Het grote bromfietstopic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SkyStreaker schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:21:
[...]

Ik ken het verschil. Met de fiets had ik anders 18.000km per jaar gemaakt, als het al niet meer is.

Maar even een vraag: winterbanden voor de scooter - ik ga wss nu 55km per dag doen, handig of laat maar?
Ik heb het de afgelopen winter niet gedaan. In winterse omstandigheden rij ik eigenlijk gewoon extra rustig en let ik goed op het wegdek. Ik ga dan ook gewoon standaard een kwartiertje eerder van huis, zodat ik ook niet onder tijdsdruk sta en gewoon heel relaxed naar het werk kan tuffen. Ik ben altijd al vroeg, dus er is dan ook nog eens nauwelijks verkeer op de weg. En als er echt een ijslaag op de weg ligt, dan zou ik ook met winterbanden niet op de scooter gaan. Dan pak ik gewoon lekker mijn ATB en ga ik lekker fietsen. Ik maak dan liever een schuivertje met een lichte fiets, dan met 120 kilo scooter. Met de fiets heb je nog een goede kans om overeind te blijven, met een zware scooter ben je al snel kansloos.

Ik ga er dus ook dit jaar geen winterbanden op laten leggen. Vind het ook een duur geintje. Banden voor een 16" scooter zijn aardig aan de prijs en ik denk dat een setje winterbanden + montage + opslag van 1 set banden richting de 250 euro gaat kosten.

Waar ik dit najaar misschien nog wel in ga investeren: verwarmde handschoenen. Afgelopen winter heb ik op de extreem koude dagen toch wel last gehad van extreen koude handen, ondanks dat ik winterhandschoenen voor op de motor draag. Collega van me heeft vorig jaar verwarmde handschoenen aangeschaft en die is er erg enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Kun je winterbanden het hele jaar door gebruiken, dus ook de zomer, of zijn ze speciaal voor in de winter?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het vergelijkt met auto's zijn eigenlijk alle brommerbanden winterbanden (zachter, slijten sneller op warme ondergrond)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:02

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Goed, ik denk dat ik er uit ben, sinds ik vanuit mijn werk gewoon netjes de kilometervergoeding krijg (belastingvrij) ga ik denk ik toch maar voor een model op benzine.

Elektrisch is leuk, maar als ik elke keer 8-9 uur moet laden om een 50-tal kilometer te kunnen rijden, dan is de lol er gauw af. Bovendien ben ik benieuwd hoe lang die accu's het met volle capaciteit uit gaan houden, er zijn nú al gebruikte E-scoots van nog geen twee jaar oud te vinden op MP. Dat vind ik ook wel wat zeggen.

Die (imitatie) 50cc Honda viertakt blokjes zijn zelfs met de grootste hamer nog niet kapot te krijgen, en rijden lekker zuinig.

Dus de keus is gevallen op een simpel viertakt modelletje, in brom, zelf denk ik dat het een AGM/Fosti Grande Retro wordt in (mat) zwart, of een model wat een ander naampje heeft maar uit dezelfde fabriek rolt. Voor 1500 euro heb ik dan een fatsoenlijke daily driver, gloednieuw, inclusief alles erop en eraan en 2 jaar garantie.

Nu eens kijken welke winkel zo'n ding voor een goede prijs aanbiedt en er wél support op geeft als ik een keer pech heb. Dozenschuivende webshops zijn leuk, maar niet als je van het ding afhankelijk bent om op je werk te komen :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stoney3K schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:39:
Goed, ik denk dat ik er uit ben, sinds ik vanuit mijn werk gewoon netjes de kilometervergoeding krijg (belastingvrij) ga ik denk ik toch maar voor een model op benzine.

Elektrisch is leuk, maar als ik elke keer 8-9 uur moet laden om een 50-tal kilometer te kunnen rijden, dan is de lol er gauw af. Bovendien ben ik benieuwd hoe lang die accu's het met volle capaciteit uit gaan houden, er zijn nú al gebruikte E-scoots van nog geen twee jaar oud te vinden op MP. Dat vind ik ook wel wat zeggen.
Accu's kun je naar ik aanneem gewoon vervangen.
Daarnaast zijn er ook gewone scooters van 2 jaar oud te vinden op marktplaats dus dat zegt ook niet veel.
Verder heb je elektrische scooters die al na 1 uur 80% van de lading hebben.
Dus de keus is gevallen op een simpel viertakt modelletje, in brom, zelf denk ik dat het een AGM/Fosti Grande Retro wordt in (mat) zwart, of een model wat een ander naampje heeft maar uit dezelfde fabriek rolt. Voor 1500 euro heb ik dan een fatsoenlijke daily driver, gloednieuw, inclusief alles erop en eraan en 2 jaar garantie.

Nu eens kijken welke winkel zo'n ding voor een goede prijs aanbiedt en er wél support op geeft als ik een keer pech heb. Dozenschuivende webshops zijn leuk, maar niet als je van het ding afhankelijk bent om op je werk te komen :)
AGM? Lijkt me niet het beste merk, niet dat ik er veel verstand van heb. Ik zou wel een goed merk nemen als je er veel op wil gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Stoney3K schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:39:
Die (imitatie) 50cc Honda viertakt blokjes zijn zelfs met de grootste hamer nog niet kapot te krijgen, en rijden lekker zuinig.

Ik reed zelf tijd tweetakt Zündapps, maar vrienden van mij hadden diverse Honda's. Ik kan mij vooral herinneren dat die wel erg zuinig zijn, maar als er gedonder is er niet zelden gedonder blijft. Nu waren dat natuurlijk oude fietsen in plaats van nieuw spul, maar dat is me wel erg bijgebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-04 17:33
Een betrouwbare scooter voor 1500 euro? Daar zou ik niet van uit gaan, zeker niet voor een daily driver, het is niet alleen vanwege het merk dat sommige fabrikanten rond de 3000 euro vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:00
@Camacha dat is niet te vergelijken... een oude honda was vele malen betrouwbaarder als de gemiddelde moderne scooter, alleen al omdat al die scooters voor 2 duppies in China geassembleerd worden... Enig nadeel is inderdaad dat je bij brommers/scooters ziet dat de kosten voor reparatie boven de dagwaarde uitstijgen, waardoor je met goedkope oplossingen blijft donderen...

Zelf rijdt ik twee oldtimers, en inderdaad is het wel eens wat donderen... maar koop ik dan niet de goedkoopste oplossing, dan ben ik zeker dat dit prima op te lossen is. Kies je wel voor het goedkoopste, dan kan je gegarandeerd binnen de kortste keer weer voor het volgende probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Martin schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:17:
Een betrouwbare scooter voor 1500 euro? Daar zou ik niet van uit gaan, zeker niet voor een daily driver, het is niet alleen vanwege het merk dat sommige fabrikanten rond de 3000 euro vragen ;)
Nu ga je er even vanuit dat ik 3000 euro budget zou hebben. Dat kan ik me (op korte termijn) niet echt permitteren, terwijl het me wel de helft van mijn reistijd (45min voor 15km) naar mijn werk scheelt...

En als je mijn rekenvoorbeeldje iets verder terug had gelezen, dan had je gezien dat ik zelfs alleen van de kilometervergoeding al over 2 jaar een nieuwe zou kunnen kopen. Laat een beetje garantie/onderhoudscontract nu ook 2 jaar lopen, dan heb ik er toch weinig gezeur aan, of niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb de nodige ervaring met oude Honda's. Ja, de kwaliteit is superieur, maar gehannis met contactpunten en 6 volt kabelbomen is voor mij reden zat om met een moderne scooter rond te rijden. Scheelt een hoop onderhoud. Eens in de 8000km langs een dealer en af en toe je vloeistoffen + bandenspanning checken.

Met een oude Honda moet je regelmatig je contactpunten stellen, olie bijvullen, ketting spannen, rubbers vervangen, lampjes vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Martin schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:17:
Honda Vision 50cc voor 1699 euro. Worden volgens mij ook in China geproduceerd, maar met Honda aan het stuur vertrouw ik dat wel. Heeft zelfs brandstofinjectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:51:
[...]

Nu ga je er even vanuit dat ik 3000 euro budget zou hebben. Dat kan ik me (op korte termijn) niet echt permitteren, terwijl het me wel de helft van mijn reistijd (45min voor 15km) naar mijn werk scheelt...

En als je mijn rekenvoorbeeldje iets verder terug had gelezen, dan had je gezien dat ik zelfs alleen van de kilometervergoeding al over 2 jaar een nieuwe zou kunnen kopen. Laat een beetje garantie/onderhoudscontract nu ook 2 jaar lopen, dan heb ik er toch weinig gezeur aan, of niet? ;)
Jouw keuze uiteraard. Persoonlijk zou ik niet afgaan op die 2 jaar garantie. Die wil je namelijk helemaal niet nodig hebben. Op mijn scooter zat ook 2 jaar garantie. Nu nog 1 jaar..... maarik hoop er geen beroep op te hoeven doen. Mijn dealer verkoopt allerlei merken (motor)scooters enzo, maar wil niets met Fosti's enzo te maken hebben.

Ik rij ongeveer 6000 km per jaar, dus wil ik een betrouwbaar ding en bezuinig ik niet op onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-09-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

452752 schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:00:
[...]

Honda Vision 50cc voor 1699 euro. Worden volgens mij ook in China geproduceerd, maar met Honda aan het stuur vertrouw ik dat wel. Heeft zelfs brandstofinjectie.
Sym orbit 2, 1350 euro.
Voor rond de 1500 euro heb je prima scooters van een goed merk, in plaats van AGM/fosti/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
geen vinger schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:21:
[...]

Sym orbit 2, 1350 euro.
Voor rond de 1500 euro heb je prima scooters van een goed merk, in plaats van AGM/fosti/etc.
Wacht even, was Sym niet óók een Chinees merk? Waarom zijn ze dan zo 'anders' in kwaliteit dan AGM?

En voor de rest hebben alle andere scooters van een A-merk in die prijsklasse gewoon de uitstraling van een scheurijzer. Scooters die er uit zien alsof ze 'snel' zijn vind ik gewoon lelijk, misschien leuk als je 16 bent, maar niet als je wat ouder bent en gewoon liever wil cruisen.

Het liefste had ik gewoon een Honda Shadow gehad, maar die is volgens mij al lang en breed uit productie. Chinese 'imitaties', waarvan er in Nederland al eentje rondrijdt op elke hoek van de straat, natuurlijk daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stoney3K schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:32:
Wacht even, was Sym niet óók een Chinees merk? Waarom zijn ze dan zo 'anders' in kwaliteit dan AGM?
Niet inheems chinees, is taiwanees, de kwaliteit daarvan is veel beter. Sym heeft ook onderdelen geleverd voor Honda, en peugeot gebruikt meestal ook sym-motoren. Dan moet je wel een 2-versie nemen, zoals orbit 2, in de 1 zit wel een chinese motor.
En voor de rest hebben alle andere scooters van een A-merk in die prijsklasse gewoon de uitstraling van een scheurijzer. Scooters die er uit zien alsof ze 'snel' zijn vind ik gewoon lelijk, misschien leuk als je 16 bent, maar niet als je wat ouder bent en gewoon liever wil cruisen.

Het liefste had ik gewoon een Honda Shadow gehad, maar die is volgens mij al lang en breed uit productie. Chinese 'imitaties', waarvan er in Nederland al eentje rondrijdt op elke hoek van de straat, natuurlijk daar gelaten.
Voor iets meer geld heb je een minder scheurijzer-look, zoals sym symphony of de peugeot-versie daarvan (geloof de tweet of zo weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:20

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Honda Vision 50cc voor 1699 euro *knip*
Nu ik dit lees moet ik denken aan mijn vroegere winterbrik:

Afbeeldingslocatie: http://images.cittafreaks.nl/brommer/project-vision/vision-klaar-1.jpg
Geniaal ding, oerdegelijk. Ik heb in totaal zo'n 20k km gereden op dit ding, en hij heeft me nooit laten staan. Alleen de gebruikelijke dingen zoals v-snaar, bougie, variorollen en bandjes.. :) Na mn brommertijdperk verkocht voor 100 euro aan iemand die een goedkoop scootertje zocht..

Daarvoor had ik dit ding als winterbrik, maar die werd gejat :')
Afbeeldingslocatie: http://images.cittafreaks.nl/brommer/dj/kymco-11.jpg

Van mijn Yamaha DT kan ik zo ff geen pics meer terugvinden.. :/

[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 17-09-2012 00:18 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:32:
[...]

[...]
SYM zou niet mijn voorkeur hebben, maar liever een SYM dan zo'n Fosti.
(De importeur van SYM zit - als ik me niet vergis - in Veenendaal. Mijn vaste fietsenmaker verkoopt ook SYM als alternatief voor de wat duurdere merken en heeft goede contacten met de importeur.)

Toen ik op zoek was naar een scooter heb ik ook gekeken naar een Symphony RS. Zit zo ongeveer in dezelfde prijsklasse als een Kymco People S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

De nieuwe Vision komt volgens mij tegenwoordig uit Thailand, net als de PCX. Ergens logisch, want daar (en buurlanden) is ook hun grootste afzetmarkt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474721

scooters voor vrouwen, roest van alle kanten en onderhouds-beurten lig je krom voor ;)

nee echt goeie scooters komen van piaggio!
lekkere Italiaanse tinten :A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Piaggio vind ik dan weer enigszins overrated, erg prijzig voor wat je krijgt, en hoewel smaak persoonlijk is vind ik ze zelf niet erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Martin schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:22:
Piaggio vind ik dan weer enigszins overrated, erg prijzig voor wat je krijgt, en hoewel smaak persoonlijk is vind ik ze zelf niet erg mooi :)
Hoezo prijzig voor wat je krijgt? Prijzig ja maar je zit wel droog :> :+ droog zitten en een behoorlijke bagageruimte vind ik die hogere prijs wel waard :+

[ Voor 11% gewijzigd door Touchdomex op 24-09-2012 16:25 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Touchdomex schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:25:
[...]

Hoezo prijzig voor wat je krijgt? Prijzig ja maar je zit wel droog :> :+ droog zitten en een behoorlijke bagageruimte vind ik die hogere prijs wel waard :+
Jouw fantastische apparaat niet meegeteld natuurlijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Martin schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:29:
[...]

Jouw fantastische apparaat niet meegeteld natuurlijk :>
Ja ik wou al denken :>

Vond het ook zielig hoe die te kakken is gezet in die nieuwe ABN studentenreclames :(

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb een piaggio fly, niet zo'n mooie scooter, rijdt wel uitstekend, de bagageruimte is vrij klein. Geen bijzondere scooter, wel lijkt het apparaat van erg goede kwaliteit te zijn.
Anoniem: 474721 schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:49:
scooters voor vrouwen, roest van alle kanten en onderhouds-beurten lig je krom voor ;)
Scooters voor vrouwen is nogal subjectief.
En een Yamaha-scooter roest net zo goed als je hem op een natte plek zet.

[ Voor 47% gewijzigd door Salvatron op 25-09-2012 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor ik een scooter ging kopen, heb ik natuurlijk uitgebreid rondgevraagd naar ervaringen van collega's en kennissen. Ook ben ik bij een paar verkopers gaan praten. Met mijn eisen, wensen en budget kwamen de Kymco People S, SYM Symphony RS en nog 1 scooter (merk/type even kwijt) als kanshebbers uit de bus.

- Een collega (maakt nog iets meer kilometers dan ik) had ervaring met zowel SYM als Kymco. Hij heeft zijn SYM ingeleverd voor een Kymco People S en was daar heel gelukkig mee.
- Ook had ik een beter gevoel bij de dealer waar ik mijn People S gekocht heb en die verkoopt geen SYM. De dealer die wel SYM verkoopt, noemde SYM "zijn alternatief" voor bijvoorbeeld Kymco, omdat hij geen Kymco kan verkopen. Mijn huidige dealer is Kymco Pilot-store en zit op 12 kilometer afstand van die andere dealer. Daar kan de SYM-verkoper niet tegenop boksen w.b. het leveren van Kymco.

Dus toen ik een nauwelijks gebruikte People S tegenkwam (bij de dealer, 33 kilometer op de teller), in de kleur die ik zou willen (nouja, mijn vrouw vond het de mooiste kleur), met alle gewenste accesoires er al op, met dezelfde garantie als een nieuwe en voor een schappelijke prijs, heb ik die gekocht.

Maar nogmaals: De SYM kwam voor mij op een goede 2e plek. Dat was ook een mooi ding. Het is dus niet zo, dat de Kymco in alle opzichten veel beter is ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-09-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dat zijn dan persoonlijke redenen, en niet omdat de kwaliteit van SYM minder is. Kymco en SYM zijn allebei taiwanees voor zover ik weet en ook dezelfde kwaliteit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:46

Rick-Jan

always connected

Ik heb zelf 3 jaar keeway f-act scooter gereden, 15k kilometers gemaakt. Ook geen A merk, maar nooit serieuze problemen mee gehad. bandje, knipperlicht en keer een grote beurt gehad.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:38

SkyStreaker

Move on up!

Ik wil hier nu toch eventjes mijn gal gaan spuwen en goed ook...

De laatste tijd wordt ik de automobilist spuug- en spuugzat.

- Rijden bijna met de bumper tegen je aan, of je nu 35, 45, 55 of 60 rijdt!
- Toch nog even proberen voor mij te kruipen en het gaat 3 op 5 nog maar net goed
- Eventjes lekker van rechts inhalen waar het verdomme helemaal niet mag (ook op 1 richtingsbaantje) en dat je de auto langs je been voelt gaan (lees 10 cm afstand)
- Klaxoneren dat ik voor Jan(ette) Ongeduld te langzaam aan het rijden ben
- Even snel de auto links voorsorteren zodat ik meneer/mevrouw links niet kan inhalen waar ik dat WEL mag, want anders heeft meneer/mevrouw een trage scooter voor zich.
- FF SNEL VOOR DE BOCHT LINKS INHALEN (ik ga binnenkort nummerborden noteren ofzo)
ik wordt gewoon naar rechts (in een bocht naar rechts) geforceerd waardoor mijn bocht ineens heel klein en scherp wordt op redelijke snelheid, achterlijke figuren. BAH.

Vooral dat laatste wordt ik gewoon echt helemaal spuugzat. Ik rij op 2 wielen! De auto niet! Moet ik dan van schrik maar met 45 km/p.u. omflikkeren? Uit ervaring kan ik je vertellen: doet boel auw. Dit moest ik gewoon echt even kwijt, gadverdamme!

[ Voor 7% gewijzigd door SkyStreaker op 25-09-2012 15:13 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik zag vandaag een apécar met stripes in de ABN vestiging staan :'(

IK WIL NU OOK STRIPES! ::'(

Anoniem: 474721

Touchdomex schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:57:
Ik zag vandaag een apécar met stripes in de ABN vestiging staan :'(

IK WIL NU OOK STRIPES! ::'(
haha je kan gewoon velgen lint plakken ;)
heb ik zelf ook op me zip :9

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 474721 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:11:
[...]

haha je kan gewoon velgen lint plakken ;)
heb ik zelf ook op me zip :9
Kan ik beter hem eerst whitewalls geven. Dat wil ik ook nog wel. Dit waren trouwens beige strepen die mooi met de lijn van het beest meeliepen :9~ Fucking porno!

Heb nog wel een foto maar mijn telefoon gaat nu een flashproces door dus kan er nog niet bij :+

• BertV
  • Laatst online: 20-05 19:10

BertV

Handgemaakt

SkyStreaker schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:11:

Als bezitter van een (kleine) motorscooter is het niet veel anders.

Dat ik bij stoplichten tot 60km/u sneller ben maakt het nog erger. 8)
Wat een frustraties... komen ze met een luid brullende motor je alsnog over een verdrijvingsvlak inhalen, of redden ze het net niet en blijven ze op 80km/u wegen met 90GPS nog achter je hangen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
SkyStreaker schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:11:

- Toch nog even proberen voor mij te kruipen en het gaat 3 op 5 nog maar net goed
- Eventjes lekker van rechts inhalen waar het verdomme helemaal niet mag (ook op 1 richtingsbaantje) en dat je de auto langs je been voelt gaan (lees 10 cm afstand)
- Klaxoneren dat ik voor Jan(ette) Ongeduld te langzaam aan het rijden ben
- Even snel de auto links voorsorteren zodat ik meneer/mevrouw links niet kan inhalen waar ik dat WEL mag, want anders heeft meneer/mevrouw een trage scooter voor zich.
- FF SNEL VOOR DE BOCHT LINKS INHALEN (ik ga binnenkort nummerborden noteren ofzo)
ik wordt gewoon naar rechts (in een bocht naar rechts) geforceerd waardoor mijn bocht ineens heel klein en scherp wordt op redelijke snelheid, achterlijke figuren. BAH.

Vooral dat laatste wordt ik gewoon echt helemaal spuugzat. Ik rij op 2 wielen! De auto niet! Moet ik dan van schrik maar met 45 km/p.u. omflikkeren? Uit ervaring kan ik je vertellen: doet boel auw. Dit moest ik gewoon echt even kwijt, gadverdamme!
Hoe is je plaats op de weg? Denk als een motorrijder. Ik zie de meeste scooters op de rijbaan zo'n beetje in de goot rijden. Dan zou ik als de automobilist ook de neiging tot inhalen hebben.

En trouwens, vlak de scooterrijder niet uit... :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het is de bedoeling om zo rechts mogelijk te rijden als scooterrijder, dit staat in de theorie-boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Vaag, maar dat komt omdat mijn theorie van de brommer uit ~1998 stamt. Motor was met theorie in 2005 het meest recente en daar is iets links van het midden meestal de beste plek.

Goed, we zijn ook weer eens aan het kijken naar een snorscooter voor in het dorp. Er is veel veranderd in ~15 jaar. :P

Honda maakt bijna geen scooters meer voor NL
Kymco e.d. hebben een kwaliteitsslag gemaakt
Chinees spul moet je vermijden.

Zelf zat ik te denken aan de Kymco VP50 of Agility12. Budget is zo min mogelijk, maar geen troep. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Senor Sjon schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:25:
Vaag, maar dat komt omdat mijn theorie van de brommer uit ~1998 stamt. Motor was met theorie in 2005 het meest recente en daar is iets links van het midden meestal de beste plek.
Dan verschilt dat blijkbaar met scooter-rijden.
Ik heb het ff opgezocht, in het boek test&drive complete verkeerstheorie 2009 staat:

hoofdstuk 5 plaats op de weg voor brom- en snorfietsers

zoveel mogelijk rechts
De plaats op de weg is zoveel mogelijk rechts. Onder rechtshouden verstaan we: zoveel mogelijk rechts, dus aan de rechterzijde van het voor de bestuurder bestemde weggedeelte. Zoveel mogelijk rechts houdt echter wel in dat bestuurders een redelijke en veilige afstand van de stoep of het trottoir moeten aanhouden. Als er aande rechterzijde van de rijbaan bijvoorbeeld auto's staan geparkeerd, is het bij het voorbijrijden niet noodzakelijk om na iedere auto weer naar rechts te gaan. Dus hoef je niet te zigzaggen. Kortom:

* bestuurders moeten zoveel mogelijk rechts houden.
* met "zoveel mogelijk rechts" wordt dus bedoeld, dat bestuurders op het voor hem bestemde weggedeelte zoveel mogelijk rechts rijden, wat echter niet betekent dat er aan de uiterste rechterzijde van de rijbaan moet worden gereden
Goed, we zijn ook weer eens aan het kijken naar een snorscooter voor in het dorp. Er is veel veranderd in ~15 jaar. :P

Honda maakt bijna geen scooters meer voor NL
Kymco e.d. hebben een kwaliteitsslag gemaakt
Chinees spul moet je vermijden.

Zelf zat ik te denken aan de Kymco VP50 of Agility12. Budget is zo min mogelijk, maar geen troep. :+
Eventueel kun je ook van marktplaats wat halen, een piaggio Fly bijvoorbeeld, dit hangt er vanaf hoevaak je de scooter gaat gebruiken en waarvoor en hoe betrouwbaar dat ding moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

geen vinger schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:28:
Dan verschilt dat blijkbaar met scooter-rijden.
Ik heb het ff opgezocht, in het boek test&drive complete verkeerstheorie 2009 staat:

hoofdstuk 5 plaats op de weg voor brom- en snorfietsers

zoveel mogelijk rechts
De plaats op de weg is zoveel mogelijk rechts. Onder rechtshouden verstaan we: zoveel mogelijk rechts, dus aan de rechterzijde van het voor de bestuurder bestemde weggedeelte. Zoveel mogelijk rechts houdt echter wel in dat bestuurders een redelijke en veilige afstand van de stoep of het trottoir moeten aanhouden. Als er aande rechterzijde van de rijbaan bijvoorbeeld auto's staan geparkeerd, is het bij het voorbijrijden niet noodzakelijk om na iedere auto weer naar rechts te gaan. Dus hoef je niet te zigzaggen. Kortom:

* bestuurders moeten zoveel mogelijk rechts houden.
* met "zoveel mogelijk rechts" wordt dus bedoeld, dat bestuurders op het voor hem bestemde weggedeelte zoveel mogelijk rechts rijden, wat echter niet betekent dat er aan de uiterste rechterzijde van de rijbaan moet worden gereden
Dat klinkt meer als een richtlijn dan als wetgeving. Wellicht is het gericht op de beginnende rijder. Zelf rijd ik liever wat meer naar het midden van de rijbaan juist om te vermijden dat ik teveel door hardrijders word ingehaald. Bovendien geeft het je wat meer reactietijd mocht er ineens een imbeciel uit een zijstraat komen, een voetbal de weg op rollen of een kind zonder te kijken begint met oversteken. Helemaal aan de kant klinkt in ieder geval niet als een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563 schreef op zondag 30 september 2012 @ 17:30:
[...]

Dat klinkt meer als een richtlijn dan als wetgeving. Wellicht is het gericht op de beginnende rijder. Zelf rijd ik liever wat meer naar het midden van de rijbaan juist om te vermijden dat ik teveel door hardrijders word ingehaald. Bovendien geeft het je wat meer reactietijd mocht er ineens een imbeciel uit een zijstraat komen, een voetbal de weg op rollen of een kind zonder te kijken begint met oversteken. Helemaal aan de kant klinkt in ieder geval niet als een goed idee.
Precies. Je kijkt vanuit een veel betere hoek, als je juist niet uiterst rechts gaat rijden op je scooter. Vergelijk het maar met een automobilist: die zit links in zijn auto en daardoor ook niet uiterst rechts op de weg. Als het goed zou zijn, om als bestuurder zo ver mogelijk rechts te zitten, hadden we in de auto het stuur ook wel aan de rechterkant gehad. Dat zit niet voor niets links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:45
De plaats op de weg van een motorrijder is ook links van het midden. Raar dat dit anders wordt geleerd bij scooterrijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Daarom rij ik dus in de baan van het linkerwiel van de auto. Ik dwing zo de autorijder mij via de andere helf van de rijweg mij in te halen en niet waar het niet mag - niet dat het altijd helpt, zoals ik al zei.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
Je houdt je daarmee niet aan de regel maar in vind het wel 100% begrijpelijk. Zelf jaren terug op m'n Puchje deed ik precies hetzelfde, gewoon zo rijden dat ze je niet in kunnen halen. Jammer van de frustie voor hen dan.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Hmm, dat moet ik binnenkort ook maar eens proberen dan, heb mijn certificaat nog uit het tijdperk van voor het praktijkexamen ( :') ) dus moet het hebben van wat ik mijzelf heb aangeleerd, ik houd altijd de rechterhelft van de rijstrook aan. Begin me ook steeds meer te ergeren aan agressieve autobestuurders, dit klinkt als een goeie oplossing.

Tijdje terug moest ik nog hardop lachen in mijn helm om twee sjonnies in een auto, mijn bromfiets is niet langzaam maar zij vonden het nodig om plankgas te geven om mij in te halen terwijl we op een stoplicht afreden waar al een paar auto's stonden te wachten. Ik reed niet langzaam maar ze wilden per se voor mij staan bij het stoplicht, werd bijna van de weg gedrukt toen ze weer wilden "invoegen". Zij moesten uiteindelijk vol in de ankers om niet achterop de rij te klappen. In eerste instantie ging ik er netjes achter staan, maar toen dacht ik "ik ga grappig doen", dus ik rolde er héél rustig aan de rechterkant voorbij, systeemhelm open, grote glimlach opgezet, en ik schoof zo voor ze in de rij. Als blikken konden doden was ik ter plekke omgevallen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Schop, hier ook weer een brommertje erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/tomos/tomosje-1.jpg
Tomos s25, snorfiets incl kenteken. Loopt niet, maar ik kreeg er een vracht onderdelen bij en voor 75 euro kun je niet heel veel zeggen :) 15 euro per jaar voor een WA verzekering 8) Ervaring leert dat 1:25-1:30 te doen is met die dingen, dus dat word lachen. F*ck betaald parkeren in de binnenstad. Slomos neerplempen, ketting erom en klaar :)

Hij heeft lang stilgestaan.. Ik gok dus het gebruikelijke, carb schoonmaken.. Dan meteen maar ff een bougie'tje etc doen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Destruction op 17-11-2012 23:48 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 20-05 19:10

BertV

Handgemaakt

TheJason schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:15:
De plaats op de weg van een motorrijder is ook links van het midden. Raar dat dit anders wordt geleerd bij scooterrijders.
Het idee is natuurlijk dat brommers makkelijker in te halen zijn, in de praktijk zal je wel worden weggedrukt.
Ik zou niet in het midden gaan rijden, daar ligt de meeste troep.

...en frusties die je koste wat kost willen in halen heb ik zelfs boven de maximumsnelheid. (lichte motorscooter)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Zijn er hier nog mensen die onderdelen zoeken van een Peugeot Vivacity? Mijne gaat weg in onderdelen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 14:31

Mystikal

It never hurts to help!

Ik moet wellicht volgend jaar 15km gaan rijden ipv de nu 4km. Ik twijfel of ik een auto ga kopen (een 2e auto) of toch op de Vespa blijf gaan. Als ik op de Vespa ga, moet ik eigenlijk van die been-beschermers hebben, aangezien ik nog een beetje fatsoenlijk (droog/schoon) op kantoor wil komen.

Mensen ervaringen met die dingen. Hier bij ons in het dorp, zie ik ze nooit. Maar in Milaan rijdt er niemand zonder.

Verder misschien ook maar een koffer achterop zetten, zodat ik wat meer spullen mee kan nemen (laptop).

Ik ben eigenlijk best tevreden over mijn Vespa 4t, er staat al 15k op en rijdt lekker door met 78 op de teller. Ik verwacht dus eigenlijk dat ik met mijn Vepa sneller ben dan met de auto, en zeker goedkoper.. Maar ja, wellicht wordt het gewoon een keer tijd voor een 2e auto...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

bdalenoord schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:30:
@Camacha dat is niet te vergelijken... een oude honda was vele malen betrouwbaarder als de gemiddelde moderne scooter, alleen al omdat al die scooters voor 2 duppies in China geassembleerd worden... Enig nadeel is inderdaad dat je bij brommers/scooters ziet dat de kosten voor reparatie boven de dagwaarde uitstijgen, waardoor je met goedkope oplossingen blijft donderen...

Zelf rijdt ik twee oldtimers, en inderdaad is het wel eens wat donderen... maar koop ik dan niet de goedkoopste oplossing, dan ben ik zeker dat dit prima op te lossen is. Kies je wel voor het goedkoopste, dan kan je gegarandeerd binnen de kortste keer weer voor het volgende probleem...
Dat is het probleem niet. Het probleem is hetzelfde als wat je bij oude Golfjes ziet: er is altijd wel een eigenaar onvoorzichtig geweest en als het spul aan gort is, is het lastig weer goed te krijgen. Een vriend van mij heeft herbouwd en gereviseerd tot hij een ons woog, maar uiteindelijk had hij alleen nog een set wielen over en de rest was afgeschreven. Je kan met dure onderdelen herbouwen wat je wilt, maar als je een gaar ding hebt zal je onnoemelijk veel moeten vervangen voordat het een gaar ding af is. Een viertakt is door zijn grotere set onderdelen gewoon een stukje gevoeliger op dat vlak. Ik heb zelf twee Zündapps en die waren sowieso minder opgereden, maar die zijn ook wat minder gevoelig als het op kleppen (i.e. die zijn er niet) en frame aankomt.

Als je gaat beunen haal je het jezelf op de hals, maar dat is lang niet altijd het geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 03-11-2012 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Destruction schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:36:
Schop, hier ook weer een brommertje erbij.

[afbeelding]
Tomos s25, snorfiets incl kenteken. Loopt niet, maar ik kreeg er een vracht onderdelen bij en voor 75 euro kun je niet heel veel zeggen :) 15 euro per jaar voor een WA verzekering 8) Ervaring leert dat 1:25-1:30 te doen is met die dingen, dus dat word lachen. F*ck betaald parkeren in de binnenstad. Slomos neerplempen, ketting erom en klaar :)

Hij heeft lang stilgestaan.. Ik gok dus het gebruikelijke, carb schoonmaken.. Dan meteen maar ff een bougie'tje etc doen :)
Dat zijn leuke dingen ja! Kosten geen drol en keigemakkelijk om aan te sleutelen!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat inderdaad, tot je het carburateurtje wil schoonmaken.. Die zit dus klem tussen motorblok en frame.. Dat word komende week ergens maar even beunen. Blok zit vast aan 3 bouten, 2 helemaal eruit halen en de derde alleen iets lossen zodat ik het blokje kan kantelen zou voldoende moeten zijn.. :)

* Destruction gaat daarna nog wel wat kleine dingetjes veranderen aan het ding, uiterlijk technisch.. Het blijft stiekem toch wel leuk om aan een brommertje te klooien 8)

Opvoeren gaat niet gebeuren in elk geval, ik hoor dat die regels nogal aangescherpt zijn en dat je zomaar met invordering rijbewijs te maken kunt krijgen. Daar hebben zowel ik zelf als mijn vriendin geen trek in natuurlijk ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 05-11-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Carburateur is inderdaad een ramp. Je kunt er inderdaad bij door het blok te kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hij loopt! Meteen het uiterlijk wat veranderd, want standaard is zo'n Tomosje wel heel erg lelijk :+

Buddyseat gemonteerd, het middelste spijltje uit het stuur gehaald en foam eromheen:
Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/tomos/stuurfoam-1.jpg
Een pokken klus, maar het staat hem best netjes.. :)

Ook een koplamp spoilertje erop gemaakt, afkomstig van een Puch Maxi maar pastte prima en voor 5 euro... Ach.
Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/tomos/tomosje-8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/tomos/tomosje-10.jpg
Zo ziet-ie er dus nu uit :) Er komt nog een tellertje op (ik denk gewoon een fiets tellertje), sowieso om te weten hoe hard je rijdt en je kunt nagaan wat-ie eigenlijk verbruikt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 17-11-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Als je je achtervelg schoon wilt krijgen kun je WD40 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij heb ik het ooit schoongemaakt met groene zeep. Was voor verkoop, want dat die velg vies was tijdens het gebruik intereseerde me vrij weinig.

Het zijn wel slechte brommers voor jongens (snel kapot, een Puch was een stuk sterker in mijn brommertijd). Maar nu ik wat ouder en rustiger ben zou het wel langer heel blijven denk ik. Persoonlijk zou ik als ik een dergelijk brommertje zocht weer gaan voor een walleroo. Die dingen zijn niet kapot te krijgen, jammer dat ik hem heb weggedaan want de reden was niet echt nodig achteraf. Invoeren in Belgie is volgens mij niet veel meer dan het kenteken er af halen en er een sticker voor in de plaats plakken :p

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 18-11-2012 11:27 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14

Bommes

Capo del formaggio

Walleroo was wel okay.. net na mijn brommer tijd eigenlijk.
Heb ooit nog de voorloper gehad, een Camino. Met een 70cc DR cilindertje..
man oh man wat een drama was dat. Ding liep om de haverklap vast.
Koeling was compleet ruk, kreeg het gewoon niet fatsoenlijk afgesteld.
Maar als het eens liep ging dat wel zo ontzetend hard van zijn plek af door de variomaat.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bommes schreef op zondag 18 november 2012 @ 11:58:
Walleroo was wel okay.. net na mijn brommer tijd eigenlijk.
Heb ooit nog de voorloper gehad, een Camino. Met een 70cc DR cilindertje..
man oh man wat een drama was dat. Ding liep om de haverklap vast.
Koeling was compleet ruk, kreeg het gewoon niet fatsoenlijk afgesteld.
Maar als het eens liep ging dat wel zo ontzetend hard van zijn plek af door de variomaat.
Bij mij ook, in mijn brommertijd reed ik Thomos. Het was Thomas of Puch of zo'n schakelcrosbrommer destijds (dorp, in de stad reden de eerste Visions volgens mij al rond :p ) Die Walleroo heb ik gehad van iemand die een nieuwe scooter kocht die er toch niks meer voor terug kreeg bij inruil (ruilen voor een slot was de deal bij een nieuwe scooter geloof ik). Dat ding heb ik nog jaren gehad, ben nog geschept door een auto op een best behoorlijke snelheid en daarna reed hij nog. Maar bij een verhuizing heb ik hem aan een buurman gegeven (die er vervolgens de verkeerde benzine in gooide, dan krijg je alles kapot ;) )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Mijn eerste brommer was een Vespa Si, blokje hout achter de carb omdat het ding zo gaar gesleuteld was dat de carb er zo afschoof.
Met een kwast zwart geverft met van die kunstof 4spaak wielen er in.
Leuk ding maar meer mee gelopen dan op gereden eigenlijk.. |:(
Veel rommel gehad in die tijd, maar zogoed als allemaal vespas, en ook nog zo een hona vision. Wel nog 2 honda schakelbakken, een MT en een MB. De MT was zo krom dat het ding zonder standaard al bijna recht op bleef staan 8)7
Toen ik eindelijk als werkende geld genoeg had was het scooter tijdperk er al helemaal.
Een peugeut speedfight (1ste serie) was mijn eerste echt fatsoenlijke brommer die het gewoon deed als ik dat wilde.. :P
Helaas werd die na 1,5jaar gejat ;(

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ah, de scooter tijd..

Ik begon met een Tomosje, die ik puur had als vervoer zolang ik nog bezig was met het opknappen van mijn Yamaha DT. Toen de DT klaar was ging de Tomos weg en had ik na een zwaar opgefokte Vespa Si (80cc polini speed engine, vario, dubbele carbs dmv zij-inlaat etc) een aantal Citta's. Die dingen waren - na wat opvoer werk - super betrouwbaar, en een stuk zuiniger (dat-ie harder kan wil niet zeggen dat je dat ook constant doet..).

Ook een Honda Vision Met-in gehad, en een Kymco DJ.. Maar de meeste kilometers die dat ding gemaakt heeft in mijn bezit, waren die waarbij hij werd voort geduwt omdat het kreng weer eens kapot was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 18 november 2012 @ 11:25:
Volgens mij heb ik het ooit schoongemaakt met groene zeep. Was voor verkoop, want dat die velg vies was tijdens het gebruik intereseerde me vrij weinig.

Het zijn wel slechte brommers voor jongens (snel kapot, een Puch was een stuk sterker in mijn brommertijd). Maar nu ik wat ouder en rustiger ben zou het wel langer heel blijven denk ik. Persoonlijk zou ik als ik een dergelijk brommertje zocht weer gaan voor een walleroo. Die dingen zijn niet kapot te krijgen, jammer dat ik hem heb weggedaan want de reden was niet echt nodig achteraf. Invoeren in Belgie is volgens mij niet veel meer dan het kenteken er af halen en er een sticker voor in de plaats plakken :p
Ik moet zeggen dat ik behoorlijke goede ervaring met Tomosjes heb. Ik reed er destijds 7000km per jaar mee, door weer en wind met 0.0 onderhoud. In die tijd reed ik lange afstanden met volgas. Dat heeft het drie jaar prima volgehouden, daarna heb ik hem weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Heb 7 jaar ervaring met Tomos, voor mijn huidige TZR was ik een blije eigenaar van een Tomos Revival. Toen ik deze inleverde kreeg ik er nog 500 euro inruil voor, met een kilometerstand van ruim 35.000. Zo af en toe de standaard probleempjes (verzuipen bij te lang stilstaan met draaiende motor en roest achter de vele plastic kappen), maar zeker na de montage van een wat rappere uitlaat en een fanatiekere vertanding een ontzettend fijn apparaat. Korte ritjes van <1 km (:N), lange ritten van >50 km, hartje winter met -20 of bakkende zomer met 30 graden+, nooit geklaag (8>
Zou absoluut niet meer terug willen (eens een schakel altijd een schakel :P), maar er mankeert niets aan Tomos, zolang je er maar netjes mee omgaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin op 18-11-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat ik er nu ook wel langer mee zou doen, maar deze had ik nieuw gekocht en in twee jaar ver opgereden (geen compressie meer, 1 centimeter speling op het achterwiel en elke maand ging er wel iets kapot).

Maar het ding reed tegen de 70 in zijn goede tijd met het originele blok en de originele uitlaat waar wel die dunne bocht uit was vervangen door een rechtere dikkere bocht. Het probleem was alleen dat ik met dat ding altijd op het randje reed. In elke bocht raakte de standaard wel de grond en voelde ik de wielen af en toe een stukje verspringen door verlies aan grip. Daar is het niet voor gemaakt. Ik zou nu niet eens meer zo op een brommer durven rijden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Suggestie voor dit topic: overzicht van brommerrijdende users met foto van vervoersmiddel? Lijkt me leuk :>
Marzman schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:04:
Het probleem was alleen dat ik met dat ding altijd op het randje reed. In elke bocht raakte de standaard wel de grond en voelde ik de wielen af en toe een stukje verspringen door verlies aan grip. Daar is het niet voor gemaakt. Ik zou nu niet eens meer zo op een brommer durven rijden.
Bekend gevoel, Tomosjes zijn niet echt gebouwd voor racewerk, het zijn meer tourbrommertjes denk ik. Revival was sowieso geen racemodel natuurlijk maar de rubberen onderkanten van mijn steps waren wel grondig weggesleten O-)

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 15:53
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/177758_10151032211274456_582098120_o.jpg
Mijn ijzer waar ik al een zes jaar bezitter van ben. Sparta Sport 2V 1969.

[ Voor 27% gewijzigd door Ricvdp op 22-11-2012 12:41 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Nice Ricvdp :)

Tomos'jes zijn idd niet gebouwd voor het betere race werk, ik had een Tomosje op m'n 16'e, ik ging ruw met dat ding om en je raad het al.. In de kortste keren was dat ding kapot. :)

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 14:56
Hier ook een oud-puch maxi eigenaar. Ding deed het eigenlijk wel prima, reed aardig en als ie startte, ging het goed.

Ik zie mezelf helaas nog de halve straat door-rennen om hem aan te duwen.
Nu jaren later, ben ik 35 en heb ik een snorscooter kymco gekocht 2e hands.

4 takt, eigenlijk meer om de parkeerkosten en tijd te sparen. Ga eens het centrum in op zaterdagmiddag, ik sta met de auto vast voor ik tot de helft ben.

Wat dat betreft ideaal, en het gevoel is weer terug hoor.... heel stoer, ik zou alleen nog wel een model willen hebben met 16 inch wielen (net zoals de puch had) nu heb ik 12 inch en volgens mij reed 16 inch toch echt een stuk rustiger door kuilen en drempels.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is ook de reden dat wij (ik en gf) een brommertje erbij wilden. De rit naar de binnenstad, het gezeik met parkeren (ALS je al een plekje vind..) en de bijkomende kosten.. Die brommer gooi je op een tactische plek neer, ketting erom en je kunt je gang gaan :)

Buiten dat voorkomt het deels de neiging om voor een korte afstand toch je auto te pakken..

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 14:56
Inderdaad, ALS je al een plekje vind (vaak pas na 20 minuten doelloos rondrijden) zit je nog es met 3,50 euro per uur...

Kassa.
En binnen de stad ben ik sneller met de scooter dan met de auto. Getest van mijn schoonouders huis naar ons huis, mijn vrouw was met de auto en ik op de scoot.

Stukje van bijna 5 kilometer

Ik was een stuk eerder thuis, weinig stoplichten en fietspad rijdt wel door... wat nou files... schoolkinderen misschien die met z'n 5-en naast elkaar fietsen.

Dat is wel een nadeel, die kymco is zo stil dat je hem nauwelijks hoort aankomen, heb al een paar keer gehad dat mensen schrikken als je ineens vlak achter ze zit, en om iedere keer te gaan toeteren schiet ook niet op he ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat schiet inderdaad niet op.

Dit hebben wij dus als stads vervoer (pic op herhaling :))

Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/tomos/tomosje-10.jpg

15 euro per jaar verzekering (WA) 8)

Na de winter (met sneeuw etc komt het ding toch de schuur niet uit..) nog een paar dingen doen:
- Ketting vervangen/schakel ertussen uit halen. Maximaal uitgesteld.
- Voor en achter nieuwe binnen & buitenband (binnenbanden preventief)
- Heel misschien spuit ik de velgen zwart (twijfel)

[ Voor 52% gewijzigd door Destruction op 22-11-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Mijn scooter, piaggio fly 45 km, rijdt nu langzaam. Ook kwam er na het rijden een zeer hoge pieptoon uit.
Hij trekt wel op maar als ie sneller moet gaat het heel moeizaam, terwijl ie normaal zonder problemen 60-70 op de teller kon. Nu haalt hij met moeite 50 en soms zelfs maar 40-45. Dit is gekomen nadatik er mee reed en hem wegzette. Na een uurtje ging ik weer rijden en liep de scooter ineens langzamer.
Iemand enig idee waardoor dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Lijkt op het probleem wat ik had met mijn vorige scooter - totaal geen zuiging meer bij de kleppen of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

SkyStreaker schreef op maandag 24 december 2012 @ 06:09:
Lijkt op het probleem wat ik had met mijn vorige scooter - totaal geen zuiging meer bij de kleppen of zoiets.
wat heb je er aan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A10XvlwCQAEGZwV.jpg
Mijn Gilera DNA
Op de uitlaat na (sito plus) geheel standaard. Ik twijfel of ik er een andere uitlaat ga monteren, in dat geval zou het iets van een stage 6 / tecnigas ofzo worden. Overgens is het heerlijk rijden op een gilera DNA, vooral als je gewend bent om een peugeot vivacity te rijden. Topsnelheid ligt ook zo'n 20km/u hoger, deze gaat zo'n 85 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

SkyStreaker schreef op maandag 24 december 2012 @ 06:09:
geen zuiging..???
Ik denk dat je bedoeld geen compressie, maar dat lijkt me sterk van de ene op de andere dag.
Als je er geen verstand van hebt gewoon weg brengen, maar wil je zelf gaan sleutelen zou ik eens in de vario of die richting gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bommes schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:48:
[...]

geen zuiging..???
Ik denk dat je bedoeld geen compressie, maar dat lijkt me sterk van de ene op de andere dag.
Als je er geen verstand van hebt gewoon weg brengen, maar wil je zelf gaan sleutelen zou ik eens in de vario of die richting gaan zoeken.
Maar de scooter gaf ook een hele hoge pieptoon alsof er ergens druk was dat er uit moest of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bommes schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:48:
[...]

geen zuiging..???
Het kan wel, ik heb het met mijn Thomos wel eens gehad. Toen gebeurde er iets raars in een bocht op topsnelheid (tegen de 70 km/uur, ik was 16 en reed niet echt normaal :p ). Daardoor vloog ik ook rechtdoor de bocht uit, sloeg het ding af en toen ik hem weer gestart had liep hij nog maar 55.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Marxje1981 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:48:
Hier ook een oud-puch maxi eigenaar. Ding deed het eigenlijk wel prima, reed aardig en als ie startte, ging het goed.

Ik zie mezelf helaas nog de halve straat door-rennen om hem aan te duwen.
Nu jaren later, ben ik 35 en heb ik een snorscooter kymco gekocht 2e hands.

4 takt, eigenlijk meer om de parkeerkosten en tijd te sparen. Ga eens het centrum in op zaterdagmiddag, ik sta met de auto vast voor ik tot de helft ben.

Wat dat betreft ideaal, en het gevoel is weer terug hoor.... heel stoer, ik zou alleen nog wel een model willen hebben met 16 inch wielen (net zoals de puch had) nu heb ik 12 inch en volgens mij reed 16 inch toch echt een stuk rustiger door kuilen en drempels.
Dat ligt toch echt aan de afstelling van jouw Puch. Een goed afgestelde start echt binnen 1 trapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ja - dat bedoelde ik - geen compressie. Dat ding was gewoon versleten (zeker met mijn zware persoontje d'r op). Nieuwe onderdelen origineel kon ik al bijna een chinees kutding voor kopen, aftermarket budget prut wil ik niet. Dus ben ik voor de 2e hands dink gegaan. Bevalt mij overigens prima! Binnenkort onderhoud erop laten doen, want ben onderwijl na 5k km al weer 6-8 km/p.u. kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

SkyStreaker schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:39:
[...]

Ja - dat bedoelde ik - geen compressie. Dat ding was gewoon versleten (zeker met mijn zware persoontje d'r op). Nieuwe onderdelen origineel kon ik al bijna een chinees kutding voor kopen, aftermarket budget prut wil ik niet. Dus ben ik voor de 2e hands dink gegaan. Bevalt mij overigens prima! Binnenkort onderhoud erop laten doen, want ben onderwijl na 5k km al weer 6-8 km/p.u.
Het zou inderdaad aan de compressie kunnen liggen, is wellicht simpel op te lossen, maar kan ook zijn dat de motor versleten is. Ik denk dat ik hem maar wegbreng naar een winkel of zo om te laten checken wat er precies mis mee is en wat het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

aanvullend: ik reed 68, nu 60-61.

Evengoed, je gaat schrikken. Het is gewoon idioot hoe duur nieuwe onderdelen zijn. Blegh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je het niet weet kun je hem dan niet beter wegbrengen? :p Zo maar onderdelen bestellen die het niet oplossen is ook duur. Bij mij was het de cilinder/zuiger, ik heb er niks aan gedaan maar ben gewoon door blijven rijden (ook vanwege mijn budget met mijn krantenwijk die ik had toen ik 16 was ;) ) maar dan 10/15 km/u zachter. Dan zou er een nieuwe cilinder op moeten, of laten uitboren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Marzman schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:05:
Als je het niet weet kun je hem dan niet beter wegbrengen? :p Zo maar onderdelen bestellen die het niet oplossen is ook duur. Bij mij was het de cilinder/zuiger, ik heb er niks aan gedaan maar ben gewoon door blijven rijden (ook vanwege mijn budget met mijn krantenwijk die ik had toen ik 16 was ;) ) maar dan 10/15 km/u zachter. Dan zou er een nieuwe cilinder op moeten, of laten uitboren.
Gaf dat geen problemen op den duur met de scooter dan? Dus dat die nog kapotter werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het was een 2speed Thomos, maar het gaf geen problemen. Heb er nog een half jaar 30 kilometer per dag mee gereden en toen ging hij weg omdat ik mijn rijbewijs had en een studentenOV kreeg en me vooral stoorde aan het geluid als ik op het ding reed.

Als je hetzelfde probleem hebt zou je de cilinder uit kunnen laten boren, maar dan gaat hij nog harder (vond ik zelf niet wenselijk destijds)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Zou het ook aan een pakking of een keerring kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zou ook kunnen inderdaad. Klinkt het geluid anders?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Marzman schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:05:
Zou ook kunnen inderdaad. Klinkt het geluid anders?
Nee, klinkt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hoe moet je verstand van een scooter krijgen zodat je zelf kunt sleutelen?
Boeken hierover? Ik heb wel een Haynes-manual van mijn scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Gewoon doen. En als je er niet uit komt opzoeken of vragen op internet. Van te voren een tutorial zoeken wil ook wel helpen. Zijn er zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 11:52
Deze gebruik ik in de winter.

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/1170/wp000725.jpg

En deze in de zomer.

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/5171/wp000533l.jpg

De Aerox heeft gepolijste carters en daar wil je echt niet mee door de zout heen rijden. De Fox heb ik er voor de winter bijgekocht voor 135 euro. Had wel een kapot CDI kastje maar dat was voor een paar tientjes ook weer klaar.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ah ja, een pekelmobiel..

Had ik vroeger ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.cittafreaks.nl/images/brommer/project-vision/vision-klaar-1.jpg
Ook voor 100 euro gekocht.. Zoals te lezen, een Honda Vision Met-In. Compleet standaard, ik was alleen het ringetje in de uitlaat kwijt O-) Reed 60km/u op de teller, mits warm :)

Ik had ook een Yamaha DT (schakel), maar dat ding heb ik volledig uit elkaar gehad (restauratie zegmaar) dus die wilde ik ook niet verknallen met pekelprut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 11:52
haha een pekelmobiel, geniaal.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Ach niet de flauw met de pekel-mobiel.. Zo deed ik het gisterenavond 2,5 uur lang...

[YouTube: http://youtu.be/NfDCZ_WYdIA]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

die kinderen in die uitlaatgassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

geen vinger schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:36:
die kinderen in die uitlaatgassen...
Een dagje binnenstad Amsterdam doet meer kwaad aan je kind dan deze stunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Inderdaad. Zeker gezien dit een 4-takt is en z'n olie dus niet mee verbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Krentenbol schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:22:
Inderdaad. Zeker gezien dit een 4-takt is en z'n olie dus niet mee verbrandt.
Precies, het valt allemaal wel mee. Al was ik wel blij met mijn 80cc en andere nokkenas. Dat geeft toch net wat meer trekkracht wat ik wel nodig had!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09-2022
Hi,
even een vraag van andere orde: ik wil mijn elektrische scooter (half jaar oud, lithium-accu) verkopen, weten jullie afgezien van Marktplaats nog meer sites die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik kreeg vandaag het aanbod van een collega om een oude bromscooter over te nemen. Het betreft een Peugeot Looxor die al jaren stilstaat.

En daar meteen het probleem: Welke dingen moet je doen aan een brommer die zo lang heeft stil gestaan en wat zijn de kosten? Voor zover ik heb begrepen is heeft het ding altijd prima gelopen, en staat er slechts 2500km op de teller. Helaas ontbreekt een kentekenplaat, dus dan moet ik hem naar de RDW brengen hè?

Wat kan ik verder aan kosten verwachten? Nieuwe accu lijkt me, dingen vervangen/schoonmaken? Bandjes wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

In ieder geval de remvloeistof vervangen denk ik, dit gaat maar een tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
Ligt eraan wat je er voor moet betalen. Zonder kenteken is erg apart, sinds september 2005 moet er een kenteken op bromfietsen en snorfietsen zitten. Dat wordt dan bij de RDW keuren, dus met de brommer en papieren richting het RDW in Lelystad vermoed ik.

Zo'n 2-takt scooter is niet heel veel moeilijks aan verder. Nieuwe accu, oude benzine uit de tank en ook uit de carburateur halen (vlotter legen). Eventuele aangekoekte en tot gom geworden benzine verwijderenden. Dan kijken of je 'm aan het lopen krijgt, is dat het geval dan je andere vloeistoffen verversen. De bandjes hoef je niet direct te vervangen, maar als hij met een zachte band heeft gestaan is je vorm wel een beetje uit de band. Dat gaat hobbelen.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste