Snellere laadtijden in games. Een heleboel mensen met een systeem zoals ik heb, hebben 2 schijven in RAID 0, ik heb er drie in RAID 0 en zodoende zit ik altijd eerder in de volgende map. Dat is tevens de verklaring waarom ik altijd piloot en niet gunner ben in BF2quote:
Reg. datum: 30 januari 2000
Jesus saves, Buddha does incremental backups.
De transfer rates blijven echter ver achter, ik haal niet meer dan 350MB/s sequential lezen en 300MB/s seq schrijven met een 32KB request size.
Met HDtach (v3.0.4.0) haal ik overigens ook niet meer dan 360MB/s lezen. Zie tevens mijn benchmark in BenchDB.
Zou het kunnen dat de 4ports SATA controller op de 1210 hier een bottleneck vormt? Omdat ik wel dezelfde IO/s haal als Femme vermoed ik dat het niet aan de IOP333 ligt...
Hmm, in raid 5 krijg ik geen mooie rechte lijn in HDtach. In raid 0 & 10 wel. Zie screenshot. Zou dit toch door de IOP333 komen?

pimlie wijzigde dit bericht 08-03-2008 18:21 (14%)
Mogelijk presteren de Mtron's vanwege hun lage toegangstijd beter met een kleine stripe-size, zodat niet-simultane I/O's met een kleine transfergrootte ook versneld kunnen worden. Een raid van ssd's zou in dat geval meer prestatieverbetering moeten brengen dan harde schijven in raid.quote:P5ycho schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:01:
Snelle laadtijden in games krijg je door een lage seektime. Dat is precies wat je krijgt met 1 mtron. 2 mtrons verandert daar weinig aan.
Het is ook denkbaar dat in veel games de bottleneck door de cpu wordt gevormd.
De IOP333 is hier inderdaad de bottleneck. 300MB/s vind ik overigens nog vrij veel voor een IOP333.quote:pimlie schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:25:
Zou het kunnen dat de 4ports SATA controller op de 1210 hier een bottleneck vormt? Omdat ik wel dezelfde IO/s haal als Femme vermoed ik dat het niet aan de IOP333 ligt...
Hmm, in raid 5 krijg ik geen mooie rechte lijn in HDtach. In raid 0 & 10 wel. Zie screenshot. Zou dit toch door de IOP333 komen?
Ik zou me hier echter niet teveel zorgen over maken. De cache op de Areca maakt de wat minder goede scaling van de sequentiële transfer rates ten opzichte van software raid meer dan goed.
De dipjes in de HDTach-grafiek zou ik me ook niet druk om maken. Dit zie je vaker.
Heb zojuist ook de server storagemarks los gelaten op de Dell Perc, en nu snap ik het niet meer. De HDtach transfer rate van de Perc6 komt niet boven de 140MB/s uit, maar toch is hij bv bij de MySQL data trace sneller dan mijn 1210
Ze hebben ook een review/benchmark artikel erop staan: https://www.mtronssd.nl/shop/index.php?main_page=page_3
Nu is het wel hun eigen review/benchmark, mtron.nl is van pxectreme.nl, en de review is van... pcextreme.nl
Maar als ik het zo lees zijn ze niet "meer positief" dan de werkelijkheid (aka andere ervaringen die ik heb gelezen), dus wel een betrouwbaar artikel als ik het zo kan beoordelen.
Prijs is iets goedkoper dan Komplett en ssdisk.eu, maar voor mij toch nog te hoog.
Ben zeker geïntereseerd in een SSD, maar deze prijs is nog iets te hoog voor mij
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer
Keep them coming
It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos
Reg. datum: 31 oktober 2000
In dat geval zijn ze toch wel een redelijk stukje duurder dan Komplett, en ook duurder dan ssdisk.eu
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer
De fileserverperformance is ook de hoogste die ik getest heb en dus is dus inclusief configuraties met zeer veel (veertien tot zestien) harde schijven op 10.000 of 15.000 toeren.
Met andere woorden: deze Mtron ssd's vegen de vloer aan met alles dat er momenteel aan magetische opslag verkrijgbaar is. De prestaties zijn gewoon fenomenaal. Windows boot vier keer sneller, applicaties starten 3,6 keer sneller, algemene applicatieprestaties twee tot vier keer sneller ten opzichte van een raid 5 van acht Raptors die ongeveer even duur zijn als vier Mobi's.
Het leuke is dat de Mtron's vooral uitblinken in toepassingen waar relatief weinig opslagcapaciteit benodigd is, zoals het booten van Windows, het starten van applicaties en de meeste database-toepassingen. Een backupserver presteert beter op een systeem waarvoor hetzelfde geld (een groter aantal) harde schijven zijn geplaatst.
De gemiddelde lees toegangstijd met de Mobi's is 0,13ms. De gemiddelde schrijf toegangstijd is 0,02ms zolang het in de cache van de Areca past (de kans daarvoor is vrij groot met 512MB geheugen). De lees str was 392MB/s in Winbench (rare score maar het kwam er echt uit). Dit betekent dat je dus eigenlijk nooit ergens op hoeft te wachten.
De verhoudingen in mijn grafieken zijn nu totaal zoek
Dit is dus ook nog eens in raid 5. Als je vier Mobi's in raid 0 zou zetten voor een boot/applicatievolume waar je wat risico's mee kan nemen, knalt de performance helemaal door het dak.
Femme wijzigde dit bericht 10-03-2008 23:42 (8%)
Dan mag je me toch uitleggen waarom het bij elke schijf (Seagate 7200.10) die ik aan de array toevoegde sneller ging terwijl de accestime juist heel licht afneemt...quote:P5ycho schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:01:
Snelle laadtijden in games krijg je door een lage seektime. Dat is precies wat je krijgt met 1 mtron. 2 mtrons verandert daar weinig aan.
Heb je ook al tests kunnen doen met 2 van die units in Raid 0? Ik denk dat dat een erg interessante optie is voor veel tweakers als boot volume, 32GB is net genoeg voor windows + apps.
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Reg. datum: 30 januari 2000
Dat komt omdat de kans dat 1 van de schijven erg ver weg is van de te lezen data toeneemt als je meer schijven toevoegt. Dat heeft nog steeds weinig te maken met mijn stelling.quote:jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 02:55:
[...]
Dan mag je me toch uitleggen waarom het bij elke schijf (Seagate 7200.10) die ik aan de array toevoegde sneller ging terwijl de accestime juist heel licht afneemt...
Mijn stelling was dat raid0 met mtron mobi/pro's voor desktop gebruik weinig zal toevoegen omdat de seektime gewoon praktisch niet meer aanwezig is. je kunt nu dus gewoon tegen de 100MB/s random seeken. Je zult dus snel tegen andere bottlenecks aanlopen binnen je systeem die je nooit eerder tegengekomen bent.
Jesus saves, Buddha does incremental backups.
It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos
Reg. datum: 10 mei 2004
Ik vond dat al een vreemd statement en aan Femme's resultaten te zien zijn die mobi's dus wel degelijk geschikt voor gebruik in een RAID setup. Of mis ik iets?quote:Let Op! De Mobi lijn werkt niet goed in combinatie met RAID-controllers, hiervoor wordt de Pro lijn aangeraden.
http://www.morphcore.com Free MP3's, Mixes, etc...
En een enkele schijf ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.
Website
Los Alcoholicos
Snelle pc | 20D monteer-unit voor lenzen
zie: https://www.mtronssd.nl/shop/index.php?main_page=page_3quote:thekip schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 10:11:
En een enkele schijf ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.
Het zwakke punt van ssd's is volgens eerdere reviews van andere sites de schrijfperformance. Dit kun je uitstekend maskeren door een goede raid-controller met een leuke hoeveelheid cache te gebruiken.
Het enige probleem dat ik tot nu heb gehad is dat de Mtron Mobi's niet goed functioneren als ze via een sas-expander (in dit geval een Promise VTrak jbod-behuizing) op de sas raid-controller (Areca ARC-1680) worden aangesloten. De compatibiliteit tussen sas raid-controllers, sas-expanders en sata-harde schijven is op dit moment helaas nogal beroerd geregeld waardoor dit soort problemen kunnen voorkomen.quote:ParaNoya schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 09:30:
Ik vond dat al een vreemd statement en aan Femme's resultaten te zien zijn die mobi's dus wel degelijk geschikt voor gebruik in een RAID setup. Of mis ik iets?
Direct aangesloten op een Areca ARC-1680 en Areca ARC-1280 (native sata) werken ze tot nu toe prima.
Wat precies heb verschil is tussen de Mobi's en de Pro's is durf ik niet te zeggen. Het prijsverschil is het makkelijkst te verklaren door het gebruik van duurdere (snellere en betrouwbaardere) flashchips in de Pro-serie. Er wordt een langere garantie op gegeven. Voor de prijs van één 16GB Mtron Pro 7000 koop je momenteel twee Mobi's 3000 16GB die je dus desnoods in raid 6 of raid 10 kunt zetten om een hoge betrouwbaarheid te krijgen in servergebruik.
Ik zie graag een onafhankelijke bronquote:
iets met wc-eend
Website
Los Alcoholicos
U vraagt, wij draaien:quote:thekip schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:59:
[...]
Ik zie graag een onafhankelijke bron
iets met wc-eend
http://www.nextlevelhardware.com/storage/mtron16/
Website
Los Alcoholicos
Ook weer leuk nieuws.
Kill bill
I was an atheist until I realized I was God
Ze claimen hoger dan 100MB/sec te halen, dus komen dan aardig in de buurt van de MTron's, nietwaar?