met portb op een input klooi je met de pullup weerstand...
met portb op een input klooi je met de pullup weerstand...
UberFail;
Ik heb portb.0 staan ipv pinb.0...
Roger me senseless with a vampire connector...
Tijd om te douchen en de boel te laten bezinken dus...
Nog ff de debounce toevoegen en klaar is /me
Tevens weer eens de moed verzameld en een oud segment displaytje (tijdje geleden in de afvalbak op de universiteit gevonden) werkend gekregen. Kwam er na lang zoeken achter dat ie toch een flinke spanning nodig had, maar uiteindelijk werkte het.
Ik heb een stroomregulator nodig voor het opladen van condensatoren. De regulator moet ongeveer 0.5-1A kunnen leveren. Daar heb ik het volgende schematje voor ontworpen:

Dit ontwerp lijkt mij onafhankelijk van voedingsspanning en belasting werken (zolang er maar genoeg spanning over de regelaar valt), klopt dit? Andere op/aanmerkingen?
lemming_nl wijzigde dit bericht 22-04-2008 18:54 (227%)
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
[voorjaars opruiming, sig in de vuilnisbak]
16v klapt minder snel dan 10, bedoel ik
AlexanderB wijzigde dit bericht 22-04-2008 20:49 (27%)
De dag dat Microsoft iets maakt dat niet zuigt is de dag dat ze stofzuigers gaan maken!
4x20 LCD er aan geknoopt, en ik zit nu een beetje van "wat ga ik er mee doen"
Wil uiteindelijk bijv. een CNC freesje ermee aansturen via de PC, maar eer dat mij dat lukt ben ik wel een flinke tijd verder.
Dus denk dat ik eerst maar een hi-speed fotografie opstellingkje ermee ga maken, dus op het LCD schermpje+knopjes instellen wat voor delay er aangehouden moet worden na het maken van een contact, waarna hij de camera+flitser aanstuurt. En dan bijv. foto's maken van waterdruppels.
Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!
Makkelijker mee te werken denk ik, minder losse draadjes op je breadbord.quote:sebastius schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:31:
Wat is nou de lol van Arduino boven een losse Atmel?
mace wijzigde dit bericht 22-04-2008 22:35 (3%)
hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Reg. datum: 03 april 2003
Euh kijk even naar de bovenkant van de diverse condensators in het apparaat: aan het patroon (die groeven die ze er in geponst hebben waarover de behuizing kan scheuren zodat ie niet te hard ontploft) kan je herkennen welke van dezelfde fabrikant komt (ondanks afwijkende namen op de kousquote:pcfreaky1991 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:48:
oke. dan zal ik ze vervangen met 16V 1500µF.
_ferry_ wijzigde dit bericht 22-04-2008 22:38 (4%)
Zo is dat bij mij precies hetzelfde.quote:_ferry_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:37:
Jah, sowieso niet eerder met atmel gewerkt, alleen PIC (16f628), dus wat dat betreft heb ik nu heel wat meer mogelijkheden (6xPWM, 6xA/D), en er is een hoop te vinden aan standaard software, wat mij ook wel bevalt
Heb eigenlijk alleen met PIC16F628 en PIC18F452 gewerkt. (ook leuk toen d'r tijd
Maar sinds de Arduino gaat er weer een andere wereld open
Wat een mogelijkheden!! En hoe makkelijk te gebruiken.
Die library wat Fuzzillogic bijvoorbeeld gemaakt heeft om KlikAanKlikUit te bedienen is gewoon grandioos!! En dan natuurlijk nog al die dingen op de Arduino site zelf.
[offtopic]
Leuk dat je trouwens mod geworden bent Ferry
SONY 1292 - 9" Liquid Coupled Full-HD - CRT projector ;-)
De oude condensators hadden een kruisje aan de bovenkant zitten, de nieuwe een soort K vorm.. Hoe bedoel je ze allemaal vervangen? ook de kleintjes dan ?quote:base_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:37:
[...]
Euh kijk even naar de bovenkant van de diverse condensators in het apparaat: aan het patroon (die groeven die ze er in geponst hebben waarover de behuizing kan scheuren zodat ie niet te hard ontploft) kan je herkennen welke van dezelfde fabrikant komt (ondanks afwijkende namen op de kous), je mag er gerust van uit gaan dat alle condensators van dezelfde fabrikant uit dezelfde tijd hetzelfde probleem krijgen dus die moet je meestal allemaal vervangen.
Reg. datum: 03 april 2003
Reg. datum: 29 april 2004
Ik heb ook best interesse in die library. Zou je misschien kunnen aangeven waar wij hem kunnen vinden.quote:atmoz schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:22:
...
Wat een mogelijkheden!! En hoe makkelijk te gebruiken.
Die library wat Fuzzillogic bijvoorbeeld gemaakt heeft om KlikAanKlikUit te bedienen is gewoon grandioos!! En dan natuurlijk nog al die dingen op de Arduino site zelf.
...
Zoizo hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Reg. datum: 17 september 2005
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154//quote:Tim_bots schreef op woensdag 23 april 2008 @ 18:38:
[...]
Ik heb ook best interesse in die library. Zou je misschien kunnen aangeven waar wij hem kunnen vinden.
Why? Because we can! is de beste reden voor echt alles.
*Minder*? Je zou juist denken dat door de grotere buffer-ruimte hij storingen ook beter onderschept en uitvlakt?quote:_ferry_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:43:
Hogere uF waardes filteren minder storing, het beste kun je dus 1500uF zien te vinden. En uiteraard low ESR.
GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.
Je kent de vergelijking elco-wateropslagbekken? Dan is de ESR te vergelijken met de dikte van de toe/afvoerbuizen naar het opslagbekken. Je mag nog zoveel capaciteit hebben als je wil, je moet die voldoende snel kunnen leveren.quote:Osiris schreef op woensdag 23 april 2008 @ 19:32:
[...]
*Minder*? Je zou juist denken dat door de grotere buffer-ruimte hij storingen ook beter onderschept en uitvlakt?
Hoe groter de capaciteit van een elco (van hetzelfde type), hoe hoger de ESR, zo simpel is het. Een groot element daarin is de parasitaire inductiviteit, het spoeleffect door de folie die gewikkeld is in de elco. Je ziet dan ook dat low-ESR elco's altijd een smalle diameter hebben (maar grotere hoogte), om dit spoeleffect zoveel mogelijk te vermijden (verklaart ook de hogere prijs voor low-ESR, je folie wat langer laten wikkelen is goedkoper dan een bredere folie, bijstellen van de machine,...).
naftebakje wijzigde dit bericht 23-04-2008 19:40 (4%)
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik had een oud toetsenbord gesloopt, maar 't printje was te groot. Heb dus lekker alles overgebouwd op een kleinere print (tobo uit 1800 vC ofzo, grote 8049 als controller, alles through-hole), maar nu werkt hij niet meer
never mind, hij werkt al. pootje van C'tje van de oscillator zat niet helemaal goed door 't gaatjesbord
real_FireFly wijzigde dit bericht 24-04-2008 13:31 (13%)
PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker
Hij moet dus echt een beetje schakelen en niet het zachtere dimmen/versterken. Dus een beetje een relaisidee.
Ook Geert Wilders maakte kennis met Windows Moviemaker :)