Of ik overstap naar de 5d weet ik echt nog niet, sowieso nu nog niet.
FF lokt me wel heel erg, mijn 10-22 ruil ik dan om naar een 17-40, mijn 17-50 naar een 28-75 tamron en mijn 70-200 wordt eindelijk een beetje bruikbaar
Van 30D en mijn lenzen naar 5D met 17-40L 28-75 2.8 tammy en 70-200 2.8L kost me misschien 300 euro. Niet zo heel veel geld. (2e hands 5d uiteraard)
De kans is er eveneens dat ik vanaf nu hard ga sparen en de 5dmkII op het oog houdt.
Ik zie wel even,
Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase
Het is opzich een pracht van een cam, ik vind alleen die AF-unit af en toe wat jammer... maar dat is misschien ook wennen, je stelt jezelf overwegend toch al snel in naar de beperkingen van de middelen die je hebt...quote:Nomad schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:02:
Ik wil eigenlijk niet veel verder met macro fotografie, het is niet de richting die ik op wil. Mijn 30D heeft inderdaad nog niet zoveel gelopen, 8k nu.
Of ik overstap naar de 5d weet ik echt nog niet, sowieso nu nog niet.
Primaquote:FF lokt me wel heel erg, mijn 10-22 ruil ik dan om naar een 17-40,
heiligschennisquote:mijn 17-50 naar een 28-75 tamron
truequote:en mijn 70-200 wordt eindelijk een beetje bruikbaar.
Dat zou ik zeker doen ja... alleen al omdat bij de 5DII launch de 5DI's gedropt gaan worden op MP én in de winkelsquote:Van 30D en mijn lenzen naar 5D met 17-40L 28-75 2.8 tammy en 70-200 2.8L kost me misschien 300 euro. Niet zo heel veel geld. (2e hands 5d uiteraard)
De kans is er eveneens dat ik vanaf nu hard ga sparen en de 5dmkII op het oog houdt.
Ik zie wel even,
Ja Canon moet potverdorie opschieten met de opvolger van de 5D. De 3**/4** serie en de *0 serie krijgen elke paar maanden zo'n beetje een update maar de 5D is onderhand alweer een jaartje of 4-5 oud ofzo? Ik wil een 5D maar ik wil er niet te veel voor betalen (oes bint zuunig)quote:Henk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:14:
Dat zou ik zeker doen ja... alleen al omdat bij de 5DII launch de 5DI's gedropt gaan worden op MP én in de winkels
Reg. datum: 10 maart 2005
de 5D is nog geen drie jaar oud en de cyclus van 1D camera's bij Canon is 3 jaar. Zoals bijna de hele wereld verwacht ook ik dat dat ook voor de 5D zal gelden en dat er in september een opvolger aangekondigd zal worden.quote:Sharky schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:30:
[...]Ja Canon moet potverdorie opschieten met de opvolger van de 5D. De 3**/4** serie en de *0 serie krijgen elke paar maanden zo'n beetje een update maar de 5D is onderhand alweer een jaartje of 4-5 oud ofzo? Ik wil een 5D maar ik wil er niet te veel voor betalen (oes bint zuunig)
De 5D kost nu al geen drol meer, na de introductie van zijn opvolger zal hij vast wel wat in prijs dalen, maar ik verwacht niet dat ze lang naast elkaar verkocht worden.
Reg. datum: 22 november 2001
Tja, voor mij waren het 2 dingen die de doorslag gaven:quote:xbake schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:56:
ik snap dat eigenlijk niet. Zoveel meer is FF toch niet ? een crop kan toch prima voldoen
oké, sommige camera's hebben dan een beter AF systeem of een grotere zoeker, maar is het écht dat geld meer waard ? als je gewoon fotografeert als hobby, dunnow, ik vind mn 40D in elk geval zupageil
grotere zoeker
Sinds ik die 1d heb ben ik daar echt mee verwend. Geloof me, met een 1,6x camerazoekertje zie je echt niet precies of je f/1.8 lens op de ogen of de neus scherpstelt. Dit gaat helemaal op wanneer je onderwerp wat verder weg staat waardoor een oor, oog en neus samen onder het focuspunt vallen. Met die grote zoeker zie je het wel, en goed ook, dan kan je met FTM nog gewoon corrigeren.
krappere scherptediepte bij gelijke beeldhoek
Met FF kan je met een groothoeklens ook nog een onderwerp isoleren. Waar je met een cropcamera eigelijk al een 30 1.4 (zelfde beeldhoek als 48mm op ff), 50 1.8 (80mm op ff) of zelfs 85 1.8 (136mm op ff) nodig hebt voor een mooie achtergrondblur waarmee je onderwerp 'los' komt, kan dat nu met een 35mm lens, zelfs met 24mm/2.8 komt je onderwerp mooi los. voorbeeldje van 35/2.0 op ff
Dit kan een nadeel zijn als je bijv alleen macro doet, maar voor mijn 'ding' is 't ideaal en ook echt iets wat niet op crop na te doen is.
Bijkomend zijn er nog wel wat voordelen die m'n 20d niet had, zoals een nog wat fijnere handgreep, die C-instelling waar je ineens je voorkeursinstellingen krijgt, wat meer resolutie, je hebt een stop winst qua iso-ruis, foto's hebben echt meer detail en ohja m'n 70-200 heeft nu een veel fijner bereik . Dat laatste is trouwens iets wat je gewoon moet ervaren om 't te waarderen.
Die onzichtbare focuspunten werken trouwens wel verrekte goed, hij is in ai-servo echt stukken beter dan m'n 20d (die qua af hetzelfde doet als de 30d). Pakt veel eerder, blijft beter scherp bij bewegende onderwerpen (vooral wanneer het onderwerp een beetje door je zoeker beweegt, dus niet precies op je middelste focuspunt blijft stilstaan... wat in de praktijk dus nogal vaak voorkomt). Qua specs is 't misschien niet so spannend maar in 't gebruik merk je het echt wel.quote:neographikal schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:58:
Grap is dat de AF van de 5D gewoon die van de 30D is met wat extra onzichtbare focuspunten in het midden voor AF-servo. Je schiet er wat dat betreft geen jota mee op, sterker nog, de verdeling van de AF-punten is nogal euhh Olympus-like
Ik merk 't vooral bij m'n 85 met USM, maar zelfs op de 35/2 met z'n afd motortje merk je dat ie sneller pakt en meteen goed zit.
AF-tracking over meerdere focuspunten (dus overpakken naar de buitenste ring) werkt nog steeds even brak als op de 20d... daar is 't systeem van de 1-serie echt superieur.
De verdeling is minder ideaal inderdaad, daar ben ik het met je over eens. Vooral als je veelvuldig van de buitenste af-punten gebruik maakt is 't wat lastiger want die liggen een stuk meer naar 't midden. (net als vruuuugher bij de analoge eos-en) Voor sport is 't helemaal lastig, maar daarvoor moet je sowieso geen 5d hebben, daar zijn veel betere camera's voor.
Over dat wachten op een 5d2: tja kun je inderdaad doen. Vooral omdat er nu eigelijk toch weinig aantrekkelijk geprijsde 2e hands 5d's te koop zijn.
1D 5D 16/2.8 35/2.0 50/1.8 85/1.8 100/2.0 12-24/4.0 24-70/2.8 28-105/3.5-4.5 70-200/2.8
Oh echt? Dacht dat hij al langer bestond. Nou ja, niet dat ik hem heel hard nodig heb ofzo maar 1D icm 5D is voor mij iig een ideale combo. Ik heb nog wel even geduld...quote:lateef schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:00:
[...]
de 5D is nog geen drie jaar oud en de cyclus van 1D camera's bij Canon is 3 jaar.
en daar kwamen voor mij nog twee dingen bij:quote:abrakadaver schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:04:
[...]Tja, voor mij waren het 2 dingen die de doorslag gaven:
beeldkwaliteit
dat is voornamelijk smaak, maar ik vind de beeldkwaliteit van Canon's APS-c camera's helemaal niets. de feel van de 5D vind ik véél aangenamer, 'analoogiger'.
lensbereik
lenzen zijn ontworpen voor het bereik waarvoor ze worden gebruikt. een 35mm lens bijv. is ontworpen als lichte groothoeklens en functioneert ook als dusdanig. voor het APS-c systeem zijn maar twee serieuze lenzen ontworpen; de 10-22 en de 17-55. misschien drie, als je die 60mm macro erbij neemt.
Volgens mij wordt het echt hoog tijd dat die 5D opvolger nu eindelijk komt. de X0D en de XX0D series worden elke 1,5 jaar vervangen, en gezien de snelle ontwikkelingen snap ik niet waarom dat bij de 5D niet ook gebeurt. Ik vind de 5D nu kopen iig geen optie, de kans is groot dat je over een aantal weken/maanden voor ongeveer dezelfde prijs een aanzienlijk betere opvolger kan kopen.quote:lateef schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:00:
[...]
de 5D is nog geen drie jaar oud en de cyclus van 1D camera's bij Canon is 3 jaar. Zoals bijna de hele wereld verwacht ook ik dat dat ook voor de 5D zal gelden en dat er in september een opvolger aangekondigd zal worden.
De 5D kost nu al geen drol meer, na de introductie van zijn opvolger zal hij vast wel wat in prijs dalen, maar ik verwacht niet dat ze lang naast elkaar verkocht worden.
Ben benieuwd of er snel een 3D/7D of 5D mkII komt, maar goed daar is al genoeg over gespeculeerd.
8pack wijzigde dit bericht 18-06-2008 16:08 (8%)
Leg mij dan eens uit wat er op het moment dusdanig hevig tekort schiet aan de 5D dat er nú een opvolger moet komen? Ik denk namelijk dat de 5DII gewoon een 40D met een FF-sensor wordt, net zoals de 5D een 20D met FF sensor isquote:8pack schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:07:
[...]
Volgens mij wordt het echt hoog tijd dat die 5D opvolger nu eindelijk komt. de X0D en de XX0D series worden elke 1,5 jaar vervangen, en gezien de snelle ontwikkelingen snap ik niet waarom dat bij de 5D niet ook gebeurt. Ik vind de 5D nu kopen iig geen optie, de kans is groot dat je over een aantal weken/maanden voor ongeveer dezelfde prijs een aanzienlijk betere opvolger kan kopen.
er valt (meer dan) genoeg te verbeteren aan het ding, alleen is er (nog) geen enkele concurrent voor deze camera, dus de noodzaak voor een nieuw model is/was er niet.quote:Henk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:11:
[...]Leg mij dan eens uit wat er op het moment dusdanig hevig tekort schiet aan de 5D dat er nú een opvolger moet komen?
ik denk overigens niet dat je binnen enkele maanden de opvolger van de 5D voor de huidige prijs van de 5D kan kopen.
Preciesquote:lateef schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:41:
[...]
er valt (meer dan) genoeg te verbeteren aan het ding, alleen is er (nog) geen enkele concurrent voor deze camera, dus de noodzaak voor een nieuw model is/was er niet.
Enkele maanden is wat kort, maar als je ziet hoe hard de 40D in prijs dropte... Neem daarbij dat een 5D een wat langere levenscyclus heeft, en ik denk dat je binnen een jaar voor een fijne prijs een 5DII hebtquote:ik denk overigens niet dat je binnen enkele maanden de opvolger van de 5D voor de huidige prijs van de 5D kan kopen.
Ik denk dat ik even doorspaar en gewoon even afwacht.
Jammere is dat er eigenlijk geen tussenweg zit in de 28-75 en de 24-70L. Misschien een 2e hands 28-70L.
In ieder geval maak ik me nu nog niet zo druk, dit is nog teveel toekomst muziek en eigenlijk wordt die 105 op FF ook wel interessanter, dus dan hou ik hem misschien nog wel ook.
Anyway, eerst de zomer afwachten, dan ziet de wereld er al weer anders uit (ik verwacht een 5dmkII en een D700 nikon achtig iets)
Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase
Er schiet niets hevig tekort, maar gezien de ontwikkelingen van andere toestellen moet het nog beter kunnen. Hoe 'goed' of 'slecht' een fototoestel is, is natuurlijk relatief. Ik zou heel erg blij zijn met een 5D, maar de wetenschap dat er een nog beter toestel in het verschiet ligt maakt het een aantrekkelijke optie om nog even te wachten. Niet omdat het oude toestel slecht is maar omdat het nieuwe toestel nóg beter is. Ook prijstechnisch is het slimmer op een nieuw model te wachten als het oude niet voor een lage prijs te krijgen is. Het nieuwe toestel zal later tweedehands veel meer opbrengen.quote:Henk schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:11:
[...]
Leg mij dan eens uit wat er op het moment dusdanig hevig tekort schiet aan de 5D dat er nú een opvolger moet komen? Ik denk namelijk dat de 5DII gewoon een 40D met een FF-sensor wordt, net zoals de 5D een 20D met FF sensor is
Dit is ook een Forumquote:sapphire schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 00:55:
Omdat mensen op fora wel meer zeggen en ik zo snel voor aankoop geen goede bronnen (alsin verklaring van Canon oid) kon vinden.
Maar er is genoeg info op het Internet te vinden, sommige zelfs met voorbeeld foto's:
• bobatkins
• The digital Picture
• luminous-landscape
• great-landscape-photography
Mwah, genoeg nu over filters, dit gaat over objectieven en een beetje googlen kom je al genoeg tegen.
Canon 30D, 60+100 F2.8 Macro,17-55 F2.8 EW83J, 70-200 F4/IS, 580EX2, wh/go/gr omni bounce, 8GB Extreme III, B+W Pol.Filter MRC
Wilde eerst een Tamron 17-50 aanschaffen maar voor ¤100,= meer moet het mogelijk zijn om aan een 2e hands 17-40 f/4L te komen.
Is die 17-40 ca ¤450,= waard 2e hands? (ervanuitgaand dat de lens in goede staat is natuurlijk)
Quod licet Yovi, non licet bovi
Quod licet Yovi, non licet bovi
Hoe zijn de resultaten met de 17-85 geworden?quote:MrDry schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:24:
Ik heb al een 28-105 van Sigma. Heeft al 2.8. Deze lens zal ik ook het meest gebruiken maar voor architectuur en landschappen heb ik toch echt groothoek nodig....
05-01-2008 / 5:38 uur / 2730 gram - Nu met: Canon 40D - 17-85mm IS USM - Tokina 100mm 2.8 - Canon 70-210mm 3.5-4.5 USM - Grip BG-E2 - Lowepro Slingshot 200AW
Je kan misschien nog beter kijken naar de Canon 10-22mm, want goeie kans dat voor architectuur en landschap 17mm op een cropcamera vaak nog niet wijd genoeg is. 17-40 is eerder een standaardzoom op een 40D dan een echte groothoek.quote:MrDry schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:24:
Ik heb al een 28-105 van Sigma. Heeft al 2.8. Deze lens zal ik ook het meest gebruiken maar voor architectuur en landschappen heb ik toch echt groothoek nodig....
Die sigma is verlopend... de F/2.8 ben je dus in no-time kwijt.quote:MrDry schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:24:
True, hoewel je op 10-14mm wel héél erg op moet passen voor je divergerende/convergerende beeldlijnen en je vertekening...quote:RBH schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:55:
Ik kan alleen maar zeggen: 10-22. Wát een geweldig plezier ga je daaraan beleven.
Ja, het is wel echt een lens die je echt weer opnieuw moet 'leren' te gebruiken zeg maar. Maar desalniettemin erg leuk.quote:Henk schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:57:
[...]
True, hoewel je op 10-14mm wel héél erg op moet passen voor je divergerende/convergerende beeldlijnen en je vertekening...
Reg. datum: 19 maart 2004