Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.444 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op maandag 04 juli 2011 @ 20:43:
Oh oh oh! Wat lees ik nu op de Main Energie Website:

[...]

:9
Goh, verbaast mij dat? Neen, dat verbaast mij niets.

Leuk dat ze het over "kalenderjaar" hebben. Als ik specifieke jaaropbrengsten [kWh/kWp] opgeef, is het altijd (tenzij anders vermeld) m.b.t. dat kalenderjaar.

Wie wordt de volgende? (ik weet al een kandidaat, maar die moet nog op eigen wijze kond daarvan gaan doen als het doorgaat) ...

Volgens mij parelt het zweet al tussen de billen van Minister de Jager... B)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

Maar als ik dit dan lees:
De energiewet en het salderen van de teruggeleverde stroom

In de energiewet (artikel 31c) staat dat bij huishoudens die zelf op kleine schaal duurzame energie opwekken en terugleveren, de teruggeleverde energie verrekend mag worden met de verbruikte energie (salderen). Dit betekent dat bij het opmaken van de jaarnota de geregistreerde hoeveelheid teruggeleverde stroom wordt afgetrokken van het geregistreerde elektriciteitsverbruik. Hierdoor ontvangt u voor uw teruggeleverde stroom dezelfde vergoeding als de prijs die u voor de levering van stroom aan uw leverancier betaalt (inclusief energiebelasting en btw). Hieraan zijn in de regel drie voorwaarden verbonden:
1.De energie moet geregistreerd worden met een elektriciteitsmeter met terugleverregistratie.
2.Er mag tot een maximum van 50.000 kWh per kalenderjaar gesaldeerd worden.
3.Er mag niet meer gesaldeerd worden dan er verbruikt is.
Punt drie houdt dan dus in dat je niet meer op mag wekken dan je verbruikt? (voor wat betreft het volledige kWh bedrag terugkrijgen bedoel ik hier mee, niet dat het niet mag...)

Maar is het niet zo dat ze zich vergist hebben en dat het 5.000 moet zijn ipv 50.000?

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 04-07-2011 21:05 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
c70070540 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 21:04:

Punt drie houdt dan dus in dat je niet meer op mag wekken dan je verbruikt? (voor wat betreft het volledige kWh bedrag terugkrijgen bedoel ik hier mee, niet dat het niet mag...)
Staat niet bij dat het niet mag (meer opwekken dan verbruiken). Maar dat er "dan" niet zal worden gesaldeerd. Waarschijnlijk komt het er zoals gebruikelijk op neer dat er "dan" slechts tot nul wordt gesaldeerd, en mogelijk dat onder de nul je het overschot kwijt bent. Wat gezien het restvolume ook weer niet zo gek is (want niks over geregeld in Wet). "Ze" zouden wel een "redelijke" vergoeding moeten betalen voor dat overschot, en misschien vinden ze wel dat nul cent voor overschotten "redelijk" is. Kun je over twisten, het staat niet in Wet, dus ze kunnen in het gelijk worden gesteld...
Maar is het niet zo dat ze zich vergist hebben en dat het 5.000 moet zijn ipv 50.000?
Onwaarschijnlijk. Ze bieden gewoon een pakket aan tm. 50.000. Vrije markt, dus iedereen gaat op zijn/haar manier aan de haal met "de nieuwe kansen". Als de Jager tenminste niet in gaat grijpen. Wet op de milieuheffingen is al vele tientallen malen geamendeerd/gewijzigd. Kan d'r vast nog wel eentje bij...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Nooit meer opwekken dan je zelf verbruikt. Wel als boer je rekening op nul zetten!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Robert Boeren column over Verhagen's natte elektrisch rijden dromen:

http://www.energeia.nl/column.php?ID=119
De slimme netwerken brengen ook het aspect van het verleggen van de controle van het laden weg van de consument naar de netbeheer/leverancier/producent. En juist het afnemen van de autonomie van consumenten staat haaks op het gevoel van vrijheid en autonomie van het autorijden. Ik laat niemand ingrijpen in wanneer en hoeveel ik thuis ga 'tanken' ook al zou dat vanuit een technologisch en macro oogpunt theoretisch optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04

[...]

Dat is mooi om te zien!

Zolang de overheid er maar geen stokje voor gaat steken denk ik dat dit de goede kant op gaat. Steeds meer leveranciers die zien dat dit een redelijk kostenneutrale manier is om een extra belangrijk selling-point te creëren. Als dit genoeg momentum gaat creëren, dan wordt dit nog de norm!

Hij is in ieder geval toegevoegd aan de lijst van onbeperkte saldeerders. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
JeroenH schreef op maandag 04 juli 2011 @ 20:46:

Maar van een aantal van die dingen is gewoon, als je dat zou willen, erg duidelijk te maken dat het financieel rendement prima is.... en flink beter dan dat van zonnestroompanelen. Waarom is dat lastig uit te leggen? Laat ze eens kijken naar figuren als eric-pvt, zijn huis levert hem bijna geld op met alle besparingen en opwek die hij gedaan heeft.
Dat is lastig uit te leggen omdat ze naar mijn mening alleen de investering zien. Die is bij deze aanpassingen behoorlijk en ze vinden het teveel geld, werk en regelwerk voor iets wat jaren duurt om terug te verdienen. Het lukt uiteindelijk wel, maar het moet wel algemeen bewezen zijn dat het werkt.

En van zijn werk heb ik nog niet gehoord ik zal hem even opzoeken.
OK, dat is een verdedigbaar argument. Maar dan nog zou ik het geld liever in mijn zak houden en doorsparen voor een grotere installatie op je eigen woning, ooit. Desnoods investeer je het in de Windvogel, dat heeft een rendement van 5 tot 6 %. Twee keer zo goed als een spaarrekening, en per € wordt er meer energie opgewekt dan met een kleine zonnestroominstallatie.
OK dat is dan weer een goed argument, misschien krijg ik wel een woning met alleen een schuin dak en die naar het noorden. :P Van die organisatie heb ik nog nooit gehoord, ben je ook zelf lid?
Ik zie dat niet anders. Een zonnestroominstallatie van 500Wp verlaagt een elektriciteitsrekening met 450 kWh per jaar en kost € 1300. Een oude koelkast vervangen door een nieuwe A+++ klasse verlaagt een elektriciteitsrekening met 450 kWh per jaar en kost € 500. Ik zie geen manier waarop het verdedigbaar is eerst de zonnestroompanelen aan te schaffen en niet de koelkast te vervangen. Ja, de lol, maar da's best dure lol zo.
Maar als ik mijn eigen huis krijg koop ik natuurlijk energiezuinige apparaten, en die koelkast blijft lekker thuis staan. Maar toch gaan zelf een nieuwe koelkast kopen, maar dat was dan ook het laatste apparaat behalve de cv die merkbaar besparing oplevert indien vervangen. Dus dan blijft de isolatie over maar dat staat behalve de vloerisolatie langzaam ook al op het programma. Voor de lol ook zeker, deze techniek vind ik fascinerend.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar daar ben je zelf bij. Ik zet mijn financiële besparingen in om wat minder te kunnen werken, wat meer aan mezelf te werken (website / opleiding). Beiden zijn goede investeringen die in veel opzichten duurzaam te noemen zijn.
Ja mijn doelstelling ook is zeker om er wat van te leren, niet gewoon plaatsen en vergeten. Ik ga als het goed is in september beginnen met HBO hogere energietechniek dus ik vind dit best relevant voor mijn opleiding en beroepskeuze en dan natuurlijk mijn interesses van elektronica en milieu.

En ja grappig het beste wat je voor de natuur kan doen is stoppen met werken en de hele dag in je hangmat gaan liggen op een strand en zelf je eigen eten verbouwen... klinkt eigenlijk niet zo slecht. ;)
Dat is alleen maar waar omdat investeren in zonnestroompanelen minder rendement heeft dan het vervangen van (bijvoorbeeld) een oude koelkast. Dus... als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een methode om energie te besparen zonder dat het je geld oplevert? Als je wilt kan ik je mijn rekeningnummer DM'en, je mag je besparingen elke maand naar me overmaken (grapje he ;) ).

Maar ik ben serieus benieuwd naar de argumenten van je ouders en eventuele andere huisgenoten tegen het nemen van de genoemde duurzame maatregelen. En ik ben ook nog steeds benieuwd naar energieverbruik, gezinssamenstelling, e.d.
Haha dat zoek ik niet maar het als het ooit veranderend ben je de eerste die ik DM :P

Maatschappelijk bedoel ik dat dan natuurlijk, dat mensen zich goed voelen dat ze de halogeenlamp vervangen hebben door de spaarlamp en met het bespaarde geld op vakantie gaan. (erg korte vakantie ;) ) Heeft voor het hele plaatje geen invloed gehad.

Ik weet niet de exacte cijfers maar het energieverbruik zal qua elektriciteit gemiddeld zijn, maar met gas hoog omdat we ik een slecht geïsoleerde 70 jaren doorzonwoning woning wonen. En we zijn nog met z'n drieën in huis met 1 auto voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Aeogenia schreef op maandag 04 juli 2011 @ 21:38:
Dat is lastig uit te leggen omdat ze naar mijn mening alleen de investering zien. Die is bij deze aanpassingen behoorlijk en ze vinden het teveel geld, werk en regelwerk voor iets wat jaren duurt om terug te verdienen. Het lukt uiteindelijk wel, maar het moet wel algemeen bewezen zijn dat het werkt.
De berekeningen zijn niet zo moeilijk, het probleem is dat je aannames zult moeten doen over de koers die de energieprijs gaat volgen. Dat is vaak waar het fout gaat, en dan meestal niet eens zozeer met de aannames zelf maar meer met de stelligheid waarmee ze gebracht worden.
En van zijn werk heb ik nog niet gehoord ik zal hem even opzoeken.
Als alle Nederlandse huishoudens maar een tiende zouden doen van wat hij met zijn huis uitgespookt heeft streven we volgend jaar Duitsland met gemak voorbij op het gebied van duurzaamheid.
OK dat is dan weer een goed argument, misschien krijg ik wel een woning met alleen een schuin dak en die naar het noorden. :P Van die organisatie heb ik nog nooit gehoord, ben je ook zelf lid?
Ja al jaren. Het is een coöperatie, dus je bent zelf gedeeltelijk daadwerkelijk eigenaar van de vijf windturbines die ze hebben. Ze doen ook hele leuke dingen met zelflevering, waarbij je dan geen belasting over je stroom betaalt (omdat je het opwekt met een 'eigen' molen). Dit is nog experimenteel, maar ze zijn uiterst vooruitstrevend hiermee. Voor ons, met ons negatieve verbruik niet interessant, maar voor 'normale' huishoudens klinkt het echt wel interessant.

Overigens zijn er nog meer windturbines-coöperaties in Nederland, een beetje Googlen helpt je verder.

En wat voor dak je huis heeft ben je ook zelf bij natuurlijk.
Maar als ik mijn eigen huis krijg koop ik natuurlijk energiezuinige apparaten, en die koelkast blijft lekker thuis staan. Maar toch gaan zelf een nieuwe koelkast kopen, maar dat was dan ook het laatste apparaat behalve de cv die merkbaar besparing oplevert indien vervangen.
Al eens naar het sluipverbruik gekeken? Dat was in ons huishouden de grootste besparing op elektriciteit na de koelkast. In veel huishoudens staat zomaar 100W of meer op standby, je hebt het dan dus over € 200 per jaar wat de deur uit wandelt - geheel voor niets. Of - anders bekeken - zo'n € 300 aan zonnestroompanelen wat je moet aanschaffen om dat verbruik te dekken.
Dus dan blijft de isolatie over maar dat staat behalve de vloerisolatie langzaam ook al op het programma. Voor de lol ook zeker, deze techniek vind ik fascinerend.
Doen! :)
Ja mijn doelstelling ook is zeker om er wat van te leren, niet gewoon plaatsen en vergeten. Ik ga als het goed is in september beginnen met HBO hogere energietechniek dus ik vind dit best relevant voor mijn opleiding en beroepskeuze en dan natuurlijk mijn interesses van elektronica en milieu.
Dan zeg ik: neerleggen dat zonnestroompaneel :) Ik ben ooit begonnen met een klein 20Wp zonnestroompaneeltje, een accu en een 12V spaarlamp. Energetisch zinloos, maar het heeft me wel op het pad gebracht naar waar ik nu ben: een negatief stroomverbruik en veel kennis van duurzaamheid.
En ja grappig het beste wat je voor de natuur kan doen is stoppen met werken en de hele dag in je hangmat gaan liggen op een strand en zelf je eigen eten verbouwen... klinkt eigenlijk niet zo slecht. ;)
Dat is op zich waar, maar als iedereen dat gaat doen zou ik dat toch jammer vinden. Ik ben toch wel gehecht aan een aantal 'hogere' zaken van onze samenleving zoals internet en goede medisch zorg. Ik zou zeker niet terug willen naar een jager/verzamelaar samenleving en naar mijn idee hoeft dat ook helemaal niet. Als we echte duurzaamheid omarmen (niet de neppe van TV) kunnen we een geavanceerde samenleving op de been houden die niet de planeet waar het van afhankelijk is verwoest. Maar dat zal er anders uitzien dan menigeen nu denkt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 04 juli 2011 @ 21:24:
Robert Boeren column over Verhagen's natte elektrisch rijden dromen:
http://www.energeia.nl/column.php?ID=119
[...]
Bij de foto staat een quote "Op de bres voor mooie benen"
Hebben deze benen toevallig iets met de dromen van Verhagen te maken :Y

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nooit meer opwekken dan je zelf verbruikt
of alleen in combinatie met marginaal gasverbruik,
want omgerekent per kilowatt (mag niet ik weet het) krijg je in dit gekke land 8x meer voor stroom dan er energie/warmte zit in gas.

8kWh = 1m3 = zuiver ohms warmte (=1)
8kWh 2 euro
1m3 55 cent

voor 1 kWh stroom krijg je als burger al een halve kuub gas, in mijn geval dus 11 minuten zon.
en zuur dat het energiebedrijf dan ineens is, op of rond de -1000kWh krijg je al snel 500m3 gas kado
en dan ook nog de reb eroverheen, das eigenlijk een soort koude winter premie geworden dan.

bergermeer buurt bewoner quote :
als ik nu stiekum een warmtepomp sla, en ik boor russisch gas aan, sluit ik die aan op de gasmeter,
zouden ze dat begrijpen bij liander ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:25:
[...]

of alleen in combinatie met marginaal gasverbruik,
want omgerekent per kilowatt (mag niet ik weet het) krijg je in dit gekke land 8x meer voor stroom dan er energie/warmte zit in gas.

8kWh = 1m3 = zuiver ohms warmte (=1)
8kWh 2 euro
1m3 55 cent

voor 1 kWh stroom krijg je als burger al een halve kuub gas, in mijn geval dus 11 minuten zon.
en zuur dat het energiebedrijf dan ineens is, op of rond de -1000kWh krijg je al snel 500m3 gas kado
en dan ook nog de reb eroverheen, das eigenlijk een soort koude winter premie geworden dan.

als ik nu stiekum een warmtepomp sla, en ik boor russisch gas aan, sluit ik die aan op de gasmeter,
Denk het wel, denk dat er dan ook binnen no-time een busje van Liander bij je voor de deur staat ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:44:
Denk het wel, denk dat er dan ook binnen no-time een busje van Liander bij je voor de deur staat ;)
... of anders wel een busje van het Kontrollamt van het Finanzministerium, met dwangbuizen klaar voor gebruik... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:25:
[...]
Waarom zou je dat via de meter doen ?
Hmmm... het lijkt me wel een interessante discussie van wie dat gas nou eigenlijk is.
Vergelijk het moerasgas eens hiermee, ook van niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:07:
(...)
In veel huishoudens staat zomaar 100W of meer op standby, je hebt het dan dus over € 200 per jaar wat de deur uit wandelt - geheel voor niets. Of - anders bekeken - zo'n € 300 aan zonnestroompanelen wat je moet aanschaffen om dat verbruik te dekken.
Hm, dus - anders bekeken - heb jij een adresje voor mij waar ik voor € 300 panelen kan halen die mij op jaarbasis 100W * 24h * 365d = 876kWh opleveren...? :+

Wel mooi, tvt van 1,5 jaar... _/-\o_

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 08:51:
Hm, dus - anders bekeken - heb jij een adresje voor mij waar ik voor € 300 panelen kan halen die mij op jaarbasis 100W * 24h * 365d = 876kWh opleveren...? :+

Wel mooi, tvt van 1,5 jaar... _/-\o_

;)
Ah, een kommafoutje dus :$

Nog meer reden om je sluipverbruik aan te pakken!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze dit jaar in Duitsland al een opgesteld vermogen van 20GWp gaan halen :)
Italie is hard op weg naar de 10GWp en in Denemarken staat er een forse uitbreiding van het windpark voor de deur.
Hoeveel aan PV vermogen zou er eigenlijk opgesteld staan in Denemarken?

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-07-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En in Nederland..? ;(

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niet noemswaardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Was inderdaad een retorische vraag. :/ Het enige waar 'wij' (als Nederlanders zijnde) het van moeten hebben zijn stroomprijsstijgingen en dalende prijzen van modules, alhoewel die rek er ook wel uit is. De A-merken uit China gaan nog onder de 1,00 Eur / Wp.. de B-merken naar 0,80.. en dan is het wel over. Denk ik. Je koopt ook geen LCD TV voor 49,95, zelfs niet bij de Lidl. Dan zal het de komende jaren redelijk constant blijven, vermoed ik. De vraag zal toenemen, de olieprijs zal stijgen, waarmee productiekosten stijgen. Dan stijgen de loonkosten van de Chinezen ook nog eens. Wellicht dat we over 10 jaar weer meer gaan betalen per Wp?

Ik heb ondertussen overigens mijn website geupdate over SDE+ en Onbeperkt salderen. Als er nog opmerkingen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@SunshineCompany:
Hoezo is gesaldeerde stroom meer waard dan direct verbruikte stroom? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

pcmadman schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:04:
@SunshineCompany:
Hoezo is gesaldeerde stroom meer waard dan direct verbruikte stroom? :?
Omdat boeren die > 50.000 kWh gebruiken de opgewekte stroom verbruiken in de 0,01 cent EB-tariefgroep, terwijl ze de teruggeleverde stroom salderen in de 0,11 cent EB-tariefgroep :)

Dus teruggeleverde stroom levert per kWh in vrijwel alle gevallen meer op dan de stroom die je direct verbruikt.. :) :) Bij verbruikers die veel verbruiken dan. Voor de particulier telt dit allemaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 05-07-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:32:
[...]

Omdat boeren die > 50.000 kWh gebruiken de opgewekte stroom verbruiken in de 0,01 cent EB-tariefgroep, terwijl ze de teruggeleverde stroom salderen in de 0,11 cent EB-tariefgroep :)

Dus teruggeleverde stroom levert per kWh in vrijwel alle gevallen meer op dan de stroom die je direct verbruikt.. :) :)
Dus stel een bedrijf z dat 70.000kWh verbruikt, 20.000kWh opwekt en 50/50 direct/salderen, dan krijgt dat bedrijf een rekening:
EB-schijf 1: 10.000kWh
EB-schijf 2: 30.000kWh
EB-schijf 3: 10.000kWh
Met dus een gat van 10.000kWh tussen EB schijf 2 en EB schijf 3?

Volgens mij klopt dat niet! :?

Maar zelfs al zou dat kloppen:
Mij vraag slaat op het voorbeeld van bedrijf y van jouw onbeperkt salderen pagina en dat bedrijf verbruikt maar 50.000kWh, dus dan gaat het niet op. Waar komt dat verschil tussen de €1500 en €2200 voor 15MWh dan vandaan? Die vallen namelijk beide precies in de EB-schijf 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik begrijp je niet.

Stel bedrijf UI gebruikt 70.000kWh, wekt 20.000 op. 50/50 direct/salderen.

10.000 opwek wordt verbruikt in de 0,01 EB schaal. De andere 10.000 wordt gesaldeerd in de 0,11 cent EB schaal. Kortom; direct zit boven in de schaal, salderen onder in de schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 11:27:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze dit jaar in Duitsland al een opgesteld vermogen van 20GWp gaan halen :)
Hmmmmm. Wel ff hart arbeiten geblazen. Mot nog 2 Gieg bij. JA! Moet lukken! Vanwege de steeds erger wordende retoriek uit CDU denken de "laatste" zonaanbidders daar wellicht dat het "now or never" is, en gaan ze alsnog bestellen voor in ieder geval de wederom 9 procent degressie (minimaal) per 1 jan. 2012. Modules zijn er zat, SMA draait op volle (?????) toeren (anders magazijnen vol omvormers), dus dat is dan off-the-shelf verkoop. We gaan het zien.
Italie is hard op weg naar de 10GWp
Momenteel 7,2 GWp aangemeld bij GSE, counter tikt lustig weiter... Zie recente counter analyse.
... en in Denemarken staat er een forse uitbreiding van het windpark voor de deur.
Hoeveel aan PV vermogen zou er eigenlijk opgesteld staan in Denemarken?
Volgens laatste EurObserv'ER rapport (ga ik nog uitwerken, tijd, tijd, tijd....) 7,065 MWp... (in 2010 zou er 2,5 MWp bij zijn gekomen). Vorige overzicht EU27 zie mijn grafische analyse voor 2009.
En in Nederland..? ;(
Volgens CBS eind 2010 89 MWp accumulatie incl. 5,6 MWp autonoom, al blijf ik daar vraagtekens bij zetten. Want niemand die het bijhoudt (daarmee bedoel ik ALLE afzet minus alle weg verkochte systemen etc.). Zie mijn zeer recente volledig grafische update:

http://www.polderpv.nl/PV_Nederland_marktcijfers.htm

en inleiding:

http://www.polderpv.nl/ni...1_eindelijk_CBS_update_NL

S.v.p. goed letten op het anomalie punt (EurObserv'ER meldde onterecht 42% meer), is inmiddels door CBS op mijn vragen opgehelderd:

http://www.polderpv.nl/ni...CBS_Eurobserver_verklaard

Bij CertiQ is er sinds 1 jan. dit jaar alweer 7,4 MWp bijgekomen tm. mei (totaal dan 96,4 MWp [grofweg 91 MWp netgekoppeld], nog exclusief de buiten de SDE om gerealiseerde bijbouw dit jaar).
Niet noemswaardig...
Mwagh, het valt nog mee, maar het kan vele malen beter. Dat ligt zoals kristalhelder is geworden laatste jaren aan EL&I, aan de energiebedrijven, de netbeheerders, oliedomme politici zonder ruggengraat, een compleet op apegapen liggende "branche" organisatie zonder lobbymacht, en natuurlijk aan vele decentrale stroom hatende medeburgers die niet zijn geïnteresseerd in de nooks and crannies van hun energienota en gewoon blind betalen. Gelukkig is er op vele fronten wat aan het veranderen, mede ook dankzij dit forum (sorry Jeroen, die pluim in je derrière blijft DIK verdiend ;) ), worden de modules goedkoper, en er komen een paar tientallen MWp SDE beschikkingen los dit en volgend jaar (realisatie). Daarboven op veel strooigoed uit diverse al dan niet verwachte hoeken en gaten. In ieder geval totale, onnavolgbare chaos, al wordt het een steeds leukere chaos. Bijhouden wat er bij wordt gebouwd blijft een crime waar ik regelmatig koppijn van krijg (figuurlijk). Ach, er zijn ergere dingen... Met name meldingen met goede data van projecten vanaf 10 kWp blijven welkom, ik probeer met veel pijn en moeite een lijst samen te stellen die natuurlijk bomvol gaten zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:55:
Ik begrijp je niet.

Stel bedrijf UI gebruikt 70.000kWh, wekt 20.000 op. 50/50 direct/salderen.

10.000 opwek wordt verbruikt in de 0,01 EB schaal. De andere 10.000 wordt gesaldeerd in de 0,11 cent EB schaal. Kortom; direct zit boven in de schaal, salderen onder in de schaal.
Zelfs al zou dat kloppen, dan lijkt me dat dit niet meer echt 'salderen' is te noemen.

Definitie (wikipedia): Salderen in het kader van energieleverantie in Nederland betekent dat door de energieleverancier de teruggeleverde energie wordt afgetrokken van het verbruik van de afnemer.

Dus bedrijf UI moet dan uiteindelijk 70.000 - 20.000 = 50.000 afrekenen. En niet 10.000 goedkope betalen en 10.000 dure terugbeuren.

Het lijkt mij het meest logisch dat het op hetzelfde uitkomt als wanneer er een enkele draaischijfmeter had gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Greenchoice saldeert van ONDER uit de belastingstaffel. Dus voor de eerste 10.000kWh die je saldeert krijg je 0,11 cent EB terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 12:55
Idd salderen wil zeggen verbruik - opwekking is eindverbruik

eindverbruik wordt afgerekend zoals normaal lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, salderen wil zeggen dat je voor je teruggeleverde stroom hetzelfde krijgt als waarvoor je het afneemt. Door de EB-staffels is dit erg ingewikkeld te maken, maar dat doet GC niet, en saldeert gewoon vanonder uit door de staffels heen. Deden ze voorheen natuurlijk ook met die 5000kWh. Daar kreeg je ook 0,11 cent EB voor, en geen 0,01 cent ondanks je verbruik wel in die staffel viel..

Kortom; er is niets verandert, en hetgeen wat je teruglevert brengt meer op dan het deel wat je direct verbruikt. Behalve als je verbruik < 10.000 kWh is, omdat dan zowel je verbruik als je teruglevering in de eerste staffel valt.

[ Voor 23% gewijzigd door SunshineCompany op 05-07-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:02:
Greenchoice saldeert van ONDER uit de belastingstaffel. Dus voor de eerste 10.000kWh die je saldeert krijg je 0,11 cent EB terug.
Da's op zijn minst vreemd te noemen. Doet mij denken aan vroeger als scholier; frisdrankflessen met statiegeld uit Duitsland (50 Pfennig) inleveren in Nederland (1 gulden). Ergens voelt dat toch niet helemaal eerlijk, en zeker weten schiet er iemand bij in (supermarkt? frisdrankbrouwer? energieleverancier?). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Maar als je een ferraris meter hebt heb je dit dus niet dan is er maar 1 stand dat is je eind stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

silvester6 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:07:
Maar als je een ferraris meter hebt heb je dit dus niet dan is er maar 1 stand dat is je eind stand
Klopt, dan saldeer je dus 0. Daarom hebben we het hier in dit geval daar ook niet over.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:06:
[...]

Da's op zijn minst vreemd te noemen. Doet mij denken aan vroeger als scholier; frisdrankflessen met statiegeld uit Duitsland (50 Pfennig) inleveren in Nederland (1 gulden). Ergens voelt dat toch niet helemaal eerlijk, en zeker weten schiet er iemand bij in (supermarkt? frisdrankbrouwer? energieleverancier?). 8)
Waarom vind je dat nu in 1 keer vreemd? Zo doen ze het al sinds de 3000/5000 saldeergrens ingevoerd is. Boer Bob verbruikt 70.000kWh, wekt 10.000kWh op. 50/50. De eerste 5000kWh die hij direct gebruikt zijn 0,01 EB waard, de andere 5000 zijn 0,11 EB waard. Zo was het al. Dus ik begrijp niet dat mensen dat nu in 1 keer vreemd vinden..!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
silvester6 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:07:
En daarom is hier een sluimerend conflict bij met name boeren die een digitale meter hebben en boeren die een Ferrarismeter hebben, die "ongelijkwaardig" behandeld zullen gaan worden volgens bovengenoemde "uitleg", wat volgens de "uitgangspunten" van NMa en Elektriciteitswet "in principe niet zou mogen". Omdat het GELIJKWAARDIGE afnemers zijn, al zijn het in dit specifieke geval "prosumenten", consumenten die tegelijkertijd produceren. Die mogen niet "ongelijkwaardig" worden behandeld, althans, dat schijnt "de bedoeling" te zijn. Aangezien het meterdomein voor kleinverbruikers de facto een pure netbeheerderszaak is geworden, is hier beslist een harde basis om in te breken in het "ongelijke behandeling principe" via de rechter. Dat kunnen alleen partijen doen die zichzelf als slachtoffer van die ongelijkheid zien en daarvoor harde bewijzen op tafel kunnen leggen.

Alleen juridische scherpslijpers zullen in de RECHTSZAAL tot definitieve "bevindingen" kunnen komen wat nu EXACT in ALLE gevallen zou moeten gelden, op basis van de VIGERENDE Wetgeving. Alle andere salderings-talk blijft "goedbedoelde" borrelpraat, waar we geen steek verder mee komen.

Als de/een rechter uiteindelijk linksom of rechtsom iets besluit, en dat besluit blijkt gebouwd op het feit dat onze ranzige wetgeving inderdaad volledig ontoereikend is, kan er met die stok achter de deur naar Den Haag worden geslagen. Of het ook resultaat zal hebben (Wetgeving waarin ALLES is geregeld waaruit kristalhelder zal moeten blijken wat in ALLE gevallen exact zal moeten worden berekend), moet nog blijken. Dit is NEEderland. Alleen massale druk op Den Haag kan verandering brengen. Doorduwen dus, en rechtszaken uitlokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dus als er een installatie wordt geplaatst bij een gebruiker 10.000 + is altijd een digitale meter aanvragen.
als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat doen GC / Main / AS nu dus.. :) In overleg met de Belastingdienst dan.

Gelukkig is de EIA er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:09:
[...]

Waarom vind je dat nu in 1 keer vreemd? Zo doen ze het al sinds de 3000/5000 saldeergrens ingevoerd is. Boer Bob verbruikt 70.000kWh, wekt 10.000kWh op. 50/50. De eerste 5000kWh die hij direct gebruikt zijn 0,01 EB waard, de andere 5000 zijn 0,11 EB waard. Zo was het al. Dus ik begrijp niet dat mensen dat nu in 1 keer vreemd vinden..!?
Ik vind het niet nu in 1 keer vreemd; ik vond het eerst ook al vreemd, alleen wist ik het toen nog niet... :+
Ik hoor dit nu voor het eerst namelijk.

Zou handig zijn als ze dit soort constructies ook voor de (IB) belasting zouden doen. Alle aftrek in je hoogste schijf. Echter daar weten ze dan wel weer wat salderen eigenlijk inhoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Heel veel mensen weten dit niet, zelfs PV-boeren weten dit allemaal niet. Die kunnen hun klant alles vertellen over stroom, meterkasten, zekeringen en kabels.. maar minder over het financiele / fiscale aspect. Ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SunshineCompany:

Nog even over jouw stukje m.b.t. het onbeperkt salderen; je schrijft daar:
U kunt dus in dit geval uw energierekening op nul zetten voor de komende 30 jaar!
Ik help het je hopen, maar hier kun je natuurlijk nooit garantie op geven. Doemscenario...: over 5 jaar wordt de salderingswetgeving zo gewijzigd dat je je EB niet meer terugkrijgt... en nog 5 jaar later moet je gaan betalen om je teruggeleverde stroom op het net te mogen zetten... Je weet het maar nooit in dit duurzame land. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Klopt. Maar ik zeg altijd maar zo; het is al heel beroerd in Nederland, slechter dan dit kan het niet worden.

Overigens is het STROOMrekening, niet ENERGIErekening, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:36:
Klopt. Maar ik zeg altijd maar zo; het is al heel beroerd in Nederland, slechter dan dit kan het niet worden.
Dat zeg ik al sinds ik begon met PPV. Ik heb veel zaken nog slechter zien worden, en ik dacht dat het nooit erger kon worden dan Bak Ellende I, II, III, IV, ....

U weet wat er momenteel in duh haag zit.

Het kan (dus) altijd erger...

... maar het kan ook altijd weer beter ...

Count your blessings... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik ben wel is benieuwd naar een voorbeeld factuur van van hoe GS(of een ander) dit dan doet met een digitalemeter bij een inst 10.000kwh+ met een eigen productie.

En een factuur van ferrarismeter bij een inst 10.000kwh+ (eigenlijk een gewone bedrijfs rekening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het eerste is er nog niet; onbeperkt salderen is net ingevoerd. Het 2e heb ik zelf.. verbruik 13.000kWh en wek 12.000kWh op. Zou eigenlijk naar een digitale meter moeten dus. Scheelt me precies 1000 * 0,07 = 70 EUR / jaar. Niet de moeite dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kamer wil salderen mogelijk maken

De Tweede Kamer heeft donderdagmiddag een motie van de oppositie over salderen aangenomen. De motie stelt dat de regering met voorstellen moet komen om salderen vóór de meter door leden van een vereniging van eigenaren mogelijk te maken. Hierdoor hoeven deze mensen geen belasting te betalen over stroom die ze zelf opwekken en afnemen, waardoor duurzame energieprojecten veel eerder rendabel worden.

Minister Verhagen van Economische Zaken gaf woensdag tijdens een debatje al het groene licht voor de motie. Hij wil de maatregel meenemen in de Green Deal, zo zei hij. De opstelling van Verhagen is opvallend gezien het negatieve oordeel wat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu recentelijk nog gaf over een vergelijkbare motie van Samsom. Samsom sprak toen van coöperaties in plaats van verenigingen van eigenaren.
Ik vind salderen voor de meter geen oplossing, en te ingewikkeld.

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 05-07-2011 15:26 . Reden: Nu met bron. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een eenpersoonswoning van 27 m3:

http://www.cubeproject.org.uk/

Klein eenpersoonshuis met zo te zien alles wat je nodig hebt, zonnestroompanelen, goede isolatie met drielaags glas, een lucht/luchtwarmtepomp voor woning- en drinkwaterverwarming, composttoilet.

Alleen een 120cm breed bed is voor mij onacceptabel, en ik verwacht dat het bed ook nog te kort zal zijn (ik heb thuis 220x190cm en dat is me heel wat waard). Verder vind ik het een guitig huisje. Ik vraag me twee dingen af:

* Hoe goed zou iets dergelijks geaccepteerd worden door de 'moderne mens' Een 100" plasma TV past niet en je skispullen kun je ook niet makkelijk opbergen? Wellicht iets voor studenten....
* Zou zoiets mogelijk zijn onder de Nederlandse regels? (bouwbesluit e.d.)

Merk ook op dat de relatief kleine zonnestroominstallatie (wat zal-ie zijn, 1500Wp?) £1000 per jaar aan feed-in-tarrifs genereert. Een huis wat geld voor je verdient, nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
JeroenH schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:09:

* Hoe goed zou iets dergelijks geaccepteerd worden door de 'moderne mens' Een 100" plasma TV past niet en je skispullen kun je ook niet makkelijk opbergen? Wellicht iets voor studenten....
Veel Nederlanders hebben een caravan die groter en comfortabeler is dan dit huisje. Dus verwacht niet dat dit geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:01:
[...]

Ik vind salderen voor de meter geen oplossing, en te ingewikkeld.
In ieder geval wederom dankzij hard werkende Paulus Jansen (die daar, schofterig maar waar, bijna nooit voor wordt gewaardeerd). Maar het blijft natuurlijk maar een motie. Moties kunnen op vele creatieve wijzen worden gesaboteerd. Kijken wat hier weer mee gaat gebeuren. Motie is ingediend door Paulus Jansen (SP), Van Tongeren (GL) en Samsom (PvdA). Noot: is ook alleen maar voor genoemde VE's. Alle andere "constructies" vallen daar dan weer buiten. Blijft dus dweilen met de kraan wijd open. Het is in VE verband al duivels lastig gebleken om alle neuzen een kant op te krijgen (herhaalde malen voorbeelden van gezien), dus project realisaties binnen dat soort verbanden blijven volgens mij vrij marginaal. Weinig "winst", dus, fijn voor betrokkenen als het toch lukt.

Ik heb salderen altijd al een moeras van onbehagen gevonden waarvan je nooit weet hoe bestendig het drijfzand zal zijn. Het kan nooit een "wereldmarkt" veroorzaken, teveel belangen die worden aangetast. Dat genereert volautomatisch massieve tegendruk bij "te veel [vermeend] profijt" bij de saldeerders als zo'n soort regeling echt een succes gaat worden...

@SSC, gaarne voortaan je bronnen weergeven, die hebben daar recht op...

http://www.energieenwater...n-producentenheffing.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zou d'r als student zeker in gaan wonen. Alhoewel ik wel bang zou zijn dat hij 's nachts omgeduwd wordt door een stelletje dronken mede-studenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
FicoF schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:22:
Veel Nederlanders hebben een caravan die groter en comfortabeler is dan dit huisje. Dus verwacht niet dat dit geaccepteerd wordt.
Dat denk ik dus ook....
SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:25:
Ik zou d'r als student zeker in gaan wonen. Alhoewel ik wel bang zou zijn dat hij 's nachts omgeduwd wordt door een stelletje dronken mede-studenten..
Kijk het filmpje. Hij zit aan de grond vast met acht betonankers.

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 05-07-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein eenpersoonshuis met zo te zien alles wat je nodig hebt, zonnestroompanelen, goede isolatie met drielaags glas, een lucht/luchtwarmtepomp voor woning- en drinkwaterverwarming, composttoilet.
Funda Utrecht

1 kamer appartement 30 m2. Dus dat scheelt maar heel weinig.
Het is er al in de grote steden. In de VS is er een beweging onder de naam micro-homes.

Moet wel zeggen dat beter is dan een enorme kast bewonen en die vol leggen met PV. Dit heeft een veel kleinere impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(...)

Ik ben geen bouwkundige, maar vergeet het maar...
- Toegangsdeur is alvast te smal (en te hoge drempel, maar dat is nog wel te verhelpen).
- Trap voldoet niet aan de minimale eisen qua doorgang en max. stijging.
- Grootste probleem wellicht: verblijfsruimte moet minimaal 5 m2 zijn met een breedte van 1,80 of meer en een hoogte van 2,60 of meer. Daar ga je in ieder geval de mist in, want er wordt hier gesproken over 2m hoogte en die oppervlaktematen haal je ook niet.
- Zo zijn er vast nog veeeel meer regeltjes in Regeltjesland.

Maar het idee is wel erg leuk. Voor in de vakantie zeker (al zou ik het bed ook breder & langer willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:34:
Funda Utrecht

1 kamer appartement 30 m2. Dus dat scheelt maar heel weinig.
Nou... dat appartement is 90m3, en die micro-huis 27m3. Toch nog een groot verschil.
Moet wel zeggen dat beter is dan een enorme kast bewonen en die vol leggen met PV. Dit heeft een veel kleinere impact.
Dat vind ik ook, maar we zijn verwend en ruimte wordt luxe en vaak zelfs als noodzaak gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik denk ook dat je dit meer als een extreem moet zien om het punt te maken dat we veel te groot leven. Verder zal het natuurlijk ter inspiratie dienen om meer compacte of efficiëntere gebouwen te ontwerpen. Zo kom ik regelmatig in een studentenhuis met allemaal kamers van 12m², maar een redelijk inefficiënt ingerichte gezamelijke voorzieningen. Daar had de architect best wat meer uit kunnen halen... Misschien dat dit 'm inspireert voor de volgende keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Alleen een 120cm breed bed is voor mij onacceptabel, en ik verwacht dat het bed ook nog te kort zal zijn (ik heb thuis 220x190cm en dat is me heel wat waard). Verder vind ik het een guitig huisje. Ik vraag me twee dingen af:

Merk ook op dat de relatief kleine zonnestroominstallatie (wat zal-ie zijn, 1500Wp?) £1000 per jaar aan feed-in-tarrifs genereert. Een huis wat geld voor je verdient, nice!
In de VS is een bedrijf ook al een tijdje bezig met kleine huizen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tinyhousetalk.com/wp-content/uploads/xs-house-1.jpg

Eerlijk gezegd zou ik zelf het niet als hoofdwoning willen hebben, maar voor tijdelijke huisvesting na bv. rampen zijn het wel ideale dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als je energieneutraal kan wonen in een groot huis, waarom zou je dan in een klein huis moeten gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:26:
Als je energieneutraal kan wonen in een groot huis, waarom zou je dan in een klein huis moeten gaan wonen?
Alleen al het materialen verbruik is xtreem energie intensief, zeker bij gebruik "bedenkelijke" materialen als beton en aluminium (zeker indien niet gerecycled spul). Niet vergeten in je teeveeteetjes s.v.p.

En groter wonen betekent vaak ook meer spulletjes, anders zit je maar in zo'n kale kamer te zitten. De bouwmarkten en ikea's varen er wel bij, bij "groot wonen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:55:
[...]

Nou... dat appartement is 90m3, en die micro-huis 27m3. Toch nog een groot verschil.
Je hebt gelijk, te gewend aan m2.
Omdat het toch echt moeilijk is energieneutraal te wonen in een groot huis.
Stel je hebt een 400m2 huis op passiefnorm a 15 kWh/m2 -> dat is toch 6000kWh ruimteverwarming.
Ergo meer dan mijn 128m2 huis ad 35kWh wat maar 4480kWh verstookt.

En hoef ik nog niet eens een nieuw huis te bouwen zoals al is aangehaald.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:26:
Omdat je dan al heel gauw bij de 'compensatiegedachte' uitkomt. Vliegen mag toch? Ik laat toch bomen plaatsen. We kunnen de lampen toch de hele nacht laten branden? We hebben toch zonnestroompanelen. Ik kan toch elk jaar een nieuwe iphone kopen? Ik koop hem via dothebrightthing.

Precies wat zonnigtype vertelt, groter wonen nodig zeker uit tot meer consumeren, en lang niet alles valt te compenseren. Duurzaamheid is meer dan het hebben van zonnestroompanelen op je dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:31:
[...]
En groter wonen betekent vaak ook meer spulletjes, anders zit je maar in zo'n kale kamer te zitten. De bouwmarkten en ikea's varen er wel bij, bij "groot wonen".
Als je met meerdere mensen in een groot huis gaat wonen wordt de situatie al weer anders.
Zonnigtype + een harem in een groot huis van 400m3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 17:12:
Als je met meerdere mensen in een groot huis gaat wonen wordt de situatie al weer anders.
Dat is waar, maar de trend is al jaren naar huishoudens van een lager aantal personen op een grotere oppervlakte. Dat zal dus niet veel mensen trekken.
Dat klinkt creepy, als een duurzame sekteleider :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 17:12:
[...]

Wie biedt zich aan? :P

Effe wat anders, gaat u eerst eventjes zitten.

http://www.rijksoverheid....r-bestaande-woningen.html
...bladiebladiebladiebla ...

De subsidieregeling had als doel de markt voor zonneboilers, warmtepompen en
micro-WKK vóór eind 2011 op gang te brengen, zodat na 2011 geen subsidies
meer nodig zouden zijn voor de markttoepassing van deze technieken. De
subsidies hebben de verwachtingen niet in voldoende mate kunnen waarmaken.
De noodzakelijke en door de sector voorgespiegelde kostenreducties door
leereffecten en schaalvoordelen zijn vrijwel uitgebleven. Daardoor heb ik er
onvoldoende vertrouwen in dat het voortzetten van de subsidiëring van duurzame
warmte-installaties voor bestaande woningen in 2011 een voldoende
kosteneffectieve inzet van middelen is.

...bladiebladiebladiebla ...

Na 17 februari 2011 is de berichtgeving aangepast. Vanaf dat moment werd
gecommuniceerd dat er rekening mee moet worden gehouden geen budget voor
2011 beschikbaar zou worden gesteld en dat er geen garanties konden worden
gegeven dat subsidie zou kunnen worden verleend
. Potentiële investeerders na
deze datum hebben kennis kunnen nemen van dit bericht en het handelen daarop
kunnen aanpassen.
Wie gaat het schavot voor op het Binnenhof bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 17:10
@ salderen. het lijkt me dat deze rare regeling er is tbv stimuleren van eigenopwek, of je het dan nou direct gaat gebruiken of salderen. ook demwaarde van gesaldeerde stroom moet voor ieder hetzelfde zijn, en niet voor boeren opeens minder.

salderen en de waarde van gesaldeerd stroom ( en de daarover geheven belastingen) hebben feitelijk geen relatie met het totale verbuik, of de gerekende afname tarieven voor (groot) verbruikers.

het lijkt dus wel scheef, maar stel dat er geen "voordeel" was voor teruglevering, dan investeerde niemand meer in meer opwekken dan verbruiken, dan heb je geen overschot, en wordt, ondanks een wil en budget, nooit gezorgd voor productie van groene stroom ( voor anderen) maar slechts voor het verlagen van de eigen energierekening, en wordt er een groene sier mee gemaakt. dan zou er dus geen "duurzaam"aspect aan de hele subsidieregeling zitten, en was het slechst een economische afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

antonboonstra schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:54:
[...]
Ik heb toevallig gisteravond ook mijn Plugwise set uit de kast gepakt. Tijdens de eerste keer verbinden stond er zo maar een ID ingevuld van de Circle+ welke ik niet eens heb. Deze verwijderd en juiste ingevoerd, maar zelfs na meerdere keren proberen kon die niet gevonden worden. Zit misschien 2 meter van de usb-stick af. Dus je bent niet de enige met problemen...
Na aanhoudende problemen, maar even een berichtje naar Plugwise gestuurd. Deze kwamen met het voorstel om het setje op te sturen. Ik kreeg 29 juni netjes een bericht dat ze de set hadden ontvangen. Gisteren kreeg ik nog een reactie:
We zenden vandaag Uw set retour met de volgende wijzigingen :
De Stick en de Circle + zijn vervangen, alsmede 1 Circle die reeds defect was toen wij de set ontvingen.
De complete set is geupdate naar Firmware 2011, m.a.w de nieuwste Firmware.
Vandaag inderdaad ontvangen en gelijk bij de eerste keer proberen komen alle circles goed binnen. Werkt dus nu wel probleemloos. Prima nazorg van Plugwise, want het setje is volgens mij van 2007, dus de garantie van 2 jaar was allang afgelopen.

Edit: Toch goed om als bevestiging te zien dat mijn Energy Check 3000 nog redelijk precies kan meten. Mijn server verbruikte volgens de Energy Check 3000 zo'n 14,1W, volgens Plugwise 15W (al zit hier nog wel het lampje bij van de schakelaar van mijn stekerblok :P )

Dus voor wie nog een zuinige PC moet hebben:
BehuizingAntec ISK 300-65 Mini-ITX (met een soort van Pico PSU)
MoederbordMSI E350IA-E45 (met een AMD Fusion E-350 CPU onboard)
Harde schijfWestern Digital Scorpio Blue WD6400BPVT, 640 GB
WerkgeheugenKingston ValueRAM 4GB DDR3-1333

[ Voor 31% gewijzigd door antonboonstra op 05-07-2011 20:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Verbaast me niets. Heb het al verschillende keren tegen installateurs verteld dat dit er aan zat te komen en telkens wezen ze me op de informatie van AgentschapNL waar gewoon stond dat je vooral door moest gaan met aanvragen, dat het budget in Juli bekend zou worden. Wellicht dat ergens op een site iets na 17 februari is veranderd, maar toch echt niet op de betreffende pagina bij AgentschapNL. Volksverlakkerij, maar dit keer wel een voorspelbare. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
fmokveld schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:02:
[...]

Verbaast me niets. Heb het al verschillende keren tegen installateurs verteld dat dit er aan zat te komen en telkens wezen ze me op de informatie van AgentschapNL waar gewoon stond dat je vooral door moest gaan met aanvragen, dat het budget in Juli bekend zou worden. Wellicht dat ergens op een site iets na 17 februari is veranderd, maar toch echt niet op de betreffende pagina bij AgentschapNL. Volksverlakkerij, maar dit keer wel een voorspelbare. :(
gelukkig doet bij ons de gemeente nog een duit in het zakje

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Nog even over zonnepanelen en de opstalverzekering.
Ik heb navraag gedaan bij woongarant (verzekering van de hypotheker) en schriftelijk bevestigd gekregen dat de zonnepanelen die op de schuur komen gewoon bij de opstalverzekering horen en dus alle "van buiten komend onheil" dekken.
Inclusief diefstal en vandalisme.
Bovendien kost het me geen cent extra omdat het bedrag voor de panelen niet boven mijn herbouwwaarde uitkomt.
Dit scheelt mij weer een verzekering bij solarif waar bij iedere gebeurtenis een eigen risico van 125 of 150 euro betaald moet worden.
Enige verschil is dat ik geen vergoeding voor misgelopen productie krijg.
Ook hier werd verteld dat het om "nagelvast" moest gaan.
De vraag was of zonnepanelen (6x 1,58m x 0,808m + 2x omvormer) verzekerd zijn of kunnen worden tegen diefstal, vandalisme en ander onheil.
De totale kosten voor deze installatie is xxxx euro.
Jij gaf te kennen dat dit reeds onder mijn bestaande verzekeringen valt en er geen noodzaak is om dit extra te verzekeren.

Zou je dit nogmaals willen bevestigen?
Zoals telefonisch aangekondigd bevestig ik je dat de dekking van de zonnepanelen wordt verleend door Woongarant.

Dit leidt niet tot een wijziging van de polis omdat de panelen vast zitten aan het gebouw en daardoor worden opgenomen in de totale herbouwwaarde.
Voorwaarden voor het All In Woonpakket (0408) zijn te vinden op woongarant.nl. De aanvullende voorwaarden voor de opstal verzekering zijn hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
HellevUUr schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:25:
Nog even over zonnepanelen en de opstalverzekering.
Ik heb navraag gedaan bij woongarant (verzekering van de hypotheker) en schriftelijk bevestigd gekregen dat de zonnepanelen die op de schuur komen gewoon bij de opstalverzekering horen en dus alle "van buiten komend onheil" dekken.
Inclusief diefstal en vandalisme.
Bovendien kost het me geen cent extra omdat het bedrag voor de panelen niet boven mijn herbouwwaarde uitkomt.
Dit scheelt mij weer een verzekering bij solarif waar bij iedere gebeurtenis een eigen risico van 125 of 150 euro betaald moet worden.
Enige verschil is dat ik geen vergoeding voor misgelopen productie krijg.
Ook hier werd verteld dat het om "nagelvast" moest gaan.
goed om te weten, ik heb dezelfde verzekering dus dan is dat in ieder geval in orde

[ Voor 16% gewijzigd door datadevil op 06-07-2011 08:46 . Reden: eigen tekst was in quote terecht gekomen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fmokveld schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:02:
[...]

Heb hetzelfde meegemaakt bij installateurs die doodleuk die subsidieregeling nog communiceerden in hun folders en offertes. Het was eigenlijk allang duidelijk dat er geen budget vrij zou komen en als dit vrij zou komen dat het dan anders ingericht zou worden. Want waarom anders een half jaar wachten? Ministerie gaf begin dit jaar al aan dat de subsidie vlak voor de zomer tegen het licht zou worden gehouden, dus het verbaasd mij niks.

Eindelijk duidelijk, ik vind een 'nee' beter dan misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ze gaan er gewoon mee door, die installateurs & energiebedrijven. Zelf liep ik er vorig jaar tegenaan dat ik sowieso niet in aanmerking kwam voor subsidie omdat mijn huis te nieuw is. Moest ik ook zelf achterkomen; in de offertes die ik inmiddels had liggen - inclusief subsidiebedrag - werd daar met geen woord over gerept!

Zal ik nog maar eens een installateur van de Nuon voor niks laten komen om mij te adviseren over een compleet aangelegde installatie voor € 2900,-- (zie link, 'Prijs via Nuon, inclusief subsidie'). Ik kan hem vooraf al vertellen: als het meer gaat kosten dan wat zij hier aanbieden dan komt de installatie er (helaas) niet... TVT met die prijs is voor ons al 30 jaar... ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2011 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 08:53:
TVT met die prijs is voor ons al 30 jaar... ;w
Gaan we weer, hoe weet je die 30 jaar zo zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 09:02:
[...]

Gaan we weer, hoe weet je die 30 jaar zo zeker?
Dat weet ik helemaal niet zeker...! Het spijt me dat ik die suggestie heb gewekt... :+
Het enige wat ik zeker weet is dat ik een investering moet doen van 2900 euro (volgens Nuon, dat wordt minimaal 3500). Reken ik toch met die 2900, dan komt dat op dit moment overeen met een hoeveelheid van 4853 m3 gas (Greenchoice variabel tarief per 1-7 0,5975 per m3).

Nu gebruiken wij relatief weinig gas voor warm water (waterbesparende kraan + douchekop; 2x in de week douchen p.p. (5 personen) en een recente HR ketel met HR op WW. Op jaarbasis verstoken wij minder dan 200 m3 gas voor warm water (niet precies gemeten; geschat n.a.v. tellerstanden bijhouden per douchebeurt + maandverbruik in de zomer; 's winters is uiteraard meer nodig dan 's zomers i.v.m. lagere watertemperatuur).

Laat ik nu eens met een goede efficiëntie rekenen en inschatten dat we 125 m3 besparen met een zonneboiler (N.B. het is de kleinste met 1 collector; het dak ligt onder 35 graden op ZW). Deel ik dat op de 4853, dan kom ik op 38,8 jaar.
Natuurlijk (?) stijgt de gasprijs. Dus het wordt korter. Maar ik heb ook meer mogelijke kosten (onderhoud, vervanging van onderdelen indien nodig, kWh van de installatie). Maar ik houd er dus rekening mee dat ik moet denken in de orde van een jaar of 30.

Je zult mij ook niet horen zeggen dat in deze situatie mijn TVT bijvoorbeeld 29 jaar, 11 maanden en 3 dagen wordt. Maar ik vind het toch wel prettig om te weten 'in welke orde' ik moet denken. Vandaar mijn inschatting van 30 jaar. Kan zomaar 20 jaar worden. Maar ook 40 jaar. En dan breek ik liever mijn (nog geen 2 jaar oude) badkamervloer + keuken open om een douche WTW te kunnen aanleggen. Dat heeft namelijk een kortere TVT (onder dezelfde aannames, dus ik kan dan toch vergelijken...! <== en daar gaat het vooral om!)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op nu.nl: Belangstelling voor subsidiepot duurzame energie 'overweldigend'

En het is alweer opperdepop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Heb ik nou goed gehoord dat de projecten SDE+ ook al toegekend zijn? Lijkt me trouwens wel van groot belang voor degenen die SDE+ + versnelde afschrijving nodig hebben om een rendabel systeem te hebben. Die versnelde afschrijving is in 2012 volgens mij niet meer mogelijk.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik kwam onderstaand artikel tegen, wat gaat over een doorbraak met betrekking tot nulpuntenergie. Ze gebruiken onder andere een sterspoel en een magneet, waardoor 20x meer energie geleverd zou worden dan dat erin gestopt wordt.

http://niburu.nl/index.ph...rgie-themagroep&Itemid=64

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=MVm_DWsUz64]

Het ziet er heel simpel uit, maar wie-o-wie kan verifieren of het klopt of niet. Ik heb namelijk geen echte kennis van electronica. Het klinkt ook te mooi om waar te zijn namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Laatst online: 23:08
als het te mooi klinkt om waar te zijn ga er dan maar vanuit dat het niet waar is.

* Cpt00kirk gaat verder met het isoleren van zijn bijkeuken en kamers onder het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Carpenter schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:50:
Ik kwam onderstaand artikel tegen, wat gaat over een doorbraak met betrekking tot nulpuntenergie. Ze gebruiken onder andere een sterspoel en een magneet, waardoor 20x meer energie geleverd zou worden dan dat erin gestopt wordt.
Afbeeldingslocatie: http://i224.photobucket.com/albums/dd11/kidcharliemane/bullshit-meter-011.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kwam onderstaand artikel tegen, wat gaat over een doorbraak met betrekking tot nulpuntenergie. Ze
...en na het woord nulpuntsenergie ben ik gestopt met lezen. Kan niet.

Wil je een apparaat wat energie uit de omgeving betrekt en dat omzet in een nuttig vorm zoals elektriciteit? Plaats zonnestroompanelen.
Briljant! Die gaat in mijn favorieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:59:
[...]
...en na het woord nulpuntsenergie ben ik gestopt met lezen. Kan niet.
[...]
Nulpuntsenergie is blijkbaar niet helemaal complete onzin. Diverse zaken daaromtrent lijken te zijn aangetoond. WIKI

Maar zoals met veel van dit soort filmpjes wordt een wetenschappelijke basis gebruikt om ogenschijnlijk complete onzin te onderbouwen. Er wordt niets aangetoond in het fimpje...ik had het wel stoer gevonden als met behulp van de accu... 20 andere accu's zouden worden geladen. Geen bewijs in het fimpje = leuke 1 april grap...al is dat wel wat laat voor dit jaar :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

15 kWp SDE door de plee. Meneer heeft grootverbruikersaansluiting, salderen doet men dus niet aan. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
nog 599 aanvragers over.

en zo gaat het met veel van de aanvragen.
wat is er gebeurt met de euro's die overblijven van oude sde projecten

[ Voor 71% gewijzigd door silvester6 op 06-07-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Streep er nog maar 300 weg. Ik schat dat 50% van de SDE projecten niet worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Cheese_man schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 13:54:
[...]

Nulpuntsenergie is blijkbaar niet helemaal complete onzin. Diverse zaken daaromtrent lijken te zijn aangetoond. WIKI

Maar zoals met veel van dit soort filmpjes wordt een wetenschappelijke basis gebruikt om ogenschijnlijk complete onzin te onderbouwen. Er wordt niets aangetoond in het fimpje...ik had het wel stoer gevonden als met behulp van de accu... 20 andere accu's zouden worden geladen. Geen bewijs in het fimpje = leuke 1 april grap...al is dat wel wat laat voor dit jaar :)
Mompelt iets over 2e hoofdwet thermodynamica...

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weer een update over de cv-ketel.

HoorLas net in een email dat 't ding van zichzelf al zit te moduleren, dus een OpenTherm thermostaat (en branderautomaat) hebben niet echt nut.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41

http://niburu.nl/index.ph...rgie-themagroep&Itemid=64

[video]

Het ziet er heel simpel uit, maar wie-o-wie kan verifieren of het klopt of niet. Ik heb namelijk geen echte kennis van electronica. Het klinkt ook te mooi om waar te zijn namelijk...
Niburu heeft het alu hoedje uitgevonden, is zo onzinnig en onwetenschappelijk als je maar kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opvallend is, zo schrijft Verhagen, dat ook veel initiatiefnemers van zonne-energie projecten subsidie hebben aangevraagd
als je dat opvallend vind, heb je te lang bij de kolenboer op de koffie gezeten,
of heb je je beroepsopleiding in een hutje op de heide genoten.

bron energieeenwater
http://www.energieenwater...nkele-dagen-uitgeput.html

terugverdientijd is steeds vaker een niveau aanduiding, of state of mind, in de negatieve zin van het woord.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-UVkMfvs8jdA/ThSS8GBgLzI/AAAAAAAAK5k/1_e1g_1jqR4/s800/P1070624%252520%252528Large%252529.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-t-tQrRHf8wU/ThSS8CqJnYI/AAAAAAAAK5o/qxHLOW_Mxf8/s800/P1070615%252520%252528Large%252529.JPG

Bijna af :)

Grote kans trouwens dat het systeem over een paar jaar alweer ergens anders hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het ziet er wel ontzettend cool uit zeg. En de meeste leken zullen toch niet doorhebben dat de opbrengst door al die beschaduwing gedecimeerd wordt. Ik ben trouwens wel benieuwd naar die opbrengst. Wordt dat gemonitord?
Grote kans trouwens dat het systeem over een paar jaar alweer ergens anders hangt.
Hoe dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:02:
[...]

Het ziet er wel ontzettend cool uit zeg. En de meeste leken zullen toch niet doorhebben dat de opbrengst door al die beschaduwing gedecimeerd wordt. Ik ben trouwens wel benieuwd naar die opbrengst. Wordt dat gemonintord?

Hoe dat zo?
Daar is het ook om bedoelt natuurlijk. Aankleding, uitstraling en imago. Ik ben ook erg benieuwd naar de opbrengst. Ik gok 300-500 kWh / kWp per jaar.

Het systeem wordt op dezelfde manier gemonitord als mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als het dat blijkt te zijn zou me dat nog meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sma had ooit de sb1100 LV daar kon alles parralel op,
is hier ook ziets toegepast ? zou anders wel erg zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:08:
[...]

Als het dat blijkt te zijn zou me dat nog meevallen.
D'r valt in de zomer nog een flinke lap zon overheen, vooral over het gedeelte wat vandaag nog niet af was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:10:
D'r valt in de zomer nog een flinke lap zon overheen, vooral over het gedeelte wat vandaag nog niet af was.
Hoe dan ook een echte eyecatcher. Je kon niet een bordje op de muur schroeven met je bedrijfsnaam/logo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:11:
[...]

Hoe dan ook een echte eyecatcher. Je kon niet een bordje op de muur schroeven met je bedrijfsnaam/logo? :)
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:59:
[afbeelding]
[afbeelding]

Is Rotterdam zo crimineel? :X

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SunshineCompany schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:59:
[afbeelding]
[afbeelding]

Welke omvormer(s) zijn er gebruikt?
Ik heb trouwens mijn eerste FemToGrid installatie verkocht. Wordt einde deze maand geinstalleerd. Is een WWZ klant die toch wel de schaduw van het dakterras van de buren over het hoofd had gezien en dacht dat hij 12 panelen op zijn platte dak kwijt kon.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
glambalk schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:31:
Ik heb trouwens mijn eerste FemToGrid installatie verkocht.
Dat is wellicht één van eerste installaties met dergelijke omvormertjes in Nederland, of niet? Ik ben wel benieuwd naar details en foto's - hint, hint, nudge, nudge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
Kan je met de fem-to grid systeem bijvoorbeeld ook verschillende soorten panelen mixen.
Dat is dan een leuke oplossing om op één elektragroep later te kunnen uitbreiden met andere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Raven schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 17:44:
HoorLas net in een email dat 't ding van zichzelf al zit te moduleren, dus een OpenTherm thermostaat (en branderautomaat) hebben niet echt nut.
Voor het verbruik zal het inderdaad weinig schelen of je een aan/uit- of een OpenTherm thermostaat hebt.

Als je een aan/uit thermostaat gebruikt, wordt de modulatie gestuurd door de retourtemperatuur van het CV-water. Met een OpenTherm thermostaat wordt de modulatie gestuurd door de thermostaat. Het belangrijkste voordeel van OpenTherm boven aan/uit is dat de ruimtetemperatuur daardoor constanter is.

Een merk-specifieke modulerende thermostaat doet z'n best om de watertemperatuur zo laag mogelijk te houden en toch de ruimtetemperatuur op peil te houden. Dat geeft een (beperkte) besparing op het gasverbruik. Of dat met een OpenTherm thermostaat ook zo werkt, weet ik niet.

Als je een aan/uit thermostaat gebruikt, is het zinvol om zelf de maximale aanvoertemperatuur van de ketel in te stellen. 90 graden is meestal niet nodig, een lagere temperatuur is zuiniger. Als het opwarmen te lang duurt of de ingestelde ruimtetemperatuur niet meer gehaald wordt, is de aanvoertemperatuur te laag. Als je gaat experimenteren is 70 graden een aardige waarde om mee te beginnen. Nu alleen nog even wachten op het begin van het stookseizoen :P.

Bij niet-HR ketels heeft het verlagen van de watertemperatuur overigens geen zin.

[ Voor 12% gewijzigd door Cruise Control op 07-07-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hangen binnen gewoon 2 Tripower 12000's. Werken nog niet, omdat er nog geen netspanning is. Hangen wel mooi in het zicht.

En 'zonde' vind ik nogal kort door de bocht. Een regenwoud kappen om er kranten van te maken, dat is zonde. Een paar zonnepanelen ter versiering ophangen vind ik niet zonde. Bovendien zullen ze zichzelf energetisch ook terugverdienen, dus er is geen verspilling. Verder zullen ze waarschijnlijk over een paar jaar op een andere lokatie komen te hangen. En wellicht zet het andere bedrijven aan het denken.. en leidt het dus indirect tot meer PV in Nederland.

[ Voor 65% gewijzigd door SunshineCompany op 06-07-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bovendien, iedere Wp die wordt aangesloten is er weer een bij.

Pagina: 1 ... 95 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.