Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.776 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor de geinteresseerden; DSSU (DoorStroming Station Utrecht) komt op de markt binnenkort, start uitvoering feb. 2013. Dit project betreft de ombouw van alle sporen op Utrecht CS.
-De doorstroming vanuit Arnhem en Den Bosch richting Amsterdam wordt "versimpeld" treinen kunnen veel sneller binnenkomen en vertrekken, bijsturing kan alleen vlak voor het station plaatsvinden.
-Het aantal storingsgevoelige wissels wordt verminderd.
-Aantal kruisende treinen neemt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Trouwens, een installatie om remenergie terug te winnen, levert dat niet enorm veel winst op?

Stel, er rijden 50 VIRM-VI (350 ton) stellen die elke dag 50 keer van 130 naar 0 afremmen.
Bewegingsenergie: .5 * 350000 kg * 35^2 m/s = 214375000 J = 59 000 Wh = 59 kWh per remming.
Wat inefficientie e.d. dus ik rond dat af naar 40 kWh.
Nu heb je er 50 van die dat 50 keer doen, dus 50 * 50 * 40 = 100 000 kWh per dag.

Als de NS €0,10 ct betaalt per kWh, is dat nog €10 000 per dag aan elektriciteit die bespaard word. Hiermee kan je echt wel een onderstation ombouwen zodat die ook stroom terug kan leveren aan het elektriciteitsnet.

Waarom gebeurt dit dan niet? Of klopt mijn berekening gewoon niet? Of zijn er ook nog andere dingen die in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04
Ik denk dat je de kosten van die installatie vergeten bent. Alle apparatuur zal erop aangepast moeten worden.

Maar aan de andere kant in België werkt het al dus zo spannend zal het wel niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
sweetdude schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:09:
Ik denk dat je de kosten van die installatie vergeten bent. Alle apparatuur zal erop aangepast moeten worden.

Maar aan de andere kant in België werkt het al dus zo spannend zal het wel niet zijn.
De VIRM's kunnen het wel, volgens Wikipedia:
Voor het remmen beschikt IRM over elektropneumatische schijfremmen op de loopdraaistellen en de mogelijkheid tot elektrodynamisch remmen op de motordraaistellen. De remenergie van de dynamische rem kan worden teruggevoerd naar de bovenleiding (recuperatie) of via de afleidingschopper in remweerstanden worden omgezet in warmte.
Maar de onderstations niet. Ik vraag me af hoe duur het is om een onderstation geschikt te maken. Als mijn eigen berekening klopt, is het in ieder geval behoorlijk snel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
marcop23 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:03:
Trouwens, een installatie om remenergie terug te winnen, levert dat niet enorm veel winst op?
Elektro-pneumatisch remmen is al jaren in NL waarbij er geleverd wordt aan de bovenleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
leonbong schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:29:
[...]

Elektro-pneumatisch remmen is al jaren in NL waarbij er geleverd wordt aan de bovenleiding.
Maar die energie wordt toch alleen nuttig gebruikt als er een andere trein tegelijk optrekt - op hetzelfde onderstation? Die levert toch geen energie terug aan het landelijke elektriciteitsnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Als ik me niet vergis is dat niet mogelijk onder 1,5 kV. Onder 15 kV en 25 kV kan het als het goed is wel.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:36
Met zonnestroompanelen, zoals ik, doen overdag niet anders dan terugleveren naar het net. Maar da's op het normale AC-net natuurlijk, geen idee hoe dat zou kunnen werken op die 1.5kV DC.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Alex) schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:01:
Als ik me niet vergis is dat niet mogelijk onder 1,5 kV. Onder 15 kV en 25 kV kan het als het goed is wel.
Niet mogelijk in de zin van niet mogelijk, of niet mogelijk met de installatie die we in Nederland gebruiken? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In Nederland is de totale koperdoorsnede van de vier doorgaande leidingen 500 mm²: de twee rijdraden zijn ieder 100 mm² koper. De draagkabel is 150mm2 en de versterkingsleiding is 150 mm² koper. Op sommige plaatsen ontbreekt de versterkingsleiding of wordt een dunnere draagkabel toegepast van 70 mm² brons. De doorsnede van de rijdraad kent twee overlangse inkepingen in de bovenste helft, deze bieden grip voor de koperen klemmen die de hangdraden met de rijdraad verbinden (zie foto).
Kan iemand uitrekenen wat de maximale belasting is? Kan mij voorstellen dat de mogelijkheid tot teruggave op 1,5 Kv beperkt is, maar heb even niet de spullen bij de hand om het uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
PolarBear schreef op maandag 07 mei 2012 @ 19:06:
[...]

Kan iemand uitrekenen wat de maximale belasting is? Kan mij voorstellen dat de mogelijkheid tot teruggave op 1,5 Kv beperkt is, maar heb even niet de spullen bij de hand om het uit te rekenen.
Een nieuw onderstation kan als ik me niet vergis 8000A leveren, het staat ergens op energievoorziening.info maar kan het even niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Vinnienerd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 19:41:
[...]

