Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 30 januari 2006

quote:
snoeki schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 12:34:
Ik zit bij XS4all en mijn abonnement moet verplicht blijven lopen tot 30 januari 2008 (ik ben van xs4all naar xs4all only gegaan en moest een nieuw jaarcontract aangaan).

Per 30 januari heb ik Telfort aangevraagd (overname van lijn en ik zit nu in stap 3).

Ik wil liever niet net als iedereen een maand teveel aan xs4all betalen (dus in februari 2 abonnementen).

Nu ben ik van plan om nu al mijn xs4all op te zeggen en niks te melden over de overname. Telfort sluit mij dan toch gewoon aan op de 30e? Of duurt het dan opeens langer of krijg ik bericht dat het niet meer kan? Telfort heb ik namelijk gemeld dat ik al adsl heb...

Ik vind het niet erg om een week geen internet te hebben, maar 3 weken of langer vind ik teveel. Is het verstandig om bovenstaande te doen en zo niet, waarom dan niet?
Als je van XS4all naar XS4 all only gaat krijg je geen nieuw jaarcontract. Uit de FAQ van xs4all:

"Als ik overstap, krijg ik dan een nieuw jaarcontract bij XS4ALL?

Nee, u krijgt geen nieuw jaarcontract, u dient wel akkoord te gaan met nieuwe aanvullende voorwaarden."
http://www.xs4all.nl/alle...ang/adsl/faq_overstap.php

Resistance is futile
Reg. datum: 03 februari 2002

quote:
franssie schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 12:24:
...
Dit is wel een voordeel tov Alice, zo is het nog goedloper als je niet veel belt (en bij voipbuster heb je geen uitgaande caller ID, dat is voor mijj geen optie want vind ik onbeleefd).
...
Dat kan wel, alleen dan wel met een 06nummer.

Who wants to life forever anyway...

quote:
jan groen schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:00:
[...]
Waarom ga jij (en andere) eigenlijk met hun telefonie naar Belbuget? Volgens mij is het bijna even duur namelijk?
een paar redenen (ik denk trouwens dat je budgetphone bedoeld?)

1) Budgetphone laat je registreren vanaf elk netwerk - afgelopen week met mijn prepaid nummer lekker voor weinig gebeld vanaf mijn laptop toen ik in India zat (is NL-NL en niet India-NL)
2) Budgetphone heeft een opzegtermijn van 1 maand, als het niet werkt kan ik altijd nog naat Telfort (of een ander)
3) Ik bel weinig vast maar wil wel mijn nummer houden, dat heb ik nu voor 5 euro per maand ipv 10, ik heb uitgerekend dat die extra 5 euro voor onbeperkt bellen in NL ca 4 uur bellen inhoud, dat red ik echt niet dus ben ik gewoon goedkoper uit zo - wel Hollander he? Anders was ik ook wel bij XS4All gebleven :+
quote:
RC2 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:35:
[...]
Dat kan wel, alleen dan wel met een 06nummer.
Ja - en dan heb ik alleen een pre-paid nummer nodig voor inkomend verkeer inderdaad, maar ik bel weinig, en wilde mijn 'oud-KPN' nummer houden omdat er wel mensen zijn die mij daar op bellen en een portering naar een pre-paid lukt niet denk ik (maar misschien kan dat wel). Het nadeel van geen vast nummer is dat je de mensen met een pre-paid 06 of slecht abonnement erg snel op kosten jaagt om jou te bellen want dat vind ik ook niet zo netjes, dan had ik wel een 0900 nummer genomen, dat kan tegenwoordig ook en dan verdien je zelfs aan de gesprekken maar zo interessant ben ik ook weer niet aan de telefoon :z )

franssie wijzigde dit bericht 07-12-2007 21:22 (5%)

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

quote:
Klankima schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 15:24:
[...]

Ik kom van InternetPlusBellen van KPN ook ISDN en heb van Telfort een annex-a (pots) modem gekregen en het werkt perfect hier.
Bij mij staat het boven op de doos van hetTelfort modem wat voor modem het is.(pots of isdn)

(Franssie zo is het misschien duidelijker ik had de quote er tussen uit gehaald om de vraag in te korten waar door het net 1 vraag was)
Hey Franssie,

dus even samengevat: je had voor heen een experiabox voor een isdn lijn, en nu heb je een doos gekregen met een zyxel waar pots op staat. bij mij staat er dus niets op, maar het is type: P-2602r-d1a. Het zou wel appart zijn als een pots modem nu gaat werken, dit zou betekenen dat ik in de openbare telefooncentrale op een andere poort zou worden aangelosten, kan dat? Is er ook iemand die type P-2602r-d3a heeft, ben benieuwd of dit voor een isdn poort is.

gr.
Robbie

Reg. datum: 21 november 2007

quote:
givemebeer schreef op donderdag 06 december 2007 @ 23:55:
Ik ben van plan om telfort aan te vragen. Heeft iemand hier een migratie gemaakt bij tele2 vandaan. ik ben benieuwd of het goed ging. Zit namelijk zelf bij tele2.
Ja ik.
Ik was (ben) zonnet/versatel/tele2 klant (via kpn lijn).

Datgene wat Telfort moest doen is prima verlopen, behalve dan het adres wat ze in de opzegbrief hebben staan van tele2. Daar staat adres in Groningen in maar dat moet volgens tele2 een adres in Assen zijn. Ik heb inmiddels twee brieven gestuurd (laatste aangetekend) en meerdere malen gebeld.
Echter geen bevestiging ontvangen. Gaat dus moeizaam. Ik heb me voorgenomen om na de contracttermijn , incl. opzegmaand, de betaling stop te zetten.

Mocht je meer info willen dan laat het maar weten.

quote:
robbie171 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:18:
[...]

Hey Franssie,

dus even samengevat: je had voor heen een experiabox voor een isdn lijn, en nu heb je een doos gekregen met een zyxel waar pots op staat. bij mij staat er dus niets op, maar het is type: P-2602r-d1a. Het zou wel apart zijn als een pots modem nu gaat werken, dit zou betekenen dat ik in de openbare telefooncentrale op een andere poort zou worden aangesloten, kan dat? Is er ook iemand die type P-2602r-d3a heeft, ben benieuwd of dit voor een isdn poort is.

gr.
Robbie
nee, ik had xs4all over POTS- ik reageerde alleen op het bericht dat achteraf gecombineerd bleek te zijn uit twee berichten (dat stuk van Klankima).
Het gaat erom of je nu POTS of ISDN hebt, gebruik je nog een ISDN (T1 was dat dacht ik maar ik heb heel lang geen ISDN meer) kastje voor je modem zitten, ? dat is natuurlijk niet meer relevant want als ik het goed heb zat het kastje achter de splitter?
Op mijn doos staat ook niet veel om eerlijk te zijn, ik denk dat die Klankima je beter kan helpen omdat ie ook ISDN +IPB had (maar eigenlijk heeft ie dat al gedaan)?

franssie wijzigde dit bericht 07-12-2007 21:37 (7%)

MakeItFONky

Raar... Ik krijg vandaag een mail dat in de week van 13 december m'n internet wordt geactiveerd. Maar ik heb nog geen modem mogen ontvangen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik moet gaan internetten zonder modem...

Have FON!

quote:
TweakHanz schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:36:
Raar... Ik krijg vandaag een mail dat in de week van 13 december m'n internet wordt geactiveerd. Maar ik heb nog geen modem mogen ontvangen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ik moet gaan internetten zonder modem...
als je een speedtouch 716v5 hebt (zoals ik - wist ik veel dat ik die kon upgraden naar ADSL2+ met nieuwe firmware had ik geen wireless router ad EUR 70 gekocht) dan kan je dus je firmware upgraden :$

In elk geval even bellen met de helpdesk, ik had mijn modem tegelijkertijd met de afwijzing maar ze sloten me wel aan...

quote:
jan groen schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 19:00:
[...]
Waarom ga jij (en andere) eigenlijk met hun telefonie naar Belbuget? Volgens mij is het bijna even duur namelijk?
Omdat een nummer om gebeld te worden bij Belbudget maar 10 euro per jaar kost. Het bellen kan je gratis doen naar vaste nummers en 12cpm naar GSM via een Betamax kloon zoals webcalldirect.com of nonoh.net.

Edit koning
Reg. datum: 25 februari 2002

quote:
TweakHanz schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:36:
Je abonnement wordt pas echt geactiveerd als je hem aansluit en via je browser op de activatieknop klikt.

Maar waarschijnlijk komt je modem vandaag of morgen.. vraag voor de zekerheid ook even bij je buren of hij daar niet is afgeleverd.

Mijn Wii nummer: 0525 4728 8772 1934, graag een PM bij toevoeging

quote:
BakkieDoen schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:17:
[...]

We zullen zien. Ik moet de snelheid wat uitgebreider testen.
Wat ik in de opening post heb gevonden is dat de afstand van IS/RA punt naar modem zo kort mogelijk moet zijn. Dat heb ik dus niet. Ik heb hem na mijn aansluiting in mijn woonkamer pas gesplit. Afstand IS/RA (in meterkast) tot huiskamer is ca. 3 meter aan telefoonkabel. Zou dat echt veel uitmaken? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Firmware update gedaan. Ik vreesde een downgrade maar ging van .109 naar .15. Nadat de update voltooit was even getest of alles nog functioneel was, en ja dus. Vervolgens router ca 5 min uitgezet. Hij is nu weer actief en ook Nuria draait al weer een tijdje. Nuria laat geen verbeteringen zien. Ik zit nu toch echt aan de afstand naar het IS/RA punt te denken. Iemand een idee hoe veel invloed dat heeft? Ik verwacht ook wel dat mijn 'veroudere' laptop (volgens mij was deze 600Mhz) enige invloed heeft, maar volgens mij heeft dat niet heel erg veel invloed.

Reg. datum: 21 november 2007

quote:
RichieB schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:42:
[...]

Omdat een nummer om gebeld te worden bij Belbudget maar 10 euro per jaar kost.
Volgens mij kost dat 10,50 euro per maand

quote:
Athome schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:55:
Nu een vraag mijn kant.

Ik heb in de zyxel router (die van Telfort dus) onder andere poort 443 (HTTPS) opgezet. Alle andere poorten die ik open heb gezet zijn toegankelijk alleen poort 443 kan ik extern geen toegang toe krijgen.

Wat is hier niet goed? Via mijn experiabox had ik wel toegang en aan de pc is niets veranderd
Ik heb het al gevonden. Op een 1 of andere manier. Bleek poort 443 op de PC in de firewall toch niet open te staan.

Hoe zit het nu precies met het aanvragen van Telfort in een huis waar nog geen KPN lijn actief is? Mijn zus wilt namelijk Telfort aanvragen, maar ze hebben geen KPN Telefoonlijn actief en willen dit ook niet (gezien de kosten).

Het is onbekend of de vorige bewoners een telefoonlijn actief hebben gehad.

Is er een manier om voor het bestellen erachter te komen of Telfort opgeleverd kan worden?

Deze vraag stel ik omdat ik toch verschillende verhalen lees hierover. Telfort beloofd het een, users hier zeggen vaak wat anders.

"Our Greatest Glory Is Not In Never Failing, But In Rising Up Every Time We Fail" - Ralph Waldo Emerson

quote:
franssie schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:32:
[...]
ik denk dat die Klankima je beter kan helpen omdat ie ook ISDN +IPB had (maar eigenlijk heeft ie dat al gedaan)?
Ik heb de ZyXEL P-2602HW-D1A Wireless modem erbij genomen, en daar staat op de verpakkings doos van het modem, dus niet de doos van Telfort dat het een pots modem is. OP de boven kant,
met een V in het vakje van pots of isdn en nog een paar mogelijkheden

Ik kom van InternetPlusBellen van KPN over ISDN.

quote:
AvanCade schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:32:
Hoe zit het nu precies met het aanvragen van Telfort in een huis waar nog geen KPN lijn actief is? Mijn zus wilt namelijk Telfort aanvragen, maar ze hebben geen KPN Telefoonlijn actief en willen dit ook niet (gezien de kosten).
Ik heb net Telfort aangesloten gekregen zonder dat ik een KPN lijn heb. Ik was nl 2 jaar geleden al overgestapt naar Casema kabelinternet en bellen. Nu heb ik Telfort internet zonder bellen. Gaat dus prima. Kwestie van de aanvraag juist indienen. En goed in de gaten houden wat er op je bevestiging staat enzo.

Oh no! What a mad blundering, incredibly handsome young nincompoop I've been!

Reg. datum: 11 november 2007

quote:
robbie171 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:18:
[...]

Hey Franssie,

dus even samengevat: je had voor heen een experiabox voor een isdn lijn, en nu heb je een doos gekregen met een zyxel waar pots op staat. bij mij staat er dus niets op, maar het is type: P-2602r-d1a. Het zou wel appart zijn als een pots modem nu gaat werken, dit zou betekenen dat ik in de openbare telefooncentrale op een andere poort zou worden aangelosten, kan dat? Is er ook iemand die type P-2602r-d3a heeft, ben benieuwd of dit voor een isdn poort is.

gr.
Robbie

"Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler." bron: Einstein

Reg. datum: 11 november 2007

quote:
ik ook, kwam (ooit van ISDN) naar IPB met de experiabox met VOIP (ISDN!!) en nu een D1A modem gekregen. Ik ga next week over naar Telfort met een analoog modem (vraag in deel 3 al gesteld). Het is nog steeds 1 raadsel, is de lijn nog steeds vanuit de centrale ISDN based (DSLAM op ISDN poort) of ga ik nu fysiek over naar analoog??

"Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler." bron: Einstein

Nog even een update over het probleem qua snelheid omdat ik via het KPN-netwerk op Telfort ben aangesloten:

- aansluiting op een ADSL2+ centrale;
- mijn ZYxel 2602 maakt slechts op ADSL2 verbinding;
- ik heb slechts een verbinding heb van 7996 down en 1023 up, ADSL1 waardes dus;
- ik op 2005 meter van de telefooncentrale zit volgens att. downstream en div. postcode-checks;
- ik dus niet echt blij ben aangezien er technisch met 28dB downstream attenuation meer snelheid uit mijn verbinding te halen moet zijn.

Vandaag werd ik teruggebeld door Telfort, iemand die voor mij heeft uitgezocht waarom ik slechts 8 Mb/s haal en maar op ADSL2 intrain via Telfort, terwijl verderop in de straat 12-16 Mb haalbaar is.

Zijn uitleg:

- mijn telefoonlijn zou via een andere lus naar de telefooncentrale lopen, waardoor de daadwerkelijke lengte tot de telefooncentrale een stuk langer zou zijn, ong. 3 km. Verderop in de straat is de afstand tot de centrale korter omdat dit via een andere lus gaat. Vreemd verhaal, maar goed, het zou kunnen. 28 dB demping op een lengte van 3 km. is dan verdomd goed te noemen, zou ik zo zeggen. 28:13,8 is nl. rond de 2000 meter. Maar goed.

- het probleem zit hem bij KPN. Zij kennen geen Wide-Open policy: zij doen een lijnmeting, en via een tabel zetten ze de maximale snelheid vast. Mijn verbinding is dus inderdaad gecapt op 8Mb/s.

- ik kan lullen als Balkenellende, over dat ik hier gebruikers zie met dezelfde demping op de lijn, maar die toch veel hogere snelheden halen dan ik, dus dat ik dat dan ook zou moeten kunnen halen.
Heel verhaal kreeg ik toen te horen over kwaliteit van de verbinding, maar als ik dan vraag hoe het dan kan dat anderen met dezelfde intrainwaardes wel hogere snelheden halen, krijg ik geen duidelijk antwoord. De intrainwaardes geven toch de kwaliteit van de verbinding weer, of ik snap het niet helemaal, dan hoor ik dat graag?

- Het tiscali/telfort netwerk wordt niet meer uitgebreid. Als je nu op een gecapte verbinding zit via KPN op Telfort, zal de verbinding dus ook nooit sneller worden. KPN zal de cap er niet af halen, simpelweg omdat volgens hun tabellen er op een stabiele verbinding niet meer snelheid mogelijk is.

Volgens Telfort is de maximaal haalbare snelheid op ADSL2, 8 Mb. Geen 12 Mb, nee, 8, misschien 9. En omdat 9 Mb op ADSL2 al niet meer stabiel zou zijn, wordt de lijn gecapt op 8 Mb.

Het instellen van een ADSL2+ profiel voor mijn verbinding, zou geen nut hebben, ook dan haal ik niet meer dan 8 Mb. Yeah, right, dat geloof ik dus echt niet. Die mooie grafiekjes in de openingspost kunnen misschien laboratorium tests zijn waar je niet in de praktijk van uit mag gaan, maar ik zie hier genoeg gebruikers die vele hogere waarden halen op ADSL2+ met 28 dB attenuation downstream. Maar nogmaals, zou kunnen dat dit ook betrekking heeft op de marges die er nog zijn op mijn lijn. Laat het me weten als dit inderdaad zo is ajb.

Volgens de uitleg van Telfort, zou het verhaal dat telefooncentrales die nog niet compleet omgebouwd zijn naar ADSL2+, dat de ADSL2+ kaarten dan gecapt worden op 8 Mb/s en ADSL2, zoals in de opening van dit topic staat, niet kloppen. Eerlijk gezegd vind ik dat een geloofwaardiger verhaal, dan dat er technisch niet meer uit mijn verbinding te halen zou zijn. De kwaliteit van een ADSL lijn blijkt toch uit alle waardes die het modem meet tijdens het intrainen? En mijn waardes zijn toch niet dusdanig slecht dat er niet meer mogelijk is?

Het komt er dus op neer, dat KPN de lijnsnelheid gewoon begrenst heeft op 8 Mb/s. Dit omdat dit in hun tabellen als de technisch hoogst haalbare stabiele snelheid staat aangegeven. Telfort kan hier niets aan doen, men heeft overleg gehad met afdeling Netwerkbeheer van KPN, maar zij weigeren er iets aan te veranderen, omdat de lijn daar niet stabiel genoeg voor zou zijn.

Voor de echte kenners hierzo: is dit nou een hoop gelul, of klopt dit verhaal nou echt?
Ik zal voor de zekerheid mijn waardes nog even weergeven, voor hetzelfde geld lees ik de waardes verkeerd...

intrainsnelheid: 7996 kbps / 1023 kbps
DSL Mode: ADSL2

noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 13 db
noise margin downstream: 11 db
output power upstream: 11 db
attenuation downstream: 28 db

Klopt het inderdaad dat ik met deze waardes aan de grens van de haalbare snelheid zit?
En dan bedoel ik bv. qua noise margins, want dit schijnt er ook mee te maken te hebben?

Ik heb ondertussen aardig wat gelezen over ADSL techniek, maar dit was mij nog niet helemaal duidelijk... in de noise margins zou wel te lezen zijn hoeveel 'rek' er nog in de lijn zit qua snelheid, of heb ik dit verkeerd begrepen? En zit er dan bij mijn lijn gewoon niet genoeg marge om op ADSL2 of 2+ over te gaan op een hogere snelheid? Dan zou ik het standpunt van KPN nog verdedigbaar vinden... en anders moeten ze niet zo lullig doen en die cap van de lijn af halen.

Wel vertelde de man van Telfort mij dat hij zich kon voorstellen dat ik niet tevreden was met het resultaat van het onderzoek, maar dat dit de eerste keer was dat Telfort dit onderzocht heeft, en dat dit gewoon de grenzen zijn die KPN gesteld heeft. Ik zou zo graag iemand van KPN Netwerkbeheer willen spreken hierover. Ik heb al flink wat rondgevraagd en rondgebeld, maar niemand kan me hier een duidelijk antwoord op geven.

Ik weet dat ¤ 19,95 niet veel is voor een verbinding van 8 Mb/s, ik kom zelf van een vergelijkbare verbinding af op het @home netwerk, waar ik ¤ 47,95 per maand betaalde.

Maar ik blijf het niet fair vinden als een of andere oetlul bij KPN heeft besloten om mijn lijn te cappen, terwijl er meer uit te halen zou zijn. Ook de Telfort medewerker noemde het Telfort netwerk Wide Open, maar Wide Open met halverwege een flessenhals waardoor de lijn een stuk langzamer wordt, is echt not funny.

Ik ben wel erg benieuwd hoe diegenen met ADSL-kennis hier tegenaan kijken? _/-\o_

Nog even een tipje misschien: op zoek naar de betekenis van de Noise margin, ben ik deze ADSL calculator tegen gekomen. Aan de hand van je huidige snelheid, de downstream attenuation en de noise margin, rekent die calculator uit hoe hoog je maximaal haalbare snelheid zou zijn als je overstapt op een sneller netwerk, bijv. ADSL2+. Zie http://212.23.23.177/ADSL/default.aspx

Als ik mijn waardes invul, kom ik op een max. haalbare snelheid van 17458Kbps met ADSL2+ uit.

Dat zou aardig overeen kunnen komen met wat ik andere gebruikers zie halen met dezelfde waardes als die mijn modem haalt bij het intrainen. Is dan toch kl*te dat KPN mijn lijn capt?

Op ADSL(1) kom ik op 8128Kbps uit. Lijkt meer op de waardes die ik haal op dit moment.

Ben overigens benieuwd wat de kenners van deze calculator vinden. Is dat ding bullshit, of kun je daadwerkelijk iets met de waardes die daar berekend worden, aangezien deze calculator rekening houd met je huidige noise margin, attenuation en huidige snelheid?

Ik heb het draadloze ZyXEL 2602HW modem binnen en wordt binnenkort aangesloten. Op zich een fraaie uitvoering, vraag is alleen of zo'n toren ook praktisch is... In een kast of buro plaatsen is niet mogelijk. Of kun je ook zonder bezwaar het modem op z'n kant (horizontaal) plaatsen? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Reg. datum: 10 oktober 2005

quote:
Rolfy schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 00:47:
Nog even een tipje misschien: op zoek naar de betekenis van de Noise margin, ben ik deze ADSL calculator tegen gekomen. Aan de hand van je huidige snelheid, de downstream attenuation en de noise margin, rekent die calculator uit hoe hoog je maximaal haalbare snelheid zou zijn als je overstapt op een sneller netwerk, bijv. ADSL2+. Zie http://212.23.23.177/ADSL/default.aspx

Als ik mijn waardes invul, kom ik op een max. haalbare snelheid van 17458Kbps met ADSL2+ uit.

Dat zou aardig overeen kunnen komen met wat ik andere gebruikers zie halen met dezelfde waardes als die mijn modem haalt bij het intrainen. Is dan toch kl*te dat KPN mijn lijn capt?

Op ADSL(1) kom ik op 8128Kbps uit. Lijkt meer op de waardes die ik haal op dit moment.

Ben overigens benieuwd wat de kenners van deze calculator vinden. Is dat ding bullshit, of kun je daadwerkelijk iets met de waardes die daar berekend worden, aangezien deze calculator rekening houd met je huidige noise margin, attenuation en huidige snelheid?
Nou, dat kan leuk worden.. >:) , vlgs. mij wonen wij ong. 4 km van elkaar af met de centrale in de Kloosterwandstr. precies in het midden.. ;)

Dit geeft op dit moment mijn Siemens Experia aan via Planet IPB:

ADSL Line
Status: Cable connected
Line mode: G.992.3 (ADSL2)
Maximum line rate: 3074 kbps (downstream) / 517 kbps (upstream)
Noise margin: 21 dB (downstream) / 26 dB (upstream)
Line attenuation: 23 dB (downstream) / 25 dB (upstream)
Output power: 19 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Rond Febr. 2008 ben ik ook over naar Telfort, dus ik ben benieuwd. (Maar zoals je ziet, kom ik van 3 MB af, dus met die 8 ben ik ook al tevreden. Maar meer is altijd beter ja)

>:)

quote:
HVAC schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 00:02:
[...]
ik ook, kwam (ooit van ISDN) naar IPB met de experiabox met VOIP (ISDN!!) en nu een D1A modem gekregen. Ik ga next week over naar Telfort met een analoog modem (vraag in deel 3 al gesteld). Het is nog steeds 1 raadsel, is de lijn nog steeds vanuit de centrale ISDN based (DSLAM op ISDN poort) of ga ik nu fysiek over naar analoog??
Is inderdaad al besproken in vorige delen. Ikzelf ben van KPN IPB over ISDN naar Telfort (lees Tiscali) analoog gegaan. Mijn lijn is in de centrale dus omgeprikt. Volgens 'ons' word je van ISDN naar analoog omgeprikt als je van netwerk wisselt. Zit je ADSL bijv. nu al bij een Tiscali provider op ISDN, dan zal dat bij je overstap naar Telfort vrijwel zeker niet wijzigen. Kom je van een ander netwerk, dan wordt je verbinding omgeprikt naar analoog. Dit gaat echter niet op in geval je nu ADSL hebt via het KPN netwerk en er geen Tiscali netwerk beschikbaar is. Dan zul je bij de Telfort overstap gewoon op je KPN ISDN-lijn blijven. Let wel: dit is zoals men denkt dat het gaat en is nergens officieel bevestigd. Tot op heden lijkt het wel te kloppen en 't klinkt ook wel logisch...

Kleurtjes \o/

quote:
Rolfy schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 00:04:
Volgens Telfort is de maximaal haalbare snelheid op ADSL2, 8 Mb. Geen 12 Mb, nee, 8, misschien 9. En omdat 9 Mb op ADSL2 al niet meer stabiel zou zijn, wordt de lijn gecapt op 8 Mb.

Het instellen van een ADSL2+ profiel voor mijn verbinding, zou geen nut hebben, ook dan haal ik niet meer dan 8 Mb. Yeah, right, dat geloof ik dus echt niet. Die mooie grafiekjes in de openingspost kunnen misschien laboratorium tests zijn waar je niet in de praktijk van uit mag gaan, maar ik zie hier genoeg gebruikers die vele hogere waarden halen op ADSL2+ met 28 dB attenuation downstream. Maar nogmaals, zou kunnen dat dit ook betrekking heeft op de marges die er nog zijn op mijn lijn. Laat het me weten als dit inderdaad zo is ajb.

Volgens de uitleg van Telfort, zou het verhaal dat telefooncentrales die nog niet compleet omgebouwd zijn naar ADSL2+, dat de ADSL2+ kaarten dan gecapt worden op 8 Mb/s en ADSL2, zoals in de opening van dit topic staat, niet kloppen. Eerlijk gezegd vind ik dat een geloofwaardiger verhaal, dan dat er technisch niet meer uit mijn verbinding te halen zou zijn. De kwaliteit van een ADSL lijn blijkt toch uit alle waardes die het modem meet tijdens het intrainen? En mijn waardes zijn toch niet dusdanig slecht dat er niet meer mogelijk is?

Het komt er dus op neer, dat KPN de lijnsnelheid gewoon begrenst heeft op 8 Mb/s. Dit omdat dit in hun tabellen als de technisch hoogst haalbare stabiele snelheid staat aangegeven. Telfort kan hier niets aan doen, men heeft overleg gehad met afdeling Netwerkbeheer van KPN, maar zij weigeren er iets aan te veranderen, omdat de lijn daar niet stabiel genoeg voor zou zijn.
Nou.... Ik werk bij Telfort ;) Maar wat betreft de wijkcentrale met adsl/adsl2/adsl2+ zouden ze wel eens gelijk hebben.
Sommige wijkcentralen die van ADSL1 afkomen worden langzamerhand geupgrade naar adsl2+ geloof ik. Terwijl dit gebeurd, wordt alles op adsl1 gehouden zodat niemand iets beter haalt dan de rest. Totdat het compleet is, en dan heeft iedereen adsl2+ (maar pin me er niet aan vast).

Tevens zijn de snelheden in theorie
ADSL1 = 8 Mbit
ADSL2 = 12 Mbit
ADSL2+ = 24 Mbit (maar eigenlijk 20 Mbit aangezien 24 gewoon bijna altijd onhaalbaar is)

Beerkeeper wijzigde dit bericht 08-12-2007 08:20 (53%)

quote:
Madone schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:05:
[...]
Hakkie... bedankt voor je reactie. Ga je nog actie ondernemen richting KPN?
[...]
quote:
Hakkie schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:43:
[...]

Vandaag per post de bevestiging van KPN ontvangen dat IPB wordt opgeheven per 9 november. Ik ben op 5 november over gegaan naar Telfort en heb niet zelf opgezegd. Van KPN klantenservice had ik voor de overstap al vernomen dat ik maandelijks voor de 29ste kon opzeggen. In de brief staat verder dat binnen 2 maanden een eindrekening volgt 'van de nog openstaande of teveel betaalde kosten'. Het is dus nog niet duidelijk hoe wordt omgegaan met de opzegtermijn. Mijn IPB is begin 2006 van start gegaan. Als KPN moeilijk doet bestaat -ondanks de toezegging- de kans dat ik nog een paar maanden moet betalen. Nog even in spanning afwachten dus...
Nou, de spanning is er vanaf hoor! Gisteren kreeg ik van KPN het teveel betaalde IPB-geld teruggestort. Zoals hierboven al gedeeltelijk vermeld:
  • Zat ik op KPN IPB over ISDN.
  • Ben ik op 5 november probleemloos van KPN ISDN naar Tiscali analoog omgeprikt.
  • Werkte mijn telefonie DIRECT.
  • Heb ik NIET zelf opgegezegd bij KPN.
  • Ontving ik op 13 november een bevestiging van KPN dat IPB wordt opgeheven. Hierin stond ook dat de Experia Box en splitter retour gezonden moeten worden.
  • Kreeg ik op 7 december van KPN het teveel betaalde IPB teruggestort.
  • Kloppen mijn (tot op heden) beide Telfort facturen (zo te zien betaal je een maand vooruit).
  • Ben ik uitermate tevreden over de manier waarop deze overstap is verlopen, zowel technisch als administratief.
Telfort&KPN: _/-\o_ :*) _/-\o_ :*) _/-\o_ :*) _/-\o_

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws