Gathering of Tweakers

Quicksearch
Gezien hetzelfde stroomverbruik in idle (alleen de controller chip(s) zelf dus die dan stroom verbruikt) lijkt me dat de Mobi dezelfde controllerchip heeft, maar een mailtje zou dat misschien kunnen bevestigen. :)

Take control of the input and you shall become master of the output.

quote:
bobson schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:40:
ik ben ook zeker geïnteresseerd in een Mtron mobi 3000. voor mijn nieuwe (game) pc is zoiets natuurlijk ideaal, de prijs mag er zijn maar is eigenlijk niet veel hoger als wat ik eerst in gedachte had(2X RaptorX in Raid0). maar is het nou een goed idee om deze 'schijf' als boot schijf te gebruiken? ik lees veel over dat het systeem dan wat 'traag' zou gaan aanvoelen en dit moet je zeker niet hebben.
Je OS zal juist sneller gaan ipv trager! Tenimnste wel met die MTron

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz
Moederbord: Asus P5B
Videokaart: Sapphire X1950XT 256MB
Geheugen: 4x 1.024MB PC5300
Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.10 320GB

Acties: [view][quote]

Door: Koffie Moderator PNS/NT
XFM -- highstream --

quote:
Vreemde actie daar.
Je krijgt bij SSdisk.eu pas korting bij een afname van 8 dezelfde disks. Lijkt me dat je eerst dat uitzoek en dan pas een animo/IA opzet ?

Inmiddels bied komplett ze ook aan, voor een lagere prijs dan SSDisk.eu dus het begint interessant te worden ;)

TeleBlog: Bloggen op de Telegraaf

Ik heb inmiddels een reactie terug van Komplett voor wat betreft eventuele inkoopactie daar; extra korting zit er helaas niet in.

Ook mn PCI-CFkaart-RAID controllertje was vandaag binnen, dat blijkt niet bepaad een succes :) Booten van t ding gaat opzich prima en ook Windows (setup) herkent em fantastisch, geen enkel probleem, maar de snelheid is écht droevig.

Paar grafiekjes;

1 kaartje los zonder RAID:
http://i25.tinypic.com/14a8kxz.jpg

2 kaartjes in RAID:
http://i27.tinypic.com/10ym2aa.jpg

4 kaartjes in RAID: (wazig genoeg slechtere performance dan met 2 kaartjes)
http://i31.tinypic.com/2n865av.jpg

en ter vergelijk mn simpele usbstick aan usb:
http://i25.tinypic.com/2vslowk.jpg

Dit alles onder een brandschone windows 2000-installatie (waarvan de installatie alleen al een uur of drie kostte)

Ik denk dat ik maar een poging doe de controller te retourneren en de kaartjes door te verkopen want dit is echt Sloom met een Hoofdletter... Naja, geinig experiment iig.. :P

Reg. datum: 30 november 2007

Weet iemand wat nou precies de limitaties zijn van de MOBI schijven in RAID? In de nextlevelhardware.com review (http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/) staat "Also, I was informed to not even consider testing these Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference." Weet iemand hier meer over? Twee 16GB MOBIs in RAID0 lijkt me zeer interessant, maar dan moet het wel werken.

XFM -- highstream --

quote:
IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 02:27:
Ik heb inmiddels een reactie terug van Komplett voor wat betreft eventuele inkoopactie daar; extra korting zit er helaas niet in.

Ook mn PCI-CFkaart-RAID controllertje was vandaag binnen, dat blijkt niet bepaad een succes :) Booten van t ding gaat opzich prima en ook Windows (setup) herkent em fantastisch, geen enkel probleem, maar de snelheid is écht droevig.