Een nieuw onderstation kan als ik me niet vergis 8000A leveren, het staat ergens op energievoorziening.info maar kan het even niet terugvinden.
Ik dacht ook 4000A (*1500V = 6000W max gelezen te hebben, maar dat weet ik ook niet zeker.

http://www.prorail.nl/Ver...m%20aanv3%2021nov2011.pdf
Netverklaring ProRail, pagina 159

Daar staan 4000A als max voor 1500V, met een paar < 4000A. Volgens mij kan een VIRM ook niet rijden op Zwolle - Emmen, en wordt daar bij evenementen DD-AR ingezet.

Of bedoel je het maximum vermogen wat een trein terug de leiding in kan stoppen? Ik zou niet weten of dat afhankelijk is van de kabel of het onderstation, maar dat lijkt me het onderstation. Sowieso kan er niet meer teruggewonnen worden dan dat er motorvermogen is, en er gaat niets over de 4000A, dus lijkt me dat geen probleem. Toch?

Edit:
Deze pagina las jij vast
Edit2:
http://www.google.nl/sear...&oe=utf-8&channel=suggest Moet wel dus :)

[ Voor 61% gewijzigd door marcop23 op 07-05-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33
Is al gepost door Raven!

[ Voor 98% gewijzigd door Koenoe op 07-05-2012 21:50 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:06
@ Koenoe: Je maakt een dubbele post. Raven had op 5 mei al zoiets neer gezet.

Welk punt wil je maken?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
D_Jeff schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:23:
@ Koenoe: Je maakt een dubbele post. Raven had op 5 mei al zoiets neer gezet.

Welk punt wil je maken?
Niet gezien (terwijl ik er nog vlak onder post!). Las het in de Volkskrant afgelopen zaterdag en was van mening deze te posten (dan had ik de post van Raven wel gezien waarschijnlijk). Ruimde zonet de krant op en dacht er weer aan. Wil er geen punt mee maken hoor. Alleen ter kennisgeving aanbieden.

Overigens is het stuk van de Volkskrant uitgebreider.

[ Voor 14% gewijzigd door Koenoe op 07-05-2012 21:50 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30

LauPro

Prof Mierenneuke®

Koenoe schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:43:
Niet gezien (terwijl ik er nog vlak onder post!). Las het in de Volkskrant afgelopen zaterdag en was van mening deze te posten (dan had ik de post van Raven wel gezien waarschijnlijk). Ruimde zonet de krant op en dacht er weer aan. Wil er geen punt mee maken hoor. Alleen ter kennisgeving aanbieden.

Overigens is het stuk van de Volkskrant uitgebreider.
Fouten kunnen overal worden gemaakt.

Overigens wil ik wel opmerken dat in de bouwwereld constructies meestal zeer overmatig worden gedimentioneerd. En borgingen zijn meestal alleen noodzakelijk voor uitzonderlijke situaties. De vraag is of de brug ook daadwerkelijk is verplaatst. De boete is gegeven (eigenlijk terugvorden van de gedane arbeid) en daarmee is de kous ook af denk ik.

Hoe vaak er op de weg wel geen 'gevaarlijke situaties zijn'. Zag laatst nog een halve gebroken fles rechtop midden op de weg liggen. Daar zou je als motorrijder toch maar doorheen rijden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Ik vraag me af wat voor een brug het is (ophaalbrug, draaibrug). De Volkskrant heeft het over een brug die nauwelijks verankerd is en zijwaartse krachten. Ook dat vroeg ik me al af. Hoe moet ik de borging zien? Als iets dat de verankering in plaats houdt (of er over waakt) of is het de verankering zelf. Zit er niemand op de brug (automatisch) en is deze nog wel in gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 07-05-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat is 'gewoon' een brug over het Twentekanaal, voor zover ik weet kan deze niet open of zo. Deze is enkel om de trein droog over het water te krijgen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Bastien schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:52:
Deze is enkel om de trein droog over het water te krijgen.
Dat is meestal de bedoeling van een brug over water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

marcop23 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:26:
[...]

Ik dacht ook 4000A (*1500V = 6000W max gelezen te hebben, maar dat weet ik ook niet zeker.
Je mist een paar nullen. Dat komt uit op 6MW, niet 6KW :P Dat laatste trek je met twee waterkokers al uit je stopcontact :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 18:30

LauPro

Prof Mierenneuke®

Alex) schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:18:
Zelden een compleet omsloten brug gezien ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alex) schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:18:
[...]

Ja ehh... bedoelde het meer als in dat deze niet van zijn plaats kan om bootjes door te laten :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-08 17:53
Bastien schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:52:
Dat is 'gewoon' een brug over het Twentekanaal, voor zover ik weet kan deze niet open of zo. Deze is enkel om de trein droog over het water te krijgen.
Plaatje van de brug:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5212/5385264318_75327ca062.jpg
Brug Twentekanaal Zutphen-2 by Chriszwolle, on Flickr

[ Voor 25% gewijzigd door PowerUp op 08-05-2012 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de Volkskrant van gisteren staat dat het niet om de brug over het Twentekanaal gaat maar om die over de Eefsche Beek. En die is een stuk kleiner.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die is idd iets kleiner ja :P

Afbeeldingslocatie: http://www.kijklochem.nl/upload/nieuws/4713.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pfff, er moet er weer eens een van de trein/rails geschraapt worden...
Geen treinverkeer tussen Hoofddorp en Leiden
AMSTERDAM - Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal is dinsdagmorgen geen treinverkeer mogelijk.

De storing duurt naar verwachting tot 11.00 uur. Schiphol is vanuit de richting Leiden onbereikbaar per spoor.

De oorzaak van de storing is een aanrijding met een persoon ter hoogte van Nieuw-Vennep.

Reizigers tussen Leiden Centraal en Amsterdam Centraal wordt door de NS aangeraden om te rijden via Haarlem.

De politie bevestigt dat het om een geval van zelfdoding gaat.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In 2007 bijna 200 per jaar, da's zeg maar elke twee dagen ergens in Nederland.

Brrr... :/

Overigens een interessant Wikipedia-stukje; het spoor kent aantal plekken waar het vaak gebeurt (voornamelijk in de buurt van psychiatrische inrichtingen) en als het spoor minder toegankelijk wordt gemaakt d.m.v. hekken etc. neemt het aantal trein-zelfmoorden daar af zonder dat er verschuiving optreedt naar andere methoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gelegenheidssuïcide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zou kunnen, geen idee. Als je ziet dat een flink deel van de gevallen plaatsvindt in de buurt van psychiatrische inrichtingen dan is het denk ik als leek lastig te beoordelen hoe de slachtoffers precies denken. Het is tragisch voor alle partijen, het slachtoffer zelf, het treinpersoneel, de opruimers en de passagiers die tienduizenden manuren vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nog een:
Minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk
AMSTERDAM - Het treinverkeer tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal is woensdagmorgen gestremd door de aanrijding met een persoon.

Het incident heeft zich voorgedaan op Amsterdam Centraal. Het ging om een poging tot zelfdoding, zo bevestigt het KLPD.

Een traumahelikopter is op het plein voor het station geland om assistentie te verlenen, maar is inmiddels weer vertrokken.

De persoon is nog in leven en is afgevoerd naar het VU medisch centrum, meldt de brandweer van Amsterdam.

Reizigers van en naar Hoorn, Haarlem en Utrecht moeten rekening houden met extra reistijd van 30 minuten tot een uur, zo laat de NS weten.

De storing is naar verwachting om 11.00 uur verholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 09-05-2012 10:29 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 16:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Sefyu schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:55:
Helaas maar twee fotootjes gemaakt maar ik denk dat de treinenthousiastelingen 'm al kennen.

[afbeelding]
Dat klaptafeltje voor de meerzitsbankjes is wel l33t _O_

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Ik denk dat ze gewoon andere methoden zullen gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeoh op 09-05-2012 12:59 . Reden: mensen niet op ideëen brengen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jeoh schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:58:
Ik denk dat ze gewoon andere methoden zullen gebruiken.
Volgens het wikipedia-artikel (zie paar posts hoger) dus niet. Maar goed, het is niet zo'n vrolijk onderwerp, over treinen maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik ben nu werkzaam ergens tussen Schiphol en station Zuid en zie de DDZ dagelijks een paar keer langskomen 8) echt een mooie trein geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
ArcticWolf schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:23:
Ik ben nu werkzaam ergens tussen Schiphol en station Zuid en zie de DDZ dagelijks een paar keer langskomen 8) echt een mooie trein geworden!
Dat traject reis ik doordeweeks dagelijks in de spits, maar ik heb hem (daar) nog nooit gezien :( Wachten tot ze die treinen ook in de spits gaan inzetten.

Doe je daar werkzaamheden t.b.v. het spooruitbreidingsproject (OV SAAL) of zit je er voor regulier onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:06
Het is de laatste tijd wel Jackpot zeg daar rond Amsterdam.
Alsof den duvel op zn staart getrapt is :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maranello schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:55:
[...]
Dat traject reis ik doordeweeks dagelijks in de spits, maar ik heb hem (daar) nog nooit gezien :( Wachten tot ze die treinen ook in de spits gaan inzetten.

Doe je daar werkzaamheden t.b.v. het spooruitbreidingsproject (OV SAAL) of zit je er voor regulier onderhoud?
OV SAAL :9

hij komt trouwens vanaf Sloterdijk en niet vanaf Bijlmer ;)

http://www.nu.nl/politiek...mer-opheffen-prorail.html }:O
ik snap zozo niet dat ProRail geen onderdeel van RWS is, maar okay 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 10-05-2012 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Kamer is klaar met ProRail
door Inge Lengton
DEN HAAG - De overheid moet belangrijke taken van ProRail afpakken. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer. De VVD wil zelfs dat de spoorbeheerder voor honderd procent terug in rijkshanden komt.

Het gebouw van ProRail in Amsterdam Het gebouw van ProRail in Amsterdam Foto: ANP

ProRail heeft het verbruid bij de Tweede Kamer. Na het treinongeluk in Amsterdam, de ongepaste salarisverhoging van de directie en de spoorchaos door het winterweer vinden de parlementariërs het welletjes.

"Ik ben het nu echt zat", zegt VVD-Kamerlid Aptroot. "ProRail heeft uitgebreid de tijd gekregen om zich te bewijzen. Jaarlijks gaat er 2,5 miljard aan rijksgeld naartoe, maar het blijft een rommeltje."

Aptroot wil dat ProRail wordt opgedoekt. Het bedrijf zou dan onder Rijkswaterstaat moeten komen te hangen. "Het kan", verzekert Aptroot. "Het rijk heeft honderd procent van de aandelen in handen. We hebben ProRail ooit op afstand gezet, maar het blijkt gewoon niet te werken. Als je alles betaalt, moet je ook aan de knoppen kunnen zitten."
Opzich prima, en het zou ook gewoon een taak van Rijkswaterstaat moeten worden. Maar waar ik bang voor ben is dat de Kamer nog meer gaat micromanagen. En dat gaat nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat hebben ze al geprobeerd bij de HSL, met alle gevolgen van dien, hopelijk hebben ze nu hun lesje geleerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, wat schieten we daar mee op dan? Dan wordt prorail onderdeel van VWS. Met dezelfde mensen, dezelfde structuur en per saldo dus dezelfde performance.

Dit gaat weer nergens over en die Aptrood moet nodig leren z'n mond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Op zich zou het niet heel gek zijn om de top van het bedrijf eraf te hakken en het ergens anders onder te brengen.

Maar dan moet je wel genoeg veranderen om het te laten werken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tis iig raar dat RWS (wegen/water) wel puur overheid is en ProRail (spoor) semi overheid is :X

VWS > RWS/ProRail moet het gewoon zijn.

(bij OV-SAAL is de constructie nog ingewikkelder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:57:
Tis iig raar dat RWS (wegen/water) wel puur overheid is en ProRail (spoor) semi overheid is :X

VWS > RWS/ProRail moet het gewoon zijn.

(bij OV-SAAL is de constructie nog ingewikkelder)
Zo raar is dat toch niet? Nu kan de minister met het vingertje wijzen als het mis gaat, zodra ProRail onder RWS valt is dat een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Je hoort idd weinig over het falen van RWS :z terwijl de fouten die RWS maakt misschien nog wel groter zijn dan de fouten van ProRail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ArcticWolf schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:57:
Nee da's niet raar. De overheid vindt weg/watertransport wel belangrijk en spoortransport niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ja helaas 8)7 terwijl er wel 3 miljoen mensen per dag gebruik maken van de trein :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ArcticWolf schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:47:
Ja helaas 8)7 terwijl er wel 3 miljoen mensen per dag gebruik maken van de trein :F
Ja, en het zou goed voor Nederland zijn als meer mensen dat zouden doen (gefaciliteerd door een fijner vertakt spoornetwerk, betrouwbaarder materieel, lagere prijzen, etc.). Utopie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Utopie? Nee, kijk maar naar Japan :>
-Betrouwbaar netwerk
-Gezonde concurrentie

Maar dat is zeker teveel gevraagd voor Nederland. Ik snap ook wel dat Japan een stuk groter is en dat we een dergelijke situatie niet 1 op 1 kunnen overnemen, maar we kunnen het wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik denk dat je Nederland beter met Zwitserland kunt vergelijken dan met Japan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Alex) schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:59:
Ik denk dat je Nederland beter met Zwitserland kunt vergelijken dan met Japan. :)
Ook weer niet helemaal, in Zwitserland rijden de treinen terwijl er sneeuw ligt, in Nederland is dat elke keer maar weer de vraag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Misschien wel vergelijken met Zwitserland, maar ik bedoel dat Japan een voorbeeld voor Nederland zou moeten zijn, goed HSL netwerk, sneeuw, aardbevingen, nucleaire ontploffingen ( }:O ), vulkanen maar de treinen blijven rijden. En ze hebben een OV chipkaart netwerk wat door heel Japan werkt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Denk dat het Japanse systeem niet wenselijk is... als machinisten daar meer dan 30 seconden te laat zijn krijgen ze een berisping en degradatie of, bij herhaling, ontslag.

Gevolg is dat men alles zal doen om vertragingen in te lopen, en dan kan je dus dit soort zaken krijgen,

Zeker weten dat dat is wat we willen invoeren hier?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nee dat niet en alleen machinisten die onder de JR Shinkansen vallen krijgen dat gezeik, ik ben lang genoeg in Japan geweest om te zien dat lokale (IC) treinen, stoptreinen en metro gewoon vertraging kunnen hebben zonder dat ze in paniek raken en/of ontslagen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zoals je in de link kan lezen, gaat het daar om een "gewone' (niet-Shinkansen) trein van Japan Rail West, en wordt (of iig wérd) daar dat beleid ook gehanteerd.

Nee, dat lijkt me niet wenselijk om dat hier ook in te gaan voeren, de potentiele gevolgen lijken me té groot.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Misschien wat die al vaker te laat? Als een machinist hier in Nederland z'n werk niet goed doet krijgt ie ook gewoon ontslag hoor...
Mijn langste vertraging daar was zelfs 10 minuten met de IC van Nagoya naar Toyama en het personeel was echt niet in paniek ofzo 8)7 Bus schema's worden ook niet echt opgevolgd en metro's hadden geregeld 2 tot 3 minuten vertraging in de spits :>
Wel vaag dat de ATC niet ingreep op dat moment toen ie zoveel te hard reed..

maar goed ik snap je punt, mijn punt was alleen dat het spoornetwerk in Japan technisch wel goed in elkaar zit 8)

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 10-05-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Even een kleine 'huh' :? Ik neem toch aan dat de overwegen niet net als ATB alleen reageren boven de 40 km/u.
Onderzoek naar doorgeschoten trein Ommen

(Novum) - Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben een onderzoek ingesteld naar een incident met een trein bij station Ommen donderdagavond. Een stoptrein reed door een rood sein en schoot daardoor langs een onbewaakte overgang.

De trein had even voor 18.00 uur op het Overijsselse station moeten stoppen, maar raasde door nog onduidelijke oorzaak door. Wonder boven wonder raakte de trein niets toen het een drukke weg passeerde, waarvan de slagbomen nog open waren. Naar verluidt toeterde de machinist luid, om voetgangers, fietsers en automobilisten te waarschuwen.

"De machinist verklaarde dat de remmen niet naar behoren werkten", aldus een woordvoerder van het KLPD. "Er wordt nu onderzocht of dat de oorzaak is van het incident." De uitkomst daarvan wordt over enkele weken verwacht.

De trein kwam uiteindelijk enkele honderden meters verderop tot stilstand. Daar werden de passagiers door de politie uit de trein gehaald. Niemand raakte gewond.
bron

[ Voor 66% gewijzigd door Bastien op 11-05-2012 09:09 . Reden: andere bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat is het nadeel van overwegen met een vertragingsmechanisme :/ De trein werd gedwongen te remmen en er zal wel een bediend sein op rood hebben gestaan voor de overweg, het probleem is alleen dat de overweg pas dicht gaat als de trein bijna stilstaat (de vertraging tov de ES detectielas). Dit levert een nadeel en een voordeel op, het voordeel is dat de overweg langer open kan blijven en het nadeel wat je dus wat er is gebeurt met de trein uit het artikel.

Als er een rijweg voor een intercity was ingesteld, was er niks aan de hand geweest en was de overweg gewoon dicht geweest. Soms (bij relatief rustige overwegen) wordt er wel een doorgaande rijweg ingesteld voor een stoptrein zodat het wegverkeer veilig is mocht de trein doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Een stoptrein reed door een rood sein en schoot daardoor langs een onbewaakte overgang.
en
Wonder boven wonder raakte de trein niets toen het een drukke weg passeerde, waarvan de slagbomen nog open waren
Klopt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hij zal wel degelijk bewaakt zijn in de spoorwegenterm, maar met de bomen open.

Als je de overweg al sluit, als de trein nog passagiers moet laten in- en uitstappen, dan krijg je daar weer klachten over.

Ben wel benieuwd naar het onderzoek, want als de remmen het opeens niet meer doen is wel een enge gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 18:55

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik herinner me uit de overlevering nog een voorval waarbij men met een mP direct na het opbouwen een stukje ging rijden, zonder dat de remreservoirs waren gevuld. Dat gaf een mooie boem=ho tegen een werkplaatsdeur als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Bastien schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:07:
Even een kleine 'huh' :? Ik neem toch aan dat de overwegen niet net als ATB alleen reageren boven de 40 km/u.

[...]
Wikipedia: Stop- en doorschakeling

Dat komt hierdoor. Normaal zou de trein stoppen, en kan het wegverkeer nog gewoon over de overweg. Pas als de trein ongeveer gaat vertrekken, gaan de spoorbomen dicht. Als het van tevoren bekend is dat de sporen glad zijn, staat dit systeem uit.

Direct voor de overweg ligt ook nog een detector geloof ik, die ook werkt bij storingen. Zoek maar eens op YouTube naar treinen bij een storing. Maarja, als de trein doorglijdt, is de overweg nog niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Sappige discussie:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/542087/1/2/50

Er is dus een meisje uit Franeker in Groningen de trein uit gezet. Ze zou reizen naar Parijs, richting Schiphol of Den Haag.

De NS verontschuldigt zich blijkbaar, en volgens de reacties is het vreemd dat ze in Groningen de trein uit wordt gezet:

- Vanaf Franeker kan je toch de trein naar Leeuwarden nemen om naar Schiphol te gaan.
- Wat doet ze in Groningen?
- Als ze in Groningen de trein uit is gestuurd (mocht ze omreizen), lijkt me niet zo boeiend, het is toch altijd een overstap-station.

Echt, ik heb het idee dat er iemand aandacht in de media vraagt...

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 11-05-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wie zegt dat ze opstapte in Franeker?

Kan best zijn dat ze in Groningen studeerde en daar per direct de trein uit werd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dat zou kunnen, maar dat maakt het feit dat ze uit Franeker kwam niet echt relevant.

[ Voor 42% gewijzigd door AW_Bos op 11-05-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als Leeuwarder courant is dat altijd een leuk feitje.

Maar het zal inderdaad een media-ding zijn geweest, maar ook terecht imo. Hele stomme domme fout van een conducteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:44:
Dat zou kunnen, maar dat maakt het feit dat ze uit Franeker kwam niet echt relevant.
Dat is ook niet relevant voor het voorval maar het wordt er altijd bijgezegd.

Oeh post 6666.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 11-05-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie wel eens treinstellen die tussen de wielen een horizontale balk hebben die, als de trein stilstaat op het station, zakt tot op de rails. Wat is dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:40:
Ik zie wel eens treinstellen die tussen de wielen een horizontale balk hebben die, als de trein stilstaat op het station, zakt tot op de rails. Wat is dat eigenlijk?
Bedoel je de magneetrem?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Stroomstoring rond Utrecht CS, waarschijnlijk de rest van de dag geen treinen meer...

http://nos.nl/artikel/372...inen-rond-utrecht-cs.html

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof van wel ja, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Tourniquet schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:47:
Stroomstoring rond Utrecht CS, waarschijnlijk de rest van de dag geen treinen meer...

http://nos.nl/artikel/372...inen-rond-utrecht-cs.html
Stroomstoring Utrecht 3 (Ut-Wd)
Tussen Utrecht Centraal en Woerden moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Utrecht Centraal en Woerden geen treinen.
Prognose:
*Naar verwachting tot 23:30 uur.

Stroomstoring Utrecht 2 (Ut-Uto)
Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht geen treinen.
Prognose:

Stroomstoring Utrecht 1 (Ut-Mas)
Tussen Utrecht Centraal en Maarssen en van en naar Utrecht Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een stroomstoring rijden er tussen Utrecht Centraal en Maarssen en van en naar Utrecht Centraal geen treinen.
Prognose:
Inmiddels prognose onbekend.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52

Fiber

Beaches are for storming.

Alleen richting Arnhem en 's Hertogenbosch lijkt het nog te doen, maar dat schiet ook niet op natuurlijk als de andere richtingen niet rijden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

Freak187

geen

Kent Prorail het woord: back-up ?

Er hoeft maar iets te gebeuren en het loopt direct gigantisch uit de klauwen met vertraging.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je kunt niet alles dubbel uitvoeren... zo kan er toch echt maar één draadje naar een sein of wissel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 06:27
Alex) schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:17:
Je kunt niet alles dubbel uitvoeren... zo kan er toch echt maar één draadje naar een sein of wissel lopen.
Nee, maar je zou er wel voor kunnen zorgen dat niet je hele infra achter een draadje zit, bij wijze van spreken. De vraag is vooral of dat in dit scenario had gekund, en zo ja, waarom het niet gedaan is. Daar kunnen valide redenen voor zijn. Kosten is daar een van, maar in het grijze gebied tussen volledig redundant (duur :D) en compleet enkelvoudig (goedkoop) zitten vaak goedkope quick wins.

[ Voor 20% gewijzigd door ijdod op 12-05-2012 14:50 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Betaal jij het?

Daar was ik net op tijd voorbij zie ik… En met de auto terug.

[ Voor 72% gewijzigd door CyBeR op 12-05-2012 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een man die in de nacht van vrijdag op zaterdag met zijn auto over een spoorlijn in de omgeving van Berlijn reed, heeft de rit niet overleefd.

Een goederentrein reed op de auto en zijn 46-jarige bestuurder in, meldde de politie in Potsdam zaterdag.

Het is nog steeds een raadsel hoe de man er met zijn wagen terecht kwam en waarom hij over de rails reed, aldus een politiewoordvoerder.
Bron: nu.nl

Hoe stomdronken moet je wel niet zijn om zoiets stompzinnigs te doen? Of dacht hij het met zijn autotje te kunnen winnen van een trein ofzo....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Was in Utrecht de 1.5kV of de 3kV uitgevallen dan? Of beiden? Of de 10kV van het landelijke energienet?

De 1.5kV mag niet gebeuren, lijkt mij, tenzij een onderstation helemaal uitbrandt of er iets anders helemaal kapot is. Je kan hem anders altijd nog degraderen tot schakelstation. En volgens mij wordt de 3kV ook van meerdere punten gevoed.

Als meerdere onderstations geen stroom meer krijgen van het energienet, kan je er vrij weinig tot niets aan doen.
Freak187 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:36:
Kent Prorail het woord: back-up ?

Er hoeft maar iets te gebeuren en het loopt direct gigantisch uit de klauwen met vertraging.
Wat hierboven staat. Een trafo bij een onderstation kan gewoon kapotgaan zonder al te veel problemen, en volgens mij kan de 'landelijke' stroom ook bij een onderstation wegvallen. Maar als het gigantisch misloopt in het hoogspanningsnet van Tennet, Enexis, e.d., wat kan ProRail er dan nog aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eigen noodgenerators plaatsen...? Alle treinen van een grote accu voorzien...?

Is daar nooit over nagedacht? treinen op de manier van electrische auto's, met een verwisselbare accu(wagon)?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Fiber schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:08:
Eigen noodgenerators plaatsen...? Alle treinen van een grote accu voorzien...?

Is daar nooit over nagedacht? treinen op de manier van electrische auto's, met een verwisselbare accu(wagon)?
Er zijn misschien wel 6 MW dieselgenerators, maar die zijn waarschijnlijk zo groot dat onderstations ineens 3x zo groot worden, en waarschijnlijk ook zo duur dat ze beter de stroom 200x uit kunnen laten vallen.

En UPS'en in treinen: In een auto trekken de motoren zo'n 100kW. In treinen zo'n 4,8 MW (1700 locs). Dat is nogal een verschil, en dan ga je al snel naar supercondensators. Later die nou ontieglijk duur zijn, vooral als die een trein moet kunnen laten optrekken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Accu in een trein? Enig idee hoe groot zo'n monster moet zijn om een ding met het gewicht van een trein aan te kunnen drijven? Reality check requested, please ;)

Noodgenerator? Enig idee hoe GIGANTISCH een noodgenerator moet zijn om voldoende stroom op te wekken om tientallen treinen, plus wissels, seinen, verlichting op stations etc, te kunnen laten draaien? Wederom een reality check requested denk ik ;)

Vergelijking met een elektische auto is ook een beetje krom. Een elektrische auto weegt 1 ton (of iets daarboven), een trein weegt ver boven de 120 ton (SLT), of nog veel meer dan dat (een ICM-viertje gaat richting 200 ton, een IRM-zesje zit op ruim 350 ton). En dat is dan nog exclusief passagiers en bassage (dat voegt nog vele tonnen aan gewicht toe).

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 12-05-2012 11:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het blijft een kwestie van schaal. Een Lego trein rijdt ook op batterijen. Er zijn stoomtreinen op kolen, dieseltreinen op diesel. Wat is het fundamentele verschil met electrische treinen op (desnoods een wagon vol) accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fiber schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:44:
Het blijft een kwestie van schaal. Een Lego trein rijdt ook op batterijen. Er zijn stoomtreinen op kolen, dieseltreinen op diesel. Wat is het fundamentele verschil met electrische treinen op (desnoods een wagon vol) accu's?
Steenkool en diesel hebben een enorm hoge energieinhoud per kg/dm3. De huidige generatie accu's hebben een energie-inhoud die meerdere ordes van grootte lager ligt. Ziedaar de reden.

Oh, en het kost duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:44:
Zoals gezegd is een echte trein ietsjes zwaarder dan een Lego-trein. Niet veel hoor, paar honderdduizend kilo maar.

Hoe lang denk je dat je op één wagonlading accu's kunt rijden met een trein van 400+ ton (incl passagiers etc)? 30 seconden ofzo? Want die accu's zijn loodzwaar en voegen dus nog eens vele tonnen extra mee te zeulen gewicht toe. Kijk eens wat een trein vreet bij optrekken/acceleren?

Weinig realistisch, en ik denk dat dat het understatement van de eeuw is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zo lang er geen serieuze rekenvoorbeelden zijn dat het echt niet kan geloof ik het niet. Een groot schip dat nog vele honderden malen zwaarder is dan een trein kan ook elektrisch varen zonder bovenleiding. Bij auto's kon het in het begin ook niet vanwege het bereik en het gewicht etc. Tegenwoordig kan het wel, dat heet ontwikkeling, het houdt allemaal nog niet over, toegegeven, maar het kan wel en zal steeds beter worden. Op basis van een paar aannames zonder berekeningen er van uit gaan dat iets niet kan is gewoon conservatief. Ik beweer niet dat het beter of handiger zou zijn, dat weet ik helemaal niet, dan moet je serieus de voordelen tegen de nadelen afwegen. Ik zie alleen niet in waarom het niet zou kunnen. Gewicht zegt mij niets. Een trein rijdt al electrisch, dus dat is al een voordeel t.o.v. auto's. Alleen komt de stroom nu uit een draadje boven de trein. Dan moet je dus kunnen uitrekenen hoeveel accu's je daar in theorie voor nodig hebt en wat dat weegt en hoe groot dat wordt. en wat het rij bereik dan wordt voordat je hem moet omwisselen.

Overigens zijn er ook nog wel wat opties te verzinnen om (een deel van) die accu's te vervangen door een generator op bijvoorbeeld waterstof, ik noem maar wat.

En, o ja, het is duur of het kost veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ze zijn aan het experimenteren op 1700 locs om er een accu wagen achter te hebben. Veel industrie terreinen zijn niet geelektrificeerd, dus als een trein uit Rotterdam in Venlo aankomt en die moet daar niet geelektrificeerd spoor op moet je de loc weer wisselen. Dat willen ze nu dus veranderen door een accu wagen achter de 1700 te hangen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan lijkt me een generatorwagen me nog een zinniger tussenoplossing. Hoef je alleen een stekker op de loc te frutten, generator inpluggen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:22:
Ze zijn aan het experimenteren op 1700 locs om er een accu wagen achter te hebben. Veel industrie terreinen zijn niet geelektrificeerd, dus als een trein uit Rotterdam in Venlo aankomt en die moet daar niet geelektrificeerd spoor op moet je de loc weer wisselen. Dat willen ze nu dus veranderen door een accu wagen achter de 1700 te hangen O-)
Dat zou idd wel kunnen. Is alleen niet helemaal te vergelijken natuurlijk: op zo'n industrieterrein wordt vaak maar met enkele wagens gereden, en tegen een paar km/h. Niet met loodzware treinen op hoge snelheid.

Helemaal nieuw is een generatorwagen overigens ook weer niet: vroeger werden er immers ook wel eens treinen met een DE-loc 2200 of 2400 voor een passagierstrein gezet, met zo'n wagen ertussen voor verwarming en elektrische toestanden. Maar dan voedt de generatorwagen de tractiemotoren dus niet verder ;)

De excursietrein op het Corus-spoor heeft ook zo'n wagen (zie http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2461):

Afbeeldingslocatie: http://nmld.locaalspoor.nl/pix/GEN76110%281%29.JPG

Die zorgt dus voor verlichting, verwarming, omroepinstallatie etc. Erop rijden zou iig niet gaan (of iig niet meer dan enkele seconden maximaal) :P

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 12-05-2012 12:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:27:
Maar dan voedt de generatorwagen de tractiemotoren dus niet verder ;)
Een generatorwagen lijkt me prima haalbaar, aangezien er genoeg treinen rijden die op dat principe gebaseerd zijn. Al heb je dan geen losse wagons en zit het allemaal in één loc.

Wat me ook opvalt uit jouw linkje:
De bodem (vloer) is vervaardigd uit 10 mm dik gepantserd staal, om de wagen meer gewicht te geven.
Ik kan me voorstellen dat dat voor de veiligheid is, zodat het ding niet gaat 'dansen' o.i.d., maar het lijkt wel een beetje het paard achter de wagen spannen qua energieverbruik.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

wildhagen schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:27:
[...]
Dat zou idd wel kunnen. Is alleen niet helemaal te vergelijken natuurlijk: op zo'n industrieterrein wordt vaak maar met enkele wagens gereden, en tegen een paar km/h. Niet met loodzware treinen op hoge snelheid...
Je moet ergens beginnen natuurlijk, noem dit first gen. De techniek staat niet stil en het zou toch mooi zijn als we over 50 jaar zonder bovenleiding toekunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:36:
Je moet ergens beginnen natuurlijk, noem dit first gen. De techniek staat niet stil en het zou toch mooi zijn als we over 50 jaar zonder bovenleiding toekunnen. :)
Dat bestond in 1830 al, maar om een of andere reden bleek een bovenleiding toch handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tijden veranderen. Geen enkele reden dat het (over 100 jaar) nog steeds handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elektrische treinen hebben gewoon veel voordelen. Een elektrische installatie heeft een lager specifiek gewicht, je hebt geen uitstoot op de plek waar de trein rijdt, je kunt energie terugleveren, het heeft minder onderhoud nodig, het is stiller.

Die voordelen wegen echt wel op tegen de nadelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
3 jaar geleden is er door ProRail een keer een prijsvraagd uitgeschreven aan ingenieursbureau's en scholen om een energie besparing te ontwerpen voor het spoor, 1 voor de korte termijn en 1 voor de lange termijn.
Ik kan het me niet zo goed herinneren maar ik geloof dat de oplossingen iets van:
-Trein op waterstof
-Bewegende energieblokken (zodat het verlies lager wordt)
-Weerstand tussen spoor en trein nog verder verlagen
-Zonnepanelen tussen de sporen

etc..

(er waren een stuk meer inzendingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Want we weten allemaal dat het omzetten van elektriciteit in waterstof, het comprimeren of vloeibaar maken en het weer terug omzetten in elektriciteit echt heel veel energie bespaart 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
true, maar je hebt wel meer verlies. Door het hoge amperage en lage voltage op het Nederlandse bovenleiding net is het verlies groot. 25kV bovenleiding heeft niet alleen als voordeel dat je er snel op kan rijden, maar het verlies is ook een stuk lager omdat het amperage lager is (en ja ik weet dat amperage geen woord is :p)
Een trein die puur op waterstof rijdt zal minder verlies geven dan de huidige situatie en geeft als uitstoot water ipv CO/CO2 bij diesel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
-Zonnepanelen tussen de sporen
Daar wordt al wel iets mee gedaan. Ok, geen zonnepanelen tussen de sporen, maar wel op het dak van een spoortunnel in het Belgische deel van de HSL :)

Afbeeldingslocatie: http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/600/Zonenergie71.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 18:55

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Viel mee: om 22.30 uur werd het goederenvervoer aan de noordzijde alweer opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wat hangt er allemaal onder een trein, speciaal in de winter, en hoe bestendig zouden zonnepanelen tussen de sporen nou zijn? En wat gebeurt er als er mensen op gaan staan springen? Ik denk dat er meer mensen zijn die bij een overweg het spoor op lopen dan die op zo'n tunnel of huis klimmen.

Waterstof lijkt me ook niet handig, gezien het comprimeren wel heel inefficiënt is, en het ongecomprimeerd een hele lage energiedichtheid heeft.

Oftewel, gewoon een 25kV bovenleidingsnet, het liefste één die ook energie terug kan leveren :)
Pagina: 1 ... 67 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!