Hangt af van je definitie van horen. Ik zeg: Horen doe je met je oren, luisteren doe je met je hersenen. Maargoed, dat staat dus open voor discussie.
Reflecties doen van alles met geluid inclusief dat veranderen door fase verandering, toonervaring of tone shifting, danwel uiteindelijk de perceptie van het geluid veranderen.
Je hebt daar nog steeds geen bewijsmateriaal voor aangeleverd. Ik beweer dat het helemaal niet kan, omdat melodie helemaal gestoeld is op frequentiepatronen. Als je dan, doordat je in een andere ruimte zit, plotseling compleet andere frequenties in het beeld hoort voorkomen, dan kun je toch niet meer met harmonie werken?
Overigens begrijp ik dat het aanleveren van bewijs (wat ik nu onderhand van je begin te verlangen) wederzijds is. Gelukkig heb ik die, al is hij niet zo straightforward als ik zou willen. Daarvoor gebruik ik het fenomeen 'convolution reverb'. Dat zou de beste manier van reverb zijn, omdat je een echte akoestiek 'vangt' in een impulsresponsie en de akoestiek van een ruimte (de reverb) zit dus, voor het punt waarop je gemeten hebt, 'opgeslagen' in die impulsrespons.
Nu, dit blijkt in de praktijk ook heel erg goed te werken. (uiteraard kan ik dit niet hard maken, en dat is ook het zwakke punt van mijn 'bewijs') De akoestieksimulatie die je krijgt met convolutie reverb is heel echt. Dit impliceert dat akoestiek (reverb) als een LTI-systeem beschouwd mag worden. Naast deze bewering kan ik helaas geen bronnen vinden die expliciet vermelden dat reverb als een LTI-systeem beschouwd mag worden.
Echter, als het dus aan de wiskunde van het LTI-systeem voldoet dan is het *dus* zo dat frequentieverschuiving (of hoe je het ook wilt noemen) niet voor kan komen, want dat kan niet met een LTI-systeem.
Nu heb ik mijn best gedaan aannemelijk te maken dat er geen frequentieverschuiving op kan treden, nu wil ik graag van jou een poging om me het tegendeel aan te tonen. Je hebt het nu al een paar keer gesteld zonder enige ondersteuning.
Hoe dan ook, de ervaring is anders en dat is de bepalende factor hoe je "'hoort". Nogmaals horen doe je o.a met je oren. Maar elk onderdeel in de transmissielijn heeft effect op wa tje hersenen verwerken. Daar hoort zelfs een onderwerp als context bij. Zo zul je los van de te meten gegevens een live optreden anders ervaren dan de opname daarvan.
Dat geeft nog steeds niet aan waarom tonen > 20kHz daar invoed op zouden kunnen hebben. Natuurlijk is live anders: er wordt anders gespeeld (je hoort iets anders), er wordt live gespeeld (je ziet iets anders), je zit niet in je luie stoel (je voelt iets anders) en waarschijnlijk is het volume anders. Natuurlijk is ook de akoestiek van de hal anders dan bij je thuis. Maar dat is geen excuus om te zeggen dat tonen die onhoorbaar worden geacht, zonder dat er een bekend fenomeen is om ze waar te nemen, invloed zouden kunnen hebben. Elke waarneming, hoe klein ook, heeft invloed op je beleving, dat ben ik roerend met je eens, maar je moet het dus wel waarnemen.
Besef dat horen meer is dan een optelsom van geluidsgolven of meetgegevens. dat lijkt men in dit topic een beetje te vergeten.
Zoals ik net al zei besef ik dan ten zeerste. Dat is ook de reden dat de opnames die ik maak van symfonieorkesten aan *veel* hogere kwaliteitseisen moeten voldoen dan hoe het klonk in de zaal zelf. Doordat mensen in de zaal zitten, het orkest zien, de sfeer proeven, stellen ze veel minder hoge eisen aan wat ze horen. Dat gaat geheel onbewust en is een goed voorbeeld van dit fenomeen.
Dat betekend echter niet dat je je meetgegevens en je golftheorie maar overboord moet gooien en alles op gevoel moet doen, want ze helpen wel degelijk.
Ik haal effecten aan die invloed hebben op de geluidservaring en dus de wijze waarop je hoort.
Ik zie niet in waarom reflectie iets is wat invloed heeft op hoe je 'hoort' en niet gewoon iets wat we allemaal akoestiek noemen.
Er is ongelooflijk veel onzin hier voorbij gekomen, maar psychoacoustiek en de effecten zoals reflectie ( en dan moet je dat begrip wat breder zien dan een meetgegeven voor technieten) horen daar niet bij.
Je doet alsof reflectie iets geheimzinnigs is, maar in tegenstelling tot psychoakoestiek, wat bij iedereen net iets anders werkt, is reflectie een natuurkundig fenomeen wat we al tientallen jaren heel goed begrijpen. Ik snap niet zo goed waarom 'de effecten van reflectie', welke je precies ook bedoeld, zo bijzonder zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
ktf op 23-08-2012 19:08
]