quote:
EfBe schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:41:
Publishers klagen steeds meer dat 2e hands markten hun geld opeten, dat men meer games moet kopen en dus overall dat ze zielig zijn want ze steken veel geld in games en dat wordt maar moeilijk terugverdien
D.
Ze hebben wel een punt. In de VS zijn er steeds meer gameswinkels met een verkoopstrategie die uit 2 dingen bestaat: zoveel mogelijk pre-orders verkopen door klanten bang te maken dat ze anders een game moeten missen, en na de release zoveel mogelijk 2e hands games verkopen door diezelfde klanten aan te sporen hun games na 1-2 weken al te verkopen. Wat er hierdoor gebeurt is dat een game vooral in de 1e week goed verkoopt maar daarna niet meer omdat dit soort winkeliers geen nieuwe exemplaren meer bestellen maar enkel nog de 2e hands verkoop stimuleren omdat de marges hoger liggen. Vergeet ook niet dat de klant maar weinig krijgt voor een 2e hands titel terwijl de die in de winkel maar een paar dollar onder de nieuwprijs ligt.
Ik vind dat dit soort winkels parasiteren op de gamesindustrie. Er is niks mis met de verkoop van 2e hands games door particulieren, het is ook prima als winkels moeilijk verkrijgbare of niet meer te leveren titels 2e hands verkopen maar winkels moeten vooral nieuwe games verkopen. Dat is goed voor alle partijen (winkeliers zelf, uitgevers, ontwikkelaars). Door enkel in het begin nieuwe games te bestellen en daarna niets meer omdat een winkel enkel nog 2e hands exemplaren van recente games "recyclet" maak je een industrie stuk.
quote:
Vandaag las ik:
http://www.shacknews.com/onearticle.x/59314
M.a.w.: _2_ shooters (whoa!) blijven, maar een RPG wordt gecanned. Ik wil best opnieuw ergens op een random planeet random monsters afknallen in een random flutverhaaltje met shock-n-awe graphics, maar ... er is een grens aan hoe diep je kan zinken op creatief en kwalitatief niveau.
Deze actie van Sega geeft IMHO precies aan wat er mis is met de publishers vandaag de dag en als ik zo kijk naar wat men gaat uitbrengen dit jaar is het veel 'van het zelfde'. Toegegeven, Uncharted 2 lijkt me geweldig, maar het is gewoon kwantitatief te weinig op een heel jaar: de meeste games zijn gewoon te brak voor woorden en door op safe te spelen werken publishers ook niet echt mee. We hebben al niet echt veel RPGs op de PS3, en dat deze ook nog gecancelled wordt helpt zeker niet mee.
Je moet niet Sega de schuld geven maar al die gamers die de afgelopen jaren geen games buiten hun "comfort zone" willen kopen. Shooters verkopen nog steeds het beste, kijk maar naar Call of Duty, Gears of War, etc. Er is een financiele crisis gaande en dan zullen uitgevers minder risico's nemen. Treurig maar waar. Gelukkig komt er nog Alpha Protocol van Sega aan. Preorder deze game als je wilt dat er meer van dit soort games worden uitgebracht. Als je wacht tot ze in de budgetbak liggen omdat je Uncharted 2 en Modern Warfare 2 vanaf dag 1 wilde spelen ben je zelf schuld aan de ondergang van dit genre.