Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Floor-is AM Pricewatch / Moderator FG
Na [STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu? en [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2 is het nu tijd voor deel 3!

Dit topic is speciaal voor hen die besloten hebben een Digitale Spiegel Reflex camera aan te schaffen. We kunnen ons voorstellen dat de grote verscheidenheid in dSLR's die op dit moment op de markt zijn je een beetje een "bomen&bos en het allemaal niet meer kunnen overzien" gevoel geeft. Waar moet je allemaal op letten en zijn alle geavanceerd klinkende technieken, opties en knopjes eigenlijk wel relevant voor wat je nu en in de toekomst van plan bent met de camera?
Wellicht dat dit topic je een beetje op weg kan helpen. Hier zullen we je helpen met het maken van de juiste keuze, maar je moet er zelf ook wat voor doen. Hoewel we in dit forum een heleboel kennis hebben van camera's zijn we -voor zover mij bekend op dit moment- niet in staat om van achter onze PC's en Appletjes jouw gedachten te lezen.

Daarom heb is er getracht een simpel basis-vragenlijstje op te stellen zodat wij (maar ook jijzelf) een inzicht kunnen krijgen in wat jouw eisen en behoeften zijn, wat je budget is etc.
  1. Wat is je beschikbare budget?
  2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
  4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
  8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
  9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
  11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Naar aanleiding van wat je hier invult kunnen mensen die ooit voor dezelfde keuze gestaan hebben en er ondertussen al flink wat sluitertijd op hebben zitten jou een beetje op weg helpen met adviezen en suggesties.

Floor-is wijzigde dit bericht 08-03-2008 21:27 (4%)

Mijn gear
Hij met kracht is die die de pijn aanvaard, hij met kracht is die wat is als is accepteren kan.

From tha Limbo Land

Maximaal 600 euro
Huidige canon powershot a75 voldoet niet meer en de powershot S3 IS lijkt me niet echt een verbetering tov de eerdergenoemde a75.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Stedelijke omgevingen, natuur en mensen.
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon en Nikon. Beide merken hebben een mooi assortiment aan body's en lenzen, zodat uitbreiden geen probleem vormt.
Nee
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies waardeer ik zeer.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
De foto's maak als ik op vakantie ga of op een daguitstapje, het wordt geen echte hobby denk ik.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja als het noodzakelijk mocht zijn.
Canon a75, de lens is beschadigd, maar de fotokwaliteit is nooit echt heel hoog geweest. Ik vind een funi s5600/s5700 stukken beter presteren, maar foto's geproduceerd door een dslr zijn nog altijd een klasse hoger. Beperking is vooral zoom en beeldkwaliteit. Ow ja en een hele brakke flitser.
Liever niet.

Shuttle SB61G2

Canon 400D doet in Kitvorm ongeveer 575 met een cashback van 60 euro er nog vanaf dus 515.
Nikon D60 doet in Kit met een VR lens 629.

Qua prijs en opties is de 400D een mooie keus. Hou je nog wat geld over voor geheugenkaartjes en andere zut zoals een tas of een statief. Maar moet je passen qua handeling en grip.

Anders is de D60 inclusief de betere kitlens dan de Canon ook een goede keuze. Hij is alleen duurder.

Beide zal je geen buil aan vallen en beide platforms bieden voldoende uitbreidingsmogelijkheden mocht je op kitlens zijn uitgekeken of behoefte hebben aan een flitser of macro lens.

Om nom nom nom...

quote:
littlejoannes schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:49:
Canon 400D doet in Kitvorm ongeveer 575 met een cashback van 60 euro er nog vanaf dus 515.
Nikon D60 doet in Kit met een VR lens 629.

Qua prijs en opties is de 400D een mooie keus. Hou je nog wat geld over voor geheugenkaartjes en andere zut zoals een tas of een statief. Maar moet je passen qua handeling en grip.

Anders is de D60 inclusief de betere kitlens dan de Canon ook een goede keuze. Hij is alleen duurder.

Beide zal je geen buil aan vallen en beide platforms bieden voldoende uitbreidingsmogelijkheden mocht je op kitlens zijn uitgekeken of behoefte hebben aan een flitser of macro lens.
Koop een 400D met een losse 18-55IS en je bent behalve nog steeds goedkoper uit, én de betere body én de betere lens rijker :)

Met de auto van Amsterdam naar Peking. Reisblog! Van 12 juli t/m 10 augustus dus alles behalve online ;-)

Weet niet hoe groot of klein jouw handen zijn, maar ik krijg al kramp in mijn vingers als ik de 400D zie.

Ennuh: de 18-55 IS is €165 + 400D is €515 = €680
D60 kit met 18-55 VR = 629 maar misschien zijn HenkEuro's goedkoper :)

Om nom nom nom...

quote:
littlejoannes schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:18:
Weet niet hoe groot of klein jouw handen zijn, maar ik krijg al kramp in mijn vingers als ik de 400D zie.

Wat moet je met een 18-55 én een 18-55 IS? :P

Met de auto van Amsterdam naar Peking. Reisblog! Van 12 juli t/m 10 augustus dus alles behalve online ;-)

bla bla bla

400D + 18-55IS is 594 bij Konijn, cashback al meegerekend.
De D60 met 18-55VR komt op 629

NC ::: Specs::: Mijn pc :::: Server ::::

quote:
Ik heb niet bepaald kleine handen, maar kramp krijg er absoluut niet van... Dus dat valt nog wel mee (voor mij dan) Maar dat zal per persoon natuurlijk verschillen.

Edit: die cashback van canon is toch maar geldig geweest tot 2007?

sander1001 wijzigde dit bericht 08-03-2008 22:03 (8%)

Gewoon kijken wat het beste in de hand ligt, en waar je een 'klik' mee hebt.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]- -[ Nikon D80 + Glas + Flits ]- -[ SHIFT HORIZON ]- -[PM staat nu AAN :+)

@ Iedereen die advies gaf over mijn "Ik wil een dSLR" in deel 2,

Bedankt voor alle info en advies. Ik ga waarschijnlijk voor de Canon 400D met 18-55 IS. Wellicht nog met extra grip. Nu alleen nog bepalen wanneer ik hem koop. Later kijk ik wel naar een dedicated groothoek lens (en daarna een zoomlens). Met een tas, CF-kaart en filters moet ik wel binnen mijn budget kunnen blijven.

quote:
Edit: die cashback van canon is toch maar geldig geweest tot 2007?
"Purchase any of the selected products listed below between 01.03.2008 and 30.06.2008"

http://canonlensacc2008.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx
quote:
400D + 18-55IS is 594 bij Konijn, cashback al meegerekend.
De D60 met 18-55VR komt op 629
De body met alleen 18-55 IS zie ik niet op de website staan. Wel met grip, maar die is 725 - 60 = 665

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=49953

Lockedfor wijzigde dit bericht 08-03-2008 22:28 (37%)

quote:

Valt toch wel mee. Heb je de 400D wel eens in je handen gehad?
Ik heb ook geen kleine handjes.. maar ik kan er lekker mee werken.

Ik heb sinds vandaag een grip gekocht. Je komt nu wel moeilijker bij de lens. Maar dat is denk ik wennen.

ZEG HEB JIJ OOK Z'N ZIN??

Eerlijk gezegd niet zo heel veel. Ik wil eigenlijk tussen de 600 en de 900 euro uitgeven. Dit inclusief 1 goeie lens, de andere hier onder beschreven lenzen komen later

Mijn Canon Ixus 850 ruist nogal veel vind ik. Een DSLR heeft en grotere sensor en heeft dus minder ruis. Ook gaat dit voor mij een hobby worden die ik eigenlijk overal zou willen beoefenen. (voor een racefiets heb je weg nodig, voor speerwerpen een atletiekbaan enzovoort) Foto's maken kan op ieder moment en praktisch op elke plek.

Ik wil wat vaker op feestjes foto's gaan maken dus in donker lichtomstandigheden. Ook op vakantie moeten er landschappen en bezienswaardigheen gefotografeerd worden. Daarnaast wil ik proberen de wat meer artistieke foto's proberen te maken. Erg allround dus.

Ikzelf heb geen lenzen maar mijn vader heeft een Nikon D70 met de 18-70 kitlens. Daarnaast heeft hij nog een Tamron 200-500 en een tamron 28-300.

Ja ik heb een voorkeur: de Nikon D40. Goedkoop, goeie foto's en de ergonomie vind ik zeer goed. Ook is deze camera lekker klein.
Daarnaast heb ik mijn oog laten vallen op de Sony A100. Hier ben ik nog mee bezig om een onderzoekje naar te doen maar ben er dus nog niet uit.

Filters sowieso, een Nikon SB-600 flitser is in huis aanwezig, maar ga ik voor Nikon zou ik de loop van de tijd een SB-400 aan willen schaffen.

Wat betreft lenzen zie ik het bij Nikon helemaal voor me:
Een Nikkor 16-85 VR als vervanger van de kitlens en walkaround
Een tegenhanger is de Nikkor 18-200 VR. 1 van deze 2 wil ik hebben als ik voor nikon ga.

sowieso een Wide-angle: de Sigma 10-20 HSM voor de Nikon

Er moet ook wat zoom bij dus de 70-300 VR van Nikon lijkt me zeer interesant maar deze heeft absoluut geen prio en al helemaal niet als ik een 18-200 VR zou gaan kopen.

Voor de donker dagen en nachten een Sigma 18-50 HSM 2.8

Nu heb ik vandaag gekeken wat er voor de Sony beschikbaar is. De Sigma 10-20 en de 18-50 2.8 zijn er ook voor de Sony voor bijna geen prijsverschil.

de 18-70 lens van de Sony is al een redelijk goeie lens.

Nu de Superzoom nog, daar heb ik geen kaas van gegeten en ben dus nog zoekende. Ideeen?

Argumenten om voor de Nikon of de Sony te kiezen. Eigenlijk min of meer een goedkeuring dus.

Ik koop een goeie tas, (ik weet bijna al welke) en hoop hem zo vaak mogelijk mee te nemen. Op vakantie, Naar feestjes, Tijdens wandelingen, Van alles dus.

Zeer zeker. Ik heb hierboven eigenlijk al mijn hele lenzenspul uitgezocht. Tuurlijk wil ik ook een goeie flitser (voor Nikon dus een SB-400 of SB-600) voor Sony heb ik geen flauw idee over flitsers.

Nu dus een Canon Ixus 850is

Nee, het moet tussen deze 2 camera's gaan.

PS: mischien een D60 nog om het moeilijker te maken? of toch nog andere suggesties? Een Eos400d valt sowieso af ivm de grip die me niet aanstaat.

I am you are me, I am my own enemy, But for no long I'm sure, By myself I will cure.

Zoek de vaudt

quote:
Nou vraag ik me af, heb je ook naar de andere merken gekeken? Voor €572 heb je een Pentax K100D Super met een 18-55 en een 55-200 lens, en SR zit in de body dus dan hoef je je daar verder ook geen zorgen over te maken :)

Om nom nom nom...

quote:
Erasmo schreef op zondag 09 maart 2008 @ 00:39:
[...]

Nou vraag ik me af, heb je ook naar de andere merken gekeken? Voor €572 heb je een Pentax K100D Super met een 18-55 en een 55-200 lens, en SR zit in de body dus dan hoef je je daar verder ook geen zorgen over te maken :)
Hij zegt in diezelfde post dat ie de ruisprestaties van zijn Ixus 850IS goed zat is...

quote:
To_Tall schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 22:19:
[...]

Valt toch wel mee. Heb je de 400D wel eens in je handen gehad?
Ik heb ook geen kleine handjes.. maar ik kan er lekker mee werken.

Ik heb sinds vandaag een grip gekocht. Je komt nu wel moeilijker bij de lens. Maar dat is denk ik wennen.
Ik wel, ik heb echt grote handen maar kan zelfs een K100d nog beter vasthouden dan dat stuk plastic van Canon. Canon begint voor mij bij de xxD serie.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

quote:
Henk schreef op zondag 09 maart 2008 @ 04:21:
[...]

Hij zegt in diezelfde post dat ie de ruisprestaties van zijn Ixus 850IS goed zat is...
En daar mee wil je zeggen dat de Pentax dezelfde ruisprestaties heeft als de Ixus 8)7
Lekker kort door de bocht en erg constructief. :P

@GoblinGamer:
Met een vader die Nikon gebruikt, zou ik ook voor Nikon gaan. Altijd prettig als je objectieven kunt uitwisselen. Daar zit hem helaas ook meteen de crux: het is nog maar de vraag of de objectieven die je vader heeft ook met AF te gebruiken zijn op de D40/D60. Als dat wel kan: ga dan voor die D40, goede ruisprestaties, prima beeldkwaliteit en als je dat ding ontgroeid bent, kun je altijd nog meer uitgeven voor een betere body. Als de AF niet werkt; kijk dan naar de D80 (of, maar dat zeg je absoluut niet te willen; kijk naar een tweedehandse D80/D70s)

Olympus E3, E400, Zuiko 12-60, 14-42, 40-150, 35macro, 24, Tokina 135, Vivitar 400, Nikon 50 1.2, 1.8, FM2

quote:
[...]

De K100D heeft betere ruisprestaties dan een D50 en zit op hetzelfde niveau als een D40, dus dat is het probleem niet Henk.
Wat ik wel een probleem vind is het hele systeem erachter, maar dat terzijde :P.

Die 200-500, 28-300 zijn niet te gebruiken op je D40 met autofocus. De 18-70 wel met autofocus.
Die sony 18-70 is niet erg goed trouwens, net als de andere kitlenzen ongeveer. En qua bouw een lachtertje, evenals andere kitlenzen.

Als ik 900 euro als uitgangspunt neem en ik wist dat mijn vader lenzen zou hebben voor nikon (maar zonder autofocusmotor in de lens zelf), dan zou ik voor een D50 gaan 2e hands, die best te vinden zijn: 1, 2, 3 (mooie begin set trouwens, aanrader !), 4

Als je een D50 hebt gevonden, heb je ongeveer nog 500 euro over: 17-70 sigma is een aanrader zoals die ene advertentie. De 17-50 tamron is een 2e aanrader (grotere aanrader zelfs), icm een flitser en klaar ben je :)
Wat betreft de flitser zou ik de SB-400 links laten liggen. De mogelijkheden daarmee zijn wel erg beperkt.
Where did that damn icon go?!?
Reg. datum: 11 februari 2001

1000-1200 euro
Mijn huidige camera is te beperkt (Canon Powershot S70). Problemen met autofocus in moeilijk licht (ik wil FATSOENLIJK handmatig kunnen focussen) en nog een aantal irritaties meer die bij overstap naar een dSLR worden opgelost
Landschappen, steden, flora/fauna, macro
Nee
Canon 400D, mooie camera en mooi geld (439 voor de body incl. cashback)
Ja, ik wil eigenlijk 1 lens waarmee ik ongeveer alles kan doen (tot op bepaalde hoogte), zoals een Sigma 18-200 (OS eventueel) of een Tamron 18-200/250 MACRO (beiden een minimale scherpstelafstand van 45 cm). Daarnaast een polarisatiefiler. Ik heb geen behoefte aan een extra flitser. Een batterygrip lijkt me wel weer handig.
Advies mag altijd, een mening over de door mij genoemde items natuurlijk ook..
Ik ga op vrije dagen er gericht op uit opm foto's te schieten en mijn "skills" te verbeteren. Daarnaast ook voor vakanties, uitstapjes etc etc..
Ja als dat nodig blijkt te zijn
Canon Powershot S70
-Optische zoom (slechts 3x)
-Problemen met autofocus en gebrek aan goede manuele focus
-Lichtsterkte
Liever niet.

Asus P5B Deluxe | Intel C2D E6700 @ 3GHz + Scythe Ninja | 4GB Kingston PC5300 | XFX 8600GTS XXX + Thermalright HR-03 | Auzen X-Fi Prelude 7.1 | Seagate 7200.10 320GB | Seagate 7200.10 500GB | Samsung 940BF

Als je goed wilt kunnen manual focussen is een split focus screen waarschijnlijk iets dat je ook bij je kit nodig hebt. Ben zelf geen Canon gebruiker, maar volgens mij is de zoeker van de 400D redelijk klein en is het daarom best moeilijk te doen..de zoeker van een Pentax K10D is bv. iets groter en ook daarmee is het, vind ik, nog best moeilijk. Zeker s'avonds / s'nachts.

Vergeet de Tamron 18-200 en ga voor de 18-250 als het even kan.

Pentax K10D | Glasbak: 6x AF-zoom Sigma/Tamron/Pentax| 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters v/ Hoya/Cokin P-serie/Kood

TMV:
De "1 lens die het allemaal doet", komt vaak neer op een teleurstelling qua scherpte. Dat zou ik niet doen, dan verval je weer in de kwaliteit van een duurdere compact camera.
Ik lees nergens bij je onderwerpen dat je tele echt nodig hebt.
Ik zou gaan voor een 400D bijvoorbeeld, met een 17-70 sigma lens. (combi te koop bij konijn). Dan heb je een mooie walkaround lens, met nog zo'n 400 a 500 euro over. Stop die in een potje, ga spelen met je camera en bekijk wat je qua bereik mist, een ultra wide angle die nog meer groothoek heeft, of juist wat meer tele bereik.
Je geld in 1 keer uitgeven is zonde als je niet zeker weet wat je wilt kopen.
quote:
-Emiel- schreef op zondag 09 maart 2008 @ 11:54:
Als je goed wilt kunnen manual focussen is een split focus screen waarschijnlijk iets dat je ook bij je kit nodig hebt. Ben zelf geen Canon gebruiker, maar volgens mij is de zoeker van de 400D redelijk klein en is het daarom best moeilijk te doen..de zoeker van een Pentax K10D is bv. iets groter en ook daarmee is het, vind ik, nog best moeilijk. Zeker s'avonds / s'nachts.

Vergeet de Tamron 18-200 en ga voor de 18-250 als het even kan.
split focus screen is niet zo nodig gok ik, laat hem eerst eens spelen met een Dslr, waarmee je t.o.v. een compact camera al super veel beter handmatig kan focussen en misschien bevalt de af van de 400d wel zo goed dat hij niet eens meer handmatig gaat focussen...meteen een split focus screen is wat overkill en inderdaad niet ideaal in een 400d vanwege de zoeker

Nomad wijzigde dit bericht 09-03-2008 12:01 (38%)

quote:
TMV schreef op zondag 09 maart 2008 @ 10:33:
Ik heb geen behoefte aan een extra flitser. Een batterygrip lijkt me wel weer handig.
Waarom?

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

Reg. datum: 20 januari 2000

EUR 1000-1500

Heb al jaren geleden een Minolta Dynax 5000i gehad (35mm film) en heb daar veel plezier aan beleefd. Tijdje niet veel gefotografeerd maar door mijn ultime point-n-shoot Sony DSC-T9 weer enthousiast geworden.

Landschap, nacht (HDR!), industrie, architectuur, vliegtuigen

Heb al Minolta mount lenzen (70-300) maar die zijn over te zetten met een adapterring naar Canon of Nikon. Wil alleen de 70-300 kunnen overzetten, de all-purpose lens 18-80 moet van het merk met body komen.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Een voorkeur voor de A-merken Canon en Nikon. Met een lichte voorkeur (45%-55%) voor Canon. De body/doelgroep maakt me niet zo veel uit, maar omdat ik al dus wel een SLR gewend ben vraag ik mezelf af hoe snel een D400 (consumer) me gaat vervelen. Is een D40 (prosumer) (of Nikon equivalent) niet uitdagender.

Iedere fotograaf hoort een snelle 50mm fixed lens te hebben om aan je techniek te blijven werken. Daarnaast moet er een goede all-purpose familie-vrienden-shot lens bij zitten (zoom + stabilisatie). Een goed multi-coat UV filter voor protectie van het glaswerk lijkt me ook nooit een luxe.

Advies, weet geen keuze te maken tussen de 2 a-merken en laat me graag overtuigen.

Ik hoef mijn brood er niet mee te kunnen verdienen.

Ik ben gek op investeren in spullen!

Sony DSC-T9 point-n-shoot en Minolta Dynax 5000i. De PnS is leuk voor het snelle werk, als een soort van time-freeze. Ben af en toe wel trots op wat eruit komt, maar geen RAW, nogal ruizig bij hoge ISO's (force op 100-200). De Dynax is 35mm film en het deurtje voor de programma-kaarten is kapot (zoek maar op WikiPedia als je niet begrijp wat ik daarmee bedoel). Wil met een dSLR meer kunnen doen.

Niet per see, maar ben binnenkort in de states en leek me een keer leuk daar een shopping frenzy te houden in een speciaalzaak.

Jochem wijzigde dit bericht 09-03-2008 15:17 (0%)
Reden: toevoegen gebruikstoepassing (HDR)

Om nom nom nom...

quote:
[...]

Bij deze even mijn excuses voor die opmerking, hoewel ik inmiddels verpest ben door de Canon 8mp cmos, had dit niet gehoeven... :)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws