Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44
Rukapul schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:48:
[...]

Maar hoe definieert de wet hoofdverblijf of uberhaupt woning? Is dat wel gebonden aan het kadaster?

Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer iets in praktische zin als een woning wordt gebruikt dat HRA niet bij voorbaat kansloos is.

Zelf zit ik met een vergelijkbare vraag die de grens nog iets verder oprekt: wat als je een garage bij je huis koopt die aan de overkant van de straat staat? Als hij aan je huis vastgebouwd zou zijn dan heb je HRA, maar als deze 10m de andere kant op staat niet?
Ik heb een soortgelijke situatie en het mag gewoon in de HRA hoor, de garage valt kadastraal op papier gezien gewoon bij je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:22
GeeMoney schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:35:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie en het mag gewoon in de HRA hoor, de garage valt kadastraal gezien gewoon bij je woning.
Hoe weet jij nou hoe iemand anders z'n garage bij het kadaster geregistreerd staat? Zelfs als de garage aan het huis vast zit kan hij kadastraal nog apart geregistreerd staan. Dat jouw situatie kadastraal een eenheid is zegt niks over andere situaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20
GeeMoney schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:35:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie en het mag gewoon in de HRA hoor, de garage valt kadastraal gezien gewoon bij je woning.
Kadastraal kan het juist los liggen :) Bij mij in de buurt worden garages veelal los van woningen verkocht en er is dus geen vaste relatie tussen huis en garage.

En natuurlijk ren je voor 20k niet naar de bank voor een hypotheek. Aan de andere kant, kan je een hypotheek vaak eenvoudig ophogen (mits hoger ingeschreven) en dan is het een kwestie van tegen lage eenmalige kosten HRA binnenharken. Anderzijds, zouden garages zonder HRA stelselmatig minder waard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

De belastingdienst let niet op het Kadaster. Als jij een woning hebt kadastraal bekend gemeente Lutjebroek sectie AM nummer 4897 en je hebt 100 meter verder in een andere straat een garagebox waar je je eigen auto stalt, kadastraal bekend gemeente Lutjebroek sectie AM nummer 4992 en het betreft duidelijk een aanvulling op een woning (garagebox behorende bij de woning) die je ook zelf in gebruik hebt zal de Belastingdienst daar echt geen vragen over stellen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Rukapul schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:48:
[...]
En natuurlijk ren je voor 20k niet naar de bank voor een hypotheek. Aan de andere kant, kan je een hypotheek vaak eenvoudig ophogen (mits hoger ingeschreven) en dan is het een kwestie van tegen lage eenmalige kosten HRA binnenharken. Anderzijds, zouden garages zonder HRA stelselmatig minder waard moeten zijn.
Tip: je hoeft sinds een aantal jaren geen hypotheek meer te hebben om HRA te krijgen. Een gewone lening mag ook. Daar betaal je meer rente voor maar het loont de moeite om te kijken of de notariskosten e.d. van een hypotheek opwegen tegen die hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
timag schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:46:
[...]

Hoe weet jij nou hoe iemand anders z'n garage bij het kadaster geregistreerd staat? Zelfs als de garage aan het huis vast zit kan hij kadastraal nog apart geregistreerd staan. Dat jouw situatie kadastraal een eenheid is zegt niks over andere situaties...
Inderdaad, excuus kadastraal is niet de juiste benaming.
Ik heb op alle oficiele papieren van mijn woning gewoon mijn garage staan als onderdeel van de woning.
Dit valt op een ander perceel maar is volledig opgenomen.
Dit bedrag voor de garage zat ook in de hypotheek som van mijn woning, ik heb deze niet apart hoeven betalen oid.

Wat ik wilde aangeven is, dat dit dus geen probleem is voor eventuele HRA. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Nog een discussie punt: Praktisch hetzelfde huis, zelfde liggeng met net zoveel grond. Het ene huis heeft een tuin op het noorden, het andere op het zuiden. Hoeveel % zou het huis met de tuin op net noorden goedkoper moeten zijn dan die met een tuin op het zuiden? We hadden namelijk deze 2 huizen op ons lijstje, en het huis met de tuin op het zuiden is ondertussen verkocht. Dat gegeven vinden wij zelf niet zo'n ramp, maar welke invloed heeft dat op de prijs?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:45

Fiber

Beaches are for storming.

Als die tuin maar diep genoeg is boeit het niet zo heel veel... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Fiber schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:21:
Als die tuin maar diep genoeg is boeit het niet zo heel veel... :)
Het gaat er niet om wat het boeit, want zoals ik al zei ons boeit het niet zoveel. Het gaat erom welke invloed zoiets heeft op de prijs, want er zijn mensen die er wel om geven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:10:
Nog een discussie punt: Praktisch hetzelfde huis, zelfde liggeng met net zoveel grond. Het ene huis heeft een tuin op het noorden, het andere op het zuiden. Hoeveel % zou het huis met de tuin op net noorden goedkoper moeten zijn dan die met een tuin op het zuiden? We hadden namelijk deze 2 huizen op ons lijstje, en het huis met de tuin op het zuiden is ondertussen verkocht. Dat gegeven vinden wij zelf niet zo'n ramp, maar welke invloed heeft dat op de prijs?
ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:27:
[...]

Het gaat er niet om wat het boeit, want zoals ik al zei ons boeit het niet zoveel. Het gaat erom welke invloed zoiets heeft op de prijs, want er zijn mensen die er wel om geven.
Als het jou niet boeit wat voor invloed zou het dan moeten hebben op de prijs?

No offense maar volgens mij ben je echt spijkers op laag water aan het zoeken en heeft de ligging van een tuin amper invloed op de waarde van een huis. Ik hou niet van een tuin op het zuiden, dus zou daar nooit willen wonen, iemand anders doet er een moord voor want dan heb je het langste zon.

Het gaat om persoonlijke voorkeuren, en er is geen standaard voor de prijsbepaling welke windrichting het gunstigste is voor een ligging van een tuin. Ik vind het echt heel vergezocht allemaal :)

[ Voor 75% gewijzigd door Slasher op 04-07-2012 18:43 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Slasher schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:37:

No offense maar volgens mij ben je echt spijkers op laag water aan het zoeken.
Het is algemeen bekend dat een tuin op het zuiden meer gewild is. Niet voor niets is dat huis eerder verkocht, terwijl de vraagprijs 10.000 euro hoger lag. Waarom zou je betalen voor iets wat je niet hebt, zelfs als je het geen probleem vindt dat je het niet hebt? Ooit moet je het weer verkopen.

Ik weet dat in een nieuwbouw wijk waar we ook kijken huizen met een tuin op het zuiden 10% duurder zijn dan dezelfde huizen aan de andere kant met een tuin op het noorden. Dat leek mij wel een beetje veel, maar verschil is er zeker.

[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 04-07-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:42:
[...]

Het is algemeen bekend dat een tuin op het zuiden meer gewild is. Niet voor niets is dat huis eerder verkocht, terwijl de vraagprijs 10.000 euro hoger lag. Waarom zou je betalen voor iets wat je niet hebt, zelfs als je het geen probleem vindt dat je het niet hebt?
Ik zou het onwaarschijnlijk vinden als dat de enige reden zou zijn. Mijn huis is eerder verkocht dan een huis met een balkon op het zuiden, die van mij was op het oosten. Dus je punt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Mijn huidige huis heeft een tuin "op het noordwesten". Maar door de vrije zijligging, die dus zuidwest is, heb ik de hele dag wel ergens zon in de tuin en zomers soms zelfs wel wat veel van het goede.

Kortom het boeit inderdaad echt niet vooral als je de situatie nog niet ter plaatse hebt beoordeeld. Een tuin op het zuiden omringd door hoge flatgebouwen, daar komt ook bitter weinig zon.

De bebouwing/situatie ter plaatse zegt echt veel meer dan noord zuid of west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
We hebben beide huizen bekeken. Ze liggen met de tuinen tegen elkaar aan, dus de ligging is hetzelfde. Tuin op het zuiden heeft gewoon meer zon. Dat is een voordeel, we kunnen best met wat minder zon maar dat betekent niet dat meer niet beter is. Schaduw maak je zo, zon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:10:
Dat lijkt me met name afhangen van de afmetingen van de tuin... Als de tuin groot genoeg is kan je simpelweg kiezen of je in de zon of in de schaduw wil zitten. Hier is m'n tuin zo klein dat m'n buurman de hele dag in de schaduw van mijn boom kan zitten, terwijl ikzelf wegbrand in mijn tuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Hele zooi van ons ligt bij de bank, dat is vandaag opgestuurd naar een hoofdkantoor in Amersfoort. Daar wordt het hele dossier van ons nog één keer gescand en BKR gechecked en dan zou onze hypotheek rond moeten zijn. Onze adviseuse (ze beoordeelt de hypotheken zelf) zei dat de hypotheekstukken waarschijnlijk maandag of dinsdag bij de notaris zullen liggen.
Dan is't alleen nog wachten op de verkopende partij, de restschuld wordt opgevraagd bij de bank waar zij haar hypotheek heeft lopen en dan schijnt even te duren?

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Myrdreon schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:41:
Morgen weer een bezichtiging, ditmaal van een appartement (80m2 met 9m2 balkon, van 200k ondertussen naar 170k). Die van de buren zijn in mei verkocht en die hadden als laatste vraagprijs van 190k, terwijl de woningen identiek zijn (zijn appartementen tenslotte).

Dus eens kijken of het inderdaad te mooi is om waar te zijn, of dat daar heel snel een bod wordt uitgebracht door iemand O-) .
Nou.. dat was dus te mooi om waar te zijn. Het gebouw (6 appartementen) blijkt de enige in de wijk te zijn die koop is. Al het overige is sociale huur.

Kwam ik achter toen ik met wat bewoners sprak, en waar het op neerkwam was is 'run forest, run!!'. Schijnt er vreselijk te zijn, enige reden dat de bewoners er zelf nog zitten is omdat ze er al zo lang wonen (=400 euro/maand all-in voor rijtjeshuis met tuin in het centrum).

Dus ik kijk weer eens even verder, eerst zijn er 7 juli nog wat open huizen om langs te gaan, daarna heb ik elke woning wel gehad in Weesp waar ik interesse in heb. Anders pak ik mn 200k en ga ik eens een andere buurt zoeken. Misschien centrum van Naarden/Bussum of Muiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:42:
[...]

Het is algemeen bekend dat een tuin op het zuiden meer gewild is. Niet voor niets is dat huis eerder verkocht, terwijl de vraagprijs 10.000 euro hoger lag. Waarom zou je betalen voor iets wat je niet hebt, zelfs als je het geen probleem vindt dat je het niet hebt? Ooit moet je het weer verkopen.

Ik weet dat in een nieuwbouw wijk waar we ook kijken huizen met een tuin op het zuiden 10% duurder zijn dan dezelfde huizen aan de andere kant met een tuin op het noorden. Dat leek mij wel een beetje veel, maar verschil is er zeker.
10k meer, wil weinig zeggen, of de vraagprijs van dit tweede huis is scherper, of de inrichting in het huis (keuken, badkamer, vloeren, wanden) is beter bij het eerste. Kortom, alleen de tuin zal het niet zijn. Zonder meer info om welke huizen het precies gaat blijft het gissen.
Ja, sommigen vinden een huis op het zuiden meer waard. Al denk ik dat het in deze tijd niet zo'n vaart loopt. Over het algemeen gaat het meer om de totale afwerking van de woning. Als deze maar compleet is, zodat de nieuwe bewoners er niets aan hoeven te doen verkoopt een woning (meestal) sneller.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
ZeRoC00L schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:14:
10k meer, wil weinig zeggen, of de vraagprijs van dit tweede huis is scherper, of de inrichting in het huis (keuken, badkamer, vloeren, wanden) is beter bij het eerste. Kortom, alleen de tuin zal het niet zijn. Zonder meer info om welke huizen het precies gaat blijft het gissen.
Ja, sommigen vinden een huis op het zuiden meer waard. Al denk ik dat het in deze tijd niet zo'n vaart loopt. Over het algemeen gaat het meer om de totale afwerking van de woning. Als deze maar compleet is, zodat de nieuwe bewoners er niets aan hoeven te doen verkoopt een woning (meestal) sneller.
Zoals ik al zei, we zijn in beide huizen geweest. Er zitten nauwelijks verschillen tussen de huizen, afgezien van de ligging. Beide hebben geen opties meegekregen bij de bouw, zijn allebei nog standaard. Het enige is dat ze allebei een nieuwe keuken hebben gekregen in hetzelfde jaar, ook daar zit nauwelijks verschil in. Vloeren zijn dezelfde steen alleen een iets andere kleur, maar beide kleuren zijn neutraal. Het zijn allebei nieuwe huizen van jonge stellen die vrij snel na de aankoop weer gescheiden zijn. Beide tuinen moet wat aan gebeuren, omdat ze allebei al een tijdje leeg staan.

Het enige grote verschil is de ligging van de tuin, de dimensies zijn ook exact hetzelfde. Het is beide in het midden van een symmetrische wijk, dus ook dat maakt geen verschil. Ik zal het wel gewoon opvragen in het kadaster wat het verschil in prijs was tussen beide huizen toen de oorspronkelijke bewoners ze kochten, dan extrapoleer ik dat wel. Gegarandeerd dat het huis met de tuin op het zuiden duurder was.

Het is in mijn geval geen kwestie van wat ik wil of kan betalen, maar wat verstandig is om voor een gegeven huis te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 04-07-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12
ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:27:
[...]
knip iets met verschillen

Het is in mijn geval geen kwestie van wat ik wil of kan betalen, maar wat verstandig is om voor een gegeven huis te betalen.
Jij vindt het geen groot verschil dat die stenen een andere kleur hebben, die andere kopers zien dat misschien anders of hebben andere 'verschillen' gezien ... en er is nog altijd een verschil tussen vraagprijs en wat daadwerkelijk betaald is. Vraagprijs kan wel 10k hoger zijn, maar misschien hebben ze er 30K af kunnen lullen.

Als je verstandig bent, wacht je natuurlijk nog 20 jaar. Dan weet je ondertussen wat anderen voor gelijksoortige woningen hebben betaald en neem je het gemiddelde. O-) ;)

Kortom, koop dat huis voor een prijs waarbij jij je prettig voelt en dat JIJ het waard vindt. Wat anderen voor een huis betalen boeit (om in de termen te blijven) toch niet ? Vraag het op bij het kadaster ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
SeeS schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:01:
Kortom, koop dat huis voor een prijs waarbij jij je prettig voelt en dat JIJ het waard vindt. Wat anderen voor een huis betalen boeit (om in de termen te blijven) toch niet ? Vraag het op bij het kadaster ?
Op het kadaster kan je rustig nog 3 maanden wachten als het niet langer is, het duurt nog wel even voordat het gepasseerd is en dan duurt het soms nog wel maanden voordat het kadaster het verwerkt heeft in het openbare register.

Het is net als een hotelkamer met zeezicht. Wat boeit mij dat zeezicht nou, je slaapt er alleen maar. Toch zijn die altijd net iets duurder vanwege de ligging. Dat is in dit geval ook zo, we zijn in beide huizen 2x geweest en er is maar 1 noemenswaardigverschil; de ligging. Het is gewoon hetzelfde type huis in dezelfde wijk. Standaard badkamers en weet ik het wat, gewoon hetzelfde. Dat zie je overigens in nieuwbouwwijken ook, dat de vanaf prijzen voor exact dezelfde huizen uiteenlopen afhankelijk van de ligging, dus waarom zou dat voor bestaande huizen niet gelden?

Ik probeer de prijs te bepalen waarbij ik mij gelukkig voel. Ik kan ook maximaal lenen en 7 ton uitgeven aan het huis met een vraagprijs van nog geen 4 ton. Dan vind ik het nog steeds een mooi huis. Dat is het probleem niet. Als ik een nieuwe smartphone koop voor 500 euro en mn buurman blijkt er dezelfde smartphone te hebben gekocht voor hetzelfde bedrag, maar heeft er wel een mooi sd kaartje bij twv 50 euro, dan kan ik nog zo blij zijn met mijn smartphone en het sdkaartje helemaal niet nodig hebben, dan voel ik me toch genaaid. En dit gaat over bedragen die duizend keer zo hoog zijn, ik wil in kunnen schatten wat die accessoire ongeveer waard is. En hoe vaak jullie mij vertellen dat de ligging van het huis geen invloed heeft op de waarde, ik geloof dat niet. Je kan alles aan het huis veranderen, behalve de ligging. Daarmee kan ik mijn mogelijke bod ook beter onderbouwen en een sterkere onderhandelingspositie bedingen.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 05-07-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ph4ge schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:27:
[...]
Zoals ik al zei, we zijn in beide huizen geweest. Er zitten nauwelijks verschillen tussen de huizen, afgezien van de ligging. Beide hebben geen opties meegekregen bij de bouw, zijn allebei nog standaard. Het enige is dat ze allebei een nieuwe keuken hebben gekregen in hetzelfde jaar, ook daar zit nauwelijks verschil in. Vloeren zijn dezelfde steen alleen een iets andere kleur, maar beide kleuren zijn neutraal. Het zijn allebei nieuwe huizen van jonge stellen die vrij snel na de aankoop weer gescheiden zijn. Beide tuinen moet wat aan gebeuren, omdat ze allebei al een tijdje leeg staan.

Het enige grote verschil is de ligging van de tuin, de dimensies zijn ook exact hetzelfde. Het is beide in het midden van een symmetrische wijk, dus ook dat maakt geen verschil. Ik zal het wel gewoon opvragen in het kadaster wat het verschil in prijs was tussen beide huizen toen de oorspronkelijke bewoners ze kochten, dan extrapoleer ik dat wel. Gegarandeerd dat het huis met de tuin op het zuiden duurder was.

Is er een verschil qua straat, drukte iets dichter bij of verder van de uitvalswegen? Dichter/verder van trein.
Kan natuurlijk best zijn dat je in het 1e huis de trein beter hoort dan in het andere of dat de 1e straat veel drukker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Shadowhawk00 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:49:
Is er een verschil qua straat, drukte iets dichter bij of verder van de uitvalswegen? Dichter/verder van trein.
Kan natuurlijk best zijn dat je in het 1e huis de trein beter hoort dan in het andere of dat de 1e straat veel drukker is.
Het is het midden van een symetrische wijk. De uitvalswegen zijn dus exact hetzelfde. Er rijden geen treinen, wel bussen en trams, die zich bevinden aan het einde waar de straten samen komen, dat is dus even ver lopen. Nogmaals, het is een symetrische wijk, en de huizen staan in het midden van die wijk met de achter tuinen tegen elkaar aan, waar de ene dus een tuin op noord en de ander een tuin op zuid heeft. Afgezien van de ligging van de tuinen zijn ze identiek. En zelfs als jullie dat niet willen aannemen, ga dan eens uit van een hypothetisch geval waar alles exact hetzelfde is behalve de ligging van de tuin.

[ Voor 12% gewijzigd door ph4ge op 05-07-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een beetje vreemde discussie. Het is toch algemeen bekend dat er meer betaald wordt voor huizen met een tuin op het zuiden dan met een tuin op het noorden. Dus als je dit niet uit maakt, heb je een voordeel, want je woont goedkoper in hetzelfde huis. Blijkbaar hebben veel mensen het er wel voor over. Ik denk dat daarom een huis met tuin op het zuiden ook makkelijker te verkopen is. Dus als je dat mee neemt kan je misschien beter wat meer betalen, zodat als je weg wil, je makkelijker weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik snap het punt wel een beetje, zeker met die tuinen die tegenwoordig helemaal dichtgetimmerd worden met hoge schuttingen links en recht en achter. Dan kan een kleine tuin op het noorden, zeker achter een hoog huis best donker en kil en nat worden. Alleen op een hete zomerdag kan het een voordeel zijn, maar die hebben we in Nederland niet zo heel veel. Maar het ligt ook aan de inrichting, een koele schaduwtuin kan ook mooi zijn.

@ Z___Z, De vraag is of daar een vast percentage of bedrag voor is.

[ Voor 7% gewijzigd door Fiber op 05-07-2012 13:10 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Slasher schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 18:37:
[...]

[...]

No offense maar volgens mij ben je echt spijkers op laag water aan het zoeken en heeft de ligging van een tuin amper invloed op de waarde van een huis. Ik hou niet van een tuin op het zuiden, dus zou daar nooit willen wonen, iemand anders doet er een moord voor want dan heb je het langste zon.

Het gaat om persoonlijke voorkeuren, en er is geen standaard voor de prijsbepaling welke windrichting het gunstigste is voor een ligging van een tuin. Ik vind het echt heel vergezocht allemaal :)
Ik heb een paar jaar in een straat gewoond waar veel doorstroming was (dus veel verkopen gezien), je zag daar gemiddeld een prijsverschil van € 20.000 tussen de kant met de tuin op ZW en de tuin op NO. (Op een prijsniveau van ongeveer € 350.000) Je kan het niet belangrijk vinden maar mensen zijn dus wel bereid daar meer voor te betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De ligging van de tuin/balkon heeft een minimale invloed op de marktwaarde van onroerend goed en heeft (in combinatie met andere factoren) hooguit invloed op de verkooptermijn, de objecten zijn inderdaad populairder. Het is inderdaad zo dat objecten met een gunstigere zonligging sneller verkocht kunnen worden. Voor de bovengenoemde verschillen in vraagprijzen zal de verklaring toch echt gezocht moeten worden in verschillen in kwaliteit van afwerking en inrichting en niveau van de installaties, daarnaast kunnen woningen scherp geprijsd zijn, is een eigenaar met haast (al dan niet onder enige dwang) sneller geneigd om een lagere vraagprijs te hanteren en/of met een lagere koopsom akkoord te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij ons in de buurt zetten de mensen hun tuinset en bbq gewoon in de voortuin, dus eigenlijk is de ligging van de voortuin dan veel belangrijker... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

dat kan natuurlijk ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
timag schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:25:
[...]

Ik heb een paar jaar in een straat gewoond waar veel doorstroming was (dus veel verkopen gezien), je zag daar gemiddeld een prijsverschil van € 20.000 tussen de kant met de tuin op ZW en de tuin op NO. (Op een prijsniveau van ongeveer € 350.000) Je kan het niet belangrijk vinden maar mensen zijn dus wel bereid daar meer voor te betalen..
Het leuke is, ik heb zelf dus ook een tuin op het Noord oosten (hopelijk zeg ik goed) en daar is dus MEER zon als ik thuis ben dan de tuinen aan de overkant op het Zuid westen. Na 8 uur ofzo krijg ik de zon tegen mijn huis aan, en aan de overkant heb je dan dus geen zon meer want daar staat hun woning voor dit terwijl ik dus nog wel zon heb. Er moeten nog schuttingen komen maar dat maakt voor de overkant natuurlijk niks uit.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
timag schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:25:
Kijk, met zo'n ervaring kan ik wat. Bedankt :) Een tuin op het zuiden is nou eenmaal meer gewild en dus meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

niet meer waard, wel makkelijker verkocht (in theorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Kju schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:35:
niet meer waard, wel makkelijker verkocht (in theorie).
Als je het voor dezelfde prijs verkoopt wel. Je kan ook de prijs iets verhogen waardoor het net zo makkelijk/moeilijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Tsja, it's my expert opinion... ;)
Een hogere vraagprijs zal heus niet automatisch leiden tot een hogere opbrengst

[ Voor 58% gewijzigd door Kju op 05-07-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
Kevinp schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:30:
[...]

Het leuke is, ik heb zelf dus ook een tuin op het Noord oosten (hopelijk zeg ik goed) en daar is dus MEER zon als ik thuis ben dan de tuinen aan de overkant op het Zuid westen. Na 8 uur ofzo krijg ik de zon tegen mijn huis aan, en aan de overkant heb je dan dus geen zon meer want daar staat hun woning voor dit terwijl ik dus nog wel zon heb. Er moeten nog schuttingen komen maar dat maakt voor de overkant natuurlijk niks uit.
Noord-Westen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
De tuin staat (een klein beetje) gericht naar de plek waar de zon OP komt.

http://www.tuinfo.nl/site...ontwerp/94-zon-en-schaduw

zo heb ik (ongeveer) de schaduw van het plaatje noorden. Alleen de overburen hebben dus in de avond GEEN zon meer op de tuin staan(tegen het raam).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ph4ge schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:34:
[...]
Kijk, met zo'n ervaring kan ik wat. Bedankt :) Een tuin op het zuiden is nou eenmaal meer gewild en dus meer waard.
Nee dat is het niet, maar goed dat wil jij er in blijven zien en je grijpt alles aan om je theorie te bevestigen. Ik zou er persoonlijk geen euro extra voor betalen.

Het zal hooguit sneller verkopen, maar echt waardeverhogend is het absoluut niet, maar dat wil je toch niet horen.

Ik heb mijn woning ook verkocht waarbij ik concurentie had van woningen die hun balkon op het zuiden hadden. Nou mijn woning was echt sneller verkocht hoor met een oostelijke ligging.

[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 05-07-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Slasher schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:29:
Nee dat is het niet, maar goed dat wil jij er in blijven zien en je grijpt alles aan om je theorie te bevestigen. Ik zou er persoonlijk geen euro extra voor betalen.

Het zal hooguit sneller verkopen, maar echt waardeverhogend is het absoluut niet, maar dat wil je toch niet horen.

Ik heb mijn woning ook verkocht waarbij ik concurentie had van woningen die hun balkon op het zuiden hadden. Nou mijn woning was echt sneller verkocht hoor met een oostelijke ligging.
Ik ben er ondertussen achter dat het verschil in aankoopprijs van de oorspronkelijke bewoners 25.000 euro was, voor exact hetzelfde huis (geen opties) met precies evenveel grond, dezelfde ligging. De huizen zijn 2 weken na elkaar verkocht destijds. Misschien vonden de projectontwikkelaars de ene koper wel leuker dan de andere, maar er zit in ieder geval toch een flink prijsverschil in. Ik heb nog geen andere verklaring kunnen vinden. Het enige verschil wat ik bij het kadaster heb kunnen ontdekken is dat het huis met de tuin op het zuiden nu aan zn vierde eigenaar begint (in minder dan 10 jaar tijd), en dat de koper van het huis met de tuin op het noorden de derde eigenaar zou worden. De WOZ waarde scheelt op dit moment zo'n 27.000 euro.

Ik hou het gewoon aan als ik ga bieden, en als ik het niet krijg voor die prijs, dan niet.

Hoe makkelijk een huis verkoopt is gewoon een direct gevolg van vraag en aanbod. Als bij een gelijke prijs de vraag groter is, dan kan je dus de prijs verhogen totdat de vraag weer gelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 05-07-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Slasher schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:29:
[...]
Op een balkon op het zuiden is het op een zonnige zondagmiddag in de zomer dan ook vaak echt niet uit te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Een tuin op het zuiden wordt over het algemeen wel geprefereerd. Hoewel makelaars veel onzin verkopen zullen ze niet al sinds jaar en dag systematisch 'tuin op het zuiden' in advertentiemateriaal noemen. Als iets meer geprefereerd wordt dan is het niet meer dan logisch dat deze woningen in de markt ook iets beter liggen, hetzij door snellere verkocht te worden, hetzij door een iets hogere prijs.

Persoonlijk heb ik niets met veel zon en maakt het me dus niet veel uit. Tuin op het oosten, vol met bomen en een joekel van een zonnescherm om voldoende schaduw te borgen :)

In de toekomst gaat de dakorientatie mogelijk nog wel meer uitmaken (ivm zonnepanelen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Fiber schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:36:
[...]

Op een balkon op het zuiden is het op een zonnige zondagmiddag in de zomer dan ook vaak echt niet uit te houden...
In een tuin anders ook niet ;)

In het nieuwbouwproject waar ik kom te wonen hebben we expliciet ons niet ingeschreven op een tuin op het zuiden. Dus ja het is echt persoonlijke voorkeur.

[ Voor 23% gewijzigd door Slasher op 05-07-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

timag schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:56:
[...]

Tip: je hoeft sinds een aantal jaren geen hypotheek meer te hebben om HRA te krijgen. Een gewone lening mag ook. Daar betaal je meer rente voor maar het loont de moeite om te kijken of de notariskosten e.d. van een hypotheek opwegen tegen die hogere rente.
Heb je hier een bron van? Mijn hypotheek zal namelijk over 8 jaar afglost worden door een niet-hypothecaire lening met een lagere rente.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Alle rente en kosten voor de eigen woningschuld. Een hypothecaire inschrijving is geen vereiste, je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat de lening ook daadwerkelijk voor de aankoop van de woning of de aflossing van de vorige eigenwoningschuld is besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Mooi. Het is natuurlijk de vraag of HRA nog steeds bestaat over 8 jaar.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Misschien ben je over acht jaar wel geemigreerd? Je weet het niet...
Mijn moeder zegt altijd: als het zo ver is zie je dan wel wat je doet. Voordat ik aan kinderen begon maakte ik me zorgen om kinderopvang (meer het tekort eraan) de hoge kosten en de aftrek die maar één keer per jaar kwam. Nog voordat hij geboren werd had ik al voor een volle week plek op het centrum van mijn eerste keus en vergoedde de belastingdienst vanaf dat jaar maandelijks de kinderopvang met kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Maar ik woon al in Duitsland :)
We hebben het huis gekocht om er oud in te worden, we zijn niet van plan snel weer te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Rukapul schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:41:
[...]
In de toekomst gaat de dakorientatie mogelijk nog wel meer uitmaken (ivm zonnepanelen) ;)
Als zonnepanelen nog goedkoper gaan worden dan kan een oost-west dak nog wel eens interessanter worden dan een zuid dak. Er kunnen dan aan twee kanten panelen op.
* jwstolk heeft net een huis gekocht met een oost-west dak.
Ik zie nu al tweakers met een plat dak die hun zonnepanelen op het zuiden 90 graden draaien, zodat de lege ruimtes tussen de panelen gevuld kunnen worden met nog meer zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Nou, dan heb ik weer mazzel, een oost-west dak en de garage ligt op het noorden, dus kan ook volgeknald worden met panelen.

Overigens, mn tuin is zo groot dat je altijd wel ergens zon hebt. Dat ie niet op het zuiden ligt is alleen maar prettig, blijft het in de zomer een beetje aangenaam. We hebben het grootste glasoppervlak op het noorden.

Overigens, we hebben laatst de spouw laten isoleren. 7-8 cm spouw! Scheelt een jas. Het was vanaf de eerste dag gewoon te merken.

[ Voor 16% gewijzigd door SkiFan op 07-07-2012 18:44 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

jwstolk schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 18:15:
[...]

Als zonnepanelen nog goedkoper gaan worden dan kan een oost-west dak nog wel eens interessanter worden dan een zuid dak. Er kunnen dan aan twee kanten panelen op.
* jwstolk heeft net een huis gekocht met een oost-west dak.
Ik zie nu al tweakers met een plat dak die hun zonnepanelen op het zuiden 90 graden draaien, zodat de lege ruimtes tussen de panelen gevuld kunnen worden met nog meer zonnepanelen.
He, dat heb ik ook (oost-west dak) in mijn nieuwbouwwoning. Als dat geen waardestijging is :)

Vergeet een tuin op het zuiden, dat is zo 2011. Oost-west daken gaan het helemaal worden in 2013 :)

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 07-07-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 13:40
Slasher schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:17:
Vergeet een tuin op het zuiden, dat is zo 2011. Oost-west daken gaan het helemaal worden in 2013 :)
Of zuiderse tuin samen met oost-west dak, het een hoeft het ander niet uit te sluiten :P

[ Voor 3% gewijzigd door SD2000 op 07-07-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Gisteren voor de tweede keer in twee maanden naar een makelaar gebeld om een huis te gaan bekijken in Den Haag, om voor de tweede keer te horen dat het huis al verkocht is. Erg storend. Ik stond er overigens wel in beide gevallen van te kijken hoe weinig commercieel de makelaars in kwestie ingesteld waren. Als iemand belt met interesse in een bepaalde woning, welke toevallig net verkocht is, dan doe je er toch alles aan om diegene ofwel een soortgelijk iets aan te bieden ofwel proberen om hun aankoopmakelaar te worden. In dit geval was een "sorry is al verkocht" alles wat ik hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ravnoss schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:16:
[...] Als iemand belt met interesse in een bepaalde woning, welke toevallig net verkocht is, dan doe je er toch alles aan om diegene ofwel een soortgelijk iets aan te bieden ofwel proberen om hun aankoopmakelaar te worden. In dit geval was een "sorry is al verkocht" alles wat ik hoorde.
Blijkbaar hebben ze dat niet nodig en gaan de zaken goed genoeg. Of die makelaardij is gewoon een dekmantel voor andere 'zaken'... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Fiber schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:23:
[...]

Blijkbaar hebben ze dat niet nodig en gaan de zaken goed genoeg. Of die makelaardij is gewoon een dekmantel voor andere 'zaken'... ;)
Dat eerste lijkt me uiterst onwaarschijnlijk gezien de verhalen in de media en op dit forum. Dat tweede wil ik niet uitsluiten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ravnoss schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:16:
Gisteren voor de tweede keer in twee maanden naar een makelaar gebeld om een huis te gaan bekijken in Den Haag, om voor de tweede keer te horen dat het huis al verkocht is. Erg storend. Ik stond er overigens wel in beide gevallen van te kijken hoe weinig commercieel de makelaars in kwestie ingesteld waren. Als iemand belt met interesse in een bepaalde woning, welke toevallig net verkocht is, dan doe je er toch alles aan om diegene ofwel een soortgelijk iets aan te bieden ofwel proberen om hun aankoopmakelaar te worden. In dit geval was een "sorry is al verkocht" alles wat ik hoorde.
Ik dacht eigenlijk dat dat ook de reden is waarom ze de status op Funda zo laat updaten, en het "Te koop" bord zo laat weghalen; zodat ze nog andere leads kunnen genereren.
Maar het is dus puur laksheid :?

Eerste keer dat wij voor een huis belden was die ook al verkocht, maar werd inderdaad aangeboden een ander vergelijkbaar pand te gaan bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 08-07-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

frickY schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:40:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat dat ook de reden is waarom ze de status op Funda zo laat updaten, en het "Te koop" bord zo laat weghalen; zodat ze nog andere leads kunnen genereren.
Maar het is dus puur laksheid :?

Eerste keer dat wij voor een huis belden was die ook al verkocht, maar werd inderdaad aangeboden een ander vergelijkbaar pand te gaan bekijken.
Dat ligt dat echt aan de makelaar, toen mijn huis verkocht was en de bedenktermijn verlopen was, kreeg ik meteen een verkocht sticker, en was funda een dag later aangepast met "verkocht onder voorbehoud".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin en ik willen een aankoopmakelaar inschakelen voor de aankoop van ons eerste huis. De eerste offerte is inmiddels al binnen: 8% van het geschil tussen de vraagprijs en de daadwerkelijke koopprijs. Is dit reeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:13:
Mijn vriendin en ik willen een aankoopmakelaar inschakelen voor de aankoop van ons eerste huis. De eerste offerte is inmiddels al binnen: 8% van het geschil tussen de vraagprijs en de daadwerkelijke koopprijs. Is dit reeel?
Wel bijzondere constructie imo, als een huis van zichzelf al erg laag geprijsd is (stel verkoper wil ervan af), dan zal de makelaar niet staan te springen dat huis aan jullie te verkopen......

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Wij hebben zojuist ons eerste huis gekocht. Heb van te voren veel getwijfeld dit met of zonder aankoopmakelaar te doen, en uiteindelijk hebben we het zonder gedaan.
Tenzij je hele rare wensen hebt en zelf geen woonruimte kunt vinden of totaal geen zin hebt in dat onderhandelingsspelletje zou ik dat geld lekker in je zak houden als onderhandelingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Dus als de woning scherp geprijsd is en/of de bewoners bijna niet verder kunnen zakken, zeg er gaat 5000 vanaf uiteindelijk. Na belastingen heb je best kans dat die dan onder het minimumloon uit komt wat betreft vergoeding.

Is die makelaar dan nog steeds bereid werk te leveren ('problemen' met bereikbaarheid) en vertrouw je de kwaliteit dan nog?

Kan prima in orde zijn hoor, en wie weet gaat er wel 20% vanaf, maar zou toch goed navragen hoe het zit in zo'n ongunstig geval. Misschien is er wel een minimumprijs bijvoorbeeld (kleine lettertjes?).

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 08-07-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Lijkt mij niet gek, heb zelf met een makelaar gesproken, die kon voor 10% van het verschil of x% van de aankoopprijs (vooraf bepalen). Beste is dat je een goede klik met de makelaar hebt, en dat hij ook accepteerd als je op een gegeven moment afhaakt. En dus niets vangt !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aankoopmakelaar vraagt 8% van het verschil tussen aankoop- en vraagprijs met een minimum van 900 euro incl btw. Ik ben benieuwd welke tarieven de andere aankoopmakelaars vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wat voor een opdracht ga je uitzetten? Voor puur onderhandelen vind ik een minimum van 900 absurd veel. Voor een zoekopdracht (waarom zou je dat willen?) komt een minimum van 900 meer in de richting, maar dan vind ik het courtagemodel verkeerd (bias voor huizen waar nog echt veel vanaf kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rukapul schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:53:
Wat voor een opdracht ga je uitzetten? Voor puur onderhandelen vind ik een minimum van 900 absurd veel. Voor een zoekopdracht (waarom zou je dat willen?) komt een minimum van 900 meer in de richting, maar dan vind ik het courtagemodel verkeerd (bias voor huizen waar nog echt veel vanaf kan).
Dat hangt ook van de services af die hij leverd he. Mijn aankoop makelaar deed ook een taxatie controle van de woning ( dingen waar ik niet aan gedacht had ) en dat soort dingen. Als zo iemand je eenpaar 1000 euro scheelt aan verborgen gebreken is hij die 900 euro wel waard. Als hij alleen een funda zoekmachine interface is natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:48:
De aankoopmakelaar vraagt 8% van het verschil tussen aankoop- en vraagprijs met een minimum van 900 euro incl btw. Ik ben benieuwd welke tarieven de andere aankoopmakelaars vragen.
Ik vind zo'n percentage wel een beetje onzinnig. Eigenlijk zou je alleen het verschil tussen wat je er zelf uit kan onderhandelen en wat zo'n makelaar eruit onderhandelt moeten betalen. Iedere koper kan in deze tijd wat van de vraagprijs afkrijgen, of het moet wel heel scherp geprijst zijn, maar dan heb je ook geen makelaar nodig om te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:48:
Valt nog mee, mijn aankoop makelaar vroeg 2% (ex BTW) van de verkoop prijs in het eerste geval..
Toen vroeg ik hem waarom, omdat die in mijn ogen over komt dat ze willen dat ik zo duur mogelijk koop.. 8)7

Toen keken ze me raar aan en vroegen hoe ik het dan wilde..
Toen heb ik de volgende deal voorgelegd.
(ik had toen uitgerekend dat hij ong 2k zou krijgen met 2%)

Toen heb ik hem 1500 geboden en gezegd dat hij er minimaal 11000 euro af moest lullen. indien dat lukte kreeg hij die 2000 euro..

Het is hem op 1000 euro na niet gelukt.. dus mazzeltje voor mij..

Verder heel veel zaken uit handen genomen voor mij, dus het was voor mij echt geen weg gegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb bij mijn eerste woning wel een makelaar ingeschakeld, met name ook omdat ik zelf de tijd niet had om me naast een drukke baan nog te gaan bezighouden met en te gaan verdiepen in de materie, maar ik heb inmiddels wel besloten dat ik bij mijn volgende woning niet nog een keer een makelaar inschakel. Ik ga bij het verkopen van mijn huidige woning ook geen makelaar inschakelen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou geen aankoopmakelaar doen, om duizend en 'één redenen die in deze topic al genoemd zijn door mijzelf en anderen. Als je tijd hebt en bereid bent om zelf wat research te doen en je bent niet op je mondje gevallen, lekker zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden waarom we een aankoopmakelaar willen is dat we redelijk specifieke eisen voor onze woning hebben. Deze woningen zijn zeer gewild waardoor het afgelopen jaar 3 keer een dergelijke woning voor onze neus is weggekaapt. We hopen dat we met een aankoopmakelaar sneller kunnen reageren op een potentiele woning.

Daarnaast zien we momenteel door de bomen het bos niet meer qua potentie van woningen. Een instapwoning heeft onze voorkeur maar een woning verbouwen is ook een optie. Alleen zien we de mogelijkheden daar niet (meer) van.

Ten slotte zijn in ons zoekgebied een aantal uitbreidingprojecten voor appartementen en boerderijen. Dit willen we graag goed onderzocht hebben wanneer we mogelijk een specifieke woning op het oog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 21:21
Onze aankoopmakelaar kost in ieder geval 60 euro, en wanneer er een deal gesloten wordt kost hij 600 euro. Lijkt me geen verkeerde deal als ik dat zo hier zie :)

Wij waren trouwens 2x bij een woning gaan kijken, waarvan de 2e keer met aankoopmakelaar. Daarna besloten toch eerst ons eigen huis te willen verkopen. Nu hebben we afgelopen vrijdag een telefoontje gehad of we nog interesse hadden, en dat ze eventueel bereid zijn tot woningruil. Het huis wat we willen kopen heeft vraagprijs 379.000, ons huis heeft vraagprijs 159.000. Lijkt me een goeie ruil ;)

Zonder gekheid, zij willen niet in ons huis gaan kopen wonen, ze hebben namelijk een nieuwbouwappartement waar ze in willen. Ze wonen nu al meer dan 40 jaar in het huis wat wij willen kopen. Ik snap dan ook niet helemaal waarom ze willen ruilen, zou zeggen dat ze niet meer veel hypotheek op hun huis zullen hebben. Ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
The_Fes schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:10:
Onze aankoopmakelaar kost in ieder geval 60 euro, en wanneer er een deal gesloten wordt kost hij 600 euro. Lijkt me geen verkeerde deal als ik dat zo hier zie :)

Wij waren trouwens 2x bij een woning gaan kijken, waarvan de 2e keer met aankoopmakelaar. Daarna besloten toch eerst ons eigen huis te willen verkopen. Nu hebben we afgelopen vrijdag een telefoontje gehad of we nog interesse hadden, en dat ze eventueel bereid zijn tot woningruil. Het huis wat we willen kopen heeft vraagprijs 379.000, ons huis heeft vraagprijs 159.000. Lijkt me een goeie ruil ;)

Zonder gekheid, zij willen niet in ons huis gaan kopen, ze hebben namelijk een nieuwbouwappartement waar ze in willen. Ze wonen nu al meer dan 40 jaar in het huis wat wij willen kopen. Ik snap dan ook niet helemaal waarom ze willen ruilen, zou zeggen dat ze niet meer veel hypotheek op hun huis zullen hebben. Ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen :)
Waarschijnlijk is het huis van 159.000 makkelijker te verkopen dan die van 379.000. Daarnaast hebben ze dan dus in ieder geval een deel van de opbrengst binnen.
Deze constructie hoor je wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Kan ook goed zijn dat ze bang zijn voorlopig geen nieuwe koper te vinden. Dan is dit een mooie manier om alsnog met jou in zee te gaan, en voor jou om nog eens over de vraagprijs na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
Heeft het meerwaarde om een bouwtechnische keuring te laten plaatsvinden in een appartement? De VVE is gezond (zijn nu bezig overal dubbelglas te plaatsen en alles buiten te schilderen).

Van binnen ziet het er ook top uit, is het dan niet zonde om zo'n persoon in te huren (is toch weer een paar honderd euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
The_Fes schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:10:

Zonder gekheid, zij willen niet in ons huis gaan kopen wonen, ze hebben namelijk een nieuwbouwappartement waar ze in willen. Ze wonen nu al meer dan 40 jaar in het huis wat wij willen kopen. Ik snap dan ook niet helemaal waarom ze willen ruilen, zou zeggen dat ze niet meer veel hypotheek op hun huis zullen hebben. Ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen :)
Simpel, als de woningruil plaatsvind gaat het over het algemeen dat er voor beide een taxatie wordt gedaan. De 'goedkopere' woning betaald het verschil. Dus geen gedoe met onderhandelen!

Dus zeg de taxatie is gelijk aan jullie vraagprijs. Dan krijgen ze dus jullie woning (159.000) plus het waardeverschil (220.000). En stel dat ze jullie woning vervolgens extra snel willen verkopen met -25% (119.250).
Dan begonnen ze met 379.000 vraagprijs, houden ze over 339.250 ('slechts' ~10% eraf in deze markt) en zijn ze heel snel rond met verkopen want reken maar dat met zo'n lage vraagprijs jullie woning binnen dagen/week wordt opgekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 09-07-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Yeah, hypotheek is rond. *O*

http://www.funda.nl/koop/...195445-orvelterbrink-131/ is vanaf 30 juli van ons :)

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
Gefeliciteerd dan maar! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Leuk huis hoor, typisch jaren tachtig met die aanbouwtjes en in zo'n bloemkoolwijk. En ziet er ook netjes uit (op de foto's dan) voor deze prijs. Moet je bijvoorbeeld eens vergelijken met zoiets: http://www.funda.nl/koop/...is-48406672-eikstraat-54/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Helaas ben ik er na een paar dagen onderhandelen niet uitgekomen met de verkoper van een leuk huis. Hij wil uiteindelijk niet verder zakken dan de prijs die hij in 2008 betaald heeft. Wij willen niet verder gaan dan 20.000 daar onder, wat zo'n 6% daling betekent. Dat vinden wij heel realistisch, ook vergeleken met andere huizen in de buurt. Wij hebben ons bod uitgebreid onderbouwd, maar dat mocht niet baten. Zet het dan niet te koop als je alleen de hoofdprijs wil vangen, want het staat al een tijd te koop en zal op deze manier nog wel een tijd te koop staan.

Er staat gelukkig nog genoeg te koop. We hadden al 2 andere huizen gezien die ook voldoen, en gister hebben we weer een ander huis bekeken wat nog iets mooier is. Daar zouden we dus ook iets meer voor over hebben.
Fiber schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:08:
Leuk huis hoor, typisch jaren tachtig met die aanbouwtjes en in zo'n bloemkoolwijk. En ziet er ook netjes uit (op de foto's dan) voor deze prijs. Moet je bijvoorbeeld eens vergelijken met zoiets: http://www.funda.nl/koop/...is-48406672-eikstraat-54/
Amersfoort en Emmen scheelt natuurlijk behoorlijk, ik vind het prijsverschil nog meevallen eigenlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door ph4ge op 11-07-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31

Wimo.

Shake and Bake!

Nette badkamer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Nou we zijn dr uit. Mensen wilden niet verder zakken maar we willen het huis graag hebben. Zijn al een jaar aan het kijken, maar het aanbod van dergelijke huizen is niet heel erg groot in Enschede.
Dit is het geworden: http://www.funda.nl/koop/...48482250-blekerstraat-55/

Vandaag bouwtechnische keuring, hopelijk zonder bijzonderheden.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Shiver23 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:32:
Nou we zijn dr uit. Mensen wilden niet verder zakken maar we willen het huis graag hebben. Zijn al een jaar aan het kijken, maar het aanbod van dergelijke huizen is niet heel erg groot in Enschede.
Dit is het geworden: http://www.funda.nl/koop/...48482250-blekerstraat-55/

Vandaag bouwtechnische keuring, hopelijk zonder bijzonderheden.
Heet je geen rob de tuinman :o
40 Meter halleluja vriend, dat wordt groene vingers kweken :+
Verder netjes, al is het niet helemaal mijn smaak. De tegeletjes in de keuken (dat geel :/ ) en die staande wc in de badkamer schuin uit de hoek vind ik jammer.

Hopelijk, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:53
Mijn vrouw (klinkt nog erg raar na 1,5maand huwelijk) en ik zijn opzoek naar een woning in haar geboorteplaats Apeldoorn. Nu hebben we gisteren een huis gezien waar we allebij heel erg enthousiast over zijn. We willen graag een 2e bezichtiging plannen en dan iemand meenemen met een objectieve kijk. Is het slim om dit vrij snel achter elkaar te doen, of wek je dan teveel de illusie dat we het erg graag willen kopen?
Voor de rest hebben jullie nog tips waar op te letten bij een 2e bezichtiging? we zijn er al achter dat wij totaal een andere smaak hebben kwa kleuren en vloer (op 1e etage), ook vind ik vooral de keuken niet mooi dus die zou evt vervangen kunnen/moeten worden. Is het slim om bv een beetje te rekenen hoeveel het allemaal zal gaan kosten om het naar onze smaak te maken (dit ook evt in de onderhandeling gebruiken?)
Het huis staat nu zo'n 6 maanden te koop, het is gezakt van 212.500 naar 200.000 en de makelaar zei dat ze al wat ouder waren en eerst hun huis willen verkopen voordat ze verder kijken (hij zei het een beetje vaag). Aan de ene kant denk ik dat ze er snel vanaf willen (prijs daling) maar aan de andere kant hebben ze misschien ook geen haast (wonen er nog en volgens makelaar willen ze dit huis eerst verkopen).

http://www.funda.nl/koop/...47367102-het-karnhuis-73/

Ik denk dat de prijs voor het huis al best redelijk is als ik kijk naar de omgeving, echter willen we natuurlijk nog wel onderhandelen, maar ik zou nog niet weten wat een verstandig eerste bod is...

edit: kom er net achter via het kadaster dat het naastliggende huis verkocht is voor 175.000 in december vorig jaar

[ Voor 3% gewijzigd door terribleweak op 11-07-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
terribleweak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:31:
Mijn vrouw (klinkt nog erg raar na 1,5maand huwelijk) en ik zijn opzoek naar een woning in haar geboorteplaats Apeldoorn. Nu hebben we gisteren een huis gezien waar we allebij heel erg enthousiast over zijn. We willen graag een 2e bezichtiging plannen en dan iemand meenemen met een objectieve kijk. Is het slim om dit vrij snel achter elkaar te doen, of wek je dan teveel de illusie dat we het erg graag willen kopen?
Voor de rest hebben jullie nog tips waar op te letten bij een 2e bezichtiging? we zijn er al achter dat wij totaal een andere smaak hebben kwa kleuren en vloer (op 1e etage), ook vind ik vooral de keuken niet mooi dus die zou evt vervangen kunnen/moeten worden. Is het slim om bv een beetje te rekenen hoeveel het allemaal zal gaan kosten om het naar onze smaak te maken (dit ook evt in de onderhandeling gebruiken?)
Het huis staat nu zo'n 6 maanden te koop, het is gezakt van 212.500 naar 200.000 en de makelaar zei dat ze al wat ouder waren en eerst hun huis willen verkopen voordat ze verder kijken (hij zei het een beetje vaag). Aan de ene kant denk ik dat ze er snel vanaf willen (prijs daling) maar aan de andere kant hebben ze misschien ook geen haast (wonen er nog en volgens makelaar willen ze dit huis eerst verkopen).

http://www.funda.nl/koop/...47367102-het-karnhuis-73/

Ik denk dat de prijs voor het huis al best redelijk is als ik kijk naar de omgeving, echter willen we natuurlijk nog wel onderhandelen, maar ik zou nog niet weten wat een verstandig eerste bod is...

edit: kom er net achter via het kadaster dat het naastliggende huis verkocht is voor 175.000 in december vorig jaar
Deze?
In dat geval kun je vrij aardig vergelijken of dat huis beter of slechter is dan huis dat je nu bekijkt. Bepaal dan je maximale bod en wijk daar niet van af. Er staan genoeg huizen te koop en je hoeft niet een paar bejaarden te gaan sponsoren omdat ze zo nodig 200k willen krijgen voor een huis dat het niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
Ja klopt nummer 71, wat ik zo zie is de oppervlakte nagenoeg gelijk, ik vind 71 wat meer naar onze smaak, geen oud bruin hout overal, parket op de 1e etage (geen tappijt voor ons) maar dat is natuurlijk smaak gebonden. Wel heeft nummer 71 een dakkapel en 73 niet.
Wij hadden gister zoiets van evt 190k zoudne we er wel voor willen betalen maar met deze informatie lijkt me dat de jackpot voor de huidige bewoners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Snel/traag bezichtigen maakt denk ik niet veel uit. In beide gevallen geef je aan dat je interesse hebt namelijk.

Verder is het altijd slim van te voren uit te rekenen wat je financiele mogelijkheden zijn en wat de kosten zijn voor verbouwen/inrichten (en als dat niet lukt binnen je budget, kun je je afvragen of je bereid bent jaren lang langzaam aan alles om te bouwen). Bepaal ook wat je zelf maximaal aan de woning zelf wilt uitgeven, en hou ook rekening met onvoorziene omstandigheden (dus ga niet uit van 0,- op je spaarrekening na verhuizen!).

Bekijk ook de markt goed. Apeldoorn kwam in het nieuws (en ook hier) regelmatig langs als de plek met de grootste daling in woningprijs, -20 tot -25% was niet ongewoon om uit die regio te horen. Houd daar ook goed rekening mee en focus dus niet teveel op 1 woning in die regio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Smaak zou ik inderdaad niet meetellen. Hoogstens als het precies je smaak is en goed onderhouden (en wat is de kans daarop ;) )

En wat ik zo hoor is 71 meer waard dan 73: beter onderhouden (want geen bruin oud hout) en een dakkapel. Als je dan ook nog 8 maanden prijsdaling meeneemt (tussen december 2011 en mei 2012 is het in Gelderland, volgens Kadaster, al 3,1%) dan is €165.000 een veel reeëlere prijs (en dan zit ik misschien nog hoog).
edit:
Apeldoorn kwam in het nieuws (en ook hier) regelmatig langs als de plek met de grootste daling in woningprijs, -20 tot -25% was niet ongewoon om uit die regio te horen.
Ah, dan mag je wel wat meer rekenen dan 3,1% :)

Ik ben het ook eens dat snel bezichtigen of wachten niet veel uitmaakt. Het kan geen kwaad om nog een keer te kijken en dan samen te beslissen of dit een huis is waarin je jezelf nog wel 10 jaar (of langer) ziet wonen. Is dat het geval, dan doe je een eenmalig, niet onderhandelbaar bod voor een bedrag waarvan je weet dat het redelijk is. En dat zou best wel eens €40.000 onder de huidige vraagprijs kunnen zijn.
En accepteren ze niet: er zijn nog genoeg andere woningen te koop.

[ Voor 44% gewijzigd door celshof op 11-07-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, wat koop je nu, een huis of een paar potten verf en wat vloerplanken? :P

Je moet door de inrichting heenkijken. Heeft iemand er een foeilelijke vloer ingelegd? Wellicht niet jouw smaak, maar niet of nauwelijks van invloed op de waarde van het huis, want een vloer trek je er zo uit en voor een paar duizend euro ligt er al een fantastische echte eikenhouten vloer in. Kies je voor (goed) laminaat, dan ben je nog veel minder kwijt. In het perspectief van het geleende bedrag is dat natuurlijk peanuts, en daar moet je een huis niet op afwijzen. Idem voor de kleur die op de muren zit: even een weekendje sauzen met vrienden, kost je wat verf en een paar kratten pils. Een ander verhaal wordt het wellicht als de muren in een foeilelijke structuurafwerking zijn gedaan: stuccen is moeilijker zelf te doen, en wordt al snel kostbaar als het hele huis gedaan moet worden. Strak gestuucte wanden en plafonds overal is dus wel een pluspunt, en niemand vindt het lelijk.

Wat je vaak ziet bij mensen is dat ze heel sterk focussen op de inrichting van het huis en dat hun mening laten bepalen, terwijl je juist moet kijken naar de dingen die je niet (of slechts tegen hoge kosten) zelf kunt veranderen: ligging in de buurt, oriëntatie van kamers, tuin en/of balkon(s), lichtinval, plafondhoogte, (tot op zekere hoogte) indeling, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

GeeMoney schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:37:
[...]

Heet je geen rob de tuinman :o
40 Meter halleluja vriend, dat wordt groene vingers kweken :+
Verder netjes, al is het niet helemaal mijn smaak. De tegeletjes in de keuken (dat geel :/ ) en die staande wc in de badkamer schuin uit de hoek vind ik jammer.

Hopelijk, gefeliciteerd!
Hehe, tuin zat er bij. Nu (nog) niet echt groene vingers en gelukkig hebben ze de tuin onderhoudsarm ingericht. Zeker voor een huis in de stad een uitzonderlijk grote tuin.

Badkamer willen we op termijn wel het nodige aan gaan veranderen want dat toilet is inderdaad heel raar geplaatst. Er zit ook nog een extra deur in de badkamer die we overbodig vinden en mevrouw shiver heeft graag een bad. Tegels in de keuken zou ook niet onze eerste keus zijn, maar ze horen wel origineel bij het huis. Authentieke details he ;)

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
Bedankt voor de tips!
Ja we kijken wel door de dingen heen maar we moeten ook kijken hoeveel het gaat kosten om het uiteindelijk naar onze smaak te maken. Ik geloof dat je bv de keuken nog mee kan financiëren maar de vloer, verf etc niet. We hebben zelf niet een grote pot spaargeld staan (ongeveer 3-4k).
We zijn zelf nu met zijn tweeën dus we hoeven opzich niet alle kamers gelijk al aan te pakken. De beneden verdieping (behalve de keuken) is verder prima, onze slaapkamer zou dan nog prioriteit zijn en de rest zou tzt nog gedaan kunnen worden (voilëre en vijver weg, andere kamers schilderen en andere vloer)
Het huis kwa gevoel, plek en grootte is naar onze mening goed.

We zijn erg enthousiast echter nu ik dus weet van de verkoop prijs van nr 71 is dat wel iets wat mijn prijs van evt 190.000 dat we ervoor over zouden hebben omlaag gaat halen. Is dat eigenlijk normaal om dat bedrag erbij te halen bij de onderhandelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
terribleweak schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:30:
Bedankt voor de tips!
Ja we kijken wel door de dingen heen maar we moeten ook kijken hoeveel het gaat kosten om het uiteindelijk naar onze smaak te maken. Ik geloof dat je bv de keuken nog mee kan financiëren maar de vloer, verf etc niet. We hebben zelf niet een grote pot spaargeld staan (ongeveer 3-4k).
We zijn zelf nu met zijn tweeën dus we hoeven opzich niet alle kamers gelijk al aan te pakken. De beneden verdieping (behalve de keuken) is verder prima, onze slaapkamer zou dan nog prioriteit zijn en de rest zou tzt nog gedaan kunnen worden (voilëre en vijver weg, andere kamers schilderen en andere vloer)
Het huis kwa gevoel, plek en grootte is naar onze mening goed.

We zijn erg enthousiast echter nu ik dus weet van de verkoop prijs van nr 71 is dat wel iets wat mijn prijs van evt 190.000 dat we ervoor over zouden hebben omlaag gaat halen. Is dat eigenlijk normaal om dat bedrag erbij te halen bij de onderhandelingen?
Sinds 15-6 de sleutel van ons huis. Geloof mij... 3-4K ben je zo doorheen wanneer je zaken goed en duurzaam (alsin levensduur) aanpakt.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Eens, onze houten vloer alleen al koste 4k. Ik sta er soms nog echt van te kijken met hoe weinig spaargeld mensen hele huizen kopen. 3-4k is echt peanuts en ben je kwijt wanneer je auto het begeeft of je nieuwe gordijnen gaat halen plus een wasmachine.

Het is geen wonder dat zoveel mensen op zoek zijn naar "instapklaar".

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 15:02

Arfman

Drome!

4K is inderdaad echt helemaal niets. Beetje verf/materialen/vloertje ergens en je bent er doorheen. Toen wij ons nieuwbouwhuis kochten hadden we 25K bouwdepot (en dan moet natuurlijk alles erin, van badkamer tot keuken en inrichting als in vloeren/gordijnen) en dat ging schoon op.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08 16:16

Radjesh

hoi

Geld vliegt inderdaad je zak uit. Ik heb nu +- 36000 euro voor het huis, moet 10000 inleggen voor mijn hypotheek en net een keuken besteld van 12125 euro :O

Gaat rap zo :(

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
Bedankt voor de input, dit soort dingen moeten we zeker niet vergeten!
Nog even voor de duidelijkheid op de begane grond is de vloer gewoon goed, we zijn dan weliswaar starters maar we wonen nu in een huur appartement we hebben dus ook al een inboedel!
Wat er in onze ogen moet gebeuren is de 1e etage voorzien van laminaat, verven van de kamers, keuken (dat kan bij de hypotheek in).

Ook komt er nu elke maand nog 700 euro spaargeld bij, dus stel dat we een huis kopen en er 1okt/nov in kunnen dan is er zeker al 2k extra.

Bij de 2e bezichtiging gaan we ons goed richten op wat de kosten nog extra voor ons zijn en of het reeël is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrFl0ppY schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:53:
Eens, onze houten vloer alleen al koste 4k. Ik sta er soms nog echt van te kijken met hoe weinig spaargeld mensen hele huizen kopen. 3-4k is echt peanuts en ben je kwijt wanneer je auto het begeeft of je nieuwe gordijnen gaat halen plus een wasmachine.

Het is geen wonder dat zoveel mensen op zoek zijn naar "instapklaar".
M'wah, kwestie van keuzes en prioriteiten. Heb in 2008 mijn huidige huis (jaren 30 parterre appartement) gekocht met 0 euro spaargeld. Inderdaad wel bewust op zoek gegaan naar een appartement waar alleen cosmetische zaken aan gedaan moesten worden. Klein beetje extra hypo genomen om zaken als verf etc te kunnen bekostigen en verder roeien met de maandelijks riemen qua inkomen.
Badkamer is niet naar mijn smaak (zo'n Dynasty badkamer, goud enzo) maar is verder in prima staat. Is stel er geen prio aan om hier dan geld aan te besteden.

Wat niet weg neemt dat spaargeld hebben best zinvol is, dus ben een paar maanden geleden maar eens begonnen met sparen en heb nu (tada!) €1000,- gespaard.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
celshof schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:04:
Smaak zou ik inderdaad niet meetellen. Hoogstens als het precies je smaak is en goed onderhouden (en wat is de kans daarop ;) )

En wat ik zo hoor is 71 meer waard dan 73: beter onderhouden (want geen bruin oud hout) en een dakkapel. Als je dan ook nog 8 maanden prijsdaling meeneemt (tussen december 2011 en mei 2012 is het in Gelderland, volgens Kadaster, al 3,1%) dan is €165.000 een veel reeëlere prijs (en dan zit ik misschien nog hoog).
edit:
[...]
Ah, dan mag je wel wat meer rekenen dan 3,1% :)

Ik ben het ook eens dat snel bezichtigen of wachten niet veel uitmaakt. Het kan geen kwaad om nog een keer te kijken en dan samen te beslissen of dit een huis is waarin je jezelf nog wel 10 jaar (of langer) ziet wonen. Is dat het geval, dan doe je een eenmalig, niet onderhandelbaar bod voor een bedrag waarvan je weet dat het redelijk is. En dat zou best wel eens €40.000 onder de huidige vraagprijs kunnen zijn.
En accepteren ze niet: er zijn nog genoeg andere woningen te koop.
Dat kan wel eens kloppen. Vraagprijs 200k. Woning ernaast (betere staat+dakkapel) = 175,000.
Dan die 3,1% correctie maakt nu de waarde zo'n 170,000. Dan nog correctie voor onderhoud/dakkapel, lijkt me de regio van 150,000-160,000 wel redelijk. Dan heb je het inderdaad over minimaal 20-25% eraf.

@terribleweak, als je budget 190k is kun je in dit licht ook nadenken om te kiezen voor een woning van rond de 225-250k vraagprijs en die dan onder je eigen limiet te krijgen met onderhandelen. Dan kun je misschien wel iets kiezen met nieuwe badkamer/keuken al aanwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 11-07-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:24:
[...]

M'wah, kwestie van keuzes en prioriteiten. Heb in 2008 mijn huidige huis (jaren 30 parterre appartement) gekocht met 0 euro spaargeld. Inderdaad wel bewust op zoek gegaan naar een appartement waar alleen cosmetische zaken aan gedaan moesten worden. Klein beetje extra hypo genomen om zaken als verf etc te kunnen bekostigen en verder roeien met de maandelijks riemen qua inkomen.
Badkamer is niet naar mijn smaak (zo'n Dynasty badkamer, goud enzo) maar is verder in prima staat. Is stel er geen prio aan om hier dan geld aan te besteden.

Wat niet weg neemt dat spaargeld hebben best zinvol is, dus ben een paar maanden geleden maar eens begonnen met sparen en heb nu (tada!) €1000,- gespaard.. :D
Herkenbaar :)

Wij zijn ook gegaan voor alleen de gangbare klussen, hooguit die je ook in een huurwoning moet doen (verf, vloer, gordijnen). Maar later valt zoiets toch tegen: zo hebben we toch besloten een uiterst lelijke, door de vorige bewoner gemaakte houten constructie die diende als badmeubel, te vervangen door een fatsoenlijk badmeubel, gaat eind augustus a.s. een groot oppervlak aan enkel glas (ca. 9m2) in een monumentale pui uit het bouwjaar (1937) vervangen worden door DaVinci speciaal dubbelglas (slechts 9mm dik, dus past in de oorspronkelijke stalen kozijnen: voor de liefhebbers, U-waarde is 1,9, dus heel behoorlijk) en dat kost ook wat. Verder zit er nog een dakterras in de planning alsmede het uitnemen, restaureren en samen met HR++ glas terugplaatsen van het glas-in-lood, maar dat is voor volgend jaar.

Dit zijn allemaal zaken die direct ons eigen wooncomfort verhogen en het huis daarnaast een duidelijke edge geven (hoop ik) qua verkoopbaarheid; het huis is één van de grootste in de omgeving en ligt op een prachtig punt (drie zijden vrij uitzicht), maar had nauwelijks buitenruimte, en die grote glazen pui van trappenhuis was door geen van de vorige bewoners ooit aangepakt. Bewuste keuze dus om er nu (eigen) geld in te steken en minder te sparen, dan hebben we er maximaal profijt van aangezien we hier nog wel een tijdje wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 11-07-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
En dan heb je nog een appartement...

Mijn ervaring met een huis is dat je er nooit klaar mee bent. Ik heb tenminste een enorme lijst aan zaken die ooit nog eens gedaan moeten/kunnen worden. Als ik zie wat we de afgelopen jaren hebben uitgegeven dan vliegen de duizendjes je eenvoudig uit de portemonnee zonder dat we echt grote zaken hebben aangepakt als kozijnen, keuken of badkamer. Eenvoudige zaken als groepenkast, schakelmateriaal, vloerisolatie, tuinpoort, kunstgras, zonnescherm, vloer, dakdoorvoer, mechanische ventillatie, (buiten)schilderwerk, buitenverlichting, etc. loopt zonder enig probleem flink op. En dan vind ik het meeste nog leuk om zelf te doen (tegen de penalty dat tijd beperkt is en er dus diverse half afgemaakte klussen zijn).

Kozijnen en nieuw glas gaat het toppunt worden. Het is er nog niet van gekomen om offertes op te vragen, maar dat zal enige tienduizenden euro's gaan kosten. Dan is het handig als dat op de bank staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
Myrdreon schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:15:

@terribleweak, als je budget 190k is kun je in dit licht ook nadenken om te kiezen voor een woning van rond de 225-250k vraagprijs en die dan onder je eigen limiet te krijgen met onderhandelen. Dan kun je misschien wel iets kiezen met nieuwe badkamer/keuken al aanwezig.
We zijn bij de hypotheker geweest en daar kwam uit dat onze maximale hypotheek 224k is, echter willen we niet maximaal gaan lenen in deze tijd dus we zaten te kijken naar huizen met een vraagprijs van maximaal 225k en dan op 2ton uit te komen.

Uiteraard als we dit huis voor zeg maar 160k kunnen krijgen zal dit schelen in de hypotheekkosten pm en houden we elke maand meer over om te zorgen dit huis goed naar onze zin te maken.
duidelijk verhaal bedankt voor je reactie, we moeten dus echt bij de 2e bezichtiging wat beter kijken naar de staat van de stoppen, boiler etc. Ik weet iig dat er overal al dubbelglas zit.

Ik ga maar eens een lijstje maken waar ik allemaal op moet letten en wat we willen veranderen en dan een inschatting maken hoeveel we daaraan uit moeten geven en hoeveel tijd ons dat zal kosten om het bij elkaar te sparen!

Nogmaals bedankt voor al jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
nare man schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:11:
Je moet door de inrichting heenkijken. Heeft iemand er een foeilelijke vloer ingelegd? Wellicht niet jouw smaak, maar niet of nauwelijks van invloed op de waarde van het huis, want een vloer trek je er zo uit en voor een paar duizend euro ligt er al een fantastische echte eikenhouten vloer in.
Eens. Enige waar je echt naar moet kijken zijn lokatie van het huis en zaken die echt (te) duur zijn om te veranderen. Een lelijke vloer is niet zo'n probleem, een badkamer of keuken wordt al wat prijziger. Je moet voor jezelf natuurlijk wel dit soort wijzigingen meenemen in je budget.

Soms zitten er wel nare dingen in. In mijn vorige huis lag een parketvloer waar ik op een gegeven moment plannen mee had, toen ik goed ging kijken bleek een tussenwand heel lomp gewoon òp de parketvloer te zijn gebouwd. Dan is de vloer vervangen net even wat ingewikkelder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:18
Hoop mensen weten ook helemaal nog niet welke kant ze uit willen en wat er waar moet komen, dat is ook logisch want elk huis is anders.
Pagina: 1 ... 20 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.