You don't need eyes to see, you need vision
How to Become a DJ deel XV
Pagina: 1 2 3 4 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 50 51 52 53 last
Reageer Nieuw TopicNou, dat komt gewoon neer op het botte "wat schuift et". Ik ben nog niet zover dat ik de café's voor het uitzoeken heb waar ik mijn eigen stijl kan draaien.quote:Yalopa schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:33:
Hoe komt het dat je een boeking aanvaard in een cafe waar een stijl verwacht wordt die jou niet ligt? Kan een frustrerend avondje worden...
Zijn er een beetje goeie boekingsbureau's die daarmee kunnen helpen? Met het persoonlijk netwerken en adverteren kun je immers maar zó ver.
My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]
Mja, sorry, maar ik vind dat knap 'stom'. Nu laat je jezelf in een hokje drukken waar je je duidelijk niet helemaal prettig in voelt. Ik draai zelf ook regelmatig in kroegen en op studentenfeesten, vooral omdat het lekker betaald en de gear zichzelf terug betaald, maar wat ik wel probeer te doen is er m'n eigen slinger aan te geven. Ik ga geen nummers/genres draaien die ik zelf kudt vind, dan boeken ze maar een andere pipo. En zonder het arrogant te willen brengen het heeft me geen windeieren gelegd.quote:Stoney3K schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:38:
[...]
Nou, dat komt gewoon neer op het botte "wat schuift et". Ik ben nog niet zover dat ik de café's voor het uitzoeken heb waar ik mijn eigen stijl kan draaien.
Zijn er een beetje goeie boekingsbureau's die daarmee kunnen helpen? Met het persoonlijk netwerken en adverteren kun je immers maar zó ver.
Het zorgt in iedergeval voor een leuke zakcent, en goede contacten. En indertussen kan ik lekker voor mezelf techno blijven draaien (en platen kopen!), waar als nieuweling geen droge cent mee te verdienen valt als je geen schranz of minimal draait.
[ I love rock & roll, throw another bottle at the DJ baby ]
En ja, solliciteren bij gerelateerde bedrijven heb ik ook al geprobeerd, echter wel veelal op digitale manier. Als ze me niet willen hebben, dan laat dat op zijn minst weten... ik heb nu het idee alsof mijn (in keurig Nederlands getypte) sollicitatie-mails in het spamfilter verdwijnen.
Studentenfeesten kan ik prima draaien, net zoals bruiloften. Maar ik ben redelijk clueless over waar ik in dat aspect moet beginnen, behalve onder je eigen onderneming marketen, wat met een blanco portfolio/CV verre van overtuigend is.
Het probleem is dat wanneer jij niet je eigen stempel weet te drukken op je werk, het werk het voor je gaat doen. Dan sta je daar en iedereen verwacht dat je dat gaat aanleveren. Daar kom je echt niet makkelijk vanaf. Een beetje sjoemelen hoort erbij, maar als jij hier moet vragen wat je op moet zetten, dan ga je teveel van jezelf inleveren. Je moet gewoon 6 uur aan een stuk kunnen en willen draaien.quote:Stoney3K schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 00:56:
Maar ik ben redelijk clueless over waar ik in dat aspect moet beginnen, behalve onder je eigen onderneming marketen, wat met een blanco portfolio/CV verre van overtuigend is.
Wat te doen?
- Doorzetten. Iedere Jan-Boere-Fluitje kan tegenwoordig DJ'en, dus tja je moet je plekje verdienen. Zuigen bij de mensen die boeken, schrijf studie en studenten verenigingen aan. Draai op feestjes van vrienden, lul jezelf achter de decks in een verloren kwartiertje. Etc.
- Geduld. Het kost tijd voordat je een netwerkje hebt opgebouwd. Zet alles in van Hyves tot de kenissen van je moeder, laat IEDEREEN weten dat je DJ ben en klussen aanneemt.
- Draai gratis, draai lang, draai goed. Goeie mond tot mond reclame verkoop je beter dan welke knakenboeker dan ook. Als mensen jou gaan bellen, dan is het tijd om geld te vragen.
- Goeie demo maken. Geef een goede schets van wat en hoe je van plan bent om te draaien. Knallen met die hap. Niet langer dan 45 minuten, en gewoon dik aanzetten. Dat mensen weten waar ze aan toe zijn. En dan verspreiden die hap, telefoonnummer erop, als het goed is bellen ze wel.
nog ietys belangrijks.quote:Stoney3K schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 00:56:
Dat is wel waar, maar ik zit hier vooral met de situatie dat alle gelegenheden in Eindhoven al ruim voorzien zijn van DJ's, en als ze zo'n roekie aan zien komen met de vraag "zoeken jullie nog DJ's" dan wordt de reactie van het dienstdoende barpersoneel al gauw "hoepel maar op" (al dan niet in die verwoording), of de DJ-werkzaamheden zijn al uitbesteed. En dan geven ze om onverklaarbare redenen niet op aan welk bedrijf ze dat soort dingen uitbesteden...
En ja, solliciteren bij gerelateerde bedrijven heb ik ook al geprobeerd, echter wel veelal op digitale manier. Als ze me niet willen hebben, dan laat dat op zijn minst weten... ik heb nu het idee alsof mijn (in keurig Nederlands getypte) sollicitatie-mails in het spamfilter verdwijnen.
Studentenfeesten kan ik prima draaien, net zoals bruiloften. Maar ik ben redelijk clueless over waar ik in dat aspect moet beginnen, behalve onder je eigen onderneming marketen, wat met een blanco portfolio/CV verre van overtuigend is.
de wegen ie jij benaderd zijn niet de maneiren om binnen te rollen. ik heb een vrij grote vriendenkring binnen de hardcore scene, zowel toppers als talenten. de manier waarop die talenten binnenkomen is door te netwerken met bedrijfslijders en mensen van de organisatie. je denkt toch neit dat je een optreden kan regelen bij de barman?
ook je eerste indruk moet gewoon goed zijn, durf op zo'n manager af te stappen en spreek hem aan, begin een gesprek, vertel wat over jezelf en vraag op een gegeven moment of je een keer mag draaien, desnoods 1e keer gratis.
verbreed ook je vriendenkring, kijk welke dj's actief zijn met organiseren van feesten en benader dan hun vriendengroep. spreek zo'n dj aan van: goed gedraaid, en begin een gesprek.
of organiseer zelf eens een feest voor 100 man, nodig wat gasten uit, laat ze gratis komen in de ruil dat jij gratis terug komt, dit gebeurd echt heel vaak, maar het moet wel in je vriendenkring zitten want vreemden komen niet snel gratis (gebeurt overigens ook wel hoor)
daarnaast zijn boekingsbureau's echt vaak zinloos, en ook op de bovenstaande manier zal je niet doorbreken naar de top met alleen draaien, tenzij je netwerk echt extreem groot is. je zal iets origineels moeten neerzetten of geode producties moeten afleveren.
ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben, besef gewoon dat draaien niet hetzelfde is als een vacature invullen bij en willekeurig bedrijf. cv's en demo's helpen gewoon niet, ik heb gehoord van kennissen die demo acties deden of een kleine organisatie hadden, dat ze overspoeld werden met demo's, die worden gewoon nooit geluisterd, het kost te veel tijd, je bereikt er meer mee als ze je hebben zien draaien, of als je ergens je kop laat zien.
Vanaf heden ben ik Microsoft Certified Notepad Professional, nu nog m'n MS-Paint examen :/
Het gaat er ook niet zo zeer om dat ik de muziek niet in elkaar kan draaien. Als het alleen maar foute Nederlandstalige sjonnies-muziek was had ik de klus ook absoluut niet aangenomen. Binnen het genre van de jaren 80 en 90 heb ik een redelijk brede muziekkennis en dat is toch hun hoofdgenre.quote:Sjoewe schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 01:47:
[...]
Het probleem is dat wanneer jij niet je eigen stempel weet te drukken op je werk, het werk het voor je gaat doen. Dan sta je daar en iedereen verwacht dat je dat gaat aanleveren. Daar kom je echt niet makkelijk vanaf. Een beetje sjoemelen hoort erbij, maar als jij hier moet vragen wat je op moet zetten, dan ga je teveel van jezelf inleveren. Je moet gewoon 6 uur aan een stuk kunnen en willen draaien.
Daar zit ik dus een beetje mee, ik wil verder kunnen gaan dan het "het vriendje van de buurman van het zusje van de bakker heeft volgende week een verjaardagsfeestje"-idee, want voor dat soort jobs ben ik gewoonweg (fysiek) te oud en laat begonnen. Daar zetten ze liever hun beginnende neefje van 16 neer dan iemand van 24.quote:wat te doen?
- Doorzetten. Iedere Jan-Boere-Fluitje kan tegenwoordig DJ'en, dus tja je moet je plekje verdienen. Zuigen bij de mensen die boeken, schrijf studie en studenten verenigingen aan. Draai op feestjes van vrienden, lul jezelf achter de decks in een verloren kwartiertje. Etc.
- Geduld. Het kost tijd voordat je een netwerkje hebt opgebouwd. Zet alles in van Hyves tot de kenissen van je moeder, laat IEDEREEN weten dat je DJ ben en klussen aanneemt.
- Draai gratis, draai lang, draai goed. Goeie mond tot mond reclame verkoop je beter dan welke knakenboeker dan ook. Als mensen jou gaan bellen, dan is het tijd om geld te vragen.
- Goeie demo maken. Geef een goede schets van wat en hoe je van plan bent om te draaien. Knallen met die hap. Niet langer dan 45 minuten, en gewoon dik aanzetten. Dat mensen weten waar ze aan toe zijn. En dan verspreiden die hap, telefoonnummer erop, als het goed is bellen ze wel.
Met demo's gaan strooien ben ik nog niet echt gaan doen, maar misschien komt dat eerder omdat ik dat als 'spammen' beschouw, dus ongevraagd aan iedereen doorgeven dat ik DJ-werk aanneem. Rechtstreekse vrienden in het wereldje heb ik (nog) niet echt, wel een aantal technici maar geen artiesten.
Bovendien, ik denk dat ik toch niet de enige ben die ooit een keer gevraagd wordt om uit zijn genre te draaien? Als het om een hele sessie ging, had ik de klus niet aangenomen, maar het af-en-toe plaatje ertussendoor is in principe geen probleem. After all, je draait toch voor je publiek en niet voor je eigen fame and glory?
Dan draai je dat toch? Laat je de piratenmuziek lekker voor wat het is. Je moet wel een beetje voor jezelf bepalen waar je grens ligt, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het 'draaien om maar ergens te kunnen draaien' je echt heel snel de strot uit gaat komen. En het brengt je ook nog heel weinig, want mensen gaan je toch identificeren met wat je draait. Het gaat je hooguit meer boekingen in hetzelfde straatje opleveren.Tja. Ik heb een tijd in een kroeg gestaan, we waren aangenomen voor een wat alternatievere avond, maar het publiek bleef komen voor bier en tieten, nou dan hou ik toch echt de eer aan mezelf.quote:Stoney3K schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:06:
Het gaat er ook niet zo zeer om dat ik de muziek niet in elkaar kan draaien. Als het alleen maar foute Nederlandstalige sjonnies-muziek was had ik de klus ook absoluut niet aangenomen. Binnen het genre van de jaren 80 en 90 heb ik een redelijk brede muziekkennis en dat is toch hun hoofdgenre.
Als je wil DJ'en en een netwerk wil opbouwen dan moet je laten zien wat je waard bent. Juist op dat soort knullige feestjes kan je je eigen ding doen, en krijg je veel exposure.quote:Daar zit ik dus een beetje mee, ik wil verder kunnen gaan dan het "het vriendje van de buurman van het zusje van de bakker heeft volgende week een verjaardagsfeestje"-idee, want voor dat soort jobs ben ik gewoonweg (fysiek) te oud en laat begonnen. Daar zetten ze liever hun beginnende neefje van 16 neer dan iemand van 24.
Ik werd laatst gebeld door iemand of ik op een groot introductiefeest wil draaien nadat hij me ergens op een of ander knullig studenten feestje had gezien.
Mja, ik strooi ze zelf ook niet rond, maar ik heb er altijd wel eentje klaar liggen. Als mensen ernaar vragen kunnen ze er een krijgen.quote:Met demo's gaan strooien ben ik nog niet echt gaan doen, maar misschien komt dat eerder omdat ik dat als 'spammen' beschouw, dus ongevraagd aan iedereen doorgeven dat ik DJ-werk aanneem. Rechtstreekse vrienden in het wereldje heb ik (nog) niet echt, wel een aantal technici maar geen artiesten.
Maar je moet wel echt tegen iedereen gaan zeggen dat je DJ bent, hoe moeten ze je anders vinden? Dat maakt kansjes en geeft je toegang tot een netwerk.
Tuurlijkquote:Bovendien, ik denk dat ik toch niet de enige ben die ooit een keer gevraagd wordt om uit zijn genre te draaien? Als het om een hele sessie ging, had ik de klus niet aangenomen, maar het af-en-toe plaatje ertussendoor is in principe geen probleem. After all, je draait toch voor je publiek en niet voor je eigen fame and glory?
ik probeer bevoorbeeld altijd van te voren op zoek gegaan naar de verloren hitjes, net even dat andere nummer van de artiest die iedereen kent. Verder mix ik alles met elkaar, eigenlijk geen blokjes maar dingen die op tempo te matchen zijn.
Das ook weer waar, en sinds ik de cash voor het freelance-klusje al op zak heb is het ook weer geen ramp als, god forbid, ik daar niet terug hoef te komen!quote:Sjoewe schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:34:
[...]
Dan draai je dat toch? Laat je de piratenmuziek lekker voor wat het is. Je moet wel een beetje voor jezelf bepalen waar je grens ligt, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het 'draaien om maar ergens te kunnen draaien' je echt heel snel de strot uit gaat komen. En het brengt je ook nog heel weinig, want mensen gaan je toch identificeren met wat je draait. Het gaat je hooguit meer boekingen in hetzelfde straatje opleveren.Tja. Ik heb een tijd in een kroeg gestaan, we waren aangenomen voor een wat alternatievere avond, maar het publiek bleef komen voor bier en tieten, nou dan hou ik toch echt de eer aan mezelf.
[...]
Mijn eigen stijl kan ik overigens al vaak genoeg draaien, en er staan al wat mixtapes van mij hier en daar op het internet, dus het is ook een kwestie van geduld.
Waarschijnlijk zit ik momenteel meer met mijn eigen insteek, dat ik het liefst alle communicatie digitaal doe. Wat dus in dit soort situaties niet echt gaat -- als je een klus gedaan hebt laat je immers toch je (kartonnen) visitekaartje achter.quote:Als je wil DJ'en en een netwerk wil opbouwen dan moet je laten zien wat je waard bent. Juist op dat soort knullige feestjes kan je je eigen ding doen, en krijg je veel exposure.
Ik werd laatst gebeld door iemand of ik op een groot introductiefeest wil draaien nadat hij me ergens op een of ander knullig studenten feestje had gezien.
Voor een groot deel doe ik dat ook, ware het niet dat mij opdrachtgever vanavond koste wat kost blokjes wil horen -- binnen de blokjes kan ik eventueel wel wat met mixjes stoeien. Wat dat betreft heb ik al een goeie kennis van combinaties van nummers die goed over elkaar heen passen, dus dat zal wel los lopen.quote:TuurlijkHelemaal waar, maar bedenk wel dat het een hellend vlak is. Bedenk gewoon goed van te voren waar voor je de grens ligt, en hoe je het geheel weer je eigen ding kan maken.
ik probeer bevoorbeeld altijd van te voren op zoek gegaan naar de verloren hitjes, net even dat andere nummer van de artiest die iedereen kent. Verder mix ik alles met elkaar, eigenlijk geen blokjes maar dingen die op tempo te matchen zijn.
Inzappen bij (een cover van?) No Limit, toen was al gelijk te horen dat de vocals zo vals als een zaag waren, en de dienstdoende rapper was meer aan het monologen dan het rappen.
Artiest twee (nu erop) doet een belabberde cover van De Vlieger, en ook die zit er op zijn minst een hele noot naast. Zijn artiesten het tegenwoordig verleerd om over monitors te zingen? Als ik zelf in een karaoke-bar sta te blèren klinkt het nog niet zo slecht, laat staan als ik een fatsoenlijke monitor voor mijn neus heb.
Reg. datum: 25 maart 2005
Maar nog liever dat dan playbacken, dat vind ik altijd zo kansloos.
Maar goed, back on topic lijkt me, aangezien dit weinig dj gerelateerd meer is.
Nintendo Only.nl - PC Only.nl - PlayStation Only.nl - Xbox Only.nl - VincentG.nl
Playlist:
01 » Alex monakhov - Feel Lonely (Original mix)
02 » Alexander Popov - Awakening (Dub mix)
03 » Aerium & Krivi - Forever Playing (Airglow remix)
04 » The Thrillseekers ft. Fisher - The Last Time (Yankle vs. Maor Levi remix)
05 » Super8 & Tab - Elektra (Original mix)
06 » Paul van Dyk - Castaway (Jon O'Bir remix)
07 » Tom Cloud - Ray of Light (Original mix)
08 » Bryan Kearney pres. Spunuldrick - The Walrus (Heatbeat pres. Matias Faint remix)
09 » Martin Roth & DJ Eco - Tonight is Forever (Martin Roth edit)
10 » Moonbeam feat. Avis - 7 Seconds (Original mix)
11 » Blake Jarrell - Take Care (Original mix)
Download link
Enjoy.
Specs Desktop || Specs Laptop || Specs Mediacenter || is-music.net For my latest mixes.
Tegen 23:00 toen ik moest beginnen was het nog even uitvogelen, en ik zat een beetje met het probleem dat het publiek dat op dat moment binnen was gewoon nog niet wist waar het naartoe wilde. Barpersoneel en bedrijfsleider gelijk een grote mond dat ik per sé hun format moest draaien, maar daar kwamen ze tegen 1 uur wel op terug...
Tegen enen begon het een aardig potje vol te druppelen en had ik een drietal requestjes die in dezelfde stijl waren (salsa/latin), die gingen erin, en het werd uiteindelijk een set van ruim een uur achter elkaar. De tent zat tegen die tijd wel vol -- toen gingen de studenten-meezingers er even doorheen (foute trash à la Hazes) en de sfeer zat er uiteindelijk goed in.
Ik was ook wel blij met het feit dat ik voor de gelegenheid een nieuwe hoofdtelefoon gekocht had (Technics HP-F600) die zijn werk goed deed. De PA stond niet gruwelijk hard maar mijn headphones sloot prima af -- iets wat ik op momenten goed nodig had.
Op naar de volgende, en bij mijn opdrachtgever gelijk even mijn mogelijkheden tot neerzetten van PA en afmixen van bands schaamteloos geplugd.
Reg. datum: 07 februari 2005
MP3'tje aanklikken, dan komt ie beneden in het scherm te staan. Voor zover ik weet staat daar een button 'KEY', als die aanstaat moet als het goed is master tempo aan staan. (Dat is geloof ik ook de default).quote:Stoffa schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:08:
Weet iemand hier hoe je de key van een mp3tje dat je middels Ableton Live in een dj set gebruikt locked? Dus zeg maar a la de Pioneer CDJ serie's Master Tempo?
De button is overigens niet beschikbaar als het tempo-mechanisme op "Re-Pitch" staat. Voor hele tracks is "Complex" het beste.
Specs Desktop || Specs Laptop || Specs Mediacenter || is-music.net For my latest mixes.
Nog een vraag: ik heb hier 2 mp3s; de ene is beduidend harder dan de ander, dat is ook duidelijk aan de waveform te zien.
Als ik ze nu in elkaar overmix dan komt de hardere mp3 ook veel harder over mn versterker aanzetten, ook al selecteer ik voor beide tracks "Mixer" -> "Track Volume" en zet ik ze beiden keurig op 0 db.
Iemand een idee hoe ik ze even hard krijg?
In Ableton?quote:Stoffa schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:31:
ah ok thx![]()
Nog een vraag: ik heb hier 2 mp3s; de ene is beduidend harder dan de ander, dat is ook duidelijk aan de waveform te zien.
Als ik ze nu in elkaar overmix dan komt de hardere mp3 ook veel harder over mn versterker aanzetten, ook al selecteer ik voor beide tracks "Mixer" -> "Track Volume" en zet ik ze beiden keurig op 0 db.
Iemand een idee hoe ik ze even hard krijg?
Dan doe ik altijd spelen met de volumes tot de de master volume net niet rood wordt. Ik heb bij de meeste nummers het volume op -2db staan en bij sommige +2db of zelfs +4db.
Kwestie van spelen dus.
Gewoon slepen.quote:Stoffa schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:12:
Sorry ik ben net vandaag met Ableton begonnen...zou je dit kunnen uitleggen? Wat is de Track FX chain en wat is het verschil tussen een limiter en compressor? En hoe zet ik die op mn master?
@ Stoney
Werkt voor hardere volume's ook inderdaad, maar zachtere moet je toch zelf harder maken.
Hoewel ik het liever zelf aanpas aangezien de compressor soms het geluid een beetje vervormd.
Nouja je moet hem een beetje constant houden (als je een complete mix in ableton maakt) anders krijg je duidelijke volume verschillen. Als jij hem helemaal rood wil hebben moet jij weten.quote:Stoffa schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:27:
Is het dan de bedoeling dat je ten alle tijde nooit de master ook maar een halve seconde in t rood ziet gaan of luistert het zo nou ook weer niet?
Dat je je volume constant moet houden spreekt natuurlijk voor zich, ik heb t meer over de sporadische uitschieters in t rood (en dat de ie dus ook maar net aan rood wordt).
Stoffa wijzigde dit bericht 17-08-2008 22:48 (7%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 50 51 52 53 last