quote:
raviculus schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 22:22:
[...]
Ik denk niet dat de autofocus door een zwakkere af-motor minder betrouwbaar is, wel trager. Verder weet ik niet hoe de autofocus van die Sigma zich verhoudt tot die van de Nikkor. Wel kan je ervan uitgaan dat de Nikkor beter gebouwd is.
Nonsens, de AF 80-200/2.8 schuifzoom is minder gebouwd dan de sigma... de sigma voelt als een blok, de schuif, logischerwijs, als 2

quote:
Ik gebruik zelf overigens een AF Nikkor 180 mm f/2.8. Dat is ook absoluut geen slechte lens, vooral een stukje minder zwaar dan een een telezoom. Optisch ook iets beter. Maarja, primes zoomen niet natuurlijk

Precies, en bij concerten is veelzijdigheid erg handig

quote:
DickCAH schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 08:58:
Als je twijfelt tussen de Sigma 70-200 f2.8 en de Nikkor 80-200 f2.8
Schuifzoom kies je natuurlijk de Sigma. Als je twijfelt tussen de Sigma 70-200 f2.8 en de Nikkor 80-200 f2.8
Draaizoom zou ik persoonlijk de Nikkor kiezen, maar die heeft wel als nadeel dat die vaak erg moeilijk te vinden is voor een redelijke prijs.
Veel vervelender blijf ik die bokeh vinden. Bij Concerten niet altijd een gigantisch probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
quote:
Zeker als je naar de AF-S variant kijkt. Daar wordt vaak meer dan 1000 euro voor gevraagd (en ook nog betaald.)
Dat is dan ook een hele andere lens, optisch is dat de beste telezoom die ik ooit (vast) gehad heb

Ja, ook beter dan de 70-200VR (FF perfomance), en gevoelsmatig ook beter dan mijn 70-200/2.8IS, hoewel het ook een stuk emotie kan zijn

quote:
Tja, daar had ik dus geen zin in, dus ik heb door gespaard voor een 2e hands Nikkor 70-200 f2.8 VR.
Oh, ja, waarom zeg ik (in oplopende volgorde van gewenstheid) Schuifzoom, Sigma, Draaizoom. Dat is omdat ik de schuifzoom echt helemaal waardeloos vind werken. Ik heb hem op mijn camera gehad, maar het zoomt gewoon niet lekker soepel. Om te gaan zoomen heb je zeg maar een soort wrijvingshobbel en dat heb je met draaizooms niet (of veel minder). Bij zoomen heb ik daardoor regelmatig dat ik te ver doorzoom of te ver terugzoom. Zeker omdat die wrijving ook weer sterk toeneemt als je heel langzaam zoomt.
Dat is inderdaad rete-irritant, het fijne aan een dSLR is júist dat je vloeiend en precies kunt zoomen

quote:
Aan de andere kant, als ik voor minder dan 300 euro een oude schuifzoom (in goede staat) aangeboden krijg van iemand die er graag vanaf wil, koop ik die wellicht toch om er een beetje mee te experimenteren.
Ik niet... als je goed glas hebt, waarom dan oude meuk erbij kopen?