Dat is zonde, gewoon zo laten zitten. Anders ga je de openheid van het spectrum missen._ferry_ schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:14:
Heb het voor de foto een beetje uit elkaar getrokken, als je er aan trekt vouw je het samen tot een bijna ronde kabel. Vrij makkelijk, aan de rechterkant pak je de buitenste kabel, die doe je bovenlangs op-neer--op-neer etc. vervolgens hetzelfde aan de linkerkant, maar dan juist onderlangs beginnen.
PreciesThedr schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:35:
[...]
Het ziet er iig fancy uit; de ware audiofool gelooft vast en zeker dat je er een tweede hypotheek bij hebt moeten nemen om dat moois te financieren
Maar ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Zou leuk zijn om er eens een (luister)test aan te wagen
True, maar door deze constructie kun je de scherpte mooi bijstellen, soms kan het wel eens te open klinken, dan trek je een beetje aan de kabel, sluit hij zich, en zal het geluid ook meer gesloten klinken.Roamor schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:43:
[...]
Dat is zonde, gewoon zo laten zitten. Anders ga je de openheid van het spectrum missen.
Draaide een tijdje met 1,5 mm goedkope grijze bouwmarkt kabel op mijn 5.1 Kef 2005.1 luidspreker set i.c.m. Pioneer VSX-1021. Dit was een overblijfsel van een verhuizing.
Alles vervangen door Supra Classic 4 kabels met Nakamichi banana plugs op alle uiteinden.
Enorm verschil te horen, maargoed de 1,5 mm kostte 10 jaar geleden nog geen 45 gulden en de Supra Classic kost ruim 300 euro ...
Alle waar naar zijn geld.
Alles vervangen door Supra Classic 4 kabels met Nakamichi banana plugs op alle uiteinden.
Enorm verschil te horen, maargoed de 1,5 mm kostte 10 jaar geleden nog geen 45 gulden en de Supra Classic kost ruim 300 euro ...
Alle waar naar zijn geld.
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
@furby.. je bent blijkbaar geen kenner van buizenversterkers 
@Buayakeren
Deze kabel?
Verhip, ze hebben er zelfs iets op gevonden dat het signaal niet van ader naar ader springt..
@Buayakeren
Deze kabel?
Daar zijn heel wat elfjes aan te pas gekomen zie ik.Deze Supra Classic 4.0 kabel heeft een PVC isolatie, de kabel is van multi-stranded >99.999% puur koper gemaakt en is 4mm2. Het speciale aan deze kabel is dat deze geheel vertind is. De isolatie is stevig en hard maar de kabel blijft wel soepel. Deze kabel heeft een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb 2x2,5meter in gebruik, door de geringe ruimte.
Je zou denken dat deze kabel een scherp hoog zou geven, doordat deze vertind is. Echter is dat niet het geval, het klankbeeld is mooi in balans. Het hoog blijft zuiver, stemmen klinken zeer natuurlijk zonder enige scherpte. Het laag is goed aanwezig en is strak, instrumenten worden goed gescheiden weergegeven. Met de Supra Classic 4.0 was het weer genieten, elke cd klonk zoals het hoorde, alles werd mooi en exact geplaatst zoals het opgenomen was op cd. Ik had nooit verwacht dat deze kabel alles zou veranderen. Voor degene die een upgrade willen van hun standaard kabel, je kent ze wel op die rollen bij elke bouwmarkt. Deze kabel geeft je meer voor je geld dan de vandenhul CS122, het proberen zeker waard en je zult versteld staan van het resultaat. Zeker als je voor weinig geld een geweldige upgrade wil maken in je set.
Verhip, ze hebben er zelfs iets op gevonden dat het signaal niet van ader naar ader springt..
Volgens Supra vermindert het laagje tin het zo gevreesde skin-effect waarbij de stroom in zijn natuurlijke gedrag rechtdoor wil maar door de spiraalvormige opbouw van de geleiderbundels van ader naar ader gaat springen via de (kleine) contactvlakken tussen de aders. Door de hogere overgangsweerstand van het tin wordt het skin-effect verminderd wat de prestaties ten goede komt, aldus Supra.
[ Voor 106% gewijzigd door SED op 05-09-2012 19:23 ]
Copyright and left by SED...
Je bedoelt een hele hoop tweede-orde distortie toevoegen en het daardoor een betere versterker noemen?SED schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:12:
@furby.. je bent blijkbaar geen kenner van buizenversterkers
Kwestie van smaak.. maar je hebt wel je 2e harmonischen die jij niet kon vinden 
En ja.. ik heb een buizenversterker en ben daar heel tevreden mee. Met enige regelmaat komen er elfjes langs die met hun puntoortjes klapperen van genot.
Maar belangrijker en dan kun je da tbij je bewijslas tbijschrijven..
En ja.. ik heb een buizenversterker en ben daar heel tevreden mee. Met enige regelmaat komen er elfjes langs die met hun puntoortjes klapperen van genot.
OpgelostBriljant! Nou ja, behalve dat kijken naar de energie in het signaal betekend dat je ervan uitgaat dat er een enorme hoeveelheid tweede-orde distortie aanwezig is. Als dat het geval is, ja dan zal niemand hier ontkennen dat frequenties boven de 20kHz terug kunnen komen beneden de 20kHz, dat is basis wiskunde. Echter de kleine vraag, waar komt in hemelsnaam al die 2nd order distortion vandaan?
[ Voor 51% gewijzigd door SED op 05-09-2012 20:45 ]
Jaja, wat minder demping in het hoog. Welk hoog? 2MHz?_ferry_ schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:14:
een wat hogere capaciteit, maar lagere inductie, waardoor de demping in het hoog minder is.
Nee, eerder al, zie: _ferry_ in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5"ktf schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:46:
[...]
Jaja, wat minder demping in het hoog. Welk hoog? 2MHz?Of ga je het als gitaarkabel gebruiken?
Ik had nu zeg maar kabel type 2, de startkabels; dikke stugge 10mm2 kabels. Die dus duidelijk afvallen in het hoog.
Nu vanavond getest, samen met een maat van mij. Tjah, er is verschil, nuances. Zou ik de dikke kabel hebben, en je wisselt hem stiekem om voor de andere, zonder dat ik het zou zien, zou ik het vast niet merken. Het hoog was wat duidelijker en minder rommelig geluidsbeeld. Denk nog maar een setje maken voor de bi-wiring, en dan de gevlochten kabels gebruiken. Moet tenslotte toch kabels hebben, en als ik dan het idee heb dat dit beter klinkt...
[alleen snap ik niet waarom ik 1 van de 2 supertweeters niet of nauwelijks hoor tijdens muziek, maar wel met een test van 16khz, 20khz hoor ik niet. Dacht eerst dat de tweeter stuk was.
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 05-09-2012 23:33 ]
Deze onderbouwing is op zich nog niet eens zo slecht moet ik zeggen. Het enige nadeel ervan is dat het een paar aannames presenteert en vervolgens met ze aan de haal gaat alsof het waarheden zijn, waaronder het plotten van energiecurves. Wat hij daar doet klopt op zich prima, echter hoor je de golfvorm, niet de energieverdeling. Door het echter zo uit te tekenen lijkt het alsof de impulsweergave hoorbaar anders is, wat absoluut niet zo is (en waar komen die 2de orde harmonischen vandaan?) Maar op zich is dat ook nog niet erg. Het is tenslotte een theorie. Helaas ontbreekt echter de bewijsvoering van die theorie. Maar waar het voor mij echt mis gaat is het gebruikte bronmateriaal. Vooral het stuk: 'T. Oohashi et al (1991), ‘High-Frequency Sound Above the Audible Range Affects Brain Electric Activity and Sound Perception’, Preprint 3207, Audio Engineering Society 91st Convention' dat aangehaald wordt om aan te tonen dat we frequenties >20KHz wel degelijk waarnemen is zeer omstreden, te meer omdat de testmethodes niet erg degelijk waren en sindsdien niemand in staat is gebleken om de resultaten te dupliceren.SED schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:12:
een leuk en voorzien van redelijk solide onderbouwing over het nut van supertweeters is hier te vinden.
http://www.townshendaudio...-the-how-of-supertweeters
De conclusie die uiteindelijk getrokken wordt, daar kan ik mij heel goed in vinden. Het effect van een supertweeter (en bijbehorende apparatuur uiteraard) varieert van dag tot dag, afhankelijk van o.a. luchtdruk en luchtvochtigheid en het effect is op zijn best vrij minimaal. Als je dan daartegen afzet dat het waarnemen (al dan niet bewust) van tonen >20KHz op zijn best zeer omstreden is en 95% van de muziekopnames (eigen schatting, maar het zijn er in ieder geval erg veel) geen of nauwelijks informatie bevat boven de 20KHz, dan kun je je afvragen of het nut heeft. Kwaad kan het over het algemeen niet, maar het goed dat het doet...wel, dat valt te bezien.
Ik heb voor mijzelf in het verleden wel eens testen gedaan met een supertweeter. Daarbij werd geheel willekeurig de supertweeter in en uitgeschakeld tijdens het afspelen van muziek die tonen >20KHz bevatte. Ik kon zelf niet waarnemen of de tweeter nu meespeelde of uitstond. Daarnaast heb ik ook tijdens het beluisteren van muziek een supertweeter moedwillig een sinussignaal van 25KHz laten afspelen op een vergelijkbaar volume als de muziek die speelde. Ik kon toen geen verschil merken of de tweeter nu wel of niet door de muziek heen stond te gillen. Dat is absoluut geen bewijs, maar was voor mijzelf voldoende bewijs om mij niet zo druk te maken over weergave van tonen >20KHz. Ik kan ze niet waarnemen (bewust of onbewust) en ben tot nu toe ook nog niemand tegengekomen die het wel kon. Dus het heeft voor mij persoonlijk ook helemaal geen zin om te investeren in apparatuur die het kan weergeven.
[ Voor 10% gewijzigd door Killer op 05-09-2012 23:22 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Zo even een geniaal linkje posten...
http://www.kempelektronik...Chips-(1).aspx?lang=nl-NL
En achterover hangen en genieten maar.....
Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!
Ja, ja, MAAR:SED schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:25:
Kwestie van smaak.. maar je hebt wel je 2e harmonischen die jij niet kon vinden
[...]
Opgelost
Ik zal inderdaad absoluut niet ontkennen als jij via een versterker met veel tweede-orde distortie het afspeelt dat frequenties boven de 20kHz effect hebben. Echter dat was niet het geval in het origineel, de live uitzending werd immers niet via een buizenversterker gemaakt. Dus daar zaten die effecten niet in, dus dat is enkel een reden om geen frequenties boven de 20kHz mee te nemen.
(Dat bedoelde ik ook met waar die tweede orde distortie vandaan komt, kijk dat het in een versterker zit wil ik wel geloven, echter als je vindt dat het zo goed mogelijk als het origineel moet klinken, en in het origineel de frequenties boven de 20kHz al invloed hebben, waar komt dan de tweede-orde distortie vandaan)?
@Centropy, Als mensen zich bewust willen laten oplichten is het iig goed voor de economie en wordt er zo belasting over betaald
[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 06-09-2012 08:19 ]
HeerlijkCentropy schreef op donderdag 06 september 2012 @ 01:45:

Dikke OLO:
Das wel een erg interessante businesscase. Mensen iets betalen voor onzichtbaar aangebrachte artikelen. En als het toch onzichtbaar is... waarom het dan aanbrengenFuse Chip
Formaten: diameter 5 mm voor kleine en 6 mm voor alle grotere zekeringen.
Prijzen: € 3 respectievelijk € 5 per stuk. De Chip kan overal op een audio grade zekering worden aangebracht, ook op het kapje. Eén Chip per zekering. Alle HiFi-Tuning Supreme3 zekeringen worden vanaf heden standaard geleverd met deze Chip die onzichtbaar is aangebracht in de zekering.
Interessant artikel, ik heb toen je het postte niet gelezen. Blijkbaar komt er dan inderdaad toch meer bij kijken. Als je dit zo ziet is het blijkbaar helemaal onzin om meer dan 20kHz naar je speakers te sturen_ferry_ schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:09:
Kickje, kwam nog een leuke test tegen van diverse soorten speakerkabel:
http://www.apiguide.net/0...AES-cableInteractions.pdf
Overigens zou ik het toch wel opmerkelijk vinden als je echt verschillen hoort die niet aan placebo te wijten zijn, als de respons (volgens het paper) inderdaad 0,4dB lager ligt dan de startkabel voor 3,1 meter (ik weet niet welke lengte je nodig hebt) maar in die regionen is het oor echt niet zo gevoelig. Uit ervaring kan ik zeggen dat 1dB verschil horen over het gehele spectrum al lastig is, laat staan een deeltje daarvan. Maargoed, niets is onmogelijk.
Tip: Lees het al veel vaker genoemde overbekende artikel (blijft een goed stuk werk!).
Voor de luie mensen: De mens geeft bij een verschil van 0.2dB tussen twee verder identieke bronnen al de voorkeur aan de hardere. Voor tests wordt gestreefd naar een verschil van 0.1dB of minder, anders is het al niet goed vergelijkbaar.
Voor de luie mensen: De mens geeft bij een verschil van 0.2dB tussen twee verder identieke bronnen al de voorkeur aan de hardere. Voor tests wordt gestreefd naar een verschil van 0.1dB of minder, anders is het al niet goed vergelijkbaar.
Maar bij actieve speakers ga je met een veel kleiner signaal naar de speakers toe. Dus naar mijn idee nog meer kans op invloeden en ruis.
Inderdaad, ik weet ook niet in hoeverre het invloed heeft Dat het niet optimaal is moge wel duidelijk zijn. De vastgestelde dempingh is in dBvolt, dus als je tweeter al iets zwakker is ten opzichte van de rest, zal de dikke startkabel dat effect wel versterken. Vond het wel een leuk documentje omdat het puur theoretisch is. Of je het hoort of van invloed is op het geluidsbeeld laten ze zo veel mogelijk buiten beschouwing. Wel duidelijk vermeld dat ze de startkabels afraden als speakerkabel.
Lastig is ook dat ik niet met 1 druk op de knop kon switchen. Eerst weer versterker uit, kabels wisselen, versterker weer aan, wat vergelijken lastiger maakt. Zou eigenlijk een schakelaar tussen moeten met daarachter beide kabels.
Kan wel speaker A/B kiezen op de versterker, maar als ik dan door de stand A+B ga, weet ik niet of de versterker dat in dank afneemt. Als hij gewoon de speakers parallel zet, dan kan het geen kwaad.
Inderdaad, ik weet ook niet in hoeverre het invloed heeft Dat het niet optimaal is moge wel duidelijk zijn. De vastgestelde dempingh is in dBvolt, dus als je tweeter al iets zwakker is ten opzichte van de rest, zal de dikke startkabel dat effect wel versterken. Vond het wel een leuk documentje omdat het puur theoretisch is. Of je het hoort of van invloed is op het geluidsbeeld laten ze zo veel mogelijk buiten beschouwing. Wel duidelijk vermeld dat ze de startkabels afraden als speakerkabel.
Lastig is ook dat ik niet met 1 druk op de knop kon switchen. Eerst weer versterker uit, kabels wisselen, versterker weer aan, wat vergelijken lastiger maakt. Zou eigenlijk een schakelaar tussen moeten met daarachter beide kabels.
Kan wel speaker A/B kiezen op de versterker, maar als ik dan door de stand A+B ga, weet ik niet of de versterker dat in dank afneemt. Als hij gewoon de speakers parallel zet, dan kan het geen kwaad.
Niet raar toch? Als mensen hun kabels "onzichtbaar" hebben weggewerkt zijn ze er ook opeens niet meer of zo?Thedr schreef op donderdag 06 september 2012 @ 08:16:
Das wel een erg interessante businesscase. Mensen voor iets betalen voor onzichtbaar aangebrachte artikelen. En als het toch onzichtbaar is... waarom het dan aanbrengen
Nickname does not reflect reality
Centropy schreef op donderdag 06 september 2012 @ 01:45:
Ah, ik ben niet de enige die de streepjes van de notenbalken hoort tijdens het luisteren van de muziek. Kost wat aan geestverruimende middelen, maar dan heb je ook watdat afzonderlijke muzikale lijnen beter onderscheiden kunnen worden en als het ware meer gelijkwaardig worden
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Klopt, maar als je de kabels weglaat komt er geen geluid meer uit je speakers. Als je deze chip weglaat wordt het geluid er heus niet slechter van vrees ikBrad Pitt schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:10:
[...]
Niet raar toch? Als mensen hun kabels "onzichtbaar" hebben weggewerkt zijn ze er ook opeens niet meer of zo?
Niet als je het goed doet. Ik heb microfoonsignalen zo zacht als -120dBu (voor huis-tuin-en-keukengebruik is -10dBu nominaal) getransporteerd over tientallen meters (microfoon-)kabel en nog is het enige wat je uiteindelijk aan 'invloeden' hoort de ruis van de microfoonvoorversterker. Storing heb ik nog nooit gehoord met een gebalanceerd signaal. Vandaar dat een hoop actieve speakers een gabalanceerde input hebben._ferry_ schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:08:
Maar bij actieve speakers ga je met een veel kleiner signaal naar de speakers toe. Dus naar mijn idee nog meer kans op invloeden en ruis.
Signaal gebalanceerd overzenden is sowieso superieur aan welke in maanlicht gesmeedde ongebalanceerde interlink dan ook
[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 06-09-2012 11:32 . Reden: typo ]
Het is inderdaad eigenlijk wel eigenaardig dat al die elfenspullen nog niet met gebalanceerde aansluitingen werken.
Dat komt waarschijnlijk omdat een gebalanceerde verbinding een technisch bewezen oplossing is voor de meeste door elfenkabels geadresseerde problemenJheroun schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:29:
Het is inderdaad eigenlijk wel eigenaardig dat al die elfenspullen nog niet met gebalanceerde aansluitingen werken.
En.... Ze moeten je tenslotte morgen weer wat kunnen verkopen..Jheroun schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:29:
Wel gemeen , op de bijsluiter van die chips stond dus mooi niet dat ze incompatible waren met mijn doosje met edelstenen en de rijstenvloei balancers.... Koop op afstand anybody ?...
mmm, een beetje bijblijven kan geen kwaad. Je kunt zelfs zonder elfjesThedr schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:35:
[...]
Klopt, maar als je de kabels weglaat komt er geen geluid meer uit je speakers. Als je deze chip weglaat wordt het geluid er heus niet slechter van vrees ik
http://www.teufelaudio.nl...kampagne.generic-speakers
en vele anderen..
En als het eerder aangehaalde artikel iets duidelijk maakt ( http://www.apiguide.net/0...AES-cableInteractions.pdf ) dan is het wel dat verschillende soorten kabel dus meetbaar verschil uitmaken wat afhankelijk is van combo tussen versterker en speaker. Of je dat gaat horen is van veel andere effecten afhankelijk.
Wat je kun thoren en hoe je dat ervaart is al 100 jaar onderzoeks werk met opvallend veel verschillende uitslagen en daarop gebaseerde standaarden en uitgangspunten. Leuk voorbeeld zie je hier: Wikipedia: Equal-loudness contour
En een elf heeft weer heel andere oren..
http://www.merlins-cave.nl/cavestore/images/PF-001011.jpg
[ Voor 42% gewijzigd door SED op 08-09-2012 10:49 ]
Ja maar dan moet je er wel een luchtionisator bijzetten om de fase in het draadloze signaal te conserverenSED schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 10:17:
[...]
mmm, een beetje bijblijven kan geen kwaad. Je kunt zelfs zonder elfjes
http://www.teufelaudio.nl...kampagne.generic-speakers
en vele anderen..
En een elf heeft weer heel andere oren..
http://www.merlins-cave.nl/cavestore/images/PF-001011.jpg
Eigenlijk is draadloos wel de beste oplossing. Geen hoge vermogens over lange kabels, maar gewoon op de plek waar het gewenst is het benodigde signaal opwekken (ja ik weet ook dat je dan een vermogensbron bij de luidspreker nodig hebt --> stopcontact en dat dat vermogen ook getransporteerd moet worden). Even er vanuit gaande dat het bronsignaal digitaal is kan dat (met behulp van wetenschappelijk bewezen technieken) compleet verliesvrij bij de luidsprekerunit aankomen. Daar kan je het op de gewenste manier (daarover valt te discusieren) omzetten en versterken (kan tegelijk, bijvoorbeeld NAD direct drive) en aan de luidsprekers zelf gevoerd worden. Dit alles resulteert in zo kort mogelijke signaalwegen voor het analoge signaal en een tot aan de luidsprekerunit verliesvrij transport van het bronsignaal.
Dan krijgen we echte (natuurlijk) wel weer discussie over de gebruikte bekabeling in de luidspreker zelf
[ Voor 9% gewijzigd door Thedr op 08-09-2012 11:27 ]
Ja maar dan moet je er wel een luchtionisator bijzetten om de fase in het draadloze signaal te conserveren
Uiteraard, en zeker niet vergeten je draadloos signaal over zuivere lucht te zenden waardor je ethervervuiling voorkomt.
Door spatiële filtering kun je dan je signaal oppoetsen en storingen voorkomen. Daarvoor is het plaatsen van een door elfen ingestraalde edelsteen noodzakelijk.
Uiteraard, en zeker niet vergeten je draadloos signaal over zuivere lucht te zenden waardor je ethervervuiling voorkomt.
Door spatiële filtering kun je dan je signaal oppoetsen en storingen voorkomen. Daarvoor is het plaatsen van een door elfen ingestraalde edelsteen noodzakelijk.
* Universal Creations voorziet al vacuümbuizen zonder ether met speciaal geconstrueerd Higgsveld, zodat het draadloze signaal ongestoord naar de luidsprekers kan gaan...SED schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:03:
Ja maar dan moet je er wel een luchtionisator bijzetten om de fase in het draadloze signaal te conserveren
ik ben er van op de hoogte dat er niet zoiets als de ether bestaat, dat is met het Michelson-Morley experiment al bewezen
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@UC, ik neem aan die die buizen wel cryogene behandeling hebben ondergaan van tenminste 5 dagen ?
Dat kan ook voordelig zijn voor de resterende geleiders in de speakers zelf
Dat kan ook voordelig zijn voor de resterende geleiders in de speakers zelf
Waarom cryogeen behandelen? In het kort komt het erop neer dat metalen bij voldoend diepe koeling blijvend van kristalstuctuur veranderen. Er ontstaan dan voor de audio gunstige eigenschappen. Dit levert voor audio kabels zeer goed hoorbare gunstige verschillen op. Het voordeel is vooral dat veelal dure kabels blijvend gehoormatig sterk verbeteren zonder dat er een nieuwe kabel gekocht hoeft te worden. Het is daarom ook duurzaam. Het proces van de cryogene behandeling behelst een voorgeprogrammeerde thermische cyclus die computer gestuurd wordt via sensors in een koelkamer. De behandeling maakt gebruik van de voordelen van zowel ultrakoud stikstofgas als een complete onderdompeling in vloeibare stikstof voor een uniforme afkoeling. De voorwerpen worden vervolgens traag opgewarmd tot omgevingstemperatuur. Het totale proces duurt 5 dagen.
Ik betwijfel of je draadloze speakersystemen kunt kopen die het geluid digitaal overzenden. Ik heb er in het verleden naar gezocht, maar zonder resultaat, behalve als je direct naar een speler streamt zoals Apples Airplay en uPnP apparaten. Ik denk dan dat actieve speakers met S/PDIF makkelijker te vinden zijn.Thedr schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:24:
Eigenlijk is draadloos wel de beste oplossing. Geen hoge vermogens over lange kabels, maar gewoon op de plek waar het gewenst is het benodigde signaal opwekken [...] Even er vanuit gaande dat het bronsignaal digitaal is kan dat (met behulp van wetenschappelijk bewezen technieken) compleet verliesvrij bij de luidsprekerunit aankomen.
Dynaudio heeft wel het een en ander geloof ik, wat googlen leverde net nog wel wat producten op. Maar bedrade digitale verbindingen zijn natuurlijk inderdaad veel makkelijker te vinden.
[ Voor 67% gewijzigd door begintmeta op 09-09-2012 11:19 ]
Ik weet zelf ook niet of dat momenteel verkrijgbaar is. Raar eigenlijk dat het niet bestaat/actief gemarket wordt. Durf ook niet te zeggen hoe de bovengenoemde Teufel set dat implementeert. Dat loopt iig via wifi of vaste netwerkkabel, maar dat is alleen de transportmethode en zegt natuurlijk niets over het formaat. Hoewel ik hoop dat de engineers daar zo slim zijn geweest om een lossless formaat te gebruiken hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.ktf schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:51:
[...]
Ik betwijfel of je draadloze speakersystemen kunt kopen die het geluid digitaal overzenden. Ik heb er in het verleden naar gezocht, maar zonder resultaat, behalve als je direct naar een speler streamt zoals Apples Airplay en uPnP apparaten. Ik denk dan dat actieve speakers met S/PDIF makkelijker te vinden zijn.
edit: Even eea opgezocht bij Teufel. Zo te zien stuur je gewoon een audiobestand over het netwerk, kan MP3/FLAC/whatever zijn, en de luidspreker zet het dan met D/A converter en versterker om naar muziek.
[ Voor 10% gewijzigd door Thedr op 09-09-2012 12:37 ]
Oh, ik kan dat anders nergens vinden? Als het WiFi is, dan is het sowieso digitaal en zeer waarschijnlijk lossless. Daarbij zie ik in de handleiding een auto-on functie met 'ruisdrempel', dus ik denk dat je er vrij zeker van kunt zijn dat dit analoog is.Thedr schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:12:
Durf ook niet te zeggen hoe de bovengenoemde Teufel set dat implementeert. Dat loopt iig via wifi of vaste netwerkkabel
Niet zo heel gek overigens, anders moet je voor analoge input weer een A/D converter toevoegen en analoog verzenden is gewoon veel makkelijker dan digitaal voor audio.
[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 09-09-2012 12:37 ]
Voor de analoge input kan je natuurlijk gewoon direct op de versterker inpluggen en de D/A converter achterwege laten.ktf schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:36:
[...]
Oh, ik kan dat anders nergens vinden? Als het WiFi is, dan is het sowieso digitaal en zeer waarschijnlijk lossless. Daarbij zie ik in de handleiding een auto-on functie met 'ruisdrempel', dus ik denk dat je er vrij zeker van kunt zijn dat dit analoog is.
Niet zo heel gek overigens, anders moet je voor analoge input weer een A/D converter toevoegen en analoog verzenden is gewoon veel makkelijker dan digitaal voor audio.
Ah, de FAQ brengt ook eens wat nuttigs; "Audio formats like MP3, WMA, WAV, AAC, FLAC or OGG are supported by UpnP protocol"
Moet zeggen dat nu ik het zo zit te bekijken het volgens mij een erg mooi en makkelijk werkend systeem is. Erg makkelijk ook om multiroom te maken en managen. Jammer dat ik nog geen groot genoeg huis heb om zoiets leuks neer te zetten
[ Voor 21% gewijzigd door Thedr op 09-09-2012 12:47 ]
Hoe zit het volgens jullie met het "inspelen" van kabels?
Ik heb dus hippe speakerkabels gemaakt, en toen ik er 4 af had en van single wire naar bi-wire ging was het hoog echt enorm luid/scherp. Onrealistisch gewoon. Ik had coldplay - X&Y aangezet, elke S en T waren veel te hard. Dacht, da's vast zo gemasterd. Snow patrol CD er in, omdat de zanger ook een vrij luide S heeft. Klonk al beter, hmmmkaayyy, zal dan wel aan de coldplay cd liggen.
Maar nu een paar cd's geluisterd, coldplay cd er in, en dan klinken de S en T klanken opeens subtieler. Echt een verschil, omdat het nu gewoon prettig klonk en eerst niet.
Ik geloof niet in het inspelen van kabels, dus dan zou het gewoon met het gehoor te maken moeten hebben? Weet wel dat je er min of meer vanzelf aan went, want als ik bijv. lang naar de autoradio met papieren wapperconussen heb geluisterd, en dan eindelijk thuis een CD aanzet, dat je echt weer hoort wat je hebt gemist. Maar na een tijdje is dat effect weer verdwenen, klinkt ie weer zoals altijd
Ik heb dus hippe speakerkabels gemaakt, en toen ik er 4 af had en van single wire naar bi-wire ging was het hoog echt enorm luid/scherp. Onrealistisch gewoon. Ik had coldplay - X&Y aangezet, elke S en T waren veel te hard. Dacht, da's vast zo gemasterd. Snow patrol CD er in, omdat de zanger ook een vrij luide S heeft. Klonk al beter, hmmmkaayyy, zal dan wel aan de coldplay cd liggen.
Maar nu een paar cd's geluisterd, coldplay cd er in, en dan klinken de S en T klanken opeens subtieler. Echt een verschil, omdat het nu gewoon prettig klonk en eerst niet.
Ik geloof niet in het inspelen van kabels, dus dan zou het gewoon met het gehoor te maken moeten hebben? Weet wel dat je er min of meer vanzelf aan went, want als ik bijv. lang naar de autoradio met papieren wapperconussen heb geluisterd, en dan eindelijk thuis een CD aanzet, dat je echt weer hoort wat je hebt gemist. Maar na een tijdje is dat effect weer verdwenen, klinkt ie weer zoals altijd
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 09-09-2012 19:42 ]
Ferry alleen al dat je dacht dat dat het toch heel misschien wel was kan al de aanlijding zijn.... We willen graag dingen geloven als we de oplossing niet weten...
Anoniem: 144811
Versterker moet nog warm worden? Die van mij heeft een kwartiertje 10 minuten nodig, staat ook zo in de manual.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 144811 op 11-09-2012 00:46 ]
Als je een buizenversterker hebt kan het idd zijn dattie nog wat moet opwarmen. Maar ik ga ervan uit dat een liefhebber dat zelf ook wel weet_ferry_ schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:42:
Hoe zit het volgens jullie met het "inspelen" van kabels?
Inspelen van kabels bestaat niet (naja, het gebeurt, maar het vervolgens geclaimde (en waargenomen) verschil wordt aan een verkeerde oorzaak toegekend. Het is niet de kabel die inspeelt, maar je gehoor/alles tussen je oren wat went aan een eventuele verandering.
Het kan overigens wel dat een set anders klinkt door 'inspelen' van kabels, dat zou kunnen door opwarming van de kabel door het gedissipeerde vermogen, waardoor de weerstand van de kabel verandert en dus ook de overdracht icm de luidsprekers. Maar in dat geval stuur je simpelweg te veel vermogen over een te dunne kabel. Oftewel je hebt je set niet goed gematched.
[ Voor 15% gewijzigd door Thedr op 10-09-2012 11:14 ]
Ik heb echt bijna een halve minuut tegen het woord aanlijding zitten te kijken, me afvragend wat je hiermee bedoelde tot ik me realiseerde dat het wellicht aanleiding moest zijn.Centropy schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:27:
Ferry alleen al dat je dacht dat dat het toch heel misschien wel was kan al de aanlijding zijn.... We willen graag dingen geloven als we de oplossing niet weten...
Ik vroeg me even af of dat inspelen een serieuze vraag was, zo absurd was hij. Typisch het risico van een topic als dit, waar echt serieuze vragen en reacties worden afgewisseld door hilarische pseudowetenschappelijke uiteenzettingen zoals inspelen van kabels tot doosjes met kiezelsteentjes etc. Sommigen zijn hierin ware kunstenaars.
Meestal wordt die onzin toch wel als zodanig herkend, maar mensen die gewoon verstand van zaken hebben kunnen soms de grootste moeite hebben om die lariekoek uit de wereld te helpen.
Vast, als je er geen discussie over kan voeren is het niet leuk natuurlijkThedr schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:33:
[...]
Dat komt waarschijnlijk omdat een gebalanceerde verbinding een technisch bewezen oplossing is voor de meeste door elfenkabels geadresseerde problemen
Ik geloof ook niet in het inspelen van de kabels, versteker is niet voorzien van buizen, dus dat zal het ook niet zijn. Blijft het gehoor dus over. En in dit geval zou het gehoor dan dus flink hebben lopen fucken met mij. Maar benieuwd of dat ik het weer hoor, vandaag ook weer de hele dag autoradio geluisterd... Het verschil wat ik toen constateerde was echt enorm, niet gewoon alsof er een ander kabeltje tussen zat, maar alsof er een extra set tweeter in zat.Techneut schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:39:
[...]
Ik heb echt bijna een halve minuut tegen het woord aanlijding zitten te kijken, me afvragend wat je hiermee bedoelde tot ik me realiseerde dat het wellicht aanleiding moest zijn.
Ik vroeg me even af of dat inspelen een serieuze vraag was, zo absurd was hij. Typisch het risico van een topic als dit, waar echt serieuze vragen en reacties worden afgewisseld door hilarische pseudowetenschappelijke uiteenzettingen zoals inspelen van kabels tot doosjes met kiezelsteentjes etc. Sommigen zijn hierin ware kunstenaars.
Meestal wordt die onzin toch wel als zodanig herkend, maar mensen die gewoon verstand van zaken hebben kunnen soms de grootste moeite hebben om die lariekoek uit de wereld te helpen.
M'n versterker (waar dat in de handleiding staat) is ook geen buizenbak, maar een klasse A transistor gebakje.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 144811 op 10-09-2012 21:34 ]
Ook bij niet buizenbakken kan het nuttig zijn. Door het op temperatuur komen van de verschillende onderdelen kan de versterker zich stabiliseren (voornamelijk ruststroom).Anoniem: 144811 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:33:
M'n versterker (waar dat in de handleiding staat) is ook geen buizenbak, maar een klasse A transistor gebakje.
Maar of dat nu ook echt hoorbaar verschil oplevert? Meetbaar verschil wel en de gemeten waarden (specs) van de versterker worden als het goed is opgegeven als gemeten bij een bepaalde (bedrijfs)temperatuur.
Als het ook hoorbaar is, dan zou ik het wel een eng ontwerp vinden. Vooral omdat de (bedrijfs)temperatuur zo afhankelijk is van verschillende factoren (temperatuur van de ruimte, ventilatie en volume waarop gespeeld wordt, om er maar een paar te noemen). Dat zou betekenen dat de versterker alleen maar goed klinkt onder zeer strikte omstandigheden die je dan maar zelden exact kunt creëren. Naar mijn persoonlijke mening moet een versterker na zeg een seconde of 30 tot 1 min. na aanzetten toch wel zo gestabiliseerd zijn dat verder 'opwarmen' geen hoorbare invloed meer heeft. Oftewel dan moet de gebruikte schakeling zich gestabiliseerd hebben, ongeacht de temperatuur (binnen grenzen uiteraard)
[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 10-09-2012 23:56 ]
Niet dat ik wil gaan discussiëren over de hoorbaarheid, maar het duurt toch langer dan een minuut voordat de koelblokken op temperatuur komen. Zal ook wel afhangen van de omgevingstemperatuur, die varieert wat met zomer en winter
Koeling is wel wat oversized ten opzichte van een "normale" versterker (een vintage Audio Analyse B90mk2).
Dat klopt, maar de gebruikte transistoren\mosfets etc. functioneren al binnen spec. op kamertemperatuur. Hun functie veranderd (binnen grenzen, typisch zo tussen -10 en 60 Celsius) nauwelijks. Het zogenaamde 'opwarmen' is meer bedoeld zodat de gehele schakeling, zich na de inschakelpuls kan stabiliseren. Bij de meeste (ook vintage) versterkers staat in de service-manuals dat je de versterker moet inregelen\afstellen na gemiddeld een minuut of 5. Na die 5 minuten gebeurt er niets meer waardoor de karakteristieken van de versterker an sich nog veranderen. Dan zijn alle onderdelen voldoende op temperatuur en zijn condensatoren geladen, resonantiekringen stabiel etc. Dus 15 min. of 30 min. opwarmen is in dat opzicht vaak meer marketing onzin en een hardnekkige mythe overgewaaid uit het buizen tijdperk. Juist de mate waarin een versterker presteert probeer je als ontwerper zo onafhankelijk als mogelijk te maken van de temperatuur (uiteraard wederom binnen grenzen). Zou je dat niet doen, dan is je schakeling te onbetrouwbaar in mijn ogen (onbetrouwbaar als in: haalt de opgegeven specificaties niet, of slechts in hele specifieke omstandigheden)Anoniem: 144811 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 00:07:
Niet dat ik wil gaan discussiëren over de hoorbaarheid, maar het duurt toch langer dan een minuut voordat de koelblokken op temperatuur komen. Zal ook wel afhangen van de omgevingstemperatuur, die varieert wat met zomer en winterKoeling is wel wat oversized ten opzichte van een "normale" versterker (een vintage Audio Analyse B90mk2).
[ Voor 8% gewijzigd door Killer op 11-09-2012 00:29 ]
Heb de manual er maar eens bij gezocht; ze houden het op 10 minuten ("geef de versterker een minuut of 10 de tijd om op te warmen. De ... moet op temperatuur zijn om optimaal te kunnen functioneren").
Hou het maar op de franse slag
Maar weer terug naar de kabeltjes en aanverwante voodoo
Hou het maar op de franse slag
Maar weer terug naar de kabeltjes en aanverwante voodoo
Nou, dat er echt verschil in de kabels zit ben ik nu wel over uit. Heb ze zo aangesloten zitten:

2 kabels van 3x1mm2 (2x) geweven dropveterkabel.
Het hoog is super gedetailleerd, onvoorstelbaar in vergelijking met mijn oude speakers. Maar ook _erg_ luid. Gewoon effe teveel van het goede, want met -1dB op de versterker qua hoog is het al een stuk prettiger luisteren. Met rustige muziek gaat het nog, maar met wat rock wordt het dan gewoon erg vermoeiend om naar te luisteren. Zang valt dan ook gauw weg achter alle snares en hi-hat.
Nu mis ik dan nog wel de subwoofer, die staat er niet bij (tijdelijke opstelling). Maar met de 2x 10mm2 kabels was het duidelijk anders. Daar was het hoog zachter (en rommeliger).
Ga dus toch nog even verder experimenteren D.M.V. bi-wiren met 2,5mm2 recht-toe-recht-aan luidsprekerkabel van een euro/meter. Gewoon lekker standaard dus.

2 kabels van 3x1mm2 (2x) geweven dropveterkabel.
Het hoog is super gedetailleerd, onvoorstelbaar in vergelijking met mijn oude speakers. Maar ook _erg_ luid. Gewoon effe teveel van het goede, want met -1dB op de versterker qua hoog is het al een stuk prettiger luisteren. Met rustige muziek gaat het nog, maar met wat rock wordt het dan gewoon erg vermoeiend om naar te luisteren. Zang valt dan ook gauw weg achter alle snares en hi-hat.
Nu mis ik dan nog wel de subwoofer, die staat er niet bij (tijdelijke opstelling). Maar met de 2x 10mm2 kabels was het duidelijk anders. Daar was het hoog zachter (en rommeliger).
Ga dus toch nog even verder experimenteren D.M.V. bi-wiren met 2,5mm2 recht-toe-recht-aan luidsprekerkabel van een euro/meter. Gewoon lekker standaard dus.
Waar de f* heb je dat plaatje vandaan? Daar heeft iemand een avondje draadjes zitten weven omdat de bolletjes wol op waren en de winkels dicht?
Dat heb ik zelf gedaan
Zin om te testen, wat is waar, en wat hoor je wel of niet
Schoot nog best op hoor, na wat oefenen had ik in een kwartiertje een kabel van 4meter klaar.
Bedoel je niet: onvoorstelbaar in vergelijking met de oude kabels??onvoorstelbaar in vergelijking met mijn oude speakers
Ook wel, maar dat verschil is (uiteraard) subtieler dan het verschil in speakers.
Dus je zegt: Er zit verschil in kabels,
Maar je bedoelt eigenlijk: er zit verschil in speakers.
??
??
@_ferry_ het ziet er in ieder geval erg mooi uit. Wordt helemaal mooi met nog meer kleurtjes (hogere WAF wellicht zelfs?)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
2 dingen.mjtdevries schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:44:
Dus je zegt: Er zit verschil in kabels,
??
Ik had eerder al getest met de 10mm2 kabels, en toen ben ik gaan luisteren met de kabels van hierboven.
Het hoog is nu erg gedetaillieerd, niet alleen doordat ik andere kabels+bi-wiring gebruik, maar ook omdat ik veel verschil hoor in vergelijking met de oude speakers. Ik dacht altijd dat die een best goede hoog-weergave hadden maar het kan absoluut niet tippen aan hetgeen ik nu hoor.
Om nog even terug te komen op balanced versus unbalanced.
Als ik kijk naar de duurdere modellen monitor zit daar vaak geen ongebalanceerde ingang meer op, terwijl dat op de goedkopere modellen vaak wel aanwezig is. KRK heeft ongebalanceerd alleen op de budget-serie (Rokit), Dynaudio heeft het op geen enkele monitor, Adam heeft het enkel op hun budget- en middenlijnen (F- en A-serie), terwijl Genelec op haar goedkoopste monitoren juist alleen maar ongebalanceerd aanbiedt terwijl het de klasse erboven juist weer enkel gebalanceerd is...
Zodra het een beetje serieus (zeg boven de 500 euro per stuk) wordt accepteren een hoop van die actieve speakers geen ongebalanceerd signaal meer. Alsof het een vloek i.p.v. een feature is. Dat terwijl in zelfs de duurste klassen consumentenproducten tulp de standaard is..
Als ik kijk naar de duurdere modellen monitor zit daar vaak geen ongebalanceerde ingang meer op, terwijl dat op de goedkopere modellen vaak wel aanwezig is. KRK heeft ongebalanceerd alleen op de budget-serie (Rokit), Dynaudio heeft het op geen enkele monitor, Adam heeft het enkel op hun budget- en middenlijnen (F- en A-serie), terwijl Genelec op haar goedkoopste monitoren juist alleen maar ongebalanceerd aanbiedt terwijl het de klasse erboven juist weer enkel gebalanceerd is...
Zodra het een beetje serieus (zeg boven de 500 euro per stuk) wordt accepteren een hoop van die actieve speakers geen ongebalanceerd signaal meer. Alsof het een vloek i.p.v. een feature is. Dat terwijl in zelfs de duurste klassen consumentenproducten tulp de standaard is..
En waar gaat het mis in de setup dat een kabel zo'n duidelijke invloed heeft op de hoog-weergave? En waren je oude kabels echt 10mm2...dus 1 cm in kern doorsnede? Zo ja...Hoe kreeg je die in godsnaam aan je luidsprekers geknoopt?_ferry_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:51:
[...]
2 dingen.
Ik had eerder al getest met de 10mm2 kabels, en toen ben ik gaan luisteren met de kabels van hierboven.
Het hoog is nu erg gedetaillieerd, niet alleen doordat ik andere kabels+bi-wiring gebruik, maar ook omdat ik veel verschil hoor in vergelijking met de oude speakers. Ik dacht altijd dat die een best goede hoog-weergave hadden maar het kan absoluut niet tippen aan hetgeen ik nu hoor.
Als suggestie, of verwachting, of hoe je het ook wil noemen hier geen faktor is, wat is het dan wel? Want 1 dB hoogweergave moeten verzachten als gevolg van kabels is niet te verklaren door de gebruikte kabel an sich. Dan moet er ergens in de keten iets niet goed gaan.
Allereerst, een kabel van 10mm2 is geen 1cm in diameterKiller schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:35:
[...]
En waar gaat het mis in de setup dat een kabel zo'n duidelijke invloed heeft op de hoog-weergave? En waren je oude kabels echt 10mm2...dus 1 cm in kern doorsnede? Zo ja...Hoe kreeg je die in godsnaam aan je luidsprekers geknoopt?
Als suggestie, of verwachting, of hoe je het ook wil noemen hier geen faktor is, wat is het dan wel? Want 1 dB hoogweergave moeten verzachten als gevolg van kabels is niet te verklaren door de gebruikte kabel an sich. Dan moet er ergens in de keten iets niet goed gaan.
A: een 10mm2 dikke kabel, met daardoor een hogere inductie, waardoor het hoog meer gedempt wordt. Single wired.
B: een dunnere 3mm2 kabel, geweven voor lagere inductie en hogere capaciteit, bi-wired, zodat het hoog minder invloed heeft van de grote stromen voor het laag.
EEA is dus ook gewoon meetbaar, en ik wilde graag de proef op de som nemen om te horen wat het verschil is. Afhankelijk van versterker en speaker, kan een kabel zelf ook 1dB verzwakken in het hoog:
_ferry_ schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:09:
Kickje, kwam nog een leuke test tegen van diverse soorten speakerkabel:
Oeps sorry zo stond het in mijn handlijdingTechneut schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:39:
[...]
Ik heb echt bijna een halve minuut tegen het woord aanlijding zitten te kijken, me afvragend wat je hiermee bedoelde tot ik me realiseerde dat het wellicht aanleiding moest zijn.

My bad. Het goed gelezen en in mijn hoofd verkeerd geïnterpreteerd, omdat ik normaal spreek over kabeldikte\doorsnee_ferry_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:59:
[...]
Allereerst, een kabel van 10mm2 is geen 1cm in diameter(al heb ik ook wel kabels van 1,5cm diameter liggen... pakweg een kilo koper per meter
) dit is dus 2x5mm, en pakweg 4mm diameter wat makkelijk past in de klemmen.
A. - Hoeveel inductie heeft die kabel dan wel niet dat het hoog hoorbaar gedempt wordt? Of zit er 1 of ander exotisch raar filter in de luidspreker?_ferry_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:59:
Wat hier meespeelt is het gebruik van 2 totaal verschillende kabels;
A: een 10mm2 dikke kabel, met daardoor een hogere inductie, waardoor het hoog meer gedempt wordt. Single wired.
B: een dunnere 3mm2 kabel, geweven voor lagere inductie en hogere capaciteit, bi-wired, zodat het hoog minder invloed heeft van de grote stromen voor het laag.
EEA is dus ook gewoon meetbaar, en ik wilde graag de proef op de som nemen om te horen wat het verschil is. Afhankelijk van versterker en speaker, kan een kabel zelf ook 1dB verzwakken in het hoog:
B. - Hoe kan in hemelsnaam het hoog beïnvloed worden (in de kabel) door de grote stromen van het laag?
Binnen het audiospectrum vloeit de stroom als 1 geheel door de kabel, niet als afzonderlijke frequenties, die elkaar ook nog eens onderling beïnvloeden. Dat is klink en klare onzin.
En een combi van speaker\versterker, waarbij de kabel zorgt voor een 1 dB afval in het hoog? Dat is wel een hele exotische kabel of een hele rare combo. Daar moet je volgens mij serieus je best voor doen om die samen te stellen.
Nee, wat je zegt zou kunnen (theoretisch), maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat deze verklaringen die je hebt en waarmee je aan de test bent geslagen ervoor zorgen dat je verschillen hoort. Niet de kabels zelf.
Maar goed, ik heb het niet gehoord, nog getest..Dus wie weet...Misschien heb ik het wel fout.
En stelling A is nog wel meetbaar, maar stelling B niet (dat laag het hoog beïnvloed).
Zoals killer al zegt: niet volgens de huidige inzichten. De schoolboeken zeggen dat elektrische netwerken lineair zijn en dus kun je zaken gewoon bij elkaar optellen. Als laag invloed uit zou oefenen op hoog, dan is dat een niet-lineair verschijnsel, immers, je breekt met de 'optelbaarheid'._ferry_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:59:
Bi-wiring is volgens mij in het algemeen is een grote misvatting. Volgens de theorie zou een kabel met dezelfde eigenschappen als jouw twee kabels in parallel precies hetzelfde moeten doen. Het wordt natuurlijk gepromoot door audioboeren zodat je nog meer dure kabel zou kopen
Vraag blijft natuurlijk wel hoe het intern verder allemaal zit. Genoeg merken die balanced ingangen hebben, maar intern niet zo opgebouwd zijn.ktf schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:05:
Om nog even terug te komen op balanced versus unbalanced.
[ verhaal ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Inderdaad, intern gebalanceerd is een uitzondering. Dan heeft een gebalanceerde ingang nog steeds een belangrijk voordeel: de aarding is los van het signaal. Wat je vaak ziet bij de ingangstrap is dat gebalanceerd signaal wordt omgezet in ongebalanceerd, maar dan heb je 2 'aardes', die van de kabel (die aan het shield vastgemaakt hoort te worden) en die die uit de gebalanceerd -> ongebalanceerd stap komt, de signaalaarde. Het signaal is dan niet meer intern gebalanceerd, maar de beruchte hum en buzz zijn bij het ontwerpen eenvoudig uit te schakelen.FeaR schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:29:
Vraag blijft natuurlijk wel hoe het intern verder allemaal zit. Genoeg merken die balanced ingangen hebben, maar intern niet zo opgebouwd zijn.
Dit in tegenstelling tot een ongebalanceerd ontwerp, waarbij de aarde/shield en het signaal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dan is hum/buzz op de aarde er dus gewoon niet meer uit te halen. Omdat in gebalanceerd signaal de aarde een losse draad is, heeft het niets met het signaal te maken. Dat is in veel gevallen denk ik nog veel belangrijker dan het eigenlijke gebalanceerd zijn bij zulke korte kabelverbindingen. Bij microfoons is het natuurlijk een ander verhaal.
Op die manier heeft gebalanceerd aansluiten dus nog steeds een belangrijk voordeel. Daarbij is de 'cable run' ín het apparaat vaak veel korter dan die over de kabel en kun je in een apparaat wél een fatsoenlijk shield aanleggen, waar het shield in een kabel vaak veel te dun is om iets uit te kunnen halen.
edit: overigens zijn een hoop microfoons dan weer wél volledig intern gebalanceerd. Ik heb net een stapeltje microfoons gemaakt waarbij ongeveer 2 mm ongebalanceerd en de rest gebalanceerd: vanaf het electret-element tot de in het element ingebouwde FET is het ongebalanceerd, daarna is het gebalanceerd. Ook de voorversterker erachter is dubbel opgebouwd, zodat het signaal gebalanceerd én differential blijft tot bij de opnameapparatuur.
[ Voor 23% gewijzigd door ktf op 14-09-2012 09:51 ]
Mag ik even een vraag stellen, Ik heb mijn pc verbonden met mijn tv met een HDMI kabel van 10m.Ding heeft 26 euro gekost dus geen klagen. En hij doet het. Maar na het wegwerken van de kabel krijg dat het geluid maar 1 seconde werkt op 5. Graaf ik de kabel weer uit (en ik start opnieuw op, anders werkt het niet) werkt het weer perfect. Ik ga er dus vanuit dat ik met storing zit.
Kunnen jullie mij zeggen wat voor meest storing zorgt, het is infrastructureel gezien nogal moeilijk om alle variabelen apart te gaan uitschakelen.
Mogelijke stoorbronnen zijn:
Kunnen jullie mij zeggen wat voor meest storing zorgt, het is infrastructureel gezien nogal moeilijk om alle variabelen apart te gaan uitschakelen.
Mogelijke stoorbronnen zijn:
- De kabel passeert initieel achter 2 beeldschermen
- Hij passeert intussen ook een reeks andere pc kabels, een 2XDVI, 3X powercable en wat USB troep
- Daarna loopt hij 5m parallel met een UTP kabel die liggen samen in het hoekje van de kamergeduwd
- Daarna heb ik de overschot in lengte weggewerkt in een lus of 2 achter mijn boekenkast
- En daarna loopt ie parallel met alle andere tvkabels 1m lang omhoog. (nog een HDMI van de digitale decoder, een powercable en weer een UTP kabel)
Heb je de waarschuwing boven de quickreact gezien?Joindry schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:38:
Ik heb mijn pc verbonden met mijn tv met een HDMI kabel van 10m.
Dus enkel het geluid stoort, het beeld niet? Dat is vreemd. De audio gaat gewoon 'tussen' de videosignalen door, niet over aparte aders ofzo. In het geval dat er met het beeld niets mis is zou ik denken dat het niet aan de kabel ligt eigenlijk.Maar na het wegwerken van de kabel krijg dat het geluid maar 1 seconde werkt op 5.
Even heel obvious misschien: als je de kabel wegwerkt, zit hij dan nog wel stevig (recht) in de aansluiting, of staat er zodanig spanning op dat je hem er eigenlijk dreigt uit te trekken? edit: oh, en heb je al eens opnieuw opgestart terwijl de kabel ingegraven ligt dan?
Ik denk niet dat dat op deze manier vast te stellen is. UTP bijvoorbeeld, is gemaakt om tot afstanden van 100m in hele bossen bij elkaar gebonden te worden zonder te storen.Ergens zou ik denken dat het de UTP is, omdat die zolang is, maar aan de andere kant, dat ding heeft toch maar een heel laag veld.
[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 19-09-2012 10:14 ]
Nu heb ik de quickreact gelezenktf schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:03:
[...]
Heb je de waarschuwing boven de quickreact gezien?
[...]
Dus enkel het geluid stoort, het beeld niet? Dat is vreemd. De audio gaat gewoon 'tussen' de videosignalen door, niet over aparte aders ofzo. In het geval dat er met het beeld niets mis is zou ik denken dat het niet aan de kabel ligt eigenlijk.
Even heel obvious misschien: als je de kabel wegwerkt, zit hij dan nog wel stevig (recht) in de aansluiting, of staat er zodanig spanning op dat je hem er eigenlijk dreigt uit te trekken? edit: oh, en heb je al eens opnieuw opgestart terwijl de kabel ingegraven ligt dan?
[...]
Ik denk niet dat dat op deze manier vast te stellen is. UTP bijvoorbeeld, is gemaakt om tot afstanden van 100m in hele bossen bij elkaar gebonden te worden zonder te storen.

De kabel heeft geen spanning, ligt overal gewoon los. En het beeld geeft absoluut geen storing. Ik heb de pc ook al herstart zonder de kabel uit te graven en dan merk ik geen verschil.
Oke, bizar... dus het beeld blijft functioneren maar het geluid valt weg, en dat alleen wanneer de kabel ingegraven ligt. Ik zou niet weten waar dat aan moet liggen, want het geluid gaat gewoon digitaal, tezamen met het beeld, door de kabel. Blijkbaar schiet de decoding-hardware zo in de stress dat hij het geluid laat vallen ofzo?
Ik weet het echt niet.
voor diegenen die snel nog een leuke aanbieding willen hebben. scheelt al snel 75% van de nieuwprijs.
http://www.ebay.nl/itm/No...1e729eb211#ht_3186wt_1397
breng snel bod uit
loopt nog maar 10 uur..
Nordost ODIN Supreme Reference Bi-Wire Lautsprecherkabel Speaker Cable 1m
Staat van object: Tweedehands
Resterende tijd: 10u 0m 44s (30 sep 201221:48:42 CEST)
Startbod: EUR 4.950,00
[ 0 biedingen ]
===============
Verkauft wird hier ein absolutes Traum-Lautsprecherkabel:
Nordost ODIN Supreme Reference Speaker Cable
Länge: 2x 1m (ideal z.B. für Mono-Blöcke)
Konfektionierung: Bi-Wiring / Nordost Z-Plugs Beryllium vergoldet (Hohlbananas)
Das Kabel wurde vom Fachmann rekonfektioniert.
Listenpreis für diese Länge: 20.000 Euro !
Extrem selten! Extrem gut! leider auch extrem kostspielig...
http://www.ebay.nl/itm/No...1e729eb211#ht_3186wt_1397
breng snel bod uit
loopt nog maar 10 uur..
Nordost ODIN Supreme Reference Bi-Wire Lautsprecherkabel Speaker Cable 1m
Staat van object: Tweedehands
Resterende tijd: 10u 0m 44s (30 sep 201221:48:42 CEST)
Startbod: EUR 4.950,00
[ 0 biedingen ]
===============
Verkauft wird hier ein absolutes Traum-Lautsprecherkabel:
Nordost ODIN Supreme Reference Speaker Cable
Länge: 2x 1m (ideal z.B. für Mono-Blöcke)
Konfektionierung: Bi-Wiring / Nordost Z-Plugs Beryllium vergoldet (Hohlbananas)
Das Kabel wurde vom Fachmann rekonfektioniert.
Listenpreis für diese Länge: 20.000 Euro !
Extrem selten! Extrem gut! leider auch extrem kostspielig...
4950,- bij een dagprijs van 6.18 en een soortelijk gewicht van 8.9 g/cm3 kun je daar ook ongeveer 90 liter koper voor kopen, voor de beeldvorming: een half gevulde badkuip
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik had het idee om één cent te bieden. Toch maar niet gedaan, omdat ik dan mijn identiteit aan die lui moet prijs geven, met als gevolg plat gegooid te worden met spam.
Daar heb je dit voor: http://10minutemail.com/10MinuteMail/index.html
trouwens nu ik daar over nadenk.. misschien is hij wel ingespeeld met Duitse Schlagermusic waardoor de electronen automatisch dat ritme overnemen en kan hij niks meer anders aan.
Jammer dan maar niet.
Jammer dan maar niet.
Ik heb onlangs wat speakerkabel aangeschaft en kom er nu achter dat het aluminium kabels zijn met een klein laagje koper erop (Copper Clad Aluminium oftewel 'CCA').
Voor netwerkkabels is dit niet al te best begrijp ik uit dit topic: Pas op voor slechte Cat5e
Maar hoe zit het met deze kabels voor gebruik bij luidsprekers?
Heb de kabel gekocht om mijn twee rearspeakers aan te sluiten en wil deze wegwerken in de muur.
Dan wil ik geen problemen hebben met geluidskwaliteit of oxidatie op de lange termijn.
Gaat om ongeveer 12 meter per speaker.
Ik heb het hele topic doorzocht op CCA maar niets kunnen vinden.
Voor netwerkkabels is dit niet al te best begrijp ik uit dit topic: Pas op voor slechte Cat5e
Maar hoe zit het met deze kabels voor gebruik bij luidsprekers?
Heb de kabel gekocht om mijn twee rearspeakers aan te sluiten en wil deze wegwerken in de muur.
Dan wil ik geen problemen hebben met geluidskwaliteit of oxidatie op de lange termijn.
Gaat om ongeveer 12 meter per speaker.
Ik heb het hele topic doorzocht op CCA maar niets kunnen vinden.
Anoniem: 467970
Oke jongens. Ondanks dat ik dit type discussie de rug toe heb gekeerd voel ik mij toch geroepen een en ander te verhelderen. Laat ik mezelf voorstellen, ik ben researcher bij een chemisch bedrijf én Audiofiel. Aan een kant pleit ik voor wetenschappelijke inzichten en ben ik hierin geschoold, aan de andere kant zit er een randje aan muziek en audioapparatuur die moeilijk te grijpen is. Ook ik heb rond gesleept met versterkers en CD spelers en kan beamen dat er zeker verschillen te horen zijn. Deze hebben echter niets te maken met verschillen in kwaliteit maar puur met verschillen in constructie of keuzes die de fabrikanten gemaakt hebben in het ontwerp. Dit heeft geen enkele correlatie met prijs ook al zou de gemiddelde producent je dat natuurlijk maar wat graag laten geloven. Ik zal proberen hier een paar dingen "kort en bondig" (korrel zout) uit te leggen.
Speakers
Laten we bij het begin beginnen. Zelfs in de technische, professionele, audiowereld is er een discrepantie tussen wat meetbaar en hoorbaar is. Zelfs de meest technisch onderlegde versterker en vooral speakerbouwers zullen beamen dat ondanks het pletora van meet technieken er nog steeds dingen zijn die onmeetbaar of on-engineerbaar zijn en dat je altijd een proces van trial-and-error nodig hebt om een speaker helemaal te maken zoals jij wilt ondanks alle berekeningen, modellen en software die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben. Een van de meest gebruikte technieken om speakers door te meten is de MLSSA (Maximum Length Sequence System Analyser). Deze meet het frequentie van geluid over tijd (decay) en spectrum, hierdoor krijg je bijvoorbeeld een beeld van hoe resonanties dempen en hoe schoon je speaker/akoestiek is, des te minder resonanties blijven hangen des te cleaner is je geluid, dwz geen kleuring van ruimte, kast of componenten. Hiernaast zijn er nog vele andere zaken zoals fase verschuivingen, timing, puls coherentie, harmonische vervorming. Goede speakerfabrikanten meten zoveel als ze kunnen en deze fabrikanten ontwerpen zo ook echt op een wetenschappelijke manier. Probleem is alleen dat je vaak een trade-off hebt.
Sommige mensen willen een speaker die helemaal pulse coherent is (Thiel), dit wil zeggen een speaker met zo min mogelijk fase verschuiving (1e order filters), goede timing en een golfvorm die zo min mogelijk verandert. Mensen die deze speakers kopen vinden dus de vorm van de golf belangrijker dan de respons van de speaker over het hele frequentie spectrum, kort door de bocht de (natuurlijke) toon is belangrijker dan de balans. Vaak gaat dit echter ten koste van de vlakheid van je frequentie respons omdat je minder bij kan sturen met passieve filtercomponenten en meer afhankelijk bent van de natuurlijke frequentierespons van je drivers die zeer nauwkeurig worden uitgekozen.
Omgekeerd zal je bij speakers met een “ruler flat” frequentie respons hebben dat niet alle drivers in fase zijn omdat er complexe 2e en 3e order passieve filters gebruikt moeten worden. Ook gaat deze vlakke frequentierespons vaak ten koste gaat van bijvoorbeeld je golfvorm omdat je drivers moet gebruiken die lineair zijn over een breder bereik en dus op precisie per frequentie iets in leveren. Ook zorgt een complexer passief filter voor fase verschuivingen en kleine discrepanties in timing tussen de verschillende signaalpaden (hoog, midden, laag) en wordt dit niet altijd door de bouwer gecorrigeerd. Kort door de bocht willen mensen die dit type speaker kopen een goede respons over het gehele frequentiegebied en nemen hiervoor een iets minder "natuurlijke" sound op de koop toe.
De echt beroemde fabrikanten (onder andere: B&W, Focal, Tannoy, ATC, Adam, KEF, Revell, Dynaudio, Dali, Wilson Audio) besteden bergen geld aan R&D om de beste balans te vinden. Sommige andere fabrikanten (waaronder: Zu audio, Avantgarde, Bose) houden gewoon een interessant praatje en verkopen een inferieur product voor gigantische bedragen.
Dit wil echter zeker niet zeggen dat deze speakers niet goed klinken, smaak is immers persoonlijk, je betaalt echter niet voor kwaliteit, research en kennis maar voor het lulverhaaltje dat ze ophangen, marketing en PR. Voor mij persoonlijk kijk ik altijd naar wat studio’s doen, als een goede recording studio een merk gebruikt dan weet je in ieder geval zeker dat de producent weet wat ze doen want studio’s kijken op een veel technischere en onderbouwdere manier naar geluid als de gemiddelde consument. Dit neemt aan de andere kant niet weg dat een goede studiospeaker vaak enorm droog en saai klinkt, niet iets dat je aanzet met je mokkel en een glaasje rood op de bank.
Voor mij is B&W een merk dat de balans perfect gevonden heeft, ze hebben een lange historie van investeren in R&D en ontwikkeling en hebben een paar van de meest legendarische speakerontwerpen ooit (Nautilus, 800 serie) gemaakt. Ze klinken goed in de huiskamer maar zijn ook goed genoeg voor in de studio (Abbey Road heeft ze, Sony, Deutsche Grammophon en EMI zijn ook grootafnemers). Het belangrijkste vind ik nog dat de meerprijs die je betaald wordt gestoken in R&D en niet marketing en PR zoals bij veel andere High-end audio merken.
Kabels
Wat betreft kabels kunnen we kort en krachtig zijn. Kabels voegen weldegelijk iets aan het geluid toe. Kabels gedragen zich als passieve elektrische componenten, ze hebben namelijk een meetbare weerstand, capaciteit en spoelwerking. Dit betekend dat een kabel een zeer lichte, maar soms hoorbare, 1e orde vervorming aan je geluid kan geven net zoals een eerste order passief filter. Dit zijn de feiten, iedere electo-nerd kan dit beamen.
Dat een “audiofiele” kabel meer dan duizend euro kan kosten is echter de grootste onzin die er is, en naar mijn mening pure oplichting. Je kan net zo makkelijk een paar meter koperdraad kopen bij de gamma en er een extra weerstandje of condensator op solderen en je hebt de zelfde “verdieping van de ruimte”, “extra sprankeling in het hoog” of “net dat beetje levensechtheid” waar de onderontwikkelde “audiofiel” over het algemeen mee schermt. Een tweede is de prijs van deze kabels, deze kabels kun je zo op maat laten maken, in elk kleurtje, samenstelling of geometrie die je maar wil bij elke kabelfabriek voor maximaal enkele euro’s per meter. Er is géén enkele “audiofiele” kabelfabrikant die niet MINSTENS 400% winst maakt op hun kabels. Als jij meer dan een paar tienjes voor je kabel hebt betaald, sorry, maar dan ben je gewoon opgelicht. Je hoort inderdaad verschillen als je een goede set hebt, maar die hoor je ook als je zelf een kabeltje bij de gamma koopt en een weerstandje over de plus en min soldeert, dus dat is een argument van niks. Zo simpel is het, de waarheid is hard.
Dat het gros van de "audiofielen" geen probleem heeft om honderden, zo niet duizenden, euro's uit te geven aan deze kwakzalverij bewijst alleen maar (wederom) hoe onderontwikkeld de community is op technisch vlak en hoe goedgelovig de consument in het algemeen..
Ik heb ook goede kabels, in totaal voor rond de €150,- aan interconnects en speakerkabel, dit is voor “audiofielen” goedkoop maar ik heb deze kabels vooral gekocht voor de goede dikvergulde contacten, degelijke bouwkwaliteit en de look. Hiervoor had ik zelfgemaakt kabels van een tientje die net zo goed klonken, na een tijdje begonnen ze alleen te brommen door slechte contactjes en had ik geen zin meer om zelf te klooien en heb ik goede kant-en-klaar kabels gekocht. Dit is mij dat bedrag waard, ik heb namelijk speakers staan die rustig een veelvoud kosten, je zal me echter niet horen dwepen hoeveel beter mijn set klinkt door deze simpele stukjes koper.
Versterkers
Versterkers zijn een ander verhaal.
Hierin heb je twee kampen, aan een zijde de “audiofiele” merken die goede (buizen)versterkers maken die daadwerkelijk allemaal een eigen karakter hebben. Deze versterkers hebben echter een prijs die geen enkele correlatie vertoont met de technische kwaliteit van het component. Elke verkleuring die deze versterkers hebben daar is bewust voor gekozen door de fabrikant. Sommige klinken heerlijk anderen niet, sommigen zijn extreem duur, sommigen spotgoedkoop. Voorbeelden in deze categorie zijn: Audio Note, Electrocompaniet, Krell, Goldmund, First Watt, Pass Labs, Mark Levinson, Mc Intosh. Sommigen zijn hun geld dubbel en dwars waard en proberen echt een mooi product te maken (Electrocompaniet, Mc Intosh) sommigen grenzen aan oplichting en zijn alleen duur om duur te zijn (Goldmund, Audio Note).
Aan de andere kant zijn er de versterkerbouwers die vaak vooral professional audio leveren (bijv: Bryston, Behringer, Crown) die technisch perfect zijn, zeer weinig vervormen en niet al te duur zijn voor hun kwaliteit. Deze versterkers worden door de gemiddelde luisteraar echter als droog en kil ervaren en niet veel mensen zetten deze in de woonkamer. Ook omdat met zo’n versterker met een goede set cleane technische speakers (Adam, Dynaudio) elke CD die niet perfect is opgenomen verschrikkelijk slecht klinkt. Hiervoor zijn dit soort sets ook te koop, zodat sound engineers in de studio alles kunnen horen, ook de dingen die je in de huiskamer juist liever niet hoort.
Hierbovenop heb je dan nog de laboratoriumversterkers (Bruel & Kjaer bijvoorbeeld) deze zijn extreem duur en vervormen bijna niets, niemand koopt deze echter om naar te luisteren.
Voor mij persoonlijk is de gulden middenweg het mooist. Goede versterkers met een eigen karakter maar die waar voor hun geld leveren, je betaalt dus voor kwaliteit zonder snake oil en toch kun je kiezen voor een smaak die jou persoonlijk past. Naar mijn mening wordt deze ontwerpfilosofie het best geleverd door de gerenomeerde Japanse (Accuphase, Luxman, Denon) en Britse (Naim, Musical Fidelity) versterkerbouwers.
Zelf heb ik een oude Luxman staan die ondanks zijn leeftijd voor mij de perfecte balans heeft tussen aan een kant een onvervormd en natuurlijk geluid met aan de andere kant net dat beetje extra warmte die er vanuit het ontwerp in is gestopt. Een mooie constructie met complete kanaalscheiding (pro-audio common practice) en een zo simpel mogelijk feedbackpad.
Resumerend kun je dus inderdaad zeggen dat een “goede” versterker niets toevoegd aan het geluid, en deze zijn ook zeker te koop, in de praktijk kiezen mensen echter voor een versterker met een “ontworpen karakter” en vaak wat extra filtering om ook wat zuur is iets zoeter te maken. Het is hierbij alleen wel zaak om alleen te kopen wat waar voor geld levert want geen enkele, en hiermee bedoel ik ook echt geen enkele, stereo versterker hoeft meer dan €2000,- te kostten en voor een kwart van die prijs is al meer dan genoeg kwaliteit te vinden als je weet waar je moet zoeken. Mensen die je wijs proberen te maken dat dit niet zo is hebben geen verstand van audio of electronica. Advies; ga op Marktplaats en koop een mooie oude Japanse amp uit de jaren 70/80 voor een paar tientjes en je zal nooit spijt krijgen.
CD-Spelers
Over CD-spelers kan ik heel makkelijk zijn. Mensen die zeggen dat een CD speler geen eigen sound heeft adviseer ik van harte om eens naar een model uit de beginjaren te luisteren. Die klinken vreselijk schel, onnatuurlijk en gewoonweg slecht. Inderdaad kun je zeggen dat elke CD digitaal het zelfde is, en wat je ook doet het digitale signaal dat van je CD af komt is altijd gelijk. Er is echter nog een belangrijk onderdeel in elke CD speler, de DAC (Digital to Analog Converter) dit onderdeel is zéér belangrijk en heeft wel degelijk een invloed op de geluidskwaliteit. Deze vormt namelijk het digitale signaal van de CD om naar een analoog signaal dat de versterker kan versterker, als dit eerste signaal klote is zal dat alleen nog maar verder versterkt worden in je versterker. Hierdoor zie je dus dat je op dit gebied een hoop, dure, keuzes kan maken, een goede CD speler van een modern gerenomeerd merk heeft echter meer dan genoeg kwaliteit in huis om je hier geen zorgen over te hoeven maken. Ook nu kun je kiezen tussen ultratechnische CD-spelers met een supercleane sound (Esoteric) of de wat warmere analoge sound (Njoe Tjoeb) maar wederom zijn deze verschillen gebaseerd puur op ontwerpkeuzes en niet gefundeerd op de technisch betere staat van de een ten opzichte van de ander. Een goeie moderne CD-speler van een paar honderd euro hooguit is alles wat je nodig hebt, en inderdaad op het oor hoor je géén verschillen in deze catgorie. Het staat natuurlijk ontzettend baas om een superduur Esoteric transport te hebben staan met een extrerne Rubidiumklok, externe voeding met powercontitioning en twee monoaural DAC’s (Digital to Analog Converters). Dit soort sets bestaan echt en zullen rond de €65.000,- totaal kostten en geloof me mensen kopen dit, vaak hebben die echter wat te compenseren in de broek en houden ze van Hummers (de auto bedoel ik daarmee). Het zal misschien ook nog marginaal heel iets beter klinken maar hier deze bedragen aan uitgeven is natuurlijk gekkenwerk en je hebt professionele apparatuur nodig om het verschil te kunnen meten.
De Rest.
Over de randapparatuur kunnen we kort zijn.
Oplichting:
-Kabel optillers
-Exotische voedingskabels
-Speciale stands, racks en vibratiedempers voor je versterkers en spelers.
-CD treatment
-Exotische digitale (USB/HDMI) kabels
Deze punten ga ik niet eens uitleggen, geloof je me niet dan begrijp ik met de beste wil van de wereld niet wat je op Tweakers te zoeken hebt.
Voor een echt goede set kunnen de volgende dingen echter wel een (lichte)verbetering opleveren:
-Power conditioning, afhankelijk van waar je woont en de indeling van de groepen in je huis. Vooral op je voorversterker kan het verbetering geven als je powerconditioning hebt op je voeding. Duur hoeft dit echter niet te zijn, Conrad levert bijvoorbeeld hele normaal geprijsde stekkerdozen met een netfiltertje erin. Een goede versterker, alles boven de €100,-, is echter zo opgebouwd dat dit al voldoende gebeurt in je versterker zelf.
-Afhankelijk van je vloer (hout, tapijt of steen) spikes of rubbertjes onder je speakers. Deze kun ja natuurlijk net zo makkelijk zelf maken als voor belachelijke prijzen kopen bij de audioboer. Je speakers verzwaren met een zakje zand kan ook effect hebben bij lichte, goedkope, speakers. Dit dempt namelijk secundaire resonanties van je behuizing aanzienlijk.
-Akoestische verbetering van je ruimte, dit heeft geen uitleg nodig. Van alle componenten in je systeem is de kamer waarin je het geluid produceert de grootste vervormende factor. Hier hoor je echter zelden iemand over want het verkoopt te moeilijk voor een audioboer en je hebt verstand nodig om het goed toe te passen.
Ik wil mijn relaas eindigen met een advies dat elke verkoper je ook zal geven, dit keer echter met een vriendelijke en oprechte intentie. Luister gewoon en koop wat je lekker vindt klinken. Maar geef geen geld uit aan crap die er alleen maar voor is gemaakt om jou heel veel te laten betalen voor een marginaal verschil in geluidskwaliteit wat je ook met veel goedkopere middelen kan bereiken. Mijn favoriete audiozaak daar kom ik al jaren en de man heeft me nog nooit een kabel, speciale stekkerdozen, kabelspacers of een dure interconnect geadviseerd en dan weet je dat je met iemand praat die te vertrouwen is!
En als je het echt niet kan laten om met geld te smijten, doe dit dan voor speakers. Dit is het component in je audiotrein waar de meeste vervorming optreedt, factoren hoger dan de rest; als je een versterker of CD speler hebt die meer dan 40% van de prijs van je speakers kost dan heb je je prioriteiten niet slim gesteld. In computertermen kun je dit vergelijken met een Pentium i7 2700K kopen om daarna met een oude GeForce2 Tetris te gaan doen.
Bedankt voor jullie aandacht
BTW. Laatste toevoeging; Bi-wiring zonder Bi-Amping is klinkklare onzin
Speakers
Laten we bij het begin beginnen. Zelfs in de technische, professionele, audiowereld is er een discrepantie tussen wat meetbaar en hoorbaar is. Zelfs de meest technisch onderlegde versterker en vooral speakerbouwers zullen beamen dat ondanks het pletora van meet technieken er nog steeds dingen zijn die onmeetbaar of on-engineerbaar zijn en dat je altijd een proces van trial-and-error nodig hebt om een speaker helemaal te maken zoals jij wilt ondanks alle berekeningen, modellen en software die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben. Een van de meest gebruikte technieken om speakers door te meten is de MLSSA (Maximum Length Sequence System Analyser). Deze meet het frequentie van geluid over tijd (decay) en spectrum, hierdoor krijg je bijvoorbeeld een beeld van hoe resonanties dempen en hoe schoon je speaker/akoestiek is, des te minder resonanties blijven hangen des te cleaner is je geluid, dwz geen kleuring van ruimte, kast of componenten. Hiernaast zijn er nog vele andere zaken zoals fase verschuivingen, timing, puls coherentie, harmonische vervorming. Goede speakerfabrikanten meten zoveel als ze kunnen en deze fabrikanten ontwerpen zo ook echt op een wetenschappelijke manier. Probleem is alleen dat je vaak een trade-off hebt.
Sommige mensen willen een speaker die helemaal pulse coherent is (Thiel), dit wil zeggen een speaker met zo min mogelijk fase verschuiving (1e order filters), goede timing en een golfvorm die zo min mogelijk verandert. Mensen die deze speakers kopen vinden dus de vorm van de golf belangrijker dan de respons van de speaker over het hele frequentie spectrum, kort door de bocht de (natuurlijke) toon is belangrijker dan de balans. Vaak gaat dit echter ten koste van de vlakheid van je frequentie respons omdat je minder bij kan sturen met passieve filtercomponenten en meer afhankelijk bent van de natuurlijke frequentierespons van je drivers die zeer nauwkeurig worden uitgekozen.
Omgekeerd zal je bij speakers met een “ruler flat” frequentie respons hebben dat niet alle drivers in fase zijn omdat er complexe 2e en 3e order passieve filters gebruikt moeten worden. Ook gaat deze vlakke frequentierespons vaak ten koste gaat van bijvoorbeeld je golfvorm omdat je drivers moet gebruiken die lineair zijn over een breder bereik en dus op precisie per frequentie iets in leveren. Ook zorgt een complexer passief filter voor fase verschuivingen en kleine discrepanties in timing tussen de verschillende signaalpaden (hoog, midden, laag) en wordt dit niet altijd door de bouwer gecorrigeerd. Kort door de bocht willen mensen die dit type speaker kopen een goede respons over het gehele frequentiegebied en nemen hiervoor een iets minder "natuurlijke" sound op de koop toe.
De echt beroemde fabrikanten (onder andere: B&W, Focal, Tannoy, ATC, Adam, KEF, Revell, Dynaudio, Dali, Wilson Audio) besteden bergen geld aan R&D om de beste balans te vinden. Sommige andere fabrikanten (waaronder: Zu audio, Avantgarde, Bose) houden gewoon een interessant praatje en verkopen een inferieur product voor gigantische bedragen.
Dit wil echter zeker niet zeggen dat deze speakers niet goed klinken, smaak is immers persoonlijk, je betaalt echter niet voor kwaliteit, research en kennis maar voor het lulverhaaltje dat ze ophangen, marketing en PR. Voor mij persoonlijk kijk ik altijd naar wat studio’s doen, als een goede recording studio een merk gebruikt dan weet je in ieder geval zeker dat de producent weet wat ze doen want studio’s kijken op een veel technischere en onderbouwdere manier naar geluid als de gemiddelde consument. Dit neemt aan de andere kant niet weg dat een goede studiospeaker vaak enorm droog en saai klinkt, niet iets dat je aanzet met je mokkel en een glaasje rood op de bank.
Voor mij is B&W een merk dat de balans perfect gevonden heeft, ze hebben een lange historie van investeren in R&D en ontwikkeling en hebben een paar van de meest legendarische speakerontwerpen ooit (Nautilus, 800 serie) gemaakt. Ze klinken goed in de huiskamer maar zijn ook goed genoeg voor in de studio (Abbey Road heeft ze, Sony, Deutsche Grammophon en EMI zijn ook grootafnemers). Het belangrijkste vind ik nog dat de meerprijs die je betaald wordt gestoken in R&D en niet marketing en PR zoals bij veel andere High-end audio merken.
Kabels
Wat betreft kabels kunnen we kort en krachtig zijn. Kabels voegen weldegelijk iets aan het geluid toe. Kabels gedragen zich als passieve elektrische componenten, ze hebben namelijk een meetbare weerstand, capaciteit en spoelwerking. Dit betekend dat een kabel een zeer lichte, maar soms hoorbare, 1e orde vervorming aan je geluid kan geven net zoals een eerste order passief filter. Dit zijn de feiten, iedere electo-nerd kan dit beamen.
Dat een “audiofiele” kabel meer dan duizend euro kan kosten is echter de grootste onzin die er is, en naar mijn mening pure oplichting. Je kan net zo makkelijk een paar meter koperdraad kopen bij de gamma en er een extra weerstandje of condensator op solderen en je hebt de zelfde “verdieping van de ruimte”, “extra sprankeling in het hoog” of “net dat beetje levensechtheid” waar de onderontwikkelde “audiofiel” over het algemeen mee schermt. Een tweede is de prijs van deze kabels, deze kabels kun je zo op maat laten maken, in elk kleurtje, samenstelling of geometrie die je maar wil bij elke kabelfabriek voor maximaal enkele euro’s per meter. Er is géén enkele “audiofiele” kabelfabrikant die niet MINSTENS 400% winst maakt op hun kabels. Als jij meer dan een paar tienjes voor je kabel hebt betaald, sorry, maar dan ben je gewoon opgelicht. Je hoort inderdaad verschillen als je een goede set hebt, maar die hoor je ook als je zelf een kabeltje bij de gamma koopt en een weerstandje over de plus en min soldeert, dus dat is een argument van niks. Zo simpel is het, de waarheid is hard.
Dat het gros van de "audiofielen" geen probleem heeft om honderden, zo niet duizenden, euro's uit te geven aan deze kwakzalverij bewijst alleen maar (wederom) hoe onderontwikkeld de community is op technisch vlak en hoe goedgelovig de consument in het algemeen..
Ik heb ook goede kabels, in totaal voor rond de €150,- aan interconnects en speakerkabel, dit is voor “audiofielen” goedkoop maar ik heb deze kabels vooral gekocht voor de goede dikvergulde contacten, degelijke bouwkwaliteit en de look. Hiervoor had ik zelfgemaakt kabels van een tientje die net zo goed klonken, na een tijdje begonnen ze alleen te brommen door slechte contactjes en had ik geen zin meer om zelf te klooien en heb ik goede kant-en-klaar kabels gekocht. Dit is mij dat bedrag waard, ik heb namelijk speakers staan die rustig een veelvoud kosten, je zal me echter niet horen dwepen hoeveel beter mijn set klinkt door deze simpele stukjes koper.
Versterkers
Versterkers zijn een ander verhaal.
Hierin heb je twee kampen, aan een zijde de “audiofiele” merken die goede (buizen)versterkers maken die daadwerkelijk allemaal een eigen karakter hebben. Deze versterkers hebben echter een prijs die geen enkele correlatie vertoont met de technische kwaliteit van het component. Elke verkleuring die deze versterkers hebben daar is bewust voor gekozen door de fabrikant. Sommige klinken heerlijk anderen niet, sommigen zijn extreem duur, sommigen spotgoedkoop. Voorbeelden in deze categorie zijn: Audio Note, Electrocompaniet, Krell, Goldmund, First Watt, Pass Labs, Mark Levinson, Mc Intosh. Sommigen zijn hun geld dubbel en dwars waard en proberen echt een mooi product te maken (Electrocompaniet, Mc Intosh) sommigen grenzen aan oplichting en zijn alleen duur om duur te zijn (Goldmund, Audio Note).
Aan de andere kant zijn er de versterkerbouwers die vaak vooral professional audio leveren (bijv: Bryston, Behringer, Crown) die technisch perfect zijn, zeer weinig vervormen en niet al te duur zijn voor hun kwaliteit. Deze versterkers worden door de gemiddelde luisteraar echter als droog en kil ervaren en niet veel mensen zetten deze in de woonkamer. Ook omdat met zo’n versterker met een goede set cleane technische speakers (Adam, Dynaudio) elke CD die niet perfect is opgenomen verschrikkelijk slecht klinkt. Hiervoor zijn dit soort sets ook te koop, zodat sound engineers in de studio alles kunnen horen, ook de dingen die je in de huiskamer juist liever niet hoort.
Hierbovenop heb je dan nog de laboratoriumversterkers (Bruel & Kjaer bijvoorbeeld) deze zijn extreem duur en vervormen bijna niets, niemand koopt deze echter om naar te luisteren.
Voor mij persoonlijk is de gulden middenweg het mooist. Goede versterkers met een eigen karakter maar die waar voor hun geld leveren, je betaalt dus voor kwaliteit zonder snake oil en toch kun je kiezen voor een smaak die jou persoonlijk past. Naar mijn mening wordt deze ontwerpfilosofie het best geleverd door de gerenomeerde Japanse (Accuphase, Luxman, Denon) en Britse (Naim, Musical Fidelity) versterkerbouwers.
Zelf heb ik een oude Luxman staan die ondanks zijn leeftijd voor mij de perfecte balans heeft tussen aan een kant een onvervormd en natuurlijk geluid met aan de andere kant net dat beetje extra warmte die er vanuit het ontwerp in is gestopt. Een mooie constructie met complete kanaalscheiding (pro-audio common practice) en een zo simpel mogelijk feedbackpad.
Resumerend kun je dus inderdaad zeggen dat een “goede” versterker niets toevoegd aan het geluid, en deze zijn ook zeker te koop, in de praktijk kiezen mensen echter voor een versterker met een “ontworpen karakter” en vaak wat extra filtering om ook wat zuur is iets zoeter te maken. Het is hierbij alleen wel zaak om alleen te kopen wat waar voor geld levert want geen enkele, en hiermee bedoel ik ook echt geen enkele, stereo versterker hoeft meer dan €2000,- te kostten en voor een kwart van die prijs is al meer dan genoeg kwaliteit te vinden als je weet waar je moet zoeken. Mensen die je wijs proberen te maken dat dit niet zo is hebben geen verstand van audio of electronica. Advies; ga op Marktplaats en koop een mooie oude Japanse amp uit de jaren 70/80 voor een paar tientjes en je zal nooit spijt krijgen.
CD-Spelers
Over CD-spelers kan ik heel makkelijk zijn. Mensen die zeggen dat een CD speler geen eigen sound heeft adviseer ik van harte om eens naar een model uit de beginjaren te luisteren. Die klinken vreselijk schel, onnatuurlijk en gewoonweg slecht. Inderdaad kun je zeggen dat elke CD digitaal het zelfde is, en wat je ook doet het digitale signaal dat van je CD af komt is altijd gelijk. Er is echter nog een belangrijk onderdeel in elke CD speler, de DAC (Digital to Analog Converter) dit onderdeel is zéér belangrijk en heeft wel degelijk een invloed op de geluidskwaliteit. Deze vormt namelijk het digitale signaal van de CD om naar een analoog signaal dat de versterker kan versterker, als dit eerste signaal klote is zal dat alleen nog maar verder versterkt worden in je versterker. Hierdoor zie je dus dat je op dit gebied een hoop, dure, keuzes kan maken, een goede CD speler van een modern gerenomeerd merk heeft echter meer dan genoeg kwaliteit in huis om je hier geen zorgen over te hoeven maken. Ook nu kun je kiezen tussen ultratechnische CD-spelers met een supercleane sound (Esoteric) of de wat warmere analoge sound (Njoe Tjoeb) maar wederom zijn deze verschillen gebaseerd puur op ontwerpkeuzes en niet gefundeerd op de technisch betere staat van de een ten opzichte van de ander. Een goeie moderne CD-speler van een paar honderd euro hooguit is alles wat je nodig hebt, en inderdaad op het oor hoor je géén verschillen in deze catgorie. Het staat natuurlijk ontzettend baas om een superduur Esoteric transport te hebben staan met een extrerne Rubidiumklok, externe voeding met powercontitioning en twee monoaural DAC’s (Digital to Analog Converters). Dit soort sets bestaan echt en zullen rond de €65.000,- totaal kostten en geloof me mensen kopen dit, vaak hebben die echter wat te compenseren in de broek en houden ze van Hummers (de auto bedoel ik daarmee). Het zal misschien ook nog marginaal heel iets beter klinken maar hier deze bedragen aan uitgeven is natuurlijk gekkenwerk en je hebt professionele apparatuur nodig om het verschil te kunnen meten.
De Rest.
Over de randapparatuur kunnen we kort zijn.
Oplichting:
-Kabel optillers
-Exotische voedingskabels
-Speciale stands, racks en vibratiedempers voor je versterkers en spelers.
-CD treatment
-Exotische digitale (USB/HDMI) kabels
Deze punten ga ik niet eens uitleggen, geloof je me niet dan begrijp ik met de beste wil van de wereld niet wat je op Tweakers te zoeken hebt.
Voor een echt goede set kunnen de volgende dingen echter wel een (lichte)verbetering opleveren:
-Power conditioning, afhankelijk van waar je woont en de indeling van de groepen in je huis. Vooral op je voorversterker kan het verbetering geven als je powerconditioning hebt op je voeding. Duur hoeft dit echter niet te zijn, Conrad levert bijvoorbeeld hele normaal geprijsde stekkerdozen met een netfiltertje erin. Een goede versterker, alles boven de €100,-, is echter zo opgebouwd dat dit al voldoende gebeurt in je versterker zelf.
-Afhankelijk van je vloer (hout, tapijt of steen) spikes of rubbertjes onder je speakers. Deze kun ja natuurlijk net zo makkelijk zelf maken als voor belachelijke prijzen kopen bij de audioboer. Je speakers verzwaren met een zakje zand kan ook effect hebben bij lichte, goedkope, speakers. Dit dempt namelijk secundaire resonanties van je behuizing aanzienlijk.
-Akoestische verbetering van je ruimte, dit heeft geen uitleg nodig. Van alle componenten in je systeem is de kamer waarin je het geluid produceert de grootste vervormende factor. Hier hoor je echter zelden iemand over want het verkoopt te moeilijk voor een audioboer en je hebt verstand nodig om het goed toe te passen.
Ik wil mijn relaas eindigen met een advies dat elke verkoper je ook zal geven, dit keer echter met een vriendelijke en oprechte intentie. Luister gewoon en koop wat je lekker vindt klinken. Maar geef geen geld uit aan crap die er alleen maar voor is gemaakt om jou heel veel te laten betalen voor een marginaal verschil in geluidskwaliteit wat je ook met veel goedkopere middelen kan bereiken. Mijn favoriete audiozaak daar kom ik al jaren en de man heeft me nog nooit een kabel, speciale stekkerdozen, kabelspacers of een dure interconnect geadviseerd en dan weet je dat je met iemand praat die te vertrouwen is!
En als je het echt niet kan laten om met geld te smijten, doe dit dan voor speakers. Dit is het component in je audiotrein waar de meeste vervorming optreedt, factoren hoger dan de rest; als je een versterker of CD speler hebt die meer dan 40% van de prijs van je speakers kost dan heb je je prioriteiten niet slim gesteld. In computertermen kun je dit vergelijken met een Pentium i7 2700K kopen om daarna met een oude GeForce2 Tetris te gaan doen.
Bedankt voor jullie aandacht
BTW. Laatste toevoeging; Bi-wiring zonder Bi-Amping is klinkklare onzin
[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 467970 op 02-10-2012 21:27 . Reden: Taalfouten en kleine details ]
TL;DR: Gebruik je gezonde boeren tweakers verstand
[ Voor 98% gewijzigd door Thedr op 02-10-2012 15:33 ]
Mooi verhaal, ik kan me er goed in vinden!
Zelf draai ik muziek via een HTPC (i3 SB) met XBMC en WASAPI (laatste nightly) via USB naar een Musical Fidelity V-DACII naar een Denon 2308 versterker (Pure Direct mode) naar mijn B&W DM603 S3 speakers. De spullen zijn niet extreem duur maar ook niet 't goedkoopste, de speakers heb ik 2e hands van de 1e eigenaar en ik ben heel erg tevreden. PS. Wel gebruik ik absoluut geen MP3's, alleen maar FLAC.
In mijn hobbykamer heb ik een vergelijkbare set, maar dan met B&W DM602 s3 speakers maar dan zonder losse DAC.
Ik volg hier nog wel eens de discussie, maar vraag me wel eens af of mensen nog wel naar de muziek zelf luisteren of alleen maar bezig zijn met testjes.
Zelf draai ik muziek via een HTPC (i3 SB) met XBMC en WASAPI (laatste nightly) via USB naar een Musical Fidelity V-DACII naar een Denon 2308 versterker (Pure Direct mode) naar mijn B&W DM603 S3 speakers. De spullen zijn niet extreem duur maar ook niet 't goedkoopste, de speakers heb ik 2e hands van de 1e eigenaar en ik ben heel erg tevreden. PS. Wel gebruik ik absoluut geen MP3's, alleen maar FLAC.
In mijn hobbykamer heb ik een vergelijkbare set, maar dan met B&W DM602 s3 speakers maar dan zonder losse DAC.
Ik volg hier nog wel eens de discussie, maar vraag me wel eens af of mensen nog wel naar de muziek zelf luisteren of alleen maar bezig zijn met testjes.
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 02-10-2012 16:03 ]
Ik doe niet anders, eerste wat ik doe als ik thuis kom, CD'tje erin knallenFairy schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:02:
Daarom begon ik ook mijn verhaal met de vermelding dat ik deze discussie eigenlijk de rug toe heb gekeerd, vaak draait het toch uit op een pissing contest en veel mensen vergeten idd dat het uiteindelijk gewoon om de muziek gaat.
Gelukkig hebben we hier wat op gevonden: de actieve speaker! Zo kun je filteren op signaalniveau, dus voor de versterker, in plaats van erna. Vrijwel alle studiomonitors zijn actief, in de HiFi is het een zeldzaamheid. Voor de duurdere studiomonitoren wordt er zelfs digitaal gefilterd: een vrijwel vlak fasegedrag en extreme stijlheid.Anoniem: 467970 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:00:
Mensen die deze speakers kopen vinden dus de vorm van de golf belangrijker dan de respons van de speaker over het hele frequentie spectrum, kort door de bocht de (natuurlijke) toon is belangrijker dan de balans. Vaak gaat dit echter ten koste van de vlakheid van je frequentie respons omdat je minder bij kan sturen met passieve filtercomponenten en meer afhankelijk bent van de natuurlijke frequentierespons van je drivers die zeer nauwkeurig worden uitgekozen. Omgekeerd zal je bij speakers met een “ruler flat” frequentie respons hebben dat niet alle drivers in fase zijn omdat er complexe 2e en 3e order passieve filters gebruikt moeten worden.
Ik zou oppassen met dergelijke uitspraken. Hoewel er genoeg studiobouwers met passie hun werk uitvoeren komt het ook regelmatig genoeg voor dat een investeerder omgepraat is en per se een bepaald type moet hebben.want studio’s kijken op een veel technischere en onderbouwdere manier naar geluid als de gemiddelde consument.
Ik snap niet dat je je hele verhaal relativerend opbouwt en dan hier een harde lijn trekt. Ook hier kan er sprake zijn van ontwerpfouten, om maar wat te noemen. Ik zou dit allemaal afschuiven op de DAC: voor een perfecte reconstructie moet je reconstrueren met sinc()-pulsen, wat in de praktijk onmogelijk is. Tegenwoordig echter, zijn vrijwel alle DACs oversampelend (wat vroegâh niet ging) en dan is het omzetten kinderspel. Ik zou dan ook willen beweren dat alle CD-spelers ontworpen na 1995 en die niet zijn aangepast om een bijzondere sound te hebben niet van elkaar te onderscheiden zijn.Over CD-spelers kan ik heel makkelijk zijn. Mensen die zeggen dat een CD speler geen eigen sound heeft adviseer ik van harte om eens naar een model uit de beginjaren te luisteren.
Geld weer hetzelfde. Ik heb eerder in dit topic al eens een testje online gezet: een signaal is 24x geloopbackt door ADC en DAC. Dat is dus 24x vervormd door zowel de ADC als de DAC. Dit is een 6-kanaals DAC en een 2-kanaals ADC voor nog geen 50 euro, geen dubbel afgeschermde behuizing met elfencontacten, gewoon een heel simpel ding. Als de verschillen werkelijk zo groot zijn moet het voor jou een eitje zijn om aan te wijzen welk bestand origineel is, welke bewerkt is etc. Ik hoor namelijk geen enkel verschil. Je vind het hier: http://dl.dropbox.com/u/5985984/DAC-test.zipde DAC (Digital to Analog Converter) dit onderdeel is zéér belangrijk en heeft wel degelijk een invloed op de geluidskwaliteit.
Test 1 is origineel en geloopbackt, maar daar kun je door naar het signaal te kijken jezelf voor de gek houden. Test 2 zijn het origineel, een paar blanco's en aantal vervormde, tot max 12x. Succes!
edit:
Zie hier: http://www.last.fm/user/ktmfIk volg hier nog wel eens de discussie, maar vraag me wel eens af of mensen nog wel naar de muziek zelf luisteren of alleen maar bezig zijn met testjes.

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 02-10-2012 17:42 ]
@KTF
Leuk verhaal, alleen bekruipt me hier sterk het gevoel dat je perse nog een duit in het zakje moet doen.
Ik ga niet op mijn PC naar jouw ADC/DAC sampletjes luisteren, lijkt me een beetje domme test aangezien mijn computer verre van HiFi is te noemen en ik nog maar net het verschil tussen een kettingzaag en de stem van mijn vriendin kan horen op dit ding, moet ik wel zeggen dat mijn vriendin heeel goed een kettingzaag kan imiteren.
Een CD speler is een samenstelling van onderdelen, een loopwerk, een DAC en vaak een kleine voorversterker. En je hoort verschillen, punt. Vaak bewust door de producent erin gestopt zoals bijvoorbeeld bij Njoe Tjoeb die er een buizen voorversterking inbouwt. Je zegt dit letterlijk nog een keer zelf
"Ik zou dan ook willen beweren dat alle CD-spelers ontworpen na 1995 en die niet zijn aangepast om een bijzondere sound te hebben niet van elkaar te onderscheiden zijn"
Leuk dat je kan bewijzen dat er geen verschillen zijn tussen DAC's, zal best zo zijn in jouw geval (met twee chipjes), graag zou ik de test herhaald zien met eeen 24 bits oversampling DAC en een 1Bits Delta Sigma, lijkt me interessant
. Maar dat betekend niet dat er geen verschillen tussen CD-spelers zijn en dat fabriekanten niet soms bewust voor een eigen sound kiezen dus wat wil je nou bewijzen? Heb je uberhaupt de tekst gelezen? Als je dat had gedaan dan had je in mijn ondertoon gehoord dat er inderdaad geen verschil is tussen behoorlijk moderne CD spelers, en dat als het er wel is de fabriekanten hier bewust voor hebben gekozen.
Quoting myself here:
Hierdoor zie je dus dat je op dit gebied een hoop, dure, keuzes kan maken, een goede CD speler van een modern gerenomeerd merk heeft echter meer dan genoeg kwaliteit in huis om je hier geen zorgen over te hoeven maken. Ook nu kun je kiezen tussen ultratechnische CD-spelers met een supercleane sound (Esoteric) of de wat warmere analoge sound (Njoe Tjoeb) maar wederom zijn deze verschillen gebaseerd puur op ontwerpkeuzes en niet gefundeerd op de technisch betere staat van de een ten opzichte van de ander. Een goeie moderne CD-speler van een paar honderd euro hooguit is alles wat je nodig hebt, en inderdaad op het oor hoor je géén verschillen in deze catgorie.
En ja actieve speakers zijn leuk, heb er meerdere beluisterd in mijn leven, dus..?
Leuk verhaal, alleen bekruipt me hier sterk het gevoel dat je perse nog een duit in het zakje moet doen.
Ik ga niet op mijn PC naar jouw ADC/DAC sampletjes luisteren, lijkt me een beetje domme test aangezien mijn computer verre van HiFi is te noemen en ik nog maar net het verschil tussen een kettingzaag en de stem van mijn vriendin kan horen op dit ding, moet ik wel zeggen dat mijn vriendin heeel goed een kettingzaag kan imiteren.
Een CD speler is een samenstelling van onderdelen, een loopwerk, een DAC en vaak een kleine voorversterker. En je hoort verschillen, punt. Vaak bewust door de producent erin gestopt zoals bijvoorbeeld bij Njoe Tjoeb die er een buizen voorversterking inbouwt. Je zegt dit letterlijk nog een keer zelf
"Ik zou dan ook willen beweren dat alle CD-spelers ontworpen na 1995 en die niet zijn aangepast om een bijzondere sound te hebben niet van elkaar te onderscheiden zijn"
Leuk dat je kan bewijzen dat er geen verschillen zijn tussen DAC's, zal best zo zijn in jouw geval (met twee chipjes), graag zou ik de test herhaald zien met eeen 24 bits oversampling DAC en een 1Bits Delta Sigma, lijkt me interessant
Quoting myself here:
Hierdoor zie je dus dat je op dit gebied een hoop, dure, keuzes kan maken, een goede CD speler van een modern gerenomeerd merk heeft echter meer dan genoeg kwaliteit in huis om je hier geen zorgen over te hoeven maken. Ook nu kun je kiezen tussen ultratechnische CD-spelers met een supercleane sound (Esoteric) of de wat warmere analoge sound (Njoe Tjoeb) maar wederom zijn deze verschillen gebaseerd puur op ontwerpkeuzes en niet gefundeerd op de technisch betere staat van de een ten opzichte van de ander. Een goeie moderne CD-speler van een paar honderd euro hooguit is alles wat je nodig hebt, en inderdaad op het oor hoor je géén verschillen in deze catgorie.
En ja actieve speakers zijn leuk, heb er meerdere beluisterd in mijn leven, dus..?
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 467970 op 02-10-2012 20:21 ]
Ja, maar ik ga bij zo'n lap tekst natuurlijk niet woord voor woord alles meer dan eens overlezen. Als je wilt dat je stuk goed gelezen wordt raad ik je aan (echt, alsjeblieft, no offence!) je tekst beter op te delen in alinea's en eventueel van koppen te voorzien, dat doe ik ook bij teksten van een dergelijk lengte.Anoniem: 467970 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:48:
Heb je uberhaupt de tekst gelezen?
Anyway, ik dacht te begrijpen dat je aangaf dat elke CD-speler een eigen sound heeft. Ik citeer:
Ik ben onder de indruk dat het gros van de CD spelers niet beïnvloed wordt en dat zou betekenen dat ze geen 'sound' hebben, ze zijn immers neutraal. Wat ik me eigenlijk afvroeg was waarom je (althans, dat haalde ik uit de tekst) denkt dat CD-spelers meer nog dan versterkers gekleurd worden verkocht.Mensen die zeggen dat een CD speler geen eigen sound heeft...
Volgens mij is het doel van een discussie dat er mensen reageren op statements. Ik vul je enkel aan: die aanvulling was dat actieve speakers de genoemde faseverschuivingen door filters niet (hoeven te) hebben. Er is dus geen 'dus'?En ja actieve speakers zijn leuk, heb er meerdere beluisterd in mijn leven, dus..?
[ Voor 10% gewijzigd door ktf op 02-10-2012 20:58 . Reden: typo ]
@Ktf.
Tot uw dienst, kopjes was geen slecht idee idd
Wat betreft CD spelers denk ik zeker dat het vooral onderin een vrijwel uniforme ongekleurde markt is en dit is goed. Ik denk dat een nieuwe Sony, of noem maar eens wat, CD-speler van hooguit €200,- alles is wat je op dat gebied nodig kan hebben. Toch heb ik wel degelijk in dit segment CD-spelers gehoord die marginaal anders klinken, een Marantz is bijvoorbeeld wat warmer, een Yamaha neigt een beetje richting schel "natural sound" noemen ze dat. Dit kan liggen aan een beetje filtering bijvoorbeeld. Het enige dat sommige up-end CD spelers toevoegen is heel soms kleur (een beetje) en een hele hoop extra geld.
Actieve speakers, je hebt gelijk. Ze lossen alle vragen over speakers in een keer elegant op, toch hebben ook deze een bepaald karakter door de keuze van drivers en de opzet van de behuizing. Een ruler-flat frequentiegedrag betekend niet dat je de puls karakteristiek van je systeem verliest. Toch vind ik ze vaak kil klinken, het is gewoon niet mijn smaak. Nou is dat natuurlijk dom omdat je een goede actieve speaker min of meer kan laten klinken zoals je wil, maar op een of andere manier is het toch nooit goed door gedrongen in de audio wereld. Komt bij dat een setje goede actieve speakers serieus geld kost. Een beetje ATC of Adam speaker doet toch al snel een paar duizend. Technisch gezien zijn ze zeker superieur.
Tot uw dienst, kopjes was geen slecht idee idd
Wat betreft CD spelers denk ik zeker dat het vooral onderin een vrijwel uniforme ongekleurde markt is en dit is goed. Ik denk dat een nieuwe Sony, of noem maar eens wat, CD-speler van hooguit €200,- alles is wat je op dat gebied nodig kan hebben. Toch heb ik wel degelijk in dit segment CD-spelers gehoord die marginaal anders klinken, een Marantz is bijvoorbeeld wat warmer, een Yamaha neigt een beetje richting schel "natural sound" noemen ze dat. Dit kan liggen aan een beetje filtering bijvoorbeeld. Het enige dat sommige up-end CD spelers toevoegen is heel soms kleur (een beetje) en een hele hoop extra geld.
Actieve speakers, je hebt gelijk. Ze lossen alle vragen over speakers in een keer elegant op, toch hebben ook deze een bepaald karakter door de keuze van drivers en de opzet van de behuizing. Een ruler-flat frequentiegedrag betekend niet dat je de puls karakteristiek van je systeem verliest. Toch vind ik ze vaak kil klinken, het is gewoon niet mijn smaak. Nou is dat natuurlijk dom omdat je een goede actieve speaker min of meer kan laten klinken zoals je wil, maar op een of andere manier is het toch nooit goed door gedrongen in de audio wereld. Komt bij dat een setje goede actieve speakers serieus geld kost. Een beetje ATC of Adam speaker doet toch al snel een paar duizend. Technisch gezien zijn ze zeker superieur.
Tja, op dit forum zoiets roepen is natuurlijk nogal arrogant
Daarnaast geloof je kennelijk wel in vergulde connectoren, daar is hier al heel wat over geschreven: pure onzin en zijn geld niet waard. Brom door slechte contacten.. je huis moet wel extreem vochtig zijn dan. Niet echt goede plaats voor kostbare electronische apparatuur.
Stekkerblokken met filtertje bestaan meestal uit een goedkope overspanningsbeveiliging. Kan ook weinig kwaad an de andere kant.
en dit is natuurlijk klink klare onzin:
Je zegt hier ene daar heel zinnige dingen maar pretendeert de wijsheid in pacht te hebben. Dat werkt niet bij mij merk ik. Een soort afsluitende bergrede en nu mogen we gaan spelen. brrr.
Hier wat bronnen over speakers: http://www.linkwitzlab.com/publications.htm#23 iemand die er zich al heel lang mee bezig heeft gehouden en ook heel zinnige zaken vaststelde. ( ook veel beter beargumenteerd trouwens!)
Wat meer on topic in dit specifieke topic over kabels. ( en dan sla ik al je opmerkingen over versterkers en speakers verder even over)
Lees dit nog eens. Goede kabels heeft veel te maken met de samenstelling van je set.
Er bestaat geen perfecte speaker voor elke willekeurige versterker, dat heeft met heel veel ontwerpkeuzes te maken en de juiste kabel is daar een element in.
Dat hoeft dan inderdaad geen dure kabel te zijn. Daar zullen we het vast over eens zijn.
En als iemand veel geld uit wil geven en daar een fijner gevoel bij zijn favoriete nummers bij krijgt, wie ben ik dan om die persoon belachelijk te maken. Ik heb wel een hekel aan oplichters zoals Kemp met zijn edelsteen kistjes., .
Maar misschien ben ik te hard en heb je korrel zout toch gemist
Dus een laatste word zal ook hier niet vallen.. en het topic leeft door.
Ik hoop niet dat onschuldige lezertjes nu weerstandjes over hun kabels gaan solderen. Lijkt me niet een echt goed plan.Je hoort inderdaad verschillen als je een goede set hebt, maar die hoor je ook als je zelf een kabeltje bij de gamma koopt en een weerstandje over de plus en min soldeert, dus dat is een argument van niks. Zo simpel is het, de waarheid is hard.
Daarnaast geloof je kennelijk wel in vergulde connectoren, daar is hier al heel wat over geschreven: pure onzin en zijn geld niet waard. Brom door slechte contacten.. je huis moet wel extreem vochtig zijn dan. Niet echt goede plaats voor kostbare electronische apparatuur.
Stekkerblokken met filtertje bestaan meestal uit een goedkope overspanningsbeveiliging. Kan ook weinig kwaad an de andere kant.
en dit is natuurlijk klink klare onzin:
In jouw stijl, dat ga ik niet eens uitleggenAdvies; ga op Marktplaats en koop een mooie oude Japanse amp uit de jaren 70/80 voor een paar tientjes en je zal nooit spijt krijgen.
Je zegt hier ene daar heel zinnige dingen maar pretendeert de wijsheid in pacht te hebben. Dat werkt niet bij mij merk ik. Een soort afsluitende bergrede en nu mogen we gaan spelen. brrr.
Hier wat bronnen over speakers: http://www.linkwitzlab.com/publications.htm#23 iemand die er zich al heel lang mee bezig heeft gehouden en ook heel zinnige zaken vaststelde. ( ook veel beter beargumenteerd trouwens!)
Wat meer on topic in dit specifieke topic over kabels. ( en dan sla ik al je opmerkingen over versterkers en speakers verder even over)
Lees dit nog eens. Goede kabels heeft veel te maken met de samenstelling van je set.
Er bestaat geen perfecte speaker voor elke willekeurige versterker, dat heeft met heel veel ontwerpkeuzes te maken en de juiste kabel is daar een element in.
Dat hoeft dan inderdaad geen dure kabel te zijn. Daar zullen we het vast over eens zijn.
En als iemand veel geld uit wil geven en daar een fijner gevoel bij zijn favoriete nummers bij krijgt, wie ben ik dan om die persoon belachelijk te maken. Ik heb wel een hekel aan oplichters zoals Kemp met zijn edelsteen kistjes., .
Maar misschien ben ik te hard en heb je korrel zout toch gemist
Dus een laatste word zal ook hier niet vallen.. en het topic leeft door.
Overigens, heb ik zo ook eens geluisterd naar mijn cd speler analoog op de versterker, met de DAC van de CD speler,en digitaal, via de DAC van de versterker. Beide hetzelfde merk.
CD: High-Quality Wolfson® (WM8716) 192 kHz/24-Bit DAC
Amp: Separate Wolfson® 192 kHz/24-Bit DACs (WM8742 x 2) for L/R Channels
Wil je daar verschil in horen moet je echt van goede huize komen. Misschien als ik het test op mijn nieuwe speakers dat er iets verschil waarneembaar is, aangezien die een stuk beter zijn dan de vorige. Maar op de oude speakers kon ik IIG geen verschil waarnemen.
Oh, en dan kon ik ook nog extra geld kwijt door de duurdere cd speler te kopen. Die had dezelfde DAC als de Amp. Echter gebruik je toch maar 1 van de 2, dus waarom dat geld uitgeven...
CD: High-Quality Wolfson® (WM8716) 192 kHz/24-Bit DAC
Amp: Separate Wolfson® 192 kHz/24-Bit DACs (WM8742 x 2) for L/R Channels
Wil je daar verschil in horen moet je echt van goede huize komen. Misschien als ik het test op mijn nieuwe speakers dat er iets verschil waarneembaar is, aangezien die een stuk beter zijn dan de vorige. Maar op de oude speakers kon ik IIG geen verschil waarnemen.
Oh, en dan kon ik ook nog extra geld kwijt door de duurdere cd speler te kopen. Die had dezelfde DAC als de Amp. Echter gebruik je toch maar 1 van de 2, dus waarom dat geld uitgeven...
Ik heb nergens gezegd dat ik geloof in vergulde contacten. Mijn ervaring is echter dat mijn eigen gemaakte kabel na een paar jaar ging brommen. En dat ik het voor mezelf kon verantwoorden daarom om wat extra uit te geven aan kant en klaar kabels, niet veel, maar toch.
Je kunt ook stekkerblokken kopen met een netfilter, goedkoop, maar een overspanning beveiliging kan ook geen kwaad idd.
Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben. Ik heb gewoon gepoogd een overzicht te maken, waarin ik aan een kant meningen verkondig, aan de andere kant zaken aankaart die mij dwars zitten (kwakzalvers die consumenten uitzuigen) en mezelf ook nog toesta een advies te geven. Ik heb meerdere vrienden en bekenden aan een oud Japans bakje voor een paar euro's geholpen en heb nooit iemand horen klagen.
Je kunt ook stekkerblokken kopen met een netfilter, goedkoop, maar een overspanning beveiliging kan ook geen kwaad idd.
Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben. Ik heb gewoon gepoogd een overzicht te maken, waarin ik aan een kant meningen verkondig, aan de andere kant zaken aankaart die mij dwars zitten (kwakzalvers die consumenten uitzuigen) en mezelf ook nog toesta een advies te geven. Ik heb meerdere vrienden en bekenden aan een oud Japans bakje voor een paar euro's geholpen en heb nooit iemand horen klagen.
Ja die man [edit; Linkwitz] is een gerenomeerd expert, om nou mijn in een paar uurtjes neergerammelde tekst te gaan vergelijken met vrijwel alle publicaties die deze man in zijn leven heeft gedaan is makkelijk. Inderdaad in dat geval is het beter beargumenteerd, zou niet goed zijn als het niet zo was.SED schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:56:
Heb het artikel net even doorgelezen.SED schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:56:
Wat meer on topic in dit specifieke topic over kabels. (en dan sla ik al je opmerkingen over versterkers en speakers verder even over)
De conclusie komt er min of meer op neer dat een normale Litz kabel (90% van de kabelmarkt) gewoon goed is. Wat mij betreft bewijst dit artikel meer dat de hele kabelmarkt onzin is dan het tegenovergestelde.
Neemt nog steeds niet weg dat je met een kleine aanpassing van een standaard kabel, bijvoorbeeld een weerstandje in parralel je dezelfde invloed op je geluid uit kan oefenen als met een exotische kabel van duizenden euro's. Of dit een goed idee is is een tweede maar misschien is daar een goede ideeën forum voor
Anders lees even het artikel op pagina 39 van onderstaande link, dit ondersteund mijn stelling .
The_Audio_Critic_16.pdf
Conclusie:
Er zijn verschillen in kabels, inderdaad. Maar deze vertonen geen enkele correlatie met prijs, kwaliteit of accuratesse. Een goedkope kabel kan precies hetzelfde klank karakter hebben als een Nordost kabel van €20.000,- dit hangt puur van een paar basiseigenschappen af die simpel te beinvloeden zijn en op geen enkele manier de hoge prijzen van tegenwoordig rechtvaardigen. Fabrikanten die deze kabels verkopen, en zelden zelf produceren, maken een gigantische winst omdat ze goedgelovige audioliefhebbers laten geloven dat zij iets speciaals doen dat een normale kabel niet kan. Grappig dat mensen die in kabels geloven altijd dezelfde artikelen aanhalen die over het algemeen worden geschreven door mensen die juist het belang van DURE kabels willen ontkrachten. Een goedkope kabel met dezelfde eigenschappen (inductie, weerstand, capaciteit etc) is op geen enkele manier infeerieur aan een HIFi kabel van duizenden euro's met dezelfde eigenschappen.
The audio critic, goed leesvoer voor een audioliefhebber en scepticus die zijn mening liever baseert op feiten dan op gevoel, kan ik iedereen aanraden (met mate)!
Het is nu zo goed als zeker dat ik voor de Marantz PM6004 ga en het is nu kwestie van kabeltjes zoeken die weinig of zelfs geen kwaliteitsverlies kennen. Ik geloof trouwens niet in die fabels dat een 10k kostende kabel met het merk Nordost beter is dan een vijfenzeventig euro kostende kabel. Ik weet wel dat er verschillen zijn, maar ook dat de prijs er allesbehalve iets mee te maken heeft. Bij het zoeken naar een degelijke kabel ben ik trouwens gebotst op de W&M LS-03, een merk die vaak positieve feedback krijgt. Ik heb wel zin in de prijs, maar ik zie ook vaak van die DIY audiokabels die een stuk goedkoper zijn en geen verlies kennen tijdens het verzenden naar de speakers. En dat zie ik eigenlijk ook wel zitten, maar het probleem is dat ik weinig weet wat nu het best geleidt en al zeker niet wat het beste is op het gebied van spades. Het 'weven' van die kabels zou geen problemen moeten opleveren. Helaas dat niemand die zo een guide schrijft over het zelf maken van een audiokabel mijn mening deelt over het verschil tussen goedkope en dure kabels.
De kabels moeten trouwens tussen een Monitor Audio BX2 en een Marantz PM6004.
De kabels moeten trouwens tussen een Monitor Audio BX2 en een Marantz PM6004.
[ Voor 3% gewijzigd door Le Enfant! op 03-10-2012 15:00 ]
Grappig dat mensen die in kabels geloven altijd dezelfde artikelen aanhalen die over het algemeen worden geschreven door mensen die juist het belang van DURE kabels willen ontkrachten.
Moet ik me nu aangesproken voelen?
Want dan heb je mijn bijdragen hier echt niet goed gelezen
Dat in 90% van de gevallen een goede geluidset voldoende heeft aan een goede kabel ( netjes afgewerkt en minimaal 16awg/1,5mm2 ) is een feit. je conclusie is echter beslist onwetenschappelijk te noemen. De test gaat juist om combos en de invloed van bekabeling daarin: die is aanzienlijk!
Nog even je brom verhaal.. brom ontstaat niet door een slecht contact.
Hier nog een linkje: http://www.popschoolmaast...llege_brom_kraak_ruis.php
Want dan heb je mijn bijdragen hier echt niet goed gelezen
Dat in 90% van de gevallen een goede geluidset voldoende heeft aan een goede kabel ( netjes afgewerkt en minimaal 16awg/1,5mm2 ) is een feit. je conclusie is echter beslist onwetenschappelijk te noemen. De test gaat juist om combos en de invloed van bekabeling daarin: die is aanzienlijk!
Nog even je brom verhaal.. brom ontstaat niet door een slecht contact.
Hier nog een linkje: http://www.popschoolmaast...llege_brom_kraak_ruis.php
Of jij je aangesproken voelt is jouw keus, wat betreft mijn conclusie:SED schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:21:
-Ik zeg dat een "normale Litz kabel (90% van de kabelmarkt) gewoon goed is" jouw artikel onderschrijft het zelfde, Litz kabel wordt zelfs letterlijk genoemd in de conclusie. [voor de leek; litz is een geometrie, géén merk]
-Ik zeg ook "Er zijn verschillen in kabels, inderdaad. Maar deze vertonen geen enkele correlatie met prijs, kwaliteit of accuratesse"
-Wat ik verder zeg "Een goedkope kabel met dezelfde eigenschappen (inductie, weerstand, capaciteit etc) is op geen enkele manier infeerieur aan een HIFi kabel van duizenden euro's met dezelfde eigenschappen" vind ik nog het belangrijkste. Het gaat mij er niet om of kabels invloed hebben, dat staat wat betreft ons beiden buiten kijf. Dit rechtvaardigd echter op geen enkele manier de exorbitante prijzen die kabelboeren vragen voor hun stukkies koper.
Ik heb nergens gezegd dat kabels geen invloed kunnen hebben
Wat betreft je uitspraak over brom/of hum.
Kennelijk heb ik dus niets gehoord want de popschool Maastricht zegt het en iedereen weet dat popartiesten uit Maastricht altijd gelijk hebben
ik probeer het nog een keer.. je trapt hier diverse open deuren in waar we al tijden over discussieren.
Niks nieuws daar dus: hooguit een lange samenvatting die zoals je ook aan de reacties kon zien niet echt omstreden is.
Als je in dit topic mensen gaat scharen onder de elfenaanhangers dan zit je echt in een verkeerd topic of je begrijpt dit topic niet goed.
Tensltte:
Brom komt niet van slechte contacten en of je nu wel of niet geloof hecht aan wat er uit het zuiden komt zal me worst wezen. je eerder genoemde wetenschappelijke instelling is inmiddels ver weg stel ik vast
Brom is een meetbare en aantoonbare storing van 50HZ die ontstaat door beinvloeding zoals.. zie eerder genoemde bron...
Als je traumatische ervaringen hebt met het zuiden des lands ( slechte carnaval?) dan zoek ik wel een andere, kennelijk geloofwaardiger bron voor je
edit: zoeits http://www.channld.com/hum.html
Dat je mogelijk door gerommel met kabeltjes een aardlus hebt doorbroken zul je mij niet horen bestrijden, maar de corrosie de schuld geven is erg onwetenschappelijk en gewoon onzin.
Zoiets:
Ik heb net de kliko buiten gezet en nu stopt het met regenen, dat moet ik dus bij slecht weer vaker doen
Niks nieuws daar dus: hooguit een lange samenvatting die zoals je ook aan de reacties kon zien niet echt omstreden is.
Als je in dit topic mensen gaat scharen onder de elfenaanhangers dan zit je echt in een verkeerd topic of je begrijpt dit topic niet goed.
Tensltte:
Brom komt niet van slechte contacten en of je nu wel of niet geloof hecht aan wat er uit het zuiden komt zal me worst wezen. je eerder genoemde wetenschappelijke instelling is inmiddels ver weg stel ik vast
Brom is een meetbare en aantoonbare storing van 50HZ die ontstaat door beinvloeding zoals.. zie eerder genoemde bron...
Als je traumatische ervaringen hebt met het zuiden des lands ( slechte carnaval?) dan zoek ik wel een andere, kennelijk geloofwaardiger bron voor je
edit: zoeits http://www.channld.com/hum.html
Dat je mogelijk door gerommel met kabeltjes een aardlus hebt doorbroken zul je mij niet horen bestrijden, maar de corrosie de schuld geven is erg onwetenschappelijk en gewoon onzin.
Zoiets:
Ik heb net de kliko buiten gezet en nu stopt het met regenen, dat moet ik dus bij slecht weer vaker doen

Is er dan hier iemand die daar wel in gelooft? Bij mijn weten blijkt dat nergens uit. Overigens vind ik 75 euro eveneens idioot voor alleen maar een snoertje!Le Enfant! schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:56:
....... Ik geloof trouwens niet in die fabels dat een 10k kostende kabel met het merk Nordost beter is dan een vijfenzeventig euro kostende kabel.......
@SED
Ik ben er klaar mee. Ik vind u een onaangenaam mens. U beschuldigd mij van arrogantie, trekt mijn wetenschappelijke mores in twijfel, dicht mij geloven toe die ik niet heb, zegt dat mijn advies klinkklare onzin is (dat terwijl een advies per definite subjectief is) en komt in zijn algemeenheid aanvallend en onaangenaam over.
Ik had het kunnen weten, je kunt er op wachten als je je best doet om een leuk en redelijk compleet verhaal te schrijven dat er mannetjes zoals jij komen die het niet kunnen laten om te gaan mierenneuken over details. Als je het zoveel beter weet, ga je gang
Wat ik heb geschreven komt allemaal uit mijn hoofd, het is de culminatie van jarenlange investering van tijd in het lezen over audio, wetenschappelijke artikelen, tekstboeken over electronica én audio magazines. [edit] En natuurlijk gewoon veel luisteren, thuis, in de audiozaak, bij vrienden en zelfs in de studio [was ik zowat vergeten] Een redelijk wetenschappelijke methode omdat je eerst data verzameld en deze daarna op waarheid selecteert. Jij doet hier en daar een uitspraak stuurt een linkje en komt naar mijn mening alleen maar in de discussie om iets te bewijzen wat geen bewijs meer nodig heeft.
Ik ben er klaar mee. Ik vind u een onaangenaam mens. U beschuldigd mij van arrogantie, trekt mijn wetenschappelijke mores in twijfel, dicht mij geloven toe die ik niet heb, zegt dat mijn advies klinkklare onzin is (dat terwijl een advies per definite subjectief is) en komt in zijn algemeenheid aanvallend en onaangenaam over.
Ik had het kunnen weten, je kunt er op wachten als je je best doet om een leuk en redelijk compleet verhaal te schrijven dat er mannetjes zoals jij komen die het niet kunnen laten om te gaan mierenneuken over details. Als je het zoveel beter weet, ga je gang
Wat ik heb geschreven komt allemaal uit mijn hoofd, het is de culminatie van jarenlange investering van tijd in het lezen over audio, wetenschappelijke artikelen, tekstboeken over electronica én audio magazines. [edit] En natuurlijk gewoon veel luisteren, thuis, in de audiozaak, bij vrienden en zelfs in de studio [was ik zowat vergeten] Een redelijk wetenschappelijke methode omdat je eerst data verzameld en deze daarna op waarheid selecteert. Jij doet hier en daar een uitspraak stuurt een linkje en komt naar mijn mening alleen maar in de discussie om iets te bewijzen wat geen bewijs meer nodig heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 467970 op 03-10-2012 19:18 ]
Ik heb al vaak genoeg een instrument kabel die de geest geeft (contact dat verzwakt) horen brommen hoor.SED schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:00:
Zoiets:
Ik heb net de kliko buiten gezet en nu stopt het met regenen, dat moet ik dus bij slecht weer vaker doen![]()
Echt niks exotisch aan?
Een ground loop is maar 1 van de mogelijke oorzaken van brom hé...
BedanktDieterVDW schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:57:
[...]
Ik heb al vaak genoeg een instrument kabel die de geest geeft (contact dat verzwakt) horen brommen hoor.
Echt niks exotisch aan?
Je mag ook wat relativeren hoor. Stel dat je door een slecht contact de aarde van een ongebalanceerde verbinding geen contact maakt (heel goed mogelijk, als het contact écht heel vuil is), dan kan (sterk afhankelijk van de precieze constructie van de audiocomponenten) deze weggevallen verbinding worden opgevangen door een teruggaand pad via de aarding van een toestel. In dat geval is het pad van de aarde een compleet ander pad dan het oorspronkelijke, het loopt zelfs dwars door de voeding van 2 apparaten heen. Rara waar komt de te horen 50Hz brom nou vandaan...SED schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:00:
Brom komt niet van slechte contacten en of je nu wel of niet geloof hecht aan wat er uit het zuiden komt zal me worst wezen.
Gezien de hierboven aangedragen symptomen (doet het wel/veranderd na uitpluggen en weer inpluggen) kan het allicht beter verklaard worden met een kabelbreuk, daar heb je gelijk in.
Wat betreft het zuiden: dat aardlussen de meest voorkomende oorzaak zijn zegt niet dat ze de enige zijn, inderdaad. Er staat *nergens* in die bron iets over oxideren als ik het zo snel zie, dus het is nogal wat om zomaar te zeggen dat oxides geen problemen kunnen veroorzaken.
[ Voor 12% gewijzigd door ktf op 03-10-2012 18:44 ]
Oh, en dan komen we weer op een stukje bijgeloof voor sommige, maar toch kan het helpen; 1 van de 2 netstekkers omwisselen.
Soms (bij mij thuis wel IIG) voel je een lichte spanning als je de apparatuur aanraakt. Vooral de geschakelde voeding van een PC kan rommel geven indien niet geaard.
Op zich ook kan zoiets ook meetbaar zijn als je de multimeter op AC zet en tussen beide chassis meet. Door een goeie aarding via de kabels zal je er niet snel last van hebben. Maar het kan ook die brom geven. Extra aardedraad tussen de 2 schroeven kan het probleem ook verhelpen.
Soms (bij mij thuis wel IIG) voel je een lichte spanning als je de apparatuur aanraakt. Vooral de geschakelde voeding van een PC kan rommel geven indien niet geaard.
Op zich ook kan zoiets ook meetbaar zijn als je de multimeter op AC zet en tussen beide chassis meet. Door een goeie aarding via de kabels zal je er niet snel last van hebben. Maar het kan ook die brom geven. Extra aardedraad tussen de 2 schroeven kan het probleem ook verhelpen.
als je het lastig lijkt wanneer er commentaar komt op je bijdragen dan is misschien een forum niet zo;n goed idee. Ik heb ook aangegeven dat je op diverse punten gewoon gelijk hebt, sterker nog, je trapt open deuren in en beloopt platgetreden paden. Dat is niet erg, maar breng het niet alsof het een laatste woord is in een jarenlange discussie.
Dat gezegd hebbende.. ik beweer nergens dat alleen een aardlus brom veroorzaakt. Het is een van de opties. ( in de gelinkjte bron stonden er meer als je dat gelezen had) Oxidatie an sich zal nooit brom veroorzaken of het moet zijn dat de isolatie volledig weg is en je dus de brom oppikt. Brom is een toevoeging aan het signaal en die komt niet door roest
Dat oxidaties geen problemen veroorzaken zeg ik natuurlijk nergens!
Wat mij verwonderde is dat je erg zorgvuldig een verhaal neerzet en dan ineens van feiten naar fantasie flitst en daarmee precies datgene doet wat je andere verwijt.
In combinatie met sommige uitspraken komt dat inderdaad nogal vreemd over..
Maar ik zal je pak zout wel gemist hebben. Of jij een onaangenaam mens bent weet ik niet, Ik heb geen behoefte dat soort beledigingen verder te voeren.
Dat gezegd hebbende.. ik beweer nergens dat alleen een aardlus brom veroorzaakt. Het is een van de opties. ( in de gelinkjte bron stonden er meer als je dat gelezen had) Oxidatie an sich zal nooit brom veroorzaken of het moet zijn dat de isolatie volledig weg is en je dus de brom oppikt. Brom is een toevoeging aan het signaal en die komt niet door roest
Wat mij verwonderde is dat je erg zorgvuldig een verhaal neerzet en dan ineens van feiten naar fantasie flitst en daarmee precies datgene doet wat je andere verwijt.
In combinatie met sommige uitspraken komt dat inderdaad nogal vreemd over..
Maar ik zal je pak zout wel gemist hebben. Of jij een onaangenaam mens bent weet ik niet, Ik heb geen behoefte dat soort beledigingen verder te voeren.
Neem een fiks geoxideerde kabel en houd die zeer dicht bij je oor.. hoor je al ietsDieterVDW schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:57:
[...]
Ik heb al vaak genoeg een instrument kabel die de geest geeft (contact dat verzwakt) horen brommen hoor.
Echt niks exotisch aan?
Brom is een signaal toevoeging en komt nooit door oxidatie alleen. Aardlussen zij niet de enige oorzaak van brom, maar waarschijnlijk wel de meest voorkomende.
Een slechte kabel kan dus best een stoorsignaal oppikken ( brom) maar niet zozeer door de oxidatie. Of de electronen stromen zo luidruchtig naar de oxidator dat je het kunt horen
Jaja, je blijft maar doordrammen. Punt is, als je een aardlus hebt is de 'sterkte' waarmee deze lus op het signaal koppelt afhankelijk van de weerstand van de aarde-ader. Kijk de bronnen die je hebt gebruikt er maar op na. Als je namelijk een ader zou hebben met nul (contact)weerstand, dan heb je natuurlijk het probleem van brom helemaal niet! De stroom wordt dan namelijk niet 'omgezet' in een spanning, en zoals je poppodiumpagina ook aangeeft: er is sprake van een stoorstroom, niet van een stoorspanning. Weerstand = 0 betekend stoorspanning (want dat meet je apparatuur uiteindelijk) = 0. Meer weerstand betekend dus een beter hoorbare brom.SED schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:21:
Een slechte kabel kan dus best een stoorsignaal oppikken ( brom) maar niet zozeer door de oxidatie. Of de electronen stromen zo luidruchtig naar de oxidator dat je het kunt horen
Oxidatie verhoogt de totale weerstand van die ader: een onhoorbare aardlus wordt dan plotseling hoorbaar! Hoewel de oxidatie niet de veroorzaker is van het geluid is het wel een factor die het uiteindelijk eventueel hoorbaar maakt.
Zoals ik al zei, een beetje relativeren mag dus ook.
[ Voor 26% gewijzigd door ktf op 03-10-2012 23:53 . Reden: verbeterd leesbaar ]
Als je het hebt over oplichting.
Kwam dit product laatst tegen toen ik "audio bullshit" google-de. Wat mij betreft terecht verkozen tot audio bullshit product of the year.
http://www.lessloss.com/blackbody-p-200.html
Je moet toch wel ballen hebben om dit met droge ogen te kunnen verkopen, en je hebt nog meer ballen nodig om het dan ook nog eens de stereo times editors choice award te geven. Kan er met de kop niet bij dat mensen hier in trappen.
Kwam dit product laatst tegen toen ik "audio bullshit" google-de. Wat mij betreft terecht verkozen tot audio bullshit product of the year.
http://www.lessloss.com/blackbody-p-200.html
Je moet toch wel ballen hebben om dit met droge ogen te kunnen verkopen, en je hebt nog meer ballen nodig om het dan ook nog eens de stereo times editors choice award te geven. Kan er met de kop niet bij dat mensen hier in trappen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]