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:08:
Het zonnestroomstreepje is zo dun dat ik 'm nauwelijks zie...
Yup. Gaat dit jaar eindelijk een "iets" dikker plakje worden. Maar of CBS zo rekent uit de duim zuigt...

Dan liever zo iets, toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/VREG_zonnestroom/PV_in_renewable_mix_Flanders_Jan12.gif

PV is hier rood (biogas agri is hier nog niet zichtbaar, categorie is net ingevoerd). NB: er is nog hoop achterstallig spul aan certificaten te verwerken, moet er nog bij. Dit is alleen Vlaanderen, met 2,7 maal zo weinig inwoners als NEEderland. Y-as loopt tot 400 Gigawattuur.

[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2012 16:22 . Reden: Different Koeck ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 07:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terwijl het 'plakje' in Duitsland van het formaat Windpower is. We lopen nog heul veul achter.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:22:
Terwijl het 'plakje' in Duitsland van het formaat Windpower is. We lopen nog heul veul achter.
Gaan we nooit inhalen, zelfs al stort Duitsland helemaal in elkaar. Want er staat al 25 Gieg, wij moeten nog een GWp volmaken, en "dat duurt nog wel effekes" (ondanks forse bijbouw dit jaar, niemand weet hoeveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Inhalen qua absolute energie is natuurlijk ook niet echt 'nodig'.

Je moet het dan relatief gaan bekijken en afzetten tegen de totale energiebehoefte van het land en/of energiebehoefte per inwoner.

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 28-02-2012 16:36 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:33:
Inhalen qua absolute energie is natuurlijk ook niet echt 'nodig'.

Je moet het dan relatief gaan bekijken en afzetten tegen de totale energiebehoefte van het land en/of energiebehoefte per inwoner.
Deel 25 Gieg door 5, moet je nog steeds een niveau halen van 5 om met BRD te vergelijken, we kruipen hier nog steeds doelloos rond. En BRD dekt ook nog lang de "behoefte" niet, natuurlijk (nergens, alleen op een geïsoleerd eiland of zo). Maar ze zijn wel een leuk eind op weg. Als het EEG straks nog wat "waard" is tenminste.

Photon maant Röttgen (BMU) tot aftreden...

En neen, PV gaat geen enkel land "redden". Dat moet en zal een mix blijven. Wel een maximaal hernieuwbare mix natuurlijk. Vooraleerst: besparen, dat is veel nuttiger.

Gelezen op Energeia:
Spotmarkten
Weinig wind en weinig zon zorgen voor hoge spotprijzen voor stroom. Het hoogtepunt wordt woensdag verwacht. Prijzen voor morgen kwamen voor de basislast gemiddeld uit op EUR 51,03 per MWh op de APX, wat ondanks de prijsopdrijvende signalen een min van 45 cent betekent. Gisteren steeg de prijs op de APX al fors. Op de Duitse EEX is wel een plus te zien van EUR 1,91 naar EUR 49,33.
Ergo: bid tot de zon- en windgoden, voor meer van dat duurzame spullie. Dan hebben de industriële grootmachten (die zelf stroom kunnen inkopen op de EEX beurs) een field day met goedkope stroom (waarop ze de machines kunnen laten draaien) ... :z

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2012 19:39 . Reden: Mehr Sonne und Wind, Bitte! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03 19:42
Gisteren tijdens het zappen langs een item van de WDR gekomen over spontaan in de brand vliegende PV installaties.
Brennende Fotovoltaik
Ik had me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat dit zou kunnen gebeuren, achteraf gezien wel logisch aangezien het hier gewoon een electrische schakeling betreft. Maar wat mij opviel dat er ook sprake lijkt te zijn van kortsluiting in de zonnecel zelf en niet alleen in de kabels of omvormer. Verder aan het eind van de reportage een hoog "wij van WC-eend" gehalte over een firma die controles aanbiedt.
Iemand bekend met dergelijke verhalen? En nee, ik post dit niet om te trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

de kans dat dat gebeurt is kleiner naarmate het voltage lager is (kleinere sets)
de kans dat je overlijd door koolmonoxide of een gasexplosie is in nederland veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mb1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03 19:42
de kans dat dat gebeurt is kleiner naarmate het voltage lager is (kleinere sets)
hmmm dus meerdere strings zou kunnen ook helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

l4mb1k schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:10:
Gisteren tijdens het zappen langs een item van de WDR gekomen over spontaan in de brand vliegende PV installaties.
Brennende Fotovoltaik
Ik had me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat dit zou kunnen gebeuren, achteraf gezien wel logisch aangezien het hier gewoon een electrische schakeling betreft. Maar wat mij opviel dat er ook sprake lijkt te zijn van kortsluiting in de zonnecel zelf en niet alleen in de kabels of omvormer. Verder aan het eind van de reportage een hoog "wij van WC-eend" gehalte over een firma die controles aanbiedt.
Iemand bekend met dergelijke verhalen? En nee, ik post dit niet om te trollen.
Het is niet onmogelijk, wel zeldzaam. Photon had een reportage over een in de fik gevlogen module van Shell Solar op Texel. Exemplaar uit de beruchte delaminerende S- en RSM series (mogelijk niet alle typen in die series). Verder nog nooit gehoord van spontane brand, verwijzing die je doet is de eerste die ik nu hoor. Kan van alles zijn geweest, als bekabeling slecht is geweest dan zijn lichtbogen beslist een risico, zeker bij lange strings. Maar dan moet eerst de precieze oorzaak bekend zijn. 80% van de installaties in Duitsland slecht, zoals de "keurmeester" claimt? Dat hebben we eerder ook al in Nederland gehoord. Niet aannemelijk gemaakt, al blijft elk industrieel product niet vrij van risico's/fouten/'malheur, etc. It's a business like everything else.

Inderdaad zijn professie afzetten tegen die uitspraak. Een hele gevaarlijke en tendentieuze uitspraak. Eerst maar eens met snoeiharde bewijzen komen zou ik zeggen. Indien correct, heeft 'ie een leuke baan tot aan zijn dood...

http://www.polderpv.nl/ni...010_brand_en_zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

l4mb1k schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:29:
[...]

hmmm dus meerdere strings zou kunnen ook helpen?
Wellicht om zijn nek ofzo... >:)

(ja sorry, ik kon het niet meer onderdrukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een string om de nek?
Hoef ik bij de vrouw des huizes niet mee aan te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Laatste tijd weer wat lampen vervangen voor ledlampen en was benieuwd hoeveel we nou per jaar kwijt zouden zijn aan verlichting. Even wat berekeningen gemaakt en wat blijkt: per jaar 49,56 kWh kwijt aan verlichting, voor nog geen € 9! Is een beetje grove schatting, maar veel zal het niet afwijken. Als we alle verlichting in huis aan zouden doen (4 kamer flat), zou er slechts 114 watt aan verlichting branden :P Voorheen was dit tussen de 350 en 375watt, dus daar hebben we een aardige slag in gemaakt :)

De badkamer heeft nog het meeste verbruik qua verlichting (in watt, maar brand per dag niet zo lang), aangezien daar 5x 7W spaarlampjes op een rij branden. Maar aangezien dit nog geen € 2.50 per jaar kost, vind ik het niet de moeite om dit te gaan vervangen voor LED lampen..

Toegegeven, in de woonkamer staat een 125 liter aquarium met 2x 28watt T5 lampen, welke in totaal 4x zo veel verbruiken als de rest van de verlichting in huis. Helaas heb ik tot op heden nog niet iets fatsoenlijks gevonden om dit verbruik te doen dalen, aangezien het toch om +/- 200kWh per jaar gaat.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 17:52
Hebben jullie de website van onze polderboy al gezien. Polderknaap gaat lekker. Volgens mij komt er rook uit zijn toetsenbord.

@polderboy. Altijd fijn om je verhalen te lezen. En niet geheel onbelangrijk. Alles is onderbouwd. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

internet4me schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:55:
Hebben jullie de website van onze polderboy al gezien. Polderknaap gaat lekker. Volgens mij komt er rook uit zijn toetsenbord.

@polderboy. Altijd fijn om je verhalen te lezen. En niet geheel onbelangrijk. Alles is onderbouwd. Thnx.
You made my day... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Scheuten kan het schudden...

...uitstel van betaling aangevraagd...

http://www.nuzakelijk.nl/...uitstel-van-betaling.html

Eigenlijk vroeg ik me al af hoe lang het nog zou duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 334569 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:33:
Scheuten kan het schudden...

...uitstel van betaling aangevraagd...

http://www.nuzakelijk.nl/...uitstel-van-betaling.html

Eigenlijk vroeg ik me al af hoe lang het nog zou duren.
Zie ook de PV rubriek... ;)

Volgende client? Conergy? In het ergste geval Q-Cells (dat zal me d'r een klap geven! ...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Sunshine
Vliegveld erbij?
Ligt bijna in je achtertuin :o

http://www.nuzakelijk.nl/...alleen-groene-stroom.html

[ Voor 43% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-03-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Gaat een beetje slecht samen met de "vervoersfunctie" daar, al knallen de straaljagers in Amerika gewoon tussen de paneeltjes door (vinden ze in Nederland veel te "eng", jeweetwel, "schittering" en zo...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien wat laat, maar ik mis het oude topic van "ons" ontzettend... :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 07:52

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Het is nooit te laat om zo'n gevoel te uiten.
Voor mij een goede aanleiding om te melden dat ik het geheel met je eens ben. Ik voel me nog steeds niet "thuis". Dat komt misschien ook doordat ik er eind jan./begin feb. niet was en er tijdens het "bijlezen" ineens mee geconfronteerd werd. Ik meen me trouwens ook te herinneren dat de uitkomst van de "enquete" uitwees dat een flinke meerderheid tegen splitsing was.
Juist de veelheid aan onderwerpen vond ik zo aantrekkelijk. En als er eens iets was wat me minder interesseerde, scrollde ik een stukje door.
Maar ja, gedane zaken nemen waarschijnlijk geen keer, dus we zullen er mee moeten leven... :'(

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ben het met jullie eens, ik heb ook nog steeds geen idee waarom de hele handel is opgesplitst zeker na die enquete niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even dan een tegengeluid. Ik vind het opmerkelijk hoeveel dingen er meer bij zijn gekomen in de nieuwe structuur. Informatie over CV-tuning is overzichtelijker, zo ook het topic over energie bezuinigen..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik vind er niets meer aan,
geen zin meer om kennis te delen,
en de moderatie is zorgelijk geworden, vooral na het shell-spel gevalletje.
niet gehinderd door enige ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Cyberpope schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:43:
Even dan een tegengeluid. Ik vind het opmerkelijk hoeveel dingen er meer bij zijn gekomen in de nieuwe structuur. Informatie over CV-tuning is overzichtelijker, zo ook het topic over energie bezuinigen..
Ja, ik vind het ook alleen maar verbeterd en overzichtelijker geworden.

Het is ook makkelijker om informatie/onderwerpen te skippen die je niet zo interessant vind. Eerder moest ik mij echt tussen die chaos heen worstelen en interessant van niet interessant onderscheiden, wat een heel werk was.

btw; welke enquête?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 11:45
Mijn idee: alle topics weer samenvoegen en je diploma snellezen etaleren.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik had net nuon aan de deur.
ik ben een slechte verkoper.
ze wouden mijn stroom niet kopen. :'(

ze waren wel weer snel weg. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:48:
ik had net nuon aan de deur.
ik ben een slechte verkoper.
ze wouden mijn stroom niet kopen. :'(

ze waren wel weer snel weg. >:)
Produceer jij al dan? Jij "moet toch nog"?

Maar verder goeie smoes om die snoeshanen in dienst van een Zweeds staatsbedrijf de deur te wijzen, dat dan weer wel...

(Vattenfall gaat vet van bil met windpower in de opgekochte Zuidlob bij Flevoland, en natuurlijk vooral off-shore, waar de Groten Der Aarde heer en meester zijn, en een particulier niets heeft te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:50:
[...]

Maar verder goeie smoes om die snoeshanen in dienst van een Zweeds staatsbedrijf de deur te wijzen, dat dan weer wel...

(Vattenfall gaat vet van bil met windpower in de opgekochte Zuidlob bij Flevoland, en natuurlijk vooral off-shore, waar de Groten Der Aarde heer en meester zijn, en een particulier niets heeft te zoeken)
ik had er toevallig 1 paneel in de gang staan.
ik heb zeer opdringerig geprobeert die stroom te verkopen, maar ze wouden echt niet.

(zodra ik produceer dan laat ik het wel weten.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 02-03-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

zonnigtype schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:50:
[...]

Zelfs met 570Wp op m´n schuurdak kan ik die verkoper wijsmaken dat ie van mij mag afnemen maar eerst de prijs wat mag opdrijven.
Ze hebben toch geen verstand van zaken, net als de mensen die met ze in zee gaan (welke colporteur/product dan ook).
Van de week oxxio aan de deur maar ook die hadden geen interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:18:
Misschien wat laat, maar ik mis het oude topic van "ons" ontzettend... :(
Waarom laat? Je hebt het een maand aangekeken. Ik ben er ook niet weg van. Het schiet alle kanten op, en soms lijkt elk topic wel De Duurzame Kroeg.

Topics worden te pas en te onpas gesplitst, maar helaas wordt er niets samengevoegd, zoals over HR glas of over isolatie. Allerlei interessante berekeningen over isolatiewaarde zijn terecht gekomen in een topic over fundering isoleren. En bijvoorbeeld iets over Youless staat in meer dan drie topics. En ik mis NielsTn, die om zeer legitieme redenen besloten heeft niet meer te posten in dit forum.

En dan moeten we dit forum ook nog delen met Domotica, dat bij sommigen zo onduurzaam is als een tomaat.

Misschien is Zonstraal toch een beter alternatief. :o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ericplan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:40:
[...]
Waarom laat? Je hebt het een maand aangekeken. Ik ben er ook niet weg van. Het schiet alle kanten op, en soms lijkt elk topic wel De Duurzame Kroeg.

Topics worden te pas en te onpas gesplitst, maar helaas wordt er niets samengevoegd, zoals over HR glas of over isolatie. Allerlei interessante berekeningen over isolatiewaarde zijn terecht gekomen in een topic over fundering isoleren. En bijvoorbeeld iets over Youless staat in meer dan drie topics. En ik mis NielsTn, die om zeer legitieme redenen besloten heeft niet meer te posten in dit forum.
Maar dat is meer een klacht over management, en niet over de opzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:50:
F*&^%$k Wou net wat aan je vragen.
en de moderatie is zorgelijk geworden,
Vind jij ook al? ...oeps
vooral na het shell-spel gevalletje.
Heb ik iets gemist?
niet gehinderd door enige ...
O ja ik herinner me dat ... haha. Kon dat al nauwelijks plaatsen toen.
Maar er komt wel eens vaker een decreet langs hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bartjuh schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:47:
[...]

Maar dat is meer een klacht over management, en niet over de opzet ;)
Die alles door mekaar Duurzame energie deeltje 1 t/m 19 hadden geen management nodig. Enige punt dat zorg behoefde waren de commerciële aanbieders, maar dat had ook geregeld kunnen worden zoals bij Zonstraal of Photovoltaikforum. Daar is een eigen plekje om aanbiedingen te vergelijken.
En ik maak graag zelf uit hoe ik een naam spel, daar heb ik geen V&U voor nodig.

Heb overigens m'n Quooker Pro3-VAQ verruild voor een Quooker Combi+. Daarmee hoop ik weer wat gas te besparen en m'n elektraverbruik op 0 te houden.

Ook de Proflex mixkraan vervangen door Taconova MT52, die veel meer water doorlaat. De Proflex reduceert de flow aanzienlijk en als je, zoals wij, een lage waterdruk hebt is dat hindelijk.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7183/6800994350_e90418a443_z.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 02-03-2012 21:10 . Reden: Quooker ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:50:
Eric jij hebt onwijs veel kennis over het optimaliseren van pv installaties en hebt experimenten gedaan (hellingshoeken, spanningen bij -10, opstartspanningen etc) kun je daar niet iets mee? Zou zonde zijn als dat in je hoofd blijft zitten. Tweakers houden van dat soort kennis en optimalisaties
Topics worden te pas en te onpas gesplitst, maar helaas wordt er niets samengevoegd, zoals over HR glas of over isolatie. Allerlei interessante berekeningen over isolatiewaarde zijn terecht gekomen in een topic over fundering isoleren.
Een algemeen isolatietopic is absoluut een goed idee, inclusief interessante berekeningen, tvt, veel gebruikte methoden, milieubelasting isolatiemateriaal etc. Daar kunnen dan vragen worden gesteld over isoleren van bergingen en funderingen of HR glas.

Het zou erg nuttig zijn als al onze "Duurzame Energie veteranen" kennis gebundeld en toegankelijk wordt gemaakt. Je ziet dat er een enorme aanwas is vanaf de rest van got, dit is je kans om wat met de opgedane kennis te doen en deze te verspreiden en mensen te infecteren met het besparings- of duurzaamheidsvirus. Daarmee bespaar je meer kW-uurtjes dan op je eigen rekening.

Ik heb nog plannen voor topics over de volgende onderwerpen (bij deze _niet_ geclaimd), en dan met name de ervaring of beleving van het gebruikte systeem (hoe worden producten, auto's of een biostabiel verkocht? Juist, met emoties en beleving)

- Zonne-energie is goedkoop en onafhankelijk (Toegankelijk zonnepanelen topic: investering, opbrengsten, kostprijs)
- Fantaseer over je passiefhuis (en zelfvoorziening warmte en water)
- Zonneboiler warmte is luxe
- Warmtepomp is efficient
- Toekomst van de energievoorziening en de duurzame potentie in NL (noodzaak van extreem besparen of hopen op een nieuwe energiebron)

[ Voor 64% gewijzigd door SpiceWorm op 02-03-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Hmm...het positieve lijkt dat er een aantal nieuwe namen zijn gekomen..maar verder...had voor mij niet gehoeven :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

vraagje : waarom bombardeer je deze thread niet als Duurzame Energie - Deel 20?
Of start een nieuwe thread met die naam?

De technische details kan je in die thread weergeven en een kopie van die details, kan dan nog in een nieuwe, aparte thread worden neergezet. Die laatste kan dan gebruikt worden als naslag werk, zodat men niet deel 20,21,22 helemaal moet doorzoeken om een klein detail op te zoeken.

Bijvoorbeeld deel 20 gaat een tijdje ook over type gaskranen. Een resultaat van zo'n onderzoek post je dan in Deel 20 en een kopie daarvan zet je in een nieuwe thread. Als men later nog eens vragen heeft over gaskranen, dan kan je met een simpele link meteen naar de juiste informatie verwijzen.

Zelf mis ik ook nog steeds de Deel 19 etc. Je hebt dan één plek wat je bij hoeft te houden i.p.v. tig andere threads na te lezen na een paar dagen niet aanwezig te zijn geweest.

My two zonnige centjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ik ruik duurzame rebellie...

... begint op een Arabische Lente in GoT-land te lijken ...

Ik houd van rebelse types...

... zei een TKamerlid ooit eens tegen mij. Die uitspraak heb ik geestelijk in een lijstje gezet ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 12:52
ericplan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:01:
[...]

Heb overigens m'n Quooker Pro3-VAQ verruild voor een Quooker Combi+. Daarmee hoop ik weer wat gas te besparen en m'n elektraverbruik op 0 te houden.
Eric mag ik vragen wat je daar ongeveer voor betaald hebt? Ik heb er ook over na zitten denken i.v.m. het vervangen van onze keuken gas geiser. Maar ik kwam prijzen van ver boven de 1000 euro tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

xs2tom schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:37:
[...]

Eric mag ik vragen wat je daar ongeveer voor betaald hebt? Ik heb er ook over na zitten denken i.v.m. het vervangen van onze keuken gas geiser. Maar ik kwam prijzen van ver boven de 1000 euro tegen.
Ik heb het reservoir via marktplaats gekocht, dus een beetje mazzel gehad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19

JAN-B

525 Wp op mijn dak

En ik mis NielsTn, die om zeer legitieme redenen besloten heeft niet meer te posten in dit forum.
Wat zij die redenen, als ik vragen mag :?

Ik mis ook iemand, en dat is Anne vdr Bom; was vroeger een vaste klant hier, nu al 3 weken niets meer van gehoord, jammer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik heb ook nog wel een beetje gemixte gevoelens zo bij het forum.
sommige dingen gaan goed.
andere vind ik weer minder.

het is wel dat we een andere manier van aan pakken moeten verzinnen.
de regels zijn gewoon verandert en de mogelijkheden ook.

(ik ben niet de persoon die een auto bouwt,
maar ben wel iemand die zorgt dat i blijft rijden.
dus als iemand een subforum opent ik help wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Tsja voor iedereen die tegen opsplitsing is: moet je je eens voorstellen wat er gebeurt als heel got wordt samengevoegd in één thread. Lekker handig. Ik vond het oude form eerlijk gezegd ook leuker, was gezelliger en er kwamen meer bijzondere onderwerpen langs, maar het was ook gewoon niet meer te houden. Laat staan als het berichtenvolume met nog een keer met twintig of dertig procent zou toenemen; vroeg of laat was de opsplitsing er toch van gekomen.

We zijn aan het groeien en de opsplitsing is een abrupte groeispurt. Daarna is het allemaal anders en moet er een nieuwe manier gevonden worden hoe we het forum indelen. Wat mij betreft is het nu nog niet optimaal, zie de opmerking over goede berekeningen die enkel in het 'fundering' isolatie topic staan. Dat betekent niet dat dat dat niet kan komen; we moeten er alleen even aan wennen, handig mee worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De nieuwe indeling vind ik een crime.
Het is meer werk om allerlei onderdelen apart te lezen. :S

Van mij mag de zaak verder met deel 20... >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Same here, lees niet meer alles, wat ik hiervoor wel deed.
Deed juist veel ideeen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
ik was vooraf al tegen een opsplitsing maar helaas moeten we het hiermee doen, toch maar het idee van hierboven om dit deel 20 te maken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57

aip

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:14:
De nieuwe indeling vind ik een crime.
Het is meer werk om allerlei onderdelen apart te lezen. :S

Van mij mag de zaak verder met deel 20... >:)
Sterker nog: ik heb van 2006 tot 2012 alles gelezen. Nu kijk ik nog maar zelden, en als ik kijk, dan alleen dit topic. Nou weet ik wel dat ik voor VNU niet veel oplever, maar ik vraag mij toch af of dit nu beter is dan de originele opzet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
JAN-B schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:51:
@ JeroenH: :?
(met zulke quote,s maak je me echt nieuwsgierig)
Ik bedoelde er niet echt iets specifieks mee, maar meer dat ik me steeds sterker afvraag wat echte duurzaamheid nu is. Dat vraag ik me al een tijdje af, maar het gevoel dat ik het antwoord moet weten wordt steeds sterker - evenals het gevoel dat het antwoord steeds meer buiten mijn bereik ligt....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Duurzaamheid: ik denk dat ik het als volgt zou willen omschrijven:

Gedurende je hele bestaan heb je geen enkele invloed op de wereld en dus ook de natuur om je heen gehad.

Mijn persoonlijke insteek...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Schinnen-groen schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:13:

Gedurende je hele bestaan heb je geen enkele invloed op de wereld en dus ook de natuur om je heen gehad.

Ik denk wel, dat zoals jij het omschrijft, dat het onhaalbaar is. Dat verplicht ons echter niet om het niet na te streven natuurlijk :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is inderdaad imho onmogelijk om 100% duurzaam te zijn. Het is ook niet mijn einddoel om die 100% te bereiken, maar om mijn leven lang naar die 100% te streven.

A hell of a job.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wie opent deel 20? Dit is lang niet zo gezellig.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:51:
Wie opent deel 20? Dit is lang niet zo gezellig.
Denk je dat een naamswijziging gaat verhelpen wat een aantal mensen als probleem zien? Ik denk van niet.

-edit-

Hebben we ons allemaal al opgegeven voor een open dag i.h.k.v. de Solar Days? Ik wel :)

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 04-03-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vermenigvuldig dat "je" met 7 miljard piepeltjes, kijk vervolgens als een kritisch bioloog om je heen, en je hebt volgens mij een wetenschappelijk verkegen falsificatie van je stellingname...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dan had je niet zo goed niet kunnen leven. Ten minste als je geen enkele invloed hebt gehad, heeft niemand jou bestaan kunnen herkennen of erkennen. Dat is toch de basis van je menselijkheid. Ik vrees dat je definitie iets te simpel is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vermenigvuldig je mijn streven met 7 miljoen mensen, zie ik als kritisch wiskundige een significante verandering in de manier waarmee wij met onze aardkloot omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cyberpope schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:28:
[...]

Dan had je niet zo goed niet kunnen leven. Ten minste als je geen enkele invloed hebt gehad, heeft niemand jou bestaan kunnen herkennen of erkennen. Dat is toch de basis van je menselijkheid. Ik vrees dat je definitie iets te simpel is.
Je begint het te begrijpen. De basis van je menselijkheid is fout.
Mensen zijn net sprinkhanen: ze bevolken een gebied, vervolgens vreten ze het geheel leeg bovengronds, vervolgens vreten ze het helemaal leeg ondergronds en vervolgens gaan we een nieuw gebied zoeken.

Ik geef toe, erg, erg kort door de bocht, maar we doen het wel zo. :S

Wat je hier tegen kunt doen? Doe anders....en overtuig anderen dat je als mens ook minder bedrijgend kan zijn tegenover alles in je ongeving. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 04-03-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Momenteel een interessante discussie op Duitsland 1!!!
Atoomenergie vs PV.
Kijken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Schinnen-groen schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:34:
[...]

Je begint het te begrijpen. De basis van je menselijkheid is fout.
Mensen zijn net sprinkhanen: ze bevolken een gebied, vervolgens vreten ze het geheel leeg bovengronds, vervolgens vreten ze het helemaal leeg ondergronds en vervolgens gaan we een nieuw gebied zoeken.

Ik geef toe, erg, erg kort door de bocht, maar we doen het wel zo. :S
poeh.. zeer negatief beeld. Dan is je enige en beste duurzaamheidsoptie voor je om direct zelfmoord te plegen?? Of nog beter een virus uit te vinden dat de mensheid volledig uitroeit?

Wat maakt de mensen dan mens? Waarmee hij buiten de natuur staat? En als de mens niet buiten de natuur staat, is hij dan niet direct onderdeel van de natuur? Er zit nog wel wat onlogica in je logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nee hoor, het voordeel van het mens-zijn is dat je keuzen kunt maken, je kan veranderen. Dieren en planten kunnen dit zeer beperkt en altijd op een reactieve manier (verdediging tegen extern onheil).

Ik ben een zeer positief mens en sta midden in de natuur. Ik heb geen moeite om tegen een boom te plassen, wat strafbaar is, maar ik ben geen voorstander om in een regenwoud als een dolle te gaan rooien, wat wel mag.

Ik koop wat ik nodig heb en niet meer, ben zeer zuinig met energie, sta altijd voor anderen klaar en heb zeer veel respect voor de natuur om mij heen (ook voor Marters >:) ).

Sinds we een beetje hersens hebben gekregen in de evolutie hebben we ons beetje-bij-beetje uit de natuur teruggetrokken.
De natuur is geen onderdeel meer waarin we leven, maar een onderdeel van onze omgeving waar we gebruik van kunnen maken.

Sorry als het een beetje TE ingewikkeld is geworden, maar dat komt nog wel eens voor in een kroeg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

JeroenH schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:02:
[...]

Denk je dat een naamswijziging gaat verhelpen wat een aantal mensen als probleem zien? Ik denk van niet.

-edit-

Hebben we ons allemaal al opgegeven voor een open dag i.h.k.v. de Solar Days? Ik wel :)
Ik heb me zeker opgegeven, maar ik heb nog totaal geen bevestiging via mail of brief ontvangen. Jij wel Jeroenh?

Sterker nog : Er zijn 12 events aangemeld. Maar ik kan er geen enkele opvragen.. Werkt dat bij jou wel?

DIKKE EDIT : Ik heb even bij iemand anders geprobeerd en daar werkt het wel. Niks gezegd. Sorry. ^^

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 04-03-2012 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:59:
[...]

Ik bedoelde er niet echt iets specifieks mee, maar meer dat ik me steeds sterker afvraag wat echte duurzaamheid nu is. Dat vraag ik me al een tijdje af, maar het gevoel dat ik het antwoord moet weten wordt steeds sterker - evenals het gevoel dat het antwoord steeds meer buiten mijn bereik ligt....
Volgens Loesje duurzaam is gewoon minder willen maar tot welke mate?

Ik denk dat je in de fase bent dan je het allemaal wel weet (dat van duurzaam enz enz), en dat in combinatie met mijn onderschrift maakt het alleen maar moeilijker voor je.

Ik ben er voor mezelf uit, ik prikkel andere mensen betreffende duurzaamheid en juist meer geld overhouden (mezelf als voorbeeld).
Blijf stug door verbouwen aan ons huis want dat is immers beter dan nieuw bouwen (in mijn berekeningen).
En hoop dat ik over 5-10 jaar de gas aansluiting de deur uit kan doen om dan een dak en uitbouw vol PV te hebben, en een kelder met minimaal 3 M3 aan boilers met hierin PCM en flink wat heatpipes op het garagedak.
Ik zal geen luxe inleveren maar wel zo duurzaam mogelijk leven.
Ik hoef geen nieuwe PC, laptop, auto, motor (enz enz enz) iedere paar jaar, als het echt bijna op is en de techniek heeft me dik ingehaald dan komt er iets nieuws. De volgende auto zal pas over ongeveer 12 jaar zijn, en dan hopelijk gelijk full electric met een range van 600km en en snellaad van 80% in 45 minuten :9

Op dat punt aangekomen, er komt weer een proefritje voor je aan als deze (of een andere variant) in NL komt

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH.
Het is misschien vloeken in de kerk, maar jouw vraag is er eentje waar ik al jaren mee in mijn hoofd rondloop.
Volgens mij is het antwoord op je vraag: we kunnen niet meer (100%) duurzaam zijn.
Waarom?
1. teveel mensen op aarde.
2. we bestaan voornamelijk vanwege de keuze voor een markteconomie (of welke economie, whatever) en het overmatig plunderen van onze leefomgeving.
3. we hebben hersens, kunnen denken, reageren dus niet meer instinctief.
4, we hebben geen natuurlijke vijanden.

Om weer "onderdeel te worden" in wat wij de natuur noemen, moet je alle drie de punten teniet doen.

Gaat dus niet lukken. Het enige wat je als mens kunt doen is om: :?

Eigen insteek: verander wat je zelf kunt veranderen, in elke mogelijke vorm.
Ons grootste voordeel is nadeel nummer 3 en daar kan je ongelooflijk veel mee bereiken. (Ik heb niets met voetbal, maar teruglezende komt de naam Cruyff bij me op :S )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:28:
@JeroenH.
Het is misschien vloeken in de kerk, maar jouw vraag is er eentje waar ik al jaren mee in mijn hoofd rondloop.
Volgens mij is het antwoord op je vraag: we kunnen niet meer (100%) duurzaam zijn.
Waarom?
1. teveel mensen op aarde.
2. we bestaan voornamelijk vanwege de keuze voor een markteconomie (of welke economie, whatever) en het overmatig plunderen van onze leefomgeving.
3. we hebben hersens, kunnen denken, reageren dus niet meer instinctief.
4, we hebben geen natuurlijke vijanden.

Om weer "onderdeel te worden" in wat wij de natuur noemen, moet je alle drie de punten teniet doen.

Gaat dus niet lukken. Het enige wat je als mens kunt doen is om: :?

Eigen insteek: verander wat je zelf kunt veranderen, in elke mogelijke vorm.
Ons grootste voordeel is nadeel nummer 3 en daar kan je ongelooflijk veel mee bereiken. (Ik heb niets met voetbal, maar teruglezende komt de naam Cruyff bij me op :S )
Niet voor optimisten, maar beslist aanbevolen lectuur...

Wikipedia: Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wow. Gisteren even op de bonnefooi bij eric-pvt langsgereden (heel duurzaam op de fiets met alleen water in mijn bidons). Ik heb even aan de douche-wtw mogen voelen. Mijn voorstel is om zo'n ding verplicht te stellen in het bouwbesluit.

Fenomenaal; ik wist niet dat -ie zo goed werkte.

Eigenlijk is alle hardware van Eric wel heel gaaf. Ik had ook een q-solar moeten nemen ipv een Bosch. Nou ja, als je alles van tevoren weet.. Het enige wat nog ontbreekt is een willem holleeder windscherm op die electrische scooter.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 05-03-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 23:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:00:
Wow. Gisteren even op de bonnefooi bij eric-pvt langsgereden (heel duurzaam op de fiets met alleen water in mijn bidons). Ik heb even aan de douche-wtw mogen voelen. Mijn voorstel is om zo'n ding verplicht te stellen in het bouwbesluit.

Eigenlijk is alle hardware van Eric wel heel gaaf. Ik had ook een q-solar moeten nemen ipv een Bosch. Nou ja, als je alles van tevoren weet.. Het enige wat nog ontbreekt is een willem holleeder windscherm op die electrische scooter.
+1, ik had inderdaad ook gewild dat ik deze topics eerder had gevonden, dan had ik zeker weten geen Remeha ketel aangeschaft maar was er meteen een Q-Solar gekomen. Magoed een gepasseerd station :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:59:
[...]

ik vind duurzaamheid een erg lang en rekbaar begrip.

zelfs olie en gas kunnen duurzaam zijn.
zolang de natuur/mens net zoveel nieuw gas/olie maakt als er gebruikt word.
is het ook duurzaam.
(ik heb zeker niet het idee dat dat nu zo is.)

alleen kern energie zie ik totaal niet als duurzaam.
hoe klein de hoeveelheid ook is die aan rest stoffen die daar uit komen.
het moet duizenden jaren opgeslagen worden.
en als de hele wereld over gaat op kern energie dan word de hoeveelheid die we moeten opslaan zo groot.
daar heb ik geen zin in. je kunt er donder op zeggen dat daar in de toekomst iemand last van gaat krijgen

p.v. panelen vind ik zelf ook niet erg duurzaam.
wel een heel stuk beter als gas/olie/kolen en nog vriezeren dingen voor elektra opwekking.
maar het blijft een compromis. waar soms ook nog best mee verspild word.

elektrisch rijden leuk, maar zolang we veel onzinnig heen en weer rennen heeft het ook niet veel nut.

uiteindelijk betalen we gewoon niet de werkelijke prijs voor wat we doen.
die kosten schuiven we gewoon door onder het moto dat lossen we dan wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:00:

een douche-wtw is fantastisch, maar zonder zonneboiler is de tvt nog niet fantastisch.
dus ik vind een zonneboiler+douche-wtw eigenlijk wel een verplichting voor nieuwbouw.

maar ja warm water gewoon door het riool wegspoelen is natuurlijk 8)7 8)7 8)7.

nog zo 1.
ik spoel mijn wc met mineraal water. 8)7 8)7 8)7
mijn stront word weggespoeld met perfect heerlijk drinkbaar water.
hoe dom is dat. het valt op ieder dak in Nederland meer dan genoeg om een heel gezin de wc te laten spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Tja... zelf pas ook nog eens gekeken of ik niet het regenwater op kan vangen voor spoelen van de toiletten en evt. de wasmachine/vaatwasser.

Maar de opslag & apparatuur is zo duur... daar kan ik bijna 20 jaar lang water voor kopen...

Alleen een 2 m3 waterzak voor in de kruipruimte kost al meer dan 1000 euro, en dan moet er nog een pomp (met sturing en automatische bijvulling) aan à 900 euro ...
http://www.regenwatershop.com/waterzakken.html

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 05-03-2012 10:28 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
klopt novapax.
de tvt is om te huilen.
ik ben toch zwaar aan het rekenen om het te gaan doen.
(ik mis wel het budget. dus dat gaat nog langduren om het te doen. en andere dingen gaan effe voor, die hebben een beter tvt.)
mijn water verbruik is best hoog en ik zou graag meer water willen gebruiken voor de tuin.
ik wou eigenlijk gaan voor een 10m3 zak.
ik heb er de plek en aansluitingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

migjes schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:53:
[...]
ik vind duurzaamheid een erg lang en rekbaar begrip.
Dit is wat de Brundtland commisie ooit naar voren schoof als definitie voor 'sustainable development':
development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs
Wikipedia: Our Common Future

Alleen lastig om er op een goede manier policy aan te verbinden, aangezien men niet weet wat de 'needs' van toekomstige generaties is. Bovendien weet je niet hoe techniek zichzelf ontwikkeld; wie weet vinden we ooit een oplossing voor kernafval? Het is dus wel een lastig en enigszins subjectief begrip... open voor verschillende interpretaties en dus lastig om er internationaal beleid op te baseren.

Het precautionary principle (geen definitie duurzaamheid) is ook een aardige als het gaat bijvoorbeeld schaliegasboringen;
The precautionary principle or precautionary approach states that if an action or policy has a suspected risk of causing harm to the public or to the environment, in the absence of scientific consensus that the action or policy is harmful, the burden of proof that it is not harmful falls on those taking the action.
Wikipedia: Precautionary principle

Probleem daarvan is wel dat het juist revolutionair nieuwe techniek tegen kan werken, aangezien deze bijna altijd wel een inherent risico met zich meebrengen aangezien er nauwelijks praktijkervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik woon nu zelf in een tussenwoning, ons waterverbruik zal in dit huis toch nooit meer dan 100m3 per jaar worden... gros daarvan is douchen wat je sowieso door de watermeter trekt....

Het loont in mijn geval absoluut niet de moeite om te investeren en ook nog eens te gaan breken om 'grijs'waterleidingen aan te gaan leggen door het huis...

Al zou ik een groter huis hebben en toch flink aan het verbouwen zijn (of nieuwbouw) dan zou het er sowieso inkomen... Bij nieuwbouw (wat nog steeds mijn droom is... ben ook bouwkundige/ontwerper dusssss.....) is de investering gewoon minder.... niet perse financieel gezien maar wel qua tijd/rommel.

Datzelfde geld ook voor bijv zonnecollectoren. Bij nieuwbouw bespaar je gewoon aan installatiekosten als je het direct laat doen... laat staan de dakpannen die je minder hoeft te kopen.... :+

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Even wat anders... over waterbesparing, niet echt een eigen topic waard....

Mijn toilet boven heeft nogal een groot reservoir, ik heb de vlotter al zo laag mogelijk gezet maar hij gebruikt nog steeds 7L per spoeling (het reservoir is ook taps... wordt 'groter' naar beneden toe).
Het probleem is dat het een duoblock is, en het reservoir dus direct op de pot zit dus waterniveau erg laag gevolg: de druk / watersnelheid bij het doorspoelen is erg laag.

Ik dacht als ik nou wat vulling in mijn reservoir doe kan de waterhoeveelheid omlaag terwijl de spoeldruk/snelheid omhoog gaat...

De vraag: Wat stoppen we daarin? Iemand tips/ervaringen?

Edit/toevoeging: Het mag niets kosten, binnen nu en een jaar wordt het toilet toch vervangen door een hangtoilet met inbouwreservoir en dubbele spoelknop.

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 05-03-2012 11:09 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:48:
Ik woon nu zelf in een tussenwoning, ons waterverbruik zal in dit huis toch nooit meer dan 100m3 per jaar worden... gros daarvan is douchen wat je sowieso door de watermeter trekt....

Het loont in mijn geval absoluut niet de moeite om te investeren en ook nog eens te gaan breken om 'grijs'waterleidingen aan te gaan leggen door het huis...
ik gebruik 143m3 aan water per jaar.
en dan doe ik dat ook nog super zuinig ook.
meer als 70% gaat mijn tuin in.
waarschijnlijk gaat mijn verbruik nog flink omhoog.
heb nog meer tuin plannen. een aantal planten kunnen geen kraanwater hebben maar moeten regenwater hebben.(te veel kalk.)
(een regenton gaat nog geen dag mee bij mij in de zomer.)

mijn wc beneden moet nog vervangen worden.
hij hangt met ijzerdraadjes aan elkaar.
dus geen probleem om dat bij de volgende verbouwing te gaan doen.

en eigenlijk is de tvt voor mij niet belangrijk alleen voor te bepalen wat ik eerst doe (laaghangend fruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bartjuh schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:33:
Alleen lastig om er op een goede manier policy aan te verbinden, aangezien men niet weet wat de 'needs' van toekomstige generaties is. Bovendien weet je niet hoe techniek zichzelf ontwikkeld; wie weet vinden we ooit een oplossing voor kernafval? Het is dus wel een lastig en enigszins subjectief begrip... open voor verschillende interpretaties en dus lastig om er internationaal beleid op te baseren.
oplossing voor kernafval?
ik ben bang dat die er al is.
het vermalen van het afval tot poeder en dat uitstrooien over de oceaan.
theoretisch is dat geen probleem.
de oceaan is groot genoeg om de zaak zover te verdunnen dat niemand het meer merkt dat het er in zit.
het valt dan weg in de achtergrond straling.
en na zoveel jaren is het vervallen.
geen probleem dus en zeer kosten effectief.
(en dit is dus ook meteen mijn grootste angst bij kernafval.
dit scenario is te goedkoop en makkelijk om gewoon maar uit toevoeren als de opslag plaatsen vol beginnen te raken.)

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 05-03-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bartjuh schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:33:

Het precautionary principle (geen definitie duurzaamheid) is ook een aardige als het gaat bijvoorbeeld schaliegasboringen;

[...]

Wikipedia: Precautionary principle

Probleem daarvan is wel dat het juist revolutionair nieuwe techniek tegen kan werken, aangezien deze bijna altijd wel een inherent risico met zich meebrengen aangezien er nauwelijks praktijkervaringen mee zijn.
Ik vind hem ook wel van toepassing op het gebruik van neodymium in windmolens.

Het voorzorgsbeginsel geldt m.i. ook andersom: welke potentiele schade ondervindt de samenleving/omgeving/you name it van het niet toepassen van nieuwe techniek?

@migjes:
leuk idee (echt). Heb je dat zelf bedacht?

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 05-03-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

migjes schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:54:
[...]
oplossing voor kernafval?
ik ben bang dat die er al is.
het vermalen van het afval tot poeder en dat uitstrooien over de oceaan.
theoretisch is dat geen probleem.
de oceaan is groot genoeg om de zaak zover te verdunnen dat niemand het meer merkt dat het er in zit.
het valt dan weg in de achtergrond straling.
en na zoveel jaren is het vervallen.
geen probleem dus en zeer kosten effectief.
(en dit is dus ook meteen mijn grootste angst bij kernafval.
dit scenario is te goedkoop en makkelijk om gewoon maar uit toevoeren als de opslag plaatsen vol beginnen te raken.)
Mwoah, tot het geprobeerd is weet je niet 100% zeker hoe dit zal gaan uitpakken.
Bovendien is er ook een risico tijdens het uitstrooien, wat als de boot zinkt?
En hoe ga je de wateren verdelen? Is het eerlijk dat een land zonder kernenergie ineens afval in hun wateren krijgt? Dat gaat echt nooit lukken m.b.t. internationale relaties/betrekkingen.

Dan vind ik kernafval-opslag in Tsjernobyl een betere, is toch al een wasteland.
hansdegit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:07:
[...]
Ik vind hem ook wel van toepassing op het gebruik van neodymium in windmolens.
De toepassing van Neodymium in windmolens is slechts een fractie van het geheel.

In veel generators gekoppeld aan turbines zal Neodymium voorkomen. Iets van 80% van de stroom in de wereld wordt opgewekt met een Rankine cycle. Dus hoogstwaarschijnlijk ook Neodymium (zeker de nieuwste)

Maar ook alle harde schijven. De magneten om de actuator te bewegen zijn van Neodymium.
Het voorzorgsbeginsel geldt m.i. ook andersom: welke potentiele schade ondervindt de samenleving/omgeving/you name it van het niet toepassen van nieuwe techniek?
Het gaat vooral om het onzekerheidsaspect. Als men niet zeker is (tot een bepaalde hoogte) en geen consensus is over de gevolgen van het wel/niet toepassen, dan moet je niet doen. De bewijslast ligt dan bij de partij die hetgeen wil uitvoeren, en niet bij de tegenstanders. In je voorbeeld ga je er vanuit dat de gevolgen bekend zijn, en dan doet het voorzorgsbeginsel er niet meer toe. Dan is het gewoon een afweging.

Bij schaliegasboringen in Nederland is de uitkomst helemaal niet zeker, het kan net zo fout gaan als in de VS. Ook willen ze de inhoud van het chemisch goedje niet bekend maken. Dan is er vanuit het voorzorgsbeginsel maar één conclusie mogelijk; niet doen. Laat ze eerst maar eens aantonen dat het niet gevaarlijk is, door onder andere de inhoud van het goedje publiekelijk bekend te maken zodat iedere chemicus er onderzoek naar kan doen.

De tegenstanders hoeven dus niets te bewijzen.
@migjes:
leuk idee (echt). Heb je dat zelf bedacht?
Ik had hem ook al eerder gehoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:26
NovapaX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:08:
Even wat anders... over waterbesparing, niet echt een eigen topic waard....

Mijn toilet boven heeft nogal een groot reservoir, ik heb de vlotter al zo laag mogelijk gezet maar hij gebruikt nog steeds 7L per spoeling (het reservoir is ook taps... wordt 'groter' naar beneden toe).
Het probleem is dat het een duoblock is, en het reservoir dus direct op de pot zit dus waterniveau erg laag gevolg: de druk / watersnelheid bij het doorspoelen is erg laag.

