Thx 4 the support

Jejking schreef op maandag 28 maart 2011 @ 20:32:
Als nVidia toch zoveel doet en zich sterk maakt voor de ontwikkeling van nieuwe features voor games zoals AA in een UE3 (sorry maar ik zie nog steeds geen bewijslast dat nVidia dat standalone heeft ontwikkeld, wel ben ik het ermee eens dat ze een handje hebben geholpen bij de implementatie van die functie)...
Dit Batman AA verhaal zit blijkbaar vrij hoog...
Goed, even over de andere boeg: wat vind jij van het geval dat ATi onder het GITG programma het Hardware AA pad uit Call of Juarez (DX10) liet slopen en liet vervangen door shaderbased AA, wat ze ook nog eens exclusief lieten runnen op hun 2900 serie? Volgens mij kun je je dat ook nog wel heugen?
Is bijna precies dezelfde situatie, alleen ging wel ff een stuk verder: hardware AA (wat de 2900 serie niet kon, maar uitstekend liep op de 8800 serie) werd uit de engine
gesloopt. En de 8800 doet
ook shaderbased AA (kon op eenzelfde soort manier geactiveerd worden op de 8800 in CoJ als AA op ATi nu bij Batman).
Ik heb helemaal geen zin in moddergooierij. Had deze 'kaart' ook al een stuk eerder kunnen spelen, maar wil nu gewoon even laten uitkomen dat dit soort zaken aan beide kanten van het front gebeurd. En als ik moet kiezen vind ik CoJ toch wel even een stuk 'dirtier'.
dan wil je vast ook wel reageren op het feit dat nVidia in een aantal PhysX-gepushte games Vendor ID checks heeft zitten zodat de performance op AMD-kaarten beroerd is. Of zelfs ervoor zorgt dat je geen AMD/ATi-kaart kan combineren met een nV-kaartje ernaast voor de physics? Bronmateriaal scattered all over the Interwebz maar ik heb weinig tijd en kan me niet aan de indruk onttrekken dat je weet wat ik bedoel

Zelfs daar had ik al eerder op gereageerd:
klik 
Daarin schreef ik dus dat ik het niet toestaan van 'mix&match' bij PhysX ook onzin vond
Hoewel als ik er wat dieper over nadenk - zelf als softwareontwikkelaar zijnde - ik ook daar wel argumenten voor kan bedenken. Het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat nV de PhysX workload niet altijd 100% naar de 2e kaart schuift, maar afhankelijk van de situatie ook de hoofdkaart gebruikt. Als dat dan geen nV kaart is kan dit problemen geven. Uiteraard kan nV ook coden dat als een AMD kaart als main kaart gebruikt wordt alleen de nV kaart voor 100% de physx workload krijgt, maar then again, is het redelijk om ze te willen verplichten dit te doen?
Er zijn wel meer fabrikanten die
niet door ze ondersteunde situaties (en je kunt nV uiteraard niet dwingen om mix&match te supporten) default onmogelijk maken in hun drivers/software, o.a. om te vermijden dat ze gezeur erover krijgen bij hun helpdesk als het niet naar behoren werkt.
Ik beweer niet dat dat de enige reden is of de hoofdreden is, of zelfs dat het uberhaupt een reden is, maar ik wil alleen even laten uitkomen dat er als je even je gedachten erover laat gaan wel andere redenen voor te bedenken zijn dan alleen "nV==Evil".
Anyway, ik denk dat programma's als GITG en TWIMTBP zeker meerwaarde hebben. Soms gebeuren er welleens nasty dingen, maar dat is m.i. eerder uitzondering dan regel, en de plussen wegen m.i. veel zwaarder dan de minnen. Daarnaast heeft zeker nV hele kuddes ATi-aanhang - en uiteraard ATi dev/marketing zelf - die TWIMTBP titels onder een vergrootglas leggen om elke vorm van vermeend 'cheaten' te detecteren en vervolgens in de media breed uit te meten, dus heel veel bewegingsruimte daartoe heeft nV niet. Risico op imagoschade is te groot. Als je al alleen kijkt hoe dat Batman AA verhaal is getwist - AMD voorop - dan weet ik genoeg, zeker met CoJ nog in mijn achterhoofd.
Hoe het ook niet zij: de investeringen in GITG zijn nooit geweldig geweest, maar zijn de laatste tijd wel erg minimaal tot
niet existent. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met de financiele positie van AMD, want hun CPU tak doet het al jaren allesbehalve denderend, dus er moet bezuinigd worden; een programma als GITG is dan een uitstekende kandidaat.
Wat moet je dan als AMD zijnde, gezien de concurrent wel (veel) investeert in dev's en daar zichtbaar voordeel uit haalt? Jaloers toegeven dat dat jou niet lukt omdat je nogal krap zit? Geen goed plan. Wat wel? Nou, er is een weinig efficientere strategie tot klantenbinding dan je klanten dan te overtuigen dat 'dat soort' investeren in gamedev's slecht is, jij de underdog bent, en je concurrentie een grote boze boeman is die valsspeelt, omkoopt, jouw benadeelt, jouw klanten benadeelt, slecht is voor de gamewereld etc.
[gooi vervolgens af en toe voorbeelden van gevallen waarbij nieuwe features waaraan jij zowel financieel als qua resources geen klap bijgedragen hebt en die dus default alleen werken voor de concurrent die hier actief aan meebetaald en meeontwikkeld heeft in the mix, roep heel hard "zie je wel!!", and your set] Immers van zo'n boeman koopt iedere rechtgeaarde klant met het hart op de juiste plek geen spullen toch?
Zie ik dit als evil? Natuurlijk niet. Ik denk zelfs dat het een hele slimme strategie is. Het werkt prima, het kost je bijna geen cent, en het levert je nog stapels sympathiepunten op ook. Ga ik hierin mee? Hell no.
Ik heb voor mezelf een simpele filosofie bij aankopen:
Emoties zitten alleen maar in de weg, dus ik laat me niet playen, door niemand. It's the results that count
Disclaimer, voor alle duidelijkheid: dit is mijn persoonlijke mening en afweging, ik wil nergens beweren dat iemand anders dezelfde afweging op basis van dezelfde argumenten zou moeten maken.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz