Hoofdcategorieën
Topicacties

mooiste bierkrat radio [deel 3]

Pagina: 1 2 3 4 ... 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 59 60 61 62 last

Nieuw Topic
quote:
jens-n schreef op zondag 28 juni 2009 @ 16:24:
weet iemand dan hoeveel ampere een marquant MCA-200 nodig heeft. dus hoe sterk mijn adapter moet zijn. want een stuk terug staat dat hij tussen de 400en de 500 mA verbruikt klopt dat. groeten jens
Dat moet iemand met een MCA200 dan even voor je nameten. Mijn Harman Kardon CA60Q (4x15 W RMS, met 2 boxen aangesloten) doet ongeveer 0,5 bij half volume, voluit 1,7A

En dankzij harper weet ik inmiddels dat je dat zo:
http://tweakers.net/ext/f/gzJ1PtMtk8oOdhFWCXR65bz7/full.png
doet.

Let op, de multimeter is dus de enige verbinding tussen de PLUS van de accu en de PLUS van de versterker. Anders brand je multimeter door, of de zekering die er inzit, verder geeft mijn multimeter aan dit maximaal 10 sec per 15 minuten te kunnen doen.

Wellicht wel handig om in dit topc wat gemeten verbruik terug te zien, is toch erg praktische kennis voor de kratradiobouwers!

lredev wijzigde dit bericht 28-06-2009 19:27 (35%)

Woo-woohoo!
Reg. datum: 07 november 2005

quote:
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:04:
[...]

Ik gok dat de jvc's beter zijn, al was het maar omdat van de GroundZero composet verder geen zinnige specs bekend zijn op die site die je linkt

[...]

Die composet zit geen versterker bij. Alleen twee woofers, 2 hoogtoners en een scheidingsfilter, je hebt dan nog steeds een fatsoenlijke versterker nodig, aangezien je zegt dat je huidige ruk is. Dus investeer met ons in een TA2020 ;)
7(8)7 En ik maar denken dat er een versterker bijzit...

Ik wil wel meedoen aan die samenkoopactie, maar 2 dingen: Wat is het verschil tussen de TA2020 en de TA202 HIFI?

En tweede: ik heb 'm gegoogled, en ik kan alleen maar vinden dat hij een 10W uitgangsvermogen heeft, is dit niet wat weinig? Ik heb, zoals je waarschijnlijk al gemerkt heb, niet zo heel veel verstand van audio-gerelateerde zaken. Het Prutsen en aan elkaar knopen gaat me goed af, maar de speceficaties zeggen me niet zo heel veel, any help please?

(ter vergelijk: ik heb nu een "300 watt" scooterversterker, dus dus lang geen 300 watt 'muziekvermogen' levert naar mijn idee.)

"You had to do what with the seat?"

Reg. datum: 25 juni 2009

kun je dat met een stroommeter nameten? groeten jens
quote:
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:13:
[...]

Dat moet iemand met een MCA200 dan even voor je nameten. Mijn Harman Kardon CA60Q (4x15 W RMS, met 2 boxen aangesloten) doet ongeveer 0,5 bij half volume, voluit 1,7A

Woo-woohoo!

quote:
jens-n schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:21:
[...]
jup.. met een multimeter kom je een heel eind.

quote:
Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:26:
[...]

jup.. met een multimeter kom je een heel eind.
op welke stand moet ik hem dan zetten en hoe moet ik meten. moet ik ieder uur het voltage meten? :?

groeten jens

quote:
jens-n schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:21:
[...]
Zie mijn post hierboven uitgebreid met een schemaatje: lredev in "mooiste bierkrat radio [deel 3]"
quote:
Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:17:
[...]

7(8)7 En ik maar denken dat er een versterker bijzit...

Ik wil wel meedoen aan die samenkoopactie, maar 2 dingen: Wat is het verschil tussen de TA2020 en de TA202 HIFI?
De HiFi ofwel MKIII heeft betere onderdelen en moet beter klinken, exacte spec verschillen volgen nog.
quote:
En tweede: ik heb 'm gegoogled, en ik kan alleen maar vinden dat hij een 10W uitgangsvermogen heeft, is dit niet wat weinig? Ik heb, zoals je waarschijnlijk al gemerkt heb, niet zo heel veel verstand van audio-gerelateerde zaken. Het Prutsen en aan elkaar knopen gaat me goed af, maar de speceficaties zeggen me niet zo heel veel, any help please?
Ik ook niet hoor, maar mijn kennis groeit me de dagt dat ik erover lees en er mee speel ;) Met 10Watt kom je namelijk al een heel eind, met luidsprekers met een hoog rendement, dB, kan je die watts van de versterker tot een goed gebruik brengen.
quote:
(ter vergelijk: ik heb nu een "300 watt" scooterversterker, dus dus lang geen 300 watt 'muziekvermogen' levert naar mijn idee.)
Die schreeuwerige termen heb je inderdaad niets aan. Wat je kan doen, is zoals in het schemaatje de opgenomen stroom ( A ) meten en dan dat vermenigvuldigen met 12 (de spanning) Meer dan de uitkomst van die som zal er niet naar je boxen worden gestuurd. Zelf veel minder aangezien dit soort versterkers erg inefficiënt zijn en makkelijk 40 tot 60% van de opgenomen energie omzetten in warmte in plaats van geluidsdruk.
Woo-woohoo!

Pixeltje is het vermogen van zijn versterker meten*

(ja dat is een zinloze post, maar het is een edit van mijn reactie op jens-n, waarmee ik net te laat was)

Pixeltje wijzigde dit bericht 28-06-2009 19:45 (188%)
Reden: Lees

quote:
jens-n schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:32:
[...]

op welke stand moet ik hem dan zetten en hoe moet ik meten. moet ik ieder uur het voltage meten? :?

groeten jens
Zo dus:
http://tweakers.net/ext/f/gzJ1PtMtk8oOdhFWCXR65bz7/full.png

De stand op de multimeter heet bij mij:"10A".

quote:
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:37:
[...]

Zo dus:
[afbeelding]

De stand op de multimeter heet bij mij:"10A".
ik heb het even op een computerventilator uitgetest. hij gaf 0.35 aan betekend dat hij 350mA vraagt?
groeten jens

quote:
jens-n schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:43:
[...]

ik heb het even op een computerventilator uitgetest. hij gaf 0.35 aan betekend dat hij 350mA vraagt?
groeten jens
Jep.
Woo-woohoo!

Goed, heb zojuist gemeten, uitkomst: 0.03A.

Dat vermenigvuldigen met 12 (voltage) levert 0.36 op... ik kan me moeilijk voorstellen dat die versterker maar 0.36 watt levert?

Crap, verkeerd gemeten, ik heb de kabel tussen accu en versterker laten zitten tijdens het meten, moet nog een keer dus;)

Pixeltje wijzigde dit bericht 28-06-2009 20:11 (26%)

je moet hem wel muziek laten draaien he :P

Plaats anders even een foto / schema van wat je waarop aansloot...

lredev wijzigde dit bericht 28-06-2009 20:10 (46%)

Woo-woohoo!

quote:
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:10:
je moet hem wel muziek laten draaien he :P

Plaats anders even een foto / schema van wat je waarop aansloot...
dit is al beter hoop ik.. pluspool van accu getrokken, amperemeter op accu aangesloten en op plus-pool versterker. Muziek draaien op half volume (versterker en mp3 speler) resulteert op waardes tussen de 0.20 en 0.30A.

0.3*12= 3.6 Watt. Nog steeds belachelijk weinig dus.

Is het dan zo dat die TA 2020-HIFI daadwerkelijk per uitgang 10 watt levert?

Ik kwam m op Internet tegen na enig speuren, dit is 'm http://autos.tweedehands....0-watt-max-en-2-x-75.html

Pixeltje wijzigde dit bericht 28-06-2009 20:29 (11%)

Reg. datum: 27 oktober 2004

Dan ben ik toch even benieuwd naar je vorige meetopstelling als je het verkeerd aansluit zou je of 0 moeten meten of nu een kapotte meter moeten hebben

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

Woo-woohoo!

quote:
dedoskabouter schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:32:
Dan ben ik toch even benieuwd naar je vorige meetopstelling als je het verkeerd aansluit zou je of 0 moeten meten of nu een kapotte meter moeten hebben
is 0.03 niet vrijdicht bij 0? let wel dat 0.03 het hoogste is wat ik gemeten heb.. Overigens heb ik nu net met een andere multimeter gemeten, wellicht is m'n eerste nu inderdaad overleden. Ik hoop het niet, maargoed.

Dit is mijn versterker nu, afgezien van het 'mcfun' logo, daar staat bij mij heel groot (en in chroom) 300 Watt.

Ik begin me een beetje af te vragen of die winkels wel eerlijk zijn met hun vermeldingen. Ik geloof nooit dat deze 2 keer 35 watt rms uitgeeft. Mijn meting bevestigd mijn vermoeden?

Overigens heb ik nog een vraagje. Ik gebruik nu een digitaal voltmetertje, maar deze heeft geen backlight. Voor de pimp-shit-of-doom-status van mn kist zou ik het wel leuk vinden om er eentje hebben met een blacklight. Nu komt de website van Conrad hier vaak voorbij, maar hoe heten die dingen echt? heb weleens gehoord oer VU f VA meters, zijn dat voltmeters?

Pixeltje wijzigde dit bericht 28-06-2009 20:53 (45%)

quote:
Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:24:
[...]

dit is al beter hoop ik.. pluspool van accu getrokken, amperemeter op accu aangesloten en op plus-pool versterker. Muziek draaien op half volume (versterker en mp3 speler) resulteert op waardes tussen de 0.20 en 0.30A.

0.3*12= 3.6 Watt. Nog steeds belachelijk weinig dus.

Is het dan zo dat die TA 2020-HIFI daadwerkelijk per uitgang 10 watt levert?

Ik kwam m op Internet tegen na enig speuren, dit is 'm http://autos.tweedehands....0-watt-max-en-2-x-75.html
Maximale stroomopname is natuurlijk ook met alle volumes zo hoog als mogelijk. Dus het kan nog iets meer zijn. Hier: http://www.hmk.nl/view_pr...ID=1751011&groep=auto zie ik 2x30W rms wat al realistischer klinkt :P

Die TA2020 is inderdaad een stuk eerlijker. De opgegeven vermogens zijn voor zover ik weet de werkelijke vermogens.
quote:
dedoskabouter schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:32:
Ik ook Pixeltje!
Woo-woohoo!

quote:
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:07:
[...]

Maximale stroomopname is natuurlijk ook met alle volumes zo hoog als mogelijk. Dus het kan nog iets meer zijn. Hier: http://www.hmk.nl/view_pr...ID=1751011&groep=auto zie ik 2x30W rms wat al realistischer klinkt :P

Die TA2020 is inderdaad een stuk eerlijker. De opgegeven vermogens zijn voor zover ik weet de werkelijke vermogens.

[...]

Ik ook Pixeltje!
Hmm, ik zal even tekenen wat ik gedaan heb de eerste keer, en dat uploaden hier. Maar nu weet ik nog steeds niet of die TA 2020 Hi-FI een verbetering is voor mijn kistje. Het gaat niet om een wereldbedrag, dus dat is het probleem niet, maar ik zoek natuurlijk de versterker met de beste prestaties;)

dit issum dan: Plaatje op imageshack (popups!).

Ik hoop stiekem dat de weerstand in de multimeter groot genoeg is om m'n kortsluitpogingen te overleven.
Edit:

I guess it is >:) Heb net nog een keer met de eerste multimeter gemeten, en kom ook uit op 0.3A.

Pixeltje wijzigde dit bericht 28-06-2009 21:22 (17%)

Reg. datum: 21 mei 2007

@Pixeltje

Wat je net gemeten hebt klopt waarschijnlijk. 3.6 watt RMS is is alle opzichten best hard. Het is maar 10 decibel minder hard dan 36 watt en 20 dB zachter dan 360 watt. Jij gelooft nog in de mythe van de 100 watts autoversterkers bij de mediamarkt ;).

De stroom is zo laag omdat de versterker zo vreselijk zuinig is. Een ouderwetse klasse AB autoversterker zou waarschijnlijk 1 ampere nodig gehad hebben voor hetzelfde volume. Dat is 12 watt waarvan maar 3 watt aan de speakers wordt gegeven. De overgebleven 9 watt verdwijnt als warmte.

Als je het volume van je input maximaal zet dan kom je waarschijnlijk uit op 1 a 2 ampere. Oftewel 12 a 24 watt. Probeer dat eens. Hoe dacht je eigenlijk dat mensen 20 uur konden draaien met een 7Ah accu? En toch 2x100 watt uit een marquantje halen?

En over die multimeter: ik heb mij multimeter (Aldi) al eens direct op een accu aangesloten. De draden werden gewoon voelbaar warm. De 10A stroommeter doet het nog prima. :)

happer wijzigde dit bericht 28-06-2009 22:02 (9%)

quote:
Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:09:
[...]

Hmm, ik zal even tekenen wat ik gedaan heb de eerste keer, en dat uploaden hier. Maar nu weet ik nog steeds niet of die TA 2020 Hi-FI een verbetering is voor mijn kistje. Het gaat niet om een wereldbedrag, dus dat is het probleem niet, maar ik zoek natuurlijk de versterker met de beste prestaties;)
Ik denk het wel, sowieso is het een verbetering in kwaliteit, efficientie (88% eff) en gewicht. En als we zo jouw metingen mogen aannemen denk ik ook nog wel een stevige verbetering in geluidsdruk...
quote:
dit issum dan: [afbeelding].

Ik hoop stiekem dat de weerstand in de multimeter groot genoeg is om m'n kortsluitpogingen te overleven.
Edit:

I guess it is >:) Heb net nog een keer met de eerste multimeter gemeten, en kom ook uit op 0.3A.
Je multimeter was niet kortgesloten maar fungeerde als 2de parallele verbinding naar je versterker, maar aangezien de stroom de weg van de minste weerstand kiest, loopt die door het draadje dat parallel aan je multiemetert lag, zodoende meette je een minieme stroom en is je multimetert nog heel ;)
Woo-woohoo!

quote:
happer schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:01:
@Pixeltje

Wat je net gemeten hebt klopt waarschijnlijk. 3.6 watt RMS is is alle opzichten best hard. Het is maar 10 decibel minder hard dan 36 watt en 20 dB zachter dan 360 watt. Jij gelooft nog in de mythe van de 100 watts autoversterkers bij de mediamarkt ;).

[Knip]

Als je het volume van je input maximaal zet dan kom je waarschijnlijk uit op 1 a 2 ampere. Oftewel 12 a 24 watt. Probeer dat eens. Hoe dacht je eigenlijk dat mensen 20 uur konden draaien met een 7Ah accu? En toch 2x100 watt uit een marquantje halen?
Dat is fijn om te horen, dan heb ik het in ieder geval niet helemaal verziekt;) Ik ben inderdaad niet zo thuis in de verhoudingen van dB en Watt, ik wil me er zeker wel meer in verdiepen, maar je moet leren door fouten te maken, en van anderen toch? :) Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo hard nagedacht over de speelduur van de meeste accu's die hier gebruikt worden. Ik heb Het geheel inmiddels ingebouwd in een houten kist, en gebruik (ook al toen het nog een echt bierkrat was) een autoaccu van 44 ampere/uur, daar speel ik een week non-stop mee. Ik maak me daar over het algemeen weinig zorgen over;)
quote:
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:01:
[...]

Ik denk het wel, sowieso is het een verbetering in kwaliteit, efficientie (88% eff) en gewicht. En als we zo jouw metingen mogen aannemen denk ik ook nog wel een stevige verbetering in geluidsdruk...

[...]

Je multimeter was niet kortgesloten maar fungeerde als 2de parallele verbinding naar je versterker, maar aangezien de stroom de weg van de minste weerstand kiest, loopt die door het draadje dat parallel aan je multiemetert lag, zodoende meette je een minieme stroom en is je multimetert nog heel ;)
Als die TA 2020 HI-FI versterker een verbetering is, dan ga ik er voor. Ik merk nu dat als ik echt op hogere volume wat bas tegen kom, dat de versterker daar ruis en herrie van maakt. De Speakers kunnen dit makkelijk aan, die hebben tijdelijk ook aan een home cinemaset gehangen, en daar uitstekend hun best gedaan, op veel hogere volumes dan in de kist.

In ieder geval beiden bedankt voor de input, en ik ga morgen een dagje wiki en google voor wat lessen 'geluid' :)

Reg. datum: 14 augustus 2006

Ga aub eerst even wat lessen over elektronica volgen. Gelukkig is men inmiddels al op de hoogte van P=U*I. Maar hoe komen mensen er bij om te zeggen dat multimeters kapot gaan als ze parallel aan de "+ pool" worden gehangen. Daar gaat echt iets mis. Als je niet zeker bent van je basis elektro kennis, zeg dan liever niks anders raakt iedereen in de war.

Even een mini-mini-minicursus spanning/stroom meten;

Spanning staat OVER twee punten/plekken. (Volt gelijk- of wisselspanning)
Stroom loopt DOOR een geleider/kabel. (Ampere gelijk- of wisselstroom)

De (accu)spanning meet je met je testpennen op de polen van je accu. De rest van je draden richting je versterker laat je daarbij gewoon zitten. De stand/modus die je bij accu's het beste kan gebruiken is de Volt dc stand met daarachter/voor de hoogte waarde. (100V DC, 50V DC, iets in die trend)

Stroomsterkte moet je, omdat deze door een geleider loopt, onderbreken om daarvan de waarde te meten. Je zet dus TUSSEN een onderbroken geleider je meter. Je meter fungeert dus als een stukje kabel waarvan de stroomsterkte wordt gemeten. Een van de testpennen moet je waarschijnlijk om prikken in een "Current measurement" plug op je multimeter. De schijf/draaiknop zet je vervolgens op Current dc of Ampere dc en wederom op de hoogste waarde. (vaak 10 ampere)

Klaar met het meten van de stroomsterkte? Vergeet dan niet je testpennen weer in de spanning aansluiting te prikken voordat je de spanning van bijvoorbeeld de accu gaat meten. Wanneer je dit niet doet zal de multimeter als een geleider ("stukje kabel") dienen en kortsluiting veroorzaken. Je accu en multimeter vinden (te) grote stromen vaak erg vervelend.

Tot zover de minicursus spanning/stroom meten.

Kwam net hier een tabelletje tegen met de voltages van een accu. Staat alleen niet bij voor wat voor type accu dit is (autoaccu of gelaccu bijvoorbeeld) en ik vroeg me af of dit hetzelfde is voor alle 12V accu's. Dacht eraan om deze anders even uit te printen en in me krat te plakken, handig als ik m'n gelaccu net heb afgelezen met een multimeter en wil weten hoe lang die nog kan draaien. Heb ik dan hier iets aan?

State of Charge12 Volt batteryVolts per Cell
100%12.72.12
90%12.52.08
80%12.422.07
70%12.322.05
60%12.202.03
50%12.062.01
40%11.91.98
30%11.751.96
20%11.581.93
[
10%

11.31

1.89

0

10.5

1.75

Woo-woohoo!

quote:
tomwas54 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 00:20:
Kwam net hier een tabelletje tegen met de voltages van een accu. Staat alleen niet bij voor wat voor type accu dit is (autoaccu of gelaccu bijvoorbeeld) en ik vroeg me af of dit hetzelfde is voor alle 12V accu's. Dacht eraan om deze anders even uit te printen en in me krat te plakken, handig als ik m'n gelaccu net heb afgelezen met een multimeter en wil weten hoe lang die nog kan draaien. Heb ik dan hier iets aan?

State of Charge12 Volt batteryVolts per Cell
100%12.72.12
90%12.52.08
80%12.422.07
70%12.322.05
60%12.202.03
50%12.062.01
40%11.91.98
30%11.751.96
20%11.581.93
[
10%

11.31

1.89

0

10.5

1.75
Het kan, maar er staat niet bij hoelang je kunt werken nog, met een accu met een bepaalde lading. Ik gebruik een voltmeter, die me vertelt hoeveel stroom er nog in mijn accu zit, deze is digitaal, en geeft het voltage met 2 decimalen achter de komma aan, is nauwkeurig en correct.
quote:
Even een mini-mini-minicursus spanning/stroom meten;

Spanning staat OVER twee punten/plekken. (Volt gelijk- of wisselspanning)
Stroom loopt DOOR een geleider/kabel. (Ampere gelijk- of wisselstroom)
Bedankt, Super®!

Pixeltje wijzigde dit bericht 29-06-2009 08:18 (3%)

quote:
Pixeltje schreef op maandag 29 juni 2009 @ 07:58:
[...]

Het kan, maar er staat niet bij hoelang je kunt werken nog, met een accu met een bepaalde lading. Ik gebruik een voltmeter, die me vertelt hoeveel stroom er nog in mijn accu zit, deze is digitaal, en geeft het voltage met 2 decimalen achter de komma aan, is nauwkeurig en correct.

[...]

Bedankt, Super®!
Ik meet het voltage dus ook met een voltmeter, alleen een voltage vertelt me ook niet hoe lang ik nog kan werken op de accu. Met zo'n tabel kan ik, als die van toepassing is op een gelaccu, tenminste nog ongeveer zien hoe vol/leeg die ongeveer is en wanneer ik hem uit moet zetten.

Mag ook zonder lage streepjes.
Reg. datum: 17 juni 2009

Oke, maar ehm, hoe zit het met de versterkertjes? Op samenkoop schiet het niet echt op... Voor een krat dus de MKII ? ¤15 p/s?

Pagina: 1 2 3 4 ... 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 59 60 61 62 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: