ktf schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 18:37:
[...]
Ik betwijfel het. Ik heb gebruikers van homeopatische producten nog nooit horen klagen en als ik probeer mensen aan het verstand te brengen dat ik het onzin vind en dat zij dat ook zouden moeten vinden wordt er altijd wat glazig gekeken.
Net zo met kabels. Eigenlijk zit er niemand specifiek te wachten op een onderzoek. Als wordt aangetoond dat kabels effecten hebben op dingen als ruimtelijkheid o.i.d. zullen de "believers" zeggen dat ze dat al wisten en de non-believers zullen maanden proberen het geheel onderuit te trappen. Het omgekeerde aantonen is onmogelijk. Een wetenschappelijk onderzoek is echt geen heilige graal o.i.d., fouten zijn menselijk en ook in onderzoeken wordt wel eens wat fout gedaan. Zie ook het neutrino's-sneller-dan-het-licht nieuws eerder dit jaar, dat was toch echt heel wetenschappelijk. Toch duurde het weken voordat de fout werd ontdekt.
Edit: om te laten zien hoe complex de materie is, ik weet vrijwel zeker dat ik kan aantonen dat bepaalde homeopatische middeltjes werken. Er zijn namelijk homeopatische middeltjes waarin volgens de homeopatische geneeswijzen een "werkzame ziekmaker" is verdund tot belachelijk lage concentraties waar vervolgens een zalfje mee wordt gemaakt. Je kan best aantonen dat dat zalfje helpt bij genezing, maar dat doet hetzelfde zalfje zonder de toevoeging van die verdunning ook! Een laagje vet helpt bepaalde genezingsprocessen namelijk. Dan werkt het homeopatische middel wel, maar niet doormiddel van homeopatie!
Dergelijke zaken zijn natuurlijk ook van toepassing bij kabels. Je kunt aantonen dat jouw vreselijk dure kabel beter werkt dan een dropveter, maar is dat doordat je meer geleidend materiaal hebt toegepast (=dikkere kabel) of doordat je het extreem zuiver hebt gemaakt en bij maanlicht hebt gesmeed? Tja, wie zal het zeggen?
Wat je hier aangeeft is eigenlijk de reden om juist goede verifieerbare en reproduceerbare testen te gebruiken. Veel te vaak wordt een er een test opgezet waarbij je voor de test al kunt nagaan dat je niet het juiste test. Je voorbeeld van een zalfje is een goed voorbeeld. In zo'n geval moet je niet alleen het zalfje testen, maar ook een controlegroep. Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Heel vaak wordt de wetenschap een beetje ondergeschoffeld met argumenten in de trend van: We weten niet alles, er is nog veel onontdekt en het zijn ook maar theorieën. Wat veel mensen vaak vergeten dat als een theorie vanuit de wetenschap naar voren wordt gebracht, deze al uitvoerig getest is. De theorie moet in alle omstandigheden, keer op keer, zonder uitzondering, de juiste resultaten produceren. Faalt een theorie daar ook maar 1 keer in, dan wordt direct de gehele theorie als niet juist beschouwd. Dus theorieën zijn niet zo maar even wat ideetjes en proefballonen, daar zit vaak jaren en jaren van onderzoek en testen achter. En toch, als het om audio gaat (en ook alleen maar in de audio) zijn veel mensen ervan overtuigd dat de wetenschap het bij het verkeerde eind heeft en zij zelf het bij het juiste eind hebben.
Bij homeopathie zijn de meeste mensen gelukkig slim genoeg om als het echt mis is de kwakzalvers te laten varen en terug te vallen op de reguliere geneeskunde.In de audio loop je buiten financieel gezien geen echte schade op, dus dan laten mensen zich toch nog graag in de luren leggen. Want buiten allerlei luistertesten en beweringen en overtuigingen heb ik tot op de dag van vandaag nog niet 1 steekhoudende wetenschappelijke technische theorie of technisch wetenschappelijk bewijs gezien dat zou verklaren waarom kabel A beter klinkt dan kabel B. En dat komt alleen maar omdat er geen theorie is die keer op keer, onder gecontroleerde omstandigheden stand houdt.
En zo moeilijk zou het niet moeten zijn als de peer-reviews en vergelijkende testen een consequent beeld zouden laten zien. Want dan heb je aantoonbaar verschil en dus iets om te onderzoeken. Maar ook tests zijn of slecht uitgevoerd of nauwelijks onderscheidend, zodat het voor geen enkele onderzoeker ook maar in de minste mate interessant is om onderzoek te gaan doen (als men al het idee had, of de aanwijzing, dat er iets te onderzoeken zou zijn.
Men bouwt in Zwitserland sensoren die in staat zijn de resultaten van een protonen botsing te detecteren en analyseren. Die sensoren zijn voorzien van koper en of zilverbekabeling. Die sensoren functioneren zonder uitzondering elke keer exact zoals de geldende theorieën voorspellen, tot op ik weet niet hoeveel cijfers achter de komma. Waardoor ook keer op keer blijkt dat de geldende theorieën nog steeds juist blijken.
Maar een stel zelf benoemde thuiswetenschappers, vaak zonder enige relevante kennis, met een simpele onnauwkeurige bron (een platenspeler, cd-speler, etc. is niet echt consistent op protonniveau), een rammelende en ruisende instabiele signaalversterker (in vergelijk tot die gebruikt worden in de LHC, waar het tot op protonniveau correct moet zijn) en een setje vreselijk vervormende weergevers (zelfs de beste luidspreker is niet heel erg nauwkeurig te noemen) kunnen m.b.v. een set vreselijk incapabele en ongeschikte meetapparatuur (onze oren) wel bepalen dat de wetenschappers het allemaal niet weten en dat hun stukje op-geaaid koper om linksom gemasseerd zilver toch echt veel beter klinkt dan een kleerhanger en dat die wetenschappers het dus allemaal nog niet zo weten en het bij het verkeerde eind hebben.
Het is eigenlijk best vermakelijk als ik er zo over nadenk
P.S. Dit is niet bedoeld als flame naar
ktf overigens. Gewoon als algemene rant