Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik neem toch aan dat die boom binnenkort versneld in de duurzame kringloop komt? (in mijn kachel bijvoorbeeldSunshineCompany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:26:
[...]
7 rijen erop.. nog 33 te gaan, tot aan het eind van de foto. 66 meter in totaal.
[afbeelding]
Anoniem: 215941
Soladin 600:SunshineCompany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:01:
[...]
Nette prijs voor mooi paneel. Koop er 3, zet ze op een Mastervolt Soladin 600.
PV vermogen 160-700 Wp
3 * 235 Wp = 705Wp.
Dan zit je met een Soladin wel boven de specificatie.
Vandaag is de Nuna6 uit Delft gepresenteerd, nadat vorige week het Twentse team hun 21connect lieten zien. Zie ook het artikel op Tweakers.
Ik kijk uit naar de race. De algehele uitdaging van de gehele race, mechanische defecten, wind, zon en technische superioriteit van het ene team boven het andere, maken het een uitermate interessant evenement.
Zoals bijvoorbeeld het Twentse team, wat toch nog finishte na het ongeluk met hun voertuig. Je ziet de ellende op de gezichten vlak na het ongeluk, maar ook de doorzetting om de volgende ochtend weer op de weg te zijn.
En, o ja, ze rijden op zonne-energie
In Aalsmeer voor FloraHolland op de N231 staat ook zo een mooi voorbeeld:JakeNL schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:02:
[...]
Ik neem toch aan dat die boom binnenkort versneld in de duurzame kringloop komt? (in mijn kachel bijvoorbeeld)

De gehele dag in de schaduw van de bomen...
[ Voor 12% gewijzigd door Gé Brander op 29-06-2011 22:16 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
SunshineCompany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:26:
[...]
7 rijen erop.. nog 33 te gaan, tot aan het eind van de foto. 66 meter in totaal.
[afbeelding]
Erasmo schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:45:
[...]
Was dat die opdrachtgever van een tijdje terug met het beruchte logo?
In zo'n situatie zal het wel meevallen, zo te zien is het een stand-alone systeem voor een meetkastje oid, die verbruiken niet zoveel.c70070540 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:14:
[...]
In Aalsmeer voor FloraHolland op de N231 staat ook zo een mooi voorbeeld:
[afbeelding]
Ik krijg een foutmelding bij het klikken op de link. Een ERG grappige foutmelding, dat dan weer wel:c70070540 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:14:
[...]
In Aalsmeer voor FloraHolland op de N231 staat ook zo een mooi voorbeeld:
[afbeelding]
Not Found
Helaas moet ik van m'n OS meededelen dat deze file niet aanwezig is op mijn harddisk...
Ik had jou ook liever die file gegeven, maar als dat ding niet bestaat dan houdt 't op hè
Apache Server at tweakers.net Port 80
Yep ervaring alhier sinds 2 1/2 jaar.Mars Warrior schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:07:
Heeft er hier iemand ervaring met 3-voudig glas?
Wij zijn aan het kijken naar een lichtstraat (4.5x2m, dus 9m2) en een vouwdeur pui (circa 6m2) achter, en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van 3-voudig glas tegenover het standaard dubbele HR++ glas.
Prijsverschillen kan ik vooralsnog ook niet op internet vinden, laat staan de mogelijke besparing op gas, maar ook het mogelijke nadeel (lagere g waarde, zonwerende laag mogelijk daarom ook niet nodig) in de lente/herfst periode om met de zon je huis op te warmen, waardoor het in die periode juist meer gas kost om je huis op te warmen tov HR++ glas.
Alle info is welkom!
Nadeel: een keer of 5 per jaar condensvorming op de ramen, maar dan wel aan de buitenkant dat komt door de zeer hoge isolatie waarde van het glas. Daar hebben sommige leveranciers al een oplossing voor in de vorm van een coating op de buitenzijde (zie o.a. Velux Passief tuimelraam (GGU 0065))
De glaszetters zijn niet blij met je als ze het moeten gaan tillen, bij ons kwam er een lift aan te pas om het met uiteindelijk met 3 man erin te zetten (begeleiden van 1,5M hoog en 3M breed glasplaat).
Voordeel: Isolatiewaarde!!!!!!!!!!!! al heb je het beste HR++ dan bespaar je nog meer dan 50% op de isolatiewaarde.
Dit is bij ons Ug 0,5 terwijl een HR++ op 1,1 tot 1,5 zit (afhankelijk van de spouwbreedte en het gebruikte gas).
Bij ons zit er Semco in, tegenwoordig al in 0,4 te krijgen.
Ga je 3 laags gebruiken op vouwdeuren laat het dan wel berekenen.... of een Duitse fabrikant kiezen voor het kozijnwerk, in D is het namelijk zo'n beetje de standaard. En die "gewone"scharniertjes die gaan het gewicht echt niet houden op lange termijn.
Je deel over mogelijk nadeel van dat de zon je huis op warmt in voor/najaar en extra stoken t.o.v. HR++ snap ik niet (lagere g waarde, zonwerende laag mogelijk daarom ook niet nodig), kun je dit verklaren
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 29-06-2011 22:32 . Reden: typo ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Anoniem: 238103
ik gaf haar een kusje, en zei ... het komt wel goed schatje."rendementen behaald in het verleden bieden absolute zekerheid voor de toekomst,
ik sta hier heel graag, omdat je iedere dag even komt kijken, en daarom verhoog ik mijn warmteprijs niet met 16%, tenzij je dat graag wilt omdat je een tvt debiel bent"
Anoniem: 379471
Ja, in ieder geval door mij, in 2008: http://www.solarwebsite.nl/en/2008/07/laptop-op-zonnepaneel/Anoniem: 379471 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:13:
Is er één van jullie die weet of er al artikels/posts/... zijn geschreven over PC's die enkel op zonne energie werken? Dus alle energie die gebruikt word komt van één (of meerdere) zonnepanelen. Zo ja, gelieve een link te plaatsen
Erg praktisch was het niet - en waarom zou je het ook willen? Met de zonnestroompanelen op ons dak werkt elk apparaat bij ons in huis feitelijk op zonne-energie. Vergeet niet dat een gegeven zonnestroompaneel 's winters op maandbasis nog geen 10% levert van wat hij 's zomers levert. Dat wordt 's winters veel boeken lezen dan als je laptop uitsluitend op zonne-energie werkt...
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Verder zijn er in dit geval ook zaken als imago en uitstraling mee gemoeid!
@erasmo, 2e keer over dat logo..? Zoals eerder gezegd, nee. En ik snap je niet.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Hebben ze geen dummies bij Yingli dan? Kost wat minder, en kunnen de echte paneeltjes "op een nuttiger plek" hun levenscyclus volwaardig in gaan... De argeloze bezoeker zal het verschil sowieso niet weten (en je kunt er journalisten heerlijk mee een rad voor de ogen draaien...SunshineCompany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:26:
Bomen kappen voor een paar kWh.. niet echt duurzaam. Die panelen op een aparte string, en hopen dat het systeem inspireert tot meer Pv op andere locaties lijkt me een stuk duurzamer.
Wat mij betreft mag die boom blijven (sorrie Spek...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Kolen- en kernstroom krijgen meer subsidie dan windenergie.Anoniem: 334569 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:01:
Windmolens draaien ook op subsidie, dat is financieel gezien gewoon waar.
Wind op land kost een 7~9 cent /kwh. Kolen- en kernenergie zitten op 10 tot 12 cent /kwh. Waarom? Omdat je de externe kosten, die keer op keer becijfert worden, echt geld kosten en waar echt euro's voor worden uitgegeven, mee moeten worden gerekend.
Nee, de externe kost zit niet bij de energieprijs in, maar betalen we via onder andere onze zorgverzekering en uiteindelijk via onze inkomstenbelasting.
Een deel van de kosten wordt door de belastingbetaler gedragen. Goh, is dat niet dezelfde constructie als een subsidie? Kijk nog eens goed naar de ecofys studie. Je zou kunnen beweren dat ecofys en de triodos er belang bij hebben de cijfers te beïnvloeden, maar de EU kwam eerder al met dezelfde externe kost voor kolen.
De externe kost van kolen en of kernenergie ontkennen is ontkennen van de werkelijkheid.
Of ze je in de 'buitenwereld' wel of niet iets vertellen is een maximale drogreden. We kunnen een erg grote lijst opstellen aan onzin die in de 'buitenwereld' wordt verkondigd.Ik schrijf dit alleen maar omdat het waar is, en in de buitenwereld zullen ze je dat ook vertellen.
Helemaal correct. Maar ik geloof er niets van dat wanneer je de belasting een klein beetje verhoogt deze bedrijven massaal verhuizen. Ten tweede is het niet meer dan terecht dat ze betalen voor de externe kosten.Die vrijstellen van de belasting op kolen is in het kader van het voorkomen van dubbele belastingheffing.
Anderzijds veroorzaakt het heffen van belasting bij grootverbruikers een ongewenst neveneffect. Namelijk de versnelde verplaatsing van de energie intensieve productie naar Polen of India.
Daarnaast zullen bedrijven bij verhoogde belastingdruk snel besluiten dat ze een eigen windmolen willen. Zelfopwekking voor bedrijven is de Windvogel op steroïden.
Yehes, ik betaal mee aan jouw 6 cent / kwh kolenstroom. Wil je daar wat minder van gebruiken?Overigens is het plaatje van Ecofys met de tekst erbij dat wind op land al rendabel is gewoonweg onjuist.
8 a 9 cent voor windenergie geeft het plaatje weer. Sorry maar mijn stroom bij Greenchoice is 6 cent per kWh momenteel.
[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 29-06-2011 23:47 ]
Oh die reactie heb ik dan even gemist, maar ik doelde op op die opdrachtgever van jou van een tijdje terug die met een gevelrenovatie het hele gedoe met PV wou bekleden.SunshineCompany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:26:
Eerst dacht ik dat er foute waarden stonden voor de opwek hoog een laag. Na wat beter kijken bleek dat de meter de kwh's op de honderdste ging presenteren. De volgende ochtend was het weer normaal zonder twee getallen achter de komma.
Nu staat er 830 en 1929 maar gisteravond 830.29 en 1929.56. Die puntjes zijn zo klein dat ik even heel blij was.
Maar het blijft een stomme meter. Gelukkig heb ik deze meter niet voor mijn verbruik.
Maar ... je word er wel op afgerekend voor je SDE subsidie neem ik aan? Ik zou dan zeker ff melden bij je netbeheerder. Dat ding is van hen, en als er rare dingen gebeuren bij onweer, lijkt me het minste dat ze daar van op de hoogte moeten worden gesteld. Het blijft elektronica... En jezelf maximaal indekken natuurlijk. Blijf altijd alle standen regelmatig noteren om dossier op te bouwen. Dan sta je sterker mochten er ooit problemen optreden.tw_eek schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:04:
De bliksem heeft een raar effect op mijn bpm meter van landis en gyr. Het is nu al de tweede keer dat na het in werking treden van de aardlek de waarden anders gepresenteerd werden.
Eerst dacht ik dat er foute waarden stonden voor de opwek hoog een laag. Na wat beter kijken bleek dat de meter de kwh's op de honderdste ging presenteren. De volgende ochtend was het weer normaal zonder twee getallen achter de komma.
Nu staat er 830 en 1929 maar gisteravond 830.29 en 1929.56. Die puntjes zijn zo klein dat ik even heel blij was.
Maar het blijft een stomme meter. Gelukkig heb ik deze meter niet voor mijn verbruik.
FSCD:
Tussen 12h47 op de 29e en 0h13 vandaag de 30e is de contatore fotovoltaico in Italië omhoog gegaan van 6.947 naar 6.981 MWp (totale geregistreerde hoeveelheid zonnestroom capaciteit van inmiddels drie regelingen, die voor de desbetreffende invoedingstarieven in aanmerking komt). Da's 34 MWp in een halve dag tijd (incl. off-bureautijd). Ze hebben nog tot en met vanavond, de 30e, om netgekoppelde installaties offcieel aan te melden voor de nog zeer lucratieve tarieven van vorig jaar. Stand was 17 oktober 2010 nog ..... 1.677 MWp. Het is daar zeeeeeer rap gegaan in zeer korte tijd. Puglía is helemaal blauw. Nu de rest van het land nog, Berlusconi betaalt de rekening wel...
[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 30-06-2011 00:22 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Je haalt echt dingen door elkaar.Erasmo schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:54:
[...]
Oh die reactie heb ik dan even gemist, maar ik doelde op op die opdrachtgever van jou van een tijdje terug die met een gevelrenovatie het hele gedoe met PV wou bekleden.
En afgelopen week was ik in Oost-Duitsland, op 3 plekken een hele zonnestroomfarm gezien. Gewoon op de grond, een paar honderd vierkante meter aan zonnepanelen.
Dat tikt aan.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat een goedkoper systeem kwa prijs/opbrengst beter presteerd.
Komt hiervandaan: http://www.1010global.org...Campaign&utm_medium=email8. Dakisolatie: snelle terugverdiener
Gelukkig zijn de meeste daken al geïsoleerd. Als dat bij jou nog niet het geval is en je hebt een schuin dak, dan loont het om er onmiddellijk aan te beginnen. Wie een beetje handig is kan zelf de binnenkant van zijn schuine dak isoleren. Dakisolatie bespaart ruim 500 euro per jaar aan stookkosten bij een verwarmde zolder. De kosten aan materiaal zijn met een jaar of twee al terugverdiend. Hoe hoger de de Rd-waarde van het isolatiemateriaal, hoe hoger de besparing is op de gasrekening. Let wel op voldoende mogelijkheden voor isolatie en breng het isolatiemateriaal zonder naden en kieren aan. In de zomer is het koeler onder een geïsoleerd dak. Een plat dak isoleren is werk voor een vakman. Daar moet je niet zelf aan beginnen.
Ik heb dus afgelopen jaar mijn platte dak van 72m2 geisoleerd (omgekeerd warm dak) is zwaar werk vanwege al het grind wat je moet verplaatsen maar zeker niet iets waar je de vakman voor moet hebben. Het is nou juist een klusje wat je met een paar vrienden in de zomer in een dagje gedaan hebt. (In mijn eentje in twee dagen) Zo worden mensen bij voorbaat al weer afgeschrokken om iets te doen aan de isolatie van het huis. Gemiste kans weer..
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
sorrie voor mijn epic fail.
die had ik ook moeten zien.
als je hulp zoekt met het installeren van de module.
kun je ook hier posten.
http://www.klusidee.nl/Forum/forum-5.html
daar zitten veel mensen met goede kennis van die zaken.
@goof1e
ik kan mij een project herinneren bij tomshardware.
daar gebruikte ze zelfs een accuboor machine om de panelen op de zon te houden.
http://www.tomshardware.c...ar-pc-live-test,1688.html
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-06-2011 10:30 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het gaat om een "betonnen broodjes" vloer en de hoogte van de kruipruimte is redelijk (40-50 cm). Ik moet er zelf ook nog wel eens wezen ondanks lichte claustrofobie dus ik wil liefst zo veel mogelijk ruimte overhouden. Het isoleren gaan we laten doen.
Wat is de beste isolatievorm in zo'n geval? Tonzon folie zie ik niet zo zitten dat ziet er erg kwetsbaar uit.
Ik heb een fabrikant gevonden die op zijn website aangeeft dat "gespoten polyurethaan" (PUR) de beste isolerende werking heeft. Een centimeter of 4 zou al voldoende moeten zijn in onze situatie.
Heeft iemand ervaring met dit spul? Wat zijn de alternatieven?
Ik ben toch bang dat die panelen binnenkort compleet groen zijn (zie je wel vaker van die groene aanslag op spullen die lange tijd onder / vlakbij bomen staan. En dat is voor je rendement ook nou niet echt bevorderlijk te noemen lijkt me.SunshineCompany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:26:
Bomen kappen voor een paar kWh.. niet echt duurzaam. Die panelen op een aparte string, en hopen dat het systeem inspireert tot meer Pv op andere locaties lijkt me een stuk duurzamer.
Oef, ik was in mijn zoektocht niet verder dan Ug van 0,7-0,8 gekomen en had daarom mijn twijfels, maar 0,4 is wel heel erg goed. Vergelijkbaar met 10cm glas/steenwol!ollie1965 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:26:
[...]
Yep ervaring alhier sinds 2 1/2 jaar.
Nadeel: een keer of 5 per jaar condensvorming op de ramen, maar dan wel aan de buitenkant dat komt door de zeer hoge isolatie waarde van het glas. Daar hebben sommige leveranciers al een oplossing voor in de vorm van een coating op de buitenzijde (zie o.a. Velux Passief tuimelraam (GGU 0065))
De glaszetters zijn niet blij met je als ze het moeten gaan tillen, bij ons kwam er een lift aan te pas om het met uiteindelijk met 3 man erin te zetten (begeleiden van 1,5M hoog en 3M breed glasplaat).
Voordeel: Isolatiewaarde!!!!!!!!!!!! al heb je het beste HR++ dan bespaar je nog meer dan 50% op de isolatiewaarde.
Dit is bij ons Ug 0,5 terwijl een HR++ op 1,1 tot 1,5 zit (afhankelijk van de spouwbreedte en het gebruikte gas).
Bij ons zit er Semco in, tegenwoordig al in 0,4 te krijgen.
Moet dan wel even goed navragen of dat extra gewicht geen probleem oplevert voor 9m2glas op het dak, kan best zijn dat bovenop het glas ook nog extra kosten voor kozijn en dak komen...
Het merk ken ik niet, en ik kan niets vinden over de prijs. Het moet nl. wel betaalbaar zijn op dit moment. Kun je daar nog iets over zeggen??
Daar ga ik expliciet naar vragen. Vouwdeuren zijn overigens tering duur door het vele en dure beslag wat je nodig hebt, denk aan een €2.000 / meter vouwwand...Ga je 3 laags gebruiken op vouwdeuren laat het dan wel berekenen.... of een Duitse fabrikant kiezen voor het kozijnwerk, in D is het namelijk zo'n beetje de standaard. En die "gewone"scharniertjes die gaan het gewicht echt niet houden op lange termijn.
Een 4 seizoenen pui waarmee je bijna hetzelfde bereikt (pui volledig open kunnen zetten) is een stuk goedkoper en heeft mogelijk ook minder problemen met 3-voudig glas. Wordt ff navragen bij een timmerfabriek dus.
Dat kan al achterhaald zijn met de huidige stand van de techniek, maar een onderzoek (kan ff niet vinden) heeft eerder laten zien dat over het gehele jaar gezien, dubbel glas energiezuiniger kan zijn dan drievoudig glas: het isoleert in de winter beter, maar door de lagere zontoetreding warmt je huis in de lente/herfst minder op, waardoor je dus moet bijstoken.Je deel over mogelijk nadeel van dat de zon je huis op warmt in voor/najaar en extra stoken t.o.v. HR++ snap ik niet (lagere g waarde, zonwerende laag mogelijk daarom ook niet nodig), kun je dit verklaren
Maar goed, als dat nog uitgaat van bijv. een U van 0,8 en we zitten nu op 0,4 dan kan dat best niet meer kloppen!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Pur is geweldig spul. Niet alleen omdat het goed isoleert, maar ook omdat het 100% dicht is, dus je hebt veel minder lucht infiltratie. Dat bespaart ook veel warmte. Zeker als je balansventilatie hebt.
Verder is de PUR relatief goedkoop, dus de meerprijs van wat extra erop spuiten zou niet al te hoog moeten zijn. En je isoleert het natuurlijk maar 1x, dus doe het liever meteen goed. Rc=5 ofzo.
Je kunt bij het IKOB-BKB trouwens een lijst vinden met alle gecertificeerde PUR-spuiters. Het is nu zomer, dus ze hebben het nu een stuk rustiger, wacht niet te lang dus.
Het gewicht is zo op te leveren door de leverancier, dit is ook afhankelijk van de plaats waar je woont in NL (windbelasting = dikte ruit), Ug waarde (verschil tussenruimte)Mars Warrior schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:31:
[...]
Oef, ik was in mijn zoektocht niet verder dan Ug van 0,7-0,8 gekomen en had daarom mijn twijfels, maar 0,4 is wel heel erg goed. Vergelijkbaar met 10cm glas/steenwol!
Moet dan wel even goed navragen of dat extra gewicht geen probleem oplevert voor 9m2glas op het dak, kan best zijn dat bovenop het glas ook nog extra kosten voor kozijn en dak komen...
Het merk ken ik niet, en ik kan niets vinden over de prijs. Het moet nl. wel betaalbaar zijn op dit moment. Kun je daar nog iets over zeggen??
[...]
Daar ga ik expliciet naar vragen. Vouwdeuren zijn overigens tering duur door het vele en dure beslag wat je nodig hebt, denk aan een €2.000 / meter vouwwand...
Een 4 seizoenen pui waarmee je bijna hetzelfde bereikt (pui volledig open kunnen zetten) is een stuk goedkoper en heeft mogelijk ook minder problemen met 3-voudig glas. Wordt ff navragen bij een timmerfabriek dus.
[...]
Dat kan al achterhaald zijn met de huidige stand van de techniek, maar een onderzoek (kan ff niet vinden) heeft eerder laten zien dat over het gehele jaar gezien, dubbel glas energiezuiniger kan zijn dan drievoudig glas: het isoleert in de winter beter, maar door de lagere zontoetreding warmt je huis in de lente/herfst minder op, waardoor je dus moet bijstoken.
Maar goed, als dat nog uitgaat van bijv. een U van 0,8 en we zitten nu op 0,4 dan kan dat best niet meer kloppen!
Ik heb niet naar het prijsverschil gekeken....... nee echt niet.
Zoiets doe je 1 keer goed en daarna ga je terug verdienen.
Het merk is dus een Duits merk en wordt dus niet standaard in NL geleverd, maar als je kozijnen toch al uit D komen is het een kleine moeite om dat gelijk mee te laten komen.
Kijk nu (3 1/2 jaar later na onze eerste verkenning van de markt) met fabrikanten die al wel Passief kozijnen leveren in NL zou ik het ook anders gedaan hebben.
Beetje rond shoppen en je vindt er wel die het kunnen leveren, Semco wordt door sommige Weru (duitste kozijnen ook "passief" ) dealers geleverd.
Deze ramen zorgen er juist voor dat er geen warmte naar buiten kan (coating), en zonnestraling verwarming zo veel mogelijk door laat. Misschien is dat in eerder stadia niet zo geweest (zonnestraling) en was daardoor het verschil op een jaar zo.......slecht
Dit , hierom en hierom
Welke module, die wat niet meer leverbaar is?migjes schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 10:16:
@raven.
sorrie voor mijn epic fail.
die had ik ook moeten zien.
als je hulp zoekt met het installeren van de module.
kun je ook hier posten.
http://www.klusidee.nl/Forum/forum-5.html
daar zitten veel mensen met goede kennis van die zaken.
Nieuwe branderautomaat krijgen we niet zomaar, dan moet de oude eerst stuk zijn.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb die reclame ook gehoord en wat me opviel was dat er nergens gesproken wordt over vermindering van het verbruik. Alleen over opwekken.Maasluip schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:23:
Ik hoorde vanmorgen reclame op de radio. Ging over zonnestroom. Dat ze gratis stroom kregen en het overschot zelfs verkochten. Was van Enexis geloof ik, iemand anders deze ook gehoord?
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Sta op het punt om tonzon te nemen.
Ja, op BNR. Er werd verwezen naar http://www.zelfenergieproduceren.nl/. Daar staat wat algemene informatie over duurzame energie en een heel-hoog-niveau stappenplan voor het zelf produceren ervan.Maasluip schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:23:
Ik hoorde vanmorgen reclame op de radio. Ging over zonnestroom. Dat ze gratis stroom kregen en het overschot zelfs verkochten. Was van Enexis geloof ik, iemand anders deze ook gehoord?
Ik heb slechte ervaringen met Enexis sinds ik energie lever met mijn PV panelen.Maasluip schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 08:23:
- dik betalen voor de meterwisseling, waar ik jaarlijks al voor betaal (is nu opeens gratis)
- de opgegeven meterstanden niet doorgeven aan de energieleverancier, maar zelf (veel te hoge) aannames qua verbruik doen en deze opsturen naar de energieleverancier
- de opbrengst standen toevallig even helemaal vergeten te salderen
- na mailwisseling toegeven dat je de verkeerde standen hebt doorgegeven en beloven de juiste waarden alsnog op te sturen, maar dit alsnog nalaten
En dan gaat Enexis reclame maken voor teruglevering?We hebben helaas nog geen standen binnengekregen van uw netbeheerder Enexis tot op heden. Ik heb gebeld met diegene die u gemaild had eind april, en die gaven daar aan dat de juiste standen op blokkade stonden daar.
Naar aanleiding van ons telefoontje geven ze nu eindelijk de juiste standen vrij, zodat we voor u een correctie kunnen maken op de eindstanden van de jaarafrekening, met daarin de verrekening van uw terugleververbruiken.

Ik vind trouwens de reactie en inzet van Electrabel wel positief
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 30-06-2011 14:51 ]
Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst
Voor mij bijna idem met Liander. Onze meterstanden na drie jaar nog steeds goed door kunnen geven en ondertussen wel claimen druk te zijn met duurzaamheid. Frustrerend.antonboonstra schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 14:45:
Ik heb slechte ervaringen met Enexis sinds ik energie lever met mijn PV panelen.
Anoniem: 334569
passiefhuismarkt
Via deze site heb je direct diverse leveranciers voor dingen als kozijnen ihkv passiefbouw.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 30-06-2011 15:01 ]
Behalve dat zijn definitie van een passiefhuis (hopelijk) niet klopt:Anoniem: 334569 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 14:59:
Leuk berichtje inzake passiefbouw
passiefhuismarkt
Via deze site heb je direct diverse leveranciers voor dingen als kozijnen ihkv passiefbouw.
"Niet meer dan 15kWh elektriciteit per m² per jaar voor verwarming"
Wij verwarmen met gas, dus dan hebben wij ook een passiefhuis volgens die definitie.
Als hij dit soort basale dingen over het hoofd ziet, dan geloof ik ook niet veel van die berekening die hij beweert te hebben gemaakt. Laat 'm die berekening eens publiceren!
Wij hebben ook problemen met Enexis. De meter is hier vorig jaar vervangen. Bij vervanging was de eindstand (van de digitale meter, dus geen terug gelopen meter) lager dan bij de laatste schatting. Die laatste schatting is dus in rekening gebracht, maar we hebben geen credit rekening ontvangen voor de lagere stand. Die schatting was overigens i.v.m. een overstap van RWE naar Greenchoice. Nu hebben we dus aan RWE betaald voor stroom die we nooit verbruikt hebben! Greenchoice probeert het nu opgelost te krijgen met Enexis, maar Enexis werkt niet mee. Moet maar eens een klacht in gaan dienen, want dit loopt nu al bijna een half jaar!antonboonstra schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 14:45:
[...]
Ik heb slechte ervaringen met Enexis sinds ik energie lever met mijn PV panelen.Uiteindelijk heeft Electrabel contact opgenomen met Enexis om navraag te doen naar de standen.
- dik betalen voor de meterwisseling, waar ik jaarlijks al voor betaal (is nu opeens gratis)
- de opgegeven meterstanden niet doorgeven aan de energieleverancier, maar zelf (veel te hoge) aannames qua verbruik doen en deze opsturen naar de energieleverancier
- de opbrengst standen toevallig even helemaal vergeten te salderen
- na mailwisseling toegeven dat je de verkeerde standen hebt doorgegeven en beloven de juiste waarden alsnog op te sturen, maar dit alsnog nalaten
[...]
En dan gaat Enexis reclame maken voor teruglevering?
Ik vind trouwens de reactie en inzet van Electrabel wel positief
Waar kun je ergens een klacht indienen tegen Enexis?
Bij de NMA energiekamer:pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:40:
[...]
maar Enexis werkt niet mee. Moet maar eens een klacht in gaan dienen, want dit loopt nu al bijna een half jaar!![]()
http://www.nma.nl/regulering/energie/default.aspx
en bij ConsuWijzer:
http://www.consuwijzer.nl/
http://www.consuwijzer.nl...heb_met_mijn_netbeheerder
[ Voor 15% gewijzigd door KC27 op 30-06-2011 15:46 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Mijn ervaring is dat ze via het adres duurzaam.produceren@enexis.nl nog met een beetje verstand reageren.pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:40:
[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 30-06-2011 15:53 ]
Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst
Iets hardop op Twitter zeggen wel tegenwoordig ook nog wel eens wat beweging in de zaak teweeg brengen. Dat was in mijn geval met Liander ook; ik ben na een opmerking van mij op Twitter erg ver doorgedrongen tot het 'ketenteam teruglevering'. Dat is een team wat maar één mantra heeft: "vervang uw meter". Ze hebben me ook niet kunnen helpen, maar dat allemaal terzijde.pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:40:
Ik vind het een slechte zaak dat pas na een publieke verzuchting er enige actie kwam, maar zo werkt het kennelijk in 2011. Steeds meer bedrijven hebben een soort Twitter-waakhond in dienst die kijkt of mensen met een negatieve uitspraak over het betreffende bedrijf niet sneller of beter geholpen kunnen worden.
Met dank aan wellicht wel dezelfde persoon bij dat beruchte "ketenteam" ben ik uiteindelijk in een tien maanden durende procedure (NB: dat was al in 2006/7) bij NMa beland, omdat ik zo'n beetje in de zeik werd gezet. Dan knapt er hier iets. Ik houd er niet van in de zeik gezet te worden. Zeker niet als ik gelijk heb.JeroenH schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:01:
[...]
Iets hardop op Twitter zeggen wel tegenwoordig ook nog wel eens wat beweging in de zaak teweeg brengen. Dat was in mijn geval met Liander ook; ik ben na een opmerking van mij op Twitter erg ver doorgedrongen tot het 'ketenteam teruglevering'. Dat is een team wat maar één mantra heeft: "vervang uw meter". Ze hebben me ook niet kunnen helpen, maar dat allemaal terzijde.
Ik vind het een slechte zaak dat pas na een publieke verzuchting er enige actie kwam, maar zo werkt het kennelijk in 2011. Steeds meer bedrijven hebben een soort Twitter-waakhond in dienst die kijkt of mensen met een negatieve uitspraak over het betreffende bedrijf niet sneller of beter geholpen kunnen worden.
(het werd helaas uiteindelijk een door Liander voorgezet inkoppertje "niet ontvankelijk", maar ik kreeg wel als trofee een mooie brief van DTe/NMa aan de baas van toen nog Continuon die de jurist van het bedrijf mij het liefst uit de handen had gegrist
pur is een mooie oplossing voor een betonnen vloer.
zeker niet zelf doen. je hebt er speciale apparatuur voor nodig.
extra dik laten aanbrengen is een beetje dubieus verhaal.
sommige bedrijven doen dat goed door 2 keer er over heen te spuiten.(na de eerste laag te laten drogen)
andere zeggen het te doen maar spuiten gewoon 1 keer en dan is het eigenlijk niet dikker.
(hoe dikker de vloerisolatie hoe beter. zeker met vloer verwarming)
je doet het maar 1 keer. doe het dan goed.
als je last hebt van een vochtige kruipruimte:
check je ontluchtings-gaten of er niet teveel spinnenwebben in zitten.
ook kun je nog wat gemalen schelpen over de vloer van de kruipruimte uitspreiden.
dit isoleert niet maar help wel om het vocht in je kruipruimte te laten weg trekken.
wat je isolatie droger houd en die dan dus beter werkt.
(pas doen als ze je vloer hebben gepurt. vind de gene die purt wel prettiger.)
er zijn ook andere oplossingen, maar boven staande is de beste na mijn inziens.
@HellevUUr
alles is beter als tonzon folie.
maar ja de prijs is niet duur. en soms kun je niet anders.
maar als je anders kunt geen tonzon gebruiken.
@raven
post je probleem eens op klus idee. misschien weten zij wel een alternatief die de fabrikant niet weet/of wil vertellen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het lijkt me sterk, als ik het stuk lees denk ik eerder aan een verschrijving.pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:36:
[...]
Behalve dat zijn definitie van een passiefhuis (hopelijk) niet klopt:
Wij verwarmen met gas, dus dan hebben wij ook een passiefhuis volgens die definitie.
Als hij dit soort basale dingen over het hoofd ziet, dan geloof ik ook niet veel van die berekening die hij beweert te hebben gemaakt. Laat 'm die berekening eens publiceren!
Hij heeft een bedrijf dat EPC en ventilatieberekeningen uitvoert voor architecten en aannemers.
Zullen we het hem even vragen?
Bedankt voor je reaktie, dat stel ik zeer op prijs.migjes schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:19:
@HellevUUr
alles is beter als tonzon folie.
maar ja de prijs is niet duur. en soms kun je niet anders.
maar als je anders kunt geen tonzon gebruiken.
Maar het vreemde aan dit alles is dat iedereen een half jaar geleden hier tonzon de lucht in prees, maar blijkt het nu dat dit niet geheel op waarheid gebaseerd is?
Volgens de energielabel mensen zorgt tonzon voor een lagere energieindex dan de alternatieven.
Kwa prijs komt het ongeveer op hetzelfde neer als de alternatieven.
De twijfel is in ieder geval compleet.
Zijn er nog mensen met Tonzon of pur ervaring? vanDaal, _JGC_, Cyberpope, guus.assmann, rukapul, toxotes, ecowoman?
@speksteenkachel: bedankt voor de informatie!
Wat is nu het verschil tussen de ADA516G en de ADH916?
Ik zie alleen verschil in het nominaal uitschakelvermogen.
[ Voor 25% gewijzigd door HellevUUr op 30-06-2011 20:01 ]
Als dit aantrekkelijk wordt dan is dat wederom een rem op de duurzame ontwikkeling.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Waarom klopt het niet?pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:36:
[...]
Behalve dat zijn definitie van een passiefhuis (hopelijk) niet klopt:
Bron1, Bron2, bron3 met een klein foutje op het totale energieverbruik voor het gebouw verwarmen/koelen.
En tja gas, dat was toch ook om te rekenen naar Kwh.
Wat mis ik? Dat beter (minder) nog mooier zou zijn, ja dat vind ik ook.
EDIT:

elektriciteit ..... dat was hem?
[ Voor 2% gewijzigd door ollie1965 op 30-06-2011 19:53 . Reden: beter lezen? ]
Dit , hierom en hierom
Anoniem: 341302
HellevUUr schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:06:
[...]
Bedankt voor je reaktie, dat stel ik zeer op prijs.
Maar het vreemde aan dit alles is dat iedereen een half jaar geleden hier tonzon de lucht in prees, maar blijkt het nu dat dit niet geheel op waarheid gebaseerd is?
Volgens de energielabel mensen zorgt tonzon voor een lagere energieindex dan de alternatieven.
Kwa prijs komt het ongeveer op hetzelfde neer als de alternatieven.
De twijfel is in ieder geval compleet.
Zijn er nog mensen met Tonzon of pur ervaring? vanDaal, _JGC_, Cyberpope, guus.assmann, rukapul, toxotes, ecowoman?
Misschien is dit ook nog iets om mee te nemen in je overwegingen.pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:03:
Pur is geweldig spul. Niet alleen omdat het goed isoleert, maar ook omdat het 100% dicht is, dus je hebt veel minder lucht infiltratie. Dat bespaart ook veel warmte. Zeker als je balansventilatie hebt.
Hoop en denk het niet zo snel.Derby schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:46:
http://www.bnr.nl/program...halieolie-gaat-ons-redden
Als dit aantrekkelijk wordt dan is dat wederom een rem op de duurzame ontwikkeling.
Er kleven behoorlijk grote milieunadelen aan.
Aardbevingen, giftige stoffen in drinkwater etc.
in Amerika begint het besef te komen dat het wel erg ongezond is om dit te doen.
www.mijnzon.info
Bedankt voor de tips over klachten. Ga er binnenkort zeker werk van maken.
En @ollie1965:Anoniem: 334569 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 18:54:
[...]
Het lijkt me sterk, als ik het stuk lees denk ik eerder aan een verschrijving.
Hij heeft een bedrijf dat EPC en ventilatieberekeningen uitvoert voor architecten en aannemers.
Zullen we het hem even vragen?
Ja, die elektriciteit. Het punt is dat ik me afvraag hoe hij dat berekend heeft. Als dat namelijk aan de hand van gerealiseerd verbruik is, dan is het niet echt vergelijkbaar, omdat dat van gebruikersgewoonten afhankelijk is. Misschien een maandje weg geweest in de winter?
@kavermeer:
Ja, dat is zeker een overweging. Maar de milieueffecten moet je natuurlijk ook delen door het aantal jaar dat het toegepast is. Milieuvoordelen zijn dan ook niet heilig en praktische argumenten wegen ook mee. Er zijn ook weinig natuurlijke materialen die goed tegen het vocht van een kruipruimte kunnen.
Er zijn 3 types op de markt:HellevUUr schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:06:
[...]
type A voor huis/tuin en keuken gebruik.
type B is naast 230VAC ook geschikt voor gelijkstroomnetten van 110DC
wordt ook wel gebruikt voor freq.omvormers en omvormers voor PV
type HI Blikseminslag, Fluorescentielampen, Elektronische producten zoals computers, dimmers
Let op bovenstaande type aanduiding is wat anders dan de uitschakelkarakteristiek van de automaat.
type A is het meest gangbare in de meterkasten bijvoorbeeld ADA516G
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
nou...dat is nogal omstreden...Mike70 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:13:
[...]
Hoop en denk het niet zo snel.
in Amerika begint het besef te komen dat het wel erg ongezond is om dit te doen.
Ik weet van het bestaan van bezwaren bij de winning van Schaliegas, maar of dat ook opgaat voor de olie variant? In de interviews wordt er niet gesproken over deze bezwaren, maar wel mbt de gas vorm.Mike70 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:13:
[...]
Hoop en denk het niet zo snel.
Wel groen, dat dan weer wel.
[ Voor 171% gewijzigd door SunshineCompany op 30-06-2011 22:05 ]
Valt me tegen als er dan een Porsche BMW vergelijk komtSunshineCompany schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:02:
/edit: Oops, verkeerde forum.
Wel groen, dat dan weer wel.
[afbeelding]
Colnago...Wilier...., ach ik hou het gewoon op mijn Vittorio met een Rohloff als groen element (al is hij vuurrood en sommige hem een Biohummer noemen), 25 kilogram bagage erop, aanhangfiets met zoon (8 +22kg) en 5 kilo bagage daar weer op.
Kijk dan staan ze te klappen voor je, die franse wielrenners als je in deze omgeving telkens weer boven komt
En de Denen denken weer verder, na veel molentjes plaatsen, waterstof als vervanger (lolland), wordt er nu nagedacht over energieopslag via een waterbakje maar dan anders om gedacht (niet de hoogte in maar de diepte!!
[ Voor 17% gewijzigd door ollie1965 op 30-06-2011 23:04 ]
Dit , hierom en hierom
Nope... maar het gebrek aan ervaringen met Tonzon, heeft mij erg sceptisch over dat product gemaakt. Ook de bijna militante wijze van handelen van de directie en het oprichten van "nevensites" die dingen promoten maar eigenlijk van TONZON zijn, heeft mij kopschuw gemaakt.HellevUUr schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:06:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
http://bit.ly/ioow0o
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
http://ecoperiodicals.com...-steam-into-solar-energy/
Da's wel gek, bij mij leverde juni zo'n 10% minder op dan mei.Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:00:
mmm juni was weer best goed, slechts 2 kWh minder dan mei geoogst.
http://www.energieenwater...n-producentenheffing.html30 juni 2011 - Een motie van de oppositie over salderen is donderdagmiddag door de Tweede Kamer aangenomen. De motie stelt dat de regering met voorstellen moet komen om salderen vóór de meter door leden van een vereniging van eigenaren mogelijk te maken. Hierdoor hoeven deze mensen geen belasting te betalen over stroom die ze zelf opwekken en afnemen, waardoor duurzame energieprojecten veel eerder rendabel worden.
@jeroenh mijn hellingshoek is erg laag 18/20 graden, en juist in juni geeft dat erg goede opbrengsten,
zelfs in de regen. ook weer zo`n dag als gisteren, waarbij boven land bewolking hangt, en aan de kust niets, geeft mij bijna weer een recorddag, het scheelt maar 0,7 kWh
het viel mij zojuist op dat de zon hoger staat dan de hellingshoek van 20 graden, de zon staat nu bijna loodrecht aan de hemel.
absolute recorddag is 1 juni, en record week is week 19
Mei was hier ook slechter. De echt zonnige dagen vorige week werden werden teniet gedaan door de warmte waardoor de opbrengst toch niet echt piekte ondanks de langste dagen van het jaar.JeroenH schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:04:
[...]
Da's wel gek, bij mij leverde juni zo'n 10% minder op dan mei.
Het valt me trouwens op dat zonnestroomopbrengst.eu in zijn statistieken steeds 13 maanden bij elkaar optelt, de eerste maand (nu juli) is ook de laatste maand. In het ene overzicht is de genormeerde jaaropbrengst van de laatste 12 maanden voor Nederland 845 kWh, in de inbouwversie die ik op mijn blog heb staan (aartw.blogspot.com) is het 976 kWh >> Juni 2010 én Juni 2011 worden erbij geteld. Verschil is Juni 2010, 131 kWh.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
En ik ben er zeer tevreden over.
Het aanbrengen was niet heel ingewikkeld en ik kan nog steeds goed de ruimte in.
