Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 21 Laatste
Acties:
  • 148.802 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

zon cv is een ondergeschoven kindje, hoe werkt het :
de buitensensor merkt temperatuur daling,
zodra de buitentemperatuur daalt onder de 19c, gaat de ltv al aan, maar met de ketel uit.
de collector is veelal 40 gaden warmer en verwarmt de onderzijde van de boiler.
veelal tussen oktober en april treed dit op.
de cv haalt meestal temperaturen van een graad of 34 max,
pas savonds laat na 8 uur daalt de temperatuur sterker, en is het zon effect ook weg/op,
dan begint de ketel langzaam te moduleren.
de truuk is dus de thermostaat overdag gewoon op 19 te laten staan of hoger.
de cv steelt nauwelijks warm tapwater, omdat dit in de hot top zit.
de besparingen blijken enorm, een goede inregeling per woning anders, is essentieel.

kortweg : de koudeinval buiten word deels opgevangen door zon cv
tip van flip : zorg dat je leefruimte de eerste radiator heeft (woonkamer)
(goede isolatie houd deze gratis warmte langer vast)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-09-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Flip heeft daar helemaal gelijk in.
In perioden met veel zon in het najaar, je huis extra opwarmen en als buffer gebruiken.
Mits je huis goed geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

totdat je vrouw besluit een vol bad te nemen om 6 uur, (van 200 liter)
dan ratelt de gasmeter, en openen ze bij financien hun biertje met borrelnoten...accijns feeeest !
daar moet ik nog steeds iets op vinden....
tot vandaag sinds begin april is het nog geen probleem trouwens....
ik hoorde iemand het merk oeg noemen, die zijn echt waanzinnig mooi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/files/2009/crash.jpg
jaaa het was weer prinsjesdag.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-09-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:34:
[...]
Het enige wat moeilijker is, is de houtkachel.
Aangezien een houtkachel niet zomaar uitgschakeld kan worden.
Dus het 45Kw probleem is er niet zolang je niet meerdere apparaten tegelijk inschakeld voor warmwater en dat is simpel te doen.
Ja, dat zou ik ook zeggen. En met een duizend liter boiler is het ook niet zo'n punt als de kachel niet direct uit gaat. Ik zou daarnaast bijvoorbeeld vanaf 90gr automatisch de verwarming in kunnen schakelen om de hitte te dumpen!

Maar als je dit document naleest:
http://www.kiwa.nl/upload...icatie_september_2007.pdf
Wat volgens mij de installateursvoorschriften zijn, dan moet je de nominale waardes van alles wat aan je installatie hangt bij elkaar optellen. Zie figuur 2 bij punt 10.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:00:
[...]

Ja, dat zou ik ook zeggen. En met een duizend liter boiler is het ook niet zo'n punt als de kachel niet direct uit gaat. Ik zou daarnaast bijvoorbeeld vanaf 90gr automatisch de verwarming in kunnen schakelen om de hitte te dumpen!

Maar als je dit document naleest:
http://www.kiwa.nl/upload...icatie_september_2007.pdf
Wat volgens mij de installateursvoorschriften zijn, dan moet je de nominale waardes van alles wat aan je installatie hangt bij elkaar optellen. Zie figuur 2 bij punt 10.1.
Als je he idd zo leest dan zal de dubbelwandige platenwisselaar toch moeten.
Ik blijf het toch een vreemde redenatie vinden.
Wat is het probleem dat Kiwa ziet als je het wel aan elkaar aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:16
JeroenH schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:12:
[...]

Dat denk ik te weten: nee dat kan niet. Het apparaat waar je ze op aansluit (computer of logger) moet voor elke omvormer een aparte seriële poort en dus een aparte kabel hebben. Die kabels zijn (veel te) duur. Daarom ben ik ook meer geïnteresseerd in een oplossing die niet direct aan de omvormer meet maar met een sensor op de 240V-lijn. Omdat ik meerdere omvormers heb zou het me anders te duur en ingewikkeld worden.
Voor zover ik weet kan het niet omdat in de Soladin niet de gehele specificatie van het RS485 protocol gebruikt wordt. Wel de spanningsnivo's, maar niet het idee van de busstructuur en de bijbehorende programmering. Elke soladin zou eigenlijk moeten reageren op een eigen ID, maar zoals ik gemerkt heb werkt mijn SolGet script op iedere Soladin, dus heeft iedere Soladin hetzelfde ID. En dus kan het nooit werken op 1 bus, want dan dumpen alle soladins hun info allemaal tegelijk op de buskabel.

Je zou inderdaad kunnen multiplexen, maar dat is nodeloos ingewikkeld (ook al is dat idd ook niet zoo moeilijk)

Als je de Asus wl500g als voorbeeld neemt als logger, daar kunnen zowieso al 2 seriële poorten op gemod worden. (Die je weer maakt van een oude gsm datakabel van 2 a 3 euro per stuk, al is het tegenwoordig wat beter zoeken omdat usb kabels de seriële varianten verdrongen hebben)
Daarnaast kunnen er op de Asus (en vele andere) routers zowieso 4 usb poorten, dus ook 4 usb2serial converters. Gebruik je een usb hubje dan heb je dus nog meer poorten.

Met SolGet als basis, en enige linux shell script kennis, bouw je zo je eigen script dat een aantal soladins keurig uitleest over meerdere poorten, en je kan dan met diverse tools (ik gebruik RRDTool in SolGet) mooie grafiekjes bouwen, al dan niet gecombineerd met de info van al je soladins.

De RS485 naar RS232 kabel kost een euro of 2 /3 als je hem zelf bouwt. Schema heb ik hier nog wel, en staat ook ergens op internet geloof ik. Iemand uit dit forum heeft het ooit gemaakt.

Maar ook kant en klaar hoeft zoiets niet veel te kosten. $5,56 bij Dealextreme, en dat is incl. verzendkosten. Ik zal hem bij mijn volgende order eens meebestellen, en testen. Wie weet werkt ie prima, en zet ik ze op MP voor 25 euro....vriendenprijsje ... >:)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Mistraller
Bedankt voor de link.
Helaas gaat die kabel niet werken, de Soladin heeft geen RS485 maar RS422.
Dat is dus current loop en geen busstruktuur.
De originele kabel voorziet de transmit en receive apart van signaal en haalt de voeding uit de RS232.
De transmit naar de Soladin kun je eenvoudig in serie schakelen.
Alle Soladins krijgen dan de commando's.
De receive naar de uitlezende computer moet dan gemultiplexed worden.
Omgekeerd kan ook, maar is iets lastiger.

De oplossing met een USB hub is ook leuk.
Helaas zijn de USB2RS232 converters niet zo heel goedkoop.

Het schema van de originele interface komt bij mij vandaan. 8)

Guus Assmann

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteren moest bij ons de stekker van de CV ketel er weer in. Met 42 graden bovenin de boiler was het, ondanks een thermostaatkraan, niet lekker douchen meer. Blijkbaar mengt onze thermostaatkraan altijd wat koud water mee waardoor de daadwerkelijke douche temperatuur nog wat lager komt te liggen.

Het experiment, met dank aan Eric-PVT, is wat ons betreft wel geslaagd. Van 01-07-2009 t/m 14-09-2009 heeft de stekker van de CV eruit gelegen. Met een beetje geluk kunnen we dat volgend jaar al vanaf half mei gaan doen. Dat scheelt toch weer een paar extra m3 gas.

Vanavond ga ik het hele thermostaatprogramma op onze Celcia 20 nog eens langs om te kijken of daar nog wat te winnen is. Datzelfde geldt ook voor het instellen van de ECO stand op de CVketel zelf en controle op de aanvoer temperatuur.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10
Wat valt er trouwens te zeggen over de ontwerpkeuze van Mastervolt voor de Soladin 600 interface? Is het uit kostenoverwegingen? Of geldverdien-overwegingen (ruim € 50 voor een kabel 8)7 )? Of heeft de gekozen interface nog meer voordelen waar ik niets van weet?

Ik snap echt niet waarom ze niet betere logging ingebouwd hebben (met een eigen klok bijvoorbeeld ipv licht/donker als daggrens te nemen :() en een USB-interface, of desnoods een echte RS232-interface met een 9-pins stekker zodat je een kabel van €2 kunt gebruiken. LAN of WLAN zou helemaal luxe geweest zijn maar dan moet je denk ik weer sterk gaan letten op het energieverbruik.

Ik zit echt wel te wachten op een betaalbare, goede, omvormer-onafhankelijke en bovenal energiezuinige loggingmogelijkheid voor onze zonnestroomomvormers.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Zon invest failliet:
http://www.belegger.nl/ni...nvest_finance_is_failliet

Ik had dat bedrijf een jaar geleden al eens zien staan en dacht toen, hee, interessant. Maar, gevaarlijk. Waarom wist ik niet........

Nou hopen dat de zonvogel wel leuk gaat lopen.

Verder gisteren de laatste handelingen in de meterkast verricht en vervolgens de gereedmelding verklaring gefaxt.
Met al die berichten op internet over de installatie van de brutoproductiemeter wordt ik wel onzeker over deze handeling. Het lijkt wel of ze overal moeilijk over kunnen doen. Ik heb het meterbord overigens aan de zijmuur van de meterkast gehangen.
De zonnepanelen zelf zijn er nog niet. Ik ga zo bellen of ze er nu wel zijn. Het lijkt wel alsof de vraag naar de Sunpower black panelen nog gewoon hoog is.

[ Voor 48% gewijzigd door windfreak op 16-09-2009 08:36 . Reden: toevoeging meterbord ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:09:

Ik zit echt wel te wachten op een betaalbare, goede, omvormer-onafhankelijke en bovenal energiezuinige loggingmogelijkheid voor onze zonnestroomomvormers.
Ik ben er van overtuigd dat het ontbreken van kleine, goed koppelbare, omvormers voor veel mensen een reden is waarom ze niet aan zonneenergie beginnen. De eerste investering is simpelweg te groot. Wat dat betreft is het concept van Steca wel mooi, alleen zou je zoiets ook moeten hebben voor 1 moduul (zie PolderPV voor de mogelijke wederopstanding van de OK4) Zo krijg je, ook voor mensen met weinig geld, een manier om heel geleidelijk een installatie bij elkaar te sparen. (Zou mooi zijn als dat kon in de vorm van een bruto/netto regeling, dus "Zon van de zaak" naast de "Fiets van de zaak")

Wat betreft logging zal er vast wel een standaard komen, maar men is blijkbaar nog niet zo ver. En ethernet inbouwen moet ook geen probleem zijn, zeker als ze zoiets inbouwen als een Powerplug, ethernet over het lichtnet.

A'dam PVOutput

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Auto de deur uit-premie
Wie afscheid wil nemen van zijn of haar oude, vervuilende auto en daar geen andere auto voor terugkoopt, kan in aanmerking komen voor de auto de deur uit-premie. Voorwaarde bij deze regeling is wel dat uw auto oud genoeg is en u uw parkeervergunning inlevert, als u die heeft. Anders dan bij de Amsterdamse sloopregeling levert u uw oude auto in bij een deelnemende autodemontagebedrijf.

Tot 600 euro voordeel bij inleveren parkeervergunning
Het inleveren van uw parkeervergunning levert nu een flink financieel voordeel op: u ontvangt een gratis OV-abonnement voor drie maanden ter waarde van € 300,- en een voucher van € 300,- voor autodelen. U kunt deze regelingen risicoloos proberen. Na een half jaar kunt u - onder voorwaarden - uw parkeervergunning weer terugkrijgen, zonder op de wachtlijst voor parkeervergunningen te komen. Let op: na twee jaar verloopt deze zogenaamde 'spijtoptantenregeling'.

Van de Amsterdamse Klimaat website

De vervuiler wordt beloond, als je (bewust) geen auto hebt krijg je niets :( .

A'dam PVOutput

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@speksteenkachel&kockie

Hoe verwarmen jullie de ruimtes waar je geen warmte hebt van je kachel? Indien je deze ruimtes verwarmt met de CV, waar heb je dan de thermostaat hangen?

Ik begin ondertussen te ontdekken hoe fijn de stralingswarmte van een speksteenkachel is. Het lijkt wel of de zon nooit onder gaat :*)

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

windfreak schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:32:

De zonnepanelen zelf zijn er nog niet. Ik ga zo bellen of ze er nu wel zijn. Het lijkt wel alsof de vraag naar de Sunpower black panelen nog gewoon hoog is.
Sunpower exporteerd maar mondjesmaat. De vraag in de VS is gewoon te hoog. De SPR-225 zijn op dit moment in zijn geheel niet te krijgen. De rest van de wereld kan afentoe wat toegestopt krijgen als een project op allerlaatst niet doorgaat en Sunpower niet met de voorraad wil blijven zitten.
Als je genoegen neemt met de SPR-300 WHT dan moet je even contact met met opnemen. Kunnen medio oktober worden geleverd.
Een goed alternatief overigens voor de SPR-225 is de Sanyo HIP serie. Die zijn wel goed te krijgen.

ZonneStroom

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:51

stegen

8710Wp

Mistraller en guus.assmann :
Bedankt voor de informatie. Ik zal tzt met een Soladin aan de slag gaan

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:41

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik was benieuwd naar de (uur) opbrengst, dus heb ik enkele metingen verricht van mijn PV-installatie: 2x 175=
350 Wp. ,s-middags tussen 12 -1 en 1 -2 uur in de volle zon gemeten kwam ik op 260 - 280 W per uur.
Ik snap wel dat 350W in de praktijk niet te halen is, maar is 260 - 280W niet erg weinig? :?
Ik had toch wel 300W verwacht, of zelfs iets meer.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JAN-B schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:35:
Ik was benieuwd naar de (uur) opbrengst, dus heb ik enkele metingen verricht van mijn PV-installatie: 2x 175=
350 Wp. ,s-middags tussen 12 -1 en 1 -2 uur in de volle zon gemeten kwam ik op 260 - 280 W per uur.
Ik snap wel dat 350W in de praktijk niet te halen is, maar is 260 - 280W niet erg weinig? :?
Ik had toch wel 300W verwacht, of zelfs iets meer.
280W is prima hoor. = 0,8W/Wp

Ik haal met mijn 1320Wp installatie gemiddeld zo rond de 1000-1050W in de volle zon. Dit is ook 0,8W/Wp

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

glambalk schreef op woensdag 16 september 2009 @ 10:20:
[...]

Sunpower exporteerd maar mondjesmaat. De vraag in de VS is gewoon te hoog. De SPR-225 zijn op dit moment in zijn geheel niet te krijgen. De rest van de wereld kan afentoe wat toegestopt krijgen als een project op allerlaatst niet doorgaat en Sunpower niet met de voorraad wil blijven zitten.
Als je genoegen neemt met de SPR-300 WHT dan moet je even contact met met opnemen. Kunnen medio oktober worden geleverd.
Een goed alternatief overigens voor de SPR-225 is de Sanyo HIP serie. Die zijn wel goed te krijgen.
Vanmorgen gebeld. Hoera hoera, de strakke panelen zijn er nu gelukkig wel, dus binnen 1,5 week volgt de installatie.

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:52:
Auto de deur uit-premie

De vervuiler wordt beloond,
Ik vind dit best een aardige regeling. Vrienden van mij in Amsterdam hebben dit gedaan. Weer een auto minder op de weg. Ik hoop dat veel mensen hier gebruik van maken. Ik vind het een veel betere regeling dan de sloopregeling wat gewoon een verkapte manier is om de fossiele economie op gang te houden.
als je (bewust) geen auto hebt krijg je niets :( .
Echt wel. Voor het niet hebben van een auto krijg je juist heel veel terug. Je bespaart bakken met geld, je conditie wordt beter, je reist veel bewuster, je hebt de wetenschap dat je niet onnodig veel energie verbruikt en je medemensen niet onnodig lastigvalt en in gevaar brengt.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:54:

Echt wel. Voor het niet hebben van een auto krijg je juist heel veel terug. Je bespaart bakken met geld, je conditie wordt beter, je reist veel bewuster, je hebt de wetenschap dat je niet onnodig veel energie verbruikt en je medemensen niet onnodig lastigvalt en in gevaar brengt.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Ik ga nu al sinds de zomervakantie op de fiets naar Overveen, m'n, door de werkgever betaalde, NS jaartrajectkaart zit doelloos in m'n portemonnee en m'n conditie gaat nog elke dag vooruit :) Gisteren wel erg getwijfeld overigens want echt fraai zag het er niet uit, maar het viel erg mee.

A'dam PVOutput

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 20:03
zonneschijn schreef op woensdag 16 september 2009 @ 10:12:
@speksteenkachel&kockie

Hoe verwarmen jullie de ruimtes waar je geen warmte hebt van je kachel? Indien je deze ruimtes verwarmt met de CV, waar heb je dan de thermostaat hangen?

Ik begin ondertussen te ontdekken hoe fijn de stralingswarmte van een speksteenkachel is. Het lijkt wel of de zon nooit onder gaat :*)
De benedenverdieping wordt geheel met vloerverwarming verwarmd, de bovenverdieping met (behoorlijk overmaatse) radiatoren. De thermostaat hangt op de kamer van onze (inmiddels) een-na jongste zoon. |Deze staat overdag op 17.5 en 's avonds op 15. Regeling is niet ideaal, maar voldoet goed. Begin dit jaar was het huis met 50 graden cv temperatuur heerlijk warm. Onze eigen slaapkamer die heeft een een soort vloerverwarming, maar dan door de kachel die er pal onder staat. Bij de wasbak altijd lekker warme voetjes :9

De bedoeling is om straks met een ruimteregeling te gaan werken. Ben al druk temperaturen aan het meten, nu nog schakelen.

enige probleem is nog de badkamer, deze mag wat warmer. Komt door de vloerverwarming die op 20 graden vloertemperatuur staat ingesteld. Hier ga ik nog wat op bedenken.

Genoeg info?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Anoniem: 292798

@Joyvalla:

Ik heb ook plannen in deze richting. Dit zal nog even duren omdat er eerst andere dingen op stapel staan (verbouwen van de zolder ivm gezinsuitbreiding) en ik de investering nog bij elkaar moet vegen.

Ik orenteer me al een tijdje op verschillende collectoren en heb recentelijk uitgevonden dat de collectoren van HR solar een erg hoge opbrengst hebben. Ik wil heb bij voorkeur in een vlak van 6,0m breed bij 2,1m hoog plaatsen en daar dus zo veel mogelijk uihalen. (met vacuumbuizen is dit veel minder, alleen is het rendement in de zomer wel veel hoger).

Waar haal jij deze OEG set vandaan? Bij OEG direct? Dan moet je volgens mij een bedrijf zijn geloof ik.
Wat kost een dergelijk systeem eigenlijjk? Hoe duur zijn hun collectoren? Wat is hun opbrengst?

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 10:37
JeroenH schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:54:

Je draaft hier denk ik een beetje door. Alleen het hebben van een auto is niet zo milieuvervuilend, het gaat erom hoe bewust je er gebruik van maakt. Wij hebben een auto en gebruiken die zeer bewust. Wij fietsen heel wat kms af (bijvoorbeeld woon-werk 11 km, weer of geen weer) en eigenlijk alleen voor de wat grotere afstanden (>10 km) pakken we de auto. Dus met mijn conditie is niks mis, ik reis (in mijn ogen) bewust, ik verbruik (in mijn ogen) niet onnodig veel energie en mijn medemensen breng ik zeker niet in gevaar (alhoewel met 30 door de stad fietsen soms ook wat risico's met zich mee brengt).

Die auto die we dus maar beperkt (8000 km / jaar, waarvan 4000 vakantie) gebruiken kost wel bakken met geld ja. Maar zonder kunnen we bijna niet, of beter gezegd daar willen we het comfort niet voor laten. Als we dan eens met de kinderen ergens heen gaan dan willen we onze tijd ook goed kunnen besteden en niet verliezen aan allerlei OV avonturen. Bijvoorbeeld zondag nog bij mijn ouders in het westen van het land geweest. Nu konden we vooraf nog even op het strand bij IJmuiden voetballen, van de kite-surfers genieten en uitwaaien. Met OV was dat een dagtocht op zich geweest.

Dus dat in jouw geval je leven prima autoloos te doen is, respect, maar het gaat me te ver als autobezitters rucksichtloos als "onbewust" worden weggezet.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Maar joba, dat kan toch ook met Greenwheels (e.d.)

Anoniem: 165002

Ik ben ff mn nieuwe opstelling aan het uitdokteren.

Ik wil 2 rijen van 5 panelen op 20graden in portrait opstelling plaatsen.
(daarna nog ruimte voor 2 extra panelen; deze komen er later naast)

De flatfix methode is volgens mij niets erg geschikt voor een portrait opstelling; panelen steken een groot stuk over. kan bij harde wind nooit goed zijn voor de panelen. Daar gaat te veel druk op bevestigings punten staan dacht ik zo.

Heeft iemand goede ervaring met een bepaald montage systeem welke goed is op plat dak in portrait opstelling? (ik ga niet in het dak boren; zal dus met ballast moeten)

• Joba
hjs schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:16:
Maar joba, dat kan toch ook met Greenwheels (e.d.)
Niet als je in een klein dorp woont, nee. En zijn kilometers dan in eens minder lang???? Maakt het uit of ik die kilometers met mijn eigen auto of met een greenwheels auto rijd? Mobiliteitsbehoefte blijft dan toch even groot.

overigens pas ik met mijn 2 meter ook niet in een standaard greenwheels koekblik

• JeroenH
Joba schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:36:
Je draaft hier denk ik een beetje door.
Zou kunnen, hangt denk ik een beetje af van je gezichtspunt.
Alleen het hebben van een auto is niet zo milieuvervuilend, het gaat erom hoe bewust je er gebruik van maakt.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Het voor de deur hebben staan van een eigen auto nodigt enorm uit tot het gebruik er van. Hij wordt dan over het algemeen veel makkelijker gepakt voor onnodige ritten. Ook omdat verreweg de meeste autobezitters volgens mij niet goed weten wat hun auto precies per kilometer kost omdat de kosten "gespreid betaald" worden.
Wij hebben een auto en gebruiken die zeer bewust.
Erg goed! Het probleem is dat je één van de weinigen bent.
Die auto die we dus maar beperkt (8000 km / jaar, waarvan 4000 vakantie) gebruiken kost wel bakken met geld ja. Maar zonder kunnen we bijna niet, of beter gezegd daar willen we het comfort niet voor laten.
Dat is een keus. Een keus waarvan ik me afvraag hoe lang die betaalbaar blijft, zowel in geld als in totale kosten die een automobilist op de samenleving afwentelt.
Als we dan eens met de kinderen ergens heen gaan dan willen we onze tijd ook goed kunnen besteden en niet verliezen aan allerlei OV avonturen. Bijvoorbeeld zondag nog bij mijn ouders in het westen van het land geweest. Nu konden we vooraf nog even op het strand bij IJmuiden voetballen, van de kite-surfers genieten en uitwaaien. Met OV was dat een dagtocht op zich geweest.
Op deze specifieke route is dat wellicht waar, en ik kan niet ontkennen dat het blikken doosje op sommige routes en in sommige gevallen sneller is dan het OV. Echter is het sterk afhankelijk van hoe je je leven inricht. Wij zijn zeer bewust op een slimme en toekomstbestendige lokatie gaan wonen. Dat houdt - naar mijn mening - in: vlakbij een NS-station en veel voorzieningen zoals winkels e.d. in de buurt en dus binnen fietsbereik. Ook mijn werk kan ik makkelijk zonder auto bereiken: met de fiets of met de trein, hetzelfde geldt voor mijn vriendin.

Het is natuurlijk een keus om in een schilderachtig dorpje te gaan wonen, of in een moderne slaapstad zonder voorzieningen, maar ja dan ontkom je niet aan eigen autobezit.

Zonder eigen auto leven kan prima, maar je zult wat slimme keuzes moeten maken. Dergelijke keuzes worden nu nog als raar gezien maar ik ben benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt als energie echt onbetaalbaar wordt. Draaf ik door? Ik vind van niet...
Dus dat in jouw geval je leven prima autoloos te doen is, respect, maar het gaat me te ver als autobezitters rucksichtloos als "onbewust" worden weggezet.
En dat doe ik dus ook niet. Ik ben wel van mening dat een groot gedeelte van de autobezitters niet bewust met hun voertuig omgaan; de auto staat voor de deur en dus wordt hij voor elk vervoersvraagstuk ingezet.

Ik heb er een stukje over geschreven waar zeer heftige reacties op kwamen.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 16-09-2009 16:50 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:22:

De flatfix methode is volgens mij niets erg geschikt voor een portrait opstelling; panelen steken een groot stuk over. kan bij harde wind nooit goed zijn voor de panelen. Daar gaat te veel druk op bevestigings punten staan dacht ik zo.

Heeft iemand goede ervaring met een bepaald montage systeem welke goed is op plat dak in portrait opstelling? (ik ga niet in het dak boren; zal dus met ballast moeten)
Ik ben zelf wel te spreken over het systeem dat bij mij staat, gemaakt door K2 systems. Schletter zou ook moeten kunnen, waarschijnlijk is dat iets eenvoudiger te krijgen. Beide firma's hebben helaas nogal onvolledige websites.

Uiteraard kan je bij mij komen kijken.

A'dam PVOutput

• JeroenH
Veel duurzame GoTters zijn de mening toegedaan dat de SDE-regeling... niet zo briljant is als de bedenkers ervan stellen. Een aantal duurzame GoTters heeft een website, waarop volgens mij deze onvrede met de regeling ook nog wel eens uitgedragen wordt. Is er wellicht behoefte aan een banner?

Ik heb een poging gedaan iets in elkaar te draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/SDE-vrij.png

En een kleinere versie, 150px breed:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/SDE-vrij-klein.png

Reacties gewenst. Leuk? Niet leuk? Onzin? Goed zo? Tips?

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 16-09-2009 18:25 ]

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

JeroenH schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:13:
Veel duurzame GoTters zijn de mening toegedaan dat de SDE-regeling... niet zo briljant is als de bedenkers ervan stellen. Een aantal duurzame GoTters heeft een website, waarop volgens mij deze onvrede met de regeling ook nog wel eens uitgedragen wordt. Is er wellicht behoefte aan een banner?

Ik heb een poging gedaan iets in elkaar te draaien:

[afbeelding]

Reacties gewenst. Leuk? Niet leuk? Onzin? Goed zo? Tips?
Ik zocht nog een icon. Deze is leuk! Jammer dat na het verkleinen de tekst niet te lezen is. Misschien moet ik daar een beetje aan tweaken ;)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• JeroenH
harold65 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:31:
Ik zocht nog een icon. Deze is leuk! Jammer dat na het verkleinen de tekst niet te lezen is. Misschien moet ik daar een beetje aan tweaken ;)
U vraagt, wij draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/SDE-vrij-icon.png

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ziet er wel leuk uit :)

A'dam PVOutput

nah, komt de verlenging van de E-scooter verzekering,
premie omhoog van 67 euro naar 147 euro.
even bellen denk je dan.
"ja meneer, omdat hij geruisloos is, gebeuren er meer ongelukken, en dus gaat de premie omhoog"
ik zal de maatschappij maar niet noemen he ? witte boorden, kassa bonus is het weer,
ze hebben waarschijnlijk al vele ervaringen met die duizenden e-scooter in nederland / niet...
wat een zielig zootje... zo koopt joba er ook nooit eentje meer...

~u slim bezig, wij lekker uw voordeeltje afnemen, u blijft achter stomme burger en houd uw mond,
mijn nieuwe bmw staat namelijk op het spel hier, begrijpt u wel...~
Unive bied trouwens gewoon de verzekering aan voor 45 euro,
maar ik heb een overeenkomst voor 5 jaar schijnt...
laat die nu net 2 maanden geleden rechtsongeldig te zijn geworden, en bij tariefswijziging mag je weg.
jammer jongens van de 2 poppetjes met de paraplu...

duurzaamheid in nederland, je moet zelf alles doen, en achter elke deur een fossiele geldwolf

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-09-2009 18:15 ]

• JeroenH
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:10:
"ja meneer, omdat hij geruisloos is, gebeuren er meer ongelukken, en dus gaat de premie omhoog"
Is dat ECHT waar? Wat een schoften zeg. Even shoppen dus?

Dat wordt wel verwarrend zo, iedereen met dezelfde icon :D

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 16-09-2009 18:17 ]

• JeroenH
-edit- woeps

[ Voor 85% gewijzigd door JeroenH op 16-09-2009 18:17 ]

@flitspaal

ik had gister het gas er ook even op, maar vandaag weer 86c...
irritant is dat toch het naseizoen.(5 irriterende m3tjes op de meter voor september)
omdat mijn ketel wisselaar in het vat zit, ben ik dan gasverwarmt water aan het verder opwarmen...
zodoende eindigt de temperatuur heel hoog vandaag.

/edit : nu.nl BERGEN - In het duingebied van Bergen in Noord-Holland is woensdagmiddag brand uitgebroken.
en ik zit weer in de rook.... de noord noordwesten wind waait erg hard... das de 2e dag al opbrengstverlies door brand, ik kan me niet herinneren dat dit eerder gebeurde..... en met het klimaat gaat het verder prima zei jan peter gister nog...

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-09-2009 18:24 ]

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:13:
[...]

Moet ik misschien een SDE - rijk icoon maken. Ja sorry jongens.
Ik zit er wel aan te denken een blog te maken om SDE - ers aan te moedigen. Tenslotte zijn mensen die van de SDE gebruik maken toch vaak mensen die anders geen zonnepanelen hadden genomen. Ze zijn niet allemaal zoals wi... euuh, jullie.

Wel top hoor van jullie, zonder SDE gewoon knallen!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Heb je ook verschillende achtergrondkleurtjes? Tekst aan de zijkant enz. Dan heeft ieder weer z'n eigen icon

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 16-09-2009 18:40 ]

A'dam PVOutput

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 22:31

Maar het flatfix systeem kan je toch aanpassen? Het zijn alu-profielen waar je best wel wat aan kan monteren. Als basis is het prima, wel duur.
Ik heb zelf 6 panelen in landscape op flatfix, 2 rijen van 3 waarvan in principe door de beschikbare ruimte ik 1 rij in portrait kan monteren. Hiervoor moet ik wel iets maken om de oversteek van de panelen op te vangen.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:21

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

:)
Maar ze zijn wel leuk!
Ik hou het wel bij mijn John-icoontje.

Die banner komt binnenkort op mijn site: leuk gedaan!
(moeten we hem eigenlijk linken naar een mooi SDE artikel, heeft de Polder-jongen geen mooie stukje SDE-proza?)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

tw_eek schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:46:
[...]

Maar het flatfix systeem kan je toch aanpassen? Het zijn alu-profielen waar je best wel wat aan kan monteren. Als basis is het prima, wel duur.
Ik heb zelf 6 panelen in landscape op flatfix, 2 rijen van 3 waarvan in principe door de beschikbare ruimte ik 1 rij in portrait kan monteren. Hiervoor moet ik wel iets maken om de oversteek van de panelen op te vangen.
Ik zou me ook zorgen maken over de ballast. De panelen steken een stuk verder uit en bij portrait plaatsing heb je bij de flatfix minder tegel per oppervlak beschikbaar.

A'dam PVOutput

• hjs
  • Niet online

hjs

Joba schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:22:
[...]

Niet als je in een klein dorp woont, nee. En zijn kilometers dan in eens minder lang???? Maakt het uit of ik die kilometers met mijn eigen auto of met een greenwheels auto rijd? Mobiliteitsbehoefte blijft dan toch even groot.

overigens pas ik met mijn 2 meter ook niet in een standaard greenwheels koekblik
Ja het maakt uit of jij in je eentje een auto voor de deur hebt staan of dat je hem deelt met vele andere.

Maar je hebt gelijk, er moet er wel een in de buurt staan en je moet erin passen met je lengte of met je gezin (wij zijn met zijn 6en)

• Mistraller
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:10:
nah, komt de verlenging van de E-scooter verzekering,
premie omhoog van 67 euro naar 147 euro.
even bellen denk je dan.
ik zal de maatschappij maar niet noemen he ? witte boorden, kassa bonus is het weer,
ze hebben waarschijnlijk al vele ervaringen met die duizenden e-scooter in nederland / niet...
wat een zielig zootje... zo koopt joba er ook nooit eentje meer...

~u slim bezig, wij lekker uw voordeeltje afnemen, u blijft achter stomme burger en houd uw mond,
mijn nieuwe bmw staat namelijk op het spel hier, begrijpt u wel...~
Unive bied trouwens gewoon de verzekering aan voor 45 euro,
maar ik heb een overeenkomst voor 5 jaar schijnt...
laat die nu net 2 maanden geleden rechtsongeldig te zijn geworden, en bij tariefswijziging mag je weg.
jammer jongens van de 2 poppetjes met de paraplu...

duurzaamheid in nederland, je moet zelf alles doen, en achter elke deur een fossiele geldwolf
enerzijds vind ik het ook stom, maar bedenk wel dat een verzekeraar gewoon risico's incalculeert. Zo heb ik de postcodetabellen bij een opstalverzekering ook stom gevonden. Bij een inbraakgevoelig gebied loop je toch niet meer risico op woningbrand...? Keuze van de verzekeraar, keus aan jou om een andere verzekeraar te nemen. Simpel zat lijkt me.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik onlangs bijna onder een prius ben gelopen omdat ik hem niet hoorde in de parkeergarage.

Daarnaast is er inderdaad commercieel belang, als die dingen beter gaan verkopen dan is er dus geld te verdienen, en gaat de prijs omhoog.

Maar om voor bestaande klanten de premie dusdanig te verhogen vind ik wél een rare actie.
guus.assmann schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:36:
...

De oplossing met een USB hub is ook leuk.
Helaas zijn de USB2RS232 converters niet zo heel goedkoop.

...
Je loopt achter, of vind je $2,99 veel geld?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.24512

---------------

• hjs
  • Niet online

hjs

Iets anders, maakt het nu nog erg veel uit wat voor soort radiator ik ga (laten) ophangen?

Zo hoog mogenlijk vermogen neem ik aan, maar hoe ze dat vermogen uitrekeken is iedere keer net even anders heb ik de indruk. Maar bij mijn zoektoch kwam ik bij de cv-shop uit op deze: (30*260)
Thermrad Compact–4 Plus 33–300–2600 – Lengte 2600 mm. Vermogen 4354 Watt

ericplan schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:10:
[...]

Ik zou me ook zorgen maken over de ballast. De panelen steken een stuk verder uit en bij portrait plaatsing heb je bij de flatfix minder tegel per oppervlak beschikbaar.
Naast de ballast maak ik me dus ook zorgen over de punt belasting van de panelen bij harde wind. Heb geen zin in barsten oid.

K2 ziet er wel goed uit idd!
Hoe werkt het K2 systeem eigenlijk met zn ballast? ik zie in de data sheets dat de tegels op het dak in de rails van het montage systeem worden gelegd. Zijn die tegels 40x40?
Ik zal die lui eens mailen of er ook 20 graden opstellingen bestaan. 30 graden is geen optie, zou de tweede rij bij lagere zon in de schaduw van de eerste komen.

Ik vond bij Schletter ook portrait opstellingen; tube system ofzo. Lijken wel fiets rekken! Ook hier geen 20 graden gevonden tot nu toe

• JeroenH
windfreak schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:38:
Ik zit er wel aan te denken een blog te maken om SDE - ers aan te moedigen. Tenslotte zijn mensen die van de SDE gebruik maken toch vaak mensen die anders geen zonnepanelen hadden genomen. Ze zijn niet allemaal zoals wi... euuh, jullie.

Nogmaals, u vraagt, wij draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/SDE-rijk-icon.png

Ik ben blij dat de regeling voor jou, en wellicht in andere individuele gevallen ook, goed werkt, maar ik denk dat wel duidelijk is dat de regeling als geheel slecht opgezet is. De hoeveelheid afvallers maken dat zeer duidelijk vind ik (regeling in eerste instantie zwaar overtekend maar uiteindelijk is maar een kwart daadwerkelijk ingevuld of zo?).

En dan is er natuurlijk sowieso de 'gekheid' van subsidie: kennelijk moet zonnestroom in de ogen van de regering worden aangemoedigd (mee eens), en als ik het doortrek zou ik zeggen dat uiteindelijk (bijna) iedereen aan de zonnestroom moet, toch? Als die situatie ooit werkelijkheid wordt (...) hebben we mooi met zijn allen aan elkaars installatie meebetaald en onderweg een legertje ambtenaren aan het werk gehouden. Ik ben er trots op mijn installatie geheel zelfstandig aangeschaft te hebben zonder mijn hand op te hebben gehouden bij de overheid. Begrijp me niet verkeerd: ik realiseer me dat de situatie voor iedereen anders kan zijn. Ik draag uit hoe ik het zie, niet hoe anderen het zouden moeten doen.

[Andere kleuren icoontjes en banners maak ik misschien het weekend wel even.]

• Joba
hjs schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:38:
[...]

Ja het maakt uit of jij in je eentje een auto voor de deur hebt staan of dat je hem deelt met vele andere.

Maar je hebt gelijk, er moet er wel een in de buurt staan en je moet erin passen met je lengte of met je gezin (wij zijn met zijn 6en)
Nee hoor, of ik een kilometer rijd met mijn eigen auto of met een auto die wordt gedeeld met vele anderen maakt verdomd weinig uit in brandstofverbruik. Hoogstens pak je je eigen auto wat eerder zoals JeroenH aangaf (maar gelukkig is bij ons het vlees niet/bijna nooit zo zwak).

Mijn punt is dat er hier steeds vaker heel zwart/wit (eigenlijk beter zwart/groen) gesproken wordt, zonder te realiseren dat voor sommigen bepaalde duurzame verbeteringen nou eenmaal niet te realiseren zijn. Daarmee maak je het een elitaire discussie die voor velen afschrikt, in plaats van een aanmoediging aan een ieder die pogingen in de goede richting doet. Natuurlijk is het goed om bewustzijn te kweken over autogebruik, maar leg die lat dan niet gelijk op "geen auto". En uiteraard ben ik het met JeroenH eens dat het zo zou moeten zijn dat een autoloos bestaan normaal bevonden wordt, maar dat is preken voor eigen parochie. De gemiddelde nederlander vindt tegenwoordig alles wat enigszins afwijkt van het gemiddelde raar.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:07:
[...]
......... zonder mijn hand op te hebben gehouden bij de overheid. Begrijp me niet verkeerd: ik realiseer me dat de situatie voor iedereen anders kan zijn. Ik draag uit hoe ik het zie, niet hoe anderen het zouden moeten doen.
Ook iemand die wel gebruik maakt van de SDE heeft het allemaal eerst zelf moeten betalen. Mondjesmaat krijg je over een periode van 11-15 jaar een beetje daarvan terug. "Winst" wordt er pas gemaakt daarna. Daarvoor worden nagelnieuwe spullen neergezet. Dat noem ik niet echt handje op houden...........
Wat helaas ontbreekt is een "de vervuiler betaald" koppeling. Een extra toeslag op grijze/zwarte/rode stroom.

ZonneStroom

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Zelf gemaakt van goedkoop en duurzaam traanplaat

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture019.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture069.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture006-2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 17-09-2009 11:03 ]

• JeroenH
glambalk schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:59:
Dat noem ik niet echt handje op houden...........
Toch wel, je krijgt geld uit de schatkist, wat ik (mede) heb betaald. Ik ben voor mezelf nog aan het bedenken wat ik er precies van vind. Ik heb het ook zelf betaald en ik ben echt niet superrijk. Ik heb gewoon, zoals mijn ouders het me geleerd hebben, geld gespaard en toen de panelen gekocht. Als ik het kan zouden veel meer mensen het zonder staatshulp moeten kunnen, heb ik het idee. En nu ik ze dus heb zit ik er een beetje mee dat ik ook nog meebetaal aan de panelen van anderen.

(Om het weer in perspectief te plaatsen: ik heb een koophuis en jullie betalen dus mee aan mijn hypotheekrente-aftrek. En als er een goede en simpele aanschafsubsidie was geweest ten tijde van mijn aanschaf van de zonnestroompanelen had ik daar ongetwijfeld gebruik van gemaakt. Ik ben wel goed maar niet gek.)
Woodski schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:01:
Zelf gemaakt van goedkoop en duurzaam traanplaat
Zeer mooi gemaakt Woodski! Slim bedacht. Hoeveel heeft al het materiaal je ongeveer gekost denk je?

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 17-09-2009 11:18 ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Met de zienswijze van hypotheekrente aftrek en ook subsidies begin ik steeds meer moeite te krijgen.
Om te stellen dat je met subsidie anderen laat betalen gaat me te ver.
In mijn ogen is het meer een collectief dat het ondernemende individu steunt in een risicovolle zaak.
Dat de vervuiler moet betalen is helder.
En met hypotheken is het precies als met aanschafsubsidies. De prijzen stijgen als er subsidie wordt gegeven.
Belasting wordt er toch wel geheven, volgens mij ook veel te veel. De overheid is buitengewoon ondoelmatig bezig op vele gebieden.
In onze huishoud portmonee, is bezuinigen het uitgeven van minder geld.
Bij de overheid is bezuinigen iets anders. Hef meer belasting zodat je kunt doorgaan met verspillen. De burger betaald en de "vervuiler" kan gewoon doorgaan. (En wij gedogen dit kennelijk)

Een slimme subsidie hoort een vervelend dilemma op te lossen.
Energie besparende maatregelen vergen een investering, die op termijn prima terug te verdienen is.
Maar je moet wel de initiële investering kunnen doen.
En aftrek van hypotheekrente is in dat kader wel een slimme subsidie. (Maar voor erg dure en tweede huizen niet nodig, dat is dan weer een vorm van "misbruik" )
Vergeet ook niet, dat je als eigenaar ook alle onderhoud en reparaties zelf moet doen.
Helaas is het alternatief, een huurhuis,ook vaak niet doelmatig.
Ook daar wordt door ambtenarij, burocratie, corruptie en hebzucht veel geld verknoeid

Guus Assmann

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:17:
Toch wel, je krijgt geld uit de schatkist, wat ik (mede) heb betaald.
Ik ook. Dan kan je beter gaan leven zoals ZonnigType doet. Hij doet geen betaald werk (zijn werk als databank van alles wat met zonnepanelen te maken heeft is immers onbetaalbaar) en betaald dus ook geen inkomsten belasting maar wel weer BTW. Het hele stelsel van belasting gericht op arbeid en personen moet eigenlijk op de schop. Een belasting voor gebruik van grondstoffen, de ecotax, zou veel beter en eerlijker werken.
Laten we proberen niet te verzanden in een discussie "ik doe het beter dan jij". Maar je hebt gelijk als er geen belasting wordt betaald dan is er ook geen subsidie mogelijk in NL. Maar als je goed hebt gelezen is dat ook niet het systeem wat mij voor ogen staat. De vervuiler/gebruiker en niet degene die "toevallig" geld verdient moet opdraaien voor de kosten.
In die zin kan ik ook heel erg met je meegaan in de discussie rondom de auto en moet de auto veel duurder worden omdat de totale maatschappelijk kosten van de auto op dit moment niet door de autoijder wordt opgebracht. Kosten van files en ongevallen, maar ook de kosten van isolatie ten behoeve van geluidsoverlast, de grondkosten van parkeerplaatsen en aantasting van leefbaarheid. Dit in tegenstelling tot mensen die beweren dat dat wel zo is en dat met het overschot bijvoorbeeld subsidie op zonnepanelen wordt gegeven. Maar om nou de auto af te schaffen. Ik heb de vraag al eens eerder gesteld; waar komt toch die enorme drang van mensen vandaan om mobiel te willen zijn?
Om ZonnigType er nog even een keer bij te halen. Ook zijn behoefte aan mobiel zijn is enorm. Dat hij dat vervolgens oplost met fietsen, wandelen en openbaar vervoer doet aan de behoefte niets af.
Als vervolgens in de behoefte voorzien wordt door autos en snelwegen en onvoldoende door trein, bus, taxi's en leenautos dan hebben we het nog steeds over hetzelfde; behoefte aan mobiliteit.

ZonneStroom

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:07:
[...]

Ik ben blij dat de regeling voor jou, en wellicht in andere individuele gevallen ook, goed werkt, maar ik denk dat wel duidelijk is dat de regeling als geheel slecht opgezet is. De hoeveelheid afvallers maken dat zeer duidelijk vind ik (regeling in eerste instantie zwaar overtekend maar uiteindelijk is maar een kwart daadwerkelijk ingevuld of zo?).

En dan is er natuurlijk sowieso de 'gekheid' van subsidie: kennelijk moet zonnestroom in de ogen van de regering worden aangemoedigd (mee eens), en als ik het doortrek zou ik zeggen dat uiteindelijk (bijna) iedereen aan de zonnestroom moet, toch? Als die situatie ooit werkelijkheid wordt (...) hebben we mooi met zijn allen aan elkaars installatie meebetaald en onderweg een legertje ambtenaren aan het werk gehouden. Ik ben er trots op mijn installatie geheel zelfstandig aangeschaft te hebben zonder mijn hand op te hebben gehouden bij de overheid. Begrijp me niet verkeerd: ik realiseer me dat de situatie voor iedereen anders kan zijn. Ik draag uit hoe ik het zie, niet hoe anderen het zouden moeten doen.

[Andere kleuren icoontjes en banners maak ik misschien het weekend wel even.]
Ik ben het met je eens dat de SDE slecht opgezet is. Je moet er in het voorjaar als een haas bij zijn en dan nog moet je geluk hebben. Dan komen er nog allerlei stomme (kostbare) regels tussendoor en weg is de motivatie voor velen.

Wat je laatste opmerking betreft, daar ben ik het deels mee eens. Het idee van veel (en ook deze) subsidies is uiteraard om zo de markt geforceerd aan te laten jagen zodat bedrijven kunnen groeien, investeren, concurreren en de kostprijs kunnen verlagen. Zo kan uiteindelijk de prijs omlaag en komt het ook de kwaliteit van de zonnepanelen ten goede. De regeling moet dan wel zo opgezet zijn dat de bijdrage elk jaar wat minder wordt anders blijven de producenten hun prijzen ook hoog houden.

Nederland is een slecht voorbeeld (zeer kleine markt) maar we hebben de huidige ontwikkelde PV industrie wel voor een groot deel aan het Duitse systeem te danken. Nee, ik weet het dat mag je geen subsidie noemen, maar het stimulans idee is voor een deel hetzelfde.

In een ideaal geval zou het dus betekenen dat mensen die systemen met subsidie gekocht hebben ervoor zorgen dat mensen een gelijkwaardig systeem 5-10 jaar later zonder subsidie kunnen betalen.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:17:
Zeer mooi gemaakt Woodski! Slim bedacht. Hoeveel heeft al het materiaal je ongeveer gekost denk je?
Ik moet m'n afschrift opzoeken hiervoor maar ik dacht 175 euro voor 7 steunen (materiaal en het werk), hoekprofielen en montage materiaal. Stoeptegels kosten niets met wat zoekwerk.

Anoniem: 67206

Is dit (misschien) de oplossing voor het wereld energie probleem? Zonnepanelen op de snelweg!

www.solarroadways.com

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

windfreak schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:38:
[...]

Wellicht eentje gebaseerd op Bert Roode's mooie home-made brouwsel, alweer van 1 april 2008?

>:)

JeroenH:
regeling in eerste instantie zwaar overtekend maar uiteindelijk is maar een kwart daadwerkelijk ingevuld of zo?
Ik houd dat - als privé persoon, mind you - nauwkeurig bij terwijl Holland Solar de andere kant opkijkt, de leden in het buitenland leuke projectjes realiseren, en de club feitelijk nog steeds de naam brancheorganisatie nauwelijks verdient...

HIERO (feiten update met de cijfers onderaan die sectie). Eind augustus 26,5% realisatie van de 8.000 in 2008 afgegeven beschikkingen. Vanaf het moment dat voor SDE 2009 er projecten in het terminale stadium bij CertiQ bekend worden (lees: feitelijke realisatie/"gecertificeerde" of "officieel aangetoonde" netkoppeling), gaan de 2008 en 2009 beschikkingen realisatie door elkaar heen lopen (CertiQ maakt daar geen onderscheid in maar accumuleert slechts). Vanaf dat moment moet ik het aantal beschikkingen 2008+2009 bij elkaar gaan nemen om een "impact effect" te krijgen. Die dus nog slechter zal zijn dan nu al voor SDE 2008 bekend is.

Daarbuiten vallen alle "onzalighe lhieden" die niet met de SDE meedoen _/-\o_ , en de cijfers van CBS al helemaal tot de giller van de eeuw gaan maken. Progressie is dus groter dan uit de CertiQ cijfers blijkt, maar hoe veel groter is een grote duimzuigerij, niemand die het weet. Kun je in ieder geval beslist geen "beleid" op maken.

Ik ben bezig met definitieve CBS cijfers. Voorzover je die "definitief" kunt noemen, want ook al een grote natte vingerwerk, er is veel oud spul wat als "opgesteld" wordt beschouwd door CBS, doorverkocht naar onbekende bestemming.

[ Voor 56% gewijzigd door zonnigtype op 17-09-2009 15:53 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Paul C
Anoniem: 67206 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:50:
Is dit (misschien) de oplossing voor het wereld energie probleem? Zonnepanelen op de snelweg!

www.solarroadways.com
Dom.

Amerika heeft zó veel woestijnen. Het is veel slimmer daar gewoon zo goedkoop mogelijke zonnestroomcentrales in te bouwen, dan om te proberen een zonnepaneel te ontwikkelen waar je op kunt rijden. Dit is een beetje als het ontwikkelen van een drijvende snelweg, zodat je de ongebruikte kanalen kunt recyclen, of als het ontwikkelen van een auto die ook kan vliegen. Het kan uiteindelijk wel, maar het is gewoon niet praktisch. Twee apparaten met ieder een eigen doel zijn veel doeltreffender.

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:11:
[...]

Ik ook. Dan kan je beter gaan leven zoals ZonnigType doet. Hij doet geen betaald werk (zijn werk als databank van alles wat met zonnepanelen te maken heeft is immers onbetaalbaar)
Hartelijk dank... :>
en betaald dus ook geen inkomsten belasting maar wel weer BTW. Het hele stelsel van belasting gericht op arbeid en personen moet eigenlijk op de schop. Een belasting voor gebruik van grondstoffen, de ecotax, zou veel beter en eerlijker werken.
Komt vaak terug in discussies over "basisinkomen", in Duitsland wordt ook bijv. door SFV gelobbied voor dramatische verschuiving van belasting op arbeid (feitelijk moderne vorm van slavernij) naar forse belasting op grondstoffen en energieverbruik. Met daarbij de creatieve oplossing (moderne samenleving geeft gewoon een zeker "basis verbruik" per huishouden, anders moet je op de hei gaan wonen zonder elektra aansluiting) een maandelijks "energiegeld" waar iedereen recht op heeft (zeg maar: soort van "basisinkomen"). Verspil je als een beest en verbruik je dus veel meer dan die basis, moet je dik gaan betalen.
Laten we proberen niet te verzanden in een discussie "ik doe het beter dan jij".
Mee eensch. Ik zou het eerder iets noemen van "ik doe het anders dan jij"... (let op het standaard onderschrift onder mijn posts, ik heb ook [naturellemente] "de waarheid" niet in pacht)
Maar je hebt gelijk als er geen belasting wordt betaald dan is er ook geen subsidie mogelijk in NL. Maar als je goed hebt gelezen is dat ook niet het systeem wat mij voor ogen staat. De vervuiler/gebruiker en niet degene die "toevallig" geld verdient moet opdraaien voor de kosten.
Wat hernieuwbare elektriciteit betreft (beslist NIET het bijfikken van biomassa in fossiele centrales, is verboden in BRD, maar wordt gewoon getolereerd in NL om de grote energieconcerns te paaien): iedereen betaalt mee aan die Umlage*. Inclusief de half miljoen huishoudens met dakvullende PV systemen die invoeden via de separate "Einspeise Meter". En die afnemen via hun klassieke (ook nog steeds meestal analoge, al lang afgeschreven, doch nog steeds perfect werkende) "afname meter". En die over de afname op die meter geregistreerd dus ook gewoon meebetalen aan de inkomsten voor het EEG (begrijpt vrijwel niemand in Nederland).

*behalve grootste elektra zuipende concerns, die zijn vrijgesteld maar moeten aan andere zware maatregelen voldoen
In die zin kan ik ook heel erg met je meegaan in de discussie rondom de auto en moet de auto veel duurder worden omdat de totale maatschappelijk kosten van de auto op dit moment niet door de autoijder wordt opgebracht. Kosten van files en ongevallen, maar ook de kosten van isolatie ten behoeve van geluidsoverlast, de grondkosten van parkeerplaatsen en aantasting van leefbaarheid. Dit in tegenstelling tot mensen die beweren dat dat wel zo is en dat met het overschot bijvoorbeeld subsidie op zonnepanelen wordt gegeven.
Ik onderschrijf de gedachtegang, auto verbruik is nog steeds "te goedkoop". Hoe hoog "te" is, is echter verduiveld lastig om te bepalen, omdat "ge-externaliseerde kosten" nu eenmaal zeer moeilijk zijn hard te maken en bomvol aannames zitten.
Maar om nou de auto af te schaffen.
Heb je mij niet horen zeggen. Ik heb gewoon niks met die dingen. Ben vorige week desondanks nog met Floris meegereden voor een "delicate" afspraak in Noord Holland, vrij ver weg van OV mogelijkheden. Ik had het ook niet kunnen doen, maar dan had ik iemand die in een zeer lastig parket zat heel verdrietig gemaakt. Ik beperk dat soort ritjes tot het minimale (hoogstens paar keer per jaar, ik blijf kritisch en wimpel soms een aanbod tot meerijden af, doch niet 100% dogmatisch).
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld; waar komt toch die enorme drang van mensen vandaan om mobiel te willen zijn?
The eye is in the beholder? Ik zou hem anders willen formuleren: "Waar komt toch die enorme drang van mensen vandaan om gemotoriseerd mobiel te willen zijn?" Want DAT is waar het probleem daadwerkelijk om draait, omdat daar enorme hoeveelheden vervuiling, ruimteclaims, veel groter en problematischer grondstoffen verbruik (vergelijk auto met fiets alleen al qua verbruik van grondstoffen voor de hardware, laat staan bij het verbruik en ecological & social footprint van fossielen) en (bij massaal elektrisch rijden) mogelijk gigantische hoeveelheid extra fossiele en nucleaire opwek voor ingezet gaat worden, wat echt the limit zou zijn.
Om ZonnigType er nog even een keer bij te halen. Ook zijn behoefte aan mobiel zijn is enorm. Dat hij dat vervolgens oplost met fietsen, wandelen en openbaar vervoer doet aan de behoefte niets af.
Pardon? Ik zit het grootste deel van de tijd thuis. Zo "mobiel" ben ik nou ook weer niet, hoor, ZEKER weten niet in vergelijking met de gemotoriseerd forensende en shoppende burger. JA, ik fiets naar het centrum van de stad (geen natuurvoedingswinkels of wereldwinkel hier in de buurt, supermarkten zijn voor mij no-going areas), JA, ik wil graag honderden/paar duizend km. fietsen tijdens vakanties of een paar honderd km. wandelen, maar dat is het punt helemaal niet, omdat die "niet gemotoriseerde activiteiten" een extreem veel lagere ecologische voetafdruk hebben dan alle gemotoriseerde alternatieven. Het gaat niet om "mobiliteit sec". Het gaat, zoals hierboven geschetst, om gemotoriseerde mobiliteit, that's the issue here. Dat ik dan 1 of een paar keer per jaar met behulp van het gemotoriseerde treinverkeer (een van de minst milieubelastende, let op formulering, modi voor die afstanden) naar zuid Duitsland of de Alpen of Pyreneeën beweeg, is inderdaad "mijn milieuzonde". Maar nog steeds vallen die paar ritjes compleet in het niet bij het gemiddelde autoverbruik, en dan hebben we het nog niet over het rampzalige vliegverkeer gehad. Ik betaal overigens vet voor een zo'n treinritje. Schofterig veel meer dan voor die bezopen cheap flyers die hun milieubelasting op de samenleving afwentelen [en die nu super hypocriet steen en been lopen te klagen dat ze het zo "slecht" zouden hebben]. Trein retour noord Duitsland voor ons Denemarken fiets rondje was 267 Euri voor twee personen. Voor retour Utrecht-Bergamo in Noord Italië was het al 413 Euro voor 2 pp. Zal vast veel goedkoper zijn om effe cheap te flyeren die kant op, zelfs met afkoop van niet of slecht controleerbare CO2 aflaten.
Als vervolgens in de behoefte voorzien wordt door autos en snelwegen en onvoldoende door trein, bus, taxi's en leenautos dan hebben we het nog steeds over hetzelfde; behoefte aan mobiliteit.
"Behoefte" is een door economen permanent opgerekt begrip (want die willen altijd "groei", en dat is een extreem gevaarlijk uitgangspunt op een in grondstoffen en fossiel/nucleaire energievoorraden begrensde wereld). De mens heeft in essentie erg weinig "nodig" (gedenk Ghandi). Veel (zo niet de meeste) "behoeftes" zijn gecreërd. Niet dat dat per definitie een probleem hoeft te zijn, ook wij hebben een laptop en zaken waarvan je achteraf zou kunnen denken "had dat nou echt nodig geweest"? Maar je daarvan bewust worden is al de eerste slok op een borrel. Er vervolgens "iets" ten positieve mee doen, zoals JeroenH, flitspaal, en steeds meer Tweakerts ( *O* ) reeds in rap tempo aantoonbaar mee hebben gedaan, is goud waard. Iedereen mag zelf invullen hoe hij/zij daar mee omgaat. Maar bewustwording en vervolgens piketpaaltjes verzetten in duurzame richting "moet" beslist bevorderd worden. Zeker door een regering die de mond vol heeft van duurzaamheid en er vervolgens stront van maakt/laat maken door belanghebbende partijen die nix met duurzaam hebben.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Anoniem: 287219

nieuwe dakpannen op het dak, de zonnepanelen ook gemonteerd op het nieuwe dak.
De tijdelijke houten constructie heeft alle stormen goed doorstaan :)

Nu wachten op de aannemer tot het dak van de opbouw klaar is, voor de collectoren van de qsolar

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 287219 op 17-09-2009 18:17 ]

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:45:
[...]
Het gaat niet om "mobiliteit sec".
[...]
Dat is nou net wat ik wel wil neerzetten. Het gaat om mobiliteit in zijn algemeenheid en juist niet alleen gemotoriseerd. Gemotoriseerd wordt gewoon als een vorm van gezien. Zit mobiliteit niet gewoon in de menselijke genen? Hoe zouden we anders lang voor gemotoriseerd vervoer er was al alle wereld zeeen hebben bevaren en zijn tot in de diepste uithoeken van de wereld mensen te vinden die nog nooit een wiel gezien hebben laat staan gemotoriseerd.
Denk eens aan de grote volksverhuizingen die er geweest zijn eeuwen geleden al. We kunnen het, dus we doen het. Is dat niet ook iets wat de mens tot mens maakt.
"Behoefte" is een door economen permanent opgerekt begrip (want die willen altijd "groei", en dat is een extreem gevaarlijk uitgangspunt op een in grondstoffen en fossiel/nucleaire energievoorraden begrensde wereld).
Dus als we eenmaal over gestapt zijn naar een zonne economie dan kan het wel wat jou betreft?

ZonneStroom

Tjakka, de zonneboiler vandaag effe 53Kwh en dat midden september.

• sander817
  • Laatst online: 16:23

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ook hier de 2e dag dat de zonneboiler draait is de temp gestegen naar 59 graden
De eerste douche zonder CV is hiermee werkelijkheid geworden :)

er lopen wat interessante discussies door elkaar die helemaal niet zwart wit zijn,
ik reageer nog even niet primair, het is misschien ook wat simpeler :
1080P of 1080Wp en wat doet het voor je, als persoon, en wat is armoedig,
en is je mening je echte mening, of is het beroepsdeformatie ?
is sluipverbruik normaal of is het lekkage, en van wat dan stroom of geld; beide of nog meer ?
dat wou ik even zeggen...

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:44:
[...]
K2 ziet er wel goed uit idd!
Hoe werkt het K2 systeem eigenlijk met zn ballast? ik zie in de data sheets dat de tegels op het dak in de rails van het montage systeem worden gelegd. Zijn die tegels 40x40?
Ik zal die lui eens mailen of er ook 20 graden opstellingen bestaan. 30 graden is geen optie, zou de tweede rij bij lagere zon in de schaduw van de eerste komen.

Ik vond bij Schletter ook portrait opstellingen; tube system ofzo. Lijken wel fiets rekken! Ook hier geen 20 graden gevonden tot nu toe
Als je een beetje handig bent maak je zelf iets van aluminium hoeklijn en montagerails. Als basis gebruik je betonnen opsluitbanden van 1 meter lang waarop je de hoeklijn met slotbouten of chemische ankers monteert. Ik zou 4 bandjes in een vierkant leggen. Met hoeklijn maak je een driehoekige constructie zoals bij K2. Daarop monteer je montagerail, die in allerlei soorten en maten te koop is (strut, flamco enz) De panelen monteer je met een schuifmoer en een standaard paneelklem op de rail. De montagerail is niet persé nodig, maar geeft je de vrijheid om ooit panelen met een net iets andere maatvoering te monteren. Bovendien worden de krachten iets beter verdeeld. Voordeel boven het systeem van woodski is dat je naderhand de hellingshoek kan aanpassen. Ik heb zelf goede ervaringen met metaalwinkel.nl

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:05:
[...]

Dat is nou net wat ik wel wil neerzetten. Het gaat om mobiliteit in zijn algemeenheid en juist niet alleen gemotoriseerd. Gemotoriseerd wordt gewoon als een vorm van gezien.
Dat is veel te kort door de bocht. Mobiliteit is niet het "probleem" waarom het hier gaat of waarover het op PeakOil etc. gaat. De "moderne mobiliteit" is "het probleem".
Zit mobiliteit niet gewoon in de menselijke genen? Hoe zouden we anders lang voor gemotoriseerd vervoer er was al alle wereld zeeen hebben bevaren en zijn tot in de diepste uithoeken van de wereld mensen te vinden die nog nooit een wiel gezien hebben laat staan gemotoriseerd.
Denk eens aan de grote volksverhuizingen die er geweest zijn eeuwen geleden al. We kunnen het, dus we doen het. Is dat niet ook iets wat de mens tot mens maakt.
Is mijn probleem niet en het is "historisch waar". (de mens was nog nooit zo "mobiel" als toen die nog tientallen kilometers per dag te voet aflegde om wat rijk vertegenwoordigd rennend vlees neer te leggen). Dus "mobiliteit veroordelen" doe ik niet. Wel "moderne mobiliteit" in een kritisch daglicht plaatsen. Vooral de absurde toename daarvan die blijkbaar als een verworven recht wordt gezien, wat bezopen is.
Dus als we eenmaal over gestapt zijn naar een zonne economie dan kan het wel wat jou betreft?
Nope. Alle exponentiele groei zal uiteindelijk tot "natuurlijke correctie" leiden. Zelfs een exponentieel groeiende, hypothetisch op zonne-energie gebaseerde economie. Ergo: ik geloof niet in de "belofte van energie in overvloed". Daar is de atoomindustrie in no-time mee op de bek gegaan, met die krankzinnige "belofte". En als de duurzame jongens niet uitkijken, gaan ze gegarandeerd ook met dezelfde boodschap op hun plaat. We leven op een fysiek begrensde wereld waarop exponentiele groei gedoemd is om tegen grenzen aan te lopen. Al kunnen we met een op zonne-energie (plus afgeleiden wind, biomassa, aardwarmte) gebaseerde economie (die eerst massaal bespaart op verspilling) een heel end komen. Maar zover zijn we nog lang niet.

Toegevoegd: Effe als voorbeeld: stel dat Nanosolar, waar ik een zeer uitgebreid stuk aan heb gewijd, echt massaal gaat knallen en succes zal hebben. Dan kan bij grootschalige groei best Indium een van de eerste knelpunten gaan worden met hun geweldige concept. De vraag is of dat "minst algemene" van de benodigde elementen (plus gallium en diselenide op termijn) dan wel op die schaal vervangen kan gaan worden. Hoe ingewikkelder de benodigde "efficiënte" verbindingen, en hoe zeldzamer de gebruikte elementen, hoe riskanter het allemaal wordt bij de volumina die dan nodig zijn. Ik heb het dan echter over vele honderden gigawattpieken, dat niveau is nu nog een droom. Maar de grondstoffen blijft het op stuklopen als er niks aan de ongebreidelde consumptie wordt gedaan.

glambalk:
Denk eens aan de grote volksverhuizingen die er geweest zijn eeuwen geleden al.
Niet correct qua actuele mobiliteitsvraag. Volksverhuizingen waren meestal (binnen een generatie) een eenmalige zaak. "Ze" waren daar niet dagelijks mee bezig, op die ene lange voettocht in den vreemde na, dan (vaak ook nog te voet of te paard)... We hebben het hier (wat mij betreft) over de vrijwel dagelijkse gemotoriseerde mobiliteit vanuit een "standplaats" (vaak een van slecht openbaar vervoer voorziene witte schimmelwijk ergens aan de snelweg in de polder) naar "het werk" of naar "andere moderne activiteiten ver van de woonstee".

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 17-09-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313946

Als nieuw lid ( eigenlijk niet nieuw maar wel met nieuwe naam omdat ik een nieuw bedrijf ben gestart ) wil ik wellicht toch wat leuks in dit topic toevoegen.

http://www.telegraaf.nl/a...land_geregistreerd__.html

Deze auto heb ik geimporteerd en ik hoop dat er nog velen na mij zullen volgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Anoniem: 313946 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:48:
Als nieuw lid ( eigenlijk niet nieuw maar wel met nieuwe naam omdat ik een nieuw bedrijf ben gestart ) wil ik wellicht toch wat leuks in dit topic toevoegen.

Deze auto heb ik geimporteerd en ik hoop dat er nog velen na mij zullen volgen !
Gefeliciteerd met je aankoop. Leuke auto.
Kan je iets zeggen over de prijs en het traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Dat is veel te kort door de bocht

er is geen waar of niet waar, er is alleen een andere manier proberen, dan de standaard eindige (oude) manier. en als we dat hier met elkaar delen, komt hopelijk de google uit de garage eens uit holland, met ons uitzinnig self-centered me myself and i land.
onze gehele opvoeding en economie is gebaseert op iets wat eindig is, en we moeten een nieuwe andere manier verzinnen, met elkaar.
er is dus geen goed of fout, at least try something.
ik ben nu midden 30 dus als ik midden 60 ben, en wat minder goed loop,
hoop ik op een oplossing.. de oplossing komt dus van de mensen die nu in de bloei van hun leven zijn, en hee dat ben ik dus.

die mini is nu precies wat ik bedoel, klasse !
echt onderscheiden doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De prijs was +/- 55.000 USD toen ik de auto kocht. De auto is dan wel BPM vrij en wegenbelasting vrij. Ook is in de miljoenennota opgenomen dat de bijtelling voor elektrische auto's in 2010 en 2011 0 % is, al met al behoorlijk wat voordeel. Ik heb hem in ieder geval zakelijk geimporteert dus de BTW kon ik ook nog terugkrijgen. Bedoel je met traject het importeren etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Anoniem: 313946 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:48:
De prijs was +/- 55.000 USD toen ik de auto kocht. De auto is dan wel BPM vrij en wegenbelasting vrij. Ook is in de miljoenennota opgenomen dat de bijtelling voor elektrische auto's in 2010 en 2011 0 % is, al met al behoorlijk wat voordeel. Ik heb hem in ieder geval zakelijk geimporteert dus de BTW kon ik ook nog terugkrijgen. Bedoel je met traject het importeren etc ?
Ja graag. Ben wel benieuwd wat nu het vervoer en type goedkeuring kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja graag. Ben wel benieuwd wat nu het vervoer en type goedkeuring kost.
Ik moet dat even opzoeken komende dagen, dan stuur ik het je even in PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ericplan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:11:
[...]

Als je een beetje handig bent maak je zelf iets van aluminium hoeklijn en montagerails. Als basis gebruik je betonnen opsluitbanden van 1 meter lang waarop je de hoeklijn met slotbouten of chemische ankers monteert. Ik zou 4 bandjes in een vierkant leggen. Met hoeklijn maak je een driehoekige constructie zoals bij K2. Daarop monteer je montagerail, die in allerlei soorten en maten te koop is (strut, flamco enz) De panelen monteer je met een schuifmoer en een standaard paneelklem op de rail. De montagerail is niet persé nodig, maar geeft je de vrijheid om ooit panelen met een net iets andere maatvoering te monteren. Bovendien worden de krachten iets beter verdeeld. Voordeel boven het systeem van woodski is dat je naderhand de hellingshoek kan aanpassen. Ik heb zelf goede ervaringen met metaalwinkel.nl
Ik ben toch eigenlijk op zoek naar een kant en klaar systeem.
Ik ga de hoek niet wijzigen ; al zou dit wellicht wel een iets hogere opbrengst kunnen geven bij verschuiven in zomer/winter. Maar tussen 20/30 graden zit volgens mij niet veel verschil.

Ik heb wel het systeem van IBC solar bekeken; dit kan ook vrij goedkoop geleverd worden onder 20 graden (en minder). Ben alleen nog niet achter de ballast bevestiging van dit systeem.
Wat kost een chemisch anker tegenwoordig? En zijn deze er evt weer gemakkelijk af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:12:
[...]

Wat kost een chemisch anker tegenwoordig? En zijn deze er evt weer gemakkelijk af te halen?
Je praat over iets van twee euro per stuk (M10). Een chemisch anker is gewoon een stukje draadeind dat met een kunsthars in een gat bevestigd wordt. Daardoor kan je zonder spanning iets vastmaken aan het betonnen opsluitbandje. Een keilbout of een houtdraadbout met plug zou het beton doen barsten. Je krijgt het chemische anker alleen met een haakse slijper uit het beton, maar een frame kan je natuurlijk zo losmaken door de moer los te draaien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

MrScratch

I am rubber, you are glue

Anoniem: 313946 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:48:

Ik zie in het bericht van de telegraaf een actieradius van 700km staan. Dat is echt een ongelovelijk contrast met alle andere elektrische autos, dat ik het bijna niet kan geloven. Klopt dit? En hoe lang ben je bezig om hem op te laden.

Als deze specs kloppen, doe mij dan ook maar zo'n Mini.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

De actieradius van de Mini-E (35kWh battery pack) is volgens het volgende bericht ongeveer 160km:

http://green.autoblog.com...timated-range-for-mini-e/

• Paul C
Interessante bevinding bij het meten met m'n Cresta powermetertje:
1. Modulaire Technics stereo op mijn kamer: Stand-by: 9W (stekker is er gelukkig al láng uit)
2. Klein stereotje op de badkamer: Stand-by: 9W (stekker gaat sinds paar maanden standaard uit)
3. Radiotje in de keuken: Stand-by: 0W, vol vermogen: 0W
4. Ghettoblaster van mijn broer: Stand-by: 0W vol vermogen: 0W
0W betekend onmeetbaar klein en dat is <1W

Wat is nu de overeenkomst tussen 1&2 en tussen 3&4?
Nou 3&4 hebben de mogelijkheid om op batterijen te werken. Deze mogelijkheid is er bij 1&2 niet. Blijkbaar kunnen de fabrikanten van dit soort dingen dus al heel lang (4 is >10jr oud) super efficiënt met energie omspringen, maar moeten ze daar gewoon een incentive voor hebben.

En als vuistregel kun je dus stellen dat (is ook logisch) een apparaat dat ook op batterijen kan functioneren waarschijnlijk véél efficiënter is dan zijn netstroom tegenhanger.

De actieradius van de Mini-E (35kWh battery pack) is volgens het volgende bericht ongeveer 160km:
http://green.autoblog.com...timated-range-for-mini-e/
hoe vaak rijd je nu 160km in 1x ? hoe vaak komt dat voor,
net zoals hoe vaak rijd je 150km/h in snelheid...
20.000km per jaar = 50km per dag
de mini is een mooie oplossing voor al die "ritjes",
en zo blijft er nog 80 jaar olie over voor alle andere ritjes van >150km in 1x

de mini thuis aan de zonnestroom is overigens ook nog eens belastingvrij tanken,
terwijl je misschien wel je woon werk vergoeding krijgt.
ok de mini is duur in de aanschaf, maar iedereen blaat hier ook over terugverdientijd.
dat wil dus meteen zeggen dat je de prijs allin per km bij inruil pas kunt berekenen,
over een jaar of 4~6 dus, en dan heb je duizenden en duizenden euro`s accijns niet betaald.
ik denk dat de netto eind prijs all-in bijzonder veel lager is dan fossiel.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-09-2009 09:36 ]

• JeroenH
Daar doen we in ons huishouden ongeveer twee weken mee. Het verbruik vind ik daarmee vrij hoog, als de keus is tussen twee weken je huis runnen of 160 kmrijden, welke kies je dan? Veel mensen zullen zeggen ja maar dat doe je toch allebei? Maar vergeet niet dat je dan in één klap je energieverbruik verdubbeld hebt... (en dat is dus voor 160km per twee weken rijden - wat niet veel is).

Met zo'n enorm accupack duurt het laden ook wel erg lang, als hij volledig leeg is. Uit een normaal 16A stopkontakt kun je maximaal zo'n 3500W trekken waarmee de theoretische oplaadtijd zo'n 10 uur zal zijn. In de praktijk zal dat door verliezen en laadstroomverlaging eerder richting de 15 uur gaan vermoed ik. Als je kijkt naar de Twike, die met een 8kWh accupack tot 240km kan rijden (....), die is in de praktijk in drie uur volledig op te laden. Er zijn zelfs als ondernemende Twikers die zelf een laadregelaar voor drie fasen gebouwd hebben en hem in ongeveer anderhalf uur vol kunnen laden. Zo zie je maar wat voor voordelen een licht voertuig heeft.

Aan de andere kant: stel dat je vehicle2grid aan de praat krijgt, dan zou ons huishouden theoretisch dus zo'n twee weken kunnen draaien op de energie in een volle Mini-accu. Dit kan koren op de molen zijn van de mensen die graag autonoom willen zijn (waar ik niet bij hoor).

Hoe dan ook vind ik die Mini wel erg leuk en interessant en, needless to say, heb ik zonnepanelen.nl al benaderd voor een proefrit ;) Ik zal dan weer berichten over wat ik er van vond!
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 09:33:
ik denk dat de netto eind prijs all-in bijzonder veel lager is dan fossiel.
Dat zou kunnen (ik weet het niet), maar vergeet niet dat je ook de afschrijving van de accu in de kilometerprijs moet meenemen. In de berekening voor de Twike is dat veruit de grootste kostenpost. Ik vraag me af hoe dat bij de Mini zit.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 19-09-2009 12:54 ]

de elektrische scooter hier haalt nu gemiddeld 68km/kwh,
still going strong.....(onderhoudsvrij)
dit jaar is er al 123kwh in verdwenen, opladen doe ik voornamelijk in het weekend, in laagtarief en met zon.
Dat zou kunnen (ik weet het niet), maar vergeet niet dat je ook de afschrijving van de accu in de kilometerprijs moet meenemen.
en daar gaan alle missende beurten weer vanaf.
mijn werk auto had deze week zijn eerste beurt, 690 euro... goeiedag zeg,
daar koop je wel een leuk accusetje van.....

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-09-2009 10:13 ]

• JeroenH
Gaat er iemand morgen naar de Schoner Vervoer Toer?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 09:33:
[...]

hoe vaak rijd je nu 160km in 1x ? hoe vaak komt dat voor,
Maar 80 km enkele reis toch wel zeer geregeld, en lang niet altijd zal er een oplaadmogelijkheid zijn.
35 kWh voor 160 km is 1:4.6, per km komt dat bij een kWh prijs van 22 ct op 5 ct/km. Zelfde km prijs als een diesel die 1:20 rijdt. Wel schoner (mits groene stroom gebruikt wordt) maar dus niet goedkoper, zeker als je kijkt naar de prijs van de accu's.
Maar de ontwikkelingen staan niet stil.

Maar 80 km enkele reis toch wel zeer geregeld, en lang niet altijd zal er een oplaadmogelijkheid zijn.
overal waar je je gsm oplaad kun je ook tanken.
net terug uit de stad (alkmaar) boodschapjes gedaan, en kwam alweer 2 nieuwe oplaadpunten tegen,
dus gratis met een volle tank weer terug.
leuke opmerkingen ook gehad, van hij stinkt niet, tot leuk ding, je kunt mekaar verstaan als ie "stationair" loopt voor het stoplicht, en natuurlijk de hoe kom je daaraan ?

• JeroenH
deejeebv schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 13:35:
Voor dat soort afstanden kun je ook beter de trein nemen...

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:37:
[...]

overal waar je je gsm oplaad kun je ook tanken.
net terug uit de stad (alkmaar) boodschapjes gedaan, en kwam alweer 2 nieuwe oplaadpunten tegen,
dus gratis met een volle tank weer terug.
leuke opmerkingen ook gehad, van hij stinkt niet, tot leuk ding, je kunt mekaar verstaan als ie "stationair" loopt voor het stoplicht, en natuurlijk de hoe kom je daaraan ?
Jij hebt het nu over een je electrische scooter. Auto's kun je (nog) lang niet overal opladen.

@jeroenh:
Als ik mijn klanten door het hele land moet bezoeken die meestal op een industrieterrein zetten is de trein geen geschikt alternatief.
Wel probeer ik las het mogelijk is gebruik te maken van internet verbindingen, zodat bezoek niet altijd nodig is.

• JeroenH
deejeebv schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:53:
@jeroenh:
Als ik mijn klanten door het hele land moet bezoeken die meestal op een industrieterrein zetten is de trein geen geschikt alternatief.
En kom ik weer met mijn stelling dat dat met peak oil om de hoek wellicht geen vol te houden manier van zaken doen is, en dat het daarom zeer dom is dat we dergelijke moeilijk met het OV bereikbare plekken blijven creëren.

Anoniem: 108023

deejeebv schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:53:
[...]

Jij hebt het nu over een je electrische scooter. Auto's kun je (nog) lang niet overal opladen.
Wat nu?
De gewone stekker van de scooter oplader is anders dan de gewone stekker van de EV oplader???

Een EV kun je bij elk gewoon 230 volt stopcontact opladen.
Het zal natuurlijk wel even duren voordat er voldoende parkeerplaatsen zijn met een standaard stopcontact.
De energiebedrijven proberen een monopolie te vestigen met speciale oplaaadpalen.
Tot er genoeg zelf denkende EV eigenaren zijn, die genoeg hebben van het exotische gedrag van de energie bedrijven.
Waarschijnlijk zal je straks gewoon een setje verloop stekkers nodig hebben, net als bij het tanken van LPG.

Als je met genoeg EV eigenaren bent, en georganiseerd je slimme lader kunt inzetten, is er ook geld mee te verdienen. Zo kun je de accu kosten snel weer terughalen, en dalen de kosten van het elektrisch rijden nog meer.
http://www.dutch-ev.nl/grid-cloud

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 108023 op 19-09-2009 15:38 ]

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Vandaag de €200 grens overschreden. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/200.jpg
Sinds eind maart 2008 hebben we dit op onze energierekening bespaard.
Op naar de €500.

www.mijnzon.info

• JeroenH
Heeft iemand misschien de beschikking over het document EN1717 (regels over regenwater/drinkwater scheiding)?

Wat nu?
De gewone stekker van de scooter oplader is anders dan de gewone stekker van de EV oplader???
nee,
en daar heb je dus de slimme tweakers voor, mijn lader vreet alles wat tussen 48-250 volt dc en 50-250volt ac wisselstroom. (deels automatisch, deels schakelbaar en zat er gratis bij)
want ja, ook hier zullen we de netbeheerders en leveranciers weer gaan tegenkomen, die je maximaal gaan treffen in unieke regelingen en diefstal praktijken.
(met aparte pluggen stekkers en chipkaarten, want ze willen ook weten waar je uithangt met je ev)
de lader kan zelfs met accuklemmen werken op de bron.
persoonlijk ben ik dus ook meer voor particuliere laadpalen met normale huishoudstekker (en huishoud 380 stekker) dan voor dom afwachten totdat de bekende partijen dat gaan doen.

uiteindelijk is de lantaarnpaal infrastructuur er allang, maar ook daar is nog geen controle,
en misschien moeten we dat ook niet willen.
een EV is namelijk een geven en nemen device, we willen ook niet anders bij bijvoorbeeld een ziekenhuis,
waar een familielid op de intensive care is.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-09-2009 15:43 ]

Yep!
Ik sta bij Zon&Co. te helpen bij de stand.
We staan geloof ik naast de rij-simulator.

Kom langs voor een leuke babbel 8)

• JeroenH
Anoniem: 165002 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:26:
Yep!
Ik sta bij Zon&Co. te helpen bij de stand.
We staan geloof ik naast de rij-simulator.

Kom langs voor een leuke babbel 8)
Is goed!

Anoniem: 108023

As zaterdag 26 sept organiseert ODE een dag met in de ochtend parallel workshops over zon, wind of duurzaam bouwen.

Het is in de duurzame wijk EVA Lanxmeer in Culemborg. start 10.30
- De Bouw workshop maakt om een wandeling door de wijk en bekijkt de integratie van integratie duurzame energie en architectuur (duur afhankelijk van het weer)
- De Wind workshop heeft het over een andere manier van communiceren over windenergie, met herkaderen.
Winst uit Wind
De Zon workshop gaat de Solardays 2009 evalueren en de volgende voorbereiden.
Eigenlijk moet je met zijn 3-en komen...

In de middag is er een minisymposium
13.30 uur Ernst Vuyk (ODE-voorzitter): intro
13.35 uur Gerwin Verschuur (Thermo Bello): over warmtenet Lanxmeer
14.00 uur Ad van Wijk (vh Econcern): over de energievoorziening in 2039
14.30 uur Jochem Nijs (Universiteit Twente): over energieleverende woningen
15.00 uur Geert Verbong (TU Eindhoven): over de rol van ODE

Voor de ochtend sessies moet je lid van ODE zijn dan kost de hele dag 10 EUR
Anders kost het 50 EUR, lid worden is goedkoper.

Natuurlijk verwelkom ik graag alle actieve tweakers van dit topic

Inschrijven op http://www.duurzameenergie.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 108023 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 23:30:
As zaterdag 26 sept organiseert ODE een dag met in de ochtend parallel workshops over zon, wind of duurzaam bouwen.
Ik heb me al ingeschreven. Als we elkaar kunnen vinden (ik heb geen idee hoe grootschalig het wordt) moeten we even een praatje maken!
14.00 uur Ad van Wijk (vh Econcern): over de energievoorziening in 2039
Dit is voor mij persoonlijk interessant, hij was de baas van mijn voormalige werkgever, Econcern. Ik heb hem niet meer gezien sinds het faillissement dus ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 108023 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 23:30:
Ik kan helaas niet, ik ben op een ander vlak duurzaam bezig. Volgend weekend ga ik mijn vloer extra isoleren samen met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stond weer een goed artikel in de volkskrant gisteren.

Strekking van het verhaal: Zolang er geen ontstellend overschot aan groene stroom is, zijn electrische voertuigen net zo vervuilend als oliegestookte voertuigen. Zeker omdat er kilo's accu's meegezeuld moeten worden.

Enige voordeel is dat de vervuiling op een andere plek wordt uitgestoten; bij het opgraven en transport van kolen/uranium, en de verwerking daarvan. Zolang er geen overschotten aan groene stroom is, is het daarom zinvoller om op olie te blijven rijden, dan is in elk geval het afvalprobleem weer kleiner.

De eventuele groene energie die er nu wordt gebruikt om een electrische auto op te laden wordt immers op een andere plek onttrokken.

Een van de redenen die verder wordt genoemd als reden dat electrisch rijden wordt gepromoot, is doordat de autoindustrie ons krampachtig in de auto wil zien rijden.

Het enige duurzame zou zijn als een electrische auto inclusief windmolen wordt verkocht....

Ik zal nog wel een linkje opzoeken, of het op mijn blog posten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21
Ben ik niet helemaal met je eens. Het rendement van een centrale is een stuk beter dan van een auto. Dat is inclusief transportverliezen. Daarnaast een elektrische auto doet het erg goed op in stadsverkeer mbt rendement. (Als je stilstaat is het verbruik nul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Laatst online: 11:15
Tja, kip ei. Je kan nog zoveel duurzame electricitiet produceren, maar als niemand electrisch rijdt heb je er niks aan. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Als je wil dat men in de toekomst geen fossiele brandstoffen meer gebruikt, dan zal je niet alleen aan de productie kant maar ook aan de gebruikskant moeten sleutelen. Als je je systeemgrens legt van het tanken tot en met het rijden dan is electrisch beter vanuit een milieu oogpunt.

Neem je de productie van accu's en electriciteit mee dan is het minder duurzaam, maar dat gedeelte van het plaatje is denk ik makkelijker om te veranderen dan om tegen alle mensen te zeggen dat ze maar electrisch moeten rijden. Kortom, start eerst die markt voor electrisch rijden maar eens op.

Overigens lijken me brandstof cellen (werkend op b.v. waterstof) een stuk beter als energiedrager dan accu's.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Overigens lijken me brandstof cellen (werkend op b.v. waterstof) een stuk beter als energiedrager dan accu's.
Dat dacht ik vroeger ook.. Maar er zijn nog veel problemen met auto's met een brandstofcel.
- Voor de brandstofcel is platina nodig, zo'n beetje het duurste metaal op aarde.
- Brandstof cellen gaan momenteel nog niet lang genoeg mee.
- Waterstof is niet eenvoudig te produceren. Uit methaangas is het te winnen, en verder natuurlijk door elektrolyse van water. Maar dat heeft een heel belabberd rendement.
- De energiedichtheid is heel laag, je zult het dus moeten samenpersen (en er dus energie in stoppen), en in een hogedruktank moeten meenemen.
- Een waterstof atoom is zo klein dat het door elke stof heen dringt, het lekt dus langzaam uit de tank.

Buiten de elektromotor moet er nog steeds een accu worden meegenomen, deze wordt dan bijgeladen door de brandstofcel.

Beter is het om de hele brandstofcel+ tank verwijderen, en er gewoon een grotere accu in zetten ;)
Pagina: 1 ... 13 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.