Nou, daar denkt de senator van Puglía inmiddels iets anders over. En de boeren voor wie grond pacht inmiddels in de papieren begint te lopen vanwege de absurde speculatie daar. Alles wordt daar vol geflikkerd. Niet alles is rozengeur en maneschijn. Mag best wel een tandje lager (zodat wij een tandje hoger kunnen, want wij hebben nog zo goed als niks...).windfreak schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:10:
@zonnigtype Gaat lekker daar in Italie. Enne, elke kWp is daar extra energie waard t.o.v. DE/NL.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Eensch (spreiding was broodnodig, er moeten veel meer grote markten komen), maar een shake-out zal alleen maar nog harder aankomen. Da's weer erg slecht nieuws, zeker voor de Europese producenten waar zo veel in is geïnvesteerd (ik houd mijn hart vast voor oost Duitsland...). Italië gaat ook inzakken, het mot allemaal wel betaald worden die invoeding, en de tarieven waren - en zijn nog steeds! - schofterig hoog. Da's niet goed (vandaar die "boom" natuurlijk).windfreak schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:21:
Toch lijkt het me goed dat Italie toch nog wat van de grote Duitse solar groei overneemt nu die daar dit jaar ingezakt lijkt te zijn. Goed voor de solarfabrikanten in deze tijd.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Bij mij ging de upgrade prima en ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om één plug waarvan de firmware niet wilde updaten alsnog even te doen. Nu zijn al mijn devices voorbereid op de sense en scan.Plugwise Source 2.17 Release 20110701
This version adds basic support for the new products Sense and Scan. Other than that it's just a maintenance release with bug fixes.
Fixed (from 2.16):
#2126: Appliances: Cannot set 'Produces energy' on a newly created appliance
#2125: Rooms: Appliances context menu has 'Remove' option enabled.
#2124: Appliances: Cannot add appliance via context menu when no appliance is selected
#1926: Adding used modules as new will read out all old log data
#1924: P1: Data upload fails when P1 telegram contains illegal characters
#1807: Schedules: Production shows up as usage in schedules screen
#1795: Reports: Month or week shows up twice in same graph
#1783: Pro: Joining databases will make switches disappear from groups
#1755: PTE: Plugwise.DeleteTariff() does not work
#1705: P1: Source must delete old P1 telegrams on SLP
#1702: PTE: Plugwise.DeleteGroup() does not work
#1626: Tariffs: Changing tariffs causes crash
#1658: Source contacts license server at startup even when 'allow sending data' is unchecked (no data is sent)
- Several crashes
- German translation update
Changes:
- Added basic support for Sense and Scan
- Added new scripts for the smartphone web interface and the Plugwise iPhone app.
Known issues:
- No Greek manual
-edit-
@Hellevuur: Nou ja zeg! Dat is toevallig, precies op dezelfde tijd
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
dubbelpost JeroenH was net een paar seconden sneller
[ Voor 94% gewijzigd door HellevUUr op 02-07-2011 10:19 . Reden: dubbelpost ]
Ik wil natuurlijk wel de juiste getallen.
Wat zijn nou de echte nadelen van een nieuwe digitale meter. Ik ben niet bang voor die privacy blabla bij de nieuwe meters, dus dat kan je buiten beschouwing laten, daar wordt ik niet bang van.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Klinkt mij als bangmakerij in de oren. Een meter uit 1973 werkt echt niet anders dan een meter uit 1985 (het bouwjaar van die van ons) en die werkt prima met teruglevering.c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:07:
Liander vertelde mij gisteren dat mijn meter uit 1973 niet gegarandeerd correct terugdraaid en het zou wel eens negatief uit kunnen vallen voor mij. Het zou kunnen gebeuren dat de meter maar 10kW terugdraaid terwijl er 20kW aan het net geleverd is omdat deze oude meters nooit ge-ijkt zouden zijn voor teruglevering.
Dat de draaischijfmeter "niet goed zou werken" met teruglevering is precies wat de netbeheerders en leveranciers het publiek willen doen geloven.
Alleen als je een (gelukkig zeldzame) meter met terugloopbeveiliging hebt ontkom je niet aan metervervanging.
Een digitale meter (en dan heb ik het niet over een "slimme") heeft als apparaat niet zoveel nadelen. Sterker nog, als je ook zelf je bruto productie monitort kun je over een gegeven periode nagaan welk deel van je zonnestroom je direct verbruikt hebt en dat lijkt mij leuke informatie.Wat zijn nou de echte nadelen van een nieuwe digitale meter.
De problemen die veel mensen helaas hebben liggen in het aflezen en verwerken van de productiemeterstanden. De meteropnemers hebben vaak geen idee dat er nog meer meterstanden zijn dan "consumptie hoog" en "consumptie laag". Zelfs als dat goed gaat ben je afhankelijk van je netbeheerder om die extra meterstanden correct door te geven aan je leverancier. Ook in die fase gaat het helaas vaak verkeerd. Dan moet je leverancier productie en consumptie nog - snel en correct - administratief verrekenen. Die heeft daar helemaal geen belang bij, dus ook hier gaat nogal eens wat mis.
Een draaischijfmeter regelt dat allemaal in één keer voor je, in eigen beheer, zonder dwarsliggende andere partijen.
Niemand zegt ook dat je er bang van moet worden. Bange mensen maken verkeerde beslissingen (daarom is een bange bevolking ook zo handig voor een overheid... maar dat is een andere discussie). Het privacy-aspect is één van de componenten van de zogenaamde "slimme" meter waar ik me zorgen om maak - en dat is iets anders dan "bang voor zijn".Ik ben niet bang voor die privacy blabla bij de nieuwe meters, dus dat kan je buiten beschouwing laten, daar wordt ik niet bang van.
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 02-07-2011 10:18 ]
Deze geef ik rechtstreeks door op de site van Greenchoice.
Echter van Enexis (netbeheerder) krijg ik een kaart in de bus om ook hierop de meterstanden door te geven.
Is dit noodzakelijk of kan deze rechtstreeks bij het oud papier?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dit is ook de waarheid. een ferrarismeter is gemaakt om vooruit te draaien. dat deze ook achter uit kan is bijzaak.c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:07:
Liander vertelde mij gisteren dat mijn meter uit 1973 niet gegarandeerd correct terugdraaid en het zou wel eens negatief uit kunnen vallen voor mij. Het zou kunnen gebeuren dat de meter maar 10kW terugdraaid terwijl er 20kW aan het net geleverd is omdat deze oude meters nooit ge-ijkt zouden zijn voor teruglevering.
Wat zijn nou de echte nadelen van een nieuwe digitale meter. Ik ben niet bang voor die privacy blabla bij de nieuwe meters, dus dat kan je buiten beschouwing laten, daar wordt ik niet bang van.
ik zou het mooi zo laten zitten. ik weet niet of je nog een eigen kwhmeter of meter in de omvormer hebt zitten dan heb je een +- referentiepunt.
Je netbeheerder rekent af op die standen voor je vastrecht en transport. ze komen ook 1x per 3 jaar langs om de standen te controleren.Speksteenkachel schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 11:05:
Ik heb even een vraag over de opgave van de meterstanden.
Deze geef ik rechtstreeks door op de site van Greenchoice.
Echter van Enexis (netbeheerder) krijg ik een kaart in de bus om ook hierop de meterstanden door te geven.
Is dit noodzakelijk of kan deze rechtstreeks bij het oud papier?
je leverancier krijgt die standen wel maar rekent af op de standen die jij doorgeeft op de site
1x per 3 jaar? Hier komen ze elk jaar rond half december langs. Afgelopen jaar al gemekker gehad met de standen, dit jaar gaat helemaal een giller worden, negatieve dagteller, positieve nachtteller. Ik verheug me er nu al op.silvester6 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 11:21:
[...]
Je netbeheerder rekent af op die standen voor je vastrecht en transport. ze komen ook 1x per 3 jaar langs om de standen te controleren.
je leverancier krijgt die standen wel maar rekent af op de standen die jij doorgeeft op de site

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Je kunt alleen een digitale "stomme"meter aanvragen, deze kan niet op afstand uitgelezen of het huis op afstand spanninsloos maken (want dat kunnen "slimme" meters wel).c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:07:
De funfactor van een ferraris is veel hoger natuurlijk, in een oogopslag zie je richting en snelheid.
Sinds kort heb ik ook een digitale meter, oplossend vermogen 1 kWh (oude meter was 0,01 kWh)
Het telwerk heeft 7 cijfers, en bij een afname van 2000 kWh per jaar duurt het dan 4999 jaar voor het telwerk rond is. hier is duidelijk over nagedacht.

De schijf is vervangen door 2 pijltjes links of rechts wijzend, en om de totale stand te weten te komen moet ik enig rekenwerk verrichten vanwege de 4 telwerken, ook weer lekker handig, had natuurlijk met een resultante teller gekund.
Tot slot is is (zoals door Jeroen al vermoedt) het een onzin verhaal dat bij terugdraaien er een afwijking zou zijn van 100%.
Het remmend koppel is een permanente magneet, en het drijvend koppel een samenwerking tussen stroom en spanningsveld. Zodra de stroom omkeerd zijn er wellicht afwijkingen met het startkoppel, dat is namelijk instelbaar, en afgesteld op levering maar dat zal naar mijn idee geen 100 % afwijking veroorzaken, je praat dan over veel kleinere afwijkingen, daar dit alleen onder in het meetgebied invloed heeft.
Vanwege het (toen al) monopolististische karakter van de E maatschappij is daar bij ijking van de meter nooit naar gekeken.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Anoniem: 238103
ondertussen brand je koplamp even hard vooruit of achteruit.
hoeveel marketeers en bonus zekerstellende managers zouden dat verhaal nu weer hebben verzonnen ?
als je de werking van de ferraris op wiki leest,
zie je pas de intense leugens van alle netbeheerders, en niemand doet er wat aan,
ze kunnen vrijelijk hun gang gaan.(carte blanche van de instanties ? nma-dte-....)
ik had in mijn presentatie ineens ook iemand van de netbeheerders ertussen,
niet uitgenodigd, zomaar gaan zitten.....<?!>
toen hij zei dat alles digitaal moest en er netstabiliteit in het geding was,
vroeg ik hem hoe dat zit bij >25 hot tubs in de wijk.
toen bleef het lang stil.
je haalt de ranzige-bagger zo uit een verhaal.
het antwoord kwam niet, zijn vetrek was -instant-
wel jammer dat ie meteen vertrok, ik wilde hem nog vragen waarom mijn meter ondanks 3 ijkrapporten ieder jaar ongeijkt (vanachter een buro) word verklaart.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-07-2011 11:44 ]
het enige wat een echte afwijking vertoond is meestal je netbeheerder.
toch is een nieuwe digitale helemaal niet erg, als je leverancier er maar normaal mee omgaat,
en dat is simpel : betalen in dezelfde termijn als crediteren (dat heet salderen) het liefst op dezelfde faktuur.
meestal 30 dagen.
het vasthouden van salaris is hetzelfde truukje als 10 miljoen keer erg laat crediteren, of hopen dat men het vergeet. resultaat : rentebonus of nep winst
Stel dat Boer Jan 80.000kWh verbruikt, en 50.000kWh opwekt. Hij verbruikt 50% direct, en levert 50% terug.