Ook hangt het prima en heb ik het ook goed kunnen aanbrengen.
Alle kieren en naden zijn uitstekend te dichten en de dubbelzijdige tape gaat prima.
De plakmethode gaat ook goed.
Ik heb een combinatie van plakken en pluggen gebruikt omdat ik de folie ook goed tegen de fundering wilde vastzetten.
Dus de kussens hangen aan pluggen en zitten geplakt tegen de zijkant van de fundering.
Zo is het een gelijkmatig dikke laag.
De lijm is wel heel erg kleverig, knoeien ermee zorgt ervoor dat je nogal aan zaken gehecht raakt.
Via de duurzame waarden kaart (Kleine aarde) heb ik ook een leuke korting gehad.
De milieubelasting van dit spul is laag en ik kan het ook nog weghalen. (Met Pur heel lastig)
Dus ik zou het gelijk weer doen, als ik die keuze moest maken.
En het gasverbruik was dit jaar lager dan in 2010, dus het heeft ook het gewenste effect.
Minder koude voeten is ook duidelijk merkbaar. (De vloer is voelbaar minder koud, zelfs op de kurkparket)
Guus Assmann
Is het mogelijk om alsnog een warmtewisselaar in de kruipruimte te plaatsen? Mijn plaatselijke loodgieter heeft dit nog nooit aan de hand gehad. Hij wil wel komen kijken, maar misschien heeft iemand hier op het forum ervaring met een dergelijk project?
heb je eea met gewogen graaddagen misschien inzichtelijk kunnen maken?guus.assmann schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:26:
Eind 2010 en begin 2011 heb ik Tonzon folie onder mijn vloer aangebracht.
....
Dus ik zou het gelijk weer doen, als ik die keuze moest maken.
En het gasverbruik was dit jaar lager dan in 2010, dus het heeft ook het gewenste effect.
Minder koude voeten is ook duidelijk merkbaar. (De vloer is voelbaar minder koud, zelfs op de kurkparket)
Bij mij ook op 5 kWh na hetzelfde resultaat als in Mei... Helaas teveel 'net-niet' dagen in Juni; hopelijk maakt Juli dat weer goed.Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:00:
mmm juni was weer best goed, slechts 2 kWh minder dan mei geoogst.
Ter info: "genormeerde" dan wel "specifieke" opbrengst wordt in kWh/kWp uitgedrukt "per tijdseenheid" (per dag, per maand, per jaar, etc., wel erbij zetten).aartw99 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:21:
[...]
Mei was hier ook slechter. De echt zonnige dagen vorige week werden werden teniet gedaan door de warmte waardoor de opbrengst toch niet echt piekte ondanks de langste dagen van het jaar.
Het valt me trouwens op dat zonnestroomopbrengst.eu in zijn statistieken steeds 13 maanden bij elkaar optelt, de eerste maand (nu juli) is ook de laatste maand. In het ene overzicht is de genormeerde jaaropbrengst van de laatste 12 maanden voor Nederland 845 kWh, in de inbouwversie die ik op mijn blog heb staan (aartw.blogspot.com) is het 976 kWh >> Juni 2010 én Juni 2011 worden erbij geteld. Verschil is Juni 2010, 131 kWh.
Hier net gegevens zitten bekijken. Mei was voor mij recordhouder sinds volledig bemeten jaar 2002, met hakken over de sloot voor hele systeem 134,9 kWh/kWp. Kyocera (best presterende set) zelfs 146,8 kWh/kWp in mei. Juni was beduidend slechter met 112,7 kWh/kWp voor het hele systeem (1,33 kWp), bijna 16,5% minder. Terug gerekend naar gemiddelde absolute productie per dag (mei 5,81 kWh, juni 5,02 kWh), kom ik op een verschil van 13,7%. Het kan zijn dat er tijdens onze vakantie tijdelijke omvormer uitval heeft plaatsgevonden die ik niet heb kunnen vaststellen (echter, meterstand verschillen van de individuele omvormers laten niet al te gekke verschillen zien, dus zal wel meegevallen zijn), maar het was sowieso een slechte juni maand in deze contreien. Niet de slechtste, dat was hier in 2007.
http://www.polderpv.nl/nieuws_PVJSS22.htm#2jan2006
Oja. Hier modules op 30 graden hellingshoek, open frames (geen consoles), dus goed natuurlijk geventileerd. Meeste panelen iets oost van zuid, in zomer geen enkele beschaduwing want hoog op plat dak vierde verdieping.
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 01-07-2011 11:46 ]
soms kan ik er dus zelf niet bij...."too many users"
goed om te zien dat er stiekum toch zoveel interesse is, maar verhagen en zijn top-gebied ambtenaren zullen er vast niet tussenzitten...
Neen, die topambtenaren laten liever zeer lucratief ongevraagde overschotten aan NL steenkolenstroom gemaakt van bloedkolen uit Colombia of Zuid Afrika naar UK exporteren, want het maakt hun geen r**t uit hoe er geld verdiend wordt. Max Havelaar zou zichzelf posthuum in de fik steken voor dat soort praktijken:Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:11:
ik sta maar 32 sessies naar mijn plugwise statistieken pagina toe,
goed om te zien dat er stiekum toch zoveel interesse is, maar verhagen en zijn top-gebied ambtenaren zullen er vast niet tussenzitten...
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1387
Ik zeg het is een verschrijving. Iets dat jou natuurlijk nooit overkomt ;-)pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:17:
En @ollie1965:
Ja, die elektriciteit. Het punt is dat ik me afvraag hoe hij dat berekend heeft. Als dat namelijk aan de hand van gerealiseerd verbruik is, dan is het niet echt vergelijkbaar, omdat dat van gebruikersgewoonten afhankelijk is. Misschien een maandje weg geweest in de winter?
Ik heb hem gemaild, dit vind ik prettiger dan zeggen dat iemand het niet snapt zonder dat na te gaan.
Anders komen we daar ook nooit achter.
Overigens het praktijkverbruik van mijn eigen huis (altijd +21 graden) is net onder de 35kWh/m2. Het verlies op de ventilatie is meer dan de helft. Dus stel dat ik hier aanvullend een WTW ventilatie zou aanleggen (rendement 90%) kom ik uit op iets boven de 17 kWh.
De praktijkwinst hangt af van de details waar die man het ook over had. Dus is het nou werkelijk zo gek?
Dacht het niet. Conclusie passiefstandaard is inderdaad relatief simpel te realiseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 01-07-2011 16:22 ]
Juni leverde mij bijna 59% meer kW-uurtjes op dan in mei! Dit was dan ook de eerste maand waarin ik meer heb geproduceerd dan verbruikt: 115,24 kWh opbrengst t.o.v. 114,15 kWh verbruik.JeroenH schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:04:
[...]
Da's wel gek, bij mij leverde juni zo'n 10% minder op dan mei.
vanaf 4 juni stonden er dan ook dubbel zoveel panelen...
Mijn 3x 185Wp had mei 12,7% meer opbrengst dan juni, maar dan heeft mei natuurlijk ook een dag meer dan juni.
mei 2011: 130,9 kWh/kWp
juni 2011: 116,1 kWh/kWp
Mijn 3x 190Wp produceerde 7,3% meer dan mijn 3x185Wp set. Genormeerd kom je dan op een 4,5% hogere opbrengst. Blijkbaar een betere locatie op het dak...
[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 01-07-2011 16:33 ]
In mijn gedachte is zo'n oplossing hier al eens voorbij gekomen, een horizontale wisselaar in een bak ingebouwd hangend aan de vloer in de kruipruimte. Je moet er de ruimte voor hebben en het verloop met je afvoer moet kloppen. Echt geen onmogelijk project, alleen aanpassingen op een standaard kost meestal veel centjes-Pieter-471 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:32:
Ik heb nog een vraagje. We hebben een prachtige badkamer maar helaas geen warmtewisselaar voor de douche. Nu zit de badkamer direct boven de kruipruimte en zowel de (koud)water aanvoer als de afvoer lopen via de kruipruimte.
Is het mogelijk om alsnog een warmtewisselaar in de kruipruimte te plaatsen? Mijn plaatselijke loodgieter heeft dit nog nooit aan de hand gehad. Hij wil wel komen kijken, maar misschien heeft iemand hier op het forum ervaring met een dergelijk project?
Ik dacht meer dat hij elektriciteit benoemd als energiebron om te verwarmen.pcmadman schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:17:
@all:
En @ollie1965:
Feit blijft dat het gewoon een vermogen/eenheid (whatever je weet wel (niet
Dit , hierom en hierom
http://www.nuon.nl/energi...iabele-energieprijzen.jsp
(en alle andere cijferwerk daar gelinkt)
per 1 juli 2011
Continu tarief levering is gestegen van 8,27 naar 8,59 Eurocent/kWh incl. BTW.
All-in prijs met EB en BTW is gestegen van 21,61 naar 21,93 Eurocent/kWh incl. BTW. Da's een stijging van maar 1,48% (na vier maal halfjaarlijks dalingen, all-in tarief was nog 24,61 Eurocent/kWh incl. BTW in eerste half jaar van 2009).
Gasprijs variabel G1 tarief is voor regio A omhoog gegaan naar, all-in (incl. EB, regiotoeslag, en BTW) naar 60 Eurocent/m3 (zelf ff nazoeken voor je eigen regio, is regiotoeslag afhankelijk). Dat was eerste half jaar 53,83 Eurocent/m3, dus stijging "all-in" van 11,5%. Kan ik wel lijen denk ik, met mijn 31 kuub kookgas verbruik/jaar...
Zuukzes met het aanpassen van alle spreadsheets...

April- 137,6 kWh/kWp
Mei- 154,0 kWh/kWp
Juni - 135,3 kWh/kWp
Ik heb hier nog meer info gevonden.Speksteenkachel schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:25:
[...]
Er zijn 3 types op de markt:
type A voor huis/tuin en keuken gebruik.
type B is naast 230VAC ook geschikt voor gelijkstroomnetten van 110DC
wordt ook wel gebruikt voor freq.omvormers en omvormers voor PV
type HI Blikseminslag, Fluorescentielampen, Elektronische producten zoals computers, dimmers
Let op bovenstaande type aanduiding is wat anders dan de uitschakelkarakteristiek van de automaat.
type A is het meest gangbare in de meterkasten bijvoorbeeld ADA516G
ADA916G Aardlekautomaat,
In [A] IΔn [mA] Mod. Verp.
1p+N, B-16 A, 30 mA 16 30 2 1
Technische gegevens:
- Norm: EN 61009-1 EN 61009-2-1
- Nominale spanning: 230 V~
- Pulsstroomgevoelig en stootstroomvast tot 250 A
- Kortsluitvast 6 kA met voorzekering 63 A / gL
ADA516G Aardlekautomaat, met verhoogde kortsluitvastheid 10 kA
1p+N, B-16 A, 30 mA, 10 kA 16 30 2 1
Technische gegevens:
- Norm: EN 61009-1
EN 61009-2-1
- Pulsstroomgevoelig en
stootstroomvast tot 250 A
- Kortsluitvast 10 kA
ADH916 Aardlekautomaat, High Immunity 6 kA
1p+N, B-16 A, 30 mA, HI 16 30 2 1
Technische gegevens:
- Norm: EN 61009-1
EN 61009-2-1
- Pulsstroomgevoelig en
stootstroomvast tot 250 A
- Kortsluitvast 6 kA met voorzekering
63 A / gL
- De HI range toepassen om ongewenste uitschakeling te reduceren die ontstaat door
blikseminslag, gasontladingslampen (400 Hz), elektronische producten (computers, dimmers)
- Toepassing van de HI range is aan te bevelen in installaties waar ongewenst uitschakelen
grote gevolgen kan hebben, zoals in winkels met koelkasten en diepvriezers.
- High Immunity is geen gestandaardiseerde norm maar een specificatie van de fabrikant.
De componenten zijn echter wel ontwikkeld volgens de norm voor aardlekautomaten, EN 61009-1
Ik zal de ADA916G bestellen. Tenzij een verhoogde kortsluitvastheid van belang is voor omvormers, waardoor de ADA516G een beter alternatief is.
Type B heeft hager niet.
De installatie zal zo'n 14 meter verderop liggen op het dak van mijn schuur.
De HI lijkt voor mij niet zo van toepassing omdat het niet van groot belang is dat die omvormer blijft draaien (niet zo belangrijk als een koelkast).
Nogmaals bedankt speksteenkachel.
Wat ik niet snap is hoe Nuon kan weten wat de standen zijn per 1 juli?zonnigtype schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:19:
@flitspaal e.a. geïnteresseerden in nieuwe energie tarieven Vattenfall/NUON:
http://www.nuon.nl/energi...iabele-energieprijzen.jsp
(en alle andere cijferwerk daar gelinkt)
per 1 juli 2011
......
Zuukzes met het aanpassen van alle spreadsheets...
Ik neem aan dat voor 1 juli de afgenomen energie (standen) genoteerd moeten worden om zo vanaf 1 juli te beginnen met de huidige tellerstand?
Bijv.
Oude prijs -> nieuwe prijs per 1 juli
Meter tot 20102 vanaf stand 20102 ...
Ik ga zeker mijn meterstanden vandaag opnemen om zo te voorkomen dat Nuon niet hoeft in te schatten wanneer ongeveer de nieuwe prijzen toegepast moeten worden .. (kwa tellerstand)
[ Voor 13% gewijzigd door grimson op 01-07-2011 16:43 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Weten ze niet. Ze rekenen voor elektra met gewogen gemiddelde per dag en periodes die voor je specifieke nota in aanmerking komen. En voor gasverbruik werken ze hoogstwaarschijnlijk (ook) met gewogen graaddagen methode waar ze niet over uit de school klappen, totdat je ze het op de man af vraagt. Althans, ik heb het bij Greenchoice nagevraagd en kreeg de rataplan zodat ik zelf kon gaan zitten rekenen (dat kost een duit tijd, kan ik je verzekeren, en al snel bleek dat ze een fout hadden gemaakt in hun berekening bij een eerste nota die ik kreeg). Al sloeg het in mijn geval nergens op, want GC rekent gewoon ook graaddagen-bepaald kookgas door. Maar dat terzijde.grimson schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:41:
[...]
Wat ik niet snap is hoe Nuon kan weten wat de standen zijn per 1 juli?
Ik neem aan dat voor 1 juli de afgenomen energie (standen) genoteerd moeten worden om zo vanaf 1 juli te beginnen met de huidige tellerstand?
Bijv.
Oude prijs -> nieuwe prijs per 1 juli
Meter tot 20102 vanaf stand 20102 ...
Ik ga zeker mijn meterstanden vandaag opnemen om zo te voorkomen dat Nuon niet hoeft in te schatten wanneer ongeveer de nieuwe prijzen toegepast moeten worden .. (kwa tellerstand)
Dus: navragen hoe ze exact rekenen bij gas, heb je recht op, want je hebt het recht om je nota na te kunnen rekenen. Maar dan moet je wel weten HOE ze rekenen. Gaarne posten als je antwoord krijgt, is voor meerdere diepgravers hier interessant.
Ik denk het juist WEL. Zolang ze jou DDOSsen, kun jij niet kijken hoe het met je opbrengst en verbruik zit en word de kans groter dat je heimelijk meer gaat gebruiken dan je wilAnoniem: 238103 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:11:
ik sta maar 32 sessies naar mijn plugwise statistieken pagina toe,
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb geprobeerd om met gewogen graaddagen de boel te kunnen bekijken.
Helaas heeft dat niet tot een begrijpelijk resultaat kunnen leiden.
Maar er is sinds het vorige seizoen niets veranderd aan huis of omstandigheden.
En gebaseerd op graaddagen, zou het verbruik van juni 2010 tot eind mei 2011 hoger moeten zijn dan het verbruik een jaar eerder.
Dat was dus niet zo.
En daarom concludeer ik dat het wel effect heeft, in verlaging van het verbruik.
Maar hoe veel, dat weet ik niet.
Overigens heb ik de gegevens over verbruik per dag.
Dus als je daar iets mee kunt doen, wil ik het graag toesturen. Is bijna 1,9 Mb data.
Guus Assmann
Wel netjes een excuus brief gehad wat ik zeer op prijs stel.
Vandaar ook de eerder afgegeven levertijd van 6-8 weken.
I.v.m. m'n eigen vakantie heb ik er niet zo'n probleem mee.
"Ondanks toezeggingen van Sharp Solar Europa over de levertermijn van paneel NUE245, moet ik hier helaas op terug komen.
Onze fabriek in de UK is er niet in geslaagd het juiste paneel 245Wp op tijd te produceren. Het glas van paneel NUE245 wordt voorzien van een speciale anti reflectie
laag. De leverancier van dit speciale glas kan niet op tijd leveren en hierdoor is er voor de productie gekozen om het standaard glas te gebruiken. Hierdoor krijgen de panelen een vermogen output van 235WP.
Dit paneel NUE-235 is voldoende leverbaar, en kunnen we direct als alternatief uitleveren.
Uit naam van ons Japans topmanagement bied ik U onze verontschuldiging hiervoor aan."
Er is blijkbaar een andere markt die meer betaalt voor 245Wp panelen, en dus gaan ze lekker daar heen. Ze mikken op 235Wp, 10% is zo goed gelukt dat het 245's zijn geworden, per ongeluk. Die zijn zeldzaam, en duurder. De beste betaler krijgt ze. Nederland (SolarNRG?) dus lekker niet, want de NL markt is een prijsvechtersmarkt, en dus moet er scherp ingekocht worden.
Ik heb nog wel 235Wp Yingli's voor je. Hadden eigenlijk 245's moeten worden, maar de speciale absorbeerde-dubbel-dempende bekabeling was op, dus dat is niet gelukt. Je kunt ze morgen komen halen.
[ Voor 15% gewijzigd door SunshineCompany op 01-07-2011 18:33 ]
SunshineCompany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 18:32:
Ik heb nog wel 235Wp Yingli's voor je. Hadden eigenlijk 245's moeten worden, maar de speciale absorbeerde-dubbel-dempende bekabeling was op, dus dat is niet gelukt. Je kunt ze morgen komen halen.

Is het niet net als bijv. processoren? AMD maakte enige tijd terug ook quadcores; maar als er 1 core niet voldeed, werd deze gewoon uitgeschakeld en werd deze als tricore verkocht.SunshineCompany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 18:32:
Wat een B.S. verhaal. Ander glas, een andere OUTPUT? Sure.
Yep. Chaotisch proces, mikken op een bepaald vermogen, aan 't eind een flashtest, en dan een 230/235/240 stickertje erop. Blijkbaar waren de 245's helemaal niet gelukt..Roamor schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:12:
[...]
Is het niet net als bijv. processoren? AMD maakte enige tijd terug ook quadcores; maar als er 1 core niet voldeed, werd deze gewoon uitgeschakeld en werd deze als tricore verkocht.
Nou, bij Sharp verwacht ik toch echt wel een zorgvuldige sortering van cellen hoor. Zelfs in Wrexham in Wales. En dan weten ze van tevoren al nauwkeurig de geplande module Wp range. Sharp zit al erg lang in de business, die laat zoiets niet aan toeval over (hoop ik).SunshineCompany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:13:
[...]
Yep. Chaotisch proces, mikken op een bepaald vermogen, aan 't eind een flashtest, en dan een 230/235/240 stickertje erop. Blijkbaar waren de 245's helemaal niet gelukt..
Die 245-ers zijn gewoon naar de hoogste bieder gegaan (op tijd, want zoiets kunnen ze nu misschien niet meer maken, met de overvloed aan zonnepaneeltjes).
Belletje naar Wrexham? Kweeniealles (gelukkig maar).SunshineCompany schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:31:
En hoeveel % valt buiten die range? En hoe groot is die range?
Ze nemen niet op.zonnigtype schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:35:
[...]
Belletje naar Wrexham? Kweeniealles (gelukkig maar).
Waarschijnlijk druk bezig met cellen sorteren...
(Italië is 7 GWp inmiddels gepasseerd, ik ga zo stukkie schrijven) ...
Ik kan het dak maar 1x vol leggen dus wat de reden ook is i.v.m. aankomende vakantie maakt die paar weken niet uit.
In het Zuid Duitse Schwarzwald kan ik me ondertussen mooi vergapen aan al het mooie PV spul.
Poldermans jij hebt vast nog wel een fraaie PV locatie paraat in de buurt van Münstertal.
[ Voor 33% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-07-2011 20:07 ]
Er is een nieuwe actie om zonnepanelen aan de man te brengen..... Een verlaging van de btw.
http://www2.natuurenmilie...verlaging-op-zonnepanelen
Klinkt goed, mijn eerste reactie is positief. Wat vinden jullie?
das nou ook wel weer eens leuk.
gisteravond een opkomst van 153 man, georganiseerd door de bewoners zelf van een woonwijk.
dit was de 2e keer, gewoon voor de fun of it.
In Zwolle loopt het burgerinitiatief 'Duurzaam Zwolle' zo goed dat de Gemeente er blij mee is. Nu jij weer net een eigen initiatief dat aanslaat. Triest dat overheid/gemeente zoiets niet kan, maar de normale burger wel.
Leg je de volgende keer stapel visitekaartjes bij de uitgaan aub?
[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 01-07-2011 21:48 ]
Goed initiatief, maar het maakt nauwelijks kans, ben ik bang. De overheid die wij gekozen hebben ziet niet zoveel in decentrale opwek door de burger. Klinkt negatief, dat realiseer ik me, maar het is helaas waar.internet4me schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:33:
Hebben jullie deze al gezien.
Er is een nieuwe actie om zonnepanelen aan de man te brengen..... Een verlaging van de btw.
http://www2.natuurenmilie...verlaging-op-zonnepanelen
Klinkt goed, mijn eerste reactie is positief. Wat vinden jullie?
Ik ben bang dat de grootste vooruitgang voor zonnestroom moeten komen van dalende moduleprijzen en stijgende energieprijzen. Wat op zich ook weer niet zo erg is, beide zaken zijn aardig aan de gang.
Het stikt daar van de leuke systeempjes. Gewoon rondfietsen en ogen open houden.Speksteenkachel schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:01:
In de derde week van juli is de 245Wp uitvoering weer beschikbaar.
Ik kan het dak maar 1x vol leggen dus wat de reden ook is i.v.m. aankomende vakantie maakt die paar weken niet uit.
In het Zuid Duitse Schwarzwald kan ik me ondertussen mooi vergapen aan al het mooie PV spul.
Poldermans jij hebt vast nog wel een fraaie PV locatie paraat in de buurt van Münstertal.
Zomaar een willekeurig lijstje van plm. 1 MWp en groter uit Baden Württemberg (zelf verder zoeken), uit alleen 2009:
28-4-09 78713 Schramberg Baden-Württemberg 998
3-11-09 88299 Leutkirch Baden-Württemberg 1034,78
2-12-09 88457 Kirchdorf Baden-Württemberg 1049,8
1-10-09 88605 Meßkirch Baden-Württemberg 1080
24-11-09 89173 Lonsee Baden-Württemberg 1082,16
14-12-09 89081 Ulm Baden-Württemberg 1171,8
22-12-09 75175 Pforzheim Baden-Württemberg 1246,14
8-12-09 74906 Bad Rappenau Baden-Württemberg 1347,84
18-12-09 73450 Neresheim Baden-Württemberg 1508,8
14-12-09 73450 Neresheim Baden-Württemberg 1748,25
10-12-09 88484 Gutenzell-Hürbel Baden-Württemberg 2651,74
9-12-09 72290 Loßburg Baden-Württemberg 2980,8
Laatste getal is kWp grootte van de opgave (kan soms onderdeel zijn van een groter geheel). 2e getal is postcode gebied. Baden-Württemberg had alleen al in juni 2010 103 installaties groter dan 100 kWp (grootste was in die topmaand Dürbheim, 1.350 kWp). In Mühlheim, Staufen, Schönau (van het bekende energiebedrijf wat netbedrijf heeft opgekocht van EnBW), en Todtnau zul je vast wel het nodige van je gading vinden, maar het platteland bevat vaak de grootste verrassingen. Alle boeren hebben vet uitgehaald. Nou ja, veel in ieder geval. Daar liggen regelmatig tientallen tot paar 100 kWp op de daken, no problem.
Freiburg is een must voor solar addicts, vraag bij het lokale VVV naar de zonprojecten folder. Daar is zo'n beetje de Solare Revolution begonnen. Vergeet niet bij Rolf Disch zijn draaiwoning langs te gaan, en de nieuwbouw wijk Vauban te bezoeken. Der Solar Pabst wordt Disch (terecht) genoemd, hij bouwt energieplus huizen en kantoren. Energie "neutraal" is zooooooo achterhaald daar...
Volgend jaar naar Italië?Speksteenkachel schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 21:32:
Een flinke lijst, deze gaat mee op vakantie
Contatore Fotovoltaico is door de 7 GWp heen gescheurd...

Komt nog veel meer bij...
... Chinezen produceren zich suf ...

Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.