Paar grafiekjes;

1 kaartje los zonder RAID:
[afbeelding]

2 kaartjes in RAID:
[afbeelding]

4 kaartjes in RAID: (wazig genoeg slechtere performance dan met 2 kaartjes)
[afbeelding]

en ter vergelijk mn simpele usbstick aan usb:
[afbeelding]

Dit alles onder een brandschone windows 2000-installatie (waarvan de installatie alleen al een uur of drie kostte)

Ik denk dat ik maar een poging doe de controller te retourneren en de kaartjes door te verkopen want dit is echt Sloom met een Hoofdletter... Naja, geinig experiment iig.. :P
Paar vraagjes:

- Kun je de exacte specs geven van de CF kaartjes die je gebruikt hebt ?
- Wat voor bus wordt er nu gebruikt, plain PCI ?
- Heeft dat ding een eigen BIOS ?
- Wordt het als een SCSI actige controller gezien door Windows ?
- Wat heb je er voor betaald ? :P

quote:
Moogles schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 06:25:
Weet iemand wat nou precies de limitaties zijn van de MOBI schijven in RAID? In de nextlevelhardware.com review (http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/) staat "Also, I was informed to not even consider testing these Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference." Weet iemand hier meer over? Twee 16GB MOBIs in RAID0 lijkt me zeer interessant, maar dan moet het wel werken.
Ik zie niet in hoe een unit die voldoet aan de SATA spec niet in raid zou kunnen. Klinkt als marketing onzin, of raar technisch gefreubel... Maarja ik zou ook wel tests willen zien.

XFM -- highstream --

Enige known issue is dat ICH8 & UICH9 in de Intel Chipsetr problemen hebben met *alle* SSD schijven.
Vooral als je ze bij zo'n controller in RAID mikt, schijnt het een minuut te kunnen duren voordat de POST klaar is.
Maar dat heeft niets met Mtron te maken, maar met de Intel Chipsets.

Dit probleem heb je dus niet wanneer je een controller gebruikt welke niet over die chipset loopt.

quote:
maratropa schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:58:
[...]

Ik zie niet in hoe een unit die voldoet aan de SATA spec niet in raid zou kunnen. Klinkt als marketing onzin, of raar technisch gefreubel... Maarja ik zou ook wel tests willen zien.
Lijkt me ook.

Ik heb er vier besteld en zie wel of het werkt.

Werkt het niet dan is het gewoon een slecht product.
Reg. datum: 30 november 2007

quote:
Femme schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:34:
[...]

Lijkt me ook.

Ik heb er vier besteld en zie wel of het werkt.

Werkt het niet dan is het gewoon een slecht product.
Ik wacht nog even met bestellen (of 2x 16GB of 1x 32GB) in afwachting van jouw resultaten. :D

quote:
Koffie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:23:
[...]
Paar vraagjes:

- Kun je de exacte specs geven van de CF kaartjes die je gebruikt hebt ?
- Wat voor bus wordt er nu gebruikt, plain PCI ?
- Heeft dat ding een eigen BIOS ?
- Wordt het als een SCSI actige controller gezien door Windows ?
- Wat heb je er voor betaald ? :P
Komt ie;

- Transcend 133x 4GB CompactFlash (max snelh 21.5 - 45 Mb/s volgens fabrikant)
- Plain PCI idd
- Yup. Beetje houtje-touwtje, eerste BIOS wat ik ooit heb gezien wat als een soort DOS-prompt werkt, maar t is allemaal wel functioneel en werkt an sich prima.
- Ja, net als iedere andere RAID-controller. zit ook keurig een driver bij voor op floppy voor gebruik bij Windows setup. Computer boot er dan ook keurig van, werkt allemaal prima, buiten t feit dat je veel Koffie 8) moet drinken...
- Incl verzenden zo'n 52,50

Overnemen mag altijd... :P

NB CF-kaartjes moeten fixed-disk modus ondersteunen als je van de RAID-array wilt kunnen opstarten, doen ze dat niet dan ziet Windows hem als removable hdd ipv een vaste.

IceOnFire wijzigde dit bericht 22-01-2008 12:17 (8%)

Als ik die grafiekjes zo zie lijkt me de raidkaart gewoon bagger. Ik neem aan dat de kaartjes ook zonder array op die adapter bruikbaar zijn? Dan kan je eens meten hoe het bencht met software raid.

Word ook orgaandonor! Klik hier! Waarom niet? - free.LekkereKwal.com utils mirror

:) Dat was ook zo'n beetje mijn conclusie idd. Software-raid is voor mij geen optie, aangezien je dat in RAID 0 of 5 voor zover ik weet niet als bootvolume kunt gebruiken..

In linux wel (md) maar je kan het wel ff proberen in Windows om te benchen.

Word ook orgaandonor! Klik hier! Waarom niet? - free.LekkereKwal.com utils mirror

XFM -- highstream --

quote:
IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:07:
:) Dat was ook zo'n beetje mijn conclusie idd. Software-raid is voor mij geen optie, aangezien je dat in RAID 0 of 5 voor zover ik weet niet als bootvolume kunt gebruiken..
Ik denk dat hij bedoeld : doe er eens 1 kaartje in (zonder RAId of whatever) en bench dat eens ?

Nee ik bedoel echt met een aparte hdd waar windows op staat een software raid 0 maken met die 4 CF-disks en dan kijken hoe snel dat gaat. Als je niet een al te ouderwets systeem hebt moet dat even snel gaan (of sneller als de RAID functie van die controller slecht is).

quote:
Koffie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:51:
[...]
Ik denk dat hij bedoeld : doe er eens 1 kaartje in (zonder RAId of whatever) en bench dat eens ?
Voor de volledigheid; dat had ik al uitgetest en is het eerste grafiekje in de reeks in mn post hier ergens boven
quote:
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:25:
Nee ik bedoel echt met een aparte hdd waar windows op staat een software raid 0 maken met die 4 CF-disks en dan kijken hoe snel dat gaat. Als je niet een al te ouderwets systeem hebt moet dat even snel gaan (of sneller als de RAID functie van die controller slecht is).
Hm, in mn andere systeem kan ik niet eens in t bios van de controller komen en ook booten wil ie er niet van. Toch een redelijk modern moederbord (A8N SLI Premium). Toch ietsjes gaar allemaal, ik heb t wel gehad met dit ding :)

Uiteindelijk wil ik t gaan gebruiken voor mn 0dB compleet fanless pc (zalman TNN kast, alles passief gekoeld) dus dan is een "support"-hdd om van te booten niet echt een alternatief. Wordt toch t spaarvarken slopen en een MTron scoren..

Misschien ga ik zo'n mtron 2.5" hd kopen. Ik wil 'm in m'n desktop pc hangen. Ik vraag me alleen af of ik zo'n 2.5" drive zonder problemen kan aansluiten?

(ik weet dat er ook 3.5" schijven zijn, maar de goedkope versie verkopen ze niet bij komplett, dus die zijn te duur).
quote:
Slogra schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:23:
Misschien ga ik zo'n mtron 2.5" hd kopen. Ik wil 'm in m'n desktop pc hangen. Ik vraag me alleen af of ik zo'n 2.5" drive zonder problemen kan aansluiten?
Er zit een normale sata-connector op (net zoals bij 2,5 inch notebookschijven met een sata-interface), dus de disk direct aansluiten. Voor het ophangen in de behuizing kun je eventueel een bracket gebruiken.
Konijn is stoer!

quote:
Snow_King schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:54:
Ik las ook dat EMC de SSD markt op gaat.

Ze gaan SSD's van STEC leveren.

Nu is EMC geen kleine speler en kiezen die naar mijn idee wel een betrouwbare partij.

STEC claimed echter voor $5,00 per GB SSD's te leveren.

Nu ben ik al wezen mailen en bellen, maar ik kan nergens een leverancier/webshop voor deze SSD's vinden. STEC direct mailen had ook geen zin, geen reactie na 5 dagen.

Iemand enig idee of ooit gehoord van STEC?
Heb prijs informatie beschikbaar!

300GB S-ATA kost 57.000 euro, niet echt leuk dus voor in je Desktop... ;)

quote:
DaCoTa schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:10:
Wat er nu aan de hand is, is het einde van de laatste grote bottleneck voor mainstream computers. De vorige revolutie was die van de CRT naar platte schermen, die heeft een industrietak in een paar jaar omgegooid. Nu gebeurd hetzelfde met harddisks.
Inderdaad, ik zat hier al jaren op te wachten. HDD is sowieso oude techniek, mechanisch bewegende onderdelen zullen snel tot het verleden behoren. Misschien is zelfs het einde van het cd-principe al in zicht. Het grootste verbeterpunt zal zitten in de doorvoersnelheid op de ssd, qua toegangstijden zit het sowieso wel goed. Ik denk dat ik er over 2 jaar wel een van 128gb als bootdisk ga gebruiken. Over 5-10 jaar wordt de hdd uitgefaseerd of slechts gebruikt voor massale opslag (zoals tapes nu ook nog gebruikt worden).
Reg. datum: 28 maart 2003

Mijn WinXP Home heeft ongeveer 3 gig aan schuifruimte nodig. Ik zou niet weten hoeveel Vista nodig heeft. Maar als ze -in mijn geval- een 4 gig ssd zouden hebben tegen een leuke prijs ben ik al erg blij. Natuurlijk wel een ssd waarbij je qua lees- en opstartsnelheid erop vooruit gaat.

Ik hoop dat de grote computerbouwers zoals Dell, HP, Acer, Toshiba etc. zulke ssd geheugens standaard gaan inbouwen. Al zou het om niet zo een grote capaciteit gaan (bijv. 2 gig). Als er tienduizenden of zelfs hondderduizenden worden afgenomen is de kans groot dat de prijzen gaan dalen EN dat dat de ontwikkeling op gang brengt zodat de capaciteit van de SSD steeds meer toeneemt. Oftewel steeds meer geheugen per euro.

De capaciteiten zijn er. Kijk maar naar bovenstaande post. Alleen het bedrag is ZO HOOG dat er weinig afnemers zijn. (Misschien is het voor bepaalde bedrijven interessant en de upper-class tweaker).

Massa-afzet daar gaat het om. Net als bij massaproductie, zoals dat bij de T-FORD is gebeurd. Het enigste is wachten op een grote computerfabrikant die zijn computers standaard wil uitrusten met SSD. Al gaat het maar om een paar gig. Als eenmaal het hek van de dam is........

De enigste op dit moment is Asus met zijn EEE-pc. Maar die EEE heeft min of meer een aparte status. Misschien verandert dat als er meer concurrenten een zelfde type computer op de markt gaan zetten. Het gebruik van SSD moet ook doorsijpelen naar gewone notebooks. Want die 2,5 inch hd's zijn gewoonweg een bottleneck qua opstarten. De desktops hebben daar minder last van.

Het probleem is dat veel computerbouwers wel ssd aanbieden maar vooral als optie. Leuk maar dat zet geen zoden aan de dijk...

cc12 wijzigde dit bericht 23-01-2008 14:45 (3%)

quote:
DarkShadow schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:30:
[...]

Inderdaad, ik zat hier al jaren op te wachten. HDD is sowieso oude techniek, mechanisch bewegende onderdelen zullen snel tot het verleden behoren. Misschien is zelfs het einde van het cd-principe al in zicht. Het grootste verbeterpunt zal zitten in de doorvoersnelheid op de ssd, qua toegangstijden zit het sowieso wel goed. Ik denk dat ik er over 2 jaar wel een van 128gb als bootdisk ga gebruiken. Over 5-10 jaar wordt de hdd uitgefaseerd of slechts gebruikt voor massale opslag (zoals tapes nu ook nog gebruikt worden).
De behoefte aan opslagruimte blijft ook bij thuisgebruikers sterk groeien door de opkomst van high definition video.

Ik zie het niet gebeuren dat solid state op afzienbare tijd concurrerend kan worden met magnetische opslag in termen van prijs per terabyte. Misschien koop je over vijf jaar wel een 500GB ssd voor minder dan 100 euro, maar dan nog zal de harde schijf vele malen goedkoper zijn als er veel capaciteit nodig is. Een leuke homeserver zal tegen die tijd 10TB opslagcapaciteit bevatten.
Konijn is stoer!

Trouwens, kijk eens naar: http://www.stec-inc.com/product/mach8.php
quote:
Qua stroomverbruik zijn de Mach8-MLC drives vergelijbaar met conventionele harddisks. In rust is het opgenomen vermogen 0,5 Watt, onder belasting loopt dat op tot 2,1 Watt. De prijs zal ongeveer op 5 US$ per GB bedragen, wat neerkomt op ongeveer 1700 euro voor het grootste model. STEC geeft aan die prijs binnen twee jaar terug te willen brengen naar 2US$ per GB. De SSD's zullen zowel met een PATA- als met een SATA interface gemaakt worden. Voor OEM's zijn er al proef-exemplaren beschikbaar, wanneer ze ook voor de consument uitkomen is nog niet bekend.
Bron

Die zijn er qua specs ook wel weer leuk uit :)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws