Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 08 september 2002

quote:
Roamor schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:26:
^^ Hoeveel meer wil je hebben als er al meerdere op de Frontpage (en in dit topic) staan?
Ik doelde meer op een vergelijk tussen de ssd's van bijvoorbeeld MTron vs. Sandisk vs. OCZ vs. Transcend.

De MTron's hebben mij iig al overtuigd, van die anderen heb ik nog weinig gezien. Uiteraard wel op andere sites, maar waar ik op doelde is om in dit algemene topic dit eens naast elkaar te zetten. Puur ter info.

Edit:
Maar zoals ik al aangaf, misschien meer iets voor andere sites, beetje zelf zoeken kan geen kwaad >:)

rinkel wijzigde dit bericht 20-03-2008 20:25 (9%)

Ik heb net twee Mtron Mobi 3000 16GB (2.5") ingebouwd, wat zijn die dingen licht en klein! De bekabeling om ze aan te sluiten was nog zwaarder dan de SSDs zelf. Ik heb er nog geen fatsoenlijk bevestigings systeem voor, dus ze liggen nu boven op m'n Coolermaster module voor m'n Raptors, ik ga eens kijken of ik een van deze modules om kan bouwen zodat er een berg van deze kleine dingen in kunnen. Ik heb nog geen flauw idee hoe warm deze dingen kunnen worden (als ze 16 uur aanstaan), maar extra koeling is nooit weg (zit standaard een 120mm fan op de coolermaster HD modules).

Aangezien ik de Mobi's in RAID0 wilde hebben, netjes aangesloten op m'n P5N32-SLI (zitten zes SATA poorten op). In de BIOS aangegeven dat deze SATA devices worden gebruikt in een RAID configuratie (RAID staat al aan voor gebruik met m'n Raptors), vervolgens in de RAID BIOS een nieuwe array aangemaakt (striping 128k) en aangegeven dat hier van daan moet worden geboot. Ik kan dit dus weer omgooien zodat ik weer boot vanaf m'n Raptors mocht er iets niet geheel goed gaan.

Windows XP CD er in, RAID drivers vanaf diskette geladen (de enige PC diskette die we nog in huis hebben) en gaan met die banaan. Ik heb heel hard gelachen bij het NTFS formateren van ~30GB, dat ging echt super snel! Het installeren van Windows, drivers en wat basics ging gewoon heel snel. Jammer alleen dat je van die 32GB er maar 29,7GB overhoud onder windows.

Het opstarten: Het wachten is voornamelijk op het BIOS, dat duurt bijna langer dan het gedeelte waar Windows opstart. In het opstart process wacht Windows duidelijk ergens op en het zijn volgens mij niet de SSDs, wellicht heb ik iets geïnstalleerd wat niet soepel loopt, wat extra tweaken is wellicht gewenst. Na al die updates, eens even flink windows onder handen genomen, scheelt weer 2GB ;-)

Als eerste twee installs van EVE-Online (classic client) erop gezet, hoewel deze niet 3x zo snel opstart, is deze wel iets sneller. Waar ik voornamelijk snelheids winst merk is de weergave van gegevens op het scherm, pilot info, market info. Deze files worden namelijk eerst gedownload, op de schijf gezet en daarna uitgelezen, dit gaat sneller.

Aangezien ik nu nog maar 21,6GB beschikbaar heb moet ik even voorzichtig zijn met wat ik erop installer. Ik zit er aan te denken om games op de H te installeren en de installatie folders te verplaatsen naar m'n Raptors en alleen weer terug zetten als ik deze echt ga spelen. De vraag is of alles wat ik speel daad werkelijk de moeite is om op de SSDs te zetten. Ik wil nog wat experimenteren met een RAMdisk om te kijken of ik de zaken nog net wat sneller kan laten lopen.

BF2 @ www.ndaclan.nl

quote:
Kaaswagen schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:52:
Femme, je hebt gelijk: Het enige obstakel is prijs. Als zo'n 16GB Mtron naar de 100 zakt weet ik zeker dat elk serieus game-systeem er 2 neemt, de performance is gewoon super. Als je er dan 1 X 750 of 2 X 500 GB bij neemt heb je ook *plenty* storage :)

Zelf ga ik nog geen SSD kopen de kosten vs performance/kosten is nog te ongunstig. Maar ik wil het uiteindelijk wel erg graag uiteraard :)
Mwah, ik ga het pas doen als er een flink aantal anderen het voor mij gedaan hebben. Op dit moment trek ik met drie keer Seagate 7200.10 nagenoeg iedereen eruit op public BF2 servers, dus nog geen noodzaak voor sneller. Tegen de tijd dat ik vaker als twee ipv eerste bij de Helipad aankom; ja, dan wel >:) .

Reg. datum: 19 november 2002

quote:
Femme schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:44:
[...]

Het is natuurlijk waanzin om ssd's te gaan gebruiken voor de opslag van foto's, video's en mp3's. Nog even afgezien van de veel hogere prijs/capaciteit-verhouding van ssd's zijn de performancevoordelen van ssd's bij het lezen en schrijven van dit soort multimediale data ook een stuk kleiner. Het is vooral sequentieel werk.
Inderdaad de gemiddelde gebruiker en zelfs tweaker gaat er dus weinig mee zijn. Hoeveel mensen hebben hun OS en games op een verschillende partitie staan? Laat staan schijf? Redelijk weinig hoor.
quote:
Genoeg mensen zullen overtuigd zijn na het zien van benchmarks waarin de I/O performance van een ssd voor boot- en applicatieworkloads drie keer beter is dan van een Raptor. Het snelheidsverschil van een Raptor ten opzichte van een gewone 7200 toeren schijf werd destijds al gewaardeerd, hier gaat om verschillen van een hele andere orde.
Is voor mij een beetje zoals scores in 3Dmark, leuk dat die veel hoger zijn, maar als in game het verschil 1 fps is ben je er natuurlijk niks mee.

Leuk dat het daar zo'n verschil is, maar hoeveel echte verbetering hebben we het hier over?
quote:
Daar komt ook nog bij dat ssd's nauwelijks energie verbruiken, volkomen stil zijn en weinig ruimte innemen. Je hebt niet het andeel van raid met harde schijven dat je systeem meer warmte moet afvoeren en meer herrie gaat produceren. Er is maar één obstakel en dat is de prijs.
Hitte geluid en ruimte zijn voor gewone HDD's ook geen probleem hoor, heb er hier 3 inzitten en je hoort de PC amper . Prijs is niet het enige, de grootte van de schijven, onzekerheid over hun performantie (tussen HDD minder verschil dan tussen SDD)

-=PLACEBO=-

quote:
k995 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:20:
[...]

Inderdaad de gemiddelde gebruiker en zelfs tweaker gaat er dus weinig mee zijn. Hoeveel mensen hebben hun OS en games op een verschillende partitie staan? Laat staan schijf? Redelijk weinig hoor.
Ik ken weinig tweakers die het niet doen. Anders kun je met iedere herinstall alles installeren (en je bestanden moeten backuppen), terwijl je met een gescheiden OS partitie zo klaar bent, omdat je je andere partitie ongemoeid kunt laten.

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

quote:
Cergorach schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:44:
Ik heb net twee Mtron Mobi 3000 16GB (2.5") ingebouwd, wat zijn die dingen licht en klein! De bekabeling om ze aan te sluiten was nog zwaarder dan de SSDs zelf. Ik heb er nog geen fatsoenlijk bevestigings systeem voor, dus ze liggen nu boven op m'n Coolermaster module voor m'n Raptors, ik ga eens kijken of ik een van deze modules om kan bouwen zodat er een berg van deze kleine dingen in kunnen. Ik heb nog geen flauw idee hoe warm deze dingen kunnen worden (als ze 16 uur aanstaan), maar extra koeling is nooit weg (zit standaard een 120mm fan op de coolermaster HD modules).

Aangezien ik de Mobi's in RAID0 wilde hebben, netjes aangesloten op m'n P5N32-SLI (zitten zes SATA poorten op). In de BIOS aangegeven dat deze SATA devices worden gebruikt in een RAID configuratie (RAID staat al aan voor gebruik met m'n Raptors), vervolgens in de RAID BIOS een nieuwe array aangemaakt (striping 128k) en aangegeven dat hier van daan moet worden geboot. Ik kan dit dus weer omgooien zodat ik weer boot vanaf m'n Raptors mocht er iets niet geheel goed gaan.

Windows XP CD er in, RAID drivers vanaf diskette geladen (de enige PC diskette die we nog in huis hebben) en gaan met die banaan. Ik heb heel hard gelachen bij het NTFS formateren van ~30GB, dat ging echt super snel! Het installeren van Windows, drivers en wat basics ging gewoon heel snel. Jammer alleen dat je van die 32GB er maar 29,7GB overhoud onder windows.

Het opstarten: Het wachten is voornamelijk op het BIOS, dat duurt bijna langer dan het gedeelte waar Windows opstart. In het opstart process wacht Windows duidelijk ergens op en het zijn volgens mij niet de SSDs, wellicht heb ik iets geïnstalleerd wat niet soepel loopt, wat extra tweaken is wellicht gewenst. Na al die updates, eens even flink windows onder handen genomen, scheelt weer 2GB ;-)

Als eerste twee installs van EVE-Online (classic client) erop gezet, hoewel deze niet 3x zo snel opstart, is deze wel iets sneller. Waar ik voornamelijk snelheids winst merk is de weergave van gegevens op het scherm, pilot info, market info. Deze files worden namelijk eerst gedownload, op de schijf gezet en daarna uitgelezen, dit gaat sneller.

Aangezien ik nu nog maar 21,6GB beschikbaar heb moet ik even voorzichtig zijn met wat ik erop installer. Ik zit er aan te denken om games op de H te installeren en de installatie folders te verplaatsen naar m'n Raptors en alleen weer terug zetten als ik deze echt ga spelen. De vraag is of alles wat ik speel daad werkelijk de moeite is om op de SSDs te zetten. Ik wil nog wat experimenteren met een RAMdisk om te kijken of ik de zaken nog net wat sneller kan laten lopen.
Ah heerlijk, de eerste echte user ervaringen :)

Heb je toevallig nog wat meer games liggen? Daar ben ik uitermate benieuwd naar.
Femme's artikels zijn erg goed, en door deze artikels heb ik besloten een SSD te halen ipv raptors. Alleen ik mis een beetje de échte reallife apps. Bijvoorbeeld, hoe veel korter is de laadtijd bij een Crysis of BF2 level?

Als je me daar mee kan helpen ben ik je zeer dankbaar _/-\o_

Mnemosyne XT Viator Abacus Minimus
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties: [view][quote]

Door: Femme Management Team
Ik heb hier nu ook een 64GB ssd van Memoright liggen. Deze wil niet wil werken op de sata-controller van de nForce Pro 2200 chipset en een Silicon Image Sil3124 met een bios van september 2007. Op de Areca ARC-1280ML werkt het wel. Ik heb nog een Intel-systeem met een ICH7R liggen waar ik hem op kan proberen.

Ik zal ook eens kijken of ik een filmpje kan maken van mijn twee testsystemen (single Opteron 248 2,2GHz met 2GB RAM) die Windows XP booten vanaf een Mobi en een Raptor.
Conscript reporting.

quote:
Femme schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:20:
Ik heb hier nu ook een 64GB ssd van Memoright liggen. Deze wil niet wil werken op de sata-controller van de nForce Pro 2200 chipset en een Silicon Image Sil3124 met een bios van september 2007. Op de Areca ARC-1280ML werkt het wel. Ik heb nog een Intel-systeem met een ICH7R liggen waar ik hem op kan proberen.

Ik zal ook eens kijken of ik een filmpje kan maken van mijn twee testsystemen (single Opteron 248 2,2GHz met 2GB RAM) die Windows XP booten vanaf een Mobi en een Raptor.
Lijkt me interessant om te zien. :) Graag. :)

- Quad-core specs - - Wat niet deugt wat niet deert, wie niet neukt die masturbeert.

John van Webconnexxion gaat een ARC-1200 (2-poorts raid met Marvell-processor en 128MB geheugen) opsturen zodat ik dat ook nog kan testen. Zie blogpost voor wat benchmarks van de ARC-1280ML met 256MB cache.
Vandaag was er weer een item op t.net over SSD's en het verbaasde mij enorm wat de meeste tweakers toch nog voor een vooroordelen over SSD hadden. ( nieuws: Toshiba begint massaproductie 128GB-ssd ) Zeker als we het hebben over de mtron's (en dan weer zeker in RAID0 met goede controller) zie ik SSD alleen maar voordelen hebben (ok dan, niet de prijs). Laten we wel wezen, de gemiddelde tweaker doet vandaag de dag toch ook niet veel langer dan 3 jaar met zijn mechanische schijf, dus het hele verhaal over dat ze kapot gaan na X tijd is ook niet zo schokkend.

Ook liep ik nog tegen een review van next level hardware ( http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/ ) aan waarin ik iets tegen kwam wat mijn aandacht ook wist te trekken. De managed flash technology. Ik had even een snelle search op "MFT" in het topic gedaan en was het nog niet eerder tegen gekomen. Het komt grofweg neer op een software laag die er voor zorgt dat de random writes, sustained writes worden gemaakt. Een interessante methode, maar wel 1 in de categorie van "If something seems to good to be true, it probably is". Op de website staan testresultaten waarin ook de random write IOps tot boven de 10K ps gaan. Ik ben zelf niet genoeg technisch aangelegd om dit werkelijk zelf te beoordelen op fabel of feit, maar ik wilde hem hier eens inbrengen zodat jullie er eens naar konden kijken. Feitelijk zou deze software het enige fundamentele nadeel van SSD's doen verdwijnen.

Hoewel ook al gebleken is dat in 'real world' toepassingen het cache geheugen van een goede controller een groot deel van die problemen met de random writes kan oplossen, toch een interessante techniek.

Ik kon het trouwens niet vinden (allicht niet goed gezocht O-) ), met die mtron's zijn toch SLC schijven en niet MLC?

Hier een filmpje van twee gelijke systemen met in de ene een Raptor en de andere een Mobi 3000 16GB waar Photoshop CS3 op geïnstalleerd wordt en die Windows XP booten en aansluitend Firefox 3.0 beta 4, OpenOffice 2.3 en Photoshop CS3 starten. In de tweede helft van het filmpje worden de tests overnieuw gedaan met de Mobi aan een Areca ARC-1280ML met 256MB cache.

Zie: http://arethusa.tweakers....o/ssd/raptor_vs_mobi.html
Cheyenne, WY

Interessante vergelijking. Is het normaal dat zo'n raid controller zo lang nodig heeft?

Maar verder blijkt dus enigszins dat (RAID buiten beschouwing) een raptor sneller is bij iets wat je zelden doet (Photoshop installeren) en de SSD sneller bij iets wat je dagelijks doet (booten). Wel te verwachten. Maar ik vond het verschil niet echt schokkend. Ik vraag mij af hoe groot het verschil zou zijn met een "normale" 7200rpm, of (ook interessante doelgroep) 5200rpm 2,5" disks. Dit is nu wel een beetje een power user bench.

Verder trouwens over het filmpje: het is wat onhandig dat het installeren van photoshop een minuut film in beslag neemt, maar dat de uitslag na 2 sec al weg is en dat je moet terugspoelen om hem nog eens goed te kunnen zien. Wellicht tipje voor hetvolgende filmpje. :)

Mijn (soms USA) schrijfsels: www.incoffeewetrust.com

Er is al ergens op Youtube een filmpje te vinden van een notebookschijfje tegen een ssd in gelijke notebooks. Een vergelijking met de Raptor leek me voor desktopgebruikers wel interessant. Deze harde schijf werd tot voor kort als snel beschouwd. Nu zorgt de Mtron Mobi gewoon voor een 37 procent kortere boottijd op een systeem met een verouderde processor.

Het installeren van Photoshop zit er in als test van een een activiteit waar ssd's relatief slecht in presteren (vanwege het vele schrijven). De Areca zorgt voor een verkorting van de installatietijd van 26 procent. Het booten vanaf een Areca duurt inderdaad erg lang, dat heb ik ook meteen willen demonstreren.

Het installeren van Photoshop duurde wat langer dan ik had gehoopt. In Vegas kon ik afspelen maar met een factor vier versnellen. Ik kan nog kijken of ik er wat stukken uit kan knippen zonder de picture in picture vergrotingen te verknoeien.
Cheyenne, WY

Wellicht als film opslaan, opnieuw openen en dan weer factor 4 versnellen?

Het is een goed idee wellicht om even een overzichts tabel aan het einde van de film toe te voegen, dat zou echt enorm veel duidelijkheid bieden.

Verder echt een goede benchfilm. Dankjewel.

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Femme schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:21:
Hier een filmpje van twee gelijke systemen met in de ene een Raptor en de andere een Mobi 3000 16GB waar Photoshop CS3 op geïnstalleerd wordt en die Windows XP booten en aansluitend Firefox 3.0 beta 4, OpenOffice 2.3 en Photoshop CS3 starten. In de tweede helft van het filmpje worden de tests overnieuw gedaan met de Mobi aan een Areca ARC-1280ML met 256MB cache.

Heuh... Niet Firefox compatible ofsow? Ding blijft maar zo'n "aan het laden" teken laten zien, ook na het inbufferen. IE speelt 'm nog voor het inbufferen klaar is al af :?

Wel mooie vergelijking.

Waarom duurde het op het laatst eigenlijk zo lang bij de rechter pc voordat windows begon te starten? Kwam dat door die raidcontroller?

Raven wijzigde dit bericht 24-03-2008 23:21 (10%)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

Cheyenne, WY

Met safari hier werkt hij prima.

quote:
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:12:
[...]

Heuh... Niet Firefox compatible ofsow? Ding blijft maar zo'n "aan het laden" teken laten zien, ook na het inbufferen. IE speelt 'm nog voor het inbufferen klaar is al af :?

Wel mooie vergelijking.

Waarom duurde het op het laatst eigenlijk zo lang bij de rechter pc voordat windows begon te starten? Kwam dat door die raidcontroller?
Doet het hier perfect in Firefox.

Een mening zonder argumentatie is als een kettingzaag op een zoutvlakte: volkomen nutteloos.
Weblog | Systems specs

Zo zeg, dat raid controllers er wat langer over doen, dat is denk ik wel algemeen bekend, maar deze Areca lijkt dat nog eens eventjes minimaal te verdubbelen. Ik zou er bijna van zeggen dat ik ervan schrik. :D
Of het komt omdat je er nu echt heel erg op de tijd let, en normaal niet / minder.

Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Wezz6400 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:22:
[...]

Doet het hier perfect in Firefox.
http://members.home.nl/a.kost/filmpje.JPG
That's all :? , inbufferen ging wel goed.

IE niks aan de hand iig :)
quote:
Nakebod schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:22:
Zo zeg, dat raid controllers er wat langer over doen, dat is denk ik wel algemeen bekend, maar deze Areca lijkt dat nog eens eventjes minimaal te verdubbelen. Ik zou er bijna van zeggen dat ik ervan schrik. :D
Of het komt omdat je er nu echt heel erg op de tijd let, en normaal niet / minder.
Viel mij ook op ja, was wel heel erg lang :/

Raven wijzigde dit bericht 24-03-2008 23:42 (51%)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

quote:
Femme schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:21:

Erg interessant (y) met een leuke uitkomst. Erg leuk gefilmd/leuke filter er overheen ofzo :)
Reg. datum: 14 april 2003

Heb juist ook een MTron SSD ingebouwd in MediaCenter. Had last van lawaai van de HD (was niet veel, maar ze was er :)).
Vista start pokkesnel op :) :)

Wel één opmerking: had eerst AHCI aangezet in de BIOS, wat resulteerde in pokketrage performance (ongeveer 5Mb READ ipv van 90Mb). Verzetten naar IDE lostte dat probleem goed op.

quote:
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:12:
[...]

Je moet flash 9 hebben ivm H.264 encoding.

Een directe download (af te spelen in o.a. Quicktime) is ook mogelijk: http://arethusa.tweakers....eo/ssd/raptor_vs_mobi.mp4 .

Ik heb vandaag de Areca ARC-1200 ontvangen. Het slechte nieuws is dat ik 'm niet werkend kan krijgen op het Iwill DK8ES moederbord. Het wordt kennelijk tijd voor een nieuw testplatform met een modernere chipset. Het goede nieuws is dat hij razendsnel initialiseert, net zo snel als een simpele onboard raidcontroller. De prestaties zijn wat minder dan van de ARC-1280ML met 256MB cache maar zijn nog steeds een mooie verbetering ten opzichte van een onboard sata-controller zonder cache.

Het kaartje is gebaseerd op de single chip Marvell 88F5182 processor/controller. Deze draait op 400MHz en wordt o.a. gebruikt in NAS-doosjes.

http://tweakers.net/ext/f/hAKsqRgW9KCR1r9BaOhkclaG/full.png
Snelle initialisatie, klinkt veelbelovend.
Het verschil tussen een onboard raid en de Arc-1200 is wel behoorlijk.

Heb je ook de kans om de Mtron op een "echt consumenten bordje" te testen?
Want zo een nForce Pro zit nu niet op het gemiddelde moederbord :D
Dan zit ik toch echt meer te denken aan Intel's P35/X38 en nForce 680/790 gebaseerde moederborden, welke toch wel wat meer terug te vinden zijn in de gemiddelde pc. Het prestatieverschil tussen de verschillende sata-controllers is over het algemeen minimaal. De cache op de Areca ARC-1200 heeft veel meer in te brengen.

Femme wijzigde dit bericht 25-03-2008 19:51 (15%)

Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

De sata-controller in de nForce Pro zo'n beetje gelijk aan die van een nForce 4.

De reden dat ik een nForce Pro-moederborden gebruik is dat ze zowel pci-x als pci express hebben. Dat eerste is tegenwoordig niet meer belangrijk. Het prestatieverschil tussen de verschillende sata-controllers is over het algemeen minimaal. De cache op de ARC-1200 heeft veel meer in te brengen.

Femme wijzigde dit bericht 25-03-2008 19:52 (24%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws