Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Astennu schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 22:39:
Leuk stukje. Klinkt erg goed dat het geheugen nu wel gedeeld is. En we straks dus een X2 zien met echt 1 GB aan ram. Met dus maar een keer die gegevens. in het geheugen voor 2 gpu's. Minder overhead dus.
Er kwam toch ook een 2 GB versie??? Of is mijn geheugen niet helemaal..... 8)7

P5WDH - E6600@3.3Ghz - Zalman 9700 CPU Cooler - Sapphire 4870x2 - 4x1024MB GEIL 44412 - 2x 250GB SataII - 1000W Coolermaster PSU - 24'' HPW2408H @ HDMI - XGBox Viper Case - Vista Ultimate x64

[/quote]
quote:
CJ schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 15:36:

Dat een 256-bit memory interface volstaat, zie je al aan de RV670 (en ook de G92 in vergelijking tot de G80) die door verbeterde bandbreedte besparende technieken efficienter om kon gaan met de beschikbare bandbreedte.
Ik weet niet of je in het algemeen kan zeggen dat een 256 bit bus volstaat. De 8800GTX is in hoge resoluties een stuk sneller dan een G92, terwijl die over het algemeen een behoorlijk hogere clock/shader-, en in het geval van de 9800GTX ook geheugen-, speed heeft. Voor de G92 volstaat de 256 bits bus dus blijkbaar niet. Hoe dat met ATI zit weet ik niet want het enige vergelijkingsmateriaal is de HD2900XT waar de 512 bit bus blijkbaar niet goed geimplementeerd was..

Maar als ik kijk hoe snel dat GDDR5 geheugen is zal het in het geval van de RV770 wel wat meevallen.

anathema wijzigde dit bericht 03-05-2008 17:04 (10%)

anathema

quote:
The Source schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 01:21:
[...]

Dat is met Intel niet anders... :)
Als de R700 een MCM ontwerp wordt dan gaan ze straks nog meer de intel toer op ;)
Reg. datum: 18 oktober 2004

Volgens mij was het van beide fabrikanten toch meer dan een testcase om de geheugen interface te verhogen. Erg dure testcase imo.
Dat AMD terug is gegaan ok, das gwoon te duur voor de prestatie.
Dat nVidia is teruggegaan bewijst toch dat ze het overschat hebben. Ze hebben uiteindelijk toch de kosten en prestaties overwogen en zijn weer naar 256 bit gegaan.
Zoals Astennu idd ook zegt streeft de G80 in sommige gevallen de G92 voorbij vanwege meer bandbreedte, en volgens mij moet je dit in grote blokken data zien.
AMD verwachte denk ik langere shaders dan nVidia. Iig de cores zouden het druk krijgen met bewerkingen en zouden om grotere blokken data vragen. Uiteindelijk bleek dit toch minder van belang te zijn tot nu toe. <- gissing.

nVidia heeft meer info uitwisseling met game devs dan AMD. Dit zou kunnen verklaren waarom nVidia genoeg dacht te hebben aan een maximaal 384 bit bus, wat opzich ook wel bleek.
Volgens mij hebben ze mbt DX10 veel op crysis zitten testen.

Kan ook dat Microsoft ook erg slordig is geweest om een goed DX model te leveren toendertijd.

Is dat zo?

G A M E !

quote:
anathema schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 17:03:
[...]

Ik weet niet of je in het algemeen kan zeggen dat een 256 bit bus volstaat. De 8800GTX is in hoge resoluties een stuk sneller dan een G92, terwijl die over het algemeen een behoorlijk hogere clock/shader-, en in het geval van de 9800GTX ook geheugen-, speed heeft. Voor de G92 volstaat de 256 bits bus dus blijkbaar niet.
Voor de G92 volstaat een 256-bit geheugeninterface prima. Alleen het er aan vast gekoppelde geheugen moet wat hoger geklokt zijn.
quote:
Hoe dat met ATI zit weet ik niet want het enige vergelijkingsmateriaal is de HD2900XT waar de 512 bit bus blijkbaar niet goed geimplementeerd was..
Die 512-bit bus is prima geimplementeerd, op die ene bug na waardoor het niet goed werkte met snel GDDR4 geheugen. AMD heeft echter de noodzaak van een 512-bit memory interface (en daaraan gekoppeld een sloot aan bandbreedte) overschat.

Als ze direct gegaan waren voor een 256-bit variant, dan had het ze 200M transistoren gescheeld (blijft zo'n 500M transistoren voor de GPU) en hadden ze een stuk minder problemen met de productie op het 80nm proces. Zelfs met een 256-bit memory interface is een HD3870 doorgaans sneller dan HD2900XT.

Over de implementatie er van... dit is echt alleen mogelijk gemaakt doordat ze met een fully distributed ringbus werken. Hadden ze dit niet, dan was het ze niet gelukt. AMD heeft overigens aangegeven dat het gebruik van een 512-bit memory interface niet automatisch wil zeggen dat je GPU dan meteen supergroot wordt (zoals R600). Het is mogelijk om dit ook in een kleinere GPU te stoppen.

Nordic Hardware meldt trouwens het volgende:
quote:
RV770 Pro GDDR3 in May, RV770XT GDDR5 in July

We earlier reported that the first card of the new R7x series family would use GDDR3, and according to the launch schedule we've seen, it's going to be RV770 Pro which is going to hit the streets first, I.e. in late May, contrary to previous stories. GDDR5 testing have gone extremely well, but there is still some time before the DRAM manufacturer can supply AMD with enough chips, which means that RV770 XT will have to wait until July, or late June at least. As we've mentioned in the past, AMD/ATI has mastered the 55nm node and the yields are good, very good. AMD is literally pumping out chips now.
http://www.nordichardware.com/news,7700.html

Elke keer als iemand een vraag stelt in het ATI Nieuwsdiscussietopic die simpelweg beantwoord kan worden door de First Post te lezen dan wel de QUICKSEARCH te gebruiken... ga ik een klein beetje dood van binnen.... ;-(

Als ze in mei lanceren zou de pers nu al ingelicht moeten zijn (& onder NDA staan), zijn daar al indicaties van? (bv specifieke launch date)

//edit, de 512bit bus is een enorme blunder geweest, ze hadden die bandbreedte berekend door rekening te houden met het gebruik van FP16 textures (die de tmu's zeer efficiënt kunnen filteren). Maar erg weinig games gebruiken dergelijke textures (ik ken er eigenlijk geen), hoewel moesten die formaten doorbreken er veel minder problemen met banding/shader aliassing zouden zijn.

oeLangOetan wijzigde dit bericht 03-05-2008 20:22 (68%)

ATi CrossFire
Reg. datum: 17 november 2001

737-33840: 3DMark Vantage Hotfix

The 3DMark Vantage Catalyst hotfix driver includes bug fixes and performance enhancements.

http://support.ati.com/ic...edge&questionID=33840

Kwam hem tegen voor de mensen die der iets mee kunnen misschien :)

[ Asus X38 Maximus Formula SE ][ Intel Q6600 G0 @ 3600MHz ][ Dual Jetway ATi HD 4850 512MB ][ G.Skill "HZ" 4096MB DDR2-800 4-4-4-12 ][ Dual Dell UltraSharp 2007WFP ][ Triple WD 320GB S-ATA II 16MB ][ Antec TruePower Quattro 1kW ]

Ik wacht duidelijk op de GDDR5 versie :P En gelukkig maken ze dit keer niet de fout om te wachten maar gooien ze eerst de GDDR3 versie in de schappen.

Ben ook benieuwd of ze nog leuke tweaks in het X2 ontwerp hebben zitten. Het wordt tijd dat het weer wat beter gaat met AMD.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

G A M E !

Er zitten tweaks in... alhoewel het wel wat meer is dan een simpele tweak. :+

Elke keer als iemand een vraag stelt in het ATI Nieuwsdiscussietopic die simpelweg beantwoord kan worden door de First Post te lezen dan wel de QUICKSEARCH te gebruiken... ga ik een klein beetje dood van binnen.... ;-(

jaja de dd5 versie.....

ik maar hopen dat ie gaat draaien op mijn overstap moederbord.(heb een asrock 4coredual-vsta met een aangespaste 4x pcie die net niet zo goed is als een x16)

In iedergeval, deze kaart moet zeker jaren mee kunnen gaan voor mij.

Digital Xperience
Reg. datum: 22 februari 2005

Met een x4 zul je die kaart niet bepaald optimaal benutten :S. Kun je nog beter voor 60 euro een nieuw bordje erbij kopen...

Kast: Coolermaster Stacker 830 Black CPU: Intel E6850 @ 3600mhz GPU: Ati 3870X2 Mobo: Asus P5K RAM: 4x 1GB 1066mhz G.Skill HDD: 2x 320GB RAID0 Monitor: Hanns.G 28"

ATi + Intel = Rock on!
Reg. datum: 25 april 2007

quote:
ormagon schreef op zondag 04 mei 2008 @ 11:02:
Met een x4 zul je die kaart niet bepaald optimaal benutten :S. Kun je nog beter voor 60 euro een nieuw bordje erbij kopen...
Doe het dan meteen goed en koop een goed X38 bord, zoals een Asus P5E of GigaByte EX38-DS5 ;)

:: Specs ::

Digital Xperience
Reg. datum: 22 februari 2005

Dat is een bijzonder goede oplossing idd. Maar ik gok dat iemand met een Asrock bordje met fake pci-e x4 geen 200 euro uitgeeft voor een nieuw mobo :P.

Kast: Coolermaster Stacker 830 Black CPU: Intel E6850 @ 3600mhz GPU: Ati 3870X2 Mobo: Asus P5K RAM: 4x 1GB 1066mhz G.Skill HDD: 2x 320GB RAID0 Monitor: Hanns.G 28"

Gullible Sceptic

P5E en X38-DS4 zijn ongeveer ~140, dus dat valt ook wel weer mee.
Het is niet gewoon een 4x pcie bus maar een soort 4x bus met meerdere lijnen of iets dergelijks. Ik weet het niet meer precies, maar even goed ik heb nu een agp kaart erin zitten en als ik deze mobo vervang wil ik ook meteen een nieuwe cpu en denk ik ook een ddr2/ddr3 mobo.

ATi + Intel = Rock on!
Reg. datum: 25 april 2007

quote:
tomcatha schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:50:
Het is niet gewoon een 4x pcie bus maar een soort 4x bus met meerdere lijnen of iets dergelijks. Ik weet het niet meer precies, maar even goed ik heb nu een agp kaart erin zitten en als ik deze mobo vervang wil ik ook meteen een nieuwe cpu en denk ik ook een ddr2/ddr3 mobo.
Offtopic:
Ik zou meteen DDR3 nemen en een E8400, 2x1GB DDR3 geheugen kost 100 eu! _/-\o_

:: Specs ::

quote:
Ted56 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 14:59:
[...]

Offtopic:
Ik zou meteen DDR3 nemen en een E8400, 2x1GB DDR3 geheugen kost 100 eu! _/-\o_
Ik zou geen DDR3 nemen, voor die prijs van 2gig ddr3 heb je 4gig ddr2 en het verschil in prestaties is zo klein dat je dat niet gaat merken.
dit is vrij erg offtopic nu maar, ik ga deze moederbord pas vervangen nadat ik een nieuwe kast heb dus misschien een jaar van nu. Alhoewel mijn e6420 langer mee kan gaan eigenlijk....

Als je zo'n dual mobo koopt ben je iemand die niet veel van je mobo vraagt en er vooral niet veel geld aan uit wil geven. Dus een P35 mobo is dan toepasselijker + dit is totaal offtopic. Dus laten we het weer over ATi gaan hebben.
quote:
Two flavors

We’ve learned that ATI's single chip RV770 card comes in two flavors. The first and slower one is branded as RV770PRO, and it will be using GDDR3 memory. ATI will let its partners build them and, of course, these will be the more affordable of the two.

The second Asic is codenamed RV770XT and it comes paired with GDDR5 memory. This board will be manufactured by ATI (MBA) and it will end up faster. The new Rx7x0 generation will have two single-chip cards and we believe ATI will continue using numbers only to reduce the confusion. The larger number one will be RV700XT-based, and Radeon 4xxx has a high possibility on the naming list.

At this moment, ATI still hasn’t told its partners the official name, so it is still up in the air.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

dual ownage

Weer zo'n typisch Fudzilla bericht, weinig vertellen, waarvan nog minder interessant is, met zoveel mogelijk tekst.

:: Specs (updated)

Het zegt opzich wel iets.

Als dat bericht waar is, zullen er geen GDDR5 graka's komen die gemaakt worden door partners? (sapphire, club3d, asus etc) *raar*

G A M E !

Het zegt dus niks. Fudo lepelt informatie op die al lang en breed beschikbaar is en doet zet het er in zulke bewoordingen neer dat vragen/opmerkingen als bovenstaande van TeamxSunnYx gesteld worden op fora.

Laat ik het zo zeggen. De eerste HD3870s (dus de RV670XT) werden door AMD zelf gemaakt. Dat waren de reference designs die we kennen. De productie van de GPUs werd echter snel opgevoerd en later werden ook andere AIBs voorzien van ASICs zodat ze hun eigen kaarten konden laten fabriceren. De eerste serie daar was ATI/AMD verantwoordelijk voor, simpelweg omdat ze zo sneller hun product op de markt kunnen zetten (al is het dan in een kleiner volume dan wanneer een grote partner het zou doen, maar in het begin hebben ze nog niet veel GPUs op voorraad). Dit gebeurt al jaren op deze manier en dit zal waarschijnlijk ook weer gebeuren met de RV770. De langzamere versies (RV770Pro) daar zijn er genoeg samples van, dus die gaan al snel richting naar partners. De snellere versie (RV770XT) zal in het begin wat schaarser zijn, dus zal AMD de kaarten zelf eerst laten produceren.

Reg. datum: 29 november 2004

CJ: is de release date van juni een beetje juist?

Reg. datum: 29 november 2004

en wat verwacht jij van het performance verschil tussen gddr3 en gddr5?

Gold Squadron Reporting In!

quote:
meljor schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:29:
en wat verwacht jij van het performance verschil tussen gddr3 en gddr5?
vergelijkbaar als het veschil tussen DDR en GDDR3 denk ik.

Dual P3/EB 1Ghz, ABiT VP6, 4x 256MB PC-133 Micron, ATi 9800 Pro 256MB DDR2,V5 5500 PCI, Dual OpteronDP 285 E6, 4x 1GB PC3200 ECC Reg. Kingston, ASUS K8N DL, XFX 9800 GX2 XXX, Dual OpteronDP 248 CG, MS-9130, 2x 1GB PC3200 ECC Reg. Kingston, HD 3850 AGP.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws