Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 127 Laatste
Acties:
  • 749.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:48
terribleweak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:30:
Bedankt voor de tips!
Ja we kijken wel door de dingen heen maar we moeten ook kijken hoeveel het gaat kosten om het uiteindelijk naar onze smaak te maken. Ik geloof dat je bv de keuken nog mee kan financiëren maar de vloer, verf etc niet. We hebben zelf niet een grote pot spaargeld staan (ongeveer 3-4k).
We zijn zelf nu met zijn tweeën dus we hoeven opzich niet alle kamers gelijk al aan te pakken. De beneden verdieping (behalve de keuken) is verder prima, onze slaapkamer zou dan nog prioriteit zijn en de rest zou tzt nog gedaan kunnen worden (voilëre en vijver weg, andere kamers schilderen en andere vloer)
Het huis kwa gevoel, plek en grootte is naar onze mening goed.

We zijn erg enthousiast echter nu ik dus weet van de verkoop prijs van nr 71 is dat wel iets wat mijn prijs van evt 190.000 dat we ervoor over zouden hebben omlaag gaat halen. Is dat eigenlijk normaal om dat bedrag erbij te halen bij de onderhandelingen?
Je klinkt nu al te enthousiast en eigenlijk verkocht. Het type huis dat jullie op het oog hebben staat bij bosjes te koop in Apeldoorn voor vraagprijzen van 200k of zelfs minder, tenzij je erg gehecht bent aan deze straat/buurt zou ik nog eens even rustig verder kijken. Ter vergelijking bij mij in de straat in Apeldoorn een vergelijkbaar huis met iets meer werk voor 150k

De prijzen in Apeldoorn dalen enorm hard, dus je moet echt 1000% zeker zijn van je keuze want je zult hier de komende jaren wel moeten blijven wonen ;)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:36
Ja klopt in de Maten staan denk ik wel 100+ huizen te koop voor minder dan 2ton, echter aangezien we beiden naar Utrecht moeten voor werk elke dag zijn we naar iets op zoek dat wat dichter in de buurt ligt van het station, we hebben bijvoorbeeld een huis bekeken in de horsten maar die buurt doet ook heel anders aan de De Heeze waar we nu aan het kijken zijn.

Voor de rest heb ik wel zoiets mocht dit niks worden dan wil ik gewoon verder kijken echter is mijn vrouw wat meer gebrand om snel snel en moet ik echt me best doen haar een beetje tegen te houden :/
(ze zou zo de 2ton neer willen tellen voor dit huis als het alleen aan haar zou liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:27
Ik was laatst een keer in en rond Apeldoorn aan het kijken (geboorteplaats) en toen spotte ik dichtbij De Heeze zelfs nog een kavel: http://www.funda.nl/koop/...d-47350620-reigersweg-29/ . 400euro/m2 op 800m van een NS Intercity station!

Als je elke dag naar het NS station moet dan zou ik niet diep in de Maten gaan wonen. Wijken zoals De Heeze, maar ook nog andere delen van zuid zijn dan handiger, of dichtbij de wegen waar heel veel bussen rijden (Arnhemseweg bv).

Je kunt in elk geval vrij goedkoop wonen in het grootste dorp van Nederland inmiddels. Dat is ook wel eens anders geweest. (Nu nog voldoende werkgelegenheid voor kenniswerkers.)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 08:48
terribleweak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:55:
[...]

Ja klopt in de Maten staan denk ik wel 100+ huizen te koop voor minder dan 2ton, echter aangezien we beiden naar Utrecht moeten voor werk elke dag zijn we naar iets op zoek dat wat dichter in de buurt ligt van het station, we hebben bijvoorbeeld een huis bekeken in de horsten maar die buurt doet ook heel anders aan de De Heeze waar we nu aan het kijken zijn.

Voor de rest heb ik wel zoiets mocht dit niks worden dan wil ik gewoon verder kijken echter is mijn vrouw wat meer gebrand om snel snel en moet ik echt me best doen haar een beetje tegen te houden :/
(ze zou zo de 2ton neer willen tellen voor dit huis als het alleen aan haar zou liggen)
Ik fiets in ongeveer 15 minuten naar het Centraal Station, 5 minuten naar De Maten en 10 minuten naar Osseveld, dus ik vind het nog wel meevallen. In De Maten moet je voor je woonbeleving wel heel selectief zijn; grootste deel van de Hoeves (waar ik dus woon) en de Gaardes zijn prima, gevolgd door de Velden (wel goed zoeken, ze doen wat rommelig aan). De Dreven, Donken en Horsten zou ik zeker links laten liggen, daar zijn maar hele kleine stukjes die voor mij acceptabel zouden zijn.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 19:17
terribleweak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:57:
[...]

Ik ga maar eens een lijstje maken waar ik allemaal op moet letten en wat we willen veranderen en dan een inschatting maken hoeveel we daaraan uit moeten geven en hoeveel tijd ons dat zal kosten om het bij elkaar te sparen!

Nogmaals bedankt voor al jullie input!
Kijk ook hoe oud het dubbelglas is (productiedatum staat in elke ruit). Op een gegeven moment is dat op en krijg je er vocht in, zeker als het al vrij oud is omdat het dan waarschijnlijk vastgekit is (en dan slijt het kennelijk sneller).

Ik zou ook elke schakelaar en elk stopcontact proberen. Je wilt natuurlijk wel dat alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
celshof schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:23:
[...]
Kijk ook hoe oud het dubbelglas is (productiedatum staat in elke ruit). Op een gegeven moment is dat op en krijg je er vocht in, zeker als het al vrij oud is omdat het dan waarschijnlijk vastgekit is (en dan slijt het kennelijk sneller).
Oud dubbelglas is sowieso een aandachtspunt. De techniek heeft niet stilgestaan: veel ruiten van eind jaren '90 zijn niet gas-, maar luchtgevuld, en bieden dus een veel lagere isolatiewaarde dan modern HR++ glas.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:59
nare man schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:28:
[...]

Oud dubbelglas is sowieso een aandachtspunt. De techniek heeft niet stilgestaan: veel ruiten van eind jaren '90 zijn niet gas-, maar luchtgevuld, en bieden dus een veel lagere isolatiewaarde dan modern HR++ glas.
Ons huis is van 85 en heeft de oorspronkelijke ruiten. De ruimten die we intensief gebruiken willen we op termijn voorzien van HR++ glas. Maar ik ga eerst doorrekenen hoesnel we dat terugverdienen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat 'probleem' heb ik nu ook. Woning is in '99 voorzien van dubbel glas, dat (na een zeer lange speurtocht) gewoon luchtgevuld blijkt te zijn en een U-waarde van ongeveer 2,7 blijkt te hebben. In één van de kamers is zo'n ruit vanwege glasbreuk vervangen door een moderne ruit (Isopane Silverstar HR++, 20mm argon spouw, U-waarde 1,1) en je merkt het verschil meteen enorm, in elk geval in warmtebeleving.

Moet eigenlijk even een goede bron vinden om de stookkosten per m2 'gewoon' dubbel glas te kunnen vergelijken met HR++. Anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:57
nare man schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:55:
Dat 'probleem' heb ik nu ook. Woning is in '99 voorzien van dubbel glas, dat (na een zeer lange speurtocht) gewoon luchtgevuld blijkt te zijn en een U-waarde van ongeveer 2,7 blijkt te hebben. In één van de kamers is zo'n ruit vanwege glasbreuk vervangen door een moderne ruit (Isopane Silverstar HR++, 20mm argon spouw, U-waarde 1,1) en je merkt het verschil meteen enorm, in elk geval in warmtebeleving.

Moet eigenlijk even een goede bron vinden om de stookkosten per m2 'gewoon' dubbel glas te kunnen vergelijken met HR++. Anyone? :)
Ik heb het alleen van verhalen van een glaszetter maar die zei dat de terugverdien tijd op glas van enkel naar nieuw hr++ slechts 3 tot 5 jaar is!
Al zou het dus van dubbel naar hr++ maar 6 tot 8 jaar zijn dan haal je dat er ook met gemak uit.

Milleucentraal geeft aan dat de besparing zelfs gegarandeerd binnen 2 tot 2.5 jaar is ! (enkel naar hr++)

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 11-07-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, zoiets klopt ook wel, van enkel (U-waarde 5,8) naar HR++ (U-waarde 1,1) zou ongeveer 30-35 m3 gas per m2 glas per jaar schelen. Een goede HR++ ruit (de genoemde Isopane Silverstar) kost in een gangbare 4-5 uitvoering ongeveer 70 euro per m2 inclusief BTW, ex zetkosten, dus dan kun je wel uitrekenen hoe lang je bezig bent.

[ Voor 42% gewijzigd door nare man op 11-07-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
GeeMoney schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:06:
[...]

Ik heb het alleen van verhalen van een glaszetter maar die zei dat de terugverdien tijd op glas van enkel naar nieuw hr++ slechts 3 tot 5 jaar is!
Al zou het dus van dubbel naar hr++ maar 6 tot 8 jaar zijn dan haal je dat er ook met gemak uit.

Milleucentraal geeft aan dat de besparing zelfs gegarandeerd binnen 2 tot 2.5 jaar is ! (enkel naar hr++)
MilieuCentraal noem ik geen betrouwbare bron in deze. Wanneer het niet binnen 2 tot 2,5 jaar is terugverdiend schieten zij gegarandeerd bij? :+

6 tot 8 jaar... dan ga ik me afvragen in hoeverre een zonneboiler of pv panelen niet meer kostenvoordeel opleveren. Interessant om eens in te duiken :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
nare man schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:24:
Ja, zoiets klopt ook wel, van enkel (U-waarde 5,8) naar HR++ (U-waarde 1,1) zou ongeveer 30-35 m3 gas per m2 glas per jaar schelen. Een goede HR++ ruit (de genoemde Isopane Silverstar) kost in een gangbare 4-5 uitvoering ongeveer 70 euro per m2 inclusief BTW, ex zetkosten, dus dan kun je wel uitrekenen hoe lang je bezig bent.
Ik blijf het appart vinden dat organisaties met de helft van de informatie kunnen rekenen.
Alleen de isolatiewaarde van het glas is alleen voldoende om te bepalen hoeveel energie je kwijt raakt bij een bepaald temperatuurverschil. En dan mis je nog de verschillen bij vloer/wand of een HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:06

Wimo.

Shake and Bake!

Hmm, ik was er vrij zeker van dat ik vandaag ook schuldenbezitter zou worden. Helaas pakte het anders uit :?

De situatie:

Vraagprijs 275k

eerste bod 250k , tegenbod 270k
tweede bod 255k, tegenbod 265k
derde bod 259k, tegenbod 265k

Er kon geen euro meer vanaf. Tjsa, dan gaat het feest niet door. Voor een tegenbod van iets meer dan 260k had ik het gekocht .....

De eigenaar gaf aan niet persé weg te moeten en gaat nu verbouwen 8)7 Opbouw kost 50k.. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 11-07-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Heeft er iemand ervaring met het opvragen van het bouwdossier bij zijn gemeente?
Als ik het goed begrijp kun je gratis de (ver)bouwtekeningen inzien, of tegen een kleine vergoeding zelfs kopieeren.
Helaas lijkt Gemeente Breda geen digitaal archief te hebben, maar ik wil zaterdag wel even langs

Ik wil graag proberen met bijv. Sketchup een deel van ons nieuwe huis na te maken om wat met de inrichting te spelen, en dan zijn exacte afmetingen vanaf de bouwtekening wellicht wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Mijn aankoop makelaar heeft bij de gemeente de bouw vergunning van de laatste uitbouw en de bijbehorende tekeningen opgevraagd (ik weet niet of dit helemaal gratis was). Houd er wel rekening mee dat de gemeente alleen tekeningen heeft die gebruikt zijn voor de vergunning aanvraag. Het is gebruikelijk dat er voor of tijdens de bouw nog veel geschoven wordt met ramen, deuren en binnen muren, waardoor je indeling anders kan zijn dan in de tekeningen.
Op vindjeeigenhuis.nl kan je gratis een lage-resolutie print-screen maken van de kadaster kaart. Als je het oppervlak van de kavel weet kan je die op de goede schaal zetten, en weet je hoe de buitenmuren op de kavel zouden moeten staan. Kan je ook meteen het huis van je buren Sketchup-en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
frickY schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 21:43:
Heeft er iemand ervaring met het opvragen van het bouwdossier bij zijn gemeente?
Als ik het goed begrijp kun je gratis de (ver)bouwtekeningen inzien, of tegen een kleine vergoeding zelfs kopieeren.
Helaas lijkt Gemeente Breda geen digitaal archief te hebben, maar ik wil zaterdag wel even langs
Kan inderdaad in Breda, je kunt ze opvragen en tegen kopieerkosten meenemen.
Toevallig hebben vrienden van me deze pas opgevraagd. Kijk wel even waar je moet zijn, want volgens mij is dat niet op het stadskantoor!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

Kju

nare man schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:55:

Gezien je plannen vraag ik me af of je een epa keuring op maat hebt overwogen? Dan krijg je vrij betrouwbaar een overzicht van de (genormeerde) kosten en de besparingen die je zal realiseren, eventueel aan de hand van je eigen voorgenomen investeringen en in ieder geval met een advies over wat je zelf nog meer kan doen om energiezuiniger te wonen.
De investeringen die je beschrijft zullen, naar mijn mening, minimaal bijdragen aan de verkoopbaarheid van je appartement en in ieder geval meer kosten dan wat ze je tzt bij verkoop op zullen leveren. Als je het doet, doe het dan om milieuvriendelijker te zijn of om minder te betalen aan je energiebedrijf.
We zijn in NL ook nog niet op het punt dat wij expliciet om een EPA label vragen (of eisen) als we een woning kopen. Nog steeds als ik een nieuwe tv moet kopen kijk ik eerst naar de inches en specs en als ik het misschien niet vergeet ook even de energielabel. Als zo'n EPA label er wel is bij woningen, betreft het meestal een (tegenwoordig bij wet verplicht) standaardlabel die automatisch berekend word obv oppervlakte en wat kenmerken (dubbel glas, verwarmde/niet verwarmde ruimten etc), pas met een maatwerk-label zal je echt daadwerkelijk goed kunnen zien hoeveel energie een woning verbruikt.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

We zijn nu bezig om te kijken of de overdracht vervroegd kan worden. Afspraak staat op 30 juli, maar ik heb even gebeld met de verkopende makelaar en de notaris. De notaris gaf aan dat 20 juli haalbaar is, de verkopende makelaar neemt dit op met de huidige eigenaresse en dan hoor ik morgen of we 10 dagen eerder de sleutels kunnen ontvangen.

De huidige eigenaresse woont er al niet meer (is gaan samenwonen in een buitendorp van Emmen), er staan nog wel wat spullen van haar maar dat is in een paar uur weg te halen.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 15:55
MrFl0ppY schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:53:
Eens, onze houten vloer alleen al koste 4k. Ik sta er soms nog echt van te kijken met hoe weinig spaargeld mensen hele huizen kopen. 3-4k is echt peanuts en ben je kwijt wanneer je auto het begeeft of je nieuwe gordijnen gaat halen plus een wasmachine.

Het is geen wonder dat zoveel mensen op zoek zijn naar "instapklaar".
....of je nieuwe gordijnen gaat halen plus een wasmachine..... hehe 1K beste vriend gewoon goed zoeken naar een nieuwe Miele a 500 euro ipv de volle mep neer te tellen en dan heb je nog 3.5K over voor gordijnen... zit zeker goud in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:31
freedzed6 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:37:
[...]

....of je nieuwe gordijnen gaat halen plus een wasmachine..... hehe 1K beste vriend gewoon goed zoeken naar een nieuwe Miele a 500 euro ipv de volle mep neer te tellen en dan heb je nog 3.5K over voor gordijnen... zit zeker goud in?
Hangt allemaal af van smaak en niveau van afwerking. Je kan een laminaatvloer neerleggen voor 2000 euro of een houten vloer voor 7000 euro. Is allebei een vloer, dus natuurlijk kan het goedkoper maar zelfs laminaat is niet gratis ;).

Daarnaast vliegt geld er echt uit als je iets aan je huis gaat doen (wat natuurlijk enorm steigt als je meer m2 hebt of een huis in plaats van appartement). Maar met 4k kom je ook niet ver als je redelijk nieuw appartement koopt, of je moet echt alle inrichting al hebben en niks willen veranderen.

4k is echt zo op als er paar dingetjes tegen zitten. Maar goed, jaartje niet op vakantie gaan en je hebt weer beetje extra buffer als het nodig is.

Nibud heeft wel globale richtlijnen van hoeveel geld je achter de hand zou moeten houden. Al nemen die hoop dingen nog niet mee (zoals leaseauto versus eigen auto e.d., of uberhaupt leeftijd van je auto/spullen).

http://www.nibud.nl/spare...en/financiele-buffer.html
https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/

Die genoemde indicatieve bedragen in eerste link zou ik het in ieder geval niet van redden. Altijd leuk om ff commentaar te leveren ;).
• lcd-televisie: € 350
Daar heb ik geen TV voor die goede vervanging zou zijn van mijn huidige TV. Je kan er wel een TV voor kopen natuurlijk.
• magnetron: € 100
Heb inbouw combioven/magnetron, als ik die wil vervangen mag ik wel 10 keer zoveel reserveren.
• wasmachine vervangen: € 400
Lijkt me niet dat ik voor dat bedrag een gelijkwaardige Miele kan kopen.
• cv-ketel: € 1000
Lijkt me ook nogal aan de lage kant.
• dakkapel plaatsen: € 4500
Enorm aan de lage kant, daar krijg je wel hele kleine dakkapel voor.
• week vliegvakantie: € 500 p.p.
Volgens mij ben ik nog nooit voor zo'n laag bedrag een week op vliegvakantie geweest. Wellicht één keer.

Wat ik probeer te illustreren is dat je buffer enorm afhankelijk is van je eigen voorkeuren/situatie ;). Maar zelfs als je alleen hoognodige doet is 4k buffer niet echt extreem, en best weinig als je net een huis koopt. Je geeft makkelijk al paar duizend euro uit aan laminaat, gordijnen, verf en behang.

[ Voor 28% gewijzigd door McVirusS op 13-07-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05 22:47
Ik ben ook bijna zover om me eigen eerste appartement (70 m2) te kopen, we zijn het bijna eens over de prijs. Ik moet 9500 euro eigen geld inleggen om het te krijgen. Dan houd ik nog zo'n 10.000 over heb voor de inrichting (hou dan 5.000 over op de spaarrekening, kan geen kwaad :) )

Dat zal denk ik meer dan voldoende zijn omdat alles helemaal opgeknapt is. Enige wat ik nodig heb is een bank, bed ,servies en dat soort spul. Vloer en alles ligt er al in. Dat is wel een beetje realistisch begroot denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 15:34
Diversity schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:06:
Ik ben ook bijna zover om me eigen eerste appartement (70 m2) te kopen, we zijn het bijna eens over de prijs. Ik moet 9500 euro eigen geld inleggen om het te krijgen. Dan houd ik nog zo'n 10.000 over heb voor de inrichting (hou dan 5.000 over op de spaarrekening, kan geen kwaad :) )

Dat zal denk ik meer dan voldoende zijn omdat alles helemaal opgeknapt is. Enige wat ik nodig heb is een bank, bed ,servies en dat soort spul. Vloer en alles ligt er al in. Dat is wel een beetje realistisch begroot denk ik?
Klinkt als ruim voldoende. Natuurlijk kan je helemaal los gaan met banken en bedden, maar dan ligt het ook meer aan jezelf :). Het is opgeknapt en de vloer en alles ligt er al in zeg je, hoe zit het met gordijnen?

Mijn appartementje wordt met een paar maand opgeleverd en ook ik heb keuken, vloeren, gordijnen en een inbouwkast voor de slaapkamer nu geregeld, dus ik zit ook op het bed, bank & overig inrichting spul niveau nu, ik heb er minder dan 10k voor en er moet ook nog verlichting e.d. in, bij mij wordt het krap vrees ik, maar dan heb ook niet de mogelijkheid voor veel te dure designer zooi te gaan, bevalt me eigenlijk wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
BradKing schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 07:52:
[...]

Klinkt als ruim voldoende. Natuurlijk kan je helemaal los gaan met banken en bedden, maar dan ligt het ook meer aan jezelf :). Het is opgeknapt en de vloer en alles ligt er al in zeg je, hoe zit het met gordijnen?

Mijn appartementje wordt met een paar maand opgeleverd en ook ik heb keuken, vloeren, gordijnen en een inbouwkast voor de slaapkamer nu geregeld, dus ik zit ook op het bed, bank & overig inrichting spul niveau nu, ik heb er minder dan 10k voor en er moet ook nog verlichting e.d. in, bij mij wordt het krap vrees ik, maar dan heb ook niet de mogelijkheid voor veel te dure designer zooi te gaan, bevalt me eigenlijk wel..
Ik heb een optie om het een en ander over te nemen ( waaronder de gordijnen) maar ik weet nog niet of ik dat doe, ligt er ook een beetje aan wat ze er voor willen hebben. Ik ga eerst nog een keer het appartement goed bekijken en dan pas de knoop doorhakken.

Het voordeel is dat er al 2 grote wandkasten (op maat gemaakt) staan in beide slaapkamers die achter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Diversity schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:06:

Of 10k realistisch is voor jou, hangt geheel af van wat je wilt. Als je smaak etc buiten beschouwing laat - ja, het zou wel moeten lukken.

Let trouwens ook goed op dingen als marktplaats en uitverkopen. Wat soms aan onverkocht spul van vorig jaar dat voor bodemprijs weg mag of ex-showroom modellen, kun je hele leuke deals vinden. Als je niet te kieskeurig bent en het laatste in mode moet hebben, kun je best 50-70% kortingen tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 21:59
Wimo. schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:12:

Er kon geen euro meer vanaf. Tjsa, dan gaat het feest niet door. Voor een tegenbod van iets meer dan 260k had ik het gekocht .....

De eigenaar gaf aan niet persé weg te moeten en gaat nu verbouwen 8)7 Opbouw kost 50k.. :D
Echt of grootspraak? Heb vergelijkbaar, zelf al 2x aangegeven dat we moeten concluderen dat we zo niet tot elkaar komen en dat we er vanaf zien. Toch steeds weer na 1-2 weken opnieuw contact om toch tot een deal te komen. Misschien moet je gewoon even afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:06

Wimo.

Shake and Bake!

dcl! schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:10:
[...]

Echt of grootspraak? Heb vergelijkbaar, zelf al 2x aangegeven dat we moeten concluderen dat we zo niet tot elkaar komen en dat we er vanaf zien. Toch steeds weer na 1-2 weken opnieuw contact om toch tot een deal te komen. Misschien moet je gewoon even afwachten...
Tjsa, ze bellen ook niet meer terug. Heb via een andere makelaar gehoord dat ze ook al eerder een bod van 260k hebben afgeslagen. Wat een dombo's .. voor 262,5k had ik het ook nog wel genomen. Maar ze wilden 265k 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 21:59
De week is nog niet voorbij... bij mij duurde het steeds ook een week of langer, maar toch bleven ze contact zoeken... wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Yay , ik heb zojuist me eerste eigen huis gekocht :D. De verkopende partij gaat dit weekend op vakantie dus hopelijk lukt het nog om het voorlopig koopcontract rond te krijgen voor ze vertrekken, kan ik met de financiele troep aan de gang.

Ik krijg er zelfs nieuwe meubels bij (nieuw bed, salontafel, stoelen, gordijnen, wasmachine etc.). Dus voorlopig hoef ik ook niks te kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Diversity schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:57:
Yay , ik heb zojuist me eerste eigen huis gekocht :D. De verkopende partij gaat dit weekend op vakantie dus hopelijk lukt het nog om het voorlopig koopcontract rond te krijgen voor ze vertrekken, kan ik met de financiele troep aan de gang.

Ik krijg er zelfs nieuwe meubels bij (nieuw bed, salontafel, stoelen, gordijnen, wasmachine etc.). Dus voorlopig hoef ik ook niks te kopen :D
Gefeliciteerd, linkje? Ook wel nieuwsgierig hoe je onderhandelt hebt en wat de vraagprijs/uiteindelijk prijs is, dat je al dat spul er nieuw bij krijgt.
Wel eens gehoord van cheques voor woonwinkels of inboedel die achterblijft, maar nieuwe spullen krijgen heb ik nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hoewel de woningmarkt volgens iedereen op sterven na dood is, ben ik op dit moment aan het rondkijken voor het kopen van een woning. Na mijn wensen allemaal op een rijtje te hebben gezet is het wel duidelijk dat ik een appartement wil in Zwolle. Mijn budget hiervoor is max. € 200.000,--.

Op dit moment heb ik diverse appartementen op het oog, waarbij met name de appartementen in de wijk Stadshagen mij trekken. Ik heb echter wel iets twijfel bij de wijk. Het betreft een Vinex wijk (wie kent ze niet), waar nog steeds behoorlijk gebouwd wordt. Op dit moment lijkt het een jonge wijk met vooral jonge gezinnen. Ik vraag mij echter sterk af hoe een dergelijke wijk zich zal gaan ontwikkelen. Wordt het een levendige wijk of is een Vinex wijk het recept voor verpaupering? Graag zou ik van jullie wat ideeën hier over horen!

Heeft er hier iemand trouwens ook ervaring met wonen in een "Vinex wijk"? Zo ja, hoe bevalt/beviel het?
Als iemand verder suggesties, do's en don'ts heeft, ik hoor het graag!

Ik heb dit topic trouwens al met plezier doorgelezen en veel nuttige tips & tricks en ervaringen voorbij zien komen. Erg handig en leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
DarkFly schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:33:
Hoewel de woningmarkt volgens iedereen op sterven na dood is, ben ik op dit moment aan het rondkijken voor het kopen van een woning. Na mijn wensen allemaal op een rijtje te hebben gezet is het wel duidelijk dat ik een appartement wil in Zwolle. Mijn budget hiervoor is max. € 200.000,--.

Op dit moment heb ik diverse appartementen op het oog, waarbij met name de appartementen in de wijk Stadshagen mij trekken. Ik heb echter wel iets twijfel bij de wijk. Het betreft een Vinex wijk (wie kent ze niet), waar nog steeds behoorlijk gebouwd wordt. Op dit moment lijkt het een jonge wijk met vooral jonge gezinnen. Ik vraag mij echter sterk af hoe een dergelijke wijk zich zal gaan ontwikkelen. Wordt het een levendige wijk of is een Vinex wijk het recept voor verpaupering? Graag zou ik van jullie wat ideeën hier over horen!

Heeft er hier iemand trouwens ook ervaring met wonen in een "Vinex wijk"? Zo ja, hoe bevalt/beviel het?
Als iemand verder suggesties, do's en don'ts heeft, ik hoor het graag!

Ik heb dit topic trouwens al met plezier doorgelezen en veel nuttige tips & tricks en ervaringen voorbij zien komen. Erg handig en leuk!
Ik weet niet of je uit Zwolle komt en de ontwikkeling van Stadshagen hebt gezien? Er staat momenteel zeer veel te koop en het leek een veelbelovende wijk. Ik heb er echter toch een andere mening over gekregen. De straten zijn zeer smal en veel woningen zijn klein. Naar mijn idee willen veel jonge gezinnen hier zo snel mogelijk weer weg na een paar jaar hier gewoond te hebben. Wat ik de laatste jaren hier zie is toch een ontwikkeling naar verpaupering naar mijn idee (anderen zullen dat weer anders vinden) Mogelijk wordt stadshagen op termijn een tweede Holtenbroek of iets nietszeggends als de Aa-landen (jaren 70 bloemkolen wijk)

Ik weet niet wat je zelf wilt. maar als ik een wijk mag kiezen in Zwolle waar ik wil wonen dan wordt het Berkum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Mijn menig over vinexwijken moge bekend zijn :P

Als je in Zwolle wilt gaan wonen, een vreselijk mooie hanzestad, waarom dan niet gewoon in het centrum of in de oudere buurten daaromheen? Een vinexwijk is zo verschrikkelijk anoniem, dat kan overal zijn. Wat heeft een vinexwijk bij Zwolle dat een vinexwijk bij Utrecht, Den Haag of Arnhem niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Wceend schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 08:44:
[...]

Ik weet niet of je uit Zwolle komt en de ontwikkeling van Stadshagen hebt gezien? Er staat momenteel zeer veel te koop en het leek een veelbelovende wijk. Ik heb er echter toch een andere mening over gekregen. De straten zijn zeer smal en veel woningen zijn klein. Naar mijn idee willen veel jonge gezinnen hier zo snel mogelijk weer weg na een paar jaar hier gewoond te hebben. Wat ik de laatste jaren hier zie is toch een ontwikkeling naar verpaupering naar mijn idee (anderen zullen dat weer anders vinden) Mogelijk wordt stadshagen op termijn een tweede Holtenbroek of iets nietszeggends als de Aa-landen (jaren 70 bloemkolen wijk)

Ik weet niet wat je zelf wilt. maar als ik een wijk mag kiezen in Zwolle waar ik wil wonen dan wordt het Berkum.
Dank voor je reactie. Ik kom zelf uit de regio Zwolle, maar een paar jaar geleden ben ik aan de andere kant van het land gaan wonen en werken. De laatste jaren heb ik de ontwikkeling van Stadshagen niet gezien. Een maand of 2 a 3 geleden ben ik er weer een paar keer geweest en heb ik de wijk wat beter bekeken. Hoewel het er nieuw en naar mijn idee ook wel goed uitzag, heb ik mijn twijfels over hoe de wijk zich ontwikkeld...
nare man schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:17:
Mijn menig over vinexwijken moge bekend zijn :P

Als je in Zwolle wilt gaan wonen, een vreselijk mooie hanzestad, waarom dan niet gewoon in het centrum of in de oudere buurten daaromheen? Een vinexwijk is zo verschrikkelijk anoniem, dat kan overal zijn. Wat heeft een vinexwijk bij Zwolle dat een vinexwijk bij Utrecht, Den Haag of Arnhem niet heeft?
Ik ben me op dit moment nog aan het oriënteren, maar in Stadshagen staan een aantal appartementen te koop die erg aantrekkelijk geprijsd zijn en waar weinig aan gedaan hoeft te worden (ik kan/wil echt niet te meer dan noodzakelijk klussen). Verder is de ligging ten opzichte van de snelweg voor mij wel een pluspunt.

[ Voor 23% gewijzigd door DarkFly op 17-07-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
DarkFly schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:20:
[...]

Dank voor je reactie. Ik kom zelf uit de regio Zwolle, maar een paar jaar geleden ben ik aan de andere kant van het land gaan wonen en werken. De laatste jaren heb ik de ontwikkeling van Stadshagen niet gezien. Een maand of 2 a 3 geleden ben ik er weer een paar keer geweest en heb ik de wijk wat beter bekeken. Hoewel het er nieuw en naar mijn idee ook wel goed uitzag, heb ik mijn twijfels over hoe de wijk zich ontwikkeld...

[...]

Ik ben me op dit moment nog aan het oriënteren, maar in Stadshagen staan een aantal appartementen te koop die erg aantrekkelijk geprijsd zijn en waar weinig aan gedaan hoeft te worden (ik kan/wil echt niet te meer dan noodzakelijk klussen). Verder is de ligging ten opzichte van de snelweg voor mij wel een pluspunt.
Mijn idee is dat stadshagen er leuk uit ziet maar als je er langer rondloopt dan wil je daar zo snel mogelijk weer weg.
Ga eens in het winkelcentrum kijken dat geeft je een beeld van de mensen die er wonen. De huizen zijn niet voor niets zo goedkoop daar het aanbod is gewoon gigantisch.
Als de ligging aan de snelweg meespeelt waarom dan niet Berkum of Zwolle-zuid. Ook daar is de ligging goed, zelfs centrum of Assendorp kan nog maar dan zit je echt met parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kijk, het is natuurlijk heel persoonlijk, maar de voor- en nadelen van een vinexwijk zou je als volgt kunnen neerzetten:

Voordelen:
- grote beschikbaarheid woningen op eenzelfde locatie
- ligging vaak gunstig t.o.v. uitvalswegen, erg autogericht (woningen met garages/parkeerplekken)
- nieuwe woningen, dus goede isolatie en weinig klussen
- hebben de naam 'veilig' en 'leefbaar' te zijn (lees: weinig allochtonen)

Nadelen:
- ligging vaak geïsoleerd t.o.v. centrum, dus ver weg van sociale en culturele voorzieningen (cafés, musea, winkels)
- vaak nietszeggende architectuur en woningtypes (dertien-in-een-dozijn)
- overdag volkomen uitgestorven i.v.m. tweeverdieners, 's avonds volkomen uitgestorven i.v.m. binnenzitten en Hart van Nederland kijken
- bevolking extreem homogeen: blank, tweeverdiener, 1 kind, 2e op komst, leaseauto voor de deur, golden retriever, stemt PVV, VVD of CDA
- door groot woningaanbod van hetzelfde type erg veel concurrentie bij verkoop (geen unieke objecten), moeilijk te verkopen i.v.m. verloedering / ontbreken van deugdelijke sociaal-urbane planning over de langere periode

Ik woon en werk in Rotterdam, maar ben afkomstig uit het oosten (Zutphen). Als ik mij weer in het oosten zou vestigen, dan zou ik daar never nooit voor een vinexwijk kiezen. Ik zou dan ook gebruik willen maken van de goede voorzieningen die het oosten biedt, dus mooie, oude (hanze)steden, prachtige panden, landelijk, groen, et cetera. Met een budget van 200k moet dat in Zwolle zeker toch wel te doen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 17-07-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 17:18

Don Quijote

El Magnifico

nare man schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:34:
Kijk, het is natuurlijk heel persoonlijk, maar de voor- en nadelen van een vinexwijk zou je als volgt kunnen neerzetten:

Voordelen:
- grote beschikbaarheid woningen op eenzelfde locatie
- ligging vaak gunstig t.o.v. uitvalswegen, erg autogericht (woningen met garages/parkeerplekken)
- nieuwe woningen, dus goede isolatie en weinig klussen
- hebben de naam 'veilig' en 'leefbaar' te zijn (lees: weinig allochtonen)

Nadelen:
- ligging vaak geïsoleerd t.o.v. centrum, dus ver weg van sociale en culturele voorzieningen (cafés, musea, winkels)
- vaak nietszeggende architectuur en woningtypes (dertien-in-een-dozijn)
- overdag volkomen uitgestorven i.v.m. tweeverdieners, 's avonds volkomen uitgestorven i.v.m. binnenzitten en Hart van Nederland kijken
- bevolking extreem homogeen: blank, tweeverdiener, 1 kind, 2e op komst, leaseauto voor de deur, golden retriever, stemt PVV, VVD of CDA
- door groot woningaanbod van hetzelfde type erg veel concurrentie bij verkoop (geen unieke objecten), moeilijk te verkopen i.v.m. verloedering / ontbreken van deugdelijke sociaal-urbane planning over de langere periode
Lijkt me een redelijke beschrijving van Vinex wijken. Waarbij het voordeel natuurlijk ook is dat het wat meer op jonge kinderen is gericht.
Wel een beetje flauw om te zeggen dat het gros van de bewoners in de avond Hart van Nederland kijkt. De meeste mensen die ik ken en in Vinex wijken wonen kijken gewoon zomergasten ;-), oja en ze stemmen over het algemeen D66 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
klopt redelijk met stadshagen denk ik. Op het punt van stemmen en kijkgedrag misschien niet maar daar laat ik me niet over uit.
Het grootste probleem van een vinex wijk is ook de verpaupering die er op kan treden en het gevoel van onveiligheid wat er dan komt. Het gevolg is dat mensen weer weg willen trekken en de wijk als ghetto achterblijft.

En wat nare man zegt met 200k kun je in Zwolle echt wel iets moois elders kopen.
http://www.funda.nl/koop/kaart/#/zwolle/0-200000/

[ Voor 10% gewijzigd door Wceend op 17-07-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ravnoss schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:42:
[...]

Lijkt me een redelijke beschrijving van Vinex wijken. Waarbij het voordeel natuurlijk ook is dat het wat meer op jonge kinderen is gericht.
Maar dat is een heel tijdelijk voordeel, want kinderen blijven niet altijd klein. Dat zie je dus nu in veel van de oudere vinexwijken (zeg vanaf 1996) gebeuren: de kinderen die toen < 1 jaar oud waren, zijn nu pubers van 14-15 jaar met scooters, wiet op zak en leren jacks. Vandaar het gevoel van onveiligheid dat in veel van die wijken nu is ontstaan, want er zijn niet of nauwelijks voorzieningen voor die jongeren.

Een wijk kan niet bestaan op ouders met babies alleen, dat was de inschattingsfout. Verder is de fout geweest dat veel van die wijken natuurlijk echt in hoog tempo uit de grond zijn geranseld, in de tijd dat de huizenprijzen nog voor eeuwig leken te kunnen stijgen. De huizen kwamen eerst, maar de voorzieningen, die er uiteindelijk een echt 'deel van de stad' van zouden moeten maken, blijven grotendeels weg. Gevolg: wel een enorme woningvoorraad, maar volkomen 'doods'.

Natuurlijk is dit slechts subjectief, maar het komt niet alleen uit mijn koker. De afgelopen jaren wordt met grote regelmaat dit, of een vergelijkbaar, standpunt verdedigd in opiniebladen, stedenbouwkundige literatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Myrdreon schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:44:
[...]

Gefeliciteerd, linkje? Ook wel nieuwsgierig hoe je onderhandelt hebt en wat de vraagprijs/uiteindelijk prijs is, dat je al dat spul er nieuw bij krijgt.
Wel eens gehoord van cheques voor woonwinkels of inboedel die achterblijft, maar nieuwe spullen krijgen heb ik nog niet eerder gezien.
http://www.funda.nl/koop/...-48479053-kribbemonde-31/
Dit staat nu op 173.500, meubels zullen er wel neergezet zijn om het een beetje aan te kleden.

Ik heb toch nog een bedenktijd toch? (er is geen voorlopig koopcontract getekend nog)

Echter is vanochtend deze erbij gekomen: http://www.funda.nl/koop/...-48424604-kribbemonde-49/

Daar ga ik morgen toch nog even snel kijken, als ik hiervoor zou gaan zou dat betekenen dat ik het wel meteen in mijn eigen smaak zou kunnen verbouwen omdat ik dan geld over zou houden.

De bewoners van die kribbemonde 31 gaan van het weekend op vakantie en die makelaar (en ik natuurlijk ook) wil dan het voorlopig contract al getekend zien zodat ik aan het financieel getouwtrek kan beginnen. Maar nu komt die nummer 49 in beeld en dan krab ik toch nog even achter de oortjes.

Wel leuk zo'n eerste huis kopen , maar een partij stress houd ik er iig wel aan over :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Diversity schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:14:
[...]

Dit staat nu op 173.500, meubels zullen er wel neergezet zijn om het een beetje aan te kleden.

Ik heb toch nog een bedenktijd toch? (er is geen voorlopig koopcontract getekend nog)

Echter is vanochtend deze erbij gekomen: http://www.funda.nl/koop/...-48424604-kribbemonde-49/

Daar ga ik morgen toch nog even snel kijken, als ik hiervoor zou gaan zou dat betekenen dat ik het wel meteen in mijn eigen smaak zou kunnen verbouwen omdat ik dan geld over zou houden.

De bewoners van die kribbemonde 31 gaan van het weekend op vakantie en die makelaar (en ik natuurlijk ook) wil dan het voorlopig contract al getekend zien zodat ik aan het financieel getouwtrek kan beginnen. Maar nu komt die nummer 49 in beeld en dan krab ik toch nog even achter de oortjes.

Wel leuk zo'n eerste huis kopen , maar een partij stress houd ik er iig wel aan over :P.
Ook al heb je bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract (en kan je zonder opgaaf van reden er van af) , wel een beetje not-done om nu nog naar een ander huis te gaat kijken als je mondeling al hebt toegezegd (maar dat is IMO)

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 17-07-2012 10:21 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Wceend schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:53:
[...]
En wat nare man zegt met 200k kun je in Zwolle echt wel iets moois elders kopen.
http://www.funda.nl/koop/kaart/#/zwolle/0-200000/
Ik ben ook druk aan het rondkijken. Alleen door mijn voorkeuren worden de resultaten al iets beperkter. Mijn voorkeuren zijn:
- appartement
- min. 75+ m2 en min. 3 kamers
- balkon of dakterras
- niet te veel klussen

Nu had ik in Stadshagen een appartement gezien die direct naast de Milligerplas ligt en daar ook uitzicht op heeft. Aangezien ik graag aan het water zou wonen leek het mij wel een interessant appartement. Echter, zoals aangegeven, twijfel ik zelf ook enigszins over de wijk en de ontwikkeling daarvan.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkFly op 17-07-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:36
Slasher schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:18:
Ook al heb je bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract (en kan je zonder opgaaf van reden er van af) , wel een beetje not-done om nu nog naar een ander huis te gaat kijken als je mondeling al hebt toegezegd (maar dat is IMO)
Het is inderdaad een beetje aso, maar aan de andere kant als je echt denkt dat het een mooier huis zou ik het gewoon doen. Je kan altijd nog opnieuw proberen je eerste keus te kopen, ze zullen dan wel pissed zijn maar in deze markt hebben ze de luxe niet om nee te zeggen tegen een verkoop omdat ze pissed zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
ph4ge schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:26:
[...]

Het is inderdaad een beetje aso, maar aan de andere kant als je echt denkt dat het een mooier huis zou ik het gewoon doen. Je kan altijd nog opnieuw proberen je eerste keus te kopen, ze zullen dan wel pissed zijn maar in deze markt hebben ze de luxe niet om nee te zeggen tegen een verkoop omdat ze pissed zijn.
Op dit moment zeg ik ook nog geen nee, ik ga er morgenochtend meteen kijken. Als het niks is zet ik gewoon de koop door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Laatst online: 18-05 09:50

artificial_sun

Mazda Rx7

Zoeen hebben we er ook 1 bij Breda (Bavel), er zijn veel mensen uit Bavel heen getrokken en hebben allemaal spijt 8)7

Ik zelf ben op mn gemak aan het zoeken in Bavel, Dorst, Ulvenhout. Budget is 200.000 maar dat is inclusief verbouwen. Slimmerkopen (ex-sociale huur kopen met 25% korting) wil ik niet.

Laatst nog een mooi klein vrijstaand huisje bekeken in Dorst, staat te koop met een vanaf prijs van 199.000. Het was een eerlijke makelaar die zei dat er veel aan moest gebeuren. Dat was ook zo.... ongeveer alles (badkamer, keuken, muren uitbreken, elektra volledig opnieuw leggen, dakkapel plaatsen, houten schuurtje opnieuw bouwen enz enz.) Maar als ik strax een tijdje met mn vriendin samenwoon en het gaat goed, en ze heeft een baan en het staat nog te koop ga ik zeker nog eens kijken.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Zwolle ken ik erg goed. Ik heb er vijf jaar gestudeerd en werk er nu. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar centrum, Berkum, of andere oudere wijken rondom het centrum. Stadshagen vind ik te nieuw, ongezellig en het is meer een dorp opzich :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DarkFly schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:23:
[...]

Ik ben ook druk aan het rondkijken. Alleen door mijn voorkeuren worden de resultaten al iets beperkter. Mijn voorkeuren zijn:
- appartement
- balkon of dakterras
- niet te veel klussen

Nu had ik in Stadshagen een appartement gezien die direct naast de Milligerplas ligt en daar ook uitzicht op heeft. Aangezien ik graag aan het water zou wonen leek het mij wel een interessant appartement. Echter, zoals aangegeven, twijfel ik zelf ook enigszins over de wijk en de ontwikkeling daarvan.
Waarom per se appartement? Juist in het oosten van het land zou ik voor een volwaardige woning gaan. Je hebt met 200k/75m2/tuin namelijk meer hits in woningen dan er totaal aan appartementen met 200k/75m2 (dus nog geen buitenruimte eis) zijn in de regio zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]
Als je in het oosten gaat wonen zou ik niet voor een appartement gaan, zeker niet met jouw budget; met 200k te makken moet je echt wel een woning met tuin kunnen kopen.

De plek die jij aangeeft (Bultkroos/Stadshagen) ken ik niet; het komt op mij over als een plek die wellicht leuk en levendig is als het zonnig is en mensen een vrije dag hebben, maar die op een doorsnee grauwe Nederlandse dag (lees: ongeveer 340 van de 365 dagen) werkelijk van god verlaten is, zeker 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ik zal ook even een update geven. Ik ben aan het onderhandelen over een huis, maar we zitten in een impasse. Naar onze mening was de vraagprijs gewoon te hoog, hoger dan de koopprijs in 2007 en net zo hoog als een referentie huis wat een aantal duidelijke pluspunten had, maar wat ondertussen verkocht is voor een lagere prijs (exacte prijs nog onbekend, overdracht pas in september).

Om een lang verhaal kort te maken. Het was niet mijn idee maar wij hebben besloten om gelijk een alles of niets bod te doen. Zoals ik al dacht is dat niet zo opgevat door de tegenpartij. Dit zat 40.000 onder de vraagprijs en was voorzien van een uitgebreide onderbouwing van hoe we aan die prijs kwamen. Dat werd weggelachen, uiteindelijk zakte ze 5000 euro. Wij hebben toen het bod herhaald en gezegd dat ze er nog een week over na mochten denken. Dat hoefde niet zei de makelaar. Uiteindelijk op de dag van de deadline (afgelopen vrijdag) toch een nieuw tegenbod. Wij hebben aangegeven dat we verrast waren en dat we ondertussen al verder aan het kijken zijn. Dat klopt, want de dag erop hadden we een bezichting van een ander huis. Ook mooi, maar toch iets minder.

In totaal zijn ze nu 25.000 gezakt. Waarschijnlijk met het idee om in het midden uit te komen. Wij vinden dat eigenlijk nog steeds te duur, in ruil voor een deel van de inboedel willen we er nog symbolisch 5000 bij doen, maar dan houdt het op. Kortom, de bal ligt wat ons betreft nog steeds bij de verkoper. We hebben gezegd dat gesprekken alleen zin hebben als hij bereid is water bij de wijn te doen en dat wij ondertussen verder kijken. Daar hebben we nog geen reactie op gehad, het lijkt een blinking contest te worden. In de ene hoek de verkoper, die weet dat de prijzen alleen maar verder duiken en dat er weinig kopers in dit segment zijn, en ik aan de andere kant met een vriendin die in gedachte al in het huis woont. :+ No way dat ik teveel ga betalen, het is niet dat we het niet kunnen maar elke 5000 euro die je bespaard is toch 2 maanden netto arbeid. Hij is al een keer met hangende pootjes teruggekomen naar de onderhandelingstafel, wij hebben geen haast, ik denk dat ik sterk sta. Als hij 2 maanden wacht is hij die 5000 euro kwijt aan zn lasten.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 17-07-2012 11:29 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Myrdreon schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:13:
[...]

Waarom per se appartement? Juist in het oosten van het land zou ik voor een volwaardige woning gaan. Je hebt met 200k/75m2/tuin namelijk meer hits in woningen dan er totaal aan appartementen met 200k/75m2 (dus nog geen buitenruimte eis) zijn in de regio zwolle.
Waarom een appartement? Heel simpel, omdat ik geen "volwaardige" woning wil/nodig heb. Daar komt bij dat tuinieren echt niets voor mijn is en aan klussen heb ik ook echt een hekel. Een woning moet vooral zo min mogelijk werk zijn. Mijn voorkeur gaat echt uit naar een (luxe) afgewerkt appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah, het klinkt wel alsof je sterk staat, maar het is zonder verdere gegevens moeilijk in te schatten (segment, grove locatie, etc.)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
qadn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:32:
Mjah, het klinkt wel alsof je sterk staat, maar het is zonder verdere gegevens moeilijk in te schatten (segment, grove locatie, etc.)
Ik ben bang dat als ik teveel zegt dat de makelaar straks meeleest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
DarkFly schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Waarom een appartement? Heel simpel, omdat ik geen "volwaardige" woning wil/nodig heb.
Logische reden. Vergeet alleen niet dat je bij een appartement altijd te maken hebt met een VVE.

In het beste geval heb je daar weinig last van en functioneert die goed alleen betaal je een hoop maandelijkse lasten, in het slechtste geval is het één groot gezeur, geruzie en onverwachte kosten als de VVE te weinig gespaard blijkt te hebben.
Een grote VVE en/of een VVE van een nieuw complex hoeft overigens bepaald geen garantie te zijn dat alles beter is.

Ben zelf administrateur van een VVE geweest twee huizen geleden, voor mij alleen al om die reden nooit meer een appartement. En dan hadden wij nog voldoende in kas en relatief weinig gezeik.

(andere reden is dat je bij een appartement ook vaak beneden en boven buren hebt, wat voor (geluids)overlast weer een heel andere dimensie geeft dan alleen maar buren naast je).

Ik ken Zwolle niet, maar zou zeker ook eens kijken naar bv een oud arbeidershuisje die goed gerenoveerd is. En die heb je ook vast wel zonder tuin (of met postzegel tuin). Meestal charmanter ook nog dan een appartement.
Maar als je een appartement wilt kopen, verdiep je dan in ieder geval goed in de VVE en haar financiën. Vraag notulen, jaarverslagen, jaarrekeningen en meerjaren begrotingen op. En doe het niet als dat er niet goed uit ziet.

Oh, en let op: jouw aandeel in het VVE vermogen telt tegenwoordig mee voor de vermogensrendementsheffing.

[ Voor 13% gewijzigd door xahmol op 17-07-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 15:34
[...]

Waarom een appartement? Heel simpel, omdat ik geen "volwaardige" woning wil/nodig heb. Daar komt bij dat tuinieren echt niets voor mijn is en aan klussen heb ik ook echt een hekel. Een woning moet vooral zo min mogelijk werk zijn. Mijn voorkeur gaat echt uit naar een (luxe) afgewerkt appartement.
Dat gevoel had ik ook en heb ik nog steeds, mijn appartementje is bijna opleverklaar. Maar vergeet niet dat je een tuin ook kan (laten) betegelen en het als een groot terras gebruiken. Ook heb je dan geen last van boven-/onderburen. Er is best wat te zeggen voor een gewoon huis, zeker in het verre oosten.

Zwolle is erg mooi, m'n ouders wonen er nu, halve familie komt er vandaan, Zwolle zuid zou ik zeker niet links laten liggen, heeft veel meer een echt samenlevingsgevoel (zie vinex ervaringen posts).

Ik ben uiteindelijk wel voor een appartement gegaan, maar goed Delft is geen Zwolle en met zo'n woongarant regeling durfde ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Maar de woningvoorraad in de grote steden in het westen is ook heel anders dan in het oosten. Daar is het appartement, of beter gezegd de etagewoning of de maisonnette, echt een volwaardige woonvorm, terwijl het in het oosten toch een beetje het stigma heeft van hetzij de bejaardenwoning, dan wel de absolute starterswoning.

Naast de vraag naar het functioneren van de VVE is geluidsoverlast in appartementen, zeker in oudere met houten vloeren, inderdaad wel een belangrijk aspect om rekening mee te houden, maar dat geldt voor woonhuizen evengoed. Een eengezinswoning kan ook afvallen vanwege een ongunstige ligging aan wegen, bushaltes, schoolpleinen, hangplekken en dergelijke. Je kunt de overlast bij een appartement vermijden door te streven naar een ligging op een hoek alsmede naar hetzij de bovenste, dan wel de onderste woonlaag. Dan is je aantal buren beperkt tot twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Iemand ervaring met een verkennend bodemonderzoek? En hoe je dat verder aanpakt met eventuele kosten en opstellen koopcontract?

Het lijkt er toch dat we daar op uitkomen omdat de achterkant van ons (potentiele) perceel grenst aan vervuilde grond.

[ Voor 19% gewijzigd door Shiver23 op 17-07-2012 12:22 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Nodig, ok. Maar als je bij een 'volwaardige' woning meer krijgt voor hetzelfde geld snap ik het nog steeds niet.

Daar komt bij dat je voor de tuin prima het geheel kunt volstorten met zand en tegels, totaal geen onderhoud nodig. Maar dan heb je wel de extra ruimte.

Bovendien, meer voor hetzelfde geld, zorgt ervoor dat je het straks zelf ook weer makkelijker kunt verkopen als je er uit wilt (kijk niet alleen naar vandaag, maar ook naar morgen?).

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 17-07-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 13-05 11:31
Met een huis ben je vaak wel meer geld en tijd kwijt aan onderhoud dan met appartement. Gewoon omdat je een tuin hebt in plaats van een balkon, en omdat je onderhoud zelf moet regelen in plaats van via VvE. Ik denk dat appartement over algemeen wat makkelijker is voor een eigenaar dan een huis.

Daarnaast is dynamiek in een appartementencomplex over algemeen compleet anders dan in een woonwijk. Al zal dat ook wel weer onderling verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
McVirusS schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:53:
Met een huis ben je vaak wel meer geld en tijd kwijt aan onderhoud dan met appartement. Gewoon omdat je een tuin hebt in plaats van een balkon, en omdat je onderhoud zelf moet regelen in plaats van via VvE. Ik denk dat appartement over algemeen wat makkelijker is voor een eigenaar dan een huis
Dat is mijn ervaring dus absoluut niet (en heb in beide gewoont).

Een zelfstandig huis heeft als grote voordeel nml dat je zelf het onderhoud kan timen. En je zelf de aannemer kan kiezen.

Dat terwijl een VVE als je pech hebt een heleboel gezeik en gedoe geeft, met soms onverwachte kosten als de VVE te weinig in kas heeft die je niet zelf kan timen. Je bent immers in je eentje slechts een klein percentage van de stemmen.
Komt bij dat een lift een forse (en dan bedoel ik een echt forse) kostenpost is die je bij appartement meestal wel en bij een zelfstandig huis vrijwel nooit hebt. Daarbij ook nog eens schoonmaak gemeenschappelijke ruimte....

Ergo: in mijn ervaring zijn onderhoudskosten zelfstandig huis juist lager. En in ieder geval veel beter naar eigen inzicht te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
xahmol schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:49:
[...]

Logische reden. Vergeet alleen niet dat je bij een appartement altijd te maken hebt met een VVE.

(...)

Maar als je een appartement wilt kopen, verdiep je dan in ieder geval goed in de VVE en haar financiën. Vraag notulen, jaarverslagen, jaarrekeningen en meerjaren begrotingen op. En doe het niet als dat er niet goed uit ziet.

Oh, en let op: jouw aandeel in het VVE vermogen telt tegenwoordig mee voor de vermogensrendementsheffing.
Dank voor de tip! Ik was ook zeker van plan om de VvE voorzover mogelijk door te lichten en te kijken hoe ze de financiën op orde hebben. Aangezien ik zelf in de financiële branche werk heb ik het voordeel dat ik enigszins verstand heb van hoe en wat. Bij twijfel is het voor mij duidelijk, niet doen.
Myrdreon schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:34:
[...]

Nodig, ok. Maar als je bij een 'volwaardige' woning meer krijgt voor hetzelfde geld snap ik het nog steeds niet.

Daar komt bij dat je voor de tuin prima het geheel kunt volstorten met zand en tegels, totaal geen onderhoud nodig. Maar dan heb je wel de extra ruimte.

Bovendien, meer voor hetzelfde geld, zorgt ervoor dat je het straks zelf ook weer makkelijker kunt verkopen als je er uit wilt (kijk niet alleen naar vandaag, maar ook naar morgen?).
Als ik al mijn eigen woonwensen op een rijtje zet, dan gaat mij voorkeur gewoon uit naar een appartement (wat ik zelf wel als volwaardige woning zie). Ik begrijp heel goed dat bij andere mensen een "volwaardige" woning de voorkeur heeft. Het is voor mij een hele bewuste afweging. Ik heb in een gewoon huis gewoond en woon ondertussen al jaren in een appartement en dat bevalt mij prima. Woonwensen zijn heel verschillend, wat voor jou meerwaarde heeft, heeft dat voor mij niet.

Met verkopen houd ik zeker rekening, daarom ook mijn twijfels bij Stadshagen. Het is echter niet zo dat ik mijn eigen woonwensen dusdanig ga aanpassen om later beter te kunnen verkopen. Ik woon liever helemaal naar eigen wens en verkoop met verlies, dan dat ik een woning koop die wel makkelijk te verkopen is, maar waar ik eigenlijk niet in wil zitten.
Met een huis ben je vaak wel meer geld en tijd kwijt aan onderhoud dan met appartement. Gewoon omdat je een tuin hebt in plaats van een balkon, en omdat je onderhoud zelf moet regelen in plaats van via VvE. Ik denk dat appartement over algemeen wat makkelijker is voor een eigenaar dan een huis.

Daarnaast is dynamiek in een appartementencomplex over algemeen compleet anders dan in een woonwijk. Al zal dat ook wel weer onderling verschillen.
Het eerste is voor mij inderdaad een van de redenen om een appartement te kiezen. Geld is misschien niet direct een voordeel, bij beide betaal je voor het onderhoud, alleen bij de een betaal je zelf direct de factuern, bij de ander betaal je maandelijks aan de VvE. Het is inderdaad dan wel belangrijk dat de VvE goed functioneert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

wellicht heb je een wat eenzijdig beeld hebt van wat een appartement is? Ik heb bijvoorbeeld een parterre appartement, niet in een appartementencomplex en met een tuin. Die nu een patio is omdat er extra tuin ruimte voor een serre is gebruikt gebruikt, maar dat terzijde. Er zijn veel appartementen zoals dit, tussen de 65 en 120m2 woonoppervlak en een tuin.

Heel veel jaren 30 woningen in bijvoorbeeld Den Haag zijn opgedeeld geraakt in bovenwoningen en parterre appartementen of drie appartementen of twee etc. Vele hebben of nog geen VvE of 1 in oprichting of met een beetje geluk heb je een actieve met veel geld. Daarnaast heb je dan ook weer de bouwkundige zaken die bijvoorbeeld met een jaren 30 pand meekomen...

En je bent onderdeel van een woonwijk in bovenstaande situatie, niet van een complex.

Al met al kan het alsnog een hoop gedoe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Diversity schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:31:
[...]

Op dit moment zeg ik ook nog geen nee, ik ga er morgenochtend meteen kijken. Als het niks is zet ik gewoon de koop door.
Ben benieuwder wat je gaat doen als je op dat andere huis toch een bod gaat doen en dat andere bod in feite intrekt. Natuurlijk is het je goed recht want je hebt nog niets getekend, maar erg netjes is het natuurlijk niet.

Die mensen van dat eerste huis hebben je bod geaccepteerd en zijn op dit moment waarschijnlijk al heel erg blij dat ze het huis bijna verkocht hebben.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Slasher schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:58:
[...]Die mensen van dat eerste huis hebben je bod geaccepteerd en zijn op dit moment waarschijnlijk al heel erg blij dat ze het huis bijna verkocht hebben.
Eens, al weet natuurlijk elke verkoper in de huidige markt dat je pas echt kan juichen als het financieringsvoorbehoud is verlopen.... dat is in de huidige tijd bepaald geen formaliteit meer, heb meerdere keren (gelukkig niet met mijzelf als koper/verkoper) de afgelopen tijd een koop daarop nog stuk zien lopen omdat de koper domweg de hypotheek nergens rond kon krijgen. De eisen zijn (wat mij betreft volledig terecht) aanzienlijk aangescherpt nml.
En echt juichen kun je natuurlijk pas na notariële overdracht...... Heb het zelfs na afloop van alle voorbehouden nog wel zien klappen. Ja, je krijgt 10% boete dan als verkoper als compensatie. Maar je zit dan nog steeds met je huis en de lasten daarvan.

Maar het blijft wat minder netjes inderdaad om verder te kijken nadat jouw bod geaccepteerd is door de verkoper.

Al verbaas ik me nog steeds dat zoveel mensen klagen over te krappe hypotheekverstrekkingsnormen terwijl ik nog steeds vind dat je met zelfs de huidige Gedragscode Hypotheek Financieringen (GHF) astronomische bedragen kan lenen die ik niet zou willen dragen op mijn inkomen.
OK, ik verdien ietjes meer dan modaal, maar volgens de GHF normen kan ik nog steeds ruim 6 keer brutojaarsalaris krijgen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt zover te willen gaan.
Heb in mei 2008 (dus ja, precies op het hoogtepunt voor de crisis uitbrak) zeker tegen toenmalige normen erg conservatief gefinancierd: 4,5 keer alleen op mijn inkomen dus nog zonder inkomen partner mee te nemen en kosten koper betaald uit eigen geld, half spaar half aflossingsvrij. En heb echt niet het idee nu bakken geld over te houden of zo.
En ondanks het conservatief financieren staat de hypotheek met het onderpand nu wel fors onder water door de dalende huizenprijs, dus we proberen elk jaar zo veel mogelijk af te lossen om dat aflossingsvrij er zsm af te krijgen en de hypotheek weer onder de onderpandwaarde te krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door xahmol op 17-07-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
[...]

- appartement
- balkon of dakterras
- niet te veel klussen

NOFI hoor maar ik heb altijd het idee dat die woningen ooit nog eens die plas in glijden (40 meter diep ofzo?) >:)

Wat nare man zegt is niet helemaal zo denk ik. De woningen liggen aan de uitvalswegen van Stadshagen en de doorgaande weg naar Hasselt, Zwartsluis en Giethoorn er is altijd wel verkeer maar dat is nog geen gezelligheid natuurlijk. 's Winters is het rond de plas winderig nat en verlaten en 's zomers verlang je naar rust want dan is het altijd druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DarkFly schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:05:
[...]
Het eerste is voor mij inderdaad een van de redenen om een appartement te kiezen. Geld is misschien niet direct een voordeel, bij beide betaal je voor het onderhoud, alleen bij de een betaal je zelf direct de factuern, bij de ander betaal je maandelijks aan de VvE. Het is inderdaad dan wel belangrijk dat de VvE goed functioneert...
Maar VvE betaal je zowiezo, ongeacht of er iets is in de periode dat je er woont, en kun je alsnog gevraagd worden tot extra bijdragen (bijvoorbeeld om de kas op peil te houden voor gepland onderhoud, of omdat de kas leeg is). Bij een huis betaal je alleen als er daadwerkelijk iets is, en heb je zelf volledige controle hoe je het wilt aanpakken (misschien kun je het prima zelf, of ken je iemand...).

Zo gebeurt bijvoorbeeld schilderen elke +/- 5 jaar door een proffesioneel bedrijf (ivm hoogwerkers etc, welke ook een aardig centje extra kosten aan huur), in plaats van ergens tussen de 5-10 jaar in een weekendje zelf doen vanaf de ladder.

Zo heb ik veel appartementen gezien met een VvE rond de 200/maand. Vaak 1,5% van de woningwaarde per jaar en dat is enkel groot onderhoud, onderhoud van je eigen appartement aan de binnen kant, zoals vloer/schilderen, komt er nog bij. Terwijl voor een eigen woning de vuistregel is om ongeveer 1% per jaar op te sparen voor onderhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 17-07-2012 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Myrdreon schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:54:
[...]

Maar VvE betaal je zowiezo, ongeacht of er iets is in de periode dat je er woont, en kun je alsnog gevraagd worden tot extra bijdragen (bijvoorbeeld om de kas op peil te houden voor gepland onderhoud, of omdat de kas leeg is). Bij een huis betaal je alleen als er daadwerkelijk iets is, en heb je zelf volledige controle hoe je het wilt aanpakken (misschien kun je het prima zelf, of ken je iemand...).

Zo gebeurt bijvoorbeeld schilderen elke +/- 5 jaar door een proffesioneel bedrijf (ivm hoogwerkers etc, welke ook een aardig centje extra kosten aan huur), in plaats van ergens tussen de 5-10 jaar in een weekendje zelf doen vanaf de ladder.

Zo heb ik veel appartementen gezien met een VvE rond de 200/maand. Vaak 1,5% van de woningwaarde per jaar en dat is enkel groot onderhoud, onderhoud van je eigen appartement aan de binnen kant, zoals vloer/schilderen, komt er nog bij. Terwijl voor een eigen woning de vuistregel is om ongeveer 1% per jaar op te sparen voor onderhoud.
Dit is ook zeker een reden dat ik ook zeker wil weten hoe een en ander geregeld is bij de VvE en hoe het staat met de financiën. Hierbij let ik er uiteraard ook op wat nog meer door de VvE geregeld wordt, bijvoorbeeld schoonmaak van algemene ruimtes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Myrdreon schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:54:
[...]

VvE's > 200 euro per maand zullen wel een lift hebben, dat kost klauwen met geld. Wij zitten (met 3 appartementen) op totaal 250e per maand, zonder lift. Groot onderhoud wordt wel gereserveerd, maar zal waarschijnlijk niet toereikend zijn. Ik ga ervan uit dat iedere eigenaar voor zichzelf nog genoeg geld achter de hand heeft om dit te bekostigen (heb overigens geen twijfels met een advocaat en een bn figuur als buren - als er nou zo'n tokkie boven je woont is het een ander verhaal).

Veel geld van de VvE gaat ook naar de verzekering en bankkosten e.d. Maar als ik zie wat mensen met een rijtjeshuis kwijt zijn jaarlijks aan onderhoudskosten scheelt dat niet veel met een appartement zonder lift.
.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2012 22:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik betaal +/- 130 euro aan de VvE en wij hebben gewoon een lift. Daarbij hebben we de afgelopen jaren een enorm overschot op de lopende balans gehad en is het bedrag al wat naar beneden gegaan. Daarbij moet wel gezegd worden dat ons gebouw nog geen drie jaar oud is.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Wij hebben vandaag de sleutel van de notaris gekregen. Eindelijk...na lang wachten :D
Was een lang proces vol lastig gedoe met alinea's in het voorlopig koopcontract, tekendata etc.

Op zich hebben we niet zoveel van de prijs afgekregen....het stond te koop voor 235k en we hebben 225k betaald. Reden hiervoor is dat het huis net ervoor met 30k in prijs gezakt was....en er waren nog twee kapers op de kust, dan moet je handelen.

Voor de aankoop van het huis (gebouwd in 1953) hebben we bouwkundig rapport laten maken.
Dit koste ons 350 euro. Op zich best veel geld maar je wilt natuurlijk niet tegen gekke dingen aanlopen of een miskoop doen. Ik raad het iedereen aan vooral bij oudere huizen.

Voordeel van ons bouwkundig rapport:
- je ziet wat er moet gebeuren op korte termijn
- je ziet wat er moet gebeuren op midden lange termijn
- je ziet wat er moet gebeuren op lange termijn

Nadeel:
Je kunt er geen rechten aan ontlenen....

Overal staan officiële aannemers prijzen bij, het kan dus allemaal wat goedkoper als je dingen zelf doet.

Wij moeten vanalles aan het huis opknappen:
- dak is niet geisoleerd
- oude verwarmingsketel
- muren niet geisoleerd
- nieuwe badkamer
- nieuwe keuken
- een aanbouw van 4,5 m bij 7 m
- stoffen bedrading
- nieuwe meterkast
- nieuwe vloer
- er moeten nieuwe kozijnen in

Ons budget hiervoor is 60k en we hebben 30k buffer.....

Ik vrees dat alles op de laatste cent opgaat...en dan proberen we al zoveel mogelijk zelf te doen met hulp van een handige oom (timmerman) en neef (elektricien).

Maargoed....ook hiervoor geldt...keuzes maken wat je op de korte termijn gaat doen en op de lange termijn gaat doen.

Ow jah...enne...we hebben met wel 8 hypotheek verstrekkers gepraat maar uiteindelijk had de Rabobank voor ons de laagste Rente. We hebben het spelletje kei hard gespeeld (banken en tussenpersonen tegen elkaar uitspelen) en uiteindelijk lag er voor ons de volgende aanbieding:
Rente 5 jaar: 3.6 %
Rente 10 jaar: 4,2%
Rente 25 jaar: 4,8%

We hebben 50k aflossingsvrij gepakt voor 5 jaar
En de rest hebben we voor 25 jaar vastgezet. In eerste instantie wilden we dit voor 10 jaar doen maar gezien het goede aanbod voor 25 jaar hebben we toch hiervoor gekozen. (We hadden nog recht op 25 jaar rente aftrek)

[ Voor 15% gewijzigd door -_- op 18-07-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Macros schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:58:
Ik betaal +/- 130 euro aan de VvE en wij hebben gewoon een lift. Daarbij hebben we de afgelopen jaren een enorm overschot op de lopende balans gehad en is het bedrag al wat naar beneden gegaan. Daarbij moet wel gezegd worden dat ons gebouw nog geen drie jaar oud is.
Dan weet ik bijna zeker dat jullie geen goede meerjarenbegroting hebben. Dat je de eerste 3 jaar amper kosten hebt is logisch. Maar het is wel zo handig tijdig te sparen voor groot onderhoud wat echt wel gaat komen vanaf 5 jaar na bouw.
130 met lift is echt veels te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 17:38
Behalve een lift is het ook wel van belang of (warm)water en warmte ook inbegrepen zitten in de bijdrage aan de VVE. Soms is dat wel het geval en soms niet. Om appels met peren te kunnen vergelijken is dat van groter belang dan wel of geen lift.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ik heb ook in een appartement gewoond en wat mij bij is gebleven qua VvE is inderdaad dat je er een boel gezeik mee kunt hebben (bij ons werd het gebouw "overgeheveld" naar een andere eigenaar) en dat als puntje bij paaltje komt, er vaak niet voldoende geld is om groot onderhoud of onverwachte kosten op te vangen. Ondanks het feit dat de VvE "gezond" was verklaard toen ik mijn appartement aanschafte.

Nu hebben we een twee-onder-1-kapwoning die ik net deze "zomer" heb laten schilderen (5 jaar oud sinds oplevering). Kost ook een lieve duit maar dat weet je vantevoren, is allemaal perfect in te calculeren.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Arfman schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:13:
Ik heb ook in een appartement gewoond en wat mij bij is gebleven qua VvE is inderdaad dat je er een boel gezeik mee kunt hebben (bij ons werd het gebouw "overgeheveld" naar een andere eigenaar) en dat als puntje bij paaltje komt, er vaak niet voldoende geld is om groot onderhoud of onverwachte kosten op te vangen. Ondanks het feit dat de VvE "gezond" was verklaard toen ik mijn appartement aanschafte.

Nu hebben we een twee-onder-1-kapwoning die ik net deze "zomer" heb laten schilderen (5 jaar oud sinds oplevering). Kost ook een lieve duit maar dat weet je vantevoren, is allemaal perfect in te calculeren.
Daarnaast is een normaal woonhuis ook makkelijk zelf te schilderen en daarom veel goedkoper in onderhoud.
Bij een appartment moet je vaak al met hoogwerkers of steigers gaan werken en worden vaak schildersbedrijven ingeschakeld wat extra geld kost,

Ik heb een hoekwoning en heb deze 2 jaar geleden zelf geschilderd, was nog geen 500 euro kwijt aan materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
qadn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:32:
Gisteravond ineens de verkoper zelf aan de lijn. Met de uitnodiging om binnenkort, nog voor de vakanties, elkaar te ontmoeten om te proberen er uit te komen. Ik snap ze wel, als we elkaar nu in het midden treffen, allebei nog +-10.000 euro water bij de wijn, zijn de verkopers spekkoper. Met het risico dat het nu definitief mis gaat hem ik hem verstaande gegeven dat wij alleen nog over details willen onderhandelen, maar dat we ons bod niet gaan verhogen. Ook eerlijk gezegd dat we zaterdag een afspraak hebben met de makelaar van een ander huis. Daar rekende hij duidelijk niet op, het werd een raar gesprek, wat eindigde met dan houdt het nu op, met als toevoeging dat we elkaar wellicht na de vakanties weer spreken. Kortom, hij twijfelt :9~

Mijn vrouw wil best verhogen en is als de dood dat het mis gaat. Het is een groot cliche, maar vrouwen en zaken doen 8) Het is dat ik weg liep, anders had ze op de achtergrond geroepen "doen, doen, doen!" Nee, wij ik heb geen haast, we laten ons ook niet opjagen door vakanties. De verkopers, die hebben duidelijk haast. Logisch ook in een dalende markt met dubbele lasten. Er vanuitgaande dat de huidige stand van zaken een verschil van 10.000 betekent ben ik bereid om het risico te nemen dat het niet door gaat. We kunnen altijd eind september weer eens contact opnemen. De vraag is hoe de verkoper dat ziet. Ik vind nog steeds dat hij met ons bod een mooi bedrag krijgt voor zijn huis. Het zal misschien niet zijn droombedrag zijn, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in deze tijd zo'n bod zouden laten lopen.

Kortom, we wachten het af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Shiver23 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:21:
Iemand ervaring met een verkennend bodemonderzoek? En hoe je dat verder aanpakt met eventuele kosten en opstellen koopcontract?

Het lijkt er toch dat we daar op uitkomen omdat de achterkant van ons (potentiele) perceel grenst aan vervuilde grond.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
argro schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:53:
Behalve een lift is het ook wel van belang of (warm)water en warmte ook inbegrepen zitten in de bijdrage aan de VVE. Soms is dat wel het geval en soms niet. Om appels met peren te kunnen vergelijken is dat van groter belang dan wel of geen lift.
Eens. Ik ga er bij mijn inschattingen uit van bedragen zonder water, warmte en andere zaken. Inclusief dergelijk bedragen heb ik zelfs maandbedragen van 450 euro per maand gezien voor luxe nieuwbouw complexen in de Randstad. Sommigen zelfs nog hoger, maar daar was het dan incl fitness en zwembad.

En dan is 100 à 150 euro zonder lift en 200+ euro met lift toch echt vrij normaal. Bijna elke VVE die lager zit spaart bewust of onbewust te weinig voor groot onderhoud op langere termijn.
Met als risico grote onverwachte uitgaven je je moet betalen ook als het je nu absoluut niet uitkomt. Tuurlijk, je hebt zelf stemrecht, maar alleen begin je meestal niet zoveel. Zeker niet als bv een verhuurder alleen al 25% van de appartementen heeft.

En inderdaad: alleen al schilderen van een appartementblok of complex kost je een vermogen omdat van de arbo tegenwoordig niets mag zonder stijger.

[ Voor 21% gewijzigd door xahmol op 18-07-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20
xahmol schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:14:
[...]
En dan is 100 à 150 euro zonder lift en 200+ euro met lift toch echt vrij normaal. Bijna elke VVE die lager zit spaart bewust of onbewust te weinig voor groot onderhoud op langere termijn.
Er is wel zoals al aangegeven een flink verschil tussen een VVE van een groot appartementencomplex of een VVE van een portiekwoning o.i.d.

Ik zit in een VVE met 3 eigenaren. Ik heb een benedenwoning en boven mij zitten 2 appartementen met beide 2 woonlagen. VVE kosten zijn slechts 35,- euro per maand. (in totaal dus elke maand iets meer dan 100 euro inleg door 3 man.)
Daarvan worden de verzekeringen betaald en gespaard voor groot onderhoud.
- Kozijnen en schilderwerk buiten zijn voor eigen rekening.
- energie is volledig voor eigen rekening

Het tuintje is ook voor mijn eigen rekening. Het dak is dan weer wel voor rekening van de VVE, hetzelfde geld voor de balken onder de vloer. Ook de regenpijpen valllen onder VVE onderhoud.

Groot onderhoud vanuit de VVE is dan dus niet veel meer. binnenkort moeten de houten boeidelen aan de dakrand geschilderd worden. Er zit zelfs genoeg in de pot om dit te laten vervangen door trespa zodat daar de komende jaren ook geen onderhoud meer nodig is.

Een VVE hoeft dus helemaal niet veel te kosten. Het is wel goed om erop te letten voor je een huis koopt, en ook zeker te controleren wat er in de pot zit en notulen e.d. op te vragen.
Een appartement staat echter niet automatisch gelijk aan hoge VVE kosten. Sterker nog, er zijn heel veel appartementen die in een slapende VVE zitten of waar echt alleen de woonverzekeringen gezamelijk gedaan worden.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:41:
[...]

Daarnaast is een normaal woonhuis ook makkelijk zelf te schilderen en daarom veel goedkoper in onderhoud.
Bij een appartment moet je vaak al met hoogwerkers of steigers gaan werken en worden vaak schildersbedrijven ingeschakeld wat extra geld kost,

Ik heb een hoekwoning en heb deze 2 jaar geleden zelf geschilderd, was nog geen 500 euro kwijt aan materiaal.
Nou .. goedkoper, dat weet ik niet hoor. Ik heb ook een garage met plat dak, als daar over ~10 jaar nieuw dakleer op moet (wat ik niet zelf kan/wil doen) ben je ook een redelijk bedrag kwijt schat ik zo. Schilderen laat ik ook doen, geen zin om zelf op die ladder te klimmen. Vrije tijd is me te kostbaar :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

Kju

Beetje moeilijk als je weinig info geeft. Bodemloket al gecheckt? Heeft de gemeente geen rapport? In de meeste gemeenten kan je gratis of tegen een geringe vergoeding opvragen of een perceel vervuild is en eventueel rapportages opvragen.
Bij de verkoper kan je eventueel bedingen dat mogelijke aan jou toegerekende toekomstige kosten voor sanering voor rekening van de verkoper komen. Meestal saneert de gemeente na enige tijd zelf. Duurt vaak wel een paar jaren voordat ze iets doen.
ph4ge schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:41:
[...]
Ik ben bang dat als ik teveel zegt dat de makelaar straks meeleest :)
Lol. Deze makelaar zit hoofdzakelijk alleen in de regio Den Haag, geen idee waar de anderen zitten ;)
Anoniem: 395522 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:05:
[...]

wellicht heb je een wat eenzijdig beeld hebt van wat een appartement is? Ik heb bijvoorbeeld een parterre appartement, niet in een appartementencomplex en met een tuin. Die nu een patio is omdat er extra tuin ruimte voor een serre is gebruikt gebruikt, maar dat terzijde. Er zijn veel appartementen zoals dit, tussen de 65 en 120m2 woonoppervlak en een tuin.

Heel veel jaren 30 woningen in bijvoorbeeld Den Haag zijn opgedeeld geraakt in bovenwoningen en parterre appartementen of drie appartementen of twee etc. Vele hebben of nog geen VvE of 1 in oprichting of met een beetje geluk heb je een actieve met veel geld. Daarnaast heb je dan ook weer de bouwkundige zaken die bijvoorbeeld met een jaren 30 pand meekomen...

En je bent onderdeel van een woonwijk in bovenstaande situatie, niet van een complex.

Al met al kan het alsnog een hoop gedoe zijn.
Er zijn in veel steden ook van die enorme gebouwen die verticaal gesplitst zijn in appartementsrechten waarmee er herenhuizen zijn ontstaan die toch in een VVE zitten. Kan alleen maar voordelig zijn als je zeker weet dat je buurman ook verzekerd is en dat onderhoud gezamenlijk is. Er zijn tal van situaties waarbij er lekkages bij de buren ontstaan die in naastglegen panden overlast veroorzaken en men maar moet wachten tot de buurman geld heeft om zijn dak te repareren ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Kju op 18-07-2012 12:23 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20
De nieuwe eigenaar van mijn vorige huurhuis kwam voor een vervelende verrassing te staan: De bodem bleek vervuild en dat was zelfs al lang bekend.
Dat is een hele strijd geweest met de vorige eigenaar. Die had dit namelijk moeten melden aangezien hij op de hoogte was, maar je hebt als koper ook een onderzoeksplicht.
De vervuiling is ontstaan door een bedrijf wat daar ver voor de voormalige eigenaar zat zelfs, maar de gemeente legde gerust de kosten voor sanering bij de nieuwe eigenaar neer.

Je kunt sowieso bij de gemeente checken wat er bekend is. Als daar niets bekend is, kun je natuurlijk alsnog een onderzoek laten instellen.

Je kunt als ontbindende voorwaarde in het voorlopig contract laten opnemen dat het resultaat van dat onderzoek bij kosten boven bedrag X om te saneren komen.

Wie dan voor de kosten van het onderzoek opdraait zou ik echter ook goed afspreken. Als uit het onderzoek blijkt dat je moet saneren en dat dat X kost, zit jij zonder huis en met gemaakte kosten.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Obv de informatie van de gemeente is de grond op het perceel achter dat van ons verontreinigd met zware metalen. Hier heeft een fabriek gezeten. Gisteren wat extra informatie ingewonnen en we vonden het toch een goed idee om het verder te laten onderzoeken. Zeker omdat je tegenwoordig de aansprakelijkheid overneemt als koper.

Inmiddels is mijn vriendin vandaag bij de gemeente geweest om het dossier verder in te zien. Daar zat ook iemand die het nodige kon toelichten. Blijkt dat als we puin tegenkomen in de tuin, dat dit vervuild is. Dit kan je tot een bepaalde hoeveelheid gewoon bij de gemeente inleveren. Afdekken als je bang bent voor evt. gezondsheidsrisico's kan ook.

Dus obv de informatie van vandaag besloten om een onderzoek achterwege te laten. En als we met de tuin bezig gaan hier bewust mee om te gaan.

Wat is je vraag? Nu niets meer, maar gisteren waren we nog op zoek naar type onderzoeken en bedrijven die dit konden doen ;) En hoe we dit het beste in het koopcontract zouden kunnen ondervangen. De makelaar is hier niet heel behulpzaam/ervaren mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Shiver23 op 18-07-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Shiver23 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:16:
De makelaar is hier niet heel behulpzaam/ervaren mee.
Eh, andere makelaar zoeken? Makelaars mogen tegenwoordig blij zijn als ze werk hebben, dis je an best wat eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 17:18

Don Quijote

El Magnifico

Kju schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:15:

[...]

Lol. Deze makelaar zit hoofdzakelijk alleen in de regio Den Haag, geen idee waar de anderen zitten ;)
Ideaal. heb je nog wat in de aanbieding in Benoordenhout, Bezuidenhout, Zeehelden of Duinoord :-).

on:

Vandaag weer naar een makelaar gebeld voor een object waarin ik interesse had, maar uiteraard was het alweer verkocht. Die huizenmarkt zal dan wel in een neerwaartste spiraal zitten, maar alles wat ik en mijn vriendin leuk vinden gaat nog als warme broodjes over de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Diversity schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:14:
[...]

Ik hou het toch op het eerste huis. Heb nog wel bij die 2de gekeken maar dit bevstigde toch alleen maar nog meer me eerste keuze.

Voor de notaris ben ik 1340 kwijt (wel redelijk toch?). Er moeten schijnbaar 2 hypotheekaktes gemaakt worden ivm de starterslening.

Vrijdag het voorlopige koopcontract tekenen, het concept heb ik vanmiddag al binnen gekregen dus die ga ik lekker op me gemak doornemen.

Dan moet ik de starterslening nog voormekaar krijgen maar dit gaat via de gemeente (ambtenaren + vakantie). Gaat wel even duren denk ik :P. Heb tot 27 Augustus de tijd om het financieel rond te krijgen, moet wel te doen zijn.

Ik moet trouwens ook een bankgarantie afgeven maar dit gaat gewoon via de hypotheekverstrekker neem ik aan? Of moet je daar speciaal voor naar een bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Diversity schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:04:
Ik moet trouwens ook een bankgarantie afgeven maar dit gaat gewoon via de hypotheekverstrekker neem ik aan? Of moet je daar speciaal voor naar een bank?
Als je bank de hypotheek verstrekt dan ga ik er van uit dat ze er wel naar vragen. Ik denk dat alleen een bank een garantie gaat verstrekken, dus niet altijd de hypotheek verstrekker.
Vaak is het ook een optie om meteen een bedrag bij de notaris te stallen, als garantie. Als je daar genoeg voor gespaard hebt kan dat goedkoper zijn dan de kosten van een bankgarantie. Bij de notaris krijg je een lagere rente dan op een spaarrekening bij een bank, maar meestal wel meer dan nul, en er zijn dan geen extra (administratie) kosten.
Ik denk dus wel dat je het zelf moet aankaarten bij je hypotheekverstrekker en/of bank.
Banken zijn nog steeds niet erg snel, dus ook een bankgarantie zou ik niet te lang laten wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door jwstolk op 18-07-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Diversity schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:04:
[...]Dan moet ik de starterslening nog voormekaar krijgen maar dit gaat via de gemeente (ambtenaren + vakantie). Gaat wel even duren denk ik :P. Heb tot 27 Augustus de tijd om het financieel rond te krijgen, moet wel te doen zijn.

Bankgarantie regelt je hypotheekverstrekker, hoef je niet veel aan te doen anders dan juiste kruisje op aanvraag formulier offerte aan te kruizen en de bank achter de vodden zitten dat hij tijdig komt.

Overigens zijn banken idd bepaald niet snel, 27 augustus is niet overdreven veel tijd en zelfs aan krappe kant. Zou zsm contact met bank opnemen of fat gaat lukken en vinger aan de pols houden.
Zeker als medische keuring nodig is op basis van bedrag en medische vragenlijst kan het krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:31
Wij(ik+vriendin) zijn sinds kort ook actief opzoek naar een huis! Dit was helemaal niet de planning maar na een gesprek bij de hypotheker is het balletje snel gaan rollen

Op dit moment huren wij een pand midden in de stad (Utrecht) van de baas van mijn vriendin. We wonen nu boven haar werk en dat begint ze een beetje zat te worden (na 1,5 jaar) wat ik ergens wel kan begrijpen. Ook zijn we toe aan meer ruimte en rust. Het is een toplocatie maar het is nu wel leuk geweest om het maar even zo te zeggen.

Na 2 gesprekken bij de hypotheker hebben we vorige week maandag een bezichtiging gedaan bij een huis waarvan we allebei een goed gevoel hadden. Uiteindelijk is dit niks geworden, we bleven met een gat zitten van zo'n 15.000 euro. We konden de vraagprijs wel betalen maar uiteindelijk wilde we dat niet. Achteraf gezien zijn we daar ook wel blij om want boven was erg klein en er waren maar 3 (kleine) kamers van 10,8 en 6m2. De woonkamer was wel weer erg mooi met 40m2 (uitgebouwd). We kregen ook het advies om bij meerdere huizen te gaan kijken wat we in 1e instantie niet hebben gedaan maar toch wel heel goed zijn geweest (hebben we nu geleerd haha) :P

Morgen hebben we nieuwe bezichtiging van een huis die ons allebei heel erg aanspreekt. Huis is ruim woonkamer is 39m2, heeft 3 slaapkamers op de 1e verdieping en nog een hele zolderverdieping (die is voor mij uiteraard mocht het doorgaan :9)

Het is erg spannend allemaal! Beide zijn huizen geweest die we afzonderlijk van elkaar zijn tegengekomen op funda. Het zijn tot nu toe ook de enige 2 huizen die onze aandacht heeft weten te trekken op dit moment. Aangezien we allebei 2 linkerhanden hebben en totaal niet van klussen houden zoeken wij een huis wat af is. Verven kan iedereen, dat is het probleem niet.

Ik kan niet wachten tot morgenochtend :+

[ Voor 5% gewijzigd door sjorremans op 19-07-2012 10:34 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
Shiver23 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:16:
Obv de informatie van de gemeente is de grond op het perceel achter dat van ons verontreinigd met zware metalen. Hier heeft een fabriek gezeten. Gisteren wat extra informatie ingewonnen en we vonden het toch een goed idee om het verder te laten onderzoeken. Zeker omdat je tegenwoordig de aansprakelijkheid overneemt als koper.

Inmiddels is mijn vriendin vandaag bij de gemeente geweest om het dossier verder in te zien. Daar zat ook iemand die het nodige kon toelichten. Blijkt dat als we puin tegenkomen in de tuin, dat dit vervuild is. Dit kan je tot een bepaalde hoeveelheid gewoon bij de gemeente inleveren. Afdekken als je bang bent voor evt. gezondsheidsrisico's kan ook.

Dus obv de informatie van vandaag besloten om een onderzoek achterwege te laten. En als we met de tuin bezig gaan hier bewust mee om te gaan.

Wat is je vraag? Nu niets meer, maar gisteren waren we nog op zoek naar type onderzoeken en bedrijven die dit konden doen ;) En hoe we dit het beste in het koopcontract zouden kunnen ondervangen. De makelaar is hier niet heel behulpzaam/ervaren mee.
Zware metalen in de bodem in stedelijk gebied komt vaak voor. Het betreft vaak immobiele verontreinigingen gebonden aan puin of andere bodemvreemde bijmengingen. Zolang je geen grote moestuin aanlegd en geen kinderen hebt die in de verontreinigde grond gaan graven (en in hun mond oid kunnen krijgen) zijn de risico's erg gering/afwezig. Als de tuin verhard is (tegels, beton, klinkers) is de verontreingiging afgesloten en zijn er in principe ook geen risico's.

Wil je wel in de sterk verontreinigde grond gaan graven en afvoeren (dus in principe de verontreinigingen saneren) geld er in principe een meldingsplicht en dien je rekening te houden met de aanwezige verontreinigingen.

Zoals in jouw geval al bekend is dat er verontreinigingen zijn, lijkt me uitvoeren van een bodemonderzoek dan ook overbodig en moet je er gewoon verantwoordelijk mee omgaan. Mocht je wel wat in de bodem gaan doen kan altijd nog wat onderzocht worden mocht dat noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

JelleMan schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:20:
[...]
Zoals in jouw geval al bekend is dat er verontreinigingen zijn, lijkt me uitvoeren van een bodemonderzoek dan ook overbodig en moet je er gewoon verantwoordelijk mee omgaan. Mocht je wel wat in de bodem gaan doen kan altijd nog wat onderzocht worden mocht dat noodzakelijk zijn.
Bedankt voor je toelichting. Dit was ook onze eigen conclusie en wat een behulpzame ambtenaar bij de gemeente toelichtte. We hebben (nog) geen kinderen en zullen tzt toch iets met de tuin willen doen. Mooi moment om er dan extra rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 19:33
ik wou je een DM sturen sjorremans, maar dit gaat niet. Kan ik je op een andere manier persoonlijk berichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
sjorremans schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:31:
Morgen hebben we nieuwe bezichtiging van een huis die ons allebei heel erg aanspreekt. Huis is ruim woonkamer is 39m2, heeft 3 slaapkamers op de 1e verdieping en nog een hele zolderverdieping (die is voor mij uiteraard mocht het doorgaan :9)
Staat genoeg te koop met die kenmerken in Utrecht. In onze straat al twee (die van ons zelf niet, dus hoef gelukkig je zelf niet te paaien....)
Verkopen momenteel voor geen meter, dus ook aardig wat onderhandelingsruimte.

Al moet ik wel zeggen dat de meeste huizen die te koop staan (incl die twee in onze straat) wel het nodige achterstallig onderhoud hebben.

Maar alles hangt natuurlijk af van wat je kan betalen.

Welke wijk(en) zoek je?

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 19-07-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
xahmol schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:20:
[...]

Staat genoeg te koop met die kenmerken in Utrecht. In onze straat al twee (die van ons zelf niet, dus hoef gelukkig je zelf niet te paaien....)
Verkopen momenteel voor geen meter, dus ook aardig wat onderhandelingsruimte.

Al moet ik wel zeggen dat de meeste huizen die te koop staan (incl die twee in onze straat) wel het nodige achterstallig onderhoud hebben.

Maar alles hangt natuurlijk af van wat je kan betalen.

Welke wijk(en) zoek je?
Wij kunnen gezamelijk een bedrag van +- 300.000 lenen, alleen willen we dat niet. We houden nog van het leventje met (veel) feestjes opzoeken, vaak uit eten, lekker de stad in en ga zo maar door.

Wij willen tot zo'n beetje 250.000 gaan en we hebben nu een huis gezien van 249,500 (ex kostenkoper).
Tevens zoeken we een huis in De Meern omdat ik daar altijd gewoond heb en daar graag terug naar toe wil. Het oude gedeelte valt dan al af omdat aan die huizen gewoon veel gedaan moet worden dus kom je automatisch terecht in de nieuwbouw wijken zoals veldhuizen of de balije.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
niek87 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:50:
[...]

ik wou je een DM sturen sjorremans, maar dit gaat niet. Kan ik je op een andere manier persoonlijk berichten?
sander.nl at gmail.com kan je me op mailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
sjorremans schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:24:
[...]
Wij willen tot zo'n beetje 250.000 gaan en we hebben nu een huis gezien van 249,500 (ex kostenkoper).
Tevens zoeken we een huis in De Meern omdat ik daar altijd gewoond heb en daar graag terug naar toe wil. Het oude gedeelte valt dan al af omdat aan die huizen gewoon veel gedaan moet worden dus kom je automatisch terecht in de nieuwbouw wijken zoals veldhuizen of de balije.
Ah. Dan zoek je in een iets andere prijscategorie dan de huizen bij mij in de buurt, die doen nog steeds 3,5 ton plus als goed gerenoveerd (is overigens in 2008 4,5 ton geweest). Behalve dat ze niet verkopen (maar verkopers willen of kunnen niet zakken dus prijzen worden ook niet lager).

Verbaasd me dan dat je kennelijk in Utrecht iets kan vinden met de afmetingen die je zocht, maar weet inderdaad dat Leidsche Rijn en omgeving momenteel behoorlijk goedkoop is.
(zou er zelf niet willen wonen trouwens, maar smaken verschillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Shiver23 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor je toelichting. Dit was ook onze eigen conclusie en wat een behulpzame ambtenaar bij de gemeente toelichtte. We hebben (nog) geen kinderen en zullen tzt toch iets met de tuin willen doen. Mooi moment om er dan extra rekening mee te houden.
Is de prijs er ook naar dat het pand op vervuilde grond staat? In dat geval geen probleem, zo niet, dan kan het toch de moeite zijn om het uit te zoeken. Op dit moment is de wet en regelgeving misschien zo dat je er niks mee moet, maar wat over 20 jaar als je het wilt verkopen? Het blijft toch iets wat je aan toekomstige kopers moet melden en die gaan er (terecht) van uit dat het wél vervuild is. Het is dus op zich wel lekker als je weet hoe ernstig het vervuild is. Aan de andere kant, als de prijs er toch al naar is, dan maakt het inderdaad niet zo veel uit.

Uit eigen ervaring weet ik dat het wel nuttig kan zijn om een onderzoek te laten doen. Huis waar we waren wezen kijken stond op vervuilde grond. Mogelijk een brandstoftank onder de grond. Een stookolie tank en er had een "heel klein" pompstationetje gezeten. Als je ging saneren hoefde je alleen de voortuin en een hoekje van de achtertuin te saneren volgens de makelaar. Na bodemonderzoek bleek dat niet het geval. Hele perceel zat vol stookolie, ook onder het pand en het lekte ook (ver) door naar 3 buurpercelen. Om te saneren moest het betreffende pand worden afgebroken, een garage op een van de buurpercelen weggehaald worden plus ook nog eens zeer waarschijnlijk een pand van de buren. En daarnaast nog alle grond en tuinen. In dat geval was het ook goed dat we niet blind op alle "goudeerlijke en goedbedoelde" infomatie zijn afgegaan.

Ga dus van het worst case scenario uit en als je die risico's kan/wil dragen, no problemo. Wij waren blij dat ik toch wel erg koppig was en de makelaar niet geloofde/vertrouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Denk ook gelijk aan die reclames, cc iemand?
- Koppigheid: Gratis
- Telefoontje voor plannen bodemonderzoek: E1,-
- Uitvoeren bodemonderzoek: E800,-
- Bovenstaande niet doen en fout blijken te zitten: onbetaalbaar

En vergeet niet, het is nu aan jullie gemeld. Dus de verkoper heeft zichzelf al ingedekt ivm verplichting tot delen van bekende gebreken. Je zult dus alles zelf moeten betalen als het erger blijkt te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 19-07-2012 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Het is niet aan ons gemeld maar door eigen onderzoek achterhaald. Zijn diverse onderzoeken op omliggende percelen geweest en die laten allemaal hetzelfde beeld zien. Op willekeurige plekken Zware metalen in bovenlaag (puin), schone tussenlaag en licht verontreinigd grondwater. Dit laatste is voor Enschede centrum zelfs aan de schone kant. Al die textielfabrieken e.d. hebben een hoop rotzooi achter gelaten.

We kunnen wel een onderzoek laten doen maar de uitkomst zal onze beslissing niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Nadat wij vanochtend zijn wezen kijken bij het huis waren we allebei zo enthousiast dat we een paar uur later gelijk een bod uit hebben gebracht bij de makelaar..

Uiteindelijk hebben wij het huis vanavond gekocht! (mondelinge toezegging)!!

We zijn er echt super blij mee en wilde dit huis gewoon gelijk hebben. 2e keer kijken hoefde niet.. het huis was helemaal af en naar onze zin op hier en daar een likje verf na!

Aankomende week gelijk langs de hyptotheker om de financiering te regelen en we hopen dat we over een weekje of 6-7 in kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 18-05 19:56
Onder voorbehoud van bouwkeuring, neem ik aan?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:56

Fiber

Beaches are for storming.

sjorremans schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:19:
Nadat wij vanochtend zijn wezen kijken bij het huis waren we allebei zo enthousiast dat we een paar uur later gelijk een bod uit hebben gebracht...
Linkje zou leuk zijn... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Gluten Parody schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 08:17:
Onder voorbehoud van bouwkeuring, neem ik aan?
Ze waren heel enthausiast, ik gok van niet ...

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Pagina: 1 ... 21 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.