Bij een Ferrarismeter is de 50.000kWh waard:
(30.000 x (0,06 + 0,01)) + (20.000 x (0,06 + 0,04)) = 4100 EUR
Met een digitale meter is de 50.000kWh waard:
Direct verbruik:
(25.000 x (0,06 + 0,01)) = 1750 EUR
Salderen:
(10.000 x (0,11 + 0,06)) = 1700 EUR
(15.000 x (0,04 + 0,06)) = 1500 EUR
Totaal: 4950 EUR
Kortom; bij een boer met hoog verbruik adviseer ik Greenchoice en een digitale meter..! Sommige boeren leveren 70% terug (melkvee vooral).. dan is het verschil nog groter.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Anoniem: 330517
Ik ben hierover al een hele tijd in discussie met Enexis. Zeker omdat ze op hun eigen site aangeven dat een belangrijk voordeel van de 'slimme' meter is dat ik een beter inzicht krijg in m'n verbruik.

Ook is het zo dat Enexis elke dag m'n meter uitleest op kwartierbasis en ik deze gegevens niet krijg van hen. Dit vind ik eigelijk helemaal belachelijk. Zij kunnen zelfs zien hoe laat ik naar bed ga en hoe vaak ik douche etc. en zelf krijg ik die gegevens niet.
Nu ben ik eindelijk zo ver dat ze me min of meer beloofd hebben dat ik software en een kabeltje krijg om m'n meter zelf uit te lezen. Maar zodra ik dit per email bevestigd wil hebben hoor ik niets meer.
Ik mis m'n oude meter
Gaarne met details je op fatsoenlijke wijze je beklag doen bij (Diederik) Samsom en (Paulus) Jansen in Den Haag. Dit is echt schandalige netbeheerders-terreur en dat moet OGENBLIKKELIJK OPHOUDEN!Anoniem: 330517 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:24:
Ik heb op aandringen van Greenchoice ook mijn meter laten vervangen door een 'slimme' meter. En ik heb nu hetzelfde probleem als wat Gasschuif noemt. Op m'n oude meter had ik twee telwerken waarop ik tot 0,1 kWh mijn verbruik kon aflezen. Ik wist dus tot ± 0,1 kWh nauwkeurig mijn dagelijkse verbruik. Mijn nieuwe meter heeft 4 telwerken en geeft geen decimalen. Nu weet ik m'n dagelijkse verbruik dus op ± 2 kWh 'nauwkeurig'. Een verbruik van 4 kWh kan dus alles betekenen tussen 2 en 6 kWh. Ofwel ik weet eigelijk dus helemaal niets meer.![]()
Ik ben hierover al een hele tijd in discussie met Enexis. Zeker omdat ze op hun eigen site aangeven dat een belangrijk voordeel van de 'slimme' meter is dat ik een beter inzicht krijg in m'n verbruik.![]()
Ook is het zo dat Enexis elke dag m'n meter uitleest op kwartierbasis en ik deze gegevens niet krijg van hen. Dit vind ik eigelijk helemaal belachelijk. Zij kunnen zelfs zien hoe laat ik naar bed ga en hoe vaak ik douche etc. en zelf krijg ik die gegevens niet.![]()
Nu ben ik eindelijk zo ver dat ze me min of meer beloofd hebben dat ik software en een kabeltje krijg om m'n meter zelf uit te lezen. Maar zodra ik dit per email bevestigd wil hebben hoor ik niets meer.![]()
Ik mis m'n oude meterIk vond het zo leuk als de zon scheen om dan naar m'n terugdraaiende schijfje te kijken..
Van mij mogen ze die sluwe meters in hun jeweetwel steken. Stelletje ...
@Erasmo
Dat heet Aufständerung. Da's volstrekt normaal in Duitsland en niemand ligt er wakker van. Heb ik al regelmatig over gerapporteerd. Al in 2009:
http://www.polderpv.nl/ni...009_Holland_regeltjesland

(Schleswig-Holstein)
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 02-07-2011 13:59 . Reden: Aufständerung ]
Ja dat is een goeie. Dat ga ik zeker doen.zonnigtype schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:51:
[...]
Gaarne met details je op fatsoenlijke wijze je beklag doen bij (Diederik) Samsom en (Paulus) Jansen in Den Haag. Dit is echt schandalige netbeheerders-terreur en dat moet OGENBLIKKELIJK OPHOUDEN!
Het gaat me er nog niet eens zo zeer om dat ze nu zo veel van me weten (hoewel ik ook niet weet waar deze gegevens straks allemaal terechtkomen) maar dat ik deze gegevens zelf niet krijg. En dan zal ik het er nog maar niet over hebben dat ze eerst nog glashard ontkennen dat ze die gegevens hebben.
Kan best wel kloppen is zo'n 4% en dat kun je met een anti reflectie laag best winnen, standaard fresnel loss terug brengen van circa 4% naar <1% a <0,5%.Speksteenkachel schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 18:21:
Onze fabriek in de UK is er niet in geslaagd het juiste paneel 245Wp op tijd te produceren. Het glas van paneel NUE245 wordt voorzien van een speciale anti reflectie
laag. De leverancier van dit speciale glas kan niet op tijd leveren en hierdoor is er voor de productie gekozen om het standaard glas te gebruiken. Hierdoor krijgen de panelen een vermogen output van 235WP.
Dit paneel NUE-235 is voldoende leverbaar, en kunnen we direct als alternatief uitleveren.
Uit naam van ons Japans topmanagement bied ik U onze verontschuldiging hiervoor aan."
Ik denk dat deze laag goekoper is als de silicium cellen, het nadeel aan dit soort coatings is wel dat het best wel eens verkeerd kan gaan en er dus leverings problemen kunnen ontstaan.
Wikipedia: Return loss
En dan onder het kopje Optical.
[ Voor 5% gewijzigd door xs2tom op 02-07-2011 15:17 ]
Tja en als ze het nou gedaan hebben om een meter te hebben die zowel 3 fasen aan kan en bij "groot" en klein verbruikers goed werkt (9.999.999 / 100.000KWh (helemaal niet ongewoon voor een klein bedrijfje) = 100 jaar).Gasschuif schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 11:26:
<KNIP>
Het telwerk heeft 7 cijfers, en bij een afname van 2000 kWh per jaar duurt het dan 4999 jaar voor het telwerk rond is. hier is duidelijk over nagedacht.
Ofwel groot inkoop lagere prijs en meterkosten weer iets lager (ja ondanks dat het gek klinkt wordt er wel aan gedacht).
Deze week nog maar even voorgerekend voor een collega dat een NAS goedkoper is dan 4 PC's continu aan....(eigen prive website, veel downloaden, camerabewaking en opname)

Hij moest bijbetalen en was een beetje geschrokken (7000KWh), ook gelijk maar zonnepanelen voor zijn situatie uitgerekend, vergeten dat hij het ook nog deels bedrijfmatig zou kunnen aftrekken.
Ik zal hem nog maar de links van een paar bedrijfmatige aanbieders geven.............
Enfin, scheelde voor hem op 20 jaar zonder correctie van stijging energieprijs € 6500,-- met herinvestering nieuwe panelen en stijging prijzen (privé gezien) ging het richting de €10.000,--
Greenchoice aanbevolen
Gelijk volgende dag, nee dat is niks die aanbieding van Greenchoice (Zonvast), toen nog maar eens verteld dat zelf investeren goedkoper is....
Enfin maandag maar weer eens op verbeter pad, het zou hem bekend moeten voorkomen als applicatiebeheerder van een paar financiële systemen (dat rekenmatige).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Mijn installatie grenst letterlijk aan de Nederlandse grens, take that, welstandscommissiezonnigtype schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:51:
[...]
Gaarne met details je op fatsoenlijke wijze je beklag doen bij (Diederik) Samsom en (Paulus) Jansen in Den Haag. Dit is echt schandalige netbeheerders-terreur en dat moet OGENBLIKKELIJK OPHOUDEN!
@Erasmo
Dat heet Aufständerung. Da's volstrekt normaal in Duitsland en niemand ligt er wakker van. Heb ik al regelmatig over gerapporteerd. Al in 2009:
http://www.polderpv.nl/ni...009_Holland_regeltjesland
[afbeelding]
(Schleswig-Holstein)
Ik rij af en toe door Duitsland van Winterswijk naar Enschede, dan zie ik meer PV liggen dan als ik van Winterswijk naar Den Helder rij, diept triest.
En hoe kom ik er dan objectief achter of mijn meter wel of niet terug kan draaien? Hoe test ik dat zonder zonnepanelen? Het is een beetje jammer als ik zometeen over een paar weken van die panelen heb en ik dan niet kan terugleveren en weer enkele weken moet wachten op een nieuwe meter...JeroenH schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:16:
[...]
Klinkt mij als bangmakerij in de oren. Een meter uit 1973 werkt echt niet anders dan een meter uit 1985 (het bouwjaar van die van ons) en die werkt prima met teruglevering.
Dat de draaischijfmeter "niet goed zou werken" met teruglevering is precies wat de netbeheerders en leveranciers het publiek willen doen geloven.
Alleen als je een (gelukkig zeldzame) meter met terugloopbeveiliging hebt ontkom je niet aan metervervanging.
De gegevens van mijn meter zijn:
3x10(30)A - 220V/380V
C=150 - 50Hz
D3YBd - 1973
P.E.N. 820233
DR. STR. 4 I. Meter No. 4524866
Meterfabriek Dordrecht
Ik het een en ander gezocht of deze een "rem" heeft of niet, maar kon het niet vinden. Weet ook niet waar ik dan precies op moet zoeken namelijk.
Een extra meter die ik bij de Gamma haal kan ik gewoon ertussen plaatsen om te zien hoeveel het opgeleverd heeft natuurlijk, of zeg ik nu weer rare dingen. Dat heeft toch niets met de meter van Liander te maken?[...]
Een digitale meter (en dan heb ik het niet over een "slimme") heeft als apparaat niet zoveel nadelen. Sterker nog, als je ook zelf je bruto productie monitort kun je over een gegeven periode nagaan welk deel van je zonnestroom je direct verbruikt hebt en dat lijkt mij leuke informatie.
Liander begreep meteen waar ik het over had, en het is toch geen rocket science? Zijn daar werkelijk dan nog steeds grote problemen mee? Het gebeurt toch op grote schaal tegenwoordig?De problemen die veel mensen helaas hebben liggen in het aflezen en verwerken van de productiemeterstanden. De meteropnemers hebben vaak geen idee dat er nog meer meterstanden zijn dan "consumptie hoog" en "consumptie laag". Zelfs als dat goed gaat ben je afhankelijk van je netbeheerder om die extra meterstanden correct door te geven aan je leverancier. Ook in die fase gaat het helaas vaak verkeerd. Dan moet je leverancier productie en consumptie nog - snel en correct - administratief verrekenen. Die heeft daar helemaal geen belang bij, dus ook hier gaat nogal eens wat mis.
Dat is duidelijk inderdaad, en zou het beste zijn om problemen met doorgeven voor te zijn...Een draaischijfmeter regelt dat allemaal in één keer voor je, in eigen beheer, zonder dwarsliggende andere partijen.
Wat valt er nou aan privacy door een elektriciteitsmeter in te boeten? Als iemand wilt weten hoe laat je naar bed gaat dan gaan ze toch voor je huis staan, dan zien ze het ook. Nu kan de netbeheerder het zien aan getalletjes, die op meta nivo al lang bekend zijn. Ik zie hier toch echt geen probleem in. Of zie ik nou wat over het hoofd?[...]Niemand zegt ook dat je er bang van moet worden. Bange mensen maken verkeerde beslissingen (daarom is een bange b+evolking ook zo handig voor een overheid... maar dat is een andere discussie). Het privacy-aspect is één van de componenten van de zogenaamde "slimme" meter waar ik me zorgen om maak - en dat is iets anders dan "bang voor zijn".
[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 02-07-2011 16:36 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Terugleveren kan je altijd, daar heeft je meter niets mee te makenc70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:23:
En hoe kom ik er dan objectief achter of mijn meter wel of niet terug kan draaien? Hoe test ik dat zonder zonnepanelen? Het is een beetje jammer als ik zometeen over een paar weken van die panelen heb en ik dan niet kan terugleveren en weer enkele weken moet wachten op een nieuwe meter...
Dat is niet wat ik bedoel. Met een dergelijke meter (ik zou iets beters nemen, maar dat is een andere discussie) kun je inderdaad zien hoeveel je zonnestroompanelen in een gegeven periode opgebracht hebben. Met een draaischijfmeter zie alleen het verschil, dus verbruik minus productie. Met die twee waarden kun je het verbruik uitrekenen. Prima. Wat je op die manier niet te weten kunt komen is welk deel van je eigen zonnestroom je daadwerkelijk op moment van productie zelf verbruikt hebt. Met een digitale meter kun je dat wel uitrekenen.Een extra meter die ik bij de Gamma haal kan ik gewoon ertussen plaatsen om te zien hoeveel het opgeleverd heeft natuurlijk, of zeg ik nu weer rare dingen. Dat heeft toch niets met de meter van Liander te maken?
Ja, daar zijn in (te) veel gevallen nog steeds grote problemen mee. Mensen mailen me nog wel eens n.a.v. mijn website omdat ze denken dat ik iets voor ze kan doen. Helaas kan Liander het in mijn geval niet eens goed doen, ze geven als drie jaar foutieve meterstanden voor aan Greenchoice! Ik heb tot vrij diep in de organisatie contact gehad met mensen die hiermee te maken hadden, maar ze konden het niet oplossen. Weet je wat hun antwoord was? "Ja maar meneer, het kan ook pas nog maar zó kort". En dat is een letterlijke quote. Ik moest me toen enorm inhouden om niet te ontploffen. Zonnestroom decentraal opwekken gebeurt al 20 jaar op enige schaal en dan krijg je van deze fossiele een dergelijk antwoord?Liander begreep meteen waar ik het over had, en het is toch geen rocket science? Zijn daar werkelijk dan nog steeds grote problemen mee? Het gebeurt toch op grote schaal tegenwoordig?
Als je mazzel hebt gaat het goed, maar als je pech hebt kom je in een oneindige molen terecht.
Yep.Dat is duidelijk inderdaad, en zou het beste zijn om problemen met doorgeven voor te zijn...
Je ziet over het hoofd dat het niets zo zeer van belang is wat ze met de gegevens doen, maar wat er potentieel mee mogelijk is. Je heeft zoveel data uit handen zonder dat je er zelf enige invloed op hebt wat ze er mee doen. De potentie voor misbruik van de data is groot omdat het veel waarde heeft. Privacy heeft niets met geheimhouding te maken. Privacy is het recht om met rust gelaten te worden. En een slimme meter maakt het veel te makkelijk om de privacy aan te tasten.Wat valt er nou aan privacy door een elektriciteitsmeter in te boeten? Als iemand wilt weten hoe laat je naar bed gaat dan gaan ze toch voor je huis staan, dan zien ze het ook. Nu kan de netbeheerder het zien aan getalletjes, die op meta nivo al lang bekend zijn. Ik zie hier toch echt geen probleem in. Of zie ik nou wat over het hoofd?
En wat dacht je van hacken? Voor de lol of voor duisterder motieven kan het voor sommige mensen erg aantrekkelijk zijn zich hier eens in te verdiepen. De schade die je aan kunt richten is bijna onmeetbaar groot. Even een hele stad zonder stroom, gas en water zetten is nog het minst erge wat er mogelijk is. Wat dacht je van elke 10 seconden de stroom aan en uit? Flinke schade aan de apparaten en wellicht ook aan het stroomnet. Wat dacht je van midden in de nacht alle aardgasmeters dichtzetten en een kwartier later weer open. In een X percentage van de huishoudens en bedrijven hangen ondeugdelijke apparaten die na de onderbreking vrolijk de ruimte waarin ze staan met aardgas zullen vullen. Eén vonkje (deurbel, relais, noem maar op)...
Doemscenario's? Wellicht. Maar we hebben hier wel te maken met mensen, en als uit het verleden één ding overduidelijk gebleken is dan is het wel dat mensen na verloop van tijd van werkelijk alles misbruik zullen maken.
Daarom wil ik zo'n ding niet hebben. Ik heb ooit eens uit Hong Kong een GSM/3G jammer laten komen (soms handig voor in de trein), die kan dan mooi op een klein netvoedinkje naast de slimme meter hangen. Die paar kWh per jaar heb ik er graag voor over.
Maar wat heb ik eraan als ik teruglever zonder dat ik er geld voor krijg... Dus dat heeft er alles mee te maken. Hoe kom ik er dus achter of hij goed kan terugleveren. Dat is een heel belangrijke vraag natuurlijk. Ik ga die dingen niet voor de kat zijn viool op mijn dak plaatsen en alleen aansluiten als ik de stroom nodig heb...JeroenH schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:42:
[...]
Terugleveren kan je altijd, daar heeft je meter niets mee te makenAlleen het wordt dan niet of niet goed geregistreerd. Misschien kun je hem laten ijken? Ik dacht dat eric-pvt dat wel eens heeft laten doen.
Als ik op de aparte groep voor mijn panelen een eigen meter plaats, dan weet ik toch wat ze opgebracht hebben, en dat kan ik dan toch van het gebruik aftrekken en heb ik dezelfde informatie?[...]
Dat is niet wat ik bedoel. Met een dergelijke meter (ik zou iets beters nemen, maar dat is een andere discussie) kun je inderdaad zien hoeveel je zonnestroompanelen in een gegeven periode opgebracht hebben. Met een draaischijfmeter zie alleen het verschil, dus verbruik minus productie. Met die twee waarden kun je het verbruik uitrekenen. Prima. Wat je op die manier niet te weten kunt komen is welk deel van je eigen zonnestroom je daadwerkelijk op moment van productie zelf verbruikt hebt. Met een digitale meter kun je dat wel uitrekenen.
Het hele privacy verhaal laat ik maar voor wat het is. Als er iemand is die kwaad wil, dan richt hij/zij zich toch op de kerncentrale/gas/kolen - centrale, want dan heb je veel meer impact. Wat kan er nou voor lol zijn aan het hacken van specifiek mijn meter...
Als er een "c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:53:
Maar wat heb ik eraan als ik teruglever zonder dat ik er geld voor krijg... Dus dat heeft er alles mee te maken. Hoe kom ik er dus achter of hij goed kan terugleveren. Dat is een heel belangrijke vraag natuurlijk. Ik ga die dingen niet voor de kat zijn viool op mijn dak plaatsen en alleen aansluiten als ik de stroom nodig heb...
Dat is niet wat ik bedoel. Ons totale verbruik over 2010 was ongeveer 1130 kWh. Onze zonnestroompanelen produceerden over diezelfde periode zo'n 1350 kWh. Een overschot van ruim 200 kWh dus.Als ik op de aparte groep voor mijn panelen een eigen meter plaats, dan weet ik toch wat ze opgebracht hebben, en dat kan ik dan toch van het gebruik aftrekken en heb ik dezelfde informatie?
Maar.
Niet alle zonnestroom hebben we direct zelf verbruikt, lang niet zelfs. Als wij overdag weg zijn gaat de zonnestroom het net op langs onze terugdraaiende meter. 's Avonds, als we thuiskomen en de computer etc. aan zetten, verbruiken wij weer stroom van het net.
Ik ben benieuwd welk deel van onze zonnestroom wij direct, dus niet op een later tijdstip, zelf verbruiken. Daar kom ik met een draaischijfmeter niet achter. Technisch is mogelijk dat met een Enymate-achtige oplossing uit te vinden, maar de digitale meter met zijn gescheiden telwerken laat het zien.
Ik denk niet dat je me begrijpt. Maar dat geeft niets. Dat begrip komt vanzelf. Het is alleen zo jammer dat er waarschijnlijk eerst narigheid voor nodig is om dat begrip te kweken.Het hele privacy verhaal laat ik maar voor wat het is. Als er iemand is die kwaad wil, dan richt hij/zij zich toch op de kerncentrale/gas/kolen - centrale, want dan heb je veel meer impact. Wat kan er nou voor lol zijn aan het hacken van specifiek mijn meter...
Als er een terugtelblokkering op zit dan wordt dit aangegeven met het onderstaande symbooltje:c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:23:
En hoe kom ik er dan objectief achter of mijn meter wel of niet terug kan draaien? Hoe test ik dat zonder zonnepanelen? Het is een beetje jammer als ik zometeen over een paar weken van die panelen heb en ik dan niet kan terugleveren en weer enkele weken moet wachten op een nieuwe meter...
3x10(30)A - 220V/380V
C=150 - 50Hz
D3YBd - 1973
P.E.N. 820233
Meterfabriek Dordrecht
Ik het een en ander gezocht of deze een "rem" heeft of niet, maar kon het niet vinden. Weet ook niet waar ik dan precies op moet zoeken namelijk.

Dit komt in Nederland bij huishoudens bijna niet voor. En zeker in 1973 dacht er nog niemand aan dat een huishouden wel eens elektriciteit terug zou kunnen gaan leveren.
Edit:
Ik zie nu in de onderstaande lijst van Gasschuif dat net Meterfabriek Dordrecht dat symbool niet gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 330517 op 02-07-2011 17:47 ]
Ik heb mijn ogen ook weer uitgekeken van het weekend op weg naar Enschede.Erasmo schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 15:25:
[...]
Ik rij af en toe door Duitsland van Winterswijk naar Enschede, dan zie ik meer PV liggen dan als ik van Winterswijk naar Den Helder rij, diept triest.
alleen van Winterswijk naar Vreden ligt al aan 1 weg elk dak vol in DE. aan die 2 km weg ligt al meer pv dan in heel Winterswijk samen.
Hier staat een lijst met kWh meters en details. Ook of er een terugloop rem op zit.c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:23:
[...]
3x10(30)A - 220V/380V
C=150 - 50Hz
D3YBd - 1973
P.E.N. 820233
Meterfabriek Dordrecht
http://www.kema.com/Image...ercodes%20(overzicht).pdf
Ik heb 2 meters D3YBd gevonden op de lijst ,een met en een zonder teruglooprem.
Lijkt mij dus wel een aandachtspuntje, even de netbeheerder contacten!!
Dit is een (download) linkje naar afgekeurde meters. Staat jou meter er bij, dan krijg je binnenkort zeker een andere
http://www.verispect.nl/contentframe.php?pageId=186
[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 02-07-2011 17:49 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dit symbool heeft niets met terugleveren te maken, maar voorkomt dat bij nul belasting de meter (zeer langzaam) terug draait. Ook toen waren ze al zuinigAnoniem: 330517 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:13:
[...]
Als er een terugtelblokkering op zit dan wordt dit aangegeven met het onderstaande symbooltje:
[afbeelding]
Dit komt in Nederland bij huishoudens bijna niet voor. En zeker in 1973 dacht er nog niemand aan dat een huishouden wel eens elektriciteit terug zou kunnen gaan leveren.
Edit:
Ik zie nu in de onderstaande lijst van Gasschuif dat net Meterfabriek Dordrecht dat symbool niet gebruikt.
Aan terugleveren dacht toen (inderdaad) nog niemand.
Aha, ok dank, die eerste had ik al gezien, maar waar zie je dan aan dat het met of zonder rem is. Hoe kan ik dat onderscheid maken in het document?Gasschuif schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:24:
[...]
Hier staat een lijst met kWh meters en details. Ook of er een terugloop rem op zit.
http://www.kema.com/Image...ercodes%20(overzicht).pdf
Ik heb 2 meters D3YBd gevonden op de lijst ,een met en een zonder teruglooprem.
Lijkt mij dus wel een aandachtspuntje, even de netbeheerder contacten!!
Dit is een (download) linkje naar afgekeurde meters. Staat jou meter er bij, dan krijg je binnenkort zeker een andere
http://www.verispect.nl/contentframe.php?pageId=186
In 2007 is deze meter dus afgekeurd, dus ik moet dan een nieuwe krijgen. Daar hadden ze bij Liander natuurlijk niets over gezegd, want ze hebben natuurlijk liever dat ik hem betaal
Kan ik ze opbellen en zeggen dat hij afgekeurd is en vervangen moet worden door ze?
Je moet nooit roomser zijn als de paus, en geen slapende honden wakker maken. ik zou eerst es informeren bij de netbeheerder hoe het met de terugloop rem zit.c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:04:
[...]
Aha, ok dank, die eerste had ik al gezien, maar waar zie je dan aan dat het met of zonder rem is. Hoe kan ik dat onderscheid maken in het document?
In 2007 is deze meter dus afgekeurd, dus ik moet dan een nieuwe krijgen. Daar hadden ze bij Liander natuurlijk niets over gezegd, want ze hebben natuurlijk liever dat ik hem betaal
Kan ik ze opbellen en zeggen dat hij afgekeurd is en vervangen moet worden door ze?
Als die er niet is draait de meter terug. De vraag is dan: waarom is de meter afgekeurd. Hier zijn vele redenen voor.
Zie link http://www.kema.com/nl/Images/Praktische%20wenken.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 02-07-2011 21:58 ]
Helaas zijn er nog andere manieren waarop de slimme meter kan communiceren.
Mooie is dat de mensen die ik heb gesproken bij Enexis en Alliander niet weten wat er precies mee kan en wat er allemaal verstuurd word.
Bron: Wikipedia: Slimme meter
Gangbare technieken voor communicatie tussen de woning en de back office zijn GPRS (Mobiele telefonie netwerken) en PLC (Power Line Carrier). Daarnaast is er over grote delen van de wereld een beweging richting meshed radio (in het Nederlands draadloos Vermaasd netwerk) als communicatietechnologie te zien. Deze techniek kreeg eerder in Europa moeilijk voet aan de grond vanwege de strenge radio regulaties voor vrij te gebruiken frequenties. Tegenwoordig is de technologie voor draadloze componenten zo ver door ontwikkeld (en zijn er grootschalig betaalbare componenten beschikbaar met goede reikwijdte en datasnelheid) dat zelfs met de beperkte mogelijkheden in Europa een slimme meterinfrastructuur opgezet kan worden.
Dit gebeurd door de vuilniswagen die 1x per week door de straat rijdt om de container legen.
In Duitsland staat nu 18,38 GW aan PV vermogen opgesteld (per 31.05.211)
Zie onderstaande link.
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
[ Voor 33% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-07-2011 21:38 ]
Om een idee te krijgen van de omvang van bijplaatsing in Nordrhein-Westfalen van 2009 tot en met april 2011 (mei 2011 moet ik nog uitwerken):silvester6 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:23:
[...]
Ik heb mijn ogen ook weer uitgekeken van het weekend op weg naar Enschede.
alleen van Winterswijk naar Vreden ligt al aan 1 weg elk dak vol in DE. aan die 2 km weg ligt al meer pv dan in heel Winterswijk samen.
2009: 432.098,0 kWp in 12 maanden
2010: 901.223,1 kWp in 12 maanden
2011 tm. april: 85.888,9 kWp in 4 maanden
Totaal bovenstaande periode: 1.419.210,0 kWp in 28 maanden
Gemiddeld per maand in die periode: 50.686,1 kWp (Dat zijn bijna 4 Wijwillenzon acties gemiddeld per maand, 28 maanden lang)
(data direct uit door mij bewerkte spreadsheets van Bundesnetzagentur)
Dan weet je ook waarom je zoveel ziet. Zoiets als deze:

Voßwinkel aan de Ruhr, zeer grof geschat op deze foto zo'n 82 kWp (sterk afhankelijk van werkelijk aanwezige type modules)
En NRW is niet eens het ergst. Dat is met vlag en wimpel Beieren, al sinds mensenheugenis (op het vlak van zonnestroom dan).
Zit ik niet ver naast.Speksteenkachel schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 21:18:
Onze GJ meter van de stadsverwarming wordt ook draadloos afgelezen.
Dit gebeurd door de vuilniswagen die 1x per week door de straat rijdt om de container legen.
In Duitsland staat nu 18,38 GW aan PV vermogen opgesteld (per 31.05.211)![]()
Zie onderstaande link.
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
(18,304 GWp op basis data BMU-AGEE en optelling latere data BNA)
Vergeet echter niet dat Bundesnetzagentur in hun EEG Statistik Bericht reeds eerder gepubliceerde getallen nog kan aanpassen. Meestal gaat het niet om grote wijzigingen. Volgende Statistik Bericht wordt pas in 2012 gepubliceerd (zijn zeer omvangrijke reken operaties, die ook nog door accountants gecontroleerd moeten worden, alles Deutsch-Grundlich selbstverständlich).
Oh ja. En zelfs in Duitsland wordt er soms al capaciteit uit de markt gehaald (waarschijnlijk gerecycled door SolarWorld), wordt ook door BNA gepubliceerd in die berichten. Gaat uiteraard nog om zeer bescheiden volumes, die ouwe paneeltjes doen het vaak nog best en staan niet in de weg (en vangen nog lucratieve oude EEG Einspeise Vergütungen...
Jup toch wel ruim 80%, zal volgende keer eens een filmpje maken. Het zou me niks verbazen als overdag heel Winterswijk op zonnestroom loopt.silvester6 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:23:
[...]
Ik heb mijn ogen ook weer uitgekeken van het weekend op weg naar Enschede.
Op Winterswijkse zonnepanelen of op Duitse zonnepanelen?Erasmo schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 23:10:
[...]
Jup toch wel ruim 80%, zal volgende keer eens een filmpje maken. Het zou me niks verbazen als overdag heel Winterswijk op zonnestroom loopt.
Ze hebben het in ieder geval hoog in de bol daar (pdf gemeente, 2008).
Incl. buurtschappen zo'n 29.000 inwoners (Wikipedia).
Wat energie productie op jaarbasis betreft stel 2,2 personen per huishouden (CBS).
Zou dus om grofweg zo'n 13.182 huishoudens kunnen gaan in "Groot Winterswijk".
Stel 3.500 kWh/jaar gemiddeld stroom verbruik, zit je op zo'n 46,1 GWh/jaar.
Stel haalbaar 900 kWh/kWp.jaar specifieke opbrengst.
Wat jaarverbruik betreft zou je dan 46,1/900 = 0,05 GWp nodig hebben, ongeveer 51 MWp. Dat is bijna de helft van wat er in Nederland zou staan momenteel.
Actueel vermogen op enig moment is natuurlijk ander verhaal. Maar vergeet de industrie niet, die zuipt natuurlijk een hoop. Hoe zwaar geïndustrialiseerd is Winterswijk?
Regionale ziekenhuis is een zeer grote verbruiken maar heeft ook een eigen wkk om een deel te kunnen voorzienActueel vermogen op enig moment is natuurlijk ander verhaal. Maar vergeet de industrie niet, die zuipt natuurlijk een hoop. Hoe zwaar geïndustrialiseerd is Winterswijk?
ook 200 panelen die rechtstreeks opgemaakt worden door de luchtbehandeling.
Verder is industrie gemiddeld.
in een straal 50km rondom Winterswijk zijn alleen al op Zonnestroom 185 installaties geregistreerd waarvan 13 in Nederland

JeroenH schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:48:
"scheelt het 1 kWh per wasbeurt"?!? Wat heb jij voor wasmachine? Ik heb gisteren een nieuwe in gebruik genomen en de eerste was verbruikte slechts 0,45 kWh op 40 graden.
Vandaag eindelijk eens het verbruik van onze wasmachine gemeten (met zo'n Cresta-ding). 0,62 kWh voor een 40 graden wasbeurt. Onze machine is een oude Miele (voor het archief: W2099 / W921). De precieze leeftijd weet ik niet, maar ik schat 'm maar even op ruim 10 jaar.JeroenH schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:01:
Nou.... de vorige was ruim 10 jaar oud en die deed op jaarbasis gemiddeld ongeveer 0,7 kWh ('s zomers 0,5 kWh, 's winters 1 kWh) per 40 graden wasbeurt. Ik had destijds al een zuinige gekocht.
Even wat rekenen en schatten: De gemiddelde wasbeurt kost anderhalf keer zoveel stroom (het water is nu relatief warm), we draaien 6 wassen per week gedurende 50 weken per jaar -> 280 kWh, oftewel 70 euro per jaar.
Ik probeer mezelf een nieuwe wasmachine te verkopen en ben van de tvt, dus ik ga verder rekenen: Het verschil tussen mijn machine en de nieuwe van JeroenH (waarvan ik aanneem dat het een zuinige is), is 0.17 kWh per wasbeurt. Met dezelfde factoren kom ik dan op een besparing van 50 kWh, oftewel 12,50 euro per jaar.
Ik ga nog even door met meten - misschien valt het verbruik toch wat hoger uit - maar ik vrees dat ik mezelf met andere dan financiele argumenten moet overtuigen...
Vergeet de economische restwaarde niet, als in verkopen. Zal niet veel zijn maar mogelijk maakt het weer wat uit (al verschuif je het probleem dan wel natuurlijkasvogel schreef op zondag 03 juli 2011 @ 13:03:
Ik ga nog even door met meten - misschien valt het verbruik toch wat hoger uit - maar ik vrees dat ik mezelf met andere dan financiele argumenten moet overtuigen...
alleen dat query's bouwen moet ik nog onder de vingers krijgen, maar het eerste resultaat mag er zijn:
http://www.renewable-energy-now.org/realtime/
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 03-07-2011 15:04 . Reden: URL naar pagina met monitoring stats ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Anoniem: 327833
Hier net een 30 graden was gedaan, 0,220 kWh....gewoon op de koudwaterleiding. LG 7kg van 5 jaar oud.asvogel schreef op zondag 03 juli 2011 @ 13:03:
[...]
[...]
Vandaag eindelijk eens het verbruik van onze wasmachine gemeten (met zo'n Cresta-ding). 0,62 kWh voor een 40 graden wasbeurt. Onze machine is een oude Miele (voor het archief: W2099 / W921). De precieze leeftijd weet ik niet, maar ik schat 'm maar even op ruim 10 jaar.
Even wat rekenen en schatten: De gemiddelde wasbeurt kost anderhalf keer zoveel stroom (het water is nu relatief warm), we draaien 6 wassen per week gedurende 50 weken per jaar -> 280 kWh, oftewel 70 euro per jaar.
Ik probeer mezelf een nieuwe wasmachine te verkopen en ben van de tvt, dus ik ga verder rekenen: Het verschil tussen mijn machine en de nieuwe van JeroenH (waarvan ik aanneem dat het een zuinige is), is 0.17 kWh per wasbeurt. Met dezelfde factoren kom ik dan op een besparing van 50 kWh, oftewel 12,50 euro per jaar.
Ik krijg enkel lege schermen in IE9... als ik op de links op die pagina klik!NielsTn schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:39:
het is gelukt, de PV/zonnepanelen zijn gekoppeld aan de MySQL database
alleen dat query's bouwen moet ik nog onder de vingers krijgen, maar het eerste resultaat mag er zijn:
Verder heb ik nog wat gezocht en geinformeerd naar 3V glas, maar heb voorlopig geen prijzen kunnen bemachtigen of bedrijven die zeggen er ervaring mee te hebben in NL...
Wel heb ik wat zitten rekenen aan de mogelijke extra besparingen tov HR++ glas.
Als ik uitga van een gemiddelde jaartemperatuur van 12 graden in Eindhoven, en ik neem de gewenste temperatuur 20graden dan is de dT 8graden. Verder gaat het om 9m2 glas.
U = 5.0: dT = 8: --> 40.W/m2 * 9m2 = 360W verlies (huidige situatie)
U = 1.1: dT = 8: --> 8,8W/m2 * 9m2 = 80W verlies (HR++ glas, warmtewerend veiligheidsglas)
U = 0,8: dT = 8: --> 5,6W/m2 * 9m2 = 50W verlies (3V glas, warmtewerend veiligheidsglas)
U = 0,5: dT = 8: --> 4,0W/m2 * 9m2 = 36W verlies (3V glas, speciaal ijzerarm, geen veiligheidsglas)
De grootste stap is dus al het HR++ glas (circa 78% besparing), het 3V glas levert geen gigantische besparing meer extra op, zeker niet als het klopt dat 3V veiligheidsglas al snel op een U van 0,7 tot 0,8 zit (84% besparing tov enkelglas) en met geen mogelijkheid de 0,4 tot 0,5 (90% besparing) gaat halen.
Het verschil in gasverbruik tussen 9m2 HR++ en 3V zal daarmee ook niet enorm zijn, ik schat zo'n 45m3 / jaar.
Comfortverhoging is wel te verwachten, maar of dat de nog onbekende meerprijs dan waard is, is de vraag!
En de constructie zal ook een stuk zwaarder moeten worden om het hogere gewicht aan te kunnen...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
grootste uitdaging die open staat (ivm schaalbaarheid grafiek) is de TIMESTAMP uit de database in PHP op te splitsen in losse elementen/variabelen, die dan naar wens elders ingezet kunnen worden....
zojuist op safari/OSx getest: draait hier gewoon de grafieken
[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 03-07-2011 18:45 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
DateTime object?NielsTn schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:17:
@marswarrior: ben ongetwijfeld nog eea aan het uitproberen toen je bezig was. Intussen een reservekopie gemaakt waar ik 'parallel' aan de site gewoon mijn queries kan uitbouwen
grootste uitdaging die open staat (ivm schaalbaarheid grafiek) is de TIMESTAMP uit de database in PHP op te splitsen in losse elementen/variabelen, die dan naar wens elders ingezet kunnen worden....
Je moet jezelf ook niet voor de gek houden, een nieuwe wasmachine vereist grondstoffen en energie om gemaakt te worden. Wellicht zijn er investeringen die beter uit kunnen.asvogel schreef op zondag 03 juli 2011 @ 13:03:
nu alvast je huiswerk doen, want stuk gaat ie zeker wel.maar ik vrees dat ik mezelf met andere dan financiele argumenten moet overtuigen...
ik heb mijn zuinige machine vervangen na 14 jaar, voor een nog zuinigere met warmwater,
toen ie stuk ging had ik in 5 dagen de nieuwe draaien.(electrolux hot&cold)
de motor zei gewoon ineens plop-burp, met een hoop slijpsel onder de machine,
toen wist ik precies op welke bestelknop ik moest drukken.
Die kans had ik een half jaar geleden: Het water bleef maar de machine in stromen. Bleek dat een van de kleppen kapot was. Die heb ik toen vervangen... Qua tvt natuurlijk wel goed, en voor het milieu waarschijnlijk ook, maar het gevolg is wel dat ik geen nieuwe machine heb.Anoniem: 238103 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 21:04:
nu alvast je huiswerk doen, want stuk gaat ie zeker wel.
ik heb mijn zuinige machine vervangen na 14 jaar, voor een nog zuinigere met warmwater,
toen ie stuk ging had ik in 5 dagen de nieuwe draaien.(electrolux hot&cold)
de motor zei gewoon ineens plop-burp, met een hoop slijpsel onder de machine,
toen wist ik precies op welke bestelknop ik moest drukken.
We hebben wel andere redenen om de machine te vervangen, maar dan over een jaar ofzo.
Miss dat je nog wat info uit zonPHP kunt halen van onze Belgische burenNielsTn schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:39:
het is gelukt, de PV/zonnepanelen zijn gekoppeld aan de MySQL database
misschien dat het waterverbuik van oude machines zonder fuzzy en load logic(belading)Ik ga nog even door met meten - misschien valt het verbruik toch wat hoger uit - maar ik vrees dat ik mezelf met andere dan financiele argumenten moet overtuigen...
Hier net een 30 graden was gedaan, 0,220 kWh....gewoon op de koudwaterleiding. LG 7kg van 5 jaar oud.
en je laatste waterrekening je(tvt genen) laten zien dat je machine een nieuwe wegstookt.(in liters en kWh)
hier scheelt dat in ieder geval enorm.
Ik weet het al: ik heb geen flash, en jij gebruikt dus flash voor de weergaveNielsTn schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:17:
@marswarrior: ben ongetwijfeld nog eea aan het uitproberen toen je bezig was. Intussen een reservekopie gemaakt waar ik 'parallel' aan de site gewoon mijn queries kan uitbouwen
ehh zou goed kunnen, Hier op de Apple-verzameling (MBP, MacMini) werkt het.Mars Warrior schreef op zondag 03 juli 2011 @ 22:05:
[...]
Ik weet het al: ik heb geen flash, en jij gebruikt dus flash voor de weergave
zover ik zie zit er alleen javascript in, FYI.
Goede tip, ik zal eens kijken.silvester6 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 21:49:
[...]
Miss dat je nog wat info uit zonPHP kunt halen van onze Belgische buren
Eerste uitdaging is een relevant lading data te verzamelen.