Ik dacht als ik nou wat vulling in mijn reservoir doe kan de waterhoeveelheid omlaag terwijl de spoeldruk/snelheid omhoog gaat...

De vraag: Wat stoppen we daarin? Iemand tips/ervaringen?

Edit/toevoeging: Het mag niets kosten, binnen nu en een jaar wordt het toilet toch vervangen door een hangtoilet met inbouwreservoir en dubbele spoelknop.
baksteen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Is vaker voorbij gekomen, beter van niet. Baksteen kan in het water langzaam verkruimelen en als die kuimels in de afsluiter terecht komt kan e.e.a. gaan lekken. Ik zou een frisdrankflas (die heb je in alle maten, 0.5./0.75/1/1.5/2 liter) vullen met zand en die er zonder etiket in leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bartjuh schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:34:
[...]

Mwoah, tot het geprobeerd is weet je niet 100% zeker hoe dit zal gaan uitpakken.
Bovendien is er ook een risico tijdens het uitstrooien, wat als de boot zinkt?
En hoe ga je de wateren verdelen? Is het eerlijk dat een land zonder kernenergie ineens afval in hun wateren krijgt? Dat gaat echt nooit lukken m.b.t. internationale relaties/betrekkingen.

Dan vind ik kernafval-opslag in Tsjernobyl een betere, is toch al een wasteland.
risico's tijdens transport neem ik niet mee. teveel "wat als".
zou een land als iraan iets aantrekken van internationale relaties/betrekkingen?
en als er 1 schaap over de dam is........

opslag bij Tsjernobyl is natuurlijk ook een goede.
om de 20 jaar knalt er wel 1 uit elkaar en dan hebben we weer een nieuwe opslag plek. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Frisdrankfles... is een goeie!

Ik dacht ook aan glazen potten, maar zie een rammelende plee niet echt zitten :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:03:

Ik dacht ook aan glazen potten, maar zie een rammelende plee niet echt zitten :D
Geen statiegeld natuurlijk, je struikelt tegenwoordig op straat over die eenmalige weggooi rotzooi. Ik heb ook nog het nodige voor je hier liggen mocht je in de buurt wonen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:52:
[...]

Is vaker voorbij gekomen, beter van niet. Baksteen kan in het water langzaam verkruimelen en als die kuimels in de afsluiter terecht komt kan e.e.a. gaan lekken. Ik zou een frisdrankflas (die heb je in alle maten, 0.5./0.75/1/1.5/2 liter) vullen met zand en die er zonder etiket in leggen.
Grind, in een netje van de uien oid? Grind verkruimelt niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:03:

ik heb er een paar rivierkeien in gelegd.
(mee genomen van een vakantie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@zonnigtype
Leiden hè? Niet echt duurzaam om daarvoor de auto te pakken, zit zelf in Dordrecht.... Er ligt vast nog wel wat in de trapkast of de schuur.

Ben nu toch wel aan het spelen met de gedachte voor volgende zomer zo ongeveer 1000-1200Wp op mijn dak te leggen.. Daarmee zou ik mijn jaarverbruik goed kunnen dekken en is er nog wat ruimte voor een mooie tv ofzo (nu geen tv in huis, ook wel lekker)

Ik heb deze week in ieder geval al voorzien in een loze leiding naar het 'cv-was-hok' waar ook de omvormer zou moeten komen te hangen dan... Ik was tenslotte toch in mijn toilet aan het klussen, en wil binnenkort ook nog een extra groep maken daar voor de wasdroger (wees maar niet bang, hij wordt bijna nooit gebruikt... ;) ) Dan kun je natuurlijk net zo goed gelijk twee buisjes leggen :)

Edit: Oja.... HET IS ALLEMAAL JULLIE SCHULD!!1!!!!1!!!1!1! :+ Ik hoop dat jullie een goede aansprakelijkheidsverzekering hebben.... dan verhaal ik de kosten voor de PV-installatie gewoon op jullie verzekering O-)

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 05-03-2012 15:19 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NovapaX schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:17:
Tja... zelf pas ook nog eens gekeken of ik niet het regenwater op kan vangen voor spoelen van de toiletten en evt. de wasmachine/vaatwasser.

Maar de opslag & apparatuur is zo duur... daar kan ik bijna 20 jaar lang water voor kopen...

Alleen een 2 m3 waterzak voor in de kruipruimte kost al meer dan 1000 euro, en dan moet er nog een pomp (met sturing en automatische bijvulling) aan à 900 euro ...
http://www.regenwatershop.com/waterzakken.html
Oké iedereen zit altijd op de TVT dus mag deze er ook bij als rekenfactor (als je dat nieuwbouw huis gaat kopen/bouwen :) )

Gebruik wasmiddelen 50% minder (geen kalk, dus minder energie daar aan kwijt).
Minder poets/schoonmaak middelen vanwege het niet meer weg te hoeven halen van kalkafzetting

Zo dan komt dit TVT weer wat gunstiger te liggen :+

zegt hij die niet aan veel aan TVT doet.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Om nog even terug te komen op de vraag wat "duurzaam" is. Duurzaam bestaat niet, want als we goed gaan kijken dan is overal wel iets niet duurzaam aan. Maakt niet uit wat. Het enige wat we wel kunnen doen is de situatie verbeteren. Constant op zoek zijn naar manieren met minder impact. Duurzame ontwikkeling dus. Alleen duurzame ontwikkeling is iets wat je kunt hebben. Dat betekend meteen dat je het nooit absoluut goed doet, want het kan altijd beter. Het betekend ook dat je nooit klaar bent. Duurzame ontwikkeling is een mindset en een manier om alles te doen, waarbij je constant op zoek bent naar manieren om het beter te doen. Soms met heel grote stappen en soms met kleine stapjes. Maar het is nooit iets absoluuts en altijd een lange termijn proces.

Je hebt hier natuurlijk wel een definitie van duurzaam bij nodig. De definitie van Brundtland is daarbij een van de meer elegante en vooral breed geaccepteerde definities. Met deze definitie kun je vervolgens meten of een verandering duurzamer is. Als je dit constant doet en hiernaar handelt ben je met duurzame ontwikkeling bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zou het graag doen hoor, die regenwater recuperatie... maar het is mij gezien het beperkte nut, extra energiegebruik (flinke pomp) en de zooi die het inbouwen in mijn huidige woning zou geven, het absoluut niet waard.

Als ik nieuw zou bouwen zou het er zeker wel in komen inderdaad....

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 6 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.