Reg. datum: 30 november 2007
ik neem aan dat als je ze binnen hebt dat je ze aan je mooie areca controller gaat hangen om te benchen. Maar kun je ze toevallig ook testen met een (wat meer betaalbare) raid controller? De intel raid chipsetjes zullen door veel meer mensen gebruikt worden dan die Areca. En een setup van 2 schijven is voor de meeste mensen ook iets levensvatbaarder.
Of heb je misschien al plannen wat voor setups je gaat testen.
* thekip is erg benieuwd
It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos
Ik heb al een vergelijking met verschillende soorten harde schijven op een Areca ARC-1680 paraat staan. Daarnaast wil ik ze ook gewoon testen op een nForce sata-controller in raid 0 en raid 10 (raid 5 op een onboard controller lijkt me niet echt zinvol).
Bevalt die 1680 trouwens algemeen gezien? oh wacht je linked naar een review haha. Het lijkt me echt een prima ding met 2 gieg, een bbu en een zooi SAS schijven. Maarja nu met SSD wordt het helemaal leuk.
Ik ben ook beniewd wanneer de nieuwe fujitsu opvolger van de MAU/MAX schijf komt...
maratropa wijzigde dit bericht 15-02-2008 11:27 (20%)
De ARC-1680 presteert en functioneert prima. Ik had wel wat meer van de prestaties van de IOP348 verwacht. Dit is Intels eerste I/O processor waarin een sas-controller is geïntegreerd. De oude ARC-1280/ARC-1230 met losse Marvell sata-controllers presteert echter beter met sata-schijven. Het kan ook aan de sata-schijven liggen, met Seagate's Cheetah 15K.5 haalt hij hogere sequentiële transfer rates.quote:maratropa schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:26:
Bevalt die 1680 trouwens algemeen gezien? oh wacht je linked naar een review haha. Het lijkt me echt een prima ding met 2 gieg, een bbu en een zooi SAS schijven. Maarja nu met SSD wordt het helemaal leuk.
Ik heb ook wat ruzie met de firmware. Er zijn recentelijk nieuwe versies uitgebracht die het rebuilden aanzienlijk sneller maken maar in mijn benchmarks slechtere prestaties leveren. Dit zuigt nogal omdat ik dan grotendeels opnieuw moet gaan benchen.
Vergeleken met andere sas raid-adapters is de ARC-1680 echter nog steeds veruit het snelst.
Ik heb ook een AMCC 3ware 9680SA sas raid-controller. De prestaties zijn wederom een drama (in raid 5 en raid 6) en hij dropt de hele tijd schijven uit de arrays (komt wellicht omdat er een Promise sas enclosure met sas expander tussen hangt, maar die werkte vlekkeloos op de ARC-1680).
maratropa wijzigde dit bericht 15-02-2008 18:20 (12%)
Je bent haast verplicht ons wat benchmarks te laten zien
Ik ben heel benieuwt hoe ze je bevallen en ooit zitten we er allemaal mee in ons systeem.
Wat ik/wij graag willen weten:
1. Start Windows .. nu echt sneller op?
2. Heb je meer response in Windows zelf?
3. Welk bestandssysteem gebruik je ervoor? FAT32, exFAT of NTFS?
Benieuwd, want zelf zou ik er ook wel een willen en dan een van 16 GB of 32 GB. Games erop zetten zal weinig uithalen en voor games ben je 'denk ik' nog steeds het beste af met een snelle harddisk zoals de nieuwe Samsung Spinpoint F1 series.
Zou 16 GB genoeg zijn om Vista te huisvesten (Vista zegt zelf 16 GB nodig te hebben), dus wat is de marge?
*Zelf gebruik ik XP, maar tegen die tijd dat ik er een heb kan ik uiteraart geen concessies doen.
*De übertweaker loopt voorop
*Rogresalor keep his eyes peeled out here
Het is 's-nachts kouder dan buiten
Ik heb vista op een 15GB partitie draaien, maar ik heb nooit meer dan 500MB ruimte over gehad en behalve vista & office staat er bijna niks op.quote:Rogresalor schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 07:24:
Zou 16 GB genoeg zijn om Vista te huisvesten (Vista zegt zelf 16 GB nodig te hebben), dus wat is de marge?
16GB kan wel, maar is heel erg minimaal. Ik kan waarschijnlijk SP1 niet eens installen omdat de schijf te vol is.
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Ook niet als je het resource vretende systeemherstel eruit sloopt met Vlite?quote:StarLite schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 09:13:
[...]
Ik heb vista op een 15GB partitie draaien, maar ik heb nooit meer dan 500MB ruimte over gehad en behalve vista & office staat er bijna niks op.
16GB kan wel, maar is heel erg minimaal. Ik kan waarschijnlijk SP1 niet eens installen omdat de schijf te vol is.
Vista neemt hier zo'n 6,33 GB in beslag zonder SP1 met alle courante updates. Pagefile kan naar een andere schijf en de hibernation file is dan het enigste probleem. Gebruik het niet?
De installatie van SP1 zal de nodige MB's kosten en daarom een Vlite versie met een SP1 slipstream en nooit een retail direct vanaf DVD. Kost ruimte dat het me niet lief meer is.
Dus daarom nog een keer en goed bedoeld: Is het echt niet mogelijk Vista operationeel te 'houden' op een 16 GB SSD?
De kwestie is dat ik niet buig voor een OS, nee, een OS buigt voor mij. Mijn geld
Een heel andere discussie laait dan weer op van "Windows X64 vs Vista 64-bit HomeP NL" of in de term van vandaag "Direct X9c tegen Direct X10.1"
Waarom?
Mensen die een SSD aanschaffen hebben vaak ook geld voor een DX10.1 kaart, dus dan telt mijn issue niet meer, maar omdat er ook nog tweakers zijn en blijven met een 'iets' minder recent systeem houd ik het zo algemeen mogelijk.
Just personal
Rogresalor wijzigde dit bericht 16-02-2008 19:30 (21%)
Het is 's-nachts kouder dan buiten
Elke review op internet wijst hierop, en toegangstijden van 0,1 milliseconden kunnen nauwelijks anders betekenen. Ik denk dat het hem eerder zit in, werken ze daadwerkelijk goed in raid en wat wordt de performance dan.quote:Rogresalor schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 07:24:
1. Start Windows .. nu echt sneller op?
2. Heb je meer response in Windows zelf?
Dat een enkele ssd voor een enorme performance winst kan zorgen lijkt me buiten kijf staan.
De MTrons waar we het hier over hebben hebben een STR van 100MB/s dat haalt de gemiddelde 7200rpm schijf nog niet en als ze het wel halen dan hebben die nog altijd een seek die tientallen keren hoger is dan die van de Mtron's (en hoe vaak lees je nu een bestand dat 100MB+ groot is? Voor normaal gebruik in ieder geval niet.
It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos
Reg. datum: 25 november 2004
http://www.alternate.de/h...p;artno=T2BV10&view=1

de fans eruit/afkoppelen omdat die toch niet nodig zijn en voor onnodig lawaai zorgen
saikoboarder wijzigde dit bericht 18-02-2008 16:33 (29%)
Dit zal ook wel snel naar de Pro serie gaan komen? Dan kunnen we dus 128GB op een SSD kwijt
Reg. datum: 11 april 2000
Zelf heb ik ook een 3ware (9500S - 8 ) met cache en BBU. (ivm writeback-cache)quote:Femme schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:42:
[...]
Ik heb ook een AMCC 3ware 9680SA sas raid-controller.
En dan hebben ze het zelf over "AMCC 3ware 9000 Series - Highest Performance SATA RAID Controllers"
In 1 woord: DRAMATISCH!
Er hangen nu 4 SATA-schijven aan in Raid 5 en waar ie wel concequent is, is is de doorvoersnelheid.
Seq. lezen 69 MB/s
Seq. schrijven 70 MB/s
(met een bestand van 10GB)
Misschien is het beter om dat in een apart topic te gooienquote:]Byte[ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:54:
[...]
Zelf heb ik ook een 3ware (9500S - 8 ) met cache en BBU. (ivm writeback-cache)
En dan hebben ze het zelf over "AMCC 3ware 9000 Series - Highest Performance SATA RAID Controllers"
Er hangen nu 4 SATA-schijven aan in Raid 5 en waar ie wel concequent is, is is de doorvoersnelheid.
Seq. lezen 69 MB/s
Seq. schrijven 70 MB/s
Website
Los Alcoholicos
Maar nu we het toch over performance van diverse controllers hadden kon ik het niet laten om ook mijn bevindingen met 3ware te laten weten.
Is dat onder Windows of Linux/Unix? En weet je zeker dat WriteBack is ingeschakeld?quote:]Byte[ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:54:
[...]
Zelf heb ik ook een 3ware (9500S - 8 ) met cache en BBU. (ivm writeback-cache)
Seq. lezen 69 MB/s
Seq. schrijven 70 MB/s
Word ook orgaandonor! Klik hier! Waarom niet? - free.LekkereKwal.com utils mirror
Linux, en JA weet 300% zeker dat het is ingeschakeld.quote:Lekkere Kwal schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:37:
[...]
Is dat onder Windows of Linux/Unix? En weet je zeker dat WriteBack is ingeschakeld?
(verschil is ook duidelijk te zien bij transfers via netwerk naar die machine)
Reg. datum: 03 januari 2002
Ik heb eens via Google gezocht op Hama 90719 en 90726, maar dan wordt in de resultaten een aantal keer genoemd dat lezen met ca. 60MB gaat en schrijven met ca. 46MB. Het lijkt dus niet om oem-versies van de Mtron Mobi 3000 te gaan (1 site noemde SanDisk). De Hama 90852 en 90853 lijken wel de specs te hebben van de Mobi 3000 (100MB lezen en 80MB schrijven).quote:DaCoTa schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:35:
Wellicht weten mensen nog andere kanalen om aan de Hama's te komen?
Wees dus voorzichtig met het kopen van zo'n Hama type, zou ik willen zeggen.
Dank, goeie tip!quote:Deephouse schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:24:
[...]
Ik heb eens via Google gezocht op Hama 90719 en 90726, maar dan wordt in de resultaten een aantal keer genoemd dat lezen met ca. 60MB gaat en schrijven met ca. 46MB. Het lijkt dus niet om oem-versies van de Mtron Mobi 3000 te gaan (1 site noemde SanDisk). De Hama 90852 en 90853 lijken wel de specs te hebben van de Mobi 3000 (100MB schrijven en 80MB lezen).
Wees dus voorzichtig met het kopen van zo'n Hama type, zou ik willen zeggen.
You can't always get what you want. I can, but you can't.
Reg. datum: 07 juni 2003
Ik ben nu op een punt aangekomen dat ik een beslissing moet nemen over de aanschaf van enkele harde schijven voor in een webserver (19" rack) en het lijkt me een geruststellende gedachte dat er SSD inzit. Van het weekend hoorde ik weer eens een Maxtor harde schijf crashen met een hoop geratel en ander lawaai, en dat doet altijd weer pijn.
Heeft er verder al iemand ervaring opgedaan met een SSD in een rackserver? In eerste instantie komt er een alleen een Linux besturingssysteem op te staan, waarbij database en bestandssysteem ergens anders opgeslagen wordt.
Natuurlijk hou ik de MTRON in de gaten, welke bij enkele shops te koop is. Verder zie ik nog een mogelijkheid om een Trascend te kopen, maar die valt af door de slechtere specificaties. Maar als ik zo de berichten lees is het nog redelijk lastig om een MTRON geleverd te krijgen, dat schrikt me dan wel weer af, mede door opgedane ervaringen met webshops die je maandenlang laten wachten terwijl je het product al betaald hebt.
Graag hoor ik de gouden tip van iemand, desnoods wacht ik nog enkele weken als er dan echt ineens voldoende aanbod is.
Reg. datum: 04 maart 2003
Athlon64 3,5Ghz, DFI Ultra, 1024Mb Corsair XL CAS 2, 160Gb Hitachi Raid 0, Gigabyte 6600GT, Coolermaster 450W.
Als je op dit moment een ssd koopt dan weet je inderdaad dat de prijzen hoog zijn en de prestaties niet optimaal vergeleken met wat er over een jaar verkrijgbaar is. De ontwikkelingen gaan momenteel erg snel en de prijzen kunnen nog wel een stuk omlaag als je ziet hoe duur flashgeheugen in CompactFlash- en sd-kaartjes is.quote:alcatrez schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:09:
Al enige tijd volg ik nu de topics over SSD en de vele berichten in het nieuws over de modellen die de fabriek uit komen rollen. Toch is het volgens mij nog niet het geschikte moment om een SSD aan te schaffen, want ze zijn in de Nederlandse webshops nauwelijks of zelfs helemaal niet te koop en de keus is zeer beperkt.
De levertijd van de Mobi 3000 is vandaag weer met een week uitgesteld door Komplett. Ik heb de indruk dat er dit moment helemaal geen betrouwbare levertijdindicatie mogelijk is.quote:Natuurlijk hou ik de MTRON in de gaten, welke bij enkele shops te koop is. Verder zie ik nog een mogelijkheid om een Trascend te kopen, maar die valt af door de slechtere specificaties. Maar als ik zo de berichten lees is het nog redelijk lastig om een MTRON geleverd te krijgen, dat schrikt me dan wel weer af, mede door opgedane ervaringen met webshops die je maandenlang laten wachten terwijl je het product al betaald hebt.
Reg. datum: 13 augustus 2007
Ik denk niet dat het puur het flash-geheugen is, maar meer de research kosten en de controller chip die terug verdient moeten worden. een 4GB Midcro SD kaartje kost maar 30 euro, dus 16GB zou op zich maar 120 euro hoeven te kosten, zeker omdat er ruimte zat is in een 2,5"behuizing en er dus veel kleinere (goedkopere) chips gebruikt kunnen worden.quote:Femme schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:58:
Als je op dit moment een ssd koopt dan weet je inderdaad dat de prijzen hoog zijn en de prestaties niet optimaal vergeleken met wat er over een jaar verkrijgbaar is. De ontwikkelingen gaan momenteel erg snel en de prijzen kunnen nog wel een stuk omlaag als je ziet hoe duur flashgeheugen in CompactFlash- en sd-kaartjes is.
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
03-03-08.quote:Femme schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:58: De levertijd van de Mobi 3000 is vandaag weer met een week uitgesteld door Komplett. Ik heb de indruk dat er dit moment helemaal geen betrouwbare levertijdindicatie mogelijk is.
Heeft iemand uberhaupt een MOBI van Komplett.nl in zijn bezit? Is het alleen de 16GB versie die moeilijk leverbaar is, of geldt dit voor het hele Mtron aanbod? Ik annuleer mijn bestelling maar, en wacht op de grotere en goedkopere SSDs van Samsung.