Daarna is het een kwestie van je SQL-skills toepassen
IE9 klaagde nergens over, maar Safari klaagde over een missende plug-in. En toen ik aangaf dat het goed was om de plug-in te installeren werd Flash geinstalleerd, en daarna kon ik je grafiekjes zien in SafariNielsTn schreef op zondag 03 juli 2011 @ 23:30:
[...]
ehh zou goed kunnen, Hier op de Apple-verzameling (MBP, MacMini) werkt het.
zover ik zie zit er alleen javascript in, FYI.
Na veel opzoeken wil ik ook met zonnecellen beginnen, en daar heb ik 1 vraag over.
Je hebt een zonnepaneel van 95Wp voor 189 euro (€1.98/Wp) via zonnepanelen.nl, dat is de goedkoopste die ik kon vinden (m.u.v. zelfbouw) in de zin van geld/Wp.Deze is eigenlijk een beetje te groot voor mij om mee te starten, weet iemand van ongeveer 50-60Wp panelen van rond de €2-2.5/Wp?
Als iemand dit weet zou die mij in de goede richting kunnen sturen?
Over het algemeen geldt, hoe kleiner het zonnestroompaneel, hoe duurder per Wp. Ik denk dat de prijs die je noemt maar moeilijk te vinden zal zijn. Dan zou ik tweedehands gaan kijken, maar die markt is ook niet meer wat het geweest is.Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:05:
Hallo tweakers,
Na veel opzoeken wil ik ook met zonnecellen beginnen, en daar heb ik 1 vraag over.
Je hebt een zonnepaneel van 95Wp voor 189 euro (€1.98/Wp) via zonnepanelen.nl, dat is de goedkoopste die ik kon vinden (m.u.v. zelfbouw) in de zin van geld/Wp.Deze is eigenlijk een beetje te groot voor mij om mee te starten, weet iemand van ongeveer 50-60Wp panelen van rond de €2-2.5/Wp?
-edit-
En zo'n 95Wp paneeltje lijkt me juist ideaal om mee te beginnen, het is de kleinste netgekoppelde installatie die je kunt hebben. Je zorgt dat je een OK4 of Soladin 120 omvormer erbij op de kop tikt and you're in business. Doen!
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 04-07-2011 11:12 ]
Die zijn moeilijk te vinden omdat dat écht klein is voor een zonnepaneel. 200Wp is een beetje de gemiddelde grote tegenwoordig. En dan zijn er nog maar weinig mensen die het met één of twee paneeltjes doen. Zelfs in de micro-systemen markt Nederland.
Wat wil je gaan doen met zo'n klein paneel?
Te groot qua financiën of qua oppervlakte? Tegenwoordig is 190-245Wp per paneel inderdaad gebruikelijk en dus ook het goedkoopste per Wp. Daarnaast zijn ook de omvormers hiervoor geschikt (een paneel maakt gelijkstroom welke je via een omvormer naar 230V transformeert waardoor je deze op het elektriciteitsnet kan aansluiten). Voor 1 stuks 50Wp paneel zijn geen omvormers beschikbaar voor zover ik weet.Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:05:
Hallo tweakers,
Wil je persé testen met een kleiner paneel, dan weet ik dat sun-solar.nl kleinere panelen kan bestellen, zie ook deze lijst.
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 04-07-2011 11:12 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
180-190 Wp panelen gaan al onder de 300 euro en een omvormer heb je altijd nodigAeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:05:
Hallo tweakers,
dus het is relatief duur wat je wil.
Beter +- 500 Wp installeren met een omvormer 500W zoals Stecagrid500 oid.
Per geproduceerde kWh veel goedkoper dan wat je nu in gedachte hebt.
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Dus ik sluit me bij de rest aan, pak eventueel een 200+ watt paneeltje met een Gridfit omvormer
Daar kan je later b.v. een leuk afdakje van maken voor boven de deur
[ Voor 18% gewijzigd door Woodski op 04-07-2011 11:38 ]
Duitse natuurlijkzonnigtype schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 23:29:
[...]
Op Winterswijkse zonnepanelen of op Duitse zonnepanelen?
Ze hebben het in ieder geval hoog in de bol daar (pdf gemeente, 2008).
Incl. buurtschappen zo'n 29.000 inwoners (Wikipedia).
Wat energie productie op jaarbasis betreft stel 2,2 personen per huishouden (CBS).
Zou dus om grofweg zo'n 13.182 huishoudens kunnen gaan in "Groot Winterswijk".
Stel 3.500 kWh/jaar gemiddeld stroom verbruik, zit je op zo'n 46,1 GWh/jaar.
Stel haalbaar 900 kWh/kWp.jaar specifieke opbrengst.
Wat jaarverbruik betreft zou je dan 46,1/900 = 0,05 GWp nodig hebben, ongeveer 51 MWp. Dat is bijna de helft van wat er in Nederland zou staan momenteel.
Actueel vermogen op enig moment is natuurlijk ander verhaal. Maar vergeet de industrie niet, die zuipt natuurlijk een hoop. Hoe zwaar geïndustrialiseerd is Winterswijk?
Waar heb je die statistieken vandaan als ik vragen mag?silvester6 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 10:21:
[...]
Regionale ziekenhuis is een zeer grote verbruiken maar heeft ook een eigen wkk om een deel te kunnen voorzien
ook 200 panelen die rechtstreeks opgemaakt worden door de luchtbehandeling.
Verder is industrie gemiddeld.
in een straal 50km rondom Winterswijk zijn alleen al op Zonnestroom 185 installaties geregistreerd waarvan 13 in Nederland
Daar kan je ook een straal ingeven.
Ik had al een vermoeden dat je het daar vandaan hebt maar die kaart blijft leeg bij mij...silvester6 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:40:
bij http://www.zonnestroomopbrengst.eu en dan bij mijn statistieken kan ik mijn installatie bekijken hoe die het doet ten opzichte van de rest.
Daar kan je ook een straal ingeven.
Misschien moet je even wachten tot 'ie zich vult. Soms duurt het een tijd voordat alle installaties zichtbaar worden, er zijn er ook zoveel jenseits der Grüne Grenze...Erasmo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:44:
[...]
Ik had al een vermoeden dat je het daar vandaan hebt maar die kaart blijft leeg bij mij...
(en dat is dan nog maar een fractie van wat er werkelijk is geplaatst, Sonnenertrag is weliswaar een goeie representatieve doorsnede, maar d'r staat momenteel "maar" 90 MWp van de in totaal geaccumuleerd > 18 GWp in Duitsland in die database...)
Greenchoice heeft weer toegeslagen. Participatie in - momenteel - grootste PV-dak van Berlijn, 1,1 MWp...
http://greenchoice.pressd...nnepanelendak-van-berlijn
Volledige statistiek update afzet PV in Nederland (2010) op Polder PV beschikbaar. Grote discrepantie met gepubliceerd EurObserv'ER cijfer, ga ik nog achteraan...
Met een andere browser pakt ie hem welzonnigtype schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:03:
[...]
Misschien moet je even wachten tot 'ie zich vult. Soms duurt het een tijd voordat alle installaties zichtbaar worden, er zijn er ook zoveel jenseits der Grüne Grenze...
(en dat is dan nog maar een fractie van wat er werkelijk is geplaatst, Sonnenertrag is weliswaar een goeie representatieve doorsnede, maar d'r staat momenteel "maar" 90 MWp van de in totaal geaccumuleerd > 18 GWp in Duitsland in die database...)
Zijn er duurzame oplossingen voor een klein hobby aquarium ?
Ik denk aan dubbel glas, zuinige pomp en efficiente LED verlichting ?
Dubbelglas heeft afhangelijk van de temperatuur van het water niet veel zin.Woodski schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:22:
Voordat ik alle oude topics door ga spitten.
Zijn er duurzame oplossingen voor een klein hobby aquarium ?
Ik denk aan dubbel glas, zuinige pomp en efficiente LED verlichting ?
Als ie standaard op 18 graden staat zal het aquarium worden verwarmt door de omgeving.
Ook maak er een tropisch aquarium van.wmeester schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:27:
[...]
Dubbelglas heeft afhangelijk van de temperatuur van het water niet veel zin.
Als ie standaard op 18 graden staat zal het aquarium worden verwarmt door de omgeving.
Dus met kleurige vissen zoals neon tetra's
Dan is 18 graden vrij laag, ergens rond 22 tot 24 graden zou beter zijn.
Je hebt wel gelijk dat het verschil met de omgevings temperatuur in de woonkamer dan niet groot is.
Wat een verademing, als je alle verhalen hier leest - klachten, klachten en nog eens klachten over netbeheerders / energie mij,en meterstanden die niet correct worden doorgegeven.
Als jullie het niet erg vinden, blijf ik gewoon zitten waar ik zit,(voorlopig althans) ondanks het negatieve imago dat hier heerst over (je weet wel!)
Ik heb geen zin om bewust de problemen op te zoeken door over te stappen naar een groene en dan problemen te krijgen met foutieve standen enz.....
Als zelfs Jeroen - met al zijn wijsheid

Vergeet niet dat Liander formeel, officieel, en in de harde realiteit al lang van de Vattenfall/NUON productie/levering holding is afgesplitst.JAN-B schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:35:
Vorige week mijn jaarafrekening ontvangen; mijn meterstanden, dus ook de - 151Kwh (dagtatrief ) zijn probleemloos verwerkt; het negatieve verbruik is gewoon verrekend met het nachttarief.
Wat een verademing, als je alle verhalen hier leest - klachten, klachten en nog eens klachten over netbeheerders / energie mij,en meterstanden die niet correct worden doorgegeven.
Als jullie het niet erg vinden, blijf ik gewoon zitten waar ik zit,(voorlopig althans) ondanks het negatieve imago dat hier heerst over (je weet wel!)
Ik heb geen zin om bewust de problemen op te zoeken door over te stappen naar een groene en dan problemen te krijgen met foutieve standen enz.....
Als zelfs Jeroen - met al zijn wijsheid- het niet voor elkaar krijgt bij Greenchoice, blijf ik erg huiverig. ( of heeft dat meer met Liander te maken
)
Delta heeft nog steeds een NIET afgesplitst netbedrijf dankzij een rechterlijke uitspraak vorig jaar (Eneco idem dito). Verhagen heeft al beloofd dat 'ie dat niet zal pikken (de "splitsing" was de Heilige Graal van EZ sinds Brinkhorst).
Delta zal alles doen om een duurzaam imago aangemeten te krijgen, maar tegelijkertijd gaan ze met hulp van molochs als RWE en EDF wel een 2,5 GW nuke d'r bij smijten als het aan hen ligt. Niet gek staan te kijken dat Solland Solar door hen gesloten zal gaan worden, kon wel eens snel gebeuren als niemand toehapt.
Ik zou het wel weten, maar ieder is vrij te handelen zoals hij/zij goed dunkt. Greenchoice heeft een "marge" regel in het leven geroepen waaronder "door de nul heen salderen" zelfs mogelijk wordt gemaakt.
Danke, daar ik wel ik ga een offerte opvragen voor een kleiner paneel en dan zie ik wel hoeveel het kost per Wp. Ja qua oppervlakte heb ik een plat schuurdak 5m2 perfect in de zon naar het zuiden, maar qua financiën wil ik eerst een kleine set aanschaffen om te experimenteren idd.antonboonstra schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:12:
[...]
Te groot qua financiën of qua oppervlakte? Tegenwoordig is 190-245Wp per paneel inderdaad gebruikelijk en dus ook het goedkoopste per Wp.
Wil je persé testen met een kleiner paneel, dan weet ik dat sun-solar.nl kleinere panelen kan bestellen, zie ook deze lijst.
Die Soladin 120 is goed te doen, rond de 50 euro tweedehands. Die zou met een 95Wp zonnepaneeltje een mooi setje zijn. Als ik een 190Wp paneel wil kopen moet ik er een grotere omvormer voor hebben, maar die zijn al snel 200+ euro. Je kan er wel een van Chinese makelarij kopen op eBay, maar of die nou zo efficiënt/betrouwbaar zijn kan ik slecht vinden. Heb jij misschien maar een betaalbare suggestie?JeroenH schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:07:
[...]
En zo'n 95Wp paneeltje lijkt me juist ideaal om mee te beginnen, het is de kleinste netgekoppelde installatie die je kunt hebben. Je zorgt dat je een OK4 of Soladin 120 omvormer erbij op de kop tikt and you're in business. Doen!
Edit: zo'n omvormer bedoel ik:
http://www.ebay.nl/itm/30...Boxes&hash=item3f0a449e94
[ Voor 5% gewijzigd door Aeogenia op 04-07-2011 13:50 ]
Probeer ook eens bij Dorfmüller:Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:48:
Dank aan allen, dat is wel jammer dat een kleiner paneel duurder is maar wel begrijpelijk.
[...]
Danke, daar ik wel ik ga een offerte opvragen voor een kleiner paneel en dan zie ik wel hoeveel het kost per Wp. Ja qua oppervlakte heb ik een plat schuurdak 5m2 perfect in de zon naar het zuiden, maar qua financiën wil ik eerst een kleine set aanschaffen om te experimenteren idd.
[...]
Die Soladin 120 is goed te doen, rond de 50 euro tweedehands. Die zou met een 95Wp zonnepaneeltje een mooi setje zijn. Als ik een 190Wp paneel wil kopen moet ik er een grotere omvormer voor hebben, maar die zijn al snel 200+ euro. Je kan er wel een van Chinese makelarij kopen op eBay, maar of die nou zo efficiënt/betrouwbaar zijn kan ik slecht vinden. Heb jij misschien maar een betaalbare suggestie?
Edit: zo'n omvormer bedoel ik:
http://www.ebay.nl/itm/30...Boxes&hash=item3f0a449e94
http://www.dorfmueller-so...e/modulwechselrichter.htm
Kleinste is wel erg inefficiënt.
Ze zien er erg goed uit maar iets boven mijn prijsbereik helaas, bij de enige webshop zijn ze 568 eurozonnigtype schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:52:
[...]
Probeer ook eens bij Dorfmüller:
http://www.dorfmueller-so...e/modulwechselrichter.htm
Kleinste is wel erg inefficiënt.
Times, they are changing fast...SunshineCompany schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:45:
Het lijkt mij zonde 1 paneeltje aan te schaffen, dat is gewoon gerommel in de marge voor teveel geld.
Mee eens. Als je geen € 1.400,- hebt voor een starterset (3x 190Wp panelen met Steca500 en montagemateriaal) dan zou ik niet iets nóg kleiners proberen aan te schaffen, maar nog even doorsparen.SunshineCompany schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:45:
Het lijkt mij zonde 1 paneeltje aan te schaffen, dat is gewoon gerommel in de marge voor teveel geld.
Tenzij je natuurlijk een tweedehands setje kan aanschaffen via Marktplaats o.i.d.
Edit:
[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 04-07-2011 15:07 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is wel eens anders geweest...antonboonstra schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:04:
Edit:bijna heel Nederland zonnig, behalve Groningen http://wolken.buienradar.nl/nl?ir=False
eenvoudig database-je wat nu gevuld wordt met data.
http://www.renewable-energy-now.org/zonphp/
en nou ben ik wel effe genoeg bezig geweest met dat automatiseren
De AC-output klopt aardig met de clearsky sunburning moment hier in N-Limburg.
Set bij sun-solar:
3 panelen 190Wp
Steca 500 omvormer
Montage zelf
€ 1.350,00 of € 2,37/Wp
Zelf samenstellen
1 paneel 190Wp € 305p/st
Omvormer ong. € 90p/st
Montage zelf
€ 395,00 of € 2,07/Wp
Dat is voor mij een goed begin, dit kan ik later altijd nog makkelijk uitbreiden. Nu weet ik alleen niet of zo'n Chinese omvormer een beetje betrouwbaar is. Je ziet ze wel vaak in webshops, maar geen gebruikservaring morgen lezen. Is dit een beter idee, of kan ik hier wat aan verbeteren? (ben hier om te leren)
Bij mijn weten is er hier geen enkele ervaring met dat soort micro inverters uit China. Ook de WWZ/Chint omvormers blijken OEMmetjes (uit Taiwan), maar die zijn een stuk groter als wat jij wilt. Tot nu toe echter niet echt serieuze klachten gehoord over Chint, wel dat er af en toe uitval bij sommige mensen is (wijhebbenzon forum). Ergo: je neemt in het geval van Chinese micro inverters waar we helemaal nog niets van afweten een fors risico, al blijft dat financieel beperkt. Wil niet zeggen dat Chinese omvormers "persé" slechter moeten zijn, er zijn al enkele exx. goed getest door Photon, en ze leren retesnel hoe ze zwak bevonden concepten moeten verbeteren. Ze werken als beesten om het naar de zin van de westerse consument te maken. Dus pros en cons.Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:18:
Dat is voor mij een goed begin, dit kan ik later altijd nog makkelijk uitbreiden. Nu weet ik alleen niet of zo'n Chinese omvormer een beetje betrouwbaar is. Je ziet ze wel vaak in webshops, maar geen gebruikservaring morgen lezen. Is dit een beter idee, of kan ik hier wat aan verbeteren? (ben hier om te leren)
Dat lukt dus nooit..........één paneel op een Steca 500. Voltage is inderdaad te laag.antonboonstra schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:46:
Een Steca 500 is zo'n 285 euro en dan ben je gelijk op de toekomst (2 extra panelen) voorbereid. Ik weet alleen niet of de opbrengst veel te lijden heeft met 1 paneel, aangezien de Steca pas wakker wordt vanaf 75V...
Gridfit is haast niet meer aan te komen want die worden niet meer gemaakt. Ik heb er nog twee liggen. Mooi Sanyo HIT paneel eraan knopen en je hebt een dijk van een afdakje boven je deur. De opvolger die door Aptronic wordt ontwikkeld is nog (net) niet op de markt.
Wil je weinig geld uitgeven voor weinig vermogen om mee te spelen dan moet je tweede hands kopen en geen nieuw. Je bent relatief veel te duur uit.
Nou ik ben altijd op zoek naar koopjes, dus dat gaan we nog even doen. Nu alleen een plaats vinden waar ze enigszins realistische prijzen vragen, want op marktplaats/eBay hoef je het niet te zoeken. Is er ook een goed forum waar men deze spullen aanbied?glambalk schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:07:
[...]
Wil je weinig geld uitgeven voor weinig vermogen om mee te spelen dan moet je tweede hands kopen en geen nieuw. Je bent relatief veel te duur uit.
Die investering is helemaal waar, want wat is de levensduur van zo'n omvormer? Een paneel gaat wel 20-30 jaar mee maar die omvormer lijkt me minder realistisch. Op het net zijn er best wat mensen die ze gebruiken maar geen een die ze langer dan 2 jaar gebruikt dus het is een gok. Iemand moet de eerste zijn...zonnigtype schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:28:
[...]
Ergo: je neemt in het geval van Chinese micro inverters waar we helemaal nog niets van afweten een fors risico, al blijft dat financieel beperkt. Wil niet zeggen dat Chinese omvormers "persé" slechter moeten zijn, er zijn al enkele exx. goed getest door Photon, en ze leren retesnel hoe ze zwak bevonden concepten moeten verbeteren. Ze werken als beesten om het naar de zin van de westerse consument te maken. Dus pros en cons.
En weer terug, de resultaten kun je hier vinden. Dit is een stukje van de grens tot de bebouwde kom van Vreden, zo'n 2,2 km. Dit zijn dus alleen de installaties die van de weg te zien zijn.Erasmo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:16:
[...]
Met een andere browser pakt ie hem welOp die site is niks te vinden van wat er net over de grens te vinden is, ik zal vanmiddag eens op de fiets springen en alles fotograferen wat vanaf de weg zichtbaar is.
Even geteld en bij elkaar zijn het ongeveer 1569 panelen, laten we een paneelgrootte van gemiddeld 175Wp nemen en dan kom je uit op 274,575 kWp wat langs een lengte van 2 kilometer langs de weg staat!
Anoniem: 334569
Als het gaat om geld.... dan kun je ook een verbruiksmeter kopen.Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:28:
[...]
Nou ik ben altijd op zoek naar koopjes, dus dat gaan we nog even doen. Nu alleen een plaats vinden waar ze enigszins realistische prijzen vragen, want op marktplaats/eBay hoef je het niet te zoeken. Is er ook een goed forum waar men deze spullen aanbied?
Waarschijnlijk is er toch nog wel wat te halen op dat vlak.... (bijna altijd namelijk).
(mompel..de mompel trias e...)
Voor een neanderthaler zegt-ie hele zinnige dingenAnoniem: 334569 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 18:54:
Als het gaat om geld.... dan kun je ook een verbruiksmeter kopen.
Waarschijnlijk is er toch nog wel wat te halen op dat vlak.... (bijna altijd namelijk).
(mompel..de mompel trias e...)
Met een klein paneeltje aan de gang gaan kan hartstikke leuk zijn, en als je het echt wilt, doe het gewoon. Ik zou wat leveranciers opbellen en gewoon eens vragen wat ze willen hebben voor een klein setje. Wie weet heeft iemand nog een 100Wp paneeltje met OK4 liggen te verstoffen.
Maar.
Hoe dan ook kom je met dit soort kleine installaties in financieel onrendabel gebied terecht. Dat hoeft niet erg te zijn, maar realiseer het je. Als het je om het geld gaat is de € 40 die je aan een goede energiemeter besteed een veel betere investering. Ik kan niet uitrekenen hoe vaak ik de mijne al heb terugverdiend maar enkele tientallen keren zal het toch wel zijn. En ik leen hem een paar keer per jaar wel uit aan mensen die er ook weer besparingen mee realiseren. Ik denk dat het samen met de stekkerschakelaars echt de allerbeste investering is geweest die ik ooit heb gedaan.
Het is een stuk minder sexy dan een zonnestroompaneel, maar veel rendabeler en effectiever. Met de besparingen die je n.a.v. de energiemeter gaat realiseren kun je snel sparen voor een wat grotere zonnestroominstallatie.
Het is maar een tip...
-edit-
Vraagjes:
Wat is het jaarverbruik van je huishouden elektriciteit/aardgas/water? Wat is de samenstelling van het huishouden? Wat voor woning (hoek/tussen/vrijstaand/flat en leeftijd)? Zijn er één of meerdere auto's?
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 04-07-2011 19:11 ]
Meteen weer wat aan je conditie gedaanErasmo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:57:
[...]
En weer terug, de resultaten kun je hier vinden. Dit is een stukje van de grens tot de bebouwde kom van Vreden, zo'n 2,2 km. Dit zijn dus alleen de installaties die van de weg te zien zijn.
Even geteld en bij elkaar zijn het ongeveer 1569 panelen, laten we een paneelgrootte van gemiddeld 175Wp nemen en dan kom je uit op 274,575 kWp wat langs een lengte van 2 kilometer langs de weg staat!

De 1e foto is net klaar 2 weken geleden waren ze bezig met het er op leggen.
Maar de lantaarns zijn nog Winterswijk
De site ziet er bekend uit :-)NielsTn schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:54:
de arduino praat nu rechtstreeks met de databaseen.... om de grafieken'ellende' te besparen koos ik voor ZonPHP.
eenvoudig database-je wat nu gevuld wordt met data.
http://www.renewable-energy-now.org/zonphp/
en nou ben ik wel effe genoeg bezig geweest met dat automatiseren
De AC-output klopt aardig met de clearsky sunburning moment hier in N-Limburg.
Misschien kunnen we samen nog wat uitzoeken, ik heb zonPHP maar zou graag van de OFC (OpenFlashCharts) af willen.
A'dam PVOutput
Klopt maar ik vond ze wel een ideale oplossing voor het buitengebied
Met besparing ben ik al veel langer bezig, en zo'n verbruiksmeter heb ik vaak in gebruik. Aangezien ik niet de eigenaar van de woning ben kan ik niet alles doen. Verbeteringen kunnen genoeg in mijn huis bijv. nieuwe CV, dakisolatie, dubbelglas(mee bezig), zonneboiler, regenton, vloerisolatie enz... Dat zijn inderdaad passieve dingen die niet al te spannend zijn en waarvan ik maar lastig het nut of rendement kan uitleggen aan mijn familieleden...JeroenH schreef op maandag 04 juli 2011 @ 19:01:
[...]
Voor een neanderthaler zegt-ie hele zinnige dingenIk ben het met hem eens.
Met een klein paneeltje aan de gang gaan kan hartstikke leuk zijn, en als je het echt wilt, doe het gewoon. Ik zou wat leveranciers opbellen en gewoon eens vragen wat ze willen hebben voor een klein setje. Wie weet heeft iemand nog een 100Wp paneeltje met OK4 liggen te verstoffen.
Maar.
Hoe dan ook kom je met dit soort kleine installaties in financieel onrendabel gebied terecht. Dat hoeft niet erg te zijn, maar realiseer het je. Als het je om het geld gaat is de € 40 die je aan een goede energiemeter besteed een veel betere investering. Ik kan niet uitrekenen hoe vaak ik de mijne al heb terugverdiend maar enkele tientallen keren zal het toch wel zijn. En ik leen hem een paar keer per jaar wel uit aan mensen die er ook weer besparingen mee realiseren. Ik denk dat het samen met de stekkerschakelaars echt de allerbeste investering is geweest die ik ooit heb gedaan.
Het is een stuk minder sexy dan een zonnestroompaneel, maar veel rendabeler en effectiever. Met de besparingen die je n.a.v. de energiemeter gaat realiseren kun je snel sparen voor een wat grotere zonnestroominstallatie.
Het is maar een tip...
-edit-
Vraagjes:
Wat is het jaarverbruik van je huishouden elektriciteit/aardgas/water? Wat is de samenstelling van het huishouden? Wat voor woning (hoek/tussen/vrijstaand/flat en leeftijd)? Zijn er één of meerdere auto's?
Ik wil ook eens geld uitgeven aan dingen die ik later in mijn eigen woning kan toepassen, een zonnepaneel kan ik meenemen dakisolatie iets minder makkelijk. Mijn doel met dit is werkelijk wat energie op te wekken i.p.v. het alleen maar te besparen. Het gaat mij niet om het geld, hoewel ik dit niet zou aanschaffen als het zich er niet uit zou verdienen in de zin van energie en geld.
Bedankt voor die lijst, zal wat leveranciers een mail sturen. Bedankt.
Energie besparen/duurzaam opwekken, voor "het milieu" is natuurlijk alleen goed als je er niets mee verdient, behalve als je het geld dat je bespaart weer investeert in duurzame energie. Anders geef je het geld wat je bespaart uit aan spullen die waarschijnlijk "het milieu" belasten en maakt je inspanning alleen financieel rendabel... Voor mij is het mooie aan geld investeren in duurzame energie opwekken is dat je geld dubbel effectief is, je wekt duurzame energie op en je geeft het geld niet uit aan dingen die het anders hadden verbruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Aeogenia op 04-07-2011 20:01 ]
You've got mail!ericplan schreef op maandag 04 juli 2011 @ 19:09:
[...]
De site ziet er bekend uit :-)
Misschien kunnen we samen nog wat uitzoeken, ik heb zonPHP maar zou graag van de OFC (OpenFlashCharts) af willen.
Wil hem naast de solarlog gaan draaien leuke van zonPHP is dat je iets meer grafieken er uit kan halen dan met de solarlog
1. Verrekening van de teruggeleverde energie op uw jaarnota met de stroom die u verbruikt
(het zogenaamde salderen) tot een maximum van 50.000 kWh per kalenderjaar.
Maar van een aantal van die dingen is gewoon, als je dat zou willen, erg duidelijk te maken dat het financieel rendement prima is.... en flink beter dan dat van zonnestroompanelen. Waarom is dat lastig uit te leggen? Laat ze eens kijken naar figuren als eric-pvt, zijn huis levert hem bijna geld op met alle besparingen en opwek die hij gedaan heeft.Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 19:55:
Met besparing ben ik al veel langer bezig, en zo'n verbruiksmeter heb ik vaak in gebruik. Aangezien ik niet de eigenaar van de woning ben kan ik niet alles doen. Verbeteringen kunnen genoeg in mijn huis bijv. nieuwe CV, dakisolatie, dubbelglas(mee bezig), zonneboiler, regenton, vloerisolatie enz... Dat zijn inderdaad passieve dingen die niet al te spannend zijn en waarvan ik maar lastig het nut of rendement kan uitleggen aan mijn familieleden...
OK, dat is een verdedigbaar argument. Maar dan nog zou ik het geld liever in mijn zak houden en doorsparen voor een grotere installatie op je eigen woning, ooit. Desnoods investeer je het in de Windvogel, dat heeft een rendement van 5 tot 6 %. Twee keer zo goed als een spaarrekening, en per € wordt er meer energie opgewekt dan met een kleine zonnestroominstallatie.Ik wil ook eens geld uitgeven aan dingen die ik later in mijn eigen woning kan toepassen, een zonnepaneel kan ik meenemen dakisolatie iets minder makkelijk.
Ik zie dat niet anders. Een zonnestroominstallatie van 500Wp verlaagt een elektriciteitsrekening met 450 kWh per jaar en kost € 1300. Een oude koelkast vervangen door een nieuwe A+++ klasse verlaagt een elektriciteitsrekening met 450 kWh per jaar en kost € 500. Ik zie geen manier waarop het verdedigbaar is eerst de zonnestroompanelen aan te schaffen en niet de koelkast te vervangen. Ja, de lol, maar da's best dure lol zo.Mijn doel met dit is werkelijk wat energie op te wekken i.p.v. het alleen maar te besparen.
Die uitspraak onthouden we even....Het gaat mij niet om het geld, hoewel ik dit niet zou aanschaffen als het zich er niet uit zou verdienen in de zin van energie en geld.
.... en houden we hier tegen deze uitspraak aan. Je spreekt jezelf enigszins tegen.Energie besparen/duurzaam opwekken, voor "het milieu" is natuurlijk alleen goed als je er niets mee verdient,
Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar daar ben je zelf bij. Ik zet mijn financiële besparingen in om wat minder te kunnen werken, wat meer aan mezelf te werken (website / opleiding). Beiden zijn goede investeringen die in veel opzichten duurzaam te noemen zijn.behalve als je het geld dat je bespaart weer investeert in duurzame energie. Anders geef je het geld wat je bespaart uit aan spullen die waarschijnlijk "het milieu" belasten en maakt je inspanning alleen financieel rendabel...
Dat is alleen maar waar omdat investeren in zonnestroompanelen minder rendement heeft dan het vervangen van (bijvoorbeeld) een oude koelkast. Dus... als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een methode om energie te besparen zonder dat het je geld oplevert? Als je wilt kan ik je mijn rekeningnummer DM'en, je mag je besparingen elke maand naar me overmaken (grapje heVoor mij is het mooie aan geld investeren in duurzame energie opwekken is dat je geld dubbel effectief is, je wekt duurzame energie op en je geeft het geld niet uit aan dingen die het anders hadden verbruikt.
Maar ik ben serieus benieuwd naar de argumenten van je ouders en eventuele andere huisgenoten tegen het nemen van de genoemde duurzame maatregelen. En ik ben ook nog steeds benieuwd naar energieverbruik, gezinssamenstelling, e.d.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.