Apparatuur: Canon 7D, Sigma 17-70 mm OS, Sigma 150-500 mm OS, Sigma 105 mm, canon 10-22 mm | Primitief fotoblogje | Flickr fotostream
Reg. datum: 31 augustus 2001
- De camera blijft prima bruikbaar. (er zit een gaatje in voor je viewfinder)
- Blijft ook absoluut droog.
- Het is voornamelijk voor lange telelenzen. Met een korte lens heb je wel een grote lange plastic zak die je om je lens heen moet frommelen, en daardoor kun je je lens wat minder makkelijk bedienen.
Maar met een 100-400 of 70-200 2.8 werkt het prima. Je kunt de zoom en focus nog prima bedienen.
Het enige wat wel lastiger word is het bekijken van je fotos op het scherm achterop je camera. Dat lijkt mij het voordeel van die duurdere oplossingen.
is het ook mogelijk om je afstandsbediening evt. te gebruiken?
Apparatuur: Canon 7D, Sigma 17-70 mm OS, Sigma 150-500 mm OS, Sigma 105 mm, canon 10-22 mm | Primitief fotoblogje | Flickr fotostream
Maar het voelt aardig stevig aan. Ik heb niet het gevoel dat het heel snel kapot zal gaan.
Wat voor soort afstandbediening had je in gedachten?
Er zit een "knik" in de hoes, dus die afstandbediening met het kabeltje kun je gewoon naar beneden laten hangen in die hoes.
ben eigenlijk wel benieuwd of een 7D+grip erin past? op die plaatjes zie je nu ook weer niet zo heel veel ruimte onder de camera in de hoes, dus als dat een 1000D oid is...
Op dit videootje zie je die rainsleeve wat beter dan op de fotootjes:
http://www.youtube.com/watch?v=yWgXbNvH4kg
Ik vind het ook wel ideaal dat er makkelijk een korte en lange lens in past doordat de lenscover deels opvouwbaar is (100-400 volledig uitgeschoven past er nog in).
Ik heb er een 7D in zonder grip, met grip moet ook makkelijk gaan.

ik begrijp dat je wel bij de knoppen kan, maar dat je ze niet ziet? kan je deze ook gebruiken op statief?
Hij kan op een statief, de onderkant zit met klittenband dicht, zie ook hier:
http://www.ramaidea.it/im...6ecc926a6c3_3964826_2.jpg
Achterkant: http://www.ramaidea.it/im...dc4c0f99de1_3964826_1.jpg
Even wat anders: ik kwam van de week deze (engelstalige) website tegen. Er staan allerhande tips & truuks over vogelfotografie op beschreven. Heel erg uitgebreid, en ik denk best handig voor zowel beginnend als wat meer gevorderd vogelfotograaf.
Misschien kan deze in de startpost opgenomen worden?
link: http://www.digitalbirdphotography.com/windows/contents.html

Sony A580 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Tamron 17-50 f/2.8 || Minolta AF 28 f/2.8 || Sony 50 f/1.8 || Minolta AF 75-300 f/4.5-5.6 || HVL-F43AM
Sony NEX-C3 || Sony 16 f/2.8 || Minolta MD 28 f/2.8 || Sigma 30 f/2.8 || Minolta MD 45 f/2
Anyway, vraagje.
Voor een klus moet ik tegenwoordig regelmatig in Apeldoorn zijn. Nou ben ik wel 's redelijk op tijd klaar en het wordt alweer langer licht. Als ik in Den Haag/Rotterdam moet zijn stop ik dan wel 's bij de Starrevaart voor mijn pauze.
Iemand nog tips voor de regio Amersfoort/Apeldoorn? Plekjes waar je makkelijk even een lange lunchpauze aangenaam kan besteden?
Nikon 62mm polarisatiefilter te koop || Fotoalbum op flickr
Eventueel doe je mij een DMtje met je nummer! Woon 100m naast Berg en Bos, en werk veel samen met natuurbeheer hier!quote:Wijnands schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:45:
OK, klinkt goed..
Double Exposure - Tweakers.net Community Filmproject!

Helaas wel op een redelijke afstand, de foto is sterk gecropt.
Merkte zondag wel dat de gele kwikstaarten nu iets makkelijker worden. Helaas veel te weinig licht om echt nette foto's te schieten.

DSC_8330 by j_wijnands, on Flickr
Wijnands wijzigde dit bericht 06-02-2012 10:25 (75%)

What are you doing in that car Mister? by j_wijnands, on Flickr
De meeste honden die ik zie, lopen gewoon los en worden aangelijnd of vastgehouden bij het kruisen van andere mensen. Als de hond goed luistert naar de baasjes, is dit niet onmiddellijk een probleem, hoewel het verboden is, er staat namelijk een bord aan de ingang waarop vermeld wordt dat het de honden aan de leiband moeten! Nu ben ik twee weken geleden bijna aangevallen door een pitbull en een Duitse scheper. Deze liepen ook gewoon los en de baasjes deden niet de moeite om ze even vast te houden/aan te lijnen. Ik heb mijn fiets tussen mij en de honden kunnen houden waardoor ik niet gebeten ben en er met de schrik vanaf gekomen ben. Toen ik een opmerking maakte over het feit dat aan het begin van het gebied een bord staat waarop vermeld is dat het verboden is om de honden los te laten lopen, werd dit weggelachen door de eigenaars. De woorden waren `Ge moet gene schrik hebbe, hij doe niks zelle' in het typische dialect van de streek. Een paar seconden eerder waren ze wel alletwee aan het serieus grommen naar mij...
Vanmidag had ik opnieuw hetzelfde probleem. Ik liep langs de rivier op zoek naar mooie vogels om te fotograferen. Ik kruis een koppel met twee honden, een Jack Russel en een Deense/Duitse dog. Ze waren alletwee aan de lijn, alleszins toch op het moment dat ik ze passeerde. De Deense/Duitse dog keek mij al vies aan en begon te trekken aan de lijn om tot bij mij te komen. Hij zag er niet zo vriendelijk uit dus ik zorgde ervoor dat ik op een veilige afstand bleef. Een paar minuten later, ik was verder gewandeld door een drassig veld richting een weide met paarden, hoor ik de eigenaars naar de hond roepen. Ik draai mij om en zie de Deense/Duitse dog in volle vaart op mij aflopen. Normaal gezien heb ik geen schrik van honden, maar zo'n grote hond die er aggressief uitzag en naar mij toe liep in volle vaart, jaagde mij toch een beetje de stuipen op het lijf. Hij was ongeveer 300m van mij verwijderd. Ik heb zo snel als ik kon naar de weide met paarden gelopen en over het hek gesprongen. Het was maar net op tijd, want toen ik er net over gesprongen was, was de hond nog maar zo'n 15 meter van mij verwijderd. Toen hij zag dat hij waarschijnlijk niet over dat hek ging geraken, liep hij terug naar zijn eigenaars. Die zijn dan gewoon verder gewandeld en hem waarschijnlijk terug aan de leiband vast gemaakt. Ik ben er dus opnieuw met de schrik vanaf gekomen, maar ik vind dit echt niet kunnen. Ik wil mij op mijn gemak voelen als ik rondwandel in het natuurgebied en niet aangevallen worden door grote, gevaarlijke honden.
Mijn vraag is dus, wie van jullie heeft dit al meegemaakt en wat doe je ertegen? Ik heb niets tegen honden en als ze vriendelijk zijn, mogen ze van mij eigenlijk zelfs los lopen. Maar aggressieve honden zoals die 3 die ik genoemd heb, moeten van mij gewoon aan de leiband. Hebben jullie tips om ze op afstand te houden/tegen te gaan om aangevallen te worden? Ik weet dat ik normaal gezien best niet ga lopen, ik heb dit in deze situatie gedaan omdat `veiligheid' dichtbij genoeg was om naar te gaan voordat de hond mij kon bereiken. In andere situaties zal dit wss niet altijd het geval zijn. Zaken zoals neem een baseballbat mee en klop hem dood moet je hier niet geven als tips, ik ben een dierenvriend en wil dus ook de dieren geen blijvende schade berokkenen.
Canon Eos 450D + Signon 10-400 f1.8 IS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Daarnaast.. nee, nooit mee gemaakt. Zou het mij overkomen dan zou ik toch mijn eenpoot hanteren. Niet om dood te slaan, wel om mezelf te verdedigen.
Om eerlijk te zijn, ik ben niet snel bang van honden maar dat kan komen omdat we altijd honden hadden thuis en mijn vader ook veel in hondentraining deed. Ik kan ze dus aardig lezen en weet dat er best wel wat honden zijn die agressief overkomen maar er maar heel weinig zijn die een mens echt zullen bijten. Vrijwel altijd is het domste wat je kan doen gaan wegrennen. Honden kunnen sneller rennen dan jij en je bent in een keer gedegradeerd naar of prooi of een mens die zeer laag in de roedel rangorde staat.
Bij veel honden die aggressief doen werkt blijven staan het beste. Niet glimlachen of grijnzen, wel duidelijk en beslist NEE of FOEI! roepen als ze vlakbij zijn.
Meeste "problemen" die ik met honden heb is met de springende beesten en de honden die graag toch even aan de voorkant van m'n telelens willen snuffelen.
Wijnands wijzigde dit bericht 20-02-2012 20:15 (22%)
Ik heb het gemeld bij het Agentschap voor Natuur- en Bosbeheer, bij Natuurpunt en bij de verantwoordelijken voor het gebied elk apart. Ik heb ook foto's van de hond en de mensen die ermee aan het wandelen waren.quote:Wijnands schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:12:
Ik zou dit sowiso 's aangeven bij de plaatselijke veldwachterij, kan via 0900-8844.
Daarnaast.. nee, nooit mee gemaakt. Zou het mij overkomen dan zou ik toch mijn eenpoot hanteren. Niet om dood te slaan, wel om mezelf te verdedigen.
Om eerlijk te zijn, ik ben niet snel bang van honden maar dat kan komen omdat we altijd honden hadden thuis en mijn vader ook veel in hondentraining deed. Ik kan ze dus aardig lezen en weet dat er best wel wat honden zijn die agressief overkomen maar er maar heel weinig zijn die een mens echt zullen bijten. Vrijwel altijd is het domste wat je kan doen gaan wegrennen. Honden kunnen sneller rennen dan jij en je bent in een keer gedegradeerd naar of prooi of een mens die zeer laag in de roedel rangorde staat.
Bij veel honden die aggressief doen werkt blijven staan het beste. Niet glimlachen of grijnzen, wel duidelijk en beslist NEE of FOEI! roepen als ze vlakbij zijn.
Meeste "problemen" die ik met honden heb is met de springende beesten en de honden die graag toch even aan de voorkant van m'n telelens willen snuffelen.
Ik ben het helemaal eens met jou dat rennen een slecht idee is in de meeste gevallen. De eerste keer met die Duitse Scheper en pitbull ben ik ook blijven staan, omdat ik wist dat het nutteloos was om te gaan rennen.
Nu heb ik dit wel gedaan omdat ik vrijwel zeker was dat ik de omheining wel ging halen. Ik moest 60 meter doen en de hond over de 300m. Toch was het nog vrij nipt
Nee oid roepen werkt idd goed bij kleinere honden, maar bvb bij een deense dog heb ik toch mijn twijfels. Ik had niet zo enkel schrik om gebeten te worden, ik had ook helemaal geen zin om omver gelopen te worden door zo'n gigantische hond. Die wil ik niet naar mijn 400mm laten springen
Canon Eos 450D + Signon 10-400 f1.8 IS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Sorry maar ik denk toch dat je in dit geval een inschattingsfout hebt gemaakt. Begrijpelijk maar toch.
Voor andere tweakers die hier ook wel 's tegenaan lopen, kijk 's een paar aflevering dog whisperer. Je kan best wat leren over lichaamstaal van honden.
Reg. datum: 26 juni 2005
Kreeg hetzelfde idee.quote:Wijnands schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:42:
Voor andere tweakers die hier ook wel 's tegenaan lopen, kijk 's een paar aflevering dog whisperer. Je kan best wat leren over lichaamstaal van honden.
Kijk niet naar ze, zeg niks, raak niet aan.
Zeker het eerst vind ik nog lastig.
En toch is mijn ervaring met de bovenstaande methode beter dan het vroeger was tussen mij en honden.
Zeker van mij kant af.
Resultaat is vaak dat ze even snuffelen(Lens heeftt ook altijd aantrekkingkracht, fijn zo grote zonnekap
Merk alleen dat de baasjes er nerveus van worden.
Rubencs wijzigde dit bericht 20-02-2012 21:43 (12%)
Ik heb normaal ook geen problemen met honden. Ik heb er in normale omstandigheden ook totaal geen angst voor oid. Maar als een Deense dog op je af komt stormen is het toch andere koek.quote:Rubencs schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:42:
[...]
Kreeg hetzelfde idee.
Kijk niet naar ze, zeg niks, raak niet aan.
Zeker het eerst vind ik nog lastig.
En toch is mijn ervaring met de bovenstaande methode beter dan het vroeger was tussen mij en honden.
Zeker van mij kant af.![]()
Resultaat is vaak dat ze even snuffelen(Lens heeftt ook altijd aantrekkingkracht, fijn zo grote zonnekap) en lopen dan door.
Merk alleen dat de baasjes er nerveus van worden.Maar dat kunnen we ook nog wel aan.
Wijnands, je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk dat ik in de meeste situaties beter gewoon blijf staan. Maar je moet maar net op die ene agressieve hond vallen die bijt of je alleszins bespringt.Het eerste zijn er niet zo veel, maar er zijn er veel die springen omdat ze niet goed opgevoed zijn.
Hij liep het hele veld door in mijn richting. Dus eerst liepen ze mij voorbij en probeerde de hond al tot bij mij te geraken. En dan een beetje later loopt hij 300m op volle snelheid door een drassig veld waar je in wegzakt mijn richting uit hoewel zijn baas hem meermaals luid en duidelijk terugroept? Ik was het enige levende wezen in dat veld buiten de hond en de eigenaars en hij liep echt recht op mij af. Ik had dus niet veel zin om te wachten tot een hond van 70 kg tot bij mij was
Reg. datum: 02 april 2004
Klopt helemaal maar hij liep al naar mij toe in volle vaart voordat ik wegliepquote:Toff schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:43:
Behalve een enkele gestoorde kettinghond ben ik nog nooit een hond tegengekomen die zonder reden aanvalt. Angstig gedrag en weglopen/rennen zijn wel goede redenen voor een hond.... PROOI! Straal negeren is meestal het beste en indien een hond te dichtbij komt, is een kort geluid en een gelijktijdig handgebaar normaal gesproken voldoende om een hond te corrigeren. Straal uit dat je boven de hond staat, zodat deze zijn plaats weet.
Ik zal volgende keer idd eens gewoon blijven staan en negeren, ik ben benieuwd. Hopelijk beland ik niet in het ziekenhuis met bijtwonden
Kom ik je zeker opzoeken, als ik het weet waar je ligt.quote:LaurentS schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:09:
[...]
Klopt helemaal maar hij liep al naar mij toe in volle vaart voordat ik wegliep
Ik zal volgende keer idd eens gewoon blijven staan en negeren, ik ben benieuwd. Hopelijk beland ik niet in het ziekenhuis met bijtwonden
Ik krijg dan ook nog eens extra 'jeuk' als ze aankomen met 'hij wil alleen maar spelen'
In één geval was een vent zelfs verontwaardigd dat ik zijn oogappeltje een klap op zijn kop gaf met mijn eenpoot. Nee ik laat me voor de lol mijn broek verscheuren
Ook een keer gehad dat een hond teveel rond mijn statief liep te snuffelen en het statief omstootte. Gelukkig was er niks kapot, maar die eigenaar schrok wel even toen hij hoorde hoe duur die apparatuur kon zijn...
Klopt een statief is behoorlijk handig in zo'n situaties. Ik had het ook mee, maar ik heb nog een oud statief met dunne pootjes, ik had niet de indruk dat ik daar veel mee kon beginnen tegen een Deense dog, of ik moest hem gaan slaan met mijn camera en lens die erop stondenquote:marceltuit schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:28:
Erg herkenbaar probleem. Ik heb in de afgelopen paar jaar al een paar keer een woeste hond op me af zien komen tijdens het fotograferen. Ik ben dan ook absoluut niet te beroerd om mijn statief te gebruiken. Ik ben er absoluut niet van gediend als mensen hun beest niet onder controle hebben; en al helemaal niet in gebieden waar honden al helemaal verboden zijn.
Ik krijg dan ook nog eens extra 'jeuk' als ze aankomen met 'hij wil alleen maar spelen'
In één geval was een vent zelfs verontwaardigd dat ik zijn oogappeltje een klap op zijn kop gaf met mijn eenpoot. Nee ik laat me voor de lol mijn broek verscheuren
Ook een keer gehad dat een hond teveel rond mijn statief liep te snuffelen en het statief omstootte. Gelukkig was er niks kapot, maar die eigenaar schrok wel even toen hij hoorde hoe duur die apparatuur kon zijn...
Reg. datum: 28 augustus 2003
1 pepper spray is verboden in België (in Nederland ook trouwens). Dan kan de eigenaar zo klacht tegen je neer leggen en dan ben jij nog diegene die mag betalen...quote:kdbruin schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:21:
Een busje pepperspray werkt ook heel goed tegen honden. Wel zorgen dat je er gemakkelijk bij kan :-)
2 Ik ben een dierenvriend en wil ze zo vredelievend mogelijk behandelen. Al moet ik toegeven dat als ik een busje meegehad had op dat moment dat die Deense dog een douche pepperspray had gekregen hoor.
Ik denk niet dat dit een goed idee is.quote:LaurentS schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:20:
Enige tips hoe er mooie foto's van te maken zonder de vogels te verstoren?
Voordat je ze gaat verstoren, probeer eerst zoiets: Sibylle in "Het grote "behind the scenes" topic"quote:LaurentS schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:20:
Ik heb een nest van koolmeesjes in mijn brievenbus. Er zit al heel wat mos en gras in maar nog geen eieren. Ik wil er graag mooie foto's van maken maar ik heb een beetje schrik dat als ik te vroeg begin (voor dat er dus eitjes zijn) dat ze gaan vertrekken of dat ze hun nest gaan achterlaten. Enige tips hoe er mooie foto's van te maken zonder de vogels te verstoren?
Ralph,

In diverse kleuren leverbaar.
Nou moet die hoed toch wel via brievenbus post verstuurd kunnen worden. Zelfs al moet het als pakje dan nog kunnen we iets onder de prijs van de bever uitkomen.
Moby wijzigde dit bericht 02-05-2012 16:31 (30%)
Reden: selectief knippen en plakken, zie hieronder
Ehm
dual p3 1GHz 1GB ram 100G UDMA 133; p4 2.4 533 1Gig p4 3,2@3,5 1MB l2-cache 1GB hyperx pc3500, asus p5wdh deluxe c2d E6600 x1950XTX
Ik heb een Canon EOS 400D met de standaard 18-55 kit lens.
Heeft iemand tips m.b.t. instellingen om van deze maan (indien zichtbaar uiteraard) écht goede foto's te kunnen nemen.
Reg. datum: 06 juni 2004
Ik heb het alsvolgt gedaan, met een Canon telelens 70-300 IS USM
1. Regel (koop / leen / huur) een telelens. Hoe meer mm's des te beter. Denk aan 300 mm minimaal.
2. Zet de camera op de M stand.
3. Heb je IS op de telelens: ISO 100, anders hogere ISO's of een statief.
4. Diafragma zo groot mogelijke opening. Met een standaard zoomlens zit je dan op F5.6
5. Sluitertijd zo instellen dat je een goed belichte maan hebt. Een 400D heeft geen spotmeting, dus begin op 1/100, en bekijk of de maan goed is belicht. Bijstellen totdat je een goed resultaat hebt!
Ik zou een wat kleiner diafragma nemen. Wijdopen is een lens meestal wat softer. De kans is vrij groot dat je nog flink moet kroppen, dus je kan alle scherpte gebruiken.quote:Diafragma zo groot mogelijke opening. Met een standaard zoomlens zit je dan op F5.6
marceltuit wijzigde dit bericht 03-05-2012 10:28 (19%)
Thanx. Kan helaas geen 70-200 / 300 lens lenen. Zal het moeten doen met de standaard 18-55 lens die ik heb.
Ik ga er gewoon even de tijd voor nemen en zoveel mogelijk foto's nemen met verschillende instellingen. Dan zal er altijd wel een goeie tussen zitten (hoop ik). hahaha
Tja je maan zal dan wel erg klein in beeld zijnquote:Xessive schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:31:
@107mb & marceltuit,
Thanx. Kan helaas geen 70-200 / 300 lens lenen. Zal het moeten doen met de standaard 18-55 lens die ik heb.
Ik ga er gewoon even de tijd voor nemen en zoveel mogelijk foto's nemen met verschillende instellingen. Dan zal er altijd wel een goeie tussen zitten (hoop ik). hahaha
Interessant... ben benieuwd wat dat wordt met mijn 100-400 straks : De vorige maan was ik 3 uur te laat voorquote:Gutteguttegut schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:55:
Met zo'n maan kun je ook teveel mm's hebben
Bij de vorige "supermaan" was mn 400mm op crop precies goed, je ziet hm dan al door je beeld bewegen.
Hoe laat is deze precies en op welke dag ??
HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel
Reg. datum: 28 mei 2008
Reg. datum: 04 mei 2010
Hiervoor staat de volgende apparatuur tot mijn beschikking:
Nikon d90, 70-300VR, 16-85vr, intervallometer. manfrotto statief (drieweg).
wat betreft de aanpak ben ik nog niet helemaal zeker maar het idee is het volgende:
- het kiezen van de positie: hoe weet ik of de maan in het oosten of westen te zien is, als ik bijvoorbeeld een timelapse met groothoek wil maken zodat er weerspiegelingen in het water te zien zijn.
- interval: ik dacht aan 1 beeld per 5 seconden gedurende 2 uur.
- belichting: de maan fotograferen is nog redelijk lastig heb ik eerder gemerkt. ik ga in eerste instantie uit van iso:100, VR uit, diafragma: F8 (of ga ik de extra scherpte niet nodig hebben in een timelapse?), sluitertijd laten kiezen door diafragmavoorkeur. Is het dan handig om spotmeting te kiezen? of moet ik de handmatige correctie met het +- knopje toepassen?
alvast bedankt!
Ik heb ergens gelezen dat voor sterrenfotografie je niet iso100 moet pakken, eerder iso400-800, dan pikt ie meer sterren op. <-- wacht even op confirmatie van iemand anders, ben niet de grootste expert op dit vlak.
Maar wat betreft lens: je hebt flinke zoom nodig om de maan enigszins groot in beeld te krijgen, dus in weerspiegeling met water klinkt leuk, maar ik denk dat je dan een klein wit stipje te zien krijgt en meer niet. Het wordt weliswaar een 'supermaan' genoemd, maar hij is zo'n 15% groter dan gemiddeld, wat dus alsnog niet heel groot is.
Sowieso zou ik op het moment zelf kijken wat het beste resultaat oplevert, door zelf met de sluitertijd te spelen (dus lekker op Manual schieten).
Maar een hogere ISO dan 100 zou ik sowieso wel nemen, omdat de maan (en de aarde) ook bewegen. 10 sec op ISO100 zal minder licht opleveren dan 2,5 sec op ISO400 (ook al wordt de 2 stops verlies van kortere tijd precies gecompenseerd door de 2 stops hogere ISO), omdat de maan in 2,5 sec minder verplaatst is dan in 10 sec tijd.
Hahn wijzigde dit bericht 06-05-2012 16:21 (26%)
The devil is in the details.
Als je camera het aankan, liefst nog hoger. Onderstaande plaat heb ik op ISO4000 genomen:quote:Ik heb ergens gelezen dat voor sterrenfotografie je niet iso100 moet pakken, eerder iso400-800, dan pikt ie meer sterren op. <-- wacht even op confirmatie van iemand anders, ben niet de grootste expert op dit vlak.

The milky way by Marcel Tuit, on Flickr
Ik heb toen verschillende instellingen getest, en bij bijv. iso 1600 was de hoeveelheid sterren al een stuk minder. (foto was overigens ook aanzienlijk donkerder, omdat ik sluitertijd kort moest houden om geen star trails te krijgen.
Lijkt me niet. In nederland hebben we hier veel te veel luchtvervuiling cq strooilicht van het licht uit de steden, van de planten kassen etc.quote:Snuurtje schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:58:
Prachtig marcel, ik ga dit zelf echt nog vaker doen. Met het blote oog zie je lang niet zoveel sterren. Ook die nevels erin zijn mooi, is dit in nederland? Of zou je dit ook kunnen kieken in NL?
Misschien in het noorden des lands in een groot natuurgebied.
EDIT:
Inderdaad een hele vette plaat trouwens, wil ik ook nog eens doen.
Scirocco wijzigde dit bericht 07-05-2012 19:22 (7%)
500px | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 240gb, 8gb, HR-AG | iPhone 4 | 7D | 18-400 2.8 IS HSM |
Dit ga je volgens mij niet vinden in Nederland, zelfs een groot deel van europa niet. Is er niet teveel lichtvervuiling, dan is er wel te veel vochtdamp in de lucht.
Ik geef je de meeste kans in afgelegen woestijnen / berggebieden.
Ik baalde hier overigens wel een beetje dat de maan niet scheen, dan had ik ook nog wat op de voorgrond kunnen belichten
edit: ik kan me overigens ook herinneren dat je het ook nog wel van belang is waar tov de evenaar je zit oid om kans te krijgne op dit soort nevels; maar daarvan weet ik niet zo goed of het waar is.
marceltuit wijzigde dit bericht 07-05-2012 20:35 (37%)
Even iets anders, voor de vogelliefhebbers: ik kwam er achter dat waarneming.nl ook een app heeft voor android-telefoons. Hier kan je ter plaatse je waarnemingen invoeren, maar ook ter plaatse waarnemingen in de buurt van waar je bent bekijken. Vind ik best handig moet ik zeggen!
De app heet ObsMapp.
Alles ter hoogte van Spanje/Italië/Croatië/enz... is geschikt voor zulke foto'squote:marceltuit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:32:
Nee, deze foto is in de VS genomen, in Death Valley.
Dit ga je volgens mij niet vinden in Nederland, zelfs een groot deel van europa niet. Is er niet teveel lichtvervuiling, dan is er wel te veel vochtdamp in de lucht.
Scandinavië ook denk ik ??
Moet je het alleen niet vergeten, zoals ik vorig jaar
HELP GoT TO THE TOP
In scandinavie moet je hopen op noorderlicht, dat is nog veel mooier :-)
Reg. datum: 08 oktober 2001
quote:marceltuit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:32:
ik kan me overigens ook herinneren dat je het ook nog wel van belang is waar tov de evenaar je zit oid om kans te krijgne op dit soort nevels; maar daarvan weet ik niet zo goed of het waar is.
Oh ja joh? Genomen in zuid-Duitsland:quote:nero355 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:26:
Alles ter hoogte van Spanje/Italië/Croatië/enz... is geschikt voor zulke foto's
Scandinavië ook denk ik ??

Het kán dus wel. Ik had geen statief bij me dus de camera gewoon op de grond gelegd, opgepropte handschoen eronder en op timer gezet. Ik heb er ca. 30 seconden aan besteed, langer kon ik mijn handschoen niet missen want het was daar -12°C. Melkweg, twee drie satellieten, Coathanger cluster Collinder 399 en M31 Andromeda melkwegstelsel. Niet slecht al zeg ik het zelf.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
500px | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 240gb, 8gb, HR-AG | iPhone 4 | 7D | 18-400 2.8 IS HSM |
@scirocco: wat Orion zegt, als het helder genoeg is zie je hem vanzelf wel. En wat betreft compo op de voogrond: ook daar zie je vanzelf wel wat als je aan het donker gewend bent
marceltuit wijzigde dit bericht 09-05-2012 07:12 (19%)
Ter info => Dat bedoelde ik dus ook met mijn post : Er zijn meer plekken waar het kanquote:Kurgan schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:19:
Oh ja joh? Genomen in zuid-Duitsland:
[afbeelding]
Het kán dus wel. Ik had geen statief bij me dus de camera gewoon op de grond gelegd, opgepropte handschoen eronder en op timer gezet. Ik heb er ca. 30 seconden aan besteed, langer kon ik mijn handschoen niet missen want het was daar -12°C. Melkweg, twee drie satellieten, Coathanger cluster Collinder 399 en M31 Andromeda melkwegstelsel. Niet slecht al zeg ik het zelf.
HELP GoT TO THE TOP
@nero355: snap ik maar dit was een stuk noordelijker dan Spanje/Italië/Croatië en een stuk zuidelijker dan Scandinavië. Ik hanteer zelf een andere vuistregel: hoe hoger en meer afgelegen, hoe beter; ongeacht waar op Aarde. Optimaal is natuurlijk om helemaal niet op Aarde te zijn maar tenzij je André Kuipers heet wordt dat tamelijk lastig...
Hoe heb jij de nabewerking aangepakt? Dat vond ik ook nog best een moeilijke klus; de aanwezige ruis moest weg maar niet ten kost van de sterren haha
Toch tof, ik krijg gelijk zin om het aanstaande vakantie weer te gaan proberen
marceltuit wijzigde dit bericht 09-05-2012 14:47 (22%)
Oftewel: long exposure noise reduction aanzetten. dat doet exact wat jij beschrijft: na de foto nog een foto nemen met dezelfde settings, maar met gesloten sluiter en die info vervolgens gebruiken om ruis en hot pixels te filteren.quote:Toff schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:53:
Als je een extra foto met dezelfde instellingen maakt met de lensdop erop, kan je misschien de valse sterren verwijderen, door de foto's van elkaar af te trekken.
De één na beste manier is een tikkeltje overbelichten en in de nabewerking weer corrigeren, dat scheelt al een hoop. Verder heb ik in Photoshop de afbeelding omgezet naar Lab color en in het Luminance-kanaal de curve aangepast. Dat heeft tot gevolg dat alles beneden een bepaalde helderheid wordt afgekapt naar zwart, alles boven een bepaalde helderheid wordt 100% wit en daar tussenin loopt het steil op. Dat werkt uitstekend bij foto's die maar een paar, ver uit elkaar liggende helderheidswaarden hebben - zoals sterren op een zwarte achtergrond, kijk maar naar het verschil:

Een derde manier is om alleen zwart en bijna-zwart te selecteren en daar ruisreductie op los te laten maar dat werkt meestal niet geweldig.
Gaat sneller dan zelf steeds een extra foto maken met lensdop er op en in de nabewerking verwerken wat toff voorsteltquote:Hahn schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:03:
En dan na elke foto lekker lang moeten wachten omdat 'ie de ruis aan het filteren is. Nee dat is fijn
Je wilt die functie niet permanent aan hebben staan bij elke vorm van long exposure inderdaad.
Reg. datum: 12 augustus 2010
Daar is het zowel overdag als 's nachts dan druk.quote:gadgetgek schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:29:
Tussen Almere en Lelystad is volgens mij ook een populaire donkere plek waar mensen uit de wijde omgeving op af komen. Dat is dacht ik de Knardijk.
Maar er staan zo ver ik weet inderdaad geen lantarenpalen.
* a: Hebben alle camera's die functie?quote:Orion84 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:02:
[...]
Oftewel: long exposure noise reduction aanzetten. dat doet exact wat jij beschrijft: na de foto nog een foto nemen met dezelfde settings, maar met gesloten sluiter en die info vervolgens gebruiken om ruis en hot pixels te filteren.
* b: Als je een serie maakt, is 1 foto-met-dop voldoende voor de hele serie toch?
* c: Bij jouw methode gaat het origineel verloren.
Toff wijzigde dit bericht 09-05-2012 23:40 (5%)
Bij Nikon is dat iig vanaf het simpelste model dSLR al jaren beschikbaar.quote:
Als het allemaal met dezelfde settings is wellicht wel ja.quote:* b: Als je een serie maakt, is 1 foto-met-dop voldoende voor de hele serie toch?
True.quote:* c: Bij jouw methode gaat het origineel verloren.
Nadelen van jouw methode:
1. je moet er in post nog mee aan de slag en de vraag is of dat een beter resultaat geeft dan een specifieke methode in de camera.
2. Risico op licht lekken. Dichte sluiter is een stuk betrouwbaarder dan dichte lens.
Voor beide methodes is wat te zeggen
Hier moet je denk ik heel erg mee oppassen, voor je het weet heb je star trails ipv sterretjes?quote:De allerbeste manier om ruis weg te krijgen is het maken van meerdere foto's, die over elkaar leggen en het gemiddelde nemen, op die manier verminder je ook de effecten van turbulentie in de lucht. Er is software die dat automagisch voor je kan doen en zelfs de foto's met elkaar uitlijnt maar die is meestal niet erg gebruiksvriendelijk.
Dat ziet er ook al goed uit. Hier ga ik eens mee stoeien met het origineel van mijn geplaatste foto.quote:De één na beste manier is een tikkeltje overbelichten en in de nabewerking weer corrigeren, dat scheelt al een hoop. Verder heb ik in Photoshop de afbeelding omgezet naar Lab color en in het Luminance-kanaal de curve aangepast. Dat heeft tot gevolg dat alles beneden een bepaalde helderheid wordt afgekapt naar zwart, alles boven een bepaalde helderheid wordt 100% wit en daar tussenin loopt het steil op. Dat werkt uitstekend bij foto's die maar een paar, ver uit elkaar liggende helderheidswaarden hebben - zoals sterren op een zwarte achtergrond, kijk maar naar het verschil:
Ik ken ook zat donkere plaatsen in NLD waar geen lantaarnpalen zijn, maar daar ga je denk ik geen sterrenstelsels en de melkweg zien aangezien je dan nog steeds grote kans hebt op lichtvervuiling van steden achter de horizon?quote:Tussen Almere en Lelystad is volgens mij ook een populaire donkere plek waar mensen uit de wijde omgeving op af komen. Dat is dacht ik de Knardijk.
Steeds? 1 foto lijkt me genoeg, als je de instellingen hetzelfde laat. En het kost in de nabewerking meer tijd, maar tijd tijdens het schieten is belangrijker vind ik, want nabewerking kan altijd, schieten niet.quote:Orion84 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 18:46:
[...]
Gaat sneller dan zelf steeds een extra foto maken met lensdop er op en in de nabewerking verwerken wat toff voorstelt
Reg. datum: 12 augustus 2010
Let wel dat de knardijk niet de dijk is waarmee je van Almere naar Lelystad kan rijden. Ik heb het over de dijk die zuidelijk en oostelijk Flevoland van elkaar scheid in geval van een dijkdoorbraak. Hier is bijna geen verkeer aangezien dit een ventweg is midden in de polder waar je als normaal mens 's avonds niks te zoeken hebt.quote:Rubencs schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:23:
[...]
Daar is het zowel overdag als 's nachts dan druk.
Maar er staan zo ver ik weet inderdaad geen lantarenpalen.
Schijnt erg populair te zijn voor sterrenspotters.
gadgetgek wijzigde dit bericht 11-05-2012 13:31 (4%)
Dat is ook de dijk die ik bedoel. Zit namelijk 1 van de informatiecentra van de oostvaardersplassen.quote:gadgetgek schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:30:
[...]
Let wel dat de knardijk niet de dijk is waarmee je van Almere naar Lelystad kan rijden. Ik heb het over de dijk die zuidelijk en oostelijk Flevoland van elkaar scheid in geval van een dijkdoorbraak. Hier is bijna geen verkeer aangezien dit een ventweg is midden in de polder waar je als normaal mens 's avonds niks te zoeken hebt.
Schijnt erg populair te zijn voor sterrenspotters.