Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
Heeft er iemand al es met avr-usb gewerkt, en dan met name het HID-gedeelte? Ik zit te worstelen met de nieuwe controller voor die xbox-gamepad, wat dus een ATMega88 is. Onder Linux werkt 'ie als een zonnetje, plug-en-play-erder kan 't niet. Onder Windows plug ik 'm in en niets als problemen: het beste wat ik gekregen heb is dat de device descriptor wel gelezen word, maar de report descriptor gewoon weigert gelezen te worden.

Edit: Hmm, Windows lijkt een stuk picky'er te zijn op z'n HID descriptors dan Linux... en mijn lieve gamepad-descriptor kan 'ie dus niet grokken. Fijn. Zul je zien dat er verder ook geen enleke docs zijn over hoe je wel een descriptor kan bakken die onder Windows werkt...

Sprite_tm wijzigde dit bericht 13-07-2008 15:40 (24%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

quote:
Zjosh schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:04:
[...]

Ik neem dan aan dat je een buck of boost converter gaat bouwen? Daarvoor zijn verschillende interessante websites te vinden, ik heb voor school een MPPT gebouwd, wat feitelijk een buck converter + speciale regel elektronica is. Zo te zien gaat het jou vooral om de regel kant van het verhaal... waar ik geen informatie over heb gevonden op internet. MPPT's zijn dan ook geen normale DCDC converters, maar DCDC converters om zonnepanelen op een accu aan te sluiten, en zo veel mogelijk vermogen uit de panelen te halen. Aangezien zonnepanelen zulke eigenaardige beestjes zijn, is er niemand die informatie verschaft over algoritmes enz enz. dus daar zit een eigen bedacht stukje control software in.

Deze website hebben we gebruikt voor de benodigde achtergrond informatie en theorie. http://powerelectronics.c...erter_design_demystified/
Ik wil eigenlijk from scratch zowel analytisch als met een numerieke simulatie als gewoon door te klooien een hoogvermogen dc/dc converter met een afwijkende topologie maken (ik zit nu te kijken naar sine amplitude converter-topologieën maar daar is bedroevend weinig over te vinden). Om daarin te identificeren wat je design drivers zijn moet ik het dynamisch modelleren en tunen, en daarvoor is control engineering nodig. Maar erg bedankt voor je site, want uiteindeiljk gaat het om een hoogvermogen superefficiente dc/dc converter te maken, en dat addresseert die site ook :)

Wat? Taboe?

Reg. datum: 29 november 2004

quote:
ssj3gohan schreef op zondag 13 juli 2008 @ 15:42:
[...]

Ik wil eigenlijk from scratch zowel analytisch als met een numerieke simulatie als gewoon door te klooien een hoogvermogen dc/dc converter met een afwijkende topologie maken (ik zit nu te kijken naar sine amplitude converter-topologieën maar daar is bedroevend weinig over te vinden). Om daarin te identificeren wat je design drivers zijn moet ik het dynamisch modelleren en tunen, en daarvoor is control engineering nodig. Maar erg bedankt voor je site, want uiteindeiljk gaat het om een hoogvermogen superefficiente dc/dc converter te maken, en dat addresseert die site ook :)
Die sine amplitude converter ziet er behoorlijk complex uit... Het schema wat ik op deze site :
http://electronicdesign.com/Files/29/5948/Figure_01.gif ziet er behoorlijk ingewikkeld uit. Zowiso denk ik dat je met een buck converter ook al behoorlijk efficient kan gaan, die van ons was 97.6 % efficient, en daarbij hebben we vooral veel aandacht besteed aan de hoogvermogens componenten. De laagvermogens componenten, als controle electronica hebben we niet geoptimaliseerd. Daar viel zowiso nog wel 1 procent punt te halen.

www.hanzesolarteam.nl

Ja, het is inderdaad behoorlijk ingewikkeld maar wiskundig gezien valt het best aardig te simuleren denk ik. Het is namelijk niet heel veel ingewikkelder dan de vliegtuigmodellen die we in Simulink hebben gezet (hoewel ik een dramatisch slechte matlab/simulink-persoon ben). Ik denk dus wel dat ik met al mn vrije tijd in deze vakantie iets van een SAC kan maken. Het punt zit hem er vooral in dat ik een hele hoge power-to-volume ratio wil behalen, en dat schijnt mogelijk te zijn met een SAC...

Ik denk ook wel dat ik een orde van grootte hoger zit met het vermogen dat ik wil gaan transformeren: 1-10 kW typisch. Oh, en het moet buck-boost zijn (hoewel dat niet heel veel verschillend is van de rekenregels voor buck-only).

Wat? Taboe?

Reg. datum: 29 november 2004

1 tot 10 kw... dan praten we over vermogens idd... dan kom je bij een buck, en buck boost converter uit op behoorlijk grote componenten, afhankelijk van je rimpel spanning ofcource. Ik ben dan ook wel benieuwd naar het resultaat wat je gaat halen, en natuurlijk, waar je het voor gaat gebruiken!

www.hanzesolarteam.nl

Ik ben ook erg sceptisch over of het iets gaat worden. Met rekenregels alleen (wat ik eerst dacht) gaat het écht niet lukken. En de diepere theorie is niet persé heel moeilijk, maar zonder prof om je te vertellen wat je allemaal fout doet in je berekeningen is het toch een damn stuk moeilijker om echt substantieel, geverifieerd resultaat uit je modellen te halen.

offtopic:
Er is echt iets mis met het universiteitsmodel in Nederland wat dat betreft

Wat? Taboe?

More Power, Igor!

Misschien is dit wel een leuke boost convertor om na te bouwen.

"-Currents of less than 20 amps can be considered as leakage current"

Resistance will be futile...

Ik ben op zoek naar een vervanger voor de BD679A, zie http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/BD675-D.PDF Ik heb dit onderdeeltje nodig voor het maken van dit schema. http://cyberdyne.hopto.org/br6104/H-bridge%20Dual.pdf

Het is een motorcontroller die ik ga aansturen met een AVR. Ik zoek eigenlijk een vervanger van het onderdeel wat ik hierboven vermeld. Ik heb hier eigenlijk niet zo'n ervaring mee, misschien zijn er wel 1000 vervangers voor?? Waar moet ik op letten als ik andere datasheets ga vergelijken met die van de BD679A? En wat is de naam van zo'n type onderdeel, ik ken het alleen als een 'transistor'..?

Cyberdyne Systems - SKYNET Division

*/ no comment /*

quote:
ragingbull schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:22:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor de BD679A, zie http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/BD675-D.PDF Ik heb dit onderdeeltje nodig voor het maken van dit schema. http://cyberdyne.hopto.org/br6104/H-bridge%20Dual.pdf

Het is een motorcontroller die ik ga aansturen met een AVR. Ik zoek eigenlijk een vervanger van het onderdeel wat ik hierboven vermeld. Ik heb hier eigenlijk niet zo'n ervaring mee, misschien zijn er wel 1000 vervangers voor?? Waar moet ik op letten als ik andere datasheets ga vergelijken met die van de BD679A? En wat is de naam van zo'n type onderdeel, ik ken het alleen als een 'transistor'..?
Dick Best heeft de BD679, zonder A.
Lijkt me ook wel goed.

Overigens heeft een datasheet van motorola het volgende erover te zeggen:
quote:
BD 677, 677A, 679, 679A are equivalent to MJE 800, 801, 802, 803

mace wijzigde dit bericht 16-07-2008 15:29 (12%)

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

quote:
dalus schreef op zondag 13 juli 2008 @ 18:38:
Misschien is dit wel een leuke boost convertor om na te bouwen.
Geweldig, das een leuke step-up...

Wat? Taboe?

quote:
Atlas schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 14:02:
(verhaal)
En toen snapte ik er vrij weinig meer van :+
Voor welke componenten kan ik nu het beste een 100nF condensator zetten tussen de GND en VCC? Voor zowel de Atmel, de DS1820 en de 433 Mhz verzend-module, of aleen bij de Atmel? :)

Hee vet, als ik de 2 voedingskabels vastpak dan heb ik opeens ook goeie ontvangst :X
Dat klinkt als een slechte ontkoppeling naar aarde. Een paar condensatoren van 100n of 1uF van de voeding naar aarde moeten al een hoop schelen, en ik denk dat je ontvangst ook beter zal worden als je het geheel opbouwt op een print met groundplane of een metalen kastje. Een quick-and-dirty oplossing is een blanco koperprint gebruiken, die aan GND knopen en met een aantal 1u condensatoren met VCC verbinden. Zo zaten de HF-breadboardjes bij ons op school ook in elkaar. :)

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

*/ no comment /*

Mensen, Sprite staat weer een op hackaday. :) http://www.hackaday.com/2...-controller-usb-labotomy/

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Acties: [view][quote]

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF/Paars fetisjist
quote:
Atlas schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 14:02:
Ok nu snap ik er echt geen zak meer van :+

[afbeelding]

Dit is het ding in kwestie. Op de plaats rechtsonder zit normaal een DS1820.

• Als ik de DS1820 eruit sloop krijg ik netjes data op mijn draadloze ontvang station.
• Als de DS1820 erin zit en ik leg mijn vinger op de oscillator dan krijg ik netjes data
• Als de DS1820 erin zit en ik hou hem vast aan zijn zwarte behuizing dan krijg ik ook netjes data.

En toen snapte ik er vrij weinig meer van :+
Voor welke componenten kan ik nu het beste een 100nF condensator zetten tussen de GND en VCC? Voor zowel de Atmel, de DS1820 en de 433 Mhz verzend-module, of aleen bij de Atmel? :)

Hee vet, als ik de 2 voedingskabels vastpak dan heb ik opeens ook goeie ontvangst :X
Woei met een Ground-plane werkt het geheel prima, kan ik lekker verdergaan met klojo-en 8)
Wat ik wel merk is dat het zendertje warm wordt (niet heet maar gewoon warm), is dat normaal? :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

't Is een versterker, versterkers zijn inefficient.

Wat? Taboe?

Super fast charger

quote:
ssj3gohan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:57:
Heeft iemand vakken in control theory/engineering gevolgd voor elektrodynamische systemen? Een paar steekwoorden: transfer function, eigenmodes, bode plot, nyquist diagram, zeroes, poles. Raadt iemand mij daar goede (evt. online beschikbare) boeken/dissertaties over aan? Ik heb al vakken gehad in control engineering in aerospace applications.

(deze theorie heb ik hard nodig om een kernbomdc/dc converter te ontwerpen.)
Een redelijk standaardboek op dat gebied is Feedback control of Dynamic systems, geschreven door Powell, maar als je controlvakken aan de TU hebt gevolgd heb je die wellicht al eens gezien. Een redelijk goed boek over power converters dat je wellicht kan gebruiken is Power Electronics van Mohan undeland en Robbins. Staan heel veel architecturen voor (dc/dc) power convertors in, gecombineerd met basis control theory.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

that's exactly what I needed. Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd dat je dit weet?

Wat? Taboe?

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:07:
that's exactly what I needed. Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd dat je dit weet?
Ik zeg: Technische Universiteit, opleiding Elektrotechniek (in mijn geval TU/e). Basisstof bachelorfase, boeken voor respectievelijk Regeltechniek en Moderne Vermogensconversie 2. Ik weet overigens niet of die vakken in het (alweer) vernieuwde curriculum nog steeds zo heten, net zo min of ik weet of de TUT en TUD dezelfde boeken gebruiken.

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

quote:
ssj3gohan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:57:
Heeft iemand vakken in control theory/engineering gevolgd voor elektrodynamische systemen? Een paar steekwoorden: transfer function, eigenmodes, bode plot, nyquist diagram, zeroes, poles. Raadt iemand mij daar goede (evt. online beschikbare) boeken/dissertaties over aan? Ik heb al vakken gehad in control engineering in aerospace applications.

(deze theorie heb ik hard nodig om een kernbomdc/dc converter te ontwerpen.)
Aan die steekwoorden te zien hoef je in ieder geval geen boek aan te schaffen. Het opstellen van transfer functions, tekenen van bode/nyquist/nichols etc is vrij eenvoudig en goed op internet te vinden. Overigens is het Feedback boek dat wordt aangeraden zeer goed en wordt ook door ons gebruikt op de TUd. (System & Controls) Het gehele boek wordt odersteund door elektro(mechanische) voorbeelden. . Anders zou je evenueel naar Nise. kunnen kijken. Maar Powell vind ik persoonlijk de beste en biedt een goede basis.

Xander2000 wijzigde dit bericht 23-07-2008 01:57 (8%)

Super fast charger

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:07:
Ik ben nu bezig met de Bachalor Elektrotechniek aan de TU Delft.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

hey jongens mag ik jullie iets vragen,

ik ben aan het uitzoeken of het mogelijk is zelf een buizen versterker voor mijn gitaar te knutselen, en ik vond het volgende bouwpakket.

http://www.verelec.com/catalog/images/kit%20tweed%20deluxe.jpg

Nu vragen ze me daar toch een hoop geld voor...!!!! 8)7

Ik had eigenlijk gehoopt dat jullie mij konden vertellen voor hoeveel geld hier aan onderdelen licht áls je het allemaal los zou kopen.

puur een indicatie van hoeveel jij denkt dat de spullen op de foto waard zijn... Excl dat houten kastje...
Want stel dat dit heel veel scheelt, dan zoek ik liever verder naar een schema, met componenten lijst, en dan schaf ik het zelf aan. (maakt het ook iets leuker, maar wel moeilijker)

http://www.acryan.com/contest/ACRGWLC.htm

Reg. datum: 16 september 2004

quote:
Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:44:
hey jongens mag ik jullie iets vragen,

ik ben aan het uitzoeken of het mogelijk is zelf een buizen versterker voor mijn gitaar te knutselen, en ik vond het volgende bouwpakket.

[afbeelding]

Nu vragen ze me daar toch een hoop geld voor...!!!! 8)7

Ik had eigenlijk gehoopt dat jullie mij konden vertellen voor hoeveel geld hier aan onderdelen licht áls je het allemaal los zou kopen.

puur een indicatie van hoeveel jij denkt dat de spullen op de foto waard zijn... Excl dat houten kastje...
Want stel dat dit heel veel scheelt, dan zoek ik liever verder naar een schema, met componenten lijst, en dan schaf ik het zelf aan. (maakt het ook iets leuker, maar wel moeilijker)
De voedings trafo kost al snel 150 euro. De uitgangs trafo kost zo'n 100 euro en een choke of smoorspoel is ook snel 75 euro.
De buisjes zullen zo'n 75~100 euro totaal kosten.
De elco's zullen ook al snel 60 euro kosten, beetje afhankelijk van het merk.
De condensatoren zullen ook snel tegen de 100 euro aan zitten, maar dat is ook afhankelijk van het merk.
En dan nog zo'n 30 euro aan weerstanden, potemeters en andere onderdelen.

Zoizo ben je voor een beetje zelfbouw buizen versterker zo 500 euro of meer kweit, kast niet mee gerekend.

kippy wijzigde dit bericht 23-07-2008 15:15 (4%)

Ik heb niet echt een idee wat buizen kosten, maar ik schat zo een euro of 50 waarbij je het meeste kwijt bent aan connectors en potmeters.
Edit: nu ik die reply van kippy zie weet ik het ook niet precies meer, maar ik denk dat kippy wat aan de hoge kant zit.

Springuin wijzigde dit bericht 23-07-2008 15:14 (30%)

Ik heb nog een C64 met spelletjes e.d. en een Sega game gear met spellen liggen. Interesse? Mailadres in mijn profiel.

quote:
kippy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:13:
[...]

De voedings trafo kost al snel 150 euro. De uitgangs trafo kost zo'n 100 euro en een choke of smoorspoel is ook snel 75 euro.
De buisjes zullen zo'n 75~100 euro totaal kosten.
De elco's zullen ook al snel 60 euro kosten, beetje afhankelijk van het merk.
De condensatoren zullen ook snel tegen de 100 euro aan zitten, maar dat is ook afhankelijk van het merk.
En dan nog zo'n 30 euro aan weerstanden, potemeters en andere onderdelen.

Zoizo ben je voor een beetje zelfbouw buizen versterker zo 500 euro of meer kweit, kast niet mee gerekend.
dat zou inderdaad een hoop verklaren... Ze vragen er 650 euro voor... incl schema

http://www.acryan.com/contest/ACRGWLC.htm

Ik ga toch bij kippy staan, wat betreft de kosten. Dat spul is allemaal reteduur.

Reg. datum: 16 september 2004

quote:
Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:16:
[...]
dat zou inderdaad een hoop verklaren... Ze vragen er 650 euro voor... incl schema
Dat is een best nette prijs. Het probleem is dat de voedings trafo's verschrikkelijk duur zijn. En 400V elco's en condensatoren van een beetje merk zijn al snel meer dan 10 euro per stuk.
De buizen zelf zijn meestal in verhouding nog het goedkoopst, rond de 15 euro per stuk.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws