Reg. datum: 10 mei 2004
Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM
Forum » Fotografie » Fotografie Algemeen » Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0
Pagina: 1 2 3 4 ... 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... 96 97 98 99 last
Nieuw TopicTerugsturen en deze foto mee sturen zou ik zeggen. Dit is niet wat je van die lens mag verwachtenquote:8pack schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:36:
Ik heb nog wat verder getest met de Canon 10-22, en de scherpte is toch wel goed in orde. Wat me wel een beetje tegenvalt is de chromatische aberatie. Kan CA per exemplaar verschillen, nee toch lijkt me? Dat zit gewoon in het soort glas, niet in een fabricagefoutje lijkt me.
Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM
Ik denk dat CA kan variëren, zowel door fouten in de uitlijning van de lenzen bij assemblage, als afwijkingen in de slijpvorm van de lens. Het lijkt me dat dat laatste het strengst gecontroleerd zal worden.quote:8pack schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:36:
Ik heb nog wat verder getest met de Canon 10-22, en de scherpte is toch wel goed in orde. Wat me wel een beetje tegenvalt is de chromatische aberatie. Kan CA per exemplaar verschillen, nee toch lijkt me? Dat zit gewoon in het soort glas, niet in een fabricagefoutje lijkt me.
Absoluut. In onscherpte kan CA wel tientallen pixels beslaan (afhankelijk van focusafstand, diafragma en afstand van het voorwerp met CA), alleen is dat stukje van je voorbeeldfoto nauwelijks OOF.quote:Hier een voorbeeld: een crop helemaal links op de foto:
[afbeelding]
Best wat CA vind ik. Photozone heeft het over 1,25 pixels, maar dit is wel een stuk meer, of komt dat doordat het object out of focus is?
Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!
Tja, je kan moeilijk 10 of 15 lenzen van ieder type gaan testen natuurlijk.. maar je hebt wel gelijk inderdaad.quote:Aham brahmasmi schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:04:
[...]
Het probleem met lenzentests zoals van photozone is dat er totaal geen statistische onderbouwing is. Vaak is slechts een enkel exemplaar getest, waardoor de test niet per se representatief is voor de gemiddelde lens die in de winkelschappen ligt.
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Het klinkt mij niet logisch dat CA per exemplaar kan variëren. CA wordt immers veroorzaakt doordat in glas de brekingsindex voor verschillende kleuren verschillend is. Als er een slijpfout in een lens zit uit zich dat in onscherpte, de brekingsindex voor de verschillende kleuren wordt daar niet door beïnvloed lijkt mij. Maar misschien zit ik er naast hoor.quote:Aham brahmasmi schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 19:04:
[...]
Ik denk dat CA kan variëren, zowel door fouten in de uitlijning van de lenzen bij assemblage, als afwijkingen in de slijpvorm van de lens. Het lijkt me dat dat laatste het strengst gecontroleerd zal worden.
[...]
Absoluut. In onscherpte kan CA wel tientallen pixels beslaan (afhankelijk van focusafstand, diafragma en afstand van het voorwerp met CA), alleen is dat stukje van je voorbeeldfoto nauwelijks OOF.
Heb je geprobeerd hoe gemakkelijk de CA te corrigeren is (in Lightroom alt inhouden als je de twee sliders voor CA gebruikt)? Bij groothoeklenzen is dit volgens mij meestal gemakkelijker dan bij tele, omdat de meeste CA zich binnen de grote scherptediepte bevindt. CA in onscherpe gebieden is soms helemaal niet te corrigeren met de bestaande middelen.
Het probleem met lenzentests zoals van photozone is dat er totaal geen statistische onderbouwing is. Vaak is slechts een enkel exemplaar getest, waardoor de test niet per se representatief is voor de gemiddelde lens die in de winkelschappen ligt.

Ik ben het in princiepe met je eens.... komt ie, maar.... ik denk ook dat de QC die een fabrikant uitvoert op een onderdeel wat ter review aangeboden wordt wel een stuk hoger/intensiever is dan diegen die in de winkel komen liggen.quote:Het probleem met lenzentests zoals van photozone is dat er totaal geen statistische onderbouwing is. Vaak is slechts een enkel exemplaar getest, waardoor de test niet per se representatief is voor de gemiddelde lens die in de winkelschappen ligt.
e-400 zuiko 14-42
Powermac G5 casemod / PC specs / Macbook Pro 15.4", 2 GB mem, 7200rpm 100 GB HDD / iPhone US 8GB
Heb zelf ook een 10-22 en dit ziet er wel herkenbaar uit. Meestal bij iets agressiever tegenlicht, maar het aantal pixels is wel herkenbaar. In LR of ACR kan ik het vaak aardig wegwerken door onder Lens Corrections Red/Cyan op -27 en Blue/Yellow op +15 te zetten (vraag me af wat andere mensen bij deze lens gebruiken).quote:8pack schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:38:
[...]
Maar verder iemand commentaar op de ca van de 10-22, normaal of niet?
"Ik denk dat God, toen hij de mens schiep, zijn bekwaamheid enigszins overschatte"
Bedankt voor de tip. Ben niet zo bedreven met PS dat ik dit zo allemaal fftjes doe maar ik kom er vast wel uit.quote:Kheldar schreef op zondag 06 juli 2008 @ 01:45:
[...]
Heb zelf ook een 10-22 en dit ziet er wel herkenbaar uit. Meestal bij iets agressiever tegenlicht, maar het aantal pixels is wel herkenbaar. In LR of ACR kan ik het vaak aardig wegwerken door onder Lens Corrections Red/Cyan op -27 en Blue/Yellow op +15 te zetten (vraag me af wat andere mensen bij deze lens gebruiken).
Zie dat je voor je eerste crop CS2 hebt gebruikt. Weet niet zeker of de Lens Corrections al in de bijbehorende ACR zitten, maar mocht dat zo zijn, dan kan je vanuit Bridge de CA-correctie op je eerste foto toepassen en deze setting dan met de rest syncen, zodat ze allemaal in een keer goed zijn. Of je pikt alleen de de platen eruit die CA (zouden kunnen) hebben en synct die.
Zou ik graag willen lezen (ik sta voor ongeveer dezelfde keuze als weebl) maar ik kan het niet vinden. Staat dit in dit Topic of een vorige versie? Ik weet niet hoe ik al jouw posts in dit Topic op een rijtje krijg, misschien kan dat wel maar ik weet niet hoe. Linkje?quote:GoT schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 07:02:
Ik heb hiervoor de 70-300 gehad, deze is inmiddels vervangen voor een 70-200 F4 IS.
Een paar pagina's terugbladeren kan je lezen waarom.
C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, VISTA Ultimate
Rechtsboven op de pagina zit een knopje quicksearch en daar kan je Dit topic (poster) selecterenquote:LenNerd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:15:
[...]
Zou ik graag willen lezen (ik sta voor ongeveer dezelfde keuze als weebl) maar ik kan het niet vinden. Staat dit in dit Topic of een vorige versie? Ik weet niet hoe ik al jouw posts in dit Topic op een rijtje krijg, misschien kan dat wel maar ik weet niet hoe. Linkje?
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
neographikal wijzigde dit bericht 06-07-2008 15:34 (8%)
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Bij Photozone zijn de geteste lenzen allemaal geleend van particulieren, vziw.quote:philippevk schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 23:37:
[...]
Ik ben het in princiepe met je eens.... komt ie, maar.... ik denk ook dat de QC die een fabrikant uitvoert op een onderdeel wat ter review aangeboden wordt wel een stuk hoger/intensiever is dan diegen die in de winkel komen liggen.
(tenzij de reviewer er een uit de winkel koopt, dan heb ik niets gezegd).
Scherpe foto'tjes zonder noemenswaardige CA. Ik zie alleen een heel klein beetje CA bij die "vergaderfoto", maar dat is niet meer dan 1 pixel ofzo en alleen maar te zien als ik bewust 1:1 zoek naar CA.quote:neographikal schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:32:
Ter referentie: wat shots van de 10-22, allemaal wideopen, LR default conversie (conservatieve sharpening en kleuren dus) samen met wat shots met flink wat tegenlicht. In de submap zitten de foto's met wat bewerking:
http://fileshare.neofoto.nl/10-22-wideopen-LR-default.zip
Canon EOS 450D | Sigma EX 18-50 mm F2.8 Macro | Sigma EX 50-150 mm F2.8 |
B+W UV F-Pro MRC 67mm | B+W UV F-Pro MRC 72mm | Lowe Pro Sling Shot 200 AW
Ik heb zelf een 70-300 IS USM, maar ik heb ook veel gefotografeerd met een 70-200 F4 en 70-200 F2.8 IS. Die laatste twee zijn inderdaad een stuk degelijker, maar "speelgoed" is zwaar overtrokken. Persoonlijk vind ik de 70-300 degelijk genoeg voor normaal gebruik. Ik heb het ding meegenomen naar de woestijn en delta's in Botswana en de jungle in Sumatra en geen centje pijn. Ik heb ook een 10-22 en die vind ik een stuk goedkoper aanvoelen. Kleuren en contast van de 70-200 F4 zijn wellicht iets beter, maar "rondjes rennen om de optiek van de 70-300" is zwaar overtrokken.quote:Henk schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 12:34:
Een 70-300 had echt speelgoed geweest naast die /2.8IS en direct weggegaan....
Canon 40D/350D+grip, Canon 580EX, Canon EF-S 10-22, Sigma 17-70, Canon EF 50/1.8, Canon EF 70-300 IS
Daarom zaten die shots er ook tussen, gewoon wideopen met een bak tegenlicht: geen schijntje pijnquote:universal creations schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:14:
[...]
Scherpe foto'tjes zonder noemenswaardige CA. Ik zie alleen een heel klein beetje CA bij die "vergaderfoto", maar dat is niet meer dan 1 pixel ofzo en alleen maar te zien als ik bewust 1:1 zoek naar CA.
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Hmm, ja dat ziet er volgens mij wel beter uit. Ik wil hem helemaal niet terugsturen maar is dit reden om het toch te doen, en voldoende afwijking dat ze hem om wíllen ruilen denken jullie?quote:neographikal schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:32:
Ter referentie: wat shots van de 10-22, allemaal wideopen, LR default conversie (conservatieve sharpening en kleuren dus) samen met wat shots met flink wat tegenlicht. In de submap zitten de foto's met wat bewerking:
http://fileshare.neofoto.nl/10-22-wideopen-LR-default.zip
Ik denk dat ie deze bedoelt:quote:LenNerd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:15:
[...]
Zou ik graag willen lezen (ik sta voor ongeveer dezelfde keuze als weebl) maar ik kan het niet vinden. Staat dit in dit Topic of een vorige versie? Ik weet niet hoe ik al jouw posts in dit Topic op een rijtje krijg, misschien kan dat wel maar ik weet niet hoe. Linkje?
EOS 450D - EF-S 18-55mm F3.5-5.6 iS - EF 50mm F1.8 - EF 70-200mm F4.0L iS USM
Ik zou mijn keuze niet echt af laten hangen of een lens lastiger te krijgen is. Dan maar wat langer wachten. Het verschil tussen deze lenzen is zo'n 300 euro. Daarvoor krijg je natuurlijk IS, maar ook weathersealing. Vraag is of die weathersealing zin heeft op een niet ge-weathersealede body, maargoed.quote:weebl schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:03:
[...]
Ik denk dat ie deze bedoelt:
GoT in "Het grote Canonmount-objectieven-topic v..."
Ik ga nu sowieso een EF 70-200 F4 nemen, ik twijfel nu nog (jaja, ik ben niet echt besluitvaardig) of ik degene zonder iS pak (heb ik in principe genoeg ¤¤¤ voor, echter wel lastig te krijgen), of dat ik doorspaar voor eentje met iS (is veel beter te krijgen, wel flink duurder). Dilemma's, dilemma's...
Is iS het die paar honderd euro extra waard?
hw-photo.nl v2!
400d || 24-105 F4L IS || 70-200 F4L || 100 F2.8 Macro || 430EX
C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, VISTA Ultimate
Canon 30D, 60+100 F2.8 Macro,17-55 F2.8 EW83J, 70-200 F4/IS, 580EX2, wh/go/gr omni bounce, 8GB Extreme III, B+W Pol.Filter MRC

Rataplan wijzigde dit bericht 07-07-2008 10:33 (12%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... 96 97 98 99 last
Dit topic is gesloten.