Gathering of Tweakers

Quicksearch
- minimalistic -

quote:
MrWilliams schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:15:
Grappig dat een beeld van een organisatie zo verschillend kan zijn.
Inderdaad. Overigens vind ik een afdeling niet representatief voor een heel bedrijf. Aan de andere kant: salaris is een gevoelig onderwerp. Ik stel voor dat we dit onderwerp laten rusten. Er kunnen dingen fout gaan en zowel Sogeti als de werknemer kunnen daar een rol in spelen om dat op te lossen.

De nieuwe arbeidsvoorwaarde zijn (in concept) bekend. Er verandert zo op het eerste gezicht niet veel voor mij. De internetvergoeding lijkt me wel interessant (niet meer flexen!). Heeft iemand nog andere opvallende veranderingen gelezen?

Zin in een leuke en uitdagende baan? Solliciteer via mij bij Sogeti en verdien een leuk bedrag cash!

Sinds een aantal maanden heeft Sogeti inmiddels een soort klachten commissie of iig een systeem waar allerlei klachten zoals deze verzameld worden.

Het krokodillen systeem. Hierbij zijn er rode en groene krokodillen uit te delen. In een van de laatste OR-bulletins stond een artikel hier over. Ik ben zelf nog op zoek naar de plaats waar deze bij worden gehouden, maar naar mijn idee is de organisatie er iig mee bezig.

Om even in te gaan op de nieuwe veranderingen!
De docenten vergoeding gaat ook omhoog, wat ik zelf wel leuk vond. Op de brief stond alleen nog niet welk bedrag :P

Mirrorshade wijzigde dit bericht 03-01-2008 10:37 (22%)
Reden: toevoeging

Reg. datum: 28 augustus 2006

quote:
MrWilliams schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:15:

Ik hoor daarom graag (maar niet via dit topic) van je wat er precies verbeterd kan worden, zodat ik kan checken of er iets aan gedaan is/wordt. Zo niet, ga ik daar achteraan. Mits je een punt hebt natuurlijk. :)

Grappig dat een beeld van een organisatie zo verschillend kan zijn.
Zoals ik eerder schreef, ik werk al lang niet meer bij Sogeti....het valt me alleen op dat er zeer vervelende issues zijn die al speelden toen ik daar nog werkte en zo te zien nog steeds bestaan. Vandaar dat ik reageerde in dit topic.
Dus is het niet relevant om voor mij iets te gaan doen binnen Sogeti ( maar bedankt voor het aanbod iig ;) ),

- minimalistic -

@Mirroshade: good for you :)
Ik ben wel benieuwd welke Sogetist achter de GoT-er zit. Soms zoek ik wel eens op Einstein o.b.v. de gegevens uit het profiel. Voor hetzelfde geldt zit de persoon in jouw opdracht of regio :o

Zin in een leuke en uitdagende baan? Solliciteer via mij bij Sogeti en verdien een leuk bedrag cash!

Ik weet het ook eigenlijk maar van 1 of 2 personen hier. (Wie is wie ) bied idd soms uitkomst ;)

Maar van die internet regeling ga ik ook gebruik van maken. Ik heb het declaratie proces al in gang gezet. Alleen nog even de factuur van januari en een kopie van bankrekening op zoeken.

Nu het nog half vakantie is bij de meeste bedrijven is er gelukkig wat tijd om bijvoorbeeld deze zaken te regelen.

The problem is choice

quote:
450sel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:33:
[...]
Dus is het niet relevant om voor mij iets te gaan doen binnen Sogeti ( maar bedankt voor het aanbod iig ;) ),
Voor jou misschien niet, maar wellicht wel voor mensen die er nog wel werken.

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

Ik dacht ik ga eens even kijken op de site van Sogeti en daar kwam ik de onderstaande opgave tegen.

http://werkenbij.sogeti.n...oomdiagram_voorbeed_1.jsp

Zijn er meer mensen die hier niet uitkomen? Overigens denk ik niet dat Sogeti het bedrijf voor mij zou zijn, maar goed dat is vooral gevoelsmatig.

spoiler:
Ik bedoel, hoe kan ik weten dat de kleur wordt veranderd door de stip in het midden? Dat de positie van het cirkeltje wordt verplaatst kon in nog wel beredeneren

HawVer wijzigde dit bericht 04-01-2008 21:08 (20%)

Website
lordpalf of the flapdrols

Ars non postulat causam

quote:
MrWilliams schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:40:
Inderdaad: zolang intgod niks van zijn problemen kenbaar maakt, zal de financiële administratie denken dat ze haar werk goed heeft gedaan. Inclusief leiding. Dat is precies de reden waarom ik hem aanspoor om iets te ondernemen. Via zijn UM of direct op de FA. Overigens is hij wat mij betreft een uitzondering, want ik heb er verder nog niemand over gehoord.
Ik ben al drie maand lang aan het klagen, elke maand opnieuw iets wat niet klopt.

En ik moet niet alles nagaan - ik moet er vanuit kunnen gaan dat alles gewoon klopt.

Zitten jullie ook elke maand te kijken of de elektriciteit die uit het stopcontact komt wel klopt? Als de stroom uitvalt, is dat dan jouw fout? Want je had maar moeten kijken of je energieprovider zijn werk goed doet.
Als er een gat in de weg zit, bel je dan onmiddellijk met het Ministerie?

Je moet een bedrijf kunnen vertrouwen dat het allemaal goed gaat. Missen is menselijk, maar zoveel missers duidt op amateurisme.

Nogmaals, ik zit elke maand mijn loon uit te pluizen en elke maand klopt het weer niet.

Ars non postulat causam

quote:
MrWilliams schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:00:
[...]
Mocht je ideeën hebben over het verbeteren van procedures of processen, laat het de betreffende mensen even weten of gooi iets in de ideeënbus.
Dude. Het laatste 20 pagina's tellende idee wat ik in de bus heb gestopt is "verdwenen". Via mijn UM de organisatie ingeschoten en vervolgens kwijtgeraakt/kwijtgemaakt.

Er wordt gewoon niets mee gedaan. Mensen klagen bijvoorbeeld al heel lang (lees: sinds ingebruikname van het scherm) over de volgende keuze op het intranet

- eigen bijdrage verlagen met 0 euro;
- eigen bijdrage niet verlagen.

Toch wordt er niets gewijzigd terwijl meerdere mensen hierover geklaagd hebben en meerdere mensen hier problemen door hebben gekregen. Maar veranderen? Neen hoor! Te moeilijk, kost interne uren en is dus niet productief en meer van dattum.

Ars non postulat causam

quote:
HawVer schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:05:
Zijn er meer mensen die hier niet uitkomen? Overigens denk ik niet dat Sogeti het bedrijf voor mij zou zijn, maar goed dat is vooral gevoelsmatig.

spoiler:
Ik bedoel, hoe kan ik weten dat de kleur wordt veranderd door de stip in het midden? Dat de positie van het cirkeltje wordt verplaatst kon in nog wel beredeneren
Volgens de redenering van Willem had je hierover een gesprek moeten aanknopen met je Unit Manager, had je het werk moeten controleren en aangeven dat het niet klopt, had je een mogelijke oplossing in de bus met ideetjes moeten droppen en had je het maar beter moeten uitzoeken. Nu heb je dus je kans gemist om centraal te staan!

Maar alle gekheid op een Sogetist: tijdens de echte opgaves krijg je dat vooraf gemeld. Het is alleen jammer maar wel typerend dat die broodnodige informatie nergens terug te vinden is bij het voorbeeld.

Well do ya punk?

quote:
intGod schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:40:
[...]

....

Er wordt gewoon niets mee gedaan. Mensen klagen bijvoorbeeld al heel lang (lees: sinds ingebruikname van het scherm) over de volgende keuze op het intranet

- eigen bijdrage verlagen met 0 euro;
- eigen bijdrage niet verlagen.

Toch wordt er niets gewijzigd terwijl meerdere mensen hierover geklaagd hebben en meerdere mensen hier problemen door hebben gekregen. Maar veranderen? Neen hoor! Te moeilijk, kost interne uren en is dus niet productief en meer van dattum.
Wat een gezwam... Ik zit intern, dus veel Sogetisten om me heen, en heb nog nooit iemand horen klagen hierover. Misschien moeten mensen leren lezen, want er staat duidelijk onder:
quote:
Als je de keuze nee gemaakt hebt:
Je hebt gekozen om je leasebijdrage niet te verlagen. Je eigen netto leasebijdrage is dan 57,79 EUR.

Als je de keuze ja gemaakt hebt.
Je hebt gekozen om je eigen netto leasebijdrage minimaal te laten uitkomen op 0.00 EUR per maand. Om dit te realiseren zal er 57,79 EUR per maand uit je flex moeten worden onttrokken. Als je actuele flexsaldo echter lager is dan het vereiste saldo, zal je eigen netto leasebijdrage evenredig hoger zijn.
De bedragen zijn overigens persoonlijk, dus zullen bij iedereen anders zijn. Maar er staat toch duidelijk dat als je "Nee" kiest, de eigen bijdrage van je NETTO inkomen zal afgaan... En dat als je "Nee" kiest je moet zorgen dat je voldoende flexsaldo hebt, omdat het anders alsnog van je netto salaris zal afgaan...

Als je dit niet begrijpt is het *knip flame*

Rukapul wijzigde dit bericht 05-01-2008 13:59 (2%)

Well do ya punk?

Ik bedoel natuurlijk:

De bedragen zijn overigens persoonlijk, dus zullen bij iedereen anders zijn. Maar er staat toch duidelijk dat als je nee kiest, de eigen bijdrage van je NETTO inkomen zal afgaan... En dat als je "Ja" kiest je moet zorgen dat je voldoende flexsaldo hebt, omdat het anders alsnog van je netto salaris zal afgaan...

FreakNL wijzigde dit bericht 05-01-2008 23:22 (3%)

Reg. datum: 10 januari 2006

Wie heeft een goede site met voorbeelden / oefeningen van Stroomdiagrammen?!

En hoe gaan de meeste mensen naar een Selectiedag? Strak in pak (wat ik van plan ben) of meer casual? ff checken.

quote:
rolph schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:49:
Wie heeft een goede site met voorbeelden / oefeningen van Stroomdiagrammen?!

En hoe gaan de meeste mensen naar een Selectie dag? Strak in pak (wat ik van plan ben) of meer casual? ff checken.
Als je een leuk pak hebt zou ik die aan trekken. Het is tenslotte een sollicitatie.

Verder heb ik niet geoefend voor de test. Ik heb het op mij aflaten komen.
Je krijgt voldoende tijd tijdens de test en van te voren krijg je nog een aantal oefen opgave die alles duidelijk moeten maken. Toen ik de test deed was het zo dat je de oefen opgave zo vaak mocht maken als jij zelf wilde.

suc6 met de test en sollicitatie :)

Verder in zijn algemeenheid, veel oefenen voor zo'n test vind ik zo ie zo een beetje fout. Je moet namelijk die test maken om te laten zien op wat voor denk niveau zit. Als iemand heel veel gaat oefenen en zo goed door de test komt omdat hij/zij een stroomdiagram goeroe is geworden. Dan kan het zijn dat die persoon zichzelf in de praktijk tegen komt omdat hij/zij het denk niveau niet aan kan tijdens zijn werkzaamheden.

Mirrorshade wijzigde dit bericht 06-01-2008 16:03 (2%)
Reden: spelling

Bedankt!

Ze adviseren je overigens wel jezelf een beetje voor te bereiden dus dat doe ik nu dan ook. Dat stroomschema snap ik helaas niet wat op de website staat. De info is vrij summier ook om het te kunnen volgen.

Hier de voorbeeldopgave.
http://i10.photobucket.com/albums/a124/rolph20/Afbeelding1-6.png

Even los van de uitleg op de site van Sogeti welke getoond wordt na het invullen van het correcte antwoord.

Ik zie dat het blokje kan wijzigen in kleur en in positie van het bolletje. Maar hoe weet ik nou welk effect het stopbordfiguur op dat blokje heeft? Het heeft te maken met de positie van de zwarte puntjes. Zoveel is duidelijk ;)
Overigens wordt het vergeleken met de Controlefiguur. Dus als het niet hetzelfde is als de controlefiguur gaat hij terug totdat hij wel overeen komt. Enige wat dus van belang is: wat nog wijzigt nadat hij daar doorheen is gekomen. Maar ja dan moet je dus wel weten wat voor effect dat ding heeft natuurlijk.

Er is vast wel iemand die het toe kan lichten? Heeft de uitleg links een betekenis? Of is het juist de bedoeling dat je zelf achterhaald wat het effect is??!??

rolph wijzigde dit bericht 06-01-2008 16:17 (1%)
Reden: spelling

quote:
intGod schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:46:
[...]

Volgens de redenering van Willem had je hierover een gesprek moeten aanknopen met je Unit Manager, had je het werk moeten controleren en aangeven dat het niet klopt, had je een mogelijke oplossing in de bus met ideetjes moeten droppen en had je het maar beter moeten uitzoeken. Nu heb je dus je kans gemist om centraal te staan!

Maar alle gekheid op een Sogetist: tijdens de echte opgaves krijg je dat vooraf gemeld. Het is alleen jammer maar wel typerend dat die broodnodige informatie nergens terug te vinden is bij het voorbeeld.
:P Ok, duidelijk.
quote:
rolph schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:16:
Bedankt!

Ze adviseren je overigens wel jezelf een beetje voor te bereiden dus dat doe ik nu dan ook. Dat stroomschema snap ik helaas niet wat op de website staat. De info is vrij summier ook om het te kunnen volgen.

Hier de voorbeeldopgave.
[afbeelding]

Even los van de uitleg op de site van Sogeti welke getoond wordt na het invullen van het correcte antwoord.

Ik zie dat het blokje kan wijzigen in kleur en in positie van het bolletje. Maar hoe weet ik nou welk effect het stopbordfiguur op dat blokje heeft? Het heeft te maken met de positie van de zwarte puntjes. Zoveel is duidelijk ;)
Overigens wordt het vergeleken met de Controlefiguur. Dus als het niet hetzelfde is als de controlefiguur gaat hij terug totdat hij wel overeen komt. Enige wat dus van belang is: wat nog wijzigt nadat hij daar doorheen is gekomen. Maar ja dan moet je dus wel weten wat voor effect dat ding heeft natuurlijk.

Er is vast wel iemand die het toe kan lichten? Heeft de uitleg links een betekenis? Of is het juist de bedoeling dat je zelf achterhaald wat het effect is??!??
HawVer in "Ervaring werken bij Sogeti Deel 2" <- Dat was inderdaad ook mijn vraag. Voordat je een stroomdiagram kan doorlopen moet je wel weten wat welk object doet. Misschien is het wel de grap dat je moet aangeven dat er randvoorwaarden missen? In de IT krijg je zelden in 1 keer een volledig plaatje voorgeschoteld.

Website
lordpalf of the flapdrols

Klopt. Maar dan is het vreemd dat ze dit als voorbeeldvraag neerzetten en daarna een uitleg geven over hoe je dat had moeten beredeneren.
Ik hoor het wel bij de uitleg welke er aan vooraf gaat.

Life's what happens to yo

quote:
Empathy schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:26:
Dan ga ik jou waarschijnlijk nog wel een hand geven ;)
Nog sterker: Dan *hebben* we elkaar de hand geschud waarschijnlijk ;)
Ik heb een aanbieding van Sogeti gekregen om per 1 februari te starten als Young Professional in de functie van Information Analist. Sogeti lijkt mij een erg leuk bedrijf en de mogelijkheid om onbeperkt cursussen te volgen spreekt mij ook erg aan. De aanbieding is voor 40 uur per week, maar ik zit er aan te denken om een contract voor 32 uur te vragen en verder ongeveer 8 uur in de week te besteden aan cursussen in eigen tijd (na de start periode). Is er iemand die ervaring heeft met deeltijd werken bij Sogeti en is er iemand die weet hoe Sogeti aankijkt tegen parttime werken als YP? Wat voor effect heeft dit op je secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder de leaseauto?

Well do ya punk?

Ik weet niet of het zomaar mogelijk is als YP, het is in ieder geval niet gebruikelijk...

Iets verderop in je carriere komt het wel wat meer voor bij Sogeti, maar dat is vooral bij de mensen van 50+ of mensen die net in de kinderen zitten...

Secundaire arbeidsvoorwaarden is makkelijk, alles keer 0,8 (in het geval van 32 uur)... Voor je lease-budget is dat bijzonder nadelig, omdat het wel gewoon 40.000km/4 jaar blijft, dus je auto blijft even duur, terwijl je leasebedrag sterk zakt. Vakantiedagen is ook minder, maargoed, dat vang je natuurlijk op doordat je meer vrij bent...

Al-met-al heb ik het idee dat Sogeti niet het bedrijf is om 32 uur te werken, zeker niet als YP... Wat overigens wel een optie is, en vaak een betere, is genoegen nemen met iets minder vrije dagen (denk bijvoorbeeld aan 36 uur, en dan elke twee weken een dag vrij) en deze vrije dagen kopen. Dat kost je wel geld, maar je behoudt je lease-budget, je vrije dagen, en je volledige salaris. Dit schijnt voordeliger te zijn, maar is wel iets wat je met je unit-manager (en later, de klant) moet regelen (omdat je slechts de 1e honderd uur zonder toestemming mag kopen).. Is allemaal niet zo makkelijk in de detachering....

FreakNL wijzigde dit bericht 12-01-2008 22:58 (3%)

Life's what happens to yo

De truuk is dat je bij Sogeti zowieso 12.5 vakantiedagen bij kunt kopen tegen je standaard uurloon. Dus zonder dat je secundairen er bij inschieten. Hiervoor heb je ook nog eens geen toestemming van je manager nodig.

Daarnaast kun je nog 27.5 vakantiedagen bijkopen waarvoor je wel toestemming nodig hebt en die wel van je secundairen af gaan.

Natuurlijk kun je altijd vragen of deeltijd werken mogelijk is. Maar aangezien het werk grotendeels uit detachering zal bestaan is dat niet gebruikelijk. Je flexibiliteit wordt daarmee minder en dus je inzetbaarheid. Door vakantiedagen bij te kopen kun je tussen opdrachten door minder werken of zelfs met je opdracht afspreken dat je hier of daar een week/weekend vrij neemt. Dat is een stuk flexibeler te doen dan simpelweg stellen dat je op Vrijdag niet werkt.
Bedankt voor jullie antwoorden. Tussen 2 opdrachten in zo nu en dan een tijdje vrij plannen is natuurlijk ook een aardige optie. Ik ben benieuwd hoe verschillende YP hun werk ervaren. Hoe ziet een dagindeling er nou zo ongeveer uit. Hoe laat vertrek je van huis, hoe laat ben je weer thuis, hoeveel cursussen volg je per week/maand/jaar? Hoeveel tijd ben je daar nog mee bezig in eigen tijd (incl. zelfstudie)? Is het ook mogelijk om op verzoek een deel van je werktijd te gebruiken voor zelfstudie? Ik snap dat dat voor iedereen weer anders is, maar ben gewoon benieuwd om een beetje een beeld te krijgen van mijn eventuele toekomst. Daarnaast de vraag hoeveel je precies leert tijdens de basiscursus, is dit voldoende om goed beslagen ten ijs te komen bij de eerste opdracht? Ik ben benieuwd!

Well do ya punk?

Dat is inderdaad zeer lastig te beantwoorden, zeker op het gebied van klussen die je krijgt.. Je moet daar ook wat geluk bij hebben, krijg je een klus ver weg, of juist dichtbij?

Op het gebied van cursussen, ook dat hangt volledig van jezelf al, hoe snel wil je gaan? Ik besteed gemiddeld zo'n 5 uur doordeweek en dan nog een uurtje of 2 a 3 in het weekend aan mijn scholing, maar ik ken er genoeg die veel minder daaraan doen. Maar dan stijg je dus ook niet al te snel in je functieniveau....

Vrij krijgen om te leren/studeren is er niet echt bij geloof ik, of het moet direct toepasbaar zijn/nodig zijn op je klus... (en dan nog is het meestal in de avond, als je een extra cursus krijgt bijvoorbeeld)...

Werk zelf nu een half jaar bij Sogeti als test engineer, zelf Bedrijfskunde gestudeerd.
Er werd veel moois beloofd over het werk als tester enz enz.
Maar het is gewoon zwaar ruk !
Ga met tegenzin naar mijn werk, het is zo demotiverend (en ik zit op een groot test-project wat veel prestige heeft en bla die bla).
Ligt misschien wel aan de opdracht, ik zit bij een groot pensioen en verzekering bedrijf in Amsterdam dat echt suf is.

Voor de rest is het wel super dat je onbeperkt opleidingen kan volgen, het bedrijf heeft uitstraling en organiseert veel leuke seminars.
Er hangt wel een sfeertje dat alles wordt doorverteld wat je zegt in de wandelgangen , dus je moet wel een beetje oppassen met wat je zegt.
Verder is het een heel erg commercieel bedrijf, zolang jij maar bij een opdrachtgever neergeparkeerd bent en dikke euro's oplevert zijn zij blij. (Als beginnend tester betaald een opdrachtgever zo'n 65 euro voor je per uur).

De basisopleiding van testen stelde niet zoveel voor (ik verwachte er wel veel van).
Ohio is wel een leuke ervaring, maar daar heb je natuurlijk ook een amortisatie-regeling voor, ze halen het geld uiteindelijke toch wel terug met de winst die ze op jouw maken bij een opdrachtgever.
Je kan wel als je eenmaal bij Software Control zit, overstappen naar een andere divisie.
Dit heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk was er een ander bedrijf dat me veel meer bood, leukere opdrachten (meer afwisseling, meer taken) en ook een leukere lease-car, laptop enz.

Bij Sogeti begin je in schaal P3 als Young professional.
Dan heb je nou niet echt veel afwisseling in je werk bij een opdrachtgever, vooral niet bij een grote.
Jij hebt je taakje, en anderen hebben die van hun.
Van andere collega's met wie ik de basisopleiding heb gedaan hoor ik dat ze bij een groot telecom bedrijf zich de hele dag dood vervelen en zitten te internetten en te hyven.
Een ander is weer de hele dag bezig met dingen overtypen in een Excel bestand (en dat met een afgeronde studie he).

Het salaris is omhoog gegaan naar 2150, en je krijgt die mobiliteitstoeslag (voor een Golf, A3, Leon enz moet je bijbetalen).
Het klinkt allemaal heel mooi, en als je toch bij Sogeti aan de slag wil ga dan bij een andere divisie!
Bij Software Control zijn ze zelfs zo desperate voor mensen dat ze mensen met bijv. onafgeronde Beeldende Kunsten/ kabeltrekkers/ verkoper in een computer winkel /etc. dezelfde baan aanbieden als iemand die Bedrijfskundige Informatica heeft afgerond.

Zo, dat was mijn verhaal :)

Heb je nog vragen , stel ze dan.

Gr.

The problem is choice

waarom ben je als tester begonnen?

Er zit hiernaast een senior architect die dezelfde vooropleiding heeft gedaan, die is als javaan begonnen. Wellicht eens met je UM praten over een overstap naar een andere divisie. Er zijn zat mogelijkheden. Hier kun je zelf op aansturen. Welk werk kun je nog meer per direct uitvoeren? En wat kun je over een paar maanden (welke cursussen ben je aan het volgen)?
Je hebt misschien verwachtingen van je werkgever, maar je zult zelf heel duidelijk moeten aangeven waar je naar toe wilt en hier ook naartoe moeten gaan werken. Stel met je UM een plan op en zorg dat je jezelf en hem daaraan houdt. Simpelweg zeggen dat de opdracht ruk is werkt niet.

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws