Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
Drat, ik had net zelf de pinouts ontcijferd, is het blijkbaar in dat topic al gebeurd :X Ahwell, dan maar mezelf storten op de aanstuur-logica.

Edit: Woei, het heeft 3 uur geduurd maar ik heb 't tot complete tevredenheid werkend.

Het geheel is aangestuurd door een ATMega88 op 20MHz die z'n pootjes uit het lijf rent om 5-bit grijstinten te simuleren. Daarbovenop is een plaatje wat dmv the Gimp in pgm omgezet is en vanuit daar met een shelscript naar C is geconverteerd geplakt, samen met de plasma-routine die ik nog had liggen van de HD44780-demo.

Als iemand de code wil hebben, geef een gil en ik schoon het op en post het.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 16-04-2008 16:07 (65%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Online Whiteboard

was eerst MaCe1337

Dit is iets voor de demoscene. :D

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.

Reg. datum: 29 november 2004

Dit is wel gaaf! Ik gil meteen maar, Atmel C zal wel vrij makkelijk te poorten zijn naar PIC C. Ik hoop dat mijn display's een beetje snel binnen komen, wil er mee aan de slag! Misschien moet ik ook maar eens gaan kijken of ik mn PIC 24F en 30F's aan de praat kan krijgen, die zijn weer een tikkie sneller:P

B&W 603 s3 + B&W 601 s3 + B&W LCR 600 + NAD t753 = Heel Vette Sjit

was eerst MaCe1337

Dat lijkt me zelfs al weer redelijk overkill.

Ikzelf denk aan om per scherm een pic 16f628A te gebruiken, aangezien ik er nog een stuk of 6 van heb. En dan kan ik met een CP2102 een USB aansluiting eraan maken. :D (evt. met een master-pic om de communicatie te verzorgen.)

mace wijzigde dit bericht 17-04-2008 09:13 (11%)

Geloof me, om een beetje nette framerate te halen met 5bpp, moet je toch echt wel de 20mips bereiken. Da's een AVR op 20MHz, maar een PIC heeft 4 klokcycli per instructie nodig en het zou me niets verbazen als je daarvoor een PIC met een core op 80MHz nodig hebt.

was eerst MaCe1337

Ik ben gisteren goed aan het blunderen geweest.

Eerst til ik een baantje op bij het desolderen van de draadjes van een PLED display.

http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/HPIM1828-1.jpg

Het spoortje verdwijnt onder een berg epoxy, dus repareer ik dat door het baantje blank te krabben en er 30AWG kynar draad aan te solderen. (wire wrap draad FTW!)

http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/HPIM1831.jpg

Mooi denk ik, klaar....
Niet dus, want ik heb de pinheader aan de verkeerde kant zitten solderen. |:(

De oplossing:
Pinheader er bovenop solderen, back to back....
http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/HPIM1835.jpg

Wat denk je dat er gebeurt? Gaat dat kleine @!$#@ draadje los.
Dus, nieuw draadje gesoldeerd.

http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/HPIM1834.jpg

En de pinheader aan de bovenkant zat in de weg, dus die knippen we er af:
http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/HPIM1836.jpg

mace wijzigde dit bericht 18-04-2008 13:07 (6%)

Hint: Gooi altijd een drup superlijm over je wire-wrap-draadjes heen als ze aan niet daarvoor bedoelde contactpuntjes (zoals een blankgemaakt spoortje) zitten. Wel nadat je het getest hebt natuurlijk :) Het is misschien net iets meer moeite, maar je bespaart er gevloek door losgetrokken draden mee.

was eerst MaCe1337

quote:
Sprite_tm schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:21:
Hint: Gooi altijd een drup superlijm over je wire-wrap-draadjes heen als ze aan niet daarvoor bedoelde contactpuntjes (zoals een blankgemaakt spoortje) zitten. Wel nadat je het getest hebt natuurlijk :) Het is misschien net iets meer moeite, maar je bespaart er gevloek door losgetrokken draden mee.
Ja, ik heb er al wat hot-glue over gedaan. :)

quote:
Sprite_tm schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:36:
Geloof me, om een beetje nette framerate te halen met 5bpp, moet je toch echt wel de 20mips bereiken. Da's een AVR op 20MHz, maar een PIC heeft 4 klokcycli per instructie nodig en het zou me niets verbazen als je daarvoor een PIC met een core op 80MHz nodig hebt.
Plus dat er aan een pic nog wat meer nadelen kleven waardoor het verschil uiteindelijk op een factor 6 uit kan komen bij dezelfde C-code. Dat komt met name omdat de pic slecht om kan gaan met datatypen anders dan 8-bits. Ter vergelijking, een MSP430 (16 bits ipv 8 bits) komt op 1,7 keer sneller dan een avr voor hetzelfde aantal MIPS. ('k ben bezig met het afstuderen op ongeveer dit vraagstuk.)

was eerst MaCe1337

quote:
Springuin schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:30:
[...]

Plus dat er aan een pic nog wat meer nadelen kleven waardoor het verschil uiteindelijk op een factor 6 uit kan komen bij dezelfde C-code. Dat komt met name omdat de pic slecht om kan gaan met datatypen anders dan 8-bits. Ter vergelijking, een MSP430 (16 bits ipv 8 bits) komt op 1,7 keer sneller dan een avr voor hetzelfde aantal MIPS. ('k ben bezig met het afstuderen op ongeveer dit vraagstuk.)
Is dat dat geval wat op een PDP-11 lijkt?
Edit: volgens wikipedia wel dus. :)

Edit2, ik heb dat draadje nu wat korter zodat dat overbodige lusje er uit is.

mace wijzigde dit bericht 18-04-2008 14:26 (11%)

Hm, dat wist ik niet eens, DEC was met zijn architectuur en instructieset iig zijn tijd ver vooruit :)

Even een snel vraagje:

Tot hoeveel volt mag je een gelaccu (zo'n typische 12V 7Ah model uit een UPS) ontladen?

11,8 volt toch? Als je daaronder gaat > accu kapot?

.ε(●̮̮̃•̃)з IBM ThinkPad T40! .ε(●̮̮̃•̃)з

Ik ebn bezig om een camera die geen adaptermogelijk heeft een adapter op te bouwen door een accu te maken met een adapterconnector.

Maar heb een vraagje, zou het genoeg zijn om de spanning/stroom van de accu te matchen, ik denk van wel.

Het is een 7.2V 1150mAh accu, als ik dan een 7.2V regulator erop bouw die ongeveer een ampere kan trekken (ding doet met gemak een dag op de accu) of moet ik ook andere dingen doen?
Volgens mij niet, maar heb liever ff een second opinion voor ik een dure digicam eraan hang.

Nah, je kan er zelfs alles van 8V tot 5V op hangen.

Ik ben een tijdje terug begonnen met het programmeren van AVR's en het is me al gelukt om wat RGB LED's te laden faden en zo. Nu wil ik echter wat LED's gaan aansturen vanaf de PC.
In eerste instantie zat ik te denken aan I2C, maar dat is blijkbaar niet geschikt voor grotere afstanden.
Nu heb ik wat rond zitten zoeken en kwam tot de conclusie dat RS-485 de voorkeur heeft voor de communicatie. Ook omdat ik waarschijnlijk in de toekomst meer zaken wil gaan aansluiten/aansturen, lijkt me dit het meest praktisch.

Echter, wordt vrij vaak gesproken over aansluiting op de RS232-poort. Met het oog op de toekomst, lijkt het me handiger om het geheel aan USB te hangen. Mijn vraag is nu op welke manier ik dat het best kan doen. Er zijn wel wat standaard producten te koop, maar volgens mij moet het ook wel zelf te bouwen zijn.

Kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven?

maikel wijzigde dit bericht 21-04-2008 10:58 (6%)

P4 2.6GHz, 512MB PC3200, SB Audigy 2 ZS, Asus V9280S Geforce 4 Ti4600, NEC ND-5320, DVD-speler, Windown MCE2005
Dual P III - 450, 512MB RAM, Windows Server 2003
P Celeron 500, 256MB, S3 Virge, Win2k Server

Scope cleaned and mounted

Een avr met usb? En die de RS485 laten verzorgen.

Je hebt voorbeeld code van atmel voor USB naar RS232, dus dan moet USB naar RS485 wel goed te doen zijn ;)

Edit: Dan is het ook makkelijk om nog eens van communicatie protocol te veranderen.

HammerT wijzigde dit bericht 21-04-2008 10:59 (21%)

usb serieel convertertje. Kan je zelf bouwen, maar op Ebay kosten die dingen net zoveel als alle componentjes die je nodig hebt :P
FTDI chipjes worden veel gebruikt. Er zijn wel goedkopere te krijgen, maar ze zijn niet allemaal even goed.

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

was eerst MaCe1337

Je kan natuurlijk ook met een MAX485 aan de gang, dat is het RS485-broertje van de MAX232, dan kan je daar een USB-UART aan hangen, zoals een CP2102 of een FTDI chippie. :)

datasheet
Moet je even kiezen welke je nodig hebt, er zijn er een paar met half- of full-duplex en verschillende datarates und so weiter. :)

mace wijzigde dit bericht 21-04-2008 11:07 (39%)

Hoe lang is lang? Met een beetje fatsoenlijke kabel kun je 10 tot 20 meter wel halen met rs-232 voor dit soort toepassingen. Dan heb je geen RS485 nodig.

quote:
Springuin schreef op maandag 21 april 2008 @ 11:09:
Hoe lang is lang? Met een beetje fatsoenlijke kabel kun je 10 tot 20 meter wel halen met rs-232 voor dit soort toepassingen. Dan heb je geen RS485 nodig.
In principe gaat het nu om enkele meters, maar misschien dat ik in de toekomst wel vanalles in het hele huis wil gaan aansturen. Dan zit je al gauw aan die 20 meter.

Overigens is het verschil tussen RS232 en RS485 mij nog niet helemaal duidelijk: beide zijn serieel, maar de communicatie verloopt anders. Toch?
Kan ik dan niet gewoon een USB->RS232-converter kopen en daar RS485-communicatie overheen sturen? Waarschijnlijk niet, maar dat is me dus nog niet helemaal duidelijk.

P4 2.6GHz, 512MB PC3200, SB Audigy 2 ZS, Asus V9280S Geforce 4 Ti4600, NEC ND-5320, DVD-speler, Windown MCE2005
Dual P III - 450, 512MB RAM, Windows Server 2003
P Celeron 500, 256MB, S3 Virge, Win2k Server

RS485 is een differerentieel signaal in tegenstelling tot rs232.
Hierdoor kan de storing voor een heel groot gedeelte eruit gefilterd worden.

Je hebt rs232 naar rs485 convertors, maar die zijn best duur, een max485 is een stuk goedkoper.

quote:
maikel schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:11:
[...]
In principe gaat het nu om enkele meters, maar misschien dat ik in de toekomst wel vanalles in het hele huis wil gaan aansturen. Dan zit je al gauw aan die 20 meter.
Misschien is het dan beter om CAN te gebruiken. Een nadeel van RS485 is dat de master constant alle slaves afloopt, dit maakt het al snel wat langzamer. Daarnaast is CAN een stuk minder foutgevoelig dan RS485 (net zoals RS232). Bij RS485 kan je zowel hardware (denk aan LPF, choke, TVS) en software (denk aan CRC) beveiligen, maar dat moet je dan wel zelf maken en dan is het netwerk nog steeds foutgevoeliger dan CAN. Bij CAN is het ook aan te raden om extra hardware beveiliging toe te voegen bij hoge snelheden over lange afstanden of bij omgevingen waarin veel storingsbronnen voorkomen. Atmel heeft microcontrollers met geïntegreerde CAN hardware. Microchip ook en verkopen tevens losse CAN chips met SPI interface. De CAN transceivers van microchip zijn ook erg handig, hiermee kunnen de hogere harmonische ietwat uit het signaal worden gefilterd.

bas wensveen wijzigde dit bericht 21-04-2008 15:56 (0%)
Reden: I2C moets SPI zijn

Mocht je geen zin hebben om een FTDI IC aan te schaffen, een USB RS-232 poort kan ook volledig in software worden gebakken. Zie ook het artikel van Sprite_tm in de laatste elektor

Alsof dat nog niet genoeg is kun je die data via de ingebakken (hardware) USART van je atmel ic naar buiten gooien en versturen via RS-485 (maar RS232 is gemakkelijker en volgens mij ook goed te doen over de lange afstand, misschien is het wel nodig om een max232 te gebruiken voor hogere spanningen(= minder storing))

Zoizo hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Stomme Atmega8;

Ik heb pinb.0 als input geconfigged, portd.5 als output; hiermee wil ik een backlight gaan schakelen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Config Portd.5 = Output
Config Portb.0 = Input

Set portd.5

Do  

If portb.0 = 1 then
    toggle portd.5
    Waitms 250
End if

Loop

Backlight gaat aan, maar als ik portb.0 via een 10k pullup aan ground knoop gebeurd er niks...

Wanneer ik if portb.0 = 0 gebruik dan knippert het backlight. Dat is goed dus.

Iemand een idee.........

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws