Gathering of Tweakers

Quicksearch
Lekker weertje
Reg. datum: 22 februari 2005

quote:
aca schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:01:
[...]

Deze cijfers gaan echt nergens over. Een betere indicatie is t volume x prijs. Dan staat nV eerste, AMD/ATi 2e, Intel laatste.
Nee dat zou juist een hele slechte vergelijking zijn, want dan word de hele vergelijking scheef. Er wordt altijd gekeken naar verkoopaantallen. Volkswagen maakt duurder auto's dan Opel, maar als ze evenveel verkopen doet Volkswagen het echt niet beter. Als je een omzetvergelijking doet lijkt dat onterecht wel zo.

Afzet is vele maler interressanter. Market share(Marktaandeel) wordt niet bepaald door omzet maar afzet. Wie de grootste markt bedient is marktleider en dat is gewoon Intel.

Bejit wijzigde dit bericht 01-05-2008 14:29 (13%)

Nullor fetisjist
Reg. datum: 01 maart 2004

quote:
Bejit schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:27:
[...]

Nee dat zou juist een hele slechte vergelijking zijn, want dan word de hele vergelijking scheef. Er wordt altijd gekeken naar verkoopaantallen. Volkswagen maakt duurder auto's dan Opel, maar als ze evenveel verkopen doet Volkswagen het echt niet beter. Als je een omzetvergelijking doet lijkt dat onterecht wel zo.
Zo zie ik t niet. Wat betreft je vergelijking: Stel als autofabrikanten nV en ATi, en Intel als fabrikant van fietsen. Intel heeft gewoon geen vergelijkbare producten met hun IGP's uit t stenen tijdperk.

"The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane." - Nikola Tesla

quote:
aca schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 15:51:
[...]

Zo zie ik t niet. Wat betreft je vergelijking: Stel als autofabrikanten nV en ATi, en Intel als fabrikant van fietsen. Intel heeft gewoon geen vergelijkbare producten met hun IGP's uit t stenen tijdperk.
Het gaat inderdaad niet om marktaandeel, maar ook niet om de prijs / omzet. Wel om de totale winst die ermee binnengesleept wordt. En dat is omzet - kostprijs * marktaandeel.

Overigens hier een interview met NV's David Kirk over Cuda's toekomst. Paar weken geleden een meeting mee gehad en ik denk dat NV goed bezig is.: http://www.bit-tech.net/h...30/david-kirk-interview/1

The Source wijzigde dit bericht 01-05-2008 16:20 (19%)

>> E8400, 550W, HD4850X2
Reg. datum: 02 maart 2006

Deze post van Guru3D al langs geweest?

HD 4870 vs 9800GX2
quote:
We have absolutely no idea how valid these results are. Yet there are some results floating on the web showing regarding ATI's upcoming ATI HD 4870 512MB ATI HD 4870 versus the 1GB GeForce 9800 GX2. Included are Crysis and 3DMark06 results.

Let me state that anyone can make this stuff up and re-produce some nice charts. But if true .. very interesting as it would certainly seem that the new Radeon is an impressive contender. A well .. fingers crossed.

Apparent test system:

Intel Core 2 Extreme QX9650 @ 3.00GHz
ASUS P5E3 Deluxe
2×1GB OCZ DDR3 1333MHz 9-9-9-26
Western Digital 250GB 16MB SATA2 7200RPM
1GB GeForce 9800 GX2 - 600/1500/2000mhz
512MB ATI HD 4870 - 800/3400mhz (gDDR5 ?)

The results:
De resultaten laten zien dat de 4870 512MB gemiddeld zo'n 30% sneller is dan de 9800GX2.
Zou toch leuk zijn hè? :9
Ah well, we wachten gewoon nog even rustig af..

[] P182 [] NeoHE430W [] P35-DS3R [] E4400 @ 3.0 [] 2048Mb Crucial PC8500 @ 1125 [] S166 160GB @ Raid0 [] X800XL [] 226BW [] Z-2300 [] MX3200 [] 100% Noctua cooled [] Nu mn pc lekker stil is, hoor ik mn monitor zoemen !

Gold Squadron Reporting In!

maar ja ik lees het belangerijkste regelte wat wel een feit is met dat soort berichten hehe

"Let me state that anyone can make this stuff up and re-produce some nice charts."

Maare idd best appart die HD 4870 zou dan 512Bit ram moeten hebben om dat soort scores neer te zetten maar goed is maar zien dan pas geloven met fotosoep zijn er ook zat mooie resultaten te maken, ik las ook een paar weken terug dat de performance van de RV770 niet veel veranderd is in tegenstelling to de RV670, dus ja aan de ene kant zou het erg cool zijn dat ATi weer boven aan staat ala 9700 Pro syndroom dat was gewoon nog steeds ATi's beste rid ooit en ja ik heb me Hercules 9700 Pro maar weer in gebruik genomen het blijft een top kaart. _/-\o_

en ja klopt dat ie niet veel scheelt ten opsichte van de RV670 is het jammer, dat hoop ik niet we shall see :) ik ben van kom moar op :D

Dual P3/EB 1Ghz, ABiT VP6, 4x 256MB PC-133 Micron, ATi 9800 Pro 256MB DDR2,V5 5500 PCI, Dual OpteronDP 285 E6, 4x 1GB PC3200 ECC Reg. Kingston, ASUS K8N DL, XFX 9800 GX2 XXX, Dual OpteronDP 248 CG, MS-9130, 2x 1GB PC3200 ECC Reg. Kingston, HD 3850 AGP.

Reg. datum: 27 oktober 2005

quote:
R4uw schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 03:39:

HD 4870 vs 9800GX2
Deze benchmarks zijn oorspronkelijk afkomstig van de Turkse site Bilgiustam

ComputerBase heeft het volgende te zeggen over deze benchmarks:
quote:
Die türkischen Kollegen von Bilgiustam haben zumindest einige Messwerte bereit gestellt, wobei man dessen Wahrheitsgehalt aber stark hinterfragen sollte, da die Seite in der Vergangenheit nicht immer durch zuverlässige Daten glänzen konnte.
Ik hecht sowieso weinig waarde aan deze cijfers totdat de meer gerenomeerde sites met vergelijkbare cijfers op de proppen komen. Time will tell.

AMD Athlon X2 6000+ | AC Freezer 64 Pro | Abit AX78 AMD770 | Sapphire HD4850 512MB | 2 x 160GB WD Raid0 | 2GB OCZ Platinum DDR800 | Coolermaster eXtremePower 430 Watt | Razer Diamondback Plasma | Crt 19" IIyama LS902UT

Nullor fetisjist
Reg. datum: 01 maart 2004

quote:
R4uw schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 03:39:

HD 4870 vs 9800GX2
De bron van die plaatjes komt volgens mij van dezelfde site als t grafiekje destijds over de performance van de R600 tegenover de G80 in Crysis (alpha/beta). Ik heb t over dat plaatje dat maandenlang in CJ's startpost heeft gestaan. Daar was niet zo heel veel van waar... :+

Edit:

deze:

http://www.techpowerup.com/img/07-04-14/Bilgi_2900XT_8800GTX_2.jpg

aca wijzigde dit bericht 02-05-2008 10:43 (9%)

"The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane." - Nikola Tesla

Het lijkt me duidelijk.

Nvidia verlaagt performance van ati kaarten door geld te gooien naar de game developers. Natuurlijk met steun van de illuminati.

Lekker weertje
Reg. datum: 22 februari 2005

quote:
aca schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 15:51:
[...]

Maakt niks uit, gaat hier om markt aandeel op de notebook markt.

Dan maakt niet uit of je nou een 88000M GTX hebt of een X3100.
quote:
The Source schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 16:01:
[...] Overigens hier een interview met NV's David Kirk over Cuda's toekomst. Paar weken geleden een meeting mee gehad en ik denk dat NV goed bezig is.: http://www.bit-tech.net/h...30/david-kirk-interview/1
En wat is de GPGPU killer app?
quote:
Obi-Wan Kenobi schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 04:05:
maar ja ik lees het belangerijkste regelte wat wel een feit is met dat soort berichten hehe

"Let me state that anyone can make this stuff up and re-produce some nice charts."

Maare idd best appart die HD 4870 zou dan 512Bit ram moeten hebben om dat soort scores neer te zetten maar goed is maar zien dan pas geloven met fotosoep zijn er ook zat mooie resultaten te maken, ik las ook een paar weken terug dat de performance van de RV770 niet veel veranderd is in tegenstelling to de RV670, dus ja aan de ene kant zou het erg cool zijn dat ATi weer boven aan staat ala 9700 Pro syndroom dat was gewoon nog steeds ATi's beste rid ooit en ja ik heb me Hercules 9700 Pro maar weer in gebruik genomen het blijft een top kaart. _/-\o_

en ja klopt dat ie niet veel scheelt ten opsichte van de RV670 is het jammer, dat hoop ik niet we shall see :) ik ben van kom moar op :D
Nee hoor. want GDDR5 levert op die speeds bijna de dubbele bandbreedte wat de HD3870's nu doen. En die was niet echt limited alleen in een paar gevalletjes.

Maar mochten deze scores waar zijn dan weet ik niet wat ATi heeft gedaan... Ik verwacht eigenlijk dat ze ongeveer de performance van een HD3870 X2 gaan halen in games waar die het goed doet. In de games waar de X2 niet goed ondersteunt wordt zal i het makkelijk winnen. Maar anders zal hij denk ik net wat trager zijn (gezien de huidige specs) laat staan de GX2 verslaan die 20% sneller is.

Astennu wijzigde dit bericht 02-05-2008 19:07 (14%)

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Mr Majestic

Kan wel weer ns wat nieuws gebruiken op GPU gebied, :P ben dus benieuwd of hun glazen bol het dit keer goed heeft!

http://www.theinquirer.ne...5/02/summer-bring-gpu-war
quote:
Summer will bring a GPU war
Analysis PR teams gear up for carnage

By Charlie Demerjian: Friday, 02 May 2008, 5:05 PM

THIS SUMMER WE are going to see an large scale GPU war, something we haven't really seen for a few years now. Nvidia may have all the headlines today , but ATI has been plotting and rebuilding for the 7xx series launch.

Last year, the mere suggestion of ATI doing well was laughed at, but the firm took the outright lead with the X2 cards and forced NV into the reactionary GX2. ATI can do three and four-way adequately, albeit with the the Broken OS, while NV can only do it in name. Same with the bucket called 'hybrid' for both power and frame rate.

ATI has been plotting a comeback, and the R770/R700 parts should take the outright lead once again. The trick to the cards is what we told you almost two years ago, no more big GPUs.

You saw a little of that with the 3870X2, but the bridge was a simple PCIe switch. The real magic this time is a bridge that shares memory, GDDR5 in this case. Yup, you will have 2 GPUs with one set of memory.

This simplifies designs, lowers chip cost, and speeds time to market. You get two full variants for the design cost of 1.25, and you are on the happy end of the cost/area curve for fabbing silicon. While the early word on GT200 is that it is again 500mm^2+, ATI will have 2x chips that are much smaller, which translates into a huge cost advantage.

The other nice thing is that the bridge should keep the GPUs hidden from the system. This has a disadvantage of hard-wiring in the Crossfire modes leaving a little performance on the table, but when you have two of them in the system, it looks like two GPUs, not four. One look at the 1 -> 2 -> 4 scaling rates will show what a win that is.

What it comes down to in the end is that ATI looks to have built up a technological lead that NV is reacting to. It is the same thing that happened about the time when NV first released SLI, it had all the answers and ATI had to catch up. Now the tables are turned.

Another interesting change is on the PR side. NV has been mouthing off to anyone who won't run away fast enough while ATI has been silent. Some minor reshuffling at the ATI PR camp says that they are prepping for an outright hot war. As you know, it is always the silent ones that are the most trouble.

This summer we will see both trends come to a head, a new resurgent ATI technological lineup with a PR team willing to beat heads to get the job done. NV will be playing catchup with a long list of paper technologies and a few real ones.

The shouting should be pretty intense, and with Intel flipping sides, things will be all the more interesting. µ
Leuk stukje. Klinkt erg goed dat het geheugen nu wel gedeeld is. En we straks dus een X2 zien met echt 1 GB aan ram. Met dus maar een keer die gegevens. in het geheugen voor 2 gpu's. Minder overhead dus.

Of dit allemaal waar is is nog de vraag. Maar het is logisch want anders kom je niet dichter bij die 100%. Ik ben erg benieuwd want de huidige X2 is gewoon niet goed genoeg om het tegen een super single chip op te nemen. Soms is de performance perfect een andere keer kom je niet verder dan de helft van wat de kaart zou kunnen.

Het wordt inderdaad een grote VGA oorlog deze zomer.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

De RV770 moet niet alleen competitief zijn, het zal de melkkoe van amd moeten worden want op CPU gebied zit er voor nog zeker 6-9 maand niets interessant aan te komen.
Het hoofddoel van AMD moet het dichten van het performance / transistor gat worden, momenteel zijn ze enkel competitief omdat ze op een kleiner productieproces zitten.
quote:
oeLangOetan schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 00:07:
Het hoofddoel van AMD moet het dichten van het performance / transistor gat worden, momenteel zijn ze enkel competitief omdat ze op een kleiner productieproces zitten.
Dat is met Intel niet anders... :)

ik vind dat de gpu oorlog al was begonnen met de hd3850 and 3870.

Laten we hopen dat deze nieuwe ati's echt zo goed zijn. Alleen maar beter voor ons de consument.

Gold Squadron Reporting In!

@ Astennu

heh je vergeet iets ;)

De bandbreedte zegt niets helaas aangezien een HD 2900 XT 106 GB per sec ook bijna het dubbele bandbreedte van een HD 3870 had aka 57,4 GB per sec ;) en ja het verschil qua performance was nihil helaas. :+

Gold Leader wijzigde dit bericht 03-05-2008 06:24 (10%)

Dual P3/EB 1Ghz, ABiT VP6, 4x 256MB PC-133 Micron, ATi 9800 Pro 256MB DDR2,V5 5500 PCI, Dual OpteronDP 285 E6, 4x 1GB PC3200 ECC Reg. Kingston, ASUS K8N DL, XFX 9800 GX2 XXX, Dual OpteronDP 248 CG, MS-9130, 2x 1GB PC3200 ECC Reg. Kingston, HD 3850 AGP.

quote:
The other nice thing is that the bridge should keep the GPUs hidden from the system. This has a disadvantage of hard-wiring in the Crossfire modes leaving a little performance on the table, but when you have two of them in the system, it looks like two GPUs, not four. One look at the 1 -> 2 -> 4 scaling rates will show what a win that is.
Bron: http://www.theinquirer.ne...5/02/summer-bring-gpu-war

Dit is wel interessant aangezien AMD een tijdje geleden al het één en ander heeft gezegd over reversed hyperthreading op de Athlon X2 processor. Hier is het echter nooit van gekomen, maar misschein dat ze die kennis hebben geimplementeerd in de GPU markt toen ATI erbij kwam?

En als de videodrivers nu al (en de games straks misschien ook) ondersteuning hebben voor 3 of 4 videochips in Crossfire, zou je dan ook drie of vier van die X2 dual-GPU kaarten kunnen koppelen in CrossfireX?

Ik ben benieuwd wat die GT200 van NV gaat doen, want als ze met hun monolithische mega-chip niet de HD4870 X2 van AMD kunnen bijhouden hebben ze een groot probleem. Als ze een dual-gpu kaart moeten maken van de GT200 wordt het moeilijk, want de productiekosten worden dan erg hoog en koelingsproblemen liggen dan ook op de loer.

AMD is al veel verder met dual-gpu, want met Crossfire kun je nog steeds meerdere monitoren aansturen, met SLI kan dat niet. Ook is Crossfire veel flexibeler met dual-triple-quad combinaties tussen verschillende kaarten. En als twee chips inderdaad gedeeld videogeheugen krijgen heeft dat natuurlijk een groot voordeel t.a.v. de grootte en dikte van het PCB en dan wordt de kaart ook weer wat goedkoper te produceren. :)

ATI - the way it is played :P

quote:
Obi-Wan Kenobi schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 06:23:
@ Astennu

heh je vergeet iets ;)

De bandbreedte zegt niets helaas aangezien een HD 2900 XT 106 GB per sec ook bijna het dubbele bandbreedte van een HD 3870 had aka 57,4 GB per sec ;) en ja het verschil qua performance was nihil helaas. :+
Was het probleem daar niet dat de 16 ROPs van de HD2900XT te weinig waren om een 512 bit geheugen bus goed te benutten?

anathema

quote:
Obi-Wan Kenobi schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 06:23:
@ Astennu

heh je vergeet iets ;)

Ook helemaal waar. Maar de persoon waar ik op reageerde beweerde dat die scores alleen konde kloppen als de kaart een 512 bit bus had. Maar dat is dus niet het geval.

+ De RV770 heeft meer shaders en op hogere snelheden + meer texture units dus ik neem aan dat hij nu wel wat meer bandbreedte kan gebruiken. Bij nVidia is dat wel erg duidelijk te zien dat de G92 wat meer kan gebruiken zie ook dat de G80 met 384 Bit bus soms nog steeds stukken sneller is.
quote:
anathema schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 12:12:
[...]

Was het probleem daar niet dat de 16 ROPs van de HD2900XT te weinig waren om een 512 bit geheugen bus goed te benutten?
In dat geval heeft de RV770 dat weer want die heeft ook 16 robs op 850 MHz. Dus ik neem aan dat dat het niet is.

Astennu wijzigde dit bericht 03-05-2008 13:18 (38%)

quote:
Astennu schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 13:16:
[...]

In dat geval heeft de RV770 dat weer want die heeft ook 16 robs op 850 MHz. Dus ik neem aan dat dat het niet is.
Ja, maar die heeft weer een 256 bits bus waar 16 ROPs blijkbaar wel genoeg voor is en waarmee je wel voordeel kan halen uit sneller geklokt geheugen. (hoop ik tenminste)
De 8800GTX heeftt met zn 384 bits bus 24 ROPs en die maakt, wellicht daardoor, zeker wel gebruik van de extra bandbreedte dat dit oplevert.

anathema

quote:
anathema schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 13:42:
[...]

Ja, maar die heeft weer een 256 bits bus waar 16 ROPs blijkbaar wel genoeg voor is en waarmee je wel voordeel kan halen uit sneller geklokt geheugen. (hoop ik tenminste)
De 8800GTX heeftt met zn 384 bits bus 24 ROPs en die maakt, wellicht daardoor, zeker wel gebruik van de extra bandbreedte dat dit oplevert.
Mja hoeft niet he. nVidia heeft al een tijd een stuk meer robs dan ATi maar de ATi kaarten doen het in verhouding toch erg goed. En aangezien ATi ook kiest om bij de RV770 er weer 16 te gebruiken zal het wel niet aan de robs liggen.

Je moet het een beetje zo zien een Intel ATOM cpu is ook geen C2D beide zijn het cpu's maar de een is veel sneller dan de ander op de zelfde clockspeeds. Dit kan hier ook het geval zijn bij de robs van ATi vs nVidia.

quote:
Astennu schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 13:47:
[...]

Mja hoeft niet he. nVidia heeft al een tijd een stuk meer robs dan ATi maar de ATi kaarten doen het in verhouding toch erg goed. En aangezien ATi ook kiest om bij de RV770 er weer 16 te gebruiken zal het wel niet aan de robs liggen.

Je moet het een beetje zo zien een Intel ATOM cpu is ook geen C2D beide zijn het cpu's maar de een is veel sneller dan de ander op de zelfde clockspeeds. Dit kan hier ook het geval zijn bij de robs van ATi vs nVidia.
Omdat ATI voor een 256 bits bus kiest met de RV770 lijkt 16 ROPs ook wel weer logisch.
Nvidia kaarten hebben ook niet meer ROPs in verhouding tot geheugen bus dan ATI de laatste jaren.
Wat je namelijk ziet is:

8800GTX: 384 bit-24 ROPs
8800GTS 640: 320 bit-20 ROPs
8800GT/S G92: 256 bit-16 ROPs
7800/7900GTX etc.: 256 bit-16 ROPs
HD3870/50/X1900XT etc: 256 bits-16 ROPs
HD2900XT: 512 bit-16 ROPs

Alleen de HD2900XT heeft minder ROPs in verhouding met geheugenbandbreedte en presteert in verhouding ook het slechts tov beschikbare theoretische bandbreedte.
Maar wellicht is dit toeval en is er een andere reden voor dit, CJ?

anathema

G A M E !

De HD2900XT met 512-bit memory interface was voornamelijk om aan te tonen dat het mogelijk was om zoiets te bouwen. Een testcase. Nu ze de techniek onder controle hebben is het mogelijk dat ze dit in de toekomst weer gaan inzetten...

Dat een 256-bit memory interface volstaat, zie je al aan de RV670 (en ook de G92 in vergelijking tot de G80) die door verbeterde bandbreedte besparende technieken efficienter om kon gaan met de beschikbare bandbreedte.

Staar je niet blind op de bandbreedte bij de R600. Kijk meer naar de evolutie van de geheugencontroller van R300 -> R520 -> R600. Eerst hadden ze een crossbar memory controller (R3x0/R4x0), daarna kwam de partially distributed ringbus (R5x0) en bij de R6x0 kwam de fully distributed ringbus. Dit is niet voor jan-met-de-korte-achternaam gedaan en een stuk interessanter met het oog op toekomstige AMD GPUs. ;)

Elke keer als iemand een vraag stelt in het ATI Nieuwsdiscussietopic die simpelweg beantwoord kan worden door de First Post te lezen dan wel de QUICKSEARCH te gebruiken... ga ik een klein beetje dood van binnen.... ;-(

waar zijn de visjes
Reg. datum: 30 december 2000

quote:
CJ schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 15:36:
De HD2900XT met 512-bit memory interface was voornamelijk om aan te tonen dat het mogelijk was om zoiets te bouwen. Een testcase.
Ik hoop toch dat het meer een serieuze poging was om videokaarten te verkopen, anders mogen de aandeelhouders de rest van de leiding ook nog wel wegsturen. :/

Yeah well. The Dude abides.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws